Perinteisten perhearvojen opettaminen

äitykkä

Miten te muut "perinteiset" äidit ja isät välitätte lapsillenne ja nuorillenne henkistä pääomaanne perhearvojen osalta? Millä tavalla teillä esimerkiksi puhutaan erilaisista perheistä tai kannustatteko perinteisiin miehen ja naisen rooleihin kasvattaviin leikkeihin?

Kokisin tärkeäksi, että lapseni oppisivat oikean ja väärän eron ja osaisivat myöhemminkin valita seuransa, kuitenkin niin ettei heistä tulisi kiusaajia. Siis miten kannattaa rakentavasti mutta oikeassa hengessä puhua esim. homopareista ja heidän lapsistaan, vai kannattaako asia kiertää jotenkin? Lapset tässä vaiheessa 4- ja 6-vuotiaat.

20

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reilu ja rehti elämä

      Itse vastasin kun kysyivät, mahdollismman suoraan, joskus ehkä tuntui kiusalliseltakin kertoa esim. miten lapset syntyvät, piti vähän valikoida sanottava niin että ymmärtäisivät, kun en halunnut puhua mitään sinnepäin vaan niinkuin asia on.

      Koska hyväksyn homot, lesbot, eronneet karanneet, juopot ja muuten massasta eroavat, mielipiteeni tulivat suoraan sydämestä, eikä tarvinnut valehdella kuin joulupukista. Mitään oppitunteja en pitänyt. Ihan ovat lapset yhteiskuntakelpoisia, sosiaalisia, omaavat sopivasti kavereita, eivätkä kiusaa ketään.

    • äitykkä

      Siis kyllä minäkin hyväksyn kaikki ihmiset ihmisinä, mutta se ei tarkoita, etteikö lapselle pidä opettaa, millainen käyttäytyminen on oikein ja mikä väärin. Ei saa kaunistella asioita, muuten jää lapsille vääristynyt käsitys maailmasta, siitä mikä on hyvää ja mikä pahaa.

      Jokainen tekee valintansa, niin minä ajattelen, ja toivon että lapseni tekevät kasvettuaan hyviä ja kestäviä valintoja. Niin minä uskon, että jokainen äiti ajattelee.

      Miten tarjota eväät oikeiden valintojen pohjaksi, sitä minä tässä pohdin.

      • ankeatäti

        Eli hyväksyt kaikki ihmiset, mutta toivot että omistasi ei tulisi homoja ja kyselet täällä, että miten sen kasvattamalla estäisit?

        Et mitenkään estä sitä jos niin on käydäkseen. Se ei ole valinta oikean ja väärän välillä.

        Tuolla suhtautumisella ja asenteella tekisit heidän elämänsä vaikeaksi. Miten nuori voi kolhuitta kasvaa omaksi itsekseen, jos homous on vanhempien mielestä heidän arvojensa vastaista.

        Mutta noin laajemmin ajateltuna kasvattaminen on parhaimmillaan sitä, että vanhemmat itse elävät arvojensa mukaisesti ja siitä lapsiin tarttuu mitä tarttuu. Kunnioita, arvosta, rakasta, ohjaa, opasta, rajoita, helli, anna aikaa ja taas arvosta ja rakasta.

        Älä käsikirjoita heidän elämäänsä, älä oleta, älä ohjelmoi, älä odota. (tarkennus: tietenkin saa odottaa lapsilleen hyvää elämää, mutta älä odota että tehdessään tiettyjä valintoja siitä seuraa ilman muuta sitä tai tätä - hyvää tai huonoa).

        Anna lapsille tunnetaitoja, kädentaitoja, uskoa tulevaisuuteen ja toivoa toivoa ja toivoa. Se on mielestäni erittäin tärkeää - on lapsi millainen tahansa luonteeltaan, temperementiltaan, taipumuksiltaan ja es älyltään - tulevaisuudessa on toivoa. Kaikenlaisia ihmisiä tarvitaan ja jokaiselle löytyy paikkansa. Se luottamus ja usko vanhemman pitäisi antaa lapselleen.


    • Eipä meillä

      mitenkään ole puhuttu muista perheistä, eikä ylipäätään muista ihmisistä, mitään negatiivista. Kukin elää elämäänsä.
      Eiköhän ne lapset opi parhaiten siitä miten vanhemmat itse suhtautuvat muihin. Uskon, että jos äiti haukkuu muita ja se lapselta kielletään niin eipä sillä kiellolla ole mitään vaikutusta.
      Tottahan pientä lasta täytyy neuvoa oikeassa ja väärässä, mutta itselläkin puheiden täytyy olla yhteneväiset tekojen kanssa.
      Lapsemme ovat jo aikuisia ja ovat mielestäni oikein fiksuja ja suvaitsevaisia nuoria. Näin päättelen myös raittiista ja fiksusta kaveripiiristä.

      Lasten käyttäytymisestä pystyy peilaamaan valtavasti kyseisen perheen elämästä. Tiedän, että tuosta moni pillastuu, mutta se on minun mielipiteeni.

      • Cloetta...

        On aivan totta, että lapsesta tulee sellainen kuin hänet kasvatetaan eli millaisesta perheestä hän on lähtöisin ja tällä tarkoitan nimenomaan perheen käyttäytymistä, arvoja ja asenteita sekä tapaa kommunikoida.

        Meillä ei ole koskaan sen kummemmin puhutta esim. homoista tms. vaan jos asia on jostain syystä noussut esille ollaan sitä jotenkin kommentoitu; asia ei meille ole sen kummempi kuin muukaan tavalliseen elämään kuuluva asia.

        Vanhemmat eivät pysty varmistamaan sitä, että lapset tekevät aina oikeita valintoja, eiväthän vanhemmatkaan niin tee. Elämässä tapahtuu epäonnistumisia ja tehdään vääriä päätöksiä. Mielestäni sen ymmärtäminen on yksi iso kasvatuksen tarkoitus.


      • Vanha mutsi
        Cloetta... kirjoitti:

        On aivan totta, että lapsesta tulee sellainen kuin hänet kasvatetaan eli millaisesta perheestä hän on lähtöisin ja tällä tarkoitan nimenomaan perheen käyttäytymistä, arvoja ja asenteita sekä tapaa kommunikoida.

        Meillä ei ole koskaan sen kummemmin puhutta esim. homoista tms. vaan jos asia on jostain syystä noussut esille ollaan sitä jotenkin kommentoitu; asia ei meille ole sen kummempi kuin muukaan tavalliseen elämään kuuluva asia.

        Vanhemmat eivät pysty varmistamaan sitä, että lapset tekevät aina oikeita valintoja, eiväthän vanhemmatkaan niin tee. Elämässä tapahtuu epäonnistumisia ja tehdään vääriä päätöksiä. Mielestäni sen ymmärtäminen on yksi iso kasvatuksen tarkoitus.

        Sen verran puutun tähän keskusteluun, että jos kotona ei kamalasti toitoteta esim. homovastaisuutta ja tuoda sitä esille näkyvästi, niin koulussa terveystiedon tunneilla, kun lapsesi ovat yläasteikäisiä, näistä asioista puhutaan hyvään sävyyn ja suvaitsevaisuutta opettaen.
        Jokainen valitsee sitten kantansa tietysti itse.
        Ei kannata ottaa paiseita näistä aiheista kun lapset ovat vielä pieniä. Itse sanoin omilleni esim. kiusaamisesta että teillä ei ole oikeutta kiusata muita lapsia eikä teillä on velvollisuutta tai pakkoa asettua kiusaamisen kohteeksi. Sanoin että jos tällaista tapahtuu niin siitä on kerrottava minulle niin minä autan ja selvitän. Nuoremman suhteen tulikin ja otin rehtoriin asti yhteyttä ja asiat saatiin selviksi. Samainen otus yritti kiusata itse sitten ala-asteen ylemmällä luokalla ja minuun otettiin siitä yhteyttä. Tuolloin koulussa on joukkotyhmyysmeininki. Kyselin, selvitin ja olin osana ongelman ratkaisua, joka itse asiassa selvisi hyvin nopeasti. Kysymyksessä oli tuolloin lapsijoukon yleinen tylsistyminen välitunnilla, mutta opet tekivät polun koulurakennuksen ympäri ja sanoivat että vaihtoehtona tylsistymiselle ollaan lenkillä koko välkkä. Se toimi ihan hyvin kun sitä asiaa ei markkinoitu mitenkään rangaistuksena eikä asiaa kauhisteltu ollenkaan alunperinkään. Lapsia ymmärrettiin.


      • äitihän se minäkin
        Vanha mutsi kirjoitti:

        Sen verran puutun tähän keskusteluun, että jos kotona ei kamalasti toitoteta esim. homovastaisuutta ja tuoda sitä esille näkyvästi, niin koulussa terveystiedon tunneilla, kun lapsesi ovat yläasteikäisiä, näistä asioista puhutaan hyvään sävyyn ja suvaitsevaisuutta opettaen.
        Jokainen valitsee sitten kantansa tietysti itse.
        Ei kannata ottaa paiseita näistä aiheista kun lapset ovat vielä pieniä. Itse sanoin omilleni esim. kiusaamisesta että teillä ei ole oikeutta kiusata muita lapsia eikä teillä on velvollisuutta tai pakkoa asettua kiusaamisen kohteeksi. Sanoin että jos tällaista tapahtuu niin siitä on kerrottava minulle niin minä autan ja selvitän. Nuoremman suhteen tulikin ja otin rehtoriin asti yhteyttä ja asiat saatiin selviksi. Samainen otus yritti kiusata itse sitten ala-asteen ylemmällä luokalla ja minuun otettiin siitä yhteyttä. Tuolloin koulussa on joukkotyhmyysmeininki. Kyselin, selvitin ja olin osana ongelman ratkaisua, joka itse asiassa selvisi hyvin nopeasti. Kysymyksessä oli tuolloin lapsijoukon yleinen tylsistyminen välitunnilla, mutta opet tekivät polun koulurakennuksen ympäri ja sanoivat että vaihtoehtona tylsistymiselle ollaan lenkillä koko välkkä. Se toimi ihan hyvin kun sitä asiaa ei markkinoitu mitenkään rangaistuksena eikä asiaa kauhisteltu ollenkaan alunperinkään. Lapsia ymmärrettiin.

        "Sen verran puutun tähän keskusteluun, että jos kotona ei kamalasti toitoteta esim. homovastaisuutta ja tuoda sitä esille näkyvästi, niin koulussa terveystiedon tunneilla, kun lapsesi ovat yläasteikäisiä, näistä asioista puhutaan hyvään sävyyn ja suvaitsevaisuutta opettaen."

        Tämähän se just on. Mitä me vanhemmat voitais tehdä, jotta lapsi ei ihan valmistautumattomana menis näille tunneille eikä ihan sokeasti kyseenalaistamatta nielis kaikkea, mitä opettaja edessä sölköttää.


      • Olet harhaanjohtaja
        äitihän se minäkin kirjoitti:

        "Sen verran puutun tähän keskusteluun, että jos kotona ei kamalasti toitoteta esim. homovastaisuutta ja tuoda sitä esille näkyvästi, niin koulussa terveystiedon tunneilla, kun lapsesi ovat yläasteikäisiä, näistä asioista puhutaan hyvään sävyyn ja suvaitsevaisuutta opettaen."

        Tämähän se just on. Mitä me vanhemmat voitais tehdä, jotta lapsi ei ihan valmistautumattomana menis näille tunneille eikä ihan sokeasti kyseenalaistamatta nielis kaikkea, mitä opettaja edessä sölköttää.

        Anna lapsen olla "valmistautumattomana" mieluummin kuin että johdat hänet harhaan jo ennen neutraalia oikeaa tietoa aiheesta. Lapsi tajuaa asian juuri niin kuin hänen kehityskaarensa kohdassa kuuluu käsittää, jos sinä et vääristele sitä omilla luuloillasi ja vika-asenteillasi.


    • Ohhoijjaa

      Mitä puhumista keksit 4-vuotiaan kanssa homopareista?

      Lapsi ei ikinä kyseenalaista asioita. Ne vain ovat. Ei lapsi ihmettele, jos kaverilla ei ole kuin toinen vanhempi. Yksinhuoltajia on paljon. Joku lapsi voi olla itse yksinhuoltajan vanhempi. Ihmetteleekö lapsi sitä?

      Kaverilla on isi ja sitten Kallesetä. Okei. Sellainen on sen kaverin koti.
      Mutta - haloo - kuinka usein neljä- ja kuusivuotiaasi tapaavat homoparin lapsia?
      Kyseletkö lapsiltasi, millaiset vanhemmat kavereilla on? Mistä edes tiedät heidän kotiolonsa, niin että voit puhua siitä avoimesti lastesi kanssa? "Oikeassa hengessä"! Mitä puhumista löydät?
      Vaikea on sinun ruveta heidän seksuaalisuudestaan puhumaan, koska tuskin puhut sen ikäisille heteroseksistäkään.

      • Ohhoijaa

        Ohhoijaalle tuli tässä lapsus. Joku lapsi voi olla itse yksinhuoltajan LAPSI, eikä vanhempi. Sorry.


    • Hopeahääpäivä

      Ihan vaan mennään omalla, hyvällä esimerkillä. Ei puhumalla oikein elämisestä ja tekemällä itse toisin mitään hyvää kasvatusta saada aikaan.

    • Kummipummitäti

      Miten kannustetaan lapsia leikkimään perinteisiä miesten ja naisten rooleihin kasvattavia leikkejä? Mitä ne ovat?
      Kotileikki? Eikö ole vanhanaikaista korostaa jo pikkulapsille naisten ja miesten töitä? Turhaa on kasvattamalla kasvattaa lasta sukupuolirooliin. Oppii sen muutenkin.

      Oikean ja väärän ero kirkastuu lapselle kodin ilmapiirin myötä. Kotona opitaan rehellisyys ja toisten ihmisten kunnioitus, hyvät tavat jne. Lapsi seuraa vanhempiensa keskinäistä kommunikointia ja oppii siitä. Ja lapsen kuullen ei pidä puhua asioista, joita lapsi ei käsitä. Toisten ihmisten perhesuhteet ja asenteet eivät ole asioita, joita käsitellään lapsen kanssa.
      Vanhempien esimerkki kasvattaa, ei juoruaminen naapuriperheiden seksuaalisesta suuntautumisesta.

      Kun lapsi kysyy, vastataan asiallisesti. Sama koskee kaikkea seksuaalisuuteen liittyvää. Jos vanhemmilla ja lapsilla on luottamukselliset välit, aroistakin asioista voi puhua luontevasti. Mutta moralisoimaan ei pidä ruveta.

    • Esimerkillä

      Ei ehkä ole yhdentekevää mitä ja miten sanot ja kerrot, mutta sillä ei kuitenkaan ole niin paljon painoarvoa kuin sillä, minkälaisen esimerkin lapset sinulta saavat; miten elät, olet, ajattelet ja asennoidut juttuun nimeltänsä elämä. Positiivisuus kantaa hedelmää, negatiivisuus syö ja hävittää kaikki hyvät kasvavat raakileet ja häivyttää lahjakkuuden siemenet massaan.

    • Tyttö 002

      Jokainen meistä on omien vanhempiensa lapsi.

      • Kehityskaarella

        Niin tai; jokainen meistä on oman elämänhistoriansa summa.


    • miten näin kävi?

      Se on ihan sama mitä teet. Lapset ovat lapsia, kasvavat vanhempien "helmoissa", tekevät omat päätelmänsä ja tulevat sellaiseksi kuin tulevat.

      Miten mun on käynyt? Tullut yksinhuoltajaperheestä, ainoa lapsi, nähnyt "väärät" arvot, kasvanut aikuiseksi ja elän onnellista ulkoisestikin "ihanteellista" elämää.

      • Älä yleistä

        No ei se nyt ihan sama ole! Kaikki eivät elä ihanteellista elämää sen jälkeen, kun ovat tulleet 'kasvatetuiksi' väärillä arvo-, tapa-, ajattelu- ja suhtautumismalleilla ja -asenteilla. Yleistäminen on typerää.


      • elämänsä kyydit
        Älä yleistä kirjoitti:

        No ei se nyt ihan sama ole! Kaikki eivät elä ihanteellista elämää sen jälkeen, kun ovat tulleet 'kasvatetuiksi' väärillä arvo-, tapa-, ajattelu- ja suhtautumismalleilla ja -asenteilla. Yleistäminen on typerää.

        Määritteleppä, mitä on "ihanteellinen elämä".

        Ja mitä ovat ne "väärät arvo-, tapa-, ajattelu- ja suhtautumismallit ja asenteet".

        Ihan vain mielenkiinnosta kyselen.


      • Mitkä kyydit ?
        elämänsä kyydit kirjoitti:

        Määritteleppä, mitä on "ihanteellinen elämä".

        Ja mitä ovat ne "väärät arvo-, tapa-, ajattelu- ja suhtautumismallit ja asenteet".

        Ihan vain mielenkiinnosta kyselen.

        Kysy ihanteellista elämää edelliseltä "miten näin kävi?" -nm:ltä ja niitä vääriä arvojakin voit kysellä häneltä, hänhän niistä puhuu. Yleisellä tasolla; jos lapsesta ei kasva yhteiskuntakelpoinen kansalainen, vaan tavalla tai toisella lurjus, niin silloin noin yleisesti ottaen ohjaus on mennyt päin honkia.


    • elämänsä kyydit

      Kyllähän sinä voit yrittää tyrkyttää lapsillesi omia rajoittuneita käsityksiäsi - ehkä ne uppoavat, kun lapsi on 10 v., mutta kun hän kasvaa, lentävät ne sinun huolella pakatut lässytyksesi roskikseen ja lapsi alkaa tehdä oman päänsä mukaan.

      Typerä, luultavasti uskonnollisesta ajatusvammasta johtuva taistelusi on siis turha. Keskity mieluummin opettamaan lapsillesi toisten ihmisten kunnioitusta, nöyryyttä, avarakatseisuutta ja suvaitsevaisuutta. Näistä taidoista kumpuaa rakkaus sekä itseä, että toista ihmistä kohtaan.

      Et valitettavasti voi vaikuttaa siihen, kasvaako lapsestasi homo vai ei. Nykytiedon mukaan homous syntyy jo kohdussa ja on siis synnynnäistä. Tosin voit aiheuttaa mahdolliselle homolapsellesi mielenterveysongelmia ja ahdistusta, mikä ehkä onkin sinulle ihan ok, sillä homoudesta ahdistumalla saa taivasbonuspisteitä.

      Lapsi kasvaa oman karttansa mukaan. Viimeistään viidenkympin villityksessä pikkupoika uskaltaa tehdä toisin, kun on "perinteisiä arvoja" kunnioittava äiti käskenyt. Hän kasvattaa takatukan, ostaa mopon ja pistää ilmoituksen lehteen, että etsii luotettavaa miesystävää "kaiken kivan merkeissä". Ja toivottavasti saa elämänsä kyydit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6283
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4016
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2436
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1423
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe