Miksi ostaa kun voi vuokrata

halvalla mennään

Asumme stadissa, joten normaalit työmatkat ja lähimatkat suvuvat kivutta julkisilla, yöllä voi käyttää tarvittaessa. taksia, Viikonloppuisin käymme usein kauempana sukulaisissa ja mökkeilemässä tai muuten vaan ajelemassa. Omaa autoa meillä ei ole. Ratkaisuksi olen valinnut autovuokraamoiden viikonloppupaketit. Uudehkon Polo-Golf-luokan auton saa pe iltapäivästä ma aamuun n, 120-150 eurolla ilman km-rajaa. Vuokraus sujuu näppärästi perjantaina töistä tultua matkan varrella ja maanantaiaamuna palautus töihin mennessä, avaimet vain vuokraamon postiluukusta. Vakioasiakkaana ns. paperisota on olematon. Viikonloppuisin ajamme reilut 1000 km, joskus jopa 1300-1500 km. Vuokrauskertoja on suunnilleen 15-20 vuodessa eli vuokrauskustannukset ovat luokkaa 2400-2800 euroa. Tämän lisäksi ei tule kuin bensakulut ja joskus harvoin käyn pesemässä auton. Mielestäni omalla uudella autolla ei pääse läheskään näin halvalla tuota noin 20 tkm vuotuista ajomäärää. samalla tulee ajeltua erimerkkisillä autoilla ja voi vertailla ajo-ominaisuuksia, tehokkuutta, kulutusta, meluisuutta jne.

28

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeps.

      No tämän takia ostan, enkä vuokraa;

      a) Haluan että minulla on auto silloin kun sitä tarvitsen, ilman jotain varailuja
      b) Mulla on 2 koiraa
      c) Mikään Polo laatikko ei riittäisi minulle mitenkään
      d) Työmatka 15min kestäisi julkisilla yli tunnin
      e) Oma on aina oma
      f) Auto on ARJEN luksusta
      g) En ole köyhä

      • kerro toki lisää

        kiinnostavaa, kaksi koiraakin, onnea!


    • Justiisa juu

      Joo, joidenkin Hesan Kallion parkikkpaikkapuutteellisten maailmassa näin. Vaatii toki vastustuskykyä hörhöjä vastaan julkisissa istuen.

      Toimii varmaan ja laskennallisesti kiva juttu, mutta käytännössä mahdoton skenaario itselleni.

      Kiva ajatus, toisaalta vanha totuus. Taisi ollakin trollil.

    • toisille toimii

      Olet oikeassa, uuden auton pitäminen on huomattavasti kalliimpaa. Mutta käytetty tullee todennäköisesti halvemmaksi. Vaimollani on autona esim.renault megane vm.2005. Ostin hänelle auton 1,5 vuotta sitten 4000 eurolla. Auton arvo ei montaa satasta enää vuodessa tipu ja löysin sellaisen yksilön että normaaleja öljynvaihto huoltojen lisäksi muita ei ole tarvinnut tehdä. Tietysti renkaat, vakuutukset, tuulilasinpyyhkijät, pesut, nesteet ja katsastus tuo lisäkustannuksia, mutta ehdottomasti halvemmaksi vuosittainen kustannus kuin 2400-2800 euroa.

      • jokumuu.

        Ovat niin tuurissaan nämä. Emännällä on samanikäinen Megane Scenic jota on tämän vuoden puolella huollettu ja korjattu noin neljällä tonnilla. Härveli on nyt neljä vuotta ollut talossa eikä kyseessä ole mikään sikaa saanut kiertopalkinto vaan ihan asiallisesti pidetty ja ajallaan huollatettu ns. pitoauto.

        Nytkään ei korjattu mitään isoa yksittäistä asiaa vaan kaikenlaista pientä kuten katkenneet takajouset, pimentyneet lämppärin etuvastus ja ajovalojen korkeudensäätömoottori, niveliä, vuotava termostaattikotelo, nokka-akselin asentotunnistin jne. Homma oli vähän huonosti ennakoitavissa kun auto on tähän asti toiminut ihan hyvin mutta nyt sitten alkoi ratkeilemaan sieltä sun täältä. Kristallipallon haltija olisi tietysti laittanut vehkeen kiertoon mutta pirustako noita etukäteen tietää.


    • törkeetä

      Sanoa jotain poloa autoksi. Auto, että pääse kauppaan ja asioille, kun tarvis.

    • hr5

      Kun en ole köyhä, ei tarvitse laskea, paljonko autoiluun menee rahaa. Uuden auton voi käydä vaihtamassa muutaman vuoden välein. PS. Autolla ja Pololla on eroa.

    • uskomaton pälli

      Aloittajalla ei ole tuo laskutaito ja asian perusteet ihan hallussa, mutta usko on kuitenkin kova.
      Jos oma auto on muutaman vuoden vanha esim. esimerkin Golf, niin ei sen kulut ole kovin suuret. Vakuutukset, öljyn vaihto kerran vuodessa, samoilla renkailla ajaa 5 vuotta noilla kilsoilla, pieni vero, pieni arvon alennus, ei noista hirveitä saa aikaan ja auto on käytettävissä päivittäin ilman vuokrausrituaaleja jne.

      • niin taidat olla

        Laskehan vaikka 5 vuotiaan Golfin kaikki vuotuiset kulut 20 tkm vuotuisella ajomäärällä. Lisää siihen vielä säilytyskulut stadissa.


      • arvo laskee myös
        niin taidat olla kirjoitti:

        Laskehan vaikka 5 vuotiaan Golfin kaikki vuotuiset kulut 20 tkm vuotuisella ajomäärällä. Lisää siihen vielä säilytyskulut stadissa.

        Vuosimallin 2009 golffeista pyydetään keskimäärin tänä päivänä 11 000 - 12 000 euroa. Jos oletetaan että sitä pidettäisiin 3 vuotta itsellä, niin vastaavasti vuosimallin 2006 golffeissa keskimääräiset pyyntihinnat ovat 6000-7000 euroa eli noin 5000€ häviää 3 vuodessa arvonalennukseen joka tarkoittaa vajaata 2000€ per vuosi.
        Kohtuullisen hyvin säilyttää arvonsa, mutta jos aloittajan autoilukustannukset ilman polttoainetta on 2400-2800 euroa vuodessa, niin ei käytetyn golffin omistajalle autoilu tulee kalliimmaksi. Tuohon arvonaleneman päälle siis pitää lätkäistä kaikki muut pakolliset autoilun kulut jotka tulee auton omistajan maksettavaksi ja niitähän tässä maassa piisaa.


      • huono vertaus
        arvo laskee myös kirjoitti:

        Vuosimallin 2009 golffeista pyydetään keskimäärin tänä päivänä 11 000 - 12 000 euroa. Jos oletetaan että sitä pidettäisiin 3 vuotta itsellä, niin vastaavasti vuosimallin 2006 golffeissa keskimääräiset pyyntihinnat ovat 6000-7000 euroa eli noin 5000€ häviää 3 vuodessa arvonalennukseen joka tarkoittaa vajaata 2000€ per vuosi.
        Kohtuullisen hyvin säilyttää arvonsa, mutta jos aloittajan autoilukustannukset ilman polttoainetta on 2400-2800 euroa vuodessa, niin ei käytetyn golffin omistajalle autoilu tulee kalliimmaksi. Tuohon arvonaleneman päälle siis pitää lätkäistä kaikki muut pakolliset autoilun kulut jotka tulee auton omistajan maksettavaksi ja niitähän tässä maassa piisaa.

        vuoden 2014 auto vastaan yli 150 tkm ajettu 2006 Golf?


    • halvalla mennään

      Kovin näyttää asia kiinnostavan ja poikivan vastustusta. En minä yllytä tai pakota ketään luopumaan 10 vuotiaista rahareiistä.

      • Uudella itse ajava

        Esimerkkilaskelma. Polo 1.0 käteisellä talvirenkaineen 16000.-, Arvo vajaa 100tkm ajettuna 5 vuoden päästä aika tasan puolet eli 8000.-. Tänä aikana ostettu yhdet uudet kesärenkaat 400.- ja huollettu kerran vuodessa 1000.-

        Kulut 1900.- vuodessa. Siihen päälle vakuutus ja vero sekä yksi katsastus. Ei ainakaan sen kallimpaa kuin vuokrata auto sinun tavallasi. Tässähän siis oletetaan, että on rahaa ostaa uusi auto.

        Jokseenkin samalla hinnalla siis ajaa omalla Pololla ja silloin se on aina käytössä. En minä silti yllytä tai pakota ketään omalla ajamaan.


      • halvalla mennään
        Uudella itse ajava kirjoitti:

        Esimerkkilaskelma. Polo 1.0 käteisellä talvirenkaineen 16000.-, Arvo vajaa 100tkm ajettuna 5 vuoden päästä aika tasan puolet eli 8000.-. Tänä aikana ostettu yhdet uudet kesärenkaat 400.- ja huollettu kerran vuodessa 1000.-

        Kulut 1900.- vuodessa. Siihen päälle vakuutus ja vero sekä yksi katsastus. Ei ainakaan sen kallimpaa kuin vuokrata auto sinun tavallasi. Tässähän siis oletetaan, että on rahaa ostaa uusi auto.

        Jokseenkin samalla hinnalla siis ajaa omalla Pololla ja silloin se on aina käytössä. En minä silti yllytä tai pakota ketään omalla ajamaan.

        Viimeiksi oli uusi A-Mersu hintaan 108 euroa / vkl, sitä ennen Octavia farkku 120 €/vkl, molemmilla ajoin reilusti yli 1000 km. Taitaisi olla pelkkä vakuutus stadissa ja autohallipaikka vuodessa jo yli 2000 euron paikkeilla


      • kuluja kertyy
        halvalla mennään kirjoitti:

        Viimeiksi oli uusi A-Mersu hintaan 108 euroa / vkl, sitä ennen Octavia farkku 120 €/vkl, molemmilla ajoin reilusti yli 1000 km. Taitaisi olla pelkkä vakuutus stadissa ja autohallipaikka vuodessa jo yli 2000 euron paikkeilla

        Kyllä niitä "piilokuluja" omasta autosta tulee vuokra-autoon verrattuna: parkkipaikasta joutuu yleensä maksamaan jotain, vakuutukset (varsinkin jos ei ole kertynyt bonuksia), polttimot, tuulilasin pesunesteet, auton pesut, renkaiden vaihdot (itsekin tehtynä vie aikaa) jne. Lisäksi pitäisi huomioida omaan autoon sitoutuneen pääoman korko.

        Itse käytin noita viikonloppupaketteja aikoinaan junan/bussin korvikkeena, vuokra-auton bensoineen sai halvemmalla kuin mitä vastaava matka olisi maksanut esim. junassa kahdelta hengeltä.


    • trolliantti

      Kun maksaa koirankopin kokoisesta kaksiosta vuokraa (miksi ostaa kun voi vuokrata)ja maksaa muutakin helsinkilisää, en ihmettele ettei voi autoa ostaa. Ja onhan bussin tai taksin oksennetulle penkille mukava istua. Ja metromatkailu narkkareitten kanssa on kerrassaan riemastuttava kokemus. Antaa perspektiiviä ihmiselämän kirjoon.
      Kertonet vuokraamon mistä saa uudehkon auton viikonlopuksi 120-150 eurolla ilman km-rajaa. Trollihan aloitus ei tietenkään ole...

      Mielummin asun syrjemmällä omakotitalossa, omassa rauhassa. Omistuksessa autoja 7 kpl. 2 autoa jokapäiväisessä käytössä. Matkailuauto reissukäytössä ja 4 vanhempaa harrastepeliä fiilistelykäyttöön.

      • toinen vuokraaja

      • halvalla mennään
        toinen vuokraaja kirjoitti:

        Minä olen vuokrannut täältä
        http://fi.sixt.com/php/reservation?language=fi_FI

        Tuolta firmasta minäkin, joskus jopa saanut kalliimman luokan auton alemman hinnalla. Voi johtua siitäkin, että olen jo "vakioasiakas".


      • Korvessako asut?

        Voi hellanlettas miten hyvä trolli!!!!!

        " Omistuksessa autoja 7 kpl. 2 autoa jokapäiväisessä käytössä. Matkailuauto reissukäytössä ja 4 vanhempaa harrastepeliä fiilistelykäyttöön. "


      • noita riittää
        Korvessako asut? kirjoitti:

        Voi hellanlettas miten hyvä trolli!!!!!

        " Omistuksessa autoja 7 kpl. 2 autoa jokapäiväisessä käytössä. Matkailuauto reissukäytössä ja 4 vanhempaa harrastepeliä fiilistelykäyttöön. "

        Suomi täynnä ok-taloja, joissa pihalla vanhoja auton raatoja fiilistelyä varten.


      • netistä löytyy

        "Kertonet vuokraamon mistä saa uudehkon auton viikonlopuksi 120-150 eurolla ilman km-rajaa. Trollihan aloitus ei tietenkään ole..."

        Tälläkin hetkellä useammalta isolta vuokraamoketjulta löytyy viikonlopputarjouksia tuolla hinnalla (ja halvemmallakin) ja vapailla kilometreillä.


      • trolliantti
        Korvessako asut? kirjoitti:

        Voi hellanlettas miten hyvä trolli!!!!!

        " Omistuksessa autoja 7 kpl. 2 autoa jokapäiväisessä käytössä. Matkailuauto reissukäytössä ja 4 vanhempaa harrastepeliä fiilistelykäyttöön. "

        Sen verran korvessa että oman kylän peruspalvelujen ääreen on 3 km matkaa. Pari kaupunkiakin lähellä, toiseen matkaa 16 km ja toiseen 20. Helsinkiin täältä ajaen menee ajassa noin 45 min.

        Eihän 4 kpl harrasteautoja ole mitään ihmeellistä. Pari itse rakennettua museoautoa. Kulut niistä alle 50€/vuosi polttoaineet. Huollot teen itse. Pari muuta on normaali liikennevakuutuksessa olevaa erikoisempaa vanhusta. Eipä niidenkään ylläpito rasita kun niistäkin saa vakuutukset&verot poikki ajokauden ulkopuolella.
        Kyllä maalla on mukavaa. Kun on velaton omakotitalo noin 1ha pihalla, kalustoa mahtuu. Ja tietenkin normipuutarhakoneitten (jyrsijä, ajettava ja työnnettävä ruohonleikkuri. Moottorisaha ja bensartimmeri) lisäksi tietenkin 4-veto mönkijä lumitöihin ja metsärälläykseen.
        Näistä jäät vaille maksaessasi Tsadin koirankopin vuokraa. Kun et uskalla mennä kehä 3:n ulkopuolelle, siellä voi tulla multaa kynsien alle, hyi.


    • gs birotor

      Paljonko käytätte aikaa auton hakuun ja palutukseen?

      • halvalla mennään

        Haku työmatkalla, kestää yleensä alle10 min kävelyineen julkisen pysäkiltä. NImi valmiiseen paperiin ja avaimet kouraan. Palautus tapahtuu ma aamuna pudottamalla avain vuokraamon postiluukkuun ja sitten pari minuuttia kävelyä pysäkille. En katso hakua enkä palautusta ylimääräiseksi rasitteeksi.


    • vapauden hinta

      Jokainen valitsee itselleen sopivimman tavan liikkua, tarpeiden ja maksuvalmiuden mukaan. Minulla on monen vuoden kokemus sekä julkisen liikenteen että henkilöauton käytöstä Helsingin nk. kantakaupungin alueella. Ensin 6 vuotta julkisten varassa, sitten 5 vuotta työsuhdeautoilua, jonka jälkeen 3 vuotta julkisilla ja nyt on ollut pari kuukautta oma auto alla.

      Tiivistettynä yksityisautoilu on varmaan kallein tapa liikkua, mutta voiko liikkumisen helppoudelle ja vapaudelle laittaa hintaa? Liikkeelle pääsee 0 minuutin varoitusajalla 24/7 ihan mihin suuntaan tahansa tarvitsematta suunnitella, tilata tai varata mitään. Lisäksi kun en elä ihan samassa rytmissä kuin muu maailma, niin ruuhka-ajatkaan eivät haittaa minua. Ja sen yhden kerran kun on ihan pakko päästä päivällä keskustaan, niin voin ihan hyvin mennä julkisilla. Tai maksaa vähän ekstraa parkkihallipaikasta.

      Mikä on vapauden hinta?

    • onneksi teitä löytyy

      Mahtavaa logiikkaa ja yleistystä aloittajalla, mikä nero?
      Jos autoa tarvitsee hyvin harvoin, niin eihän sitä kannata omistaa, wauh eipä olisi kukaan ymmärtänyt jos et olisi kertonut.

    • yrvTdb

      Sama malli ei sovi kaikille. Kun hakisin vuokra-auton, joutuisin ajamaan ensin polkupyörällä 30 km ja sitten autoa palauttaessa saman verran takaisin. Siten taas ihmettelisin miten huomenna pääsisi töihin.

    • vuokra-autoilija

      Erittäin toimiva malli kaupunkiasujalle ja myös ekologisesti ja taloudellisesti kestävä. Olen itse tehnyt kustannusvertailuja tilanteessa jossa asun kantakaupungissa ja ajokilometrejä omalla autolla tuli n. 10 000 km/v, eli siis kertahuollolla selvittiin. Luovuimme autosta kun tuli rahanmenoa. Kokeiltu paikallista yhteiskäyttösysteemiä City Car Clubia, paikallista huoltsikan vuokraamoa ja muutamaa kansainvälistä ketjua. Kokemukset muutaman vuoden ajalta:

      -CCC:n ja vuokraamojen palvelu on erinomaista eikä yksikään reissu ole jäänyt tekemättä auton puutteen takia. Autotarjonta on monipuolista: ollaan kokeiltu kaikkea Ka:sta ja Fiiu 500:sta Mondeoon, Lexukseen ja pitkään pakettiautoon.

      -CCC on halvin hyvin pieneen käyttöön, mutta jos menee kauas tai pitkäksi aikaa, muut ovat halvempia. Toisaalta, kiinteä kuukausimaksu...
      -Lähihuoltamo on meillä halvin 1-3 päivän keikoille.
      -kansainvälinen ketju on halvin jos ottaa pitkän loma-ajan vuokran, esim. minileasing, sekä joskus juhlapyhien yli. Usein tarjouksia.

      -Vuokraaminen ylipäätään kannattaa vain jos pitää satunnaisesti KÄYDÄ paikoissa. Jos ajoa on paljon tai ajaa usein mökille jossa auto SEISOO viikon tai pari, oma auto tulee halvemmaksi. Ne heinäkuiset seisontapäivätkin kun kerryttävät kustannuksia, ja kuukauden minileasing-vuokralla ostaa jo "kesäauton".
      Toisaalta, oman auton (halvankin) vuosikustannuksilla, vaikka ei ajaisi ollenkaan, saa parin kuukauden "minileasing"-auton.

      Laskelmat on tietty jokaiselle erilaiset, mutta ainakin itse olemme laskeneet neljän perättäisen vuoden aikana että vuokrilla olisi pystynyt pitämään UUTTA autoa. Jos taloudellinen tilanne paranisi omaltakin kohdalta, niin auto myös hankittaisiin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1759
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1664
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      61
      1500
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1458
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1385
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1359
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1192
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe