Haluan jo eläkkeelle

Loppuun palanut

Olen sosiaalialalla työskentelevä 48-vuotias nainen. En millään jaksa eläkeikään asti, en nykyiseen saati korotettuun.

Terveellistä elämäntavoista huolimatta kärsin jatkuvasta, kovasta stressistä ja useita fyysisiäkin sairauksia on jo tullut.

Onko kukaan samassa tilanteessa? Mitä voi tehdä?

Aloitin säästämisen rahastoihin. Kun se päivä koittaa (pian) että lopetan työt, olisi edes jotain sukan varressa.

19

318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alle 40

      Mistä se oikein johtuu kun minä työttömänä stressaannun samalla tavalla kun olen työkkärin luukulla? Jokin ihmeellinen juttu? Kun sitten teen vaikka pimeest jotain hanttihommaa mukavassa porukassa aamusta iltaan niin ei stressaa yhtään.

      Miksi näitä töitä ei osata kohdentaa oikein? Työnantaja palkkaa työntekijät, mutta väitän että työnantajat eivät osaa tehdä työtään oikein. Päätökset on aivan väärillä perusteilla tässä yhteiskunnassa. Ihmisillä tulisi olla mukavaa työssä että jaksaisivat pitempään.

      Jokin tässä nyt mättää?

    • vaivoilla mennään

      Hei sinä väsähtänyt. Ehotan että hakeutuisit työterveyteen ja pyytäisit työkykyarvioita. Tai ainakin vaikka kuntotukseen .sehän vaatii lääkärin b-lausnnon ja pitää hakea kelalta kuntotuskursille.(ehkä tiedät työsi puolesta nämä jo ) Mahdollisuus myös pitkän sairasloman jälkeen osa-aika sairaspäivärähaan 3kk ja silloin teet puolet työajasta. Tai vaikka 30h työviikkoa. Olen itse sairastunut pahaan ja hankalaan astmaan ja muutakin kremppa ja ikää alle 50v..en jaksa raskaalla hoitoalalla eläkeikään mutta teen osa-aikaista työtä. Olen myös kuntouksessa. Näillä eväillä jaksan tositaiseksi hyvin.

      • ikääntyminen/jaksaminen

        Minulla ikää yli 50v, eksyin tänne alaikästen palstalle, olen myös hoitoalalla ja olen ajatellut samaa että en kyllä jaksa nykyistä työtahtia eläkeikään saakka. Tulibmieleeni kysyä teiltä hoitoalan ihmisiltä, otetaan teidän työpaikassa ikääntyminen yhtään huomioon? Tarkoitan siis itseäni vielä vanhempia jo yli 60-vuotiaita?


      • kaikki ikääntyy
        ikääntyminen/jaksaminen kirjoitti:

        Minulla ikää yli 50v, eksyin tänne alaikästen palstalle, olen myös hoitoalalla ja olen ajatellut samaa että en kyllä jaksa nykyistä työtahtia eläkeikään saakka. Tulibmieleeni kysyä teiltä hoitoalan ihmisiltä, otetaan teidän työpaikassa ikääntyminen yhtään huomioon? Tarkoitan siis itseäni vielä vanhempia jo yli 60-vuotiaita?

        Kyllä ne voidaan ottaa huomioon ja työterveyden kanssa se parhaiten onnistuu.Toki esimiehen oltava myötämielinen,Joissakin osastoilal ei vanhempien esim tarvitse valvoa öitä ja esim iltaihmiset voivat tehdä iltavuorot peräkkäin ilman pelkoa illan jälkeen tulevasta aamuvuorosta jolloin uniaika on minimissä.Osa-aika-eläke joillakin ja toiset tekee 30h/vkoa,


    • ...

      Tyyppi-ikä.

      Elikkäs rakkaalla lapsella monta nimeä, keski-iänkriisi, vaihdevuodet, jne. Ei varmasti lohduta pätkääkään, kaikilla jotain kriisiä viisissäkympeissä. Et kertonut oikein muuta, kuin että duunit stressaa. Erittäin huolestuttavaa, aloit höåisemään elääkkeestä. Sun onkelmien ydin voi olla kyllä ihan jossain muualla ja syytät duuneja siitä.

      Ei tämä ole mikään spesiaaliportaali missään asiassa, ei tässäkään, kuka tahansa voi kirjoittaa, mitä tahansa. Sä tarvitset selkeästi neuvoa, jotain apua, kokeile tosiaan lekuria. En ollenkaan varma, että työterveys paras paikka. Terkkari, tai yksityinen. Kun mun mielestä sulla on vaan alkanut ne vaihdelaatikkovuodet ja panet ne duunin syyksi. Ja hattuuntuminen duuneihisi edesauttaa asiaa. Ikinä käynyt mielessä alan vaihtaminen ?

      Mutta todella typerää alkaa viiskymppisenä höpisemään eläkkeistä jne, jonkin tekosyyn varjolla, sullahan voi olla vaikka ihan tavallinen lorvikatarri. Ajattele pikasen, naisten elinikä suomessa kai keskimäärin noin 80. Mitä wittua oikein olet suunnitellut tekeväsi seuraavat 30 vuotta ?

      =DW=

      • työsuojelu x

        Osoittaa huonoa makua pilkata uupunutta ja työhönsä väshtänyttä ihmistä. Saatat vielä olla itsekin samassa tilanteessa. yitä uupumiseen on monia etkä tiedä ap taustoista mitään. HÄPEÄ jos edes älyät. Taidat olla mies,,ja esimies?


      • ...
        työsuojelu x kirjoitti:

        Osoittaa huonoa makua pilkata uupunutta ja työhönsä väshtänyttä ihmistä. Saatat vielä olla itsekin samassa tilanteessa. yitä uupumiseen on monia etkä tiedä ap taustoista mitään. HÄPEÄ jos edes älyät. Taidat olla mies,,ja esimies?

        Hei kommunicti.

        Mieti, ennenkuin alat kitjoittamaan nettipalstalle kommentteja. Miten kommenttisi liittyy aloitukseen ja sen aiheeseen?

        =DW=


      • Gunilla

        Voisin potkia vaikka teitä päähän ajan kuluksi.


    • Eläkeläinen

      Sinulta järkevä teko alkaa säästäminen mahdollisia tulevia eläkepäiviä varten.

      Itse riuduin loppuvuodet töissä fyysisten sairauksien ja lopulta myös uupneena ja masentuneena.

      Kaikkeni koetin; hain apua, tein lyhennettyä viikkotyöaikaa, otin palkatonta vapaata. Ei vain auttanut, suunnittelin irtisanoutumista, mutta onneksi viisas lääkäri sanoi näihin tilanteisiin olevan omat työelämän ratkaisut.

      Niin sitten jäin noin vuoden kestäneen sairausloman jälkeen ensin kuntoustuelle ja lopulta työkyvyttömyyseläkkeelle 53-vuotiaana.

      Viimeisten työvuosieni luhennetyt viikot ja palkattomat lomat tuntuvat nyt eläkkeessäni, joka on vain 1650€ brutto.

      Tällä on nyt pärjättävä, joten tiukkaa on! Toisaalta henkisesti on helpompaa, kun työstressiä ei tarvitse potea, mitä nyt huonommuutta ja epäonnistumisen tunnetta kesken jääneen työuran vuoksi. Samoin fyyset sairaudetkin pysyvät paremmin hallinnassa kun voi säädellä ajankäyttöään ja toimien kuormittavuutta.

      Pettymystä omaan eläkeläisyyteen lisää myös tämä voimakas keskustelu, mikä on yhteiskunnassa vallalla työuran pidentämisen suhteen. Toivoisin, että tässäkin huomioitaisiin, ettei työeämästä pois jäänti ole aina oma toive, vaan pakon sanelema tilanne.

    • Luulo ei tiedon värt

      Pistäpä tähän seuraavaksi näytille jonoon sinun "terveelliset elämäntapasi".

    • att2

      Hyvä ajatus, tosin katso rahastot ilman suuria maksuja- ei sisään ulos maksua ja hoitomaksu pitää olla pieni.

      Tietenkin matkassa pitää olla sellaisia jotka tuottavat paljon.

      Yritän säästää tulevaan jaksoon joka alkaa 2016 ensimmäinen alkoi tavallaan kun olin 58 vuotias.

      Yritä kestää jos ei niin asian täytyy olla lääkärien jne. kanssa.

    • Muista Omegatkin

      Täydellisen totta, että vitamiinien saannista kannattaa pitää huolta. Tärkein tällä hetkellä on D-vitamiini. Kun on pimeää, auringon pitää tulla sisältä päin.

    • sossu.

      Itse työskentelen myös kaupungin palveluksessa sosiaalialalla. Työtahti on järkyttävä ja joka ikinen päivä lähden töistä riittämättömyyden tunne mukanani. Minua haukutaan ja nimitellään asiakkaiden puolelta. Mamut haukkuu rasistiksi ja suomalaiset mamujen suosijaksi. Näen, ettei järjestelmämme kestä näin suurta työttömien ja tyhjäntoimittajien määrää. Ylipalvelemme asiakkaita.

      Ihminen luulee, että sossu maksaa vuokravelat jos perheessä on lapsia ja sitte eletään ku kroisokset konsanaan... vuokria ei makseta. Häädön uhatessa sossunluukulle. Joulun jälkeen vuokrat maksamatta... pitihän lapselle ostaa lahjoja... kyllä sossu maksaa... kesälomalla sama. Mitä kesälomaa työttömällä on? Mistä hänen pitää rentoutua ja palautua? No... on oltu lintsit ja särkkikset...majoituttu hotellissa ja vuokrattu mökkiä... ja vuokrat maksamatta.
      vielä Sipilä puhuu et julkisella sektorilla on liikaa työpaikkoja... no ei ainakaan sosiaalialalla. Paska palkka ja paskat asiakkaat. Etsin uutta duunia koko ajan.

      • sossu.

        Enkä todellakaan jaksa tätä eläkeikään saakka. Ikää 42v. Mitta täynnä tätä apinoidenplaneettaa nyt jo.


    • Kokeile vaikka

      Itsensä hoitaminen ja hyvästä olostaan huolehtiminen auttaa myös jaksamaan tätä "apinoiden planeettaa" paremmin.

    • http://www.listamedi
      • kiire,kiire,kiire

        Hoitoalalla kauan kauan työskennelleenä ja viiskymmpiset takanapäin olen kanssa-sisarieni kanssa samaa mieltä. Tätä työtäbei fyysisesti eikä henkisesti kesttä nykyvauhdilla ja paineella pitkälle yli kuuskymppiseen. En tule minä ainakaan jaksamaan. Niin tiuhatahtista ja kellotettua työ nykyään on ja tuntuu että vauhti sen kun kiihtyy.


    • Toisenlainen näkemys

      Toivottavasti 3 x kiire -nimimerkki ei kuulu niihin hoitajiin, jotka tekevät kaiken niin kuin aina ennenkin, silloin kun oli vielä runsaasti enemmän henkilökuntaresursseja hoitopaikoissa työtä tekemässä.

      Kiltit, velvollisuudentuntoiset, ahkerat, runsaalla oikeudentunnolla ja moraalilla varustetut vanhan kansan hoitajat raatavat hiljaa ja kuuliaisesti eivätkä ikinä kerro pomolle eivätkä kenellekään, että eivät enää jaksa, että takki on tyhjä ja paikat prakaavat jne ... He eivät koskaan sano "ei kiitos, nyt riitti" tai aseta omalle jaksamiselleen rajoja. He vain tekevät niin kuin hyvin opetetut koirat konsanaan pysähtymättä miettimään 'syntyjä syviä'.

      En tiedä, mutta otaksuisin, että kun tarpeeksi iso joukko hoitopuolen 'sankareita' ilmoittaisi, että muutosta tarvitaan jotta oma terveys kestää, niin sen on aiheutettava toimintaa pomopuolella ja herrahississä. Eli siellä, missä aivojensa päällä istujia on liikaa.

    • Weerees

      Ap:lle ja muille sosiaalialalla työskenteleville:

      Onko työ noin stressaavaa ainoastaan maamme suurimmissa kaupungeissa?
      Vai kaikkialla?

      Kysyn, koska harkitsen sosiaalialan opintoja, ikää 44

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe