Keskiarvosyke

Olen 57 vuotias mies. Kuntoilen lähes päivittäin. Lenkkeilyä, pyöräilyä, uintia, hiihtoa jne. Minulla on päällä mieliala-/unilääkitys. Olen ihmetellyt lenkillä, kun kympin lenkillä reippaasti holkäten k-arvosyke pysyy jatkuvasti n. 146 arvoissa. Mistä tämä kertoo? En varsinaisesti tuolla sykkeellä ole hengästynyt eikä lenkki tunnu erityisen raskaalta . Onko ka-sykkeeni edes korkea? Maksimi menee n. 177 paikkeille.

13

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuntohikoilija

      http://www.city.fi/suhteet/masennuslaakekapina/3116

      Koska laitoit tohon viestiisi maininnan, että käytät mieliala/unilääkitystä niin oletan, että uskot lääkityksellä ja sykearvoilla olevan jokin yhteys.
      Julkisuudessakin viime aikoina esiintynyt psykologi Aku Kopakkala (perusteeton irtisanominen tv-ohjelmassa esiintymisen vuoksi) antaa hyviä ohjeita masennuksen hoitoon. Hän harrastaa myös kestävyysjuoksua ja on maininnut, että juoksu on toiminut mitä mainioimapana mielenterveyden ylläpitäjänä,jopa hoitona.

      Sykkeistä en osaa sanoa mitään. Ne taitavat olla melko yksilöllisiä mutta luulen, että sinun kannattaisi kokeilla vaan juosta vieläkin rauhallisemmin. Kokeilla, millaisilla tehoilla syke painuu 110-125 tienoille. Yksinkertainen sykkeenlaskukaava on 220-ikä, josta saadaan yleinen arvio henkilön maksimisykkeestä. Matalatehoinen peruskuntoharjoittelu suositellaan tehtäväksi 50-70% tuosta maksimisykearvosta.

      • Jos aioin pitää sykkeen 110-115 tienoilla, tietää se kävelyä! Nytkin vedin Pääkaupunkijuoksu puolikkaat ka-sykkeella 156. Aika meni yli kahden tunnin, kun en ollut jarjoutellut riittävän tunnollisesti ja oikein. Mutta meni kuitenkin yhtään kävälemättä.


      • utelias juoksija

        En oikein ymmärrä miksi pitäisi harjoitella juoksemalla vielä hiljempaa päästäkseen juoksemaan lujempaa?


      • Melkein maratoonari
        utelias juoksija kirjoitti:

        En oikein ymmärrä miksi pitäisi harjoitella juoksemalla vielä hiljempaa päästäkseen juoksemaan lujempaa?

        Tiedon/ymmärryksen puutteen havaitseminen ja myöntäminen on hyvä lähtökohta oppimiselle. Juoksuharjoittelusta löytyy niin paljon tietoa, ettei ihmisikä riitä kaiken lukemiseen. Antoisia hetkiä oppimisen ja harjoittelun parissa!!


      • itsestäänselvästi
        Melkein maratoonari kirjoitti:

        Tiedon/ymmärryksen puutteen havaitseminen ja myöntäminen on hyvä lähtökohta oppimiselle. Juoksuharjoittelusta löytyy niin paljon tietoa, ettei ihmisikä riitä kaiken lukemiseen. Antoisia hetkiä oppimisen ja harjoittelun parissa!!

        Varsin turha vastaus.


      • Melkein maratoonari kirjoitti:

        Tiedon/ymmärryksen puutteen havaitseminen ja myöntäminen on hyvä lähtökohta oppimiselle. Juoksuharjoittelusta löytyy niin paljon tietoa, ettei ihmisikä riitä kaiken lukemiseen. Antoisia hetkiä oppimisen ja harjoittelun parissa!!

        Jos noudattaisin 130-140 sykkeen aluetta, joutuisin jopa kävelemään. Eilen juoksin puolimaratonin, ka.syke muistaakseni 156. Aika 2:07.


      • en lopeta
        hamalake kirjoitti:

        Jos noudattaisin 130-140 sykkeen aluetta, joutuisin jopa kävelemään. Eilen juoksin puolimaratonin, ka.syke muistaakseni 156. Aika 2:07.

        Kannattaa siinä tapauksessa tehdä kevyet lenkit kävellen ja juosta vain pari kertaa viikossa.


      • suomivalmennustietoa
        en lopeta kirjoitti:

        Kannattaa siinä tapauksessa tehdä kevyet lenkit kävellen ja juosta vain pari kertaa viikossa.

        Tuolla tavallako muka huippukuntoon, mitä se kävely hyödyttää?


      • Einari Pitopohja
        suomivalmennustietoa kirjoitti:

        Tuolla tavallako muka huippukuntoon, mitä se kävely hyödyttää?

        20-luvulla Nurmi ja kumppanit talvisin lähinnä vain kävelivät reippaasti. Kutsuivat sitä muistaakseni "vaahtopääkävelyksi"
        Myöhemmin toki Nurmikin myönsi sen virheeksi loistavista tuloksista huolimatta. Jäykisti liikaa...
        Nykyaikana modernimmat menetelmät ja olosuhteet - mutta perusasiat samat: peruskunto/ pohjakunto kohdalleen ja sitten vk/ max! Tuntuu silti unohtuvan nykyisin kun on niin kova kiire ja treenit ei saa kestää liian pitkään kun on kiire katsomaan telkkaria...
        Tässä jäärän / mielensäpahoittajan näkökulma! Onko oikea vsi väärä? Päätelkää itse!


    • 53v

      Ihan samantapaiset sykearvot, ihan normaalia, ei yhtään mitään ihmeteltävää

    • sykkeettä

      Mies 37; maksimi 203, hitaat lenkit 130; normilenkit (n.5:30min/km 160; viimeisin puolimara keskisykkeellä183(maksimi 196)

      • Vigilante Man

        Mikä oli loppuaika?


    • Harjoitusvinkkejä

      Miten te 50-60 kymppiset harjoittelette?
      Itse juoksen keskimäärin 100 km kuukaudessa, vaihteluväli 60-150 km.
      Viime vuonna aloitin harjoittelun pikkuhiljaa huhtikuussa ja juoksin vuoden aikana reilut 600 km. Olin mukana muutamassa juoksutapahtumassa kympillä ja ½maratonilla kesän ja syksyn aikana ja tuntui että sujui ihan ok.
      Tänä vuonna olen juossut tammikuusta asti ilman kunnon harjoittelutaukoa ja kilomterejä on kertynyt noin 40% enemmän kuin viime vuonna. Olen myös tänä vuonna ollut mukana muutamalla kympillä ja ½maratonilla ja tuntuu että parhaat juoksut oli touko- kesäkuussa. Nyt syksymmällä tuntuu että kroppa on väsynyt enkä saa saman irti kuin aikaisemmin.
      Olisko järkeä jakaa vuosi vaikkapa pariin harjoittelujaksoon ja harjoitella vuoden alkupuoliskolla 3-4 kuukautta ja pitää heinäkuu taukoa sekä harjoitella syksyllä taas muutama kuukausi?
      Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe