Tukala tilanne

~Roosa~

Moi. Ajattelin kirjoittaa tänne josko täällä joku ehkä olisi kokenut samanlaisen tilanteen tai muuten osaisi antaa hyviä neuvoja (niitä nimittäin tarvitsisin nyt).

Aloitin opinnot AMK:ssa n. 2 vuotta sitten (vielä olisi 1,5v jäljellä). Olin/olen erittäin kiinnostunut alasta, mutta jo alusta asti jokin tökki. Työharjoittelut on menneet miten menneet. Tuntuu että jokaisen harjoittelun jälkeen motivaatio on laskenut enemmän ja enemmän (ja opiskeluaikana en ole tehnyt ollenkaan alan töitä). Nyt kun 3.vuosi alkoi, jotenkin kaikki on ihan "romahtanut". Vaikka alan teoria kiinnostaa ja tämä on ollut haaveammattini, nyt tuntuu silti vahvasti etten kuitenkaan sovi tuolle alalle käytönnössä. Olen myös jäänyt opinnoissa pahasti jälkeen ja jotenkin vaikea miettiä miten tästä nyt sitten jatkan ja mihin suuntaan. Asun vielä kotona, ja vanhempani odottavat että valmistun tähän ammattiin, ja se olisi heille suunnaton pettymys jos keskeyttäisin opinnot. Mutta tuntuu vain etten jaksa, joka päivä mietin mitä teen tuolla koulussa. Opiskelumotivaatio on aivan nollassa, koska en koe tästä opiskelusta olevan mitään hyötyä, pikemminkin tuntuu että se on vain ajan hukkaa, koska en kykene näkemään itseäni tällä alalla. Myöskään yksityiselämässä asiat eivät ole kovin hyvin, paljon on ongelmia, ja tuntuu että kaikki on vähän romahtamassa. En tiedä mitä tekisin opintojen suhteen. Tuntuu että olen kuin loukussa ja että ulospääsyä/rakaisua ei ole. Opinto-ohjaajalla olen käynyt (ja pitäisi taas varmaan mennä uudelleen).

Olisi kuitenkin mukava kuulla, onko kellään muulla ollut vastaavaa tilannetta, miten olette sen selvittäneet? Tai muuten antaa neuvoja?

18

337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäva1n

      Minulla olisi tällainen neuvo: Jos sinulla ei ole mitään toista ammattia mielessä, mitä haluaisit juuri nyt opiskella, niin älä missään nimessä lopeta koulua. Olet kuitenkin jo yli puolivälissä koulua ja vaikka se ei loppujen lopuksi tuntuisikaan omalta alalta, niin sinulla on kuitenkin jokin ammattitutkinto suoritettuna. Jos nyt jätät koulun kesken, niin mitä sitten tekisit? Hakisitko uuteen kouluun? Muutenkin jos haluat hakea uuteen kouluun, niin kannattaa olla edellisessä koulussa niin kauan, että uusi opiskelupaikka on varma. Sinulla saattaa olla nyt vain jokin tietty elämänvaihe menossa, joka laskee motivaatiota kouluun ja saa pohtimaan soveltuvuuttasi alalle, mutta mielesi voi muuttua. Käy koulu loppuun ja hanki töitä alalta ja katso sitten onko se sitä mitä haluat tehdä. Työharjottelut on muutenkin ihan paskoja aina, niin ei kannate niiden varaan laskea sitä tietoutta. Mutta tsemppiä sinulle =)

    • mieisse

      Älä lopeta, uuden paikan saaminen ei ole läpihuutojuttu. Tärkeintä elämäsi alulle on saada edes jotkut paperit ulos. Loppu järjestyy itsestään.

      • Sanoisin juuri

        päinvastoin. Jos jo nyt tuntuu ettei osunut ollenkaan oikeaan, niin älä haaskaa vuosiasi turhassa koulutuksessa. Se paitsi maksaa on eritoten pois työkokemuksesta. Pontevasti uudelleen alku kiinnostavassa koulutuksessa ja pian töihin. Työuran aloittaminen liian myöhään näkyy pahimmoillaan koko työuran ajan.


    • ~Roosa~

      Kiitos paljon hyvästä ja kannusavasta vastauksesta! (Jos muilla kokemuksia/ideoita saa jakaa myös)

      Mietin vain myös sitä, että miten ihmeessä saa töitä jos ei ole työkokemusta alalta opiskelun ajalta (muuta kuin harjoittelut)...?

      Muutenkin kun olen jäljessä opinnoissa niin ahdistaa entistä enemmän. En tiedä myöskään milloin aloittaisin opinnäytetyönkin (muut luokalta aloittivat jo nyt syksyllä aikataulun mukaisesti) ja ei ole tällä hetkellä ketään kenen kanssa sen voisin tehdä. Myös kasaantuneet rästitehtävät ja pari uusintaa lisäävät stressiä entistä enemmän. Tunnen itseni tällä hetkellä kaikinpuolin erittäin epäonnistuneeksi. Mutta täytyypi katsoa että jos motivaatio nousisi ja saisi innostusta..

      • tyvestä puuhun noustaan

        "Mietin vain myös sitä, että miten ihmeessä saa töitä jos ei ole työkokemusta alalta opiskelun ajalta (muuta kuin harjoittelut)...?"

        En tiedä alaasi. Mutta joka tapauksessa millään alalla on turha haaveilla pääsevänsä suoraan koulusta pääjohtajaksi. Töihin pääsee kyllä, aloitettava on vaan vaatimattomammista tehtävistä. Ajan ja kokemuksen myötä pääsee eteenpäin parempiin asemiin ja paremmille palkoille.


    • Samanlainen

      Tuotapa tuota...
      Minulla on vastaavanlaista kokemusta, mutta minä opiskelin pelkästään vuoden ja sanottiin minulle niinikään jokapaikasta, että "älä missään nimessä lopeta koulua". Yksityiselämä oli niinikään sekaisin koulun takia.

      Tuo lause jarrutti minua aiemmin lopettamasta koulua ja lisäksi kävin kuraattorin, 2:n psykologin kuin vastaavan opettajan kanssa pitkät keskustelut, mutta lopetin lopulta ja se oli aivan oikea ratkaisu minun kohdallani. Motivaatio oli 0, tunsin olevani väärällä alalla ja ko. alan työpaikat muutenkin vähenemään kovaa tahtia, Nyt helpottaa ja ei tarvitse stressaa miten saan tentit läpi jne.

      Nuo ovat isoja päätöksiä, mutta ei kannata kulkea vaan porukan mukana laput silmillä ja ajatella, että mitä muut ajattelevat jossei valmistu, koska päätös jon vain ja ainoastaan sinun, että mitä haluat elämältäsi. Oletko selvittänyt miten alallesi ovat opiskelijat työllistyneet koulutuksen jälkeen ja mitkä ylipäätään on sen tulevaisuuden näkymät?

      Listaa vaikka johonkin hyvät/ huonot puolet mitä tulee opiskeluusi, jos se selkeyttää, että mikä on järkevintä sinun tapaiksessasi. Tsemppiä oli päätöksesi mikä tahansa. Väärää päätöstä ei ole.

    • reilu vuosi töissä

      Töiden saaminen riippuu paljon alasta. Voisin melkein arvata, että opiskelet johonkin sote-alan ammattiin, koska jo kahden vuoden jälkeen kuulostaisi, että olet ollut useassa eri harjoittelussa. Voi tietysti myös olla, että olen väärässä. Itse aloin tekemään oman alan töitä vasta kolmannen vuoden jälkeen ja sitten oli enää melko vähän koulua jäljellä. Opitut asiat loksahtivat paikoilleen kunnolla vasta viimeisessä harjoittelussa ja sainkin sitten töitä viimeisen harjoittelun paikasta, vaikka muuta oman alan työkokemusta oli aika vähän.

    • vähä samaa

      Saman tapaista kokemusta on. Menin sitten Heselle sämpylöitä myymään. Vuoden kuluttua maittoi taas opiskelu ja harjoittelu omalle alalleni. Valmistun jouluksi. Uskon pääseväni heti töihin, jos en heti omalle alalleni, niin Heselle taas, kunnes se oikea paikka löytyy. Ja se löytyy varmasti.

      On turhaa tuhlata voimiaan sen miettimiseen, huvittaako opiskelu ja työ. Parempi on käyttää nekin voimat opiskeluun ja aikanaan työhön. Tekee nimittäin mieli saada palkkaa, ja sitä ei miettimällä ala tulla.

    • neuvoko

      Minunkaan mielestä ei välttämättä kannata jatkaa ihan pakottamalla opintoja jos tuntuu ettet todella jaksa tai ne ei kiinnosta. Aina kannattaa tarpeeksi yrittää mutta itseään ei kannata ajaa ihan loppuun tollasen takia varsinkin jos muukin elämä on solmussa. Kannattaa ehdottomasti tarpeeksi paljon keskustella opinto-ohjaajan ja /tai psykologin kanssa mahdollisuuksista. Itse en olisi aikoinaan selvinnyt tutkinnon suorittamisesta loppuun ilman koulupsykologin tukea.

    • so14

      Jos millään vain jaksat sekä kykenet niin käy tuo koulu loppuun! Voi hyvin olla että saat hyväksiluetuksi (?) Kursseja mahdollisesta seuraavasta opiskelupaikasta. En tiedä missä amkssa opiskelet, mutta itse aloitin tuossa kuukausi sitten ja ainakin meille kovasti mainostettiin että koulusta tarjotaan vaikka mitä apuja, kuten esim stressinhallintaryhmiä, psykologia, terkkaria ja opintoneuvojaa. Käytä ihmeessä hyväksi niitä jos on paha olla :( ymmärrän tuon että ahdistus kasvaa kun jää jälkeen ja tehtävät tuntuu kasaantuvan, mutta kannattaa varmaan tuon opintoneuvojan kanssa jutella mikä olisi kannattavin vaihtoehto ja järjestys tehdä rästitehtävät. Voithan tehdä listan itsekkin ja pohtia mitä voit aloittaa tekemään vaikka heti ja mihin tarvitset apua. Koulun lopetus tietysti tuntuu helpoimmalta tieltä, ja jos päädyt tähän niin toivon ettet jää katumaan päätöstäsi

    • Ei helppo päätös sui

      Edelliseen kommenttiin sanoisin, että koulun lopetus ei välttämättä todellakaan ole helppo päätös (ainakaan kaikilla). Itse harkitsin sitä päätöstä n. 8 kk, että sain sen ratkaisun tehtyä, kun olin kaikki kivet kääntänyt ja ymmärsin, että se oli vain tehtävä kohdallani. Valvottuja öitä oli paljonkin tuon ratkaisun aikaan saamiseksi. Onneksi tiedän nyt, että se oli kuitenkin oikea ratkaisu. Hetken mielijohteesta en kuitenkaan kannusta ketään tekemään tuollaista päätöstä vaan harkiten ja mietittävä, että tuoko ko. alan opiskelu itselleen mitään hyvää ja onko ala sellainen missä tuntee olevansa kotonaan.

    • hhhhhj

      Voihan opinnot jättää vähäksi aikaa ja mennä jonnekin töihin ja jatkaa opiskelua nykyisessä tai toisessa opiskelupaikassa myöhemmin.

      • Välivuosi optio

        Sitä minäkin ajattelin, että voi pitää välivuoden. Ottaa sellaisen tuumaustauon tai aikalisän. Jos nyt on jo ehtinyt ilmoittautua lukuvuodeksi niin syksy ehkä ainakin täytyy kuitenkin olla läsnäolevana. Mutta ehkä sen jaksaa kun tietää, että joulukuussa pääsee vapaalle. Ehkä syksyn aikana ehtii haalia sen verran opintopisteitä, että saa tehdä alan töitä keväällä.

        Jos ei tiedä mitä muutakaan haluaa, eikä ole mitään muuta tilalle, niin ei kannata erota koulusta, ellei ole aivan varma.Tyhjän päälle ei kannata jäädä tai se voi myöhemmin kaduttaa. Uuden paikan saaminen ei välttämättä ole helppoa, varsinkaan jos ei tiedä mitä haluaa.


    • 255

      Lue tämä tosissaan vain jos olet sosiaali-ja terveysalan koulutuksessa.Muussa tapauksessa unohda tämä kirjoitus.Jos siis opiskelet sosiaali-ja terveysalaa ja sinusta on alkanut tuntua siltä että et halua valmistua alalle pakotiesi on uusi opiskelupaikka tai työpaikka.Jos jätät koulun kesken ennen kuin olet löytänyt uuden opiskelupaikan tai työpaikan sinulle voi käydä niin että jäät työvoimatoimiston "armoille".Ja maamme armas työvoimatoimisto tunnetusti PAKOTTAA kaikki sosiaali-ja terveysalan opinnot keskeyttäneet henkilöt takaisin jatkamaan alan tutkinnon loppuun.Mieti tarkkaan haluatko keskeyttää opintosi.Ja jos olet aivan varma että haluat keskeyttää,niin varmista siis "selustasi" uudella opiskelupaikalla tai työpaikalla.Sellainenkin riski on olemassa että joskus kaukana hamassa tulevaisuudessa jäät ihan toiselta alalta työttömäksi ja sitten viimeistään työkkäri pakottaa jatkamaan keskytyneet opinnot loppuun.Ehkäpä pääset helpommalla kun nyt vain jatkat opinnot loppuun?

      • käy loppuun

        Käy ensin koulu loppuun ja hakeudu sitten eri alalle.Muuten voi alkaa kaduttamaan ja pahasti.


      • loppun loppuun
        käy loppuun kirjoitti:

        Käy ensin koulu loppuun ja hakeudu sitten eri alalle.Muuten voi alkaa kaduttamaan ja pahasti.

        Monella ihmisellä on "takataskussa" useampi eri ammatti.Ei kannata lopettaa opintoja enää tuossa vaiheessa.Käy koulu loppuun vaikka väkisin ja sitten suuntaat ihan eri alalle.Uudelleen opiskelemaan,töihin jne...


      • paperit ulos vaan
        loppun loppuun kirjoitti:

        Monella ihmisellä on "takataskussa" useampi eri ammatti.Ei kannata lopettaa opintoja enää tuossa vaiheessa.Käy koulu loppuun vaikka väkisin ja sitten suuntaat ihan eri alalle.Uudelleen opiskelemaan,töihin jne...

        Samaa mieltä, sisulla loppuun vaan vaikka hammasta purren. Vaikka ei sille alalle edes menisi koskaan töihin, niin tutkintopaperin kanssa on helpompi hakea muualle. Tutkinnon suorittaminen jo kertoo ihmisestä jotain paljon parempaa kuin kesken jättäminen.


    • Neuvoa pukkaa

      Oma ehdotukseni on, että suorittaisit loppuun jo aloittamasi opinnot. Näin saisit tutkinnon. Ja katsot sen jälkeen, mikä on tilanne. Käyt ensin Hops-keskustelun oman ryhmänohjaajasi ja koulusi opinto-ohjaajan kanssa. Teette aikataulun ja suunnitelman, miten suoritat rästissä olevat opinnot? Saisitko apua vaikkapa verkkokursseista? Pari rästitenttiä ei 3,5 vuoden amk-opinnoissa paljoa hidasta.

      Kouluttamaton tekee ikäviä ja matalapalkkaisia hanttihommia, kuten siivoojan ja myyjän työt. Jos et niihin nyt erityisesti hingu?

      Opintojen uudelleen aloittaminen samalla tai toisella alalla voi olla vuosien kuluttua entistä työläämpää. Sinulle voi jäädä kesken jääneistä opinnoista kokemus, että olet huono oppija. Kun olet vienyt koulutuksen loppuun, on se myös työnhaussa osoitus sisukkuudestasi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      106
      1844
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1427
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1406
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1359
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1323
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1270
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1247
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      647
      1192
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      15
      1070
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1068
    Aihe