Suomessa köyhyys on suhteellista

Näin se vain on

Koska kukaan ei näe nälkää, jää ilman hoitoa tai joudu kadulla asumaan vastoin tahtoaan on keksitty että köyhyys onkin suhteellista ja se vasta metkaa onkin.

Jos ns. köyhien reaalitulot nousevat 20% mutta muiden 30% köyhyys lisääntyy koska suhteelliset tuloerot kasvavat. Jos taasen tulisi hirmulama ja köyhien tulot laskisivat 10% mutta muiden 20-50% niin köyhyys vähenisi koska suhteellinen köyhyys vähenisi. Kannattaa siis toivoa 1990-luvun alun kaltaista lamaa, silloin köyhyys väheni.

Köyhyyden vähentäminen on siis äärimmäisen vaikeaa. Ei riitä että köyhien elintaso nousee, sen pitää nousta enemmän kuin työssäkäyvien muuten köyhyys ei vähene.

55

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KKHS

      Sitten se vasta vaikeaksi menee kun halutaan puuttua köyhimpään kymmenykseen

      • Kuhan kysyn

        Entä köyhät työssäkäyvät, pätkä ja osa-aikatöissä olevat joiden kuukausinettotulo on jotain 1000-1500 euroa, miten heidän elintasoa nostetaan? Tuskin kotona makaavien avustuksia nostamalla?


      • ketään ei kiinnosta
        Kuhan kysyn kirjoitti:

        Entä köyhät työssäkäyvät, pätkä ja osa-aikatöissä olevat joiden kuukausinettotulo on jotain 1000-1500 euroa, miten heidän elintasoa nostetaan? Tuskin kotona makaavien avustuksia nostamalla?

        Ei mitenkään, me ollaan väliinputoajia, asumistukeen katsotaan bruttotulot ja sitähän ei saa. Väliin hymy hyytyy, kun tajuaa, ettei rahaa ole, töissä pitää silti jaksaa. Kyllähän meillä osapäiväpätkäläisillä elämä hymyilee....


    • Pyhä yksinkertaisuus

      Yhteiskunnallinen keskustelu on käynnyt aika kummaksi?
      Palkka tai mitä työstä maksetaan on työnantajan ja työntekijän sopimus.
      Sopimus pitäisi syntyä alan liitojen tekemän sopimuksen phjalta (SAK/STK/AKAVA JNE)
      Mikään mihin kummankaan työntekijä/työnantaja maksamia veroja käytetään ei vaikuta siihen.

      Koitas nyt alkaa ajamaan niitä palkkaetujasi äläkä yritä lusmuilla jauhamalla MUIDEN saamasta etuudesta joka olisi sinulta pois !

      • Näin se vain on

        Pyhä yksinkertaisuus, on siis aivan se ja sama pystyykö sosiaaliturvalla elämään lähes yhtä leveästi kuin työtä tehden? Jos olet tuota mieltä niin olet todella yksinkertainen. Ei mikään yhteiskunta kestä sitä pidemmän päälle jos vapaamatkustajilla on liian hyvät edut.


      • Pyhä yksinkertaisuus
        Näin se vain on kirjoitti:

        Pyhä yksinkertaisuus, on siis aivan se ja sama pystyykö sosiaaliturvalla elämään lähes yhtä leveästi kuin työtä tehden? Jos olet tuota mieltä niin olet todella yksinkertainen. Ei mikään yhteiskunta kestä sitä pidemmän päälle jos vapaamatkustajilla on liian hyvät edut.

        Näin se vain on
        Pyhä yksinkertaisuus; on eläkkeellä työvuosista 1967-2013. Luet ja luulet mitä haluat muua älykyydestä se ei vakuuta.


    • suhteellisesti

      Aloitus edusti fiksua ajattelua ja esimerkit olivat kuvaavia.

      Muut aloitusta kommentoineet taas näyttivät oman yksioikoisuutensa.

      Erityisen huvittavan, mutta myös huolestuttavan pelottavana näen kirjoituksen, jossa ei ymmärretty ammattiliitojen merkitystä, ei historiallisesti eikä nykypäivänä. Ilmanammattiliittoja meillä olisi samanlainen tilanne työmarkkinoilla kuin jossakin kehitysmaassa.

      • leipiintynyt

        Se on totta että kehitysmaata kohti ollaan menossa.

        Ammattiliittojen ainoa tehtävä tulisi olla minimipalkka, ei mikään muu. Nyt ne sotkeentuvat kaikkialle ja tekevät kaiken uhkaamalla lakoilla. Yhteiskunta on täysin vääristynyt ko toiminnan seurauksena.

        Eläkkeiden neuvottelu ammattiyhditysliikkeiden, työnantajajärjestöjen ja valtion välillä on naurettavuuden ja surkuhupaisuuden mestarityö.

        Mikä siinä on niin vaikeaa ettei jokainen yksilö itse kykene itse maksamaan eläkettään, onko työntekijät noin yksinkertaisen tyhmiä? - jokainen pääättäkööt omista eläkkeistään ja eläköitymisiästään. Jos et maksa, et saa eläkettä, jos maksat reilusti, voit jäädä aiemmin eläkkeelle.

        Sen ymmärrän että työnantajien pitää maksaa verot suoraan valtiolle koska suuri osa työntekijöistä ei niitä maksaisi vaan tuhlaisi.


      • tuhon enkeli

        Ammattiliitot ovat saaneet aikaan työpaikkakadon ja tulojen huiman laskun jäljelle jääneillä.
        Paperialan työpaikat ovat mainio esimerkki. Työpaikat ovat kadonneet ja palkat pudonneet.
        Merimiesliitto on saanut aikaiseksi laivojen ulosliputtamisen. suomalaisia laivoja ei juuri enää ole.

        Vahvat ammattiliitot eivät näe omaa etuaan. Joku raja pitäisi olla ahneudellakin. Ahtaajilla on moninkertaiset palkat tavan duunariin verrattuna, mutta silti he ovat tämän tuosta barrikadeilla. Ovat sentään vain ison trukin kuljettajia vailla minkäänlaista koulutusvaatimusta. Siinä on seuraava tuhoutuva ala.


    • Tulisi superlama

      Aloittajalla on hyvä pointti. Jos köyhien tulot kasvaisivat vähemmän kuin hyvätuloisten köyhyys lisääntyisi vaikka köyhien elintaso nousisi koska köyhyys on suhteellista. Jos taasen köyhien tulot pienenisivät vähemmän kuin rikkaiden tulot niin köyhyys vähenisi. Jos kaikki näkisivät nälkää olisi se ideaalitilanne sillä silloin tuloerot olisivat todella pienet, silloin ei olisi köyhyyttä ollenkaan.

    • Vähintään!

      Saatanan lahtarit, Suomessa on todellista köyhyyttä, toimeentulotukeen on saatava 50% tasokorotus!

      • Näin se vain on

        Joo, kiristetään työssäkäyvien verotusta jotta kotona makaavien tukia voidaan nostaa 50%. Ei taida mennä läpi.


      • Hyvä idea
        Näin se vain on kirjoitti:

        Joo, kiristetään työssäkäyvien verotusta jotta kotona makaavien tukia voidaan nostaa 50%. Ei taida mennä läpi.

        Samaa mieltä, jokaisen työssäkäyvälle ihmisille pitää mätkäistä ylimääräinen APUVERO KÖYHILLE; KAHDEN VUODEN AJAKSI, JOTTA HE NÄKEVÄT MITÄ SE KÖYHYS ON.

        Kyllä siinä mielipide muuttuisi ylimielisyys ja vähättely. Se vero voisi olla 40 % palkasta. Saisivat kitkutella itse ja elättää perhensä.

        2 vuotta ei ole pitkä aika, kun köyhyys saattaa kestää vuosia jopa loppuelämän.
        Suomessa on tapana että väliaikaiset verot jäävätkin voimaan, aivan kuin tämä ajoneuvovero... muta mitä siitä, kyllä se rikkaile varmaan kelpaa, sillä eihän köyhiä heidän mielestään ole.


      • Näin se vain on
        Hyvä idea kirjoitti:

        Samaa mieltä, jokaisen työssäkäyvälle ihmisille pitää mätkäistä ylimääräinen APUVERO KÖYHILLE; KAHDEN VUODEN AJAKSI, JOTTA HE NÄKEVÄT MITÄ SE KÖYHYS ON.

        Kyllä siinä mielipide muuttuisi ylimielisyys ja vähättely. Se vero voisi olla 40 % palkasta. Saisivat kitkutella itse ja elättää perhensä.

        2 vuotta ei ole pitkä aika, kun köyhyys saattaa kestää vuosia jopa loppuelämän.
        Suomessa on tapana että väliaikaiset verot jäävätkin voimaan, aivan kuin tämä ajoneuvovero... muta mitä siitä, kyllä se rikkaile varmaan kelpaa, sillä eihän köyhiä heidän mielestään ole.

        Hyvä idea, pari tonnia kuussa saavan veroprosentti laitettaisiin kahdeksi vuodeksi 40% ja rahat jaettaisiin kotona makaaville jotta saisivat lisää kaljarahaa. Sitten olisi varaa ravintolassa syödä ja juoda, taksilla ajella. Pienipalkkaisella duunarilla ei tuollaiseen olisi varaa kun veroprosentti olisi 40%.

        Aika mielenkiintoisia ajatuksia, ne kertovat millaisella moraalilla nämä ns. köyhät ovat varustettuja. He eivät osallistu kyntämiseen eivätkä kylvämiseen mutta sadonkorjuunaikaan he ilmaantuvat. Vaativat vielä enemmän mitä muut saavat.


      • JJ.
        Näin se vain on kirjoitti:

        Hyvä idea, pari tonnia kuussa saavan veroprosentti laitettaisiin kahdeksi vuodeksi 40% ja rahat jaettaisiin kotona makaaville jotta saisivat lisää kaljarahaa. Sitten olisi varaa ravintolassa syödä ja juoda, taksilla ajella. Pienipalkkaisella duunarilla ei tuollaiseen olisi varaa kun veroprosentti olisi 40%.

        Aika mielenkiintoisia ajatuksia, ne kertovat millaisella moraalilla nämä ns. köyhät ovat varustettuja. He eivät osallistu kyntämiseen eivätkä kylvämiseen mutta sadonkorjuunaikaan he ilmaantuvat. Vaativat vielä enemmän mitä muut saavat.

        Nuo köyhille jaettavat ylimääräiset rahat voisikin korvamerkitä niin, että niillä tosiaan pitäisi ajella taksilla, syödä ravintolassa ja istua pubissa yms. Sehän toisi paikallisille yrittäjille mukavasti asiakkaita ja rahaa.

        Yhteiskunta toimii kun raha vaihtaa omistajaa. Mikäs sen mukavampaa. :)


    • anti-lahtari

      Tässä ketjussa näkee hyvin, miten erilaisia kirjoittajia köyhyys-palstallekin riittää.

      Yksioikoiset kiroilevat ja huutavat, toisilla taas on faktoja mielipiteittensä perusteiksi.

    • köyhiä on ja lisää t

      On turha semmoisten ihmisten määrittää kuka on köyhä ja kukaei. On helppo ummistaa selmät, jos itse ei ole köyhä.

      Olen itse kokenut mitä on elää vähävaraisena, tiedän että aina ei ole sitä ruokaa pöydässä vaikka kuinka kirisität ja kiristät, mutta mistä kiristät kun ei ole sitä varaa kirisitää.

      Vähän aikaa sitten Risikko sanoi ettei hän antaisi köyhälle edes 5 e, koska se menee heti alkoholiin, mutta lihapiirakan hän voisi ostaa mutta rahan ei anna. Niin... aikamoista yleistystä ministeriltä...

      Jokainen köyhä ja rikaskin tajuaa sen, että jos menot nousee, verot ja maksut ym, ja tuloa laskee ja joudut ilmaistöihin, niin ei sitä mitään osteta. Kyllä sitä on ihminen silloin köyhä. Jopa opiskelijoiden asumituki on 10 v pysynyt samana vaikka vuokrat ovat nousseet joka vuosi.

      On todella typerää alkaa hyvätuloisen arvostelemaan köyhän elämää.

      Jopa ministerit kaikki tietää näistä vähävaraisista, hekin puhuvat köyhistä, joten tietoisia siellä ollaan, mutta mitään ei tehdä, muutakun keksitään lakia, millä työttömät saadaan ilmaseksi töihin, ja miten sairaat ja vanhukset kotiin yksinään, kun siitä tulee säästöä....

      • Näin se vain on

        Suomessa ei ole todellista köyhyyttä. Tuloeroja on mutta se on eri asia.


      • köyhä ja nuori

        Suurin osa rikkaista on vain ihan pihalla ja eivät tajua mitä olla köyhä suomessa. Kyllä se kamalaa jatkuvaa henkiinjäämistaistelua.


      • Näin se vain on
        köyhä ja nuori kirjoitti:

        Suurin osa rikkaista on vain ihan pihalla ja eivät tajua mitä olla köyhä suomessa. Kyllä se kamalaa jatkuvaa henkiinjäämistaistelua.

        köyhä ja nuori, älä valehtele. Mikä muka suomalaisen "köyhän" henkeä uhkaa? Jos ei ryyppää ja rällää rahat riittää ruokaan vallan mainiosti. Jos sairastuu niin hoidetaan, ei maksa mitään. Nyky-Suomessa ei ole todellista köyhyyttä.


      • Utelias!!!!!!!!!!!
        Näin se vain on kirjoitti:

        köyhä ja nuori, älä valehtele. Mikä muka suomalaisen "köyhän" henkeä uhkaa? Jos ei ryyppää ja rällää rahat riittää ruokaan vallan mainiosti. Jos sairastuu niin hoidetaan, ei maksa mitään. Nyky-Suomessa ei ole todellista köyhyyttä.

        Kerro mikä on todellinen köyhyys. Miten se näkyy suomessa?

        Mikä on tämä köyhyys suomessa nyt? Voitko selventää?


      • Näin se vain on
        Utelias!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Kerro mikä on todellinen köyhyys. Miten se näkyy suomessa?

        Mikä on tämä köyhyys suomessa nyt? Voitko selventää?

        Todellinen köyhyys on sitä että näkee nälkää, kuolee nälkään. Tätä on kehitysmaissa, ei Suomessa. Suomen ns. köyhät ovat lihavia.


      • Peruspäiväraha
        Näin se vain on kirjoitti:

        Todellinen köyhyys on sitä että näkee nälkää, kuolee nälkään. Tätä on kehitysmaissa, ei Suomessa. Suomen ns. köyhät ovat lihavia.

        No enpä sanoisi itseäni lihavaksi: paino 60 kg /pituus 167 cm. En laihakaan, normaalipainoinen kenties. Toisaalta en syökään köyhien normiruokaa makkaraa ja makaroonia vaan popsin kalaa ja kasviksia.


      • Pekka Annukka
        Näin se vain on kirjoitti:

        Todellinen köyhyys on sitä että näkee nälkää, kuolee nälkään. Tätä on kehitysmaissa, ei Suomessa. Suomen ns. köyhät ovat lihavia.

        Minä olen köyhä, ei rahaa joka päiväseen ruokaan. Painan 45 kg ja olen 52 vuotias.
        Tulot työttömyyskorvaus noin 500 e, vuokra 480 e/kk. En pysty harrastamaan mitään en ostamaan mitään.. olen vaan odotan, enkä tiedä mitä?
        Minulle tarjottiin työpaja työtä, mutta en pääse koska ei ole varaa bussilippuun, ja jäisin miinukselle. Tuosta korvauksesta ei pysty edes busilippua ostamaan. Ammatti on mutta ei töitä.
        syön yleensä makaroonia, riisiä, ja näkkileipää silloin tällöin, kun vehnäjauhot on halpoja ostan ja teen siitä velliä.

        Miksi luokittelet minut?


      • Näin se vain on
        Pekka Annukka kirjoitti:

        Minä olen köyhä, ei rahaa joka päiväseen ruokaan. Painan 45 kg ja olen 52 vuotias.
        Tulot työttömyyskorvaus noin 500 e, vuokra 480 e/kk. En pysty harrastamaan mitään en ostamaan mitään.. olen vaan odotan, enkä tiedä mitä?
        Minulle tarjottiin työpaja työtä, mutta en pääse koska ei ole varaa bussilippuun, ja jäisin miinukselle. Tuosta korvauksesta ei pysty edes busilippua ostamaan. Ammatti on mutta ei töitä.
        syön yleensä makaroonia, riisiä, ja näkkileipää silloin tällöin, kun vehnäjauhot on halpoja ostan ja teen siitä velliä.

        Miksi luokittelet minut?

        "Tulot työttömyyskorvaus noin 500 e, vuokra 480 e/kk. En pysty harrastamaan mitään en ostamaan mitään.. olen vaan odotan, enkä tiedä mitä?"

        Saat toimeentulotukea. Asumismenojen jälkeen pitää jäädä yksinäisellä 480 euroa kuussa elämiseen. Jos ei jää saa toimeentulotukea niin paljon että jää. Tietysti jos pärjää ilman niin hyvä, ei sitä ole mikään velvollisuus hakea.


      • velka
        Näin se vain on kirjoitti:

        "Tulot työttömyyskorvaus noin 500 e, vuokra 480 e/kk. En pysty harrastamaan mitään en ostamaan mitään.. olen vaan odotan, enkä tiedä mitä?"

        Saat toimeentulotukea. Asumismenojen jälkeen pitää jäädä yksinäisellä 480 euroa kuussa elämiseen. Jos ei jää saa toimeentulotukea niin paljon että jää. Tietysti jos pärjää ilman niin hyvä, ei sitä ole mikään velvollisuus hakea.

        Mä saan työmarkkinatukea, asuntotukea ja tt-tukea ja jää n. 480 e kuussa pakollisten laskujen jälkeen niinkuin kuuluukin. Tosin lyhennän lainoja ja vippejä kuukausittain 400 e.joten ruokarahaa ym. jää vain 80 e eli tiukkaa on .


      • Etkö tiedä vai...
        Pekka Annukka kirjoitti:

        Minä olen köyhä, ei rahaa joka päiväseen ruokaan. Painan 45 kg ja olen 52 vuotias.
        Tulot työttömyyskorvaus noin 500 e, vuokra 480 e/kk. En pysty harrastamaan mitään en ostamaan mitään.. olen vaan odotan, enkä tiedä mitä?
        Minulle tarjottiin työpaja työtä, mutta en pääse koska ei ole varaa bussilippuun, ja jäisin miinukselle. Tuosta korvauksesta ei pysty edes busilippua ostamaan. Ammatti on mutta ei töitä.
        syön yleensä makaroonia, riisiä, ja näkkileipää silloin tällöin, kun vehnäjauhot on halpoja ostan ja teen siitä velliä.

        Miksi luokittelet minut?

        Etkö ole hakenut asumistukea Kelalta, ja toimeentulotukea sosiaalihuollosta?

        Jos sinulla on vain tulona työttömyyskorvaus 500 e, niin silloin olet oikeutettu noihin edellämainittuihin tukimuotoihin.


    • erreerrereee

      Tänään Aamulehdessä joku kirosi olevansa köyhyysloukussa eikä rahat riitä viisihenkisen perheen elättämiseen. Bruttotulot 7000€ / kk.

      Kertoo suhteellisesta köyhyydestä kun ei tuotakaan rahamäärää saa riittämään. Eii ilmeisesti enää ymmärretä mitä on köyhyys.

      Kyllä ne rahat loppuu kun ajetaan premium autoa, asutaan isossa ehkä uudessa omakotitalossa, kaikilla perheenjäsenillä on nopea netti kännykässä, käydään ulkona syömässä kun ei itse osata tehdä mitään, viinat päälle ja mökkikin oltava jne.

      Ei tekemättömän kuulukkaan saada muuta kuin katon päänpäälle, ruokaa ja hivenen rahaa vaatteisiin. Jos köyhällä ei ole mistä valittaa niin silloin etuudet ovat liian hyvät.

      • Verot alas

        Joo-o, on se kovaa kun ei pärjää seitsemän tonnin tuloilla. Verottaja kun vie siitä 40%, itselle ei jää juuri mitään.


      • Tyhmästä päästä ...
        Verot alas kirjoitti:

        Joo-o, on se kovaa kun ei pärjää seitsemän tonnin tuloilla. Verottaja kun vie siitä 40%, itselle ei jää juuri mitään.

        Oletanko oikein, että tämä on sarkasmia, purevaa ivaa? Jos ei, niin suhteellisuudentajua ei ole olemassakaan.


    • suome hyvä maa

      Todellinen köyhyys olis vaikka Filippiineillä tilanne, jossa miljoonat köyhät elävät näin:

      "Filippiinien yhä kasvava miljoonien köyhien joukko yrittää pärjätä kaivelemalla kaatopaikkoja ja elämällä hautausmailla tai siltojen alla. Tilanne on suurelta osin valtion ja katolisen uskonnon syytä: filippiineillä ei sallita ehkäisyä. Köyhät eivät aina pysty ruokkimaan kaikkia lapsiaan ja he joutuvat hoitamaan vauvojaan kadulla. Mitä tekee valtio? Korjaa lapset rikollisina rangaistuslaitokseen, jossa pienet itkevät kenties iäksi kadottamiaan vanhempiaan, nukkuvat vuoroissa ahtaassa tilassa kylmällä lattialla ja jäävät täysin vaille hellyyttä tai rakkautta."

      Suomessa jokainen on oikeutettu saamaan katon pään päälle, terveydenhoidon, vaatteet, tarpeeksi terveellistä ruokaa yms.

      • Pinoy11

        Jälleen paljon väärää tietoa, mikä on lähteesi haluaisin heille vähän valoittaa asioita.

        "Tilanne on suurelta osin valtion ja katolisen uskonnon syytä: filippiineillä ei sallita ehkäisyä. "

        Filippiinieillä sallitaan ehkäisy!!! Kondomeja voi ostaa vapaasti ja pillereitä löytyy apteekeista, mutta Filippiineillä ei sallita aborttia ja toisin, kuin Suomessa, niin Filippiineillä aborttia ei pidetä ehkäisykeinona, ja ei sitä minulekkaan ole täällä Suomessa niin opetettu, mutta ehkä nyky Suomessa sitä pidetään ehkäisynä.

        Valtio Filippiineillä yrittää lisätä abortin mahdollisuutta ja ehkäisyvalistusta, mutta katolinen kirkko vastustaa.

        "Mitä tekee valtio? Korjaa lapset rikollisina rangaistuslaitokseen"

        Katulapsia ei korjata rangaistuslaitoksiin, ellet pidä rangaistuslaitoksena orpokotia.

        Vaikka Filippiineillä on paljon köyhyyttä, niin voin taata et tästä maailmasta löytyy paljon paljon pahempia persreikiä missä elää, ja Filippiineillä on monia hyviä asioita, kuten esimerkiksi naisten tasa-arvo joka on maailman neljänneksi parhain.


    • kohta tuulee lujaa

      Nyt kun ay-liike on saanut teollisuuden pakenemaan Suomesta, niin tulemme näkemään todellistakin köyhyyttä. Sosiaaliturvaan ei kauaa ole varaa, koska ei ole maksajia.

      • suomi mätänee

        Koska eduskunnan ihmiset ryöväävät kaikki rahat ja ottaa palkkansa ohi verotuksen...miten paljon sieltäkin saisi rahaa jos heidän etuuksia ja palkkoja leikattaisiin ja kaikki verolle! On erittäin törkeää, että yksi ryhmä voi tehdä mitä lystää ja köyhät maksaa heidän kulunsa.


      • vai ni?

        Tossa perinteinen Suomi24-trolli: syyttää kaikesta ay- liikettä = vasemmistoa, ja vielä kehtaa tehdä sen köyhyys- aiheen palstalla. Minä en ainakaan halua olla "vara", jonka pitäisi maksaa muiden sosiaaliturvaa itse nälää näkien jossakin kortistossa, jos en itse voi edes opiskella, enkä saada mitään työttömyysturvaa, enkä toimeentulotukeakaan paitsi kuukausien odottamisen jälkeen. Natsien kirjoittelussa muka Suomen köyhimmät ei näe nälkää. No itse voin kertoa, että itse en halua maksaa täällä irvivien sosiaaliturvaa, joilla on puolet alempi koulutus kuin minulla, ja jotka väittää että muka Suomen vasemmisto on jotenkin syypää. Tietysti uskaliashan minä olen, kun näin sanon, mutta minä tiedän jotain siitä asiasta, että mitä on asiansa kunnolla hoitaneena joutua ruikuttamaan edes toimeentulotuen perusnormia. Jotkut piirit käyttää hyväksi sitä asiaa, että suurin osa suomalaisista vasta viimeisenä vaihtoehtona menee vaikka sossuun: heti aletaan tyrkyttää - 40%:n toimeentulotukea, vaikka olisit opiskelija joka et saisi mitään tukia peruselämiskustannuksetkaan kattavia. Itselleni on Suomessa kerran sanottu, että minun pitäisi elää kuukausi alle 200:euron asumislisällä toimeentulotuella yhteensä 13. 99 euroa. Sitä en unohda ikinä! Etä jotkut kuppaa kansaa, ei ne joita syytellään eniten tällä oikeistolaisnatsikirjoittelufoorumilla.


        Ette kuitenkaan pysty riistämään multa mun ahkeruutta. Minä en istunut läskiprseenä perseelläni peruskoulussa, näin hirveesti vaivaa, että pääsin parikymppisenä yliopistoon - ahkeruuttani, ja se taas ei ole mun vika, että sairastuin fyysiseen sairauteen juuri silloin, kun mun olisi natsien mielestä pitänut päättää opintoni, mihin en suostunut, enkä suostu.

        Jos multa joku vaatis tekemään koulutustani alempaa työtä, niin sitten vaatisin, että okei sitten pitää voida laittaa työkkäri- ilmoitukseen, että ei mitään koulutusta - vaikka todellinen koulutustaso olisi ylempää yliopistotasoamaisteri melkein ja vaikka akateeminen tutkinto löytyy. Ja en ole trolli, vaan normaali keskustelupalstalle kirjoittava, jota on vainottu ja peloteltu tällä foorumilla vihakirjoittelulla.

        Vielä jos tulette mulle russuttamaan, että minä muka olen syypää, että muut kirjoittelee asiattomuuksia, erittäin outoa kohdistettua v*ttuilemista.


      • voi, voi
        vai ni? kirjoitti:

        Tossa perinteinen Suomi24-trolli: syyttää kaikesta ay- liikettä = vasemmistoa, ja vielä kehtaa tehdä sen köyhyys- aiheen palstalla. Minä en ainakaan halua olla "vara", jonka pitäisi maksaa muiden sosiaaliturvaa itse nälää näkien jossakin kortistossa, jos en itse voi edes opiskella, enkä saada mitään työttömyysturvaa, enkä toimeentulotukeakaan paitsi kuukausien odottamisen jälkeen. Natsien kirjoittelussa muka Suomen köyhimmät ei näe nälkää. No itse voin kertoa, että itse en halua maksaa täällä irvivien sosiaaliturvaa, joilla on puolet alempi koulutus kuin minulla, ja jotka väittää että muka Suomen vasemmisto on jotenkin syypää. Tietysti uskaliashan minä olen, kun näin sanon, mutta minä tiedän jotain siitä asiasta, että mitä on asiansa kunnolla hoitaneena joutua ruikuttamaan edes toimeentulotuen perusnormia. Jotkut piirit käyttää hyväksi sitä asiaa, että suurin osa suomalaisista vasta viimeisenä vaihtoehtona menee vaikka sossuun: heti aletaan tyrkyttää - 40%:n toimeentulotukea, vaikka olisit opiskelija joka et saisi mitään tukia peruselämiskustannuksetkaan kattavia. Itselleni on Suomessa kerran sanottu, että minun pitäisi elää kuukausi alle 200:euron asumislisällä toimeentulotuella yhteensä 13. 99 euroa. Sitä en unohda ikinä! Etä jotkut kuppaa kansaa, ei ne joita syytellään eniten tällä oikeistolaisnatsikirjoittelufoorumilla.


        Ette kuitenkaan pysty riistämään multa mun ahkeruutta. Minä en istunut läskiprseenä perseelläni peruskoulussa, näin hirveesti vaivaa, että pääsin parikymppisenä yliopistoon - ahkeruuttani, ja se taas ei ole mun vika, että sairastuin fyysiseen sairauteen juuri silloin, kun mun olisi natsien mielestä pitänut päättää opintoni, mihin en suostunut, enkä suostu.

        Jos multa joku vaatis tekemään koulutustani alempaa työtä, niin sitten vaatisin, että okei sitten pitää voida laittaa työkkäri- ilmoitukseen, että ei mitään koulutusta - vaikka todellinen koulutustaso olisi ylempää yliopistotasoamaisteri melkein ja vaikka akateeminen tutkinto löytyy. Ja en ole trolli, vaan normaali keskustelupalstalle kirjoittava, jota on vainottu ja peloteltu tällä foorumilla vihakirjoittelulla.

        Vielä jos tulette mulle russuttamaan, että minä muka olen syypää, että muut kirjoittelee asiattomuuksia, erittäin outoa kohdistettua v*ttuilemista.

        Taas sinulla on riittänyt rahaa kaljaan.


    • Näinon

      Minulla tulona vain työmarkkinatuki, josta käteen ei jää vuokran sekä pakollisten laskujen jälkeen rahaa mihhinkään ylimääräiseen (esim, lääkkeet,)
      Toimeentulotukea monta kertaa hakenut kun on niin tiukkaa, enkä ole siihen oikeutettu.

      • Näin se vain on

        Et ole saanut toimeentulotukea koska sinulla on säästöjä tai helposti rahaksi muutettavaa omaisuutta. Vai miksi et ole sitä saanut?


      • Tarveharkinta sossu
        Näin se vain on kirjoitti:

        Et ole saanut toimeentulotukea koska sinulla on säästöjä tai helposti rahaksi muutettavaa omaisuutta. Vai miksi et ole sitä saanut?

        Avopuolison tulot otetaan sossussa huomioon ja jos avopuoliso ei maksa puolison lääkkeitä ja sairauskuluja niin kusessa on. Avopuolisolla ei jää palkasta välttämättä omiin kuluihinsa ja tarpeisiinsa kun ne lasketaan avokin elättämiseen.

        Toinen työttömänä ja toisella pieni palkka niin voi olla todella tiukkaa eikä todellakaan pysty edes välttämättömiä tarpeita kustantamaan.


      • Näin se vain on
        Tarveharkinta sossu kirjoitti:

        Avopuolison tulot otetaan sossussa huomioon ja jos avopuoliso ei maksa puolison lääkkeitä ja sairauskuluja niin kusessa on. Avopuolisolla ei jää palkasta välttämättä omiin kuluihinsa ja tarpeisiinsa kun ne lasketaan avokin elättämiseen.

        Toinen työttömänä ja toisella pieni palkka niin voi olla todella tiukkaa eikä todellakaan pysty edes välttämättömiä tarpeita kustantamaan.

        Silloin molempien pitää hakea toimeentulotukea jos rahat ei riitä. Suu säkkiä myöten. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.


    • Lisää sanoja käyttöö

      Olet oikeassa. Suhteelliselle käyhyydelle pitäisi saada jokin aivan oma sana. Muuten se sekoittuu "oikeaan köyhyyteen", jota on lähinnä Afrikassa. Köyhyys tarkoittaa alle dollarin päivätuloja, oikeasti sitä, että ei ole ruokaa tai että ruoka on yksipuolista niin, että siitä ei saa riittäviä ravintoaineita. Köyhyys tarkoittaaa että ei ole kunnon vaatteita, kenkiä, suojaa auringolta, kuumalta tai kylmältä.

      Köyhyys ei tarkoita sitä, että naapurilla on isompi tai parempi auto ja että kansanedustaja enemmän kuin minä. Köyhyys ei tarkoita edes sitä, että töissäkäyvä tienaa enemmän kuiin tukien varassa elävä. Köyhyyttä ei ole sekään, että ei ole varaa harrastaa kalliita harrastuksia tai ostaa merkkivaatteita tai syödä ravintoloissa.

      Mutta mikä olisi se sana, mikä näitä meidän Suomen suhteellisen köyhyyden ilmiöitä oikein kuvailisi? Suomalainen suhteellisesti köyhien joukkko ei ole yhtenäinen, joten ehkä kuvailuun tarvitaan useampiakin sanoja. Niukkuus? Pienituloisuus? Vähäosaisuus? Varattomuus?

      • Näin se vain on

        "Mutta mikä olisi se sana, mikä näitä meidän Suomen suhteellisen köyhyyden ilmiöitä oikein kuvailisi? Suomalainen suhteellisesti köyhien joukkko ei ole yhtenäinen, joten ehkä kuvailuun tarvitaan useampiakin sanoja. Niukkuus? Pienituloisuus? Vähäosaisuus? Varattomuus?"

        Pienituloisuus on oikein hyvä sana. Eikä ne tulot edes niin pienet ole kun otetaan kaikki tuet huomioon.

        Asumiskulut maksetaan, vuokra, sähkö ja kotivakuutus. PK-seudulla yksin asuvalle hyväksytään noin 700 euroa kuussa. Tämän päälle toimeentulotuki 480 euroa elämiseen. Yhteensä tuosta tulee lähes 1300 euroa kuussa tukia. Ei siis ihme jos ns. paskahommat ei kotona makaavia kiinnosta.


    • Alfabetagammadelta

      Suhteellisen köyhä lie itsekkin olen. Löytyi osa-aikatyö josta käteen jää verojen jälkeen 765€. Puolisolla kohtuulliset tulot mutta tuosta summasta maksan laskumme sekä asunnon yhtiövastikkeen. Säästötilille napsahtaa kuulausittain 15- 50 euroa, riippuen kuukauden menoista. Olen itse kokenut että kun puoliso hoitaa oman osuutensa, pienistäkin tuloistani haluan hoitaa omani wnkä olla koura ojolla vain pyytämässä. Tosi on että harrasta en mitään kallista, hyötyliikuntaa ja pihaani olen istutellut tuottavia kasveja joista saa mehua, hilloa yms lisuketta ruokapöytään talvisin.
      Ymmärrän toki että moni on oikeasti tiukilla, mutta ympärilläni kun kuuntelen ihmisiä, köyhyys voi olla todella suhteellista. On netit, älypuhelimet, uudet autot,parit lehdet, käydään ratsastamassa ja sitten voivotellaan että ollaan köyhiä kun ei voida ostaa kaikkea heti...
      Itse olen lie tilastojen mukaan köyhä mutta itse en sitä näin koe. Moniko kirjoittajista tunsi pienenkään piston sydämmessään ja jäi miettimään mitä tämä aloittajan suhteellinen köyhyys on?

    • köyhät kyykkyyn

      Kyllä sitäkin on nähnyt, että jotkut asuu paperiroskiksessa. Ei ole varmasti oma valinta, kun luottotiedot on mennyt, niin ei saa silloin asuntoakaan. Ryssinyt asiat tarpeeksi päin honkia. Vouti niskassa perimässä eläkkeestä suojaosuus on 200e tai jotain sinnepäin.

      • Näin se vain on

        Ei tarvitse asua paperiroskiksessa, asuntolapaikan aina saa. Jos se ei kelpaa on se aivan oma valinta.


      • Näitä on nähty joo

        On nähnyt sitäkin että kaveri ei uskalla mennä piripäissään kotiinsa niin jää taloyhtiön paperiroskikseen nukkumaan.

        Sekin on nähty kun kaveri jättää tarpeeksi monta kertaa vuokransa maksamatta ja lentää ulos asunnosta ja joutuu nukkumaan roskakatoksessa tai kellarikomeroissa, mutta oli sillä rahaa päihteisiin kuitenkin.

        Ei niille minun mielestä pitäisi antaa rahaa ollenkaan vaan asunnnot, edes jotkut soluhuoneet, joissa ne saa asua. Mutta tämä meidän yhteiskunta nyt toimii näin niin kuin toimii.


      • mattinykänen

        Iso kysymys onkin, onko päihderiippuvuus oma valinta.

        Useinhan siinä käy niin että rahat menee päihteisiin eikä asuntoon. Asuntolapaikkaa ei haluta ottaa, koska se vähennetään tuista. Mieluummin asutaan kavereitten nurkissa ja tarvittaessa nukutaan vaikka roskakatoksessa, kunhan saa kaikki tuet rahana.

        Yleensä ei ole oma valinta, jos viina vie miestä. Ei siitä pysty yksin pääsemään eroon ja tautiin kuuluu, että apua ei haluta ottaa vastaan.


      • Näin se vain on
        mattinykänen kirjoitti:

        Iso kysymys onkin, onko päihderiippuvuus oma valinta.

        Useinhan siinä käy niin että rahat menee päihteisiin eikä asuntoon. Asuntolapaikkaa ei haluta ottaa, koska se vähennetään tuista. Mieluummin asutaan kavereitten nurkissa ja tarvittaessa nukutaan vaikka roskakatoksessa, kunhan saa kaikki tuet rahana.

        Yleensä ei ole oma valinta, jos viina vie miestä. Ei siitä pysty yksin pääsemään eroon ja tautiin kuuluu, että apua ei haluta ottaa vastaan.

        "Useinhan siinä käy niin että rahat menee päihteisiin eikä asuntoon. Asuntolapaikkaa ei haluta ottaa, koska se vähennetään tuista. Mieluummin asutaan kavereitten nurkissa ja tarvittaessa nukutaan vaikka roskakatoksessa, kunhan saa kaikki tuet rahana."

        Eikä vähennetä. Käteen jää 480 euroa mikäli saa toimeentulotukea oli asunto, asuntolapaikka tai asunnoton.


      • tuki.as
        Näin se vain on kirjoitti:

        "Useinhan siinä käy niin että rahat menee päihteisiin eikä asuntoon. Asuntolapaikkaa ei haluta ottaa, koska se vähennetään tuista. Mieluummin asutaan kavereitten nurkissa ja tarvittaessa nukutaan vaikka roskakatoksessa, kunhan saa kaikki tuet rahana."

        Eikä vähennetä. Käteen jää 480 euroa mikäli saa toimeentulotukea oli asunto, asuntolapaikka tai asunnoton.

        Tukiasunnoissa koko toimeentulotuki menee vuokraan johon kuuluu pari ateriaa päivässä esim puuro tai keitto.


    • vapaa oma valinta

      No mitä yhteiskunnan sitten pitäisi tehdä?

      Pakottaa asuaman asuintolassa ilmaiseksi?

      Pakottaa päihdehoitoon? (Siitä ei ole tutkimusten mukaan mitään hyötyä.)

      On aivan absurdia valittaa täällä, että Suomessa ihmisillä ei olisi varaa kattoonn päänsä päällä Jokaisell e n jonkinlainen katto tarjolla, mutta jos mieluummin käyttää päihteitä, niin se ON oma valinta.

      • puukotetun ystävä

        Eräs vakavasti sairas, n. sata kertaa leikattu ystäväni sanoi kerran, että vaihtaisi mielellään sairautensa alkoholistin kanssa, koska alkoholisti voi milloin tahansa päättää lakata sairastamasta, hän ei. Alkoholismi ei hänen mielestään ole siis sairaus, eikä enää minunkaan mielestä.
        En ole alkoholisti, mutta lopetin tupakanpolton tuon jälkeen. Sen jälkeen olen ihmetellyt, että kuinka heIvetin tyhmä olenkaan ollut polttaessani rahaa taivaan tuuliin ja yrittänyt rykiä keuhkoni pellolle.


      • Rahahanat kiinni!

        Luultavasti kukaan ei ole kuitenkaan suunnitellut alkavansa juopoksi tai narkkariksi. Tai ainakaan päiväkodissa ei kuule että ne olisi kenenkään lapsen tulevaisuuden toiveammatteja.

        Kyllä juopoksi tai narkkariksi yleensä ajaudutaan. Joillakin se tapahtuu hitaammin ja joillakin nopeammin. Aluksi on vain hauskaa ja sitten ollaankin koukussa. Sitten kun tilannne on niin huono, ettei ole asuntoakaan, on yleensä jo niin syvä riippuvuus päällä, ettei ihminen kykyne arvioimaan omaa tilaansa.

        Pakkohoito ei auta, jos samalla annetaan rahaa, jonka voi käyttää päihteisiin Hoitojaksot on lyhyitä. Kun hoito loppuu, kaverit pitää huolen, ettei kukaan pääse lipeämään porukasta.

        Ainoa keino, millä tuota saa edes jonkin verran kuriin, on ettei anneta ollenkaan juopoille ja narkeille rahaa, vaan pelkästään asunto (sänkypaikka) ja hoidetaan ruuanjakelu. Vaatteet diakoniatyöstä tai Pelastusarmeijalta. Tietenkän ei silti pakoteta ketään asumaan asuntolassa, mutta jos se on ainoa vaihtoehto roskakatoksen lisäksi, niin ... Sitten ne varastaa, mutta varastaahan ne nytkin.

        Käytännössä tämä tarkoittaa, että toimeentulotuki pitää muuttaa sellaiseksi, ettei sitä noin vain jaella päihderiippuvaisille. Joku pykälä sinne, että jos on syytä olettaa, että rahat menee päihteisiin, nin tukea ei makseta rahana.


      • minenota
        Rahahanat kiinni! kirjoitti:

        Luultavasti kukaan ei ole kuitenkaan suunnitellut alkavansa juopoksi tai narkkariksi. Tai ainakaan päiväkodissa ei kuule että ne olisi kenenkään lapsen tulevaisuuden toiveammatteja.

        Kyllä juopoksi tai narkkariksi yleensä ajaudutaan. Joillakin se tapahtuu hitaammin ja joillakin nopeammin. Aluksi on vain hauskaa ja sitten ollaankin koukussa. Sitten kun tilannne on niin huono, ettei ole asuntoakaan, on yleensä jo niin syvä riippuvuus päällä, ettei ihminen kykyne arvioimaan omaa tilaansa.

        Pakkohoito ei auta, jos samalla annetaan rahaa, jonka voi käyttää päihteisiin Hoitojaksot on lyhyitä. Kun hoito loppuu, kaverit pitää huolen, ettei kukaan pääse lipeämään porukasta.

        Ainoa keino, millä tuota saa edes jonkin verran kuriin, on ettei anneta ollenkaan juopoille ja narkeille rahaa, vaan pelkästään asunto (sänkypaikka) ja hoidetaan ruuanjakelu. Vaatteet diakoniatyöstä tai Pelastusarmeijalta. Tietenkän ei silti pakoteta ketään asumaan asuntolassa, mutta jos se on ainoa vaihtoehto roskakatoksen lisäksi, niin ... Sitten ne varastaa, mutta varastaahan ne nytkin.

        Käytännössä tämä tarkoittaa, että toimeentulotuki pitää muuttaa sellaiseksi, ettei sitä noin vain jaella päihderiippuvaisille. Joku pykälä sinne, että jos on syytä olettaa, että rahat menee päihteisiin, nin tukea ei makseta rahana.

        En tiedä tarkkaan maksaako joku kunta tai instanssi minnesota-hoitoa, mutta mainostavat, että hoidon onnistumisprosentti on 93,1. Melkein kaikki siis raitistuvat, joten kannattaisi ehkä korvata, vaikka kallista hoitoa onkin.

        Hoitoon ei oteta kuin ehdottomasti raitistumista haluavat, mikä osaltaan selittää korkean onnistumisprosentin, mutta kukapa juoppo ei haluaisi raitistua?


      • Näin se vain on
        Rahahanat kiinni! kirjoitti:

        Luultavasti kukaan ei ole kuitenkaan suunnitellut alkavansa juopoksi tai narkkariksi. Tai ainakaan päiväkodissa ei kuule että ne olisi kenenkään lapsen tulevaisuuden toiveammatteja.

        Kyllä juopoksi tai narkkariksi yleensä ajaudutaan. Joillakin se tapahtuu hitaammin ja joillakin nopeammin. Aluksi on vain hauskaa ja sitten ollaankin koukussa. Sitten kun tilannne on niin huono, ettei ole asuntoakaan, on yleensä jo niin syvä riippuvuus päällä, ettei ihminen kykyne arvioimaan omaa tilaansa.

        Pakkohoito ei auta, jos samalla annetaan rahaa, jonka voi käyttää päihteisiin Hoitojaksot on lyhyitä. Kun hoito loppuu, kaverit pitää huolen, ettei kukaan pääse lipeämään porukasta.

        Ainoa keino, millä tuota saa edes jonkin verran kuriin, on ettei anneta ollenkaan juopoille ja narkeille rahaa, vaan pelkästään asunto (sänkypaikka) ja hoidetaan ruuanjakelu. Vaatteet diakoniatyöstä tai Pelastusarmeijalta. Tietenkän ei silti pakoteta ketään asumaan asuntolassa, mutta jos se on ainoa vaihtoehto roskakatoksen lisäksi, niin ... Sitten ne varastaa, mutta varastaahan ne nytkin.

        Käytännössä tämä tarkoittaa, että toimeentulotuki pitää muuttaa sellaiseksi, ettei sitä noin vain jaella päihderiippuvaisille. Joku pykälä sinne, että jos on syytä olettaa, että rahat menee päihteisiin, nin tukea ei makseta rahana.

        Ruuat ilmaiseksi leipäjonoista joista saa paljon muutakin kuin leipää ja viinat Virosta puoleen hintaan. Kyllä kännissä pysyy ja ruokaakin on, yhteiskunta maksaa vuokran.


      • Tahdonvoima puuttuu
        puukotetun ystävä kirjoitti:

        Eräs vakavasti sairas, n. sata kertaa leikattu ystäväni sanoi kerran, että vaihtaisi mielellään sairautensa alkoholistin kanssa, koska alkoholisti voi milloin tahansa päättää lakata sairastamasta, hän ei. Alkoholismi ei hänen mielestään ole siis sairaus, eikä enää minunkaan mielestä.
        En ole alkoholisti, mutta lopetin tupakanpolton tuon jälkeen. Sen jälkeen olen ihmetellyt, että kuinka heIvetin tyhmä olenkaan ollut polttaessani rahaa taivaan tuuliin ja yrittänyt rykiä keuhkoni pellolle.

        Henkinen heikkous ja mielenpuolen matalapaine, väärä asenne ja ajattelutapa, johon kuvitellaan alkoholin tuovan avun tai ainakin hetken unohduksen, on sairaudeksi luokiteltava, vaikka ei somaattinen sellainen olekaan. Sitä ei tosin tee mieli sairautena pitää, koska alkolla läträämiseen vaikuttaa paljon tämä kieroon kasvanut kulttuuri, joka hyväksyy kännäämisen, pitää sitä jopa hienona ja hyvänä ilmiönä.


    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4723
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4562
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      617
      4168
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3117
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2671
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2203
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      347
      2153
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      220
      2152
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1765
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1502
    Aihe