Isän luurangot

äiskyli

Olen kokenut kovia entisessä parisuhteessani. Ex-mieheni ja lapseni isä kohteli minua ja lastani todella huonosti. Isä ei ole tavannut lastaan enään moneen kuukauteen eikä aiokkaan enään tavata. Lapseni on siis 3 vuotta. Olen miettinyt paljon sitä mitä kerron lapselleni hänen isästään sitten kun hän on isompi? En haluaisi satuttaa lastani sillä että isä oli paha, mutta jos yritän kierrellä, jättää kertomatta ja valehdella, näkeekö lapsi sen minun läpi että isä oli paha? Minä nimittäin olen juuri sellainen että minustä näkee läpi jos asiat on pielessä tai valehtelen. Ja sekin vielä, että en tiedä uskallanko lastani antaa isän luokse, jos lapseni haluaa myöhemmin isänsä nähdä. Valvotusti ehdottomasti ensin, jos tapaavat. Jos kerron kaikki lapselle tuskin haluaa nähdä isäänsä. Toisaalta haluaisin ettei lapseni tuntisi itseäänkin huonoksi kun isä on paha. Mutta onko valehtelukin väärin.? En tähän halua tarkemmin kertoa mitä pahaa exäni on tehnyt. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

6

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiskyli

      Ja sekin vielä että saattaahan vaikka joku sukulainenkin vahinjossa lipsauttaa mitä kaikkea pahaa isä teki.

      • johankosta 6

        Unohda ja anna anteeksi exllesi. Sinun ja lapsen on siten paljon parempi elää. Kukaan ei tiedä tulevaisuudesta, joten elä omaa elämääsi ja kasvata lastasi ilolla. Älä pistä lasta kärsimään hänen isänsä teoista.


    • en tiedä

      Vaikeita kysymyksiä. Ei kenenkään tarvitse vanhemmistaan kaikkia huonoja puolia tietää, eikä pikkulapsena senkään vertaa.

      Jos isän suvussa on hyviä rakastavia ihmisiä, jotka välittävät lapsestanne (isovanhemmat?), niin satsaisin heidän luonaan kyläilyyn ja läheisiin väleihin. Sellainen voi todella arvokkaalla tavalla korvata lapselle huonoa isää.

    • Meillä näin

      Minulla oli sama tilanne kymmenen vuotta sitten. Kysyin neuvolasta, että mitä sanon lapselle kun hän kasvaa ja alkaa varmaan isästään kysellä. Neuvolasta sanoivat, että vastaat vain siihen mitä lapsi kysyy ei enempää ei vähempää ja thats it! Näin olen toiminut ja nykyään lapsi on 11v. eikä ole pariin vuoteen isästään kysellyt. Tilannetta on tietysti muuttanut se, että meillä on nyt viisi henkinen perhe. Menimme pari vuotta sitten mieheni kanssa naimisiin ja kysyin, että haluaisiko esikoinen saman sukunimen myös ja hän halusi. Sukunimi oli mahdollista muuttaa sillä olen lapseni yksinhuoltaja. Olemme nyt kaikki yhtä perhettä ihan "virallisesti":) Mieheni on ollut isä esikoiselleni, eikä ole tehnyt minkäänlaista pesäeroa lasten kesken vaan kaikki ovat samalla viivalla, yhtä rakkaita hänelle. Kertakaikkiaan hieno mies, täytyy myöntää. Sitä en toki voi mennä ennustamaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Jos lapsi haluaa tutustua biologiseen isäänsä emme häntä aio estää. Siinä vaiheessa kyllä aion valottaa muutamaa asiaa hänen biologisesta isästään ja hänen menneisyydestään ja taustoistaan, ihan vain ja ainoastaan lapseni turvallisuuden takia.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe