Onko elämässäni mitään järkeä?

jhjnjhbnjhbj

Alan kyllästyä ihmisten ilkeyteen ja surullisuuteen, enkä tiedä tuleeko tästä maailmasta koskaan ihana paikka saati minun elinaikainani (olen parikymppinen). Jos ei ole Jumalaa kääntämässä kaikkea lopulta hyväksi tai saattamassa sieluani parempaan tilaan kuoleman jälkeen, niin miksi elää ollenkaan?
Elän tässä maailmassa, suren miten se ei parane, yritän jotain joka epäonnistuu ja lopulta kuolen ja madot syövät ruumiini.
Mikä pointti tässä on?

150

287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      ''Jos ei ole Jumalaa kääntämässä kaikkea lopulta hyväksi tai saattamassa sieluani parempaan tilaan kuoleman jälkeen, niin miksi elää ollenkaan?''

      Säälittävää vinkumista.

      • uhbjhbjhbjhbjhb

        Onhan se kieltämättä säälittävää ja surullista, että minä tunnen olemassaoloni täysin merkityksettömäksi ja turhaksi, mutten kyllä tiedä miten kommenttisi tuo yhtään mitään arvoa tähän keskusteluun.


      • ....
        uhbjhbjhbjhbjhb kirjoitti:

        Onhan se kieltämättä säälittävää ja surullista, että minä tunnen olemassaoloni täysin merkityksettömäksi ja turhaksi, mutten kyllä tiedä miten kommenttisi tuo yhtään mitään arvoa tähän keskusteluun.

        Ei ollut tarkoituskaan tuoda mitään arvoa mihinkään. Esitin mielipiteeni.

        Mitä arvoa seuraava elämä tuo tähän elämään?


      • satuahannevain
        .... kirjoitti:

        Ei ollut tarkoituskaan tuoda mitään arvoa mihinkään. Esitin mielipiteeni.

        Mitä arvoa seuraava elämä tuo tähän elämään?

        "tai saattamassa sieluani"

        Ei sinulla ole mitään sielua. Se on kristinuskon keksimää huuhaata.


      • uhbjhbjhbjhbjhb kirjoitti:

        Onhan se kieltämättä säälittävää ja surullista, että minä tunnen olemassaoloni täysin merkityksettömäksi ja turhaksi, mutten kyllä tiedä miten kommenttisi tuo yhtään mitään arvoa tähän keskusteluun.

        Minä en tunne olemassaoloani merkityksettömäksi, vaikka olenkin jättänyt uskonnolliset rituaalit taakseni. Monet asiat luovat merkitystä elämään, kun vaan avaa silmänsä näkemään.


      • hhbhbjhbhjbj
        satuahannevain kirjoitti:

        "tai saattamassa sieluani"

        Ei sinulla ole mitään sielua. Se on kristinuskon keksimää huuhaata.

        En sanonut omaavani sielua.
        Tosin ei sielu käsitteenä ole kristinuskon keksimä.


      • fda
        hhbhbjhbhjbj kirjoitti:

        En sanonut omaavani sielua.
        Tosin ei sielu käsitteenä ole kristinuskon keksimä.

        Juutalaisetkin ajattelivat että on kolme sielua. Nefesh, neshama ja ruach ja yksi sielu joka on ainoastaan juutalaisella.


    • Hyvä aloittaja. Sinulla on etsikkoaika. Sinä tarvitset Raamatun. Raamattua lukemalla minäkin löysin tarkoituksen elämälleni. Eikä siinä kaikki. Jumala siirsi minut kuolemanraiteelta elämänraiteelle:)

      • nosto ja gurgi

        Ei kannata haaskata aikaansa raamatun lukemiseen. Se on surkeaa viihdettä. Lisäksi se on ihmisten kirjoittamaa, joten sitä ei kannata ottaa tosissaan. Raamatun lukeminen lisää vain ahdistusta ja tekee lukijastaan hullun.


      • "Hyvä aloittaja. Sinulla on etsikkoaika. Sinä tarvitset Raamatun. Raamattua lukemalla minäkin löysin tarkoituksen elämälleni. Eikä siinä kaikki. Jumala siirsi minut kuolemanraiteelta elämänraiteelle:) "

        Aloittajalle: älä missään nimessä noudata yurkin neuvoa, jos et halua olla yhtä naurettava tapaus kuin yurki, joka on oikein hyvä esimerkki siitä, miten pahaan jamaan uskonto voi joillakin viedä.


      • nosto ja gurgi kirjoitti:

        Ei kannata haaskata aikaansa raamatun lukemiseen. Se on surkeaa viihdettä. Lisäksi se on ihmisten kirjoittamaa, joten sitä ei kannata ottaa tosissaan. Raamatun lukeminen lisää vain ahdistusta ja tekee lukijastaan hullun.

        Nosto. Ei ole lainkaan hullumpaa olla Jumalan hullu. "Sana rististä on hullutusta niille, jotka menevät k..."


      • ....
        yurki1000js kirjoitti:

        Nosto. Ei ole lainkaan hullumpaa olla Jumalan hullu. "Sana rististä on hullutusta niille, jotka menevät k..."

        jotka menevät kirkkoon?


      • nosto ja gurgi
        yurki1000js kirjoitti:

        Nosto. Ei ole lainkaan hullumpaa olla Jumalan hullu. "Sana rististä on hullutusta niille, jotka menevät k..."

        Nosto. Ei ole lainkaan hullumpaa olla Jumalan hullu. 'Sana rististä on hullutusta niille, jotka menevät k...' "

        Hulluus on kamala sairaus, tulee se mistä asiasta tahansa.
        On hullua luulemalla tehdä itsestään ikuista, koska kuolema tappaa kuitenkin.
        Sinäkin kuolet kuin Niilo Ylimainio. Häneltäkin loppuivat ylimainiot jutut kuolemaan.


    • Kalju Pitkätukka

      Et voi muuttaa maailmaa ympärilläsi, sinun täytyy sopeutua siihen.
      Tai toki voit tehdä pieniä asioita maailman muuttamiseksi, mutta älä odota tuloksia.

      Sekä ateisti että uskova yleensä nauttii samanlaisista asioista.

      Tee elämällesi jotain, mahdollisuuksiesi rajoissa tietysti.

      • tätä ehdotan

        Toivottavasti tunnet uskovia, jotka koet luotettaviksi. Keskustele heidän kanssaan tai kysy heiltä luotettavaa pappia pastoria yms. Luterilaisissa papeissa on "leipäpappeja", joiden hengellinen sanoma voi olla vesittynyt ja sitten aitoja sydämen uskovia, uudestisyntyneitä (seurakuntanuoret ovat yleensä näistä perillä). Itse suosittelisin "vapaiden suuntausten" pastoreita, vanhimmistonjäseniä...Vapaakirkko, helluntaiseurakunta tai -kirkko. Jehovantodistajista ja mormooneista olen saanut hyvin epäluotettavan kuvan (perehtynyt molempien oppeihin perusteellisesti), mutta itse päätät.

        Tärkeintä ovat evankeliumin perusasiat; kadu ja tunnusta syntisi Jumalalle. Pyydä ne anteeksi vedoten Jumalan Pojan, Jeesuksen Kristuksen sijäiskuolemaan ja vereen Golgatan ristillä. Anna elämäsi Jumalalle Jeesuksessa ja pyydä Häntä tekemään itsestäsi jumalanlapsen. Etsi uskovia, joihin luotat. Rukoile ja etsi Jumalaa Jeesuksen nimessä. Hän on luvannut, että etsivä löytää. Keskusteluapu jonkun luotettavan kanssa olisi nyt tärkeää joka tapauksessa.

        Viestiäni voi joku täydentää tai korjata, jos esitin asian heikosti.


      • vähän jatkoa..
        tätä ehdotan kirjoitti:

        Toivottavasti tunnet uskovia, jotka koet luotettaviksi. Keskustele heidän kanssaan tai kysy heiltä luotettavaa pappia pastoria yms. Luterilaisissa papeissa on "leipäpappeja", joiden hengellinen sanoma voi olla vesittynyt ja sitten aitoja sydämen uskovia, uudestisyntyneitä (seurakuntanuoret ovat yleensä näistä perillä). Itse suosittelisin "vapaiden suuntausten" pastoreita, vanhimmistonjäseniä...Vapaakirkko, helluntaiseurakunta tai -kirkko. Jehovantodistajista ja mormooneista olen saanut hyvin epäluotettavan kuvan (perehtynyt molempien oppeihin perusteellisesti), mutta itse päätät.

        Tärkeintä ovat evankeliumin perusasiat; kadu ja tunnusta syntisi Jumalalle. Pyydä ne anteeksi vedoten Jumalan Pojan, Jeesuksen Kristuksen sijäiskuolemaan ja vereen Golgatan ristillä. Anna elämäsi Jumalalle Jeesuksessa ja pyydä Häntä tekemään itsestäsi jumalanlapsen. Etsi uskovia, joihin luotat. Rukoile ja etsi Jumalaa Jeesuksen nimessä. Hän on luvannut, että etsivä löytää. Keskusteluapu jonkun luotettavan kanssa olisi nyt tärkeää joka tapauksessa.

        Viestiäni voi joku täydentää tai korjata, jos esitin asian heikosti.

        tätä ehdotan jatkaa...
        "Kaadoin" päällesi hengellisen vaihtoehdon, koska olen nähnyt sen toimivan monilla. Et ehkä ole vielä valmis hengellisiin ratkaisuihin (aina voi rukoilla, miettiä, etsiä...kydä hengellisissä tilaisuuksissa), mutta epätoivossa ovat apuna hyvät ystävät ja sitten kaikkien ulottuvilla psykiatrinen keskusteluapu. "Siellä" käyvät ihan tavalliset ahdistuneet ihmiset etsimässä ulospääsyä epätoivosta yms. Mitään leimautumista ei tarvitse pelätä. Näillä ihmisillä on koulutus auttaa henkisissä vaikeuksissa olevia. Keskustelu on usein hyvin tavallista, jossa kerrot tilanteestasi, mitä tahdot. Sinua ei "viedä" mihinkään, mihin et halua. Tarjolla on myös samalla lääkäriapua, jos ahdistuksesi sitä "vaatii". Edelleen on kyse vapaaehtoisuudesta ja itsemääräämisoikeudesta.

        Pakkohoidot ovat itselle ja toisille vaarallisille henkilöille äärimmäisinä turvallisuustoimenpiteinä, jolloin nähdään, että henkilö ei hallitse käytöstään.


      • tätä ehdotan kirjoitti:

        Toivottavasti tunnet uskovia, jotka koet luotettaviksi. Keskustele heidän kanssaan tai kysy heiltä luotettavaa pappia pastoria yms. Luterilaisissa papeissa on "leipäpappeja", joiden hengellinen sanoma voi olla vesittynyt ja sitten aitoja sydämen uskovia, uudestisyntyneitä (seurakuntanuoret ovat yleensä näistä perillä). Itse suosittelisin "vapaiden suuntausten" pastoreita, vanhimmistonjäseniä...Vapaakirkko, helluntaiseurakunta tai -kirkko. Jehovantodistajista ja mormooneista olen saanut hyvin epäluotettavan kuvan (perehtynyt molempien oppeihin perusteellisesti), mutta itse päätät.

        Tärkeintä ovat evankeliumin perusasiat; kadu ja tunnusta syntisi Jumalalle. Pyydä ne anteeksi vedoten Jumalan Pojan, Jeesuksen Kristuksen sijäiskuolemaan ja vereen Golgatan ristillä. Anna elämäsi Jumalalle Jeesuksessa ja pyydä Häntä tekemään itsestäsi jumalanlapsen. Etsi uskovia, joihin luotat. Rukoile ja etsi Jumalaa Jeesuksen nimessä. Hän on luvannut, että etsivä löytää. Keskusteluapu jonkun luotettavan kanssa olisi nyt tärkeää joka tapauksessa.

        Viestiäni voi joku täydentää tai korjata, jos esitin asian heikosti.

        "sitten aitoja sydämen uskovia, uudestisyntyneitä (seurakuntanuoret ovat yleensä näistä perillä). Itse suosittelisin "vapaiden suuntausten" pastoreita, vanhimmistonjäseniä...Vapaakirkko, helluntaiseurakunta tai -kirkko."

        Aloittajalle: älä missään tapauksessa lankea tuollaiseen ansaan. Ensin sinulle luvataan heidän toimesta kaikkea kivaa, mutta myöhemmin olet heidän hyväksikäytettävänä ja yhteytesi todellisuuteen alkaa rakoilla ja silloin olet vielä pahemmassa jamasas kuin lähtötilanteessa.


      • Epäjumalienkieltäjä

        "Et voi muuttaa maailmaa ympärilläsi, sinun täytyy sopeutua siihen."

        Korjaisin sen verran, että sopeudu siihen mitä et voi muuttaa ja yritä muuttaa sitä, jonka tahdot toisenlaiseksi.

        Jos aloittajasta on väärin, että ihmiset ovat toisilleen ilkeitä, niin hänellä on mahdollisuus vaikuttaa siihen, että on ainakin yksi ihminen, joka esimerkillään osoittaa että ei tarvitse olla muille ilkeä ja että muiden ilkeyden kohteille voi osoittaa myötätuntoa ja ilkeilyille paheksuntaa.


      • ei turhia lupauksia
        ertert kirjoitti:

        "sitten aitoja sydämen uskovia, uudestisyntyneitä (seurakuntanuoret ovat yleensä näistä perillä). Itse suosittelisin "vapaiden suuntausten" pastoreita, vanhimmistonjäseniä...Vapaakirkko, helluntaiseurakunta tai -kirkko."

        Aloittajalle: älä missään tapauksessa lankea tuollaiseen ansaan. Ensin sinulle luvataan heidän toimesta kaikkea kivaa, mutta myöhemmin olet heidän hyväksikäytettävänä ja yhteytesi todellisuuteen alkaa rakoilla ja silloin olet vielä pahemmassa jamasas kuin lähtötilanteessa.

        hyvä ertert
        Lainasit viestiäni. Kuulun tällä hetkellä "helluntailaisiin", mutta olin yli kolmekymmentä vuotta sitten luterilaisten ja siihen liittyvien järjestöjen kanssa tekemisissä (16-vuotias ja vähän sen jälkeen); esim. "Operaatio Mobilisaatio"(?), joka teki esim. parilta laivalta käsin lähetystyötä Aasiassa, Etelä-Amerikassa..,Kansanlähetys (sillä raamattukoulu eri linjoineen; osalla korkeakouluopinto ja osalle suppea "raamattukoulu" uskon perustietoihin)...tällä oli opettajinaan teologian tohtori, useita pappeja, psykologi....siis luterilainen. Monet oppilaat lukivat myöhemmin papeiksi ja erilaisiin tehtäviin (kasvoja esim. TV seiskassa).

        Nuorena ystävät olivat pitkälti luterilaisia (joitakin helluntailisia). Monet olivat kokeneet "työnäyn". Eräs papiksi, eräs "tiesi" 1976 Neuvostoliiton hajoavan ja opiskeli ahkerasti..tietysti myös venäjää. Hänestä tuli kirkon "erityisasiantuntija" Venäjällä (haastateltu esim. TV:ssä pari kertaa). Kirkkoherroja, rippileirikaverini sairaalapastori muutamia pappeja, poliisi (Helsingissä), metallurgian insinööri, muusikkoja. Nämä harvat, joista tiedän. Listaa voisi vielä jatkaa osoitukseksi, että uskovilla järki ja ahkeruus Jumalan kunniaksi on tuottanut tulosta.

        "Kaikkea kivaa.." Uskoontuleville, liitttyvät he sitten johonkin liikkeeseen tai ovat muuten enemmän tai vähemmän ehkä useiden seurakuntien toiminnassa (käytännön sanelee osittain byrokratia ja toisaalta seurakunnista toivotaan yhteisöjä, jossa ihmissuhteista voi tulla läheisempiä...tarkoitus ei ole sitoa ketään mihinkään, mikä on suuri harhaluulo, kuten jehovantodistajilla..yksittäisistä tapauksista , joissa ihmistä henkisesti "sidotaan" ovat minulle tuntemattomia, enkä hyväksy missään henkistä väkivaltaa; sellaisesta pois...ei uskosta, mikä yksilön ja Jumalan välinen liitto).

        Uudelle uskoontulleelle ei luvata maan päällä ruusuista tulevaisuutta. "Maailmassa teillä on ahdistus". Itse olen kokenut veljien ja sisarien taholta monenlaista hengellistä, henkistä ja jopa merkittävää aineellista apua. Apu on usein esirukousta, pitikiäkin keskusteluja hyvässä ilmapiirissä, kyläilyjä toiveiden mukaan. Ei tuppauduta, mutta koti-illat voivat olla todella lämminhenkisiä. Se, miksi suosittelin "vapaita suuntia", perustui lähtöoletukseen, että näissä seurakunnissa jokainen on antautunut (oletettavasti) Jeesukselle. Luterilaisuus on sallivaa ja äärimmillään siellä ei edellytetä erityisen antaumuksellista sitoutumista Jumalan tahtoon. En yleistä ja "porukoita" on monenlaisia. Jotkut tyytyvät kauniisiin puheisiin ja musiikkiin, mutta käytännön elämässä usko ei juuri näy. Monet eivät halua puhua uskostaan toisille ja "vouhottaa asioista". Luterilainen voi myös olla elävässä uskossa siinä kuin lukuisiin muihin liikkeisiin kuuluvat.

        Todellinen Jeesuksen seuraaminen ei useinkaan ole "lihalle" (aistit, tunteet, mieliteot..) mitään "kivaa". Ilo nousee Pyhän Hengen aikaansaamana syvältä jopa sairasvuoteessa. Uskovat sairastavat ja kärsivät elämässään kuten muutkin ihmisen. He tietävät, että Jumala on Henkensä ja ilmeisesti usein myös enkeleidensä kanssa lähellä. Usein rukousta seuraa paraneminen (yliluonnollisen tietää) tai olon helpottuminen tai lohdutus tai esimerkiksi itselläni kerran useiden puhelinsoittojen sarja ihmisiltä yhtenä iltana, jotka muulloin harvoin soittavat. "Mikä sinulla on? Tuli tunne, että pitää soittaa (seuraa sarja raamatunkohtia)". Itken ilosta, vaikka olo oli todella vaikea. Tällaista "kivaa" voi olla odotettavissa. Järjen käyttö edelleen sallittua.
        Suurinta kaikessa on olla Jumalan/Jeesuksen rakastama ystävä ja tämä ystävyyssuhde jatkuu yli kuoleman (kuolemanpelko häviää tai ainakin herkemmillä heikkenee) ja jaksoina, jolloin kokee elävänsä lähellä Jumalaa Hänen tahdossaan, voi iloita inkaikkisesta kirkkaudesta, jonka on saanut ja saa vain armosta...kunhan vain haluat elää Jumalan lähellä luottaen Jeesuksen vereen. Jumalan todellisuudesta tulee vakuuttuneeksi monella tavalla..Hänen ehdoillaan.
        PS. Rakkaus ketään ihmistä kohtaan ei saisi unohtua..läksyn oppii.


      • vähän jatkoa.. kirjoitti:

        tätä ehdotan jatkaa...
        "Kaadoin" päällesi hengellisen vaihtoehdon, koska olen nähnyt sen toimivan monilla. Et ehkä ole vielä valmis hengellisiin ratkaisuihin (aina voi rukoilla, miettiä, etsiä...kydä hengellisissä tilaisuuksissa), mutta epätoivossa ovat apuna hyvät ystävät ja sitten kaikkien ulottuvilla psykiatrinen keskusteluapu. "Siellä" käyvät ihan tavalliset ahdistuneet ihmiset etsimässä ulospääsyä epätoivosta yms. Mitään leimautumista ei tarvitse pelätä. Näillä ihmisillä on koulutus auttaa henkisissä vaikeuksissa olevia. Keskustelu on usein hyvin tavallista, jossa kerrot tilanteestasi, mitä tahdot. Sinua ei "viedä" mihinkään, mihin et halua. Tarjolla on myös samalla lääkäriapua, jos ahdistuksesi sitä "vaatii". Edelleen on kyse vapaaehtoisuudesta ja itsemääräämisoikeudesta.

        Pakkohoidot ovat itselle ja toisille vaarallisille henkilöille äärimmäisinä turvallisuustoimenpiteinä, jolloin nähdään, että henkilö ei hallitse käytöstään.

        Shalom Vähän. Näkökulma. Maallisten lääkärien kirjoista puuttuu se tärkein diagnoosi eli "synti". Ja kuten tunnettua, ilman oikeaa diagnoosia ei voi tarjota oikeaa lääkettä.


      • Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        "Et voi muuttaa maailmaa ympärilläsi, sinun täytyy sopeutua siihen."

        Korjaisin sen verran, että sopeudu siihen mitä et voi muuttaa ja yritä muuttaa sitä, jonka tahdot toisenlaiseksi.

        Jos aloittajasta on väärin, että ihmiset ovat toisilleen ilkeitä, niin hänellä on mahdollisuus vaikuttaa siihen, että on ainakin yksi ihminen, joka esimerkillään osoittaa että ei tarvitse olla muille ilkeä ja että muiden ilkeyden kohteille voi osoittaa myötätuntoa ja ilkeilyille paheksuntaa.

        Epäjumalien... Hyvä pointti. Pyrkikäämme katkaisemaan kostonkierre:)


      • yurki1000js kirjoitti:

        Shalom Vähän. Näkökulma. Maallisten lääkärien kirjoista puuttuu se tärkein diagnoosi eli "synti". Ja kuten tunnettua, ilman oikeaa diagnoosia ei voi tarjota oikeaa lääkettä.

        Kyllä se "diagnoosi" saa jäädäkin puuttumaan.


      • agnoskepo kirjoitti:

        Kyllä se "diagnoosi" saa jäädäkin puuttumaan.

        Why?


      • nosto ja gurgi
        yurki1000js kirjoitti:

        Shalom Vähän. Näkökulma. Maallisten lääkärien kirjoista puuttuu se tärkein diagnoosi eli "synti". Ja kuten tunnettua, ilman oikeaa diagnoosia ei voi tarjota oikeaa lääkettä.

        Synnit ja sielut ovat kaltaistesi vouhkaajien pas-kapuhetta.
        On synti olla tuollainen idiootti.


      • kysytkin vielä
        yurki1000js kirjoitti:

        Why?

        Lääketieteellisenä diagnoosina synti?
        Kuten Juice asian ilmaisi: "Hylänneet pääskyset on räystään, lepakot ryömii luolistaan"


      • ei turhia lupauksia kirjoitti:

        hyvä ertert
        Lainasit viestiäni. Kuulun tällä hetkellä "helluntailaisiin", mutta olin yli kolmekymmentä vuotta sitten luterilaisten ja siihen liittyvien järjestöjen kanssa tekemisissä (16-vuotias ja vähän sen jälkeen); esim. "Operaatio Mobilisaatio"(?), joka teki esim. parilta laivalta käsin lähetystyötä Aasiassa, Etelä-Amerikassa..,Kansanlähetys (sillä raamattukoulu eri linjoineen; osalla korkeakouluopinto ja osalle suppea "raamattukoulu" uskon perustietoihin)...tällä oli opettajinaan teologian tohtori, useita pappeja, psykologi....siis luterilainen. Monet oppilaat lukivat myöhemmin papeiksi ja erilaisiin tehtäviin (kasvoja esim. TV seiskassa).

        Nuorena ystävät olivat pitkälti luterilaisia (joitakin helluntailisia). Monet olivat kokeneet "työnäyn". Eräs papiksi, eräs "tiesi" 1976 Neuvostoliiton hajoavan ja opiskeli ahkerasti..tietysti myös venäjää. Hänestä tuli kirkon "erityisasiantuntija" Venäjällä (haastateltu esim. TV:ssä pari kertaa). Kirkkoherroja, rippileirikaverini sairaalapastori muutamia pappeja, poliisi (Helsingissä), metallurgian insinööri, muusikkoja. Nämä harvat, joista tiedän. Listaa voisi vielä jatkaa osoitukseksi, että uskovilla järki ja ahkeruus Jumalan kunniaksi on tuottanut tulosta.

        "Kaikkea kivaa.." Uskoontuleville, liitttyvät he sitten johonkin liikkeeseen tai ovat muuten enemmän tai vähemmän ehkä useiden seurakuntien toiminnassa (käytännön sanelee osittain byrokratia ja toisaalta seurakunnista toivotaan yhteisöjä, jossa ihmissuhteista voi tulla läheisempiä...tarkoitus ei ole sitoa ketään mihinkään, mikä on suuri harhaluulo, kuten jehovantodistajilla..yksittäisistä tapauksista , joissa ihmistä henkisesti "sidotaan" ovat minulle tuntemattomia, enkä hyväksy missään henkistä väkivaltaa; sellaisesta pois...ei uskosta, mikä yksilön ja Jumalan välinen liitto).

        Uudelle uskoontulleelle ei luvata maan päällä ruusuista tulevaisuutta. "Maailmassa teillä on ahdistus". Itse olen kokenut veljien ja sisarien taholta monenlaista hengellistä, henkistä ja jopa merkittävää aineellista apua. Apu on usein esirukousta, pitikiäkin keskusteluja hyvässä ilmapiirissä, kyläilyjä toiveiden mukaan. Ei tuppauduta, mutta koti-illat voivat olla todella lämminhenkisiä. Se, miksi suosittelin "vapaita suuntia", perustui lähtöoletukseen, että näissä seurakunnissa jokainen on antautunut (oletettavasti) Jeesukselle. Luterilaisuus on sallivaa ja äärimmillään siellä ei edellytetä erityisen antaumuksellista sitoutumista Jumalan tahtoon. En yleistä ja "porukoita" on monenlaisia. Jotkut tyytyvät kauniisiin puheisiin ja musiikkiin, mutta käytännön elämässä usko ei juuri näy. Monet eivät halua puhua uskostaan toisille ja "vouhottaa asioista". Luterilainen voi myös olla elävässä uskossa siinä kuin lukuisiin muihin liikkeisiin kuuluvat.

        Todellinen Jeesuksen seuraaminen ei useinkaan ole "lihalle" (aistit, tunteet, mieliteot..) mitään "kivaa". Ilo nousee Pyhän Hengen aikaansaamana syvältä jopa sairasvuoteessa. Uskovat sairastavat ja kärsivät elämässään kuten muutkin ihmisen. He tietävät, että Jumala on Henkensä ja ilmeisesti usein myös enkeleidensä kanssa lähellä. Usein rukousta seuraa paraneminen (yliluonnollisen tietää) tai olon helpottuminen tai lohdutus tai esimerkiksi itselläni kerran useiden puhelinsoittojen sarja ihmisiltä yhtenä iltana, jotka muulloin harvoin soittavat. "Mikä sinulla on? Tuli tunne, että pitää soittaa (seuraa sarja raamatunkohtia)". Itken ilosta, vaikka olo oli todella vaikea. Tällaista "kivaa" voi olla odotettavissa. Järjen käyttö edelleen sallittua.
        Suurinta kaikessa on olla Jumalan/Jeesuksen rakastama ystävä ja tämä ystävyyssuhde jatkuu yli kuoleman (kuolemanpelko häviää tai ainakin herkemmillä heikkenee) ja jaksoina, jolloin kokee elävänsä lähellä Jumalaa Hänen tahdossaan, voi iloita inkaikkisesta kirkkaudesta, jonka on saanut ja saa vain armosta...kunhan vain haluat elää Jumalan lähellä luottaen Jeesuksen vereen. Jumalan todellisuudesta tulee vakuuttuneeksi monella tavalla..Hänen ehdoillaan.
        PS. Rakkaus ketään ihmistä kohtaan ei saisi unohtua..läksyn oppii.

        "Todellinen Jeesuksen seuraaminen"....

        Tulihan se sieltä.

        "ei useinkaan ole "lihalle""

        Minä en nyt puhunut mistään teidän hihujen jargonin sisältämistä jutuista.

        "Rakkaus ketään ihmistä kohtaan ei saisi unohtua..läksyn oppii. "

        On niin helppo puhua rakastamisesta, mutta kun asiaa vähän syvemmälle kaivaa, huomaa helposti miten ulkokultaisesta höpötyksestä on kyse.


      • hauras ihminen
        yurki1000js kirjoitti:

        Shalom Vähän. Näkökulma. Maallisten lääkärien kirjoista puuttuu se tärkein diagnoosi eli "synti". Ja kuten tunnettua, ilman oikeaa diagnoosia ei voi tarjota oikeaa lääkettä.

        "jyrki-tonni"
        Olen kanssasi samaa mieltä. Jos ahdistunut ihminen ei ole herätyksen tilassa, ei hän usein pysty vastaanottamaan Jumalan apua ihmisen esittämänä. Poikkeuksen voi tietysti tehdä esim. henkilö, jolla on tähän sopiva armolahja.

        Syvässä ahdistuksessa (valitettavasti tässäkin otan esimerkin omista psyykkisesti hyvin vaikeista vuosista yli kymmenen vuoden takaa, mistä olen vähitellen toipunut melko hyvään kuntoon) asiat näkee hyvin kapeasti ja toisinaan epärealistisesti...selittämättömiä liioiteltuja pelkoja, ajatuksen harhailua, henkisen energian puuttumista; ruuanlaitto tai suihku voivat olla "urakka" yms.). Silloin tavallinen puhe tavallisista asioista vain "menee läpi" ja kaikkeen toimintaan tarvitaan rohkaisua tai konkreettista apua esim. "sossun" työntekijä. Tämä siis hyvin vaikeassa tilanteessa, jossa itsekin olin. Itsetuhokäytös voi joillakin alkaa.

        Evankeliumin kuunteluun jaksaa syventyä, kun voimat ovat palautuneet ja harkintakyky lähenee normaalia. Silloin siitä voi olla suurikin apu. Suoranaisissa psykooseissa, joihin en ole sairastunut, mutta olen nähnyt sitä läheltä, on oltava todella varovainen, mitä puhuu. Ihmisen täytyy tietää, mitä tahtoo (yleensäkin) ja kanssakäyminen tapahduttava hänen ehdoillaan. Psyykkisissä vaivoissa asioiden mittasuhteilla on tapana vääristyä ja näitä tilanteita varten on koulutettua henkilökuntaa, joiden tarkoitus on saada ihminen toimintakuntoon ja ajattelemaan realistisesti.

        Synnin ja syyllisyyden voi kohdata vain rauhoittunut mieli ja siitä vapautumiseen opastavalla tulee olla taitoa ja koulutusta, jolloin vältytään tarpeettomalta asiaan kuulumattomalta kiihkoilulta. Tähän valmistautumattomat ja ymmärtämättömät ihmiset voivat viedä ojasta allikkoon. Kokeneet ja koulutetut "sielunhoitajat" pystyvät auttamaan ihmisen tasapainoon yhdistäen siihen myös vapauttavan evankeliumin. Olen seurannut tämän toimivan, joten on tärkeää kohdata juuri sopivia henkilöitä. Korostin varovaisuutta erityisen ahdistuneden ihmisten kohdalla. Tämä ahdistus ei aina näy, jos ihmistä ei tunne lähemmin. Synti ja syyllisyys voivat saattaa ihmisen ahdistukseen, mutta takana voivat olla geenit ja traumaattinen menneisyys, mikä vaikuttaa meihin eri tavoin, joten nämä on selvitettävä.


      • aito läh.rakkaus?
        ertert kirjoitti:

        "Todellinen Jeesuksen seuraaminen"....

        Tulihan se sieltä.

        "ei useinkaan ole "lihalle""

        Minä en nyt puhunut mistään teidän hihujen jargonin sisältämistä jutuista.

        "Rakkaus ketään ihmistä kohtaan ei saisi unohtua..läksyn oppii. "

        On niin helppo puhua rakastamisesta, mutta kun asiaa vähän syvemmälle kaivaa, huomaa helposti miten ulkokultaisesta höpötyksestä on kyse.

        ertert
        Viimeisellä lauseellasi osuit todella hermoon. Olisi typerää käydä luettelemaan mielestäni vaikuttavia hyviä töitä, joita olen toisten eteen tehnyt...toisaalta listasta ei erityisen pitkää tulisi. Kristitty ajattelee vaeltavansa Jumalan Hengessä, jolloin hyvien tekojen tekijä on Jeesus Kristus. Mitä lähempänä Jumalaa, sen enemmän ihminen tekee hyviä asioita lähimmäisilleen.

        Läksyn oppiminen on esim. iltaisin tai yöllä tapahtuva yhteenveto päivän tapahtumista, jolloin huomaa (Jumala voi muistuttaa), miten välinpitämätön olin ihmisten keskuudessa, vaikka tilaisuus olisi ollut auttaa. Tietysti tulee ja voi mennä pidemmälle pohdinnoissa, miten olisin kanssaihmisteni auttaja ja mitkä tavat olisivat luontevia toteuttaa auttamista, vierellä olemista...sitä mitä kanssaihmiseni todella tarvitsee.

        Täällä kirjoittelen nimettömänä. Voin puhua rakastamisesta. "Todellisessa elämässä" voin auttaa ihmisiä usein siten, että vain Jumala näkee sen. Silloin ei toisten auttaminen ole ulkokultaista, vaan aitoa rakastamista etenkin, jos siihen ei liity mitään palkkaa. Läksyä alkaa oppimaan, kun tietää tehneensä voitavansa toisen hyväksi, eikä siitä ihmiset välttämättä paljoa tiedä. Itseään ei tietysti pidä alkaa pitämään hyvänä ihmisenä. Toimin ehkä Kristuksen "kätenä".

        "Todellinen Jeesuksen seuraaminen" on esim. eräänlaista itsensä unohtamista Jumalan ja lähimmäisten hyväksi...tällaista pohdiskelua


      • sisäkultainen?
        aito läh.rakkaus? kirjoitti:

        ertert
        Viimeisellä lauseellasi osuit todella hermoon. Olisi typerää käydä luettelemaan mielestäni vaikuttavia hyviä töitä, joita olen toisten eteen tehnyt...toisaalta listasta ei erityisen pitkää tulisi. Kristitty ajattelee vaeltavansa Jumalan Hengessä, jolloin hyvien tekojen tekijä on Jeesus Kristus. Mitä lähempänä Jumalaa, sen enemmän ihminen tekee hyviä asioita lähimmäisilleen.

        Läksyn oppiminen on esim. iltaisin tai yöllä tapahtuva yhteenveto päivän tapahtumista, jolloin huomaa (Jumala voi muistuttaa), miten välinpitämätön olin ihmisten keskuudessa, vaikka tilaisuus olisi ollut auttaa. Tietysti tulee ja voi mennä pidemmälle pohdinnoissa, miten olisin kanssaihmisteni auttaja ja mitkä tavat olisivat luontevia toteuttaa auttamista, vierellä olemista...sitä mitä kanssaihmiseni todella tarvitsee.

        Täällä kirjoittelen nimettömänä. Voin puhua rakastamisesta. "Todellisessa elämässä" voin auttaa ihmisiä usein siten, että vain Jumala näkee sen. Silloin ei toisten auttaminen ole ulkokultaista, vaan aitoa rakastamista etenkin, jos siihen ei liity mitään palkkaa. Läksyä alkaa oppimaan, kun tietää tehneensä voitavansa toisen hyväksi, eikä siitä ihmiset välttämättä paljoa tiedä. Itseään ei tietysti pidä alkaa pitämään hyvänä ihmisenä. Toimin ehkä Kristuksen "kätenä".

        "Todellinen Jeesuksen seuraaminen" on esim. eräänlaista itsensä unohtamista Jumalan ja lähimmäisten hyväksi...tällaista pohdiskelua

        " "Todellisessa elämässä" voin auttaa ihmisiä usein siten, että vain Jumala näkee sen. "

        Itse voin todellisessa elämässä auttaa toisia ihmisiä, että vain itse tiedän siitä. Ulkokultaista se ei ole, mutta pohjimiltaan saattaa olla itsekästä. Tunnen itseni fiksummaksi ihmiseksi.
        Ei auttamiseen jumalia tarvita.


      • aito läh.rakkaus? kirjoitti:

        ertert
        Viimeisellä lauseellasi osuit todella hermoon. Olisi typerää käydä luettelemaan mielestäni vaikuttavia hyviä töitä, joita olen toisten eteen tehnyt...toisaalta listasta ei erityisen pitkää tulisi. Kristitty ajattelee vaeltavansa Jumalan Hengessä, jolloin hyvien tekojen tekijä on Jeesus Kristus. Mitä lähempänä Jumalaa, sen enemmän ihminen tekee hyviä asioita lähimmäisilleen.

        Läksyn oppiminen on esim. iltaisin tai yöllä tapahtuva yhteenveto päivän tapahtumista, jolloin huomaa (Jumala voi muistuttaa), miten välinpitämätön olin ihmisten keskuudessa, vaikka tilaisuus olisi ollut auttaa. Tietysti tulee ja voi mennä pidemmälle pohdinnoissa, miten olisin kanssaihmisteni auttaja ja mitkä tavat olisivat luontevia toteuttaa auttamista, vierellä olemista...sitä mitä kanssaihmiseni todella tarvitsee.

        Täällä kirjoittelen nimettömänä. Voin puhua rakastamisesta. "Todellisessa elämässä" voin auttaa ihmisiä usein siten, että vain Jumala näkee sen. Silloin ei toisten auttaminen ole ulkokultaista, vaan aitoa rakastamista etenkin, jos siihen ei liity mitään palkkaa. Läksyä alkaa oppimaan, kun tietää tehneensä voitavansa toisen hyväksi, eikä siitä ihmiset välttämättä paljoa tiedä. Itseään ei tietysti pidä alkaa pitämään hyvänä ihmisenä. Toimin ehkä Kristuksen "kätenä".

        "Todellinen Jeesuksen seuraaminen" on esim. eräänlaista itsensä unohtamista Jumalan ja lähimmäisten hyväksi...tällaista pohdiskelua

        "Olisi typerää käydä luettelemaan mielestäni vaikuttavia hyviä töitä, joita olen toisten eteen tehnyt..."

        Ei kukaan sellaista ole sinulta pyytänyt.

        " Mitä lähempänä Jumalaa, sen enemmän ihminen tekee hyviä asioita lähimmäisilleen."

        Höpöhöpö. Taas tätä oman porukan korottamista (oma kehu haisee) muka kätkettynä Jumalan vaikutukseksi. Jos asia todella olisi noin, niin miksi se ei näy missään?


      • 234rtfg
        hauras ihminen kirjoitti:

        "jyrki-tonni"
        Olen kanssasi samaa mieltä. Jos ahdistunut ihminen ei ole herätyksen tilassa, ei hän usein pysty vastaanottamaan Jumalan apua ihmisen esittämänä. Poikkeuksen voi tietysti tehdä esim. henkilö, jolla on tähän sopiva armolahja.

        Syvässä ahdistuksessa (valitettavasti tässäkin otan esimerkin omista psyykkisesti hyvin vaikeista vuosista yli kymmenen vuoden takaa, mistä olen vähitellen toipunut melko hyvään kuntoon) asiat näkee hyvin kapeasti ja toisinaan epärealistisesti...selittämättömiä liioiteltuja pelkoja, ajatuksen harhailua, henkisen energian puuttumista; ruuanlaitto tai suihku voivat olla "urakka" yms.). Silloin tavallinen puhe tavallisista asioista vain "menee läpi" ja kaikkeen toimintaan tarvitaan rohkaisua tai konkreettista apua esim. "sossun" työntekijä. Tämä siis hyvin vaikeassa tilanteessa, jossa itsekin olin. Itsetuhokäytös voi joillakin alkaa.

        Evankeliumin kuunteluun jaksaa syventyä, kun voimat ovat palautuneet ja harkintakyky lähenee normaalia. Silloin siitä voi olla suurikin apu. Suoranaisissa psykooseissa, joihin en ole sairastunut, mutta olen nähnyt sitä läheltä, on oltava todella varovainen, mitä puhuu. Ihmisen täytyy tietää, mitä tahtoo (yleensäkin) ja kanssakäyminen tapahduttava hänen ehdoillaan. Psyykkisissä vaivoissa asioiden mittasuhteilla on tapana vääristyä ja näitä tilanteita varten on koulutettua henkilökuntaa, joiden tarkoitus on saada ihminen toimintakuntoon ja ajattelemaan realistisesti.

        Synnin ja syyllisyyden voi kohdata vain rauhoittunut mieli ja siitä vapautumiseen opastavalla tulee olla taitoa ja koulutusta, jolloin vältytään tarpeettomalta asiaan kuulumattomalta kiihkoilulta. Tähän valmistautumattomat ja ymmärtämättömät ihmiset voivat viedä ojasta allikkoon. Kokeneet ja koulutetut "sielunhoitajat" pystyvät auttamaan ihmisen tasapainoon yhdistäen siihen myös vapauttavan evankeliumin. Olen seurannut tämän toimivan, joten on tärkeää kohdata juuri sopivia henkilöitä. Korostin varovaisuutta erityisen ahdistuneden ihmisten kohdalla. Tämä ahdistus ei aina näy, jos ihmistä ei tunne lähemmin. Synti ja syyllisyys voivat saattaa ihmisen ahdistukseen, mutta takana voivat olla geenit ja traumaattinen menneisyys, mikä vaikuttaa meihin eri tavoin, joten nämä on selvitettävä.

        Synti on keinotekoinen massojenhallintakäsite, pieraistu kasaan siksi koska pappeja yms mielipidejohtajia ei riitä joka makuuhuoneesen vahtimaan että Matti laskee siemenensä Maijaan eikä Tppoon tai lakanalle. Syntikäsitteellä ei ole merkitystä muille kuin käsitteeseen uskoville.


      • nosto ja gurgi kirjoitti:

        Synnit ja sielut ovat kaltaistesi vouhkaajien pas-kapuhetta.
        On synti olla tuollainen idiootti.

        Nosto. Mistä synti? Mitä synti tarkoittaa? Onko se ainetta? Onko ajatus ainetta? Onko tunne ainetta? Onko sielu/persoona ainetta? Onko henki ainetta? Oletko hengetön?


      • yurki1000js kirjoitti:

        Nosto. Mistä synti? Mitä synti tarkoittaa? Onko se ainetta? Onko ajatus ainetta? Onko tunne ainetta? Onko sielu/persoona ainetta? Onko henki ainetta? Oletko hengetön?

        Synti on ihmisten keksimä sana uskonnollisen yhteisön laatimien moraalisääntöjen rikkomiselle.
        Ajatus ja tunne eivät ole ainetta, mutta ilman ainetta ei ajatusta tai tunnetta olisi. Persoonallisuus on aivojen tuotetta ja sielu tai henki ovat asioita, joiden en tiedä olevan konkreettisesti olemassa.

        Onko sähkömagneettinen kenttä ainetta? Entä punainen tai gravitaatio?


      • nosto ja gurki
        yurki1000js kirjoitti:

        Nosto. Mistä synti? Mitä synti tarkoittaa? Onko se ainetta? Onko ajatus ainetta? Onko tunne ainetta? Onko sielu/persoona ainetta? Onko henki ainetta? Oletko hengetön?

        "Mitä synti tarkoittaa?"

        Se on musiikkitermi, joka tarkoittaa, että olet ihan moog:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Syntetisaattori


    • ---

      "What is God? Well, you know, when you want something really bad and you close your eyes and you wish for it? God's the guy that ignores you." -Steve Buscemi.

    • >>>tuleeko tästä maailmasta koskaan ihana paikka saati minun elinaikainani

      • Qwertyilijä. Milloin lämäät todisteet tiskiin? Ota avuksi logiikka. Miksi oletettu evoluutio loi "luontaisen taikauskon"? Ja. Mistä tiedät kuka tietää? Evoluutiohan on mykkä.


      • yurki1000js kirjoitti:

        Qwertyilijä. Milloin lämäät todisteet tiskiin? Ota avuksi logiikka. Miksi oletettu evoluutio loi "luontaisen taikauskon"? Ja. Mistä tiedät kuka tietää? Evoluutiohan on mykkä.

        Evoluution tieteelliset todisteet ovat vastaansanomattomat.


      • yurki1000js kirjoitti:

        Qwertyilijä. Milloin lämäät todisteet tiskiin? Ota avuksi logiikka. Miksi oletettu evoluutio loi "luontaisen taikauskon"? Ja. Mistä tiedät kuka tietää? Evoluutiohan on mykkä.

        "Milloin lämäät todisteet tiskiin?"

        Sinulle on ihan turha antaa mitään todisteita, koska et ole koskaan aikaisemminkaan niitä katsonut, joten tuo kyselysi on pelkkää harhautusta.


      • ertert kirjoitti:

        "Milloin lämäät todisteet tiskiin?"

        Sinulle on ihan turha antaa mitään todisteita, koska et ole koskaan aikaisemminkaan niitä katsonut, joten tuo kyselysi on pelkkää harhautusta.

        Joo, en viitsi sille edes vastata, kun jyrki on yhtä antoisa keskustelukumppani kuin papukaija.


    • Onhan sinulla luultavasti jonkin verran helpompaa kuin joillain Filippiinien kaatopaikkalapsilla sentään. Kurjemminkin asiat kohdallasi voisivat olla.

      Jos on onneton, on parempi olla rikas ja onneton kuin köyhä ja onneton.

      Ainahan uutisissa kerrotaan vain ikäviä asioita. Vaikka kuinka olisi hyvinvointia hyvinvoinnin päällä, siltikin uutisissa kerrotaan vain ikäviä asioita.

      Omalta kohdaltani ratkaisin ikävien uutisten ongelman lopettamalla uutisten katselun/kuuntelun ja sanomalehtien luvun. Aivan turhaa kuunnella/katsella 10 krt päivässä samat narinat.

      Aivan hyvin pärjää vaikkei koskaan uutisia katselekaan ja sanomalehtiä luekaan.

      • Hyvä Kekek. Osaat suhteuttaa. Mutta säälitkö kaatopaikkalapsia ja muita sinua ja suomalaisia kurjempia ihmisiä? Eihän kukaan ole voinut itse valita vanhempiaan eikä määrätä syntymäaikaansa tai -paikkaansa. Ketä kiität rauhasta, ruoasta ja yleisestä hyvinvoinnista Suomessa?


      • yurki1000js kirjoitti:

        Hyvä Kekek. Osaat suhteuttaa. Mutta säälitkö kaatopaikkalapsia ja muita sinua ja suomalaisia kurjempia ihmisiä? Eihän kukaan ole voinut itse valita vanhempiaan eikä määrätä syntymäaikaansa tai -paikkaansa. Ketä kiität rauhasta, ruoasta ja yleisestä hyvinvoinnista Suomessa?

        Minä kiitän niitä suomalaisia, jotka ovat nykysen yhteiskuntamme työllään rakentaneet.


      • agnoskepo kirjoitti:

        Minä kiitän niitä suomalaisia, jotka ovat nykysen yhteiskuntamme työllään rakentaneet.

        Agnes. Hyväksytkö sen, että EU-direktiivit ja Euro-valuutta kaventavat itsemääräämisoikeuttamme?
        http://ipu.fi/mitaa-pahaa-eu-on-suomelle-tehnyt/


      • yurki1000js kirjoitti:

        Agnes. Hyväksytkö sen, että EU-direktiivit ja Euro-valuutta kaventavat itsemääräämisoikeuttamme?
        http://ipu.fi/mitaa-pahaa-eu-on-suomelle-tehnyt/

        Voiko (yli)velkainen kansa olla suvereeni kansa?

        - Keväällä 2009 Suomen valtion velka oli 53 miljardia euroa. Muutos on ollut dramaattinen. Ylivelkaantunut valtio menettää vähitellen itsenäisyytensä. Sen menoista päättävät muut ja sen tulot valuvat muille. Haluaako tai pystyykö Suomi katkaisemaan velkakierteensä?
        http://velkakello.fi/


      • ikkunat metsään
        yurki1000js kirjoitti:

        Agnes. Hyväksytkö sen, että EU-direktiivit ja Euro-valuutta kaventavat itsemääräämisoikeuttamme?
        http://ipu.fi/mitaa-pahaa-eu-on-suomelle-tehnyt/

        Minä ainakin hyväksyn. Suomen valuuttakin rajoitti taloudellista itsemääräämisoikeuttani. En saanut painaa rahaa.
        Suomen lakikin rajoittaa itsemääräämisoikeuttani monin tavoin.

        Onko nurkkakuntaisuus jokin hyve?


    • "Mikä pointti tässä on? "

      Elämän kauneus on siinä, että voit itse päättää itsellesi sen pointin, eikä sinun tarvitse orjuuttaa itseäsi sinulle annettuun mukatarkoitukseen. Jos sinä haluat olla iskuntoviruksen levittäjä, voit sinä tietysti siihenkin pyrkiä, mutta ei se todellisuudessa niin ihanaa ole, kuten monet tuosta viruksesta parantuneet pystyvät kertomaan.

      • Ertsi. Jeesus/Usko nimensä mukaisesti vapauttaa uskonnoista ja uskonnollisuudesta. Uskonto/religion sitoo.


      • fda
        yurki1000js kirjoitti:

        Ertsi. Jeesus/Usko nimensä mukaisesti vapauttaa uskonnoista ja uskonnollisuudesta. Uskonto/religion sitoo.

        Oletko eronnut kirkosta?


      • yurki1000js kirjoitti:

        Ertsi. Jeesus/Usko nimensä mukaisesti vapauttaa uskonnoista ja uskonnollisuudesta. Uskonto/religion sitoo.

        Kristillisyys on kaikissa muodoissaan ja lahkoissaan uskontoa.


      • fda kirjoitti:

        Oletko eronnut kirkosta?

        Erosin evlut-kirkosta vuonna 1992, koska Suomeen tuotettu lama teki minusta työttömän, enkä halunnut maksaa kirkollisveroa. En ollut uskis tuohon aikaan enkä miettinyt tuonpuoleisia asioita. Olin käynyt riparin, muttei sillä ollut käytännön merkitystä. Myöhemmin, Jumalan kutsun tullessa, aloin lukea Raamattua. Sanan kautta sain uudestisyntyä Jumalan lapseksi. "Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta." Jossain vaiheessa menin uskovien kasteelle minua lähellä olevaan helluntaiseurakuntaan. Olen nykyään sen srk:n jäsen. Ymmärän kyllä, ettei kirkon/srk:n jäsenyys pelasta.


      • nosto ja gurgi
        yurki1000js kirjoitti:

        Erosin evlut-kirkosta vuonna 1992, koska Suomeen tuotettu lama teki minusta työttömän, enkä halunnut maksaa kirkollisveroa. En ollut uskis tuohon aikaan enkä miettinyt tuonpuoleisia asioita. Olin käynyt riparin, muttei sillä ollut käytännön merkitystä. Myöhemmin, Jumalan kutsun tullessa, aloin lukea Raamattua. Sanan kautta sain uudestisyntyä Jumalan lapseksi. "Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta." Jossain vaiheessa menin uskovien kasteelle minua lähellä olevaan helluntaiseurakuntaan. Olen nykyään sen srk:n jäsen. Ymmärän kyllä, ettei kirkon/srk:n jäsenyys pelasta.

        "Ymmärän kyllä, ettei kirkon/srk:n jäsenyys pelasta."

        Ei sinua pelasta mikään nytkään. Luulemalla et tee itsestäsi ikuista.


      • fda
        yurki1000js kirjoitti:

        Erosin evlut-kirkosta vuonna 1992, koska Suomeen tuotettu lama teki minusta työttömän, enkä halunnut maksaa kirkollisveroa. En ollut uskis tuohon aikaan enkä miettinyt tuonpuoleisia asioita. Olin käynyt riparin, muttei sillä ollut käytännön merkitystä. Myöhemmin, Jumalan kutsun tullessa, aloin lukea Raamattua. Sanan kautta sain uudestisyntyä Jumalan lapseksi. "Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta." Jossain vaiheessa menin uskovien kasteelle minua lähellä olevaan helluntaiseurakuntaan. Olen nykyään sen srk:n jäsen. Ymmärän kyllä, ettei kirkon/srk:n jäsenyys pelasta.

        "Myöhemmin, Jumalan kutsun tullessa, aloin lukea Raamattua. "

        Omituista että mikään Jumala olisi kutsunut sinua lukemaan alkuvaiheissaan kovinkin muokattua Raamattua. Sinnehän on lisäilty kaikennäköistä ja jopa poisteltukin jotta ollaan saatu tukea tietyille tulkinnoille. Jos olisit tosissasi niin käyttäisit kaiken energiasi ottamaan selvää mitä sinne on lisätty ja mitä poisteltu.

        "Sanan kautta sain uudestisyntyä Jumalan lapseksi. "

        Jep, hypnoosi iskee kun jotain toivoo. Kirjaa lukemalla on helppo päätyä transsiin ja sen sisältämät suggestiot alkavat elämään.

        "Olen nykyään sen srk:n jäsen."

        Eli olet sitoutunut uskontoon vaikka väität toista. Kovin kieroa, mutta sentään se ei ole sinun syy vaan sinut, kuten monet lahkolaiset, on ohjelmoitu kuvittelemaan että ne eivät ole uskontoja. Niinpä te toistelette että ette seuraa uskontoa vaikka kirjaimellisesti olettekin siihen sidottuja.


      • yurki1000js kirjoitti:

        Ertsi. Jeesus/Usko nimensä mukaisesti vapauttaa uskonnoista ja uskonnollisuudesta. Uskonto/religion sitoo.

        "Jeesus/Usko nimensä mukaisesti vapauttaa uskonnoista ja uskonnollisuudesta.

        Tyhjänpäiväiset iskulauseet eivät kumoa todellisuutta.


    • Uskon kauneus

      On tietysti ikävää, jos sinä et kykene elämään ihmisiksi ja nauttimaan elämästä ilman näkymättömiä mielikuvitusystäviä. Kaikki minun tuntemani ihmiset kyllä pystyvät.

      Kaikkein ilkeimmät ihmiset joita mina olen pitkän elämäni aikana tavannut olivat kaikki uskovia, etupäässä uudestistyntyneitä ja hellareita. Sen pimeämpää ja pahemmin vinkasahtanutta porukkaa en olekaan missään muualla kohdannut.

      Mutta jos kaipaat elämääsi vielä lisää ihmisten ilkeyttä, niin hakeudu toki sellaiseen seuraan. Sieltä löydät kaikki v-mäisimmät ureapäät ja narsistiset sadistiset psykopaatit, jotka ovat ottaneet oikein elämäntehtäväkseen kaikkien muiden kiusaamisen.

      • Uskon. Miten erotat henget?


      • yurki1000js kirjoitti:

        Uskon. Miten erotat henget?

        Mitkä henget. Fyyisen luonnon ulkopuolisista hengistä ei pitävää näyttöä ole.


      • mieliliemi
        agnoskepo kirjoitti:

        Mitkä henget. Fyyisen luonnon ulkopuolisista hengistä ei pitävää näyttöä ole.

        Miten fyysinen luonto on tuottanut vapaan tahdon? Millä tavoin vapaa tahto voisi edes pohjautua syyn ja seurauksen lakiin?


      • mieliliemi kirjoitti:

        Miten fyysinen luonto on tuottanut vapaan tahdon? Millä tavoin vapaa tahto voisi edes pohjautua syyn ja seurauksen lakiin?

        Vapaa tahtokin voi itse asiassa olle kuvitelmaa. Erasmus Rotterdamilainen kirjoitti teoksen "Vapaa ratkaisuvalta", jonka vastineeksi Luther kirjoitti erään pääteoksistaan "Sidottu ratkaisuvalta".
        Teologitkaan eivät ole vapaasta tahdosta niin yksimielisiä. Predestinaatio-opilla on kannatuksensa. Nykyään useat (useimmat?) kognitiotieteilijät asettavat myös kysymysmerkin tahdon vapauden kohdalle.

        Fyysinen luonto ts. evoluutio on tuottanut ihmisen älyn ja samalla myös rajat sille, miten vapaa se äly on ratkaisuissaan. Oma asiantuntemukseni ei riitä ottamaan viimeiseen kohtaan kantaa.


      • mieliliemi kirjoitti:

        Miten fyysinen luonto on tuottanut vapaan tahdon? Millä tavoin vapaa tahto voisi edes pohjautua syyn ja seurauksen lakiin?

        Lisään.

        "Millä tavoin vapaa tahto voisi edes pohjautua syyn ja seurauksen lakiin? "

        Luonto on pohjimiltaan stokastinen. Kvanttifysiikassa syyn ja seurauksen laki ei ole niin selvä kuin mekanistisessa fysiikassa. On kyse todennäköisyyksistä.


    • fda

      "Jos ei ole Jumalaa kääntämässä kaikkea lopulta hyväksi tai saattamassa sieluani parempaan tilaan kuoleman jälkeen, niin miksi elää ollenkaan?"

      Ikävää että sinut on ohjelmoitu aivopesulla ajattelemaan näin. Ihmiset jotka eivät usko jumaliin eivät oikeastaan koskaan ajattele niinkuin sinä, mutta kristilliset käännyttäjät yleensä väittävät että elämä ilman uskoa on tyhjää. Se on oikeastaan puhdas valhe.

      "Elän tässä maailmassa, suren miten se ei parane, yritän jotain joka epäonnistuu ja lopulta kuolen ja madot syövät ruumiini."

      Olet vielä nuori ja uskonto on sinut masentanut. Ilmaisit aika hyvin sen haitan mitä uskonto tekee ihmiselle. Ajattele luonnollisesti ja löydä se missä olet hyvä. Tee hyvää, paranna maailmaa omalta osaltasi ilman ajatusta taivaallisesta palkkiosta. Kyllä se hyvä mieli tulee vaikka parantaisi maailmaa yhden pienen asian kerrallaan.

      "Mikä pointti tässä on? "

      Pointti on se että pääset käyttämään omia aivojasi etkä ole minkään kansanmurhia Raamatun tarinoissa suorittaneen mielikuvitusjumalan sätkynukke. Elämä on sinun omasi.

    • hgghgjhgjh

      Hei vaan, muutamia selvennyksiä:

      1. En ole uskovainen, enkä edes teisti. Olen ateisti, vaikken kylläkään mikään "telaketjuateisti" olekaan.
      2. En haikaile islamilaisen, kristillisen, zarathustralaisen tai muunkaan uskonnon Jumalan/jumalten perään, sillä en koe [tuntemieni] järjestäytyneiden uskontojen teologiaa millään tavalla miellyttäväksi. Eli en todellakaan nauttisi olostani yhtään enempää vaikka saisinkin kuulla, että tarkoituksemme elämässä on palvella ->Jumalan nimi tähänuskonnon lakikokoelma tähän

      • Ei kosmisessa mittapuussa olekaan sillä väliä.

        Itseä joskus on ahdistanut se ajatus että tuolla jossain kaukana avaruudessa kokonainen aurinkokunta sivilisaatioineen menee mustan aukon kitaan eikä kukaan voi auttaa.

        Ehkä joskus NASA-korvamme saa muinaisen avunpyynnön avaruudesta: help help musta aukko syö meidät stop.


      • Epäjumalienkieltäjä

        "Mutta kun en yksinkertaisesti keksi vaikka olenkin sitä paljon kelaillut. Olen tullut siihen tulokseen, että me vain elämme ja kuolemme, eikä millään ole lopulta mitään väliä."

        On sinun valinta mistä välität ja mistä et välitä. Asioilla, joista sinä et välitä, ei ole sinulle väliä. Mitään "absoluuttista välittäjää", joka kertoisi, mitkä asiat ovat merkityksellisiä, mitkä eivät, ei ole.

        Minusta se, että edustan yhdelle linnunradan laidalla pyörivälle kivenjärkäleelle sattumalta syntynyttä kädellislajia, jolle on eloonjäämistaistelun sivutuotoksena syntynyt kyky hämmästellä jopa omaa olemassaoloaan on aivan huikean kiinnostavaa ja merkityksellistä. Meillä on keskellä kylmää avaruutta ihmeteltävänämme vaikka mitä ympärillämme kuhisevasta käsittämättömän monimuotoisesta elämästä aina käsittämättömiin, mutta kiehtoviin lajitovereihimme.

        Minä olen äärimmäisen tyytyväinen siitä, että minulla ei ole mitään suurta historiallista tehtävää tai en ole suorittamassa mitään taivaspaikan harjoitteluaikaa, vaan voin elää ja ihmetellä.


      • Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        "Mutta kun en yksinkertaisesti keksi vaikka olenkin sitä paljon kelaillut. Olen tullut siihen tulokseen, että me vain elämme ja kuolemme, eikä millään ole lopulta mitään väliä."

        On sinun valinta mistä välität ja mistä et välitä. Asioilla, joista sinä et välitä, ei ole sinulle väliä. Mitään "absoluuttista välittäjää", joka kertoisi, mitkä asiat ovat merkityksellisiä, mitkä eivät, ei ole.

        Minusta se, että edustan yhdelle linnunradan laidalla pyörivälle kivenjärkäleelle sattumalta syntynyttä kädellislajia, jolle on eloonjäämistaistelun sivutuotoksena syntynyt kyky hämmästellä jopa omaa olemassaoloaan on aivan huikean kiinnostavaa ja merkityksellistä. Meillä on keskellä kylmää avaruutta ihmeteltävänämme vaikka mitä ympärillämme kuhisevasta käsittämättömän monimuotoisesta elämästä aina käsittämättömiin, mutta kiehtoviin lajitovereihimme.

        Minä olen äärimmäisen tyytyväinen siitä, että minulla ei ole mitään suurta historiallista tehtävää tai en ole suorittamassa mitään taivaspaikan harjoitteluaikaa, vaan voin elää ja ihmetellä.

        Miten minusta tuli minä?

        Jo siittiönä olin tarmokas ja kukistin kaikki muut...


      • fda

      • fda
        fda kirjoitti:

        Tutustu Maslowin tarvehierarkiaan ja Flowin käsitteeseen. Niillä saat merkitystä elämään.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Flow

        Linkki siis aloituspiste. Ei kannata jäädä sängynpohjalle ahdistumaan.


      • kekek-kekek kirjoitti:

        Ei kosmisessa mittapuussa olekaan sillä väliä.

        Itseä joskus on ahdistanut se ajatus että tuolla jossain kaukana avaruudessa kokonainen aurinkokunta sivilisaatioineen menee mustan aukon kitaan eikä kukaan voi auttaa.

        Ehkä joskus NASA-korvamme saa muinaisen avunpyynnön avaruudesta: help help musta aukko syö meidät stop.

        Kekek. Miksi elämällä olisi merkitystä? Miksi millään olisi merkitystä? Oletettu evoluutio on mykkä. Se ei vastaa. Ihmisiä on telluksella iso liuta. Mielipiteitä on sikapaljon. Kaikki on suhteellista.



      • fda
        yurki1000js kirjoitti:

        Hmm... Maistellaan... flow... flow... Paljonko ruohoa tarvitaan kalamiehen hengenpitimiksi yhdeksi vuodeksi? "Energian kierto"
        http://www.globalchange.umich.edu/globalchange1/current/lectures/kling/energyflow/energyflow.html

        Älä hyvä mies pössyttele enempää.

        "Flow (myös optimaalinen kokemus ja virtauskokemus) on psykologi Mihály Csíkszentmihályin mukaan tila, jossa ihmisen tietoisuuteen saapuva informaatio on tasapainossa minän tavoitteiden kanssa. "

        Ei siis mitään tekemistä linkkisi kanssa.


      • Epäjumalienkieltäjä
        kekek-kekek kirjoitti:

        Miten minusta tuli minä?

        Jo siittiönä olin tarmokas ja kukistin kaikki muut...

        Juuri näin. Ja esi-isäsi viimeisen neljän miljardin vuoden aikana ovat olleet niitä harvinaisia poikkeuksia, jotka ovat pystyneet välittämään peimänsä seuraavalle sukupolvelle, kun suurin osa heidän sukupolvistaan on sortunut elon tiellä.

        Olet yli neljä miljardia vuotta jatkuneen voittoputken tulos! Aika huikeaa.


      • fda kirjoitti:

        Älä hyvä mies pössyttele enempää.

        "Flow (myös optimaalinen kokemus ja virtauskokemus) on psykologi Mihály Csíkszentmihályin mukaan tila, jossa ihmisen tietoisuuteen saapuva informaatio on tasapainossa minän tavoitteiden kanssa. "

        Ei siis mitään tekemistä linkkisi kanssa.

        Fda. Jotta näkisit luomakunnan monimutkaisuuden ja suunnitelmallisuuden. Selitä tietoisuus? Mistä se tuli? Jos se on kehossamme, niin missä se sijaitsee? Miten todistat mahdolliset "tietosi"?


      • nosto ja gurgi
        yurki1000js kirjoitti:

        Kekek. Miksi elämällä olisi merkitystä? Miksi millään olisi merkitystä? Oletettu evoluutio on mykkä. Se ei vastaa. Ihmisiä on telluksella iso liuta. Mielipiteitä on sikapaljon. Kaikki on suhteellista.

        "Oletettu evoluutio on mykkä."

        Oletettu Jumala se vasta mykkä onkin. Evoluution voi sentään havaita luonnon tapahtumista, mutta Jumalasta siellä ei näy merkkiäkään. Jumalasta kuuluu vain hihhuleiden väitteet.


      • aivoissa
        yurki1000js kirjoitti:

        Fda. Jotta näkisit luomakunnan monimutkaisuuden ja suunnitelmallisuuden. Selitä tietoisuus? Mistä se tuli? Jos se on kehossamme, niin missä se sijaitsee? Miten todistat mahdolliset "tietosi"?

        Tietoisuus on aivojen tuottama tila.


      • fda
        yurki1000js kirjoitti:

        Fda. Jotta näkisit luomakunnan monimutkaisuuden ja suunnitelmallisuuden. Selitä tietoisuus? Mistä se tuli? Jos se on kehossamme, niin missä se sijaitsee? Miten todistat mahdolliset "tietosi"?

        Tietoisuus tulee siitä että meillä on aivot ja hermostollinen järjestelmä. Kun niistä osa tuhoutuu, tuhoutuu myös osa sitä kuviteltua sielua. Olen henkilökohtaisesti nähnyt kun tuntemani henkilöt muuttuvat persoonaltaan ja läsnäololtaan kun tuo tietoisuutta ylläpitävä biologinen järjestelmä alkaa vedellä viimeistään.

        Vai onko sinusta jumalasi niin ovela ja kiero että hän tuhoaa sielua ja tietoisuutta paloissa ennen kuolemaa niin että se vastaa fyysistä vammaa ja vauriota...


      • fda kirjoitti:

        Tietoisuus tulee siitä että meillä on aivot ja hermostollinen järjestelmä. Kun niistä osa tuhoutuu, tuhoutuu myös osa sitä kuviteltua sielua. Olen henkilökohtaisesti nähnyt kun tuntemani henkilöt muuttuvat persoonaltaan ja läsnäololtaan kun tuo tietoisuutta ylläpitävä biologinen järjestelmä alkaa vedellä viimeistään.

        Vai onko sinusta jumalasi niin ovela ja kiero että hän tuhoaa sielua ja tietoisuutta paloissa ennen kuolemaa niin että se vastaa fyysistä vammaa ja vauriota...

        Edelleen. Miksi pidät ainetta ja luonnonlakeja itsestäänselvyyksinä? Miten on? Vetävätkö kappaleet, vaikkapa ihan atomitasolla, toisiaan puoleensa? Jos vetää, niin onko Maan ydin ontto vai ei? Maa on kohtuullisen suuri massakeskittymä. Miksi siitä pakenee ainetta kohti avaruutta?


      • aivoissa kirjoitti:

        Tietoisuus on aivojen tuottama tila.

        Aivoja on tutkittu. Aivoja on purettu. Onko tietoisuus tietyissä atomeissa vai onko tietoisuus tietyissä molekyyleissä?


      • yurki1000js kirjoitti:

        Edelleen. Miksi pidät ainetta ja luonnonlakeja itsestäänselvyyksinä? Miten on? Vetävätkö kappaleet, vaikkapa ihan atomitasolla, toisiaan puoleensa? Jos vetää, niin onko Maan ydin ontto vai ei? Maa on kohtuullisen suuri massakeskittymä. Miksi siitä pakenee ainetta kohti avaruutta?

        Edelleen. Elävät olennot ovat hengissä. Miten ja mistä henki tuli aineeseen? Miten ja mikä/kuka saa hengen pysymään aineessa? Mikä tai kuka estää atomeja hajoamasta osiinsa?


      • fda
        yurki1000js kirjoitti:

        Edelleen. Elävät olennot ovat hengissä. Miten ja mistä henki tuli aineeseen? Miten ja mikä/kuka saa hengen pysymään aineessa? Mikä tai kuka estää atomeja hajoamasta osiinsa?

        Ei ole mitään todisteita että henki tulisi aineeseen.


      • fda
        yurki1000js kirjoitti:

        Edelleen. Elävät olennot ovat hengissä. Miten ja mistä henki tuli aineeseen? Miten ja mikä/kuka saa hengen pysymään aineessa? Mikä tai kuka estää atomeja hajoamasta osiinsa?

        Miksi "sielusta" osa tuhoutuu kun aivoja tuhoutuu? Onko sielu materiaalinen?


      • kkljlkjljkll
        yurki1000js kirjoitti:

        Aivoja on tutkittu. Aivoja on purettu. Onko tietoisuus tietyissä atomeissa vai onko tietoisuus tietyissä molekyyleissä?

        Ei, vaan kokonaisuudessa.


      • åohpbpi
        yurki1000js kirjoitti:

        Edelleen. Miksi pidät ainetta ja luonnonlakeja itsestäänselvyyksinä? Miten on? Vetävätkö kappaleet, vaikkapa ihan atomitasolla, toisiaan puoleensa? Jos vetää, niin onko Maan ydin ontto vai ei? Maa on kohtuullisen suuri massakeskittymä. Miksi siitä pakenee ainetta kohti avaruutta?

        Maan ydin ei ole ontto.
        Kappaleet tuntevat gravitaation myös atomitasolla, mutta niin pienen massan aiheuttama gravitaatio on mitätön.
        Kaasuja pakenee yläilmakehästä avaruuteen jonkin verran niiden keveyden takia.

        Oletko nyt laittamassa ak´lkeisfysiikkaakin uusiin puihin? Eipä taida sinun resursseillasi onnistua.


      • merkillisiä kysymyks
        yurki1000js kirjoitti:

        Edelleen. Elävät olennot ovat hengissä. Miten ja mistä henki tuli aineeseen? Miten ja mikä/kuka saa hengen pysymään aineessa? Mikä tai kuka estää atomeja hajoamasta osiinsa?

        Minkiä ihmeen hengen? Aineessa mitään henkeä ole.
        Atomeja pitävät koossa heikot ja vahvat ydinvoimat ja osin sähkömagneettinen voima.
        Et kai sinä kuvittele, että niitä pitää jokin yliluonnollinen entitetti kasassa?


      • merkillisiä kysymyks kirjoitti:

        Minkiä ihmeen hengen? Aineessa mitään henkeä ole.
        Atomeja pitävät koossa heikot ja vahvat ydinvoimat ja osin sähkömagneettinen voima.
        Et kai sinä kuvittele, että niitä pitää jokin yliluonnollinen entitetti kasassa?

        Merkillisiä. Miksi pidät ainetta ja maailmankaikkeudessa vaikuttavia luonnonlakeja itsestäänselvyyksinä? Mikään ei toimi ilman ohjeita. Ohjeet laaditaan. Niillä on tekijänsä/luojansa.


      • åohpbpi kirjoitti:

        Maan ydin ei ole ontto.
        Kappaleet tuntevat gravitaation myös atomitasolla, mutta niin pienen massan aiheuttama gravitaatio on mitätön.
        Kaasuja pakenee yläilmakehästä avaruuteen jonkin verran niiden keveyden takia.

        Oletko nyt laittamassa ak´lkeisfysiikkaakin uusiin puihin? Eipä taida sinun resursseillasi onnistua.

        Åohp.. Pyrin vain olemaan looginen. Jos kaikessa aineessa vaikuttaa keskinäinen vetovoima, Maan ydin ei voi täyttyä aineesta. Jos Maan massa on suuri, pitäisi sen vetovoima riittää pitämään kaikki aine maan pinnalla. Mikä siis vetää tiettyjä aineita kohti avaruutta? Avaruuden vetovoimako? Kenties.


      • fda kirjoitti:

        Miksi "sielusta" osa tuhoutuu kun aivoja tuhoutuu? Onko sielu materiaalinen?

        Fda. Käsittääkseni ihminen on hyvin monimtkainen kokonaisuus, joka koostuu hengestä, sielusta ja ruumiista. Mihin tarvitaan esim. psykiatreja? Miksi ihmisillä on psyyken ongelmia? Miksi ihmiset tuntevat? Miksi loukkaannumme toisiimme, jos olisimme vain ainetta?


      • yurki1000js kirjoitti:

        Fda. Käsittääkseni ihminen on hyvin monimtkainen kokonaisuus, joka koostuu hengestä, sielusta ja ruumiista. Mihin tarvitaan esim. psykiatreja? Miksi ihmisillä on psyyken ongelmia? Miksi ihmiset tuntevat? Miksi loukkaannumme toisiimme, jos olisimme vain ainetta?

        Sielusta ja hengestä ei taida olla mitään näyttöä; ei ainakaan fyysisen olemuksen ulkopuolisesta. Henkiset toiminnot ovat peräisin ihmisen keskushermostosta.


      • yurki1000js kirjoitti:

        Merkillisiä. Miksi pidät ainetta ja maailmankaikkeudessa vaikuttavia luonnonlakeja itsestäänselvyyksinä? Mikään ei toimi ilman ohjeita. Ohjeet laaditaan. Niillä on tekijänsä/luojansa.

        Melkoisen perusteeton väite. Luonnonlait syntyivät alkuräjähdyksen yhteydessä, eikä muuta tarvita luonnon jäännöksettömään selittämiseen. Kaikkea ei tiedetä vielä, mutta aukot tietämyksessä pienenevät jatkuvasti.


      • yurki1000js kirjoitti:

        Åohp.. Pyrin vain olemaan looginen. Jos kaikessa aineessa vaikuttaa keskinäinen vetovoima, Maan ydin ei voi täyttyä aineesta. Jos Maan massa on suuri, pitäisi sen vetovoima riittää pitämään kaikki aine maan pinnalla. Mikä siis vetää tiettyjä aineita kohti avaruutta? Avaruuden vetovoimako? Kenties.

        Totta kai maan ydin täyttyy. Maan sisäosissa paine kasvaa syvyyden fuktiona.
        Ilmaa keveämmät kaasut nousevat yläilmakehään ja ne molekyylit, joiden lämpöliike on riittävä, saattavat karata avaruuteen.

        Onko sinulla edes peruskoulu käytynä. Et ainakaan ymmärrä edes alkeistson fysiikkaa.


      • yurki1000js kirjoitti:

        Merkillisiä. Miksi pidät ainetta ja maailmankaikkeudessa vaikuttavia luonnonlakeja itsestäänselvyyksinä? Mikään ei toimi ilman ohjeita. Ohjeet laaditaan. Niillä on tekijänsä/luojansa.

        "Merkillisiä. Miksi pidät ainetta ja maailmankaikkeudessa vaikuttavia luonnonlakeja itsestäänselvyyksinä? Mikään ei toimi ilman ohjeita. Ohjeet laaditaan. Niillä on tekijänsä/luojansa."

        Mutta tekijän/luojan toiminnan mahdollistavat ohjeet on laatinut? Kuka nimitti Jumalan kaikkivaltiaaksi ja antoi tälle kaikkivoipaisuuden ja kaikkitietävyyden lahjat? Kuka kirjoitti ne ohjeet jotka tekivät Jumalasta kykeneväisen luomaan asioita?

        Ja sitten syntyykin kysymys että kuka on laatinut ne ohjeet jotka mahdollistvat ohjeidenantajan laatia Jumalaa koskevat ohjeet. Ja sama jatkuu loputtomiin, aina pitää ohjeiden laatijalle toinen suurempi ohjeiden laatija.

        Mutta toisaalta jos lähdemme ohjeista, ohjeiden laatijan vaatimus puuttuu koska ohjeet eivät ole Jumalan tapaan moninmutkainen aktiivinen toimija vaan kyse yksinkertaisista passiivisista elementeistä. Peruslähtökohta on ylipäänsäkin, ensimmäinen asia mikä pitää aina olla ensin olemassa, on olemassaolemisen ohje.

        Joten pitääkin kysyä sinulta, miksi sinä pidät erittäin moninmutkaisia asioita kuten Jumalan olemassaolo ja tämän luomiskykyä itsestäänselvyyksinä mutta yksinkertaiset lait jotka määrittelevät esim. olemassaolon mahdolliseksi, ovat sinusta asioita jotka eivät voi millään olla olemassa itsenäisesti ilman tietoisen tahon apua?


      • ---
        yurki1000js kirjoitti:

        Åohp.. Pyrin vain olemaan looginen. Jos kaikessa aineessa vaikuttaa keskinäinen vetovoima, Maan ydin ei voi täyttyä aineesta. Jos Maan massa on suuri, pitäisi sen vetovoima riittää pitämään kaikki aine maan pinnalla. Mikä siis vetää tiettyjä aineita kohti avaruutta? Avaruuden vetovoimako? Kenties.

        Tuollaista sitä ihmispolon näppäimistöltä pääsee kun "sivistys" on hankittu raamatusta ja youtuben hörhöilyvideoilta.


      • Kuten edellä.
        --- kirjoitti:

        Tuollaista sitä ihmispolon näppäimistöltä pääsee kun "sivistys" on hankittu raamatusta ja youtuben hörhöilyvideoilta.

        Tietämättömyy ja jopa tyhmyys korreloivat usein jyrkimmän kristillisyyden kanssa.


      • Selitä ilma. Maapallolla on kaasukehä, joka on ilmaa. Siksi maan kaasukehää sanotaan ilmakehäksi. Ilma, vaikkakin kaasu, koostuu aineesta eli atomeista ja niiden yhtymistä eli molekyyleistä. Ilmakehämme on ainetta. Siksi on olemassa ilmanvastus. Siksi on olemassa tähdenlennot. Siksi sukkuloissa on suojakuori.


      • mitä selittämistä?
        yurki1000js kirjoitti:

        Selitä ilma. Maapallolla on kaasukehä, joka on ilmaa. Siksi maan kaasukehää sanotaan ilmakehäksi. Ilma, vaikkakin kaasu, koostuu aineesta eli atomeista ja niiden yhtymistä eli molekyyleistä. Ilmakehämme on ainetta. Siksi on olemassa ilmanvastus. Siksi on olemassa tähdenlennot. Siksi sukkuloissa on suojakuori.

        Selitä ilma. Mitä ihmettä oikein tarkoitat? Mitä selittämistä siinä muka on. Suurin osa typpeä, n. 21 % happea ja joitain harvinaisempia kaasuja vähäisempiä määriä ja prossan verran vesihöyryä.


    • Epäjumalienkieltäjä

      Järki on juuri siinä, että sinä olet subjekti etkä objekti. Sinulle ei anneta tai ole annettu ulkopuolelta elämän tarkoitusta kuin on annettu vaikka tarhaminkille, vaan sinulla on oikeus ja ehkä jopa velvollisuus tehdä elämästäsi merkityksellinen.

      Olemassaolo on vaikeaa, mutta elämä ihanaa.

      • Nuorémpana en itsekään aina kokenut elämässäni olevan mitään järkeä. Mutta vanhennuttuani on elämä ikään kuin auennut, ja voi olla onnellinen monistakin asioista.

        Raamattu ei ole ratkaisu ongelmiin; on parempi lähteä liikkeelle itsestä.


      • helsinkijokkeri kirjoitti:

        Nuorémpana en itsekään aina kokenut elämässäni olevan mitään järkeä. Mutta vanhennuttuani on elämä ikään kuin auennut, ja voi olla onnellinen monistakin asioista.

        Raamattu ei ole ratkaisu ongelmiin; on parempi lähteä liikkeelle itsestä.

        Jokkeri. Mistä "itse" tuli?


      • yurki1000js kirjoitti:

        Jokkeri. Mistä "itse" tuli?

        Itse tulee alkeishiukkasten tanssista, jos sarkastisesti vastaa tyhjään kysymykseen.


      • yurki1000js kirjoitti:

        Jokkeri. Mistä "itse" tuli?

        YURKI. Olen oppinut, että jos haluaa jotain tai muutosta, niin pitää itse toimia.


      • helsinkijokkeri kirjoitti:

        YURKI. Olen oppinut, että jos haluaa jotain tai muutosta, niin pitää itse toimia.

        Jokkeri. Miten monta kertaa olen lyönyt päätäsi seinään, kun olet yrittänyt muuttaa ympärilläsi olevia ihmisiä?


      • yurki1000js kirjoitti:

        Jokkeri. Miten monta kertaa olen lyönyt päätäsi seinään, kun olet yrittänyt muuttaa ympärilläsi olevia ihmisiä?

        Sorry. Piti kysyä: "Jokkeri. Miten monta kertaa olet lyönyt päätäsi seinään, kun olet yrittänyt muuttaa ympärilläsi olevia ihmisiä?"

        Haitanneeko tuo, jos joku silloin tällöin tarjoaa tahatonta komiikkaa?


      • jhbkjhbjhvo
        yurki1000js kirjoitti:

        Sorry. Piti kysyä: "Jokkeri. Miten monta kertaa olet lyönyt päätäsi seinään, kun olet yrittänyt muuttaa ympärilläsi olevia ihmisiä?"

        Haitanneeko tuo, jos joku silloin tällöin tarjoaa tahatonta komiikkaa?

        Eiköhän kyse ollut itsensä muuttamisesta?


      • jhbkjhbjhvo kirjoitti:

        Eiköhän kyse ollut itsensä muuttamisesta?

        YURKI. Olen oppinut elämässä senkin, ettei ihmisiä voi muuttaa mieleisekseen. Ei homokaan muutu heteroksi, vaikka kuinka haluaisi.

        Juu tosiaan. Jos omaan elämään haluaa muutosta, se on itse järjestettävä. Joko itsensä kehittämisellä tai järjestämällä olosuhteet paremmiksi.


      • helsinkijokkeri kirjoitti:

        YURKI. Olen oppinut elämässä senkin, ettei ihmisiä voi muuttaa mieleisekseen. Ei homokaan muutu heteroksi, vaikka kuinka haluaisi.

        Juu tosiaan. Jos omaan elämään haluaa muutosta, se on itse järjestettävä. Joko itsensä kehittämisellä tai järjestämällä olosuhteet paremmiksi.

        Jokkeri. Asia ei ole ihan noin yksinkertainen, koska me emme hallitse luonnonvoimia. Esim. suuret tulivuorenpurkaukset voivat pimentää taivaan ja aiheuttaa nälkäkuolemia, ellei suorastaan sukupuuttoja. On muitakin esimerkkejä. Esim. sodat ja tapaturmat ja yllättävät taudit. Syöpä voi yllättää ja tappaa nopeasti. Maailmantalous heittelee ihmisiä ja kansoja. Esim. 90-luvun lama johti itsemurhiin ja perhesurmiin. Emme siis käytännössä ole itsemme herroja.


      • yurki1000js kirjoitti:

        Jokkeri. Asia ei ole ihan noin yksinkertainen, koska me emme hallitse luonnonvoimia. Esim. suuret tulivuorenpurkaukset voivat pimentää taivaan ja aiheuttaa nälkäkuolemia, ellei suorastaan sukupuuttoja. On muitakin esimerkkejä. Esim. sodat ja tapaturmat ja yllättävät taudit. Syöpä voi yllättää ja tappaa nopeasti. Maailmantalous heittelee ihmisiä ja kansoja. Esim. 90-luvun lama johti itsemurhiin ja perhesurmiin. Emme siis käytännössä ole itsemme herroja.

        "Esim. suuret tulivuorenpurkaukset voivat pimentää taivaan ja aiheuttaa nälkäkuolemia, ellei suorastaan sukupuuttoja."

        Sitä osaa ihminen helposti pilata elämänsä pelkäämällä tulivuorenpurkauksia. Siksi sitä pitää osata elää nykyhetkessä eikä pilata elämäänsä murehtimalla sitä että jonain päivänä tulivuori purkautuu. Jos se tulivuorenpurkautumisen pelko on ylitsepääsemätön, kannattaa muuttaa läheistensä kanssa mahdollisimman kauas tulivuoresta niin ei tarvitse murehtia.

        "Esim. sodat ja tapaturmat ja yllättävät taudit. Syöpä voi yllättää ja tappaa nopeast"

        Näiden takia sitä pitää elää elämäänsä kuin jokainen päivä saattaa olla se viimeinen. Kyseisistä asioista murehtiminen on ajanhukkaa. Se on valinta jos joku pelkää kyseisiä asioita niin paljon ettei voi olla onnellinen.

        "Esim. 90-luvun lama johti itsemurhiin ja perhesurmiin. Emme siis käytännössä ole itsemme herroja."

        Meillä yhteiskunnallisesti vielä paljon opittavaa vaikeuksien kohtaamisen suhteen, me voimme asiassa kehittää itseamme kyllä. Paljon ikäviä asioita toki tapahtuu mutta oleellista onkin että näemmeko vaivaa sopeutuaksemme kyseiseen tosiseikkaan vai tuhoammeko itsemme jäämällä tuleen makaamaan.


      • shadowself kirjoitti:

        "Esim. suuret tulivuorenpurkaukset voivat pimentää taivaan ja aiheuttaa nälkäkuolemia, ellei suorastaan sukupuuttoja."

        Sitä osaa ihminen helposti pilata elämänsä pelkäämällä tulivuorenpurkauksia. Siksi sitä pitää osata elää nykyhetkessä eikä pilata elämäänsä murehtimalla sitä että jonain päivänä tulivuori purkautuu. Jos se tulivuorenpurkautumisen pelko on ylitsepääsemätön, kannattaa muuttaa läheistensä kanssa mahdollisimman kauas tulivuoresta niin ei tarvitse murehtia.

        "Esim. sodat ja tapaturmat ja yllättävät taudit. Syöpä voi yllättää ja tappaa nopeast"

        Näiden takia sitä pitää elää elämäänsä kuin jokainen päivä saattaa olla se viimeinen. Kyseisistä asioista murehtiminen on ajanhukkaa. Se on valinta jos joku pelkää kyseisiä asioita niin paljon ettei voi olla onnellinen.

        "Esim. 90-luvun lama johti itsemurhiin ja perhesurmiin. Emme siis käytännössä ole itsemme herroja."

        Meillä yhteiskunnallisesti vielä paljon opittavaa vaikeuksien kohtaamisen suhteen, me voimme asiassa kehittää itseamme kyllä. Paljon ikäviä asioita toki tapahtuu mutta oleellista onkin että näemmeko vaivaa sopeutuaksemme kyseiseen tosiseikkaan vai tuhoammeko itsemme jäämällä tuleen makaamaan.

        Ja miten nämä kauhuesimerkit kumoavat "helsinkijokerin" kommentin: "Jos omaan elämään haluaa muutosta, se on itse järjestettävä. Joko itsensä kehittämisellä tai järjestämällä olosuhteet paremmiksi. "

        Olisin toki minäkin voinut aikanani ajatella, ettei opiskelemaan kannata edes lähteä, kun saattaapi sitä asteroidi tai mydinpommi pudota päähän jo ennen kuin saa opiskelut loppuun. Sain ne loppuun, tein mielenkiintoisen täyden työuran ja nyt vietän ansaittuja eläkepäiviä pyrkien vieläkin kehittämään itseäni. En pelkää tulivuorenpurkausta, en asteroidia enkä edes Venäjän hyökkäystä. Paikalleen jämähtämistä pelkään enemmän.


      • agnoskepo kirjoitti:

        Ja miten nämä kauhuesimerkit kumoavat "helsinkijokerin" kommentin: "Jos omaan elämään haluaa muutosta, se on itse järjestettävä. Joko itsensä kehittämisellä tai järjestämällä olosuhteet paremmiksi. "

        Olisin toki minäkin voinut aikanani ajatella, ettei opiskelemaan kannata edes lähteä, kun saattaapi sitä asteroidi tai mydinpommi pudota päähän jo ennen kuin saa opiskelut loppuun. Sain ne loppuun, tein mielenkiintoisen täyden työuran ja nyt vietän ansaittuja eläkepäiviä pyrkien vieläkin kehittämään itseäni. En pelkää tulivuorenpurkausta, en asteroidia enkä edes Venäjän hyökkäystä. Paikalleen jämähtämistä pelkään enemmän.

        Varjo ja Agnes. Siis ette yritäkään ymmärtää selvää suomeani:) Te vain olette itsenne jumalia, piste. Mutta olette sokeita, koska ette kysy Luojaltanne. Nimittäin herra se on herrallakin. Ellei se ole Jumala, se on lohikäärme.


      • yurki1000js kirjoitti:

        Varjo ja Agnes. Siis ette yritäkään ymmärtää selvää suomeani:) Te vain olette itsenne jumalia, piste. Mutta olette sokeita, koska ette kysy Luojaltanne. Nimittäin herra se on herrallakin. Ellei se ole Jumala, se on lohikäärme.

        Selvä suomesi oli luonnonkatastrofien, sotien ja sairauksien maalailua vastaukseksi kommenttiin, jonka mukaan kannattaa ja voi kehittää itseään.
        En ole itselleni jumala, vaan tunnen omat rajani jo melko hyvin tässä iässä. En myöskään koe, että minun pitäisi huomioida yliluonnollisia entiteettejä elämääni suunnitellessani. Jos herra lohikärmes syö minut, tai herra Luoja heittää kuuman kiven päähäni niin voi voi. Jos ei, niin olen hyvinkin monessa suhteessa itseni herra.

        "Ken vaivojansa valittaa, on vaivojensa vanki."


      • yurki1000js kirjoitti:

        Varjo ja Agnes. Siis ette yritäkään ymmärtää selvää suomeani:) Te vain olette itsenne jumalia, piste. Mutta olette sokeita, koska ette kysy Luojaltanne. Nimittäin herra se on herrallakin. Ellei se ole Jumala, se on lohikäärme.

        "Te vain olette itsenne jumalia, piste. "

        En minä ole itseni jumala, minä vain tiedän paljon asioista, kuten mm. oikean onnellisuuden salaisuuden. Ei siihen liity mitään jumalharhoja.

        "Mutta olette sokeita, koska ette kysy Luojaltanne."

        Mitä minun pitäisi kysyä niiltä biologisilta prosesseilta jotka aikoinaan minut tuottivat?

        "Nimittäin herra se on herrallakin. Ellei se ole Jumala, se on lohikäärme."

        Höpö höpö, kumpikaan ei ole minun herrani. Ei minulla ole herraa.


      • shadowself kirjoitti:

        "Te vain olette itsenne jumalia, piste. "

        En minä ole itseni jumala, minä vain tiedän paljon asioista, kuten mm. oikean onnellisuuden salaisuuden. Ei siihen liity mitään jumalharhoja.

        "Mutta olette sokeita, koska ette kysy Luojaltanne."

        Mitä minun pitäisi kysyä niiltä biologisilta prosesseilta jotka aikoinaan minut tuottivat?

        "Nimittäin herra se on herrallakin. Ellei se ole Jumala, se on lohikäärme."

        Höpö höpö, kumpikaan ei ole minun herrani. Ei minulla ole herraa.

        You'll see. Taivaanportilla on turha selittää, ettei kukaan kertonut.


      • yurki1000js kirjoitti:

        You'll see. Taivaanportilla on turha selittää, ettei kukaan kertonut.

        Ymmärrätkö sinä, että ainakin oma julistuksesi enemmänkin karkoittaa ihmisiä uskosta, kuin saa heitä etsimään uskoa. Tieteenvastaisuutesi, salaliittoteoriasi ja yksisilmäinen julistuksesi ei vetoa kuin korkeintaan aivan marginaaliseen ryhmään. Itse entisenä herätyskristittynä pidän juttujasi vähintäänkin outoina.


      • agnoskepo kirjoitti:

        Ymmärrätkö sinä, että ainakin oma julistuksesi enemmänkin karkoittaa ihmisiä uskosta, kuin saa heitä etsimään uskoa. Tieteenvastaisuutesi, salaliittoteoriasi ja yksisilmäinen julistuksesi ei vetoa kuin korkeintaan aivan marginaaliseen ryhmään. Itse entisenä herätyskristittynä pidän juttujasi vähintäänkin outoina.

        " Itse entisenä herätyskristittynä pidän juttujasi vähintäänkin outoina. "

        Yurki on niin pahasti uponnut harhakuvitelmiensa maailmaan, että sinne ei pääse järjellä kaivautumaan. Irrationaalista huuhaata ei voi käsitellä rationaalisesti.


    • ”Jos ei ole Jumalaa kääntämässä kaikkea lopulta hyväksi tai saattamassa sieluani parempaan tilaan kuoleman jälkeen, niin miksi elää ollenkaan?”

      ”Se joka minuun uskoo ei koskaan kuole ja vaikka hän olisi kuollut, hän eläisi, sanoi Jeesus” ”Se jolla Poika on sillä on elämä, kellä Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää”.

      Maailmaa eikä itseä pidäkään muuttaa paremmaksi. Se on mahdotonta utopiaa. Se on kehitysopillisuutta, jossa maailma ja ihminen eivät kehity. Olemme sitä mitä olemme, eikä meidän pidä pyrkiä elämään sellaisina kuin emme ole.

      Jumalan eteen mennään tyhjin käsin, sellaisenaan kuin olemme, ei sellaisena kuin olisi kehityksen ja paremmaksi tulemisen jälkeen. Ihmisen oman kehityksen ja paremmaksi tulemisen esittäminen Jumalalle on vain haiseva vaate.

      Miksi ateistit peräävät kehittymistä paremmaksi, eivätkö he olekaan niin tyytyväisiä itseensä kuin antavat ymmärtää?

      • fda

        Sinä kai sitten toivot meneväsi katkerana ja sarkastisena sinne Jumalasi eteen, ehkä kuvitelmissasi lohkaiset jonkun homovitsin taivaanporteilla sylkäisyn kera?


      • fda kirjoitti:

        Sinä kai sitten toivot meneväsi katkerana ja sarkastisena sinne Jumalasi eteen, ehkä kuvitelmissasi lohkaiset jonkun homovitsin taivaanporteilla sylkäisyn kera?

        ”Sinä kai sitten toivot meneväsi katkerana ja sarkastisena sinne Jumalasi eteen, ehkä kuvitelmissasi lohkaiset jonkun homovitsin taivaanporteilla sylkäisyn kera?”

        Menen ja olen sellaisena kuin olen.
        Ei saata astia sanoa valajalleen, miksi minusta tällaisen teit.


      • sami-a kirjoitti:

        ”Sinä kai sitten toivot meneväsi katkerana ja sarkastisena sinne Jumalasi eteen, ehkä kuvitelmissasi lohkaiset jonkun homovitsin taivaanporteilla sylkäisyn kera?”

        Menen ja olen sellaisena kuin olen.
        Ei saata astia sanoa valajalleen, miksi minusta tällaisen teit.

        "Ei saata astia sanoa valajalleen, miksi minusta tällaisen teit."

        Eikö sama päde myös kaikkiin ateisteihin?


      • sami-a kirjoitti:

        ”Sinä kai sitten toivot meneväsi katkerana ja sarkastisena sinne Jumalasi eteen, ehkä kuvitelmissasi lohkaiset jonkun homovitsin taivaanporteilla sylkäisyn kera?”

        Menen ja olen sellaisena kuin olen.
        Ei saata astia sanoa valajalleen, miksi minusta tällaisen teit.

        Ai jumalako on sinusta tehnyt kaikkia ja kaikkea vihaavat katkeroituneen valehtelijan?


      • agnoskepo kirjoitti:

        "Ei saata astia sanoa valajalleen, miksi minusta tällaisen teit."

        Eikö sama päde myös kaikkiin ateisteihin?

        ”"Ei saata astia sanoa valajalleen, miksi minusta tällaisen teit."”

        ”Eikö sama päde myös kaikkiin ateisteihin?”

        Pätee hyvinkin. Me olemme sitä mitä olemme nyt hetkessä.
        Me emme ole sitä mitä tulisimme olemaan kehittymisen ja paremmaksi tulemisen jälkeen, jos olisimme, nyt hetkeä ei olisi olemassa.

        Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että sen painopiste olisi tulevaisuudessa, jossa meistä kehittyisi parempia.
        Kohtaamme ihmiset nyt hetkessä sellaisinaan, mitään muuta mahdollisuutta ei ole samoin meidätkin kohdataan tällaisinaan nyt hetkessä.


      • sima-a
        sami-a kirjoitti:

        ”Sinä kai sitten toivot meneväsi katkerana ja sarkastisena sinne Jumalasi eteen, ehkä kuvitelmissasi lohkaiset jonkun homovitsin taivaanporteilla sylkäisyn kera?”

        Menen ja olen sellaisena kuin olen.
        Ei saata astia sanoa valajalleen, miksi minusta tällaisen teit.

        "Ei saata astia sanoa valajalleen, miksi minusta tällaisen teit."

        Niin, astiat eivät juttele. Kriitikot voivat joskus sanoakin jotain.
        Sikäli harmillista, ettei kukaan kuule sitä.


      • Epäjumalienkieltäjä

        "Maailmaa eikä itseä pidäkään muuttaa paremmaksi. Se on mahdotonta utopiaa."

        Tuohan on täysin nihilistinen maailmankuva. Onko niin, että jos maailmaa eikä itseään voi muuttaa paremmaksi, niin ei kai sitten huonompaakaan? Millään ei ole mitään väliä?

        Miksi kuvittelet että meillä on antibiootit, syöpälääkkeet, länsimainen demokratia, terveydenhuolto, viemäröinti jne jne? Eikö mikään niistä ole tehnyt kenenkään elämää paremmaksi? Luletko että on ihan sama tyhmentääkö vai sivistääkö itseään?

        Olet varoittava esimerkki siitä, minkälaiseen nihilismiin ja fatalismiin fundamentalistinen usko voi ihmisen upottaa.


      • fda
        sami-a kirjoitti:

        ”Sinä kai sitten toivot meneväsi katkerana ja sarkastisena sinne Jumalasi eteen, ehkä kuvitelmissasi lohkaiset jonkun homovitsin taivaanporteilla sylkäisyn kera?”

        Menen ja olen sellaisena kuin olen.
        Ei saata astia sanoa valajalleen, miksi minusta tällaisen teit.

        "Menen ja olen sellaisena kuin olen."

        Onko sinusta kuvittelema taivaasi täynnä sellaisia kuin sinä olet, elämän murjoneita ja katkeria muita ihmisryhmiä vihaavia uskiksia?


      • ...
        sami-a kirjoitti:

        ”Sinä kai sitten toivot meneväsi katkerana ja sarkastisena sinne Jumalasi eteen, ehkä kuvitelmissasi lohkaiset jonkun homovitsin taivaanporteilla sylkäisyn kera?”

        Menen ja olen sellaisena kuin olen.
        Ei saata astia sanoa valajalleen, miksi minusta tällaisen teit.

        Miksi astia vihaa toisia astioita?


      • Enkä käsitä
        ... kirjoitti:

        Miksi astia vihaa toisia astioita?

        miten astia mahtuu neulansilmästä?


      • drgdgdg
        sami-a kirjoitti:

        ”"Ei saata astia sanoa valajalleen, miksi minusta tällaisen teit."”

        ”Eikö sama päde myös kaikkiin ateisteihin?”

        Pätee hyvinkin. Me olemme sitä mitä olemme nyt hetkessä.
        Me emme ole sitä mitä tulisimme olemaan kehittymisen ja paremmaksi tulemisen jälkeen, jos olisimme, nyt hetkeä ei olisi olemassa.

        Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että sen painopiste olisi tulevaisuudessa, jossa meistä kehittyisi parempia.
        Kohtaamme ihmiset nyt hetkessä sellaisinaan, mitään muuta mahdollisuutta ei ole samoin meidätkin kohdataan tällaisinaan nyt hetkessä.

        Miksi yritä kehittää yhteiskuntaa mihinkään suuntaan kun SamiAan kaltaiset tollot sitä kuitenkin vastustaa.


      • åkojåok
        drgdgdg kirjoitti:

        Miksi yritä kehittää yhteiskuntaa mihinkään suuntaan kun SamiAan kaltaiset tollot sitä kuitenkin vastustaa.

        Tolloja on onneksi melko vähän ja samia:n kaltaiset ovat suorastaan harvinaisuuksia. Pitäisi oikeastaan suojella.


    • "Jos ei ole Jumalaa kääntämässä kaikkea lopulta hyväksi tai saattamassa sieluani parempaan tilaan kuoleman jälkeen, niin miksi elää ollenkaan?"

      -- Jos tarkoitat kristinuskon jumalaa, niin kyseinen jumaluus ei ikinä käännä mitään hyväksi tai välitä yhdenkään ihmisen sielusta. Kristinuskon jumaluus, Jumala, vihaa, inhoaa ja halveksuu ihmisiä jokaisella mahdollisella tavalla. Sen takia tämä jumaluus loi Helvetin, jotta tämän ei tarvitse sietää yhdenkään ihmisen tahraaman sielun läsnäoloa.

      "Elän tässä maailmassa, suren miten se ei parane, yritän jotain joka epäonnistuu ja lopulta kuolen ja madot syövät ruumiini.
      Mikä pointti tässä on?"

      -- Pointti on siinä että sinä voit vaikuttaa omaan elämääsi. Yksin ihminen ei voi parantaa maailmaa, mutta ihminen voi vastustaa huonontumista ja ottaa osaa maailman parantamiseen. Epäonnistuminen ja luovuttaminen ovat eri asioita. Sinä kuolet, kuten me kaikki muutkin.

      Pointti on siinä, että sinä olet olemassa nyt. Se tietoituus, joka olet sinä, on nyt olemassa ja kokemassa maailmaa. Mitä sinä haluat tehdä? Mitä sinä haluat tapahtuvan?

      • ”Pointti on siinä että sinä voit vaikuttaa omaan elämääsi. Yksin ihminen ei voi parantaa maailmaa, mutta ihminen voi vastustaa huonontumista ja ottaa osaa maailman parantamiseen.”

        Jason uskoo vaikutuksellaan saavansa aikaan itseään paremman itsensä ja maailman. Kun läsnä on tarpeeksi monta itsensä huonontumista vastustavaa, parempi maailma tulee.


      • sami-a kirjoitti:

        ”Pointti on siinä että sinä voit vaikuttaa omaan elämääsi. Yksin ihminen ei voi parantaa maailmaa, mutta ihminen voi vastustaa huonontumista ja ottaa osaa maailman parantamiseen.”

        Jason uskoo vaikutuksellaan saavansa aikaan itseään paremman itsensä ja maailman. Kun läsnä on tarpeeksi monta itsensä huonontumista vastustavaa, parempi maailma tulee.

        Pelottaako ajatus että sinäkin voisit olla jatkuvasti valehtelematta? Tai että katkeruutesi voisi joskus päättyä?

        Kertoisitko sinä lapsille, että turhaan käyvät koulua: Eihän kenenkään tietämys tai ymmärrys voi kehittyä tai kasvaa. Oppiminen on yksinkertaisesti mahdotonta. Entäs narkkarit ja alkoholistit: Turhaan yritätte lopettaa, ette voi parantua riippuvuuksistanne. Tai rikollisille, kuten hellareiden ylistämälle Latelle: Turhaan yritätettä olla lainkuuliaisia, on mahdotonta että esim. murhaaja lopettaisi murhaamisen. Samaan syssyyn voit viedä terveiset Markku Koivistolle: Turhaan yrität eheytyä, kerran homo, aina homo. Eheytyminen tarkoittaa muuttumista, joten turhaan, Markku, yrität vastustella mulkun houkutusta.


      • jason_dax kirjoitti:

        Pelottaako ajatus että sinäkin voisit olla jatkuvasti valehtelematta? Tai että katkeruutesi voisi joskus päättyä?

        Kertoisitko sinä lapsille, että turhaan käyvät koulua: Eihän kenenkään tietämys tai ymmärrys voi kehittyä tai kasvaa. Oppiminen on yksinkertaisesti mahdotonta. Entäs narkkarit ja alkoholistit: Turhaan yritätte lopettaa, ette voi parantua riippuvuuksistanne. Tai rikollisille, kuten hellareiden ylistämälle Latelle: Turhaan yritätettä olla lainkuuliaisia, on mahdotonta että esim. murhaaja lopettaisi murhaamisen. Samaan syssyyn voit viedä terveiset Markku Koivistolle: Turhaan yrität eheytyä, kerran homo, aina homo. Eheytyminen tarkoittaa muuttumista, joten turhaan, Markku, yrität vastustella mulkun houkutusta.

        ”Kertoisitko sinä lapsille, että turhaan käyvät koulua: Eihän kenenkään tietämys tai ymmärrys voi kehittyä tai kasvaa. Oppiminen on yksinkertaisesti mahdotonta.”

        Ei niistä lapsista tule parempia ihmisiä koulun käymisen vuoksi.

        ”Entäs narkkarit ja alkoholistit: Turhaan yritätte lopettaa, ette voi parantua riippuvuuksistanne. Tai rikollisille, kuten hellareiden ylistämälle Latelle: Turhaan yritätettä olla lainkuuliaisia, on mahdotonta että esim. murhaaja lopettaisi murhaamisen.”

        Ei ihminen kykene noista muuttumaan toiseksi. Korkeintaan hillitsemään taipumuksiaan. Moni ei edes halua muuttua, vaan pysyä taipumuksilleen uskollisena. Jos ihminen ei saa vastinetta pysyy tämä entisessä käyttäytymisessään. Vain ulkopuolinen tahto muuttaa ihmistä.


      • fda
        sami-a kirjoitti:

        ”Kertoisitko sinä lapsille, että turhaan käyvät koulua: Eihän kenenkään tietämys tai ymmärrys voi kehittyä tai kasvaa. Oppiminen on yksinkertaisesti mahdotonta.”

        Ei niistä lapsista tule parempia ihmisiä koulun käymisen vuoksi.

        ”Entäs narkkarit ja alkoholistit: Turhaan yritätte lopettaa, ette voi parantua riippuvuuksistanne. Tai rikollisille, kuten hellareiden ylistämälle Latelle: Turhaan yritätettä olla lainkuuliaisia, on mahdotonta että esim. murhaaja lopettaisi murhaamisen.”

        Ei ihminen kykene noista muuttumaan toiseksi. Korkeintaan hillitsemään taipumuksiaan. Moni ei edes halua muuttua, vaan pysyä taipumuksilleen uskollisena. Jos ihminen ei saa vastinetta pysyy tämä entisessä käyttäytymisessään. Vain ulkopuolinen tahto muuttaa ihmistä.

        "Vain ulkopuolinen tahto muuttaa ihmistä. "

        Et ole ilmeisesti koskaan tosissasi yrittänyt mitään.


      • fda kirjoitti:

        "Vain ulkopuolinen tahto muuttaa ihmistä. "

        Et ole ilmeisesti koskaan tosissasi yrittänyt mitään.

        Tuolta se kuulostaa: Laiska yrittää oikeuttaa laiskuuttaan.


    • ""Jos ei ole Jumalaa kääntämässä kaikkea lopulta hyväksi tai saattamassa sieluani parempaan tilaan kuoleman jälkeen, niin miksi elää ollenkaan?""

      Varsin itsekeskeistä ajattelua. Jos olet vaikesti masentunut, se on aivan ymmärrettävää, mutta silloin ammattilaiset ovat se taho, jonka puoleen kääntyä.

      Ihan aikuisten oikeasti elämässä on lähes jokaiselle päivälle positiivisia kokemuksia. Jos pistää itseään vähän itseään likoon, niitä löytyy jopa varsin paljon. Kun huolehtii huonoimmin pärjäävien lähimmäistensä hyvinvoinnista, ei niin ehdi surkuttelemaan omaa sieluntilaansa.
      Vapaaehtoisjärjestöjä, joissa voi kääntää oman napasi tuijottelun lähimmäisten konkreettiseen auttamiseen, löytyy paljon.

      • ”Kun huolehtii huonoimmin pärjäävien lähimmäistensä hyvinvoinnista, ei niin ehdi surkuttelemaan omaa sieluntilaansa.
        Vapaaehtoisjärjestöjä, joissa voi kääntää oman napasi tuijottelun lähimmäisten konkreettiseen auttamiseen, löytyy paljon.”

        Mielenkiintoista. Tee hyvin sitten.


      • sumussa
        sami-a kirjoitti:

        ”Kun huolehtii huonoimmin pärjäävien lähimmäistensä hyvinvoinnista, ei niin ehdi surkuttelemaan omaa sieluntilaansa.
        Vapaaehtoisjärjestöjä, joissa voi kääntää oman napasi tuijottelun lähimmäisten konkreettiseen auttamiseen, löytyy paljon.”

        Mielenkiintoista. Tee hyvin sitten.

        Ajattelussasi on jotain perin himmeää.


    • näkökulman muutos

      Aloittaja on vaarassa masentua tässä kyynisessä, suorituskeskeisessä ja materialistisessa länsimaisessa kulttuurissa. Ateistien maailmankuva on niin masentava ja heidän aivotoimintansa surkastunut, että tämä palsta kannattaa kiertää kaukaa. Suosittelen tietoisen läsnäolon harjoituksia jotka muokkaavat aivoja parempaan suuntaan. Puhutaan myös sydäntietoisuudesta, johon ihmiskunta on siirtymässä.

      "Tarkkailemalla ajatuksiasi ilman että menet niiden mukaan, voit oppia jotakin hyvin vapauttaa itse ajattelusta. Se saattaa auttaa sinua olemaan vähemmän tavanomaisten ajatusmalliesi vanki. Neuropsykologi Rick Hanson kuvaa asiaa seuraavalla tavalla: ”Aivot ottavat sen kohteen muodon, johon mieli asettuu. Jos asetat mielesi säännöllisesti huoliin, itsekritiikkiin ja vihaan, aivosi muovautuvat vähitellen niiden mukaisiksi. Aivot kehittävät hermosolurakenteita ja toimintoja, jotka lisäävät ahdistusta, heikentävät itsetuntoa ja synnyttävät hankalia reaktioita muita ihmisiä kohtaan. Jos toisaalta mielesi säännöllisesti huomaa, että sinulla on kaikki hyvin, mitä hyvää sinussa on ja oppii hellittämään (päästämään irti jumeista), aivosi omaksuvat hiljalleen tyynen voiman, itseluottamuksen ja sisäisen rauhan muodon. Aivojesi muuttumista et voi pysäyttää. Kysymys on vain siitä, millaiseksi haluat aivojasi ja hyvinvointiasi muokata.” "

      http://www.eloni.fi/artikkelit/mindfulness_mielen_ja_kehon_rauhoittajana


      http://www.selfcon.fi/sydantietoisuus.htm

      • "Ateistien maailmankuva on niin masentava ja heidän aivotoimintansa surkastunut, että tämä palsta kannattaa kiertää kaukaa."

        Väärin. Se, että sinä tulkitset ateistien maailmankuvan masentavaksi, on vain sinun tulkintasi ja sinun ongelmasi. Älä peilaa ongelmiasi muihin.


    • >>>Onko elämässäni mitään järkeä?

      • Qwer... Miksi yleensä joku yrittää huutaa apua, ellei elämällä muutenkaan ole väliä?


      • yurki1000js kirjoitti:

        Qwer... Miksi yleensä joku yrittää huutaa apua, ellei elämällä muutenkaan ole väliä?

        Miksi yoku yrittää osallistua keskusteluun, vaikka ei osaa?
        Miksi yoku luulee tietävänsä muiden ajatukset ja motiivit paremmin kuin nämä itse?
        Miksi yoku ei ymmärrä että maailmankaikkeuden suurin viisaus, äly ja järki ei välttämättä sijaitsekkaan yokun päänupissa?


    • "Alan kyllästyä ihmisten ilkeyteen ja surullisuuteen, enkä tiedä tuleeko tästä maailmasta koskaan ihana paikka saati minun elinaikainani "

      Ei tästä maailmasta tule sitä ihanaa paikkaa ennenkuin koko ihmiskunta aikuistuu ja kykenee luopumaan ahneudesta, itsekkyydestä ja ilkeydestä. Mutta totuus on se että maailma on täynnä myös ihania asioita ja ihmisiä. Onnellisuuden avain onkin iloita siitä kaikesta hyvästä mitä maailma pitää sisällään ja niistä hyvistä asioista mitkä sinua ympäröivät. Ja maailma on sen lisäksi täynnä ihania asioita joita et ole varmastikaan vielä nähnyt ja kokenut.

      Haaveilet turhaan maailmasta joka olisi ihana samalla ollen sokea sille kuinka täynnä ihania asioita maailmamme jo on ja masennat itsesi, Ja muista aina että paras tapa tehdä siitä maailmasta ihana paikka on elää tavalla joka toimii hyvänä esimerkkinä muille.

      "Jos ei ole Jumalaa kääntämässä kaikkea lopulta hyväksi tai saattamassa sieluani parempaan tilaan kuoleman jälkeen, niin miksi elää ollenkaan?"

      Miksi maailman pitäisi olla täydellinen tai muuten ihmisen päästävä parempaan paikkaan kuoleman jälkeen että eläminen olisi mielekästä? Elämä on ainutlaatuinen ja äärimmäisen harvinainen tilaisuus nähdä, tehdä ja kokea asioita, ihan jo lähtien siitä helposti sinäkin olisit jäänyt syntymättä.

      Ja itse ainakin koen että elämäni elämä tulee olemaan mukana rakentamassa sitä parempaa maailmaa mistä sinäkin haaveilet.

      "Elän tässä maailmassa, suren miten se ei parane, yritän jotain joka epäonnistuu ja lopulta kuolen ja madot syövät ruumiini."

      Minäkin toki kaikki maailman ongelmat haluaisin korjata, mutta totuus on se että yksittäinen ihminen voi tehdä asian eteen on hyvin rajallinen. Siksi onkin järjetöntä tavoitella jotain mitä ei voi saavuttaa ja surea sen takia.

      Sitä pitää osata rakastaa myös tätä nykymaailmaa ja kaikkea hyvää mitä se pitää sisällään, vaikka nykymaailmassa onkin paljon vikoja, Ja on myös tärkeää tiedostaa mitä oikeasti voi tehdä sen eteen että jonain päivänä ihmiset saisivat elää paremmassa maailmassa, jokainen ihminen joka levittää elämällään hyvää ihmisten keskuudessa, myöskin rakentaa parempaa tulevaisuutta ihmisille.

      Kuolemaa ei tarvitse pelätä, sinä vain palaat siinä siihen tilaan missä alunperinkin olit. Olet ehkä jälleen olemassaolematon mutta elämäsi aikana tekemäsi asiat ovat vaikuttaneet niin läheistesi kuin koko ihmiskunnankin tulevaisuuteen peruuttamattomasti.

      "Mikä pointti tässä on?"

      Mieti jos elämäsi kestäisi vain päivän ja saisit tuon päivän viettää huvipuistossa. Olisi kyseisessä tilanteessa kannattavampaa jäädä murehtimaan sitä kuinka huomenna on kuollut vai ottaa kaikki ilo irti huvipuiston laitteista, iloita ainoasta päivästään.

      Pointti on iloita elämästä ja nauttia kaikista ihanista asioista joita maailmassa on, meillä on vain tämä yksi ainutlaatuinen ja harvinainen mahdollisuus elää ja kokea asioita.

    • Kyllästynyt

      Ihmisten ilkeys ja itsekkyys ovat asioita, joihin olen itsekin kovin väsynyt - ehkä surullisuuskin, mutta sen ymmärrän. Siinä mielessä ymmärrän ehkä jotain kokemastasi, vaikka erilaisiahan kunkin tilanteet ovat.Jokin viestissäsi tuo myös ajatuksen, että olet ehkä sairastumassa tai sairastunut depressioon. Toisaalta kyse voi olla ihan normaaliin elämään kuuluvasta ikäkausikriisistäkin, joissa kukin meistä käy läpi ikäkautensa kipeitäkin kasvutehtäviä ja nousee siivilleen sitten taas vähän vahvempana ja viisaampana. Jotain oppineena.

      Luulen, että sinulla on vastaus tuohon kysymykseesi sisälläsi. Olet kyllästynyt ihmisten ilkeyteen ja surullisuuteen - ja miksi elää ollenkaan, mikä pointti tässä on. Syy voi ihan hyvin olla auttaminen. Se, että omalla toiminnallaan tuo ystävällisyyttä sinne ilkeyden keskelle ja iloa surullisille. Hiljattain olin näkevinäni tutkimuksenkin siitä, että muita auttavat ja itsensä likoon laittavat ihmiset ovat onnellisempia. En tosin siihen enempiä perehtynyt, joten en voi vahvasti väittää.

      Voi se vastaus niistä uskonnoistakin löytyä, mutta empaattiselle ihmiselle moni uskonto voi olla liian vaikea pala nieltäväksi. Kuinka selvitä edes järjissään, jos oikeasti uskoo, että valtaosa tai edes yksi ihminen kituu ikuisesti, noin esimerkiksi. Mutta onhan noita lempeämpiäkin uskontoja, jos jotain ikuisuutta tai elämän jälkeistä tarkoitusta kaipaa eikä elämään mahtuva tarkoitus tunnu riittävältä.

    • Aada agnostikko

      Onko elämässäni mitään järkeä?


      Vastaan aloittajalle.Onko elämässäsi järkeä vai ei, on kiinni itsestäsi ja ympärillä olevista ihmisistä.Koita olla tekemisissä hyvien ihmisten kanssa ja mikäli koet jatkuvasti tarkoituksettomuutta ja alakuloa, saattaa sinulla olla esim.depressio, jota hoidetaan tehokkaasti psykoterapioilla ja lääkkeillä.
      Aina lapsuudenperhe ei kykene tarjoamaan riittävän hyvää kasvuympäristöä ja monet käyvät "korjailemassa" esim lapsuudenperheen vaillejäämisiä terapioissa.Myös myöhempi elämä tuo joskus takaiskuja, joihin terapiat auttavat.Älä jättäydy muiden armoille, vaan hanki itsellesi se hyvä elämä.Hyvinkoulutettu ja mukava psykoterapeutti ja ryhmäpsykoterapia auttavat.Hyvän elämän voi saavuttaa,omat asenteet kun ratkaisevat erittäin paljon.

    • Mikäli haluat kärsiä ja masentua, niin tee näin:

      -aseta tavoiteesi aina epärealistisen korkealle ja jos meinaat saavuttaa sen, nosta sitä
      -keskity elämässä omiin epäonnistumisiisi ja vakuuta itsellesi, että muilla menee varmasti paremmin
      -älä anna mitään arvoa yhteiskuntamme sosiaaliturvalle, korkeatasoiselle terveydenhuollolle tai ilmaiselle koulutukselle
      -mikäli oma tilanteesi paranee, eläydy niiden tilanteeseen, joilla menee huonommin
      -vähättele pieniä positiivisia asioita elämässäsi ja narraa itsesi uskomaan, että vain jokin lottovoiton suuruinen asia voisi tehdä elämästäsi tärkeän
      -unohda että epäonnistumiset kuuluu elämään
      -älä hae terapiaan

      ps jos sen sijaan et halua masentua, niin toimi juuri päinvastoin

      • Kyllästynyt

        Meinaatko, että masennus on itse hankittu sairaus? Että kun ajattelee positiivisesti, niin kyllä se siitä sitten katoaa?


      • Kyllästynyt kirjoitti:

        Meinaatko, että masennus on itse hankittu sairaus? Että kun ajattelee positiivisesti, niin kyllä se siitä sitten katoaa?

        Itse keskivaikean masennuksen läpikäyneenä sanosin että ei.
        Mutta joskus ihminen psyykkaa itseään yhä syvemmälle suohon ja provokatiivinen ajattelu voisi ainakin periaatteessa saada ihmisen ainakin hakemaan apua.

        Itse en usko edes vapaaseen tahtoon.


      • Aada agnostikko

        qqwertyilija


        Mielestäni hyviä pointteja.Tiedän että tarkoitit eri asiaa, mutta itseäni on erityisen paljon auttanut aina eläytyminen toisten tilanteeseen, joilla menee huonommin ja omalta osaltani heidän auttamisensa.Jos muiden auttaminen ahdistaa vielä enemmän, ei siitä silloin ole hyötyä.Toisten auttamisesta täytyisi tulla itselle hyvä olo.

        Kyllä ihmisellä on kyky nousta omalla ja toisten tuella vaikka minkälaisista ahdingoista.Silloin kun jokin vakava kriisi meneillään, niin voi tuntua siltä että mikään ei koskaan auta,elämä ei muutu paremmaksi, maailma on vain paha paikka, muut ihmiset ovat vain pahoja, mutta nämä ovat tunteita jotka kuuluvat masennukseen eikä niihin tulisi uskoa ja ottaa tosiasioina.

        Vaikka veisi vuosia, niin ihminen voi saavuttaa pahastakin masennuksesta laadukkaan ja hyvän elämän.


      • Aada agnostikko kirjoitti:

        qqwertyilija


        Mielestäni hyviä pointteja.Tiedän että tarkoitit eri asiaa, mutta itseäni on erityisen paljon auttanut aina eläytyminen toisten tilanteeseen, joilla menee huonommin ja omalta osaltani heidän auttamisensa.Jos muiden auttaminen ahdistaa vielä enemmän, ei siitä silloin ole hyötyä.Toisten auttamisesta täytyisi tulla itselle hyvä olo.

        Kyllä ihmisellä on kyky nousta omalla ja toisten tuella vaikka minkälaisista ahdingoista.Silloin kun jokin vakava kriisi meneillään, niin voi tuntua siltä että mikään ei koskaan auta,elämä ei muutu paremmaksi, maailma on vain paha paikka, muut ihmiset ovat vain pahoja, mutta nämä ovat tunteita jotka kuuluvat masennukseen eikä niihin tulisi uskoa ja ottaa tosiasioina.

        Vaikka veisi vuosia, niin ihminen voi saavuttaa pahastakin masennuksesta laadukkaan ja hyvän elämän.

        Ok.


    • ajatuspuntari

      Kristillisyyteen kuuluu ajatus, ettei kukaan ei elä vain itseään varten.

      • sefs

        Kristillinen ajatus on seuraavaa,

        Jos et ole minun puolellani olet minua vastaan.


      • Kalju pitkätukka

        Ateismi ei sulje tuota ajatusta pois tai ota siihen mitään kantaa.


    Ketjusta on poistettu 89 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6432
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4153
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2567
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1518
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1377
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe