Logiikka, tuo paras ystävämme!

faust72

1. Mikäli jumala on olemassa on olemassa olento joka on kaikkivoipa, kaikkitietävä ja hyvä.

2. Mikäli sellainen olento olisi olemassa, ei maailmassa olisi turhaa kärsimystä.

3. Maailmassa ON turhaa kärsimystä.


Ergo : jumala ei ole olemassa.

81

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimen omaan! Erittäin hyvin kirjoitettu. Tästä voimme jälleen kerran tulla siihen lopputulokseen, että Jumala on vain mielikuvitus olento.

      Kun ajattelee mitä kaikkea pahaa maailmassa tapahtuu ja kuinka sairas maailma on. Niin tästä voisi päätellä että ehkä saatana on olemassa.

    • "3. Maailmassa ON turhaa kärsimystä."

      Mitä, turhaa kärsimystä !? Mikäli olen yhtään ymmärtänyt näitä ex-puistokemistiuskovaisia, niin kaikki kärsimys on ihan meidän ihmisten ansaitsemaa. Masturbointi, homoseksuaalisuus, naispappeus ja avioerot - siinä on neljä syytä sille, että kärsimyksemme jatkuu. Siinä on logiikkaa: mitä enemmän onanointia, sen enemmän maa järisee. Ehkä se Paratiisi saapuu maan päälle, kun ihmiset oppivat nukkumaan kädet peiton päällä.

      • 6+1

        Änkyräfundamentalisteja olisikin reilusti vähemmän jollei Jahve olisi päättänyt tehdä homoja ja runkkareita. Nuo kaksi asiaa ovat näille koko kristinuskon pohja ja perusta.


      • "Mitä, turhaa kärsimystä"

        Oletan että ylläoleva on rabulismia, mutta koska kysymys voi nousta muualtakin, annan esimerkin turhasta kärsimyksestä.

        Lapsi onnistuu eksymään metsään. Ukkosilma yllättää ja salama iskee ja metsäpalo syntyy. Tuli saartaa lapsen ja pikkuparka kärsii rankasti monta päivää ennekuin kuolema lopulta tulee.

        Tämä skenaario on mielestäni esimerkki turhasta kärsimyksestä. Otin nyt lapsen tähän tarinaan, mutta yhtä hyvin se voisi olla metsäkauris joka kärsii. Kärsimys on kärsimystä.


      • Eli sinun mielestäsi minun takia kärsimys jatkuu, koska vetelen joskus kouraan. Myös äitini ja isäni takia kärsimys jatkuu, koska he ovat eronneet.

        Eiköhän myös suurin osa ihmisistä ole masturboinut jossain vaiheessa elämää

        Homojakin on aika paljon maailmassa ja tulee varmaan aina olemaan. Eli sinun logiikalla tuo kärsimys jatkuu niin kauan kun ihmisiä on maapallolla.


      • ---
        ateisti81 kirjoitti:

        Eli sinun mielestäsi minun takia kärsimys jatkuu, koska vetelen joskus kouraan. Myös äitini ja isäni takia kärsimys jatkuu, koska he ovat eronneet.

        Eiköhän myös suurin osa ihmisistä ole masturboinut jossain vaiheessa elämää

        Homojakin on aika paljon maailmassa ja tulee varmaan aina olemaan. Eli sinun logiikalla tuo kärsimys jatkuu niin kauan kun ihmisiä on maapallolla.

        Sinun sarkasmitutkasi taitaa olla epäkunnossa...


      • eikö vain?
        --- kirjoitti:

        Sinun sarkasmitutkasi taitaa olla epäkunnossa...

        Hän vain jatkoi sarkasmia, sinun tutkasi on sekaisin :)


      • Narkkienkeli
        eikö vain? kirjoitti:

        Hän vain jatkoi sarkasmia, sinun tutkasi on sekaisin :)

        Sinun viestisi on selvää ironiaa.


      • kärsimyksestä..
        6+1 kirjoitti:

        Änkyräfundamentalisteja olisikin reilusti vähemmän jollei Jahve olisi päättänyt tehdä homoja ja runkkareita. Nuo kaksi asiaa ovat näille koko kristinuskon pohja ja perusta.

        Kun perehtyy syvälliseen uudempaan tai jopa satoja vuosia vanhaan kristilliseen kirjallisuuteen, saa uskosta hyvin erilaisen vaikutelman, kuin se, mikä on paljolti nykyisin esillä. Itse uskon perusasiat eivät juuri poikkea, mutta suhde esim. kärsimykseen avautuu uudella tavalla. Se voi kasvattaa, tai voi opettaa uskonkilvoitusta vaikeuksista ja ahdingosta huolimatta...sisäinen yhteys Jumalaan siirtää huomion pois huolista, sairauksista yms. Raamatun henkilöille kärsimys oli tuttua; se ei automaattisesti ollut paha asia. Toki ihmiselle suodaan iloja, paranemista,ahdistuksessa olevia halutaan auttaa. Lähimmäisenrakkaus saa syvällisiä merkityksiä.

        Sielunvihollinen yrittää tehdä uskomme Jeesukseen tyhjäksi monella tavoin ja siksi meillä on usein sisäisiä taisteluja, joiden voittaminen vahvistaa uskoa. Paljon järjettömän tuntuista kärsimystä aiheuttavat pahan voimat, mutta eniten ihmisen julmuus ja välinpitämättömyys. Kokemattomana joudun menemään osittain vanhan fraasin taakse, missä emme tiedä Jumalan ajatuksia. Kuitenkin nöyryys, katumus ja armo syvällisesti ymmärrettynä saa meidät suostumaan Jumalan tahtoon kaikessa, joka on parhaaksemme vaikkemme etenkään vastoinkäymisten alkaessa sitä tahtoisi hyväksyä. En osaa enkä pysty lyhyesti selittämään näitä, mutta nämä ajatukset ovat monen koettelemia ja toimineet. Yksioikoinen "logiikka" johtaa umpikujaan, eikä pelkkä filosofinen pohdiskelu vie pitkälle. Jumalan Pyhä Henki on avannut näitä asioita monille kokeneille "pyhille".

        Toisten syntien pohdiskelu ja voimakkaat tuomiot ovat usein pinnallisia ja harkitsemattomasti esitettyjä. Emme kukaan ole toisen tuomari, ja se voi olla vain inhimillistä vihanpurkausta, jotta tuntisi itsensä paremmaksi. Aina voi synnistä varoittaa, mutta tuomiovaltaa ihmisellä ei ole. Toisten syntien pohdiskelusta tulisi päästä sen sijaan hengelliseen kilvoitteluun ja esim. esirukoukseen toisten puolesta ja inhimilliseen auttamiseen.


    • "3. Maailmassa ON turhaa kärsimystä.


      Ergo : jumala ei ole olemassa."



      Toisaalta, vaikka jumala olisikin, onko hänen olemassaolonsa yhtä tyhjän kanssa. Kerta ei kykene tai ei halua ihmisiä auttaa?

      On siis olemassaololtaan kuin taidoiltaa yhtä pätevä, kuin mikä tahansa huuhaa jumala niistä kaikista mahdollisista jumalista joihin ihmiskunta on olemassaolonsa aikana uskonut.

    • ateismi =

      Syntiinlankeemus toi kärsimyksen, mutta kerran kaikki paha on poissa, kun Jumala luo uudet taivaan ja uuden maan. Ilm. 21.

      • "Syntiinlankeemus toi kärsimyksen"

        Eihän tuo asiaa muuta miksikään.


      • ertert kirjoitti:

        "Syntiinlankeemus toi kärsimyksen"

        Eihän tuo asiaa muuta miksikään.

        "Syntiinlankeemus toi kärsimyksen

        Nyt puhutaankin turhasta kärsimyksestä. Teidän jumalannehan on hyvä.

        Mikä jumala hyväksyy kärsimyksen jolla ei ole mitään "moraalista" perustaa?

        Paha jumala eikö? No, jos jumala kerran ON hyvä, miten selität turhan kärsimyksen?


      • Nasse.
        faust72 kirjoitti:

        "Syntiinlankeemus toi kärsimyksen

        Nyt puhutaankin turhasta kärsimyksestä. Teidän jumalannehan on hyvä.

        Mikä jumala hyväksyy kärsimyksen jolla ei ole mitään "moraalista" perustaa?

        Paha jumala eikö? No, jos jumala kerran ON hyvä, miten selität turhan kärsimyksen?

        Eihän kärsimys ole turhaa, Raamatun Jumalahan nauttii siitä.

        Jopa niin paljon että tarinan mukaan ainokaisen Poikansa murhasi kiduttamalla.


        Sellainen Rkastava ja Kaikkiavaltias, Armollinen Jumala.

        Miten Ihanaa! Ramen!


      • Luojalle kiitollinen
        faust72 kirjoitti:

        "Syntiinlankeemus toi kärsimyksen

        Nyt puhutaankin turhasta kärsimyksestä. Teidän jumalannehan on hyvä.

        Mikä jumala hyväksyy kärsimyksen jolla ei ole mitään "moraalista" perustaa?

        Paha jumala eikö? No, jos jumala kerran ON hyvä, miten selität turhan kärsimyksen?

        Syntiinlankeemuksen myötä syntyi kiistakysymys siitä, kenellä on oikeus
        hallita maan päällä? Sitä tässä ollaan ratkaisemassa. Jehova on antanut
        aikaa ihmiskunnalle näyttää, miten he kykenevät hallitsemaan ilman hänen
        ohjaustaan.

        Jehova ei puutu tämän maailman tilanteisiin vielä. Hän sallii
        kaiken tapahtuvan, jotta tuolle kiistakysymykselle saadaan lopullinen
        ratkaisu. Ei hän kuitenkaan anna pahan voittaa, vaan tulee Kaikkivaltiaana
        toimimaan valtakuntansa välityksellä ennen kuin lopullinen tuho täällä
        maan päällä tapahtuisi.

        Kaikki joutuvat silloin toteamaan, että me tarvitsemme Luojaa ohjaamaan toimiamme, jotta voimme menestyä. Hän on samalla varannut meille pelastuskeinon ja aikaa, jotta voisimme siihen tarttua. Hän ei halua
        että kukaan tuhoutuisi, vaan että kaikki pelastuisivat, mutta ei pakota ketään
        valitsemaan elämää. Tässä voimme käyttää omaa vapauttamme valita -
        elämä tai kuolema. Kaikki vain eivät valitettavasti tiedä että valinta on tehtävä,
        kun siitä ei heille ole kerrottu. Miksi ei?

        Luoja tulee poistamaan valtakuntahallituksensa välityksellä, jonka Kuninkaana
        toimii Jeesus Kristus, täältä maan päältä kaikki pahuuden aiheuttajat.
        Ensimmäisenä tullaan poistamaan "Suuri Babylon" eli Raamatun mukainen
        väärän uskonnon maailmanmahti. ( Ilm 17:1,2,5,16,17; 18:8 )

        Mitä meidän tulisi tehdä jotta voisimme pelastua?

        Raamattu antaa tähän vastauksen miten toimia.


    • fda

      Itse ajattelen että jos luojajumala olisi, hän olisi paha, vaikutuskykynsä menettänyt tai vähintäänkin välinpitämätön. Tietysti luojajumala on turha oletus.

    • Valkoparta...

      Mikä on jalo totuus kärsimyksestä? Se on syntymän kärsimys, vanhenemisen kärsimys, sairauden kärsimys, kuoleman kärsimys; rakkaista eroon joutumisen kärsimys, vihollisten kohtaamisen kärsimys, kärsimys kun joutuu kohtaamaan sen, mitä ei halua ja kärsimys siitä, kun on vaarassa menettää sen, minkä haluaisi pitää. Lyhyesti, viiden aggregaatin¹ jokainen aspekti on kärsimystä.

      Mikä on jalo totuus kärsimyksen syystä? Se on halu ja jälleensyntymä, johon liittyy intohimo ja joka on täydellistä omistautumista sille sun tälle.

      Mikä on jalo totuus kärsimyksen lakkaamisesta? Se on täydellinen hylkääminen, luopuminen, puhdistautuminen ja uudelleensyntymisen toiveen, intohimon ja sille sun tälle omistautumisen laannuttaminen. Se on täydellinen vapaus halusta, halujen tyynnyttäminen ja haluamisen lopettaminen.

      Mikä on tie, joka johtaa kärsimyksen lakkaamiseen? Se on jalo kahdeksanosainen tie, johon kuuluu oikea näkemys, oikea ajattelu, oikea puhe, oikea toiminta, oikea elinkeino, oikea ponnistelu, oikea tarkkaavaisuus ja oikea keskittyminen.

      — Buddha

      • Kuin kaksi marjaa

        Sami-a ja Buddha.


      • Valkoparta...
        Kuin kaksi marjaa kirjoitti:

        Sami-a ja Buddha.

        Paitsi, että Buddha oli ateisti.


    • Epäasiallinen vitsin tynkä. Aiheena logiikka.

      > > Maikkeli, Ralffi, Ruusperi ja kumppanit...
      > >
      > > Suumahheri Mikaeli ol juttusil Keke Ruusperin kans ko Keke käytti
      > > sanaa "logiikka". "Mikä semmone logiikka o?" kysys Maikkeli.
      > > "No", sanos Keke, "Otetaas esimerkki. Onko sulla ruohonleikkuri?". "On,
      > > on" vastas Maikkeli.
      > > "Nonii", Keke sanos, "Logiikan mukaan sul on sillo nurmikkoki".
      > > "Nii onki!! Kaik sääki tiäräs" innostus Maikkeli.
      > > Keke jatko: "Ja siitä loogisesti päätellen sinulla on myös
      > > talo, eikö niin?".
      > > Maikkeli hihkus "nii onki, kui sää VOIS tiättä tommossi!!"
      > > Keke jatkoi "Ja kun sinulla on talo, voisi ajatella, että
      > > sulla on vaimo myös".
      > > "No nii o, Corinna", kiljus Maikkeli ja ol intto piukas.
      > > Keke totesi "Ja siitä päättelen, että sinulla on vaimo, niin
      > > et ole homo.
      > > Tätä kutsutaan logiikaksi"
      > >
      > > No Maikkeli lähti siit sit ja Ralffi tul kysymä et mitäs juttelitta
      > > Keken kans. "Logiikast", rehvastel Maikkeli.
      > > "Mitä semmone o?", kysys Ralffi.
      > > "No mää anna esimerki", sanos Maikkeli, "Onk sul ruaholeikkuri?"
      > > Joho Ralffi sanos et "Ei ol".
      > > Maikkeli siihe et "Loogiset ajatelle se tarkotta et sää OLES HOMO!!!"

    • valistunut

      Ihminen on itse luonut kärsimyksensä, sillä olemme, maailmankaikkeuden mahtavimman voiman syyn ja seurauksen lain alaisia joka toimii sisäisenä meissäkin.
      Mitä kylvämme sitä niitämme, eli tuo laki luo seuraukset teoillemme
      , ja sen tulosta on sitten tämä kaaosmainen yhteiskunta

      Joten on meistä itsestämme kiinni, että elämmekö kärsimyksessä, ja tuskassa, eikä kukaan voi meitä auttaa siinä asiassa, sillä vain omakohtaisesti oivaltamalla sen tosiasian miksi elämme niinkuin elämme, vapauttaa meidät tuosta kärsimyksen pyörästä.

      Kun ihmisten enemmistö tekee näin, niin kärsimys ja tuska päättyy
      ja voimme elää autuaallista elämää, ja koko yhteiskunta muuttuu sen mukaiseksi

      • "Ihminen on itse luonut kärsimyksensä"

        Voisitko kertoa meille, miten ihminen on luonut esimerkiksi maanjäristykset.


      • Kyllästynyt

        Sitä kylvämme, mitä niitämme? Tukeeko todellisuus mielestäsi todellakin tuota väitettä? Olen vahvasti eri mieltä. Toki joissakin tapauksissa se toimii - teet rikoksen, jäät kiinni, saat rangaistuksen. Mutta ei maailma ole noin yksinkertainen.

        Paljonko vauva on ehtinyt kylvää, kun hänet väkivalloin surmataan ja näin niitetään?

        Ja ei, ei ole meistä itsestämme kiinni, elämmekö kärsimyksessä ja tuskassa. Sekin pätee johonkin rajaan asti, mutta ei rajan yli. Ihminen voi kärsiä tavattomista kivuista päivästä toiseen johtuen sairaudesta tai vammasta, jota hän ei mitenkään ole itse aiheuttanut. Tai hän voi kärsiä masennuksesta, johon mikään hoito ei auta eikä kärsimys lopu.

        Varsin julmaa tuo logiikka. Että itse on kaiken aiheuttanut. Mutta toki toimii, ellei tunne empatiaa. Sitten voi vain syyttää kärsivää.


      • Epäjumalienkieltäjä

        "Ihminen on itse luonut kärsimyksensä"

        Onko kristityn sanoma vaikkapa syöpäsairaan lapsen vanhemmille, että lapsen syöpä on ihan oikein ja ansaittua?

        Outoja olette.


      • Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        "Ihminen on itse luonut kärsimyksensä"

        Onko kristityn sanoma vaikkapa syöpäsairaan lapsen vanhemmille, että lapsen syöpä on ihan oikein ja ansaittua?

        Outoja olette.

        Niinhän se menee kristittyjen mielestä.

        Vammainen lapsi on itse valinnut vammansa, Hiv/Aids lapsi on sairaudensa ansainnut koska Jumala rankaisee häntä.


    • Tai ehkä hän onkin olemassa, mutta ei vaan välitä **skaakaan.

    • 1213

      "Maailmassa ON turhaa kärsimystä."

      Millä perusteella?

      Ja ihan yleisesti ottaen, onko mikään tässä maailmassa epäturhaa?

      • "Millä perusteella?"

        Sille ei ole mitään järjellistä syytä.


      • Luonnonmullistus tuhoaa kyliä ja kaupunkeja. Ihmisiä vahingoittuu, vammautuu ja kuolee. Kuulostaa minusta turhalta kärsimykseltä.

        Äläkä viitsi väittää, että ellei joku tai jokin erikseen tapa ihmistä, niin ihminen eläisi ikuisesti.


    • Porinpojka

      "1. Mikäli jumala on olemassa on olemassa olento joka on kaikkivoipa, kaikkitietävä ja hyvä.

      2. Mikäli sellainen olento olisi olemassa, ei maailmassa olisi turhaa kärsimystä.

      3. Maailmassa ON turhaa kärsimystä.


      Ergo : jumala ei ole olemassa."


      Tämä logiikkasi ei toimi.

      Alussa ihminen ei tiennyt hyvästä ja pahasta tai oikeasta ja väärästä muutakuin sen, että Jumalan käsky (älä syö hyvän ja- pahantiedonpuusta) rikkominen on väärin ja pahaa.
      Ihminen valitsi tehdä sen yhden ainoan asian jonka tiesi olevan väärin ja näin hän paholaisen houkuttelemana totteli pahuutta, hänen lihansa turmeltui, maa kirottiin ja kärsimys tuli maailmaan.

      Jumala voisi poistaa kaiken pahuuden maailmasta vaikka heti, mutta sitten Hänen täytyisi poistaa ihmisiltä, joko vapaa tahto, tai tieto pahuudesta.

      Olisiko se hyvä teko Jumalalta?
      Eikö se poistaisi ihmisen vapauden jos hän ei enää voisi valita noudattaako hyvää vai pahaa, tai jos hän ei tietäisi vaihtoehdoista?

      Asiaa pitää katsoa myös iäisyys näkökulmasta.
      Sinäkin olet vasta syntynyt maailmaan ja iäisyys on edessä.
      Tuomitsetko Jumalan pahaksi sen takia että Hän ehkä yrittää kouluttaa sinua iäisyyttä varten?


      Summasummarum.

      "1. Mikäli jumala on olemassa on olemassa olento joka on kaikkivoipa, kaikkitietävä ja hyvä."

      Minä uskon että Tämän kaltainen Jumala on olemassa, ja juuri sen takia luotan Häneen, vaikka kohtaankin elämässä kärsimystä yms.

      Room.8
      18 Sillä minä päätän, että tämän nykyisen ajan kärsimykset eivät ole verrattavat siihen kirkkauteen, joka on ilmestyvä meihin.
      19 Sillä luomakunnan harras ikävöitseminen odottaa Jumalan lasten ilmestymistä.
      20 Sillä luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle-ei omasta tahdostaan, vaan alistajan-kuitenkin toivon varaan,
      21 koska itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen.
      22 Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti;
      23 eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta.
      24 Sillä toivossa me olemme pelastetut, mutta toivo, jonka näkee täyttyneen, ei ole mikään toivo; kuinka kukaan sitä toivoo, minkä näkee?
      25 Mutta jos toivomme, mitä emme näe, niin me odotamme sitä kärsivällisyydellä.

      • Väitättekö te tosissanne että maailmassa ei olisi turhaa kärsimystä?

        Annoin jo tuolle aikaisemmin yhden esimerkin. Väitättekö että lapsi kärsii omasta vapaasta tahdostaan?

        Eli kun esimerikiksi USA pommitti Vietnamilais, Laolais ja Cambodjalaiskyliä napalmilla, niin ne palavat lapset valitisvat tämän kärsimyksensä itse? Miten?

        Lapsi joka kärsii Pohjoiskorealaisessa vankileirissä eikä ole edes jumalista kuullutkaa saa siis syyttää ihan itseään? Niinkö?


      • Valkoparta...
        faust72 kirjoitti:

        Väitättekö te tosissanne että maailmassa ei olisi turhaa kärsimystä?

        Annoin jo tuolle aikaisemmin yhden esimerkin. Väitättekö että lapsi kärsii omasta vapaasta tahdostaan?

        Eli kun esimerikiksi USA pommitti Vietnamilais, Laolais ja Cambodjalaiskyliä napalmilla, niin ne palavat lapset valitisvat tämän kärsimyksensä itse? Miten?

        Lapsi joka kärsii Pohjoiskorealaisessa vankileirissä eikä ole edes jumalista kuullutkaa saa siis syyttää ihan itseään? Niinkö?

        Millä tavalla sinä määrittelet turhan kärsimyksen? Mikälainen kärsimys ei ole turhaa?


      • Valkoparta... kirjoitti:

        Millä tavalla sinä määrittelet turhan kärsimyksen? Mikälainen kärsimys ei ole turhaa?

        "Millä tavalla sinä määrittelet turhan kärsimyksen?"

        Sellainen kärsimys jota kärsimykseen syytön kokee. Kärsimys jonka on itse itselleen aiheuttanut ei kuulu tähän.

        Mikäli jumala on hyvä, ja senhän ainakin kristityt väittävät, hänen tulisi estää syyttömien kärsimykset. Muuten jumala on paha jolloin häntä ei ollenkaan tulisi palvoa tai sitten asia on niin että jumalaa ei ole.


      • Valkoparta... kirjoitti:

        Millä tavalla sinä määrittelet turhan kärsimyksen? Mikälainen kärsimys ei ole turhaa?

        Lähes kaikki kärsimys on turhaa. Kärsimyksen mystifiointi ja sen perusteleminen henkisellä kasvulla tai muulla sellaisella on mielestäni lähinnä osoitus älyllisestä epärehellisyydestä.
        Kärsi kärsi, kirkkaamman kruunun saat, on ehkä lohduttava kuvitelma, mutta tuskin kärsimys tai kipu ketään jalostaa. Usein käy aivan päin vastoin.


      • ex-Q

        "1. Mikäli jumala on olemassa on olemassa olento joka on kaikkivoipa, kaikkitietävä ja hyvä."
        --> Kaikkitietävä ja -voipa, hyvä entiteetti, ei olisi sallinut, tai ainakaan jatkaisi, kärsimyksen olemassaoloa. Miksikö? No siksi, että määritelmällisesti hyvä on pahan vastakohta ja kärsimys ei ole hyvä (asia). Toki voimme kiistellä siitä, onko sadomasokistille kärsimys hyvä, vai paha asia, mutta se mitä sanoilla hyvä ja paha tarkoitetaan, ja mitkä asiat niihin liitetään on suomenkielessä ihan selkeät määritelmät.

        Toisin sanoen jumalasi ei ole hyvä, mikäli hän sallii kärsimyksen olemassaolon. Syntiinlankeemus ei tätä asiaa muuta, koska hyvä (olento) on myös anteeksiantavainen. Lisäksi kaikkitietävä entiteetti olisi tiennyt jo etukäteen syntiinlankeemuksen tapahtuvan. Samalla argumentilla menee romukoppaan myös vapaatahto kärsimyksen aiheuttajana...


      • Kyllästynyt

        Millä perusteella ihminen sen tiesi? Pointtihan oli, ettei ihminen erota hyvää pahasta. Ihminen sai yhden tiedon, että älä syö, ja toisen tiedon, että syö vaan. Tietämättä hyvästä ja pahasta ihminen toteutti synnynnäistä uteliaisuuttaan ja söi. Hyvä yritys kuitenkin kääntää tuo syntiinlankeemustarina edes etäisestä loogiseksi.

        Millä perustelet, että Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon? Mistä se esimerkiksi Raamatussa ilmenee? Lukuisat kohdat viestittävät päinvastaista, mutta sinulla varmasti on jotain puoltavaa sille ajatuksellesi?

        Mielenkiintoista, että näet arvokkaampana pahantekijän vapaan tahdon kuin viattoman kärsimyksen poistamisen. Noinko toimii mielestäsi myös hyvä Jumala? Että kun nainen joukkoraiskataan ja heitetään happoa päälle ja jätetään kuolemaan, on tärkeää, että pahantekijät saivat vapaasti tehdä tuon tekonsa ja olisi paha, jos heiltä olisi se mahdollisuus otettu pois?


      • siinä se on sanottu
        agnoskepo kirjoitti:

        Lähes kaikki kärsimys on turhaa. Kärsimyksen mystifiointi ja sen perusteleminen henkisellä kasvulla tai muulla sellaisella on mielestäni lähinnä osoitus älyllisestä epärehellisyydestä.
        Kärsi kärsi, kirkkaamman kruunun saat, on ehkä lohduttava kuvitelma, mutta tuskin kärsimys tai kipu ketään jalostaa. Usein käy aivan päin vastoin.

        Harvoin, todella harvoin voi lukea näin selkeää tekstiä, josta ei voi olla kuin täysin samaa mieltä. Luulisinpa, ihan oman henkilökohtaisen kärsimiskokemukseni kautta, että ihminen pyrkii aina rakentamaan elämästään kehityspositiivisen tarinan. Sivumennen sanoen sitä tehdään historian ja evoluutionkin suhteen perin herkästi.

        Sillä taipumuksella on epäilemättä jotain tekemistä eloonjäämisvietin kanssa.


      • Porinpojka
        Kyllästynyt kirjoitti:

        Millä perusteella ihminen sen tiesi? Pointtihan oli, ettei ihminen erota hyvää pahasta. Ihminen sai yhden tiedon, että älä syö, ja toisen tiedon, että syö vaan. Tietämättä hyvästä ja pahasta ihminen toteutti synnynnäistä uteliaisuuttaan ja söi. Hyvä yritys kuitenkin kääntää tuo syntiinlankeemustarina edes etäisestä loogiseksi.

        Millä perustelet, että Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon? Mistä se esimerkiksi Raamatussa ilmenee? Lukuisat kohdat viestittävät päinvastaista, mutta sinulla varmasti on jotain puoltavaa sille ajatuksellesi?

        Mielenkiintoista, että näet arvokkaampana pahantekijän vapaan tahdon kuin viattoman kärsimyksen poistamisen. Noinko toimii mielestäsi myös hyvä Jumala? Että kun nainen joukkoraiskataan ja heitetään happoa päälle ja jätetään kuolemaan, on tärkeää, että pahantekijät saivat vapaasti tehdä tuon tekonsa ja olisi paha, jos heiltä olisi se mahdollisuus otettu pois?

        "Millä perusteella ihminen sen tiesi? Pointtihan oli, ettei ihminen erota hyvää pahasta. Ihminen sai yhden tiedon, että älä syö, ja toisen tiedon, että syö vaan. Tietämättä hyvästä ja pahasta ihminen toteutti synnynnäistä uteliaisuuttaan ja söi. "

        Tottakai tiesi, muutenhan Jumala ei tietenkään olisi pitänyt heitä vastuullisena siitä.

        Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi;

        "Millä perustelet, että Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon? Mistä se esimerkiksi Raamatussa ilmenee? Lukuisat kohdat viestittävät päinvastaista, mutta sinulla varmasti on jotain puoltavaa sille ajatuksellesi?"


        No eikö sinulla ole vapaata tahtoa?

        "Mielenkiintoista, että näet arvokkaampana pahantekijän vapaan tahdon kuin viattoman kärsimyksen poistamisen. Noinko toimii mielestäsi myös hyvä Jumala? Että kun nainen joukkoraiskataan ja heitetään happoa päälle ja jätetään kuolemaan, on tärkeää, että pahantekijät saivat vapaasti tehdä tuon tekonsa ja olisi paha, jos heiltä olisi se mahdollisuus otettu pois?"

        En jaksa kirjoittaa nyt pitkästi. Tässä tiivistettynä:

        https://www.youtube.com/watch?v=cv85tvudi7Y


      • Rapanhapakko
        Porinpojka kirjoitti:

        "Millä perusteella ihminen sen tiesi? Pointtihan oli, ettei ihminen erota hyvää pahasta. Ihminen sai yhden tiedon, että älä syö, ja toisen tiedon, että syö vaan. Tietämättä hyvästä ja pahasta ihminen toteutti synnynnäistä uteliaisuuttaan ja söi. "

        Tottakai tiesi, muutenhan Jumala ei tietenkään olisi pitänyt heitä vastuullisena siitä.

        Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi;

        "Millä perustelet, että Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon? Mistä se esimerkiksi Raamatussa ilmenee? Lukuisat kohdat viestittävät päinvastaista, mutta sinulla varmasti on jotain puoltavaa sille ajatuksellesi?"


        No eikö sinulla ole vapaata tahtoa?

        "Mielenkiintoista, että näet arvokkaampana pahantekijän vapaan tahdon kuin viattoman kärsimyksen poistamisen. Noinko toimii mielestäsi myös hyvä Jumala? Että kun nainen joukkoraiskataan ja heitetään happoa päälle ja jätetään kuolemaan, on tärkeää, että pahantekijät saivat vapaasti tehdä tuon tekonsa ja olisi paha, jos heiltä olisi se mahdollisuus otettu pois?"

        En jaksa kirjoittaa nyt pitkästi. Tässä tiivistettynä:

        https://www.youtube.com/watch?v=cv85tvudi7Y

        Luomiskertomuksen Jumala valehteli ja Käärme puhui totta. Aatami ja Eeva eivät kuolleet sinä päivänä kuten Jumala sanoi vaan tulivat tietoisiksi hyvästä ja pahasta kuten Käärme sanoi. Jumala/Jumalat monikossa sitten säikähtivät että kohta ihminen on heidän kaltaisensa, jos syö myös Elämän Puusta. Jolloin vasta olisi tullut kuolemattomaksi.

        Jumala siis valehteli, Käärme puhui totta. Rinnasteinen tarina kreikkalaisten Prometheus-myytlle, ja koko pointti on tottelemattomuus paaskaa puhuvalle öykkärille. Jollaista tottelevaista "moraalia" hihhulina varmaan haluat.


      • Epäjumalienkieltäjä

        "Ihminen valitsi tehdä sen yhden ainoan asian jonka tiesi olevan väärin ja näin hän paholaisen houkuttelemana totteli pahuutta, hänen lihansa turmeltui, maa kirottiin ja kärsimys tuli maailmaan."

        Eli sinusta on oikein, jos lapsesi hakataan raajarikoksi rangaistukseksi isoisäsi tekemästä rikoksesta? Minä olenkin ihmetellyt mitä erikoista on kristityssä moraalissa, mutta nyt ymmärrän, että onhan se kerrassaan omalaatuista.


      • agnoskepo kirjoitti:

        Lähes kaikki kärsimys on turhaa. Kärsimyksen mystifiointi ja sen perusteleminen henkisellä kasvulla tai muulla sellaisella on mielestäni lähinnä osoitus älyllisestä epärehellisyydestä.
        Kärsi kärsi, kirkkaamman kruunun saat, on ehkä lohduttava kuvitelma, mutta tuskin kärsimys tai kipu ketään jalostaa. Usein käy aivan päin vastoin.

        "Lähes kaikki kärsimys on turhaa. Kärsimyksen mystifiointi ja sen perusteleminen henkisellä kasvulla tai muulla sellaisella on mielestäni lähinnä osoitus älyllisestä epärehellisyydestä."

        Tottakai asia on näin. Minä käytän vain kristittyjen omia uskoja perustana filosofiselle keskustelulle.


      • ex-Q
        Porinpojka kirjoitti:

        "Millä perusteella ihminen sen tiesi? Pointtihan oli, ettei ihminen erota hyvää pahasta. Ihminen sai yhden tiedon, että älä syö, ja toisen tiedon, että syö vaan. Tietämättä hyvästä ja pahasta ihminen toteutti synnynnäistä uteliaisuuttaan ja söi. "

        Tottakai tiesi, muutenhan Jumala ei tietenkään olisi pitänyt heitä vastuullisena siitä.

        Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi;

        "Millä perustelet, että Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon? Mistä se esimerkiksi Raamatussa ilmenee? Lukuisat kohdat viestittävät päinvastaista, mutta sinulla varmasti on jotain puoltavaa sille ajatuksellesi?"


        No eikö sinulla ole vapaata tahtoa?

        "Mielenkiintoista, että näet arvokkaampana pahantekijän vapaan tahdon kuin viattoman kärsimyksen poistamisen. Noinko toimii mielestäsi myös hyvä Jumala? Että kun nainen joukkoraiskataan ja heitetään happoa päälle ja jätetään kuolemaan, on tärkeää, että pahantekijät saivat vapaasti tehdä tuon tekonsa ja olisi paha, jos heiltä olisi se mahdollisuus otettu pois?"

        En jaksa kirjoittaa nyt pitkästi. Tässä tiivistettynä:

        https://www.youtube.com/watch?v=cv85tvudi7Y

        "En jaksa kirjoittaa nyt pitkästi. Tässä tiivistettynä: Evil, Pain, Suffering = NO GOD? a C.S. Lewis response"
        ---> Vaikka video yrittikin tuoda ratkaisua pahan ongelmaan kristittyjen näkökulmasta, niin se kuitenkin epäonnistui siinä.

        Jos kerran universumi tarvitsee pahuutta, niin olisiko kaikkivoipa Jumala voinut kuitenkin luoda universumin ilman pahuutta? Jos ei, niin hän ei ole kaikkivoipa. Jos olisi taasen pystynyt tähän, niin miksi pahuus luotiin? Tässä kohtaa videossa puhuttiin vapaastatahdosta, joten selvennetään hieman tuota vapaantahdon ongelmaa. Olisko Jumala kyennyt luomaan universumin ilman pahuutta, säilyttäen vapaantahdon? Jos ei, niin hän ei ole kaikkivoipa. Jos kyllä, niin kysymys kuuluu edelleen, että miksi pahuus luotiin?

        Johtopäätöksenä on siis, kuten sen videon värssyistäkin pystyi toteamaan, että jumalversionne ei ole kaikkivoipa.


      • Valkoparta...
        agnoskepo kirjoitti:

        Lähes kaikki kärsimys on turhaa. Kärsimyksen mystifiointi ja sen perusteleminen henkisellä kasvulla tai muulla sellaisella on mielestäni lähinnä osoitus älyllisestä epärehellisyydestä.
        Kärsi kärsi, kirkkaamman kruunun saat, on ehkä lohduttava kuvitelma, mutta tuskin kärsimys tai kipu ketään jalostaa. Usein käy aivan päin vastoin.

        Kun puhutaan henkisestä kärsimyksestä, niin se on pääasiassa kasvattavaa. Tai se ainakin antaa mahdollisuuden kasvaa. Voihan sitä tietysti hakata päätään seinää loputtomasti, jos haluaa. Mutta kärsimyksessä ei pidä jäädä piehtaroimaan ja luulla, että se olisi jotenkin ylevää. Henkinen kärsimys on juuri osoitus siitä, että jokin on pielessä. Ja buddhalaisuuden mukaan se on pielessä juuri korvien välissä. Siinä miten havainnoi maailmaa. Fyysisen kivun ja kärsimyksen suhteen asia ei ole ihan yhtä selvä


      • Porinpojka kirjoitti:

        "Millä perusteella ihminen sen tiesi? Pointtihan oli, ettei ihminen erota hyvää pahasta. Ihminen sai yhden tiedon, että älä syö, ja toisen tiedon, että syö vaan. Tietämättä hyvästä ja pahasta ihminen toteutti synnynnäistä uteliaisuuttaan ja söi. "

        Tottakai tiesi, muutenhan Jumala ei tietenkään olisi pitänyt heitä vastuullisena siitä.

        Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi;

        "Millä perustelet, että Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon? Mistä se esimerkiksi Raamatussa ilmenee? Lukuisat kohdat viestittävät päinvastaista, mutta sinulla varmasti on jotain puoltavaa sille ajatuksellesi?"


        No eikö sinulla ole vapaata tahtoa?

        "Mielenkiintoista, että näet arvokkaampana pahantekijän vapaan tahdon kuin viattoman kärsimyksen poistamisen. Noinko toimii mielestäsi myös hyvä Jumala? Että kun nainen joukkoraiskataan ja heitetään happoa päälle ja jätetään kuolemaan, on tärkeää, että pahantekijät saivat vapaasti tehdä tuon tekonsa ja olisi paha, jos heiltä olisi se mahdollisuus otettu pois?"

        En jaksa kirjoittaa nyt pitkästi. Tässä tiivistettynä:

        https://www.youtube.com/watch?v=cv85tvudi7Y

        Vielä kerran, tuossa videossa puhutaan mitä ihmiset tekevät toisilleen ja miten valitsevat pahuuden ja siten tuottavat kärsimystä.

        Kuten moni on todennut, kaikki kärsimys on turhaa, mutta jos oletetaan että videolla esitetty kärsimys on "suunniteltua" ja jotenkin liittyy syntiinlankeamukseen ja vapaaseen tahtoon niin väitän vieläkin että annettuni esimerkki ei kuulu tähän kategoriaan. Tämä on TURHAA kärsimystä jota hyvä jumala ei voisi hyväksyä :

        "Lapsi eksyy metsään. Ukkosilma yllättää, salama iskee ja metsäpalo syntyy. Tuli saartaa lapsen ja pikkuparka kärsii rankasti monta päivää ennekuin kuolema lopulta tulee."

        Miten hyvä jumala (kuten kristityt väittävät jumalansa olevan, voisi olla hyvä ja samalla antaa tällaisen tapahtua?


      • Valkoparta... kirjoitti:

        Kun puhutaan henkisestä kärsimyksestä, niin se on pääasiassa kasvattavaa. Tai se ainakin antaa mahdollisuuden kasvaa. Voihan sitä tietysti hakata päätään seinää loputtomasti, jos haluaa. Mutta kärsimyksessä ei pidä jäädä piehtaroimaan ja luulla, että se olisi jotenkin ylevää. Henkinen kärsimys on juuri osoitus siitä, että jokin on pielessä. Ja buddhalaisuuden mukaan se on pielessä juuri korvien välissä. Siinä miten havainnoi maailmaa. Fyysisen kivun ja kärsimyksen suhteen asia ei ole ihan yhtä selvä

        "Kun puhutaan henkisestä kärsimyksestä, niin se on pääasiassa kasvattavaa."

        Höpöhöpö.

        "Voihan sitä tietysti hakata päätään seinää loputtomasti, jos haluaa."

        Se, että kärsimys loppuu, ei tarkoita sitä, että se kasvattaisi.


      • Kyllästynyt
        Porinpojka kirjoitti:

        "Millä perusteella ihminen sen tiesi? Pointtihan oli, ettei ihminen erota hyvää pahasta. Ihminen sai yhden tiedon, että älä syö, ja toisen tiedon, että syö vaan. Tietämättä hyvästä ja pahasta ihminen toteutti synnynnäistä uteliaisuuttaan ja söi. "

        Tottakai tiesi, muutenhan Jumala ei tietenkään olisi pitänyt heitä vastuullisena siitä.

        Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi;

        "Millä perustelet, että Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon? Mistä se esimerkiksi Raamatussa ilmenee? Lukuisat kohdat viestittävät päinvastaista, mutta sinulla varmasti on jotain puoltavaa sille ajatuksellesi?"


        No eikö sinulla ole vapaata tahtoa?

        "Mielenkiintoista, että näet arvokkaampana pahantekijän vapaan tahdon kuin viattoman kärsimyksen poistamisen. Noinko toimii mielestäsi myös hyvä Jumala? Että kun nainen joukkoraiskataan ja heitetään happoa päälle ja jätetään kuolemaan, on tärkeää, että pahantekijät saivat vapaasti tehdä tuon tekonsa ja olisi paha, jos heiltä olisi se mahdollisuus otettu pois?"

        En jaksa kirjoittaa nyt pitkästi. Tässä tiivistettynä:

        https://www.youtube.com/watch?v=cv85tvudi7Y

        Eli vastauksesi tiivistettynä ovat, että vaikka Raamattu ei niin sano, sinä tiedät. Raamatulla niitä et osannut perustella. Minäkin olen eri mieltä Raamatun kanssa, ei siinä.


      • Ei rek AG
        ertert kirjoitti:

        "Kun puhutaan henkisestä kärsimyksestä, niin se on pääasiassa kasvattavaa."

        Höpöhöpö.

        "Voihan sitä tietysti hakata päätään seinää loputtomasti, jos haluaa."

        Se, että kärsimys loppuu, ei tarkoita sitä, että se kasvattaisi.

        Olen sitä mieltä, että mikä tahansa kärsimys pikemminkin katkeroittaa kuin kasvattaa.
        Itselläni oli varhaisessa keski-iässä vaikea kriisi avioeron takia. Kyllähän se varmaan teki vahvemmaksi, mutta samalla kovemmaksi ja kyynisemmäksi. En pitäisi sitä kasvattavana ainakaan positiivisessa mielessä.
        Kärsimys on asia, jota järkevä ihminen pyrkii välttämään, on se fyysistä tai henkistä.

        Mielestäni kokonaan toinen asia on rajojensa haku niin, että menee tarkoituksella oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. En ole extremeurheilija, mutta vielä vanhana äijänäkin haen joskus rajoja mutta niin, että tilanne on kuitenkin koko ajan omassa hallinnassa. Samaa voi tehdä myös henkisellä puolella. Sellaisen mukavuusalueen ulkopuolelle menemisen uskon olevan kasvattavaa.


      • Valkoparta...
        Ei rek AG kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, että mikä tahansa kärsimys pikemminkin katkeroittaa kuin kasvattaa.
        Itselläni oli varhaisessa keski-iässä vaikea kriisi avioeron takia. Kyllähän se varmaan teki vahvemmaksi, mutta samalla kovemmaksi ja kyynisemmäksi. En pitäisi sitä kasvattavana ainakaan positiivisessa mielessä.
        Kärsimys on asia, jota järkevä ihminen pyrkii välttämään, on se fyysistä tai henkistä.

        Mielestäni kokonaan toinen asia on rajojensa haku niin, että menee tarkoituksella oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. En ole extremeurheilija, mutta vielä vanhana äijänäkin haen joskus rajoja mutta niin, että tilanne on kuitenkin koko ajan omassa hallinnassa. Samaa voi tehdä myös henkisellä puolella. Sellaisen mukavuusalueen ulkopuolelle menemisen uskon olevan kasvattavaa.

        Katkeruus on kärsimystä? Vai eikö ole?


      • pijghoyg0
        Valkoparta... kirjoitti:

        Katkeruus on kärsimystä? Vai eikö ole?

        Kärsimys katkeroittaa... katkeruus on kärsimystä...
        Missä hitossa on se kasvaminen?


      • Valkoparta...
        pijghoyg0 kirjoitti:

        Kärsimys katkeroittaa... katkeruus on kärsimystä...
        Missä hitossa on se kasvaminen?

        Se on siinä kun katkeruutta ei enää ole. Mutta kuten sanoin, aina voi hakata päätään seinään vaikka koko elämänsä ajan.


    • olematon jumala

      "2. Mikäli sellainen olento olisi olemassa, ei maailmassa olisi turhaa kärsimystä."

      Niin mutku Jumala on hyvä. Nimittäin tuottamaan kärsimystä.
      Jumala on vielä teini, joka ei ole oppinut auttamaan ketään.
      Jumala on sokea ja kuuro, mykkä pas-ka.
      Olemme Jumalan kuvia, joten hän on läski gorilla.

    • että näin

      "1. Mikäli jumala on olemassa on olemassa olento joka on kaikkivoipa, kaikkitietävä ja hyvä."

      Premissi on väärä. Entä jos jumala ei olekaan kaikkivoipa, kaikkitietävä tai edes hyvä? Ainakaan raamatun jumala ei ole mitään noista. Jo pelkästään perisynnin käsite osoittaa nuo vääriksi määritelmiksi jumalasta.

      Toki jumalan olemassaolo on äärimmäisen epätodennäköistä noista ristiriidoista huolimatta.

      • tästä se

        Jumala on vain pahoinvoipa. Siksi kaikki saavat kärsiä.


      • tästä se kirjoitti:

        Jumala on vain pahoinvoipa. Siksi kaikki saavat kärsiä.

        Jos Jumala onkin sairastunut krooniseen vakavaan masennukseen, mihin ei lääkkeet ta sähkö hoito auta. Ja ei tämän takia pysty tekemään mitään.


      • tästä se
        ateisti81 kirjoitti:

        Jos Jumala onkin sairastunut krooniseen vakavaan masennukseen, mihin ei lääkkeet ta sähkö hoito auta. Ja ei tämän takia pysty tekemään mitään.

        Näin sen täytyy olla. Jumala potee apatiaansa jossain Andromedan tähtisumun kylmällä kuulla per-se jäässä.


      • "Premissi on väärä. Entä jos jumala ei olekaan kaikkivoipa, kaikkitietävä tai edes hyvä?"

        Premissi on siis haettu kristittyjen uskovaisten omista sanoista. Yritin sillä saada debattia aikaiseksi.

        En usko jumaliin itse.


      • että näin
        faust72 kirjoitti:

        "Premissi on väärä. Entä jos jumala ei olekaan kaikkivoipa, kaikkitietävä tai edes hyvä?"

        Premissi on siis haettu kristittyjen uskovaisten omista sanoista. Yritin sillä saada debattia aikaiseksi.

        En usko jumaliin itse.

        He eivät luekaan raamattua, vaan ovat luoneet oman mielikuvitusolennon, joka osin muistuttaa Abrahamilaista jumalaa kulttuurisista syistä. Jos lukisivat raamattua, ymmärtäisivät, että heidän luomansa jumala ei ole mitään noista.


    • 5+6

      Premissi on väärä, koska se olettaa että kaikkivoipa henkimaailman entiteetti on alisteinen samalle logiikalle ja moraalikoodistolle kuin ihminen.

      Otetaan vähän ontuva vertaus: Kävelin juuri pihalla muurahaispolun ylitse. Polulla joukko muurahaisia raahasi kastematoa kohti pesäänsä. Olenko minä nyt paha ihminen koska en estänyt kastemadon turhaa kärsimystä? Kastemato ainakin olisi varmasti sitä mieltä, jos kykenisi moiseen ajatteluun.

      Minä henkilökohtaisesti en tunne itseäni sen paremmaksi tai huonommaksi ihmiseksi, olisin sitten toiminut miten päin tahansa tuossa tilanteessa.

      • heh heh

        Paitsi että sinä et ole luonut noita muurahaisia, etkä kastematoa. Etkä ole myöskään kaikkitietävä tai kaikkivoipa.... hyvyydestä en osaa sanoa mitään. Vertauksesi on siis huono.


      • 5+9
        heh heh kirjoitti:

        Paitsi että sinä et ole luonut noita muurahaisia, etkä kastematoa. Etkä ole myöskään kaikkitietävä tai kaikkivoipa.... hyvyydestä en osaa sanoa mitään. Vertauksesi on siis huono.

        Muurahaisen ja kastemadon kannalta voisin hyvinkin olla.

        Pointtini ei myöskään ollut tuo vertaus, jonka jo mainitsinkin olevan ontuva. Pointtini oli, että mikään ei edellytä tai edes anna olettaa kaikkivaltiaan henkiolennon toimivan samoissa logiikan ja moraalin viitekehyksissä kuin me. Jumalan itsensä, tai jonkun jumalaa vastaavan entiteetin mielestä jumalan toimet voivat olla hyviä (tai oikeammin ehkä olla olematta pahoja), sillä emme me voi tietää miten tuollaisen olennon moraali (jos sellaista edes on) toimii.

        Premissi on siis mielestäni yksiselitteisesti väärä, tai ainakin siinä tehdään muitakin oletuksia.


      • Epäjumalienkieltäjä

        "Premissi on väärä, koska se olettaa että kaikkivoipa henkimaailman entiteetti on alisteinen samalle logiikalle ja moraalikoodistolle kuin ihminen."

        Jos jumalat irrotetaan kokonaan ihmiselle relevantista etiikasta ja moraalista, niin mitä virkaa niille jää? Jos meidän mielestämme vaikkapa lasten vahingoittaminen on väärin ja jumalien mielestä se kuuluu asiaan, niin miksi haluaisimme palvoa jumalia? Pelostako?

        "Kävelin juuri pihalla muurahaispolun ylitse. Polulla joukko muurahaisia raahasi kastematoa kohti pesäänsä. Olenko minä nyt paha ihminen koska en estänyt kastemadon turhaa kärsimystä?"

        Miksi muurahaisten näännyttäminen nälkään olisi oikein? Sen sijaan jos tehtäväsi olisi suunnitella ekosysteemi, niin olisiko sinusta oikein suunnitella se niin, että suurin osa eläimistä kuolee tuskallisesti muiden tappamana, tauteihin tai nälkään ennen kuin ne itse ehtivät lisääntyä?


      • 15+6
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        "Premissi on väärä, koska se olettaa että kaikkivoipa henkimaailman entiteetti on alisteinen samalle logiikalle ja moraalikoodistolle kuin ihminen."

        Jos jumalat irrotetaan kokonaan ihmiselle relevantista etiikasta ja moraalista, niin mitä virkaa niille jää? Jos meidän mielestämme vaikkapa lasten vahingoittaminen on väärin ja jumalien mielestä se kuuluu asiaan, niin miksi haluaisimme palvoa jumalia? Pelostako?

        "Kävelin juuri pihalla muurahaispolun ylitse. Polulla joukko muurahaisia raahasi kastematoa kohti pesäänsä. Olenko minä nyt paha ihminen koska en estänyt kastemadon turhaa kärsimystä?"

        Miksi muurahaisten näännyttäminen nälkään olisi oikein? Sen sijaan jos tehtäväsi olisi suunnitella ekosysteemi, niin olisiko sinusta oikein suunnitella se niin, että suurin osa eläimistä kuolee tuskallisesti muiden tappamana, tauteihin tai nälkään ennen kuin ne itse ehtivät lisääntyä?

        "Jos jumalat irrotetaan kokonaan ihmiselle relevantista etiikasta ja moraalista, niin mitä virkaa niille jää?"

        Jaa-a. Ihan mitä niille halutaan jäävän, mutta se ei ole tämän keskustelun pointti. Vaikkapa maailmankaikkeuden alkuunpanijan rooli. Tai olla se joka vinssaa auringon taivaalle aina aamusta. Tai toimia keskustelun aiheena paremman puutteessa.

        Tuon aloitusviestin voisi tiivistää näin: "Jumala ei ole kaikkivaltias, koska hän on alisteinen logiikalle." Mielestäni siinä mennän perse edellä puuhun (ja itse asiassa väite kumoaa jo itse itsensä), vaan oikeammin sen pitäsi kuulua "Koska jumala on kaikkivaltias, hän ei ole alisteinen logiikalle." Jumala voi siis luoda niin ison kiven että ei pysty sitä nostamaan, nostaa sen harteilleen ja jatkaa matkaansa edelliseen ihmetekoonsa.


      • uskonnot sairaita
        15+6 kirjoitti:

        "Jos jumalat irrotetaan kokonaan ihmiselle relevantista etiikasta ja moraalista, niin mitä virkaa niille jää?"

        Jaa-a. Ihan mitä niille halutaan jäävän, mutta se ei ole tämän keskustelun pointti. Vaikkapa maailmankaikkeuden alkuunpanijan rooli. Tai olla se joka vinssaa auringon taivaalle aina aamusta. Tai toimia keskustelun aiheena paremman puutteessa.

        Tuon aloitusviestin voisi tiivistää näin: "Jumala ei ole kaikkivaltias, koska hän on alisteinen logiikalle." Mielestäni siinä mennän perse edellä puuhun (ja itse asiassa väite kumoaa jo itse itsensä), vaan oikeammin sen pitäsi kuulua "Koska jumala on kaikkivaltias, hän ei ole alisteinen logiikalle." Jumala voi siis luoda niin ison kiven että ei pysty sitä nostamaan, nostaa sen harteilleen ja jatkaa matkaansa edelliseen ihmetekoonsa.

        Jos jumala ei ole alisteinen logiikalle tai ihmisten moraalille, eikö se tee uskonnosta aika vaarallisen ja "jumalan käskyillä" voidaan perustella mitä vaan kauheuksia?


      • 19+2
        uskonnot sairaita kirjoitti:

        Jos jumala ei ole alisteinen logiikalle tai ihmisten moraalille, eikö se tee uskonnosta aika vaarallisen ja "jumalan käskyillä" voidaan perustella mitä vaan kauheuksia?

        Niinhän sillä on perusteltu läpi historian. Mutta tuokin on taas eri aihe kuin yrittää logiikan avulla todistaa jumalaa olevaksi tai olemattomaksi.


      • Kertokaa
        19+2 kirjoitti:

        Niinhän sillä on perusteltu läpi historian. Mutta tuokin on taas eri aihe kuin yrittää logiikan avulla todistaa jumalaa olevaksi tai olemattomaksi.

        Logiikan avulla sitä ei voikaan todistaa olemassaolevaksi tai olemattomaksi. Miksi siis uskoa?


      • Epäjumalienkieltäjä
        15+6 kirjoitti:

        "Jos jumalat irrotetaan kokonaan ihmiselle relevantista etiikasta ja moraalista, niin mitä virkaa niille jää?"

        Jaa-a. Ihan mitä niille halutaan jäävän, mutta se ei ole tämän keskustelun pointti. Vaikkapa maailmankaikkeuden alkuunpanijan rooli. Tai olla se joka vinssaa auringon taivaalle aina aamusta. Tai toimia keskustelun aiheena paremman puutteessa.

        Tuon aloitusviestin voisi tiivistää näin: "Jumala ei ole kaikkivaltias, koska hän on alisteinen logiikalle." Mielestäni siinä mennän perse edellä puuhun (ja itse asiassa väite kumoaa jo itse itsensä), vaan oikeammin sen pitäsi kuulua "Koska jumala on kaikkivaltias, hän ei ole alisteinen logiikalle." Jumala voi siis luoda niin ison kiven että ei pysty sitä nostamaan, nostaa sen harteilleen ja jatkaa matkaansa edelliseen ihmetekoonsa.

         "Koska jumala on kaikkivaltias, hän ei ole alisteinen logiikalle."

        Yritätkö selitellä, että maailmassa on aiheetonta kärsimystä, koska Jumalan ei tarvitse olla looginen? Aika epätoivoiselta vaikuttaa.


      • 9+9
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

         "Koska jumala on kaikkivaltias, hän ei ole alisteinen logiikalle."

        Yritätkö selitellä, että maailmassa on aiheetonta kärsimystä, koska Jumalan ei tarvitse olla looginen? Aika epätoivoiselta vaikuttaa.

        Etkö osaa lukea? Sanon, että koska kaikkivaltias jumala ei määritelmällisesti ole alisteinen logiikalle, ei sellaisen olemassaoloa tai olemattomuutta voi logiikan avulla yrittää todistaa.


      • 11+4
        Kertokaa kirjoitti:

        Logiikan avulla sitä ei voikaan todistaa olemassaolevaksi tai olemattomaksi. Miksi siis uskoa?

        Uskon syitäkin saat etsiä niiltä jotka uskovat, sekään ei ole tämän keskustelun aihe. Ja eikö logiikka nimenomaan silloin kerro kyseessä olevan uskon asia kun emme kerran faktoja voi asiasta löytää?


    • teisti

      Että voisi olla olemassa hyvää ja pahaa tulee olla jokin korkeanpi auktoriteetti joka määrittelee ne. Muussa tapauksessa kaikki tapahtumat, tapahtui ne ihmiselle tai eläimelle on vain tapahtumia jonkun subjektin mielestä hyviä jonkun mielestä huonoja, ei pohjimmiltaan mitään erityistä.

      Sama pätee tekoihin, jos ei ole Jumalaa joka määrittelee moraalin, on ihmisten antamat moraaliset näkemykset, näkemyksiä jotka eivät ole toinen toistaan parempia tai perustellumpia.

      Eli: jos on olemassa hyviä ja pahoja asioita, jotka on kaikkina aikoina ja kaikissa kulttuureissa samat, siis ihmisten mielipiteistä huolimatta, on olemassa Jumala.

      • kai ymmärrät?

        Ne "jumalan" moraalikäsetykset on ihmisen antamia siinä, missä muutkin moraalikäsitykset. Ihminen sen jumalankin on luonut.


      • uskonto on sairasta

        Onko sukupuolielinten silpominen sinusta moraalisesti oikein? Tai seksuaalisten vähemmitöjen tappaminen? Tai vääräuskoisten tappaminen? Niitä perustellaan jumalan antamalla absoluuttisena käskyllä. Jos kaikki moraali johdettaisiin taikauskoisista uskomuksista ja niitä pidettäisiin absoluuttisina, tämä maailma olisi suorastaan hirveä paikka elää.


      • 13+5

        Ei se noinkaan ole. Ihan yhtälailla on premissit metsässä sinullakin.


      • teisti
        uskonto on sairasta kirjoitti:

        Onko sukupuolielinten silpominen sinusta moraalisesti oikein? Tai seksuaalisten vähemmitöjen tappaminen? Tai vääräuskoisten tappaminen? Niitä perustellaan jumalan antamalla absoluuttisena käskyllä. Jos kaikki moraali johdettaisiin taikauskoisista uskomuksista ja niitä pidettäisiin absoluuttisina, tämä maailma olisi suorastaan hirveä paikka elää.

        Vaikka Raamatussa onkin epäilyttäviä kohtia on Jumalaan uskominen perusta uskoa oikeuteen, hyvään ja pahaan. Jos Raamatusta lukee vain esittämäsi kohdat ja alkaa toteuttamaan niitä, on kyseessä sairas uskonto. Raamatua tulee lukea kokonaisuudesta käsin, irrottamatta asioita kontekstista, sanotaanhan sielä esim "älä tapa"


      • teist
        13+5 kirjoitti:

        Ei se noinkaan ole. Ihan yhtälailla on premissit metsässä sinullakin.

        Voitko perustella.


      • teisti
        kai ymmärrät? kirjoitti:

        Ne "jumalan" moraalikäsetykset on ihmisen antamia siinä, missä muutkin moraalikäsitykset. Ihminen sen jumalankin on luonut.

        Sinä ateisti, minä teisti:)


      • teisti kirjoitti:

        Vaikka Raamatussa onkin epäilyttäviä kohtia on Jumalaan uskominen perusta uskoa oikeuteen, hyvään ja pahaan. Jos Raamatusta lukee vain esittämäsi kohdat ja alkaa toteuttamaan niitä, on kyseessä sairas uskonto. Raamatua tulee lukea kokonaisuudesta käsin, irrottamatta asioita kontekstista, sanotaanhan sielä esim "älä tapa"

        "Jos Raamatusta lukee vain esittämäsi kohdat ja alkaa toteuttamaan niitä, on kyseessä sairas uskonto."

        Itse kuvittelisin, että mahdollisesti yliluonnollisen entiteetin sanelemaa tekstiä pitäisi lukea ja arvioida yksilölähtöisesti. Toteutuuko jokin asia, vaikka jumalan hyvyys, kaikkien yksilöiden kohdalla? Löytyykö Raamatusta kohtia, joissa toiset kärsivät Jumalan teoista toisten hyötyessä siitä? Kärsiikö joku yksilö turhaan jumalan antamasta käskystä tai teosta?

        Jos asettaa omalla jumalalleen attribuutteja kuten universaali hyvyys ja laupeus, niin tottakai niiden olisi toteuduttava joka lauseessa kirjassa. Ja näinhän ei ole.


      • tapa tapa
        teisti kirjoitti:

        Vaikka Raamatussa onkin epäilyttäviä kohtia on Jumalaan uskominen perusta uskoa oikeuteen, hyvään ja pahaan. Jos Raamatusta lukee vain esittämäsi kohdat ja alkaa toteuttamaan niitä, on kyseessä sairas uskonto. Raamatua tulee lukea kokonaisuudesta käsin, irrottamatta asioita kontekstista, sanotaanhan sielä esim "älä tapa"

        Edellä esitetyt kohdat on kirjoitettu Ramattuun. Ne tarkoittavat konteksrissaankin juuri sitä, mitä niissä sanotaan. Raamatun "älä tapa" koskee yksityishenkilöä. Raamatussa määrätään kuolemantuomio useista rikkomuksista.


      • Epäjumalienkieltäjä

        "Eli: jos on olemassa hyviä ja pahoja asioita, jotka on kaikkina aikoina ja kaikissa kulttuureissa samat, siis ihmisten mielipiteistä huolimatta, on olemassa Jumala."

        Evoluutio selittää yhteiset moraalikäsitykset. Jos kysyt minkälaiset säännöt toivoisit olevan vallalla siinä yhteisössä, jossa sinun lapsenlapsesi kasvattavat lapsiaan löydät juuri ne säännöt jotka ovat olleet yleisiä kaikissa ihmisyhteisöissä.

        Alunperin moraali on yhteisön selviytymiskeino. Mitään jumalallista moraalinsanelijaa ei siis tarvita.

        PS. Voisitko kertoa esimerkin omasta moraalikäsityksestäsi, joka sinulla on "mielipiteistäsi huolimatta"?


      • 6+18
        teist kirjoitti:

        Voitko perustella.

        "Että voisi olla olemassa hyvää ja pahaa tulee olla jokin korkeanpi auktoriteetti joka määrittelee ne."

        Tälle väitteellesi et esitä mitään perusteita. Eikä niitä ole olemassakaan.

        "Muussa tapauksessa kaikki tapahtumat, tapahtui ne ihmiselle tai eläimelle on vain tapahtumia jonkun subjektin mielestä hyviä jonkun mielestä huonoja, ei pohjimmiltaan mitään erityistä."

        Asiahan on juurikin näin. Ei ole olemassa mitään absoluuttista hyvää tai pahaa, kaikki riippuu kontekstista. Aivan kuten minua ei juurikaan liikuta muurahaiset ja madot, ei muurahaisia ja matoja varmaankaan kovinkaan paljoa sureta nälkään kuolevat lapset.


    • lellero

      Sanottu varmaan aikaisemminkin, mutta oikeasti jumalan olemassaololla ei ole mitään merkitystä, koska hän on varsin p*ska jätkä: hän keskittyy mielummin runkkaamisestsa ja homoseksuaalisuudesta rankaisemiseen, kuin kärsivien auttamiseen.

    • joo-0

      1. Kaikella olemassaolevalle on alkusyy

      2. Jumalalla ei ole alkusyytä

      3. Siispä Jumalaa ei ole olemassa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      93
      4397
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4366
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4036
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2947
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2571
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2133
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      341
      2112
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2069
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1685
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1452
    Aihe