Mahdollisuus pärjätä?

kanimus

Mulla on 2v rex kani,jonka kanssa ollaan itsekseen hypitty kotona. Rakastaa hyppäämistä koko sydämmestä ja sen huomaa siitä kun kani on koko ajan menossa esteiden luokse. Kun hankimme kyseisen kanin,niin kasvattajan mukaan rotu ei sovellu kani agilityyn vaan näyttelyihin. Tarkoituksena ei siis ollut sen hankkiessa että siitä tulisi mikään muu kuin koti pupu. Mutta koitettiin ensimmäistä kertaa hypyttämistä kanin ollessa noin kuusikuinen ja silloin kani hyppäsi ihan pieniä 10cm esteitä. Sen jälkeen alkoi iso alamaki,kun aloin hypyttämään sitä useammin ,kanin täyttäessä vuoden niin se ei hypännyt ollenkaan vaan juoksi läpi tai meni esteen alitse ja rupesin miettimään kasvattajan sanoja sillä rotunsa puolesta se ei siihen sovellu ja että siitä ei olisi kanihyppyyn koska sen vanhemmat eivät ole sitä harrastaneet vaan ne ovat näyttelyssä menneet 95pistein ulkomuotoluokissa. Uskoin viimen että siitä ei olisi siihen enään ja unohdin haaveet kokonaan sillä en halunnut pakottaa kaniani,koska se on väärin. Sitten kanin täyttäessä kaksivuotta ja oman kisa huuman johdosta yritin uudestaan ja johan ponnua löytyi ja radat meni puhtaasti. Harjoiteltiin enemmän ja nostin esteitä pikkuhiljaa joka johti siihen että rupesin hypyttämään kania useammin noin pari kertaa viikossa ja sen taidot ovat kasvaneet. Kani hyppii oman halunsa mukaisesti ja tekee sen innolla koska se rakastaa nykyään esteitä,joten se tekisi sitä vaikka kuinka ja kauan,mutta rajansa kaikella. Ollaan nyt hypitty viiden esteen ratoja korkeudella 20-46cm ja se menee ihan kevyesti ja puhtaasti. Korkeimmillaan se on hyppinyt yksittäin noin 55cm esteen ja ponnua löytyy edelleen. Tämä asia on laittanut nyt miettimään että kannattaako osallistua kanihyppyyn,koska kasvattajan sanat askarruttavat mutta kanilla on intoa ja tulisi varmaan pärjäämään,ainakin toivon niin. Myös olen sitä mieltä että kun jotkut kanit hyppivät luonnostaan,jotkut harjottelulla ja jotkus eivät koskaan ja se ei liity rotuun mitenkään. Rexit ovat keskikokoisia ja omaavat samenttiset turkin joten niitä ei ole sovellettu este hyppyihin. Harvoja rexejä näkee hyppäämässä kilpailuissa,mutta se ei ole rotuun katsomisesta kiinni vaan kyseessä on kanin luonne ja sen oma tahto. Tämä on oma mielipide. Myös näyttelyitä olen miettinyt,joihin ollaan menossa nyt pariin otteeseen. Kani on todella symppis ja antaa kenen vain käsitellä sitä koska se rakastaa huomiota. Ei ikinä purrut ketään. Aina ollut terve,iha jo silmät puhtaat sekä sen vanhemmat ovat ihan hyvin pistein menneet. Mielipiteitä kehiin että kannattaako lähteä kokeilemaan onneaan.!:) Haaveena päästä näyttelyissä suomen muotovalioksi ja esteillä elittiin asti.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Harvoja rexejä näkee hyppäämässä kilpailuissa,mutta se ei ole rotuun katsomisesta kiinni vaan kyseessä on kanin luonne ja sen oma tahto."

      Näin juuri! Mene ihmeessä kokeilemaan, jos siltä tuntuu :) Itse vein rottani näyttelyissä huvikseen agilityyn, ja se tuli neljänneksi vaikka ei ollut ennen estettä nähnytkään... Niillä tosin tuo agilitykuvio on aika leikkimielistä ja harva niiden kanssa oikeasti harjoittelee.

      • kanimus

        Olen samaa mieltä kanssasi. Jotkut vaativat harjoittelua ja oppivat sen kautta ja taas jotkut eivät opi vaikka harjottelisi,josta syystä just se kanin oma tahto on kiinni koska se merkka sen!:) Jotkut vain ovat syntyneet hyppäämään ja se voi ilmentyä jo nuorena tai sitten harjoittelun perusteella. Onneksi se nyt meni näin että pupu vaati harjoittelua ja siitä johtui innostuminen. Kania ei pidä koskaan pakottaa,joten siinä esimerkkinä luovutin aluksi koska se ei tykännyt lajista. Tarkoituksena on mennä kanin ehdolla ja sen jaksamisen mukaan koska vain sen terveys on ennen kaikkia ja vain se merkitsee. Jos kani ei halua hypätä asia on yksilöllinen ja ainut ratkaisu on siihen vain se että ei jatka sitä. Se hyppää jos sillä on intoa siihen tai harjoittelu on tuottanut tulosta,eikä siksi että omistaja niin haluaa. Kuten nyt näyttelyissä tai agilityssä mennään kanin halun mukaan innostuu se sitten tai ei


    • hilaxo3444

      "vanhemmat ovat ihan hyvin pistein menneet."

      Jos asia on todella noin,niin sinuna osallistuisin ettei mene lahjat hukkaan. Mulla on kanssa rexi muttei se osaa hypätä,joten harvoja niistä hyppää oikeasti mutta ole onnellinen kun rexisi on yksi niistä harvemmista. Ja jos jaksaisit vastata:
      1.Mitä ruokit kanillesi?
      2. Onko sillä jokin erikoisruokavalio?
      3.Kuinka hoidat sen turkkia?
      4. Voisitko kuvitella että tekisit sillä poikasia?
      5. Mistä kasvattajalta se on?
      6. Mikä on sen emän nimi?
      7.Omistatko muita kaneja?
      8. Paljon kanisi maksoi?
      9. Miten opetit sen hyppimään?
      10. Paljon annat sille ruokaa?
      -kiitos- :DD

      • kanimus

        Ei toikaan aluksi hypännyt,mutta kyllä se ponnu ja into löytyi ajan kanssa kokeilemalla!:) ja vastaukset kysymyksiisi..

        1.kani syö versale lagan cuni completea pellettinä,ja herkkuna niitä versalen omena keksejä. Tietysti myös heinää.
        2. Ei ole mitään erikoisuuksia,paitsi että omistaa herkän vatsan joka on helposti sekasin.
        3. En erityisemmin hoida sitä koska kanihan huolehtii siitä itse,mutta välillä pesen sen jalkoja vedellä ja harjaan erityisesti kun on karvanlähtö aika.
        4. Kani on uros joten se ei voi saada poikasia. Olen aatellut vain että jos se saisi hyviä pisteitä voisi sen käyttää jalostuksessa.
        5. Kasvattaja on aniaras kanilan pitäjä.
        6. Emä on aniaras ensilumi.
        7. En omista viellä mutta toivon hankkivan toisen kanin kaveriksi nykyiselle.
        8. En tälläisiä mielellään vastaile. Mutta sopivasti!:)
        9. Harjoiteltiin kunnes kanin luonne sen pääasiassa ratkaisi.
        10. Se syö noin 3dl päivässä ja tietysti heinää lisätään tarpeen tullen ja herkkuja ainakin yhden päivässä.


      • Mila pupu
        kanimus kirjoitti:

        Ei toikaan aluksi hypännyt,mutta kyllä se ponnu ja into löytyi ajan kanssa kokeilemalla!:) ja vastaukset kysymyksiisi..

        1.kani syö versale lagan cuni completea pellettinä,ja herkkuna niitä versalen omena keksejä. Tietysti myös heinää.
        2. Ei ole mitään erikoisuuksia,paitsi että omistaa herkän vatsan joka on helposti sekasin.
        3. En erityisemmin hoida sitä koska kanihan huolehtii siitä itse,mutta välillä pesen sen jalkoja vedellä ja harjaan erityisesti kun on karvanlähtö aika.
        4. Kani on uros joten se ei voi saada poikasia. Olen aatellut vain että jos se saisi hyviä pisteitä voisi sen käyttää jalostuksessa.
        5. Kasvattaja on aniaras kanilan pitäjä.
        6. Emä on aniaras ensilumi.
        7. En omista viellä mutta toivon hankkivan toisen kanin kaveriksi nykyiselle.
        8. En tälläisiä mielellään vastaile. Mutta sopivasti!:)
        9. Harjoiteltiin kunnes kanin luonne sen pääasiassa ratkaisi.
        10. Se syö noin 3dl päivässä ja tietysti heinää lisätään tarpeen tullen ja herkkuja ainakin yhden päivässä.

        tee sitä mitä kani tykkää, Milaa yritin esteille opettaa, mutta ei oikein innostunut asiasta "miksi hypätä yli, kun voi kiertää" fiksu pupu. hautasin siis haaveeni ja tehään yhdessä kaikkea muuta kivaa.


      • kanimus
        Mila pupu kirjoitti:

        tee sitä mitä kani tykkää, Milaa yritin esteille opettaa, mutta ei oikein innostunut asiasta "miksi hypätä yli, kun voi kiertää" fiksu pupu. hautasin siis haaveeni ja tehään yhdessä kaikkea muuta kivaa.

        Tietysti kanin ehdoilla pitää mennä ja olet täysin oikeassa,että kanien kanssa voi tehdä paljon muutakin kuin hyppiä esteitä!:) jokainen kani on ainutlaatuinen ja niillä on oma yksilö sekä persoona eikä toista samanlaista ole.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1418
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1165
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1164
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1063
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe