Laiha lapseni laihduttaa

Mitä minä teen?

Minun lapseni on kohta täysi-ikäinen ja hänellä on diabetes. Olen huolissani hänestä, koska hän ei osaa hoitaa sairauttaan ja on vähän väliä pyörtymässä jossain. Pelkään sitä että hän muuttaa täysi-ikäisenä pois kotoa koska ei hän kerta kaikkiaan osaa elää normaalisti! Hän ei syö mitään. Minun pitää pakottaa hänet syömään. Yleensä ruoka kelpaa koska laitan sen hänen nenän eteen. Jos joskus mietin että mitähän ruokaa tekisi ja milloin syödään niin aina tulee vastaus että ei mitään ja ei ole nälkä. Jos en tuputtaisi ruokaa niin ei varmaan söisi koskaan. Miten tuollaisen ihmisen voi päästää yksin asumaan kun kukaan ei ole tuputtamassa sitä ruokaa? Ärsyttää kun ei aikuinen ihminen osaa syödä!

20

847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kovakovaavasten

      Kovimman kautta, ole tuputtamatta ja anna pyörtyä muutaman kerran ja tuntea millaista se on. Kova on tapa mutta joskus ainoa. Kyllä ton ikäsen pitää jo itse ottaa ruokansa ja syödä ilman että laitetaan nenän alle. Siinäpähän huomaa ettei diabetes ole leikin asia. Sairaalassa pötkötellessä on aikaa miettiä.
      Voi olla jotain kapinaakin takana. Anna itsenäistyä et voi aina olla valvomassa vaikka kuinka rakastaisit lastasi.

      • D ohjeistusta

        Ei toi nyt ole alkuunkaan hyvä neuvo olla tuputtamatta ja antaa pyörtyä! sanon että todella typerä neuvo ja vastuutonta! Minun neuvoni on että valmista lapsen lempiruokia, joista hän pitää ja koita saada jotakin syömään ja tarkkaile hänen vointiaan. Diabetes ei todellakaan ole leikin asia, valista häntä hoitamattomuuden vaaroista. Uskon että hän aivan varmasti ymmärtää ja alkaa hoitaa itseään, kuten kuuluukin.


      • 11+4
        D ohjeistusta kirjoitti:

        Ei toi nyt ole alkuunkaan hyvä neuvo olla tuputtamatta ja antaa pyörtyä! sanon että todella typerä neuvo ja vastuutonta! Minun neuvoni on että valmista lapsen lempiruokia, joista hän pitää ja koita saada jotakin syömään ja tarkkaile hänen vointiaan. Diabetes ei todellakaan ole leikin asia, valista häntä hoitamattomuuden vaaroista. Uskon että hän aivan varmasti ymmärtää ja alkaa hoitaa itseään, kuten kuuluukin.

        Oletko tosissasi? Pitääkö ihan oikeasti melkein täysi-ikäistä ihmistä paapoa? Jos ei ihan oikeasti tajua omaa sairauttaan ja ei sitä hoida, niin kyllä mielestäni pitää jotain muuta tehdä kun paapoa sitä.

        Juuri tuollaisen logiikan takia meillä on kansakunta täynnä vätyksiä, jotka eivät osaa tehdä itse mitään.

        18-vuotias tietää jo diabeteksesta niin paljon, että ei voi sen piikkiin laittaa. Kakara on vain tuttunu, että paapotaan ja voi angstata rauhassa. Edesvastuutonta on vapauttaa tuollainen ihminen yhteiskuntaan tekemään töitä ja elämään, joka ei tohon ikään ole oppinut edes saatana syömään itse.


    • Mitä minä teen?

      Kai se on pakko tehdä sitten niin. Sitäkään en voi ymmärtää että miksi hän haluaa laihtua kun on jo tarpeeksi laiha? Inhottavaa katsoa tuollaista touhua...

    • elineee

      Ehkä sun pitäis näyttää rakkauttas hänelle eli ts. valistaa häntä diabeteksesta. Jos et itse osaa tai tiedä kaikkea diabeteksesta, niin ota selvää. Järkiperäistä sun kersalle, miksi diabetes tulee hoitaa, perustele ne kattavasti, eikä tyyliin "jos et hoida diabetesta, niin sokeudut!". Jos et jaksa opetella ulkoa, niin yksi vaihtoehto on kädestä pitäen yhdessä etsiä tietoa diabeteksesta, sen hoitamattomuuden vaaroista ja hoitamattatta jättämisen tuloksista. Kyl pitäis järkyttää se, että hoitamaton diabetes voi johtaa kuolemaan, sokeutumiseen ja raajan amputaatioon, googlen kuvahaun pitäis sykähdyttää. Suosittelen esim. etukäteen omatoimisesti katsomaan diabeteksen tulokset, ettei siihen tarvitse sitten käyttää yhteistä aikaa.

    • äitija aikuinen

      Lähes aikuinen ,jolla ei kaikki kotona.Onko lääkitys kohdallaan? Diabetes on tauti,joka vaikuttaa myös mieleen eli tärkeää on oikea annostus ja tottakai syöminen.Sanot suoraan,että hän saattaa kuolla syömättömyyteen ,koska verensokeri laskee liian alas,ensin tulee tajuttomuus ja siitä kuolema.Vie jonkun sairaanhoitajan luokse kuuntelemaan faktoja kun et näköjään itse iihen kykene.Tuossa vaiheessa pitäisi asioiden olla selviä eikä ainakaan mitään ruokaa tuputeta nenän eteen aikuiselle.

      • HMMM..

        Jättäisin diabetes-näkökohdan vähemmälle vaikka toki sen kunnollinen hoitaminen on välttämätöntä. Ilmiselvästi lapsella psyykkisesti ei ole kaikki kohdallaan. Jos hän on vielä alaikäinen, voisit saada hänet puhuttua (terveydenhuollon ammattilaisille siis) osastohoitoon verensokerin/diabeteksen/ruokavalion tasapainottamista varten.
        Täältä kaukaa nähden diagnoosit ovat diabetes, anorexia nervosa ja masennus plus mahdollisesti jonkinlainen passiivis-agressiivinen käytösmalli jossa ruokahaluttomuudella kapinoidaan äitiä vastaan, tahallaan huolestutetaan. Lapsesi paikka on muualla kuin kodissasi, jonkinlainen valvottu toipilasasuntola tai osastohoito muutamaksi kuukaudeksi on suositeltava. Onko lapsi 24/7 kotona, tekemättä mitään muuta kuin nuokkuu ruokapöydässä ja valittaa ettei halua syödä? Herätys, pelkällä kokkaamisella ja hössöttämisellä et häntä kuntoon saa.

        Jos ei muu auta:
        Ota selvää pakkohoitolähetteestä (aiheuttaa itse itselleen hengenvaaran).


    • Hoidettava asia

      Diabeteksestä tiedän että 5 kertaa päivässä syötävä jotain, muuten sokeriarvot hypää miten sattuu ja lääkitys oikeaksi.
      Kyseessä voi olla anorexia ellei ruoka ala maistua. Se taas vaatii oman hoidon siis
      anorexia.
      Huolehdi ihmeessä hänestä kun ei itse tajua parastaan. Oikeaa tietoa asiosta saa kun
      selvittää ja kertoo niinkuin asia on.

    • diabeetikon vanhempi

      Sairauden nimi ei ole tässä tapauksessa diabetes, vaan anoreksia tai masennus.
      Ehkäpä on paapottu ja häslätty ja valistettu ihan liikaa?
      Hän ei varmaankaan laihduta, vaan ei vaan halua syödä. Onko tämä ainoa keino saada huomiota? Onko ollut sopeutumisvalmennuskurssila? Oletko sinä ollut?

      Diabeteksen hoito olisi pitänyt jo vuosia sitten antaa hänen itsensä hoidettavaksi. Lienee siirtynyt jo aikuispuolelle. Sieltä et voi saada enää tietoa ilman hänen lupaansa. Mutta voit aina viedä hänen hoitavalle lääkärilleen huolestuneen kirjeen,jossa kerrot huolesi.

      Tämä teksti taitaa kuitenkin olla trolli, koska jos alle 18 v jatkuvasti "pyörtyilisi" eli menisi varmaan shokkiin, kyllä terveydenhuolto hänet heivaisi sairaalahoitoon.
      Tämä lienee esimerkki, mitä mäkätyksellä ja nalkutuksella saadaan aikaan.

    • Mitä minä teen?

      Hän ei ole vielä pyörtynyt mutta melko lähellä ollut. Olen valaissut hänelle, kuinka vaarallista on jos verensokeri menee liian alas.
      Hän ulkoilee paljon ja olen huolissani olen hänelle aina antamassa jotain syötävää, ettei verensokeri laske liian alas.
      Silloin kuin valaisin diabeteksen vaaroista niin sain vain huutoa vastaukseksi. Tuntuu pahalta jos hän ei osaa syödä/halua syödä. En kyllä haluaisi kuitenkaan liian vaaralliseksi hänen oloaan tehdä. Olen vain huolissani.

      • voi äitejä

        Olet vain huolissasi ja käyttäydyt kuin lapsesi olisi leikki-ikäinen. Eri asia jos hän ei kykene huolehtimaan itsestään esim. kehitysvamman vuoksi. Anna hänen päättää jostakin ihan itse. On hirveää, jos äiti alkaa paapoa aikuista lastaan.

        Jotenkin tuntuu ettei tuo koko juttu ole totta. Tai sitten on kyse ylihuolehtivasta äidistä, joka ei pysty hellittämään lapsestaan ja on sairastuttanut lapsensakin liiallisella paapomisellaan.


    • Mitä minä teen?

      Tämä juttu on totta. Hän ei halua syödä ellen hänelle anna mitään ruokaa. Jos minä nyt en hänelle sitten tyrkytä ruokaa niin katsotaan mitä tapahtuu. Varmaan pyörtyy sitten.
      En ole koskaan kuullut hänen suustaan että on nälkä/haluaa syödä tai että on itse menossa ottamaan ruokaa. Joskus olen kyllä tehnyt niin etten ole heti antamassa ruokaa. Vaikka hänen maha muriseekin niin ei hän syö. Silloin olen kyllä keitot keittänyt.

    • asiaan tuntematon

      Osta Antti Heikkilän kirja.
      "Diabeteksen Hoito Ruokavaliolla".

      Sieltä löytyy hyviä ohjeita diabeteksen hoidossa. Oikealla ruokavaliolla voidaan vähentää lääkitystä, joskus jopa päästään kokonaan irti lääkkeistä.
      Oikein valmistetut vähähiilihydraattiset ruoat ova maukkaita ja ravitsevia, ehkä lapsesi silloin innostu syömään kunnolla.
      Diabetes on vakava sairaus, joka johtaa aikaa myöten muihin vaikeuksiin.
      Myös lääkkeet ovat aina pahasta. Tarkoitan, että jos ruokavaliolla pääsee lääkkeistä eroon, niin kunto/olo paranee huomattavasti

    • Mitä minä teen?

      Diabeteksessa ei pääse eroon lääkkeistä. Insuliini täytyy pistää 1-tyypin diabeteksessa joka päivä.
      Olen yrittänyt selittää miten tärkeää ruokavalio on, mutta mitenkä teet kun nuori ei kuuntele. Anorexia kävi mielessä. Miten sellaista ihmistä voi auttaa? Hankalaa kun hän ei halua kuunnella minua ollenkaan.

      • sairastanutJtutkinut

        Anoreksia on äärimmäisen yksinkertaista hoitaa. Se johtuu siitä että aivot eivät saa tarpeeksi energiaa ja aivot eivät toimi täydellä teholla. Ihminen ei siis pysty ajattelemaan kunnolla, ja näkee asiat väärin. Anoreksia näillä luurangon laihoilla, johtuu siitä että he ovat insuliinille hyvin herkkiä ja heillä on paljon tyhjiä rasvasoluja laihdutuksen takia. Insuliini työntää glugosia tehokkaasti näihin soluihin, eikä verensokeri pääse nousemaan niin korkeaksi että aivot niin sanotusti pääsisivät toimimaan täydellä teholla, ennen kuin nämä tyhjät solut on taas täytetty. Diabeteksessä on sama asia mutta siinä insuliinia ei ole työntämässä glukosia soluihin. Eli samalla tavoin aivot nääntyvät ilman insuliini-pistoksia, eikä ihminen ajattele järkevästi.


    • Häpeän!!!

      Meillä taas toisinpäin. :'s Mun täysikäinen isosisko asuu vielä täällä kotona ja mättää IHAN kaikkea suuhun, hirvee elintaso vatsa. Ei syö pelkästään nälkään vaan koska ruoka on hyvää ja vatsaan mahtuu ja se on kivaa puuhaa. Mielummin huolisin siskon joka ei syö. Harvemmin ihminen tappaa itsensä nälkään, se kun on erittäin epämukavaa ja kestää pitkään. Ei tuon läskipaskan kaa kehtaa mennä minnekään! Haluun hoikan siskon jonka kanssa shopata ja liikkua! >:(

    • kovakouluttaja

      Mun yksi kaverini ei mittaillut verensokereitaan.. sanoi, ettei niitä tarvitse seurata ja tuntee kyllä suunnilleen mitä ne ovat.

      Mä muutaman kerran syötin sille salaa sokeria ja pariin otteeseen on ollut sairaalassa sen takia. Nytpä kuule mittailee verensokerit aina ruokailujen yhteydessä ja tajuaa tsekkailla! Kyllä se vaan toimii, ku pistää toimimaan!

      • kovalle kouluttajall

        Kuules "kova kouluttaja" - oletko ihan täysipäinen Kukaan normaali ei olisi noin toiminut. Ystäväsi joutunut sairaalaan kun olet hänelle sokeria antanut. Hei haloo.

        Ihminen jolla on ollut diabetes jo vähän aikaa huomaa kyllä olostansakin kun kaikki ei ole ok.


    • Voi eiii :)

      voitaispa vaihtaa aivoja lapsesi kanssa. En tajua, miten joku ihminen pystyy olemaan syömättä, kun itse ajattelee jatkuvasti ruokaa ja mitä sitä seuraavaksi laittaisi suuhunsa. Ihmisten aivokemiallinen toiminta on niin erilaista.

    • Syömishäiriöinen..

      Älkää jooko kukaan toivoko ettei teille tai teidän jollekkin läheiselle ruoka maistuis... Voin kertoo, että anoreksian kanssa elämä ei ole mitään elämää ja se on kaukana onnellisuudesta..
      Ja "Häpeän!!!!" - myös laihuus tappaa, valitettavasti. Nälänhätä on suuri maailmassa joten siihen kyllä kuolee. Lisäksi nimenomaan anoreksiassa kuolleisuusprosentti on suuri verrattuna muihin sairauksiin. Eipä siinä enää tunnu syömättömyys epämukavalta vaan nimenomaan syöminen, ja sen takia siihen sitten kuoleekin jollei apua saa.

      Miettikäähän vähän mitä toivotte..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe