Vauhdin Maailma - Vuokko Ilola

halfway.

Usko, toivo ja raskaus -kirja on nostanut sellaisen kuohunnan vl-liikkeen pariin, etten olisi ikinä, en kuuna kullan valakiana uskonut sitä kirjoittaessamme niin käyvän.**


- noin
siis luki jossain kotimaan kolumnissa johon juuri törmäsin täällä olleen suoran linkin kautta.


Tämä on minun mielipide ja osittain arvaus, mutta väitän että Vuokko valehtelee ja liioittelee. Haiseeeeee ja näkyy läpi kaikesta toiminnasta, korvat heiluu ;)

Vuokolla on tietty oikeutettukin motiivi liioitella kirjaprojektin kannalta. Niin minäkin tekisin jos kirjakauppa ei käy, tai epäilee ettei se käy, (niin kuin minä epäilen ;). En usko että motiivi on raha, vaan se on narsistinen. Ego huutaa Hoosiannaa!!

Ensimmäinen vale on se, ettei hän odottanut suurta kuohuntaa. Hehheh!

Mielestäni suurin huiputusyritys on kuohunnan laajuuden väittämä. On hän tietty voinut saada 2-5 palautetta joiltakin konservatiivilestoilta. Heiltä joille on ominaista tv:n katsominen selin tai saunominen muulloin kuin sunnuntaina. Ei muilta, jos heiltäkään.

Uskon että hän on saanut suuren kuohunnan tuntuman TÄLTÄ palstalta, josta myös informantit ovat lähtöisin - Vuokon lähimmän kaveripiirin ohella ja toisaalta samaa porukkaahan te olette joka kohussa :D

Tuotan pettymyksen. Tällä palstalla ei ole ollut aitoa kohua. Muutama kirjoittaja aikaansaa kohulta tuntuvan tunteen, kun tekee paljon avauksia!!! Iso osa on yksinkeskustelua, itselle vastaamiset ovat arkea.
Tunnen tän palstan tekniikan kuin omat taskuni. Tiedän että esim. tuossa Hennan "kaupassa"- avauksessa ei ole kuin n. 50 eri lukijaa, vaikka se avaus oli koko viikonlopun suomi24 luetuin avaus yhteiskunta osiossa. Niistäkin valtaosa oli vuokkolaisten itsensä klikkaamia, täällähän te asutte ;)
Seurasin "kuohuntaa" myös muualla, Kalevan keskustelu oli mitätöntä verrattuna aiempiin.

Että näin ja tuo Vuokon kirjoitus kotimaalehteenkin on tehty pikkasen kiireellisellä aikataululla (luin sitä lässytystä n. puoliväliin). Kerkesi varmaan sen kuohuvan palauteryöpym hyvin analysoida :D


En ostaisi käytettyä autoa tuolta ihmiseltä jonka ääni värisee ja katse pälyilee. Toisaalta tietenkin valtava kuohunta on suhteellinen käsite sekin, kaksi ihmistähän voi aikaansaada ruuhkan. Kuten minä ja melperi ;)

Ja rehellisyyden nimissä, kyllä joskus aiemmin Vuokko on aikaansaanut oikeitakin kohuja. Nyt taisi tulla kuitenkin pannukakku!

39

761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan sivusta heitän

      en vastaa itselle ;)


      Ja onko juuri muita kannanottoja olemassakaan kuin tämä:

      Olen vanhoillislestadiolainen ja seurannut julkista keskustelua uskostani. Havahduin ruokakaupassa, kun puolituttu ihminen sanoitti huolensa, että olenko täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Huolenpito lähimmäisestä on hyväksi – mutta keskustelua käydään nyt lestadiolaisnaisten omaa tahtoa ja uskoa aliarvioiden.

      Keskustelusta on hävinnyt suhteellisuudentaju. Ymmärrän toki teemoja väsymyksestä, ahdingosta ja vaikeista valinnoista. Kaikki nämä ovat asioita, joihin kuka tahansa äiti voi törmätä. Vaikeuksien käsittelemiseen tarvitaan ennen kaikkea turvallisia ihmissuhteita. Vaikeissa eettisissä tilanteissa ei tarvita ylemmyyttä ja halveksuntaa, jotka välittyvät lääkäri Pirkko Kiviluodon mielipidekirjoituksesta (HS 9. 9.).

      Olen käyttänyt täydessä ymmärryksessä Kiviluodon mainitsemia oikeuksia: valinnut itselleni rakkaan puolison, jättänyt käyttämättä ehkäisyä ja kiitollisuudella ottanut syntyvät lapset omakseni. Jokainen ihminen tarvitsee vakaumuksen kannalta vaikeassa eettisessä tilanteessa kunnioittavaa ja ystävällistä kohtelua. Valitsemisen vaikeutta ja vastuuta meistä kukaan ei pääse pakoon.

      Äidinkin elämä on tärkeä ja suojelemisen arvoinen. Vaikeassa tilanteessa vanhoillislestadiolaiset naiset luottavat asiantuntijoiden viisauteen ja siihen, että he kunnioittavat arvomaailmaamme.

      Olen tehnyt valintoja henkilökohtaisen uskon ohjaamana; en sattumalta tai ulkoa päin ohjattuna. Olen sitoutunut elinikäiseen avioliittoon ja ottanut lahjana vastaan seitsemän lasta. Terveenä tässä ei ole ollut mitään ylivoimaista, vaikka valinta on vaatinutkin työtä ja joustavuutta.

      Suurperheen äitiys esitetään mediassa mahdottomana tehtävänä. Usein unohdetaan, miten luonnollinen osa elämää lapsen saaminen on.

      Isyys on ollut myös puolisolleni arvokas tehtävä. Olemme tukeutuneet kaikissa avioliittomme vaiheissa toisiimme, rakastaneet ja sitoutuneet perheeseemme. Olen elänyt todeksi uskoani. Vastasyntynyt lapsi sylissäni olen kokenut olevani lähellä Jumalaa.

      Vanhoillislestadiolaisilla on samat yhteiskunnalliset oikeudet kuin kaikilla suomalaisilla. Oikeuksiin kuuluu vapaus päättää omasta perheestä ja vakaumuksesta. Velvollisuuksiin kuuluu hoitaa lapset hyvin ja rakastaen sekä kasvattaa uudesta sukupolvesta vastuuseen ja työhön kykenevä.

      Olen sitoutunut tähän tehtävään ja toivon syvästi, että minulle annetaan elämisen ja uskomisen rauha.

      Henna Oikarinen
      äidinkielen ja kirjallisuuden
      opettaja, Porvoo

    • hyvä vuokko*

      Samat "uunot" siellä näkyy kommentoivat kuin täälläkin. Oisinko viisi kommentoijaa käynyt läpi, niin oli jo Valma luukka ja Heino Korpela tullut vastaan.

      Joku sanoi että heitä on n. 100 yhteensä (vuokkolaisia) Itse epäilen ettei ole niin monta. Oisko kolmekymmentä ja kaikki siinä kirjassa.

      Tämä oli ihan outo, mutta kopion tähän kun kuulostaa jotenkin "pääkaupungin vl-mieheltä"

      Lea Keränen

      14.09.2014 21:16

      Hyvä Vuokko. Itse olen tämän kirjaan liittyvän kirjoittelun ja keskustelun äärellä miettinyt lähinnä tätä: Voi kunpa me ihmiset muistaisimme sen, että toisen kokemus ei tee tyhjäksi toisen kokemusta. Minun kokemukseni on minun kokemukseni. Se ei ole kenenkään muun kokemus. Minun kokemuksen ei muuta kenenkään toisen kokemusta epätodeksi. Minun kokemukseni perusteella ei voi yleistää asioita. Ja taas toisinpäin jonkun toisen kokemus ei muuta minun kokemustani epätodeksi. Jonkun toisen kokemus ei välttämättä sovellu yhtään minun kokemustani kummemmin yleistämisen perustaksi.

      Siis hyväksytään se, että me ihmiset olemme erilaisia ja meillä on samoista asioista hyvin erilaisia kokemuksia. Mutta ei ohiteta eikä koiteta vaientaa toistemme kokemuksia vaan pyrkikäämme näkemään ja kuulemaan ja ennen kaikkea hyväksymään erilaisuus ja monimuotoisuus. Eikä niitä tarvitse laittaa minkäänlaiseen arvojärjestykseen…oikeellisuusjärjestykseen keskenään. Eikös meitä kehoiteta iloitsemaan iloitsevien kanssa ja itkemään itkevien kanssa…näkemään siis toisemme aidosti, kohtaamaan toisemme aidosti ja vielä osoittamaan empatiaakin. Siinä

      • saman "keräsen" tekstiä

        Minusta olisi aika keskittyä uupuneiden auttamiseen ja lakata leimaamasta lestadiolaisperheitä uhreiksi. Kysyin eräältä todella suuren perheen äidiltä, nyt jo isoäidiltä, miksi lestadiolaiset perheet eivät jaksa. Hän vastasi, että ulkoiset paineet ovat nyt niin suuret. Taloudellinen tuki lapsiperheille on heikentynyt ja äitien on mentävä töihin. Pilkka uuvuttaa eniten, kirjoitti eräs äiti


        .....


        Tuo keränen hiljensi sen ainakin hetkeksi ;)


      • siis toihan on..

        Nyt kun lukee ton keräsen kirjoituksen uudestaan, niin toihan on sairaan hyvä. Sehän kommentoi julkista keskustelua eikä kirjaa, niin kuin ensivilkasulla oletin.

        Tuollahan on hienoja ja fiksuja ihmisiä kirjoittamassa. Varmaan vl tai joku viidesläinen kun on noin empaattinen ?


      • eiku ei
        saman "keräsen" tekstiä kirjoitti:

        Minusta olisi aika keskittyä uupuneiden auttamiseen ja lakata leimaamasta lestadiolaisperheitä uhreiksi. Kysyin eräältä todella suuren perheen äidiltä, nyt jo isoäidiltä, miksi lestadiolaiset perheet eivät jaksa. Hän vastasi, että ulkoiset paineet ovat nyt niin suuret. Taloudellinen tuki lapsiperheille on heikentynyt ja äitien on mentävä töihin. Pilkka uuvuttaa eniten, kirjoitti eräs äiti


        .....


        Tuo keränen hiljensi sen ainakin hetkeksi ;)

        Eiku olikin näköjään eri Keränen


        Kiireessä Keräsimme Keräsiä keräsin kaksi kerästä


      • uskovainen....
        eiku ei kirjoitti:

        Eiku olikin näköjään eri Keränen


        Kiireessä Keräsimme Keräsiä keräsin kaksi kerästä

        *nostanut sellaisen kuohunnan vl-liikkeen pariin*

        Ei voi kuin nauraa tuolle liikuttavalle mielikuvitusjönglöörille.


      • helluntai uskova
        uskovainen.... kirjoitti:

        *nostanut sellaisen kuohunnan vl-liikkeen pariin*

        Ei voi kuin nauraa tuolle liikuttavalle mielikuvitusjönglöörille.

        Ko kirjan tekijät eivät ole väittäneetkään>>

        Ko kirjoittajat ovat henkisesti häiriintyneitä. Sen näkee kehonkielestä. Häiriintyneisyyden syyt ovat syvällä ja tuska panee tekemään mitä ihmeellisempiä asioita, jotka taas vain lisäävät häiriintyneiden tuskaa. Osoituksena mainitun kirjan ympärille kehitelty näytelmä lääkäreineen. Näytelmänkin aistii kehonkielestä. Edelleen seuraukset näkyvät mm. täällä keskustelussa ja myös kotimaan keskustelussa jossa häiriintynyt ja panikoitunut blokisti kommentoi omia plokejaan pitkillä vuodatuksilla, joista sisältö puuttuu kokonaan. Pelkkää parantumatonta toistoa menneisyydestä.


      • en mikään uskova
        helluntai uskova kirjoitti:

        Ko kirjan tekijät eivät ole väittäneetkään>>

        Ko kirjoittajat ovat henkisesti häiriintyneitä. Sen näkee kehonkielestä. Häiriintyneisyyden syyt ovat syvällä ja tuska panee tekemään mitä ihmeellisempiä asioita, jotka taas vain lisäävät häiriintyneiden tuskaa. Osoituksena mainitun kirjan ympärille kehitelty näytelmä lääkäreineen. Näytelmänkin aistii kehonkielestä. Edelleen seuraukset näkyvät mm. täällä keskustelussa ja myös kotimaan keskustelussa jossa häiriintynyt ja panikoitunut blokisti kommentoi omia plokejaan pitkillä vuodatuksilla, joista sisältö puuttuu kokonaan. Pelkkää parantumatonta toistoa menneisyydestä.

        Harva uskaltaa kertoa totuuden!

        Kirjan ainoa motiivi on saada kolmenkymmenen vl-liikkeessä väsyneen ja katkeroituneen (en tiedä väsymyksen syytä) ihmisen kautta mustamaalattua liike, jotta liikkeestä virtaisi ulos lisää ihmisiä. Toivottu tulos taas osoittaisi väsymyksen ja katkeruuden syyn olevan vl-liike ja sen toimintatavat. Tällainen narsistinen toteutuma helpottaisi Narsistin elämää, koska omalle pahoinvoinnille löytyisi ulkopuolinen syy. Narsistilla on hirvittävä tarve löytää syyllinen joka tukisi hänen heikkoa egoa!

        On ihmisiä jotka käyttävät pääosan lyhyestä elämästä valittamiseen, lähipiiriä ja muita kanssaihmisiä hyväksikäyttäen, itsekkäästi itseä ylistäen ja tehden itsestä marttyyrin. Mielestäni tämä teidän idolinne on hyvä esimerkki sellaisesta.

        Psykologia tunnistaa helposti mainitun ihmistyypin. Näitä löytyy muutama promille ihmiskunnasta, mutta kuitenkin huomattavasti enemmän, kuin 30 uupunutta ihmistä mistä tahansa kaupunkilähiöstä.


      • pääkaupungin vl-mies

        En ollut lukenut tätä ketjua aiemmin mutta nyt osui silmään:

        Tämä oli ihan outo, mutta kopion tähän kun kuulostaa jotenkin "pääkaupungin vl-mieheltä" Lea Keränen

        Voin vakuuttaa sinulle palstakirjoittaja, että minä nimim. "pääkaupungin vl-mies" kirjoittava en todellakaan ole Lea Keränen. Lea Keränen todennäköisesti kirjoittaa kotimaa24-palstalla todellisella nimellään. Minä en ole sinne koskaan mitään kirjoittanut.

        Se, että kirjoitukseni kuulostavat sinusta oudoilta, kertoo jotakin sinun kokemuksestasi, mutta ei kerro vielä paljonkaan minusta.


    • p*skan levittäjä

      Kun te luette noita blogeja, niin te samalla teette blogistista suositun, joka saa rajattomasti palstatilaa ja muuta media-aikaa. Olette osaltanne syyllisiä p.skan levittäjän suosioon. Hävetkää!!!!! Lopettakaa lblogistin ukeminen!

      • Sinulla on hyvä itsetuntemus. Sen näkee nimimerkistäsi.


      • reipmel1
        Melperi1 kirjoitti:

        Sinulla on hyvä itsetuntemus. Sen näkee nimimerkistäsi.

        samoin mellu1


      • 1+5

        "Olette osaltanne syyllisiä p.skan levittäjän suosioon"

        Höpsistä. Eihän mellunkaan suosio johdu siitä että hän klikkaili aikanaan omia avauksia jopa tuhansia kertoi. Sikäli jos on suosittu valman ja heinon mielestä.

        Eläkeläisten palstoja.


    • Aamen

      Aamen

    • Poro ja Jouni

      Yleensä roska myy, nyt ei ! sorry :(

    • ylittyisi

      Olisi hyvä nähdä heidät vielä keskustelemassa tv:ssä vastassa voisi olla srk:n koko jorto-roikka, katsojaluvut

    • seiska1

      Olisi antanut seiska lehteen haastatelun, sehän on juorulehti ja olisivat maksaneet hyvin

      • helluntai uskova

        Seiskaan ikinä kelpaa tommoset jutut. Tapolakin vaikka muistutti itsekin mustaa makkaraa on sentään henkisesti terve eikä vainoa ihmisiä. Ulkonäön puolesta Vuokko vois olla seiskassa, ei juuri tapolasta poikkea.


    • 40+33

      ## vastassa voisi olla srk:n koko jorto-roikka, katsojaluvut ##

      SRK:n johto on niin avuton, että ei siitä mitään olisi tullut!

    • helluntai uskova

      *mutta väitän että Vuokko valehtelee ja liioittelee*


      Voiko sen selvemmin sanoa!

    • Sisar Hesasta

      Nimimerkki: ”halfway” kirjoittaa: ”Vuokolla on tietty oikeutettukin motiivi liioitella kirjaprojektin kannalta. Niin minäkin tekisin jos kirjakauppa ei käy, tai epäilee ettei se käy, (niin kuin minä epäilen ;). En usko että motiivi on raha, vaan se on narsistinen. Ego huutaa Hoosiannaa!!”

      Luin aloituksesi ja ihmettelin, että olet mukana Jumalan valtakunnan työssä! Ei aloituksesi vaikuta ollenkaan uskovaisen kynästä lähteneeltä! Kirjoittelet epäilyksistäsi, etkä siitä mitä tiedät. Olet kuin Simeon noita: Ap.t. 8:20. ”Vaan Pietari sanoi hänelle: sinun rahas olkoon sinun kanssas kadotuksessa, että Jumalan lahjan luulet rahoilla ostettavan.
      21. Ei sinulla ole osaa eikä arpaa tässä sanassa; sillä ei sinun sydämes ole oikia Jumalan edessä.
      22. Sentähden tee parannus sinun pahuudestas, ja rukoile Jumalaa, että sydämes ajatukset sinulle anteeksi annettaisiin.
      23. Sillä minä näen sinun olevan katkerassa sapessa ja vääryyden solmussa.”

      Rakas uskonsisareni, tule yrkälle ja pyydä sydämessäsi vallitsevaa tilaa anteeksi. Sanon sinulle, niin kuin Pietari sanoi Simon noidalle: ”sillä ei sinun sydämes ole oikia Jumalan edessä.
      Sentähden tee parannus sinun pahuudestas, ja rukoile Jumalaa, että sydämes ajatukset sinulle anteeksi annettaisiin.”

      • halftime1

        Menehän mummo ottaa lisää tenoxia :D
        Ymmärrän että sua vi.tuttaa.



        " Vuokko valehtelee, korvat heiluu ;)"

        Ydin tulikin tuossa! Oikein!


      • sivusta kerron..
        halftime1 kirjoitti:

        Menehän mummo ottaa lisää tenoxia :D
        Ymmärrän että sua vi.tuttaa.



        " Vuokko valehtelee, korvat heiluu ;)"

        Ydin tulikin tuossa! Oikein!

        "Menehän mummo"

        Tuolla mummolla on muuten munat, sairasta sakkia...


      • "Olet kuin Simeon noita"

        Noitia vanhoillislestadiolaiset ovatkin - ainakin opetuksensa puolesta.

        VAIN ME!


      • ;).
        Melperi1 kirjoitti:

        "Olet kuin Simeon noita"

        Noitia vanhoillislestadiolaiset ovatkin - ainakin opetuksensa puolesta.

        VAIN ME!

        Hän jolle vastasit väitti olevansa itse vanhoillislestadiolainen. Hassua, kyllä koira koiran tuntee ;)


      • Voi, voi halfway....
        halftime1 kirjoitti:

        Menehän mummo ottaa lisää tenoxia :D
        Ymmärrän että sua vi.tuttaa.



        " Vuokko valehtelee, korvat heiluu ;)"

        Ydin tulikin tuossa! Oikein!

        Vain harvat, mutta te vl-taustaiset hallitsette tuon halveeraamisen, mitätöimisen, ivaamisen ja toisten ihmisten valehtelijoiksi leimaaseen, kun itse olette kasvaneet ja kasvatettu kieron skitsofreenisesti.

        Nimitätte itseänne uskovaisiksi, mutta olette kuin räkyttävät koirat ja nimittelijöitä.

        Oletteko edes ihmisiä, niin mutta, olettehan noita tekouskovaisia, jotka toitottavat sitä harhaoppiaan, jota uskonnoksi nimitätte.


      • Voi, voi halfwaylle
        Voi, voi halfway.... kirjoitti:

        Vain harvat, mutta te vl-taustaiset hallitsette tuon halveeraamisen, mitätöimisen, ivaamisen ja toisten ihmisten valehtelijoiksi leimaaseen, kun itse olette kasvaneet ja kasvatettu kieron skitsofreenisesti.

        Nimitätte itseänne uskovaisiksi, mutta olette kuin räkyttävät koirat ja nimittelijöitä.

        Oletteko edes ihmisiä, niin mutta, olettehan noita tekouskovaisia, jotka toitottavat sitä harhaoppiaan, jota uskonnoksi nimitätte.

        Menehän mummo ottaa lisää tenoxia :D
        Ymmärrän että sua vi.tuttaa.

        " Vuokko valehtelee, korvat heiluu ;)"

        Ydin tulikin tuossa! Oikein!


    • Sisar Hesasta

      Ai sinäkin olet uskovainen! Mikähän meidän tulevaisuus lopulta on, kun näyttää, että uskvaisissa on tekosellaisia. Kun nimimerkin takaa voi huudella, huutaa mitä sydämessä on. Jumala kuitenkin kuulee ja näkee sinne nimimerkin taakse.

      Tuli epäilys, että et olekaan meitä Jumalan lapsijoukon uskovia, vaan olet hellari, sillä kukaan yrkällä ei tuommoisia puhu. Niin mutta siellä ei kylläkään voi puhua nimmarin suojasta.

      En valitettavasti vielä ole mummo, mutta toiveita on, että pian olen. Jospa Jumala antaisi sinulle tunnon, että voisit käydä parannuksen askelille.

      • assman 69

        Menehän mummo ottaa lisää tenoxia!

        ;)


      • tyyne465
        assman 69 kirjoitti:

        Menehän mummo ottaa lisää tenoxia!

        ;)

        VL-harhoista pahin on se tuomitsevuus. Loistaa Suomi 24 -maailmassa myös. Ja oivan tyyli-näytteen antoi myös sihteerikkö-Hänninen, joka oivalsi v. 2013 Pudasjärvellä Suvareiden yhteydessä, että hänen oman kirkkonsa oma piispa on matkalla kadotukseen. Totesi, ettei piispa Salmen antama synninpäästö ole vaikuttavuudeltaan sama kuin uskovan vanhoillis-lestadiolaisen antama synninpäästö. Oli Hänniseltä aika moka noin avoimesti julistaa donatolaisuus-harhaa. Onneks tajusi pian jättää paikkansa.


    • asiat kehiin

      MIssä on asiallinen keskustelu Vuokon ja Ailan kirjasta??? Täällä huutelee sonnilauma aivan päättömiä. Ryhtiä edes vähän kirjoituksiin!

    • ada T

      Vuokko on ihana ihminen ja kirjoittaa asiallisesti vanhoillislestadiolaisuudesta ja sen ongelmista. Kirjoituksissa suhtaudutaan kriittisen asiallisesti aiheisiin ilman mitään mustamaalausta ja haukkumista. Ne, jotka haukkuvat Vuokkoa siitä, ovat itse luoneet oman negatiivisen kuvan Vuokosta ja kirjoittavat sen kuvan mukaan. Mutta se on sitten kovin subjektiivista vailla mitään todellisuuspohjaa!

      • gay.m

        Menehän ukko nukkumaan.


    • vl nilsiästä

      ### Menehän ukko nukkumaan. ###

      Näin meillä vanhoillislestadiolaisuudessa vastataan ja kirjoitetaan asiallisesti! Eiks oo hyvä!

    • >Usko, toivo ja raskaus -kirja on nostanut sellaisen kuohunnan vl-liikkeen pariin, etten olisi ikinä, en kuuna kullan valakiana uskonut sitä kirjoittaessamme niin käyvän.**
      - noin
      siis luki jossain kotimaan kolumnissa johon juuri törmäsin täällä olleen suoran linkin kautta.

      Tämä on minun mielipide ja osittain arvaus, mutta väitän että Vuokko valehtelee ja liioittelee. Haiseeeeee ja näkyy läpi kaikesta toiminnasta, korvat heiluu ;)<

      Itse taas ihmettelen miten tämän aiheen ympärille liittyy luulemista kuten aloittajankin pohdinnasta käy esille.

      Todellisuushan on ja alan ihmiset ovat tienneet sen iät ajat, miten moni asia vaikuttaa ihmisen/ lapsen kehitykseen samalla tavalla. Esim. sotien jälkeinen työntäyteinen aika vei lapsilta vanhempien ajan. Aivan samalla tavalla kuin monen yrittäjän yritys vie lapselta ajan. Samoin alkoholi vie monelta lapselta vanhempien ajan. Samoin suurperheissä sisarukset. Tai ei välttämättä tarvitse olla edes suurperhe, niin joku lapsista voi kokokea itsensä ulkopuoliseksi johtuen äidin sylin puutteesta.

      Moni ihminen ei edes ymmärrä, miten äidin vaikutussuhde on erittäin merkityksellinen lapsen / ihmisen kehityksessä. Tämä ainutkertainen suhde aktivoituu/ alkaa kehityjsensä jo vauvan ollessa kohdussa.
      On täysin puppua ja luulemista, miten tämän suhteen voisi korvata isä tai sisarukset.
      Vanhempien sisarusten osallistuminen nuormepien sisarustensa hoitoon suurperheissä ei korvaa tätä suhdetta. No, toki fyysinen hyvinvointi tulee hoidetuksi, mutta ei äiti suhdetta. Suhteen näivettyminen ilmenee juuri siinä, miten syliä vaille jäänyt lapsi jää tähän kiinni (kaipaamaan ylikorostetuksi) ja terve itsenäöistyminen vanhemmista häiriintyy.
      Kun/ jos lapsi saa tyydytetyä sisäisesti tämän suhteen/ omaa tahtiaan , niin lapsi itsenäistyy askelettain itsenäiseksi ihmiseksi.
      Näiden alueiden vaikutus näkyy vasta lapsen aikuisuudessa ja seurustelusuhteessa/ avioelämässä.

      PS.

      Asian viereen, mutta lähelle kuitenkin. Raamatussa ei liiemmin tunneta käsitettä anteeksi pyytäminen,- vaan ainoastaan koko painotus,- ajatellen ihmisen kehitystä on anteeksi antamisessa. Väitämpä, miten anteeksi pyytämisen odotus on lihallisuutta ja anteeksi antaminen Pyhästä Hengestä.

      • EL-hahmo

        Olisiko SRK:n ex-pääsihteerillä aika pahoitella piispan synninpäästöön liit. lausuntoa? Tapahtui siis SUVAREILLA v. 2013.


      • markkulievonen.
        EL-hahmo kirjoitti:

        Olisiko SRK:n ex-pääsihteerillä aika pahoitella piispan synninpäästöön liit. lausuntoa? Tapahtui siis SUVAREILLA v. 2013.

        Olen täysin sivullinen ja en tunne koko asiaa. Aiheeseen liittyen punaisena lankana näen miten uupuneita äitejä tulisi auttaa ja ehkäistä UUPUMUSTA ja samoin lasten positiivisen kehityksen turvaamista. Lapseen vaikuttaa jo kielteisesti uupuneen äidin vierellä kasvaminen.

        Mutta, todellisuus on tällä aluyeella myös ihmeellinen. Ns uusavuttomat, jotka uupuvat jo ensimmäisen lapsen syntyessä ja perheen perustamisessa. Näilläkin on kosketuspintaa pohdittavaan aiheeseen.

        Niin, toivoisin hartaasti että pohtiminen siirrettäisiin kokonaan pois lestaadiolaisuudesta ja pohdittaisiin ihmistä / perhettä yleensä. Olipa suurperhe vaikka ateisitinen, niin samat ongelmat he tulevat kohtaamaan. Vastuun näkemisesta ja sen kantamisesta lie kysymys ja erikosesti ymmärryksen laajnetumisesta nähdä kokoaisuus.
        Ei JUMALA tahdo taakoittaa ihmistä,- vaan kuten Jeesus lupasi, niin antaa elämä ja rauha ja jokaiselle oikean kokoinen ies. "Minun ikeeni on sovelias ja taakkani keveä".
        Jotain on pahasti mennyt pieleen, jos usko Jeesukseen tuo pitkäkestoisen uuopumuksen perheen äidille.
        Muuten,- missä luuraavat uupuneet isät? Ottavatko he etäisyyttä tilenteeseen?


    • Ajatelkaa itsekkäät!

      Pitäisikö kaikkien tehdä 20 lasta? Miten yhteiskunta pystyisi elättämään heidät?

    • a++

      A

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      297
      3276
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1619
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1331
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1240
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1220
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1034
    Aihe