Jätti opintotuen ilmoittamatta -> petos

18+12

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/72092-jatti-ilmoittamatta-opintotuen-tuomittiin-petoksesta-sakkoihin

Näinhän se menee. Jos ei opiskellut apukoulussa, niin ei kyllä epähuomiossa jäänyt ilmoittamatta. Toisaalta tyhmempikin tietää, että kiinni jää ja varmasti eli kyseessä lienee ollut tietoinen riski tai pakkorako eli fyrkkaa on pitänyt saada vaikka sitten myöhemmin tulisikin jonkinlainen sanktio. Voi kyllä olla, ettei opiskelija arvannut sanktion olevan tuomio petoksesta.

18

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vammapää
      • ldfhfghtuhjyuhyu

        No kahdeksan vuotta lapsilisää kahdesta maasta ei voi olla enää vahinko...Ailuskin varmaan sen verran seuraa henkilökohtaisia tiliotteitaan, että jos lapsilisää paukkuu kahdesta eri maasta kahdeksisen vuotta ja mikäli niin, sellainen asia on pakko huomata. Jännä verranto. Toi aloitus ja sitten toi teksti.


      • vammapää
        ldfhfghtuhjyuhyu kirjoitti:

        No kahdeksan vuotta lapsilisää kahdesta maasta ei voi olla enää vahinko...Ailuskin varmaan sen verran seuraa henkilökohtaisia tiliotteitaan, että jos lapsilisää paukkuu kahdesta eri maasta kahdeksisen vuotta ja mikäli niin, sellainen asia on pakko huomata. Jännä verranto. Toi aloitus ja sitten toi teksti.

        Ei sitä kaikkia tilejä kerkiä seuraamaan. Varsinkin kun apukoulukin keskeytyi.


      • askhdufhughtftyhy
        vammapää kirjoitti:

        Ei sitä kaikkia tilejä kerkiä seuraamaan. Varsinkin kun apukoulukin keskeytyi.

        No nimerkkivalinnathan teillä on aina herjaavia. Itse en pidä älykkäänä internetkäytöksenä pissiä linssiin lukijoita, jotka kirjoittaa tänne Suomi24:n. Itse toivon, että minua herjanneet tuomitaan mieluiten vankeustuomioon tästä Suomi24:sta, riittää jo tollasten "vammapää"- nimimerkkien pelottelut ja herjaukset. Eri mieltä voi olla korkeintaan sellainen, jonka mielestä on laillista roikkua kyttäämässä ja herjaamassa kotoansa kirjoittavaa yliopisto-opiskelijaa: kymmenisen vuotta mua on tän Suomi24:n keskusteluissa herjattu.

        En erityisemmin pidä Ailuksesta enkä minkäänlaisista nettihuijareista.


      • sldkjjrtihjy
        vammapää kirjoitti:

        Ei sitä kaikkia tilejä kerkiä seuraamaan. Varsinkin kun apukoulukin keskeytyi.

        Ja lisään vielä, että mulle se herjaus näkyy nimimerkkikenttien herjauksena. Teksti voi olla asiallinenkin, mutta nimimerkkikentissä on pelottelua. Mene oikeasti hoitoon sinä, joka kirjoitat Suomi24-keskustelupalstan keskusteluihin nimimerkkikenttääsi sanan "vammapää".


    • ldfjlrightuhyyju

      No opintotuella eläviähän sitä nyt kannattaa valtion lähteä ratsaamaan. Se ei järin suuri raha ole ja en tiedä tapausta, mutta tuomitun opiskelijan varmaan koko elämä on pilalla - toivottavasti ainakaan ei siksi, että sosiaalityöntekijällä ja Kelan käsittelijällä olisi ollut epähuomiossa vähän virheellistä tietoa... Vaikea todella kuvitella, että kukaan haluaisi pimittää niin pienen rahan kuin opintotuki sosiaalitoimistolta, mutta en nyt tiedä tapauksesta. Itse tappaisin itseni, jos minut köyhänä tuomittaisiin muka petoksesta, mutta olenkin antanut sosiaalitoimistoon ihan rehelliset pyydetyt tiedot. Kantelun itse ainakin voisin tehdä siitä, että ainakin minun asuinkuntani sosiaalitoimistoissa ihmisten yksityisiä tiliotteita joiden antaminen on pakollisia toimeentuotuen edes anomiseksi päästetään näkemään myös ihmisiä, joilla ei ole sosiaalityöntekijän ylempää korkeakoulututkintoa ja että lisäksi he eivät edes palauta ihmisten tiliotteita, vaikka lain mukaan heidän tulee tehdä normilaskelmansa ja sen jälkeen palauttaa asiakkaan tiliote päätöksen yhteydessä asiakkaalle. Ja minulle ainakin on aina sossusta sanottu, että he eivät edes pääse soittamaan tai kysymään asioita Kelasta, jos olen johonkin asiaan kysynyt tai sanonut, että varmistakaa Kelalta, jos ette minua usko.

      Tietysti sitten jos on kyse systemaattisesta huijaamisesta, eri asia - en tiedä tapausta. Minua ainakaan ei sosiaalitoimen asiakkaana voi petoksista syytellä, valtiota ts. toimeentulotukikuntaa vois syytellä siitä, että pakottaa iäkkäät vanhemmat elättämään aikuista lastaan, mitä minuun tulee, kun ei myönnetä sen vertaa sosiaalitukia, että pysyisi hengissä.

      • kokenut tämän

        Itseasiassa sossussa pääsevät Kelan järjestelmiin käsiksi suoraan ja reaaliaikaisesti. Tämän totesin kun soitin kerran sinne ja sanoivat, että näkevät sieltä järjestelmästä heti tietoni. Totta tuo, että muutkin pääsevät tilitietoihin käsiksi. Tämän näin omin silmin kun toimitin hakemusta.

        Itse taas olen toimittanut aivan rehellisesti kaikki tiedot ja aina vaan sossu vänkää vastaan, että en ole toimittanut kaikkia tietoja, en ole ilmoittanut sitä ja tätä, vaikka olen, tilitiedot ovat muokattuja (eivät todellaaan ole), puuttuu sitä ja tätä, vaikka ei puutukaan. Vaativat pankin virallisia tiliotteita, vaikka pankki niitä ei anna enää erikseen vaan pankin mukaan itsetulostetut täytyvät kelvata. Keksitään loputtomasti tekosyitä miksi ei kelpaa se ja se, mutta ei edes palauteta tiliotteita eikä edes verotuspäätöstä. Valittavat, että toimittamani tiedot ovat sekavia, vaikka olen kaikki, ihan kaikki tiedot heille toimittanut. Ei se minun vika ole, jos eivät osaa tulkita numeroita. Mikään siis ei kelpaa. Jos on rehellinen, niin se ei kelpaa, keksitään jotain tekosyitä ja sitten taas jos ei ole rehellinen, niin heti on syyllistynyt petokseen. Sitten vaativat tietysti verotuspäätöstä uudelleen, vaikka se on heillä. Mistäs minä tiedän kenelle oikeasti minun liitteet lopulta joutuvat. Lisäselvityksessä luki, että päätös tehdään lopulta annettujen tietojen perusteella jos puuttuu jotain liitteitä, mutta sitten kun toimitin liitteet niin edelleen puuttuu muka jotain ja kaiken huipuksi todetaan, että emme voi tehdä päätöstä kun puuttuu liitteitä, vaikka edellisessä paperissa lukee, että päätös tehdään kuitenkin.

        Todellakin, kaiketi, tarkoituksena on ajaa ihmisiä itsemurhan partaalle, itse en kyllä ikimaailmassa tekisi itsemurhaa tuollaisen asian takia. Ihan veemäisyyksissäni en ikinä, ikinä, edes ajattelisi itsemurhaa.


      • 28+
        kokenut tämän kirjoitti:

        Itseasiassa sossussa pääsevät Kelan järjestelmiin käsiksi suoraan ja reaaliaikaisesti. Tämän totesin kun soitin kerran sinne ja sanoivat, että näkevät sieltä järjestelmästä heti tietoni. Totta tuo, että muutkin pääsevät tilitietoihin käsiksi. Tämän näin omin silmin kun toimitin hakemusta.

        Itse taas olen toimittanut aivan rehellisesti kaikki tiedot ja aina vaan sossu vänkää vastaan, että en ole toimittanut kaikkia tietoja, en ole ilmoittanut sitä ja tätä, vaikka olen, tilitiedot ovat muokattuja (eivät todellaaan ole), puuttuu sitä ja tätä, vaikka ei puutukaan. Vaativat pankin virallisia tiliotteita, vaikka pankki niitä ei anna enää erikseen vaan pankin mukaan itsetulostetut täytyvät kelvata. Keksitään loputtomasti tekosyitä miksi ei kelpaa se ja se, mutta ei edes palauteta tiliotteita eikä edes verotuspäätöstä. Valittavat, että toimittamani tiedot ovat sekavia, vaikka olen kaikki, ihan kaikki tiedot heille toimittanut. Ei se minun vika ole, jos eivät osaa tulkita numeroita. Mikään siis ei kelpaa. Jos on rehellinen, niin se ei kelpaa, keksitään jotain tekosyitä ja sitten taas jos ei ole rehellinen, niin heti on syyllistynyt petokseen. Sitten vaativat tietysti verotuspäätöstä uudelleen, vaikka se on heillä. Mistäs minä tiedän kenelle oikeasti minun liitteet lopulta joutuvat. Lisäselvityksessä luki, että päätös tehdään lopulta annettujen tietojen perusteella jos puuttuu jotain liitteitä, mutta sitten kun toimitin liitteet niin edelleen puuttuu muka jotain ja kaiken huipuksi todetaan, että emme voi tehdä päätöstä kun puuttuu liitteitä, vaikka edellisessä paperissa lukee, että päätös tehdään kuitenkin.

        Todellakin, kaiketi, tarkoituksena on ajaa ihmisiä itsemurhan partaalle, itse en kyllä ikimaailmassa tekisi itsemurhaa tuollaisen asian takia. Ihan veemäisyyksissäni en ikinä, ikinä, edes ajattelisi itsemurhaa.

        Vantaan sossun respassa aikoinaan todettiin, että toimeentulotuen saamiseksi riittää maininta, että haen toimeentulotukea syyskulle 2013.

        Kaiken muun näkevät tietokoneiltaan kuten perinnöt ja veronpalautukset. Pankkitilioitteita ei kuulemma tarvitse luovuttaa, mutta näin vaan useat toimeentulotuen hakijat tekevät. Siis sossu saa pankkitilitiedot halutessaan tietoonsa pankista.


      • 7+20=?
        28+ kirjoitti:

        Vantaan sossun respassa aikoinaan todettiin, että toimeentulotuen saamiseksi riittää maininta, että haen toimeentulotukea syyskulle 2013.

        Kaiken muun näkevät tietokoneiltaan kuten perinnöt ja veronpalautukset. Pankkitilioitteita ei kuulemma tarvitse luovuttaa, mutta näin vaan useat toimeentulotuen hakijat tekevät. Siis sossu saa pankkitilitiedot halutessaan tietoonsa pankista.

        Sossu saa pankkitilitiedot vasta sitten kun tekee asiakkaasta tutkintapyynnön poliisille ja sieltä siten luvan lähettää selvityspyynnöt pankkeihin.

        Tiliotteen toimittaminen perustoimeentulotuen sossuhakemuksen liitteenä on pakollista kyllä ihan joka paikassa Suomea. Toki erittäin pitkäaikaisten (ja moniongelmaisten) asiakkaiden kanssa joustetaan joskus ja sanotaan että "lähetä sitten kun saat hankittua ne".


    • kuis on

      Ainakin Vantaalla opiskelijoiden toimeentulotukiasiat on kokeiluluonteisesti hoidettu Kelassa ja kaiketi toissakesästä lähtien. Liekö vielä näin.

      Siis oliko opiskelijalle myönnetty toimeentulotuki ja sitten jälkeenpäin todettu, että huijasi kun ei ilmoittanut opintotuestaan. Vai todettiinko hänen yrittäneen petosta, kun ei ollut ilmoittanut opintotukeaan toimeentulotukihakemuksessaan.

      • mcvlömvölm

        Ei todettu yrittäneen, vaan tehneen petoksen kun ei ilmoittanut tulojaan hakemuksessa oikein. Siis sai opintotuet toiselle tilille eikä toimittanut siitä tiliotteita hakemuksen yhteydessä. Kuten todettu on kiinnijäämisen riski käytännössä 100 % kun kyse on kelan maksamista etuuksista. Muutenhan tuollainen kahden tilin käyttö voi toimia vuosikausiakin kunhan sinne salatilille tulevat siirrot kulkevat verotuksen ulkopuolella.


    • 123+

      Minä uskon opiskelijaa, että hän unohti ilmoittaa opintotukensa. Sillä joka ainut amislainenkin tietää, että Kelan maksamia opintoetuuksia ei voi pimittää mitenkään. Montakohan päiväsakkoa petoksesta tuli?

      Toki voi olla niinkin, että nopean rahan tarpeessa yrittä kikka numero kakkosta, että maksaisi takaisin kun saa enemmän rahaa. Mutta nyt rapsahtikin sakot päälle.

      • sossunmasa

        Sosku katsoo itse kelan tulot. Virkailijankin virhe jos ei tarkista. Politikkojen vilpit pyörivät suuremmissa numeroissa ja kas vaan isommat kruunut vain päähän. Näin se elämä menee.


    • ruoskittuakarjaa

      Suomalainen yhteiskunta on petos ihmisyyttä vastaan. Numeroina annetaan lukuja joitten mukaan vähävaraiset saavat minimaalisen toimeentulon mutta sekin torpataan sosiaalitoimistossa. Rahallisen valheen jatkoksi ihmistä nöyryytetään niin että pienillä paikkakunnilla missä ihmiset voidaan identivoida kukaan ei kehtaa hakea tarvittavia korvauksia. Apteekissa täytyy esittää näytelmä sosiaalihuoltoon lähetettävien papereitten vuoksi ja joutuu näytelmässä päärooliin. Sosiaalitoimistossa joutuu halveksivien virkailijoitten pilkattavaksi. Ihmiseltä viedään itetunto ja hänet leimataan epäkelvoksi. Herkemmät itkevät ja virkailijat hykertelevät mielihyvästä. Nyt kun sosiaalitoimistossa ei päästä suoraan hyökkäykseen ihmisiä simputetaan papereitten hakemisena mitä merkillismmistä kohteista. Jopa isännöitsijältä on pyydettävä todistus asukkaitten lukumäärästä vaikka on asunut perheineen usita vuosia paikkakunnalla. Nöyryytys on kaiken ao. Tähän maahan pettyy aina yhä uudestaan. Missään muualla ei ihmistä nöyryytetä siinä määrin kuin Suomessa. Tämä maa on paljon pahempi kuin ns. entiset itäblokin maat, niisä häijyyskin oli suoraa ja rehellistä täällä kaikesta tehdään ruoskia ihmisyyttä vastaan ja juuri niissä toimenpiteistä joilla velheelisen tiedotteen mukaan autetaan nuoria, aikuisia ja vanhuksia.

      • pikneuv

        Jospa lähtisit töihin sinäkin, ei tarvitsisi viranomaisten pilkattavana ja nöyryytettävänä kärsiä ja täällä kohtaloasi ruikuttaa. Tai muuta muualle sinne, missä sinut toivotetaan tervetulleeksi oleilemaan yhteiskunnan kustannuksella.


      • Surullista mut totta
        pikneuv kirjoitti:

        Jospa lähtisit töihin sinäkin, ei tarvitsisi viranomaisten pilkattavana ja nöyryytettävänä kärsiä ja täällä kohtaloasi ruikuttaa. Tai muuta muualle sinne, missä sinut toivotetaan tervetulleeksi oleilemaan yhteiskunnan kustannuksella.

        Kaikilla ei pääkoppa ole siinä kunnossa, että töihin voisi mennä.


    • Petu...

      Tiedän sellaisen tapauksen jossa KELA ilmoitti, että jos tulot ovat enintään 240 euroa kuukaudessa (kaksi lasta) niin tasan 240 euron kuukausitulon ilmoittamatta jättänyt henkilö sai tuomion petoksesta.

      http://www.satakunta.net

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2550
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe