Virrankäyttö

raahattava

Olen aina käyttänyt pöytäkonetta.

Jos hankin kannettavan, niin onko siitä haittaa jos hyvin paljon pidän sitä pistorasiaan kytketynä, koska paikassa missä kuitenkin eniten operoin koneella minulla on tämä mahdollisuus? Tuntuisi pöljältä käyttää akkua aina loppuun kun sähköäkin on helposti tarjolla.

20

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Akun ottaisin tässätapauksessa pois koneesta ja käyttäisin sitä esim kerran kuukaudessa koneessa siten että tyhjentäisin sen puolilteen ja lataisin täyteen.

      • 1stMacFinn

        En kyllä jaksa tänä päivänä ymmärtää tätä akun irottamismaniaa? Siinä ei ole pienintäkään järkeä. Akku kuluu joka tapauksessa eikä liene ylivoimaista silloin tällöin irrottaa laturin johto koneesta ja käyttää sitä akulla. Ja taas piuha kiinni.

        Lisäksi edelleen todella monen läppärin akku on osa sen runkorakennetta eikä sitä ole tarkoitettu irrotettavaksi.

        Pistätkö kännykänkin akun kotona jääkaappiin ja käytät virtajohdon kanssa?

        Mun nykyinen läppäri on 3 vuotias, akku edelleen 91 % alkuperäisestä enkä koskaan ota sitä irti ja jääkaappiin. Akulla käytän silloin tällöin tunnista kolmeen ja taas virtajohto kiinni.


      • 1stMacFinn kirjoitti:

        En kyllä jaksa tänä päivänä ymmärtää tätä akun irottamismaniaa? Siinä ei ole pienintäkään järkeä. Akku kuluu joka tapauksessa eikä liene ylivoimaista silloin tällöin irrottaa laturin johto koneesta ja käyttää sitä akulla. Ja taas piuha kiinni.

        Lisäksi edelleen todella monen läppärin akku on osa sen runkorakennetta eikä sitä ole tarkoitettu irrotettavaksi.

        Pistätkö kännykänkin akun kotona jääkaappiin ja käytät virtajohdon kanssa?

        Mun nykyinen läppäri on 3 vuotias, akku edelleen 91 % alkuperäisestä enkä koskaan ota sitä irti ja jääkaappiin. Akulla käytän silloin tällöin tunnista kolmeen ja taas virtajohto kiinni.

        Enpä ymmärrä minäkään, monessa koneessa on kuitenkin automatiikka, joka huolehtii, että se akku tyhjentyy ja pysyy sopivalla varauksella koko ajan.
        Hyvin toimii lähes 15 vuotta vanhan IBM:n akku 1-2 tuntia kuten 10 vuotta vanhan FS:n.

        Voi toki olla sitten ne muoviset halvimmat kuluttajaläppärit, mutta niissä on kyllä ongelmia kauan ennen akun simahtamista.


      • timekillerx kirjoitti:

        Enpä ymmärrä minäkään, monessa koneessa on kuitenkin automatiikka, joka huolehtii, että se akku tyhjentyy ja pysyy sopivalla varauksella koko ajan.
        Hyvin toimii lähes 15 vuotta vanhan IBM:n akku 1-2 tuntia kuten 10 vuotta vanhan FS:n.

        Voi toki olla sitten ne muoviset halvimmat kuluttajaläppärit, mutta niissä on kyllä ongelmia kauan ennen akun simahtamista.

        Kestää paremmin ja pidempään.


      • vapunen kirjoitti:

        Kestää paremmin ja pidempään.

        Onko sillä nyt oikeasti väliä kestääkö se akku 15 vai 20 vuotta kun en tosiaan järkevää käyttötarkoitusta tuolle T22 muutenkaan keksi, kun sen käyttöelinaika on kuitenkin loppu?

        Enpä usko 20 vuotta vanhasta toimivasta akusta museossakaan hirveästi rahaa saavani.


      • timekillerx kirjoitti:

        Onko sillä nyt oikeasti väliä kestääkö se akku 15 vai 20 vuotta kun en tosiaan järkevää käyttötarkoitusta tuolle T22 muutenkaan keksi, kun sen käyttöelinaika on kuitenkin loppu?

        Enpä usko 20 vuotta vanhasta toimivasta akusta museossakaan hirveästi rahaa saavani.

        On. Ei tarvitse ostaa muutaman vuoden välein uutta ja läppäri saattaa toimia hyvinkinm sen 10-vuotta.


      • vapunen kirjoitti:

        On. Ei tarvitse ostaa muutaman vuoden välein uutta ja läppäri saattaa toimia hyvinkinm sen 10-vuotta.

        Luitko viestiä?
        Enpä ole ostanut muutaman vuoden välein uutta akkua kun edelleen toimii 1,5-2 tuntia lähes 15 vuotta vanha akku ja läppärillä samanverran ikää.
        Sen käyttöelinaika on kuitenkin loppu (IE se on liian hidas mihinkään järkevään)


    • 7-8

      Itselläni on ollut pelkkiä kannettavia tietokoneita vuodesta 1993 alkaen, ja olen aina irrottanut akun kotikäytössä. Vielä 90-luvulla kuljettelin kannettaviani joskus töihinkin, mutta esimerkiksi nykyistä viisi vuotta vanhaa läppäriäni en ole vienyt kertaakaan asuntoni ulkopuolelle.

      Koska en tarvitse akkua koskaan, minulle on samantekevää, missä kunnossa se on. Voisin hyvin viedä sen ongelmajätelaitokselle huomenna.

      • "nykyistä viisi vuotta vanhaa läppäriäni en ole vienyt kertaakaan asuntoni ulkopuolelle."

        "Koska en tarvitse akkua koskaan, minulle on samantekevää, missä kunnossa se on."

        No mihin sitten tarvitset kannattaa konetta kun et sitä edes kodin sisällä kanniskelle?

        Se on kuitenkin pöytäkoneeseen verrattuna kalliimpi, tehottomampi, lyhyempi-ikäinen, vaikeammin korjattavissa, saattaa sisältää epästandardia rautaa yms.
        Haluan kuulla edes yhden järkevän syyn läppärin käytölle pöytäkoneen korvaajaksi. Sen pöytäkoneenkin saa kyllä pois silmistä ja niin paljoa tilaa se ei vie.


      • raahattava
        timekillerx kirjoitti:

        "nykyistä viisi vuotta vanhaa läppäriäni en ole vienyt kertaakaan asuntoni ulkopuolelle."

        "Koska en tarvitse akkua koskaan, minulle on samantekevää, missä kunnossa se on."

        No mihin sitten tarvitset kannattaa konetta kun et sitä edes kodin sisällä kanniskelle?

        Se on kuitenkin pöytäkoneeseen verrattuna kalliimpi, tehottomampi, lyhyempi-ikäinen, vaikeammin korjattavissa, saattaa sisältää epästandardia rautaa yms.
        Haluan kuulla edes yhden järkevän syyn läppärin käytölle pöytäkoneen korvaajaksi. Sen pöytäkoneenkin saa kyllä pois silmistä ja niin paljoa tilaa se ei vie.

        Mitä itseeni tulee, niin en ole satavarma minkä koneen täsmälleen seuraavaksi hankin. Kannettavaa olen siinä mielessä pohtinut että minulla alkaa olemaan jo näyttökin aika vanha, ja jos ostaisin kannettavan, ei tarvitsisi ostaa myös näyttöäkin koneen lisäksi. Usein myös kissani riehuu siihen malliin että uhkaa näyttö pudota pöydältä (joka vaappuva atk-pöytä, uutta en ala hankkimaan), ja noissa uusimmissa näytöissä vaikuttaa olevan paljon huterammat jalat kuin vanhassani.

        Sanovat että kannettava kuluttaisi vähemmän sähköä? Toisaalta ne kannettavat joita kokeilin vuosia sitten eivät miellyttäneet. Olen tottunut siihen että pöytäkone hurisee tasaisesti, enkä tykkää siitä että kannettava on välillä hiljaa ja sitten yhtäkkiä päästää jotain suhinaa (päästänevätkö kaikki?)


      • raahattava kirjoitti:

        Mitä itseeni tulee, niin en ole satavarma minkä koneen täsmälleen seuraavaksi hankin. Kannettavaa olen siinä mielessä pohtinut että minulla alkaa olemaan jo näyttökin aika vanha, ja jos ostaisin kannettavan, ei tarvitsisi ostaa myös näyttöäkin koneen lisäksi. Usein myös kissani riehuu siihen malliin että uhkaa näyttö pudota pöydältä (joka vaappuva atk-pöytä, uutta en ala hankkimaan), ja noissa uusimmissa näytöissä vaikuttaa olevan paljon huterammat jalat kuin vanhassani.

        Sanovat että kannettava kuluttaisi vähemmän sähköä? Toisaalta ne kannettavat joita kokeilin vuosia sitten eivät miellyttäneet. Olen tottunut siihen että pöytäkone hurisee tasaisesti, enkä tykkää siitä että kannettava on välillä hiljaa ja sitten yhtäkkiä päästää jotain suhinaa (päästänevätkö kaikki?)

        Kuluttaa tosiaan vähemmän kun rauta ei ole niin tehokasta. Kannettavan tuulettimet "heräävät" jos sillä tekee raskaampia ohjelmia. Sama homma on pöytäkoneissa.


      • raahattava kirjoitti:

        Mitä itseeni tulee, niin en ole satavarma minkä koneen täsmälleen seuraavaksi hankin. Kannettavaa olen siinä mielessä pohtinut että minulla alkaa olemaan jo näyttökin aika vanha, ja jos ostaisin kannettavan, ei tarvitsisi ostaa myös näyttöäkin koneen lisäksi. Usein myös kissani riehuu siihen malliin että uhkaa näyttö pudota pöydältä (joka vaappuva atk-pöytä, uutta en ala hankkimaan), ja noissa uusimmissa näytöissä vaikuttaa olevan paljon huterammat jalat kuin vanhassani.

        Sanovat että kannettava kuluttaisi vähemmän sähköä? Toisaalta ne kannettavat joita kokeilin vuosia sitten eivät miellyttäneet. Olen tottunut siihen että pöytäkone hurisee tasaisesti, enkä tykkää siitä että kannettava on välillä hiljaa ja sitten yhtäkkiä päästää jotain suhinaa (päästänevätkö kaikki?)

        Hyvällä pöytäkoneen näytöllä on toki pitkä elinikä ja se on fyysiseltä kooltaan isompi kuin läppärin näyttö, joten jo sen takia itse suosisin sitä. Mitä tulee taas jalkoihin niin olet pitkälti oikeassa, harvassa on tukevat mallit.

        Kyllä kannettavat kuluttavat vähemmän sähköä, niissä on yleensä käytetty vähävirtaisia osia.


    • 7-8

      "Se on kuitenkin pöytäkoneeseen verrattuna kalliimpi, tehottomampi, lyhyempi-ikäinen, vaikeammin korjattavissa, saattaa sisältää epästandardia rautaa yms.
      Haluan kuulla edes yhden järkevän syyn läppärin käytölle pöytäkoneen korvaajaksi."

      Eivät kaikki tänne kirjoittelevat ole köyhiä. Minulle koneen hinnalla ei ole merkitystä. Tehoakin siinä on tarpeeksi puuhiini, koska nettinopeus on teoriassa 110 megaa, käytännössä tietysti vähemmän.

      Läppärini mahtuu sopivasti työhuoneeni Ruuvari-merkkisen hyllystön työtasolle. Jos se hajoaa, ostan uuden. Hyvänä puolena tässä kuulemma "halpis-koneessa" (Samsung R730) on, että se on erittäin hiljainen ja toimii yhä yhtä vikkelästi kuin uutena, koska olen poistellut aikojen kuluessa kertyvää sälää säännöllisesti. Jos painan korvani viiden sentin korkeudelle näppäimistön yläpuolelle, kuulen juuri ja juuri hiljaista suhinaa.

      Osta sinä millaisia tehomyllyjä haluat ja anna muiden ostaa mieleisiään! :o)

      • Millä tavalla taloudellinen tilanne liittyy siihen, että voi vertailla hintaluokkia? .

        Fakta on vaan se, että samassa teholuokassa pöytäkoneet on huomattavasti halvempia kuin läppärit, jos haluaa heittää rahaa kankkulan kaivoon niin siitä vaan. Ostat varmaan autonkin uutena kaupasta ja olet tyytyväinen kun pihalle ajaessa lähtee ~5000€ arvosta pois?

        Mun ei tarvitse leuhkia nettinopeudella, saan sen 100 megaisen vaikka huomenna ja tällä hetkellä on 50 meganen, sillä se riittää. Ja hintaa on nyt 10 euroa ja 100 megaisella olis 20 euroa. Mutta tämänhän on pakko olla huono asia, onhan se halpa enkä voi leijua maksavani ylihintaa.
        Tehon kanssa sillä ei taasen ole yhtään mitään tekemistä.

        Kaikista rikkaimmathan ne ovat kaikista piheintä porukkaa nimenomaan, joten en tarvitse mitään leuhkaa juuri ja juuri ylempää keskiluokkaa olevan velkaisen ihmisen paasaamista. Kerro vielä lisää omakotitalosta ja autosta, kuten kaltaisesi ihmiset tykkäävät tehdä, sen jälkeen haluan nähdä mitä lukee papereissa omistajan ja mitä haltijan kohdalla. Tämän jälkeen hymy yleensä hyytyy.


      • raahattava käki
        timekillerx kirjoitti:

        Millä tavalla taloudellinen tilanne liittyy siihen, että voi vertailla hintaluokkia? .

        Fakta on vaan se, että samassa teholuokassa pöytäkoneet on huomattavasti halvempia kuin läppärit, jos haluaa heittää rahaa kankkulan kaivoon niin siitä vaan. Ostat varmaan autonkin uutena kaupasta ja olet tyytyväinen kun pihalle ajaessa lähtee ~5000€ arvosta pois?

        Mun ei tarvitse leuhkia nettinopeudella, saan sen 100 megaisen vaikka huomenna ja tällä hetkellä on 50 meganen, sillä se riittää. Ja hintaa on nyt 10 euroa ja 100 megaisella olis 20 euroa. Mutta tämänhän on pakko olla huono asia, onhan se halpa enkä voi leijua maksavani ylihintaa.
        Tehon kanssa sillä ei taasen ole yhtään mitään tekemistä.

        Kaikista rikkaimmathan ne ovat kaikista piheintä porukkaa nimenomaan, joten en tarvitse mitään leuhkaa juuri ja juuri ylempää keskiluokkaa olevan velkaisen ihmisen paasaamista. Kerro vielä lisää omakotitalosta ja autosta, kuten kaltaisesi ihmiset tykkäävät tehdä, sen jälkeen haluan nähdä mitä lukee papereissa omistajan ja mitä haltijan kohdalla. Tämän jälkeen hymy yleensä hyytyy.

        Ostaisikohan sitten vaan kumminkin (taas) pöytäkoneen. Ja näytön hirttäisi vaikka jotenkin jaloistaan pöytään kiinni (ei kyllä ilo katsella moinen). Jos pöytäkoneet ovat parempia kuin saman hintaiset kannettavat.

        (toisaalla olen kirjoitellut nimimerkillä äimän käkenä)


      • 7-8
        timekillerx kirjoitti:

        Millä tavalla taloudellinen tilanne liittyy siihen, että voi vertailla hintaluokkia? .

        Fakta on vaan se, että samassa teholuokassa pöytäkoneet on huomattavasti halvempia kuin läppärit, jos haluaa heittää rahaa kankkulan kaivoon niin siitä vaan. Ostat varmaan autonkin uutena kaupasta ja olet tyytyväinen kun pihalle ajaessa lähtee ~5000€ arvosta pois?

        Mun ei tarvitse leuhkia nettinopeudella, saan sen 100 megaisen vaikka huomenna ja tällä hetkellä on 50 meganen, sillä se riittää. Ja hintaa on nyt 10 euroa ja 100 megaisella olis 20 euroa. Mutta tämänhän on pakko olla huono asia, onhan se halpa enkä voi leijua maksavani ylihintaa.
        Tehon kanssa sillä ei taasen ole yhtään mitään tekemistä.

        Kaikista rikkaimmathan ne ovat kaikista piheintä porukkaa nimenomaan, joten en tarvitse mitään leuhkaa juuri ja juuri ylempää keskiluokkaa olevan velkaisen ihmisen paasaamista. Kerro vielä lisää omakotitalosta ja autosta, kuten kaltaisesi ihmiset tykkäävät tehdä, sen jälkeen haluan nähdä mitä lukee papereissa omistajan ja mitä haltijan kohdalla. Tämän jälkeen hymy yleensä hyytyy.

        " Kerro vielä lisää omakotitalosta ja autosta, kuten kaltaisesi ihmiset tykkäävät tehdä,"

        Kirjoitin alkuperäisen vastaukseni tämän ketjun aloittajalle, joka oli kiinnostunut siitä, voisiko akun irrottaa kannettavasta koneesta. En arvannut, että joku kompleksinen saisi vastauksestani aikaiseksi sellaisia sepustuksia kuin sinä.


      • timekillerx kirjoitti:

        Millä tavalla taloudellinen tilanne liittyy siihen, että voi vertailla hintaluokkia? .

        Fakta on vaan se, että samassa teholuokassa pöytäkoneet on huomattavasti halvempia kuin läppärit, jos haluaa heittää rahaa kankkulan kaivoon niin siitä vaan. Ostat varmaan autonkin uutena kaupasta ja olet tyytyväinen kun pihalle ajaessa lähtee ~5000€ arvosta pois?

        Mun ei tarvitse leuhkia nettinopeudella, saan sen 100 megaisen vaikka huomenna ja tällä hetkellä on 50 meganen, sillä se riittää. Ja hintaa on nyt 10 euroa ja 100 megaisella olis 20 euroa. Mutta tämänhän on pakko olla huono asia, onhan se halpa enkä voi leijua maksavani ylihintaa.
        Tehon kanssa sillä ei taasen ole yhtään mitään tekemistä.

        Kaikista rikkaimmathan ne ovat kaikista piheintä porukkaa nimenomaan, joten en tarvitse mitään leuhkaa juuri ja juuri ylempää keskiluokkaa olevan velkaisen ihmisen paasaamista. Kerro vielä lisää omakotitalosta ja autosta, kuten kaltaisesi ihmiset tykkäävät tehdä, sen jälkeen haluan nähdä mitä lukee papereissa omistajan ja mitä haltijan kohdalla. Tämän jälkeen hymy yleensä hyytyy.

        Jokaista pöytäkonetta myydään 4-5 läppäriä, joten on aika outoa vaatia perustelemaan miksi ostaisi läppärin. Läppäri on yksinkertaisesti kätevämpi monessa yhteydessä. Itsekin ostin läppärin, vaikka käytän sitä yleensä erillisellä näytöllä ja näppäimistöllä. Läppäin omaa näppistä olen käyttänyt kerran. Läppärin näytöstä on hyötyä. Nytkin katson siitä dokumentteja youtubesta.

        Osaava voi toki huoltaa pöytäkonetta paremmin, mutta sellaiselle, jonka pitää kiikuttaa kone jonnekin huoltoon läppäri on kätevämpi. Huolto voi olla myös erilaisia asennuksia ym. Koneen teho ei nykyään minille merkitse juuri mitään.


      • uusinta teknologiaa
        okaro kirjoitti:

        Jokaista pöytäkonetta myydään 4-5 läppäriä, joten on aika outoa vaatia perustelemaan miksi ostaisi läppärin. Läppäri on yksinkertaisesti kätevämpi monessa yhteydessä. Itsekin ostin läppärin, vaikka käytän sitä yleensä erillisellä näytöllä ja näppäimistöllä. Läppäin omaa näppistä olen käyttänyt kerran. Läppärin näytöstä on hyötyä. Nytkin katson siitä dokumentteja youtubesta.

        Osaava voi toki huoltaa pöytäkonetta paremmin, mutta sellaiselle, jonka pitää kiikuttaa kone jonnekin huoltoon läppäri on kätevämpi. Huolto voi olla myös erilaisia asennuksia ym. Koneen teho ei nykyään minille merkitse juuri mitään.

        Läppärit ovat uudempaa tekniikkaa. 14nm prossu ja gpu ja 3200 x 1800 näyttö. Pöytäkoneissa sen sijaan joutuu tyytymään edellisen sukupolven vanhentuneeseen tekniikkaan, jota normaalisti käytetään vain halvimmissa budjettituotteissa jotka on tosi halpa valmistaa, eikä lippulaivamalleissa.
        http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/ASUS_ZenBook_UX305/


      • uusinta teknologiaa kirjoitti:

        Läppärit ovat uudempaa tekniikkaa. 14nm prossu ja gpu ja 3200 x 1800 näyttö. Pöytäkoneissa sen sijaan joutuu tyytymään edellisen sukupolven vanhentuneeseen tekniikkaan, jota normaalisti käytetään vain halvimmissa budjettituotteissa jotka on tosi halpa valmistaa, eikä lippulaivamalleissa.
        http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/ASUS_ZenBook_UX305/

        Pöytäkonepuolella nimenomaan on sitä tehokkaampaa rautaa ensimmäisenä ja halvempaan hintaa.
        Epämääräinen epästandardi 3200x1800 näyttö 13 tuumaisessa? Ja mihin hintaan? Normaaleja standardiresolla olevia 4K näyttöjä on saatavilla nytkin pöytäkoneeseen ja hyvinkin moni näyttis pystyy myös pelikäytössä siihen.


    • Ei se netinopeus liity millään lailla tehokkuuteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5750
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3637
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      221
      1836
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1752
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1202
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      278
      929
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe