Itkun aihe

crying game

Olen tosi herkkä ja liikutun monissa tilanteissa kyyneliin, vaikka saatan antaa kovan vaikutelman. Viime aikoina olen yrittänyt panostaa itsetuntemuksen kehittämiseen ja päästä perille tunteistani. Haluan oppia elämään enemmän tunteella kuin järjellä. Ongelma on se, etten ymmärrä liikutukseni syitä. En tiedä, liikutunko empatiasta muita kohtaan vai siksi, että liikutuksen aihe sohaisee haavoittuvinta kohtaani. En pysty sanomaan, itkenkö ilosta vai surusta vai muuten vaan. Jotain se yrittää mulle kertoa, mutta en osaa tulkita sitä. Ilo on selkeämpi suunnin, mutta itkun tai liikutuksen osalta en tiedä, pitäisikö mennä kohti vai juosta karkuun.

Ajatuksia?

13

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sunnuntailaps

      Onko sulla lasinen lapsuus?

      http://www.aal.fi/perusteet/kysymyksia-ja-vastauksia/

      Alkoholistien lapsilla on meinaan todella vaikea tunnistaa niitä tunteita.

      Itellä oli pienenä oikeen suuri itkuherkkyys..ja miksköhän, no siks kun tilanteet päätty yleensä siihen. Eli kun alko itkemään, niin sitten vältty asioilta..tms.

      • l sen jlklkhh

        Mää olin kans pentuja (parikymppisenä) tosi itkuiikka. Varsinkin eläimiin kohdistuva julmuus sai mut purkautumaan. Nyt olen kivisydän, enkä suosittele tätä kellekkään! Ole ilonen tunteistasi, eläkä tämmönen kyyninen paska niin kun mä!


    • 20+6

      Miun itsetuntemukseni on vähän hajonnut tässä stressin aikana, mutta muistan joskus ajatelleeni että yksi ihmisen tärkeimpiä taitoja on kyky itkeä. Niin monet tukahduttavat tuskaansa ja ilmaisevat kärsimystään epämääräisemmillä tavoilla koska eivät ole oppineet suremaan. Tiedän tasan tarkkaan sen mistä puhut. Liittyy empatiaan, mutta se miksi asia tulee ulos niin kuin tulee, liittyy alitajuntaisiin asioihin/konflikteihin. Esitän asian nyt epämääräisesti, mutta pohdi miten haluat: tavallaan elät muiden kautta. Voit tuntea tunteita vain muiden avustuksella. Sinä ymmärrät tunteen merkityksen vain kun näet sen toisella ihmisellä, mutta et itselläsi, koska sinulle ei ole opastettu tunteiden ilmaisua. En väitä että olen oikeassa. Olen vain tutkinut elämäni aikana paljon mt-juttuja oman monimutkaisuuteni takia. Minäkin olen "kova" ja kaikki pitävät minua vahvana ihmisenä, mutta sitten kun tulen tunteelliseksi niin se on kuin vesiputous. En pysy tasapainoisena, vaan olen joko vakaan näköinen tai sitten tunteet purskahtaa ulos. Ikävää että olen epäonnistuneen psykoterapian takia etääntynyt itsestäni, muuten pystyisin paremmin selittämään asian. Neuvon sinua kuitenkin tuntemaan tunteitasi vapaasti. Se on ainoa tapa ymmärtää mistä ne tulee.

    • dedsa24

      Hienosti sanottu! Mun postraumaattinen stressireaktio lopu nimen omaan sillä tunteitten poistamisella. Nyt vasta opettelen empatiaa ja muitten puolesta kärsimistä uudelleen.

    • crying game

      Kiitos kommenteista! Voi olla, että suren hiljaisesti sitä, kun en muista, että kukaan olisi koskaan ihan hyväsydämisyyttään kysynyt, mitä mä toivon elämältä. Musta siis tuntuu, että mun haaveita ei ole pidetty tärkeänä. Se on melkein sama kuin että minäkään en ole tärkeä. Mun syvimmät haaveet on kuitenkin niin iso osa mua, että niiden hautaaminen on sama kuin mua ei olisi. Mä uskon, että seksuaalivähemmistöön kuuluvista aika moni tunnistaa tämän tunteen. Homojen parisuhde- ja perhehaaveita vähätellään, mitätöidään tai kielletään.

    • niinja

      Tunnen tunteen! Mun biologinen kello huutaa hoosiannaa! Ja tiedän, ettei kukaan mun kanssa halua lapsia tehä!

      • Ironwoman

        Maailmassa elää tällä hetkellä noin 7 miljardia ihmistä, joista 1,84 miljardia on lapsia. Lapsiksi näissä arvioissa lasketaan 0–14-vuotiaat ja aikuisiksi sitä vanhemmat.

        Että mistäs oot ton tietos hankkinnu, ettei kukaan sunkaa haluu lapsii?


      • besserwisser1
        Ironwoman kirjoitti:

        Maailmassa elää tällä hetkellä noin 7 miljardia ihmistä, joista 1,84 miljardia on lapsia. Lapsiksi näissä arvioissa lasketaan 0–14-vuotiaat ja aikuisiksi sitä vanhemmat.

        Että mistäs oot ton tietos hankkinnu, ettei kukaan sunkaa haluu lapsii?

        Mistä mun tunteet tiedät?


      • inä
        Ironwoman kirjoitti:

        Maailmassa elää tällä hetkellä noin 7 miljardia ihmistä, joista 1,84 miljardia on lapsia. Lapsiksi näissä arvioissa lasketaan 0–14-vuotiaat ja aikuisiksi sitä vanhemmat.

        Että mistäs oot ton tietos hankkinnu, ettei kukaan sunkaa haluu lapsii?

        Todella julma viesti ihmiselle, joka ei voi saada lapsia!


    • f*ck

      voi myös olla kun annat itsesi tuntea vapaammin, että itku tulee herkemmin. Itsetutkiskelu ja tuntemuksiensa tunnistaminen on herkkää puuhaa. Rehellisyys itseään kohtaan ja tunteita voi nousta kaukaakin eikä niitä heti edes tunnista eikä juurikaan ymmärrä mistä tämäkin tunne tulee. Mutta ajallaan kaikki helpottuu ja tasottuu.

      Ajatuksesi elää enemmän tunteella kuin järjellä on minusta hiukan naiivi, tarkoitan tällä että järki ei ole asia joka sulkee pois tunteen. Eläminen ajatuksella on hyvä keskitie, siinä tekee tietoisesti asioita, ei vain ajelehdi vaan osaa ottaa irti kaikesta mitä tekee ja kokee. Elää tässä ja nyt on hyvän elämän salaisuus. Jos ei osaa nauttia tästä hetkestä, menettää suuren osan elämästä.

      Itku ei ole huono asia, anna itsesi puhdistua ja etsi sisimmästäsi vastaukset. Nämä on asioita joihin löytyy oppaat mutta vastaukset on sinussa.

      • ap.

        Kiitos. En ajattele, että järki tai tunteet vaan pidän molempia arvossa. Tavoitteeni on siis oppia elämään aiempaa enemmän tunteille uskollisesti eikä rationalisoida kaikkea, kuten tähän asti. Olen tainnut pelätä naiiviutta liikaakin.


      • 20+6
        ap. kirjoitti:

        Kiitos. En ajattele, että järki tai tunteet vaan pidän molempia arvossa. Tavoitteeni on siis oppia elämään aiempaa enemmän tunteille uskollisesti eikä rationalisoida kaikkea, kuten tähän asti. Olen tainnut pelätä naiiviutta liikaakin.

        Jatka vain samaa rataa. Huomaan kommenteistasi että itsetuntemuksesi on huippuluokkaa ja löydät kyllä lopulta perille. Tuttuja tunteita. Miultakaan ei kysytty mitä minä haluan. Kukaan ei edes kysynyt yksinkertaisesti "miltä sinusta tuntuu?". Itsekin olen oppinut elämään järjellä, koska se tuntuu turvallisemmalta. Ei voi satuttaa itseään kun kahlehtii tunteensa. Mutta kaikki hyvätkin tunteet menee kivun kanssa.


      • ap.
        20+6 kirjoitti:

        Jatka vain samaa rataa. Huomaan kommenteistasi että itsetuntemuksesi on huippuluokkaa ja löydät kyllä lopulta perille. Tuttuja tunteita. Miultakaan ei kysytty mitä minä haluan. Kukaan ei edes kysynyt yksinkertaisesti "miltä sinusta tuntuu?". Itsekin olen oppinut elämään järjellä, koska se tuntuu turvallisemmalta. Ei voi satuttaa itseään kun kahlehtii tunteensa. Mutta kaikki hyvätkin tunteet menee kivun kanssa.

        Nimenomaan! Muotoilit hyvin minunkin sisäisen logiikan: järkeily on kärjistäen sanottuna niin neutraalia asioihin suhtautumista, ettei mikään värähdä. Kun missään ei tunnu, ei myöskään satu ja olo on turvallinen, kuiva ja asiallinen. Ainoa vaan, että TUNTUU, kuin minä sisimmässäni olisin jotain muuta, "versoavaa juurta". Menee hukkaan hyvä ihminen, jos jään jumiin ahtaaseen päähäni. Vatnajöökkulit on kesyä purkausta, kun mun sisäinen liekki tästä kohta roihahtaa ;-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      280
      3104
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1565
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1291
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1207
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe