Vanha vitsaus: Jumitus!

Jumittaja

Nyt tarvitaan täällä neuvoja ja jos ei niitä, niin ainakin tsemppiä. Olen laihduttanut kesäkuun alusta asti ja nyt paino on jämähtänyt jumitukseen.

Olen kokenut painonpudottaja; tämä on kolmas kerta ja pudotettavaa enemmän kuin ennen. Paino on pudonnut maltillisesti, mutta se ei toisaalta haittaa, koska koen, että nyt ensimmäistä kertaa en vain laihduta, vaan olen oikeasti omaksunut uuden tavan elää. Olen vasta hiukan alle kolmekymppinen, mutta silti tuntuu, että vielä kymmenen vuotta sitten riitti pelkkä laihdutuksen ajattelu. Nyt olen aivan tosissani panostanut ruokavalioon ja liikuntaan ja koko ajan paino on taistellut pysymisensä puolesta.

Mittani olivat alussa 160/88 ja nyt painan 77. Olen siis saanut painoa ihan hyvin pois, mutta nyt se ei ole liikkunut n. kolmeen viikkoon mihinkään suuntaan. Ihmettelen tätä, kun eikö painon ihan väistämättäkin pitäisi pudota jos syö vähemmän kuin kuluttaa? Vaikka olisi jumikin.

Syön 1200-1500 kilokalorin edestä päivässä. Joskus on ollut tuhannenkin kalorin päiviä, mutta nämä silloin, kun on ei ole päässyt liikkumaan tai ollut edes töissä. Liikuntaa harrastan 6 kertaa viikossa, tunnin kerrallaan. Liikuntana reipas kävely/hölkkä ja tunti aerobicia/viikko. Työni ei ole kuluttavaa eli liikunta on tärkeätä.

Koen, että syömäni ruokamäärä on riittävä. Minulla on hyvä olo ja jaksan liikkua hyvin. En syö "tietämättäni", koska olen koko laihdutuksen ajan pitänyt joka päivä kirjaa syömisistäni ja merkkaan ylös kaiken mitä suuhuni laitan. Punnitsen ruuat myös. Missään kehonkoostumusmittauksessa en ole käynyt, enkä mittauttamassa peruskulutustani. Testattu ainakin on, että n. 2000 kilokalorin ruokavalio pitää painon samassa.
Viime viikonloppuna söin kahtena päivänä enemmän, koska olen kuullut, että sellainen voisi auttaa jumiin. Ei auttanut. Nyt olen miettinyt, että pitäisikö sitten päin vastoin paastota 1-2 päivää - testata vaikuttaako se jotenkin aineenvaihduntaa shokeeraavasti? Harmittaa vaan, kun ihmiset sanovat, että "Kuule kyllä sinä varmasti vain syöt huomaamattasi, siitä se johtuu". Mutta kun en syö :/.

Tässä nyt oli tiedonmurusia. Mitä voisin tehdä toisin? Kuinka pitkiä jumivaiheita teillä toisilla on ollut, kun olette tienneet, että varmasti syötte vähemmän kuin kulutatte?

Lisäksi: En ole mittanauhalla mitannut itseäni lainkaan, joten luotan sikäli vain vaakaan. Yhdet housut minulla ovat mittarina ja ei ole niidenkään suhteen tapahtunut viime viikkoina muutosta. Ei tämmöinen minua luovuttamaan saa, mutta jotenkin masentaa. Ja vaikka harrastan liikuntaa mielelläni, niin tänäänkin aamulla harmitti vaan tämä painon jumittaminen ja kesti tosi pitkään, ennen kuin pystyi nauttimaan lenkistä.

7

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+11

      Kalorit kuulosta liian pieniltä pysyvään laihdutukseen. Koita syödä viikko 1500kcal, liikuntapäivinä enemmän.

      Tai sitten paastoat.

    • Jumittaja

      Olen syönytkin suurimman ajan laihdutuksesta - tästä melkein neljästä kuukaudesta - 1500kaloria päivässä. Päivinä, joina en tee mitään muuta kuin makaan sohvalla, en syö niin paljoa. En käsitä mikä hommassa mättää... Tiistaina olin viimein pääsemässä seuraavaa kiloa tavoittelemaan eli 76,7 vilahti vaa'assa. Eilen ja tänään paino on taas 78.

      Ymmärrän kyllä, että kyse on nesteistä - ei läskistä. Mutta miksi se nestekilo tulee yhtäkkiä? Viimeksi kuukautisten JÄLKEEN tuli kilo nesteitä kahdessa päivässä. Sitten pääsin lukemaan 77 ja taas nousi kilon ylöspäin. Nyt pääsin tuohon 76,7 lukemaan ja - pam - vaa'assa näkyy taas 78 päivä sen jälkeen. Tämä nesteessä oleminen on mulle kanssa ihan kvanttifysiikkaa. En ole turvonnut, en syö suolaisia ruokia, eikä muutenkaan ole mitään syytä tuolle vaa'an jatkuvalle heittelylle ylöspäin. Edes kuukautiskierron vaiheet ei tähän ole ennen vaikuttaneet. Tai jos vaikuttavat, niin mulla vaikuttaa sitten niiden alkaminen, loppuminen ja se väliaika.

      Ja unohdetaan nyt "pysyvät laihdutus". Koen, että mulla on tällä kertaa nimenomaan painonhallinnan avaimet hallussa. Mutta miten voi olla mahdollista, ettei paino mene yhtään alaspäin viikkokausien aikana :/? Kaikissa jumitusta käsittelevissä jutuissa sanotaan, että "Älä huoli. Jos syöt vähemmän kuin kulutat, laihdut varmasti. Se on tiedettä". Stressiä mulla on paljon tällä hetkellä, mutta ei kai sekään peruskulutusta laske mitään tuhatta kaloria. Vetää mielen aivan maahan tällainen.

      • nainen5555

        Kunnon mässypäivä kerran kuukaudessa, se auttaa mulla, olen 160/77,5, pitäis vielä tiputtaa 10 kg
        Normipäivä 1200-1500, työssä liikun paljon, vapaapäivinä tunnin lenkki
        Kyllä se pian taas lähtee alaspäin, usko vaan


    • hgf456

      Rupea syömään terveellisesti säännöllisin väliajoin, juo päivässä vähintään 2 litraa nestettä. Liiku enemmän. Mene ravitsemusterapeutille/hanki personal trainer.

    • 13+8

      Minulla oli sama homma kesän jälkeen. Sitten se paino nopeasti putosi 3kg, ja nyt taas jumittaa. Enkä tiedä mistä se voisi johtua.

    • diplomiliikkuja

      Toi oli hyvä kevennys ja kertoi kaiken.
      Kirjoitit: ( Olen kokenut painonpudottaja ) käy lukemassa diplomiliikkuja opastaa niin hommat menee nappiin kerralla etkä tarvitse enempää kokemuksia. Minä en ollut kokenut painonpudottaja ja noilla minun opeilla meni kerralla maaliin:)

    • varmasti edistyt!

      Mä luulen, että vaikka painonpudotus jumittaa, niin edistystä silti tapahtuu. Minusta kalorimäärä kuullostaa itse asiassa ihan hyvältä.

      Itse teen joskus sitä, että vedän väliin päivän 500-600 kcal:lla, silloin tällöin parikin. Sitten saatan seuraavana päivänä syödä ihan hyvin, mutta kuitenkin niin, ettei kokonaiskulutus ylity.

      Tuo on erittäin rasittavaa, kun luulee jumittavansa! Käytännössä painon muutokset tulee aina vähän viiveellä ja yhtäkkiä homma lähtee taas luistamaan. Esim. jos liikkuu paljon, elimistö kerää pari seuraavaksi päiväksi paljon nestettä ja paino on aina noussut. Siitä pari päivää tuleekin edistysaskel, kunhan ei vain luovuta ja sorru pois dieetistä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6063
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3836
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      249
      2188
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1860
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1303
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe