Kuinka paljon rahaa viikon matkalle?

Saituri=)

Kuinka paljon olette varanneet rahaa viikon pakettimatkalle, johon ei kuulu ruokailuja?

Meitä on lähdössä 2 aikuista ja 5v lapsi. Tarkoitus on syödä aamupala ja illallinen ravintolassa, käydä kerran vesipuistossa, ei muuta suurempaa kulua.

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista =)

148

17054

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puerto Rico

      Minä otin viime vuoden Kanarian reissulleni mukaan 1000 euroa. Aamiainen tehtiin itse eli ostettiin siis aamiaistarpeet kaupasta. Lounaat, välipalat ja illalliset syötiin ns. ulkona. Muutamat juomat siihen päälle ja ah, niin ihanat ostokset tuliaisineen. =) 1000 eurosta palasi vielä kotiinkin jokunen euro (taisi olla vähän reilut 100 euroa).

      Eiväthän kaikki tuhlaa samalla tavalla kuin minä. Mutta itse olen ajatellut asian niin, että kun ulkomaille lähtee, niin sinne pitää varata rahaa siihen katsoen, ettei joka euron perään tarvitse tuijotella.

      On todella vaikea sanoa paljonko teidän kannattaisi varata rahaa mukaan, kun en tunne tapojanne jne. Mutta villi veikkaus on, että 2500 euroa riittäisi. Jos toinen aikuinen on mies, niin saattaapi riittää vähempikin rahamäärä. Naisethan ovat tunnetusti aika hyviä shoppailijoita. =) Mutta kuten sanoin, 1000 euroa varasin itselleni ja siitä tuli takaisin koto-Suomeen vähän reilut 100 euroa. Eikä tarvinnut "penniä venytellä".

      Mitä sanonevat muut?

      • ön päkettimätköjä

        Ön niitä päkettimätköjä käikenläisiä. Hälpöjä jä källiitä


      • ????????????

        Paljonko perheloma KUSTANTAA ! Lukee otsikossa, onko aloittajan suomenkieli noin surkea ?


      • 98765
        ???????????? kirjoitti:

        Paljonko perheloma KUSTANTAA ! Lukee otsikossa, onko aloittajan suomenkieli noin surkea ?

        Tämä ei ole mikään äidinkielenkoe, vaan vapaamuotoinen keskustelupalsta Kanarianmatkoista.


      • Vapaudet kaukana
        98765 kirjoitti:

        Tämä ei ole mikään äidinkielenkoe, vaan vapaamuotoinen keskustelupalsta Kanarianmatkoista.

        Vai niin. No vetäkää sitten vittunne päihinne, minä en ainakaan jää tänne lukemaan näitä vääristyneitä lauserakenteita.


      • 98765
        Vapaudet kaukana kirjoitti:

        Vai niin. No vetäkää sitten vittunne päihinne, minä en ainakaan jää tänne lukemaan näitä vääristyneitä lauserakenteita.

        No eipä sunkaan ulosannissa ole kehuttavaa..


    • Realisti.

      Sulla menee tonni tuolla kokoonpanolla. Pelkästään Siam Parkin sisäänpääsy ja siellä syöminen haukkaa 150eur (jos matkalla Teneriffalle).Silloin ei mitään tuliaisia ostella mutta ei myöskään joka kaljaa juoda salaa omasta käsilaukusta.

      • Paljon matkustellut

        Niin sehän riippuu maasta johon menette . Turkissa ruoka on halpaa samoin Tunisiassa . Italia oli minusta aika kallis maa . Otan kyllä aina mukaan reilusti rahaa kaiken varalta . Eihän sitä koskaan tiedä vaikka sairastuu niin siinä tulee ylimääräisiä menoja . Tai vaikka varastetaan kengät uimarannalla, kuten kävi minun tuttavalle . Tuli uusien kenkien osto . Kaikkea voi sattua matkalla .


      • Silmä käteen
        Paljon matkustellut kirjoitti:

        Niin sehän riippuu maasta johon menette . Turkissa ruoka on halpaa samoin Tunisiassa . Italia oli minusta aika kallis maa . Otan kyllä aina mukaan reilusti rahaa kaiken varalta . Eihän sitä koskaan tiedä vaikka sairastuu niin siinä tulee ylimääräisiä menoja . Tai vaikka varastetaan kengät uimarannalla, kuten kävi minun tuttavalle . Tuli uusien kenkien osto . Kaikkea voi sattua matkalla .

        Palstan otsikko on "Matkakohteet / Eurooppa / Espanja / Kanariansaaret" joten Turkki ei nyt kyllä kuulu tähän yhtään mitenkään.


      • kellokas
        Paljon matkustellut kirjoitti:

        Niin sehän riippuu maasta johon menette . Turkissa ruoka on halpaa samoin Tunisiassa . Italia oli minusta aika kallis maa . Otan kyllä aina mukaan reilusti rahaa kaiken varalta . Eihän sitä koskaan tiedä vaikka sairastuu niin siinä tulee ylimääräisiä menoja . Tai vaikka varastetaan kengät uimarannalla, kuten kävi minun tuttavalle . Tuli uusien kenkien osto . Kaikkea voi sattua matkalla .

        Tunisiassa oppaana olleena voin kertoa että siellä ei mikään ole halpaa ja myös ihmiset töykeitä sekä huijaavia..sori että kanarian palstalle kirjoitin.....


      • ön käljäää

        Kyl sitä käljäää vöi jyödä kyinkä päljön ja mistä vään


      • idiootti!!
        ön käljäää kirjoitti:

        Kyl sitä käljäää vöi jyödä kyinkä päljön ja mistä vään

        Eikö sulla oikeasti ole muuta elämää?? Muista iltalääkkeet.


      • Matkusteltu on
        Paljon matkustellut kirjoitti:

        Niin sehän riippuu maasta johon menette . Turkissa ruoka on halpaa samoin Tunisiassa . Italia oli minusta aika kallis maa . Otan kyllä aina mukaan reilusti rahaa kaiken varalta . Eihän sitä koskaan tiedä vaikka sairastuu niin siinä tulee ylimääräisiä menoja . Tai vaikka varastetaan kengät uimarannalla, kuten kävi minun tuttavalle . Tuli uusien kenkien osto . Kaikkea voi sattua matkalla .

        Tuttavallasi siis mukana lomalla vain yksi pari rantakenkiä ...Tuli uusien kenkien osto.....hihhhh, hihhhhh!!!


    • Tapas

      Meillä on sama kokoonpano ja varataan noin 100/pv . Riittää oikein hyvin ja aina on jäänyt ylikin.

      Aamiainen hotellissa on yleensä n.5 euroa/person ja illallinen, kun tilaamme monta pientä annosta a´3-4 euroa niin noin 20 euroa, lasit viiniä ja vettä 10 euroa. Eli yhteensä 45 euroa ja sitten jotain kevyttä lounaaksi ja parit kahvit, niin silti liikutaan vielä alle 70 euron päivävauhdissa.

    • Justiinsajuu

      Mahtaa olla elämähallinta "hakusessa" yleensäkin, jos pitää täältä kysellä neuvoja lomabudjettiin. Ehkä kannattaisi varata "allinclusive" ;-))

      • 17+9

        Just. Jos esimerkiksi lähtee ensimmäistä kertaa reissuun, on aivan hyvä kysellä muualta esimerkiksi kohdemaan hintatasosta. On aivan eri asia varata rahaa Kanarian reissulle, kuin esimerkiksi New Yorkiin tai vaikka Vietnamiin. Ei kaikkea voi ihminen tietää automaattisesti ja mun mielestä se kertoo juurikin fiksuudesta, että varautuu (ja kyselee). Silloin ei ainakaan tule yllätyksiä.


      • reissuunko
        17+9 kirjoitti:

        Just. Jos esimerkiksi lähtee ensimmäistä kertaa reissuun, on aivan hyvä kysellä muualta esimerkiksi kohdemaan hintatasosta. On aivan eri asia varata rahaa Kanarian reissulle, kuin esimerkiksi New Yorkiin tai vaikka Vietnamiin. Ei kaikkea voi ihminen tietää automaattisesti ja mun mielestä se kertoo juurikin fiksuudesta, että varautuu (ja kyselee). Silloin ei ainakaan tule yllätyksiä.

        Minulla on se periaate että vähintään tupla siitä mitä matka maksaa. Älkääkä vinoilko aloittajalle, please. Kaikkea on kysyttävä, muuten ei saa vastauksia.


    • Harmittaakuitenkin

      Ei ole tyhmiä kysymyksiä, mutta tyhmiä vastauksia näkyy olevan.
      Viittaan edelliseen vastaajaan.
      Miksi sellainen ihminen yleensäkään lukee näitä palstoja, joka kaiken tietää ja
      pitää kysyjiä elämää hallitsemattomina ihmisinä.
      Minä vietän kaikki lomani ulkomailla, noin kolme kertaa vuodessa,
      ja siltikin luin edellisiä kirjoituksia.
      Miksi aina näillä palstoilla löytyy noita viisastelijoita.

      Kysykää ihan mitä vaan ja se, joka kaiken tietää, olkoot vastaamatta.
      Jokainen meistä on joskus tehnyt sen eka reissun, jolloin ei tiennyt kaikkea.

      • olenmaatamontanähnyt

        Yhdyn kahteen edelliseen;
        jokainen meistä on joskus tehnyt eka reissunsa, kuka mihinkin.
        Mitä pahaa siinä on, jos asiallisesti kysyy neuvoja?

        Haluaisin vastata, mutten koskaan ole käynyt Kanarian saarilla, jostain syistä boikotoin niitä, samoin Turkkia.

        Toivoisin keskusteluun asiallisia vastauksia!


      • I62729h72728
        olenmaatamontanähnyt kirjoitti:

        Yhdyn kahteen edelliseen;
        jokainen meistä on joskus tehnyt eka reissunsa, kuka mihinkin.
        Mitä pahaa siinä on, jos asiallisesti kysyy neuvoja?

        Haluaisin vastata, mutten koskaan ole käynyt Kanarian saarilla, jostain syistä boikotoin niitä, samoin Turkkia.

        Toivoisin keskusteluun asiallisia vastauksia!

        Entä, jos ottaisitte maksukortin mukaan matkalle? Sillä voi nostaa automaatista rahaa tarpeen mukaan tai maksaa suurempia ostoksia suoraan. Vähän puskurirahaa tilille tai korttiin luotto-ominaisuus, niin pitäisi pärjätä. En yleensä ota käteistä kovin paljoa matkoille mukaan.


      • vastauksiako

        ja mikähän vastaus tuo oli esitettyyn kysymykseen?


    • Sara79

      Meillä taisi mennä suurinpiirtein 1500€ viikossa 2 3 kokoonpanolla. Pelkät puistot oli 250€ tältä porukalta (siam ja loro) Autonvuokra oltiin maksettu etukäteen, paitsi n.100€ vakuutus. Tehtiin muutaman kerran ite ruokaa, aamupalat joka päivä. Nyt lähdössä kahden viikon reissuun ja varataan paljon enemmän rahaa mukaan (3500€) kun tarkoitus noin joka toiselle päivälle keksiä puistoilua/retkeilyä/surffailua tms. Shoppailua emme juuri harrasta.

      • vakuutuskusetus?

        Vakuutus oli sitten kusetus.

        Auton 2 3 porukalle viikoksi, mukana vakuutus ilman omavastuuta, saat n. 170 eurolla. Esim. Astra farkku, cicar-vuokraamo.


      • Sara79
        vakuutuskusetus? kirjoitti:

        Vakuutus oli sitten kusetus.

        Auton 2 3 porukalle viikoksi, mukana vakuutus ilman omavastuuta, saat n. 170 eurolla. Esim. Astra farkku, cicar-vuokraamo.

        Kyseessä oli siis se omavastuun poisto -vakuutus mikä ei kuulu hintaan. 175€ oli se vuokraus ilman tuota lisävakuutusta. Muistaakseni vuokraamo oli avia car. Ja matkatoimiston kautta tehtiin varaus joten en usko että ne kusettaa ( sitäkään ei tosin voi varmuudella tietää...)


      • vakuutuskusetus?
        Sara79 kirjoitti:

        Kyseessä oli siis se omavastuun poisto -vakuutus mikä ei kuulu hintaan. 175€ oli se vuokraus ilman tuota lisävakuutusta. Muistaakseni vuokraamo oli avia car. Ja matkatoimiston kautta tehtiin varaus joten en usko että ne kusettaa ( sitäkään ei tosin voi varmuudella tietää...)

        Matkatoimiston kautta hankittuna maksat ylihintaa. Onko se kusetusta vai ei, siitä voi keskustella.

        Maksoit joka tapauksessa autosta sen satkun enemmän kuin mitä vastaavan auton vuokra vastaavilla vakuutuksilla oliisi ollut vaikkapa Cicarilta.

        Kannattaa ainakin laskea itse, mitä samalla rahalla saa jos itse tilaa erikseen.


      • Sara79
        vakuutuskusetus? kirjoitti:

        Matkatoimiston kautta hankittuna maksat ylihintaa. Onko se kusetusta vai ei, siitä voi keskustella.

        Maksoit joka tapauksessa autosta sen satkun enemmän kuin mitä vastaavan auton vuokra vastaavilla vakuutuksilla oliisi ollut vaikkapa Cicarilta.

        Kannattaa ainakin laskea itse, mitä samalla rahalla saa jos itse tilaa erikseen.

        Matkatoimiston kautta ainakin oli helppoa ja sai auton varmasti. Niin aiotaan tehdä seuraavallakin lomalla että mt kautta vuokrataan auto, vaikka sitten maksaiskin vähän enemmän. Kukin tavallaan, tää on meille hyvä ja toimiva ratkaisu.


      • vakuutuskusetus?
        Sara79 kirjoitti:

        Matkatoimiston kautta ainakin oli helppoa ja sai auton varmasti. Niin aiotaan tehdä seuraavallakin lomalla että mt kautta vuokrataan auto, vaikka sitten maksaiskin vähän enemmän. Kukin tavallaan, tää on meille hyvä ja toimiva ratkaisu.

        Kukin tavallaaan.... joidenkinhan niitä matkatoimistoja pitää elättää.

        Itse jätän tuon matkatoimiston elatusrahan muiden maksettavaksi. Vuosikaudet olemme matkustaneet "omatoimisesti", eli Finskin lomalennot (AM:n) kautta, hotelli hotels.com (tms) ja auto Cicarilta. Aina on auto ollut valmiina kentällä, vaikkeivat edes luottokorttinumeora etukäteen kysy. Täytyy sanoa, että eka kerralla vähän jännitti tämän takia. Hotellihuone on toki pitänyt luottokortilla joko etukäteen maksaa tai ainakin antaa numero ja maksaa sitten paikan päällä.

        Tällä tavalla kahden aikuisen matka (vko 8/2015, Jandia/FV):
        -- Halvin pakettimatka on 1980€ (Jandiaan pakettimatkoja vain AM ja Lomamatkat)
        -- Itse paketoiden samoilla lennoilla samaan hotelliin 1580€ (lennot 1080, hotelli
        350€, auto 150€). (Huoneistohotelli ilman aterioita)
        -- Vaihtaen hotelli TripAdvisorissa alueen parhaimmaksi arvioidun ****-hotellin Junior sviittin merinäköalalla hinta nousee 480€, eli 80€ yli tuon halvimman pakettimatkan. Ja pakettimatkan hinnassa ei edes vuokra-autoa ole laskettu mukaan. Tuon hotellin hinnassa on "early-bird" alennus, mutta lentojen rajallisen saatavuuden takia vko 8 matkat pitääkin buukata ajoissa.

        Näistä omatoimimatkoista on vain hyviä kokemuksia. Viimeisen kerran kun oltiin kokoonpanolla 2 3 reissussa esim:
        - Hotelliin kirjautuessa pyysivät vain passit hotellivahvistukset, avasivat Cava-pullon ja lapsille appelsiinimehun ja pyysivät istumaan aulassa kun respavirkailija täytti check-in lomakkeet
        - Saatiin tuolle porukalle kokonainen bungalow, jossa oli 4 kahden hengen makuuhuonetta kylppäreineen, 2 olohuonetta, 2 parveketta ja 2 pihaa. Varausvahvistuksen mukaan puoletkin olisi riittänyt (l2 makuuhuonetta ja lisävuode olkkariin).

        Nuo vain detaljeja siitä, kuinka paljon paremman diilin voi saada kun itse buukkailee.


      • Sara79
        vakuutuskusetus? kirjoitti:

        Kukin tavallaaan.... joidenkinhan niitä matkatoimistoja pitää elättää.

        Itse jätän tuon matkatoimiston elatusrahan muiden maksettavaksi. Vuosikaudet olemme matkustaneet "omatoimisesti", eli Finskin lomalennot (AM:n) kautta, hotelli hotels.com (tms) ja auto Cicarilta. Aina on auto ollut valmiina kentällä, vaikkeivat edes luottokorttinumeora etukäteen kysy. Täytyy sanoa, että eka kerralla vähän jännitti tämän takia. Hotellihuone on toki pitänyt luottokortilla joko etukäteen maksaa tai ainakin antaa numero ja maksaa sitten paikan päällä.

        Tällä tavalla kahden aikuisen matka (vko 8/2015, Jandia/FV):
        -- Halvin pakettimatka on 1980€ (Jandiaan pakettimatkoja vain AM ja Lomamatkat)
        -- Itse paketoiden samoilla lennoilla samaan hotelliin 1580€ (lennot 1080, hotelli
        350€, auto 150€). (Huoneistohotelli ilman aterioita)
        -- Vaihtaen hotelli TripAdvisorissa alueen parhaimmaksi arvioidun ****-hotellin Junior sviittin merinäköalalla hinta nousee 480€, eli 80€ yli tuon halvimman pakettimatkan. Ja pakettimatkan hinnassa ei edes vuokra-autoa ole laskettu mukaan. Tuon hotellin hinnassa on "early-bird" alennus, mutta lentojen rajallisen saatavuuden takia vko 8 matkat pitääkin buukata ajoissa.

        Näistä omatoimimatkoista on vain hyviä kokemuksia. Viimeisen kerran kun oltiin kokoonpanolla 2 3 reissussa esim:
        - Hotelliin kirjautuessa pyysivät vain passit hotellivahvistukset, avasivat Cava-pullon ja lapsille appelsiinimehun ja pyysivät istumaan aulassa kun respavirkailija täytti check-in lomakkeet
        - Saatiin tuolle porukalle kokonainen bungalow, jossa oli 4 kahden hengen makuuhuonetta kylppäreineen, 2 olohuonetta, 2 parveketta ja 2 pihaa. Varausvahvistuksen mukaan puoletkin olisi riittänyt (l2 makuuhuonetta ja lisävuode olkkariin).

        Nuo vain detaljeja siitä, kuinka paljon paremman diilin voi saada kun itse buukkailee.

        Me ollaan saatu niin halvalla (mun mielestä...) näitä pakettimatkoja että omatoimilomat olisi tullut kalliimmaksi. Esim koko perhe Kreetalla plataniaksessa merenrannalla 4* huoneistohotellissa 8/12 1360€, viikko Turkissa täysin uudessa vesipuistohotellissa 8/13 allinclusivella 2285€, teneriffa pdla 3/14 keskustan huoneistohotellissa lähellä rantaa 1500€, kaksin miehen kanssa kreeta 7/11 698€ huoneistohotelli, 12/13 teneriffa gigantes hh 580€, kreeta 8/14 hh lähellä rantaa 450€.

        Seuraavaksi 2 viikkoa Teneriffalla pääsiäisen aikaan kahdessa 4* hotellissa yht. 3090€ suorat lennot Tampereelta.

        Näissä valmismatkoissa on myös se meille tärkeä muutos -/peruutusoikeus koska ikinä ei tiedä mitä sattuu ja pääseekö lähtemään töiden tai muiden takia.

        Olen myös katsellut siis erikseen lentoja ja hotelleja mutta ne on ainakin tähän asti tullut kalliimmaksi kuin nämä pakettimatkat ;)


      • vakuutuskusetus?
        Sara79 kirjoitti:

        Me ollaan saatu niin halvalla (mun mielestä...) näitä pakettimatkoja että omatoimilomat olisi tullut kalliimmaksi. Esim koko perhe Kreetalla plataniaksessa merenrannalla 4* huoneistohotellissa 8/12 1360€, viikko Turkissa täysin uudessa vesipuistohotellissa 8/13 allinclusivella 2285€, teneriffa pdla 3/14 keskustan huoneistohotellissa lähellä rantaa 1500€, kaksin miehen kanssa kreeta 7/11 698€ huoneistohotelli, 12/13 teneriffa gigantes hh 580€, kreeta 8/14 hh lähellä rantaa 450€.

        Seuraavaksi 2 viikkoa Teneriffalla pääsiäisen aikaan kahdessa 4* hotellissa yht. 3090€ suorat lennot Tampereelta.

        Näissä valmismatkoissa on myös se meille tärkeä muutos -/peruutusoikeus koska ikinä ei tiedä mitä sattuu ja pääseekö lähtemään töiden tai muiden takia.

        Olen myös katsellut siis erikseen lentoja ja hotelleja mutta ne on ainakin tähän asti tullut kalliimmaksi kuin nämä pakettimatkat ;)

        Ero on toki suurin juuri tuolloin viikolla 8. Välimerelle emme ole matkustaneet aikoihin kun talvella siellä on liian kylmä ja mökillisinä kesälomalla etelään ei edes tee mieli. Eli käytännön vertailut olen itse tehnyt talvikauden Kanarian yms. matkoissa.

        Omatoimimatkoissa on muuten yleensä PAREMPI muutosoikeus kuin valmismatkoissa. AM:n kautta varatuissa lennoissa täsmälleen samat ehdot kuin valmismatkoissa. Hotellin voi perua ilman kulua päivää tai viikkoa ennen loman alkua, jollei ehdoin tahdoin ota (vähän halvempaa) ei-peruutuskelpoista.


    • 16+6

      Jos sun pitää miettiä että onko sulla varaa lähteä tuollaiselle reissulle niin älä lähde.

      • 5+5

        Eihän aloittaja sitä miettinyt vaan kysyi paljonko kannattaa varata reissuun rahaa mukaan.

        Luetun ymmärtäminen hukassa, vai oletko muuten vain ääliö?


    • PORVARIPOJU

      Ota 5000e matkaa ei kaikkia on pakko törsätä

    • Me vaihdetaan käteistä matkoille aina mahdollisimman vähän. Suurimmassa osassa ostoja käy kuitenkin pankkikortti (visa). Ja nykyään kun voi maksaa myös Debit-puolella niin lähtevät ostot tililtä samantien. Käteistä otetaan vain sen verran kuin johonkin pikkuostoksiin kuluu... vaihdetaan noin 100 euroa kerrallaan tms. Ja nuokin kannattaa vaihtaa yleensä vasta perillä. Suurimmassa osassa matkustuspaikoista on noita rahanvaihtokioskeja kaupanpäällä, jossa paljon parempi kurssi valuutalle kuin Suomessa. Vaihto käy nopeasti ja edullisesti. Ja sitten vaihdetaan euroja lisää käteiseksi jos tarvetta ilmenee enempi. Näin ei ole sitä riskiä että vierasta valuuttaa jäisi turhaan kotiin kannettavaksi. Yleensä paras vaihtokurssi on korttiostoissa... ja vielä siten että maksaa kortilla paikallisella valuutalla... vaihtokurssin näkee sitten tiliotteeltaan... ja aina olleet vielä paremmat kun noissa rahanvaihtopaikoissakaan...

      • män yl hilseen

        Vaihdatte siis 100 euroa kerrallaan euroiksi?? :-D
        Nyt ei ihan aukea..


      • taloudellista
        män yl hilseen kirjoitti:

        Vaihdatte siis 100 euroa kerrallaan euroiksi?? :-D
        Nyt ei ihan aukea..

        Näin täytyy toimia mikäli eka 100;nen on datalla kopioitu ?


    • M4tk4ilij4

      Viikon reissulle Välimerelle, syötiin joka päivä "ulkona" ja osteltiin pieniä matkamuistoja, 500e riitti kahdelle aikuiselle.

    • mek

      Riittävästi.

    • yksinäinen matkaaja

      Matkustan yksin yleensä. Varaan rahaa 50€/pv käteistä, hyvin pärjää. Jos jotain haluaa shoppailla, siihen voi käyttää Visaa... Matkoilla on ihan turhaa yrittää venyttää budjettia, silloin ei ainakaan nauti lomasta yhtään.
      Riippuu tosin siitäkin, minne matkustaa: Eurooppa on kallis verrattuna Kauko-Itään, esim. Thaimaassa riittää päivää kohti pienempikin summa, koska ulkona syöminen ja ylipäänsä eläminen on halpaa. Välimeren maissa voi hyvinkin asennoitua Suomen hintatasoon.

      • olenmaatamontanähnyt

        Yksin olen minäkin reissannut. Budjetti riippuu paljon kulutustottumuksista. Kannattaa aina varautua.....
        Hyvää matkaa kaikille, jotka uskaltavat matkustaa itsenäisesti!!!


    • eitarviimuuta

      3€ riittää hyvin.

    • un dos tres

      Itse olen pitänyt nyrkkisääntönä, että varaan reissuun saman verran rahaa kuin mitä itse matka maksoi. Toisaalta nykyisin sillä käteisellä rahalla ei ole niin suurta merkitystä, koska melkein kaikilla on luottokortit, joten hätätapauksessa voi nostaa rahaa automaatista. Tietenkin automaattinosto aiheuttaa veloituksen, mutta kulu on kuitenkin varsin kohtuullinen. Jos kohdemaassa käy eurot, niin ei ole mitään ongelmaa, mutta jos on joku muu valuutta, niin kannattaa tietty välttää ylimääräistä nostamista. Aina voi ottaa mukaan euroja, jotka voi vaihtaa kohdemaassa paikalliseen valuuttaan valuutanvaihtopisteessä.

      Hintataso tietysti ratkaisee. Jos Suomessa menee rahaa ruokailuun esim. 20 euroa per aikuinen ja 10 euroa lapselta juomat, niin kokonaissumma voisi olla 60-80 euroa riippuen tietenkin siitä, että tyytyykö veteen vai viineihin. Jossain Espanja-Italia -suunnalla tuo raha on vähän yläkanttiin, mutta Turkissa tai Tunisiassa selvästi edullisempaa.

      Tietysti kannattaa varata vähän rahaa tuliaisiin ja hätävaraan esim. jos tarvitsee ottaa taksia, käydä lääkärissä, apteekissa jne.

      Matkavakuutusta suosittelen lämpimästi.

    • etsilleen

      me käytetään n. 5000e.

    • Itse ei pakettimatkoja harrasteta,koska halvemmaksi tulee ostaa erikseen majapaikat ja lennot, kun ajoissa tilaa.

      Mutta meillä, kun on kaksi lasta ja kaksi aikuista, menee molemmilta aikuisilta keskimäärin satanen päivässä. Eli suunnilleen puoliksi tai vuorotellen maksetaan. Syöminen on kohtuu halpaa ja aamiainen tehdään itse, kun otetaan apartementos eli huoneisto, johon kuuluu makuuhuoneiden lisäksi keittiö. Loropark-päivänä on mennyt enemmän, mutta toisena päivänä taas vähemmän kuin satanen/vanhempi. Mukana on kyllä varmuuden vuoksi myös visa,on sillekin tullut käyttöä välillä. Tässä ei ole kyllä nyt mukana auton vuokraa bensoja. Autolla liikkuminen on aika oleellinen osa meidän reissaamista. Toisaalta silloin ei tule kauheasti shoppailtua, se kun ei muutenkaan kiinnosta.

    • matkaaja2

      toiminta tonni / nuppi

      • minä vaan

        Samaa mieltä. Viikon reisulla tonni on passeli per aikuinen. Lapsien kuluista ei tietoa.. Ilm. Puistot ynm. Vie hivakkaa keskustelujen perusteella aikalailla kun rahastavat kaikki henklöt ja ottavat ruuista myös kunnon katteet.. Mahtaakohan puistojen ruuat olla oikeasti hintansa väärti edes.


    • Garim

      300/pv tuliaiset päälle

    • mies lomalla.

      Minä otin 4000 euroa mukaan kun kävin kanarialla ja floridassa.
      Ei tuo sun lomas kuulosta hääviltä jos käyt kerran vesipuistossa ja syät vain aamupalaa ja käyt ravintolassa. Lomalla kuluu rahaa ja kannataa käydä katsoos nähtävyksiä ja tehdä kaikkea, kannattaa ostaa vaatteita ja kierellä ja käydä tapahtumissakin. Tuo vesipuistossa käyminen onnistuu suomessakin että ei sen takia kannata sitten edes lomalle lähteä jos ei muuta aio tehdä.
      Lähden seuraavaksi hawajille lomalle ja rahaa menee varmaan 5000 dollaria.

      • Lapsiperheelle etelän lomassa tärkeintä on lämpö ja uiminen, mikä ei erikseen maksa mitään ja ravintoloissa syö noilla saarilla halvalla, jos ei ihan turistirysään mene. Kukapa haluaa suomalaisia lihapullia teneriffalla turistilisä-hinnalla, kun voi saada loistavaa paikallista kalaruokaa edullisesti.

        Shoppailua ei itse juuri tule harrastettua,kuin parille ihmiselle kotona tuliaisia, jotain paikallisia herkkuja, käsitöitä tms. Tietysti muutamat laukut ja aurinkolasit ja korut tulee ostettua, kun ovat siellä maksimissaan kymppejä.

        Nähtävyydet maksaa myös vähän,jos mitään, suhteessa,etelän maissa. Autolla pääsee hienoja maisemia ihailemaan ja tutustumaan paikalliseen kulttuuriin.Saahan sitä tuhlattua, jos haluaa, mutta miksi? Halvemmallakin saa laatua ja tuhlaamalla voi menettää omaisuuden ihan turhaan ja huonolaatuiseen.
        .


      • 8171536381616
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Lapsiperheelle etelän lomassa tärkeintä on lämpö ja uiminen, mikä ei erikseen maksa mitään ja ravintoloissa syö noilla saarilla halvalla, jos ei ihan turistirysään mene. Kukapa haluaa suomalaisia lihapullia teneriffalla turistilisä-hinnalla, kun voi saada loistavaa paikallista kalaruokaa edullisesti.

        Shoppailua ei itse juuri tule harrastettua,kuin parille ihmiselle kotona tuliaisia, jotain paikallisia herkkuja, käsitöitä tms. Tietysti muutamat laukut ja aurinkolasit ja korut tulee ostettua, kun ovat siellä maksimissaan kymppejä.

        Nähtävyydet maksaa myös vähän,jos mitään, suhteessa,etelän maissa. Autolla pääsee hienoja maisemia ihailemaan ja tutustumaan paikalliseen kulttuuriin.Saahan sitä tuhlattua, jos haluaa, mutta miksi? Halvemmallakin saa laatua ja tuhlaamalla voi menettää omaisuuden ihan turhaan ja huonolaatuiseen.
        .

        En kyllä minäkään tuhlaisi loma-aikaani ostosten tekemiseen. Vaatteita saa Suomestakin, eikä floridalaisissa tai kanarialaisissa kaupoissa ole mitään kovin eksoottista nähtävää. Varmasti löytyy paljon parempaa nähtävää kuin paikallinen vaate- tai krääsäkauppa.


      • EVP dösäkuski stadi

        Lomalla ei pidä tressata ja hyökkäillä jokaiseen oppaan ehdottamaan päiväretkeen.

        Miksi pitää lähteä mukamas lomalle ja jokainen viikonpäivä istua likaisissa/epävarmoissa busseissa 2-3tuntia.

        Sitten Loman jälkeen kyljet mustelmilla kun tunkeudutaan niin sisään kui ulos bussin ovista ja pysähdytään syömään jonnekkin vuorejuurelle epäsiistiin ravintolaan .

        Lomalla vain nautitaan eikä katsella edes paljonko kello kulloinkin on.

        Vihaan niitä busseja kuin ruttoa.


        Mikäli täytyy päästä tutustumaan paikkoihin omatoimissuus on valttia ja pääset paremmin tutustumaan paikallisiin asukkaisiin ja kulttuuriin.

        Hauskaa lomaa kaikille tasapuolisesti.


    • Eläkeope

      Meillä on mennyt miehen kanssa viikon matkalla n. 500e ruokaan ja juomaan.Mitään retkiä ei tehdä enää, kun kanaria niin tuttu.Aamupala on tehty itse, joten säästöä tulee siitäkin.Taksit ovat tosi edullisia, jos tarvii. Lentokentältä on otettu paikallinen bussi, kun ollaan omatoimimatkalla.

      • Ikkrut

        Kuinka on tavallisen pankkikortin kanssa, jos ei ole visaa tai muutakaan luottokorttia. Saako sillä nostettua rahaa paikallisista automaateista? Vai onko koko matkabudjetti kuskattava mukaan käteisenä? Matkakohteena Turkki.


      • eläkeope
        Ikkrut kirjoitti:

        Kuinka on tavallisen pankkikortin kanssa, jos ei ole visaa tai muutakaan luottokorttia. Saako sillä nostettua rahaa paikallisista automaateista? Vai onko koko matkabudjetti kuskattava mukaan käteisenä? Matkakohteena Turkki.

        Kyllä saa nostettua pankkiautomaatilla. Turvaboxit ovat onneksi hyviä, jotta voi säilyttää käteiset.Otetaan vain päivän tarve kerralla ulos, eipähän voi kukaan ryöstää.


      • Kyzelen

        Mitä te sitten teette siellä jos kerran jokain paikka on jo tuttu?


      • -----------

        Kylläpä syötte paljon ja kalliisti :). Meillä meni teinin kanssa 400e/vkossa; siihen sisältyi ruuan ja juoman lisäksi myös pari retkeä; eli mentiin bussilla kaupunkia katselemaan, ja vähän maaseutuakin. Jotain pieniä matkamuistoja myös. Unohtamatta kaupungin hienoimmassa ravintolassa nautittua 12 cl viinilasillista cokista: niihin meni lähes 20euroa :D. Mutta oli kiva käydä. Olisin maksanut 10e jo pelkästä istumisesta bulevardilla.


      • Hae erillinen
        Ikkrut kirjoitti:

        Kuinka on tavallisen pankkikortin kanssa, jos ei ole visaa tai muutakaan luottokorttia. Saako sillä nostettua rahaa paikallisista automaateista? Vai onko koko matkabudjetti kuskattava mukaan käteisenä? Matkakohteena Turkki.

        VisaEletron-kortti ja sille oma tili. Sinne voit siirtää ennen reissua sen verran rahaa kun haluat lomallasi käyttää.
        Jos kortti pöllitään niin menetät vain sen tilin saldon eikä siinä ole luottoa.


      • Lisäys vielä...
        Hae erillinen kirjoitti:

        VisaEletron-kortti ja sille oma tili. Sinne voit siirtää ennen reissua sen verran rahaa kun haluat lomallasi käyttää.
        Jos kortti pöllitään niin menetät vain sen tilin saldon eikä siinä ole luottoa.

        Aloittajalle: Meillä on varattuna yleensä 800-1000€/hlö. Käteisenä osa ja osa pankkikortilla, jota sitten käytämme tarpeen vaatiessa.


      • ehkä taas talvella
        ----------- kirjoitti:

        Kylläpä syötte paljon ja kalliisti :). Meillä meni teinin kanssa 400e/vkossa; siihen sisältyi ruuan ja juoman lisäksi myös pari retkeä; eli mentiin bussilla kaupunkia katselemaan, ja vähän maaseutuakin. Jotain pieniä matkamuistoja myös. Unohtamatta kaupungin hienoimmassa ravintolassa nautittua 12 cl viinilasillista cokista: niihin meni lähes 20euroa :D. Mutta oli kiva käydä. Olisin maksanut 10e jo pelkästä istumisesta bulevardilla.

        Ihmettelen kans mihin ihmiset törsää noin julmetusti rahaa. Oltiin viikko teneriffalla, 2 aikuista, käyttörahaa meni 650 e, siis yhteensä. ja syötiin joka päivä ravintolassa, juotiin bisseeki ja syötiin ulkona välipalat ja tuliaisetki tuli ostettua, konjakit ja muut tilpehöörit.


      • Epäilyttävää
        ehkä taas talvella kirjoitti:

        Ihmettelen kans mihin ihmiset törsää noin julmetusti rahaa. Oltiin viikko teneriffalla, 2 aikuista, käyttörahaa meni 650 e, siis yhteensä. ja syötiin joka päivä ravintolassa, juotiin bisseeki ja syötiin ulkona välipalat ja tuliaisetki tuli ostettua, konjakit ja muut tilpehöörit.

        Ihmettelen missä käytte oikein syömässä? Siinä halvimmassa kiinalaisessa buffetissa minkä löydätte? Kuulostaa melkoiselta kituutukselta ja sentin venytykseltä jos 2 aikuiselta menee yht. vain 650€ viikossa. On juotu bissee, syöty välipalaa ja ostettu oikein konjakkiakin.


      • taaaas menossa
        Epäilyttävää kirjoitti:

        Ihmettelen missä käytte oikein syömässä? Siinä halvimmassa kiinalaisessa buffetissa minkä löydätte? Kuulostaa melkoiselta kituutukselta ja sentin venytykseltä jos 2 aikuiselta menee yht. vain 650€ viikossa. On juotu bissee, syöty välipalaa ja ostettu oikein konjakkiakin.

        Siinä jää päivää kohti n. 45e/hlö. Kyllähän sillä pitäisi pärjätä, jos ei ostele ylimääräistä. Kukin tavallaan. Meillä ei mene edes tuota summaa kahdelta viikossa. Silti lomat on rentouttavia. Kun käy monesti vuodessa, ei turha shoppailu oikein innosta.


      • tätylix
        Ikkrut kirjoitti:

        Kuinka on tavallisen pankkikortin kanssa, jos ei ole visaa tai muutakaan luottokorttia. Saako sillä nostettua rahaa paikallisista automaateista? Vai onko koko matkabudjetti kuskattava mukaan käteisenä? Matkakohteena Turkki.

        Kysy omasta pankista ajoissa ennen matkaa. -Ehdit saada visa kortin.


      • :::::::))
        taaaas menossa kirjoitti:

        Siinä jää päivää kohti n. 45e/hlö. Kyllähän sillä pitäisi pärjätä, jos ei ostele ylimääräistä. Kukin tavallaan. Meillä ei mene edes tuota summaa kahdelta viikossa. Silti lomat on rentouttavia. Kun käy monesti vuodessa, ei turha shoppailu oikein innosta.

        Teinin kanssa n. 500 e. Turhaa krääsääkin ostettiin . En tarvii tuhansia euroja mukaan turistikohteisiin, samaa krääsää ja roinaa löytyy Suomen halppisliikkeistä mitä siellä turisteille ylihintaan kaupataan.
        Kohteista ostetut vaatteetkin sellaisia lumppuja , ettei niitä tule missään loman jälkeen käytettyä.Liinat osaan virkata itse, sekä ostan mieluummin kotimaista laatua..::::))))
        Sekä matkavakuutus kannattaa ottaa , särky-ym. mahdolliset tarvittavat lääkkeet mukaan....Paikallisia apteekkeja emme tarvinneet.


      • Polliisi
        eläkeope kirjoitti:

        Kyllä saa nostettua pankkiautomaatilla. Turvaboxit ovat onneksi hyviä, jotta voi säilyttää käteiset.Otetaan vain päivän tarve kerralla ulos, eipähän voi kukaan ryöstää.

        ryötö se on vaikka saalis olisi yksi Centti !


    • matkustankin

      Se tietenkin riippuu mihinkä olette menossa. Joissain maissa on ruoka edullisempaa kuin toisissa. Hyvä nyrkkisääntö on että varaat syömisiin kuten söisit samanlaisissa paikoissa Suomessakin, ellet tiedä hintatasoa. Vesipuiston lippujen hinnat ehkä tiedättekin. Myös matkamuistoihin/tuliaisiin kannattaa varata rahaa jonkin verran ja pysyä myös sitten siinä varaamassaan.

      Pakettimatka kannattaisi varata aamupalalla, niin sitten voi tutustua eri ruokapaikkoihin. Jos teette hotellihuoneessanne itse ruokaa, niin olisi hyvä tietää mihinkä matkustatte, että voisi antaa jotain ohjeita minkä verran päivää kohti menee ruokaan rahaa. 5-vuotiaan on kuitenkin syötävä säännöllisesti. Aikuiset pärjää vähemmälläkin.

    • Jotakin osviittaa..

      Tietenkin riippuu ja roikkuu siitäkin minkä tasoisissa ravintoloissa syö yms. Mutta itse pärjäisin yksin ruokien suhteen n. 300 eurolla/viikko ja se x 2 lapsi, eli lähemmäs tonnia kulut menis kaikkinensa. Mutta itse syönkin lähinnä vain aamupalan ja runsaan illallisen.

    • En ottaisi yli 2000 e. Varalle sama määrä pankkikortilla (visa) Varalle. Visa kulkee vaikka uimahousujen taskussa ja rahoista suurin osa tallelokerossa - tai respan säilössä.

      • ammattituristi

        Niin monta mieltä kuin miestäkin.
        Rahaa saa kulumaan yllättävänkin paljon tuntematta silti tuhlaavansa.
        Itellä tuolla kokoonpanolla olen kuluttanut rahaa alle 400€-1200€ riippuen mitä olemme halunneet.
        1200€:n reissulta palatessamme emme olleet yhtään tyytyväisempiä kuin halvimmaltakaan palatessa. Päin vastoin - harmitti se avokätisyys verrattuna siihen mitä vastineeksi sai.
        Terve harkinta ja omat halut ratkaisee rahasumman mutta kokemuksesta tiedän että mainitsemillani summilla tulee toimeen suumimmassa osassa lomakohteita viikon ajan.


      • ----
        ammattituristi kirjoitti:

        Niin monta mieltä kuin miestäkin.
        Rahaa saa kulumaan yllättävänkin paljon tuntematta silti tuhlaavansa.
        Itellä tuolla kokoonpanolla olen kuluttanut rahaa alle 400€-1200€ riippuen mitä olemme halunneet.
        1200€:n reissulta palatessamme emme olleet yhtään tyytyväisempiä kuin halvimmaltakaan palatessa. Päin vastoin - harmitti se avokätisyys verrattuna siihen mitä vastineeksi sai.
        Terve harkinta ja omat halut ratkaisee rahasumman mutta kokemuksesta tiedän että mainitsemillani summilla tulee toimeen suumimmassa osassa lomakohteita viikon ajan.

        "Rahaa saa kulumaan yllättävänkin paljon tuntematta silti tuhlaavansa"

        Tämä on aivan totta, jos ei yhtään mieti minkä hintaista ostaa.


    • muutama 100 + kortit

      Jos pitää täällä kysellä paljonko ottaa matkalle mukaan rahaa, niin siinä tapauksessa kannattaa ottaa kaikki.

      Muut voi ottaa riittävästi ja pari korttia kans.

    • ege

      1 000 000 egee

    • s-w

      Mäkin olen miettinyt paljonkohan riittää viikoksi kahdelle nuorelle aikuiselle. Me mennääs los criastianokseen.

      • Bodari

        Siellä on markkinat jossa kannattaa promusta laitaa rintojen väliin näet vikkeliä ovat kähveltämään rahat !


    • kreett

      Meillä on samanlainen kokoonpano eli 3 hengen perhe, toki tyttö on nykyään jo vähän vanhempi. Joka vuosi me ollaan oltu yksi viikko etelässä nimenomaan pakettimatkalla viimeiset 5 vuotta, aina syödään päivällä ja illalla allasbaarissa / ravintolassa, eli 2 kertaa päivässä ruokailu ravintoloissa. Aamupalatarvikkeet ostetaan kaupasta ja syödään hotellihuoneessa. Ja jokaiseen reissuun on meillä kuulunut myös tuo vesipuisto (eli me ollaan aika lailla hotellitkin valittu vesipuistojen läheisyydestä:). Ja kun muita retkiä ei olla tehty, ja tuliaisia on aina ostettu ns. kohtuudella, niin 1000 euroo riittää viikossa hyvin. Eli tonni viikossa on se hyvä muistisääntö.

    • näillä pärjää

      Minulla aina käteistä mukana n. 1000 e Välimeren seudun matkoilla ( kaupunkilomat Euroopassa sekä Azorit, Madeira jne).
      Lisäksi Master Gold 5000 euron luottorajalla ja sillä depitpuolellakin vararahastoa muutama tonni..
      Matkustan yksin. Noilla varoilla on pärjännyt. Jopa vielä jäänyt rahaa käyttämättäkin.
      Niin, olen eläkeläinen, pieni eläke, mutta eletty elämä "suu säkkiä myöten" eli syöty vähemmän kun on tienattu

    • Silti nautimme !

      Jos olet maksanut lennot ja hotellin etukäteen, niin sellainen 600 euroa riittää mainiosti viikon oleiluun Espanjassa/ Kanarialla.
      Eihän tällaisille matkoille kannata mitään käteistä ottaa mukaan, ehkä satanen korkeintaan, loput Visalla. Me ollaan saman kokoinen perhe ja pärjätty loistavasti 600 eurolla / viikko ja olemme todella nauttineet lomistamme. Jopa tuohon hintaan voi vuokrata autonkin yhdeksi päiväksi. Saa kai sitä enemmänkin menemään, mutta me olemme selvinnett hyvin tuolla 600 eurolla! Tosin, emme käytä alkoholia lainkaan emmekä tupakoi.

    • teneriffa236

      minä ja 2 lasta meni viikossa 650. käytiin ostoksilla, ja burgerkingissä, mäkkärissä pizzallaa jne. sekä loroparkissa. aamupalat oli valmiiksi maksetu hotellissa. lentoruokia ei ollu, ostettiin kentiltä lennoille evästä. ei ne lapset kuitenkaan lentokone ruokaa syö. tuossa myös kahdelle lapselle pariks päiväks ns lastenkerhomaksut.

    • aaaaaaaaaaaaaaaaaaa

      eikö aikuiset ihmiset osaa omia raja-asioita hoitaa?

      • 7+17

        Osaa ja siksipä täältä on tultu kyselemään muiden kokemuksia, että on jonkinlaista osviittaa siitä kuinka paljon rahaa matkakohteessa tulee kulumaan.


    • tuuli50

      Ainakin 1000 e ruokiin vesipuiston maksut ja syömiset.

    • rebtyb

      Joo ei kannata espanjaan, varkaiden paratiisiin paljoa ottaa käteistä.. kortti on hyvä.. katsoo vain että on katetta kommallakin puolella.
      Etelän lomakohteet on nykyään sikahintaisia 8siis nämä lähikohteet) joten toimintatonni per pää ei ole liioittelua.
      Viimeksi all-inclusive matkalla meillä meni silti sellanen 300-400 per pää... ihan vain oleiluun ja sellaseen.. tuliaiset sitten päälle.

      • iina4

        all-inclusive ja vielä päälle 300-400 per pää.. Kannataisko mennä ihan omatoimi matkalle jos noin kalliiksi tulee all-inclusive !!!


    • Miyako-san

      Itse kaksi lomareissua tehnyt sillä budjetilla, että on suunnilleen satanen per päivä per naama käyttörahaa. Toki sitä voi jäädä ylitsekin jos ei joka päivä käytä tuota satasta :) Ja ei siis lapsia vielä, miehen kanssa kaksistaan reissattu ja hyvin on piisannu tuo budjetti, toki voi lapsiperheellä mennä enemmänkin rahaa.

    • Ei tarvii paljoa

      Muutamalla satasella selviää, jos ette missään kummoisissa paikoissa käy syömässä. Käytte vaan tavallisten paikallisten suosimissa paikoissa syömässä, yleensä halpaa ruokaa ja vaihtuvuus hyvä, joten mitään pöpöjäkään ei tarvitse pelätä. Vesipuisto ei kummoisia kustanna.

      Aamiasen voi tehdä itse, ei vaadi kummoisia, kun ostaa kaupasta tarpeita. Itse vien aina mukanani paketin kaurahiutaleita ja teen kaurapuuron aamiaiseksi, lapsille leivät ja mysliä taikka jotain muuta, jogurttia lähikaupoista jne. Torilta (jos on tori) hedelmiä ja vihanneksia.

    • miettiva

      Itse olen varannut viikon matkalle 500 €,joka on noin 50 € per päivä. Mutta teitä kun on kolme lähdössä ilmeisesti kanariansaarille,niin suosittelen varaamaan rahaa noin 1000 € koko viikoksi,niin ainakin pärjäätte. Vesipuiston hinnat te varmaan tiedätte ja sen päälle ruoka ja juomat,niin uskon että se 1000 € riittää ruokakuluihin, ja varmasti jää vielä tuliaisiin ja matkamuistoihin,jos niitä ostatte.

      Itselläni on käteisvarojen lisäksi ollut varuilta myös mastercard kortti mukana,mutta enpä ainakaan vielä ole tarvinnut sitä matkoilla,vaan käteisvarat ovat riittäneet hyvin. Sen takia itse suosin ulkomailla käteistä,kun olen kuullut,että jos kortilla maksaa ulkomailla,niin veloitus saatetaan tehdä kahteen kertaan. En ota sitä riskiä,niin siksi mielummin käteinen.

    • Säästö silmä

      Miks matkustella kun voi säästää pysyväänkin.

    • justpalannut

      itse varaan 50e/päivä yhdelle aikuiselle

    • Riu on paras!

      Viime syksynä oltiin aika mehevällä perhelomalla Inglesissä hotellina Riu Maspalomas. Vanhemmat ja 9-vuotias tytär.
      Pari kertaa päivässä syötiin ulkona. Joskus riitti yksikin kerta sillä Riun aamiainen on niin törtsin mahtava että sillä hoikempi eläisi koko päivän. :)
      Pöydät notkuivat juustoja, kalatuotteita, kinkkuja ja leikkeleitä, hedelmiä ja vastapuristettuja mehuja, tapaksia, jugurtteja ja lisukkeita, pannukakkuja ja leivonnaisia....kuohuva oli ilmaista myös jos sillä halusi juhlistaa loma-aamua!
      Palmitos-park huitastiin viikon puolivälissä ja sen jälkeen vuokrattiin päiväksi auto ja ajeltiin vuoristossa. Siis ajeltiin kuutisen tuntia ja kun illalla mentiin tankille oli bensalasku 12 euroa!!! Siinä vaiheessa tuli mieleen josko muuttaisi Inglesiin asustelemaan...
      Mahtava hotelli, hyvää ruokaa, huvituksia...isäntä sanoi että reissu kustansi noin 5000 e. Tuliaisina muovikassillinen suklaata kentältä.
      Käykää testaamassa jos kukkaro kestää. Tämä porukka menee ehkä ensi vuonna kun vähän ensin säästetään sukan varteen....

      • Laspamolpas

        Piere sinä perkele äläkä valehtele.


    • Käteistäkö

      No nyt selvis se ihmetyksen kohde, et miten joltain ryöstetään / varastetaan tonneja heti hotlan aulassa. TEILLÄ toopeilla matkakassa käteisenä mukana. Kortit toimii kaikkialla muualla paitsi pohj. Koreassa. 2 eri korttia mukaan ja debit pois käytöstä. Kaikki luotolle ja siihen päiväraja 300 egee/kortti. Ei pääse suurta vahinkoo syntymään.

      Onko nää kaikki vastaajat eläkeläisiä? Eihän sulla varmaan täälläkään oo tonneja käteisenä tai jos on niin et varmaan kyselis moisia.

      • Fålke Vest

        Tyypillinen vähän matkustavan umpisuomalaisen ratkaisu. Vähän enemmän matkustaneena voin kertoa niistä lukuisista kortin väärinkäytöistä joita on kohdalleni sattunut, johon ei omalla huolellisuudellakaan ole voinut vaikuttaa.

        Perussäännöt 62 maassa vieraileena:

        - Maksa aina ravintolat, baarit ja muut pikkuputiikit käteisellä...aina!
        - Käytä korttia vain lentokenttien, isojen hotellien ja monikansallisten liikeketjujen kassoilla (ainakin riski kusetukseen pienenee)
        - Muista että korttikin voi mennä rikki, silloin on orpo olo jos käteistä ei ole matkassa
        - Keskity siihen miten jemmaat käteiset, sekä matkustuksen aikana että majapaikassa.


      • Täysin samaa mieltä!
        Fålke Vest kirjoitti:

        Tyypillinen vähän matkustavan umpisuomalaisen ratkaisu. Vähän enemmän matkustaneena voin kertoa niistä lukuisista kortin väärinkäytöistä joita on kohdalleni sattunut, johon ei omalla huolellisuudellakaan ole voinut vaikuttaa.

        Perussäännöt 62 maassa vieraileena:

        - Maksa aina ravintolat, baarit ja muut pikkuputiikit käteisellä...aina!
        - Käytä korttia vain lentokenttien, isojen hotellien ja monikansallisten liikeketjujen kassoilla (ainakin riski kusetukseen pienenee)
        - Muista että korttikin voi mennä rikki, silloin on orpo olo jos käteistä ei ole matkassa
        - Keskity siihen miten jemmaat käteiset, sekä matkustuksen aikana että majapaikassa.

        Kuullut myös tarpeeksi kauhutarinoita maailmalla joten emme myöskää luota pelkkään korttiin. Samaten jos kortti varastetaan niin milläs sitten maksat? Vaikka olisikin pieni luottoraja, ja saat kortin käyttökieltoon, niin eipä paljon lohduta...

        Itse pidän (ylimääräisen) käteisen aina pienessä setelipussissa vyötäröllä IHOA VASTEN. Se ei näy vaatteiden alta jollei kovin kireitä vaatteita pidä. En siis koskaan jätä rahoja edes tallelokeroon, koska niistäkin saattaa rahaa kadota.

        Tietysti joku voi minut kolkata ja ryöstää rahani paitani alta, mutta toivon siinä tapauksessa ehtiväni luikkia karkuun kun rosmo laskee saalistaan!


      • Marraskuussa taas
        Fålke Vest kirjoitti:

        Tyypillinen vähän matkustavan umpisuomalaisen ratkaisu. Vähän enemmän matkustaneena voin kertoa niistä lukuisista kortin väärinkäytöistä joita on kohdalleni sattunut, johon ei omalla huolellisuudellakaan ole voinut vaikuttaa.

        Perussäännöt 62 maassa vieraileena:

        - Maksa aina ravintolat, baarit ja muut pikkuputiikit käteisellä...aina!
        - Käytä korttia vain lentokenttien, isojen hotellien ja monikansallisten liikeketjujen kassoilla (ainakin riski kusetukseen pienenee)
        - Muista että korttikin voi mennä rikki, silloin on orpo olo jos käteistä ei ole matkassa
        - Keskity siihen miten jemmaat käteiset, sekä matkustuksen aikana että majapaikassa.

        Fålke Vestin kertomalla tavalla toimin myös minä tasan tarkkaan.


      • cutkfkhj
        Marraskuussa taas kirjoitti:

        Fålke Vestin kertomalla tavalla toimin myös minä tasan tarkkaan.

        Samoin.


      • varovasti

        Kortilliset ovat menettäneet vielä reisun jälkeenkin päin rahojaan !


    • Tenunenä

      Juomiin menee paljon jos ryyppää matkallansa.

      • Absolutisti

        Viinassa saa Aina rahalle parhaat prosentit !

        Yleensä mitä kalliimpaa juo sen korkeampi prosenttiluku pullon kyljessä.

        Viinejä ei lasketa viinoiksi!

        Oluella pestään tukat ja viinissä virutellaan jalkoja kuten viinin polkijatkin tekevät.


    • Kortilla maksan

      Ei rahaa tarvitse olla mukana kuin pari sataa ja nekin hätävarana. Kaikenhan voi maksaa luottokortilla. Rahaa menee mitä menee, se on ihan yksilöllistä.

      • ......,,,,,,,,......

        Samaa mieltä, ainoastaan eurojen pikkuostokset käteisellä loput kortilla.

        2-300eur/neljälle hengelle parin viikon matkalle käteistä kaikki muut kortilla. Yleensä ei ole tarvinnut käteistä nostaa. Käytössä yksi visa ja kaksi masteria.. joten ei niitä kaikkia varasteta.. jollei nyt ihan totaalisen törppö ole. Ja tietenkään kaikkia kortteja ei pidetä samaan aikaan mukana, vain yksi kortti mukana, kaks muuta varalla.

        Kaikkein turvallisin ja yksinkertaisin ratkaisu. Vain idiootti ottaa tonneja käteistä mukaan.


    • DUSJA

      MATKALOMA tarkoitettu vaan ....jos on lompakossa(ei sosiaaliset) rahat..

    • reissulasse

      Reissule kannattaa ottaa rahaa ennemmin liikaa kuin liian vähän. Aina on mahdollista että joudut onnettomuuteen ja vakuutus ei hyväksy suoraveloitusta, silmälasit hajoavat, matkatavarat katoavat yms. yms.

      Sanoisin 3 henkiselle perheelle varmasti riittävän 4000€:n potti, josta 2000€ käteisenä ja 2000€:n luottokortti passin välissä.

      • Ei turistiruokaa

        Höpö,höpö! Vakuutukset kuntoon, luottokortti mukaan ja käteistä kahdenkymmenen euron seteleinä muutama satanen jaettuna molemmille turvallisuuden vuoksi.

        Kun käteinen loppuu, voi hakea automaatista lisää. Kanarialla pärjää pienellä rahalla, jos syö paikallisten suosimissa ravintoloissa. Paikalliset tilaavat useita annoksia ja jakavat ne. Hyvää! Meillä illallinen kahdelle tällä tavoin syötynä ei ole koskaan maksanut yli 20 euroa, puolikas viini maksaa n. 5 euroa.

        Emme ole ikinä saaneet menemään viikon matkalla 500 euroa enempää - yhteensä! Tuliaisina ostamme ehkä vuohenjuustoa ja sahramia tai vastaavaa.


      • Varoitus!

        Huom ! kannattaa vielä lisätä että passi näkyvilla farkun pers taskussa kulkiessa ulkona !


    • normi budjetti

      Otan 1 viikon matkalle 2 aik. ja 2 koululaista 1000e visa. 2 viikon matkalle 1500e visa. Kahdestaan 500e visa/vko aika sopivaksi osoittautunut. Kuppiloissa ei istuskella, parvekkeella pari...Joskus esim. vesipuistossa käynti visalla.
      Turistikrääsää ei kanneta kotiin ja aurinkoa saa illmaiseksi. Aamiainen ja illtapäivän välipala itse tehtynä ja iltaisin syömään..retkeillään ainakin kerran loman aikana, kohteesta riippuen, yleensä omatoimisesti.

    • Itse pidän ns. nyrkkisääntönä sen, että mitä matka maksaa, sen verran rahaa matkaan. Itse reissannut kohtuullisen paljon ja Espanjassakin tullut rampattua, mutta tuohon sääntöön olen aina nojannut.. Itse tykkään kokkailla, joten ruokaankaan ei kulu paljon, kun itse tekee, isoista marketeista alkupäivinä kunnon lasti ja sillä pärjää pitkälle. Yleensä aamupala on noin 3-6 ekeä, riippuen paikasta, esim Cruzissa aamupalahaarukka tuota luokkaa, illallinen vähän enemmän riipppuen tietysti paikasta, missä syö.

    • ankkuriin

      mulla menee tonni viikossa viinaan ja naisiin ja samanverran hyvään ruokaan,ensin viikko inglesissä, ja toinen las palmasissa, sitten kotiin hyvin levänneenä ,ja kevät talvella uudestaan.

    • Muutama dona

      Rahaa kannattaa ottaa mukaan riittävästi, että se ei lopu kesken!

    • Jennyn matkakassa

      Meillä meni viikon matkalla n. 350€ per nuppi ruokaan. Syötiin aamupala hotellissa muuten ulkona. Käytiin keskihintaisissa paikoissa syömässä. Eniten rahaa menee retkiin ja shoppailuun.

      Kannattaa googlettaa hieman ravintoloiden yleistä hintatasoa kohteessa. Samoin retkikohteiden lippuhinnat löytää netistä. Ruoka kaupoissa on halvempaa kuin Suomessa.

      Kanarialle nyrkkisääntönä voisi pitää, että varaatte rahaa sen verran kuin menisi suomihinnoilla, niin taatusti jää rahaa tuliaisten shoppailuunkin. Otatte lomabudjetissa huomioon vielä taksirahat, maksut rannalla aurinkotuoleista, varjoista yms. Vaikka nekään eivät ole monta euroa, niin yllättävä summa niistäkin kertyy, jopa kymppejä päivässä/perhe.

      Lomalla ei ole kiva pihistellä ja jännittää riittääkö rahat. Aina voi sattua yllätyksiä, joten mieluummin varatkaa lomakassaan liikaa kuin ylitiukka budjetti.

    • en jaksa...

      Meillä män parin viikon reissulla kaikki, eikä piisantkaa. Mietimme mistä sai lisää?
      Enkä varmaan osaa laskea lopussa olevaa laskua...

      • Tonni per nuppi

        Aloittajalle nyrkkisääntö: Jos varaa viikon matkalle rahaa saman verran kuin se paketti on maksanut (lennot, lentosapuska, lentokenttäkuljetukset, hotelli ja opaspalvelut) niin raha ei lopu kesken, ellei kyseessä ole erikoishalpa äkkilähtö.
        Jos lisää matkalle jotain "ylimääräistä" esim auton vuokran niin se maksaa tietenkin lisää. Se auto kannattaa varata ja maksaa jo ennen matkaa, suosittelen että ette varaa ja vuokraa autoa matkatoimiston kautta, vaan esim Rentalcars.com:ista saa luotettavien vuokraamoiden autoja noin 40 prosenttia halvemmalla kuin matkatoimistojen kautta. Muista ottaa muutaman kympin hintainen omavastuun poistovakuutus samalla.
        Eli pariskunta ja kersa = 2000 euroa riittää viikon mukavalle ja pihtailemattomalle Kanarian lomalle loistavasti.
        Omilla, puolisoni kanssa tekemillä Kanarian matkoilla kustannusten laskukaava on toiminut komisenkymmentä vuotta.


    • Maailmalla matkannut

      Miten ihmeessä te saatte rahaa kulumaan matkoillanne noin mahdottomasti??? Eihän monessa maassa paikallinen väestö saa edes palkkaa sitä kuukaudessa, minkä useimmat tässä ketjussa hassaavat viikossa!!
      Voihan sitä rahaa varata matkalle käteisenä ja kortille. Tuolla aiemmin nimim. Fålke Vest kertoi mielestäni järkevästi miten homma toimii. Muovikorttia pidän vain varalla.

      Olen matkannut vuosia eri maissa varsin kohtuullisella budjetilla ja viimeiset vuodet 5h perheen kanssa, noilla "Tonni per nuppi" ohjeilla olisimme olleet konkurssissa aikaa sitten. Silti ei ole matkoilla tarvinnut pihtailla, rahaa voi käyttää järkevästi!

      • Avokätinen

        Fålke Vestillä oli hyvät vinkit rahasta reissaajille. Nämä kun muistaa eikä liikaa alkon kanssa läträä säästyy monelta pahalta.

        Nimimerkiltä Maailmaa matkannut haluaisin kysyä tarkemmin järkevästä rahan käytöstä lomalla. Kauhistelit "tonni per nuppi"-ohjeita ja muiden reissaajien rahan kulumista. Kuinka paljon teillä menee viikossa per nuppi? Ruoan euromääräinen osuus budjetista per viikko? Syöttekö kaikki ateriat "ulkona" vai laitatteko itse? Millaisia ruokapaikkoja suositte? Paljonko ravintolalasku keskimäärin teillä?
        Kiinnostaa ihan siksi, että kuka nyt haluaa turhaan tuhlata rahaa. Olisiko sinulla hyviä vinkkejä meille tuhlareille?


      • Ottomaatti
        Avokätinen kirjoitti:

        Fålke Vestillä oli hyvät vinkit rahasta reissaajille. Nämä kun muistaa eikä liikaa alkon kanssa läträä säästyy monelta pahalta.

        Nimimerkiltä Maailmaa matkannut haluaisin kysyä tarkemmin järkevästä rahan käytöstä lomalla. Kauhistelit "tonni per nuppi"-ohjeita ja muiden reissaajien rahan kulumista. Kuinka paljon teillä menee viikossa per nuppi? Ruoan euromääräinen osuus budjetista per viikko? Syöttekö kaikki ateriat "ulkona" vai laitatteko itse? Millaisia ruokapaikkoja suositte? Paljonko ravintolalasku keskimäärin teillä?
        Kiinnostaa ihan siksi, että kuka nyt haluaa turhaan tuhlata rahaa. Olisiko sinulla hyviä vinkkejä meille tuhlareille?

        Maailmalla matkannut saarnaa vain omasta puolestaan.
        Minusta oli aina mukava palata kotiin rahaa taskussa, kun sitä oli varattu se tonni per viikko. Olin aina varannut hieman enemmän kuin olin ajatellut sitä tarvitsevani. Aloittaja kysyi ihan selkeästi ilmaisten, kuinka paljon rahaa porukka on VARANNUT viikon reissulle. Nykyään ei rahaa tartte varsinaisesti varata jos sitä on tilillä, kun sitä voi nostaa kanarialaisista "otoista" tavallisella pankkikortillaan.
        Sitä paitsi, aloittaja kertoi syävänsä perheineen kahdesti päivässä ravintolassa.
        Ravintoloiden hintatasossa on vaihteluita.


      • Maailmalla matkannut
        Ottomaatti kirjoitti:

        Maailmalla matkannut saarnaa vain omasta puolestaan.
        Minusta oli aina mukava palata kotiin rahaa taskussa, kun sitä oli varattu se tonni per viikko. Olin aina varannut hieman enemmän kuin olin ajatellut sitä tarvitsevani. Aloittaja kysyi ihan selkeästi ilmaisten, kuinka paljon rahaa porukka on VARANNUT viikon reissulle. Nykyään ei rahaa tartte varsinaisesti varata jos sitä on tilillä, kun sitä voi nostaa kanarialaisista "otoista" tavallisella pankkikortillaan.
        Sitä paitsi, aloittaja kertoi syävänsä perheineen kahdesti päivässä ravintolassa.
        Ravintoloiden hintatasossa on vaihteluita.

        Niin ei sitä rahaa sen kummemin tarvitse varata, jos tilillä on riittävästi rahaa. Sen kuitenkin olen aina pitänyt, että tarvittaessa on rahaa käyttää, koska aina matkalla ollessa voi tulla jotain poikkeavaakin. Muuten en kyllä rahaa ala "polttelemaan" matkoilla.
        Syömässä voi käydä paikallisten suosimissa paikoissa, on huomattavasti halvempaa. Ruokaa voi ostaa paikallisilta toreilta ja kaupoista, ihan kuin täällä kotimaassakin. Leipää, hedelmiä, juomia ym. myydään kaupoissa, niistä saa helposti retkille rakenneltua eväät kylmälaukkuun. Netistä voi katsella jo etukäteen halpoja kauppoja ja niiden hintoja matkakohteessa.
        Ravintoloiden hintasoissa on tosiaan vaihteluita, kadun toisella puolen voi olla paljon halvempi ravintola taikka hieman kauempana jollain sivukadulla.


      • Avokätinen
        Maailmalla matkannut kirjoitti:

        Niin ei sitä rahaa sen kummemin tarvitse varata, jos tilillä on riittävästi rahaa. Sen kuitenkin olen aina pitänyt, että tarvittaessa on rahaa käyttää, koska aina matkalla ollessa voi tulla jotain poikkeavaakin. Muuten en kyllä rahaa ala "polttelemaan" matkoilla.
        Syömässä voi käydä paikallisten suosimissa paikoissa, on huomattavasti halvempaa. Ruokaa voi ostaa paikallisilta toreilta ja kaupoista, ihan kuin täällä kotimaassakin. Leipää, hedelmiä, juomia ym. myydään kaupoissa, niistä saa helposti retkille rakenneltua eväät kylmälaukkuun. Netistä voi katsella jo etukäteen halpoja kauppoja ja niiden hintoja matkakohteessa.
        Ravintoloiden hintasoissa on tosiaan vaihteluita, kadun toisella puolen voi olla paljon halvempi ravintola taikka hieman kauempana jollain sivukadulla.

        Just.

        Nimim. Maailmaa matkannut kiertelee ja kaartelee. Nyt alkoi tulla ympäripyöreitä latteuksia kun alettiin kysellä omaa lomabudjettia. "Tilillä on riittävästi rahaa ja sen kummemmin ei varata, syödään paikallisten suosimissa ja hintasoissa vaihteluita..."

        Luuletko, että aloittajalle on paljoakaan hyötyä vastauksistasi. Mitään konkreettista tuosta ei irti saa. Aloittaja halusi nimenomaan tietää paljonko 3-henkinen lapsiperhe tarvitsee rahaa loman ajaksi, lähinnä ruokailuihin. Sinä et tiedä kenenkään tilisaldoja, eikä tässä oleellista ole paljonko tilillä on rahaa. Monella on useita kortteja käytösssä. Minä ainakin harkitsen tarkkaan mikä kortti on turvallisin matkoille mukaan ottaa.

        Kauhistelit kyllä muiden rahan kulutusta, mutta edelleenkään et ole kertonut omastasi. Kysyn siis toistamiseen: Kuinka paljon teillä menee viikossa per nuppi? Ruoan euromääräinen osuus budjetista per viikko? Syöttekö kaikki ateriat "ulkona" vai laitatteko itse? Millaisia ruokapaikkoja suositte? Paljonko ravintolalasku keskimäärin teillä?

        Kiinnostaa ihan siksi, että kuka nyt haluaa turhaan tuhlata rahaa. Olisiko sinulla hyviä vinkkejä meille tuhlareille?

        Pistänpä latteuksia minäkin, toinen syö kerran päivässä, toinen taas useamman aterian, toinen haluaa syödä hienossa gourmetravintolassa, toiselle taas riittää kun saa vatsansa täyteen. Ei kai tämä ensikertalaisten auttaminen näin vaikeaa ole?


      • Maailmalla matkannut
        Avokätinen kirjoitti:

        Just.

        Nimim. Maailmaa matkannut kiertelee ja kaartelee. Nyt alkoi tulla ympäripyöreitä latteuksia kun alettiin kysellä omaa lomabudjettia. "Tilillä on riittävästi rahaa ja sen kummemmin ei varata, syödään paikallisten suosimissa ja hintasoissa vaihteluita..."

        Luuletko, että aloittajalle on paljoakaan hyötyä vastauksistasi. Mitään konkreettista tuosta ei irti saa. Aloittaja halusi nimenomaan tietää paljonko 3-henkinen lapsiperhe tarvitsee rahaa loman ajaksi, lähinnä ruokailuihin. Sinä et tiedä kenenkään tilisaldoja, eikä tässä oleellista ole paljonko tilillä on rahaa. Monella on useita kortteja käytösssä. Minä ainakin harkitsen tarkkaan mikä kortti on turvallisin matkoille mukaan ottaa.

        Kauhistelit kyllä muiden rahan kulutusta, mutta edelleenkään et ole kertonut omastasi. Kysyn siis toistamiseen: Kuinka paljon teillä menee viikossa per nuppi? Ruoan euromääräinen osuus budjetista per viikko? Syöttekö kaikki ateriat "ulkona" vai laitatteko itse? Millaisia ruokapaikkoja suositte? Paljonko ravintolalasku keskimäärin teillä?

        Kiinnostaa ihan siksi, että kuka nyt haluaa turhaan tuhlata rahaa. Olisiko sinulla hyviä vinkkejä meille tuhlareille?

        Pistänpä latteuksia minäkin, toinen syö kerran päivässä, toinen taas useamman aterian, toinen haluaa syödä hienossa gourmetravintolassa, toiselle taas riittää kun saa vatsansa täyteen. Ei kai tämä ensikertalaisten auttaminen näin vaikeaa ole?

        Muutama satanen. siis euroissa riittää viikon matkaan, mutta ei missään nimessä mitään "tonni per nuppi" systeemillä.
        Me on matkattu 5h perheenä ja monasti koko matkan budjetti on ollut 2500-3000€ kahden viikon matkalla. Tässä ihan kaikki. lukuunottamatta rokotuksia ja passien uusimisia ym. kuluja jotka jakaantuu useammalle vuodelle, eikä niitä voi yhden matkan kuluiksi laskea.
        Homma toimii käytännössä tuolla budjetilla lähes mihin suuntaan hyvänsä. Aasiaan on lennot kalliimmat, mutta eläminen vuorostaan niin halpaa, että siinä säästyy rahaa. Kanarialle lennot halvemmat, mutta eläminen maksaa, joten puntit menee tasan.


      • Tyhjää kyselen
        Maailmalla matkannut kirjoitti:

        Muutama satanen. siis euroissa riittää viikon matkaan, mutta ei missään nimessä mitään "tonni per nuppi" systeemillä.
        Me on matkattu 5h perheenä ja monasti koko matkan budjetti on ollut 2500-3000€ kahden viikon matkalla. Tässä ihan kaikki. lukuunottamatta rokotuksia ja passien uusimisia ym. kuluja jotka jakaantuu useammalle vuodelle, eikä niitä voi yhden matkan kuluiksi laskea.
        Homma toimii käytännössä tuolla budjetilla lähes mihin suuntaan hyvänsä. Aasiaan on lennot kalliimmat, mutta eläminen vuorostaan niin halpaa, että siinä säästyy rahaa. Kanarialle lennot halvemmat, mutta eläminen maksaa, joten puntit menee tasan.

        Heh! Nyt vedettiin jo Aasian lentojen hinnat tähän.


      • Koko matkan budjetti
        Tyhjää kyselen kirjoitti:

        Heh! Nyt vedettiin jo Aasian lentojen hinnat tähän.

        Kierrellen kaarrellen


    • 3kk 2015

      PDLG:ssa kuuden viikon matkalla kahden hengen ruokailu linja-autoilu n. 2100 euroa ja pakettimatka hotellissa aamiaisella 3300 euroa. Siis koko budjetti n. 5400 euroa kuusi viikkoa kahdelta aikuiselta eläkeläiseltä ilman alkoholia. Ruokailu lounaspaikoissa. (linja-autolla bono-kortilla n. 125 € sisältyi edelliseen.)

    • 2 reissua vuodessa

      Aamiainen 5-7 euroa / hlö, illallinen halvimmillaan 7-10 ja pitkällä kaavalla 20-30 Lapsi yleensä syö suunnilleen puoleen hintaan.
      Sitten tarvitsette juotavaa pitkin päivää: limut ja oluet 50snt- 1 euro. Drinkit suomen hinnoissa noin 6-7 euroa.
      päiväll mahdollisesti jotain pikkunälkään: ranskalaiset esim allabaarista 2-3 euroa, pitsat noin 5 euroa.
      Jos teillä on huoneistohotelli, niin lapsen kanssa kanattaa varautua siihen, että huoneistossa voi itsekin kokata (esim aamupuuro, voileipiä päivällä välipalaksi) Jos oikein säästää niin kannattaa ottaa metwurstia ja ruisleipää Suomesta... niillä pötkii melko kivasti jopa iltapäivälle asti ja suolatasapaino tulee samalla hoidettua.
      Ollaan käyty 2 2 niin pienellä budjetilla että en ees ilkeä sanoa :). oli mukana pakastettuna itsetehtyä lihakastikettakin i, metwurstia, ruispaloja, suomalainen lenkki. Me emme mene aurinkolomalle hakemaan kulinaristisia nautintoja vaan aurinkoa.
      Niin ja lentokentälle omat voileivät mukaan, kympillä lentokentältä ei saa juuri mitään.
      Sanoisin kokemuksesta että 500 eurolla pärjää viikon ihan hyvin mutta 1000 eurolla elelee jo melko leveästi.

      • Maailmalla matkannut

        Eipä niitä leipiä ja muitakaan eväitä juuri kannata alkaa täältä Suomesta raahaamaan, ostaa paikallisesta kaupasta, kuten muutkin paikalliset. Siinä tulee lapsillekin ohjelmaa, kun käydään paikallisessa kaupassa ostoksilla, lapsille hyvää kielenopiskeluakin, jos ostavat itse omat ostokset.
        Tosi on, että lentokentiltä ei saa mitään halvalla ja siihen kannattaa ottaa eväät mukaan.
        Aamupuuroon olen ottanut mukaan kauraryynejä Suomesta, muuta ei ole juuri tullut raahattua mukana, ellei jollekin tuttavalle ole tarvinnut tuoda Suomesta ruisleipää (Reissumiestä ja hapankorppuja) ja juhlamokka kahvia.


      • Puurolla maailmalla
        Maailmalla matkannut kirjoitti:

        Eipä niitä leipiä ja muitakaan eväitä juuri kannata alkaa täältä Suomesta raahaamaan, ostaa paikallisesta kaupasta, kuten muutkin paikalliset. Siinä tulee lapsillekin ohjelmaa, kun käydään paikallisessa kaupassa ostoksilla, lapsille hyvää kielenopiskeluakin, jos ostavat itse omat ostokset.
        Tosi on, että lentokentiltä ei saa mitään halvalla ja siihen kannattaa ottaa eväät mukaan.
        Aamupuuroon olen ottanut mukaan kauraryynejä Suomesta, muuta ei ole juuri tullut raahattua mukana, ellei jollekin tuttavalle ole tarvinnut tuoda Suomesta ruisleipää (Reissumiestä ja hapankorppuja) ja juhlamokka kahvia.

        Maailmanmatkaaja kertoo nyt asiaa: Aamupuuro on joillekin tärkein ateria. Asun lyhyillä, parin viikon äkkilähtöreissuilla aina apartementossa ja pidemmillä oleskeluilla yksityisiltä vuokratuissa kaksioissa. Syön lähes aina aamiaisen asunnollani koska teen niin myös kotonani. Kaura- ja ruishiutaleita on vaikea löytää Kanarialaisista kaupoista. Kilo hiutaleita menee laukussa huomaamattomasti kun tyhjentää paketit muovikassiin, jolloin pussukan voi heittää vaatteiden sekaan eikä se hajoa.
        Mikään ei aloita Suomipojan kanarialaisaamua niin mukavasti ja kotoisasti kuin pöydän nurkalla höyryävä kotoisen tuntuinen mantequillasilmäinen puurolautanen ja sen vieressä jököttävä lechepurkki. Huomatkaa kahden sanan kielitaitoni!


      • ripari
        Puurolla maailmalla kirjoitti:

        Maailmanmatkaaja kertoo nyt asiaa: Aamupuuro on joillekin tärkein ateria. Asun lyhyillä, parin viikon äkkilähtöreissuilla aina apartementossa ja pidemmillä oleskeluilla yksityisiltä vuokratuissa kaksioissa. Syön lähes aina aamiaisen asunnollani koska teen niin myös kotonani. Kaura- ja ruishiutaleita on vaikea löytää Kanarialaisista kaupoista. Kilo hiutaleita menee laukussa huomaamattomasti kun tyhjentää paketit muovikassiin, jolloin pussukan voi heittää vaatteiden sekaan eikä se hajoa.
        Mikään ei aloita Suomipojan kanarialaisaamua niin mukavasti ja kotoisasti kuin pöydän nurkalla höyryävä kotoisen tuntuinen mantequillasilmäinen puurolautanen ja sen vieressä jököttävä lechepurkki. Huomatkaa kahden sanan kielitaitoni!

        hehheh... elikkä puuroon voisilimä ja kylymää maitoa juomaksi.Samaa mieltä ehdottomasti.


      • Mitä maksaa

        Löytyyhän täältä joku sisälukutaitoinenkin:)
        Eka kertalaiselle on eniten apua tällaisista vastauksista.


    • tarkkana

      500 euroa riittää, mutta pari-kolmesataa voi hyvä olla lisänä matkassa.

      • Tiukka matkabudjetti

        500€ kolmelle hengelle viikoksi?
        166,66 €/h/vko
        23,80 €/h/vrk


      • Duunari69
        Tiukka matkabudjetti kirjoitti:

        500€ kolmelle hengelle viikoksi?
        166,66 €/h/vko
        23,80 €/h/vrk

        Ei ainakaa huvimatka mutta jokainen tyylillään varojensa mukaan !

        Lomalla ei saa miettiä mallista vaan antaa palaa jos siltä tuntuu.

        Kuola valuu hienonon ja hyvältä tuoksuvan ruuan hajun aistiessa jos pitää tarkastaa onko enää vara nauttia moisessa paikassa.

        Mikäli näin on niin parempi jättää matka tekemättä jatkaa elämää kotona nauttien varojensa mukaan.

        Toisaalta tiedän ihmisiä jotka ottavat lainaa päästäkseen matkalle sitten makselee niitä laskujaan seuraavan vuoden.

        Olis hauskempaa matkustaa niin jotta säästää ensin vuoden ja sitten pöllyttää hankkimansa matkakassan.

        En varmaan nauttisi lomalla jos tietäisin että koko seuraavan vuoden joudun pihistämään elintasostani.


    • Kaikkea sitä...

      Ei pitäisi lähteä rahattomana matkustelemaan lainkaan, jos pitää kysellä. Rahaa voi varata tilille riittävästi ja käteisenä, käyttää sitten tarpeen mukaan. Useimmissa paikoissa ulkomailla toimii pankkikortit ja visalla voi maksaa tiukan paikan tullen.
      Tarviiko sitä kaikkea ostella. Minä ainakaan viitsi alkaa kantamaan kaiken maailman roinaa mukana jostain Kanarialta.
      Ennemin pitäisin huolen matkavakuutuksesta, että pääsee takaisin Suomeen vaikka yksityislennolla sairaanhoitajan kanssa, jos sattuu sairastumaan vakavasti. Yksi rikkinäinen uima-altaan laatta riittää tälläiseen sairastumiseen.

      • Riittää

        Kotona saattaa pitkästyä. Silloin joutuu menemään ostariin shoppailemaan. Rahaa kuluu. Lomalla tilanne saattaa muuttua. Uusi paikkakunta voi olla kiehtova ja tutustuminen siihen sattaa viedä aikaa, ei olekaan aikaa ns. rahan tuhlaamiseen. Pakolliset jutut, kuten syöminen Kanarialla maksaa suunnillen saman verran kuin Kannelmäessäkin. Itselläni on aina jäänyt käteistä paluumatkalle kun en ole haaskannut loma-aikaani ostoksilla kulkemiseen. Matkamuistoja en nykyään kerää, netistä löytyy kaikki mikä palauttaa matkan mukavat muistot mieleen.
        Vakuutus ja eurooppalainen sairausvakuutuskortti pitää olla mukana.
        Tuolla vajaalla 25€/vrk/nenä pärjää, jos juo vain vettä ja erikseen maksettuun matkapakettiin kuuluu lentojen ja hotellin lisäksi ateriat lennoilla ja hotellinaamiainen.


      • Myös pienituloinen

        Kyllä pienituloisenkin pitää päästä matkustamaan. Säästää etukäteen ja välttää turhaa törsäilyä..Pitää vain laatia tarkka budjetti. Sama aurinko paistaa...


      • Onnellinen köyhä
        Myös pienituloinen kirjoitti:

        Kyllä pienituloisenkin pitää päästä matkustamaan. Säästää etukäteen ja välttää turhaa törsäilyä..Pitää vain laatia tarkka budjetti. Sama aurinko paistaa...

        Meidän perhe on köyhäksi luokiteltu ansiotulojen perusteella, mutta pystymme hyvin matkustamaan ulkomailla. Mitään pakettimatkojahan meidän 5h perhe ei voi tietenkään tehdä, vaan lennot ostetaan halvimmat mahdolliset netin kautta ja majoitukset myös.
        Matkat rahoitetaan enimmäkseen veronpalautuksilla, koska pidämme ennakonpidätys% hieman korkeammalla, tulee palautusta aina joulukuun alussa ja silloin yleensä saamme hankituksi halvat lentoliputkin. Matkaa varten säästetään muutenkin, itse kirjoitan pakinoita lehtiin ja saan niistä pieniä tekijänoikeuspalkkioita, sivutuloverokortilla verotuskaan ei ole niin kohtuutonta niistä.
        Mitään törsäämistä emme matkoillamme harrasta ja kierrämme paikkoja omatoimisesti. Suomessa talomme on talvella matkan aikana peruslämmöillä ja lumitöitäkään ei tarvitse tehdä. Autokaan ei kuluta kallista polttoainetta. Lehtien tilauksiin voi ottaa jakelunkeskeytyksen. Lapsille ostetaan vaatteita tarpeen mukaan ulkomailta, jos ne vaan on sopivassa hinnassa. Ei matkalle niin kauheasti sitten hintaa tule, kun asuminen on halpaa monessakin maassa.


    • amatöörimatkailija

      nyrkkisääntönä sanoisin että 50euroa per henkilö päivässä.

    • metukan mussuttaja

      mie meinaan kaksviikkosen pärjätä 30€/vrk, asun yksikseen ja jos pudjetti ylityy, niin seuraavana päiväna sitten vyötäkiristän. Jos jää säästöön niin sitten keksin millä sen säästön saa menemään.
      Viinaksia en aio ottaa, enkä polta tupakkaa.
      Muutaman elintarvikkeen rahtaan täältä, kun niitä ei saa Kanarialta.
      esim Meetvurstia ison paketin, kun paikallinen sisältää jotain jauhoja,
      gluteenitonta leipää.
      Kerron sitten joskus kun palaan toimiko tää miun resepti.

    • tieto lisää tuskaa

      Metukan mussuttajalle tiedoksi että Suomessa niitä jauhoja laitetaan makkaroihin, ei Espanjassa!!
      Espanjassa muutenkin elintarvikkeet ja leipomukset laadukkaampia kuin koti suomessa,

    • metukan mussuttaja

      aika harvassa metukassa on sin glutein leima, siks omat mukaan, nääs oon joutunnu muutaman kerran myrkytyksen uhriksi. Aisiaa, kun kysyin lihakauppiaalta hän myös myönti tämän jauhoisuuden. Mutta asiahan taas selviää kuukauven päästä.
      Osa gluteenittomista on samaa mössöä kuin täällä ja sitten on muutama loistava poikkeus, ne löytyvät carrefourin valikoimista.
      Itse asiasssa suomessa taitaa ryynärit ja tapolan musta olla mistä löytyy viljaa.

    • höpölöpöä:)

      N. 500-600 e. aikuinen ja teini. Jos all inclusive, niin on tuo rahamäärä meillä aivan liikaakin. Ihmettelen noita, jotka syövät viikon reissulla(valehtelevat siis, tuollaisia rahoja näkevät päiväunissaan)) 1000-2000 eurolla, meiltä menee kotimaassa ruokaan n. kolmessa kuukaudessa tuhat euroa, olemme normaalipainoisia, jopa hoikkiakin, emme missään nimessä halua mässätä itseämme syöttöporsaiksi lomallakaan.
      Esim. pyörän vuokraus päiväksi ei maksa juuri mitään, pääsee edullisesti nähtävyyksille, sekä tulee hyötyliikuntaa lomallakin...

      Riippuen millaisella reissulla olemme, jos aamupala hotellissa, niin sitten vain jotain kevyttä päivällä, ja varsinainen ruokailu vasta päivällisaikaan.

      Mitään rihkamaa emme osta reissuilla, lukuunottamatta teinin feikkivaate- ostoksia, niitäkin harkiten. Tuliaiset aina tax-freesta.

      MItä olen aika paljonkin tähän mennessä matkaillut eri kokoonpanoissa, niin en alkuunkaan usko joittenkin kirjoittajien satuja tuhansien eurojen "matkakassoista"....Suomalaisilla , ja varsinkaan lapsiperheillä ei ole sellaiseen varaa, ei millään. Kovin nuukasti näyttävät reissuillaan elävän, suomalaisethan ovat etelän kohteissa tunnettuja saituudestaan mm. juomarahojen suhteen.
      Kyllä te unta näette tuhansista euroista ressuillanne, näyttää aika monella olevan lasten ruuaksi jo kotomaasta varatut tuttelit yms. valmis vellit -ja puurot :)

      • Maailmalla matkannut

        Olen kanssasi samaa mieltä, että pienellä kyllä pärjää matkoilla, koska eihän sitä rahaa polteta kotimaassakaan mahdotomia. Tietysti joku saattaa alkuu poltella rahaa, mutta useamman matkan kun tekee, niin taatusti tahti hidastuu ja oppii tietenkin käyttämään edullisia kauppoja, muutenkin tulee rutiinia matkailuun.
        Eikä sitä tavaraa voi loputtomiin kotiin kantaa, kohtuus siinäkin ja tarpeen mukaan.


    • ninnu2

      Tuolla kokoonpanolla ainakin 100€ per päivä on hyvä varata päivittäisiin kuluihin ilman ostoksia. Meidän perheellä 2 1 kuluu kanarialla koko lailla tuon verran keskimäärin päivässä. Tehdään aina itse aamiainen hotelissa jos se ei kuulu hintaan tai sitä ei ole erikseen ostettu etukäteen. Sen lisäksi syömme lounaan ja illallisen ravintolassa ja huoneeseen ostetaan jotain pientä välipalaa.

      En tiedä mihin päin olette menossa ja mihin vesipuistoon, mutta sisäänpääsyihin kannattaa varata 100 e.

      Emme tee pahemmin ostoksia, ehkä noin 100-150 menee niihin, lisäksi auton vuokriin tai retkiin menee joku100-200. kaiken kaikkiaan menee useimmiten noin 1200e / vko. Emme tuhlaa, mutta emme myöskään pihistele mistään ja teemme mitä haluamme. Meillä ei kulu rahaa tosin alkoholiin ja tupakkaan.

      Hinta esimerkkejä viime keväältä tavallisista turistiravintoloissa, eli missä ei ole liian hienoa ja lasten kanssa sujuvaa olla
      - vesi 1,50-2 e
      - viinilasi 2,00-2,50 (edullista talon viiniä)
      - iso olut 3-4 e
      - pieni olut 2 e
      - pizzat 7-9 e
      - lasagne, spaghetti bolonese 7-9 e
      - edulliset liharuoat 9-13 e, esim kanavarras noin 12 e
      - sandwich 2-3e
      - hampurilainen ja ranskalaiset 2-4 e

      Eli perusturistipaikoissa syö yksi ihminen halvimmallaan 10 eurolla sis ruoka ja juoma, mutta jos haluaa alkupalat ja jälkkärit kans, niin hinta on noin 20 -30 e halvimmillaan.

      • Hinta esimerkkejä

        Hinta esimerkkejä


    • Kulutusjuhulaa :)

      Meidän viisihenkinen perhe oli hiljattain lomamatkalla Teneriffalla. Majoitukseen kuuluin aamiainen, jonka nautimme liiankin runsaana, koska se oli hyvä. Kävimme kerran vesipuistossa (150 €) ja syömässä ravintolassa yhden tai kaksi kertaa päivässä. Lisäksi myöhemmin kerrotussa summassa on karkit, viinit vanhemmille joka aterialla, vähät viinat, vedet ym. pikku tarvikkeet sekä vähäise matkamuistot, mitä tuli hankittua ja mitä tarvikkeita viikon aikana nyt sattuu tarvitsemaan ja kuluttamaan. Muutama taksimatkakin tuohon sisältyy. Rahaa kului 1500 €.

    • 2 henkilöä, 1viikko

      Ruokakauppaan aamupalojen tekemiseen 50,-
      Auto bensa 5pv, 900 km 210,-
      Ulkona syömiset, päiväpalat, illalliset 270,-

      Näillä pärjäsi hyvin Fv;lla Jandiassa viime viikon.
      Kotiin tuomiset sitten erikseen.

      • Ute Lias

        Mistä vuokraamosta otit biilin ja minkä merkkisen?
        Oliko minkälainen vakuutus?


      • 2 henkilöä, 1 viikko
        Ute Lias kirjoitti:

        Mistä vuokraamosta otit biilin ja minkä merkkisen?
        Oliko minkälainen vakuutus?

        Vuokraamo oli Orlando. Muutama kymmenen metriä Alameda hotellista ylämäkeen päin.
        Auto Fiat Punto Eco. Kulutus 6,4 / 100.
        Vakuutus "täysvakuutus", joka sisältyi hintaan. Mitä paperin takana pienellä lukee, siihen tutustutaan, jos on tarve.
        Koskaan ei ole vielä tarvinut n. 20 auton kokemuksella etelänmatkoilla, vaikka pieniä jälkiä on tullutkin.
        Luottokortin tiedot kyllä taaskin ottivat, vaikka käteisellä maksettiin.


    • L,.mnjk

      Tää on helppo. Jos sun tarttee moista pohtia jää suosiolla kotiin koska rahas ei oikeesti riitä matkailuun.

    • Kahdn viikon päästä

      Mikä vastaus tuo oli?

    • Per´saukinen

      Kaikki männöö mitä on

    • Manila

      Meillä menny viikon reissussa 500-700 euroa ja meitä on 2 3...Syödään päivittäin ulkona kerran ja toinen ruoka tehdään itse, mutta se saattaa olla pelkkää keitettyä makaroonia :) Mieluummin reissataan usein pienellä budjetilla kuin leveästi kerta vuoteen.

      • 200e/nuppi/vko

        Pariskunta, viikon matka. Budjetti 600e. Takaisin tuotiin 200e. Aamiaiset ja päivällä pieni välipala huoneistohotelllissa (tomaattikeitto, munakas, kreikkalainen salaatti jne) tehtiin itse.
        Iltaisin käytiin syömässä 20-30e/2 hlöä. Sen jälkeen vielä baarissa parit oluet..
        Tuliasia ei ostettu, paitsi lapsille paikallista karkkia. Altaalla tuli vietettyä päivät ja lenkkeiltyä jonkin verran.

        Rentouttava loma oli ja ilmat suosi, pienelläkin budjetilla pärjättiin todella hyvin, mistään ei tingitty, mutta koko päivää ei baarissa kylläkään notkuttu..


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6263
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4006
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2416
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1413
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe