Kaivataan hyviä neuvoja pahoinvoinnin taltuttamiseen!

pahoinvoiva

Kärsin usein pahoinvoinnista. Sitä ilmenee lähes joka päivä. Yleensä iltaisin ja öisin, kuten nytkin. Olen todella kyllästynyt tähän ja kaipaisin hyviä vinkkejä jolla sen saisi aina loppumaan nopeasti. Pahoinvointi on usein oksettavaa ja tuntuu eniten kurkun seudulla, joskus ahdistaa ja välillä on pala kurkussa. Se alkaa yleensä ihan yhtäkkiä ja loppuukin myös samalla tavalla.

Haluaisin neuvoja pahoinvoinnin helpottamiseen. Meitä on varmasti muitakin jotka kärsivät pahoinvoinnista, joten jaetaan yhdessä neuvoja! Ihan tyhmiäkin saa laittaa, kunhan niistä huomaa olevan edes jonkinlaista apua :-) kiitän jo etukäteen kaikkia!

18

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • x_70

      Pohjimmiltaan kyseessä voi olla psyykkinen pohja, ts. kärsitkö tietämättäsi
      yksin jäämisen pelosta ..?

      Vietätkö paljon aikaa tietokoneella istuma-asennossa (kyyryssä) sen sijaan, että olisit oikeasti ihmisten kanssa tekemisissä ..?

      Juotko kahvia ..? Vuorokausirytmissä ongelmia ..?

      Aloitetaan tästä. Jos meni metsään, ilmaise heti

      • pahoinvoiva

        Moi! Kyllä, pelkään usein jääväni yksin. Ja muutenkin psyykkisiä syitä voisivat olla esimerkiksi stressaaminen ja jännittäminen. Myös pahoinvoinnin ajattelu saa voimaan pahoin. Varsinkin "kohtauksen" ollessa päällä.

        En vietä paljoa aikaani tietokoneen ääressä. Koulussa kyllä usein hartiat kipeytyvät muistiinpanoja kirjoittaessa.

        En juo kahvia ja vuorokausirytmini on kohdillaan.

        Olen monesti ajatellut syiden olevan psyykkisiä. Stressaan ja jännitän todella helpolla. Jos joku on huonosti elämässäni niin pahoinvointia kyllä on. Esimerkiksi poikaystävä on suuttunut/ei puhu minulle, niin minulla ei ole turvallinen ja rento olo ja voin pahoin.

        En vain tiedä kuinka toimisin...


    • huono olo

      Samaa tuskailen. Tämä alkoi vielä sellaiseen aika stressaavaan aikaan. Jatkunut nyt kolmisen viikkoa. Aloitin varmuuden vuoksi Somac-kuurin ja auttanut jonkun verran ehkä. En tiedä onko henkistä vai fyysistä, oon vaan todella väsynyt tähän jo nyt. Mikään ei kiinnosta ja koko ajan toi vellova huono olo vaivaa. Oksentanut en oo, eikä muita oireita ole .. Ehkä väsyttää tavallista enemmän. Yleisillä kulkuneuvoilla matkustaminen aika kamalaa, kun koko ajan miettii sitä huonoa oloa.

      Just eilen mietin, etten oo rentoutunut kunnolla tän kolmen viikon aikana. Jos onnistuisin rentoutumaan, niin voisi olokin parantua. Jännitän vaan ihan koko ajan. Töissäkin hankala olla. :(

      Terveyskeskukseen soitin 2 viikkoa sitten ja käski ton Somacin syömään ja jos ei sillä lähde, niin soittamaan uudestaan ja varaamaan aikaa.

      • pahoinvoiva

        Mukava kuulla etten ole yksin, vaikken pahaa oloa sinulle toivokaan! Tätä oloa ei vain voi sanoin kuvailla, kun se iskee. Nytkin heräsin 00:50 ja vatsaa hieman väänsi, nyt istun olohuoneessa ja odottelen josko tämä olo olo menisi jossain vaiheessa ohi. Laitoin teetäkin tulemaan, koska huomaan siinä usein rauhoittavan vaikutuksen ajatuksiini.

        Huomaan aina pahoinvoinnin alettua, että jännitän todella paljon fyysisesti ja henkisesti. Usein vatsani on jännittynyt aivain kuin tekisi vatsalihaksia ja mielessäni ei koskaan pyöri mikään muu kuin "huono olo, huono olo"..

        Olen kärsinyt tästä jo aika kauan. Olen opiskelija ja stressaan usein koulujuttuja, mutta en ymmärrä miksi pahoinvointia esiintyy pääosin yöllä minun herätessäni. Ja välillä kaupankassalla työskennellessäni, koska pelkään että mulla tulee huono olo siinä enkä voi tehdä mitään.

        Myös alkoholin juomisen olen lopettanut, koska pelkään siitä tulevaa pahaa oloa. Monet ystävät sitä ihmettelevätkin, mutta eivät varmaan tajuaisi jos yrittäisin selittää.

        Olisi kiva kuulla lisää millaista sinun pahoinvointisi on ja kuinka se vaikuttaa elämääsi!


    • puutarhuri vm-64

      Väinönputkitee ( Archangelica archangelica ssp. archangelica ) haudutettuna noin kymmenisen minuuttia tahi Väinönputkitipat vesilasin joukossa ovat erinomainen lääke kuvotuksen poissaamiseksi.

    • xlr_

      Oletan että kyseessä on kuvotus ilman alavatsaoireita => polttelua, WC:ssä juoksemista. Näin ollen, tarkista ryhtisi.

      Kahvi pois aamukahvia lukuunottamatta, samaten joidenkin teejuomien / suklaan syöntiä kannatta tarkastella. Pahentaako veden juonti tilaa? Onko kuvotus pahin heti heräämisen jälkeen ..? Tuntuuko, että ruoka ei sula kunnolla? Erilaisia ruoansulatusentsyymeitä saa luontaistuotteina.

      • Pahoinvoiva

        En juo kahvia. Suklaata syön välillä. Veden juonnista yritän saada helpotusta, koska usein kurkkuuni tulee limaa joka ei lähde nielemällä ja veden juoni hieman auttaa. Oloni on viime aikoina ollut kuvottava, eli siis miehen yskiminen saattaa kuvottaa, jotkut ruoat myös ja välillä ei auta muu kuin maata liikahtamatta.
        Vatsa menee helposti sekaisin jännittämisestä! Ei tarvitse olla kuin joku pieni asia mikä jännittää niin olen ihan paniikissa. Tai jos olemme jossakin yleisellä paikalla niin siellä varsinkin pelkään sitä huonoa oloa ja paniikkihan siitä tulee. Usein sanon puolisolleni siitä, mutta ei hän oikein ymmärrä, yrittää kyllä tukea mutta kun kaipaan siinä vaiheessa vinkkejä helpotukseen ja miitä en useinkaan saa.
        Olisi todella kiva jos näitä vinkkejä tulisi tänne enemmänkin ja sellaisiakin mitä olisi helppo toteuttaa :)


    • xlr_

      Aika mielelläni sanoisin että suklaat pois ainakin. Olet varmaan saanut jo jonkinmoista ehdotusta refluksista, mutta kyllä tuolla varmaankin on psyykkinen pohja vahva

      • Pahoinvoiva

        Juu psyykkistähän tämä varmasti on, mutta kuinkas sitä sitten hoitamaan? Taas yksi huonosti nukuttu yö.. Tämä on todella inhottavaa kun joka päivä on tälläistä.. Välillä on lyhyitä jaksoja ettei ole huonoa oloa ollenkaan ja saa tosi hyvin nukuttua, mutta sitten suurin osa on tätä kauheaa oloa.. Minneköhän kannattaisi hakeutua "hoitoon". Tekisin mitä vain tämän poistamiseksi!!


      • Pahoinvoiva
        Pahoinvoiva kirjoitti:

        Juu psyykkistähän tämä varmasti on, mutta kuinkas sitä sitten hoitamaan? Taas yksi huonosti nukuttu yö.. Tämä on todella inhottavaa kun joka päivä on tälläistä.. Välillä on lyhyitä jaksoja ettei ole huonoa oloa ollenkaan ja saa tosi hyvin nukuttua, mutta sitten suurin osa on tätä kauheaa oloa.. Minneköhän kannattaisi hakeutua "hoitoon". Tekisin mitä vain tämän poistamiseksi!!

        Nyt on lääkärissä käyty ja epäili myös henkiseksi, mutta vieläkään en tiedä kuinka tämän voisi saada pois... Perusverenkuvaan mentävä kuitenkin varmuuden vuoksi!
        Taas täällä yössä valvon huonon olon takia :( olen huomannut että tämä ilmestyy usein niin että kaksi yötä on hyvä olla ja kaksi yötä on huono olo jne. Kaiken lisäksi tällä hetkellä vielä hirveä kurkkukipu päällä.


      • Pahoinvoiva
        Pahoinvoiva kirjoitti:

        Nyt on lääkärissä käyty ja epäili myös henkiseksi, mutta vieläkään en tiedä kuinka tämän voisi saada pois... Perusverenkuvaan mentävä kuitenkin varmuuden vuoksi!
        Taas täällä yössä valvon huonon olon takia :( olen huomannut että tämä ilmestyy usein niin että kaksi yötä on hyvä olla ja kaksi yötä on huono olo jne. Kaiken lisäksi tällä hetkellä vielä hirveä kurkkukipu päällä.

        Piti äskeiseen vielä lisätä sen verran, että nyt on viime päivinä vatsa ollut todella kovalla, ja näköjään vieläkin. On tullut ulostettua melko vähän.


      • xlr_
        Pahoinvoiva kirjoitti:

        Piti äskeiseen vielä lisätä sen verran, että nyt on viime päivinä vatsa ollut todella kovalla, ja näköjään vieläkin. On tullut ulostettua melko vähän.

        Autonominen hermosto käy ylikierroksilla. Älä ota ainakaan laksatiiveja, mieluummin vaikka B-vitamiineja jos epäilys ettet saa tarpeeksi. Varmaan kilppariarvot myös tutkitaan pvk:n lisäksi


      • Pahoinvoiva
        xlr_ kirjoitti:

        Autonominen hermosto käy ylikierroksilla. Älä ota ainakaan laksatiiveja, mieluummin vaikka B-vitamiineja jos epäilys ettet saa tarpeeksi. Varmaan kilppariarvot myös tutkitaan pvk:n lisäksi

        Todella huonosti nukuttu yö takana ja pitäisi kouluun jaksaa. Yöllä sitten tunnin valveilla olon jälkeen alkoi kova särky päässä ja joka puolella kehoa. Minulla on kurkkukipua ja sekin paheni yön aikana. On kuumeinen olo mutta kuumemittaria ei ole. Paha olo meni ohi yön aikana. Kouluun pakko mennä :/


    • xlr_

      Epäilen että et ole täysin läsnä itsessäsi. Silloin myös WC-käynnit voi olla epämiellyttäviä. Kokeile välttää aluksi turhaa tietokoneen ja puhelimen käyttöä. Parhaiten voit itse tilanteen parantaa, ja varmasti oikeanlaisella "työstämisellä" tila kohenee hitaasti, mutta varmasti. Ja ei missään nimessä alkoholia. Mahdollisimman vähän istumista, enemmän seisaallaan oloa mutta ei mitään hirmukuntoilua esim. lenkkeillen. Hoitoa tuskin tarvitset, tuo on nykyajan juttuja.

    • Pahoinvoiva

      Hei pitkästä aikaa! Kävin ottamassa perusverenkuvan lääkärin kehoituksesta. Kaikki arvot olivat kohdallaan, eli veressä ei ollut mitään poikkeavaa. Minulle sanottiin että pahoinvointini johtuu henkisestä puolesta. Tiedän että aina kun hiemankin harmittaa,stressaa tai joku asia on epäselvä niin minulle tulee huono olo.

      Tulin juuri baarista. En juonut kuin yhden siiderin ihan alkuillasta koska ei tehnyt mieli. Ahdistuin siellä kännisistä ihmisistä ja halusin kotiin. Minulle tuli riitaa poikaystäväni kanssa ja nyt hän ei puhu minulle ollenkaan. (en edes tiedä mistä hän on vihainen..). Minulle tuli huono olo tästä kaikesta enkä tiedä mitä tekisin.. olen väsynyt mutten tarpeeksi, jotta nukahtaisin huonosta olosta huolimatta.

      Onko kukaan hakenut tälläiseen apua jostakin? Olen niin täynnä tätä oloa, että tekisin mitä vain jotta saisin tämän loppumaan. Aina kun lähtee jonnekin tämä olo seuraa minua ja vaanii jossakin nurkan takana.

      Olisin niin kiitollinen neuvoista!

    • x_70

      Hei!

      Kirjoitin sinulle henkisestä puolesta aikaisemmin tässä ketjussa. Poikaystäväsi ei ole todennäköisesti pitkävihainen, ja riita puhdistaa ilmaa rakentavassa mielessä, mutta puhukaa !!

      Pahoinvoinnista pääset todennäköisesti myös jossain välissä taikaiskusta eroon, kun se selvittämätön asia löytyy. Ehkä ette tunne vielä riittävän hyvin toisianne. En usko että parisuhteenne on katkolla.

      Tuskin tarvitset mitään psykiatria, ystävien tuki on aina parempaa. Netistä löytyy paljon tekstiä, jonka avulla voi käsitellä asiaa. Älä pakene asiaa karkuun tuntemattomien ihmisten seuraan, se voi vahvistaa ahdistusta.


      Tsemppiä kovasti, ja kaikkea hyvää !!

      • Pahoinvoiva

        Kiitos paljon neuvostasi!


      • Pahoinvoiva

        Taas ollaan täällä huonon olon kourissa.. Ei millään tule uni ja paha olo vaivaa. Tätä on nykyisin noin joka toinen yö tai kaksi yötä peräkkäin ja yksi hyvä ja taas. Kyllä menee hermot!!! Toinen vaan kuorsaa vieressä ja itse saa juuri ja juui nukuttua puolet yöstä..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1750
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      5
      1040
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe