Asuntolainaa asunnon remonttiin

reeeetiiii

Onko keneläkään tietoa tai kokemusta?
Mulla on asuntolaina melkein kokonaan maksettuna ja haluaisin remontoida kämppää. Voiko asuntolainaan liittää remonttilainan vai voiko asuntolainaa käyttää vain asunnon ostamiseen?
Jotenkin olis kaikkein näppärintä, että olisi yksi laina ja asuntolainaa lisäisin. Joka tapauksessa jos jotan lainan vakuutta tarvitaan, niin se on tämä asunto.
Asunto on n 250 t€ arvoinen ja asuntolainaa n. 20 t€ jäljellä ja vakityö eli luulen että lainaa saan n. 20 t€ lisää.
Kiitos vastauksista

9

2433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jepjepjep.

      Aika vahvasti väitän, että saat lainan erillisellä remonttilainalla, lähes käyttöluottoa hipovalla korolla. Tai sitten tyrkyttävät sitä perus käyttöluottoa
      Mutta ykskään pankki ei tule antamaan lisälainaa, joka lisättäisiin nykyiseen asuntolainaan. Ihan siitä syystä ettei se pankille ole millään tavalla kannattavaa näine edullisine euriboreineen... sulla varmasti se marginaalikin on alle 0,5% luokkaa?

      mutta tokihan sitä voi kysyä, ei siinä mitään menetä.

    • Kärsivällisesti vaan

      Asuntolainaa voi ottaa hieman enemmän kuin tarvitsee ja käyttää osan remonttiin, mutta se ei käy enää tuossa vaiheessa. Erillisen remonttilainan varmaankin saat asuntovakuutta käyttäen, mutta korko on varmasti ihan toista luokkaa kuin asuntolainassa.

      Mitäpä jos odottaisit remontin kanssa, että saat lainan maksetuksi loppuun? Sen jälkeenhän sinulle alkaa kertyä vapaata rahaa ihan eri tahtiin omastakin takaa.

      • talo rapistuu

        OLen parinkin otteeseen ottanut remppalainaa asuntolainakorolla sen varsinaisen asuntolainan lisäksi ja siis kymmeniä vuosia asuntolainan noston jälkeen. Toinen laina oli katon uusimista varten toinen kylppärinremppaa varten.Ihan hyvin sellaista saam ykeensä ei kannata yhdistää alkuperäoseen kun marfunaalit nyt ainakin aika isoja, mutta n 2-3 % korolla pitäis irrota. Mulla POP pankissa.


    • KKHS

      Voit saada erillisen lainan vapailla vakuuksilla ihan kohtuulliseen hintaan. Olemassa olevaan asuntolainaan et lisää saa, paitsi niinpäin että se yhdistetään siihen remonttilainaan, jolloin maksat kovempaa korkoa vanhasta lainasta. Kieltäydy sellaisesta tarjouksesta

      • reeetiii

        Kiitos vastauksista. Lainan saannissa en usko olevan ongelmia, vakuutta on ja vakuuden arvo nousee asuntoa rempatessa. Eikä minulla ole muita lainoja ikänään ollut.
        Ja on tarkoitus ottaa tarjouksia eri pankeista. Ajattelinkin että asuntoalinaan ei uutta lainaa voi liittää. Pitää kilpailuttaa asuntolainanloppukin samalla, kun kilpailuttaa tuota remppalainaa.


      • KKHS
        reeetiii kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Lainan saannissa en usko olevan ongelmia, vakuutta on ja vakuuden arvo nousee asuntoa rempatessa. Eikä minulla ole muita lainoja ikänään ollut.
        Ja on tarkoitus ottaa tarjouksia eri pankeista. Ajattelinkin että asuntoalinaan ei uutta lainaa voi liittää. Pitää kilpailuttaa asuntolainanloppukin samalla, kun kilpailuttaa tuota remppalainaa.

        Maksetusta lainamäärästä päätellen asuntolainasi on niin vanha (eli ei viime vuodelta) ettet todennäköisesti tule halvempaa tilalle saamaan.


      • reeetiii
        KKHS kirjoitti:

        Maksetusta lainamäärästä päätellen asuntolainasi on niin vanha (eli ei viime vuodelta) ettet todennäköisesti tule halvempaa tilalle saamaan.

        2005 otin asuntolainan ja silloin oli lainanottajan markkinat. Pankit suorastaan kilpailivat asiakkaista eli asuntolainani on tosi halpakorkoinen. Eli olet oikeassa, että halvemmalla ei varmaan saa. Alhaallahan nuo korot vain junnaa, mutta lainat ei ole niin halpoja tällä hetkellä.
        Ei ole tietty tervettäkään, että yritykset eli pankit kilpailevat itsenä hengiltä asiakkaita haaliessaan. Meille laina-asiakkaille se tietenkin kävisi.


    • Vaihtoehto

      Mikset odottaisi muutamaa vuotta jolloin saisit loput lainat maksettua pois ja säästettyä remonttirahat. Voin kokemuksesta sanoa, että tunne on ihan erilainen kun ei ole velkaa ja käyttää vain omaa rahaa.

      • Reeetiii

        No en nyt nää, miksi rupeaisin muutamaa vuotta tai edes ensi viikkoon odottelemaan. Kun on tehtyt töitä ahkerasti ja vähän opiskellutkin, niin kyllä siitä sen verran jää taskunpohjalle, että elämässä pystyy tekemään, mitä haluaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe