Ruotsin liikenneympyöröissä vilkuu...

Oulupoika ihmeissään

Tai siis kyllähän siinäkin ajetaan kaasua käyttämällä, mutta näyttää että vilkutussäännöt ja kaistanvaihdot ovat aivan erilaisia kuin suomessa.

Ruotsalainen vilkuttaa vasemmalle tullessaan ympyrään. Hän sammuttaa vilkun vasemmalle kun aikoo poistua ympyrästä oikealle. Ruotsalainen ei ainakaan haaparannalla vilkuta oikealle, kun poistuu ympyrästä.

Suomalainen taas ajaa ympyrään kuten suoraa tietä, tosin kolmio kertoo kuka menee ensin, vilkkua ei käytetä. Suomalainen vilkuttaa oikealle kun on poistumassa ympyrästä. Suomalainen ei siis koskaan vilkuta vasemmalle.

Vinkeä homma, ruotsalaiset ja suomalaiset vilkuttavat ruotsissa aivan eri tavalla. Onko joku ruotsin tieliikennelakia tunteva paikalla, joka voisi kertoa, eikö ruotsissa tosiaan näytetä vilkkua oikealle kun aiotaan poistua ympyrästä?

43

501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuplasäännöt

      Vain vasemmalle, ei poistuttessa Ruotsin lain mukaan, siis eri säännöt kuin Suomessa. Suomen säännöillä selviää Ruotsissa, ruotsalaisilla vaikeampaa Suomessa. Tornio-Haaparannalla ajetaan sekasäännöin.

      • Suomen sännöillä!!!

        Ei todellakaan pärjää ruotsissa.
        Jos suomessa ei vilkuta liikenneympyrässä oikealle meinaa se että jatkaa liikenneympyrässä, ruotsalainen ampuu jopa sisäkaistalta ulos ympyrästä varoittamatta.
        Ruotsissa kun saa hypätä kaistan yli ilman ryhmittymistä.

        Toinen asia on moottoritie.
        Ruotsissa moottoritien alussa on liikennemerkki "etuajo-oikeutettu tie päättyy" joka taasen meinaa että liittymästä (oikealta" tulevalla on etuajo-oikeus.
        Suomessahan saa sakot jos väistää liittymästä tulevaa, väistämättömyys johtaa ruotsissa kolariin ja korvausvelvollisuuteen.

        Myös ns. psykologinen etuajo-oikeus on ruotsissa käytössä, suoraa mneveä menee esin ja kääntyvä perässä, pienemmältä kadulta tuleva väistää isommalla ajavaa jne.
        tosin tämän kohdalla on laki ja käytäntö erit (laki lähes sama kuin suomessa, käytäntö eri).

        Ruotsissa kolmiot ovat harvinaisempia (paitsi haaparannalla suomalaisten takia) johtuen juuri tuosta psykologisesta etuajo-oikeudesta.

        Kokemusta löytyy vuosien ajalta ruotsissa ajamisesta, toisinaan vielä 25 vuoden jälkeenkin jään odottamaan vasemmalta tulevaa kun psykologinen ajo-oikeus jäi selkärankaan.
        Myös moottoritiellä annan sakkojenkin uhalla tietä liittymästä tuijoille.
        Enkä niinkuin pari vuota sitten jouluaattona moottoritiellä kun en huomannut motarilla ajavaa yksinäistä autoa (muuta liikennettä ei ollut koko tiellä).
        Oli tulla törmäys ja kuski puisti nyrkkiä, ei väistetä vaikka sillä estäisi kolarin, mielummin vaarannetaan henki kuin luovutaan oikeuksista.


      • ABECEDE

      • ABECEDE
        Suomen sännöillä!!! kirjoitti:

        Ei todellakaan pärjää ruotsissa.
        Jos suomessa ei vilkuta liikenneympyrässä oikealle meinaa se että jatkaa liikenneympyrässä, ruotsalainen ampuu jopa sisäkaistalta ulos ympyrästä varoittamatta.
        Ruotsissa kun saa hypätä kaistan yli ilman ryhmittymistä.

        Toinen asia on moottoritie.
        Ruotsissa moottoritien alussa on liikennemerkki "etuajo-oikeutettu tie päättyy" joka taasen meinaa että liittymästä (oikealta" tulevalla on etuajo-oikeus.
        Suomessahan saa sakot jos väistää liittymästä tulevaa, väistämättömyys johtaa ruotsissa kolariin ja korvausvelvollisuuteen.

        Myös ns. psykologinen etuajo-oikeus on ruotsissa käytössä, suoraa mneveä menee esin ja kääntyvä perässä, pienemmältä kadulta tuleva väistää isommalla ajavaa jne.
        tosin tämän kohdalla on laki ja käytäntö erit (laki lähes sama kuin suomessa, käytäntö eri).

        Ruotsissa kolmiot ovat harvinaisempia (paitsi haaparannalla suomalaisten takia) johtuen juuri tuosta psykologisesta etuajo-oikeudesta.

        Kokemusta löytyy vuosien ajalta ruotsissa ajamisesta, toisinaan vielä 25 vuoden jälkeenkin jään odottamaan vasemmalta tulevaa kun psykologinen ajo-oikeus jäi selkärankaan.
        Myös moottoritiellä annan sakkojenkin uhalla tietä liittymästä tuijoille.
        Enkä niinkuin pari vuota sitten jouluaattona moottoritiellä kun en huomannut motarilla ajavaa yksinäistä autoa (muuta liikennettä ei ollut koko tiellä).
        Oli tulla törmäys ja kuski puisti nyrkkiä, ei väistetä vaikka sillä estäisi kolarin, mielummin vaarannetaan henki kuin luovutaan oikeuksista.

        "Suomen säännöillä" todellakin pärjää myös ruotsissa. Jos joku ampuu sisäkaistalta sinun päällä hän joutuu siitä maksamaan.

        Eikä moottoriteiden alussa mitään "etuajo-oikeutettu tie päättyy"-kylttejä ole, oikealta liittymästä tulevalla ei todellakaan ole mikään "etuajo-oikeus".

        Kokemuksesi ruotsissa ajamisesta ehkä alkaa olla vuosikymmeniä vanha?


    • järjenkäyttöä

      Eikö se järki jo sano että jos ajaa ympyrässä niin on pakko kokoajan kääntyä vasemmalle kunnes on tarkoitus poistua ympyrästä jolloinka laitetaan vilkku oikealle merkiksi että minäpäs käännyn nyt oikealle.

      • Järki hoi

        Voi sitä ajaa vastapäiväänkin liikennevirran salliessa jolloin suuntamerkki peruuttaessa näyttää päinvastoin kuin myötäpäivän ajajalle jota sitä vastoin oikealle katsottaessa oikea on paikallaan.


      • Molola päähän.
        Järki hoi kirjoitti:

        Voi sitä ajaa vastapäiväänkin liikennevirran salliessa jolloin suuntamerkki peruuttaessa näyttää päinvastoin kuin myötäpäivän ajajalle jota sitä vastoin oikealle katsottaessa oikea on paikallaan.

        Molen kattonukki että kuas soon joka aijjaa peräeelä päiväkauvet no sie se olet, kannattas laittaa se vaiheloota oikeinpäin paikahleen.


      • Vasemmalta kylkeen
        Molola päähän. kirjoitti:

        Molen kattonukki että kuas soon joka aijjaa peräeelä päiväkauvet no sie se olet, kannattas laittaa se vaiheloota oikeinpäin paikahleen.

        No joo, hyvä , että tuli tämäkin keskusteluun. Olenkin ihmetellyt miksi Ruotsissa ympyrään tullessa vilkku on vasemmalle jos mennään sinne "vasemmalle" ympyrästä; tämän jälkeen se on aivan yhtä epäselvää. Toinen muuten mitä olen ihmetellyt on se,ettei ihmiset parkkipaikoilla huomaa, että siellä vasemmallta tulevilla on väistämisvelvollisuus, myös Ruotsissa. Ei siihen nyt tietenkään tarvitse nokkaa vaaranpaikkaan tunkea, mutta kun se sitten kolisee, ei auta, että tulee niiltä parkin isommilta "keräilyteiltä" vasemmalta kylkeen; valitettavasti on silloin pääsääntöisesti maksumiehenä. Eli, parkkipaikoilla, myös ICA Maxin parkissa normi väistämissäännöt ovat voimassa.


    • late lapista

      parempi olla vilkuttelematta, menee vaan pää sekasin. pienempi kokonen auto, pelkurimpi ja hitaampi väistää suurempaa ja nopeaa sekä uudempaa ajoneuvoa.
      tv.late lapista

      • Modelle käyttöä

        Hieno kommentti vaihteeksi asialliseen ketjuun. Mistä näitä tolvanoita löytyy aina sekoittamaan. Voisi foorumin mode ottaa nyt itseään niskasta kiinni ja saada viimeinkin tämä foorumi johonkin järjestykseen.


      • Muoti=Mode
        Modelle käyttöä kirjoitti:

        Hieno kommentti vaihteeksi asialliseen ketjuun. Mistä näitä tolvanoita löytyy aina sekoittamaan. Voisi foorumin mode ottaa nyt itseään niskasta kiinni ja saada viimeinkin tämä foorumi johonkin järjestykseen.

        No mikä meni kaljupäällä yli hilseen? Kerro muillekki äläkä ynise joutavia.


      • Kaljupää
        Muoti=Mode kirjoitti:

        No mikä meni kaljupäällä yli hilseen? Kerro muillekki äläkä ynise joutavia.

        Kaljupäästä en tiedä, mutta oletan, että viittaat äskeiseen viestiini, joka ihmetteli edellistä:

        "parempi olla vilkuttelematta, menee vaan pää sekasin. pienempi kokonen auto, pelkurimpi ja hitaampi väistää suurempaa ja nopeaa sekä uudempaa..."

        No, ei vaan sovi minun oikeustajuuni.

        Sen verran pahoittelut; moderaattori, jota nyt tässä kutsuin 'modeksi', foorumeilla tarkoittaa jokaiselle foorumille nimettyä ylläpitäjää tai jonkin sorttista läpilukijaa, ettei aivan älyttömyyksiin mennä kommentoinnissa; jollain foorumeilla sitä kutsutaan vaikka "sheriffiksi"; ei sen kummempaa.


      • Late Lapista.
        Kaljupää kirjoitti:

        Kaljupäästä en tiedä, mutta oletan, että viittaat äskeiseen viestiini, joka ihmetteli edellistä:

        "parempi olla vilkuttelematta, menee vaan pää sekasin. pienempi kokonen auto, pelkurimpi ja hitaampi väistää suurempaa ja nopeaa sekä uudempaa..."

        No, ei vaan sovi minun oikeustajuuni.

        Sen verran pahoittelut; moderaattori, jota nyt tässä kutsuin 'modeksi', foorumeilla tarkoittaa jokaiselle foorumille nimettyä ylläpitäjää tai jonkin sorttista läpilukijaa, ettei aivan älyttömyyksiin mennä kommentoinnissa; jollain foorumeilla sitä kutsutaan vaikka "sheriffiksi"; ei sen kummempaa.

        Käväisepäs karavaanari foorumilla, huomaat jotta modeksikin pestataan täyskaheleita !

        Late Lapista.


      • Late Lapista.
        Modelle käyttöä kirjoitti:

        Hieno kommentti vaihteeksi asialliseen ketjuun. Mistä näitä tolvanoita löytyy aina sekoittamaan. Voisi foorumin mode ottaa nyt itseään niskasta kiinni ja saada viimeinkin tämä foorumi johonkin järjestykseen.

        Mopopojut täällä feikkailevat ja esittelevät "viisauksiaan" niitä riittää joka foorumille !

        Late Lapista.


    • Late Lapista.

      "Onko joku ruotsin tieliikennelakia tunteva paikalla, joka voisi kertoa, eikö ruotsissa tosiaan näytetä vilkkua oikealle kun aiotaan poistua ympyrästä? "

      Juurihan asiantuntijana kerroit jotta Ruotsissa vilkutetaan vain vasemmalle !
      Säännöt liikenneympyrässä ajamiseen silti ovat samat kuin Suomessakin !

      Late Lapista.

      • Haparx

        Ei näytetä oikealle poistuttaessa, vain vasemalle ympyrän sisällä. Pitäisihän kaikkien alojen asiantuntijoiden äidin "Laten" se tietää.


    • Cirkulationsplats

      Utfart ur cirkulationsplats(rondell):
      1. Försök att ligga i körfältet längst till höger innan du kör ut.
      Detta är inget krav, men det ökar trafiksäkerheten.
      2. Du ska BLINKA UT (åt HÖGER alltså) när du LÄMNAR cirkulationsplatsen(rondellen).

      https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

      HUVUDLED mm.
      1. Alla som ska in på huvudleden måste lämna företräde åt trafikanterna på huvudleden. Märks ut med en HUVUDLEDSKYLT(ETUAJO-OIKEUS) efter varje korsning.
      2. Upphör när ett slutmärke(ETUAJO-OIKEUS PÄÄTTYY) är uppsatt.

      HÖGERREGELN gäller i Sverige.

      https://korkortonline.se/teori/vajningsregler/

      Mvh
      Happisbo Jukka

      • Tungenvändaren

        Tack så häst samma ockke vi ska börja utligga med varandra på börja igen samma riktningen som alli hop blinkers med varsellljus.


    • Kikkels pojken

      No ei ole ja et siekhään ossaa etes ruottia niin parempi ko et hae kääntäjältä apua.

      • Tungenvändaren

        Mistäs se kikkelipoika sen tietää etten ruotsia osaa kun suomeksi vastaa? Jag har rullat slipstentahkoa mykke meera än somvar kikkelspoijke ever som du juu, hoppsanpojkenhoppar.


    • en oo kyllä huomannu,tuota vas.puol. vilkuttamista ruottalaisilta,vaikka ajan päivittäin näitä ympyröitä tornio/ haaparannassa!? Pääasia on että ihmiset kattos,sinne ylös ajo-opasteeseen ,kuinka kussakin ympyrässä ajetaan,vältytään kolareilta.

    • Noon harhoja

      Ei nuot sinun töherykset mithään muuta katoppa ko menet UUCDEN BUSSIASEMAN siutti ja tuleepi ympyrä jos näet siinäki joitaki opasteita taihvaala niin käänä takasi ja aja Keroputhaale.

      • opasteeton

        no mitäpä tuo edellinen ennen minua väittää että ruotsissa ei ole missään ympyrässä opasteita. ja mie en ole väittänyt et kaikki opasteet on ylhäällä voihan ne olla myös "silmän" korkeudellaki


      • Ei ne oo ko harhoja
        opasteeton kirjoitti:

        no mitäpä tuo edellinen ennen minua väittää että ruotsissa ei ole missään ympyrässä opasteita. ja mie en ole väittänyt et kaikki opasteet on ylhäällä voihan ne olla myös "silmän" korkeudellaki

        Pahalainen kun kävin Icassa päivällä ja ajoin siitä linja-autoaseman kautta koetin katsella niitä yläinfoja heti ensimmäisessä ympyrässä oli kolista kun ei mitään näkynyt ja kun ajoin siitä oikealla ja tulin seuraavaan ympyrään mikä on siinä ST1,n ja OK,n välillä niin sama juttu ei näkynyt ilmassa eikä matalalla mitään, oli siis käytettävä omaa järkeään.


      • opasteeton?
        Ei ne oo ko harhoja kirjoitti:

        Pahalainen kun kävin Icassa päivällä ja ajoin siitä linja-autoaseman kautta koetin katsella niitä yläinfoja heti ensimmäisessä ympyrässä oli kolista kun ei mitään näkynyt ja kun ajoin siitä oikealla ja tulin seuraavaan ympyrään mikä on siinä ST1,n ja OK,n välillä niin sama juttu ei näkynyt ilmassa eikä matalalla mitään, oli siis käytettävä omaa järkeään.

        mie en oo edelleenkään väittänyt että kaikissa ympyröissä muka olis opasteet!!!!!


      • opasteeton?
        opasteeton? kirjoitti:

        mie en oo edelleenkään väittänyt että kaikissa ympyröissä muka olis opasteet!!!!!

        kuitenkin melkein siis MELKEIN joissaki on ainaki tien kohalla jonku näkönen viitta mihin tie vie mut ei kaikissa. eikä ees krannikadun ympyrässä ole minkäännäköistä viittaa. enemmän noita opasteita on pääteillä harvemmin keskustan puolella. melkein voi sanoa haaparanta-tornio aluetta liikkenneympyröiden pääkaupunki lapissa, ainakin 16 ympyrää joista ainaki ican ja swedol ei oikein mikään ympyrä oo ku moni oikaisee


      • Late Lapista.
        opasteeton? kirjoitti:

        mie en oo edelleenkään väittänyt että kaikissa ympyröissä muka olis opasteet!!!!!

        OK,n liikenneympyrässä ovat opasteet ylhäällä sekä kaupungista että Kukkolasta tullessa!
        Ajelen jokapäivä Torniossa ja Haaparannassa, ja kyllähän ne ympyröissä vasemmalle vilkuttajat ovat harvassa! PISTE.


        Late Lapista.


      • Pisteleinen
        Late Lapista. kirjoitti:

        OK,n liikenneympyrässä ovat opasteet ylhäällä sekä kaupungista että Kukkolasta tullessa!
        Ajelen jokapäivä Torniossa ja Haaparannassa, ja kyllähän ne ympyröissä vasemmalle vilkuttajat ovat harvassa! PISTE.


        Late Lapista.

        Ajappa piste vaikka ST1.ä siihen ynpyrään ja kattele niitä opasteitaa Piste.


    • joo onhan niitä

      Näeks sielä Shellin läheläki olevassa rinkelissä yläopasteet, soon hyä, sitte Kalixiin päin ja ko menet Ican niin sieläpä onki semmonen ympyrä että sitä ei juuri huomaa semmonen möykky siinon.

      • opasteeton?

        no ei niis ole ku ne on yhen kaistan ympyröitä molemmat (paitsi kalixiin päin), silloin riittää maaopaste jossa lukee mihin vie. samaten on krannikatu, rustasta hapitsun isosta ympyrästä molemmat peräkkäiset yhen kaistan ympyrä ja taisit olla molemmat "sokkoympyröitä. no miten sit ku mennään aspenille päin, oliko siin sit minkälaiset opasteet. no ainaki haaparannan torin ympyrä pelkkä kaupungin "sisustusidea"

        joo se ican pikku ympyrä onki turha ympyrä ja samaten k-raudan ympyräki vain pelkkä liikennemerkki. ton ikean ymprän kyl tiesin ja on kans ilman viitoja


      • opasteeton?
        opasteeton? kirjoitti:

        no ei niis ole ku ne on yhen kaistan ympyröitä molemmat (paitsi kalixiin päin), silloin riittää maaopaste jossa lukee mihin vie. samaten on krannikatu, rustasta hapitsun isosta ympyrästä molemmat peräkkäiset yhen kaistan ympyrä ja taisit olla molemmat "sokkoympyröitä. no miten sit ku mennään aspenille päin, oliko siin sit minkälaiset opasteet. no ainaki haaparannan torin ympyrä pelkkä kaupungin "sisustusidea"

        joo se ican pikku ympyrä onki turha ympyrä ja samaten k-raudan ympyräki vain pelkkä liikennemerkki. ton ikean ymprän kyl tiesin ja on kans ilman viitoja

        enkä ole väittänyt että kaikissa on


    • Yllä tuli jo hyvät neuvot ruotsiksi siitä, miten ruotsissa ajetaan liikenneympyrässä. Jotta asia nyt kirkastuisi, tässä pääsäännöt miten ruotsin tieliikennelaki määrää ympyröissä ajamaan:
      - Kun olet menossa ympyrään, olet väistämisvelvollinen ympyrässä ajavien suhteen (siis kuten suomessakin, suomessa on aina yleensä lisäksi kolmio varmistamassa asiaa)
      - Ruotsissa ei vaadita vasemmalle vilkuttamista ympyrään tultaessa, mutta sitä suositellaan
      - LIsäksi aina pitää vilkuttaa kun vaihtaa kaistaa
      - Ruotsissa ei ole pakko ryhmittyä oikeanpuoleiselle kaistalle poistuttaessa, mutta sitä suositellaan
      - Ruotsissa pitäisi vilkuttaa oikealle kun poistuu ympyrästä. Minun ymmärrykseni mukaan tuo "Du ska blinka ut (åt höger alltså) när du lämnar cirkulationsplatsen" on velvoittava, eli olisi vilkutettava. Korjatkaa paremmin ruotsia ymmärtävät.

      Laitan tähän vielä tuon online-ajokortti-sivuston osoitteen, vaikka jollain oli se jo tuolla ylhäällä. Tässä sivuston teksti alkuperäisenä: https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

      Ajelkaa varovasti, mälli vieraalla maalla on aina byrokratian takia hidas korvattava. Kuulin juttuja, että jos mälli on sattunut ruotsissa, ei suomessa kaikkialla korjata, rahojen saanti voi kestää pari kuukautta.

      • On se vain

        JUU ei auta tähyillä taivaalle vaan tielle.


    • Ei tietä

      Koittakaapa ajaa tuosta yläopasteiden mukaan ensimäisestä liittymästä oikealle...
      https://www.google.fi/maps/@65.8413591,24.1401347,3a,57.5y,283.4h,86.17t/data=!3m4!1e1!3m2!1sFd7MDtL2XQcNCAJpLYZsYQ!2e0

      • 4 X 4

        Siitä pääsee kevyesti jos on kunnon kulkupeli eikä jurraa sillä tarjoustoyjotalla, semmoset resut kannattaa jättää sinne tokmannien hyllyille.


    • beeaitch

      Störst går först! Bitches...

    • Late Lapista.

      Eiköhän se ole pojut turha ilkkua Ruotsin liikennekulttuurista, kyllä se on paljonkin notkeampaa kuin Suomessa, johtuen ehkä siitä jotta Ruotsissa ajeltiin autoilla jo silloin, kun Suomessa oli vasta se puusta laskeutumis vaihe menossa!
      Nythän vasta Suomessa opetetaan väistämään suojatiellä kulkevaa jalankulkijaa, Ruotsissa sekin on osattu jo valovuosia sitten!

      Late Lapista.

      • Hurrigaani

        Joo Late on päässy ruottin leipiin ennen olikin kovin vaikeeta nyt sitä kuvitellaan kaiken-näköistä kun asutaan hurhauksena.


      • Late Lapista.
        Hurrigaani kirjoitti:

        Joo Late on päässy ruottin leipiin ennen olikin kovin vaikeeta nyt sitä kuvitellaan kaiken-näköistä kun asutaan hurhauksena.

        Leipäni ostan kyllä jälleen Tornion Lidlistä, aikoinaan kyllä piti lähteä Suomen työttömyyttä karkuun etelä Ruotsiin, mutta kutsuivat sitten Suomeen takaisin, kun tarvitsivat erikois ammattimiestä!
        Että silleesti tällä kertaa, selvänäkijä voi merkata oikaisuni papereihinsa !


        Late Lapista.


    • Keskustele Tornion j

      Keskustele Tornion ja Haaparannan alueen asioista.


      H y ä t , , , ?


      Olemme , , , Suojattu Yhteisö :)


      Avoin keskustelu :)


      Emme tunnista muutos vastarintaa, , ,


      U U D I S T U M I S T A , , , ?


      Ei ole henkilö junnaakaan , , , ?


      Vailla 2-3 miljonaa Euron tuojaa , , ?


      Olemmeko , , , H y ä t :))

    • PÖLÖJÄKI SIINÄ

      Pölöjääkin Pölöjempi!!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6402
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4123
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      268
      2543
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1508
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1367
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe