Miten tehdä lukion pakkoruotsin jälkeen?

Luuseri

Minustakin tulee tulevaisuudessa köyhä, joten kirjoitan tänne.

Petyn suunnattomasti jos en pääse lukiota läpi pakkoruotsin takia jota en osaa, enkä opi. Minä en kyllä tietäisi edes mihin mennä jatko-opiskeluun.

Tahtoisin perustaa yrityksen, mutta sitä ennen tarvin jonkin Sivan kassa työn,
jota en saa koska en ole päässyt edes lukiota läpi.

Mitä tekisitte minun tilassa?
Osaan englantia ja vähän muutakin ja olen työnarkomaani.

20

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vad heter du?

      Preppauskurssille ja sassiin.. pakko!

    • Myös kaveri joka on samoissa vaikeuksissa olisi hyvä itse selvisin hänen ja hän minun avulla.
      Luettiin ruotsia puhuttiin ruotsia ja menihän se vähän pakkopullana läpi rimaa hipoen.

      Dramatisoit liikaa.
      Jos olet työnarkomaani niin selviät myös ruotsista.

    • Selitä heti!

      No jos et jotain lukio ruotsia saa edes läpi menemään niin et todellakaan ole mikään työnarkomaani. Kyllä pelkällä hauki-kala -pänttäämiselläkin nyt sentään alimpiin hyväksyttyihin arvosanoihin pääsee.

      Nyt saimme siis selville ongelmasi: Olet patalaiska! Mitä aiot tehdä asialle??????????

      • Näin on

        Ja pääsee hyvinkin pienellä pänttäämisellä. Itse olen kirjoittanut ruotsista E:n pelkästään olemalla läsnä tunneilla ja tekemällä läksyt. Mutta tuo läsnä oleminen tarkoittaa sanan mukaisesti sitä, että kuunnellaan opettajaa eikä räplätä kännykkää. Ei lukion ruotsi ole mitään salatiedettä. Kirjoituksesi perusteella sinulla on vikaa asenteessa eikä älyssä. "En osaa, enkä opi." Siinähän se tuli. Olet päättänyt ettet voi oppia ruotsia ja sillä selvä. Jos kerran olet pystynyt oppimaan englantiakin niin olet täysin kykenevä oppimaan ruotsiakin.

        Jos nyt reputat lukion niin se ei suinkaan johdu pakkoruotsista vaan jostain ihan muusta. Kuten edellinen kirjoittaja totesi, niin alimpiin hyväksyttyihin arvosanoihin pääsee suht helposti kun vähän viitsii nähdä vaivaa.

        Mieti nyt vähän. Ei yhden ruotsin takia kannata heittää koko lukiota leikiksi vain siksi, että se on sinusta epämiellyttävä ja turha aine. Lukiossa on paljon turhempaakin ja silti vain ruotsi on sinulle tekosyy heittäytyä kortistoon.


      • matikka mies
        Näin on kirjoitti:

        Ja pääsee hyvinkin pienellä pänttäämisellä. Itse olen kirjoittanut ruotsista E:n pelkästään olemalla läsnä tunneilla ja tekemällä läksyt. Mutta tuo läsnä oleminen tarkoittaa sanan mukaisesti sitä, että kuunnellaan opettajaa eikä räplätä kännykkää. Ei lukion ruotsi ole mitään salatiedettä. Kirjoituksesi perusteella sinulla on vikaa asenteessa eikä älyssä. "En osaa, enkä opi." Siinähän se tuli. Olet päättänyt ettet voi oppia ruotsia ja sillä selvä. Jos kerran olet pystynyt oppimaan englantiakin niin olet täysin kykenevä oppimaan ruotsiakin.

        Jos nyt reputat lukion niin se ei suinkaan johdu pakkoruotsista vaan jostain ihan muusta. Kuten edellinen kirjoittaja totesi, niin alimpiin hyväksyttyihin arvosanoihin pääsee suht helposti kun vähän viitsii nähdä vaivaa.

        Mieti nyt vähän. Ei yhden ruotsin takia kannata heittää koko lukiota leikiksi vain siksi, että se on sinusta epämiellyttävä ja turha aine. Lukiossa on paljon turhempaakin ja silti vain ruotsi on sinulle tekosyy heittäytyä kortistoon.

        Hyvä sulle kun kirjoitit hyvin! Onnea vaan ... Mutta mulle myös niin kuin aloittajallekin ruotsi on tosiaan vaikeaa. Ei ole asenne vammaa, tai niinku en vastusta suomenruotsalaisia mitenkään. Olen vaan matikka mies. Kielen opiskelu vie paljon energgiaa ja tulos on huono. Riittäisi tosiaan yksi vieras kieli ja se on englanti, tottakai. Englannilla pärjää maailmalla paljon paremmin kuin ruotsilla.

        Mun ruotsin taito ei tule hyväksi vaikka uhraisin siihen kuinka paljon energiaa nyt, eli se opiskelu on pois tärkeämmistä asioista. Toisaalta, jos joskun haluaa ruotsiin töihin tai oikeasti rakastuu suomenruotsalaiseen, niin kyllä sen ruotsin opiskelu onnistuu sitten myöhemmin, kun ei ole muita aineita opiskeltavana yhtä aikaa.


    • 0+8=

      Sinun pitäisi korjata ihan ekaksi asennevammasi. Ihan varmasti pääset läpi ruotsista, jos päätät, että pystyt siihen. Minäkin olin nuorena todella negatiivinen ruotsia ja ruotsalaisuutta vastaan. Vedin rimaa hipoen ruotsin opinnot läpi peruskoulussa ja lukiossa.

      Havahduin ammattiin valmistuttuani, että yllättävän monessa paikassa kysyttiin ruotsinkielen taitoa. Esimerkiksi moniin julkisen alan virkoihin vaadittiin edes auttavaa ruotsia. Joissakin työhaastatteluissa jouduin puhumaan ruotsia ja työpaikat jäi saamatta.

      Sisuunnuin kokemuksestani niin paljon, että kävin ensiksi työväenopiston ruotsin tunneilla. Aloin myös lukea vanhoja koulukirjojani. Nykyisin luen nettilehtiä verkossa esim. http://8sidor.se/ on aivan maino ruotsalainen nettisivusto, joka on kirjoitettu helpolla ruotsilla ja se on tarkoitettu esim. ulkomaalaisille, kehitysvammasta kärsiville ja muille, joille normaalien uutiskanavien ruotsinkieli on liian vaativaa. Netissä on myös ilmaisia sanakirjoja, joista voi tarkistaa ne sanat, joita ei tiedä.

      Oma ruotsinkielen taitoni on kohentunut merkittävästi. Yritän rohkeasti puhua ruotsia aina kuin mahdollista.

      Kielitaidosta ei ole koskaan haittaa. Päinvastoin kielitaito voi tuoda esim. uusia asiakkaita tulevalle yrityksellesi.

    • Pitkäaikatyötön

      Sinun kannattaakin panostaa englantiin, jota tarvitaan ihan joka paikassa. Täällä Suomessakin, valitettavasti. Kovasti puurtamalla saattaa ruotsikin mennä läpi. Kysele, onko aiempia kokeita saatavissa lukion aiemmin aloittaneilta.

    • Nou hätä

      En ottaisi moisesta lainkaan paineita, ruotsia ei ole pakko kirjoittaa ja lukion ruotsintunneilla paikalla olemalla selviät ruotsista lukion osalta.

      Sitä paitsi elämässä voi menestyä ilman lukion suorittamistakin taikka voit suorittaa lukiota vastaavan opintomäärän muuta kautta. Ei todellakaan ole ongelma, jos halua elämään vain on.

      Itse olen jättänyt lukion kokonaan väliin, en osaa ruotsia juuri lainkaan ja samoin teki sisareni, olemme kuitenkin olleet kumpikin yliopiston kirjoissa, sisareni jopa opettaa nykyään näitä lukion käynneitä.

      • No siiis

        On kyllä aika juntti jos ei osaa ruotsia tai vain joku amis käytynä, heh.


      • nohyvä

        "olemme kuitenkin olleet kumpikin yliopiston kirjoissa,"

        Ei kai vain jäänyt tutkinnon suorittaminen siitä ruotsista kiinni? Sellaisia on.


      • Nou hätä
        nohyvä kirjoitti:

        "olemme kuitenkin olleet kumpikin yliopiston kirjoissa,"

        Ei kai vain jäänyt tutkinnon suorittaminen siitä ruotsista kiinni? Sellaisia on.

        Siis nyt käsitit väärin, minulla taikka sisarellani ei ole jäännyt tutkinnot suorittamatta, jätimme vain lukion käymättä ja olemme kouluttautuneet muuta tietä. Tämä vaihtoehto on ollut vuosia/vuosikymmeniä, yliopistoon on voinnut pyrkiä muutenkin, kuin suorittamalla lukion.
        Ruotsinkielen taas olen onnistunut välttämään ihan sattuman kautta, eikä siitä ole ollut elämässä juuri mitään haittaa, koska ruotsi ei ole maailmalla mitenkään virallinen kieli juuri missään muualla, kuin Ruotsissa ja Suomessa. Postin viralliset kieletkin ovat ranska ja venäjä. Huonosti puhutulla englannilla pärjää aika hyvin.


      • Nou hätä
        Nou hätä kirjoitti:

        Siis nyt käsitit väärin, minulla taikka sisarellani ei ole jäännyt tutkinnot suorittamatta, jätimme vain lukion käymättä ja olemme kouluttautuneet muuta tietä. Tämä vaihtoehto on ollut vuosia/vuosikymmeniä, yliopistoon on voinnut pyrkiä muutenkin, kuin suorittamalla lukion.
        Ruotsinkielen taas olen onnistunut välttämään ihan sattuman kautta, eikä siitä ole ollut elämässä juuri mitään haittaa, koska ruotsi ei ole maailmalla mitenkään virallinen kieli juuri missään muualla, kuin Ruotsissa ja Suomessa. Postin viralliset kieletkin ovat ranska ja venäjä. Huonosti puhutulla englannilla pärjää aika hyvin.

        ..tarkennus, ranska on postin virallinen kieli, venäjä on YK:n virallisista kielistä kyllä yksi, mutta ei postin virallinen kieli, pääsi pieni virhe luiskahtamaan.


      • Nou hätä
        No siiis kirjoitti:

        On kyllä aika juntti jos ei osaa ruotsia tai vain joku amis käytynä, heh.

        Ei kaikissa kouluissa opeteta ruotsia ja satuin vaihtamaan koulua aikoinaan minusta riippumattomista syistä, niin ruotsinopiskelu jäi pois kokonaan. Toki opiskelin sitä hieman oma-aloitteisesti aikoinaan, mutta en ole sitä missään tarvinnut sen kummemin. Sisareni sen sijaan, joka oli nuorempi, ehti ruotsia lukemaan jokusen vuoden.
        Omat lapseni myös todennäköisesti jäävät ilman ruotsinkielen opetusta koulussa. Vaimoni on opettanut heille ruotsia kotona, hän käyttää kotikielenä joskus heille pelkästään ruotsia. Vanhin poikamme opiskeli ruotsia, ranskaa ja englantia.


    • Mitä teet lukiossa?

      On vaihtoehtoja.

      1. Suorita lukio muualla kuin Suomessa. Esimerkiksi monissa kansainvälisissä kouluissa maailmalla on mahdollisuus suorittaa lukio, IB-tutkinto ja myös suomalainen yo-tutkinto. Jos opiskelee ulkomailla, ei opintoihin kuulu ruotsia. Tiedän pari kaveria, jotka lähti Tallinnaan lukioon.

      2. Suorita lukio Suomessa englanninkielisessä koulussa. Silti voi tehdä myös suomalaisen yo-tutkinnon. Jos käy koulun muulla kielellä kuin suomeksi, ei tarvitse opiskella ruotsia.

      3. Älä käy lukiota loppuun. Käyttäydy fiksusti niin pääset kyllä töihin ilman lukiota ja ruotsia. Meidän lukiosta ainakin monet käy töissä, just Prisman kassalla, Mäkissä ym. on tosi suosittua. Yrittäjänä et tarvitse yo-papereita tai lukion päättötodistusta.

      4. Mene amikseen tai muuhun sellaiseen 2. asteen opiskelupaikkaan, missä pääsee ruotsin kanssa vähemmällä. Vaikka lähihoitajalinjalle tai kauppikseen. Ehkä kauppis tosiaan vois sopia sulle. Suorita lukiokursseista vain ne, mitä tarvitaan, että saat osallistua ylppäreihin. Lukion ruotsin kursseja ei ole pakko ottaa, koska ruotsiahan ei ole muutenkaan pakko kirjoittaa.

      Nämä ovat kaikki ihan oikeita vaihtoehtoja. Suomalaisen pakkoruotsi-lukion käyminen ei todellakaan takaa että sinusta tulisi rikas tai edes vähemmän köyhä.

      • Nou hätä

        Hyviä neuvoja kaikki! Vaihtoehtoja on ja on ollut aiemminkin, mutta nyt ulkomailla opiskelu on helpompaa mm. Virossa.
        Olin juuri eräässä tuttavaperheessä lakkiaisissa, jossa poika kirjoitti englanninkielisestä lukiosta ylioppilaaksi. Aiemmat opiskelutkin oli tehty ilman ruotsinkieltä.


    • s,dhdfgtgthyuhj

      Huono provo ja olet tyhmä aloituksen laatinut, mutta olethan sinä jo nyt valinnut elämänasenteeksesi köyhien ihmisten syyllistämisen ja kanssasi eri tavalla ajattelevien solvaamisen, eli kysele töitä vaikka jostakin sellaisesta paikasta, missä on nornaalia työyhteisön moraalissa, että kaksikielisessä maassa ruotsin normaalia perusopetusta väitetään "pakkoruotsiksi" ja missä muka kaikki ihmisten alimmatkin lakisääteiset sosiaalituet ovat suuryrittäjien palkasta pois.... Jostakin keskusteluyhteisöistähän sinä sen asenteen olet oppinut, reaalimaailmassa ei kukaan ainakaan ajattelykykyinen ajattele tuolla tavalla. Sääli, ettet omalla nimelläsi pysty kertomaan todellista mielipidettäsi. Jos sinulta työhaastattelussa kysytään elämänarvojasi, niin ilmoita kuten asia kohdallasi on, eli että pakkoruotsin vastustaminen on elämäntehtäväsi, että et pidä vasemmistolaisista ja että haluaisit ilman edes lukion suorittamista suoraan johtajatehtäviin hyville palkoille, koska mielestäsi kaikki byrokraatit ovat demokratian vastustajia ja kaikkien heidän palkkansa ovat sinulta pois mielestäsi. Ilmoita myös halveksuvasi kaupan kassojen työtä, paitsi Lidlin kassojen työtä, koska sitenhän se mielestäsi on, että esim. Siwa on punikkitaustainen yritys, S- ketju on muka huijareiden omistuksessa ja lisäksi K- kaupassa asiointi tarkoittaa mielestäsi tukea vain (keskustalaistaustaisille) maanviljelijöille. Haluaisit Suomen, missä olisi minimiin karsittu julkinen sektori, kadehtimasi keskiluokkaisten tavisten penskat orjatyössä ja itse nauttisit suurta liksaa. No aika tavallaista muuten, paitsi että aika äärioikeistolaista ja aika sairas asenne.

      • Historian jäännettä

        Hei, Euroopassa on paljon kaksikielisiä maita ja jopa kolmikielisiä, mutta niitä muita kieliä ei silti ole pakko opiskella. Kaksikielisyys ei siis ole mikään peruste pakolliselle ruotsin opiskelulle.

        Ruotisn opiskelulla on pitkä historia Suomen oppikoulu- ja lukiojärjestelmässä. Jos mennään tarpeeksi kauas 1700-luvulle, niin suomen kielen puhuminen oli kielletty oppikouluissa ja lukioissa, edes välitunnilla ei saanut puhua suomea. Eli kyllä se siinä mielessä sortohistoriaa on, vaikka tarkoitus oli tietysti (yksisilmäisesti) "hyvä", eli opettaa suomalaistaustaiset tollukat puhumaan riittävän hyvää ruotsia, että pärjäisivät sitten virkamiehinä, virkakielihän oli Ruotsin vallan aikana ruotsi. Sieltä on jäänyt jäänne, että virkaruotsi vaaditaan edelleen. Niin kauan kuin virkaruotsi vaaditaan virkoihin, niin kyllä jossain vaiheessa korkeakoulu-uraa pitää voida opiskella ruotsia.

        Voisi sen kyllä nykyään jo muuttaakin. Ennen vain harvat, noin 20 % kävi lukion, opiskelijat oli valikoidumpia ja siksi ruotsin opiskelu ei ollut niin iso ongelma. Nykyään kun lukion käy kuitenkin jopa yli puolet porukasta, niin pitäisi ajatella että riittää kun edelleen se noin 20 % ikäluokasta opettelee ruotsin. Eli tavoite voisi olla, että noin puolet lukion käyneistä opiskelisi ruotsia. Toisesta puolesta voisi tulla vaikka niitä insinöörejä, jotka pitää huolen viennistä ja keskittyvät mieluummin englantiin ja matemaattisiin aineisiin. Virkamiestyöllä ei kuitenkaan saa tähän maahan yhtään lisää rahaa, vaan siihen kyllä tarvitaan niitä vientialoja ja insinöörejä.


      • sldkfhrghrughtjuthy
        Historian jäännettä kirjoitti:

        Hei, Euroopassa on paljon kaksikielisiä maita ja jopa kolmikielisiä, mutta niitä muita kieliä ei silti ole pakko opiskella. Kaksikielisyys ei siis ole mikään peruste pakolliselle ruotsin opiskelulle.

        Ruotisn opiskelulla on pitkä historia Suomen oppikoulu- ja lukiojärjestelmässä. Jos mennään tarpeeksi kauas 1700-luvulle, niin suomen kielen puhuminen oli kielletty oppikouluissa ja lukioissa, edes välitunnilla ei saanut puhua suomea. Eli kyllä se siinä mielessä sortohistoriaa on, vaikka tarkoitus oli tietysti (yksisilmäisesti) "hyvä", eli opettaa suomalaistaustaiset tollukat puhumaan riittävän hyvää ruotsia, että pärjäisivät sitten virkamiehinä, virkakielihän oli Ruotsin vallan aikana ruotsi. Sieltä on jäänyt jäänne, että virkaruotsi vaaditaan edelleen. Niin kauan kuin virkaruotsi vaaditaan virkoihin, niin kyllä jossain vaiheessa korkeakoulu-uraa pitää voida opiskella ruotsia.

        Voisi sen kyllä nykyään jo muuttaakin. Ennen vain harvat, noin 20 % kävi lukion, opiskelijat oli valikoidumpia ja siksi ruotsin opiskelu ei ollut niin iso ongelma. Nykyään kun lukion käy kuitenkin jopa yli puolet porukasta, niin pitäisi ajatella että riittää kun edelleen se noin 20 % ikäluokasta opettelee ruotsin. Eli tavoite voisi olla, että noin puolet lukion käyneistä opiskelisi ruotsia. Toisesta puolesta voisi tulla vaikka niitä insinöörejä, jotka pitää huolen viennistä ja keskittyvät mieluummin englantiin ja matemaattisiin aineisiin. Virkamiestyöllä ei kuitenkaan saa tähän maahan yhtään lisää rahaa, vaan siihen kyllä tarvitaan niitä vientialoja ja insinöörejä.

        Kirjoititko törkyaloituksen laatineelle, vaiko minulle? Emme ole sama persoona. Aloituksia laatii herjaaja, joskus harvoin joku normaali kommentoi ja jos joku asiallinen laatii aloituksen, ylläpito sen poistattaa - se on Suomi24:ssa sananvapauden taso. Nyt ei ole 1700- luku, mutta kielissä hyvin pärjääville ei ole mikään ongelma lukea ruotsia. Minusta ainakin on ihan mukava, kun voin katsoa vaikka Ruotsin valtiollisen kanavan keskustelua Ruotsin vaalituloksesta, tarvitsematta siihen mitään kielikäännösapua - ja olen kantasuomalainen, enkä koskaan asunut Ruotsissa. Voisko olla siten, että osa suomalaisista on tullut laiskoiksi: jos on vaikeaa oppia edes suomen kieltä, niin varmaan seuraavaksi urputtaa pakkoruotsistakin. Tosin kantasuomalaisten kokkaripersujen herjaavaa tapaa toimia niin julkisilla keskustelupalstoilla en käsitä... Jos tässä maassa idioottien tahdon mukaan mentäisiin, niin kohta varmaan ruotsinkielisiltä suomalaisilta olisi kielioikeudet lakkautettu ja seuraavaksi kaikki maailmalta muualta tänne Suomeen muuttaneet alkais vaatia, että heidän pitää voida täällä Suomessa asioida virastoissa omalla kielellään, tarvitsematta edes opetella Suomen kieltä Suomessa asuvina Suomen kansalaisina. Minä ainakaan en halua Suomen viralliseksi kieleksi englantia.

        Aivan herjaaja, pitää "voida" lukea ruotsia. Kysymys vaan on ollut kouluttamattoman ihmisen tietämättömyyteen perustuvasta ennakkoluulosta.


        Itse voin luetella mitä vastustan:

        - vastustan persu-kokkariagendaa, joka kieltävät eri tavoilla ajattelevien mielipiteet häirinnällä internetissä

        - vastustan ihmisten ihmisarvon alentamista taloudellisin-, sosiaalisin-, sairauksiin- tai etniseen taustaan perustuvilla motiiveilla

        - vastustan sosiobiologiaa

        - vastustan eugeniikkaa eli ajattelua, että muka "genetiikka määrää, kuka on menestyjä"

        - vastustan fanaatikoita, jotka eivät arvosta Suomen demokraattista hyvinvointivaltiota

        Tuen mielipiteitä kirjoittamalla:

        - rehellisiä, aitoja ja jonkun ajatuksen itsessäni herättäviä kirjoittajia ( niitä ei ole täällä)


      • Pitkäaikatyötön
        Historian jäännettä kirjoitti:

        Hei, Euroopassa on paljon kaksikielisiä maita ja jopa kolmikielisiä, mutta niitä muita kieliä ei silti ole pakko opiskella. Kaksikielisyys ei siis ole mikään peruste pakolliselle ruotsin opiskelulle.

        Ruotisn opiskelulla on pitkä historia Suomen oppikoulu- ja lukiojärjestelmässä. Jos mennään tarpeeksi kauas 1700-luvulle, niin suomen kielen puhuminen oli kielletty oppikouluissa ja lukioissa, edes välitunnilla ei saanut puhua suomea. Eli kyllä se siinä mielessä sortohistoriaa on, vaikka tarkoitus oli tietysti (yksisilmäisesti) "hyvä", eli opettaa suomalaistaustaiset tollukat puhumaan riittävän hyvää ruotsia, että pärjäisivät sitten virkamiehinä, virkakielihän oli Ruotsin vallan aikana ruotsi. Sieltä on jäänyt jäänne, että virkaruotsi vaaditaan edelleen. Niin kauan kuin virkaruotsi vaaditaan virkoihin, niin kyllä jossain vaiheessa korkeakoulu-uraa pitää voida opiskella ruotsia.

        Voisi sen kyllä nykyään jo muuttaakin. Ennen vain harvat, noin 20 % kävi lukion, opiskelijat oli valikoidumpia ja siksi ruotsin opiskelu ei ollut niin iso ongelma. Nykyään kun lukion käy kuitenkin jopa yli puolet porukasta, niin pitäisi ajatella että riittää kun edelleen se noin 20 % ikäluokasta opettelee ruotsin. Eli tavoite voisi olla, että noin puolet lukion käyneistä opiskelisi ruotsia. Toisesta puolesta voisi tulla vaikka niitä insinöörejä, jotka pitää huolen viennistä ja keskittyvät mieluummin englantiin ja matemaattisiin aineisiin. Virkamiestyöllä ei kuitenkaan saa tähän maahan yhtään lisää rahaa, vaan siihen kyllä tarvitaan niitä vientialoja ja insinöörejä.

        "Hei, Euroopassa on paljon kaksikielisiä maita ja jopa kolmikielisiä, mutta niitä muita kieliä ei silti ole pakko opiskella. Kaksikielisyys ei siis ole mikään peruste pakolliselle ruotsin opiskelulle."

        Hyvin sanottu. Lisäksi Suomikaan ei ole kokonaan kaksikielinen, vaan vain saaristo, osa rannikkoseudusta ja suurimmat kaupungit ovat sellaisia. Ahvenanmaa on ruotsinkielinen ja muu Suomi suomenkielinen. Vapaaehtoinen ruotsin opetus toimisi paremmin.

        Mutta tämä ei enää kovin paljon liity köyhyyteen, vaikka kaksikielisyys toki jonkin verran veroilla kerättäviä resursseja syökin.


      • tekniikkaihminen
        sldkfhrghrughtjuthy kirjoitti:

        Kirjoititko törkyaloituksen laatineelle, vaiko minulle? Emme ole sama persoona. Aloituksia laatii herjaaja, joskus harvoin joku normaali kommentoi ja jos joku asiallinen laatii aloituksen, ylläpito sen poistattaa - se on Suomi24:ssa sananvapauden taso. Nyt ei ole 1700- luku, mutta kielissä hyvin pärjääville ei ole mikään ongelma lukea ruotsia. Minusta ainakin on ihan mukava, kun voin katsoa vaikka Ruotsin valtiollisen kanavan keskustelua Ruotsin vaalituloksesta, tarvitsematta siihen mitään kielikäännösapua - ja olen kantasuomalainen, enkä koskaan asunut Ruotsissa. Voisko olla siten, että osa suomalaisista on tullut laiskoiksi: jos on vaikeaa oppia edes suomen kieltä, niin varmaan seuraavaksi urputtaa pakkoruotsistakin. Tosin kantasuomalaisten kokkaripersujen herjaavaa tapaa toimia niin julkisilla keskustelupalstoilla en käsitä... Jos tässä maassa idioottien tahdon mukaan mentäisiin, niin kohta varmaan ruotsinkielisiltä suomalaisilta olisi kielioikeudet lakkautettu ja seuraavaksi kaikki maailmalta muualta tänne Suomeen muuttaneet alkais vaatia, että heidän pitää voida täällä Suomessa asioida virastoissa omalla kielellään, tarvitsematta edes opetella Suomen kieltä Suomessa asuvina Suomen kansalaisina. Minä ainakaan en halua Suomen viralliseksi kieleksi englantia.

        Aivan herjaaja, pitää "voida" lukea ruotsia. Kysymys vaan on ollut kouluttamattoman ihmisen tietämättömyyteen perustuvasta ennakkoluulosta.


        Itse voin luetella mitä vastustan:

        - vastustan persu-kokkariagendaa, joka kieltävät eri tavoilla ajattelevien mielipiteet häirinnällä internetissä

        - vastustan ihmisten ihmisarvon alentamista taloudellisin-, sosiaalisin-, sairauksiin- tai etniseen taustaan perustuvilla motiiveilla

        - vastustan sosiobiologiaa

        - vastustan eugeniikkaa eli ajattelua, että muka "genetiikka määrää, kuka on menestyjä"

        - vastustan fanaatikoita, jotka eivät arvosta Suomen demokraattista hyvinvointivaltiota

        Tuen mielipiteitä kirjoittamalla:

        - rehellisiä, aitoja ja jonkun ajatuksen itsessäni herättäviä kirjoittajia ( niitä ei ole täällä)

        Niinpä: kielissä hyvin pärjäävälle ei ole mikään ongelma lukea ruotsia. Siinäpä sen sanoit. Kaikkihan eivät ole kielissä hyvin pärjääviä. Joillekin ruotsin lukeminen on oikeasti ongelmallista. Sitä ei voi itse valita, ei ole kyse laiskuudesta tai asenteesta. Ei me tekniikkaihmisetkään haukuta tyhmiksi tai laiskoiksi niitä, jotka ei ole tekniikkaihmisiä.

        Ollaan erilaisia. Ruotsi vapaaehtoiseksi niille, jotka on hyviä kielissä ja joille sen lukeminen ei ole ongelma!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe