Tunturi RX500

Bianca87

Uuden pyörän hankinta mielessä. Onko Tunturi RX500:sta mihinkään? Vai meneekö yksi kesä ja sen jälkeen vaihtoon?

7

7003

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup. Maantiepyöräi

      Riippuu täysin, mihin käyttöön pyörä tulee. Jos sitä on tarkoitus vain säilyttää rännin alla ja ajaa korkeintaan muutamia kilometrejä viikossa, se on ihan hyvä vaihtoehto. Tosin siihen käyttöön on halvempiakin pyöriä.

      Jos tarkoitus on ajaa säännöllisesti lyhyttä työmatkaa, pyörä toimii jotenkin. Siitä on kuitenkin vain kolme miesten ja kaksi "naisten" kokoa, joten on ihan sattumaa, jos koko osuu kohdalleen. Kilohinnaltaan pyörä on edullinen!

      Jos pyörällä on tarkoitus ajaa yli kymmenen kilometrin työmatkaa tai kuntoilla, unohda koko juttu. Siihen on paljon parempiakin pyöriä, joita saa juuri nyt tuohon hintaankin.

      • tavisp.

        Kattelepa "alkup..." joskus, minkälaisia fillareita jossain julkisilla paikoilla pyörätelineissä seisoo tai minkälaisilla fillareilla tavalliset, ei trikoisiin pukeutuneet, pyöräilijät ajelee ties kuinka paljon. Kuinkahan monta kilometriä vuodessa ajetaan ihan perusfillareilla? Miten siis voit jälleen väittää, ettei edes tuollaisella keskitasoa paremmalla peruspyörällä tee mitään, ja mihin väitteesi perustuu?

        Mikä osa/osat esimerkiksi tuossa kyseisessä Tunturissa on niin huonolaatuista, että koko pyörästä tulee käyttökelvoton?

        Jos koko on sopiva, on aivan sama vaikka se olisi se ainoa koko.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        tavisp. kirjoitti:

        Kattelepa "alkup..." joskus, minkälaisia fillareita jossain julkisilla paikoilla pyörätelineissä seisoo tai minkälaisilla fillareilla tavalliset, ei trikoisiin pukeutuneet, pyöräilijät ajelee ties kuinka paljon. Kuinkahan monta kilometriä vuodessa ajetaan ihan perusfillareilla? Miten siis voit jälleen väittää, ettei edes tuollaisella keskitasoa paremmalla peruspyörällä tee mitään, ja mihin väitteesi perustuu?

        Mikä osa/osat esimerkiksi tuossa kyseisessä Tunturissa on niin huonolaatuista, että koko pyörästä tulee käyttökelvoton?

        Jos koko on sopiva, on aivan sama vaikka se olisi se ainoa koko.

        Kun pyörän painoksi ilmoitetaan 14 kg, sitä ei ole enää kiva käsitellä missään olosuhteissa, ei edes nostettaessa telineeseen. Mutta kuten sanoin, lyhyillä työmatkoilla tuollainen alumiinikanki käy. Pyöräily ei ole kivaa, eivätkä lenkit pitene.

        Jos on sata varma, ettei aio ajaa yhtään pidempää kuin tuo 2x10 km, niin siitä vaan. Itse en ostaisi tuota, enkä mitään muutakaan vastaavaa trekking pyörää, vaikka sen saisi satasella. Olen jo omat virheeni tehnyt ja niistä oppinut. Itselläni on tuollaisessa käytössä Fujin ratafixi. SItä en kuitenkaan suosittele aloittelijalle ainoaksi pyöräksi.


    • Bianca87

      Nyt olisi hintaan 449 euroa saatavilla. Työmatkaa suuntaansa noin 10km. Mikä olisi parempi suositus. Itse vielä niin keltanokka näissä asioissa. Ei mitään ihan rimpulaa voi ostaa koska en ole kevyimmästä päästä.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Vakiovastaus tuossa hintaluokassa on Konan Dew, koska siitä saa oikean kokoisen pyörän. Ns. "naisten runkoa" ei kannata ostaa, se on painava ja veltto. Oikea naisten runko on ihan samanlainen timantti kuin miesten runkokin, vain vähän lyhyempi.

        Jos haluaa läpiastuttavan pyörän, niin ns. mixterunko voisi olla ok. Niitä vain on kovin vähän markkinoilla tällä hetkellä. Pelagolla on pari mallia, mutta hinta on paljon korkeampi.

        Minkä sitten ostatkin, oleellista on, että se on tismalleen oikean kokoinen. Vain Jopon poikkeuksellinen geometria tekee siitä niin joustavan, että se on yhtä hyvä (tai huono) eri kokoisille kuskeille.


    • pyöräjomppa

      Itsellä ollut syksystä 2015 asti tuo pyörä ja ajoa on tullut noin 5000km. Tästä 4400km on taittunut takapyörässä olevan 500 wattisen sähkömoottorin avustamana. Pyörästä ei ole ollut pahaa sanottavaa, runko on melko jäykkä ja kestänyt kaiken rääkin. Parhaimmillaan ollut mukana tarakalla noi 5kg akut (720Wh) , sivulaukussa koulu/työvermeet ja peräkärryssä viikon ruuat ja päällä vielä 20kg puutarhakalkkipussi. No sellasta kertarääkkiä, mut huomas että kaiken painon alla runko jousti jonkun verran itselläni.

      Osat kestäneet omassa käytössä hyvin. Vaihteita olen tainnut kalibroida pari kertaa. Takajarrun kaapeli menee talvisin jäähän jos pääsee kosteutta, mutta ei ole haluttanut sitä vaihtaa "parempaan". Jarrut toimineet moitteettomasti, kun on vaan vaihtanut tuoreet palat kuluneiden tilalle. Varsinkin sähköpyörässä pitää jarrutehoa löytyä. Omamassaakin kun on se 80kg. Muoviset lokarit ei kestäneet puolen nyrkin kokoista sepeliä (no ei mikään ihme...) ja meni vaihtoon. Kaikki laakerit pysyneet säännöllisellä rasvauksella hyvässä kunnossa, mutta taka-akselista en voi kommentoida, koko takapyörä nimittäin vaihtuu kun laittaa sen moottorin.

      Nyt on tullut tarve vaihtaa FAT BIKE alle, kun on tarve pystyä ajelemaan vähän huonommilla teillä (ne puolen nyrkin kokoiset sepelit ja nimismiehenkiharaiset hiekkatiet). Takavanne on mennyt vaihtoon pari kertaa kun sähkömoottorin kanssa nopeudet ovat korkeammat ja kynnysten yli (ja kynnyksiltä alas) tulee mentyä nopeampaa ja pyörässä ei ole jousituksia. Moottori ja akut on takapyörän päällä, joten se on kovalla koetuksella. Ei ole sopiva kulkupeli mun nykyisillä kulkureiteillä.

      PS. tosiaan tuli 1,5v ajettua 2x11km koulumatkat ympäri vuoden tolla ja renkaat/vanteet oli mun ainoa huolen aihe. Ostin alle hieman suuremmat (37mm profiilin) 5mm pistosuojalla varustetut renkaat niin menoa ei estänyt mikään.

      PPS. kallein pyörä mitä oon ikinä omistanu, joten en osaa verrata mihinkään hiilarirunkoisiin kisapyöriin tms. Olen pienellä lompakolla varustautunut tehokäyttäjä :P

      Oma arvio pyörästä on erittäin positiivinen. Runko on kestänyt kovaa rääkkiä ilman mitään vikoja. Komponentit ovat perustasoa ja huolellisella huollolla niillä pärjää pitkälle. Suorituskyky/paino, tähän mulla on hankala sanoa mitään, sillä tosiaan 90% olen ajanut sähköavusteisena jolloin ei painolla ole väliä ja sähkömoottori tuo suorituskykyä siellä missä sitä puuttuu ajajasta ja pyörästä.

    • pieksäjä

      Kunhan et maksa ylihintaa luulostasi että se on "Suomalainen"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6063
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3836
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      249
      2188
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1860
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1303
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe