Suomi oli vielä minun lapsuudessani

vastuulliset pakenee

hyvä maaasua, ennen Eu;ta. Sen jälkeen on kaikki mennyt huonompaan suuntaan, euro vei hinnat taivaisiin, kun hinnat kuusinkertaistuivat, palkat ja eläkkeet ym tuet laskevat.. palveluita et saa, ja mikään ei toimi tässä maassa.

Köyhäinapua et saa, ja vanykset ja sairaat laitetaan kotiinsa kuolemaan, tavallinen duunari ei elätä enää perhettään työllään,...

Mikä on tässä maassa enää hyvin? Ei mikään. Olemme kehitysmaa, jossa köyhyys kukoistaa ja lisääntyy, ihmiset menettävät kaiken, elämän työnsä, työt, kotinsa, perheet hajoaa, omaisuus menee...

Ei tämä ole suomi, jossa 50-70 luvun lapset elivät.

Syylliset hajottaa ensin koko suomen, sitten pakenevat ulkomaille jossa heidät palkitaan vielä parempi palkkaisella työllä... en tunne enää tätä suomea...

70

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

      Olet oikeassa !

    • aivanperätönaloitus

      "Köyhäinapua et saa, ja vanykset ja sairaat laitetaan kotiinsa kuolemaan, tavallinen duunari ei elätä enää perhettään työllään,..."

      köyhäinapu = toimeentulotuki ja muut yhteiskunnan tuet

      vanhukset ja sairaat kotonaan kuolemassa = Laitoshoidon vähentäminen on ollut yhteinen poliittinen päätös. Ennen esim. mielisairaat suljettiin loppuelämäkseen laitoksiin. Nyt kotiin annettavaa apua kehitetään. Väliinputoajia tietenkin on. Omat vanhempani haluavat asua kotonaan mahdollisimman pitkään. Heillä käy kunnan puolesta sairaanhoitaja aamuin illoin joka päivä. Vanhemapni ovat tyytyväisiä järjestelyyn.

      Tavallienn duunari ei elätä perhettään työllään = Kyllä elättää. En ymmärrä tällaisia vääristelyjä. Pienelläkin palkalla tulee toimeen, jos osaa laittaa suun säkkiä myöten. Jos on pienipalkkainen, rahat menee tavalliseen elämiseen eikä voi esim. lähteä ulkomaanlomille. Toimeen tulemista se on silti sekin. Monet ns. tavalliset duunarit ovat itse asiassa usein hyväpalkkaisia verrattuna esim. opintolainalla kouluttautuneisiin matalapalkka-alan naisiin, joita ei kuitenkaan tavallisiksi duunareiksi lasketa.

      • ksdhfekrgtrguhtty

        Ennen myös määriteltiin, että kerran mielenterveysongelmasta kärsinyt = aina mielenterveysongelmainen, se oli silloin natsi-aikoina se ajattelu ja eräät piirit ajaa sitä asiaa yhä, että päästään sataprosenttisesti terveet kategorioitaisiin mielisairaiksi iäkseen, jos kerrankin on erehtynyt jonkun pääkoppalekurin pakeille oma-aloitteisestikin menemään apua hakemaan. Köyhyys voi siinä tapauksessa mielestäni olla mielisairaus kyllä sekin, että jos se saa huijaamaan kunnollisilta rahaa. Tavallinen köyhä ihminen on kuitenkin ylpeä, ei suuremmin vaadi eikä pyydä, mutta ottaa kiitollisena vastaan, jos _yhteiskunta_ yhtään millään tavalla tukee.


        Ja nillittäjille: jos teidän mielestänne aiheeseen tarkoitetuilla keskustelupalstoilla ei saa esittää yhteiskunnallisia mielipiteitä, miksi sitten kommentoitte sellaisiin? En ole aloituksen laatija, mutta _mikäli_ aloitus on vilpitön, eikä herjaus- ta huijaustarkoituksessa laadittu, niin minun lukukykyni mukaan tuossa aloitustekstissä lukee kylläkin, että aloituksen laatinut haluaa KRITISOIDA niitä asioita, jotka hänen mielestään tässä yhteiskunnassa ovat epäkohtia ja keskustella aiheesta korkeammalla keskusteluntasolla, eikä keskustella siitä, että kuka saa mitäkin tukia ja että mitä tukia kenenkin kuuluisi saada tai mitä vastaan yhteiskunnalta tai että mikä on kenenkin omaisuus.


        Kyllä toki todellisuudessa mielisairaat pitäisi sulkea iäkseen laitokseen: just luin lehdestä, että jossakin oli esim. joku sekopää yrittänyt aseella uhaten ryöstää joku NUORI MIES jonkun kellosepänliikettä pitävän hyvin iäkkään vanhuksen - sellaiset "nuoret miehet" kuuluisi koppiin iäkseen rasittamasta tätä yhteiskuntaa, jotka siten toimivat rahanhimossaan. Ja kaikki huijarit. Mietin, että miksei rikollista mieltä ole vielä diagnosoitu psyykkiseksi sairaudeksi: esimerkiksi monia kolmekin kertaa linnassa istuneita isoja talousrikollisia, jotka ovat pilanneet monien viattomien ja kunnosllisten ihmisten koko elämän, kohtelee yhteiskunta PSYYKKISESTI TERVEINÄ, sen jälkeen kun ovat suorittaneet tuomionsa. Itse luulisin, että pahuus on psyykkinen sairaus.


        Ja tosiaan kyllä Suomessa on sairaita vailla hoitoa, kunnollisia. Koska terveydenhuollon rikolliset tekee bisnestä jopa ihmisten hädällä. Olen alle nelikymppinen, mutta pakkko sanoa, että tää maa meni alamäkeen heti, kun valtaan päästettiin ikäiseni narsistiset nilkit, jotka ovat saaneet kaiken kultalusikalla. Edelliset polvet eivät ikinä olisi lähteneet kauppamaan vaikka jotain valtion omaisuutta yksityisille ulkomaisille sijoitusyhtiöille siten, kuin nyt vallassa olevat stuubelot jne.

        Täällähän v*ttu syytellään näemmä asiattomiksi kirjoitajiksi ihan vääriä puita, kirjoitusten sisältöjen perusteella. No Suomi24: olette oikeudessa vielä joskus sananvapausrikollisuudesta, jos ei tahti muutu ja jos ette ala valvoa palstojanne.


      • Valco
        ksdhfekrgtrguhtty kirjoitti:

        Ennen myös määriteltiin, että kerran mielenterveysongelmasta kärsinyt = aina mielenterveysongelmainen, se oli silloin natsi-aikoina se ajattelu ja eräät piirit ajaa sitä asiaa yhä, että päästään sataprosenttisesti terveet kategorioitaisiin mielisairaiksi iäkseen, jos kerrankin on erehtynyt jonkun pääkoppalekurin pakeille oma-aloitteisestikin menemään apua hakemaan. Köyhyys voi siinä tapauksessa mielestäni olla mielisairaus kyllä sekin, että jos se saa huijaamaan kunnollisilta rahaa. Tavallinen köyhä ihminen on kuitenkin ylpeä, ei suuremmin vaadi eikä pyydä, mutta ottaa kiitollisena vastaan, jos _yhteiskunta_ yhtään millään tavalla tukee.


        Ja nillittäjille: jos teidän mielestänne aiheeseen tarkoitetuilla keskustelupalstoilla ei saa esittää yhteiskunnallisia mielipiteitä, miksi sitten kommentoitte sellaisiin? En ole aloituksen laatija, mutta _mikäli_ aloitus on vilpitön, eikä herjaus- ta huijaustarkoituksessa laadittu, niin minun lukukykyni mukaan tuossa aloitustekstissä lukee kylläkin, että aloituksen laatinut haluaa KRITISOIDA niitä asioita, jotka hänen mielestään tässä yhteiskunnassa ovat epäkohtia ja keskustella aiheesta korkeammalla keskusteluntasolla, eikä keskustella siitä, että kuka saa mitäkin tukia ja että mitä tukia kenenkin kuuluisi saada tai mitä vastaan yhteiskunnalta tai että mikä on kenenkin omaisuus.


        Kyllä toki todellisuudessa mielisairaat pitäisi sulkea iäkseen laitokseen: just luin lehdestä, että jossakin oli esim. joku sekopää yrittänyt aseella uhaten ryöstää joku NUORI MIES jonkun kellosepänliikettä pitävän hyvin iäkkään vanhuksen - sellaiset "nuoret miehet" kuuluisi koppiin iäkseen rasittamasta tätä yhteiskuntaa, jotka siten toimivat rahanhimossaan. Ja kaikki huijarit. Mietin, että miksei rikollista mieltä ole vielä diagnosoitu psyykkiseksi sairaudeksi: esimerkiksi monia kolmekin kertaa linnassa istuneita isoja talousrikollisia, jotka ovat pilanneet monien viattomien ja kunnosllisten ihmisten koko elämän, kohtelee yhteiskunta PSYYKKISESTI TERVEINÄ, sen jälkeen kun ovat suorittaneet tuomionsa. Itse luulisin, että pahuus on psyykkinen sairaus.


        Ja tosiaan kyllä Suomessa on sairaita vailla hoitoa, kunnollisia. Koska terveydenhuollon rikolliset tekee bisnestä jopa ihmisten hädällä. Olen alle nelikymppinen, mutta pakkko sanoa, että tää maa meni alamäkeen heti, kun valtaan päästettiin ikäiseni narsistiset nilkit, jotka ovat saaneet kaiken kultalusikalla. Edelliset polvet eivät ikinä olisi lähteneet kauppamaan vaikka jotain valtion omaisuutta yksityisille ulkomaisille sijoitusyhtiöille siten, kuin nyt vallassa olevat stuubelot jne.

        Täällähän v*ttu syytellään näemmä asiattomiksi kirjoitajiksi ihan vääriä puita, kirjoitusten sisältöjen perusteella. No Suomi24: olette oikeudessa vielä joskus sananvapausrikollisuudesta, jos ei tahti muutu ja jos ette ala valvoa palstojanne.

        Valtio ei saa edes viinan myyntiä kannattamaan. Telakkateollisuus on aina vaatinut miljardien tukiaisia pysyäkseen pystyssä ja nyt nämä nilviäiset ostivat sitä takaisin valtiolle veronmaksajien riesaksi.

        Terveyskeskus on arvauskeskus jonne on vähintään viikkojen jono ja sama lääkäri tien toisella puolella hyvin hoidetussa yksityisessä laitoksessa ottaa sinut vastaan samana päivänä saat oikean diagnoosin kun on aikaa kuunnella ja tutkia potilas.

        Tämä maksaa muutaman kympin, mutta ei se ilmaista ole tk:ssakaan ja sinne aikaa jonottaessa tautisi pahenee ja kroonistuu, joudut olemaan kauan poissa töistä ja pahimmassa tapauksessa kuolet kun lääkäri ei osaa edes kieltäsi ja lähettää aivoverenvuotoa sairastavan kotiin syömään särkylääkkeitä. Näin kävi isälleni, mutta hän selvisi, koska soitimme sinne yksityislääkärille ja hän teki oikean diagnoosin puhelimessa minun kertomukseni perusteella.


    • onneksi olen työtön

      Ennen elektronikka ja kodin koneet kestivät kymmeniä vuosia.. ei ihmisille kaupiteltu pakkolaitteita, niinkuin nyt, telkkari ei toimi ellet osta sitä tai tätä, puhelimet uusiutuu joka vuosi... turhaa sälää pakotetaan ostamaan..muuten ei mikään toimi.

      Esim laskuja et pysty makselemaan jos sulla ei ole tietokonetta kotona! Muuten maksat 8 e per lasku, kunhan ensin varaat ajan ninne pankkiin että pääset sinne.... järkyttävää.

      Kuitenkin makselet pankille palevelumaksuja vaikka teet itse kaikki, palvelet itseäsi, ja makst siitä pankille..

      Hallituksen mielestä tyn pitää olla kannattavampaa kuin tukien nostaminen, mutta tekee kaikkensa että ilmaistyö lisääntyy ja työttömyys kasvaa.

      Kerran olin ostamassa uutta pesukonetta, myyjä sanoi että nykykoneet tehdään tahallaan huonoksi jotta ne uusitaan nopeemmin, se on bisnestä...sanoink aikki muu elektroniikkaa..

      Varaosia ei kaikkiin edes saa, tai sen saaminen on hankalaa, jotta asiakas joutuu ostamaan uuden...

      Suomi on huono maa asua, ja huononee vuosi vuodelta.

      • Näin se vain on

        "Ennen elektronikka ja kodin koneet kestivät kymmeniä vuosia.. ei ihmisille kaupiteltu pakkolaitteita, niinkuin nyt, telkkari ei toimi ellet osta sitä tai tätä, puhelimet uusiutuu joka vuosi... turhaa sälää pakotetaan ostamaan..muuten ei mikään toimi."

        Käsittämätöntä vuodatusta. Kukaan ei pakota ostamaan jos ei tahdo. Vanha putkitelkkari toimii kun siihen ostaa halvan digiboksin, niitä saa käytettynäkin. Käytetty putkitelkkari ei paljoa maksa. Jos vanha puhelin menee rikki voi ostaa viisi vuotta vanhan puhelimen, hyvin toimii. Niitä voi ostaa vaikka useita ovat niin halpoja. On varapuhelimia.

        Elintaso on esim. 1970-luvusta noussut huimasti. 1950-luvulla Suomessa oli vielä sellaista köyhyyttä jota maailman rikkaimmat köyhät eivät pysty edes kuvittelemaan. Jos Suomi ei kelpaa pääsee täältä pois. Antaa vetää, kukaan ei jää kaipaamaan.

        Vai pitäisikö maksaa matkarahat? Ei niitä saaneet ne sadat tuhannet suomalaiset jotka lähtivät Ruotsiin työnhakuun.


      • Ärsyttääää
        Näin se vain on kirjoitti:

        "Ennen elektronikka ja kodin koneet kestivät kymmeniä vuosia.. ei ihmisille kaupiteltu pakkolaitteita, niinkuin nyt, telkkari ei toimi ellet osta sitä tai tätä, puhelimet uusiutuu joka vuosi... turhaa sälää pakotetaan ostamaan..muuten ei mikään toimi."

        Käsittämätöntä vuodatusta. Kukaan ei pakota ostamaan jos ei tahdo. Vanha putkitelkkari toimii kun siihen ostaa halvan digiboksin, niitä saa käytettynäkin. Käytetty putkitelkkari ei paljoa maksa. Jos vanha puhelin menee rikki voi ostaa viisi vuotta vanhan puhelimen, hyvin toimii. Niitä voi ostaa vaikka useita ovat niin halpoja. On varapuhelimia.

        Elintaso on esim. 1970-luvusta noussut huimasti. 1950-luvulla Suomessa oli vielä sellaista köyhyyttä jota maailman rikkaimmat köyhät eivät pysty edes kuvittelemaan. Jos Suomi ei kelpaa pääsee täältä pois. Antaa vetää, kukaan ei jää kaipaamaan.

        Vai pitäisikö maksaa matkarahat? Ei niitä saaneet ne sadat tuhannet suomalaiset jotka lähtivät Ruotsiin työnhakuun.

        Ärsyttää ton yhen kommentti: "antaa vetää, kukaan ei jää kaipaamaan". Papukaijanomaisesti toistaa sitä kommenteissaan. Lisäksi mokoma niputtaa kaikki työttömät alkoholin suurkuluttajiksi. Itekin taitaa mokoma olla työttömänä, kommenttien kellonajoista päätellen kommentoi näillä palstoilla yötä päivää. Terv. Raitis ja urheilullinen työtön.


      • Näin se vain on
        Ärsyttääää kirjoitti:

        Ärsyttää ton yhen kommentti: "antaa vetää, kukaan ei jää kaipaamaan". Papukaijanomaisesti toistaa sitä kommenteissaan. Lisäksi mokoma niputtaa kaikki työttömät alkoholin suurkuluttajiksi. Itekin taitaa mokoma olla työttömänä, kommenttien kellonajoista päätellen kommentoi näillä palstoilla yötä päivää. Terv. Raitis ja urheilullinen työtön.

        Jos kerran Suomi on niin kertakaikkisen paska maa niin miksi tänne jäädä kitumaan, muuttaa pois. Vielä 1970-luvulla täältä lähti paljon lähinnä Ruotsiin mutta kauemmaksikin. Nämä ruikuttajat eivät suostu edes Suomen sisällä työn perässä muuttamaan.


      • Ärsyttää muakin
        Näin se vain on kirjoitti:

        Jos kerran Suomi on niin kertakaikkisen paska maa niin miksi tänne jäädä kitumaan, muuttaa pois. Vielä 1970-luvulla täältä lähti paljon lähinnä Ruotsiin mutta kauemmaksikin. Nämä ruikuttajat eivät suostu edes Suomen sisällä työn perässä muuttamaan.

        Kerro vielä mihin muuttaa! Jos Hesassa vielä onkin etu työtä hakiessa, kun on maalta kotoisin, mistä kiskaset asunnon? Takuuvuokra ilmaantuu yhtäkkiä tilille?
        Helppo hokea tuota muuttoajatusta. Onko vaan kateellinen pienemmistä (asumis)kustannuksista vai omistaako asuntoja, joita yrittää vuokrata.


      • ksjfherjhgtrkhgyu
        Ärsyttääää kirjoitti:

        Ärsyttää ton yhen kommentti: "antaa vetää, kukaan ei jää kaipaamaan". Papukaijanomaisesti toistaa sitä kommenteissaan. Lisäksi mokoma niputtaa kaikki työttömät alkoholin suurkuluttajiksi. Itekin taitaa mokoma olla työttömänä, kommenttien kellonajoista päätellen kommentoi näillä palstoilla yötä päivää. Terv. Raitis ja urheilullinen työtön.

        Jaa. Minä taas en ole raivoraitis enä erityisen urheilullinen, mutta minulle on täällä kyllä jo vuosia sitten kirjoiteltu tässä Suomi24-keskustelupalstoilla psykologisen väkivallan käyttäjät, että "sä et ole mitään" - kommentteja: no jos en ole "mitään", niin kumman innokkaasti täällä on juuri minun ilmaisuani vääristelty... Ette ole mua missään sosiaalisessa mediassa päin pläsiä päässeet herjaamaan, koska en ole jäseneä missään sosiaalisissa medioissa, enkä täällä, mutta sen voin sanoa, että todellakaan en ole kirjoitellut tänne Suomi24.n keskustelupalstoille tarkoituksessa huijata, mistä siitäkin mua on syytelty.


        Saa toki olla raivoraitiskin, mikäs siinä. Mitään rikollista raittiina tänne kirjoittavaa viattomien sanojen vääristelijää herjaajaa joka taitaa tietotekniikan erityisen hyvin en todellakaan arvosta. Oma psyykeni kun on rakentunut siten, että tekee sen verran pahaa älylläni lukea tän Suomi24:n keskustelupalstoilla olevia kommentteja, että todella tarvitsen kaljan tai kaks, että pystyn teille hulluille edes kommentoimaan. Koko foorumi on huijausta.


        Ja mikäs työttömissä tai eläkeläisissä on vikana? Ei ne tänne kirjoita ainakaan yksityiskohtaisia kuvauksia talousasioista. En minäkään, jos tässä sillä intressillä kirjoittelisin, että jotakin omabrändia rakentaisin, en varmasti sillä intrenssillä ole kirjoittanut tähän nimettömään Suomi24:n.


        Ällöttäviä niljakkeita, jotka herjaa kunnollisia Suomi24:n jäseninä toisten nimissä... Sitähän tää foorumi on ja tässä kyllä voisin väittää olevani huijattu jo sillä perusteella, että mulle tän väitetään olevan keskustelufoorumi, missä muka voi ilmaista tuntemattomille nimettömänä mielipiteitä.


      • Valco
        ksjfherjhgtrkhgyu kirjoitti:

        Jaa. Minä taas en ole raivoraitis enä erityisen urheilullinen, mutta minulle on täällä kyllä jo vuosia sitten kirjoiteltu tässä Suomi24-keskustelupalstoilla psykologisen väkivallan käyttäjät, että "sä et ole mitään" - kommentteja: no jos en ole "mitään", niin kumman innokkaasti täällä on juuri minun ilmaisuani vääristelty... Ette ole mua missään sosiaalisessa mediassa päin pläsiä päässeet herjaamaan, koska en ole jäseneä missään sosiaalisissa medioissa, enkä täällä, mutta sen voin sanoa, että todellakaan en ole kirjoitellut tänne Suomi24.n keskustelupalstoille tarkoituksessa huijata, mistä siitäkin mua on syytelty.


        Saa toki olla raivoraitiskin, mikäs siinä. Mitään rikollista raittiina tänne kirjoittavaa viattomien sanojen vääristelijää herjaajaa joka taitaa tietotekniikan erityisen hyvin en todellakaan arvosta. Oma psyykeni kun on rakentunut siten, että tekee sen verran pahaa älylläni lukea tän Suomi24:n keskustelupalstoilla olevia kommentteja, että todella tarvitsen kaljan tai kaks, että pystyn teille hulluille edes kommentoimaan. Koko foorumi on huijausta.


        Ja mikäs työttömissä tai eläkeläisissä on vikana? Ei ne tänne kirjoita ainakaan yksityiskohtaisia kuvauksia talousasioista. En minäkään, jos tässä sillä intressillä kirjoittelisin, että jotakin omabrändia rakentaisin, en varmasti sillä intrenssillä ole kirjoittanut tähän nimettömään Suomi24:n.


        Ällöttäviä niljakkeita, jotka herjaa kunnollisia Suomi24:n jäseninä toisten nimissä... Sitähän tää foorumi on ja tässä kyllä voisin väittää olevani huijattu jo sillä perusteella, että mulle tän väitetään olevan keskustelufoorumi, missä muka voi ilmaista tuntemattomille nimettömänä mielipiteitä.

        Kyllä ne "kalja tai kaksi" tiedetään... Ilmankos tekstisi on joskus aivan täynnä kirjoitusvirheitä. Kirjoitat siis sittenkin juovuksissa. Nyt menivät loputkin pisteesi, jos niitä nyt koskaan olikaan.


    • lähde sinäkin

      Jos suomi ei olisi eu:ssa menisi vielä huonommin, ruoka olisi kalliimpaa ja 90-luvun laman jälkeen ei olisi ollut nousukautta, vaan tasaisen kurjaa olisi ollut. Toisekseen, suomen lapsiperheet saavat tukea nyt enemmän kuin koskaan aiemmin. Muistan omasta lapsuudesta, kuinka jo n. 60-vuotiaat olivat todella vanhuksia, sellaisia kuin nykyään yli 80 vuotiaat, oli energiakriisi, sähkökatkoja kaikki oli kallista tuloihin nähden.

    • TYHMYYS SE LISÄÄNTYY

      "Suomi oli vielä minun lapsuudessani
      vastuulliset pakenee 12.9.2014 23:37
      hyvä maaasua, ennen Eu;ta. Sen jälkeen on kaikki mennyt huonompaan suuntaan, euro vei hinnat taivaisiin, kun hinnat kuusinkertaistuivat, palkat ja eläkkeet ym tuet laskevat.. palveluita et saa, ja mikään ei toimi tässä maassa.

      Köyhäinapua et saa, ja vanykset ja sairaat laitetaan kotiinsa kuolemaan, tavallinen duunari ei elätä enää perhettään työllään,...

      Mikä on tässä maassa enää hyvin? Ei mikään. Olemme kehitysmaa, jossa köyhyys kukoistaa ja lisääntyy, ihmiset menettävät kaiken, elämän työnsä, työt, kotinsa, perheet hajoaa, omaisuus menee...

      Ei tämä ole suomi, jossa 50-70 luvun lapset elivät.

      Syylliset hajottaa ensin koko suomen, sitten pakenevat ulkomaille jossa heidät palkitaan vielä parempi palkkaisella työllä... en tunne enää tätä suomea... "
      ET OLE EDES ELÄNYT VIELÄ 1980-LUVULLA MUUTEN TIETÄISIT NÄMÄ PIKKU JUTUT:
      http://www.kela.fi/historia
      1990-luku
      Kelan tehtävät laajenivat koskemaan myös lapsiperheitä ja opiskelijoita. Tehtäviä siirrettiin Kelaan kunnilta ja valtiolta. Toiminta alkoi painottua entistä enemmän paikallistoimistoihin.

      Lapsiperheiden toimeentuloturva: äitiysavustus Kelan hoidettavaksi v. 1994, lapsilisät ja lasten kotihoidontuki Kelan hoidettavaksi v. 1993
      Opiskelijoiden sosiaaliturva: opintotuki ja asumislisä Kelan hoidettavaksi v. 1994
      Sotilasavustus Kelan hoidettavaksi v. 1994
      Yleinen asumistuki Kelan hoidettavaksi v. 1994
      Työmarkkinatuki v. 1994
      1.1.1996 kansaneläkejärjestelmä muuttui muista eläketuloista riippuvaksi vähimmäiseläkkeeksi, kun pohjaosia alettiin vähitellen poistaa. Kansaneläkemaksut poistettiin vakuutetuilta. Hautausavustus loppui.
      Koulumatkatuki v. 1997

      koko sosiaali turva on rakennettu KOLMIKANTA SOPIMUKSILLA VASTA ALKAEN 1970-LUVULLA.
      Työntekijäin eläkelaki
      Annettu Helsingissä 8. päivänä heinäkuuta 1961
      Sairausvakuutuslaki 1963
      Äitiysraha 1964, oli 54 päivää josta 1/3 ennen synnytystä.
      Laki lasten päivähoidosta 19.1.1973

      Sosiaalihuoltolaki 17.9.1982 > ELI TOIMEENTULOTUKI
      Työttömyysturvalaki 30.12.2002
      Yksinhuoltaja korotus lapsilisään tuli 1994.

      Elatustukilaki 1976 (=Kunta, jos ei elatusvelvollinen maksanut elatusapua)

      Sosiaalihuoltolaki 1982
      kunnallisen toimeentulotuen maksaminen alkanee vuodesta 1982, jolloin voimaan tuli sosiaalihuoltolaki

      Mitäs jos ottaisit asioista oikeasti selvää, etkä poraisi täällä asioita joita ei ole ikinä edes ollut.

      Sosiaaliturva on saatu niin sanotusti maksatukseen asti, vasta 1980-luvulla.
      Kunnat joutuivat valmistautumaan sekä raha henkilöstö että rakennusten suhteen Kouluruokakin sai peräti 5 vuoden valmistautumis ajan ennenkuin se oli oltava.

      MITÄÄN EI OLE/OLLUT ITSESTÄÄN SEVYYS.

      • tyhmyys tiivistyy

        Mummun kansaneläke oli 29 mk/kk 1956,vein sen hänelle joka kuukausi vaikka olin vasta 8v. mummu oli asian sopinut pankkisedän kanssa.
        Mummu oli syytingillä, joten sai vain sen perusosan. Ruoka vaattet ja kaikki tuli syytingillä.
        http://www.kela.fi/takuuelake_maara
        nyt tuo olisi Täysi takuueläke on 743,38 e/kk.

        Kyllä maailma oli erillainen MUTTA.
        Elämää eletään yhteisönä elintaso ja kultuuri ovat samalla alueella ja samassa maassa sama.
        Et voi vaatia muiden;
        Viljelevän ruokaansa parvekkeella tai kukkaruukussa
        Käyvän kalassa
        Metsällä tai
        marjassa.

        Tarvitaan lupia ja kulkuvälineitä, se mikä ennen oli 1-5 km päässä, on nyt 5-20 km päässä.

        Tuntuu että Suomen kansa ainoa jatkuva tapahtuma on tyhmistyminen ja vastuusta luistaminen.
        Vastuu lykätään muille; lapsista, vanhuksista, jopa omasta elatuksesta ja kehdataan vedota niin se on ennenkin ollut ????

        Sosiaaliturva on muutettava määrä aikaiseksi n. 6kk sen jälkeen vain tuo ruokaraha 7,67 €/vrk.


    • älkää valehdelko!

      Minua ottaa todella päähän miten täällä valehdellaan jatkuvasti. Tässä esimerkki:

      "Esim laskuja et pysty makselemaan jos sulla ei ole tietokonetta kotona! Muuten maksat 8 e per lasku, kunhan ensin varaat ajan ninne pankkiin että pääset sinne.... järkyttävää."

      Jokaisessa suomalaisessa kunnassa on ainakin yksi kirjasto. Kirjaston käyttö on täysin ilmaista. Kirjastokortilla pääsee käyttämään kirjastossa tietokonetta - ihan ilmaiseksi. Sitä kautta voi jokainen vähävarainen tai miksei varakaskin maksaa kaikki laskunsa ilmaiseksi. Työttömien päivätoiminnassa ja yhdistyksissä on yleensä myös tietokone ilmaisessa käytössä mm. laskujen maksamista varten. Olenpa nahnyt erään modernin kaupungintalonkin, jonka ala-aulassa on vapaasti käytettävissä ilmainen tietokone.

      • laskut maksetuksi

        Äitini pistää laskut kirjekuoressa pankkiin, hyvin menee vaikkei tietokonetta omistakkaan.


      • ei ole kirjastoa

        Entä jos sitä kirjastoa ei ole, eikä sitä pankkiakaan? Linja-auto kulkee aamulla 7 ja palaa 16.30 toisesta kaupungista takasin... miten ne mummelit laskujansa makselee.. lähtee moneksi tunniksi istumaan kaupunkiin.

        Meillä on täällä eräs sivukylä jossa näin on asiat, pankkiin on varattava jopa aika jotta sinne pääsee aamulla lähtemään 7 aikaan ainoalla bussilla.

        Niin on syrjäkylien asiat huonosti. Tässä syrjäkylässä ei ole kirjastoa, ei pankkia,... sanotaanko että siellä on vain yksi kauppa jakirkko, muuta ei ole.
        Kävellen ei tule mitään ja autolla yhteensuuntaan ajat 45 min.


      • takuulla on
        ei ole kirjastoa kirjoitti:

        Entä jos sitä kirjastoa ei ole, eikä sitä pankkiakaan? Linja-auto kulkee aamulla 7 ja palaa 16.30 toisesta kaupungista takasin... miten ne mummelit laskujansa makselee.. lähtee moneksi tunniksi istumaan kaupunkiin.

        Meillä on täällä eräs sivukylä jossa näin on asiat, pankkiin on varattava jopa aika jotta sinne pääsee aamulla lähtemään 7 aikaan ainoalla bussilla.

        Niin on syrjäkylien asiat huonosti. Tässä syrjäkylässä ei ole kirjastoa, ei pankkia,... sanotaanko että siellä on vain yksi kauppa jakirkko, muuta ei ole.
        Kävellen ei tule mitään ja autolla yhteensuuntaan ajat 45 min.

        Jos ei ole varaa asua syrjäkylillä sieltä pitää lähteä palveluja lähemmäksi, niin se on kuule ollut ennenkin. ja jos asut niin syrjässä ettei edes postilaatikkoa ole, niin tuskin tännekään kommentoit


    • nuukuus kunniaan

      Maa, jossa 50-luvun lapset elivät, oli tosiaan kovin erilainen kuin nyky-Suomi.
      Vastasyntyneitä kuoli silloin tuhatta syntynyttä kohti 20-30 , nykyään n. 3.
      Kunnallisia päiväkoteja ei ollut, subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta puhumattakaan, ei myöskään kotihoidon tukea. Äitiysloman pituus oli vuodesta 1963 lähtien 9 viikkoa, 3 viikkoa ennen synnytystä ja 6 viikkoa synnytyksen jälkeen.
      Lapset sairastivat 1950-luvulla yleisesti tuhkarokkoa, hinkuyskää, kurkkumätää, jopa tuberkuulosia, sekä poliota. Hinkuyskää ja rokkoja pidettiin normaaleina lastentauteina, eikä niitä vastaan rokotettu.
      Koska sikiöseulontaa eikä abortteja ollut, syntyi paljon vammaisia lapsia. Lapsia kuoli ja vammautui erilaisissa tapaturmissa, esim. juomalla lipeää, hukkumalla, palovammoihin, väkivaltaan.
      Kaikki lapset kävivät kansakoulua, mutta jos halusi päästä opiskelemaan yliopistossa tai vaikkapa opiskelemaan koulussa vieraita kieliä, oli pyrittävä oppikouluun. 10-11-vuotiaat lapset osallistuivat parin päivän mittaisiin ankariin pääsykokeisiin, joilla jyvät eroteltiin akanoista. Läheskään kaikilla vanhemmilla ei ollut varaa laittaa lapsiaan oppikouluun, koska kirjat ja muut koulutarvikkeet oli maksettava omata pussista, samoin lukukausimaksu ja koulumatkakustannukset. Oppikoululaisilla ei myöskään ollut ilmaista hammashoitoa - sitä puuduttamatta jalkaporalla tapahtuvaa, josta kansakoululaiset saivat nauttia, eikä kouluruokaa.
      Häiriköivät oppilaat päätyivät kasvatuslaitoksiin ja poikakoteihin, joissa elämä oli uskomattoman väkivaltaista. Raskaaksi tulleet tytöt erotettiin koulusta häpeän saattelemina.
      Lasten elämään kuului työnteko. Jo alle kouluikäiset hoitivat pikkusisaruksiaan, ja heti kun kynnelle kykeni, pääsi työhön juurikas- ja heinäpellolle, paimeneen sekä osallistumaan kodin töihin, kuiten polttopuiden pilkkomiseen ja kantamiseen sekä veden kantamiseen. Astianpesukoneita ei ollut, ei automaattipesukoneita eikä mikrouuneja, joten lasten työpanosta tarvittiin.
      Kylpyhuoneita, suihkuja ja sisävessoja oli vain rikkailla. Köyhät lapset ja nuoret tunnisti huonojen vaatteiden ja rasvaisten hiusten perusteella. Shampoota, hammastahnaa, vessapaperia ja terveyssiteitä pidettiin ylellisyytenä, eikä niihin ollut suinkaan kaikilla varaa. Tukka pestiin mäntysuovalla, hampaat suolavedellä, pylly pyyhittiin sanomalehteen ja terveyssiteeksi kelpasi vanha paidanhelma tai itse virkattu side.
      Ruoka oli yksinkertaista, ja kaikilla sitä ei ollut riittävästi. Einekset, pakasteet, valmisruoat, hampurilaiset, pitsat ja jugurtit sekä useimmat hedelmät olivat tuntemattomia. Perunaa ja kastiketta syötiin melkein joka päivä.
      Ei ollut myöskään televisiota, tietokonetta, matka- eikä älypuhelimia. Lankapuhelimetkin olivat harvinaisia, eikä joka mökissä ollut radiotakaan - eikä sähköä.
      En ole itsekään tyytyväinen maamme nykykehitykseen, mutta väitän, että 1950-luvun Suomi muistutti kehitysmaata paljon enemmän kuin nykyinen. Toisaalta ympäristö ei kuormittunut sillä tavoin kuin nykyään. Kaikella on hyvät ja huonot puolensa.

      • sodanjättö

        Ensimmäisen kerran luen nuukuus kunniaan nimimerkiltä asiaa.

        Puutui vielä Riisitauti jonka itsekin sairastin hyvin vaikeana.

        Ja todella meillä kuoli kaksi vauvaa 1941 ja 1943 syntyneet.
        Äitini synnytti kaikkiaan yhdeksän lasta, kesken menoja ei edes laskennut, ne olivat ainoa ehkäisy keino ja hyvin käytetty.

        Sodasta palaneet miehet olivat painajaistensa vallassa ja hukuttivat kauhujaan viinaan, sitten olikin perheen aika juosta turvaan karjasuojiin saunaan ja naapuriin minne nyt sitten pääsivät. Sodan jälkisiä mielensairauksia, ei edes myönnetty olevan.

        Sotamuistoja olivat myös sukupuolitaudit. Niistä hankiudutiin eroon vaatimalla odottava äiti äitiysneuvolaa, ennen 3. odotuskuukauden loppua, silloin ehti testata kupan. Kun tuli neuvolaan ennen 3. raskaus kuukautta sai sitten äitiyspakkauksen jossa silloin oli paperi vaatteita.
        Äiti sai isältä Tippurin yhdellä sotalomalla oli silloin itsekin raskaana 5kk näitä ihania "rakkaustarinoita" sai kuulla elämän ohjeina.

        Oli perheitä joissa joka päiväinen ruoka oli peruna ja puolukka sose.
        Väkivaltaa ja humalaa katsellessa me lapset leikimme kuinka teemme sitten miehelle myrkkysieni muhennosta
        "Yksi pieni kärpäsieni mausteena,
        yksi pieni kärpäsieni mausteena."
        Ainoa ongelma oli maistaako mies ennenkuin on niellyt pitääkö pakkosyöttää. :D olisi varmaan parempi kun hän olisi sitten humalassa..

        No kyllä me lapset koulussa jaoimme näitäkin asioita, vaikka häpeä oli hirveä. Eikä kai kenestäkään oikeasti tullut myrkynkeittäjää.
        .


      • Näin se vain on
        sodanjättö kirjoitti:

        Ensimmäisen kerran luen nuukuus kunniaan nimimerkiltä asiaa.

        Puutui vielä Riisitauti jonka itsekin sairastin hyvin vaikeana.

        Ja todella meillä kuoli kaksi vauvaa 1941 ja 1943 syntyneet.
        Äitini synnytti kaikkiaan yhdeksän lasta, kesken menoja ei edes laskennut, ne olivat ainoa ehkäisy keino ja hyvin käytetty.

        Sodasta palaneet miehet olivat painajaistensa vallassa ja hukuttivat kauhujaan viinaan, sitten olikin perheen aika juosta turvaan karjasuojiin saunaan ja naapuriin minne nyt sitten pääsivät. Sodan jälkisiä mielensairauksia, ei edes myönnetty olevan.

        Sotamuistoja olivat myös sukupuolitaudit. Niistä hankiudutiin eroon vaatimalla odottava äiti äitiysneuvolaa, ennen 3. odotuskuukauden loppua, silloin ehti testata kupan. Kun tuli neuvolaan ennen 3. raskaus kuukautta sai sitten äitiyspakkauksen jossa silloin oli paperi vaatteita.
        Äiti sai isältä Tippurin yhdellä sotalomalla oli silloin itsekin raskaana 5kk näitä ihania "rakkaustarinoita" sai kuulla elämän ohjeina.

        Oli perheitä joissa joka päiväinen ruoka oli peruna ja puolukka sose.
        Väkivaltaa ja humalaa katsellessa me lapset leikimme kuinka teemme sitten miehelle myrkkysieni muhennosta
        "Yksi pieni kärpäsieni mausteena,
        yksi pieni kärpäsieni mausteena."
        Ainoa ongelma oli maistaako mies ennenkuin on niellyt pitääkö pakkosyöttää. :D olisi varmaan parempi kun hän olisi sitten humalassa..

        No kyllä me lapset koulussa jaoimme näitäkin asioita, vaikka häpeä oli hirveä. Eikä kai kenestäkään oikeasti tullut myrkynkeittäjää.
        .

        Joo-o, kyllä ne "vanhat hyvät ajat" olivat ihania...


    • kynsi lohjennut

      50-luvulla esim. äitini äiti oli kotirouvana, koska ei ollut mitään ammattipätevyyttä ja koska jaloissa pyöri 4 lasta, niin eipä olisi ollut myöskään mitään päiväkotia tms, johon lapset olisi voinut laittaa hoitoon. Avioliitossakin oli pakko olla rahasyistä, koska eronnut olisi joutunut häpeän vuoksi eroon suvustaan eikä yhteiskunta olisi tarjonnut esim. vuokra-asuntoa YH:lle kuten nykyisin.

      Isäni äiti puolestaan oli piikana ja teki hanttihommia sen jälkeen, kun jäi leskeksi. Töihin oli pakko mennä, jotta sai lapsille ruokaa. Lapsia hoiti isoäiti, joten saman katon alla eli kolme sukupolvea siksi, koska oli pakko. Mökissä oli neliöitä ehkä noin 50-60 ja kakaroita tuli lähes yksi vuodessa aina siihen saakka, kun tosiaan perheen äiti jäi leskeksi. Vanhimmat lapset kävivät vain keskikoulun, koska oppikouluun ei ollut rahaa. Isäni esimerkiksi kävi koulua vain 6 vuotta ja meni sen jälkeen töihin. Tuon ajan töissä ei oltu kuultukaan siitä, että nuoria työntekijöitä pitäisi jotenkin suojella. Työnantajan mielivallan mukaan töitä tehtiin kylmässä pakkasessa, palkka oli surkea ja esim. piti kantaa lasteja, joita nykyisin aikuinenkaan ei saisi työehtojen mukaan kantaa.

      Entisaikaan ei reissattu ulkomailla (ei edes Virossa), ei kuljettu lentokoneilla, ei ollut keittiössä edes jääkaappia tai kahvinkeitintä, ei ollut telkkaria, vaan korkeintaan radio, ei ollut puhelinta jne. Kodin varustelutaso oli paljon huonompi.

      Perheenäidit kävivät maksamassa pankissa laskut jonottamalla jonoissa, kun ei ollut edes jonotusnumeroita. Pankkiautomaattejakaan ei ollut, vaan rahat nostettiin pankista. Eikä kaupoissa ollut sunnuntaiaukioloja ja kaupat ym. meni aikaisin illalla kiinni. Kerrostaloihin ei rakennettu hissejä. Autoja oli vain aniharvoilla.

      Aika kultaa muistot. Kaipaamme jotakin sellaista, jota ei ehkä koskaan ollutkaan. Nykyisin vaikka olisi kotiäiti, työtön tai eläkeläinen, niin kukaan ei ole valmis tinkimään elintasosta. Harva nykyisin elää esim. ilman telkkaria, puhelinta, jääkaappia jne.

      • dkfhdrugtgth

        Kova herjaaja olet. Tulee kuitenkin lukiessa mieleen, että olen ylpeä omasta mummostani, joka 1920-luvulla syntynyt: ei silläkään ollut ammattipätevyyttä, koska töihin oli mentävä heti kun kynnelle kykeni ja koska kaikki miehet oli 1940-luvun alkupuolella sodassa kun maa oli sodassa, mutta kävi töissä eläkeikäänsä asti, kuten miehensäkin. Rakennuksilla, tehtaissa ja muuta, todella raskasta työtä. Neljää kersaa ei voinut hankkia, kun sellaisten elättämiseen ei olisi ollut varaa. Muistaa sodat, joissa lähisukulaisiaan kuoli paljon. Jos olet 1950-luvulla kotirouvana olleen jälkeläinen, ei sinun ( en tiedä kuka olet) isoäitisi elämä varmaan kovin vaativaa ole ollut. Yleensä lapsia omaavissa perheissä 2010-luvun Suomessa, muutenkin, käy molemmat lasten työikäiset vanhemmat töissä - edes taviselintasoa kun ei saavuteta ihannoimalla 1950-luvun kotirouvakulttuuria, missä muka naisilla ei ole sananvaltaa mihinkään, ja hameissa vaan pitäisi pyöriä. Katsoin kyllä kerrankin yhtä pelle -ohjelmaa sosiaalipornoa Suomi24- sinkkuristeilyiltä telkkarista: siellä jokukin nuori tyttö ihannoi aikaa, jossa naiset sai käyttää vain hameita, ja oli nainen: kiesus, sen tajuaa miten erilainen on, kun on yliopistossa koulutettu kuin ne. Ainakaan nelikymppiset korkeasti koulutetut suomalaiset naiset eivät halua Suomeen kulttuuria, missä työikäinen nainen olisi vain kotona, ja missä naisen ainoa vaihtoehto olisi alkaa 16- vuodesta ylöspäin pullautella lapsia ja etsiä aviopuolisoksi rikas mies.


        Ja mulla kuoli oma isoisä sodassa. Todella vaikeaa oli niiden naisten elämä, jotka menetti miehensä silloin, mökkien naiset.


        Ja sellainen korjaus herjaajalle, että 1950-luvun Suomessa palkka maksettiin käteisenä. Ihmiset jonottivat hakemaan palkkakuortaan työnantajalta. Pankeissa oli asiakaspalvelua.


        Miksi työttömien, eläkeläisten tai työuransa suorittaneiden muutenkaan pitäisi "tinkiä elintasostaan"? Kenen hyväksi, kun ne varmasti ovat asiansa kunnolla hoitaneet? Kysyn ja olen noin nelikymppinen. Työikäiset ikäiseni kotiäidit minä ainakin haluaisin työmarkkinoille, koska on siellä pakko olla mun lapsettomankin heidän ikäisensä, edes teoriassa voidakseni saada yhteiskunnalta mitään tukea - minä kun en tunne yhtäkään ikäistäni kotiäitiä, joka voisi maata persauksellaan kolmisenkaan vuotta hoitamassa vain kotona omia lapsiaan. Ne jotka sen pystyy tekemään, niillä on joko rikas mies, tai sitten ne on niin köyhiä, että ne tulkitsee, että muutoin eivät saa elantoa, kuin synnyttämällä liudassa lapsia. Eri asia, että jos joku kotona lapsiaan hoitava saa aiemman työuransa tulojen perusteella verokompensaatiota ja tukea omien pikkulastensa hoitamiseen kotona, tai kotiäiti joka vaikka opiskelee kuitenkin, mutta en tosiaan tiedä yhtäkään, joka vois vain olla kotona lastensa kanssa kolme vuotta, jos haluaa itselleen mitään eläketurvaa.


        Itseäni lapsettomana kiinnostaa, miksi niin monet ajoittaa aina uuden lapsen syntymän siihen, kun edellisestä kotihoidontuki lakkaa... Jos on vaikka seitsemän lasta ja niiden ikäerot on joku kaksi vuotta jokaisella, niin....

        Älkääkä herjatko eläkeikäisiä, porsaat!


    • alesstub

      MAAILMA MUUTTUU ESKOSENI JA SUOMI MUKANA
      OLLILAT EHNROOTIT HERLINIT WALROSIT AUTOKAUPPIAAT
      JA MUUT RIKKAAT RIKASTUU JA KÖYHÄT KÖYHTYY,
      AUTOT ALETAAN JO TEKEMÄÄN VAIN RIKKAILLE.
      RIKKAITTEN VEROTUS NOSTETTAVA SILLAIN ETTÄ KÄTEEN JÄÄVÄ
      SUMMA ON 1000€ KUUSSA LOPUT VALTIOLLE.
      50-LUVULLA SAIN VIELÄ SYÖDÄ KUNNON RUOKAA
      NYT EI OLE KOHTA VARAA SYÖDÄ MITÄÄN
      SUBBI LAITTAA SUOMEN KONKKAAN RINTEEN POJUN KANS.
      MOLEMMILLA KORVANTAUSTAT VIELÄ MÄRKÄNÄ

      • Näin se vain on

        Köyhät eivät köyhdy. Laittaa jotain faktaa tuon ainaisen väitteen tueksi. Sitä ei löydy koska väite on puppua, valhetta.


      • köyhä ihminen
        Näin se vain on kirjoitti:

        Köyhät eivät köyhdy. Laittaa jotain faktaa tuon ainaisen väitteen tueksi. Sitä ei löydy koska väite on puppua, valhetta.

        Ei kannata elää laput silmillä ettei nä mitä ympärillä tapahtuu.
        Vaikkei se köyhyys sinua kosketa, tai et myönnä sitä, anna toisten ihmnisten elää realistista omaa elämää. Jos ei ole rahaa jokapäiväiseen ruokaa, niin mikä se ihminen silloin sinun mielestäsi on?
        Hän käy leipäjonossa jos on mahdollista, hakee toimeentulotukea... kuka tekee niin ellei se köyhä?

        On helppo leimata köyhä ihminen juopoksi, tai käyhyyden omaksi syyksi, näitä kin varmasti on, mutta ei ne ole kaikki.

        Jos ministeri rikikko niin väittää että köyhien 5 e menee aina alkoholiin, niin se on hänen mielipiteensä joka elää ylkäkylläisyydessä, ja mitätöi ihmisen hädän.

        Ei kukaan jolla on varaa elää ja olla suomen kaltaisessa kalliissa maassa, ajattele millaista on elää vaikka 100 e kk koko perhe.

        Suomessa on köyhyyttä, halusitpa sinä sitä tai et.


    • älkää valehdelko

      Olipa oikein hyviä kertomuksia siitä, millaista se oikein on ollut Suomessa joitakin kymmeniä vuosia sitten.

      Tosin tämä särähti korvaani: "Vanhimmat lapset kävivät vain keskikoulun, koska oppikouluun ei ollut rahaa."

      Keskikoulu ja oppikoulu ovat kyllä ihan sama asia. Kansakoulua käytiin joko 4 vuotta, jonka jälkeen mentiin oppikouluun/keskikouluun tai sitten kansakoulua käytiin 6 vuotta, jonka jälkeen mentiin kansalaiskouluun. Oppikoulu kesti 5 vuotta ja kansalaiskoulu 3 vuotta.

      Missä nyt on se valittaja, joka ei saaa edes laskujaan maksettua ilman kotitietokonetta? Ja jonka bussi syrjäkyliltä kaupunkiin lähtee aikaisin aamulla ja takaisin pääsee vasta iltapäivällä?

      Faktaa on edelleen se, että joka kirjastossa on käytettävissä ilmainen tietokone, samoin työttömien yhdistyksissä. Mummot maksavat laskunsa lähettämällä ne pankin kirjekuoressa pankkiin. En tiedä, mitä palvelu maksaa, mutta ei se sitä 8euroa per lasku kyllä maksa. Vanhempani käyttävät tätä tapaa maksaa laskunsa. Tietokonetta heillä ei ole.

      • Autokas t-koneinen

        Niitä kirjastoja ei vaan ole kovin tiheässä. Kuulin autottomalta, että heinäkuussa ei ollut bussivuoroja työkkäricityyn edes kirkonkylältä. Joskus oli pankeissa tietokone laskujen maksamista varten, onko niitä vielä. Pankkien konttoritkin ovat vähentyneet. Mummot ovat muuttaneet terveyskeskuksen läheisyyteen jo vuosikymmeniä.
        Mitä oikein tarkoitat valehtelulla? Elämä ilman tietokonetta ja autoa on vaikeaa pitkien etäisyyksien maaseudulla tänä päivänä.


      • Näin se vain on
        Autokas t-koneinen kirjoitti:

        Niitä kirjastoja ei vaan ole kovin tiheässä. Kuulin autottomalta, että heinäkuussa ei ollut bussivuoroja työkkäricityyn edes kirkonkylältä. Joskus oli pankeissa tietokone laskujen maksamista varten, onko niitä vielä. Pankkien konttoritkin ovat vähentyneet. Mummot ovat muuttaneet terveyskeskuksen läheisyyteen jo vuosikymmeniä.
        Mitä oikein tarkoitat valehtelulla? Elämä ilman tietokonetta ja autoa on vaikeaa pitkien etäisyyksien maaseudulla tänä päivänä.

        Ehkä kannattaisi harkita muuttoa ihmisten ilmoille, voisit saada töitäkin. Vai odotatko että työnantaja sinulle soittaa tai peräti tulee oven taakse töitä tarjoamaan? Tosin nykyään tuntuu olevan aivan mahdoton ajatus muuttaa Suomen sisällä työn perässä. Vielä 1970-luvulla lähdettiin sankoin joukoin Ruotsiin ja kauemmaksikin.


      • ....................

        Kansakoulu oli 7 vuotta ja siihen päälle kansalaiskoulu, joka 1962 oli vuoden mittainen.
        Neljäneltä luokalta haetiin YHTEISKOULUUN Keskikoulu oli 5 vuotta ja ylioppilastutkinto 3 vuotta päälle.

        1950-1960 luvuilla koulujen oppimäärät vaihtelivat aika nopeaan.. sisko 1945 kävi kansalaiskolua syyskauden eli 4kk ja kansakoulu oli 7 vuotta. Sisko 1947 7 vuotta kansaloulua ja vuoden kansalaiskoulua. Veli 1946 kävi kansakolua 4 vuotta ja Keskikoulua 5 vuotta.

        Ja nuo tiedän varmasti.
        .


      • Autokas
        Näin se vain on kirjoitti:

        Ehkä kannattaisi harkita muuttoa ihmisten ilmoille, voisit saada töitäkin. Vai odotatko että työnantaja sinulle soittaa tai peräti tulee oven taakse töitä tarjoamaan? Tosin nykyään tuntuu olevan aivan mahdoton ajatus muuttaa Suomen sisällä työn perässä. Vielä 1970-luvulla lähdettiin sankoin joukoin Ruotsiin ja kauemmaksikin.

        En sanonut olevani työtön. Asunnostani on alle 2km etäisyydellä kolme ruokakauppaa, koulut ja se kirjastokin. Kunnan rajalle on näistä ruokakaupoista n 20km ja voi jostain mutkan takaa olla liki 30km kouluun. Ja joku 35km tulee tästä sinne työkkäriinkin.

        Minne muuten työn perässä kannattaisi muuttaa? Työttömyyttä on joka kylässä ja kaupungissa. Nuoret lähtee ja he löytääkin jotain, mutta keski-ikäisten ei kannata lähteä minnekään. Löytyiskö sieltä Ruotsista jotain jollekin? Luulen, ettei sekään ole ratkaisu.


    • Luulet vaan

      Muistot näemmä kultaavat vuodet! Olen itse syntynyt 50-luvulla ja viettänyt lapsuuttani 50-60-luvuilla ja 70-luvulla olin jo nuori aikuinen. Kyllä toki EU muutti elämäämme, mutta eipä se vallan ruusuista ollut minun lapsuudessani.

      Nyt työtön voi olla työtön ja ei tarvitse lähteä mihinkään töihin, jos ei huvita, mutta toista oli ennen, ei ollut tälläistä tukiverkkoa, kuin nyt on. Työttömälle oli tarjota menolippu Ruotsiin ja Australiaan värvättiin siirtolaisia Suomesta, menolipun sai sinne. Miksi luulette niin monen lähteneen Suomesta siirtolaisiksi juuri Australiaan ja Ruotsiin, jos täällä ei olisi ollut huonosti asiat? Miksi nyt muualta tullaan Suomeen juuri sosiaaliturvan perässä?

      Asuimme pienessä kyläyhteisössä perheeni kanssa 50-60-luvulla, suurinosa koko kylsätä oli rakennettu sodan jälkeen ns. rintamamiestaloina ja suuret ikäluokat tulivat työikäisiksi. Töitä ei ollut kenellekään, kun jälleenrakentaminen hiipui, tiilitehtaan ja sahat hiipuivat. Meilläkin oli pieni saha, jossa sahattiin koivua huonekalutehtaille ja paikkallisille rakentajille muuta puutavaraa, mutta yksi suuri ostaja teki konkurssin ja omistaja pakeni velkojia Australiaan. Samaan aikaan kylämme yhteinen sähköyhtymä joutui vaikeuksiin ja lähes kaikki kyläläiset joutuivat maksumiehiksi. Osa lähti Ruotsiin katsomaan työpaikkoja, yhdessä perheessä äiti myi vanhempia tyttäriään komennusmiehille, yhdestä perheestä vanhin poika pääsi rauhanturvaajaksi ja pelasti perhettään sillä, olimme kaikki tosi tiukoilla. Meilläkin harkittiin Australiaan lähtöä ja paperit oli jo hankittu, sahaustoiminta lopetettiin kuitenkin 1967 ja meillä oli sikoja kasvamassa, että selvittiin pahimman ylitse. Porsaita saatiin luotolla Otk:lta ja sinne siat myytiin kesän jälkeen, isä tekin niille sioille aitauksen meidän tontille laudasta ja lankuista, niitä meillä oli! Rehua saatiin asiakkailta, jotka eivät pystyneet maksamaan meille sahauksia ja puutavaraa.

      Ensimmäiset uudet farkut sain vasta v. 1975, kuin oli jo aikuinen. Kaikki ulkomainen tavara maksoi valtavasti, koska vientiteollisuuttamme tuettiin markan devalvoinnilla. Ulkomaille matkustettiin 60-luvulla lomamatkoille todella harvoin, jotkut pääsivät matkustamaan Kanariansaarille taikka Mallorcalle, Ruotsiin mentiin työn perässä.

    • kamala raha

      Tänäkin vuonna olemme nettomaksaja EU:lle. Joudumme maksamaan 1,5 miljardia sinne. Jee hienoo kun meillä on oikeistohallitus ja ruotsissa vasemmistohallitus.

    • Ennen paremmin

      Kyllä 1970-luvulla kaikki oli paljon paremmin ja kaikki oli paljon halvempaa. Nyt kaikki on kuusi kertaa kalliimpaa vaikka ei tulot ole kuusinkertaistuneet.

      • piste.

        Mistä nuo mersut ja bemarit ovat tulleet joka pihaan jos kansa on vain köyhtynyt? Isä osti mopon kun rikastui kuskaamalla savea ja tiiliä seurakuntatalon työmaalla.
        Auto oli todellinen harvinaisuus, vain kylämme taksarilla oli Volga. Voi jeesus jos nykyajan nuori joutuisi elämään yhtä köyhästi, niin ei tulisi mitään. Naapurin poika tappoi itsensä kun tyri matikankokeet ja häneltä otettiin tietokone pois.
        Aloittaja ei tiedä köyhyydestä mitään.


      • lue itse

        1970 luvulla joo oli halvempaa vaan oli tulotkin pienemmät. http://tilastokeskus.fi/tup/tietotrendit/tt_03_06_hinnat.html
        "Vuonna 1975 keskivertopalkansaaja ansaitsi 350 euroa kuussa, verojen jälkeen käteen jäi 235 euroa. Keskivertoperheen, johon silloin kuului 2,9 henkilöä, kokonaiskulut olivat 5 165 euroa vuodessa. Menojen kattamiseen tarvittiin 22 kuukauden työpanos eli lähes kahden henkilön vuosipalkka"

        "Vuonna 2005 keskipalkka oli 2 500 euroa, ja käteen jäi 1705 euroa. Nyt 2,1 henkilöä käsittävän perheen vuosikulut olivat 29 000 euroa. Tähän meni 17 kuukauden netto-palkka."

        Vuonna 2005 ostettiin enemmän autoja, ulkomaanmatkoja, kodinkoneita ja viihde-elektroniikkaa kuin vuonna 1975. Asunnot ovat nyt suurempia, kodin sisustamiseen käytetään enemmän rahaa, ravintolassa syödään enemmän, alkoholia juodaan enemmän ja kaupasta ostetaan parempaa lihaa ja muita elintarvikkeita. Elintaso on noussut.

        Keskivertopalkansaaja maksaa nyt prosenttiyksikön verran vähemmän veroa palkastaan kuin vuonna 1975, vaikka nyt maksetaan kunnallis- ja valtionveron lisäksi palkansaajien eläkevakuutusmaksua."

        "Nettopalkalla saa nyt viisi kertaa enemmän sokeria, neljä kertaa enemmän vehnäjauhoja ja kahvia, kolme kertaa enemmän lihaa ja kananmunia, kaksi kertaa enemmän hedelmiä sekä vihanneksia ja puolitoista kertaa enemmän maitotaloustuotteita ja perunoita kuin vuonna 1975.

        Leipää sen sijaan saa nyt 10-15 prosenttia vähemmän.

        Koko vuotuisen ruokakorin ostamiseen kului perheellä vuonna 1975 viiden kuukauden nettopalkka. Nyt entistä laadukkaamman korin hankkimiseen kuluu reilun kahden kuukauden palkka"


    • nälätön suomi

      Kiitos faktatiedoista nimimerkille "lue itse".

      Seuraavaksi saamme varmasti lukea, miten tilastokeskus itse asiassa väärentää tilastojaan, jotta köyhyys ei näkyisi eikä kuulusi ;=)

      Kun minusta "tuntuu", että nykyään ihmiset ovat köyhempiä kuin ennen, niin täytyyhän sen olla totta, eikös?

      • työttömyys kannattaa

        Kyllä on, en muista että edes markka aikana olisi ollut näin paljon köyhiä, että palkalla ei enää elä!

        Ja ei ollut pakko ilmaistöitä, aina sai työstään palkan.

        Köyhyys vaan lisääntyy, ja kohta ei enää pääse eläkkeelle, eikä sitä enää maksta. Jotenkin tämä on ihan hullu maailma, kyhyyttä vaan lisätään ja ihmisen pahaa oloa, silti maksut ja verot nousee ja lisääntyy.

        Mutta oikeesti työ ei kannata enää suomessa, kun olet työtön saat ainakin säännöliset tulot, vaikke sekään elätä, mutta helpommin saat sitten toimeentulotukea kun olet työtön ym tukia.


      • ferrarilIa pääsee
        työttömyys kannattaa kirjoitti:

        Kyllä on, en muista että edes markka aikana olisi ollut näin paljon köyhiä, että palkalla ei enää elä!

        Ja ei ollut pakko ilmaistöitä, aina sai työstään palkan.

        Köyhyys vaan lisääntyy, ja kohta ei enää pääse eläkkeelle, eikä sitä enää maksta. Jotenkin tämä on ihan hullu maailma, kyhyyttä vaan lisätään ja ihmisen pahaa oloa, silti maksut ja verot nousee ja lisääntyy.

        Mutta oikeesti työ ei kannata enää suomessa, kun olet työtön saat ainakin säännöliset tulot, vaikke sekään elätä, mutta helpommin saat sitten toimeentulotukea kun olet työtön ym tukia.

        Katso vaikka "Kahdeksan surmanluotia", niin saat vähän edes käsitystä mitä se on ollut. http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/kahdeksan_surmanluotia_25276.html#media=78633

        Täällä "köyhyydestä" valittavat eivät ole koskaan nähneetkään köyhää ja kirjoittavat jollain käpyisellä samsungin älypuhelimella peläten liittymän käyttökattoa.


      • kinttupolkua pitkin
        työttömyys kannattaa kirjoitti:

        Kyllä on, en muista että edes markka aikana olisi ollut näin paljon köyhiä, että palkalla ei enää elä!

        Ja ei ollut pakko ilmaistöitä, aina sai työstään palkan.

        Köyhyys vaan lisääntyy, ja kohta ei enää pääse eläkkeelle, eikä sitä enää maksta. Jotenkin tämä on ihan hullu maailma, kyhyyttä vaan lisätään ja ihmisen pahaa oloa, silti maksut ja verot nousee ja lisääntyy.

        Mutta oikeesti työ ei kannata enää suomessa, kun olet työtön saat ainakin säännöliset tulot, vaikke sekään elätä, mutta helpommin saat sitten toimeentulotukea kun olet työtön ym tukia.

        Ei ne valtionkaan rahat ikuisesti riitä, jos kaikki ryhtyvät työttömiksi. Se tarkoittaa sitä, että ensiksi pienennetään etujen määrää eikä laiteta mitään indeksikorotuksia ja sen jälkeen aletaan karsia vähitellen etuja pois. Kuinkakohan sitä mahtaisi elää, jos työttömyyspäivärahaa ja eläkkeitä leikattaisi esim. 50 % ja asumistukea ei maksettaisi ollenkaan?

        Köyhyys on suhteellista. 20-30 vuotta sitten jos raha ei riittänyt kerrostaloyksiöön, niin sitten asuttiin alivuokralaisena tai opiskelijat asuivat soluasunnoissa, mutta nykyisille ihmisille ne asumismuodot eivät kelpaa.

        Ennen ihmisillä ei ollut kotona lainkaan puhelinta, vaan käytiin soittamassa puhelinkioskista, jos oli tarvetta. Oma puhelinosake oli vain niillä, joilla oli säännölliset tulot ja vähän ylimääräistä. Televisiotakaan ei ollut kuin harvoilla. Informaatio saatiin radiosta ja sanomalehdestä.

        Jos nyt ehdottaa työttömälle, että pese pyykit käsin, älä osta telkkaria hajonneen tilalle äläkä osta kahvinkeitintäkään, koska 5 eurolla voit ostaa kirppikseltä kahvipannun ja keittää pannukahvia, niin veikkaanpa, että ehkä noin 0,5 % suomalaisista kykenisi sellaiseen elämään. Monilla työttömillä on autotkin, vaikka ennen niitä ei ollut kaikilla keskituloisillakaan. Ennen poljettiin fillarilla kymmeniä kilometrejä, koska bussiliikennettä ei välttämättä ollut, kun nyt taas ei jakseta mennä edes kilometrin päässä olevaan kauppaan jalkaisin.

        Ennen ei ollut myöskään valmisruokia. Kanatkin myytiin kokonaisina pakastettuina eikä minään broilerinkoipina ja valmiina rintafileinä. Ennen oli itsestäänselvää, että käytiin syksyisin poimimassa sieniä, tehtiin omenoista ja marjoista mehuja sekä ongittiin kaloja. Nykyisin ostetaan kalliita valmisruokia, koska ei jakseta eikä viitsitä tehdä itse ruokaa.

        Ennen tehtiin itse vaatteita tai teetätettiin ompelijalla juhlavaatteet, jos ei omat taidot riittäneet. Nyt ostetaan rättiä ja lumppua kaapit täyteen ja silti ei ole ikinä mukamas mitään päällepantavaa.

        Ennen esim. naiset olivat täysin päihteettömiä. Nyt naiset ovat lähes yhtä kovia päihteiden käyttäjiä kuin miehetkin. Olisitko sinä valmis luopumaan tupakasta, alkoholista, huumeista ja lääkkeistä (jos niillä on tarkoitus sekoittaa päätä päihtymistarkoituksessa) ihan kokonaan?

        Käsi sydämelle: Kuinka moni olisi valmis siihen, että itse tekee alusta loppuun asti ruoat, säilöö, tekee itse vaatteensa, kulkee jalkaisin tai fillarilla lähes kaikki matkat, on valmis tinkimään asumisen laadusta esim. muuttamalla alivuokralaiseksi ja on valmis luopumaan telkkarista, mikrosta ja muista kodinkoneista sen jälkeen, kun nykyiset hajoavat? Luulenpa, että äärimmäisen harva on siihen valmis.


      • sen ajan lapsi/nuori

        Et tainnut silloin ennen olla edes syntynyt. Jäätelöä saatiin synttäreillä ja limukkaa isommissa juhlissa....että ei kannata kommentoida jos ei tiedä.


      • Ennen paremmin

        Ei ollut 1970-luvulla leipäjonoja, ei ollut samanlaista köyhyyttä kuin nykyään! Valhe, emävalhe, tilasto!


      • Ex-nuori
        kinttupolkua pitkin kirjoitti:

        Ei ne valtionkaan rahat ikuisesti riitä, jos kaikki ryhtyvät työttömiksi. Se tarkoittaa sitä, että ensiksi pienennetään etujen määrää eikä laiteta mitään indeksikorotuksia ja sen jälkeen aletaan karsia vähitellen etuja pois. Kuinkakohan sitä mahtaisi elää, jos työttömyyspäivärahaa ja eläkkeitä leikattaisi esim. 50 % ja asumistukea ei maksettaisi ollenkaan?

        Köyhyys on suhteellista. 20-30 vuotta sitten jos raha ei riittänyt kerrostaloyksiöön, niin sitten asuttiin alivuokralaisena tai opiskelijat asuivat soluasunnoissa, mutta nykyisille ihmisille ne asumismuodot eivät kelpaa.

        Ennen ihmisillä ei ollut kotona lainkaan puhelinta, vaan käytiin soittamassa puhelinkioskista, jos oli tarvetta. Oma puhelinosake oli vain niillä, joilla oli säännölliset tulot ja vähän ylimääräistä. Televisiotakaan ei ollut kuin harvoilla. Informaatio saatiin radiosta ja sanomalehdestä.

        Jos nyt ehdottaa työttömälle, että pese pyykit käsin, älä osta telkkaria hajonneen tilalle äläkä osta kahvinkeitintäkään, koska 5 eurolla voit ostaa kirppikseltä kahvipannun ja keittää pannukahvia, niin veikkaanpa, että ehkä noin 0,5 % suomalaisista kykenisi sellaiseen elämään. Monilla työttömillä on autotkin, vaikka ennen niitä ei ollut kaikilla keskituloisillakaan. Ennen poljettiin fillarilla kymmeniä kilometrejä, koska bussiliikennettä ei välttämättä ollut, kun nyt taas ei jakseta mennä edes kilometrin päässä olevaan kauppaan jalkaisin.

        Ennen ei ollut myöskään valmisruokia. Kanatkin myytiin kokonaisina pakastettuina eikä minään broilerinkoipina ja valmiina rintafileinä. Ennen oli itsestäänselvää, että käytiin syksyisin poimimassa sieniä, tehtiin omenoista ja marjoista mehuja sekä ongittiin kaloja. Nykyisin ostetaan kalliita valmisruokia, koska ei jakseta eikä viitsitä tehdä itse ruokaa.

        Ennen tehtiin itse vaatteita tai teetätettiin ompelijalla juhlavaatteet, jos ei omat taidot riittäneet. Nyt ostetaan rättiä ja lumppua kaapit täyteen ja silti ei ole ikinä mukamas mitään päällepantavaa.

        Ennen esim. naiset olivat täysin päihteettömiä. Nyt naiset ovat lähes yhtä kovia päihteiden käyttäjiä kuin miehetkin. Olisitko sinä valmis luopumaan tupakasta, alkoholista, huumeista ja lääkkeistä (jos niillä on tarkoitus sekoittaa päätä päihtymistarkoituksessa) ihan kokonaan?

        Käsi sydämelle: Kuinka moni olisi valmis siihen, että itse tekee alusta loppuun asti ruoat, säilöö, tekee itse vaatteensa, kulkee jalkaisin tai fillarilla lähes kaikki matkat, on valmis tinkimään asumisen laadusta esim. muuttamalla alivuokralaiseksi ja on valmis luopumaan telkkarista, mikrosta ja muista kodinkoneista sen jälkeen, kun nykyiset hajoavat? Luulenpa, että äärimmäisen harva on siihen valmis.

        Kyllä mulla oli 20-30 v sitten eli 1984-1994 kahvinkeitin väritelkka stereot video eli kaikki vempaimet mitä nytkin. Paitsi puhelin oli lankapuhelin. Olin silloin nuori juuri koulusta päässyt ja pk-seudulla oli pilvin pimein työpaikkoja. Itse asiassa se oli hauskaakin aikaa! Nykynuoret eivät täälläkään voi olla enää varmoja työn saannista!


      • Ex-nuori
        Ex-nuori kirjoitti:

        Kyllä mulla oli 20-30 v sitten eli 1984-1994 kahvinkeitin väritelkka stereot video eli kaikki vempaimet mitä nytkin. Paitsi puhelin oli lankapuhelin. Olin silloin nuori juuri koulusta päässyt ja pk-seudulla oli pilvin pimein työpaikkoja. Itse asiassa se oli hauskaakin aikaa! Nykynuoret eivät täälläkään voi olla enää varmoja työn saannista!

        Tai lisätään nyt vielä että 90-luvun alussa se iso lama alkoi, mut kyllä mulla nuori kun olin töitä riitti silloinkin ihan kivasti. Mut toi 80-luku oli hauskaa aikaa :))


      • Olen nähnyt tuota
        Ennen paremmin kirjoitti:

        Ei ollut 1970-luvulla leipäjonoja, ei ollut samanlaista köyhyyttä kuin nykyään! Valhe, emävalhe, tilasto!

        Vai ei ollut leipäjonoja ennen, kyllä niitä oli, mutta ne oli toisessa muodossa. Sossu jakoi lappuja, että köyhät sai ruokaa niillä kaupoista ja kenkälappuja, että sai kenkiä. Lisäksi vielä 70-luvulla kiersi porukkaa ihan kerjuulla maaseudulla etsimässä "työtä" taikka ihan suoraan ruokaa.
        Eläkkeet oli tosi pieniä silloin, kun monet olivat maksaneet niin vähän eläkemaksuja taikka ei lainkaan, että kansaneläkkeen perusosalla kitkuttelivat. Työttömyysturvakin oli aika olematonta ja muistan 70-luvulla metalliliiton lakon, niin niitä lakkolaisia alettiin ruokkimaan soppatykeillä, kun ei ollut enään ruokaa monessakaan perheessä.
        Jos täällä olisi ollut hyvin asia, niin miksi täältä lähdettiin esim. Neuvostoliittoon töihin rakentamaan mm. Kostamusta http://yle.fi/uutiset/muistoja_kostamuksen_tyomaalta_olimme_kuin_valtio_valtiossa/6826167. Ruotsiin ja Saksaan lähdettiin töihin hanakasti, myöhemmin Lähi-Itään mm. Irakiin. 60-luvulla monet olivat töissä Neuvosto-Virossa rakentamassa mm. Viru-hotellia.


      • just just
        Ex-nuori kirjoitti:

        Kyllä mulla oli 20-30 v sitten eli 1984-1994 kahvinkeitin väritelkka stereot video eli kaikki vempaimet mitä nytkin. Paitsi puhelin oli lankapuhelin. Olin silloin nuori juuri koulusta päässyt ja pk-seudulla oli pilvin pimein työpaikkoja. Itse asiassa se oli hauskaakin aikaa! Nykynuoret eivät täälläkään voi olla enää varmoja työn saannista!

        Minäkin olen ex-nuori, meillä keitettiin lapsuudessani pannukahvia, kun kahvinkeittimet olivat kalliita, silloin 70-luvulla, molemmat vanhemmat olivat töissä, kaupasta haettiin varttikilo kahvia. Lankapuhelinosake ostettiin vasta 80-luvun puolella, sitä ennen käytiin puhelinkopilla. Joku laman tyyppinen härdelli tuli ja isä lähti 100 km päähän töihin, komennushommiin, äiti oli työtön, kavereiden isiä lähti norjaan asti komennukselle.


      • sen ajan lapsi
        Olen nähnyt tuota kirjoitti:

        Vai ei ollut leipäjonoja ennen, kyllä niitä oli, mutta ne oli toisessa muodossa. Sossu jakoi lappuja, että köyhät sai ruokaa niillä kaupoista ja kenkälappuja, että sai kenkiä. Lisäksi vielä 70-luvulla kiersi porukkaa ihan kerjuulla maaseudulla etsimässä "työtä" taikka ihan suoraan ruokaa.
        Eläkkeet oli tosi pieniä silloin, kun monet olivat maksaneet niin vähän eläkemaksuja taikka ei lainkaan, että kansaneläkkeen perusosalla kitkuttelivat. Työttömyysturvakin oli aika olematonta ja muistan 70-luvulla metalliliiton lakon, niin niitä lakkolaisia alettiin ruokkimaan soppatykeillä, kun ei ollut enään ruokaa monessakaan perheessä.
        Jos täällä olisi ollut hyvin asia, niin miksi täältä lähdettiin esim. Neuvostoliittoon töihin rakentamaan mm. Kostamusta http://yle.fi/uutiset/muistoja_kostamuksen_tyomaalta_olimme_kuin_valtio_valtiossa/6826167. Ruotsiin ja Saksaan lähdettiin töihin hanakasti, myöhemmin Lähi-Itään mm. Irakiin. 60-luvulla monet olivat töissä Neuvosto-Virossa rakentamassa mm. Viru-hotellia.

        Ja todellakin muista yksinhuoltajien lapsille jaettiin koulussa vaatepusseja, siis oppilaiden kotoa kerättiin vaatteita, luistimia jne. ja ne sitten lajiteltiin ja yh-perheen lapset saivat luokan edestä hakea sen pussin, kaikkien nähden.


      • vanhaa ja uutta
        sen ajan lapsi kirjoitti:

        Ja todellakin muista yksinhuoltajien lapsille jaettiin koulussa vaatepusseja, siis oppilaiden kotoa kerättiin vaatteita, luistimia jne. ja ne sitten lajiteltiin ja yh-perheen lapset saivat luokan edestä hakea sen pussin, kaikkien nähden.

        No tuo oli kyllä harvinaista. 1955 kunta jo jakoi monoja kansakolulussa. Opettajalla on suuri paino-arvo siinä kelle ne annetiin, tuski opettajalla oli tietoa perheiden varallisuudesta. Muonamiesten lapset, eivät monoja saaneet, heitä oli koulun oppilaista n. 20%. Ne olivat kommunisteja. :(

        Mummuni avusti säänöllisesti erästä perhettä jossa 14 lasta. Hän oli emäntä tilalla joka ostetiin hänen rahoillaan tilalla oli 30 h. peltoa. Joka leipä taikinasta vei leipää, viikottain vei hinkillisen maitoa, joka lahdista vei lihaa.
        Perheen lapset kävivät sitten vastaa kesäsin peltotöissä, harventamassa ja kitkemässä. Se oli perheen äidin joka oli ompelija ja mummun sopimus. Nämä lapset muistavat olleensa pakkotöissä mummulla. Heidän isänsä oli alkohoisoitunut opettaja, joka jätti perheen ja kylän aina kesäksi.
        Mikä olisi ollut lasten nälän määrä, ilman mummuni apua, johon häntä ei velvoittanut kuin lähimmäisen rakkaus.
        Näitä juttelimme perheen erään lapsen kanssa 2003 oli siinä "lapsella" ihmettelemistä, ei koskaan ollut ymmärtänyt työn ja ruuan yhtälöä. Mutta häneltä sain kulla perheen isän eli opettajan alkoholi ongelmasta ja miten jätti perheen täysin oman onnen nojaan. Siunasin mummuani, tiesin hänen olleen hyvä ihminen.

        Sosiaaliturva lapsilisineen asumistukineen ja toimeentulotukineen on ehdottoman välttämätön.
        MIKSI?
        Koska nykyään ei ole enää suurperheitä ja sukupolvien välistä sidettä. On vain ydinperhe, joissa vielä se toinen huoltaja tekee saman kun kotikylän kansankynttilä, ei huolla perhettään.
        Kunnilla on miljoonien velka saatavat maksamattomina elatustukimaksuina. Nuo velat vanhenevat viidessä vuodessa.

        Ja yksikään alaikäinen lapsi, ei ole syypää vanhempiensa tekemisiin tai tekemätä jättämisiin.

        Kuitenkaan mitään ei voi yleistää ainoaksi oikeaksi, tarve ja oikeus eivät aina kulje käsi kädessä.

        Miten muuttaa sosiaaliturvaa, kolmannelle vuosituhannelle sopivaksi?
        Lopettaisin lesken eläkeet.
        Nostaisin elatustuen nyky tasolla 300 €/kk
        .


      • kiitos ay-liikkeet
        Ex-nuori kirjoitti:

        Tai lisätään nyt vielä että 90-luvun alussa se iso lama alkoi, mut kyllä mulla nuori kun olin töitä riitti silloinkin ihan kivasti. Mut toi 80-luku oli hauskaa aikaa :))

        80-luku ei ole "ennen vanhaan". Se aika oli amerikasta lähteneen kiihkeän ylikuumenemisen aikaa joka ei tietenkään voinut jatkua ikuisesti. Minäkin sain 300 markkaa pimeänä käteen yhdessä tunnissa vain sekamiehen töistä raksalla. Ei sellaista aikaa voi laskea miksikään aikakaudeksi, vaan se oli hulluuden ilmentymä jolloin jokaisen piti saada enemmän ja enemmän ajattelematta seurauksia.

        Nytkin on menty vähän samaa latua, koska palkat ovat nousseet Suomessa maailmanennätystahtia ja työn ostajat hupenevat samaa tahtia. http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288585366261.html


      • ei ollut mitään...
        just just kirjoitti:

        Minäkin olen ex-nuori, meillä keitettiin lapsuudessani pannukahvia, kun kahvinkeittimet olivat kalliita, silloin 70-luvulla, molemmat vanhemmat olivat töissä, kaupasta haettiin varttikilo kahvia. Lankapuhelinosake ostettiin vasta 80-luvun puolella, sitä ennen käytiin puhelinkopilla. Joku laman tyyppinen härdelli tuli ja isä lähti 100 km päähän töihin, komennushommiin, äiti oli työtön, kavereiden isiä lähti norjaan asti komennukselle.

        Toripäivissä myytiin paljon tavaraa joiden ilmoituksien perässä oli huomautus 'puhelin naapuriin'.


      • kävele nyrkkiin
        työttömyys kannattaa kirjoitti:

        Kyllä on, en muista että edes markka aikana olisi ollut näin paljon köyhiä, että palkalla ei enää elä!

        Ja ei ollut pakko ilmaistöitä, aina sai työstään palkan.

        Köyhyys vaan lisääntyy, ja kohta ei enää pääse eläkkeelle, eikä sitä enää maksta. Jotenkin tämä on ihan hullu maailma, kyhyyttä vaan lisätään ja ihmisen pahaa oloa, silti maksut ja verot nousee ja lisääntyy.

        Mutta oikeesti työ ei kannata enää suomessa, kun olet työtön saat ainakin säännöliset tulot, vaikke sekään elätä, mutta helpommin saat sitten toimeentulotukea kun olet työtön ym tukia.

        " Köyhyys vaan lisääntyy, ja kohta ei enää pääse eläkkeelle, eikä sitä enää maksta. Jotenkin tämä on ihan hullu maailma, kyhyyttä vaan lisätään ja ihmisen pahaa oloa, silti maksut ja verot nousee ja lisääntyy."

        Taulukossa on laskettu nyt kolmekymppisten eläkkeet 63-vuotiaana vuonna 2047. Laskelman oletuksena on se, että henkilön työura on alkanut 23-vuotiaana. Henkilön laskelmassa mainittuun eläkekertymään vaikuttaa alentavasti se, jos hän opiskelee pitempään ja aloittaa työuransa myöhemmin kuin 23-vuotiaana.
        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288692480508.html?pos=ok-nln


      • näin -70 luvulla
        vanhaa ja uutta kirjoitti:

        No tuo oli kyllä harvinaista. 1955 kunta jo jakoi monoja kansakolulussa. Opettajalla on suuri paino-arvo siinä kelle ne annetiin, tuski opettajalla oli tietoa perheiden varallisuudesta. Muonamiesten lapset, eivät monoja saaneet, heitä oli koulun oppilaista n. 20%. Ne olivat kommunisteja. :(

        Mummuni avusti säänöllisesti erästä perhettä jossa 14 lasta. Hän oli emäntä tilalla joka ostetiin hänen rahoillaan tilalla oli 30 h. peltoa. Joka leipä taikinasta vei leipää, viikottain vei hinkillisen maitoa, joka lahdista vei lihaa.
        Perheen lapset kävivät sitten vastaa kesäsin peltotöissä, harventamassa ja kitkemässä. Se oli perheen äidin joka oli ompelija ja mummun sopimus. Nämä lapset muistavat olleensa pakkotöissä mummulla. Heidän isänsä oli alkohoisoitunut opettaja, joka jätti perheen ja kylän aina kesäksi.
        Mikä olisi ollut lasten nälän määrä, ilman mummuni apua, johon häntä ei velvoittanut kuin lähimmäisen rakkaus.
        Näitä juttelimme perheen erään lapsen kanssa 2003 oli siinä "lapsella" ihmettelemistä, ei koskaan ollut ymmärtänyt työn ja ruuan yhtälöä. Mutta häneltä sain kulla perheen isän eli opettajan alkoholi ongelmasta ja miten jätti perheen täysin oman onnen nojaan. Siunasin mummuani, tiesin hänen olleen hyvä ihminen.

        Sosiaaliturva lapsilisineen asumistukineen ja toimeentulotukineen on ehdottoman välttämätön.
        MIKSI?
        Koska nykyään ei ole enää suurperheitä ja sukupolvien välistä sidettä. On vain ydinperhe, joissa vielä se toinen huoltaja tekee saman kun kotikylän kansankynttilä, ei huolla perhettään.
        Kunnilla on miljoonien velka saatavat maksamattomina elatustukimaksuina. Nuo velat vanhenevat viidessä vuodessa.

        Ja yksikään alaikäinen lapsi, ei ole syypää vanhempiensa tekemisiin tai tekemätä jättämisiin.

        Kuitenkaan mitään ei voi yleistää ainoaksi oikeaksi, tarve ja oikeus eivät aina kulje käsi kädessä.

        Miten muuttaa sosiaaliturvaa, kolmannelle vuosituhannelle sopivaksi?
        Lopettaisin lesken eläkeet.
        Nostaisin elatustuen nyky tasolla 300 €/kk
        .

        Tiedätkä mikä ero on vuodella 1955 vuoteen 1978 ? 1970 luvulla tuli peruskoulu ja kyllä kouluilla oli tiedot yh-perheistä, ja kyllä minun luokalla ja tunnen vieläkin sen ajan yh-perheiden lapsia, jotka saivat pari kertaa vuodessa tuon vaate-urheiluväline kassin.


    • fggdfsgs

      On totta että moni asia on nykyisin paremmin kuin ennen. Ainakin siinä tapauksessa jos tarkastelee vain sitä kuinka paljon keskipalkalla sai tiettyjä hyödykkeitä ennen ja kuinka paljon saa nyt. Jos taas tarkastellaan elintason muutosta kokonaisuuden kannalta, asia ei ole ihan näin yksiselitteinen. On nimittäin täysin mieletöntä suoraan vertailla keskipalkkoja 1970-80-luvuilla ja nykypäivänä, ottamatta lainkaan huomioon sitä, kuinka suuri osa ihmisistä tuota palkkaa todella saa ja kuinka moni taas joutuu tarpomaan työttömyyden ja pätkätöiden loputtomassa suossa. Pitää ymmärtää, että 1970-80-luvuilla jokainen, joka tuota palkkaa halusi, myös sitä sai. Sen kun vaan käveli firmaan sisään, niin käveli sieltä ulos työsopimus kourassa, ja kyse oli vakituisesta kokopäivätyöstä. Kenenkään ei koskaan tarvinnut olla päivääkään työtön.

      Nämä tilastokeskuksen ilmoittamat keskipalkathan lasketaan aina vakituista kokopäivätyötä tekevistä. Valitettavasti nykypäivänä vaan tuo vakituinen kokopäivätyö alkaa olla yhä harvinaisempaa herkkua. Suomessa on tilastojen mukaan 584 000 työnhakijaksi ilmoittautunutta, 105 000 tukitoimenpiteillä sijoitettua työtöntä, 374 000 osa-aikaista työntekijää ja 221 000 määräaikaista työntekijää, lisäksi syrjäytyneitä, jotka eivät näy missään tilastossa, on 133 000. Yhteensä siis 1 417 000 ihmistä on vailla vakituista kokopäivätyötä. Noin puolet työvoimaan kuuluvista ovat siis joko työttömiä, vajaatyöllistettyjä, pätkätyöläisiä tai syrjäytyneitä. Näitä tuskin paljoa lohduttaa keskipalkkojen ostovoiman nousu muutaman viime vuosikymmenen aikana.

      On kiistaton tosiasia, että elintaso on noussut 1970-80-lukuun verrattuna niillä onnellisilla, joilla on vakituista kokopäivätyötä. Valitettavasti nykypäivän alati kasvavaa vähäosaisten joukkoa tuo tuskin paljoa koskettaa. Esim. minä tienaan työmarkkinatuella 523 €/kk, eikä minulla ole enää koskaan näköpiirissä mitään parannusta tuohon vielä 25 vuotta jatkuvan työurani aikana. Voitte varmaan arvata kumpaa vuotta minä mieluummin eläisin: 1988 vai 2014?

      • koko totuusko?

        Jos joku on osa-aikaisesti määräaikainen, niin tuleeko siitä merkintä jompaan kumpaan tilastoon vai kumpaankin?
        Tilastot voivat sanoa yhtäsun toista, että onko tietoa?


      • Nyt ihmettelen???

        Siis jos sinulla on vielä 25 vuotta työelämää jäljellä, niin miksi ihmeessä kitkuttelet sitten työmarkkinatuella, etkä lähde töihin? Juuri tässä keskustelussa on käynnyt hyvin ilmi, että huonoina aikoina täältä Suomesta lähdettiin muualle töihin. Jos Suomessa on niin huonosti, niin töitähän on ulkomailla vaikka kuinka, eihän tämä Suomi ole kuin yksi pieni osa maailman työmarkkinoista.

        Toisaalta ihmetyttää, että eikö suomalaisille työ enään kelpaa, kun virolaiset rakennusmiehet rakentavat siellä ja täällä, puolalaiset metsurit raivaa sähkölinjoja, espanjalaiset sairaanhoitajat hoitavat sairaitamme, thaimaalaiset poimivat marjojamme metsissä ja ukrainalaiset poimivat marjat pelloilla. Italialaiset hoitavat tattikauppaa kotimaahansa jne jne. Huonekalutehtaat teettävät työtä Virossa, metallifirmat hitsauttavat Virossa jne jne. kun suomalaiset eivät kelpuuta työtä.

        Sosiaalietujamme tullaan nauttimaan muualta mm. Kreikasta muuttaa kokonaisia perheitä tänne, kun kotimaassa työttömyys kohtaa.


      • Näin se vain on

        "Esim. minä tienaan työmarkkinatuella 523 €/kk, eikä minulla ole enää koskaan näköpiirissä mitään parannusta tuohon vielä 25 vuotta jatkuvan työurani aikana."

        Etkö muka saa mitään muita tukia kuten asumistukea ja toimeentulotukea, millä maksat vuokran vai asutko jonkun siivellä? Pitäisi kertoa kaikki tuet jotka saa.


      • työ ei kannata
        Näin se vain on kirjoitti:

        "Esim. minä tienaan työmarkkinatuella 523 €/kk, eikä minulla ole enää koskaan näköpiirissä mitään parannusta tuohon vielä 25 vuotta jatkuvan työurani aikana."

        Etkö muka saa mitään muita tukia kuten asumistukea ja toimeentulotukea, millä maksat vuokran vai asutko jonkun siivellä? Pitäisi kertoa kaikki tuet jotka saa.

        Ei ole yksinäiselle muuta tukea, mutta voit työttömänä ansaita 300 e/ kk, mutta se vähennetään sitten toimeentulotuesta.. joten käteen sulle jää jotain 1,50 e lisää...

        semmonen laki taaas työttömille annetaan ja otetaan....

        Jos oelt kätevä käsistäsi ja teet käsitöitä, voi myydä niitä netissä tai kirpparilla, siitäkin voi saada enempi kuin rehellisellä työllä, kirpparimyynnistä ei tarvi maksaa veroa...


      • Byro B
        Näin se vain on kirjoitti:

        "Esim. minä tienaan työmarkkinatuella 523 €/kk, eikä minulla ole enää koskaan näköpiirissä mitään parannusta tuohon vielä 25 vuotta jatkuvan työurani aikana."

        Etkö muka saa mitään muita tukia kuten asumistukea ja toimeentulotukea, millä maksat vuokran vai asutko jonkun siivellä? Pitäisi kertoa kaikki tuet jotka saa.

        Saan tuon 522,56/4vk enkä muita tukia ja edessäni on 10 vuotta ( eläkeiän nostovuodet). Siipalla on töitä ja pärjätään kyllä. Olin töissä ja silloin maksettiin asunto ja kulkupelit. Lapset lähtivät opiskelemaan ja neliöitä on tyhjillään. Luulen, että lapset jäävätkin opiskelukaupunkeihinsa.

        Itse en muuta enää minnekään, paitsi sukuhautaan. Asuminen muualla olisi hinnoissaan. Kolmisen vuotta sitten en olisi saanut tuota työmarkkinatukeakaan vaan siipan olisi pitänyt elättää mut kokonaan.

        Se 80-luku oli kivaa aikaa itellekin.


      • sairaahoitajaksi?
        työ ei kannata kirjoitti:

        Ei ole yksinäiselle muuta tukea, mutta voit työttömänä ansaita 300 e/ kk, mutta se vähennetään sitten toimeentulotuesta.. joten käteen sulle jää jotain 1,50 e lisää...

        semmonen laki taaas työttömille annetaan ja otetaan....

        Jos oelt kätevä käsistäsi ja teet käsitöitä, voi myydä niitä netissä tai kirpparilla, siitäkin voi saada enempi kuin rehellisellä työllä, kirpparimyynnistä ei tarvi maksaa veroa...

        Oletko kuitenkaan ajatellut, että se 300 e/kk voi myös johtaa johonkin? Moni työnantaja arvostaa enemmän sitä, joka tekee edes jotain työtä joka vuosi kuin että on makoillut kotona esimerkiksi viimeiset 5 vuotta tekemättä minkäänlaista työtä.

        Hirmu monella kuitenkin kasvaa se kynnys lähteä töihin. Keksitään syitä, joiden takia ei kannata lähteä töihin.

        Jos nelikymppisellä on vielä työuraa jäljellä 25 vuotta, niin eikö kannattaisi harkita uudelleenkouluttautumista? Jos minä jään työttömäksi, niin aion lukea sairaanhoitajaksi. Olen itse asiassa sitä jo harkinnutkin oman työn ohessa, mutta kun otin asiasta selvää, niin täyttä työviikkoa tekevälle sairaanhoitajaopinnot on liian raskasta, koska tenttejä ym. varten pitäisi sitten saada vähän väliä vapaapäiviä (lomapäiviä, ylityövapaita, palkattomia vapaapäiviä), mikä on aika mahdotonta, kun opinnot kuitenkin kestävät kolme vuotta.

        Sairaanhoitajana voisin lähteä Norjaan, jos työtä Suomesta ei löydy. Suomessa sairaanhoitaja tienaa n. 3000 e/kk, kun taas Norjassa palkka on n. 4500 e/kk. Pihisti kun eläisi Norjassa muutaman vuoden, niin voisi sitten palata takaisin Suomeen, sillä työkokemusta saaneena varmasti työtäkin saisi helpommin. Olisihan sitä kielitaitoakin kertynyt melkoisesti.


      • fggdfsgs
        Näin se vain on kirjoitti:

        "Esim. minä tienaan työmarkkinatuella 523 €/kk, eikä minulla ole enää koskaan näköpiirissä mitään parannusta tuohon vielä 25 vuotta jatkuvan työurani aikana."

        Etkö muka saa mitään muita tukia kuten asumistukea ja toimeentulotukea, millä maksat vuokran vai asutko jonkun siivellä? Pitäisi kertoa kaikki tuet jotka saa.

        Minulla on omistusasunto, jossa on alhainen yhtiövastike, joten en ole oikeutettu saamaan asumistukea. Toimeentulotukeakaan en saa, koska minulla on sen verran omaisuutta, joka pitäisi ensin realisoida. En todellakaan saa senttiäkään yli tuon 523 €/kk.

        Omaisuutta minulla on siksi koska sitä on kertynyt suvussani menneinä vuosikymmeninä, ja sitä on periytynyt minulle. Juuri tämän takia minun on hirveän vaikea ymmärtää, että asiat muka olisivat nykyään paremmin kuin ennen, kun olen omakohtaisesti saanut nähdä kuinka paljon varallisuutta minua edeltävät sukupolvet ovat kasanneet. 1940-luvulla syntyneet vanhempani elivät todellista luksuselämää 1980-luvulla, joten olen lapsuudessani konkreettisesti nähnyt sen mitä on korkea elintaso. Jopa 1900-luvun alussa syntyneiltä isovanhemmiltani jäi perinnöksi hienot talot, kesämökit, metsää ym. mistä minä en voi kuin uneksia. Mutta onhan se kieltämättä hienoa kun tilastot sanovat että elintaso maassamme on noussut hurjasti viimeisen 30 vuoden aikana.


      • Kyllä minulle...
        työ ei kannata kirjoitti:

        Ei ole yksinäiselle muuta tukea, mutta voit työttömänä ansaita 300 e/ kk, mutta se vähennetään sitten toimeentulotuesta.. joten käteen sulle jää jotain 1,50 e lisää...

        semmonen laki taaas työttömille annetaan ja otetaan....

        Jos oelt kätevä käsistäsi ja teet käsitöitä, voi myydä niitä netissä tai kirpparilla, siitäkin voi saada enempi kuin rehellisellä työllä, kirpparimyynnistä ei tarvi maksaa veroa...

        ..ainakin on työ ollut aina parempi vaihtoehto. Ammattia olen vaihtanut ja kouluttanut itseäni. Mikä estää sinuakin kouluttautumasta toiseen ammattiin? Ei kait kukaan normaali ihminen ala olemaan 25v. työuraa jossain työmarkkinatuella. Luet itsesi vaikka miksi muutamassa vuodessa ja sen jälkeen tienaat monta tonnia kuukaudessa.
        Lisäksi on mahdollista hakeutua ulkomaille töihin.


      • Jospa tekisit samoin
        fggdfsgs kirjoitti:

        Minulla on omistusasunto, jossa on alhainen yhtiövastike, joten en ole oikeutettu saamaan asumistukea. Toimeentulotukeakaan en saa, koska minulla on sen verran omaisuutta, joka pitäisi ensin realisoida. En todellakaan saa senttiäkään yli tuon 523 €/kk.

        Omaisuutta minulla on siksi koska sitä on kertynyt suvussani menneinä vuosikymmeninä, ja sitä on periytynyt minulle. Juuri tämän takia minun on hirveän vaikea ymmärtää, että asiat muka olisivat nykyään paremmin kuin ennen, kun olen omakohtaisesti saanut nähdä kuinka paljon varallisuutta minua edeltävät sukupolvet ovat kasanneet. 1940-luvulla syntyneet vanhempani elivät todellista luksuselämää 1980-luvulla, joten olen lapsuudessani konkreettisesti nähnyt sen mitä on korkea elintaso. Jopa 1900-luvun alussa syntyneiltä isovanhemmiltani jäi perinnöksi hienot talot, kesämökit, metsää ym. mistä minä en voi kuin uneksia. Mutta onhan se kieltämättä hienoa kun tilastot sanovat että elintaso maassamme on noussut hurjasti viimeisen 30 vuoden aikana.

        Jos sinulla on perittyä omaisuutta, voit tehdä sillä helposti lisää, aivan kuten edelliset sukupolvetkin ovat tehneet, teet ahkerasti työtä, niin hekin tekivät. Älä uneksi!


      • Siis, hetkinen...
        fggdfsgs kirjoitti:

        Minulla on omistusasunto, jossa on alhainen yhtiövastike, joten en ole oikeutettu saamaan asumistukea. Toimeentulotukeakaan en saa, koska minulla on sen verran omaisuutta, joka pitäisi ensin realisoida. En todellakaan saa senttiäkään yli tuon 523 €/kk.

        Omaisuutta minulla on siksi koska sitä on kertynyt suvussani menneinä vuosikymmeninä, ja sitä on periytynyt minulle. Juuri tämän takia minun on hirveän vaikea ymmärtää, että asiat muka olisivat nykyään paremmin kuin ennen, kun olen omakohtaisesti saanut nähdä kuinka paljon varallisuutta minua edeltävät sukupolvet ovat kasanneet. 1940-luvulla syntyneet vanhempani elivät todellista luksuselämää 1980-luvulla, joten olen lapsuudessani konkreettisesti nähnyt sen mitä on korkea elintaso. Jopa 1900-luvun alussa syntyneiltä isovanhemmiltani jäi perinnöksi hienot talot, kesämökit, metsää ym. mistä minä en voi kuin uneksia. Mutta onhan se kieltämättä hienoa kun tilastot sanovat että elintaso maassamme on noussut hurjasti viimeisen 30 vuoden aikana.

        Mitä ihmeen tukea enään tarvitset, jos elämäntilanteesi on tuollainen?? Tuo mainitsemasi omaisuushan tuottaa tuloa sen verran, ettei sinulla pitäisi olla mitään taloudellisia huolia.
        Jo metsä tuottaa 6% vuodessa tuloa ja voit vuokrata ne hienot talot ja kesämökit, niistä saat vuokratuloa.
        Ei tunnu oikein uskottavalta koko juttusi, koska omakotitalosta ja kesämökistä on kuluja myös, kiinteistövero, lämmitys, tiemaksut ym. Metsästä saat metsänhoitomaksun, lisäksi joudut maksamaan eläkemaksua, et ole näistä maininut mitään.
        Lisäksi, jos TODELLA omistat nuo edellä kertomasi, niin mitä ihmettä sinä täällä köyhyyspalstalla valitat, metsä työllistää sinut osan aikaa vuodesta melko tehokkaasti, taimikon perkaukset ja istutukset, päätehakkuiden valmistelut raivaussahalla aluskasvuston poisto jne. Metsästä saat säännöllistä hakkuutuloa harvennus- ja päätehakkuista.


      • Vanhapiian veroa mak

        fggdfsgs

        Vaikutat hyvin älykäältä. Minulla sinulle pyyntö.

        Etsi tiedot sosiaaliturvan maksuista ja rahoituksesta.
        Alkaen jostain tuosta 1982 jolloin toimeentulotukea on alettu maksamaan.
        En ole kovin etevä internetin käyttäjä, lisänä näkövamma ja yksikielisyys.

        http://liberalismi.net/wiki/Maataloustuet#Maatalousperheet_ovat_muita_rikkaampia

        http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=1105031

        http://www.kaleva.fi/mielipide/paakirjoitukset/karhunpalvelus-wahlroosilta/661519/

        http://www.hs.fi/talous/a1399347609138

        http://www.ts.fi/uutiset/talous/469898/Yle Yritystukien maara kasvaa yli 20 miljoonaa euroa

        http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2014/05/01/hs-johtajan-lisaelake-tulee-yhteisesta-kassasta/20146189/12?pos=luetuimmat
        Siinä ne yhteiskunna loiset 2014.


      • säästetään
        Vanhapiian veroa mak kirjoitti:

        fggdfsgs

        Vaikutat hyvin älykäältä. Minulla sinulle pyyntö.

        Etsi tiedot sosiaaliturvan maksuista ja rahoituksesta.
        Alkaen jostain tuosta 1982 jolloin toimeentulotukea on alettu maksamaan.
        En ole kovin etevä internetin käyttäjä, lisänä näkövamma ja yksikielisyys.

        http://liberalismi.net/wiki/Maataloustuet#Maatalousperheet_ovat_muita_rikkaampia

        http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=1105031

        http://www.kaleva.fi/mielipide/paakirjoitukset/karhunpalvelus-wahlroosilta/661519/

        http://www.hs.fi/talous/a1399347609138

        http://www.ts.fi/uutiset/talous/469898/Yle Yritystukien maara kasvaa yli 20 miljoonaa euroa

        http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2014/05/01/hs-johtajan-lisaelake-tulee-yhteisesta-kassasta/20146189/12?pos=luetuimmat
        Siinä ne yhteiskunna loiset 2014.

        Minä olen pienviljelijäperheestä ja ensimmäisestä linkistäsi jo näkyy tarkoitushakuisuus, maattalousperheet ovat muita rikkaampia. Ketju on entisaikojen vertailua nykyiseen ja voin vakuuttaa että kymmenen hehtaaria ja kolme lehmää eivät tuoneet rikkauksia, eivätkä tuo nytkään.

        Entisellä kotitilani viljelijällä on sata lehmää ja "miljoona" velkaa. Töissä he ovat käytännössä aina, pyhää arkea läpi vuoden.
        Samalla työmäärällä jossain oikeassa työssä tienaisi paljon.

        Yritystukien määrä kasvaa yli 20 miljoonaa euroa? Miksi kaikki mahdolliset yritykset muuttavat pois maasta tai vain lopettavat jos tuet ovat niin hyviä?

        "Johtajan lisäeläke tulee yhteisestä kassasta"... Oliko tuosta tarkoituksella unohdettu, että myös toimihenkilöiden eläkkeet tulevat samasta kassasta? Toimihenkilöitä on satamäärin enemmän kuin johtajia, eikä johtajien eläkkeet siinä laumassa ole kuin pieni kuriositeetti jolla voi vedättää tällaisia provoja.


        Tulevat hallitukset poistanevat nämä liiat toimihenkilöt ja johtajat? Kuntaliitoksien viiden vuoden suojatyöajat alkavat jo loppumaan sieltä alkupäästä.

        Mummut ja vaarit saavat nyt lähteä sadan kilometrin päähän asioille jonottamaan. Toivottavasti eivät sentään terveyskeskukseen, koska niihin ei enää pääse säällisessä ajassa.


      • ei suomalaiselle
        säästetään kirjoitti:

        Minä olen pienviljelijäperheestä ja ensimmäisestä linkistäsi jo näkyy tarkoitushakuisuus, maattalousperheet ovat muita rikkaampia. Ketju on entisaikojen vertailua nykyiseen ja voin vakuuttaa että kymmenen hehtaaria ja kolme lehmää eivät tuoneet rikkauksia, eivätkä tuo nytkään.

        Entisellä kotitilani viljelijällä on sata lehmää ja "miljoona" velkaa. Töissä he ovat käytännössä aina, pyhää arkea läpi vuoden.
        Samalla työmäärällä jossain oikeassa työssä tienaisi paljon.

        Yritystukien määrä kasvaa yli 20 miljoonaa euroa? Miksi kaikki mahdolliset yritykset muuttavat pois maasta tai vain lopettavat jos tuet ovat niin hyviä?

        "Johtajan lisäeläke tulee yhteisestä kassasta"... Oliko tuosta tarkoituksella unohdettu, että myös toimihenkilöiden eläkkeet tulevat samasta kassasta? Toimihenkilöitä on satamäärin enemmän kuin johtajia, eikä johtajien eläkkeet siinä laumassa ole kuin pieni kuriositeetti jolla voi vedättää tällaisia provoja.


        Tulevat hallitukset poistanevat nämä liiat toimihenkilöt ja johtajat? Kuntaliitoksien viiden vuoden suojatyöajat alkavat jo loppumaan sieltä alkupäästä.

        Mummut ja vaarit saavat nyt lähteä sadan kilometrin päähän asioille jonottamaan. Toivottavasti eivät sentään terveyskeskukseen, koska niihin ei enää pääse säällisessä ajassa.

        Eläkekassaa käytetään nyt palkkaneuvotteluissa ja sovitaan eläke joka ei ole suhteessa palveluvuosiin tai palkaan.

        Eläkkeille on saatava katto, kukaan ei tarvitse yli 3000 €/kk eläkettä eikä sitä pidä maksaa.

        Maataloustuki on maksettava samalla perusteella kuin toimeentulotuki, eikä joillekin jopa ulkomaille.
        Maatalot vaihtoivat omistajaa nyt jo ohin perintöverojen,
        eikä lahjavero edes kumahtanut.
        Tavallinen kansa ei tiedä miten KEPU on pian satavuotta tunkenut maataloudella etuuksia, jotka eivät ole mitään sentin venytyksiä.

        ÄLKÄÄ OSTAKO SUOMALAISTA ainoa mitä asiassa voi tehdä.


      • ota opiksi
        Jospa tekisit samoin kirjoitti:

        Jos sinulla on perittyä omaisuutta, voit tehdä sillä helposti lisää, aivan kuten edelliset sukupolvetkin ovat tehneet, teet ahkerasti työtä, niin hekin tekivät. Älä uneksi!

        Yleensä ne menneet sukupolvet ovat osanneet pistää ns. suun säkkiä myöten. Isovanhemmat harvoin reissasivat pitkin maailmaa kahdesti vuodessa eivätkä käyneet jatkuvasti kuntosalilla, solariumissa, kosmetologilla ja kuskanneet lapsiaan maksullisiin harrastuksiin kolmesti viikossa. He eivät myöskään käyneet ravintoloissa syömässä kerran viikossa eivätkä ostaneet valmisruokaa, vaan päinvastoin säilöivät oman puutarhan antimia, keräsivät luonnosta marjoja ja tekivät kaikki ruoat itse.

        Jos sinä saat perinnöksi kesämökin, voit alkaa vuokrata sitä esim. kuukaudeksi kerrallaan (tai viikoksi kerrallaan) ja palkata esim. naapurin antamaan avaimen uusille vuokraajille. Jos saat perinnöksi omakotitalon, voit myydä sen ja ostaa sillä rahalla yksiöitä kasvukeskuksista ja pistää ne vuokralle. Tällä tavalla voi muuttaa omaisuuden sellaiseen muotoon, joka tuottaa tuloa. Älyn käyttäminen ei pitäisi olla kiellettyä, vaikka olisikin pitkäaikaistyötön.

        Omat vanhempani ovat tyhjästä luoneet omaisuutensa. Heillä on omakotitalo, mökki ja pari sijoitusasuntoa sekä tilillä rahaa muutamia osakkeita. Heidän varakkuutensa perustuu kovaan työhön, ammattitaidon ylläpitoon kouluttamalla itseään työn ohessa, kulujen pitämiseen kurissa jne. Vanhemmillani on esimerkiksi edelleen käytössä olohuoneessaan 70-luvulla ostettu kirjahylly, keittiössä on äidin isän tekemä pirttipöytä penkkeineen jne. Rahaa ei ole haaskattu turhuuksiin.


      • ei saa päällekain
        Näin se vain on kirjoitti:

        "Esim. minä tienaan työmarkkinatuella 523 €/kk, eikä minulla ole enää koskaan näköpiirissä mitään parannusta tuohon vielä 25 vuotta jatkuvan työurani aikana."

        Etkö muka saa mitään muita tukia kuten asumistukea ja toimeentulotukea, millä maksat vuokran vai asutko jonkun siivellä? Pitäisi kertoa kaikki tuet jotka saa.

        Työmarkkinatukea ja toimeentulotukea ei makseta päällekkäin.

        Toimeentulotukea saa vain jos hyväksyttävät kohtuuliset laskun kuluttavat kassan:

        Toimeentulotuella tarkoitetaan kunnan varoista annettavaa sosiaalihuollon viimesijaista tukea,
        jota maksetaan,
        kun kotitaloudella ei ole tuloja tai ne eivät riitä välttämättömiin menoihin.
        Kunnan toimeentulotuki jakaa tulon riittäviksi seuraavasti:
        Summa 1.1.2014 on 480,20 € /kk

        Ravintomenot 48 % (229 € / kk )
        Vaate- ja jalkinemenot 7 % ( 33,40 € / kk)
        Informaatiomenot (lehti, puhelimen, netti ) 19 % (90,65 €/ kk)
        Vähäiset terveydenhuoltomenot 3 % reseptivapaat lääkkeet (14,3 € /kk).
        Muut jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot 23 % (109,7€/kk)
        yhteensä 100 % 480,20 €/kk

        Kaikissa kunnissa sovelletaan samoja toimeentulotuen perusosien euromääriä.
        Yksin asuvan henkilön perusosan määrä on 480,20 € kuukaudessa 1.1.2014 lähtien.
        Yksinhuoltajalle korotettuna maksettavan perusosan määrä on 528,22 € (= 47,73 € yksihuoltajana lisää )

        Perusosien määrät eri perheenjäsenten osalta on esitetty oheisessa liitteessä 1.
        Toimeentulotukea ei lasketa henkilöä kohti, vaan aina taloutta kohden.
        ENSIMMÄISEN AIKUISEN PAINO ON YKSI,
        SEURAAVIEN 0,5 eli puoliso ja yli 14v. lapset.
        LASTEN TAAS 0,3 (tässä yhteydessä lapsiksi luokitellaan 0-14 v.)


      • Näin se vain on
        ei saa päällekain kirjoitti:

        Työmarkkinatukea ja toimeentulotukea ei makseta päällekkäin.

        Toimeentulotukea saa vain jos hyväksyttävät kohtuuliset laskun kuluttavat kassan:

        Toimeentulotuella tarkoitetaan kunnan varoista annettavaa sosiaalihuollon viimesijaista tukea,
        jota maksetaan,
        kun kotitaloudella ei ole tuloja tai ne eivät riitä välttämättömiin menoihin.
        Kunnan toimeentulotuki jakaa tulon riittäviksi seuraavasti:
        Summa 1.1.2014 on 480,20 € /kk

        Ravintomenot 48 % (229 € / kk )
        Vaate- ja jalkinemenot 7 % ( 33,40 € / kk)
        Informaatiomenot (lehti, puhelimen, netti ) 19 % (90,65 €/ kk)
        Vähäiset terveydenhuoltomenot 3 % reseptivapaat lääkkeet (14,3 € /kk).
        Muut jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot 23 % (109,7€/kk)
        yhteensä 100 % 480,20 €/kk

        Kaikissa kunnissa sovelletaan samoja toimeentulotuen perusosien euromääriä.
        Yksin asuvan henkilön perusosan määrä on 480,20 € kuukaudessa 1.1.2014 lähtien.
        Yksinhuoltajalle korotettuna maksettavan perusosan määrä on 528,22 € (= 47,73 € yksihuoltajana lisää )

        Perusosien määrät eri perheenjäsenten osalta on esitetty oheisessa liitteessä 1.
        Toimeentulotukea ei lasketa henkilöä kohti, vaan aina taloutta kohden.
        ENSIMMÄISEN AIKUISEN PAINO ON YKSI,
        SEURAAVIEN 0,5 eli puoliso ja yli 14v. lapset.
        LASTEN TAAS 0,3 (tässä yhteydessä lapsiksi luokitellaan 0-14 v.)

        "kun kotitaloudella ei ole tuloja tai ne eivät riitä välttämättömiin menoihin.
        Kunnan toimeentulotuki jakaa tulon riittäviksi seuraavasti:
        Summa 1.1.2014 on 480,20 € /kk"

        Tuo pitää jäädä asumismenojen jälkeen käteen. PK-seudulla kohtuullisiksi asumismenoiksi katsotaan 700 euroa kuussa. Tämä yksinäisellä, perheellisillä tietysti enemmän.

        Tuet ovat niin avokätisiä ettei näitä ns. köyhiä hanttihommat, paskaduunit kiinnosta.


    • kaheksan

      -80 luku oli kyllä hyvää aikaa. Jokaisella oli töitä. Ihan -70 luvun öljykriisin jälkeen meni Suomessa hyvin kunnes sitten -78 oli syvä lama ja työttömiä 200 000, mutta pian sen jälkeen tilanne parani. Helsingissäkin oli liikerakentaminen jäissä, koska rakentamisen ylikuumenemisen vuoksi oli useamman vuoden investointivero 40%. . Asunnot oli halpoja. Itsekin katsoin kerrostalosta yksiötä olisi maksanut 75 000 mk . En saannut lainaa, koska olin vasta reilun vuoden päivät ollut säännöllisessä töissä ja pankissa oli 4000mk säästössä. Tuntipalkka oli 16mk vuonna -80, mutta ylitöitä riitti mutta vain niitä 50% töitä. Sairaslomaa jos tarvitsi niin täytyi mennä yksityiselle lääkäriasemalle, pikkaisen aina kirpaisi se 50 mk lääkärimaksu.

    Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5480
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3507
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1632
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      203
      1579
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1048
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe