millainen umosottomies...

SAGA888

Millaisia ulosottomiehiä olette kohdanneet, jotka asioitanne hoitavat? Mä en ole tyytyväinen "omaani". Okei, olen sohlannut raha-asiani, mutta koitan niitä kovasti hoitaa, maksaa ylimääräistä ulosottoon. Olen vakituisessa palkkatyössä, noin 600-800e meni joka paikasta ja joka kk. Kun jäin äitiyslomalle niin uo.mies soitti että kauan aion olla poissa töistä yms... Kuinka paljon saan äitiysrahaa... Pyysin tili ja viitenro jotta voisin maksaa enemmän lyhennyksiä sekä yksittäisiälaskuja pois, pyytänyt näistä maksutiedot... Näiden toimittamisessa kesti viikko...!! Okei ymmärrän että työtä varmasti heillä on... Jos uo.miehellä s.posti on niin kai he ovat tottuneet sitä käyttämään työnsä hoidossa?! Vastaukset uo mieheltä usein ovat pari sanaisia. Kesällä sain asioida hänen sijaisensa kanssa, aivan erilaista kohtelua ja neuvoa sain.

Kun kaksi vuotta sitten jouduin ulosottoon oli velka noin 22000e, nyt hieman vajaa 13000e. On suuria summia mutta en koe tilannettani mahdottomana koska minulla vakityö... Vaikka nyt olen äitiyslomalla, tänäkin aikana voin tehdä, pakko tehdä keikkaa....

21

348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • simples.

      "Mä en ole tyytyväinen "omaani". "

      Ei sinun tarvitsekaan olla. Eivät kihlakunnanulosottomiehet ole työssä miellyttääkseen velallisia.

      • 1+1

        Miellyttää ei tarvitse, mutta mutta myös velallisen oikeuksista on uomiehen pidettävä huolta.


      • XXYY10
        1+1 kirjoitti:

        Miellyttää ei tarvitse, mutta mutta myös velallisen oikeuksista on uomiehen pidettävä huolta.

        Juuri näin. Jos uo-mies hoitaa asiallisestii hommansa, niin ei siinä mitään. Mutta jos laskutietojen lähettämiseen menee viikko, niin kyllä siinä voi jo vähän noottia antaa. En usko, että kenelläkään ulosottomiehellä on niin paljon pokaa, että sähköposteihin vastaaminen kestää viikon. Ja asiakaspalvelutyötä tuokin on. Mitä suurimmassa määrin. Olen kyllä ennenkin kuullut näistä "palkka juoksee, minä en" tyyppisistä uo-miehistä.


    • karjalan kunnaat

      Mulla on vuosien saatossa ollut kuusi eri uo-miestä tai -naista kolmella eri paikkakunnalla. Yhtä vaille kaikki todella hyvin asiansa osaavia. Se yksi olikin sitten todella huono. Jouduin valittamaan hänen toimistaan kihlakunnanvoudille. Ei ollut työkuntoinen ja teki virheitä.

      • SAGA888

        Ja aina ei edes vastaa kaikkiin!!
        esim. Nyt minulle tuli ilmoitus vapaa kuukausista maksun suhteen, olivat syys ja loka 2014. Kirjeessä mainittiin, että voi hakea muutosta. Laitoin uo miehelle sähköpostia heti kirjeen saatuani, että olisiko mahdollisuus vapaa kk olisivat jo elo ja sitten joulu 2014... Tähän en koskaan saanut vastausta, ja vp jk ovat nyt syys ja loka.


      • SAGA888
        SAGA888 kirjoitti:

        Ja aina ei edes vastaa kaikkiin!!
        esim. Nyt minulle tuli ilmoitus vapaa kuukausista maksun suhteen, olivat syys ja loka 2014. Kirjeessä mainittiin, että voi hakea muutosta. Laitoin uo miehelle sähköpostia heti kirjeen saatuani, että olisiko mahdollisuus vapaa kk olisivat jo elo ja sitten joulu 2014... Tähän en koskaan saanut vastausta, ja vp jk ovat nyt syys ja loka.

        Ja jotenkin olen tullut siihen tulokseen, että haluan hoitaa asiat uo miehen kanssa sähköpostilla niin on jotakin mustaa valkoisella...

        Kun asunnon puolikkaaseeni tehtiin turvaava ulosmittaus niin koitin häneltä kysyä mitä tämä tarkoittaa tms Erittäin asiallisia kysymyksiä johon luulisi olevan aikaa vastata työajalla. Puh aika uo miehelle on kaksi tuntia aamupäivisin. Sain vähä sanaisia vastauksia silloin tällöin... Otin yhteyttä takuu säätiön lakimieheen turvaavasta ulosmittauksesta, hänellä sain erittäin selventävän vastauksen. Hän kirjoitti että uo mieheltä kannattaa rohkeasti kysyä neuvoa...vastasin etten ole saanut tms... Nämä lähetin uo miehelle niin jopa kerrankin tuli paljon asiaa tilanteesta kun asuntoon tehty turvaava ulosmittaus.


    • Minä odotan saataviani

      Mielenkiintoista. Täällä osataan vaatia uo-mieheltä palvelua ja nopeita vastauksia. Mutta itse on jätetty laskut maksamatta.

      • Söder

        No eikö se ole ihan luonnollista. Se, että uo-mies hoitaa hommansa on sekä velallisen, että velkojan etu. Ei ketään hyödytä, jos asiat roikkuvat. Ja varsinkin jos velallinen ottaa yhteyttä uo-mieheen kysyäkseen laskujentietoja voidakseen maksaa velkaa nopeammin pois, pitäisi uo-miehen olla hereillä. Ei hänen toimenkuvaansa kuulu vapaaehtoisen maksamisen hankaloittaminen tai estäminen. Mitä pikemmin velka lyhenee ja tulee maksetuksi, sen parempi kaikille.


      • Ve.laton
        Söder kirjoitti:

        No eikö se ole ihan luonnollista. Se, että uo-mies hoitaa hommansa on sekä velallisen, että velkojan etu. Ei ketään hyödytä, jos asiat roikkuvat. Ja varsinkin jos velallinen ottaa yhteyttä uo-mieheen kysyäkseen laskujentietoja voidakseen maksaa velkaa nopeammin pois, pitäisi uo-miehen olla hereillä. Ei hänen toimenkuvaansa kuulu vapaaehtoisen maksamisen hankaloittaminen tai estäminen. Mitä pikemmin velka lyhenee ja tulee maksetuksi, sen parempi kaikille.

        Luonnollista on se että maksaa velkansa pois ajoissa. Luonnotonta taas se että joutuu tekemisiin uo-miehen kanssa.


      • Söder
        Ve.laton kirjoitti:

        Luonnollista on se että maksaa velkansa pois ajoissa. Luonnotonta taas se että joutuu tekemisiin uo-miehen kanssa.

        Joo miksei noinkin. Kaikilla ei vaan ole siihen mahdollisuutta. Katsos kun kaikki uo-velalliset eivät ole esim. pikavipeillä tai kulutusluotoilla asiansa sotkeneita. Jos pätkää on isompi summa, niin harva pystyy laittamaan kättä taskuun tuosta vaan ja maksamaan sen pois. Esim. jos pienyrittäjä on mennyt nurin tappiin hilattujen ennakoiden takia yms. Velkakierteeseen voi joutua myös työttömyyden tai sairauden takia. Sinänsä mielenkiintoista, että täällä syyllistetään velkojen maksamatta jättämisestä, tietämättä edes miten ja mistä kenellekin ne skriitat on tullu. Ja tämäkin ketju on vahvistanu jo aikaisempaa käsitystä mikä itsellä on ollu. Nimittäin, on hyvä että uo-miesten hommia hoitavat koulutetut henkilöt, eivät Suomi24:sen inkvisiittorit.


    • Uo on perseestä

      Samoin en ole tyytyväinen en pysty olemaan uomieheen mitenkään yhteydessä. Ajattelin laittaa Turun kautta tiedustelun asiaani kun on selvitettävää ja tuon tietosuojavaltuutettu toimiston kautta ainakin kyselyitä asioihin ?
      Täällä uovirasto on perseestä.

    • hgfk

      Itselläni on ollut kaksi ääripäätä. Virkaintoinen, käytöstavaton natsi. Varmaan poliisikoulusta hyllytetty nillittäjä ja nöyryyttäjä.
      Nykyinen on vanhempi ystävällinen naishenkilö. Miellyttävä ottaa yhteyttä, eikä suinkaan tarvitse vältellä.

      Voitte arvata kumpi sai nyhdettyä enemmän tiliä.

    • INGER

      Ulosotossa taloudellisuutta mitataan käsitellyn asian kustannuksilla. Tuottavuutta mitataan käsiteltyjen asioiden määrällä suhteessa henkilötyövuosiin. Vaikuttavuutta mitataan perinnän onnistumisella euro- ja kappalemäärissä. Erikseen nämä mittarit eivät kerro juuri mitään, mutta yhdessä ne antavat jonkinlaisen kuvan ulosottotoimen tuloksellisuudesta.
      Viimeaikaisessa keskustelussa taloudellisuus (kustannustehokkuus) on saanut painavamman aseman kuin muut tuloksellisuuden osatekijät. Yhteiskunnan ja veronmaksajan kannalta on toki tärkeää tietää, minkä verran (ulosotto)palveluiden järjestäminen maksaa, mutta silloin on myös kerrottava se, mitä kyseisellä "investoinnilla" saadaan aikaiseksi.
      Miten määritetään ulosoton hinta

      Yksi tapa tarkastella asiaa on ensin määrittää palvelutaso ja sitten sille hinta, minkä yhteiskunta on siitä valmis maksamaan. Tällöin pitää muistaa, että ulosotossa ei ole kyse yhteiskunnan kannalta pelkästään menoista, vaan on huomioitava myös ulosoton fiskaalinen merkitys. Ulosotto tilittää vuosittain valtiolle noin 400 miljoonaa euroa.

      Valtakunnanvoudinvirasto mittaa ulosottotoimen taloudellisuutta käsitellyn asian kustannuksilla. Helsingin ulosottovirastosta on esitetty vaihtoehtoiseksi mittariksi perityn euron kustannuksia. Molemmat ovat euromääräisiä mittareita ja kyse onkin lähinnä siitä, kumpi on käyttökelpoisempi tapa kuvaamaan määrärahojen käytön tehokkuutta.

      Onko ulosoton tuotos peritty euro vai käsitelty asia. Jos tuottavuutta laskettaessa käytetään käsiteltyä asiaa, on johdonmukaista käyttää taloudellisuuden laskennassa samaa. Toinen perustelu on se, että tuotannontekijän ja tuotoksen välinen riippuvuussuhde on selkeämpi tarkasteltaessa käsiteltyjä asioita kuin perityjä euroja.

      Valittiin taloudellisuusmittariksi kumpi hyvänsä, on kuitenkin muistettava, että valittu mitta ri ei kerro kokonaistuloksellisuudesta yhtään mitään ilman, että samaan aikaan tarkastellaan myös tuottavuutta ja vaikuttavuutta.

      Taloudellisuuden korostaminen ja kustannussäästöjen tavoittelu johtaa helposti siihen, että toiminnan vaikuttavuus jää kokonaan huomioimatta. Vaikuttavuus on julkisissa palveluissa kuitenkin ehdottoman tärkeä asia. Ilman sen tarkastelua emme pysty vastamaan kysymyksiin, teemmekö oikeita asioita ja asioita oikein.

      Ulosotossa vaikuttavuustavoitteen tarkastelun lähtökohdaksi voidaan asettaa yhteiskunnan odotukset. Ulosoton tehtävänä on tarjota palvelua siten, että hakija pääsee oikeuksiinsa ja saa suorituksen saamiselleen. Tästä seuraa, että perinnässä onnistumisella on keskeinen merkitys tuloksellisuuden kannalta. Vaikuttavuuden määrittämisen osalta puhutaan tällöin ulos oton aikaansaannoksesta velkojan näkökulmasta ja sitä voidaan verratta käytettyihin resursseihin

      Euro on hyvä konsultti, mutta huono isäntä

      Tilastojen perusteella voimme nähdä, että virastojen välillä on eroja perinnässä onnistumisessa. Virastoissa, joissa käytetään enemmän resursseja, onnistutaan paremmin. Virastojen välillä on niin selkeitä eroja, että jos olisi mahdollista, velkojien kannattaisi valita minkä viraston palveluja käyttävät. Tästä näkökulmasta toisissa virastoissa pystytään vastaamaan palvelun tarpeeseen huomattavasti paremmin kuin toisissa. Missä määrin perintä onnistuu hakemuksen mukaisesti, on yksi ulosoton laatutekijä.

    • Joopa joo.

      Minä sain perintätoimistolta viime Tammikuussa kirjeen perittävää oli 1100 euroa.
      Perintätoimisto itse esitti, että maksaisin vaikka 80 euron erissä kerran kuussa tuon pois.

      Reilu järjestely siis, no minä tietenkin suostuin.

      Saman verran oli ulosotossa vuotta aikaisemmin olin tosi kusessa ja vasta saanut päivätyöni rinnalle uuden iltatyöni jonka jatkuvuudesta ei ollut varmuutta.

      Niimpä ehdotin ulosotolle, että maksaisin vain 200 euroa kuukaudessa sen sijaan, että hän pidättäisi palkastani 350-450 euroa kuussa.

      Tämä ei ulosotolle käynyt, velkaa oli muka liikaa lyhennettäväksi noin pienillä summilla.

      No nyt alkaa vähän ihmetyttämään, ulosotto ei tee businesta toisin kuin perintätoimisto.

      Miksi ulosotto on silti krantumpi sopimaan maksun huojennuksista ja lyhennys suunnitelmista kuin perintätoimisto?

      Teidän perintätoimiston suostuneen ja jopa itse ehdottaneen 530 euron suuruisen saatavan lyhentämisestä 20 eurolla kerran kuussa. Miksi tämä ei sovi ulosotolle.
      Eihän ulosotto edes tavoittele minkäänlaista liikevoittoa tosin kuin yksityinen perintä. Ja minä sentään tarjosin ulosotolle moninkertaisia summia siihen verraten mihin perintätoimistot tyytyvät.

      Minä en voinut velkojen syntyyn juuri vaikuttaa ne aiheutuivat samanaikaisesta työttömyydestä ja sairaudesta.

      Tietysti haluan velkani maksaa.

      Olen lukenut täältä miten jotkut ovat onnistuneet saamaan ulosotolta samanlaisia lyhennyssopimuksia joita itse ehdotin.

      Minullepa ei myönnetty joten voin sanoa olevani tyytymätön ulosoton toimintaan täällä Helsingissä.

      • velkaaaa

        Veikkaan, että perintätoimisto on ostanut itselleen velan ja sille riittää, että saa edes pääoman itselleen. Uo-virasto perii toimeksiantoa ja siksi ei riitä kuin lakisääteiset summat. Kokemusta on: ulosottoon lyhennän 800 €/kk 2500 € velkaa ja jälkiperinnässä olevaa 2500 € velkaa lyhennän 250 €/kk perintäfirmalle. Heinäkuussa -15 kaikki maksettu.


      • wphurovö

        Tämä ei ulosotolle käynyt, velkaa oli muka liikaa lyhennettäväksi noin pienillä summilla
        Juuri siksi ei käy ulosotolle, laki antaa selvät sävelet sen toininnalle ja kaikki poikkeava tuottaa UO:lle
        -vaivaa ja sitähän virkamies karttaa kuin ruttoa
        -riskin koska joku sattaa nostaa metelin Pahimmillaan on laiskanvirka liipasimella

        Perintätoimistolle taas sopii mikä vaan kunhan rahaa tulee Jos viidensadan velka sovitaan parinkympin kuukausieriin niin maksusopimuksesta veloitetaan ja eristä veloitetaan, loppusumma on kaukana viidestäsadasta


      • Joopa joo.
        wphurovö kirjoitti:

        Tämä ei ulosotolle käynyt, velkaa oli muka liikaa lyhennettäväksi noin pienillä summilla
        Juuri siksi ei käy ulosotolle, laki antaa selvät sävelet sen toininnalle ja kaikki poikkeava tuottaa UO:lle
        -vaivaa ja sitähän virkamies karttaa kuin ruttoa
        -riskin koska joku sattaa nostaa metelin Pahimmillaan on laiskanvirka liipasimella

        Perintätoimistolle taas sopii mikä vaan kunhan rahaa tulee Jos viidensadan velka sovitaan parinkympin kuukausieriin niin maksusopimuksesta veloitetaan ja eristä veloitetaan, loppusumma on kaukana viidestäsadasta

        Ei minulta ainakaan valoitettu mitään maksusopimuksesta vaan se mainitsemani 1100 euroa oli todella koko summa.

        Yhdestäkään lyhennyserästä minua ei myöskää ole laskutettu.


      • wphurovö
        Joopa joo. kirjoitti:

        Ei minulta ainakaan valoitettu mitään maksusopimuksesta vaan se mainitsemani 1100 euroa oli todella koko summa.

        Yhdestäkään lyhennyserästä minua ei myöskää ole laskutettu.

        Hyvin neuvoteltu, onnea vaan


    • INGER

      Jos asiaa tarkastellaan lainsäädännön näkökulmasta, ulosoton tehtäväksi ulosottokaaressa määrätään asioiden käsittely, ei eurojen perintä. Osa ulosoton asioista on sellaisia, että ne eivät edes tuota euroja. Kaikki ulosottoon saapuvat asiat on joka tapauksessa käsiteltävä. Koska valtaosa käsitellyistä asioista on rahamääräisiä suoritusvelvoitteita, on ulosotossa perinteisesti kiinnitetty erityistä huo miota euromääräiseen perimistulokseen.

      Uusissa tehokkuuslaskelmissa, otettaessa lähtökohdaksi virastojen perimistulos, on ajateltu, että kaikissa ulosottovirastoissa pitäisi pystyä samaan tehokkuuteen suhteutettuna resursseihin. Jos näin ei ole, katsotaan, että virasto on tehoton ja kustannuksia pitäisi karsia.

      Oli tarkastelukulma kumpi hyvänsä, virastoja ei mielestäni voi lähteä vertailemaan ja laittamaan järjestykseen pelkän kustannustehokkuuden perustella huomioimatta ulosottopiirien erilaisuutta. Ulosotossa on kyse palvelujen tuottamisesta koko maan alueella ja toisaalta kansalaisten oikeudesta saada palveluja. Koska palveluja on järjestettävä myös harvaan asutuilla seuduilla, on selvää, että virastojen yksikkökustannukset vaihtelevat eri puolilla maata.Niin,ja lisäksi miettin, kuinka vaikea on saada Suomessa UO virkaa, kun, vaikka puhun täysin suomea, en ole Suomessa syntynyt, vaan Ranskassa. Opiskelen nyt AMK oikeustradenomiksu, yritys juridiikkaa.Olen Suomen kansalainen.

    • Tätä mieltä

      Ulosottomiehen tehtävä ei ole olla mukava vaan periä saatavia jotka on jätetty maksamatta. Aloitus on ihmeellistä ruikutusta. Jos olisit maksanut velvoitteesi ajallaan tai edes sopinut maksuaikataulusta ei asia olisi ikinä edes edennyt ulosottoon. Sitä saa mitä tilaa, niin makaa kuin petaa. Turha kitistä, se on lapsellista.

      • mitä mieltä

        Vai että sitä mieltä. No, ei kai lääkärinkään tehtävä ole olla mukava, kunhan repii ja ronkkii eikä useimmat potilaat heitä veiviään niin hyvä tulee. Turha kenenkään valittaa, pysyisivät tervein niin ei tarvi mennä ronkittavaksi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      359
      4121
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      1515
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1350
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1296
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1200
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1194
    Aihe