Kromosomitutkimus

FtM

Sain lähetteen kromosomi tutkimukseen. Mitä siinä oikein tutkitaan? Mitä jos tulos on minua "vastaan"? Voinko silti saada korjauksen? Kuinka luotettava tutkimus on? Jos tutkimus on minua "vastaan" onko mahdollista että olen ollut pienestä asti vain hullu? Jos tutkimus on minun "puolellani" saanko korjauksen helpommin? Hirveästi kysymyksiä mielessä ja pelottaa paljon!

11

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos olet

      halunnut lähetteen transtutkimuksiin, niin ei sua kuulu lähettää mihinkään kromosomitutkimuksiin. Ei sellaisia kuulu tehdä transihmisille joilla ei ole todettu mitään intersukupuolisuuteen viittaavaa. Ja vaikka olisikin niin ei ne mitenkään vaikuta korjaushoitojen tarpeen arviointiin. Pyydä apua Trasekilta tai kysy neuvoja joltain ftm-foorumilta, niin ei mene aikaa hukkaan.

      • FtM

        Itse hain koulupsykologin kautta apua, joka soitti TAYSiin ja varasi mulle ajan lääkärille joka antoi lähetteen tutkimuksiin. Ja silti nyt tuli lähete. Mutta hyvä jos ei vaikuta arviointiin.


      • jos olet
        FtM kirjoitti:

        Itse hain koulupsykologin kautta apua, joka soitti TAYSiin ja varasi mulle ajan lääkärille joka antoi lähetteen tutkimuksiin. Ja silti nyt tuli lähete. Mutta hyvä jos ei vaikuta arviointiin.

        No hyvä, pääasia että lähete lähti oikeaan paikkaan. Onkohan kromosomitutkimus jotain lähetteen kirjoittaneen lääkärin omaa sooloilua sitten. TAYS ei kirjoittele lähetteitä mihinkään tuollaisiin sikäli kuin tiedän.


    • puffet

      Sehän on hyvä, että sukupuolikromosomit tutkitaan. Kai se on yritys saada nuori potilas "havahtumaan" omaan biologiseen sukupuoleensa, koska sen alan lääkärit varmaan kohtaa jonkin verran myös sellaisia potilaita, jotka ovat hämmentyneitä sukupuolestaan ja joille sen takia kromosomitutkimus voi olla tavallaan wake up call.

      • jos olet

        Puffet on nyt vähän pihalla sukupuolen biologiasta. Vaikka jätettäisiin transsukupuoliset kokonaan pois laskuista niin silti on XX-miehiä ja XY-naisia - siis sellaisia jotka on pienenä luokiteltu esim. tytöiksi ja kasvatettu tytöiksi ja aina olleet mielestään tyttöjä, ja kuitenkin kromosomit on XY.


      • puffet
        jos olet kirjoitti:

        Puffet on nyt vähän pihalla sukupuolen biologiasta. Vaikka jätettäisiin transsukupuoliset kokonaan pois laskuista niin silti on XX-miehiä ja XY-naisia - siis sellaisia jotka on pienenä luokiteltu esim. tytöiksi ja kasvatettu tytöiksi ja aina olleet mielestään tyttöjä, ja kuitenkin kromosomit on XY.

        xx-miehiä ei ole biologisesti, mutta xxy-miehiä kylläkin.


      • jos olet

      • hoh hoijaaaa

        Niin, kromosomitutkimushan onkin se wake up call, jos kuukautiset tai siemensyöksyt ei sitä olleet.


    • Tulikohan virhe

      Ilmeisesti koulupsykologi on laittanut lähetteen väärään paikkaan TAYS:iin ja siellä lääkäri on alkanut sooloilemaan laittaessaan kromosomitutkimuksiin. Ellei tutkimuksia peruuteta pikaisesti, kyseinen lääkäri taitaa saada "pyyhkeitä" esimieheltään rahojen tuhlaamisesta kalliiseen ja turhaan tutkimukseen. Transtutkimuksissakaan ei enää nykyisin tehdä kromosomitutkimuksia koska ne on kallita eikä tulos kuitenkaan vaikuta diagnoosin ja hoitojen etenemiseen.

      Vielä silloin kun kromosomitestejä tehtiin transtutkimuksiin liittyen, ne tehtiin vasta diagnoosivaiheen lopussa ennen hormonihoitojen aloitusta. Kromosomitestejä ei tehty ennen transtutkimuksia. Yleensä kromosomitestit tehdään vastasyntyneelle vauvalle jonka sukupuolta ei pystytä määrittelemään ulkoisista sukuelimistä (epäillään intersukupuolisuutta).

    • Tässä nimimerkille FtM:

      http://trasek.fi/perustietoa/sukupuolenkorjaus/

      TRANS-poliklinikka

      TRANS-poliklinikalla tehdään transseksuaalisuuden ja muiden sukupuoli-identiteetin tutkimuksia ja hoitoa.

      Yhteystiedot

      Postiosoite:
      Tampereen yliopistollinen sairaala
      Yleissairaalapsykiatrian poliklinikka
      PL 2000, 33521 Tampere

      Käyntiosoite:
      Teiskontie 35, rakennus Z 3

      Puhelin:
      puhelinvaihde 03 311 611
      osastonsihteeri 03 311 65216

      Faksi: 03 311 64378
      Sähköpostiosoite:
      [email protected]
      - poikkeukset nimen yhteydessä
      - potilaisiin liittyviä tietoja ei anneta sähköpostitse


      Lähettämisen perusteet
      transseksuaalisuuden tutkimus ja hoito, Laki transseksuaalin sukupuolen vahvistamisesta n:o 563/2002
      muu sukupuoli-identiteetin tutkimus

      Tutkimukset

      Transseksuaalisuuden tutkimus ja hoito on valtakunnallisesti keskitetty Helsingin ja Tampereen yliopistollisiin sairaaloihin (Sosiaali- ja terveysministeriön asetus n:o 1053/2002). Tutkimukseen tullaan lääkärin lähetteellä. Sairaanhoitopiirin ulkopuolelta saapuvat potilaat tarvitsevat maksusitoumuksen, joka lähetteen saavuttua pyydetään potilaan omasta sairaanhoitopiiristä.

      Tutkimuksen tavoitteet

      Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, että kyseessä on transseksuaalisuus eikä psykiatrinen häiriö tai tilapäinen ajatus sukupuolen muuttamisesta. Yhdessä potilaan ja hänen läheistensä kanssa arvioidaan myös voimavaroja selviytyä raskaasta hoitoprosessista.

      Tutkimusjakso

      Tutkimusjaksoon kuuluu yhteensä noin kymmenen käyntiä sairaanhoitajan, sosiaalityöntekijän, lääkärin ja psykologin vastaanotolla. Diagnoosin varmistuttua voidaan aloittaa hormonihoito ja vuoden kestävä tosielämän koe (uuden roolin omaksuminen), minkä jälkeen Helsingin yliopistollisen sairaalan puoltavan kannanoton myötä voidaan käynnistää sukupuolen juridinen ja kirurginen muuttaminen.

      • Kysäisepä

        Eli aloittajalle: Soita sinne poliklinikalle mistä tuo labrakäynti on määrätty. Sait varmaankin ilmoituskirjeessä yhteystiedot. Veikkaisin että sieltä ei vastaa edellisessä viestissä kerrottu transtutkimusyksikön toimisto vaan joku muu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe