pyörätien tukkijat

fillaristi ihmettele

Miksi ihmeessä se peltilehmä pitää pysäyttää juuri sen pyörätien kohdalle kun jää risteykseen odottamaan? Lähes aina on mahdollista ajaa siten, että ajetaan pari metriä pidemmälle, jolloin nokka ei ole vielä tiellä, mutta pyörätie jää vapaaksi.

Seuraavan kerran minä jään fillarini vaihteita säätämään sen tällä tavalla pysähtyneen eteen.

49

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä ruikuta

      Etpä säätele montaa kertaa.

      • fillaristi ihmettele

        Kyllä ne säädöt saa yhdellä kertaa kuntoon - vai syyllistytkö laittomaan uhkaukseen?


      • Harmi sinulle
        fillaristi ihmettele kirjoitti:

        Kyllä ne säädöt saa yhdellä kertaa kuntoon - vai syyllistytkö laittomaan uhkaukseen?

        Eipä tuossa laittoman uhkauksen tunnusmerkit täyttyneet.


      • rauhaa...
        Harmi sinulle kirjoitti:

        Eipä tuossa laittoman uhkauksen tunnusmerkit täyttyneet.

        Liikenteessä (ja netissä) toisten kouluttaminen on turhaa, tehotonta ja typerää. Annetaan olla ja keskitytään siihen, että oma ajaminen menee mallikkaasti.

        Pyörätien jatkeen tukkiminen pysäyttämällä auto siihen on vain ja ainoastaan viitsimättömyyttä ja/tai tyhmyyttä. Niitä ei voi lailla kieltää, joten yritetään kestää. Muuta mahdollisuutta ei taida olla, koska rangaistus tuosta on niin mitätön ettei poliisia kiinnosta. Yksittäinen pyöräilijä tai jalankulkija voi siis vain kiertää tai odottaa reitin vapautumista.


    • Ei kai risteyksessä voi olla pyörätietä... Mitäköhän nyt tarkkaan ottaen tarkoitat? Pistä vaikka googlen kartoista esimerkki.

      • fillaristi ihmettele

        Luulisin, että jopa rotta tietää, mitä tarkoitan.

        Oikea termi on tietysti pyörätien jatke, jonka nämä läskiperseet usein blokkaavat tyhmyyttään.


      • fillaristi ihmettele kirjoitti:

        Luulisin, että jopa rotta tietää, mitä tarkoitan.

        Oikea termi on tietysti pyörätien jatke, jonka nämä läskiperseet usein blokkaavat tyhmyyttään.

        Niin minä vähän epäilinkin, mutta kun useimmiten pyörätin jatkeen ja risteävän ajoradan väliin ei viittä metriä jää... Useimmiten siihen jää luokkaa metri, johon ei autoa saa. Siksi minä jäin miettimään, että josko olisin ymmärtänyt toisin.

        Toki jos sinulla on jokin erityinen paikka mielessä, niin pistä kuva. Tietysti jos tilaa on, niin autolla ajetaan pyörätien jatkeenkin ohi. Eikä seuraava tietenkään tule suojatine/pyröätien jatkeen päälle seisomaan, kun ei reitti ole vapaa...


      • fillaristi ihmettele
        The_Rat kirjoitti:

        Niin minä vähän epäilinkin, mutta kun useimmiten pyörätin jatkeen ja risteävän ajoradan väliin ei viittä metriä jää... Useimmiten siihen jää luokkaa metri, johon ei autoa saa. Siksi minä jäin miettimään, että josko olisin ymmärtänyt toisin.

        Toki jos sinulla on jokin erityinen paikka mielessä, niin pistä kuva. Tietysti jos tilaa on, niin autolla ajetaan pyörätien jatkeenkin ohi. Eikä seuraava tietenkään tule suojatine/pyröätien jatkeen päälle seisomaan, kun ei reitti ole vapaa...

        Lähestulkoon kaikki risteykset, jotka tulevat mieleen ovat tuollaisia. Alla muutamia, joissa viime viikolla(kin) pyörätien jatke oli tukossa.

        Vaihtarina voit sitten antaa vaikkapa yhden, jossa näin ei ole.

        https://www.google.fi/maps/@60.3802486,24.7526265,3a,75y,211.02h,88.09t/data=!3m4!1e1!3m2!1s7PnBEHom58bJmj5dXkxyuw!2e0

        https://www.google.fi/maps/@60.2194935,24.8265602,3a,75y,64.77h,87.9t/data=!3m4!1e1!3m2!1s5j_DhmgFx07zTdBnxFRiqQ!2e0

        https://www.google.fi/maps/@60.2265623,24.8540818,3a,75y,355.66h,90.73t/data=!3m4!1e1!3m2!1sYcfWULcWmTcwZlv_GGR1VA!2e0

        https://www.google.fi/maps/@60.300854,24.8494778,3a,75y,8.72h,97.05t/data=!3m4!1e1!3m2!1sRNZFNnpHa1R7ph7wb-BQ3w!2e0

        https://www.google.fi/maps/@60.3047761,24.8470065,3a,75y,355.47h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1s_SLU5y8vrkwkqAWNMzDRQg!2e0


      • fillaristi ihmettele kirjoitti:

        Lähestulkoon kaikki risteykset, jotka tulevat mieleen ovat tuollaisia. Alla muutamia, joissa viime viikolla(kin) pyörätien jatke oli tukossa.

        Vaihtarina voit sitten antaa vaikkapa yhden, jossa näin ei ole.

        https://www.google.fi/maps/@60.3802486,24.7526265,3a,75y,211.02h,88.09t/data=!3m4!1e1!3m2!1s7PnBEHom58bJmj5dXkxyuw!2e0

        https://www.google.fi/maps/@60.2194935,24.8265602,3a,75y,64.77h,87.9t/data=!3m4!1e1!3m2!1s5j_DhmgFx07zTdBnxFRiqQ!2e0

        https://www.google.fi/maps/@60.2265623,24.8540818,3a,75y,355.66h,90.73t/data=!3m4!1e1!3m2!1sYcfWULcWmTcwZlv_GGR1VA!2e0

        https://www.google.fi/maps/@60.300854,24.8494778,3a,75y,8.72h,97.05t/data=!3m4!1e1!3m2!1sRNZFNnpHa1R7ph7wb-BQ3w!2e0

        https://www.google.fi/maps/@60.3047761,24.8470065,3a,75y,355.47h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1s_SLU5y8vrkwkqAWNMzDRQg!2e0

        Katsoin ensimmäisen. Tässä sama kohta vähän eri kuvakulmasta...
        https://www.google.fi/maps/@60.3801697,24.7524855,3a,75y,315.99h,72.78t/data=!3m4!1e1!3m2!1s0cfzdLmNws_qTZLp66qytA!2e0

        Ei ole minusta ihan tarpeeksi tilaa autolle, mutta ehkä kuva pettää?

        Ja vastalahjana: https://www.google.fi/maps/@60.1850323,24.9664231,3a,75y,234.09h,78.7t/data=!3m4!1e1!3m2!1sCxnS9XaezQZYIOKvV_z8VQ!2e0

        Tuollaisia nuo risteykset useimmiten kaupunkiseudulla ovat. Ja kaupungeissa on, oman arvaukseni mukaan, suurin osa tämän maan risteyksistä. Sitä en lähde kyllä arvailemaan, onko pyörätien jatkeista suurin osa kaupunkialueella vai muualla... Liikennettä kuitenkin vähän enemmän, joten olettaisin ongelmia tulevan useammin.


      • Oikolukija
        fillaristi ihmettele kirjoitti:

        Lähestulkoon kaikki risteykset, jotka tulevat mieleen ovat tuollaisia. Alla muutamia, joissa viime viikolla(kin) pyörätien jatke oli tukossa.

        Vaihtarina voit sitten antaa vaikkapa yhden, jossa näin ei ole.

        https://www.google.fi/maps/@60.3802486,24.7526265,3a,75y,211.02h,88.09t/data=!3m4!1e1!3m2!1s7PnBEHom58bJmj5dXkxyuw!2e0

        https://www.google.fi/maps/@60.2194935,24.8265602,3a,75y,64.77h,87.9t/data=!3m4!1e1!3m2!1s5j_DhmgFx07zTdBnxFRiqQ!2e0

        https://www.google.fi/maps/@60.2265623,24.8540818,3a,75y,355.66h,90.73t/data=!3m4!1e1!3m2!1sYcfWULcWmTcwZlv_GGR1VA!2e0

        https://www.google.fi/maps/@60.300854,24.8494778,3a,75y,8.72h,97.05t/data=!3m4!1e1!3m2!1sRNZFNnpHa1R7ph7wb-BQ3w!2e0

        https://www.google.fi/maps/@60.3047761,24.8470065,3a,75y,355.47h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1s_SLU5y8vrkwkqAWNMzDRQg!2e0

        Käytän vanhaa Google Mapsia sen paremman selkeyden takia. Lisäksi siinä saa ketjuliitos-kuvasta kuvan osoitteen ja siinä samassa tällaisen lyhennetyn suoralinkin, joka toimii tällä palstalla näin.
        http://goo.gl/maps/ScvAu

        Eikö uudessa Mapsissa tai puhelinversiossa ole tätä mahdollisuutta?

        Saamarin tylsiä nämä pitkät ja kopioitavat linkit...


      • Oikolukija
        fillaristi ihmettele kirjoitti:

        Lähestulkoon kaikki risteykset, jotka tulevat mieleen ovat tuollaisia. Alla muutamia, joissa viime viikolla(kin) pyörätien jatke oli tukossa.

        Vaihtarina voit sitten antaa vaikkapa yhden, jossa näin ei ole.

        https://www.google.fi/maps/@60.3802486,24.7526265,3a,75y,211.02h,88.09t/data=!3m4!1e1!3m2!1s7PnBEHom58bJmj5dXkxyuw!2e0

        https://www.google.fi/maps/@60.2194935,24.8265602,3a,75y,64.77h,87.9t/data=!3m4!1e1!3m2!1s5j_DhmgFx07zTdBnxFRiqQ!2e0

        https://www.google.fi/maps/@60.2265623,24.8540818,3a,75y,355.66h,90.73t/data=!3m4!1e1!3m2!1sYcfWULcWmTcwZlv_GGR1VA!2e0

        https://www.google.fi/maps/@60.300854,24.8494778,3a,75y,8.72h,97.05t/data=!3m4!1e1!3m2!1sRNZFNnpHa1R7ph7wb-BQ3w!2e0

        https://www.google.fi/maps/@60.3047761,24.8470065,3a,75y,355.47h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1s_SLU5y8vrkwkqAWNMzDRQg!2e0

        Ensimmäisessä kuvassa ei ole mitään mahdollisuutta nähdä vasemmalle sillankaiteen ja mäenkumpareen takia.
        Henkilöauto mahtuu suojatien ajolinjan puolella jääden perästään hiukan suojatien päälle. Pyörällähän ei pysty 1 metriä ajolinjaa siirtämään?
        http://goo.gl/maps/ScvAu

        Kaikissa muissa kuvissa pystyy loistavasti ajamaan suojatien yli pysähtymään, niin on erinomaisen huono liikennesilmä sillä, joka jää suojatien/jatkeen päälle blokkaamaan sen kokonaan.


      • Oikolukija kirjoitti:

        Käytän vanhaa Google Mapsia sen paremman selkeyden takia. Lisäksi siinä saa ketjuliitos-kuvasta kuvan osoitteen ja siinä samassa tällaisen lyhennetyn suoralinkin, joka toimii tällä palstalla näin.
        http://goo.gl/maps/ScvAu

        Eikö uudessa Mapsissa tai puhelinversiossa ole tätä mahdollisuutta?

        Saamarin tylsiä nämä pitkät ja kopioitavat linkit...

        Ei ole uudesta vielä löytynyt tuota lyhyttä linkkiä. Kertokaa joku jos löytyy... Muutenkin kyllä kökömpi, mutta ei jaksa ihan jokaisen linkin painamisen jälkeen vaihtaa.

        Itselläni kyllä muuten tuollainen pidempikin linkki aukeaa helposti tuplaklikkaamalla hiireän oikealta "open in new tab", tms.


      • Oikolukija
        The_Rat kirjoitti:

        Ei ole uudesta vielä löytynyt tuota lyhyttä linkkiä. Kertokaa joku jos löytyy... Muutenkin kyllä kökömpi, mutta ei jaksa ihan jokaisen linkin painamisen jälkeen vaihtaa.

        Itselläni kyllä muuten tuollainen pidempikin linkki aukeaa helposti tuplaklikkaamalla hiireän oikealta "open in new tab", tms.

        Vanhan saa takaisin Mapsin olikohan alareunassa kysymysmerkki ( ? ) ja...
        https://support.google.com/maps/answer/3045828?hl=fi

        Minun täytyy maalata hiiren oikealta "mene www-soitteeseen", niin aukeaa uusi välilehti, mutta kaikilla ei toimi niin kätevästi.


      • fillaristi ihmettele
        The_Rat kirjoitti:

        Katsoin ensimmäisen. Tässä sama kohta vähän eri kuvakulmasta...
        https://www.google.fi/maps/@60.3801697,24.7524855,3a,75y,315.99h,72.78t/data=!3m4!1e1!3m2!1s0cfzdLmNws_qTZLp66qytA!2e0

        Ei ole minusta ihan tarpeeksi tilaa autolle, mutta ehkä kuva pettää?

        Ja vastalahjana: https://www.google.fi/maps/@60.1850323,24.9664231,3a,75y,234.09h,78.7t/data=!3m4!1e1!3m2!1sCxnS9XaezQZYIOKvV_z8VQ!2e0

        Tuollaisia nuo risteykset useimmiten kaupunkiseudulla ovat. Ja kaupungeissa on, oman arvaukseni mukaan, suurin osa tämän maan risteyksistä. Sitä en lähde kyllä arvailemaan, onko pyörätien jatkeista suurin osa kaupunkialueella vai muualla... Liikennettä kuitenkin vähän enemmän, joten olettaisin ongelmia tulevan useammin.

        Tuohon mahtuu aivan mainiosti auto, varsinkin kun siitä ei ajeta suoraan, jolloin auto on jompaan kumpaan suuntaan hieman vinossa. Ja vaikka se auton perä jäisikin hieman kevyen liikenteen raitin päälle, on se silloin helppo kiertää takakautta.


      • fillaristi ihmettele
        Oikolukija kirjoitti:

        Ensimmäisessä kuvassa ei ole mitään mahdollisuutta nähdä vasemmalle sillankaiteen ja mäenkumpareen takia.
        Henkilöauto mahtuu suojatien ajolinjan puolella jääden perästään hiukan suojatien päälle. Pyörällähän ei pysty 1 metriä ajolinjaa siirtämään?
        http://goo.gl/maps/ScvAu

        Kaikissa muissa kuvissa pystyy loistavasti ajamaan suojatien yli pysähtymään, niin on erinomaisen huono liikennesilmä sillä, joka jää suojatien/jatkeen päälle blokkaamaan sen kokonaan.

        Siis mitä? Kyllä tuossa näkee melkoisen hyvin joka suuntaan.

        Ja jos näkyvyys on rajoitettu, on itse asiassa vieläkin suurempi syy ajaa se auto sen kevyen liikenteen raitin yli (mahdollisimman pitkälle), jolloin vuoroa odottaessa ei tarvitse enää huomioida kevyttä liikennettä.


      • Oikolukija
        fillaristi ihmettele kirjoitti:

        Siis mitä? Kyllä tuossa näkee melkoisen hyvin joka suuntaan.

        Ja jos näkyvyys on rajoitettu, on itse asiassa vieläkin suurempi syy ajaa se auto sen kevyen liikenteen raitin yli (mahdollisimman pitkälle), jolloin vuoroa odottaessa ei tarvitse enää huomioida kevyttä liikennettä.

        Tekstistäsi näkyy tyypillinen pyöräilijän aiheeton vastaanänkkäämisen tarve.

        Ennen suojatietä on hyvä näkyvyys, kun katsotaan sitä Googlen 3 metrin korkeudella olevasta kamerasta, mutta ha-kuljettaja voi olla 2 metriä alempana ja metrin alempana kuin pyöräilijä.
        http://goo.gl/maps/6XW1D

        Lue uudestaan mitä sanoin.


      • fillaristi ihmettele
        Oikolukija kirjoitti:

        Tekstistäsi näkyy tyypillinen pyöräilijän aiheeton vastaanänkkäämisen tarve.

        Ennen suojatietä on hyvä näkyvyys, kun katsotaan sitä Googlen 3 metrin korkeudella olevasta kamerasta, mutta ha-kuljettaja voi olla 2 metriä alempana ja metrin alempana kuin pyöräilijä.
        http://goo.gl/maps/6XW1D

        Lue uudestaan mitä sanoin.

        Tarve ei ole inttää vastaan vaan ihmetellä... Tulen tuolta Torikujalta autolla ehkä kerran pari viikossa, enkä ole näkyvyyden rajoitetta havainnut.

        Sillankaide tai mäki ei rajoita näkyvyyttä vasemmalle PAITSI jos olet suojatien päällä tai takana. Jos olet sen etupuolella, rajoitetta ei ole.


      • Oikolukija
        fillaristi ihmettele kirjoitti:

        Tarve ei ole inttää vastaan vaan ihmetellä... Tulen tuolta Torikujalta autolla ehkä kerran pari viikossa, enkä ole näkyvyyden rajoitetta havainnut.

        Sillankaide tai mäki ei rajoita näkyvyyttä vasemmalle PAITSI jos olet suojatien päällä tai takana. Jos olet sen etupuolella, rajoitetta ei ole.

        Luit uudestaan viestini.

        "Henkilöauto mahtuu suojatien ajolinjan puolella jääden PERÄSTÄÄN hiukan suojatien päälle. Pyörällähän ei pysty 1 metriä ajolinjaa siirtämään?"

        Eikö tämä avaudu sinulle, että suojatien yli voi ajaa?


      • fillaristi ihmettele
        Oikolukija kirjoitti:

        Luit uudestaan viestini.

        "Henkilöauto mahtuu suojatien ajolinjan puolella jääden PERÄSTÄÄN hiukan suojatien päälle. Pyörällähän ei pysty 1 metriä ajolinjaa siirtämään?"

        Eikö tämä avaudu sinulle, että suojatien yli voi ajaa?

        Kyse oli näkyvyydestä vasemmalle. Se ei ole rajoittunut kuten väitit.


      • Vänkääjä
        Oikolukija kirjoitti:

        Luit uudestaan viestini.

        "Henkilöauto mahtuu suojatien ajolinjan puolella jääden PERÄSTÄÄN hiukan suojatien päälle. Pyörällähän ei pysty 1 metriä ajolinjaa siirtämään?"

        Eikö tämä avaudu sinulle, että suojatien yli voi ajaa?

        Ihme vänkäämistä. juuri tästähän kai aloituksessa oli kyse?

        Mitään ongelmaa ei olisi, jos auton keula ajettaisiin risteävän ajoradan reunaan ja perä jäisi vähän suojatielle.

        Yleensä vaan tilanne on se, että auto pysäytetään juuri siihen suojatien päälle kolmen metrin päähän risteävästä ajoradasta. Useimmiten vielä niin että pyöräilijän ja jalankulkijan olisi helpompi kiertää auto etupuolelta, mutta kun siinä pitää olla pirun varovainen kun ei voi ollenkaan tietää koska se autoilija päättää lähteä liikkeelle tai nytkäyttää kiesiään kaksi metriä eteenpän.

        Suojatien yli VOI ajaa. Useimmat eivät silti aja, vaan pysäyttävät autonsa poikittain suojatielle.


    • myy se mankeli

      tyypillinen fillaristi, itkemässä joka välissä kun ei saa ajella miten sattuu ja joku ei väistä kun piipertäjä suikkaa puskan takaa.

      • fillaristi ihmettele

        Pyörätien ja autotien välissä on tila sitä varten että siihen mahtuu yksi auto
        odottamaan vuoroaan.

        Jos tätä ei pysty hahmottamaan niin kannattaa palauttaa kortti sen myöntäneelle viranomaiselle.


      • Pyöräilijät perseestä!
        fillaristi ihmettele kirjoitti:

        Pyörätien ja autotien välissä on tila sitä varten että siihen mahtuu yksi auto
        odottamaan vuoroaan.

        Jos tätä ei pysty hahmottamaan niin kannattaa palauttaa kortti sen myöntäneelle viranomaiselle.

        Pyöräilijöiden tapoja: Ajetaan jalkakäytävällä risteykseen ja jos autoille palaa vihreä fillaristi hyppääkin pyöränsä kanssa autojen sekaan ajoradalle. Toisinaan pyöräiljät taas ajaa ajoradalla ja jos autoille valot muuttuu punaiseksi valopäät pyöräiljät taas siirtyvät jalkakäytävälle ja suojatien kautta ylittävät ristyksen. Ihan siis säännöstä piittaammatta miten vain pyörällä parhaiten sujuu muiden turvallisuudesta välittämättä. Ja valoja ei pyörissä näe edes keskellä yötä.

        Kyllä polkupyöräilijät ovat vielä rekkakuskejakin pahempia liikennesääntöjen rikkojia. Turha on siis pyöräilijöiden toikkarointia hidastavaa suojatielle pysähtymistä itkeä.


      • fillaristi ihmettele
        Pyöräilijät perseestä! kirjoitti:

        Pyöräilijöiden tapoja: Ajetaan jalkakäytävällä risteykseen ja jos autoille palaa vihreä fillaristi hyppääkin pyöränsä kanssa autojen sekaan ajoradalle. Toisinaan pyöräiljät taas ajaa ajoradalla ja jos autoille valot muuttuu punaiseksi valopäät pyöräiljät taas siirtyvät jalkakäytävälle ja suojatien kautta ylittävät ristyksen. Ihan siis säännöstä piittaammatta miten vain pyörällä parhaiten sujuu muiden turvallisuudesta välittämättä. Ja valoja ei pyörissä näe edes keskellä yötä.

        Kyllä polkupyöräilijät ovat vielä rekkakuskejakin pahempia liikennesääntöjen rikkojia. Turha on siis pyöräilijöiden toikkarointia hidastavaa suojatielle pysähtymistä itkeä.

        Jos siis osa pyöräilijöistä rikkoo sääntöjä, sinä kostat sen kaikille? Eli olet pahimman luokan kotipoliisi.

        Suojatielle pysähtyminen on noissa mainitsemissani tilanteissa turhaa ja huonontaa liikenteen sujuvuutta. Jos joudun takiasi pysähtymään, hidastan sitten mahdollisesti sen takanasi tulevan autoilijan läpipääsyä. Jos SINÄ olisiit ajanut sen kotterosi fiksumkmin, minä sekä mahdollisesti takanasi tulevat olisivat hyötyneet.

        Ja sinua tilanne ei olisi hidastanut tipan vertaa. Se on vaan niin vaikeata, joillekin.

        Ja mainittakoon vielä, ajokortti minulla on ollut 34v, kilometrejä autolla tulee luokkaa 25 tkm/vuosi.


      • Kjell Pippelström

        Rauhoituhan. Voin hieroa hartioita jos se vaikka auttaisi...


      • Pyöräilijät perseestä!
        fillaristi ihmettele kirjoitti:

        Jos siis osa pyöräilijöistä rikkoo sääntöjä, sinä kostat sen kaikille? Eli olet pahimman luokan kotipoliisi.

        Suojatielle pysähtyminen on noissa mainitsemissani tilanteissa turhaa ja huonontaa liikenteen sujuvuutta. Jos joudun takiasi pysähtymään, hidastan sitten mahdollisesti sen takanasi tulevan autoilijan läpipääsyä. Jos SINÄ olisiit ajanut sen kotterosi fiksumkmin, minä sekä mahdollisesti takanasi tulevat olisivat hyötyneet.

        Ja sinua tilanne ei olisi hidastanut tipan vertaa. Se on vaan niin vaikeata, joillekin.

        Ja mainittakoon vielä, ajokortti minulla on ollut 34v, kilometrejä autolla tulee luokkaa 25 tkm/vuosi.

        Missä kohtaa kirjoitustani kerroin kostavani jotain tai missä kohtaa kerroin ajamisestani ylipäätään mitään? Minä vain kerroin miten päivittäin näen pyöräilijöiden ajavan aivan miten sattuu. Välillä pyörätiellä välillä ajiradalla ja noudattavan niitä liikenenvaloja milloinkin mitkä itselleen parhaiten sopii. Keskity kuule paremmin lukemaasi ja yritä ymmärtää mitä kussakin kirjoituksessa tarkoitetaan äläkä vedä omiin kirjoituksiisi oletuksia muiden tekemisistä tai tekemättä jättämisistä.


      • fillaristi ihmettele
        Pyöräilijät perseestä! kirjoitti:

        Missä kohtaa kirjoitustani kerroin kostavani jotain tai missä kohtaa kerroin ajamisestani ylipäätään mitään? Minä vain kerroin miten päivittäin näen pyöräilijöiden ajavan aivan miten sattuu. Välillä pyörätiellä välillä ajiradalla ja noudattavan niitä liikenenvaloja milloinkin mitkä itselleen parhaiten sopii. Keskity kuule paremmin lukemaasi ja yritä ymmärtää mitä kussakin kirjoituksessa tarkoitetaan äläkä vedä omiin kirjoituksiisi oletuksia muiden tekemisistä tai tekemättä jättämisistä.

        Ehkäpä nimerkkisi valinta on vähintäänkin provosoiva.


      • fillaristi ihmettele
        fillaristi ihmettele kirjoitti:

        Ehkäpä nimerkkisi valinta on vähintäänkin provosoiva.

        Ja mistä päättelet minun toikkaroivan?


    • wecxwewccccc

      Samasta asiasta olen myös kirjoittanut.

      Huonot ajotavat, monessakaan paikassa eio tarvitsisi pysähtyä vasta suojatien
      päälle vaan voi pysähtyä ennen suojatietä jos risteykseen ei pääse ajamaan.
      Monestihan suojatien jälkeen on tilaa yhdelle autolle.

      Kyllä sitä ihmettelee toisiaan että miksi me ihmiset käy autokoulun,
      jos siellä ei muuta opita kuin pysähtymään liikennevaloissa.

    • onko vaikiaa

      Mitenkäs tässä kohtaa fillaristi menettelee.

      https://maps.google.fi/?ll=68.615476,23.331243&spn=0.000004,0.006968&t=m&z=18&layer=c&cbll=68.615686,23.331129&panoid=FTmlQOx8N5WC6arSI_-WzA&cbp=12,179.64,,0,19.82

      • wqdxwqqqqq

        Samaa voisi kysyä vaikka autonkuljettajalta, mitä pitäisi menetellä?


    • qwszxqqqqqqqqws

      https://www.google.fi/maps/@60.1617801,24.7504083,3a,75y,158.44h,65.91t/data=!3m4!1e1!3m2!1sAgxuVbkvm-f9Bhu2gLy3JA!2e0

      Kuorma-autoilija on ajanut suojatien päälle.
      Kääntäkääpäs kuvaa toiseen suuntaan niin takana taasen näyttää tilaa
      olisi jätetty juuri kuvassakin saapuvalle pyöräilijälle. Asuin ennen tuolla nurkilla ja kyllä tuossa ihan järjestään aina joku ajoi suojatien päälle tukkimaan suojatien.
      Toiset ajaa vaan niin heppoisilla eväillä ja täysin aivot narikassa että
      siitä kai juontaa sitten ne huonot ajotavat.

      • ohhoh

        Eikö The Pyöräilijä mahdu kulkemaan kuorma-auton edestä?


      • fillaristi ihmettele
        ohhoh kirjoitti:

        Eikö The Pyöräilijä mahdu kulkemaan kuorma-auton edestä?

        Varmaan mahtuu, mutta uskaltaako. Joka tapauksessa kuorma-auto on ajanut tyhmästi. Tosin pysäytyskuvasta ei koko tilannetta aina voi hahmottaa.

        Lisäksi tässä kuvassa näkyy yksi liikennesuunnitelun kukkanen: pyörätieltä tullaan kiertoliitymään myös väärästä suunnasta, jota osa autoilijoiden on tosi vaikea noudattaa väistämisvelvollisuuttaan.


      • uihl
        ohhoh kirjoitti:

        Eikö The Pyöräilijä mahdu kulkemaan kuorma-auton edestä?

        > Eikö The Pyöräilijä mahdu kulkemaan kuorma-auton edestä?

        Kyllä siitä mahtuu, mutta missään tapauksessa ei ole suositeltavaa mennä 5 metriä lähemmäs kuorma-autoa, koska sieltä ei näe pieniä kohteita sen lähempää. Pahimmassa tapauksessa pienestä kohteesta tulee vielä pienempi, kun auto lähtee liikkeelle. Tätä painotettiin auto-koulussa jo vuonna 2002 kun siellä viimeksi olin, eikä tilanne ole siitä oleellisesti muuttunut.


    • P e n t t i

      Muistapa fillaristi nöyrästi, että kuka maksaa sinun pyörätiet.

      • fillaristi ihmettele

        Veikkaanpa, että maksan enemmän veroja kuin sinä. Omistan muutaman fillarin lisäksi kaksi henkilöautoa ja palkkakin on ylimmässä kvartaalissa.


    • Onhan vaikeeeeta

      Kun joudut KAIT pysähtymään tuohon tilanteeseen, että koko kulkutiesi on tukossa, niin etkö voi kopauttaa ikkunaan ja näyttää sormimerkeillä pyyntöä, että joko eteenpäin tai taaksepäin ( jos on tilaa )?
      Pääosin risteyksissä on kuitenkin samat kulkijat vuodesta toiseen, joten ei sitä pitäisi joutua kovin montaa kymmentä vuotta näyttämään.

      Tosin olen usein todennut, että pyöräilijöiden kommunikointitaito rajoittuu keskisormeen.

      Tästäkin sanottiin, että pelkää.
      Entä, jos ottaisit katsekontaktin ka-kuljettajaan ja sopisit näin ettei lähde liikkeelle? Eli varmistaisit, että on huomannut sinut
      https://www.google.fi/maps/@60.1617801,24.7504083,3a,75y,158.44h,65.91t/data=!3m4!1e1!3m2!1sAgxuVbkvm-f9Bhu2gLy3JA!2e0

      Joskus on tullut mieleen, että ovatko nämä valitukset tahallisia, anarkistisia provokaatiota pienen kansan yhtenäisyyden repimiseksi riitelyllä.
      Sitä yhtenäisyyttä saatetaan tarvita piankin. Emme vaan sattuneet joutumaan ensimmäisenä sen uhan alle vaan siihen joutui paljon isompi kansakunta.

      • fillaristi ihmettele

        Merkkejä auton siirtämisestä autoilijat tulkitsevat vähän miten sattuu. Osa (esim. yksi BMW-kuski viime viikolla) ymmärsi ja teki saman tien tilaa, toinen ääripää oli aikoinaan keskaria takaisin näyttänyt, jonka asenne muuttui pelkoon (ovet lukkoon) kun yritin jututtaa (avasi kyllä sitten ikkunaa hiukan vikistäkseen, hiirulainen).

        Ikkunaan koputtaminen ei muuten ole kovinkaan helppoa jos ajat lukkopolkisella pyörällä. Kyllä ne autokuskit muutenkin (lähes) aina virheensä huomaavat.

        Ehkäpä joidenkin mielestä valitukset voivat olla aiheettomia. Mutta jos itse joutuisit etuajo-oikeutetulla tiellä ajaessasi joka työmatkalla vähintään kerran hätäjarruttamaan tai pysähtymään toisten virheiden tai/ja piittaamattomuuden takia, varmasti itsekin valittaisit. Tänäänkin aamulla piti vetää "liinat kiinni" kun kännykkään puhunut henkilöautokuski ajoi huoltsikan pihaan pyörätien yli ja vielä vastakkaisesta suunnasta tullen. Törmäys olisi tullut ilman lukkojarrutusta.


      • kanssa autoilija

        Minä taasen olen huomannut pyöräilijöiden olevan hyviä kommunikoimaan. Kohtaankohan heidät jotenkin eri tavalla kuin sinä?


      • Mitäpä näistä
        fillaristi ihmettele kirjoitti:

        Merkkejä auton siirtämisestä autoilijat tulkitsevat vähän miten sattuu. Osa (esim. yksi BMW-kuski viime viikolla) ymmärsi ja teki saman tien tilaa, toinen ääripää oli aikoinaan keskaria takaisin näyttänyt, jonka asenne muuttui pelkoon (ovet lukkoon) kun yritin jututtaa (avasi kyllä sitten ikkunaa hiukan vikistäkseen, hiirulainen).

        Ikkunaan koputtaminen ei muuten ole kovinkaan helppoa jos ajat lukkopolkisella pyörällä. Kyllä ne autokuskit muutenkin (lähes) aina virheensä huomaavat.

        Ehkäpä joidenkin mielestä valitukset voivat olla aiheettomia. Mutta jos itse joutuisit etuajo-oikeutetulla tiellä ajaessasi joka työmatkalla vähintään kerran hätäjarruttamaan tai pysähtymään toisten virheiden tai/ja piittaamattomuuden takia, varmasti itsekin valittaisit. Tänäänkin aamulla piti vetää "liinat kiinni" kun kännykkään puhunut henkilöautokuski ajoi huoltsikan pihaan pyörätien yli ja vielä vastakkaisesta suunnasta tullen. Törmäys olisi tullut ilman lukkojarrutusta.

        Rykäset vaan limat ulos, ja jos vahingossa osuu sivuikkunaan, niin pyydät anteeksi ohimennessäsi.


    • hohohohohoh

      Käytähän nyt järkeä ja asetu sinne autoilijan asemaan. Näkyvyys on monissa risteyksissä heikko, että pyörätielle ajo on ihan pakko tehdä, että voi nähdä kauemmaksi risteyksestä.

      Kun lähestyt risteystä, niin kannattaa myös pitää mielessä, ettei pyöräilijä ole aina ns. etuajo oikeutettu vaan myös väistämisvelvollinen siinä missä muutkin kulkuneuvot, ellei oikealta päin tulevalle ole kärkikolmiota.

      Kannattaa myös sulatella sitä faktaa, ettei kannata ajaa risteykseen lujaa, koska autoon törmääminen voi johtaa vakaviin vammoihin, jopa invalidideettiin. Eikä sitä kukaan autoilija tahallaan kenellekään halua aiheuttaa.

      Varmasti sappesi kiehuu tätä lukiessa. Mutta jäitä hattuun tai mieluummin kypärään.

      • fillaristi ihmettele

        Aloituksessani oli kyse siitä, että auto pitäisi ajaa pyörätien yli sillä siellä on ainakin umpikorttelikaupunkien ulkopuolella lähes aina paikka odottelua varten.

        En keksi sellaista risteystä, jossa näkyvyys tuosta paikasta olisi huonompi kuin pyörätien päältä.

        Ja väistämissäännöt tunnen aika hyvin.

        Väitän vielä, että kohtaan joka pyörälenkillä autoilijan, joka kokeilee tai ainakin olettaa, että luovun etuajo-oikeudestani. Eli ajaa tilanteeseen vähintäänkin niin, ettei tll:n edellyttämällä tavalla osoita aikovansa noudattaa väistämisvelvollisuuttaan.


      • hohohohoho
        fillaristi ihmettele kirjoitti:

        Aloituksessani oli kyse siitä, että auto pitäisi ajaa pyörätien yli sillä siellä on ainakin umpikorttelikaupunkien ulkopuolella lähes aina paikka odottelua varten.

        En keksi sellaista risteystä, jossa näkyvyys tuosta paikasta olisi huonompi kuin pyörätien päältä.

        Ja väistämissäännöt tunnen aika hyvin.

        Väitän vielä, että kohtaan joka pyörälenkillä autoilijan, joka kokeilee tai ainakin olettaa, että luovun etuajo-oikeudestani. Eli ajaa tilanteeseen vähintäänkin niin, ettei tll:n edellyttämällä tavalla osoita aikovansa noudattaa väistämisvelvollisuuttaan.

        Oletko sitten varma, että tulet joka tilanteessa huomatuksi? Pyöräilijä jos ajaa lujaa suojatielle, niin sehän vaan edestä suhahtaa. Siinä on onni matkassa, ettei satu kylkeen. Kyllä pyöräilijä voi itse vaikuttaa omaan turvallisuuteensa. Autoilijat ovat vain ihmisiä siinä missä pyöräilijätkin. Täydellistä liikennettä et näe missään, joten voit itse maksimoida sen oman liikenneturvallisuutesi varomalla risteyksiä ja suojateitä.


      • fillaristi ihmettele
        hohohohoho kirjoitti:

        Oletko sitten varma, että tulet joka tilanteessa huomatuksi? Pyöräilijä jos ajaa lujaa suojatielle, niin sehän vaan edestä suhahtaa. Siinä on onni matkassa, ettei satu kylkeen. Kyllä pyöräilijä voi itse vaikuttaa omaan turvallisuuteensa. Autoilijat ovat vain ihmisiä siinä missä pyöräilijätkin. Täydellistä liikennettä et näe missään, joten voit itse maksimoida sen oman liikenneturvallisuutesi varomalla risteyksiä ja suojateitä.

        Havainnointivirheitä toki voi sattua, mutta uskoisin, että aika usein näissä tilanteissa ei ole siitä kyse.

        Jo autoilijan käytöksestä (ilme, jarrutustapa jne) voi huomata sen, että oli kyllä huomannut mutta tiesi myös sen, että fillaristi on huomannut auton ja väistää jos autoilija ei väistä.

        Havaintokyvyn puute on vaarallista, mutta tuollainen vahvemman oikeuden käyttäminen törkeää.

        Fillarilla ja autola (34 v kortti) olen ainakin toistaiseksi selvinnyt ilman kolareita, joten turvallisuus on suht. hyvällä tasolla.


    • ukgy

      > Lähes aina on mahdollista ajaa siten, että ajetaan pari metriä pidemmälle, jolloin nokka ei ole vielä tiellä, mutta pyörätie jää vapaaksi.

      Olet siis käynyt itse autolla tarkistamassa tilanteen lähes jokaisessa risteyksessä?

      • Auton mitta vapaata

        Jos on silmät päässä, niin voi helposti havaita, että moni autoilija arastelee risteyksissä. Pelkäävät, että jos ajaa liian lähelle risteävää liikennevirtaa, niin se imaisee mukaansa. Auton mittojen hahmotus ei ole hanskassa.


      • fillaristi ihmettele

        Umpikorttelisten alueiden ulkopuolella tuon 'odottelualueen' rakentaminen on sääntö, ei poikkeus. Olisikohan oikein jossain näin säädetty tai ohjeistettukin teitä rakentaville.

        Katsopa vaikka itse, huomiointi auttaa tässäkin. Huomioinnin voi tehdä autosta tai fillarin selästä.


    • diipadaii

      Suojatien päälle voi yleensä vapaasti pysähtyä ja tällöinhän kyseessä ei ole pyörätie vaikka pyöräilijät niin kuvittelevat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe