Mikä on ruoka-avun väärinkäyttöä?

Yksi köyhistä

Täällä on ollut viime aikoina paljon puhetta ruoka-avusta. Se on saanut mut miettimään, kenelle ruoka-apu kuuluu. Asiaa on eikä helpompi lähestyä sitä kautta, kenen pitäisi hankkia ruokansa jotain muuta kautta, joten päätinpä kysyä täältä: mikä on ruoka-avun väärinkäyttöä ja miksi?

Aloitan yhdellä esimerkillä, josta moni on varmasti eri mieltä: Ruoka-apua ei pitäisi hakea, jos ei ole hakenut tai vakaasti aio hakea kaikkia yhteiskunnan tukia joihin on oikeutettu. Kuulemma monella vanhuksella on niin iso kynnys hakea sossusta toimeentulotukea, että ennemmin käydään vaikka leipäjonossa. Mielestäni se on väärin siksi, että siinä vie leivän jonkun suusta joka tarvitsee tai ainakin todella haluaa sitä vaikka kaikki muut keinot on jo käytetty. Ennemmin jakaisin ruokaa vaikka rikkaalle joka alentuu sitä jonottamaan, kuin köyhälle jolle ainoa syy jonottamiseen on ylpeys.

33

269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lfgjtrigjtihthyjh

      Minä ymmärrän, että vanhuksille on mahdotonta mennä sosiaalitoimiston asiakkaaksi. En tiedä minkä ikäluokan ihminen synnyttäjäsi on, mutta jos olet sivistyneestä taustasta, sinulle on sivistyksessäsi opetettu, että aikoinaan sosiaalitoimistoja ja sosiaalihuoltolaitoksia kutsuttiin termillä "köyhäinhuoltolaitokset", missä sitten jos köyhä ihminen alentui sellaiseen menemään, niin koko kylä tiesi, että kenen herran pussista tulee jonkun köyhän leipä. Vasta aivan viime vuosina sosiaalitoimistot ovatkin Suomessa muuttuneet paikoiksi, joiden pitäisi joidenkin mielestä jopa viihdyttää asiakkaita ja maksaa asiakkaiden harastusmenoja ja sellaista, jopa lastenvaunuja jos joku päättää lapsen hankkia.


      Jos joku rikas on niin naurettava, että alentuu leipäjonoon itaruussyistä, niin kyllähän sellaiselle on pakko jo ihan sinnikkyyden vuoksi antaa leipäkassi ja pisteet.:D Omasta mielestäni yksikään vanhus Suomessa ei kuuluisi jonottamaan mitään ruoka - apua. Omasta mielestäni se on huvittavaa, että kun on telkkarissa katsonut dokumentteja leipäjonojen arjesta, niin joka toisella hakijalla siellä taskuissa piippaa kallis älypuhelin. Nuoret niissä leipäjonoissa on enemmistönä, sanoo jo ihan logiikka. Itse en ole koskaan käynyt leipäjonossa, mieluummin olen vaikka omilta sukulaisiltani alentunut pyytämään apua, kuin että sinne menisin. Mutta surullista nähtävää ne leipäjonot on.

    • käyn

      "Tyhmiä ei kynnetä, eikä kylvetä, ne kasvavat ihan itsestään"
      Vanha sanonta joka kuvaa hyvin sinua.

      Leipä jono ei ole lobbareille. Valitettavasti heitä on ja piisaa, eikä sitä voi edes estää silloin on rasisti.

      Niin ja hyvin esimerkkisi mukaan: Isä hakkasi koko lapsi katraan remmillä oli oltava jonossa ja otettava remmistä vuorollaan.
      Jos itki sai useamman lyönnin, kunnes oli hiljaa, sen isä tiedoitti.
      Hiljaa oltiin vielä muutaman päivän jälkeenkin, vaikka ei istua voinut kun selkäsaunan jälkiin sattui.

      Kävele nyrkiin ja tule ryöstetyksi, ulkona on kaunis syyspäivä :)

      • Siiri Alina

        http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/aliisa_30234.html#media=30238

        http://yle.fi/elavaarkisto/haku/#/vuosikymmen/1960

        Voisit hieman sivistää itseäsi, joutuu vuoksesi häpeään koko Suomen ylpeys peruskoulu ja oppivelvollisuus.

        Ei taritse edes poistua koneelta voi hakea tiedon ihan siinä. Jos korviesi välissä liikkuu muutakin kuin silmät, ala toimimaan paremman tulevaisuuden eteen. Menneisyys ja historia, ovat tietoa niin hyvässä kuin pahassa. Lahjaksi ei ole mitään; niin rikoslaki kuin sosiaaliturva, on rakennettu koska on haluttu parempaa tulevaisuutta lapsille ja lapsenlapsille.


    • köyhyys poliittinen

      TILASTOKATSAUS;
      http://www.lahti.fi/www/images.nsf/files/454BECD90400E5B1C2257B7400264B6C/$file/tilastokatsaus2013_3.pdf

      Vuonna 2011 keskitulo koko maassa 26 555 € / vuosi.
      (Keskitulolla tarkoitetaan valtionveronalaisia tuloja jaettuna tulon-saajien lukumäärällä. Keskitulo on jonkin verran herkkä äärihavainnoille)
      Köyhyysraja 60 % = 1 327 € / kk

      ”Euroopan komission käyttämä köyhyysraja on 60 prosenttia mediaanitulosta eli ihmistä pidetään köyhänä, jos hänen nettotulonsa ovat alle 60 prosenttia keskimmäisen tulonsaajan nettotuloista”

      http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6yhyysraja

      Tuosta tulosta 1 327 € / kk menee kuitenkin ensin 14 % veroa.

      Köyhyys on poliittinen päätös.

      Juuri liikevaihtoveron muutaminen ALV on sitä ja veroa kertyy peruselämisestä on siihen tuloja tai ei.
      Toimeentulotuesta 19,5 %
      Peruspäivärahasta 36 %
      Suorana ja välillisenä verona.

    • selvästi se

      Ruoka-avun väärinkäyttöä on selvästi se, jos hakee ruokakassin mutta ei sitten syökään saamiaan ruokia ja ruokatarvikkeita.

      • Tarkennusta kaivataan

        Voisitko ottaa tarkemmin kantaa näihin yksittäistapauksiin:

        1. Papuruoka ihmiselle, joka saa niistä vaarattomia mutta sosiaalisille suhteille tuhoisan voimakkaita ilmavaivoja.
        2. Homehtunut leipä.
        3. Margariini ihmiselle jolla on sitä jo liikaa - pitääkö sitä laittaa suoraan lusikalla suuhun, jos kaikkea ei saa yhdisteltyä järkevästi muuhun ruokaan, vai voiko laittaa roskiin? Tämä on esimerkki todellisesta elämästä, kun sain kerran kassista 4 vanhentunutta, pakasteena säilytettyä margariinirasiaa vaikka mulla oli niitä jo ennestään 3. Lopulta suurin osa päätyi roskiin.
        4. Ruoka joka maistuu niin pahalle että sen syöminen kuvottaa.
        5. Karkit tai muu terveydelle vahingollinen ruoka, joka ei sisällä mitään hyödyllistä.

        Otathan huomioon, ettei kaikilla ole sellaisia kavereita joille yli jääneen ruuan voisi helposti lahjoittaa.


      • et taida tietää
        Tarkennusta kaivataan kirjoitti:

        Voisitko ottaa tarkemmin kantaa näihin yksittäistapauksiin:

        1. Papuruoka ihmiselle, joka saa niistä vaarattomia mutta sosiaalisille suhteille tuhoisan voimakkaita ilmavaivoja.
        2. Homehtunut leipä.
        3. Margariini ihmiselle jolla on sitä jo liikaa - pitääkö sitä laittaa suoraan lusikalla suuhun, jos kaikkea ei saa yhdisteltyä järkevästi muuhun ruokaan, vai voiko laittaa roskiin? Tämä on esimerkki todellisesta elämästä, kun sain kerran kassista 4 vanhentunutta, pakasteena säilytettyä margariinirasiaa vaikka mulla oli niitä jo ennestään 3. Lopulta suurin osa päätyi roskiin.
        4. Ruoka joka maistuu niin pahalle että sen syöminen kuvottaa.
        5. Karkit tai muu terveydelle vahingollinen ruoka, joka ei sisällä mitään hyödyllistä.

        Otathan huomioon, ettei kaikilla ole sellaisia kavereita joille yli jääneen ruuan voisi helposti lahjoittaa.

        Sinulla tuntuu olevan ilman ruoka-apua riittävästi ruokaa. Älä mene hakemaan lisää margariinia pois heitettäväksi.

        Tee ja osta itse mieleisiäsi ruokia. Tai ole nälissäsi, jos apuruoka ei kelpaa. Homeisesta leivästä minä otin homeisen kohdan pois ja paistoin leivän margariinissa. Jo tuli hyvää!

        Sinä et vielä tiedä köyhyydestä mitään, sanon minä.


      • Tarkennusta kaivataan
        et taida tietää kirjoitti:

        Sinulla tuntuu olevan ilman ruoka-apua riittävästi ruokaa. Älä mene hakemaan lisää margariinia pois heitettäväksi.

        Tee ja osta itse mieleisiäsi ruokia. Tai ole nälissäsi, jos apuruoka ei kelpaa. Homeisesta leivästä minä otin homeisen kohdan pois ja paistoin leivän margariinissa. Jo tuli hyvää!

        Sinä et vielä tiedä köyhyydestä mitään, sanon minä.

        Sinäpä tunnut tietävän toisten asioista vaikka mitä. Tiedoksesi vaan, että ainakin täällä missä asun ruokakasseihin laitetaan tasan sitä mitä milloinkin saadaan lahjoituksina. Välillä esim. margariinia ei saa moneen kuukauteen, välillä sitä tulee sinkkutalouden kannalta riesaksi asti. Se on elämää ja sille ei voi mitään, kun oman kassin sisältöä ei voi valita.

        Olet muuten ensimmäinen ihminen jonka mielestä mun olisi pitänyt elää pelkällä margariinilla, kasviöljyllä ja hillolla, joita silloin yhteen aikaan oli kassit pullollaan, sen sijaan että olisin jatkanut ruoka-avun hakemista.


      • et taida tietää
        Tarkennusta kaivataan kirjoitti:

        Sinäpä tunnut tietävän toisten asioista vaikka mitä. Tiedoksesi vaan, että ainakin täällä missä asun ruokakasseihin laitetaan tasan sitä mitä milloinkin saadaan lahjoituksina. Välillä esim. margariinia ei saa moneen kuukauteen, välillä sitä tulee sinkkutalouden kannalta riesaksi asti. Se on elämää ja sille ei voi mitään, kun oman kassin sisältöä ei voi valita.

        Olet muuten ensimmäinen ihminen jonka mielestä mun olisi pitänyt elää pelkällä margariinilla, kasviöljyllä ja hillolla, joita silloin yhteen aikaan oli kassit pullollaan, sen sijaan että olisin jatkanut ruoka-avun hakemista.

        Missä olen sanonut, että sinun pitäisi elää pelkällä margariinilla ja hillolla?


      • 4535435435534
        et taida tietää kirjoitti:

        Missä olen sanonut, että sinun pitäisi elää pelkällä margariinilla ja hillolla?

        En ole nimimerkki "Tarkennusta kaivataan", mutta tulkitsin viestisi ihan samoin:

        "Sinulla tuntuu olevan ilman ruoka-apua riittävästi ruokaa." -> Valmiiksi olemassa olevan ruuan, tässä tapauksessa siis margariinin ja hillon pitäisi riittää.

        "Älä mene hakemaan lisää margariinia pois heitettäväksi." -> Ei saa hakea lisää ruoka-apua, koska kassissa voi olla margariinia joka menisi roskiin.

        Jos raha ei riitä ruokakaapin täydentämiseen kaupasta, mitä muitakaan vaihtoehtoja jää jäljelle?


      • et taida tietää
        4535435435534 kirjoitti:

        En ole nimimerkki "Tarkennusta kaivataan", mutta tulkitsin viestisi ihan samoin:

        "Sinulla tuntuu olevan ilman ruoka-apua riittävästi ruokaa." -> Valmiiksi olemassa olevan ruuan, tässä tapauksessa siis margariinin ja hillon pitäisi riittää.

        "Älä mene hakemaan lisää margariinia pois heitettäväksi." -> Ei saa hakea lisää ruoka-apua, koska kassissa voi olla margariinia joka menisi roskiin.

        Jos raha ei riitä ruokakaapin täydentämiseen kaupasta, mitä muitakaan vaihtoehtoja jää jäljelle?

        Luitkohan koko ketjua. Ko. valittajalle ei kelpaa papuruoka, ei leipä eikä oikein mikään, vaan kaikki on epäterveellistä ja kuvottavaa hänen sanojensa mukaan. Mitä tästä voi päätellä?

        Sitten isketään, että minä vaatisin häntä elämään margariinilla, kasviöljyllä ja hillolla. Kasviöljystä ja hillosta ei kukaan ollut maininnut mitään aikaisemmin.

        Sanon vaan, että aikuinen ihminen ei voi olla noin pöljä, ettei ymmärrä jättää ruoka-apukasseja hakematta, jos ne ovat niin kauheita. Hänellä kai on varaa valittaa ilmaiseksi saadusta. Miten? On ruokaa muutenkin yllin kyllin.


      • 534435345435
        et taida tietää kirjoitti:

        Luitkohan koko ketjua. Ko. valittajalle ei kelpaa papuruoka, ei leipä eikä oikein mikään, vaan kaikki on epäterveellistä ja kuvottavaa hänen sanojensa mukaan. Mitä tästä voi päätellä?

        Sitten isketään, että minä vaatisin häntä elämään margariinilla, kasviöljyllä ja hillolla. Kasviöljystä ja hillosta ei kukaan ollut maininnut mitään aikaisemmin.

        Sanon vaan, että aikuinen ihminen ei voi olla noin pöljä, ettei ymmärrä jättää ruoka-apukasseja hakematta, jos ne ovat niin kauheita. Hänellä kai on varaa valittaa ilmaiseksi saadusta. Miten? On ruokaa muutenkin yllin kyllin.

        "Luitkohan koko ketjua."

        Kyllä luin. Toisin kuin ilmeisesti sinä.

        "Ko. valittajalle ei kelpaa papuruoka, ei leipä eikä oikein mikään, vaan kaikki on epäterveellistä ja kuvottavaa hänen sanojensa mukaan."

        Höpsistä. Se kertoi margariiniesimerkin olevan omasta elämästään, mutta muut esimerkit voi ihan yhtä hyvin liittyä muiden elämään tai olla kuvitteellisia.

        "Sitten isketään, että minä vaatisin häntä elämään margariinilla, kasviöljyllä ja hillolla. Kasviöljystä ja hillosta ei kukaan ollut maininnut mitään aikaisemmin."

        Ei niin. Mutta kun sanoit "Sinulla tuntuu olevan ilman ruoka-apua riittävästi ruokaa. Älä mene hakemaan lisää margariinia pois heitettäväksi", annoit ymmärtää että nimimerkin olisi pitänyt pärjätä sillä mitä sen kaapeissa oli. Eli tässä tapauksessa margariinilla, kasviöljyllä ja hillolla. Ilmeisesti teit liian hätäisiä johtopäätöksiä nimimerkin ruokakaapin sisällöstä? Älä yritä vierittää syytä itse tekemästäsi virheestä muiden niskoille.

        "Sanon vaan, että aikuinen ihminen ei voi olla noin pöljä, ettei ymmärrä jättää ruoka-apukasseja hakematta, jos ne ovat niin kauheita."

        Sanon vaan, että ruoka-apukassien sisältöä on mahdoton tietää etukäteen, ellei kyse ole esim. EU-kassista. Aikuinen ihminen ei voi olla niin pöljä ettei ymmärrä, että välillä voi tulla pahojakin pettymyksiä vaikka suurin osa kasseista olisi kuinka hyviä.

        "Hänellä kai on varaa valittaa ilmaiseksi saadusta. Miten?"

        Mitä jos lakkaisit turhan ihmettelyn ja vastaisit kysymykseen: Olisiko nimimerkin pitänyt syödä väkisin se ylimääräinen pilaantumassa ollut margariini, jota ei voinut edes säilöä pakkaseen?


      • et taida tietää
        534435345435 kirjoitti:

        "Luitkohan koko ketjua."

        Kyllä luin. Toisin kuin ilmeisesti sinä.

        "Ko. valittajalle ei kelpaa papuruoka, ei leipä eikä oikein mikään, vaan kaikki on epäterveellistä ja kuvottavaa hänen sanojensa mukaan."

        Höpsistä. Se kertoi margariiniesimerkin olevan omasta elämästään, mutta muut esimerkit voi ihan yhtä hyvin liittyä muiden elämään tai olla kuvitteellisia.

        "Sitten isketään, että minä vaatisin häntä elämään margariinilla, kasviöljyllä ja hillolla. Kasviöljystä ja hillosta ei kukaan ollut maininnut mitään aikaisemmin."

        Ei niin. Mutta kun sanoit "Sinulla tuntuu olevan ilman ruoka-apua riittävästi ruokaa. Älä mene hakemaan lisää margariinia pois heitettäväksi", annoit ymmärtää että nimimerkin olisi pitänyt pärjätä sillä mitä sen kaapeissa oli. Eli tässä tapauksessa margariinilla, kasviöljyllä ja hillolla. Ilmeisesti teit liian hätäisiä johtopäätöksiä nimimerkin ruokakaapin sisällöstä? Älä yritä vierittää syytä itse tekemästäsi virheestä muiden niskoille.

        "Sanon vaan, että aikuinen ihminen ei voi olla noin pöljä, ettei ymmärrä jättää ruoka-apukasseja hakematta, jos ne ovat niin kauheita."

        Sanon vaan, että ruoka-apukassien sisältöä on mahdoton tietää etukäteen, ellei kyse ole esim. EU-kassista. Aikuinen ihminen ei voi olla niin pöljä ettei ymmärrä, että välillä voi tulla pahojakin pettymyksiä vaikka suurin osa kasseista olisi kuinka hyviä.

        "Hänellä kai on varaa valittaa ilmaiseksi saadusta. Miten?"

        Mitä jos lakkaisit turhan ihmettelyn ja vastaisit kysymykseen: Olisiko nimimerkin pitänyt syödä väkisin se ylimääräinen pilaantumassa ollut margariini, jota ei voinut edes säilöä pakkaseen?

        Ei tarvitse nimimerkin syödä margariinia eikä muutakaan. Hänelle kelpaamattomat ruoat voi lähettää minulle. Katsotaan sitten, mihin ne kelpaavat.


      • kdfhrtuiutihuy
        Tarkennusta kaivataan kirjoitti:

        Voisitko ottaa tarkemmin kantaa näihin yksittäistapauksiin:

        1. Papuruoka ihmiselle, joka saa niistä vaarattomia mutta sosiaalisille suhteille tuhoisan voimakkaita ilmavaivoja.
        2. Homehtunut leipä.
        3. Margariini ihmiselle jolla on sitä jo liikaa - pitääkö sitä laittaa suoraan lusikalla suuhun, jos kaikkea ei saa yhdisteltyä järkevästi muuhun ruokaan, vai voiko laittaa roskiin? Tämä on esimerkki todellisesta elämästä, kun sain kerran kassista 4 vanhentunutta, pakasteena säilytettyä margariinirasiaa vaikka mulla oli niitä jo ennestään 3. Lopulta suurin osa päätyi roskiin.
        4. Ruoka joka maistuu niin pahalle että sen syöminen kuvottaa.
        5. Karkit tai muu terveydelle vahingollinen ruoka, joka ei sisällä mitään hyödyllistä.

        Otathan huomioon, ettei kaikilla ole sellaisia kavereita joille yli jääneen ruuan voisi helposti lahjoittaa.

        Millaiset ihmiset muka "lahjoittaa kavereille" yli jääneen ruoan, täh?! Mulla menee tässä itse ostettu pakastepatonkirasia kohta pilalle, koska on viime päivinä ollut kohtuullisen huono ruokahalu - lähinnä teidän Suomi24- keskustelupalstalla herjaavien nettikäyttäytyjien vuoksi. Pitäiskö mun vai lähteä asumani kerrostaloni käytävään pimputtelemaan tuntemattomien ovikelloja, että hei kuka haluaa patonkia? En tunne asumastani asuinlähiöstäni ketään, eikä ovissa ole nimiä, enkä todellakaan tiedä, että mikä muu vaihtoehto olisi parempi, kuin heittää roskiin käyttämätön ruoka, jota ei itse jaksa syödä. Nettiin en ikinä mene turvallisuussyistä länkyttämään, että missään olisi mitään - en ole Facebookin jäsenistöön kuuluva, enkä internetin sosiaalisissa medioissa, missään. Eikä internet tarkoita minulle liiketoimintapaikkaa.


        Miten sosiaalisille suhteille on muka tuhoisan voimakkaita ilmavaivat, kaksi eri asiaa että sosiaaliset suhteeet ja ilmavaivat. Itse syön sytostaatteja siksi, että jättämällä ne keskussairaalalääkärin minulle määräämät sytostaatit syömättä, paskoisin kahden päivän päästä lääkkeiden jättämisestä housuuni. Ja kuukauden päästä istuisin letkuissa paskoen verta todella suurina määrinä. Ja olen ihan normaali, nuori alle nelikymppinen. Eikä ole elämäntapasairaus, eikä mikään seksisairaus, eiä tarttuva sairaus, vaan sairaus josta ihmiset eivät tiedä. Minä en ainakaan edes saisi lääketieteen ihanteiden mielessä syödä mitään raakaravintoa kovin paljon: vatsani on todella kipeä, jos alan syödä hyvin terveellisesti. Jos vetäisin vain salaattia ja tonnikalaa ja raejuustoa ja kananmunia ja kananrintaa ja jos tekisin sitä mitä rakastan eli juoksisin kovia pitkiä lenkkejä ja eläisin todella terveellisesti, niin oikeasti mun elismistö tekisi stopin. En voi myöskään lopettaa tupakointia ainakaan täysin, koska jos niin teen, olen vuoden päästä avanneleikkauksessa missä multa poistatetaan paksusuoli, ja ulkoisesti vammaiseksi en halua, jos sen vain suinkin voin välttää.

        En usko, että ihmiset kinuaa rahaa, paitsi huijarit. Eri asia yksityiset raha- asiat ja ne näkyy tiliotteilla, että kuka maksaa mitäkin, pankkien henkilökunnille ja niiden vastuulla valvoa, että kukaan ei joudu huijatuksi.Omiä läheisiään eikä ystäviään ei kukaan huijaa,eikä rehelliset muutenkaan ketään ikinä tai mitenkään.


    • turhat leipäjonot

      Taas kerran pitää muistuttaa, että jokainen suomalainen on oikeutettu toimeentulotukeen, jos vähintään vastaavaa rahasummaa ei mistään muualta saa. Jokaiselle aikuisella yksinasuvalle kuuluu jäädä vähintään 480 euroa käteen asumiskustannuksien, sähkön, kotivakuutuksen, terveydenhuollon mneojen yms. jälkeen. Alaikäsiten lasten yksinhuoltajalle jää yli 500 euroa käteen.

      Käteen jäävästä osasto 49% lasketaan kuluvan ruokaan eli noin 8 euroa päivässä. Sillä rahalla normaaliälyinen aikuinen hankkii kyllä itselleen riittävästi terveellistä ruokaa.

      Leipäjonoja ei yksinkertaisesti tarvitse muut kuin ne, jotka itse valitsevat käyttää rahansa johonkin muuhun kuin ruokaan.

      Joisiko alkoholisti vähemmän, jos ruokajonoja ei olisi lainkaan?

      • hae ilosi

    • Ihmiset ei tajua!

      "turhat leipäjonot: Taas kerran pitää muistuttaa, että jokainen suomalainen on oikeutettu toimeentulotukeen, jos vähintään vastaavaa rahasummaa ei mistään muualta saa. Jokaiselle aikuisella yksinasuvalle kuuluu jäädä vähintään 480 euroa käteen asumiskustannuksien, sähkön, kotivakuutuksen, terveydenhuollon mneojen yms. jälkeen. .... "

      Niin. Mutta jos sinulla jää laskelman jälkeen eurokin ylijäämäiseksi! Et saa mitään toimeentulotukea ei sinun sähköä, kotivakuutusta tai julkisenpuolen terveydenhoitoa saatika reseptilääkkeitä makseta.
      Aika rankkaa mutta linja on!

      1. Käteen jää vuokran jälkeen 478 euroa. Myönnetään toimeentulotuki julkisen terveydenhuollon menoihin ja reseptilääkkeisiin maksusitoumuksella. Maksetaan hakijan sähkölasku ja kotivakuutus.

      2. Hakijalla on vuokran jälkeen 482 euroa. Hylätään toimeentulotuki ylijäämäisen laskelman vuoksi.

      Joten ei toimeentulotuki ole mikään itsestäänselvyys ja nykyään etuuskäsittelijät tekevät nämä päätökset. Onni on jos pääsee sosiaalityöntekijän kanssa asioimaan, kun hän voi käyttää harkinnanvaraista myöntäessä toimeentulotukea.

      • KKHS

        Eikö se kaava ollut "hyväksytyt" menot - tulot perusosa(t), jolloin positiivinen tulos vastaa toimeentulotukea? Onko jossain suuren työttömyyden ja suurten kustannusten kunnissa sitten oma pikalaskutapa?


    • lognsnigui

      Mä olen ajatellut ruoka-apuun meneväni töihin, jos vaan ottavat hommiin. Se on kyllä perseestä, että sosiaalitoimi sanoo, että "Mene leipäjonoon" sitten joku juoppojen yömaja on joku saatanan asumisyksikkö ja siitä puhutaan kaupungin sivuilla kaunopuheisesti.

      • Kiinnostunut hypiö

        Hei. No mites tuonne ruokaapuun pääsee töihin? Siis tarkottako se et vapaaehtoseksi? Mut eiks sitte menetä tuet?


      • jokuvaan.
        Kiinnostunut hypiö kirjoitti:

        Hei. No mites tuonne ruokaapuun pääsee töihin? Siis tarkottako se et vapaaehtoseksi? Mut eiks sitte menetä tuet?

        Varmistamalla ettet vahingossakaan tienaa siitä mitään kuten matkakorvauksia tai ruokaa ja sittenkin ne tuet saattaa mennä ainakin dokumentteja on toimitettava puhelinluettelon verran.
        Pari päivää viikossa voisin itsekin käydä vapaaehtoistyössä vaikka ruoka-avussa mutta sittenhän virkaintoiset innostuu ja vähintään saa orkun että toi pystyy käymään töissä joten eläke,työttömyysturva ja ttt pois.

        Joskus hyviäkin päiviä sairaana-sairaseläkkeellä jolloin voisi auttaa mutta sehän on tietysti väärin.
        V*tun sairasta hommaa ja enkä edes vaatisi sitä yhdeksää euroa olisi vaan kiva auttaa joskus.


      • ruokapalkalla
        Kiinnostunut hypiö kirjoitti:

        Hei. No mites tuonne ruokaapuun pääsee töihin? Siis tarkottako se et vapaaehtoseksi? Mut eiks sitte menetä tuet?

        No kuule kun ne vapaa-ehtoiset saavat itse ottaa päältä parhaat ruuat. Niin ainakin yhdellä paikkakunnalla ja miksi eivät saisi. Saavat tavallaan "palkkion" luonnossa.
        Eräskin vapaa-ehtoinen kierteli kauppoja ja haki lohet, lihat ym ja sitten jakeli niitä parhaille ystäville päältä ja tietty otti itselleen vaikka kertoi vievänsä jollekin vanhalle yksinäiselle joka ei pääse jonosta hakeen.


      • Jeesin tarvetta
        jokuvaan. kirjoitti:

        Varmistamalla ettet vahingossakaan tienaa siitä mitään kuten matkakorvauksia tai ruokaa ja sittenkin ne tuet saattaa mennä ainakin dokumentteja on toimitettava puhelinluettelon verran.
        Pari päivää viikossa voisin itsekin käydä vapaaehtoistyössä vaikka ruoka-avussa mutta sittenhän virkaintoiset innostuu ja vähintään saa orkun että toi pystyy käymään töissä joten eläke,työttömyysturva ja ttt pois.

        Joskus hyviäkin päiviä sairaana-sairaseläkkeellä jolloin voisi auttaa mutta sehän on tietysti väärin.
        V*tun sairasta hommaa ja enkä edes vaatisi sitä yhdeksää euroa olisi vaan kiva auttaa joskus.

        Onko ruokaapuun nykyään isot jonot? Mun pitäs käydä nyt tiukka paika tuli ??


      • kfhfdgtghfjhgiyhjuy
        ruokapalkalla kirjoitti:

        No kuule kun ne vapaa-ehtoiset saavat itse ottaa päältä parhaat ruuat. Niin ainakin yhdellä paikkakunnalla ja miksi eivät saisi. Saavat tavallaan "palkkion" luonnossa.
        Eräskin vapaa-ehtoinen kierteli kauppoja ja haki lohet, lihat ym ja sitten jakeli niitä parhaille ystäville päältä ja tietty otti itselleen vaikka kertoi vievänsä jollekin vanhalle yksinäiselle joka ei pääse jonosta hakeen.

        No en tiedä asiasta, mutta aika pieni palkkio, jos joku vapaaehtoistyöntekijä ottaa itsellensäkin vähän vanhentunutta lohta kaikille yleiseen jakoon tarkoitetuista ruokakauppojen leipäjonojen ruoka-apupaketeista, koska mitä minä itse olen ollut ymmärtävinäni leipäjonojen vapaaehtoistyöntekijöistä ( itse en ole koskaan sellaisissa käynyt, tahi tiedä aiheesta), niin jos sinne menis vaikka työtön tekemään kyseistä työtä ilmaiseksi, niin menettäisi sellainen ihminen heti työttömyyskorvauksensakin, jos haluaisi ilmaiseksi käyttää päivänsä muiden auttamiseen jos muuta työtä ei ole, kun tämä natsi- valtio Suomi joissakin tapauksissa katsoo jopa ilmaisen auttamistyön olevan työpaikan omaamiseen rinnastettava asia... Telkkarissa oli aikoinaan dokumentti asiasta. Itse haluaisin esimerkiksi mennä vaikka lukemaan kirjoja huonosti näkeville vanhuksille palvelutaloihin ilmaiseksi, siitä tulisi hyvä mieli itselleni ja sama aika siihen menisi, jonka käytän vaikka katsomalla telkkaria tms. rinnasteista tai vaikka kirjoitamalla tänne, mutta enpä viitsi lähteä käymään sellaista byrokratiaruljanssia läpi, että lähtisin tekemään vapaaehtoistyötä, kun ei sellaista voi tehdä kukaan muu kuin eläkeläiset ilman, että asiasta kiinnostuu työkkärit ja muut - haave kyllä usein ollut, että jos voisin, hirveän paljon voisin tehdä auttamista johon ei vaadita tai vaadita annettavan rahaa.


        En suuremmin kadehtis tyyppejä, joiden pitää kavereilleen jakaa leipäjonojen ruokia. Jos vielä tollasista aiheista tappelua joiissakin sosiaalisissa medioissa.


      • 1+10
        Jeesin tarvetta kirjoitti:

        Onko ruokaapuun nykyään isot jonot? Mun pitäs käydä nyt tiukka paika tuli ??

        On joo. Parin tunnin jonotus on ihan tavallista, usein kestää pidempääkin.


      • ruokitaan nälkäiset
        ruokapalkalla kirjoitti:

        No kuule kun ne vapaa-ehtoiset saavat itse ottaa päältä parhaat ruuat. Niin ainakin yhdellä paikkakunnalla ja miksi eivät saisi. Saavat tavallaan "palkkion" luonnossa.
        Eräskin vapaa-ehtoinen kierteli kauppoja ja haki lohet, lihat ym ja sitten jakeli niitä parhaille ystäville päältä ja tietty otti itselleen vaikka kertoi vievänsä jollekin vanhalle yksinäiselle joka ei pääse jonosta hakeen.

        Olen ollut jakamassa ja tiedän meidän käytännön. Ruoka jaetaan niin tarkkaan kuin se on mahdollista. Sitten tulee ruokaa, jota ei saa jakaa, esim. maitotuotteita, joissa on viimeinen käyttöpäivä mennyt. Jakajat voivat sen maitopurkin ottaa omalla vastuullaan. Ei tuo mainitsemasi käytäntö ainakaan meillä ole käytössä.


      • Tätä mieltä
        ruokapalkalla kirjoitti:

        No kuule kun ne vapaa-ehtoiset saavat itse ottaa päältä parhaat ruuat. Niin ainakin yhdellä paikkakunnalla ja miksi eivät saisi. Saavat tavallaan "palkkion" luonnossa.
        Eräskin vapaa-ehtoinen kierteli kauppoja ja haki lohet, lihat ym ja sitten jakeli niitä parhaille ystäville päältä ja tietty otti itselleen vaikka kertoi vievänsä jollekin vanhalle yksinäiselle joka ei pääse jonosta hakeen.

        "No kuule kun ne vapaa-ehtoiset saavat itse ottaa päältä parhaat ruuat. Niin ainakin yhdellä paikkakunnalla..."

        Meno on kaikkialla aivan sama. Parhaat herkut menevät näiden jakajille ja heidän kavereilleen, muille jää halpa makkara, tämä on väärin!


    • Sivusta kuullut

      Meidän paikkakunnalta käyvät naapuripaikkakunnalla hakemassa hienolla uudella autolla apupaketteja.Ykskin rikas ukko,joka saa eläkettä 4500e käteen,hakee ruokansa mistä ilman saa.Ja yks rikas ukko juoksee kaupan ale-tiskille aina kun tietää että siellä parhaiten on tavaraa.Kaupassa saa juoda myös kahvia ilmaiseksi...Mitä rikkaampi,sen nuukempi,totean.Ahneus senkun kasvaa vanhetessa,kun on köyhistä oloista kotoisin.

    • ruokitaan nälkäiset

      Olen ollut jakamassa ruokaa. Kaupat lahjoittavat pakasteina viimeisen myyntipäivän jälkeen tuotteita ja leipää. Ruokajonossa on kaikenlaisia ihmisiä, mutta keneltäkään ei kysytä, miksi olet siinä. Ruokaa on niin runsaasti, ettei kukaan ole koskaan jäänyt ilman. Ruoka on hyvälaatuista, koska ne ovat pakasteita ja aivan käyttökelpoisia. Olen miettinyt asiaa ja mielipiteeni on, ettei sinne tule juuri kukaan, joka ei sitä apua oikeasti tarvitse. Loppukuusta hakijoita on enemmän kuin alkukuusta. Jotkut esim. yksinhuoltajaäidit ottavat yhteyttä jakajiin ja jos mahdollista, viemme ruokaa myös kotiin. Kaikki eivät pääse hakemaan ruokaa. Ollaan iloisia, että suomessa avun antaminen on laillista ja mahdollista. Kateus on kuitenkin niin syvällä meissä, että se näyttäytyy esim. joissakin kirjoituksissa täällä.

      • sdkfhrguthuhtiuyj

        No mukava että ruokaketjujen bonuksia nauttimatta ( kun ei ole varaa hankkia bonuskorttia, maksais sata euroa S- etukortti - ei kinä ei sellaisia ylimääräisiä laskujen maksamisen jälkeen olisi, että olisi varaa hankkia S- etukortti) ja esim. tällä hetkellä mitään elinkustannuksiin riittävää avustusta yhteiskunnalta nauttimatta ja koskaan ruokajonoissa käymättä ja raha-asiani laillisesti hyvin hoitaneena v*tun kunniallisena kansalaisena oikeasti lukea, että täällä nimettömyydessä kadehditaan kunniallisia ihmisiä jopa autoista ta keskivertopalkasta tai eläkkeistä, naurettavaa. Työikäiset yksinhuoltajaäiditkin ovat varmasti tosi lujilla Suomessa ja sen täysin uskon. He kuitenkin savat kersansa lähes täysikäiseksi asti per kersa nykyisin Suomessa per kersa yli sadan euron kuukausittaisen lapsilisän. Kaikki Suomessa veronmaksajien jälkeläiset vastaavat kolmi- nelikymppiset eivät suinkaan saa automaattisesti mitään sataakaan euroa seitsemäätoista vuotta putkeen automaattisesti joka kuukausi tililleen, tai tonnia kuukaudessa seitsemäntoista vuoden ajan, kuten on asia kuusilapsisilla perheillä. Lapsilisien määrää pitäisi lisätä, mutta koko lapsilisät tehdä valvonnan varaisiksi samalla tavalla, kuin on valvonnan varaista vaikka toimeentulotuen hakeminen: jos siis alaikäisen äiti tai isä käyttäisi valtiolta saamaansa kuukausittaista lapsilisäänsä vaikka omiin uusiin kenkiinsä tai kampajalla tai ihohoidossa käymiseen tai harrastuksiinsa, eikä alaikäisen lapsensa kuukausittaisiin menoihin, voitaisiin seuraavassa kuussa miinustaa -20% perheen lapsilisästä, ja jos sama juttu jatkuisi, seuraavassa kuussa sama ja puolen vuoden jälkeen -40% voitais vähentää kuukausittaisesta lapsilisästä ja palauttaa ennalleen, kun voidan tiliotteella osoittaa, että kaikki valtiolta saadut lapsilisät ovat menneet lapsen kustannuksiin - veikkaan, että lapsilisää haluavien määrä tippuisi puolella, sen jälkeen...


        Toivottavasti ei ikinä ruokajonoihin joudu, kuulostaa kamalalta. Ihmiset tappelee joistakin makkaranpaloista, haloo. Huijarit taas huijaisi tai yrittäis huijata ihmisiä vaikka maailman tappiin, mutta sitä varten meillä on poliisi ja viranomaiset, tai toivottavasti on, ettei huijaamista tapahdu.


    • poiuip

      " Niin. Mutta jos sinulla jää laskelman jälkeen eurokin ylijäämäiseksi! Et saa mitään toimeentulotukea ei sinun sähköä, kotivakuutusta tai julkisenpuolen terveydenhoitoa saatika reseptilääkkeitä makseta.
      Aika rankkaa mutta linja on!

      1. Käteen jää vuokran jälkeen 478 euroa. Myönnetään toimeentulotuki julkisen terveydenhuollon menoihin ja reseptilääkkeisiin maksusitoumuksella. Maksetaan hakijan sähkölasku ja kotivakuutus.

      2. Hakijalla on vuokran jälkeen 482 euroa. Hylätään toimeentulotuki ylijäämäisen laskelman vuoksi.

      Joten ei toimeentulotuki ole mikään itsestäänselvyys ja nykyään etuuskäsittelijät tekevät nämä päätökset. Onni on jos pääsee sosiaalityöntekijän kanssa asioimaan, kun hän voi käyttää harkinnanvaraista myöntäessä toimeentulotukea. "

      Näin asia on. Katsotaan suoraan paljonko jää asumiskulujen jälkeen käteen. Jos on alaikäisiä huollettavia silloin luultavammin sovelletaan jotain muuta.

      Rankkaa on peli...

    • Entä kevytlimsa?

      Onko se jonkun mielestä ruoka-avun väärinkäyttöä, kun otin muun ruuan lisäksi tölkin kaloritonta kevytlimsaa pelkän pantin takia (täällä kassit saa täyttää itse)? Limsan kaadoin suoraan viemäristä alas ilman että edes maistoin sitä. Kalorittomana se ei täytä lainkaan, ja tutkimusten mukaan keinomakeutetut juomat lisää nälkää. Olenko siis pahis joka vei limsan toisen suusta vai teinkö suorastaan hyvän teon, kun ansiostani joku muu välttyi juomasta epäterveellistä kevytlimua?

    • vähän järjestystä

      Eikös sekin ole ruoka-avun väärinkäyttöä että muun maalaiset esim. venäläiset ovat suurin joukoin jonossa. Mielestäni ruoka-apu kuuluisi oman kansan köyhille, menkööt muut omaan maahansa jonottamaan. Ja toiseksi kaikilta pitäisi vaatia työttömyys todistus ja eläkelläisiltä eläkekortti ennen kuin saa ruokakassin, vielä parempi olisi vaatia verotustodistus josta näkyisi tulot.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe