Syvästi järkyttävä lukukokemus!

RovaniemiSalla a. ry

"Ei se oikein mene jos vanhat huru ukot päättää lapsilukumäärästä perheissä, jokaisen perheen pitäisi itse saada päättää."

Tuossa esimakua siitä mitä tältä palstalla tuleman pitää. En aio kuitenkaan kirjoittaa koko palstaa uudestaan, vaan ainoastaan marginaali tiivistelmä.



Nosto alempaa:


Aivan loistava esimerkki tuon Hennan kirjoitus. Asiallinen ja tervehenkinen kirjoitus jota täällä mollataan. Juuri tuohon voisi Ailakin ottaa kantaa eikä tämän palstan multinikkeihin, jotka ovat pääosin "vuokkolaisten" oksennuksia.

Arvoisa lukija, muutama esimerkki millaisia vastauksia "vuokkolaiset" antavat asiallisiin kirjoituksiin joita tälläkin palstalla muutamia aina löytyy. Suoria lainauksia pilkasta ja rasismista.

Näitä on 10 v. aikana kertynyt tuhansia, mutta poimin nopsaan pelkästään viime päiviltä muutaman:

"Turhaan uhoat vl-REPPANA."

"Vl-saarnamies puheensa lopuksi tärisevällä itkunsekaisella äänellä:
Saanko minäkin kurja ihminen uskoa syntini anteeksi?"

"Ei se oikein mene jos vanhat huru ukot päättää lapsilukumäärästä perheissä, jokaisen perheen pitäisi itse saada päättää."

"Sitä voidaan pitää henkisenä sairautena, jos vanhemmat tekevät yli 8 lasta."

"Täältä löytyy VESTADIOLISEN OIKUS Oulussa.. Veikko Vihelä raiskasi ja hyväksikäytti 14 lasta? Mitkä oikeus Hänellä on Suomen Oikeudessa, 70 pv ehtoollista?" (Kesitas Henna Oikariselle).

"Yritätkö (Henna) lakaista ongelman maton alle"

"Joko SaamenMummolla on 25 lasta?"

"Et sinä mikään rovasti ole. Tavallinen vl-runk*kari olet."

"Haluatko APINA banaanin?"

""Lähde Herrasmies." vaihteeksi panemaan akkaasi, jos se ei vaikka sattuisikaan olemaan raskaana."

" te rienaatte, haukutte, ivaatte, mitätöitte, nimittelette kuin sudet konsanaan" (hänen mielestä vl:t tekevät noin)

"Olet selkeästi vl-lahkolaisten puolella" (tyypillinen suhtautuminen ulkopuoliseen joka puolustaa lestaa)

"Omavanhurskaita SIKOJA"

" Oulun lesta kirjoitti: 13.9.2014 01:33 Vanhin tytär kuuluu aina isälle."

"Onkohan sinussa vl-sukurutsaa?"

"Elätkö uskoasi todeksi ainoastaan alapään kautta? "

"Olet todennäköisesti alaikäinen vl-aivopesty reppana."

""Missä ne lestaukot piileksii, kun ei näy julkisuudessa?
Nehän on siellä vaimon selän takana "peitsi tanassa"

"vl-nainen ansaitsee taivaspaikan, mitä enemmän hän lapsia tähän maailmaan synnyttää"

"Helppohan tuommosen rikkaan perheen on palkata vaikka lisäapuakin"

"yhteiskunta joutuu elättää tuonkin perheen jatkossa"

"*Eräs isä oli laittanut lapsen kädet ovenkarmille ja lyönyt oven kiinni.** (jonku kopio kirjasta)

"miehet voivat pitää saunailtojaan rauhassa ja keskustella uskostaan ja antaa toisilleen anteeksi syntejään"

"Ja minkähänlaisessa valintatilanteessa Pekka Linnan vaimo on ollut. Hänelle tuskin on edes kerrottu että on sellainenkin asia olemassa kuin ehkäisy"(arvio naisen älykkyydestä)

"Seuroissa saamme kuulla moitteita siitä, että meillä on vain kaksi lasta," (väite)

"90% vanhoillislestadiolaisista käyttää jo nyt ehkäisyä" (ongelmaa ei siis juuri enää olekaan?)

"Olet todella vastuuntunnoton (Henna Oikarinen). Pahasti. Älä tee enempää, jos et tajua mitä alapäälläsi teet? Minulla on kuusi lasta ja kaikki on hankittu, rakkaudesta ja tehty vasta sitten kun tilanne sen sallii" ( Kesitas - rakkaudella lapsia "tehnyt", Hennalle joka ei tehnyt rakkaudella)"

Ei Herra Jumala, (copypastaajan välihuomautus)

"Mutta eikö Hän olut okiassa?"

"ottaa nuppiin kun tulee nää superäidit kirjoittaa jokapaikkaan lässynlässynläätä"

"sinne vaan kyr.pää pilluun ja naapurin ukot apuun jos ei ala joka ohrille lapsia kuulua."

"Vanhoillislestadiolainen herätysliike valheoppeinen on ittestään perkeleestä! "

Seuraava ei liity just tähän aiheeseen, mutta minusta tää on rikollisin viesti mihin olen täällä törmännyt, niin laitan sen tähän:

Kesitas kirjoitti toukokuussa:

""Kaikesta näkee, että mielesi on saastainen.
Näet kaikessa vain seksuaalisuutta.
Sairastat ilmeisesti samaa addiktiota, kun valtaosa koko VL liikkeen isistä, jotka raiskaavat kesäisesti pukeutuneita ala- ikäisiä lapsiaan

Tuleeko ruumiita ennen kuin yhteiskunta herää?

En näe tasoeroa mainitun lääkärin kirjoituksen ja toisaalta tällä palstalla vellovan "keskustelun" välillä.

http://m.suomi24.fi/node/10233527

ps. Aila käski jonkun hävetä?

52

644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä A.R;n kommentt

      Itse ihmettelen myös, kuinka Vuokko jaksaa yhä uudelleen ja uudelleen tuoda vl-liikkeen hyviä puolia esille.

      Jos itse olisin saanut yhtä paljon moskaa niskaan kuin Vuokko, en kykenisi sanomaan mitään positiivista koko liikkeestä. :-(

      Kuten jo aiemmassakin kirjoituksessa kerroin, en olisi ikinä uskonut, että porukoissanne on niin empatiakyvyttömiä, toisten hätää vähätteleviä ja ilkeitä ihmisiä, mitä tänne kirjoitetut tekstit osoittavat.

      Tunnen syvää myötähäpeää niitä kohtaan, jotka eivät ole koskaan kasvaneet aikuisen tasolle keskustelemaan itse asiasta. Sama on nähtävissä myös kaikkien muiden lahkojen ja "ainoiden oikeiden totuuksien kohdalla". Jos uskaltaa arvostella jotain oppia, käydään kiinni henkilöön, eikä puhuta itse asiasta.

      Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa, sanoo vanha sananlasku. Pitänee nytkin paikkansa.

      Häpeäisitte edes. :-(

      • Tässä taas.....

        Tässä taas AITOA lestadiolaista sivistynyttä kielenkäyttöä!

        Olen vanhoillislestadiolainen ja seurannut julkista keskustelua uskostani. Havahduin ruokakaupassa, kun puolituttu ihminen sanoitti huolensa, että olenko täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Huolenpito lähimmäisestä on hyväksi – mutta keskustelua käydään nyt lestadiolaisnaisten omaa tahtoa ja uskoa aliarvioiden.

        Keskustelusta on hävinnyt suhteellisuudentaju. Ymmärrän toki teemoja väsymyksestä, ahdingosta ja vaikeista valinnoista. Kaikki nämä ovat asioita, joihin kuka tahansa äiti voi törmätä. Vaikeuksien käsittelemiseen tarvitaan ennen kaikkea turvallisia ihmissuhteita. Vaikeissa eettisissä tilanteissa ei tarvita ylemmyyttä ja halveksuntaa, jotka välittyvät lääkäri Pirkko Kiviluodon mielipidekirjoituksesta (HS 9. 9.).

        Olen käyttänyt täydessä ymmärryksessä Kiviluodon mainitsemia oikeuksia: valinnut itselleni rakkaan puolison, jättänyt käyttämättä ehkäisyä ja kiitollisuudella ottanut syntyvät lapset omakseni. Jokainen ihminen tarvitsee vakaumuksen kannalta vaikeassa eettisessä tilanteessa kunnioittavaa ja ystävällistä kohtelua. Valitsemisen vaikeutta ja vastuuta meistä kukaan ei pääse pakoon.

        Äidinkin elämä on tärkeä ja suojelemisen arvoinen. Vaikeassa tilanteessa vanhoillislestadiolaiset naiset luottavat asiantuntijoiden viisauteen ja siihen, että he kunnioittavat arvomaailmaamme.

        Olen tehnyt valintoja henkilökohtaisen uskon ohjaamana; en sattumalta tai ulkoa päin ohjattuna. Olen sitoutunut elinikäiseen avioliittoon ja ottanut lahjana vastaan seitsemän lasta. Terveenä tässä ei ole ollut mitään ylivoimaista, vaikka valinta on vaatinutkin työtä ja joustavuutta.

        Suurperheen äitiys esitetään mediassa mahdottomana tehtävänä. Usein unohdetaan, miten luonnollinen osa elämää lapsen saaminen on.

        Isyys on ollut myös puolisolleni arvokas tehtävä. Olemme tukeutuneet kaikissa avioliittomme vaiheissa toisiimme, rakastaneet ja sitoutuneet perheeseemme. Olen elänyt todeksi uskoani. Vastasyntynyt lapsi sylissäni olen kokenut olevani lähellä Jumalaa.

        Vanhoillislestadiolaisilla on samat yhteiskunnalliset oikeudet kuin kaikilla suomalaisilla. Oikeuksiin kuuluu vapaus päättää omasta perheestä ja vakaumuksesta. Velvollisuuksiin kuuluu hoitaa lapset hyvin ja rakastaen sekä kasvattaa uudesta sukupolvesta vastuuseen ja työhön kykenevä.

        Olen sitoutunut tähän tehtävään ja toivon syvästi, että minulle annetaan elämisen ja uskomisen rauha.

        Henna Oikarinen
        äidinkielen ja kirjallisuuden
        opettaja, Porvoo


      • YLE-verorahakriitikk
        Tässä taas..... kirjoitti:

        Tässä taas AITOA lestadiolaista sivistynyttä kielenkäyttöä!

        Olen vanhoillislestadiolainen ja seurannut julkista keskustelua uskostani. Havahduin ruokakaupassa, kun puolituttu ihminen sanoitti huolensa, että olenko täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Huolenpito lähimmäisestä on hyväksi – mutta keskustelua käydään nyt lestadiolaisnaisten omaa tahtoa ja uskoa aliarvioiden.

        Keskustelusta on hävinnyt suhteellisuudentaju. Ymmärrän toki teemoja väsymyksestä, ahdingosta ja vaikeista valinnoista. Kaikki nämä ovat asioita, joihin kuka tahansa äiti voi törmätä. Vaikeuksien käsittelemiseen tarvitaan ennen kaikkea turvallisia ihmissuhteita. Vaikeissa eettisissä tilanteissa ei tarvita ylemmyyttä ja halveksuntaa, jotka välittyvät lääkäri Pirkko Kiviluodon mielipidekirjoituksesta (HS 9. 9.).

        Olen käyttänyt täydessä ymmärryksessä Kiviluodon mainitsemia oikeuksia: valinnut itselleni rakkaan puolison, jättänyt käyttämättä ehkäisyä ja kiitollisuudella ottanut syntyvät lapset omakseni. Jokainen ihminen tarvitsee vakaumuksen kannalta vaikeassa eettisessä tilanteessa kunnioittavaa ja ystävällistä kohtelua. Valitsemisen vaikeutta ja vastuuta meistä kukaan ei pääse pakoon.

        Äidinkin elämä on tärkeä ja suojelemisen arvoinen. Vaikeassa tilanteessa vanhoillislestadiolaiset naiset luottavat asiantuntijoiden viisauteen ja siihen, että he kunnioittavat arvomaailmaamme.

        Olen tehnyt valintoja henkilökohtaisen uskon ohjaamana; en sattumalta tai ulkoa päin ohjattuna. Olen sitoutunut elinikäiseen avioliittoon ja ottanut lahjana vastaan seitsemän lasta. Terveenä tässä ei ole ollut mitään ylivoimaista, vaikka valinta on vaatinutkin työtä ja joustavuutta.

        Suurperheen äitiys esitetään mediassa mahdottomana tehtävänä. Usein unohdetaan, miten luonnollinen osa elämää lapsen saaminen on.

        Isyys on ollut myös puolisolleni arvokas tehtävä. Olemme tukeutuneet kaikissa avioliittomme vaiheissa toisiimme, rakastaneet ja sitoutuneet perheeseemme. Olen elänyt todeksi uskoani. Vastasyntynyt lapsi sylissäni olen kokenut olevani lähellä Jumalaa.

        Vanhoillislestadiolaisilla on samat yhteiskunnalliset oikeudet kuin kaikilla suomalaisilla. Oikeuksiin kuuluu vapaus päättää omasta perheestä ja vakaumuksesta. Velvollisuuksiin kuuluu hoitaa lapset hyvin ja rakastaen sekä kasvattaa uudesta sukupolvesta vastuuseen ja työhön kykenevä.

        Olen sitoutunut tähän tehtävään ja toivon syvästi, että minulle annetaan elämisen ja uskomisen rauha.

        Henna Oikarinen
        äidinkielen ja kirjallisuuden
        opettaja, Porvoo

        Aila on kuitenkin sitä mieltä (haluaa antaa sellaisen kuvan:),
        että:
        "Kuten jo aiemmassakin kirjoituksessa kerroin, en olisi ikinä uskonut, että porukoissanne on niin empatiakyvyttömiä, toisten hätää vähätteleviä ja ilkeitä ihmisiä, mitä tänne kirjoitetut tekstit osoittavat."


        Kyllä, luit oikein, tuo on KIRJAILIJAN omaa tekstiä ja puhuu empatiasta!


      • kirjailijataiteilja
        YLE-verorahakriitikk kirjoitti:

        Aila on kuitenkin sitä mieltä (haluaa antaa sellaisen kuvan:),
        että:
        "Kuten jo aiemmassakin kirjoituksessa kerroin, en olisi ikinä uskonut, että porukoissanne on niin empatiakyvyttömiä, toisten hätää vähätteleviä ja ilkeitä ihmisiä, mitä tänne kirjoitetut tekstit osoittavat."


        Kyllä, luit oikein, tuo on KIRJAILIJAN omaa tekstiä ja puhuu empatiasta!

        Järkyttävää l. Kirjailija on tuota mieltä, nimenomaan tämän palstan perusteella.

        Järkyttävää 2. Kirjailija on kirjoittanut kirjan tämän palstan kautta hankituista haastatelluista.

        Järkyttävää 3. Täällä palloileva kirjailija ei ota sanallakaan kantaa, tällä palstalla hänen kannattajiensa kautta tapahtuviin jatkuviin ihmisoikeusrikkomuksiin, joista edellä oli kattavia esimerkkejä.

        Järkyttävää 4. Että kirjailijalle on syntynyt kaiken todistusaineiston jälkeen "käsitys", että lestadiolaisten empatiakyvyttömien pitäisi hävetä nimenomaan tällä foorumilla.


      • VESTADIOLISEN OIKUS
        kirjailijataiteilja kirjoitti:

        Järkyttävää l. Kirjailija on tuota mieltä, nimenomaan tämän palstan perusteella.

        Järkyttävää 2. Kirjailija on kirjoittanut kirjan tämän palstan kautta hankituista haastatelluista.

        Järkyttävää 3. Täällä palloileva kirjailija ei ota sanallakaan kantaa, tällä palstalla hänen kannattajiensa kautta tapahtuviin jatkuviin ihmisoikeusrikkomuksiin, joista edellä oli kattavia esimerkkejä.

        Järkyttävää 4. Että kirjailijalle on syntynyt kaiken todistusaineiston jälkeen "käsitys", että lestadiolaisten empatiakyvyttömien pitäisi hävetä nimenomaan tällä foorumilla.

        Muta eiku Hä ole pistitänyt Oikuksi`?


      • ni mitä?
        VESTADIOLISEN OIKUS kirjoitti:

        Muta eiku Hä ole pistitänyt Oikuksi`?

        täh?


      • 12+10

        "Tunnen syvää myötähäpeää niitä kohtaan, jotka eivät ole koskaan kasvaneet aikuisen tasolle keskustelemaan itse asiasta."


        Heidän kokemuksista kirjoitit kuitenkin "kirjan".

        Ei täällä vl:ä juuri ole ja ainakaan myötähäpeäntunteitasi herättämässä.


      • hyvä jos niin
        Tässä taas..... kirjoitti:

        Tässä taas AITOA lestadiolaista sivistynyttä kielenkäyttöä!

        Olen vanhoillislestadiolainen ja seurannut julkista keskustelua uskostani. Havahduin ruokakaupassa, kun puolituttu ihminen sanoitti huolensa, että olenko täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Huolenpito lähimmäisestä on hyväksi – mutta keskustelua käydään nyt lestadiolaisnaisten omaa tahtoa ja uskoa aliarvioiden.

        Keskustelusta on hävinnyt suhteellisuudentaju. Ymmärrän toki teemoja väsymyksestä, ahdingosta ja vaikeista valinnoista. Kaikki nämä ovat asioita, joihin kuka tahansa äiti voi törmätä. Vaikeuksien käsittelemiseen tarvitaan ennen kaikkea turvallisia ihmissuhteita. Vaikeissa eettisissä tilanteissa ei tarvita ylemmyyttä ja halveksuntaa, jotka välittyvät lääkäri Pirkko Kiviluodon mielipidekirjoituksesta (HS 9. 9.).

        Olen käyttänyt täydessä ymmärryksessä Kiviluodon mainitsemia oikeuksia: valinnut itselleni rakkaan puolison, jättänyt käyttämättä ehkäisyä ja kiitollisuudella ottanut syntyvät lapset omakseni. Jokainen ihminen tarvitsee vakaumuksen kannalta vaikeassa eettisessä tilanteessa kunnioittavaa ja ystävällistä kohtelua. Valitsemisen vaikeutta ja vastuuta meistä kukaan ei pääse pakoon.

        Äidinkin elämä on tärkeä ja suojelemisen arvoinen. Vaikeassa tilanteessa vanhoillislestadiolaiset naiset luottavat asiantuntijoiden viisauteen ja siihen, että he kunnioittavat arvomaailmaamme.

        Olen tehnyt valintoja henkilökohtaisen uskon ohjaamana; en sattumalta tai ulkoa päin ohjattuna. Olen sitoutunut elinikäiseen avioliittoon ja ottanut lahjana vastaan seitsemän lasta. Terveenä tässä ei ole ollut mitään ylivoimaista, vaikka valinta on vaatinutkin työtä ja joustavuutta.

        Suurperheen äitiys esitetään mediassa mahdottomana tehtävänä. Usein unohdetaan, miten luonnollinen osa elämää lapsen saaminen on.

        Isyys on ollut myös puolisolleni arvokas tehtävä. Olemme tukeutuneet kaikissa avioliittomme vaiheissa toisiimme, rakastaneet ja sitoutuneet perheeseemme. Olen elänyt todeksi uskoani. Vastasyntynyt lapsi sylissäni olen kokenut olevani lähellä Jumalaa.

        Vanhoillislestadiolaisilla on samat yhteiskunnalliset oikeudet kuin kaikilla suomalaisilla. Oikeuksiin kuuluu vapaus päättää omasta perheestä ja vakaumuksesta. Velvollisuuksiin kuuluu hoitaa lapset hyvin ja rakastaen sekä kasvattaa uudesta sukupolvesta vastuuseen ja työhön kykenevä.

        Olen sitoutunut tähän tehtävään ja toivon syvästi, että minulle annetaan elämisen ja uskomisen rauha.

        Henna Oikarinen
        äidinkielen ja kirjallisuuden
        opettaja, Porvoo

        Oikeuksiin kuuluu vapaus päättää omasta perheestä ja vakaumuksesta"

        Toivotaan näin


      • huono isä

        Täällä on mielenkiintoisia JUTTUJA SUUNTAAN JOS TOISEEN!! MÄ kerron omani!!Toivottavasti joku ottaisi opikseen!!!Meille syntyi yli 10lasta, aluksi meni suht hyvin SITTEN kun rupesi tulemaan ongelmia NIITÄ tuli kerralla!!!HUUMEET ALKOHOLI varkaudet, poikia oli suurin OSA lapsista!!!Itse olin aina töissä ja ylitöissä EN jaksanu enkä kerenny kattoa lasten perään!!!LUULIN että jumala auttaa eikä mun itse tarvi tehä mitään!!!LUULIN väärin!!! lapsia pitää kasvattaa muuten EI hyvä seuraa!!!SRK:N pitäisi kertoa mitä tarkoittaa kun perustaa SUURPERHEEN se on sellanen hanke että tulee ongelmia jos ei tajuu mitä voi olla tulossa sanotaan vaan että kyllä jumala auttaaa!!!ASIA ei ole ihan niin yksinkertainen !!!ITEKIN pitää tehä jotain sitten voi jumalakin auttaa.....????Hyvä että asiat on otettu esille tämäkin on jumaalan TAHTO että näistä puhutaan nyt ei ole vain sattumaa että vuokko kirjoitti kirjan. Hyvä että asioista puhutaan ei lasten kasvattaminen ole mitää helppoa kellekään vaikein tehtävä maan päällä joku sanonut olen samaa mieltä!!!


      • hennalle vastaus
        Tässä taas..... kirjoitti:

        Tässä taas AITOA lestadiolaista sivistynyttä kielenkäyttöä!

        Olen vanhoillislestadiolainen ja seurannut julkista keskustelua uskostani. Havahduin ruokakaupassa, kun puolituttu ihminen sanoitti huolensa, että olenko täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Huolenpito lähimmäisestä on hyväksi – mutta keskustelua käydään nyt lestadiolaisnaisten omaa tahtoa ja uskoa aliarvioiden.

        Keskustelusta on hävinnyt suhteellisuudentaju. Ymmärrän toki teemoja väsymyksestä, ahdingosta ja vaikeista valinnoista. Kaikki nämä ovat asioita, joihin kuka tahansa äiti voi törmätä. Vaikeuksien käsittelemiseen tarvitaan ennen kaikkea turvallisia ihmissuhteita. Vaikeissa eettisissä tilanteissa ei tarvita ylemmyyttä ja halveksuntaa, jotka välittyvät lääkäri Pirkko Kiviluodon mielipidekirjoituksesta (HS 9. 9.).

        Olen käyttänyt täydessä ymmärryksessä Kiviluodon mainitsemia oikeuksia: valinnut itselleni rakkaan puolison, jättänyt käyttämättä ehkäisyä ja kiitollisuudella ottanut syntyvät lapset omakseni. Jokainen ihminen tarvitsee vakaumuksen kannalta vaikeassa eettisessä tilanteessa kunnioittavaa ja ystävällistä kohtelua. Valitsemisen vaikeutta ja vastuuta meistä kukaan ei pääse pakoon.

        Äidinkin elämä on tärkeä ja suojelemisen arvoinen. Vaikeassa tilanteessa vanhoillislestadiolaiset naiset luottavat asiantuntijoiden viisauteen ja siihen, että he kunnioittavat arvomaailmaamme.

        Olen tehnyt valintoja henkilökohtaisen uskon ohjaamana; en sattumalta tai ulkoa päin ohjattuna. Olen sitoutunut elinikäiseen avioliittoon ja ottanut lahjana vastaan seitsemän lasta. Terveenä tässä ei ole ollut mitään ylivoimaista, vaikka valinta on vaatinutkin työtä ja joustavuutta.

        Suurperheen äitiys esitetään mediassa mahdottomana tehtävänä. Usein unohdetaan, miten luonnollinen osa elämää lapsen saaminen on.

        Isyys on ollut myös puolisolleni arvokas tehtävä. Olemme tukeutuneet kaikissa avioliittomme vaiheissa toisiimme, rakastaneet ja sitoutuneet perheeseemme. Olen elänyt todeksi uskoani. Vastasyntynyt lapsi sylissäni olen kokenut olevani lähellä Jumalaa.

        Vanhoillislestadiolaisilla on samat yhteiskunnalliset oikeudet kuin kaikilla suomalaisilla. Oikeuksiin kuuluu vapaus päättää omasta perheestä ja vakaumuksesta. Velvollisuuksiin kuuluu hoitaa lapset hyvin ja rakastaen sekä kasvattaa uudesta sukupolvesta vastuuseen ja työhön kykenevä.

        Olen sitoutunut tähän tehtävään ja toivon syvästi, että minulle annetaan elämisen ja uskomisen rauha.

        Henna Oikarinen
        äidinkielen ja kirjallisuuden
        opettaja, Porvoo

        EHKÄ sulla menee hyvin HYVÄ niin HENNA ole ylpeä siitä!!!!MÄKIN luulin HENNA ETTÄ kaikki ok pitkään..SITTEN kun lapset tuloo murrosikään VOI tulla ongelmia JA niitä on tullut PALJON HENNASENI!!!!Meillä yli 10 lasta kun lapset tuli murrosikään ongelmat alkoivat ja niitä tuli henki meinasi mennä oli niin huono olo!!!! sitä SYYTTI itseään kaikestä oli huumeongelmaa viinaongelmaa ja kaikkea mitä voi kuvitella ja jos jollekin puhui HYVÄT LESTAT nauroi pihalle miten voi olla KUKAAN ei ymmärrä ongelmiasi jos et OLE ITSE kokenut niitä täälläkin yks puhuja neuvoi ettei saa JÄTTÄÄ perhettään NYT puhujan POIKA on jättänyt perheensä ja ottanut uuden muijan mitä HENNA luulet vieläkö puhuja neuvoo MUITA ei saa jättää perhettään kun oma poika on jättänyt perheesä!!!!!?????ME ihmiset annanmme neujo niin kauna kun meillä menee hyvin MUISTA tämä jos sulla menee huonosti !!!SEN olen oppinut jos joskus kehuu että hyvin menee ei mee kauaa hyvin elämäon oppimistä koko ajan niin ala kuin ylämäessä sen olen oppinut kaikille lukijoille jaksamista missä elämäntilanteessa sitten olettekin ja elämä voittaa lopulta eikö näin!!!!!??? toivotaan ainakin paljon kokenut huono isä


      • vertauskuva
        Tässä taas..... kirjoitti:

        Tässä taas AITOA lestadiolaista sivistynyttä kielenkäyttöä!

        Olen vanhoillislestadiolainen ja seurannut julkista keskustelua uskostani. Havahduin ruokakaupassa, kun puolituttu ihminen sanoitti huolensa, että olenko täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Huolenpito lähimmäisestä on hyväksi – mutta keskustelua käydään nyt lestadiolaisnaisten omaa tahtoa ja uskoa aliarvioiden.

        Keskustelusta on hävinnyt suhteellisuudentaju. Ymmärrän toki teemoja väsymyksestä, ahdingosta ja vaikeista valinnoista. Kaikki nämä ovat asioita, joihin kuka tahansa äiti voi törmätä. Vaikeuksien käsittelemiseen tarvitaan ennen kaikkea turvallisia ihmissuhteita. Vaikeissa eettisissä tilanteissa ei tarvita ylemmyyttä ja halveksuntaa, jotka välittyvät lääkäri Pirkko Kiviluodon mielipidekirjoituksesta (HS 9. 9.).

        Olen käyttänyt täydessä ymmärryksessä Kiviluodon mainitsemia oikeuksia: valinnut itselleni rakkaan puolison, jättänyt käyttämättä ehkäisyä ja kiitollisuudella ottanut syntyvät lapset omakseni. Jokainen ihminen tarvitsee vakaumuksen kannalta vaikeassa eettisessä tilanteessa kunnioittavaa ja ystävällistä kohtelua. Valitsemisen vaikeutta ja vastuuta meistä kukaan ei pääse pakoon.

        Äidinkin elämä on tärkeä ja suojelemisen arvoinen. Vaikeassa tilanteessa vanhoillislestadiolaiset naiset luottavat asiantuntijoiden viisauteen ja siihen, että he kunnioittavat arvomaailmaamme.

        Olen tehnyt valintoja henkilökohtaisen uskon ohjaamana; en sattumalta tai ulkoa päin ohjattuna. Olen sitoutunut elinikäiseen avioliittoon ja ottanut lahjana vastaan seitsemän lasta. Terveenä tässä ei ole ollut mitään ylivoimaista, vaikka valinta on vaatinutkin työtä ja joustavuutta.

        Suurperheen äitiys esitetään mediassa mahdottomana tehtävänä. Usein unohdetaan, miten luonnollinen osa elämää lapsen saaminen on.

        Isyys on ollut myös puolisolleni arvokas tehtävä. Olemme tukeutuneet kaikissa avioliittomme vaiheissa toisiimme, rakastaneet ja sitoutuneet perheeseemme. Olen elänyt todeksi uskoani. Vastasyntynyt lapsi sylissäni olen kokenut olevani lähellä Jumalaa.

        Vanhoillislestadiolaisilla on samat yhteiskunnalliset oikeudet kuin kaikilla suomalaisilla. Oikeuksiin kuuluu vapaus päättää omasta perheestä ja vakaumuksesta. Velvollisuuksiin kuuluu hoitaa lapset hyvin ja rakastaen sekä kasvattaa uudesta sukupolvesta vastuuseen ja työhön kykenevä.

        Olen sitoutunut tähän tehtävään ja toivon syvästi, että minulle annetaan elämisen ja uskomisen rauha.

        Henna Oikarinen
        äidinkielen ja kirjallisuuden
        opettaja, Porvoo

        Hyvä kirjoitus


      • hyväseon
        12+10 kirjoitti:

        "Tunnen syvää myötähäpeää niitä kohtaan, jotka eivät ole koskaan kasvaneet aikuisen tasolle keskustelemaan itse asiasta."


        Heidän kokemuksista kirjoitit kuitenkin "kirjan".

        Ei täällä vl:ä juuri ole ja ainakaan myötähäpeäntunteitasi herättämässä.

        niin on


      • Fransiscoon
        Tässä taas..... kirjoitti:

        Tässä taas AITOA lestadiolaista sivistynyttä kielenkäyttöä!

        Olen vanhoillislestadiolainen ja seurannut julkista keskustelua uskostani. Havahduin ruokakaupassa, kun puolituttu ihminen sanoitti huolensa, että olenko täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Huolenpito lähimmäisestä on hyväksi – mutta keskustelua käydään nyt lestadiolaisnaisten omaa tahtoa ja uskoa aliarvioiden.

        Keskustelusta on hävinnyt suhteellisuudentaju. Ymmärrän toki teemoja väsymyksestä, ahdingosta ja vaikeista valinnoista. Kaikki nämä ovat asioita, joihin kuka tahansa äiti voi törmätä. Vaikeuksien käsittelemiseen tarvitaan ennen kaikkea turvallisia ihmissuhteita. Vaikeissa eettisissä tilanteissa ei tarvita ylemmyyttä ja halveksuntaa, jotka välittyvät lääkäri Pirkko Kiviluodon mielipidekirjoituksesta (HS 9. 9.).

        Olen käyttänyt täydessä ymmärryksessä Kiviluodon mainitsemia oikeuksia: valinnut itselleni rakkaan puolison, jättänyt käyttämättä ehkäisyä ja kiitollisuudella ottanut syntyvät lapset omakseni. Jokainen ihminen tarvitsee vakaumuksen kannalta vaikeassa eettisessä tilanteessa kunnioittavaa ja ystävällistä kohtelua. Valitsemisen vaikeutta ja vastuuta meistä kukaan ei pääse pakoon.

        Äidinkin elämä on tärkeä ja suojelemisen arvoinen. Vaikeassa tilanteessa vanhoillislestadiolaiset naiset luottavat asiantuntijoiden viisauteen ja siihen, että he kunnioittavat arvomaailmaamme.

        Olen tehnyt valintoja henkilökohtaisen uskon ohjaamana; en sattumalta tai ulkoa päin ohjattuna. Olen sitoutunut elinikäiseen avioliittoon ja ottanut lahjana vastaan seitsemän lasta. Terveenä tässä ei ole ollut mitään ylivoimaista, vaikka valinta on vaatinutkin työtä ja joustavuutta.

        Suurperheen äitiys esitetään mediassa mahdottomana tehtävänä. Usein unohdetaan, miten luonnollinen osa elämää lapsen saaminen on.

        Isyys on ollut myös puolisolleni arvokas tehtävä. Olemme tukeutuneet kaikissa avioliittomme vaiheissa toisiimme, rakastaneet ja sitoutuneet perheeseemme. Olen elänyt todeksi uskoani. Vastasyntynyt lapsi sylissäni olen kokenut olevani lähellä Jumalaa.

        Vanhoillislestadiolaisilla on samat yhteiskunnalliset oikeudet kuin kaikilla suomalaisilla. Oikeuksiin kuuluu vapaus päättää omasta perheestä ja vakaumuksesta. Velvollisuuksiin kuuluu hoitaa lapset hyvin ja rakastaen sekä kasvattaa uudesta sukupolvesta vastuuseen ja työhön kykenevä.

        Olen sitoutunut tähän tehtävään ja toivon syvästi, että minulle annetaan elämisen ja uskomisen rauha.

        Henna Oikarinen
        äidinkielen ja kirjallisuuden
        opettaja, Porvoo

        Henna ytimessä


    • iltalehdestä

      Vuokolle ja muille vaiheeseen lässähtäneille:

      Pitkäkestoisella kaunan kantamisella kun voi olla ikäviä seurauksia. Myös terveydelle.

      1. Kaunan kantaminen stressaa

      Kauna ja pitkään jatkuvat negatiiviset tunteet eivät tee hyvää mielenterveydelle. Kaunan kantaminen turhauttaa ja ahdistaa. Psychological Science -julkaisussa ilmestyneen tutkimuksen mukaan kaunan kantaminen voi aiheuttaa elimistössä stressireaktion: se saattaa nostaa sykettä ja verenpainetta.

      2. Ikäviä oireita

      Kaunan kantaminen voi aiheuttaa myös fyysisiä oireita. Medical College of Georgiassa tehdyn tutkimuksen mukaan vuosien ajan kaunaa kantaneet ihmiset kärsivät muita useammin sydänsairauksista, kohonneesta verenpaineesta, vatsahaavoista, selkäkivuista ja päänsärystä.

      3. Voit vatvoa täysin turhia asioita

      Jos pohdit kauan kaunaisesti jotakuta henkilöä, kysypä itseltäsi rehellisesti, onko hän sen arvoinen. Jos ihminen on sinulle tärkeä, ei auta muu kuin keskustella asiat selväksi. Kerro miksi olet loukkaantunut, ja pohtikaa yhdessä kuinka asian voisi selvittää. Usein kaunan kohteet eivät kuitenkaan ole kovinkaan merkityksellisiä. Jos näin on, mieti mistä olet oikeasti katkera. Vaivaako sinua oikeasti se, ettei joku tuttavasi tullut syntymäpäivillesi? Vai oletko sittenkin harmissasi siitä, ettei parhaalla ystävälläsi ole riittävästi aikaa sinulle? Ärtymyksen todellisiin syihin pureutuminen auttaa keskittymään siihen, millä on oikeasti merkitystä.

      Lähde: Health.com

      MARIANNE ZITTING

      • 44444+3

        ### tse ihmettelen myös, kuinka Vuokko jaksaa yhä uudelleen ja uudelleen tuoda vl-liikkeen hyviä puolia esille. ###

        Aivan upea nainen!


      • 1+1=2
        44444+3 kirjoitti:

        ### tse ihmettelen myös, kuinka Vuokko jaksaa yhä uudelleen ja uudelleen tuoda vl-liikkeen hyviä puolia esille. ###

        Aivan upea nainen!

        Samaa mieltä. Upeita ja rohkeita naisia kumpikin, Aila ja Vuokko. Pisteitä 10 .


      • eikö olekin
        1+1=2 kirjoitti:

        Samaa mieltä. Upeita ja rohkeita naisia kumpikin, Aila ja Vuokko. Pisteitä 10 .

        ### tse ihmettelen myös, kuinka Vuokko jaksaa yhä uudelleen ja uudelleen tuoda vl-liikkeen hyviä puolia esille. ###

        Aivan upea nainen!


      • pirkka pekka p
        eikö olekin kirjoitti:

        ### tse ihmettelen myös, kuinka Vuokko jaksaa yhä uudelleen ja uudelleen tuoda vl-liikkeen hyviä puolia esille. ###

        Aivan upea nainen!

        Aivan upeeta mahtavaa upeeta mahtavaa upeeta mahtavaa.....


    • kaikki kehissä ;)

      Tähän avaukseen ei varmaan kenenkään tarvitse tyhjentää negatiivista superlatiivivarastoaan, paljon tuossa jo tulikin.

    • Onko?

      Onko sinulla avaaja mitään omaa annettavaa tämän palstan keskusteluihin?

    • avaaja, ei vl.

      Niin, nythän kopioin vain informantteja! Tiedän, että tällainen avaus aiheuttaa sinullekin suurta tuskaa. Ehkä tarkoituksellinen "nimimerkkivalinta" kerää myös lukijoita ;)

      Annettavuuteen en ota kantaa, se jää lukijoiden henkilökohtaiseksi murheeksi. Ainahan avauksen voi ohittaa, vaikka vaikeaa se varmaan, otsikkokin huomioon ottaen, tulee olemaan.

      • Etkö tiennyt?

        Palsta ei ole tarkoitettu pelkkään kopiointiin.


      • avaaja, ei vl
        Etkö tiennyt? kirjoitti:

        Palsta ei ole tarkoitettu pelkkään kopiointiin.

        Kalevi! - tuo on tiedossani.


      • kopioi vaan
        avaaja, ei vl kirjoitti:

        Kalevi! - tuo on tiedossani.

        Annetaan hänen kopioida, hän on jäänyt kopiointivaiheeseen.


      • 2+2
        kopioi vaan kirjoitti:

        Annetaan hänen kopioida, hän on jäänyt kopiointivaiheeseen.

        Mitä te pelkäätte? Kyllä tommoset törkeydet voi kerran viikossa koota kasaanki. Muutenhan sinäkin paadut, etkä huomaa että tuosta tulee sun arki kieltä. Anna arvo toisellekin joskin muista omakin arvosi...


    • käsittäisin näin

      Mitähän syntiä ne vl:llät alvariinsa tekee kun saarnamiehistä alkaen niitä syntejä pitää monta keraa kk anteeksi pyytää, meikäläisen ei oletarvinnut pyytää ikinä, minä en kai sitten ole sitä syntiä myöskää ikinä tehnyt.

      • Anu S

        Ymmärrän että se on vl uskonnon piirre. Suotakoon se, kuin sinulle omasi.


      • marja 24

      • 2+2

    • Kuka muu se teille ohjeet tekee, kun oko ”huru- ukot”, SRK;n johtokunta?
      Turha sitä on muuksi yrittää muuttaa. Sehän on omienkin osalta myönnetty, että jos ehkäisy sallittaisiin, näivettyisi koko lahko.
      Turhaa Sinä vuokkolaisia panellet. Heillä on asiasta kokemus ja subjektiivinen oikeus varottaa muita, jotteivät jäisi saman jyrän alle.
      Nainen pelastaa SRK;n, jos se enää pelastettavissa on?
      Sinulla taitaa tulla itku, loppsi edellä, kun pitää kaikkia nälviä.
      Kommentoin;

      >>"Vl-saarnamies puheensa lopuksi tärisevällä itkunsekaisella äänellä: Saanko minäkin kurja ihminen uskoa syntini anteeksi?"** Näinhän se on?
      Et voi sitä muuksi muuttaa. Olisit samalla jatkanut; - Ovatko he todella niin heikossa hapessa ja uskossa, että omat synnit painaa ja niitä ei pysty Jeesus anteeksi antaa, vaan jokin lahko?

      >>"Täältä löytyy VESTADIOLISEN OIKUS Oulussa.. Veikko Vihelä raiskasi ja hyväksikäytti 14 lasta? Mitkä oikeus Hänellä on Suomen Oikeudessa, 70 pv ehtoollista?" (Kesitas Henna Oikariselle).** Näinhän se VL mafia toimii? eikö vaan.
      He pelastivat omansa? Muualla jo neljän lapsen jutusta tulee ”penaltia” useampi vuosi.
      Näin toimii SRK kristillisyys. Eihän siinä tule kun 5 pv yhtä kohti.
      Halpaa se on jatkaa Vihelän hippalointia.

      >>"miehet voivat pitää saunailtojaan rauhassa ja keskustella uskostaan ja antaa toisilleen anteeksi syntejään"** Näin se toimii, kokemusta on. Nainen saa jäädä syntineen kotia.

      >>"Ja minkähänlaisessa valintatilanteessa Pekka Linnan vaimo on ollut. Hänelle tuskin on edes kerrottu että on sellainenkin asia olemassa kuin ehkäisy"(arvio naisen älykkyydestä)** Niin, kukka ja mehiläinen aste jää vain joissain elämään.
      En haluaisi elää näin tynnyrissä kasvatetun kanssa.

      >>"Seuroissa saamme kuulla moitteita siitä, että meillä on vain kaksi lasta," (väite)** Mahaa osoitellaan sormella niin seuroissa kun kylilläkin. Kokemusta on.

      >>"90% vanhoillislestadiolaisista käyttää jo nyt ehkäisyä" (ongelmaa ei siis juuri enää olekaan?)** Tyhmä on joka ei sitä huomaa. Nyt puhutaan suurperheestä jo 5-7 lapsesta, ennen 17.
      Ehkäisyä he käyttää, jolla järki on.

      >>>"Olet todella vastuuntunnoton (Henna Oikarinen). Pahasti. Älä tee enempää, jos et tajua mitä alapäälläsi teet? Minulla on kuusi lasta ja kaikki on hankittu, rakkaudesta ja tehty vasta sitten kun tilanne sen sallii" ( Kesitas - rakkaudella lapsia "tehnyt", Hennalle joka ei tehnyt rakkaudella)"** Onkohan tuo minun? Arveluttaa.










      >>Kesitas kirjoitti toukokuussa:

      ""Kaikesta näkee, että mielesi on saastainen.
      Näet kaikessa vain seksuaalisuutta.
      Sairastat ilmeisesti samaa addiktiota, kun valtaosa koko VL liikkeen isistä, jotka raiskaavat kesäisesti pukeutuneita ala- ikäisiä lapsiaan
      ** Hänhän on iste asiassa kokonaan saastaa.
      Muuten en olisi sitä julkituonut.
      Minun älykkyyttäni on palstalla ehkä eniten, Melperiä lukuun ottamatta ja olen vakuuttunut, että sen tekee huomattavasta heikoimmilla varustetut lestat.
      Suurimman tyhmyyden osoitus on nimetä nimimerkki ja asettaa se jonnekin kylään, johon linkki viittaa.
      Siihen ei pysty muu kun läpi pas..ka lesta.
      On lahkolla paukut lopussa. Hävetkää.
      Kaiki vastaa niin kuin huudetaan.

      Muuten sano Ailalle terkkuja.
      Kes.

      • 1+1

        Kuka tahansa täysissä sielun ja ruumiin voimissa oleva ihminen häpeäisi, (tai istuisi noista törkyistä linnassa) tämä tulee rinta pystyssä "puolustamaan" esimerkkinä olleita törkyjä ja lataa listallisen lisää..




        >>Näinhän se VL mafia toimii?>>
        >>>Muualla jo neljän lapsen jutusta tulee ”penaltia” useampi vuosi.>>
        >>Näin toimii SRK kristillisyys>>.
        >> Eihän siinä tule kun 5 pv yhtä kohti.>>
        >>Halpaa se on jatkaa Vihelän hippalointia.>>



        >>> Onkohan tuo minun? Arveluttaa.>>

        >>> Minun älykkyyttäni on palstalla ehkä eniten,>>
        >>> olen vakuuttunut, että sen tekee huomattavasta heikoimmilla varustetut lestat.>>

        >>> Suurimman tyhmyyden osoitus on nimetä nimimerkki ja asettaa se jonnekin kylään, johon linkki viittaa.>>

        >> Siihen ei pysty muu kun läpi pas..ka lesta.>>

        >>>On lahkolla paukut lopussa.>>

        >>Muuten sano Ailalle terkkuja.>>


      • 24p +24p
        1+1 kirjoitti:

        Kuka tahansa täysissä sielun ja ruumiin voimissa oleva ihminen häpeäisi, (tai istuisi noista törkyistä linnassa) tämä tulee rinta pystyssä "puolustamaan" esimerkkinä olleita törkyjä ja lataa listallisen lisää..




        >>Näinhän se VL mafia toimii?>>
        >>>Muualla jo neljän lapsen jutusta tulee ”penaltia” useampi vuosi.>>
        >>Näin toimii SRK kristillisyys>>.
        >> Eihän siinä tule kun 5 pv yhtä kohti.>>
        >>Halpaa se on jatkaa Vihelän hippalointia.>>



        >>> Onkohan tuo minun? Arveluttaa.>>

        >>> Minun älykkyyttäni on palstalla ehkä eniten,>>
        >>> olen vakuuttunut, että sen tekee huomattavasta heikoimmilla varustetut lestat.>>

        >>> Suurimman tyhmyyden osoitus on nimetä nimimerkki ja asettaa se jonnekin kylään, johon linkki viittaa.>>

        >> Siihen ei pysty muu kun läpi pas..ka lesta.>>

        >>>On lahkolla paukut lopussa.>>

        >>Muuten sano Ailalle terkkuja.>>

        Kuuleppa veliseni.

        MIkä noista ei ole totta?

        Minä häpeän jopa Sinunkin puolestasi, mutta sielustasi saat itse hävetä.


      • uuno tarha puro
        24p +24p kirjoitti:

        Kuuleppa veliseni.

        MIkä noista ei ole totta?

        Minä häpeän jopa Sinunkin puolestasi, mutta sielustasi saat itse hävetä.

        >>> Minun älykkyyttäni on palstalla ehkä eniten,>>

        Tuo on totta !!

        I-)


      • hehe.
        uuno tarha puro kirjoitti:

        >>> Minun älykkyyttäni on palstalla ehkä eniten,>>

        Tuo on totta !!

        I-)

        heh ;)


    • imettämässä 2kk

      henkisenä sairautena, jos vanhemmat tekevät yli 8 lasta.
      ---------------------------------------------------------------------------

      Yhdeksän lapsen äitinä minua voisi tuollainen kommentti itkettää, mutta minuapa säälittää. Tunne sekin on.

    • 67878

      Ikävä että vl uskossa oleva ei saa itse elää omaa elämäänsä vaan elämä pitää myydä Srk:lle, talkoina, kolehteina ja seurakassaa kartuttaen, kaiken takana on ahneus ja raha, myös vl liikkeen uskon oppi on tämän kaiken ydin ajatus kerätä rahaa ja pitää naiset raskaana.

    • pitäisin ahneutena

      Pitää leipoa illanistujaisiin ennen oli ompeluseuroja nyt voi olla eri nimi omista värkeistä paakelsia, jos ei kaikki mene kaupaksi, pitää leipojan ostaa jo kertaalleen ostamansa lepomatarpeet toiseen kertaan.

    • sattumalta paikalla.

      Kauheaa, tuo porukka siis siivittää Vuokkoa ja vainoaa lestadiolaisia? Pitävätkö nuo itseänsä uskovaisina?

      • paikalla muuten vaan

        Alemmas ei voi mennä, jos on jo pohjalla!


      • 1+1
        paikalla muuten vaan kirjoitti:

        Alemmas ei voi mennä, jos on jo pohjalla!

        ei noilla pohjaa olekaan


      • bob1.

        Näin olen ymmärtänyt


      • 2+5
        1+1 kirjoitti:

        ei noilla pohjaa olekaan

        Löytyneehän tuo, sieltä ne huutelee.


    • oijoiiiii...

      Huhhuh.

    • Uudistukaa!!!

      Miksi näitä rimpsuja toistellaan jokaisessa ketjussa? Ottakaa hyvät ihmiset Raamattu käteen ja lukekaa ja ihmetelkää.

      Oikeaa uskoa on varmasti vl-piireissä, mutta hyvin on aivopestyjä pelkureita, jotka eivät uskalla katsoa totuutta silmiin ja tehdä parannusta kuolleista teoista.

      Kukaan ei pelastu yhdelläkään omalla teollaan. Pelastaja on Jeesus Kristus, jos uskoa löytyy ja elää hänen oppiensa mukaisesti.
      Alistajat oman edun tavoittelijat eivät ole pelastettujen joukossa, vaikka kuuluisivat mihin lahkoon.
      Hyvää yritystä monella on, mutta on myös vanhoja tapoja, perinnäissääntöjä.

      • toisto tympii.

        Mieletäni palta siistiytyityi oleelisesti eilisen jälkeen kun tuo rimpsu tänne ilmesty- AiLa Ruohakin vaikeni samalla sekunnilla-. Siinä mielessä tuolle oli tilausta vaika toito tympii itse ketäkin sinällään.


      • ma fi ese
        toisto tympii. kirjoitti:

        Mieletäni palta siistiytyityi oleelisesti eilisen jälkeen kun tuo rimpsu tänne ilmesty- AiLa Ruohakin vaikeni samalla sekunnilla-. Siinä mielessä tuolle oli tilausta vaika toito tympii itse ketäkin sinällään.

        miki muka mine en päse oikuksi olu ?


    • voittoslainen

      kauhean ikävä ihminen tuo joka haukkuu uskovia.

    • tulin etusivulta

      Tulin etusivulta tänne tämän viestin mukana. Onpa hirveää tekstiä mitä uskovat saavat kuulla.

      Koittakaa jaksaa !

      Kirjoitan ensimmäistä kertaa tähän rakkaaseen lehteen.

    • en itsekään ole vl

      Sairastahan tuollainen kielenkäyttö on, mutta ei kai tänne kenenkään ole pakko tulla. Ainahan voi kilauttaa oikealle poliisille..

    • muuttostentuulia

      ajat muuttuu

    • 1-9

      Mujat aattuu

    • jatoton

      Uskonnon pitäs tuoda hyvää ympärilleen. Miten ihmeessä se tuo ristiriitoja, ahdistusta, syyttelyä ja ilmpiiriä vain minun uskonto on oikea? Verisiä sotia ja raakoja, nyt shiiat ja sunnit siitä esimerkkinä ja ne uskonsodat taustalla. On vain yksi oikea tie ja se on raamatun uskontunnustus ja väärien profeettojen uskonsuunnat harhauttavat jopa valitutkin. Kasvoin itsekkin uskonnollisessa ympäristössä oli turvallista, mutta ahdistavaa. En ikinä enään kuulu mihinkään uskonsuuntaan. Minä uskon vain raamatun uskontunnustukseen en mihinkään muuhun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4269
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      236
      2100
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1550
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1367
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1039
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1025
    7. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      242
      1023
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      135
      1021
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe