Koira kylppärissä

Turhan tylyä

Eli meillä on sellainen koira joka yksin jäätyään alkaa pakonomaisesti tuhota paikkoja!
Olen kuvannut koiraa kun se jää yksin.
Koira jää rauhallisena nukkumaan eikä vingu tai hauku perään.
Noin 5 min kuluttua lähdöstämme koira nousee ja alkaa vaan tuhota paikkoja ja aikamoista sotkua saa myös aikaan.pomppii myös pöydillä ja sohvilla, minne ei todellakaan saa mennä koskaan.

Koira on yksin aika vähän mielestäni ja silloinkin sille jätetään luita ja leluja.
Koira on siis yksin arviolta 4 kertaa viikossa 1-5 tuntia kerrallaan.
Kun tuhot alkoivat vain lisääntyä, emme nähneet muuta vaihtoehtoa kuin pitää koiraa isohkossa kylppärissämme. Sinne koiran peti, vettä, ruokaa, leluja ja luita.

Nyt kuitenkin sain vakituisen työpaikan eli koira tulee olemaan arkisin ainakin 7 h yksin. Muutenkin jännittää miten koira "ottaa" tämän kun ei ole paljon yksin tarvinnut olla. Ja onko turhan tylyä pitää niin kauan kylppärissä? Vai päästänkö asuntoon taas sotkemaan?

12

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riipim

      Kunhan kylppäri on riittävän iso voi tuollainen tilan rajaaminen jopa rauhoittaa koiraa. Kuulostaa kuitenkin siltä että koiralle olisi opetettava yksinolo alusta. Alkaen niin pienistä yksinoloista ettei kerkeä alkaa tuota käytöstä ja pikku hiljaa kasvattaa yksinoloaikaa. Myös kunnon väsytys aamulla ja koko töiden jälkeisenä aikana niin koiralla ei ole niin paljoa energiaa kotona sitten eli koko päivän aktivoinnit ja liikunta vaikuttaa koiran rauhallisuuteen ei vain aamulenkki. Uskoisin että väsytys ja yksinolokoulutus yhdessä tuo parhaan tuloksen. Ja koiraa ei saa huomioida 30 min ennen lähtöä mitenkään eikä palatessa ennenkuin on ihan rauhallinen.

    • Tylsääkin tylsempää

      Etkö onnistu rajaamaan esim. koiraportilla sille oman tilan sen yksinollessa. Tuttuni olivat rajanneet koiran keittiöön sen ollessa yksin. Tietysti pitäisi pitää huoli, ettei koira pääse laittamaan hellaa päälle tms. Itse en oikein ymmärrä, että näitä tilanteita tulee, sille olen aina ennakoinut mahdolliset vaaratilanteet ja kyllä, myös itse rajaan koirille tilan kun olen poissa, mutta en nyt sentään sulje johonkin ahdistavaan paikkaan niin kuin kylppäri tai WC. Jos koira on kovin nuori, niin se turhautuu ja keksii tekemistä, vanhenmiten se jää pois. Mieti itse, ensin nukut koko yön ja sitten pitäisi taas se 8-9 tuntia olla hissukseen tekemättä mitään ja virtaa piisaisi vaikka mihen. Ei se kymmenenkään km lenkki riitä vuorokaudessa. Koira kyllä jaksaa.

      • miksi aina näitä?

        koira EI OLE ihminen, koira tarvii hemmokosti enempi unta kuin ihminen joten lopettakaa nuo naurettavat vertaukset ihmisiin jo ettekö te ikinä opi.
        Meillä koira oli kylppärissä eikä kyllä ollut ahdistava paikka mitenkään! tiedätkö sinä millainen kylppäri meillä tai ap:lla on? Oletko selvännäkijä, vai ajatteletko tässäkin että sinä IHMINEN et haluaisi siellä olla kun isäntäväki on poissa?


      • päikkärit

        Kumma, että meillä koira nukkuu n. 10-12 tunnin yöunet, aamulenkin jälkeen nukkuu sitten iltapäivään, ollaan kotona tai ei. Samoin ottaa torkkuja, pitkin päivää muutenkin, koirat näet tykkää ottaa torkkuja. Aikuinen koira nukkuu n. 16-18 tuntia vuorokaudesta ja pentu n. 20 tuntia.


    • uietjgn bj

      Käykää vaikka juoksemassa ennen kuin koira jää yksin ja jättäkää sille jotain aktivointi leluja sinne kylppäriin, voisi siellä oppia siten paremman tavan purkaa energiaansa. Tarkistakaa sitten myös ettei pääse shampoita sun muita pesuaineita syömään ettette palaa kuollutta koiraa katsomaan.

      Koettakaa joitain lenkkejä korvata samanpituisilla juoksu/tus lenkeillä, koska koira kuulostaa melko aktiiviselta.

    • Turhan tylyä

      Kiitos vastauksista!

      Mutta Huoh taas vain.
      Itsellekkin tulee hieman syyllinen olo "teljetä" koira kylppäriin, joten tänään rajasin portilla alueen eteiseen ja paljon leluja sinne.
      Portti oli noin puolitoistametrinen.

      Olin 2 tuntia pois kotonta.
      No tulen sisälle, näen jo oven läpi että portti on ennallaan, oletin kaiken olevan ok.
      Pian kuitenkin näin pahimmat tuhot ikinä koskaa!!!! Ja koira oli ihan luimuna ja tuli lastenhuoneesta(kielletty paikka),

      Käväisin lasten huoneessa. Koira oli repinyt kirjahyllystä kaikki kirjat alas ja tuhonnut niistä suurimman osan, oli päässyt keittiön pöydälle ja tiputtanut sieltä astioita jotka olivat rikki lattialla, myös tietokone pöydältä oli hakenut papereita ja silpunnut pitkin kämppää, kaikki kengät oli otettu ja levitetty pitkin taloa!!!!

      Huhhh, kyllä ärsytti.
      Miten joku voi saada edes 2 tunnissa ikaiseksi tälläistä, pieni koira kuitenkin.
      Koira tulee todellakin sitten olemaan kylppärissä kun ei muuten osaa olla.

      Koiramme on energisin tapaamani.
      Toisinsanoen sitä ei saa väsytettyä mitenkään, virtaa on aina,
      Kerran tehtiin vaellus metsässä, koko päivä käveltiin ja koira juoksi vapaana toisen koiran kanssa. Mitään väsymisen merkkejä ei ollut tämänkään jälkeen.

      • jaahhh

        Miksi ei lastenhuoneen ovi ollut kiinni?


    • Koira ei ole ihminen

      mutta älykäs eläin, jonka aivot tarvitsevat tekemistä. Ei sudetkaan makoile päivät pitkät samassa paikassa, vaan vaeltavat ja etsivät ruokaa/saalistavat. Koira on kuitenkin suden sukulainen, eikä sitäkään ole tehty pelkäksi koristeeksi ja sohvan lämmittäjäksi.

      Siksihän se koira turhautuu ja alkaa hävittää paikkoja, kun sillä on tylsää. Voihan sitä itsekin koittaa joskus olla tekemättä yhtään mitään, tai liikkumatta asunnosta yhtään mihinkään, niin varmasti alkaa tylsistyttämään.

      • 12--

        Jos susivertauksilla haluisi mennä, niin eihän se susikaan koko aikaa metsästä vaan enimmäkseen huilii seuraavaan ruokareissuun saakka, jos ruokaa on lähistöllä. Susihan voi syödä älyttömän paljon kerralla. Mutta joo tarvii koira sille tyypillistä tekemistä ja myös liikuntaa. Mutta kun se saa näitä niin pitäisi pystyä olemaan työpäivän kyllä kotona. Tervepäinen ja hyvin pidetty koira kyllä pystyy mutta jos on oikein poikkeuksellisen energinen tai eroahdistunut niin ei varmaan pysty.


    • kissakin kylppärissä

      sama kai se, onko rajattu lila, siis häkki, keittiössä, vai eteisessä vai kylppärissä! Kylppäri voi olla siivousmielessä se kaikken helpoin paikka.

      • 6+13

        Voihan sen jättää parvekkeelle jos semmoisen omistaa


    • kyllä se siitä

      Saattaa olla että tarvitsis yksinolo totuttelua, muuten hermostuu ja tuhoaa paikkoja.Sellainen haihdutin kuulemma vois auttaa, joku Feliway-feromonihaihdutin muistaakseni.Kannattas kokeilla.Luulen, et jos telkeet kylppäriin, on ovi kaluttu parissa päivässä, niin on tutuille käynyt kylppärissä pidon kanssa.
      Tuolla haihduttimella jotku on saanu helpotusta yksin oloon, ja totuttamalla pieniä hetkiä kerrallaan.Jos nuo ei auta, niin mielummin kokeilisin koppaa päähän, jos ei tassuillaan raavi asunnossa mitään pilalle.On siinäkin tietty riskit, et jää kiinni yms.
      Mutta, kouluta , lenkkeilytä koiraa paljon vapaa-aikanasi, niin koira ei tylsistyksissään tuhoa.Piitkiä lenkkejä, koulutus pätkiä, hakuja jne.Ja lenkit niin, että koira kerkeää rauhoittua ennen yksin jääntiä.
      Noi yleensä nuoren koiran ongelmia, helpottavat kolmen neljän vuoden ikään mennessä, siis yleensä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4496
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1854
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1590
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      212
      1385
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe