silmälasit

irot

oletteko saaneet tukea silmälasien ostoon ja paljonko ?
oulun silmälääkäri määräsi lasit ja tiedättekin varmaan että lasit ovat kalliit?!
mitkään peruslinssi lasit ei sovi minun vahvuuksilla

10

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rillipää

      olen saanut.piti kahdesta eri silmälasi liikkeestä hakea hinta arvio mitkä piti toimittaa soskuun ja sit antoivaat 100e maksusitoumuksen halvempaa optikko liikkeesseen.

    • olis kiva

      En ole saanut mitään tukea silmälasien ostoon koskaan. Viimeksi muutama kuukausi sitten maksoin laseistani 550 euroa. Kehykset noin 180 euroa, linsseihin loput. Eikä ollut edes kaikkein kalleinta laatua eikä huippuhienouksia linsseissä. Halpaliikkestä vieläpä. Tämmöisen ostoksen olen joutunut ja joudun tekemään joka toinen vuosi. Olisi tosi kiva saada edes 100 euroa yhteiskunnan tukea ostokseen.

    • En tiedä summaa

      mutta koko lasit maksoivat ja olivat tyyriit koska erikois linssit. Piti vain käydä sopimuksen mukaisessa liikkeessä. Siis sosiaalivirastolla on lista liikkeistä joista ne saa käydä tilaamassa. Sankoja ei tarvinnut kun vanhat toimi joten pelkät linssit.

    • sossulle "pataan"

      Eilen kävin silmälääkärillä sossun sopimusliikkeessä, oli silmänpaineen mittaus ja määräsi uudet lasit. Moniteholasit entisten 6 vuotta vanhojen tilalle, en edes kysynyt paljonko ne maksaa. Lisäksi sain passituksen näkökenttätutkimukseen.

      Kuvioon kuului että sossun toimistosihteeri etuuskäsittelijä hylkäsi ensimmäisen hakemuksen täysin ilman perusteluja, tein uuden hakemuksen jonka sosiaalityöntekijä hyväksyi, viikon liian kauan kesti tuokin päätös. Jos olisin antanut periksi enkä olisi tehnyt oikaisuvaatimusta laittomasti hylätystä hakemuksesta ja tehnyt uutta hakemusta olisi sossu joutunut ostamaan minulle valkoisen kepin ja opaskoiran viimeistään vuoden sisällä. On todella törkeää että sossun narsistimerkonoomit leikkivät asiakkaiden terveydellä. Laitoin sosiaalijohtajalle tiukkasävyisen kirjeen jossa vaadin rangaistusta tuolle narsistimerkonoominilkille varsinkin kun ei eole häneltä ensimmäinen täysin laiton päätös, saas nähdä kuinka hommassa käy.

      • 17+16

        Miksi "laiton" päätös? Eikös lasit ole harkinnanvaraista?


    • sossulle "pataan"

      "Eikös lasit ole harkinnanvaraista? "
      Eivät ole, ei merkonoomivirkanilkki voi kävellä silmälääkärin määräyksen yli, vaikka niin tekevät. Tuo silmänpaineen mittaus on silmälääkärin toimenpide, senkin virkanilkki hylkäsi vaikka ei etuuskäsittelijän valtuudet moiseen riitä. Kaupungin ohjeissakin lukee yksiselitteisesti ”Silmälääkärin kustannukset huomioidaan tarvittaessa toimeentulotukeen oikeuttavana menona. Hakijaa pyydetään toimittamaan tosite kustannuksista.” eli periaatteessa olisi kelvannut ilman päätöstäkin mutta aina ennen olen tuon päätöksen hakenut ja se on myös myönnetty ihan vaan sen varalta että jos lähettää laskun jälkikäteen niin alkavat ämpyillä ja menee kauan kun sen saa vasta hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen. Palkkio oli 85€.

    • Rillipäärokki 52v

      Muistelen iäkkään äitini saaneen Kelalta jotain invalidiavustusta kaihilaseihinsa viime vuosituhannella. Omavastuuosuus oli myös ja ne olivat huomattavia summia tuolloin.

      Tuollainen pitäisi edelleenkin olla Kelalla. Näkö on tärkeä asia. Vähänkään mutkikkaammat lasit t piilolinssit ja niihin liittyvät lääkärikäynnit pitäisi Kelan korvata kuten lääkkeet ym. sairauskulut. Lääkkeissähän on jokin 600e raja? Rillit pitäisi laskea lääkkeisiin, eikö ne ole vähän niinkuin sama asia?

      • sossulle "pataan"

        Silmälääkärin palkkioon saa Kelan tukea Kelan ikivanhojen taksojen määrästä tietyn prosenttimäärän ja toimistokuluja jotka tulee joka tapauksessa ei huomioda. Tietääkseni silmälaseihin ei saa, toivottavasti olen väärässä.


      • eisaaei
        sossulle "pataan" kirjoitti:

        Silmälääkärin palkkioon saa Kelan tukea Kelan ikivanhojen taksojen määrästä tietyn prosenttimäärän ja toimistokuluja jotka tulee joka tapauksessa ei huomioda. Tietääkseni silmälaseihin ei saa, toivottavasti olen väärässä.

        Silmälaseihin ei saa Kelalta korvauksia, ei ainakaan suht. normaaleihin laseihin. En tiedä, onko sitten jotain silmäsairauksia, joihin tarvittavat lasit korvattaisiin.

        Ennen vanhaan silmälasien hinnan sai vähentää verotuksessa. Se oli ihan hyvä juttu.


      • sossulle "pataan"
        eisaaei kirjoitti:

        Silmälaseihin ei saa Kelalta korvauksia, ei ainakaan suht. normaaleihin laseihin. En tiedä, onko sitten jotain silmäsairauksia, joihin tarvittavat lasit korvattaisiin.

        Ennen vanhaan silmälasien hinnan sai vähentää verotuksessa. Se oli ihan hyvä juttu.

        "Tietääkseni silmälaseihin ei saa, toivottavasti olen väärässä. "
        Eli en valitettavasti ollut väärässä. Nyt näkyi olevan silmälasivakuutuksia hintaan 15€/vuosi, en lukenut mainosta kokonaan joka oli siellä silmälääkärin odotushuoneessa, mutta pikaisesti katsottuna mainokasen mukaan se korvaisi kaikki kuviteltavissa olevat tilanteet jossa silmälasit tuhoutuisivat. Vakuutusyhtiöt tuntien korvauskäytäntö saattaa olla hyvinkin erilainen kun mainoksessa luvattu.

        Muistan kun tuo verovähennys silmälaseista poistui. Silloinen naapuri ehdotti sopimusta jonka mukaan aina kun tulee silmälasien uusimisaika niin toinen voi maksattaa silmälasit toisen kotivakuutuksesta sillä perusteella että naapurin koira söi ne silmälasit. En suostunut kun minulla ei silloin olut vielä silmälaseja, koiraa eikä kotivakuutustakaan. Nyt on kaikki muut paitsi koira puuttuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1525
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1097
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      996
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      917
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      842
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      640
    Aihe