Vuokko itkee

bgbfgjjhnvbbljj

Vuokko Ilola on kirjoittanut Kotimaa24-palstalle jo kaksi blogia, joiden pääsisältö on siinä, että hyvinvoivat lestadiolaisäidit ja -isät eivät ymmärrä olla hiljaa vaan vievät kaiken huomion hänen "tutkimukseltaan". Alla lainaus, joka kertoo kaiken.

"Noh, onhan se kuulema niinkin, että kiittämättömyys on maailman palkka. Ei uskoisi, että köyhistä, kärsivistä, rikkonaisista ja uupuneista ihmisistä välittäminen saa hirvittävän kuohunnan aikaiseksi. Mutta enpä taida siltikään lakata välittämättä heistä."

Voiko tuosta tekopyhemmäksi enää tulla?

60

564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukisin sen kokonaan

      Voitko laittaa linkin koko kirjoitukseen.

      • Häme

        Millainen on herätysliike, jonka ex-pääsihteeri tuomitsee oman kirkkonsa piispan epäuskoiseksi ja tämän (piispan antaman) synninpäästön kyseenalaiseksi. Onneksi Tuomas-sihteerikkö tajusi jättää paikkansa.


    • syntinen

      Jos se itkee, huonoa omatuntoa

    • näitä tarvitaan

      Toistan tämän:

      Hennan kirjoitus on kuin auringonpaiste,jonka alla ruoho kuivaa ja vuokko
      lakastuu.

      On syytäkin itkeä.

    • ban kokki

      >>Vuokko Ilola on kirjoittanut Kotimaa24-palstalle jo kaksi blogia, joiden pääsisältö on siinä, että hyvinvoivat lestadiolaisäidit ja -isät eivät ymmärrä olla hiljaa vaan vievät kaiken huomion hänen "tutkimukseltaan".>>

      Niinkö sanoi ;).

      Toisaalta jos 30 ahdistunutta ihmistä on informanttina kirjassa ja ko. ihmisten taustaksi kerrotaan vl-liike ja tämä kirja noteerataan ylen ajankohtaisohjelmassa, niin en pitäisi kovin odottamattomana, että jossakin vähän kuohahtaiskin.

      Kuitenkin yllättävää pikemminkin se että onkin lähes hiirenhiljaista ja vähän jokapuolella, paitsi niiden 30 osalla.. ;)

      En tiedä pitäisikö Vuokkoa kiittää. En ole liikkeesen kuuluva enkä uskonnollinen muutenkaan, mutta jotenkin tuntuu ettei nyt ole kiitoksen aika.

      Itse kiittäisin suomalaista yhteiskuntajärjestelmää ja sosiaalisen toiminnan ammattilaisia. Uskon että kirjassa olevat 30 "vl" ihmistä saavat hekin vielä apua, ja samoin Vuokko. Näin uskon. Onhan ydinvoimaloitakin vara rakentaa.

      Nouskaahan tekin jo kuselle ja ken tarvii niin uudelle tenoxille ;)

      • dfsdgewgefddd

        No ei nyt ihan noin suoraan sanonut, mutta sitä kyllä tarkoitti! :)


    • p*skan levittäjä

      P*skan levittäjä linkittää. Lopettakaa linkitys, p*ska leviää!

    • 19+2

      Onhan se tosi uskottavaa satojen vl:iä mollaavien kirjoitusten jälkeen Vuokon toteavan, että eihän tokkii hän halua mittään pahaa puhua vl:stä. Hän tuo esiin VAIN EPÄKOHTIA....

      Kiinnitin huomioni myös Ilolan / Ruohon kirjassa mm. siihen, kuinka kirjassa mässäiltiin raflaavin kuvauksin vl- perheitten " väkivaltaa" esitellen..
      Oikeastaan oli huvittavaakin lukea tuota kaikkea, kun näytti, että kaikki mahdolliset rikkeet oli taatusti kirjattu, osa todennäköisesti suurennellen ja yleistäen viestillä = tälläista on elämä vl-perheessä.........
      Ehkä jonkun "vl"- isän hermostuminen jossain liikennetilanteessa oli erehdyksessä jäänyt pois kattavasta syntiluettelosta kirjassa ?

      "Lukekaa nyt KAIKKI= Tuollaisia nuo lestat ovat ! "
      Se oli tiivistettynä kirjan kirjoittamisen henki / motiivi.

      Otos "tutkimukseen"( pakko laittaa lainausmerkit tuohon- tutkimukseen- kohtaan....) oli VAIN 30 perheestä, joka on niin pieni määrä, ettei sillä ole tutkimukselliseti mitään arvoa.
      Jokainen miettiköön, oliko niiden joukossa monta perinteisesti uskovaa vl:ää ????
      Kyllähän tämä Ilolan maine asioiden vääristelijänä on niin tunnettu, että ihmettelen, jos joku oikea vl-uskova lähtee mukaan hänen tutkimukseensa.
      Ainakaan minä en sitä pysty uskomaan todeksi.
      Näitä entisiä vl:ä ja remppa-väkeä kyllä todennäköisesti tuossa 30:ssa on paljonkin.

      Vielä aito kysymys:
      Uskotko sinä lukija todella kaiken Ilolalta vuosien aikana nähtyjen
      räävittömien hyökkäysten jälkeen, että, ko. tutkimus olisi neutraalilla asenteella tehty ja puolueeton ?
      Toki jotkut uskoo joulupukkiinkin.

      • jäikö huomaamatta?

        Oletko kuunnellut tai lukenut Vuokon haastatteluja? Minusta hän ei niissä erityisesti mollaa lestadiolaisia, vaan tuo jopa paljon hyviä asioita heistä myös esille. Kuunteleppa ja lue uudestaan.


      • A.R.
        jäikö huomaamatta? kirjoitti:

        Oletko kuunnellut tai lukenut Vuokon haastatteluja? Minusta hän ei niissä erityisesti mollaa lestadiolaisia, vaan tuo jopa paljon hyviä asioita heistä myös esille. Kuunteleppa ja lue uudestaan.

        Itse ihmettelen myös, kuinka Vuokko jaksaa yhä uudelleen ja uudelleen tuoda vl-liikkeen hyviä puolia esille.

        Jos itse olisin saanut yhtä paljon moskaa niskaan kuin Vuokko, en kykenisi sanomaan mitään positiivista koko liikkeestä. :-(

        Kuten jo aiemmassakin kirjoituksessa kerroin, en olisi ikinä uskonut, että porukoissanne on niin empatiakyvyttömiä, toisten hätää vähätteleviä ja ilkeitä ihmisiä, mitä tänne kirjoitetut tekstit osoittavat.

        Tunnen syvää myötähäpeää niitä kohtaan, jotka eivät ole koskaan kasvaneet aikuisen tasolle keskustelemaan itse asiasta. Sama on nähtävissä myös kaikkien muiden lahkojen ja "ainoiden oikeiden totuuksien kohdalla". Jos uskaltaa arvostella jotain oppia, käydään kiinni henkilöön, eikä puhuta itse asiasta.

        Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa, sanoo vanha sananlasku. Pitänee nytkin paikkansa.

        Häpeäisitte edes. :-(


      • Aila Raeruoho
        A.R. kirjoitti:

        Itse ihmettelen myös, kuinka Vuokko jaksaa yhä uudelleen ja uudelleen tuoda vl-liikkeen hyviä puolia esille.

        Jos itse olisin saanut yhtä paljon moskaa niskaan kuin Vuokko, en kykenisi sanomaan mitään positiivista koko liikkeestä. :-(

        Kuten jo aiemmassakin kirjoituksessa kerroin, en olisi ikinä uskonut, että porukoissanne on niin empatiakyvyttömiä, toisten hätää vähätteleviä ja ilkeitä ihmisiä, mitä tänne kirjoitetut tekstit osoittavat.

        Tunnen syvää myötähäpeää niitä kohtaan, jotka eivät ole koskaan kasvaneet aikuisen tasolle keskustelemaan itse asiasta. Sama on nähtävissä myös kaikkien muiden lahkojen ja "ainoiden oikeiden totuuksien kohdalla". Jos uskaltaa arvostella jotain oppia, käydään kiinni henkilöön, eikä puhuta itse asiasta.

        Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa, sanoo vanha sananlasku. Pitänee nytkin paikkansa.

        Häpeäisitte edes. :-(

        Tänne sinäkin aina päädyt, kun ei muuta seuraa ole, omien joukkoon häpeä neuvoja antamaan. ;)


        T. Irformantti pantti

        Ps. Voi taivas


      • ex pappi.
        A.R. kirjoitti:

        Itse ihmettelen myös, kuinka Vuokko jaksaa yhä uudelleen ja uudelleen tuoda vl-liikkeen hyviä puolia esille.

        Jos itse olisin saanut yhtä paljon moskaa niskaan kuin Vuokko, en kykenisi sanomaan mitään positiivista koko liikkeestä. :-(

        Kuten jo aiemmassakin kirjoituksessa kerroin, en olisi ikinä uskonut, että porukoissanne on niin empatiakyvyttömiä, toisten hätää vähätteleviä ja ilkeitä ihmisiä, mitä tänne kirjoitetut tekstit osoittavat.

        Tunnen syvää myötähäpeää niitä kohtaan, jotka eivät ole koskaan kasvaneet aikuisen tasolle keskustelemaan itse asiasta. Sama on nähtävissä myös kaikkien muiden lahkojen ja "ainoiden oikeiden totuuksien kohdalla". Jos uskaltaa arvostella jotain oppia, käydään kiinni henkilöön, eikä puhuta itse asiasta.

        Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa, sanoo vanha sananlasku. Pitänee nytkin paikkansa.

        Häpeäisitte edes. :-(

        *Tunnen syvää myötähäpeää *

        Tuonkin lauseen opit tältä palstalta. Keksi jotain omaakin.


        Et sinäkään poikkea mitenkään tän palstan muista sairaista.
        Heh, kirjailija itse täällä roskapalstalls nyt arvuuttelee vastakirjoittajien olevan joitakin häpeällisiä ihmisiä.

        En ikinä ole havainnut kenenkään kirjailijan menneen noin alas. Tai pysyneen noin alhaalla.


    • 10+1

      Kaiken tämän kuohunnan jälkeen on vain todettava, että kaiken arvostelun ja kritiikin kärki on suunnattu vl-liikkeen johtoa ja opetuksia vastaan. Ja aivan aiheesta, kun miettii miten pedofiilien ja insesti-isien uhreja on kohdeltu. Vanhat huru-ukot päättävät liikkeessä ihan kaikesta, myös ehkäisykiellosta. Milloinkahan rivilestadiolaisten silmät avautuvat tälle alistamiselle?

      • Pauliinaa ikävä

        >>kritiikin kärki on suunnattu vl-liikkeen johtoa >>

        Joo huomasin saman. Silmät pälyilivät ja ääni tärisi kun laittoi terveisiä konttorin veljille ohjelma lopuksi.

        Onneksi toimittajan tilannetaju oli nopea ja lopetti ohjelman. Kärsimiselläkin rajansa. Myös katsojan.


        En ikinä ole nähnyt noin epävarmoja kirjan esittelijöitä. Kokoajan sai hävetä silmät päästänsä.


        Pauliina Rauhalaa tuli ikävä


      • A.R.
        Pauliinaa ikävä kirjoitti:

        >>kritiikin kärki on suunnattu vl-liikkeen johtoa >>

        Joo huomasin saman. Silmät pälyilivät ja ääni tärisi kun laittoi terveisiä konttorin veljille ohjelma lopuksi.

        Onneksi toimittajan tilannetaju oli nopea ja lopetti ohjelman. Kärsimiselläkin rajansa. Myös katsojan.


        En ikinä ole nähnyt noin epävarmoja kirjan esittelijöitä. Kokoajan sai hävetä silmät päästänsä.


        Pauliina Rauhalaa tuli ikävä

        Ohjelma loppui, koska sovittu 11 minuutin aika meni umpeen. Suorassa lähetyksessä kun on minuuttiaikataulu. :-D


      • ;)))
        A.R. kirjoitti:

        Ohjelma loppui, koska sovittu 11 minuutin aika meni umpeen. Suorassa lähetyksessä kun on minuuttiaikataulu. :-D

        mikä selitysvelvollisuus sulle tuli


    • uutta yritystä ?

      10 1 nikille :
      Viestisi oli sitä tuttua yritystä väittää, että =

      >>vl-porukka on niin yksinkertaista ja tyhmää, että muutama ihminen heitä manipuloi ja määräilee.

      • hah1

        Minä olen ylpeä kun nämä eläkeläiset ja Vuokko epäilevät minua SRK:laiseksi. Valitettavasti minulla ei ole edes samaa uskonhenkeä teidän kenenkään kanssa.

        Tunnen kyllä SRK: konttorilta niitä tyttöjä tai onhan ne jo varttuneitakin. Sillä pienellä päivämiehen toimituksella ei ole mitään tekemistä saati hajuakaan näistä täällä kirjoittavien ongelmista. Saati että olisi jotain valtaa tai vallan yritystä. Pienipalkkaisia naisia sihteerikköinä.


    • näin pitääkin

      Vuokko puhuu viisaita asiota oikeilla nimillä.

      • edellinen

        Ei se oikein mene jos vanhat huru ukot päättää lapsilukumäärästä perheissä, jokaisen perheen pitäisi itse saada päättää.


      • lauluntekijän sanoma

        Kyllä näin on . Jokainen ihminen on laulun arvoinen. Ja lähes kolmekymmentä uupunutta on ainakin kirjan arvoinen.


    • raha1

      Vuokko puhuu rahankiilto silmissä

      • ei raha&

        ei mitään rahajuttuja

        narsismia se on


      • minäki
        ei raha& kirjoitti:

        ei mitään rahajuttuja

        narsismia se on

        Pikkusen minäki: Ko kirjan tekijät eivät ole väittäneetkään, että kysessä on tutkimus. Vai ovatko? Jos joku on sellaisen väitteen nähnyt, tuokoon esille. Toisekseen, jopa yksi informantti riittää, kun kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus. Ja vielä, mistäs te tiedätte, saavatko tekijät rahaa työstään, ja minkä verran. Ne eivät ole isoja summia, mitä kirjoittaja saa itselleen. Toivottavasti saavat sen verran, että tehdyt tunnit ja kuljetut matkat korvaa. Ja hyvin kirjoitettu, hyvin ovat esiintyneet.


      • minäki minä
        minäki kirjoitti:

        Pikkusen minäki: Ko kirjan tekijät eivät ole väittäneetkään, että kysessä on tutkimus. Vai ovatko? Jos joku on sellaisen väitteen nähnyt, tuokoon esille. Toisekseen, jopa yksi informantti riittää, kun kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus. Ja vielä, mistäs te tiedätte, saavatko tekijät rahaa työstään, ja minkä verran. Ne eivät ole isoja summia, mitä kirjoittaja saa itselleen. Toivottavasti saavat sen verran, että tehdyt tunnit ja kuljetut matkat korvaa. Ja hyvin kirjoitettu, hyvin ovat esiintyneet.

        Ko kirjan tekijät eivät ole väittäneetkään>>

        Ko kirjoittajat ovat henkisesti häiriintyneitä. Sen näkee kehonkielestä. Häiriintyneisyyden syyt ovat syvällä ja tuska panee tekemään mitä ihmeellisempiä asioita, jotka taas vain lisäävät häiriintyneiden tuskaa. Osoituksena mainitun kirjan ympärille kehitelty näytelmä lääkäreineen. Näytelmänkin aistii kehonkielestä. Edelleen seuraukset näkyvät mm. täällä keskustelussa ja myös kotimaan keskustelussa jossa häiriintynyt ja panikoitunut blokisti kommentoi omia plokejaan pitkillä vuodatuksilla, joista sisältö puuttuu kokonaan. Pelkkää parantumatonta toistoa menneisyydestä.


      • khdkfhkshdkhfgkegg
        minäki kirjoitti:

        Pikkusen minäki: Ko kirjan tekijät eivät ole väittäneetkään, että kysessä on tutkimus. Vai ovatko? Jos joku on sellaisen väitteen nähnyt, tuokoon esille. Toisekseen, jopa yksi informantti riittää, kun kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus. Ja vielä, mistäs te tiedätte, saavatko tekijät rahaa työstään, ja minkä verran. Ne eivät ole isoja summia, mitä kirjoittaja saa itselleen. Toivottavasti saavat sen verran, että tehdyt tunnit ja kuljetut matkat korvaa. Ja hyvin kirjoitettu, hyvin ovat esiintyneet.

        Minä en tiedä mitä nimitystä Aila ja Vuokko "tutkimuksestaan" käyttävät, mutta Aila itse hämmästeli tuon aineistonsa (30 informanttia) perusteella väkivallan laajuutta lestadiolaisperheissä. Tuollaisten päätelmien tekeminen tuollaisesta aineistosta (pieni ja vinoutunut otos) on vähintäänkin kyseenalaista. Vähän sama kuin menisin jonnekin Helsingin laitakaupungille haastattelemaan 30 pultsaria ja sitten lehdet kirjoittaisivat suurin otsikoin että Helsinkiläiset ovat juoppoja. Toki joukossa on muutama raitiskin. Kuka tuollaisia otsikoita uskoisi? Ei kukaan, mutta kun on kyse lestadiolaisista, niin kaikki lähdekriittisyys ja oma aivotoiminta lakkaa.


      • .......
        khdkfhkshdkhfgkegg kirjoitti:

        Minä en tiedä mitä nimitystä Aila ja Vuokko "tutkimuksestaan" käyttävät, mutta Aila itse hämmästeli tuon aineistonsa (30 informanttia) perusteella väkivallan laajuutta lestadiolaisperheissä. Tuollaisten päätelmien tekeminen tuollaisesta aineistosta (pieni ja vinoutunut otos) on vähintäänkin kyseenalaista. Vähän sama kuin menisin jonnekin Helsingin laitakaupungille haastattelemaan 30 pultsaria ja sitten lehdet kirjoittaisivat suurin otsikoin että Helsinkiläiset ovat juoppoja. Toki joukossa on muutama raitiskin. Kuka tuollaisia otsikoita uskoisi? Ei kukaan, mutta kun on kyse lestadiolaisista, niin kaikki lähdekriittisyys ja oma aivotoiminta lakkaa.

        Otos olisi ihan ok, koska se todistaisi sen, että helsinkiläisissä on juoppoja.


      • A.R.
        khdkfhkshdkhfgkegg kirjoitti:

        Minä en tiedä mitä nimitystä Aila ja Vuokko "tutkimuksestaan" käyttävät, mutta Aila itse hämmästeli tuon aineistonsa (30 informanttia) perusteella väkivallan laajuutta lestadiolaisperheissä. Tuollaisten päätelmien tekeminen tuollaisesta aineistosta (pieni ja vinoutunut otos) on vähintäänkin kyseenalaista. Vähän sama kuin menisin jonnekin Helsingin laitakaupungille haastattelemaan 30 pultsaria ja sitten lehdet kirjoittaisivat suurin otsikoin että Helsinkiläiset ovat juoppoja. Toki joukossa on muutama raitiskin. Kuka tuollaisia otsikoita uskoisi? Ei kukaan, mutta kun on kyse lestadiolaisista, niin kaikki lähdekriittisyys ja oma aivotoiminta lakkaa.

        1) Ei ole kirjan vika, jos lehdet tekevät siitä isoja otsikoita. Syytä mediaa, älä kirjaa.

        2) Jos väkivaltaa omassa lapsuudenperheessä kokeneita oli kirjassa 24 ja joka perheessä keskimäärin 9-10 lasta nähty väkivalta omien sisarusten nykyisissä perheissä puolison lapsuusperheissä, niin laajuus on jo tämän aineiston perusteella arviolta 250-300 lasta, jotka ovat eläneet (osa elää yhä) väkivallan keskellä.

        Kirjassa ei väitetä, että kaikki ovat uupuneita - osa uupuu lasten takia.

        Kirjassa ei väitetä, että kaikki pahoinpitelvät lapsia - osa syyllistyy siihen.

        3) Lehdet eivät kysy kirjoittajilta, mitä saa laittaa otsikoiksi. Media tekee otsikoilla rahaa. Mitä törkeämpi otsikko, sitä enemmän lehteä myydään.




        Pointti on tässä nyt se, että epäkohtia on. Ja koska liikkeessä asioista on vaiettava, on keskustelu avattava liikkeen ulkopuolella.

        Se, miten tällä palstalla puhutaan niistä uupuneista ja lapsuudessa kaltoin kohdelluista kirjaan osallistuneista henkilöistä on todella törkeää. En ikinä olisi uskonut, että ihmiset, jotka kutsuvat itseään uskoviksi, voivat mitätöidä toisen ihmisen hädän näin ylimielisesti.
        Missä on rakkaus, empatia, lempeys, huoli lähimmäisistä?

        Nämä muutamat täysin empatiaan kykenemättömät ihmiset tuovat liikkeelle paljon enemän hallaa kuin kirja voisi ikinä tehdä, vaikka siitä väännettäisiin kuinka yliampuvia otsikoita tahansa.

        Myös oma suhtautuminen vl-liikkeeseen on jo nyt muuttunut näiden muutamien tänne törkyä kirjoittajien vuoksi. Tekstit eivät anna erityisen tervettä kuvaa yhteisön jäsenistä, sillä en usko, että kukaan liikkeen ulkopuolinen jaksaisi haukkua täällä informantteja ja kyseenalaistaa heidän mielenterveytensä.

        Edelleen: Kirja ei ole tutkimus. Se on tietokirja. Se kertoo kiiltokuvan nurjasta puolesta.

        Henkilö, joka haluaa lukea siitä kauniimmasta puolesta, ostakoon SRK:n kirjan Monta soutajaa. Minäkin ostin ja luin. Siinä on kertomuksia onnelllisista perheistä, joissa kaikki on vaikeuksista huolimatta hyvin.
        Sekään kirja ei ole tutkimus ja perheitä on jopa vähemmän kuin 30. Silti se on totta niille ihmisille, jotka kirjassa esiintyvät.

        Siunausta päiväänne.


      • tieto ja fakta
        A.R. kirjoitti:

        1) Ei ole kirjan vika, jos lehdet tekevät siitä isoja otsikoita. Syytä mediaa, älä kirjaa.

        2) Jos väkivaltaa omassa lapsuudenperheessä kokeneita oli kirjassa 24 ja joka perheessä keskimäärin 9-10 lasta nähty väkivalta omien sisarusten nykyisissä perheissä puolison lapsuusperheissä, niin laajuus on jo tämän aineiston perusteella arviolta 250-300 lasta, jotka ovat eläneet (osa elää yhä) väkivallan keskellä.

        Kirjassa ei väitetä, että kaikki ovat uupuneita - osa uupuu lasten takia.

        Kirjassa ei väitetä, että kaikki pahoinpitelvät lapsia - osa syyllistyy siihen.

        3) Lehdet eivät kysy kirjoittajilta, mitä saa laittaa otsikoiksi. Media tekee otsikoilla rahaa. Mitä törkeämpi otsikko, sitä enemmän lehteä myydään.




        Pointti on tässä nyt se, että epäkohtia on. Ja koska liikkeessä asioista on vaiettava, on keskustelu avattava liikkeen ulkopuolella.

        Se, miten tällä palstalla puhutaan niistä uupuneista ja lapsuudessa kaltoin kohdelluista kirjaan osallistuneista henkilöistä on todella törkeää. En ikinä olisi uskonut, että ihmiset, jotka kutsuvat itseään uskoviksi, voivat mitätöidä toisen ihmisen hädän näin ylimielisesti.
        Missä on rakkaus, empatia, lempeys, huoli lähimmäisistä?

        Nämä muutamat täysin empatiaan kykenemättömät ihmiset tuovat liikkeelle paljon enemän hallaa kuin kirja voisi ikinä tehdä, vaikka siitä väännettäisiin kuinka yliampuvia otsikoita tahansa.

        Myös oma suhtautuminen vl-liikkeeseen on jo nyt muuttunut näiden muutamien tänne törkyä kirjoittajien vuoksi. Tekstit eivät anna erityisen tervettä kuvaa yhteisön jäsenistä, sillä en usko, että kukaan liikkeen ulkopuolinen jaksaisi haukkua täällä informantteja ja kyseenalaistaa heidän mielenterveytensä.

        Edelleen: Kirja ei ole tutkimus. Se on tietokirja. Se kertoo kiiltokuvan nurjasta puolesta.

        Henkilö, joka haluaa lukea siitä kauniimmasta puolesta, ostakoon SRK:n kirjan Monta soutajaa. Minäkin ostin ja luin. Siinä on kertomuksia onnelllisista perheistä, joissa kaikki on vaikeuksista huolimatta hyvin.
        Sekään kirja ei ole tutkimus ja perheitä on jopa vähemmän kuin 30. Silti se on totta niille ihmisille, jotka kirjassa esiintyvät.

        Siunausta päiväänne.

        #Edelleen: Kirja ei ole tutkimus. Se on tietokirja. Se kertoo kiiltokuvan nurjasta puolesta.#

        On lienee vähän ylevää pitää kirjaa tietokirjana.


      • A.R.
        tieto ja fakta kirjoitti:

        #Edelleen: Kirja ei ole tutkimus. Se on tietokirja. Se kertoo kiiltokuvan nurjasta puolesta.#

        On lienee vähän ylevää pitää kirjaa tietokirjana.

        Kirjoittaja ei saa päättää, mihin kategoriaan kirja sijoitetaan. Siitä voit vapaasti valittaa kustantajalle.

        Kustantajan yhteystiedot löytyvät netistä.


      • fdsdgsdgtgvffhhfds
        A.R. kirjoitti:

        1) Ei ole kirjan vika, jos lehdet tekevät siitä isoja otsikoita. Syytä mediaa, älä kirjaa.

        2) Jos väkivaltaa omassa lapsuudenperheessä kokeneita oli kirjassa 24 ja joka perheessä keskimäärin 9-10 lasta nähty väkivalta omien sisarusten nykyisissä perheissä puolison lapsuusperheissä, niin laajuus on jo tämän aineiston perusteella arviolta 250-300 lasta, jotka ovat eläneet (osa elää yhä) väkivallan keskellä.

        Kirjassa ei väitetä, että kaikki ovat uupuneita - osa uupuu lasten takia.

        Kirjassa ei väitetä, että kaikki pahoinpitelvät lapsia - osa syyllistyy siihen.

        3) Lehdet eivät kysy kirjoittajilta, mitä saa laittaa otsikoiksi. Media tekee otsikoilla rahaa. Mitä törkeämpi otsikko, sitä enemmän lehteä myydään.




        Pointti on tässä nyt se, että epäkohtia on. Ja koska liikkeessä asioista on vaiettava, on keskustelu avattava liikkeen ulkopuolella.

        Se, miten tällä palstalla puhutaan niistä uupuneista ja lapsuudessa kaltoin kohdelluista kirjaan osallistuneista henkilöistä on todella törkeää. En ikinä olisi uskonut, että ihmiset, jotka kutsuvat itseään uskoviksi, voivat mitätöidä toisen ihmisen hädän näin ylimielisesti.
        Missä on rakkaus, empatia, lempeys, huoli lähimmäisistä?

        Nämä muutamat täysin empatiaan kykenemättömät ihmiset tuovat liikkeelle paljon enemän hallaa kuin kirja voisi ikinä tehdä, vaikka siitä väännettäisiin kuinka yliampuvia otsikoita tahansa.

        Myös oma suhtautuminen vl-liikkeeseen on jo nyt muuttunut näiden muutamien tänne törkyä kirjoittajien vuoksi. Tekstit eivät anna erityisen tervettä kuvaa yhteisön jäsenistä, sillä en usko, että kukaan liikkeen ulkopuolinen jaksaisi haukkua täällä informantteja ja kyseenalaistaa heidän mielenterveytensä.

        Edelleen: Kirja ei ole tutkimus. Se on tietokirja. Se kertoo kiiltokuvan nurjasta puolesta.

        Henkilö, joka haluaa lukea siitä kauniimmasta puolesta, ostakoon SRK:n kirjan Monta soutajaa. Minäkin ostin ja luin. Siinä on kertomuksia onnelllisista perheistä, joissa kaikki on vaikeuksista huolimatta hyvin.
        Sekään kirja ei ole tutkimus ja perheitä on jopa vähemmän kuin 30. Silti se on totta niille ihmisille, jotka kirjassa esiintyvät.

        Siunausta päiväänne.

        Olipa hyvä kun otit esille tuon Monta soutajaa -kirjan. Omien kokemusteni perusteella ne kertomukset vastaavat aika hyvin keskivertolestadiolaisperheiden todellisuutta. Kuitenkaan tuo kirja ei kiinnosta ketään liikkeen ulkopuolista, eikä siitä ole tehty lehtiin suuria otsikoita. Tästä en toki syytä Ruohoa tai Ilolaa, vaan mediaa, joka on Helsingin Sanomia ja Kalevaa myöten vajonnut klikkausten ja tilaajien ja huomion toivossa todella alas.


    • H.H N-M

      #### Minä en tiedä mitä nimitystä Aila ja Vuokko "tutkimuksestaan" käyttävät, mutta Aila itse hämmästeli tuon aineistonsa (30 informanttia) perusteella väkivallan laajuutta lestadiolaisperheissä. ###

      Tyypillistä, että vl nimeää eivl:n tutkimusta "tutkimukseksi". Aivan samaa voitaisiin sanoa vl.n tutkimusta "tutkimukseksi", sillä ei koskaan ole vielä liikkeessämme tehty puolueetonta tutkimusta, jota ei SRK olisi näpelöinyt!

      • A.R.

        Kyllä hämmästyin todella. Oletin, että muutamissa kirjeissä voisi olla mainintaa väkivallasta. Se, että sitä esiintyi suhteessa 24/27 en olisi todellakaan etukäteen odottanut.
        ...

        Loput kolme kirjoittajista ei vastannut kysymykseen.


      • gkdsgkhgjshd
        A.R. kirjoitti:

        Kyllä hämmästyin todella. Oletin, että muutamissa kirjeissä voisi olla mainintaa väkivallasta. Se, että sitä esiintyi suhteessa 24/27 en olisi todellakaan etukäteen odottanut.
        ...

        Loput kolme kirjoittajista ei vastannut kysymykseen.

        Sanopa Aila Ruoho nyt rehellisesti kun kerran luet näitä juttuja, että onko Suomi24- ja Kotimaa24-palstojen kautta kerätty 30 hengen informanttijoukko mielestäni sellainen edustava aineisto, että sen perusteella voisi tehdä tuollaisia johtopäätöksiä, RIIPPUMATTA siitä että suhde sattuu tuossa aineistossa olemaan 24/27? Tuo on oikeasti sama kuin että menisit mittanauhan kanssa mittaamaan koripallojoukkueen tai lentopallojoukkueen keskipituuksia ja hämmästelisit sitten suureen ääneen pitkien ihmisten osuutta urheilijoiden seassa.

        Onko mieleesi edes juolahtanut että todennäköisesti teihin on ottanut yhteyttä juuri sellaiset henkilöt jotka tuntevat kokeneensa eniten vääryyttä? En todellakaan vähättele näiden henkilöiden kokemuksia, mutta mielestäni on hyvin arvelluttavaa lähteä tekemään minkäänlaisia yleistyksiä tuon informanttijoukon pohjalta. Tuskin sellaiset ihmiset, joiden elämä on tavallista, suhteellisen rauhallista ja onnellista, ja jotka ovat sinut itsensä ja elämänkatsomuksensa kanssa haluavat osallistua tuollaisen kirjan tekemiseen.


    • kirja1

      Tämän kirjan, kuuluu samaan luokkaan, kuin Pääministerin morsian kirja

      • VLVLVLVLVLVL

        Perusteletko vielä "lisää"!


    • "Voiko tuosta tekopyhemmäksi enää tulla?"

      Voi.

      Vl-saarnamies puheensa lopuksi tärisevällä itkunsekaisella äänellä:

      "Saanko minäkin kurja ihminen uskoa syntini anteeksi?"

      Vaikka tyyppi on OMAVANHURSKAUDESTA turvoksissa oleva ja muita uskovaisia "epäuskoisiksi" ivaava HÖLMÖ.

      • ekumenia-VL

        Täytyis koko puhe kuunnella ja arvoida VL-puhujaa vähän perusteellisemmin. Kyl ihan oikeasta uskon hengestä myös voi nousta tuollainen lause, jonka siteerasit.


    • kirja1

      Täma kirja kiihoittaa jotakin ihmisryhmää vastaan,pitäisi tarkoin punnita mitä kirjoittaa kirjassaan, että ei käy kuin Pääministerin morsian kirjassa

      • Turhaan uhoat vl-REPPANA.


      • oletus
        Melperi1 kirjoitti:

        Turhaan uhoat vl-REPPANA.

        Ei Melberg1 tms. tietääkseni ole VL-kristitty. Hänellä lienee joku muu hengellinen viiteryhmä taustalla.


      • Marja..

    • 10+11

      En ole lukenut kirjaa ja ehkä en luekaan, koska tiedän kaiken tämän kurjuuden elämisestä suurperheen keskellä omasta kokemuksestani. Omia vanhempiani, sisaruksiania ja sukuani en ole voinut valita, mutta nyt aikuisena minä voin valita ja päättää omasta ja lasteni elämästä. Vanhoillislestadiolaisuus ei enää kuulu elämääni, ei millään muotoa. Jumalalle kuuluu kiitos siitä, että HÄN vapautti minut!

      • Sanan julistus

        Lainaus

        Viisaasti sanottu ja tukee Ailan ja Vuokon kirjan sanomaa


      • sanan julistus
        Sanan julistus kirjoitti:

        Lainaus

        Viisaasti sanottu ja tukee Ailan ja Vuokon kirjan sanomaa

        Teksti hukkui edellisestä johonkin, koitetaan uudestaan:
        8. Mutta jos joku ei pidä huolta omaisistaan ja varsinkaan
        ei perhekuntalaisistaan, niin hän on kieltänyt uskon ja on
        uskotonta pahempi. 1 Tim 5

        JUMALAN tahto ei koskaan ole tilanne, jossa vanhemmat
        eivät enää mahdollistu pitämään huolta huollettavista
        lapsistaan / perhekuntalaisista.


    • 40+54

      ## Jumalalle kuuluu kiitos siitä, että HÄN vapautti minut! ###

      Näinkin vpo käydä, että Jumala vapauttaa jostakin lahkosta!

    • ei välitä, ei

      Onkohan kuitenkaan kyse köyhien, kärsivien, rikkonaisten ja uupuneiden välittämisestä? Parasta köyhien, kärsivien, rikkonaisten ja uupuneiden välittämistä ei ole ivata vl:ia, jotka haluavat kilvoitella puhtaalla omallatunnolla ja ottaa kaikki lapset vastaan, myös kehitysvammaiset.

      • katumus

        Jos et ymmärtänyt, vuokko on huolissaan juuri VL-liikkeen sisällä olevista köyhistä, kärsivistä, rikkonaisista ja uupuneista. Oletko tyhmä?

        Ja törkeää väittää, että vain vl:t vastaanottavat kehitysvammaisia lapsia. Todella törkeää, toivon sinun lukevan vielä muutaman kerran uudelleen, mitä sinä oikein kirjoitit, ja toivon Jumalan lähettävän häpeää ja katumusta sinuun.


    • pois vääryys

      Kyllä Taivaan Isän tahto on pitää aina huoli heikoimmistaan.On aivan järkyttävää lukea minkälainen sydän on joillakin ns.hyvin menestyvillä" lessuilla,ei sääliä ei vaan vihaa heikompia ,väsyneitä ja hyväksikäytettyjä yms.kohtaan. Ei auta kerran iankaikkisella tuomiolla kenenkään hurskainkaan vaellus, ainut turva on Jeesuksen sovinto veri. Että ollaan uskossa on siitä merkkinä Hengen Hedelmät, ne ovat RAKKAUS ILO,RAUHA,YSTÄVÄLLISYYS,HYVYYS ITSENSÄ HILLITSEMINEN jne.

      • kuunteleitteeeees

        omg lol!


    • 554K54

      ### Vuokko itkee ###

      Jeesus itki ihmisten syntien tähden. Vuokko itkee vanhoillisten syntien tähden!

    • syntinen

      Ei Vukko itke vaan on iloinen siitä, kuinka uskovaiset saavan uskoa syntinsä anteeksi syntisenä ja heikkona aivan armosta

    • kljgtr

      ### Ei Vukko itke vaan on iloinen siitä, kuinka uskovaiset saavan uskoa syntinsä anteeksi syntisenä ja heikkona aivan armosta ###

      Juuri näin! Saavat syntinsä anteeksi aivan armosta uskosta Jeesukseen Kristukseen ilman kenenkään vanhoillisen julistaman synninpäästön kautta.

    • jumalan tahto

      Vuokon Kirjasta voi olla se hyöty että
      -lestat miettii tarkkaan mitä teettävät lapsillaan
      -ei uskalleta käyttää väkivaltaa kasvatuksessa (jotka ovat käyttäneet)
      -ihmiset käyttävät järkeään enemmän
      -asiasta keskustellaan avoimesti
      -jos yksikin lapsi pelastuu väärinkäytökseltä on hyvä asia
      -jos jossain ei ole kaikki ok. ihmiset ilmoittavat
      ja koska aiheesta on paljon keskusteltu on aihe ajankohtainen
      Saa sanoa mitä kukin haluu mutta KYLLÄ tämä oli jumalan tarkoitus että kirja ilmestyi
      vaikka kaikki ei siitä tykkääkään eihän siitäkään tykätty kun puhuttiin muista asioista
      haluttiin lakaista maton alle???!!!siis sanokaa mitä sanotte kirja oli hyvä sai paljon keskutelua aikaan ja avartaa monelle asioita arjesta

    • ArvokastaTyötä

      Vuokko ei ole tekopyhä vaan rehellinen, arvostan rehellisyyttä ja pienempien puolien pitämistä. Siinä teillä onkin opittavaa vl-nilkit!

    • 220+44

      ### Vuokko itkee ###

      Ei kai ole ihme sen jälkeen, mitä olemme tehneet mummoille ( 70-luvun hoitokokoukset ) ja mitä olemme tehneet lapsille ( esiinnostetut ja esiinnostamattomat pedodiilitapaukset ) ja mitä olemme tehneet äideille ( synnytyspakko ).

      • huh huh

        "Ei kai ole ihme sen jälkeen, mitä olemme tehneet mummoille ( 70-luvun hoitokokoukset ) ja mitä olemme tehneet lapsille ( esiinnostetut ja esiinnostamattomat pedodiilitapaukset ) ja mitä olemme tehneet äideille ( synnytyspakko ). "

        Onko "220 44" järjestänyt mummoille hoitokokouksia, raiskannut lapsia ja pakottanut äitejä synnyttämään? Sen käsityksen sain tuosta kirjoituksesta, joskin me-muoto viittaa siihen, että hän olisi tehnyt noita yhteistyössä jonkun kanssa.


    • niiskuneiitii

      Onkohan Vuokko tullut ajatelleeksi, miksi Hänen blogiensa kommentoijien ja kehujien joukossa ei ole uskovaisia. Voi niitä, joita maailma kiittää.

    • 40+44

      ### Onkohan Vuokko tullut ajatelleeksi, miksi Hänen blogiensa kommentoijien ja kehujien joukossa ei ole uskovaisia. ###

      Onhan niitäkin: Viljo Juntunen, Valde Palola ja Seppo Lohi ainakin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      10
      784
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe