Talouslama ja aivojen suorituskyky

Ikääntymisen vaikutukset ovat joillakin ihmisillä todella dramaattiset. Jotkut terveitä elämäntapoja ja älyllistä toimintaa harjoittaneet yksilöt saattavat säilyttää aivojensa toimintakyvyn huipputasolla vielä iäkkäänäkin. Esimerkiksi shakissa on maailman huipulla pysytelty vielä sangen myöhäiselläkin iällä. Sitten löytyvät ne dramaattiset tapaukset, joissa älyllinen suorituskyky romahtaa jo nuoruusiässä joutilaisuuden ja älyllisen tyhjäkäynnin seurauksena. Tähän kun lisätään viinan kanssa lutraaminen, niin eipä ihme, jos aivot eivät sitten myöhemmällä iällä toimi enää ollenkaan.

Taloudellisten lainalaisuuksien hahmottaminen ei ole helppo tehtävä. Ei varsinkaan, jos aivot eivät ole saaneet tähän harjoitusta. Monesti kuvitellaan, että taloudellinen ajattelu vaatisi suurta matemaattista lahjakkuutta, mutta tämä ei ole koko totuus. Pikemminkin päinvastoin. Ihminen ei toimi matemaattisen tarkasti eikä välttämättä edes siten kuin taloudelliset teoriat olettavat, vaan ihmisen toiminta ohjautuu mitä suurimmassa määrin erilaisten ja toistensa kanssa ristiriidassakin olevien motiivien mukaisesti. Talouden ymmärtäminen vaatii myös sosiologista mielikuvitusta, kykyä hahmottaa tiettyjä taloudellisia rakenteita ja niiden välisiä vuorovaikutuksia.

Moni taloudellisena guruna pidetty henkilö on esittänyt jos jonkinlaista lääkettä meneillään olevaan taloudelliseen laskusuhdanteeseen. Muiden muassa verojen selektiivistä alentamista siten, että tuloveroja alennettaisiin ja vastaavasti arvonlisäveroja ja kiinteistöveroja korotettaisiin minkä lisäksi eläkkeelle pääsyikää pitäisi myöhentää ja opiskeluaikoja lyhentää. Lääkkeitä, joita juuri on kokeiltu, mutta joissa ei ole järjen häivää.

Mitä järkeä on laskea toisia veroja ja samaan aikaan korottaa toisia veroja? Eikö tulos ole plus miinus nolla? Tilannehan on tuttu jo hölmölästä, jossa miekkoset leikkasivat peittoa toisesta päästä ja lisäsivät leikatun osan peiton toiseen päähän. Sama koskee eläkkeelle pääsyiän myöhentämistä. Jos taloudellinen toimeliaisuus ei lisäänny, vaan päin vastoin koko ajan supistuu, niin ei tästäkään lääkkeestä mitään hyötyä ole. Ihmisethän ovat vain työttömänä entistä pidempään. Näin käy myös, kun nuori työnnetään koulusta työttömyyskortistoon entistä aikaisemmin.

Täytyy oikein ihmetellä millä järjenjuoksulla väitetään, että kun ihmisen ikä koko ajan pitenee, niin pitää myös tehdä työtä pitempään. Kun työtä ei ole, niin sitä ei sitten ole. Ei siinä ole silloin mitään tekemistäkään. Ja jos onkin, niin mitä työtä? Se vähä työ, jota enää on tarjolla, on suunniteltu nuoria varten. Tämänhän näkee jo siitä, ettei ikäihmisiä enää juuri työhön oteta. Kehitys puolestaan kulkee kohti automaatiota ja entistä vähäisempää työvoiman tarvetta.

Ainoa tehokas lääke, jolla talous saadaan käynnistymään, on yksinkertaisesti taloudellisten säännösten höllentäminen. Aina, kun taloudellista säätelyä löysätään, talous elpyy. Näin kävi 1990 -luvun taitteessa Suomessa, kun rahamarkkinat vapautettiin. Näin kävi USA:ssa, kun pankkiirit saivat vapauden kehitellä uusia niin sanottuja rahoitusinstrumentteja. Taloushan lähti lentoon kuin telkkä pöntöstä.

Ainoa suuri probleemi tässä taloudellisten sääntöjen höllentämisessä on se, miten saada lentoon lähtenyt talous takaisin hallintaan. Korjaavat toimenpiteet voivat olla tarpeettomankin rankkoja, kuten Suomessa 90 -luvun lama osoitti ja nyt sitten tämä eurooppalainen lama, jota unioni on kaikin kuviteltavissa olevin keinoin yrittänyt vielä syventää ryhtymällä edelleen kurjistamaan jo ennestäänkin kurjistumassa olevaa taloutta.

Viimeaikaiset lamat ovat osoittaneet myös sen, etteivät keskuspankit ole olleet tehtäviensä tasalla. Jos talous uhkaa kurjistua, keskuspankin pitää laittaa talouteen vauhtia ja päinvastoin. Mutta mitä tekee esimerkiksi Euroopan keskuspankki? Vasta nyt se näyttää ryhtyvän toimenpiteisiin, joihin sen olisi pitänyt tarttua vuosia sitten.

Voi myös pelätä pahaa, kun Euroopan talous- ja työllisyysasioista vastaamaan on laitettu Jyrki Katainen -niminen mies. Ongelma ei tietenkään ole itse Jyrki Katainen, vaan hänen Suomessa oppimansa talousopilliset lääkkeet. Eräänlaiset "Iiro&Raimo pills" -valmisteet.

32

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siis mita hattua

      "Ainoa tehokas lääke, jolla talous saadaan käynnistymään, on yksinkertaisesti taloudellisten säännösten höllentäminen"


      Mitä vi....ua, onko sinusta tullut Teekutsuliikkeen äärikapitalisti?????

      • Mitäs luulet? Arveletko, että esimerkiksi auto rullaa kevyesti, jos on käsijarru päällä? Tai mitenkä sodankäynti onnistuu, jos ase on kaapissa ja kaapin avain sisäministerillä? Tai mitenkä syöminen onnistuu, jos kunnallinen perunankuorija viettää lakisääteistä vuosilomaa?


      • tämäauttaisiheti
        Seppo_Ilmarinen kirjoitti:

        Mitäs luulet? Arveletko, että esimerkiksi auto rullaa kevyesti, jos on käsijarru päällä? Tai mitenkä sodankäynti onnistuu, jos ase on kaapissa ja kaapin avain sisäministerillä? Tai mitenkä syöminen onnistuu, jos kunnallinen perunankuorija viettää lakisääteistä vuosilomaa?

        Tai jos korkea palkkataso estää tuottamasta tuotteita ja palveluita kilpailukykyiseen hintaan?

        Miten olisi palkkojen vapauttaminen, eli vapaus sopia palkkojen tasosta työntekijän ja työnantaja kesken? Talous lähtisi ennenäkemättömään nousuun välittömästi.


      • tämäauttaisiheti kirjoitti:

        Tai jos korkea palkkataso estää tuottamasta tuotteita ja palveluita kilpailukykyiseen hintaan?

        Miten olisi palkkojen vapauttaminen, eli vapaus sopia palkkojen tasosta työntekijän ja työnantaja kesken? Talous lähtisi ennenäkemättömään nousuun välittömästi.

        En lähtisi tekemään näitä todennäköisiä palkanleikkauksia pelkästään työntekijän kustannuksella. Tilapäinen palkanalennus voitaisiin kompensoida vaikka julkisista varoista, koska jos työllisyyttä saataisiin näin parannettua, niin toimenpide maksaisi itsensä takaisin. Kenties jopa korkojen kera.

        Olen ehdottanut yli kaksivuotta työttömänä olevien ikkäiden työntekijöiden eläkkeelle päästämistä ja sitä, että työelämän ulkopuolella olevien sosiaalisten tulonsiirtojen varassa eläville sallittaisiin nykyistä suuremmat mahdollisuudet tulonhankintaan ilman että tulonsiirrot tästä vaarantuvat.

        Tähänkään tuskin tarvitsisi mennä, jos rahan hinta olisi matala ja rahan saatavuus muutoinkin helppoa. Oleellista on myös ostovoimasta huolehtiminen ja toimivat koitimarkkinat.

        Pelkästään vientiin panostaminen vääristää kotimarkkinat ja siirtää investoinnit ulkomaille. Tämä taas vain lisää ahdinkoa kotimaassa. Tästä syystä esimerkiksi EK on täysin metsässä politiikkoineen, kun se pyrkii tekemään viennistä jonkinlaista talouden pelastajaa.


      • 32323232232332
        Seppo_Ilmarinen kirjoitti:

        En lähtisi tekemään näitä todennäköisiä palkanleikkauksia pelkästään työntekijän kustannuksella. Tilapäinen palkanalennus voitaisiin kompensoida vaikka julkisista varoista, koska jos työllisyyttä saataisiin näin parannettua, niin toimenpide maksaisi itsensä takaisin. Kenties jopa korkojen kera.

        Olen ehdottanut yli kaksivuotta työttömänä olevien ikkäiden työntekijöiden eläkkeelle päästämistä ja sitä, että työelämän ulkopuolella olevien sosiaalisten tulonsiirtojen varassa eläville sallittaisiin nykyistä suuremmat mahdollisuudet tulonhankintaan ilman että tulonsiirrot tästä vaarantuvat.

        Tähänkään tuskin tarvitsisi mennä, jos rahan hinta olisi matala ja rahan saatavuus muutoinkin helppoa. Oleellista on myös ostovoimasta huolehtiminen ja toimivat koitimarkkinat.

        Pelkästään vientiin panostaminen vääristää kotimarkkinat ja siirtää investoinnit ulkomaille. Tämä taas vain lisää ahdinkoa kotimaassa. Tästä syystä esimerkiksi EK on täysin metsässä politiikkoineen, kun se pyrkii tekemään viennistä jonkinlaista talouden pelastajaa.

        Eli ratkaisu olisi "Sipilän Sosialismi" jossa yritysten kulut laitetaan valtion maksettaviksi, tuotot käärisivät tietysti omistajat. Tätähän Kepu tosiaan ajaa. Ei vain kovin pitkään valtion talous tällaista kestä, jo nyt ollaan lirissä mm. ylimitoitettujen maataloustukien ja energiatukien kanssa.

        Pitihän se arvata että tarjoajat jotain sosialismin variaatiota...


      • 32323232232332 kirjoitti:

        Eli ratkaisu olisi "Sipilän Sosialismi" jossa yritysten kulut laitetaan valtion maksettaviksi, tuotot käärisivät tietysti omistajat. Tätähän Kepu tosiaan ajaa. Ei vain kovin pitkään valtion talous tällaista kestä, jo nyt ollaan lirissä mm. ylimitoitettujen maataloustukien ja energiatukien kanssa.

        Pitihän se arvata että tarjoajat jotain sosialismin variaatiota...

        Päin vastoin ehdotukseni on pohjimmiltaan markkinatalouden lakien mukainen. Työllistämistä voitaisiin vauhdittaa antamalla yrityksille vaikkapa "työllistämisvarauksen" -tyyppinen mahdollisuus saada helpotusta esimerkiksi veroistaan ja käyttää tätä varausta uuden henkilöstön palkkaamiseen tai sitten takaisinmaksuun parempina taloudellisina aikoina.

        Jos sitten työelämästä syrjässä olevalle tarjotaan nykyistä suurempi mahdollisuus ansaita lisää ilman yhteiskunnallisen tuen vähentymistä, niin tämähän mitä todennäköisimmin vain lisää työllisten määrää ja siten lisää myös yhteiskunnallista tulonmuodostusta.

        Sipilän sosialismista en ole kuullut edes puhuttavan.


      • ????????????????
        Seppo_Ilmarinen kirjoitti:

        En lähtisi tekemään näitä todennäköisiä palkanleikkauksia pelkästään työntekijän kustannuksella. Tilapäinen palkanalennus voitaisiin kompensoida vaikka julkisista varoista, koska jos työllisyyttä saataisiin näin parannettua, niin toimenpide maksaisi itsensä takaisin. Kenties jopa korkojen kera.

        Olen ehdottanut yli kaksivuotta työttömänä olevien ikkäiden työntekijöiden eläkkeelle päästämistä ja sitä, että työelämän ulkopuolella olevien sosiaalisten tulonsiirtojen varassa eläville sallittaisiin nykyistä suuremmat mahdollisuudet tulonhankintaan ilman että tulonsiirrot tästä vaarantuvat.

        Tähänkään tuskin tarvitsisi mennä, jos rahan hinta olisi matala ja rahan saatavuus muutoinkin helppoa. Oleellista on myös ostovoimasta huolehtiminen ja toimivat koitimarkkinat.

        Pelkästään vientiin panostaminen vääristää kotimarkkinat ja siirtää investoinnit ulkomaille. Tämä taas vain lisää ahdinkoa kotimaassa. Tästä syystä esimerkiksi EK on täysin metsässä politiikkoineen, kun se pyrkii tekemään viennistä jonkinlaista talouden pelastajaa.

        Eli Miten?

        "...Tilapäinen palkanalennus voitaisiin kompensoida vaikka julkisista varoista,..."


      • ??????????????????
        32323232232332 kirjoitti:

        Eli ratkaisu olisi "Sipilän Sosialismi" jossa yritysten kulut laitetaan valtion maksettaviksi, tuotot käärisivät tietysti omistajat. Tätähän Kepu tosiaan ajaa. Ei vain kovin pitkään valtion talous tällaista kestä, jo nyt ollaan lirissä mm. ylimitoitettujen maataloustukien ja energiatukien kanssa.

        Pitihän se arvata että tarjoajat jotain sosialismin variaatiota...

        Missä Sipilä on tuota esittänyt?

        Jos väittää pitä'ä myös perustella.


      • ???????????????? kirjoitti:

        Eli Miten?

        "...Tilapäinen palkanalennus voitaisiin kompensoida vaikka julkisista varoista,..."

        Jos nyt varsinaisia palkanalennuksia, niin ainakin tyytymistä vain nimellisiin palkankorotuksiin, on kompensoitu jo vuosikymmeniä eri tavoin kolmikantaneuvotteluissa.


      • ???????????????? kirjoitti:

        Eli Miten?

        "...Tilapäinen palkanalennus voitaisiin kompensoida vaikka julkisista varoista,..."

        Käyttämäni ilmaus "tilapäinen palkanalennus" on hieman harhaanjohtava, koska palkkoihin ei puututtaisi, vaan esimerkiksi juuri varauksen avulla yritys voisi saada yhteiskunnan tukea työllistämiseen aivan sen mukaan miten katsoo tarpeelliseksi. Varaus toimii siis yrityksen maksamien verojen kautta siten, että työllistävä yritys maksaisi vähemmän veroa kuin sellainen yritys, joka ei työllistä.


      • huuhaa...
        Seppo_Ilmarinen kirjoitti:

        Käyttämäni ilmaus "tilapäinen palkanalennus" on hieman harhaanjohtava, koska palkkoihin ei puututtaisi, vaan esimerkiksi juuri varauksen avulla yritys voisi saada yhteiskunnan tukea työllistämiseen aivan sen mukaan miten katsoo tarpeelliseksi. Varaus toimii siis yrityksen maksamien verojen kautta siten, että työllistävä yritys maksaisi vähemmän veroa kuin sellainen yritys, joka ei työllistä.

        Kerro tarkemmin käytännön yksityiskohdista.


      • huuhaa... kirjoitti:

        Kerro tarkemmin käytännön yksityiskohdista.

        Esittämäni ajatus on täysin selkeä ja kaikille edes tilinpidon alkeet hallitseville tuttu. Ideassani annetaan yrityksille tukea henkilöstön palkkaamiseen siten, että henkilöstöä lisää palkkaava yritys pääsee pienemmillä veroilla kuin sellainen, joka kasaa halleihinsa pelkkiä koneita.

        Mitä jyrkemmäksi tämä ero etu työn hyväksi tehdään sitä enemmän työvaltaisemmaksi tuotanto muodostuu. Kenties palveluvaltaisemmaksi, koska luulen, että varsinaisen sorvaamisen tekevät tässä maailmassa ja tulevassa yhä enemmän koneet ja robotit.

        Ajatukseni pitää sisällään myös sen, että samaan aikaan, kun annetaan verohelpotusta yrittäjille työllistämisen hyväksi, työelämän ulkopuolisille sallitaan entistä suuremmat ansiomahdollisuudet sosiaalisia tulonsiirtoja menettämättä.

        Näin menetellen saadaan lisää väkeä tuotantoon, mikä on ollut tavoitteena myös meneillään olevassa elämää suuremmassa kestävyysvajekeskustelussa.


    • JOHTAJA J:LLÄ

      Pitäisköhän meidän lähteä selkeästi työssä oppimisen suuntaan? Se lisäisi aktiivisuutta ja saisimme ehkä palautettua ainakin osan kädeentaitoja, jotka ovat katoamassa.

      Ruotsissa työttömyys vähenee ja täällä lisääntyy. Liekö osin eri valuutoista johtuvaa?

      Taloudellisista asioista ymmärtävistä puhuttaessa on Katainen aika lähellä nollaa.

      • ruotsissa korkealla

        Itse kyllä miettisin mitä Saksassa, Tanskassa ja Britaniassa on tehty oikein, ei tuo valuutta näytä vaikuttavan mitään Eurooppalaisten maiden työttömyysasteisiin.

        linkin toimivuudesta en ole varma


        https://www.google.fi/publicdata/explore?ds=z8o7pt6rd5uqa6_&met_y=unemployment_rate&idim=country:dk:no:se&hl=fi&dl=fi#!ctype=l&strail=false&bcs=d&nselm=h&met_y=unemployment_rate&fdim_y=seasonality:sa&scale_y=lin&ind_y=false&rdim=country_group&idim=country:dk:se:fi:uk:nl:de&ifdim=country_group&tstart=971470800000&tend=1407963600000&hl=fi&dl=fi&ind=false


      • Kannattaakohan oppimista ylipäätään jaotella? Pääasia, että oppii. Työssäoppiminen on tyypillisesti tarkoittanut hyvin yksinkertaisia työtehtäviä, jotka tosiaan ovat sellaisia, etteivät ne erillistä koulutusta juuri tarvitse.

        Mutta jos haluamme korkean jalostusasteen tuotteita ja innovatiivisuutta, niin kyllä silloin koulutukseltakin vaaditaan enemmän. Eikä tämä koulutus taida onnistua samalla kun kääntää ruuvia pari kierrosta myötäpäivään? Opiskelu vaatii nähdäkseni tiedonhankintaa ja tiedonkäsittelyä ja aikaa myös ajatteluksi kutsutulle ilmiölle.

        Mikään ei tietenkään estä opiskelua työpaikallakin, mutta epäilen, ettei se normaalin ja tavanomaisen työn ohessa onnistu. Ei ainakaan parhaalla mahdollisella tavalla.


      • ruotsissa korkealla kirjoitti:

        Itse kyllä miettisin mitä Saksassa, Tanskassa ja Britaniassa on tehty oikein, ei tuo valuutta näytä vaikuttavan mitään Eurooppalaisten maiden työttömyysasteisiin.

        linkin toimivuudesta en ole varma


        https://www.google.fi/publicdata/explore?ds=z8o7pt6rd5uqa6_&met_y=unemployment_rate&idim=country:dk:no:se&hl=fi&dl=fi#!ctype=l&strail=false&bcs=d&nselm=h&met_y=unemployment_rate&fdim_y=seasonality:sa&scale_y=lin&ind_y=false&rdim=country_group&idim=country:dk:se:fi:uk:nl:de&ifdim=country_group&tstart=971470800000&tend=1407963600000&hl=fi&dl=fi&ind=false

        Kovasti ainakin on valitettu euron liian korkeaa kurssia, jonka on sanottu heikentäneen eurooppalaisten tuotteiden kysyntää. Ja jos tämä pitää paikkansa, niin tottakai se vaikuttaa työllisyyteenkin.


    • MPP

      Kaikkea sitä kokee ja näkee, kun vanhaksi elää. Sinä joka olet enemmän tunnettu täällä kapitalismin vastaisista mielipiteistä, kehut nyt estottomasti uusliberalistista talouspolitiikkaa, joka on lähettänyt talouden lentoon. Muistukseksi vaan, että vuonna 2008 alkanut finanssikriisi oli eräs uusliberalistisen talouspolitiikan seurauksia. Eikä se tainnut lähettää taloutta mihinkään nousukiitoon sen paremmin jenkeissä kuin meilläkään.

      Verotuksen osalta lasken näkemyksesi puhtaan tietämättömyyden piikkiin. Ei nimittäin todellakaan ole sama mitä verotetaan. Se johtuu siitä, että verotuksella on toiminnallisia vaikutuksia eli ne vetristävät aina jotakin jäsentä ihmislihassa. Kun verotus kohdistuu laiskaan pääomaan, ihmisillä on taipumus etsiä varoilleen vaihtoehtoisia käyttötapoja. Ehkä parhaassa tapauksessa silloin käykin niin, että verotuksen muutoksen ansiosta laiska pääoma muuttuu ahkaraksi alkaa rakentaa Suomeenkin uusia investointeja.

      Kyn työn verotusta pienennetään, se tarkoittaa, että ihmisillä on enemmän rahaa kuluttaa. Yleensä kulutuksen lisäämiseen tähtäävät verokeinot poikivat uutta työtä ja toimeentuloa. Sen sijaan laiskaan ja verotuksellisesti edulliseen kiinteään omaisuuteen sijoittaminen ei tuota lyhyellä tähtäimellä kuin kuluja yhteiuskunnalle.

      Wahlroosin ajatuksiin ja skenaarioihin on syytä suhtautua vakavasti. Hänhän on henkilönä taloudellisesti täysin riippumaton, kun rahaa on niin, ettei p-lle taivu. Wahlroos näkee talouden kokonaiskuvan ohi lyhyiden kvartaalien ja hallituskausien. Trendi on ollut suomalaisten kohdalla valitettavan huono ja jotain tarttis tehrä. Kun sitten tulee edes yksi ehdotus sen tekemisen puolesta, sitä ei ole syytä muitta mutkitta tyrmätä, vaan aloittaa järkevä keskustelu sen pohjalta, vaikka kuinka tekisi mieli olla eri mieltä.

      Taloudellisen ajattelun ydin ei ole oikeastaan taloudellinen vaan psykologinen. Se miten ihmiset reagoivat ympäröivään maailmaan olosuhteiden muuttuessa. Pakko ajaa ihmiset vaikka kerjäämään ja keräämään raaka-aineita kaatopaikoilta. Lievemmässä muodossa ihmiset etsivät suhteellisia etuja ja toimivat sen mukaan. Siksi esim. ajatus työttömyysturvasta katastrofeja vastaan voi olla ihan järkevä, kun Nalle esittää, että annetaan reilumpi työttömyyskorvaus pariksi kuuakudeksi katastrofia vastaan, mutta sen jälkeen edellyetään katastrofin kohteelta nykyistä enemmän ponnisteluja työn löytämiseksi, koska tekemätöntä työtäkin näyttäisi olevan tarjolla, kun vaan hinnasta sovitaan. En tiedä , onko sellainen kannatettava ajatus, mutta ei sitä kannata ihan lonkaltakaan tyrmätä.

      • Rohkenen olla eri mieltä tietämättömyydestäni. Tarkastele verotusta kokonaisvaltaisesti, niin havaitset, että veron kevennys siellä korottaa verotusta toisaalla. Ei pääoma ole sen laiskempaa kuin sen käyttäjä tai työläinenkään, pikemminkin päinvastoin. Nythän laiskaksi mainostamasi pääoma sai suoranaisen joululahjan, kun yhteisövero laskettiin 20:een prosenttiin. Näin ollen iso W saisi kyllä aktivoida itse itsensä pikemmin kuin yrittää kierittää verorasitusta jo muutenkin rasitetuille viljelijöille tai asunnon omistajille. Kiinteistöveron nostohan ei tee muuta kuin nostaa jo ennestäänkin järjettömän korkeita asumiskustannuksia.

        Täytyy palata vielä jossakin yhteydessä asiaan, koska nyt minun on pakko juoda kahvia.


      • Lukossa ollaan

        Talouden kriisi näyttää koettelevan erityisen kovasti Suomea. Miksiköhän? Naapurimme Ruotsi on pärjännyt paljon paremmin, samoin muut pohjoismaat. Tosin Ruotsi romahtaa lähivuosien aikana, kiitos sosialidemokraattien paluun hallitusvastuseen - siis taloudellisen vastuuttomuuden ajan paluu. Ruotsin onni on oma valuutta jonka devalvoituminen pitää ruotsalaiset tuotteet hinnallisesti vientikelpoisina.

        Meillä on liian monta lukitusvaikutusta joiden vuoksi nousua ei saada aikaiseksi millään. Työmarkkinoiden jäykkyys, eurojäsenyys, liian korkea kokonaisveroaste, ikääntyminen, suhteettoman kokoinen julkinen sektori jne...

        Valtion rahantarve on niin huikea, ettei kokonaisveroastetta saada alennettua. Jos tuloveroa alennetaan, joudutaan nostamaan kulutusveroja. Vaikutus on tortta på tortta, käteen jää rahaa hieman enemmän, mutta ostettava kallistuu joten loppujen lopuksi ei olekkaan varaa ostaa yhtään aiempaa enemmän. Julkisen talouden purkaminen on vaikeaa, joten rahantarve on ja pysyy, etenkin kun meilläkin on demarien (ja vihreiden) vaikutuksesta vastuuttomuutta hallituksessa enemmän kuin tarpeeksi.

        Eurojäsenyys toimi pitkään eduksemme, nyt se toimii meitä vastaan, kun kilpailijamme, eritoten muut pohjoismaat hyötyvät omista valuutoistaan ja sen suomasta viennin helpottumisesta. Euroalueen sisäinen eriseuraisuus, niin talouden koon kuin vaikkapa hintatasojen suhteen, on johtanut euroalueen omaan sisäiseen kriisiin, josta siitäkin Suomi kärsii pahasti.

        Suomen pelastaisi vain sisäinen devalvaatio, siis palkkojen lasku, mutta siihen ei työmarkkinoilla ole valmiutta, päinvastoin, siellä valitaan mieluummin satojen tuhansien työttömyys kuin työllisyys hieman pienemmin etuuksin.

        Toinen pelastus olisi kokonaisveroasteen lasku, mutta siihen ei ole edellytyksiä tuon valtion rahantarpeen vuoksi. Jo nyt elämme velaksi, joten mitäs teet. Ainakaan tuloja, siis veroja, ei voida pienentää. Lipposen hallitukset kykenivät vielä veroasteen alentamisen ja tilapäisen velkaantumisen avulla nostamaan talouden ylös, nyt velkaa on liikaa jotta ns velkaelvytys tulisi kyseeseen.

        Uusi hallitus, jossa toivottavasti SDP ja Vihreät eivät ole mukana, joutuu tiukentamaan talouskuria ja vetämään hanoja kiinni. Muutoin Suomi on seuraava eurokriisiin kaatuva talous.


      • MPP
        Lukossa ollaan kirjoitti:

        Talouden kriisi näyttää koettelevan erityisen kovasti Suomea. Miksiköhän? Naapurimme Ruotsi on pärjännyt paljon paremmin, samoin muut pohjoismaat. Tosin Ruotsi romahtaa lähivuosien aikana, kiitos sosialidemokraattien paluun hallitusvastuseen - siis taloudellisen vastuuttomuuden ajan paluu. Ruotsin onni on oma valuutta jonka devalvoituminen pitää ruotsalaiset tuotteet hinnallisesti vientikelpoisina.

        Meillä on liian monta lukitusvaikutusta joiden vuoksi nousua ei saada aikaiseksi millään. Työmarkkinoiden jäykkyys, eurojäsenyys, liian korkea kokonaisveroaste, ikääntyminen, suhteettoman kokoinen julkinen sektori jne...

        Valtion rahantarve on niin huikea, ettei kokonaisveroastetta saada alennettua. Jos tuloveroa alennetaan, joudutaan nostamaan kulutusveroja. Vaikutus on tortta på tortta, käteen jää rahaa hieman enemmän, mutta ostettava kallistuu joten loppujen lopuksi ei olekkaan varaa ostaa yhtään aiempaa enemmän. Julkisen talouden purkaminen on vaikeaa, joten rahantarve on ja pysyy, etenkin kun meilläkin on demarien (ja vihreiden) vaikutuksesta vastuuttomuutta hallituksessa enemmän kuin tarpeeksi.

        Eurojäsenyys toimi pitkään eduksemme, nyt se toimii meitä vastaan, kun kilpailijamme, eritoten muut pohjoismaat hyötyvät omista valuutoistaan ja sen suomasta viennin helpottumisesta. Euroalueen sisäinen eriseuraisuus, niin talouden koon kuin vaikkapa hintatasojen suhteen, on johtanut euroalueen omaan sisäiseen kriisiin, josta siitäkin Suomi kärsii pahasti.

        Suomen pelastaisi vain sisäinen devalvaatio, siis palkkojen lasku, mutta siihen ei työmarkkinoilla ole valmiutta, päinvastoin, siellä valitaan mieluummin satojen tuhansien työttömyys kuin työllisyys hieman pienemmin etuuksin.

        Toinen pelastus olisi kokonaisveroasteen lasku, mutta siihen ei ole edellytyksiä tuon valtion rahantarpeen vuoksi. Jo nyt elämme velaksi, joten mitäs teet. Ainakaan tuloja, siis veroja, ei voida pienentää. Lipposen hallitukset kykenivät vielä veroasteen alentamisen ja tilapäisen velkaantumisen avulla nostamaan talouden ylös, nyt velkaa on liikaa jotta ns velkaelvytys tulisi kyseeseen.

        Uusi hallitus, jossa toivottavasti SDP ja Vihreät eivät ole mukana, joutuu tiukentamaan talouskuria ja vetämään hanoja kiinni. Muutoin Suomi on seuraava eurokriisiin kaatuva talous.

        Julkista sektoria pitää supistaa ja tämä nykyinen hallitushan otti sen päätehtäväkseen. Kuntarakenne- ja soteuudistukset ovat juuri sitä itseään, mutta valitettavasti siinä on edetty hitaasti. Julkisen sektorin valtava hajanaisuus johtaa ylikapasitettin tarjontaan. Kun joka kunnassa pitää olla oma sairaala, oma jäähalli, oma oopperatalo ja ties mitä, niin tässä sitä ollaan. Nyt voi vaan kysyä, mikä puolueistamme on ajanut ja puolustanut tällaista tyhjäkäyntiä. Hallitus on tehny päätöksiä rakenneuudistuksista ja edellyttänyt, että eläkeuudistus etenee. Nykyinen hallitus on ainakin paperilla ja tavoitetasolla tehnyt sata kertaa enemmän julkisen talouden tasapiainottamiseksi kuin edeltäjänsä, missä jo yksin pääministerin asenne oli hallituskaudelle lähdettäessä sellainen, että päähuoksi tuli jakovaran suuruus. Kepu oli tässä jakovarahuumassa vielä hallituksensa loppupuolellakin, kun se ei edes suostunut mihinkään keskusteluun leikkauksista. Tämä kaikki on näemmä jäänyt sinulta huomaamatta.

        Suomen näkymät ovat heikonlaiset, mutta palkkojen alentamiseen ei tunnu kukaan muu kuin sinä uskovan keinona ratkaista tilanne. Palkkojen alentaminen tarkoittaa deflatiokehitystä, jota on perinteisesti pidetty kaikkien pitkäaikaisten talouskriisen äitinä. Monen muun mielestä näyttäisi riittävän se, että pidättäydytään suurista palkankorotuksista eli ainakin yli inflaatiokehityksen menevistä. Joillakin matalapalkka-aloilla työtä voi syntyä palkkoja alentamallakin. Nämä alat alkvatkin olla jo pitkälti vierastyövoiman varassa.

        Suomi on edelleen rankattu yhdeksi maailman kilpailukyisemmäksi maaksi. Sitä vasten palkkojen alennus keinona ongelmien ratkaisuun istuu varsin huonosti. Et näy ottavan huomioon sitä, että ongelmaa on Suomen vientikohteissa ja niihin ongelmiin meidän on aika huon vaikuttaa. Euroopan heikko kysyntätilanne on finanssikriisin seurausta ja vaikeudet Venäjän viennin suhteen taitavat olla korkeammassa kädessä tai ainakin Putinin hanskassa.

        Palkkojen alentaminen tarkoittaa kysännän heikontymistä, mikä nopeasti heijastuu työpaikkojen määriin vähäntäen niitä. Suomen tulisi tähdätä mieluummin palkkojen korottamiseen eli sellaisen työn painottamiseen, mistä ulkomailla on kysyntää ja muualla vähän tarjontaa. Nyt vaan työnantajien ja omistajien ahneus välillä voittaa kaikkinaisen isänmaallisuuden. Tuore esimerkki on loistavan yrityksen eli Vaconin myyminen ulkomaille. Kepun puheenjohtajalla on itsellään samanlaista kokemusta suomalaisen osaamisen myymisestä ulkomaille. Ei siinä paljon työhalukkuus auta, jos osaaminen ja innovaatiot myydään heti eniten tarjoavalle. Toista oli ennen, kun yritysten sihti oli kymmeniä vuosia tai ääretön.

        Kokonaisveroasteen laskulle on nyt hyvät edellytykset, mutta kepujohtoinen hallitus todennäköisesti tuhoaa sen täysin. Jos joku puolue on Suomen taloudelle vaaraksi, se on Kepu. Se ei laske rahoja silloin, kun aluepolitiikkaa toteutetaan. Asumattomankin kunnan siltahanke on silloin tuiki tarpeelliseksi koettu investointi. Jo nyt Kepussa on vahvaa kritiikkiä ruuhka-Suomen tiehankkeita kohtaan. Kepun mielestä rahaa pitäisi sellaisiin teihin, jotka eivät kulu lainkaan, kun niillä ei ajeta.

        Jos Kepu nousee pääministeripuolueeksi, sillon on suuri vaara, että jakovaramalli tullee taas ajankohtaiseksi kuten edelliselläkin kerralla. Hallituskumppaneikseen Kepu valitsee silloin persut ja SDP:n, jotka haluavat nekin päästä ojentamaan auttavan kätensä kohden äänestäjiään. Se olisi kieltmättä katastrofihallitus. Ei SDP:n vaan Kepun vuoksi kuten viime kerrallakin näiden ollessa hallituksessa.


      • Lukossa ollaan kirjoitti:

        Talouden kriisi näyttää koettelevan erityisen kovasti Suomea. Miksiköhän? Naapurimme Ruotsi on pärjännyt paljon paremmin, samoin muut pohjoismaat. Tosin Ruotsi romahtaa lähivuosien aikana, kiitos sosialidemokraattien paluun hallitusvastuseen - siis taloudellisen vastuuttomuuden ajan paluu. Ruotsin onni on oma valuutta jonka devalvoituminen pitää ruotsalaiset tuotteet hinnallisesti vientikelpoisina.

        Meillä on liian monta lukitusvaikutusta joiden vuoksi nousua ei saada aikaiseksi millään. Työmarkkinoiden jäykkyys, eurojäsenyys, liian korkea kokonaisveroaste, ikääntyminen, suhteettoman kokoinen julkinen sektori jne...

        Valtion rahantarve on niin huikea, ettei kokonaisveroastetta saada alennettua. Jos tuloveroa alennetaan, joudutaan nostamaan kulutusveroja. Vaikutus on tortta på tortta, käteen jää rahaa hieman enemmän, mutta ostettava kallistuu joten loppujen lopuksi ei olekkaan varaa ostaa yhtään aiempaa enemmän. Julkisen talouden purkaminen on vaikeaa, joten rahantarve on ja pysyy, etenkin kun meilläkin on demarien (ja vihreiden) vaikutuksesta vastuuttomuutta hallituksessa enemmän kuin tarpeeksi.

        Eurojäsenyys toimi pitkään eduksemme, nyt se toimii meitä vastaan, kun kilpailijamme, eritoten muut pohjoismaat hyötyvät omista valuutoistaan ja sen suomasta viennin helpottumisesta. Euroalueen sisäinen eriseuraisuus, niin talouden koon kuin vaikkapa hintatasojen suhteen, on johtanut euroalueen omaan sisäiseen kriisiin, josta siitäkin Suomi kärsii pahasti.

        Suomen pelastaisi vain sisäinen devalvaatio, siis palkkojen lasku, mutta siihen ei työmarkkinoilla ole valmiutta, päinvastoin, siellä valitaan mieluummin satojen tuhansien työttömyys kuin työllisyys hieman pienemmin etuuksin.

        Toinen pelastus olisi kokonaisveroasteen lasku, mutta siihen ei ole edellytyksiä tuon valtion rahantarpeen vuoksi. Jo nyt elämme velaksi, joten mitäs teet. Ainakaan tuloja, siis veroja, ei voida pienentää. Lipposen hallitukset kykenivät vielä veroasteen alentamisen ja tilapäisen velkaantumisen avulla nostamaan talouden ylös, nyt velkaa on liikaa jotta ns velkaelvytys tulisi kyseeseen.

        Uusi hallitus, jossa toivottavasti SDP ja Vihreät eivät ole mukana, joutuu tiukentamaan talouskuria ja vetämään hanoja kiinni. Muutoin Suomi on seuraava eurokriisiin kaatuva talous.

        Suomen ongelma on, tietysti paitsi tyhmyys, niin tietysti se järjetön säätäminen, jota kaikessa toiminnassa on harjoitettu. Enää edes suolen tyhjentäminen ei onnistu ilman, että täytyy olla poliisi kytsimässä sitä, että toiminto toteutetaan kaikkien taiteen, ts. byrokratian, sääntöjen mukaisesti. Keskusta on tässä suhteessa aivan oikealla asialla, kun on ryhtynyt vaatimaan näiden järjettömyyksien ilmentymien purkamista tai ainakin järkeistämistä.

        Palkkoja ei tietenkään pidä ryhtyä alentamaan, ei siis toista niin kutsuttua työreformia, vaan pikemminkin pyrkimys pitäisi olla työpaikkojen lisääminen sikäli mikäli ei valita tehostetun automaation linjaa, jossa työ pyritään automatisoimaan mahdollisimman pitkälle ja ryhdyttäisiin pohtimaan uusia vaihtoehtoisia tulonjakomalleja, malleja, jotka eivät enää perustuisi perinteiseen fordistiseen verstaalla heilumiseen. Kansalaispalkka olisi tästä johdonmukainen seuraus.

        Yksi mahdollisuus on ryhtyä luomaan työelämästä poissaoleville mahdollisuus lisäansiomahdollisuuksiin sosiaalisia tulonsiirtoja menettämättä. Näin saataisiin luotua markkinat työlle, joka olisi lyhytkestoista ja täsmätyötä, niin ettei kustannuksia synny siitä, että pitää maksaa täysi palkka, vaikka työtä ei täydeltä ajalta olisikaan. Siksi koulutusta ja osaamista pitäisi suunnata myös tälle lyhytkestoisen työn alueelle ja pyrkiä pois ajatuksesta, että lyhytkestoinen työ olisi jotakin hanttityötä, kuten joillakin ruotsissa käyneillä tutkijoilla on ollut tapana hoilottaa. Sikäli mikäli nyt ovat ylipäätään olleet tajuissaan, hereillä, puhetta pitäessään.

        Talouden rakenteen osalta kannattaa pohtia sitäkin, onko ollut oikein viisasta panostaa yksinomaan vientiin ja maailmanvalloitukseen. Metsäteollisuus on hillunut maailmalla kuin sika vatukossa ja menettänyt pääasiassa vain rahaa ja lähes tuhonnut kotimaisen tuotannon, puujalkamme, kuten hupaisasti on ollut tapana asia ilmaista. Ei kotimarkkinoiden merkitystäkään sovi aliarvioida.

        Ongelmista poispääseminen edellyttäisi myös laajempaa strategiaa kuin pelkästään höpinää yrittäjyydestä, joka on aivan liian suppea näköala mihinkään johtaakseen. Kyllä taloudesta pitäisi löytyä niin sanottuja keihäänkärkiä, jotka ovat uusia ja esiin nousevia tuotannonaloja ja muita menestystekijöitä, joita sitten pitäisi vain ryhtyä systemaattisesti kehittämään ja viemään eteenpäin. Ei pelkkä siltarumpupolitiikan siirtäminen Helsinkiin ratkaise taloutemme perimmäisiä ongelmia. Ei sitten mitenkään, olipa Helsinki sitten miten hieno ja upea kaupunki tulevine guggenheimineen kaikkineen tahansa.


      • MPP kirjoitti:

        Julkista sektoria pitää supistaa ja tämä nykyinen hallitushan otti sen päätehtäväkseen. Kuntarakenne- ja soteuudistukset ovat juuri sitä itseään, mutta valitettavasti siinä on edetty hitaasti. Julkisen sektorin valtava hajanaisuus johtaa ylikapasitettin tarjontaan. Kun joka kunnassa pitää olla oma sairaala, oma jäähalli, oma oopperatalo ja ties mitä, niin tässä sitä ollaan. Nyt voi vaan kysyä, mikä puolueistamme on ajanut ja puolustanut tällaista tyhjäkäyntiä. Hallitus on tehny päätöksiä rakenneuudistuksista ja edellyttänyt, että eläkeuudistus etenee. Nykyinen hallitus on ainakin paperilla ja tavoitetasolla tehnyt sata kertaa enemmän julkisen talouden tasapiainottamiseksi kuin edeltäjänsä, missä jo yksin pääministerin asenne oli hallituskaudelle lähdettäessä sellainen, että päähuoksi tuli jakovaran suuruus. Kepu oli tässä jakovarahuumassa vielä hallituksensa loppupuolellakin, kun se ei edes suostunut mihinkään keskusteluun leikkauksista. Tämä kaikki on näemmä jäänyt sinulta huomaamatta.

        Suomen näkymät ovat heikonlaiset, mutta palkkojen alentamiseen ei tunnu kukaan muu kuin sinä uskovan keinona ratkaista tilanne. Palkkojen alentaminen tarkoittaa deflatiokehitystä, jota on perinteisesti pidetty kaikkien pitkäaikaisten talouskriisen äitinä. Monen muun mielestä näyttäisi riittävän se, että pidättäydytään suurista palkankorotuksista eli ainakin yli inflaatiokehityksen menevistä. Joillakin matalapalkka-aloilla työtä voi syntyä palkkoja alentamallakin. Nämä alat alkvatkin olla jo pitkälti vierastyövoiman varassa.

        Suomi on edelleen rankattu yhdeksi maailman kilpailukyisemmäksi maaksi. Sitä vasten palkkojen alennus keinona ongelmien ratkaisuun istuu varsin huonosti. Et näy ottavan huomioon sitä, että ongelmaa on Suomen vientikohteissa ja niihin ongelmiin meidän on aika huon vaikuttaa. Euroopan heikko kysyntätilanne on finanssikriisin seurausta ja vaikeudet Venäjän viennin suhteen taitavat olla korkeammassa kädessä tai ainakin Putinin hanskassa.

        Palkkojen alentaminen tarkoittaa kysännän heikontymistä, mikä nopeasti heijastuu työpaikkojen määriin vähäntäen niitä. Suomen tulisi tähdätä mieluummin palkkojen korottamiseen eli sellaisen työn painottamiseen, mistä ulkomailla on kysyntää ja muualla vähän tarjontaa. Nyt vaan työnantajien ja omistajien ahneus välillä voittaa kaikkinaisen isänmaallisuuden. Tuore esimerkki on loistavan yrityksen eli Vaconin myyminen ulkomaille. Kepun puheenjohtajalla on itsellään samanlaista kokemusta suomalaisen osaamisen myymisestä ulkomaille. Ei siinä paljon työhalukkuus auta, jos osaaminen ja innovaatiot myydään heti eniten tarjoavalle. Toista oli ennen, kun yritysten sihti oli kymmeniä vuosia tai ääretön.

        Kokonaisveroasteen laskulle on nyt hyvät edellytykset, mutta kepujohtoinen hallitus todennäköisesti tuhoaa sen täysin. Jos joku puolue on Suomen taloudelle vaaraksi, se on Kepu. Se ei laske rahoja silloin, kun aluepolitiikkaa toteutetaan. Asumattomankin kunnan siltahanke on silloin tuiki tarpeelliseksi koettu investointi. Jo nyt Kepussa on vahvaa kritiikkiä ruuhka-Suomen tiehankkeita kohtaan. Kepun mielestä rahaa pitäisi sellaisiin teihin, jotka eivät kulu lainkaan, kun niillä ei ajeta.

        Jos Kepu nousee pääministeripuolueeksi, sillon on suuri vaara, että jakovaramalli tullee taas ajankohtaiseksi kuten edelliselläkin kerralla. Hallituskumppaneikseen Kepu valitsee silloin persut ja SDP:n, jotka haluavat nekin päästä ojentamaan auttavan kätensä kohden äänestäjiään. Se olisi kieltmättä katastrofihallitus. Ei SDP:n vaan Kepun vuoksi kuten viime kerrallakin näiden ollessa hallituksessa.

        Julkisen sektorin koko on jälleen yksi niin sanottu pyöreäpäinen ajatus, jota kannattaa tutkia lähemmin. Nimittäin, jos talous toimisi normaalisti, niin tuskin julkisen sektorin koko olisi mikään ongelma. Pikemminkin päinvastoin. Julkinen sektorihan on palvelutuotantoa, jos mikä, ja kehitys yhteiskunnassa etenee aina vain palveluiden suuntaan samaan aikaan kun perinteinen savupiippu- ja tehdasteollisuus korahtelee viimeisiään.

        Tokipa sitten, kun kapitalistinen talous hyytyy, niin siitä seuraa myös julkisen sektorin hyytyminen. Mutta eihän julkisen sektorin pienentäminen suinkaan taloutta käynnistä uuteen nousuun, vaan tekee juuri päinvastaisen ilmiön, eli syventää lamaa entisestään. Julkista sektoria vain joudutaan käytännön pakosta leikkaamaan, ellei haluta hautautua jättiläismäisten velkojen alle.

        Yksi keino tietysti olisi ryhtyä kapitalisoimaan julkista sektoria, kuten on tehtykin, jolloin julkinen sektori muuttuu kapitalistiseksi tuloa tuottavaksi rakenteeksi, vaikka silti pysyisikin julkisena. Kysymys on vain siitä miten toimitaan. Eikä suinkaan tämän kapitalisoimisen tarvitsisi olla niinkään voittoa tuottavaa, kunhan se nyt vain edes saisi kustannuksensa katetuksi. Yleensäkin voiton nyhtäminen ei liene perusteltua saati järkevääkään. Täydellisen kilpailun tilanteessahan voittoa ei edes synny. Voitto on vain monopolistista riistoa.

        Nythän voitontavoittelun seurauksena tulo- ja varallisuus maailmassa on kasaantunut, ryövääntynyt, vain muutamalle harvalle eikä tämä harvalle kasautuminen ole suinkaan talouksia elvyttänyt, vaan päinvastoin. Tulo- ja hyvinvointierot kasvavat. Siksi kaikkinaiset joululahjat kapitalisteille pitäisi kriminalisoida ja maasta paenneet miljardöörit pitäisi tuoda takaisin kotimaahansa "kasvatettavaksi". Vähintäänkin tukka putkella, sikäli nyt kuin miljardöörillä tukkaa vielä jäljellä on.


    • Tuli vikatikki

      "Voi myös pelätä pahaa, kun Euroopan talous- ja työllisyysasioista vastaamaan on laitettu Jyrki Katainen -niminen mies. Ongelma ei tietenkään ole itse Jyrki Katainen"

      Kataisen ottaminen eu:n huippupaikalle ja -palkalle on älyllisesti sokean eu-sisäpiirin aikaansaannos. Kataisen työn "opinnäytteet" useilta vuosilta ovat selkeästi nähtävissä sekä Vanhasen että Kataisen hallitusten ajoilta, mutta kukaan ei niitä vahinkoja tunnu näkevän tai tajuavan.

      Wikipediasta lainattua: " Katainen nimitettiin valtionvarainministeriksi Matti Vanhasen toiseen hallitukseen. Financial Times valitsi hänet vuoden 2008 lopussa Euroopan parhaaksi valtionvarainministeriksi.[18] Vuonna 2009 Katainen oli lehden listalla vasta 12. kansainvälisen taantuman vaikuttaessa Suomen vientivetoiseen talouteen.[19] Vuonna 2010 Katainen oli Euroopan viidenneksi paras valtiovarainministeri."

      Katainen valittiin vuonna 2007 Vanhasen II hallituksen valtionvarainministeriksi ja jo vuonna 2008 Euroopan parhaaksi valtionvarainministeriksi. Miten on mahdollista, että vuodessa - puolessatoista vuodessa noustaan pohjalta huipulle??

      Vuonna 2009 Kataisen sijoitus oli vasta 12.! Miten Kataisen osaaminen romahti niin paljon? Ehkä kyse ei ollutkaan osaamisesta, vaan valinnan tehneen raadin virhearviosta. Jos Kataisella olisi ollut todellisia lahjoja ja ideoita, hän olisi edes hieman kyennyt kohentamaan Suomen taloutta hieman paremmalle tasolle. Velka kuitenkin vain jatkoi kasvamistaan, vaikka velan kasvamista piti välttää. Nyt ollaan tilanteessa, joka lähentelee taloudellista katastrofia.

      Kataisen valtionvarain- ja pääministeriaikana talous heikkeni, velka vain kasvoi ja työttömyys lisääntyi kohisten. Tuleekin erittäin mielenkiintoista seurata miten Katainen selviää eu:n hänelle järjestämistä haasteista, eli suoraan sanottuna vaikeuksista. Kriittisimmät jo sanovatkin, että talous- ja työllisyysasioita on valittu hoitamaan täysin väärä henkilö. En väitä vastaan.

      • Ihminen on erehtyväinen. Paitsi ihminen, niin myös esimerkiksi armeija. Armeijassahan saavutettua arvoa voidaan alentaa tai peräti ottaa kokonaan pois, jos arvon saanut sittemmin käyttäytyy tavalla, joka osoittaa armeijan erehtyneen.


      • tilulilu.....
        Seppo_Ilmarinen kirjoitti:

        Ihminen on erehtyväinen. Paitsi ihminen, niin myös esimerkiksi armeija. Armeijassahan saavutettua arvoa voidaan alentaa tai peräti ottaa kokonaan pois, jos arvon saanut sittemmin käyttäytyy tavalla, joka osoittaa armeijan erehtyneen.

        Pitäisikö armeijaan palkata ennustajia jotka osaavat ennustaa yksilön tulevaa käytöstä jotta ei tarvittaisi mahdollisesti tulevia arvonalennuksia vai pitäisi lopettaa ylennykset kokonaan?


      • Tuli vikatikki
        Seppo_Ilmarinen kirjoitti:

        Ihminen on erehtyväinen. Paitsi ihminen, niin myös esimerkiksi armeija. Armeijassahan saavutettua arvoa voidaan alentaa tai peräti ottaa kokonaan pois, jos arvon saanut sittemmin käyttäytyy tavalla, joka osoittaa armeijan erehtyneen.

        Kataisen kohdalla on tehty monta erehdystä alkaen väitetyistä asiakirjaväärennöksistä ja sen painamisella villaisella, ja siitä eteenpäin ministerinimityksiin päätyen eu-titteliin.

        Kokoomusäänestäjät ovat jo vuosia olleet helposti nenästä vedettäviä. Kokoomus järjestää aina vaalisirkuksen, johon lapsenmieliset ja hyväuskoiset lankeavat. Pääasia, että Katainen voittaa. Fantastista!

        "Menemällä taaksepäin asiat eivät etene" mölysi Katainen mainoksessaan, ja vaikka Katainen kuinka meni eteenpäin, ei mikään asia parantunut. Vain Kataisen palkka parani.

        Edes vuoden 2009 listasijoitus ei ollut omiaan herättämään kansaa. Vuoden 2013 yritysveron alennuskin oli naurettavaa temppupolitiikkaa, josta kukaan, kaikkein vähiten työttömät, ei hyötyneet mitään.

        Kauniit ja vakuuttavat puheet sekä lupaukset paremmasta tekivät tehtävänsä. Ei voi edelleenkään lakata pohtimasta sitä miten kansaa on niin helppo k*settaa. Fantastista!


      • tilulilu..... kirjoitti:

        Pitäisikö armeijaan palkata ennustajia jotka osaavat ennustaa yksilön tulevaa käytöstä jotta ei tarvittaisi mahdollisesti tulevia arvonalennuksia vai pitäisi lopettaa ylennykset kokonaan?

        Luulisi tuon pystyvän arvioimaan, kenessä on upseeriainesta ja kenessä ei. Sitä paitsi täytyy kysyä, onko sodassa niin höykäsen pölähtävän väliä sillä, kiiltääkö paidan kaulus vaiko ei. Eikös koko sota ole rikos demokratiaa, ihmisyyttä ja ties mitä kaikkea vastaan?

        Taidanpa ryhtyä pasifistiksi.


      • Tuli vikatikki kirjoitti:

        Kataisen kohdalla on tehty monta erehdystä alkaen väitetyistä asiakirjaväärennöksistä ja sen painamisella villaisella, ja siitä eteenpäin ministerinimityksiin päätyen eu-titteliin.

        Kokoomusäänestäjät ovat jo vuosia olleet helposti nenästä vedettäviä. Kokoomus järjestää aina vaalisirkuksen, johon lapsenmieliset ja hyväuskoiset lankeavat. Pääasia, että Katainen voittaa. Fantastista!

        "Menemällä taaksepäin asiat eivät etene" mölysi Katainen mainoksessaan, ja vaikka Katainen kuinka meni eteenpäin, ei mikään asia parantunut. Vain Kataisen palkka parani.

        Edes vuoden 2009 listasijoitus ei ollut omiaan herättämään kansaa. Vuoden 2013 yritysveron alennuskin oli naurettavaa temppupolitiikkaa, josta kukaan, kaikkein vähiten työttömät, ei hyötyneet mitään.

        Kauniit ja vakuuttavat puheet sekä lupaukset paremmasta tekivät tehtävänsä. Ei voi edelleenkään lakata pohtimasta sitä miten kansaa on niin helppo k*settaa. Fantastista!

        Juuri viestinnän opinnot päättäneenä voin hyvin ymmärtää sen, mikä on Kokoomuksen menestyksen salaisuus. Opimme nimittäin, että henkilöstä, joka haisee pahalle, on huonosti pukeutunut ja kulkee naama kurtussa ei tykätä.


      • Politiikan arkea
        Seppo_Ilmarinen kirjoitti:

        Juuri viestinnän opinnot päättäneenä voin hyvin ymmärtää sen, mikä on Kokoomuksen menestyksen salaisuus. Opimme nimittäin, että henkilöstä, joka haisee pahalle, on huonosti pukeutunut ja kulkee naama kurtussa ei tykätä.

        Mutta hyvin pukeutuvista valehtelijoista tykätään.


      • Nyt se selkis
        Seppo_Ilmarinen kirjoitti:

        Juuri viestinnän opinnot päättäneenä voin hyvin ymmärtää sen, mikä on Kokoomuksen menestyksen salaisuus. Opimme nimittäin, että henkilöstä, joka haisee pahalle, on huonosti pukeutunut ja kulkee naama kurtussa ei tykätä.

        "... henkilöstä, joka haisee pahalle, on huonosti pukeutunut ja kulkee naama kurtussa ei tykätä"

        Nyt selvisi sekin, miksi Kapi joutuu matalassa murjussaan yksin nyhjöttämään.


      • Silmät ja nenä
        Seppo_Ilmarinen kirjoitti:

        Juuri viestinnän opinnot päättäneenä voin hyvin ymmärtää sen, mikä on Kokoomuksen menestyksen salaisuus. Opimme nimittäin, että henkilöstä, joka haisee pahalle, on huonosti pukeutunut ja kulkee naama kurtussa ei tykätä.

        Pitikö tuon oppiakseen ja tajutakseen opiskella?? Kyllä terve silmä ja nenä kertoo saman asian ilman opiskelua.


      • Silmät ja nenä kirjoitti:

        Pitikö tuon oppiakseen ja tajutakseen opiskella?? Kyllä terve silmä ja nenä kertoo saman asian ilman opiskelua.

        Varmaankin, mitenkäs kansa muuten osaa äänestää Kokoomusta, jos se ei tiedä, että pitää äänestä vain hyvälle haisevia ja hyvin pukeutuvia ehdokkaita, joiden naama ei ole kurtussa.

        Kyllä ainakin sivistyneistölle pitää jonkinlainen äänestysstandardi opettaa. Ettei äänestä väärin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1499
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      66
      1398
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      34
      1363
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe