Haaste lastenvalvojalle menemättä jättämisestä

1+5

Terve. Pahoitelen pitkää viestiä, mutta toivoisin saavani apua.

Sain haastekirjeen viikonlopun aikana lapseni äidiltä.

Olin jättänyt menemättä lastenvalvojan tapaamiseen viime kuussa, koska olin epähuomiossa laittanut ajanvarauskirjeen avaamatta sivuun. Tapaamisessa piti allekirjoittaa elatussopimus.

Aikaväli lastenvalvojan tapaamisilla on sen verran pitkä, etten osannut muistaa sopimuksen loppumispäivää. Sanomattakin selvää, että minulla on puhelin, johon voi soittaa, jos tapaaminen sattuu jäämään väliin, tai sähköposti. Olen myös ollut lapseni kanssa tekemisissä sen jälkeen kun tapaamisen olisi pitänyt olla.

Yksi puhelu tai tekstiviesti olisi voinut säästää kaikkien aikaa, ja rahaa. Näitähän sattuu. Nyt lapseni äiti pyytää 330 euron oikeuskulukorvauksia, kun hän olisi voinut esimerkiksi lähettää tekstiviestin, tai sanoa sukulaisilleni, jotka tapaavat lasta usein, että asia ei ole hoidossa. Jos sen jälkeen olisin vältellyt asiaa tai muuten ollut hankala, niin tottakai oikeuteen sitten vaan.
Se ei ole hänen vikansa tietystikään, jos minä teen virheen ja unohdan, mutta jotenkin tämä oli niin typerää, kun asian olisi voinut hoitaa yhdellä puhelulla, ja näin säästää ei vain turhia ongelmia, mutta oikeuskäsittelijöiden aikaa. Hän ei vieläkään ole päässyt yli siitä, että jätin hänet joskus lähes kymmenen vuotta sitten, ja nyt se kostautuu.. Olen yrittänyt vältellä häntä mahdollisimman paljon, koska tiesin että ongelmia tulee vaikka mitä tekisi. ja nyt satuin astumaan ansaan.

Mietin, että ehkä he ovat soittaneet minulle joskus lastenvalvojalta huonoon aikaan, en kyllä muista että olisivat. Minulla on tapana olla vastaamatta tuntemattomiin numeroihin, koska teen musiikkia sun muuta, niin minulle aina välillä soittelee ihme ihmiset joita olen tavannut jossain sattumalta, ja myös puhelimeni on vaihtunut pariin otteeseen ja numerot ovat kadonneet. Mutta yleensä kyllä lähetän numeron fonectaan että tiedän onko kyseessä jokin tärkeä ihminen. Vanha puhelimeni on rikki, niin en voi tarkistaa onko puhelua tullut ainakaan lastenvalvojalta.

Laitoin lastenvalvojalle sähköpostia, sekä lähetin oikeustoimistoon sähköpostin, jossa selitin tilanteen. Katsotaan mikä vastaus tulee, mutta onko mitään mahdollisuutta ampua tätä nuolta takaisin lapseni äitiä kohti, ja pystyä olemaan maksamatta oikeuskorvauksia? Minulla ei ole ollenkaan rahaa, ja hän tietää sen kyllä. Kaikki ne kanavat, joilla minut saa kiinni, on auki. En ole pakoillut enkä ollut piilossa. Kunhan vain kerran kirje sattui jäämään lukematta.

Tiedän myös, että vanhempani lähettävät hänelle paljon rahaa, koska hän muuten uhkailee viedä heiltä pois tapaamiset lapsenlapsensa kanssa. Mietin ainakin sitä, että sanon vanhemmilleni, etteivät he anna hänelle enää yhtään rahaa tämän jälkeen, tapahtui mitä tapahtui. Lapseni pärjää rahallisesti kyllä, hänen äitinsä on naimisissa ja molemmilla heistä on hyvät tulot.

2

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On se niin vaikeaa

      Kuulostat peruskusipäältä. Itse mokaat, ja mietit, voisko sen toiselle kostaa. Eiköhän sun omat vanhempaskin jo sut tunne.

      Lapsen takia ne rahaa sille lähettää, eivätkä sun oikkujesi mukaan. Joten nappaa tumppuus vaan.

    • dadumdum dam dum

      "Lapseni pärjää rahallisesti kyllä, hänen äitinsä on naimisissa ja molemmilla heistä on hyvät tulot. "

      Ymmärräthän sen, että lapsesi äidin nykyisellä puolisolla ei ole mitään elatusvelvollisuutta sinun lastasi kohtaan.


      "Yksi puhelu tai tekstiviesti olisi voinut säästää kaikkien aikaa, ja rahaa. Näitähän sattuu. "
      "Aikaväli lastenvalvojan tapaamisilla on sen verran pitkä, etten osannut muistaa sopimuksen loppumispäivää"
      "Olin jättänyt menemättä lastenvalvojan tapaamiseen viime kuussa, koska olin epähuomiossa laittanut ajanvarauskirjeen avaamatta sivuun."
      "jotenkin tämä oli niin typerää, kun asian olisi voinut hoitaa yhdellä puhelulla, ja näin säästää ei vain turhia ongelmia, mutta oikeuskäsittelijöiden aikaa"

      Tai sitten yksi vaihtoehto olisi se, että opettelisit hoitamaan asiasi kuin aikuinen, etkä syyttelisi toisia virheestäsi. Esim. sopparin loppumispäivän olisit voinut merkitä kalenteriisi.

      "Mietin ainakin sitä, että sanon vanhemmilleni, etteivät he anna hänelle enää yhtään rahaa tämän jälkeen, tapahtui mitä tapahtui."

      Eli kostat oman huolimattomuutesi lapsellesi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4672
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe