Helsinki-Tallinna tunneli

markku.e

Uutisten mukaan alkamassa uusi selvitys Helsinkin ja Tallinnan välisestä tunneliyhteydestä. Arvaan, joskaan en tiedä varmasti, että lähdetäänkö uudessakin selvityksessä yhdestä ainoasta vaihtoehdosta, eli rautatietunnelista. Baltirail-yhdistys on ajanut juuri rautatietunnelia kuin ”käärmettä pyssyyn”, ja hyvinhän on siinä lobbaamisessa onnistunutkin, koskapa saanut päättäjät ja median edustajatkin puhumaan lähes pelkästään rautatietunnelin puolesta. Tämä ilmenee mm. niin, että jos etsii netistä tunneliyhteyttä kuvaavia artikkeleitä, niin löytyy vain rautatietunnelia koskevia.
Veronmaksajan ja kuluttajan/matkustajan kannalta juuri rautatietunneli olisi kaikista järjettömin vaihtoehto. Asiaa pitää tietty vähän perustella, joten yritän seuraavaksi tehdä jonkinlaista vertailua eri vaihtoehtojen välillä.
1997 suunnitelmassa tehdyt linjaukset ovat: Pasila-Ruoholahti-Maardu-Tallinna, pituus 105 km (josta 83 km tunnelissa). Toinen linjaus on: Pasila-Masala-Porkka-Maardu-Tallinna, pituus 120 km (josta 67 km tunnelissa). Sitten ”haarukoimme” rautatietunnelin hintaa. Kanaalitunneli maksoi 10 mrd., wikipedia puhuu Hel-Tall nykykustannuksesta 1,3-2,1 mrd., ja eräs asiantuntija artikkelissaan 7 mrd.. Olisiko hinta eo:sta päätellen luokkaa 5 mrd. Hinta voisi olla näin ”pieni” syystä että kanaalitunneliston kapasiteetti on paljon korkeampi, kuin mitä meillä tarvittaisiin. Riittäisikö siis yksi ajotunneli (2 raidetta) huoltotunneli. Mainittakoon vielä muut vaadittavat erittäin mittavat ratatyöt, etenkin Suomen puolella.
Entä sitten maantietunneli. Linjaus olisi tietenkin Porkkalanniemi – Viimsi. Lyhin välimatka on 36 km, mutta olettakaamme käytännön matkaksi 45-50 km. Sitten pitäisi arvioida hintaa. Paras vertailukohta lienee Laerdalin tunneli Norjassa. 1995-2000 rakennetun 24,5 km:n tunnelin hinnaksi 2 lähdettä kertoo 140 milj.. Hämmästyttävän vähän, eikö vain. Pituuden vuoksi panemme kertoimeksi reilut 2, ja rahanarvon muutosten vuoksi kerroin 2. Näin pääsemme hintaan 800 milj.. Valmis tiestö on olemassa, mutta sen parantamiseen tunnelin sisäänajo infraan arvioimme 200 milj.. Näin siis lopulliseksi hinnaksi saamme pyöreät 1 mrd..
Tilanpuutteen vuoksi, lyhyt loppuyhteenveto. Vr:n tavoitteena on maksattaa korkeat kustannukset veronmaksajalla, mutta ”kuoria kermat” ei yksistään tunneliyhteydestä, vaan korkeilla lipunhinnoilla maakuntien kaupungeista. Mikä olisi automatkustajan / raskaankaluston hinta ja matka-aika, kaikkine junaan lastaamisineen,junanvaihtoineen ja purkamisineen. Tyhmempikin tajuaa, että ei kilpailukykyinen autotunneliin verrattuna. Maantietunneliin ajettaessa perittäisiin kohtuullinen tunnelimaksu, joka on suoraa tuloa valtiolle ja ylläpitokustannusten kattamiseen. Lisäksi, miten Viro osallistuisi junatunnelin kustannukseen. Väkilukuun suhteutettu kustannus (5 mrd:sta), olisi 1,2 mrd.. Viron valtion budjetti n. 4 mrd. Mahdotonta, eikö totta.
Toivoisin, että nyt lähdettäisiin perustamaan Hel-Tall maantietunneliyhdistystä, ja johtoon pitäisi saada nimekkäitä poliitikkoja / muita päättäjiä. Itse voisin muutoin toimia ”puuhamiehenä”. Kirjoitelkaan kiinnostuksestanne kaikki ne jotka mukaan haluavat, e-mail: markku.elonen(at)kymp.net

14

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JÄMPTI NÄIN

      KUOLLEENA SYNTYNYT HANKE, JOHON RUTIKÖYHÖÄLLÄ SUOMELLA EI OLE ENÄÄ VARAA

    • Masinamestari

      "Suomessa raideleveys pidettiin samana kuin Venäjän raideleveys oli ollut vuodesta 1851 alkaen, kun Pietarin ja Moskovan välinen rata avattiin. Tämä leveys, 1524 mm, eroaa Länsi-Euroopan (poikkeuksena Espanja, Portugali ja Irlanti) raideleveydestä (1435 mm).

      1960-luvulla tuolloinen Neuvostoliitto siirtyi 1520 mm:n raideleveyteen, kun taas Suomi on pitänyt kiinni alkuperäisestä leveydestä. Mutta tämä 4 mm:n leveysero ei ole ongelma Suomen ja Venäjän välisessä junaliikenteessä. Niin suomalaiset kuin venäläiset junat voivat käyttää molempia raideleveyksiä (otos VR:n sivuilta)"

      Lisää asiaa raideleveyksistä täällä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Raideleveys

      Tuosta raideleveydestä joku kirjoitti jossain, että EU olisi rakentanut ko. tunnelin
      mutta Suomelle ei sopinut sellainen raideleveys mitä EU:ssa vaadittiin...
      Varmaan olisi ollutkin hankalaa jos ei olisi voinut käyttää samoja junia Venäjälle
      mentäessä - tai täysin älytöntä? Muistan itsekin kun 1990-luvun alkupuolella oli
      keskustelua noista raideleveyksistä.

      Juna olisi kyllä monessakin mielessä hyvä, kuten mm. suuren tavaramäärän
      kuljetus, jota voisi hyödyntää myös Venäjän ja EU:n välillä ja suomen kautta.
      Junat kulkevat nykyään nopeasti ja lähes äänettömällä matkustusmukavuudella
      eikä sähköjunat saastuta kuten raskaat diesel-rekat ja bussit.

      Sekä tie että myöskin rautatie taitaa olla vaikea toteuttaa tunnelissa. Siltoina
      sellaisia taitaa olla ympäri maailmaa suuressakin mittakaavassa.

    • 17+11

      Tänne on näemmä avattu sama ketju kuin Tallinna-palstalle, joten kopioinpa oman kommenttini tännekin:

      Tuo Laerdalin 24,5 km tunneli onkin pisin maantietunneli maailmassa. Missään ei siis ole rakennettu Helsinki-Tallinna välillä tarvittavaa lähes 50 km tunnelin mittaista maantietunnelia. Tässä taitaa olla turvallisuustekijät suurin syy. Lisäksi autotunneli vaatii paljon tehokkaamman ilmanvaihdon pakokaasujen poistamiseksi kuin rautatietunnelin sähköveturit.

      • zorroperro

        Helsingistä on matkaa Tallinnaan 84 km, joten vajaan 50 kilsan tunneli jäisi
        kyllä "vesitunneliksi" aika pitkälle matkalle.

        " Vuonna 2016 avattaneen silta, joka kulkisi Helmijoen ylitse Hong Kongin, Macaon ja Zhuhain välillä. Siitä on luvassa yli 50 kilometrin pituinen".(Auto Bild 10.7.2011)

        Että ties vaikka joskus todetaan, että olisi pitänyt rakentaa autotien ja rautatien
        siltayhdistelmä.


      • Sotaveteraani
        zorroperro kirjoitti:

        Helsingistä on matkaa Tallinnaan 84 km, joten vajaan 50 kilsan tunneli jäisi
        kyllä "vesitunneliksi" aika pitkälle matkalle.

        " Vuonna 2016 avattaneen silta, joka kulkisi Helmijoen ylitse Hong Kongin, Macaon ja Zhuhain välillä. Siitä on luvassa yli 50 kilometrin pituinen".(Auto Bild 10.7.2011)

        Että ties vaikka joskus todetaan, että olisi pitänyt rakentaa autotien ja rautatien
        siltayhdistelmä.

        Parempi ettei sitä rakenneta ettei etelästä pääse kaikenlainen paskaporukka suomeen lauttaliikennettä helpompi valvoa ei karkaa sosiaalituen niin nopeasti
        etelän maihin.

        Tai sitten suomalaisille ilmainen ja muille Kallis läpiajomaksu josta suomi hyötyisi
        koska se kuitenkin joutuisi maksumieheksi muiden perseaukisten maiden esim viro
        maksettavaksi.


    • ehdottomastiei

      Toivottavasti ei missään nimessä rakenneta! Aivan järkyttävän kallis ja melko turha hanke olisi yhden pienen ja toisen vielä 5 kertaa pienemmän valtion välille. Keski-eurooppaan pääsee suomesta kyllä lentokoneella, joten ei tuo olisi järkevä hanke edes rautatietunnelina.
      Kyllä ne kaljat saadaan jatkossakin ihan niillä Tallinkin viinalautoilla.

      • Puolan motari läpiaj

        Eihän se toimisikaan minään kaljanhakutunnelina, vaan Suomen vienti nousisi tunnelin myötä uusiin ulottuvuuksiin.
        Esimerkkinä Valio voisi tehokkaasti viedä juustonsa taloudellisesti heikosti kilpailluille euroopan markkinoille.
        Myös paperilla ja talvivaaran metalleilla Saksaan tehtäisiin ihan eri tili nopeilla maantiekuljetuksilla.


      • 7+19

        Tuohon tunneliin saataisiin kerrankin EU-rahaa, ettei aina oltaisi vain maksupuolella!


      • 1+1=3
        7+19 kirjoitti:

        Tuohon tunneliin saataisiin kerrankin EU-rahaa, ettei aina oltaisi vain maksupuolella!

        Tuskin saataisiin mitään EU rahaa taitaa olla tärkeäpiäkin kohteita EU lla välimeren alueella.

        Taitaa vaan jäsenmaksut ja verot nousta muutenkin ilman tälläisiäkin hankkeita siitä
        pitävät huolen etelän maat ja uudet jäsenet.


    • vaadin

      Tallink osakkaaksi tunneliin!

    • ettei totuus unohdu

      Jos verrataan Englannin kanaalin ali rakennettuun tunneliin niin hinta olisi luokkaa 20 miljardia euroa. EU-tuet eivät taitaisi kattaa kovinkaan paljon siitä.

    • Nelikaistainen tunneli maksaa noin 140.000€/km

      Eli 100 kilsaa maksaisi 14 miljoonaa

      Rakentaminen kestäisi noin viisi vuotta

      Eli viiden vuoden ajan 0,5€ vuodessa JOKAISELTA suomalaiselta...

      Olisitko valmis maksamaan tuon?

    • liukas_kelikö

      Automaatti ei oikein pelaa. Tunnelin hinta olisi reilu 10 miljardin luokkaa, siis 10 000 000 000 €. 14 miljoonaa meni liki tuhatkertaisesti metsään. No, näitähän sattuu.

      • zorroperro

        Joo, varsin "nätti" raha tuo 14 milliä taitaa olla. Mitä mahtaa maksaa louhintakone
        joka tekee 14,2-metristä reikää ja on 60 metrin pituinen ja 2 600 tonnia painava?

        Tuollasia tietoja löysin netistä tunnelinlouhintakoneista (rikkonaisen kallion louhin- takone).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe