Työurani on tragikoominen farssi

Jooseppi32

Olen saanut akateemisen koulutuksen, johon on liitetty erinomaiset työllistymisnäkymät ja hyvä palkka. Todellisuudessa työurani ja koulutukseni on lähinnä tragikoominen farssi. Se on kuin Suomen tarina. Ensin mentiin kovaa ja sitten tultiin rytinällä alas.

No, olen töissä. Pitäisi olla iloinen. Mutta missä ovat ne lukuisat työpaikat ja uramahdollisuudet, joista puhuttiin? Eivät ainakaan minun ulottuvillani.

En osaa verkostoitua, helvetti siitähän puhuttiin opiskeluaikana aika paljon! Ajattelin poikkeuksellisen ahkeran työskentelyn opiskeluaikana ja erinomaiset arvosanat korvaavaan nämä maagiset verkostot, joita kai noissa haalariryyppäjäisissä luotiin. Mutta ei! Hei, heittäkää Nallen numero mullekin?

152

4202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naikkonen5

      Verkostoituminen on sitä, että osaa juoda oikeiden ihmisten kanssa kahvia oikeaan aikaan. Ja mahdollisimman usein tietenkin.

      Kyllähänä kaikilla jonkinlaiset "verkostot" on, toisilla ne on vaan rakentuneet niistä kaikkein hyödyllisimmistä henkilöistä. Eli sellaisista, jotka tietää missä mennään ja mistä voisi saada työtä. Niitä pitää osata nuoleskella.

      Olen itse ollut töissä parissa paikassa, missä tällainen toiminta on ollut todella äärimmilleen vietyä. Toisessa yksi nuori miespuolinen työntekijä kuljeskeli jatkuvasti työpaikan käytävillä ja oli aina juomassa kahvia alakerran kahvilassa eri henkilöiden kanssa. Ja jos joskus sattui olemaan yksin, niin ilmeisestikin odotti seuraavia kahvitovereitaan. Toisessa paikassa myöskin nuori miespuolinen työntekijä (määräaikainen) toi usein suoraan esille, kuinka hänellä on tavoitteena jäädä mieleen ja tehdä itsestään korvaamaton sekä tietenkin luoda suhteita oikeisiin henkilöihin.

      Vaikeaahan tuollainen feikkaaminen on, mutta ainakin jotkut siihen pystyvät. Itselläni ei ole halua siihen, eikä moraalikäsityksenikään taida siihen taipua.

      • Ön töitä

        Kyl töitä vöi tehdä jös hälyää


      • tuttu ketju

      • lobbaaja

        Tuota tuota - "...tosi pätevät ,älykkäät osaajat jäävät ilman virkoja, kun..."
        - siis nyt on sillä tavalla tässä maassa että myös tosi pätevät ,älykkäät osaajat TARVITSEVAT AUTTAJAA. Itse asiassa tosi pätevät ,älykkäät osaajat jäävät ilman virkoja, jos ei kukaan järjestä heille sitä. Itseasiassa myös tosi pätevät ,älykkäät osaajat ovat kuin vaippaikäisiä: tarvitsevat holhoojan.

        Monesti työhaastattelussa: nimi ja paikkakunta. - Turku. -Eikun, mistä kotoisin alunperin? - se ja se pikkukunta. - Ookoo, ilmoitellaan. No, mitään ilmoittelua ei enää kuulu, kun kotikunnasta selvitelty että ei kuulu hyväveli-rinkiin. Kannattaa syntyä taustavaikuttaja perheeseen.


      • ruskeatako

        Totta..mutta missä menee erseennuolemisen ja verkostoitumisen raja?


      • ,juik

        Akateeminen koulutus on aika farssi apinoidaan satoja vuosia vanhoja oppeja joita vanhemmat ihmiset pitävät itsetään selvinä asioina.
        En palkkaisi akateemista henkilöä yksityissektorilla,liian kovat palkkavaatimukset ja osaamistaso melkein NOLLA............


      • aösjfks
        ,juik kirjoitti:

        Akateeminen koulutus on aika farssi apinoidaan satoja vuosia vanhoja oppeja joita vanhemmat ihmiset pitävät itsetään selvinä asioina.
        En palkkaisi akateemista henkilöä yksityissektorilla,liian kovat palkkavaatimukset ja osaamistaso melkein NOLLA............

        Eli et palkkaisi lääkäriksi lääkärin koulutuksen saanutta tai juristiksi juristin koulutksen saanutta? Asia harvinaisen selvä.


      • reejatu
        lobbaaja kirjoitti:

        Tuota tuota - "...tosi pätevät ,älykkäät osaajat jäävät ilman virkoja, kun..."
        - siis nyt on sillä tavalla tässä maassa että myös tosi pätevät ,älykkäät osaajat TARVITSEVAT AUTTAJAA. Itse asiassa tosi pätevät ,älykkäät osaajat jäävät ilman virkoja, jos ei kukaan järjestä heille sitä. Itseasiassa myös tosi pätevät ,älykkäät osaajat ovat kuin vaippaikäisiä: tarvitsevat holhoojan.

        Monesti työhaastattelussa: nimi ja paikkakunta. - Turku. -Eikun, mistä kotoisin alunperin? - se ja se pikkukunta. - Ookoo, ilmoitellaan. No, mitään ilmoittelua ei enää kuulu, kun kotikunnasta selvitelty että ei kuulu hyväveli-rinkiin. Kannattaa syntyä taustavaikuttaja perheeseen.

        Esim.70ja80 luvulla , puolue ja syntymäpaikka oli monille väärä.Ja helpotti paljon , jos tunsit jonkun joka siirsi hakijan paperit oikealle henkilölle.Suomi on ollut korruptiota edistävä maa 50luvulta saakka.


      • reejatu
        lobbaaja kirjoitti:

        Tuota tuota - "...tosi pätevät ,älykkäät osaajat jäävät ilman virkoja, kun..."
        - siis nyt on sillä tavalla tässä maassa että myös tosi pätevät ,älykkäät osaajat TARVITSEVAT AUTTAJAA. Itse asiassa tosi pätevät ,älykkäät osaajat jäävät ilman virkoja, jos ei kukaan järjestä heille sitä. Itseasiassa myös tosi pätevät ,älykkäät osaajat ovat kuin vaippaikäisiä: tarvitsevat holhoojan.

        Monesti työhaastattelussa: nimi ja paikkakunta. - Turku. -Eikun, mistä kotoisin alunperin? - se ja se pikkukunta. - Ookoo, ilmoitellaan. No, mitään ilmoittelua ei enää kuulu, kun kotikunnasta selvitelty että ei kuulu hyväveli-rinkiin. Kannattaa syntyä taustavaikuttaja perheeseen.

        Esim.70ja80 luvulla , puolue ja syntymäpaikka oli monille väärä.Ja helpotti paljon , jos tunsit jonkun joka siirsi hakijan paperit oikealle henkilölle.Suomi on ollut korruptiota edistävä maa 50luvulta saakka.


      • hmmmmmm2
        aösjfks kirjoitti:

        Eli et palkkaisi lääkäriksi lääkärin koulutuksen saanutta tai juristiksi juristin koulutksen saanutta? Asia harvinaisen selvä.

        Niin siis aloja on erilaisia. Ei käy kiistäminen, että mainitsemasi koulutukset ovat akateemisten a-luokkaa, koska palkanmaksajakin on julkinen sektori yleisesti. Erilainen tilanne on kaupallisten alojen koulutuksilla ja it-alalla. Siellä se osaaminen voi olla täys NOLLA, vaikka todistuksessa seisoisi mitä tahansa.

        Noiden ed. mainittujen alojen koulutukset junnaavat ikävä kyllä paikallaan ja sen huomaa opiskelijatkin. Kyllä kun syötetään unelmahöttöä, niin sen jälkeen ei vois olla enempää pihalla työelämän karuudesta. Tätä tekee meidän hieno koulutusjärjestelmä.


      • Oppilaskortti
        reejatu kirjoitti:

        Esim.70ja80 luvulla , puolue ja syntymäpaikka oli monille väärä.Ja helpotti paljon , jos tunsit jonkun joka siirsi hakijan paperit oikealle henkilölle.Suomi on ollut korruptiota edistävä maa 50luvulta saakka.

        1980-luvulla joka jeesuksen hakemukseen piti olla virkatodistus ja oikeaksi todistetut valokopiot todistuksista. Virkatodistuksen vaatiminen oli kansallista heikkolahjaisuutta. Virkatodistukessa kerrotaan elääkö hakija ja keitä ovat vanhemmat.

        Kopion oikeaksi todistaminen on yhtä tyhmää. Kun väärentää todistuksen ja otattaa siitä aidoksi todistetun kopion niin kaikki menee sääntöjen mukaan. Tylönhakijoita juoksutettiin näiden täysin merkityksettömien asioiden vuoksi.


      • Lurpsis
        ruskeatako kirjoitti:

        Totta..mutta missä menee erseennuolemisen ja verkostoitumisen raja?

        Siinä, että onko kieli sisällä vai ei.


      • sss8
        Lurpsis kirjoitti:

        Siinä, että onko kieli sisällä vai ei.

        Perseenuoleminen on rationaalista toimintaam, mutta siitä jää paha maku suuhun pitkäksi ajaksi. Organisaation muuttuessa nuoleskelu on aloitettava alusta. Kun ikä on tehnyt tehtävänsä ja seksuaalinen vetovoima alkaa hiipua, nuoleskelija siirretään syrjään kuin käytetty työrukkanen. Johtajat eivät tykkää kierrättää sama nuoleskelijaa yrityksen sisällä. Se mikä kelpasi aikaan yhdelle johtajalle, ei kelpaa enää toiselle saman firman sisällä.


      • kieliposkella
        Lurpsis kirjoitti:

        Siinä, että onko kieli sisällä vai ei.

        Oman suun sisällä vai missä?


    • whardphard
      • s ewrrrr3ew

        OLen miettinyt, että pyytäisin lounaalle jotain, toista yritys alani ihmistä jos saisin udeltua apua-joihinkin ongelmiini, mutta olen myös miettinyt että tohtiikohan pitääkö hulluna


      • Konsultti Blizzard
        s ewrrrr3ew kirjoitti:

        OLen miettinyt, että pyytäisin lounaalle jotain, toista yritys alani ihmistä jos saisin udeltua apua-joihinkin ongelmiini, mutta olen myös miettinyt että tohtiikohan pitääkö hulluna

        Tuskin pitää hulluna. Ihmiset ovat yleensä iloisia, jos heitä pidetään niin arvokkaina, että heiltä vilpittömästi pyydetään apua. Lisäksi, ainakin alitajunnassa raksuttaa, että jäät palveluksen velkaa, ja se on sosiaalista pääomaa, sekä nostaa auttajan statusta ja itsetuntoa.

        Epävirallinen organisaatio ja -tiedotuskanavat ovat varsin todellisia ja vaikutusvaltaisia ilmiöitä, eikä niitä ei ole syytä edes vaikutusvaltaisten ihmisten, kuten esim. yrityksen korkeimpien johtajien väheksyä. Ne tulee tunnistaa ja niitä tulee pyrkiä käyttämään hyödyksi johtamistyössä.

        Tottakai pyydät lounaalle tms. Kunhan teet sen tahdikkaasti.

        Pelisilmää matkaan!


      • verottaja vaanii
        Konsultti Blizzard kirjoitti:

        Tuskin pitää hulluna. Ihmiset ovat yleensä iloisia, jos heitä pidetään niin arvokkaina, että heiltä vilpittömästi pyydetään apua. Lisäksi, ainakin alitajunnassa raksuttaa, että jäät palveluksen velkaa, ja se on sosiaalista pääomaa, sekä nostaa auttajan statusta ja itsetuntoa.

        Epävirallinen organisaatio ja -tiedotuskanavat ovat varsin todellisia ja vaikutusvaltaisia ilmiöitä, eikä niitä ei ole syytä edes vaikutusvaltaisten ihmisten, kuten esim. yrityksen korkeimpien johtajien väheksyä. Ne tulee tunnistaa ja niitä tulee pyrkiä käyttämään hyödyksi johtamistyössä.

        Tottakai pyydät lounaalle tms. Kunhan teet sen tahdikkaasti.

        Pelisilmää matkaan!

        Palvelu ja vastapalvelu tai velka. Eikös tuo ole juuri sitä verottajan tarkoittamaa harmaata taloutta ?
        Niin olen ymmärtänyt .
        Siinä ei veroista puhuta mitään. Ainoastaan hyödyistä suuntaan ja toiseen.

        Koskahan maassamme alkavat verot laskemaan.
        Hiukan ne laski kokoomuksen tuloksena, mutta nyt taas nousee, kun on niin suuret kulissit ja hyväpalkkaiset possut.


      • koulutus ei kannata

        Ihan taivaan tosissaanko näiden neuvojen pohjalta pitäisi taivas aueta?

        Siis ei hitto, ainahan minä olen ollut naama vänkyrällä ja kinunnut ja kitissyt.

        Not. Kuinka tyhminä pidätte ihmisiä, oikeasti? Tuolla tavoin vielä entistä enemmän väännätte puukkoa haavassa, kun jakelette tuollaisia aivopieruja. Oma vikasi ja syysi, miksi et tehnyt sitä-ja-tätä (mitä kylläkin kaikki jonkinlaiset sosiaaliset taidot omaavat tekevät, mutteivät huutele siitä konsultin tittelin takaa).

        Mutta vastaus aivan alkuperäiseen: ei, nykyään koulutus ei kannata. Itse olen korkealle koulutettu ja aivan tuurilla töissä. Ja eikä minkään aivopieruneuvojen ansiosta. Satuin olemaan vain oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Ilkeää sanoa, että puhdas sattuma tuotti tämän tuloksen, toki sillä oli jotain tekemistä että osaamiseni tunnettiin. Siihen ei mitkään lounastelut, muistikirjastelut ja typerä takertuminen tehnyt mitään osaa ja luojankiitos en ollut edes tuollaisista mitään lukenutkaan.

        Käyttäkää maalaisjärkeä, haloo.


    • anarkismi

      Karma. Ahneella on paskainen loppu.

    • Ingengör

      Opettajat osaa luoda toiveita tulevasta. Itsekkin kävin sähköasentajaksi 05-08. Kovasti puhuivat miten suomessa alkaa vanjojen 60 ja 70 luvulla rakennettujen talojen saneerausbuumi. Todellisuudessa kyseistä buumia ei ole näkynyt, suurin osa tämänkin paikkakunnan vanhoista rötisköistä on vielä vanhoilla putkilla ja vanhoilla sähköillä odottamassa että tehdään sitten kun jotain sattuu, jos tehdään.

      Nykyisin inssinä minulla on myöksin tuo sama ongelma että verkostuituminen ei ole onnistunut. Töissä olen tuurillaan nyt ollut jopa ihan alan työtehtävissä, mutta kohta sopimuksen päättyessä jatko on aivan auki eikä edes lähi yrityksiin ole muuta kontaktio kuin puhelin ja etuovi kuten kaikkilla muillakin hakijoilla.

      • hyvin menee

        Mutta tilannehan on hieno. Ajattele jos ovi olisi lukossa tai siinä vartija joka sanoisi : "ei tännepäin, postukaa paikalta".
        " - hajaantukaa"

        Asiat on hyvin vielä, kun oven saranat ei kirsku ja ovi toimii !


      • syräjänen Iisakki 82
        hyvin menee kirjoitti:

        Mutta tilannehan on hieno. Ajattele jos ovi olisi lukossa tai siinä vartija joka sanoisi : "ei tännepäin, postukaa paikalta".
        " - hajaantukaa"

        Asiat on hyvin vielä, kun oven saranat ei kirsku ja ovi toimii !

        Niih vaikka hyvin sitä öljyänkin sen elinkaari sen kun vain lyhenee eikä se anna nuorillekaan enää tilaa vaikka sitä edes taikasin välillä joku työnteleekin.


    • silmään kustu

      Katselin tässä Hämeen sanomista työpaikkoja, osui silmiini juttu, jossa vertailtiin eri alojen osaajien palkkoja - en nyt muista missä mielessä, mutta DI:n palkaksi oli merkitty 4750e/kk. Elikkäs kukas muistaa fraktiilit? Onkohan työttömät edes mukana fraktiileissa..

    • hooär

      En ole osannut verkostoitua itsekään. Aloitin yliopiston 25-vuotiaana, pääaineena kasvatustiede (ei luokanopettajaksi.) Valmistuin tavoiteajassa ja työskentelin koko ajan tehden luokanopen sijaisuuksia. Minä nimenomaan opiskelin, sillä ajattelin sen kannattavan. Silloinen parisuhteeni vei minut opiskelukaupungistani sellaiseen kaupunkiin, jossa työllistymisestä edes lähelle omaa alaa, ei ollut mitään toiveita. Mies ei suostunut edes ajattelemaan muuttoa muualle, joten päädyin suorittamaan opintoihini kuuluvan työharjoittelun tuolla paikkakunnalla. Senkin saaminen oli aivan käsittämättömän ponnistelun tulos.

      Aikanani sitten valmistuin ja nyt olen ajautunut tekemään vuosi toisensa jälkeen luokanopen määräaikaisia sijaisuuksia vuosi toisensa jälkeen. Monia asioita olisin voinut tehdä toisin, mutta sitten toisaalta mietin, mitä tällaisessa tilanteessa olisi voinut tehdä toisin..

      Olen kiitollinen, että minulla on työ, mutta jos olisin luokanopettajaksi halunnut, olisin sellaiseksi opiskellut. En koe oppivani enää mitään uutta ja koen, että taitoni ja osaamiseni menevät hukkaan. Pelkään, että elämäni kuluu näin.. kesät työttömänä, ja etten ikinä pääse "etenemään" tällä niin sanotulla "urallani".

      Olenkin alkanut miettiä kesken jääneiden sosionomiopintojen suorittamista loppuun. Myös opettajan pedagogiset opinnot pitäisi päästä tekemään.

    • juoruämmä

      Verkostoituminenhan tarkoittaa juoruamista. Juoruaminen on ihan sama asia, eikä se muuksi muutu, vaikka kuinka sitä kutsuttaisiin "verkostoitumiseksi". Todellisuuden koristelemista hienoilla sanankäänteillä ja termeillä; ihan kuin sosialismissa.

      Uraa ei useimmilla ns. akateemisesti koulutetuilla ole eikä ikinä tule olemaankaan, koska koko käsite on jotakuinkin mieletön. Töitä sen sijaan saattaa olla joskus tehtävänä, jos hyvin käy. Parhaimmassa tapauksessa ne voi kokea jopa mielekkäiksi. Mutta "ura" ... ? Siis mikä "ura"? Aivan liian monimutkainen ja tulkinnanvarainen (so. mahdollisimman kaukana todellisuudesta) käsite, jotta sen tavoittelemiseen tai ikäänkuin konkretisoitumiseen kannattaisi käyttää elämäänsä.

      Tai toisaalta: työn "hakeminen" tai työn "saaminen" - siis eihän oikeasti työ, ole mitään sellaista, jota "annetaan" jollekulle, jos se sattuu olemaan miellyttävä henkilö (so. on osannut juoruta eli verkostoitua eli nuoleskella) eikä toisaalta työtä kuulu erityisemmin "hakea" vaan se kuuluu tehdä.

      Ihmisiä vain on liikaa hakemassa liian harvoja töitä. Kaikki haluavat olla jotain myyttisiä "asiantuntijoita" luomassa "uraa" ja kärvistelevät kuitenkin viime kädessä loputtomassa yksinäisyydessään pullo tai pilleripurkki seuranaan.

      Tai ehkä joku sitten oikeasti nauttii "urastaan" ja verkostoitumisesta / juoruamisesta - se on sen onni!

      • 13+15

        En kyllä ole kuullut kenenkään haaveilevan "myyttisestä" asiantuntijan työstä. Itse teen asiantuntijahommia eikä työ ole todellakaan myyttistä, enkä sen kuvitellut sitä olevankaan. Kovin suurta vaihtelevuutta työssäni ei ole, mutta palkka on hyvä.


      • Hyvin sanottu

        "Verkostoituminenhan tarkoittaa juoruamista. Juoruaminen on ihan sama asia, eikä se muuksi muutu, vaikka kuinka sitä kutsuttaisiin "verkostoitumiseksi". Todellisuuden koristelemista hienoilla sanankäänteillä ja termeillä; ihan kuin sosialismissa"

        Tässä on paljon perää. Olen ollut töissä suuryhtiössä ja nähnyt millaiset miehet menestyvät ja millaiset eivät. Yleensä parhaiten menestyivät ja nopeimmin etenivät ne jotka jättivät kaikki työläät ja ikävät tehtävät muille tai eivät yksinkertaisesti osanneet eivätkä paneutuneet sellaisiin varsinaisiin insinöörin töihin. Tärkeintä on surfata, olla oikeiden miesten kaveri ja tarvittaessa kääntää takki nopeasti, kun johtajat yläpuolella vaihtuvat.


    • Vuokratyö

      Kaiken maailman höpöttäjiä riittää työvoimatarpeesta koska se on heidän työ. Ruusunpunaset lasit pois silmiltä todellisuus on erilainen.

    • KTM_M_88

      Nykyään on todellakin hankalampaa työllistyä vaikka olisi akateeminen koulutus. Veljeni on minua 9v vanhempi ja hänellä on yo-merkonomin tutkinto. Hän on tehnyt uraa josta moni olisi kateellinen, nytkin erään kv-yrityksen palkkalistoilla ja titteli taisi olla aluejohtaja. Työpaikkaa hän on vaihtanut säännöllisesti joka toinen vuosi, aina pykälää ylöspäin, nyt kuitenkin aikoi jäädä nykyiseen työhönsä kun palkka kuulemma "hyvä" ja lapsikin tulossa.

      Itse olen valmistunut kauppatieteiden maisteriksi vuonna 2013, enkä ole saanut muita kuin yhden 2kk kesätyön kaupungilta valmistumiseni jälkeen, muuten olen työttömänä joutunut olemaan. Enkä suinkaan ole ainoa, tunnen toistakymmentä 2012-2014 valmistunutta kauppatieteiden maisteria jotka ovat joko työttöminä tai ihan muissa kuin koulutustaan vastaavissa töissä, vain 3 on tietääkseni ihan ekonomin tason töitä onnistunut saamaan, yksi vanhempiensa firmasta ja kaksi muuta ns. normaalia kautta, lähinnä pitkän aiemman työkokemuksensa ansiosta.

    • m48v

      minä lopetin työn hakemisen kun se vaatii nykyään enenmän taitoa kuin itse ammatti johon on valmistunut aikoinaan.

      • furat44

        Puhut/Kirjoitat vähän mutta asiaa, olen vuosia kuunnellut minun työttömiä frendejä ( pääkaupunkiseudulla) ja näin se vaan on. Mä ainakin olen orientoitunut maksaan työstäni veroja jotta työttömät saa jotain tukea, itse työelämässä tiiviisti kiini. Ymmärrän erittäin hyvin työttömiä työnhakijoita helkarillinen byrokratia yms....


      • Honolulu

        Se totisesti vaatii enemmän työtä kuin työ itse!


    • koulutus kannattaa

      Aina löytyy luusereita, ei siitä pääse yli, luusereilla on sama mikä koulutustaso. Työvoimapulan aikaan nekin pääsevät töihin, mutta jos valinnanvaraa löytyy, niin aina toki valitaan se parempi.
      Yleisesti ottaen kouluttautuminen kannattaa aina. Kouluttamattomalla kun on valinnan mahdollisuudet aivan olemattomat , oli ajat mitä tahansa. Koulutuskaan ei ole mikään vakuus työmarkkinoille, mutta antaa ainakin mahdollisuuden.

      • Niin kannattaa mutta

        Ei parempaa valita vaan se jonka oletetaan olevan parempi, eli osannut itsensä paremmin esitellä, löytää oikeat ihmiset, on riittävän sinnikäs työnhaussa, jne.


      • oikea vaikututelma
        Niin kannattaa mutta kirjoitti:

        Ei parempaa valita vaan se jonka oletetaan olevan parempi, eli osannut itsensä paremmin esitellä, löytää oikeat ihmiset, on riittävän sinnikäs työnhaussa, jne.

        riittää. Tämä on harvinaisen totta. Ei parhaita valita. Totuus on se, että joka työpaikkaan valitaan se joka antaa parhaan ensivaikutelman eli vetoaa haastattelijoihin juuri oikealla tavalla. Siinä se juttu on. Yleensä tarkoittaa reipasta ja iloista asenneta. Hymyilee ja tekee asiallisia kysymyksiä. Eipä siinä sen kummempaa. Toki ne taustajutut (koulutus, työkokemus, ikä jne.) täytyy olla yleensä haettavaan tehtävään kunnossa mutta haastatteluun mennään tuolla asetelmalla loppuun.


      • aswreg t5555
        oikea vaikututelma kirjoitti:

        riittää. Tämä on harvinaisen totta. Ei parhaita valita. Totuus on se, että joka työpaikkaan valitaan se joka antaa parhaan ensivaikutelman eli vetoaa haastattelijoihin juuri oikealla tavalla. Siinä se juttu on. Yleensä tarkoittaa reipasta ja iloista asenneta. Hymyilee ja tekee asiallisia kysymyksiä. Eipä siinä sen kummempaa. Toki ne taustajutut (koulutus, työkokemus, ikä jne.) täytyy olla yleensä haettavaan tehtävään kunnossa mutta haastatteluun mennään tuolla asetelmalla loppuun.

        En usko vitun reipas asenne ja hymy mitään auta, työt on annettu jo pöydänalta muille, pelle hymyilyä pyh, mies ei pääse töihin kuin suhteille tai harvinaisella ammatti taidolla, naisella hymyily voi auttaa siis seksikkyys muutenkin, palkataan silloin romansi unelmissa


      • hmmmmm

        Tottakai ja valitaan mieluummi se, jolla on kokoomustaustainen suku. Näinköhän se on, kun sanotaan että perheen varallisuus vaikuttaa myös noinkin pitkälle. Se siis on totta. :)


    • asdfghijk

      Nettion täynnä tyopaikkailmoituksia: googleta hakusanoilla:työpaikat, tai rekrytointi tai oman alan firmst ja sieltä avoimet työpaikat. Tee työpaikkakohtaisia ja avoimia hakemuksia noihin. Seuraa sanomalehtien sunnuntai lehtien työpaikkailmoituksia. Yliopistolehdessäkin on avoimia työpaikkalmoituksia.
      Pysy aktiivisena liikunnalla,kuntolenkkejä ja kuntosaleja par ikertaa viikossa.

    • köökin kautta

      Nykyään kannattaa hankkia alemman tason koulutus nopeasti ja mennä töihin. Sitten töissä ollessa opiskella itselleen se amk/yliopisto tutkinto ja vasta sen jälkeen alkaa etsimään niitä "oikeita" töitä.

    • korkkiruuvi

      Emäntäkoulun läpäiseminen on kova juttu.
      Sillä pääsee kauppaneuvoksen (valtio maksaa) tittelille - ja valtion monopoliyhtiöiden hallituksien puheenjohtajaksi.

      Häikäilemättömyys ja helvetinmoinen prenikan ahneus kuitenkin tarvitaan.

      • näinhän se

        Valtiotietelijät jäävät työttömiksi kun valtion lafkoja johtaa emäntäkoululaiset.


    • viis laeista

      Koulutus on turhaa ja tarpeetonta. Stupidon keskiarvo kouluarvosana oli 7.0, Käteisellä jopa huonompi (tais olla 6.9 keskiarvo). Kummallakin lyhyt matematiikka. He olivat siis luokan stupidoimmat tyypit.

      Lisäksi lait, jotka määräävät esim. että viranhaltijalla pitää olla ylempi korkeakoulututkinto ovat yhtä tyhjän kanssa. Esimerkiksi Vähemmistövaltuutetun virkaan on valittu Eva Biaudet (RKP). Virkaan vaaditaan lain mukaan ylempi korkeakoulututkinto.

      Eva Biaudet (RKP) opiskelut jäivät aikanaan kesken. Ministerinä Astrid Thors (RKP), katsoi kuitenkin, että Biaudet on "muista syistä" parhain hakija ja myönsi hänelle erivapauden muiden hakijoiden ohi. Muut hakijat täyttivät viran lainsäätämät pakolliset ehdot, mutta Biaudet ei.

      Eli hanki sopiva jäsenkirja valtapuolueesta niin ura urkenee eikä laista tarvitse välittää.

      • 8+1

        Laki ei vaadi tuota ylempää korkeakoulututkintoa.
        Lain perusteella annetussa valtioneuvoston asetuksessa se on määritetty.


      • ei kannata kouluttau

        Juu. Meidänkin kunnassa lukion rehtoriksi valittiin juuri valmistunut ala-asteen luokanopettaja! Siis, ohi kymmenen pätevän hakijan!!


      • hei apuva

        Voi hyvät hyssykät sentään. Ja näiden valopäiden varassa on koko suomen talous.


      • YK maksaa hyvin
        hei apuva kirjoitti:

        Voi hyvät hyssykät sentään. Ja näiden valopäiden varassa on koko suomen talous.

        Onhan näitä. Varapresidentti Haavisto. Ylioppilas. Ministeri. YK:n elikikäinen eritysasema vastikkeettoman rahan jakajana. Pekka ei ylenkatso rahan määrää, vaan lähtee viemään koululaisten tonnin setelin vaikka toiselle puolella maapalloa, kunhan reissusta kuittaa muutaman tonnin omaa hyvää ja lentopisteitä (ahh). Pekka käväisee uudessa yorkissa vaikka vain muutaman tunnin tähden. Ne lennot, ne lennot. Pekka on kaikkien alojen asiantuntija - vailla koulutusta tosin. Missä lienee oppinut asiantuntemuksensa?


    • Isä isännöitsijä

      Kannattaa. Kouluttaudu ISÄNNÖITSIJÄKSI.

      Varma duuni, pitkät päivät ja pieni palkka. Mitä muuta ihannetyöltä voi vaatia?

      • Poika Pojottaja

        Miten isännöitsijäksi kouluttaudutaan??


    • TragikoomistaHyinkin

      On hyvin tragikoomista, miten koville todelliset työttömät työnhakijat joutuvat. Sosiaaliset taidot pitää olla niin loistavat, että tulee käytännössä toimeen jokaisen kohtaamansa ihmisen kanssa ja vielä tavalla, että tekee vaikutuksen joka on ylitse kaiken.

      Oma elämä on jatkuvassa kaaoksessa epävarman tilanteen vuoksi. Aina on hakuprosessi viritettynä vähintään valmiudessa nostaa se seuraavassa hetkessä ylös. Omaan tulevaisuuteen ei uskalla panostaa, koska ei voi tietää, mitä seuraavassa hetkessä elämä tuo tullessaan. Huomioon on pakko ottaa, että ehkä elämä ei tuo mitään.

      Harrastukset, jotka voisivat tuoda pelastuksen työttömän nopeasti vaihtuvaan ja holtittomasti heittelehtivään elinympäristöön, maksavat ja pätkätyöläistä/työtöntä vaivaa noidenkin puitteissa se huoli, että vieläkö niitä pystyy rahoittamaan tulevaisuudessa, vaikkeivat kalliita olisikaan.

      Pätkätyöläinen ei pysty enää nykyään saamaan otetta työpaikkaan. Kaikki paikat ovat varattuja ja vakituiset työntekijät valvovat etujaan teroitetuin kynsin. Ylimielisyys noilta tahoilta on käsinkosketeltavaa ja ilma on sakeana heidän paremmuudestaan.

      Koulutuksella ei noissa ihmissuhde/hyväksyntä/rakkaus/ymmärrys/lämpöverkostoissa ole mitään arvoa. Hyvin kouluttautunut on vain kaikkea muuta kuin "ne oikeat". Hän on kylmä ja laskelmoiva, ei sovi tiimiin, ei tarvitse empatiaa, rahaa, eikä mitään muutakaan. Hyvin kouluttautunut on osoittanut omalla toiminnallaan matalaa käytännön ymmärryksen tasoa. Hän nauttikoon koulutuksestaan rauhassa kotonaa, mikäli pystyy maksamaan vuokran.

      Noin on maailmankirjat säädetty.

    • ei ihan nappiin
    • Sossumies

      Ei mitään järkeä akateemisuudessa. Meidänkin alalla piti olla varma työpaikka, suoritin ylipiston parhaalla mahdollisella keskiarvolla, puolitoista vuotta työttömänä enkä luultavasti tule töitä saamaankaan, en aio alentua koulutustani vastaamattomaan työhön ja siihen ei onneksi työkkäri voi pakottaa.

      • TragikoomistaHyinkin

        "en aio alentua koulutustani vastaamattomaan työhön ja siihen ei onneksi työkkäri voi pakottaa. "

        Pakottaa ei ketään voi työhön ollenkaan. Mutta mikäli työkkäristä riippuu esim. työttömyysturva, niin ammattilaisilla on tietty suoja-aika omalle alalleen. Sen jälkeen on rivityötön, joka on velvollinen ottamaan vastaan sellaista työtä, mitä pystyy tekemään tai osallistumaan työllisyyskoulutukseen tai muuhun vastaavaan.

        Eikö sinulla ole tehtynä työllistymissuunnitelmaa? Sellainen pitää jokaisella olla. Onko työvoimaviranomaisesi laiminlyönyt sen, vai kirjoititko provomielessä?


      • JÖBBLÖ

        Itse en oikein ymmärrä mitä alentumista muut kun oman alat työt on,tuohan ne säännölliset tulot,ilman tukien hakemisen epävarmuutta ja päätösten odottelua, eikö kaikki työkokemus ole hyvästä?Oletan että työnantaja mieluummin ottaa hakijan jolla on monipuolinen työhistoria,vaikka niissä muissa"alemmissa" töissä kun sellaisen hakijan joka saman ajan on istunut pepullaan kotonaan odottamassa että jostain hänen tasoaan vastaava työpaikka hyppää syliin. Usein joutuu tässä elämässä tekemään asioita joita ei välttämättä haluaisi,ehkäpä sinäkin opit tämän joskus.


      • hmh.

        Ei voi pakottaa, mutta siinäpä sitten kärvistelet niillä rupuisilla tuilla.

        Ehkä parempi vain niellä ylpeytensä ja keksiä toinen itseä kiinnostava ala ja alkaa hankkia tietämystä siitä, kuin haaskata aikaa.

        Hyviin hommiin on useita teitä, joista koulutus yksi. Ei silti kannata luovuttaa vaikka hetkellisesti vastustaa.


    • Yks' vain.

      Itsekin olen akateeminen. Tosin joitakin vuosia sitten aloitin uuden uran luomisen aivan ammattitutkinto -tasolta :)

      Siltikin mielestäni on täysin oikein ja reilua, että ulko-opiskelulla ei aukea automaattisesti ovet yhtään mihinkään. Pitää olla taitoa tehdä vähän sitä ja tätä. Tai sitten on suoritettu joku täysin marginaalisen pätevyyden antava maisteri/tohtoritutkinto ja ihmetellään, ettei löydy kuin hanttihommia. No ei varmaankaan löydy niin.

      Tosin tässä voisi valtiovaltakin tulla jo väliin, koska hölmöimmät eivät näemmä tajua analogiaa tässä asiassa, ei sitten millään. Huoh. 10 vuotta opiskellaan ja sitten ihmetellään, että mitäs täällä varastolla teen... no, jos kysyntää ei vaan ole ja alallesi et osaa itse itseäsi työllistää, niin jollainhan se on elettävä.

      Työllistäjänä aikoinaan vitosen paperien heiluttelijat jätin pitkälti huomiotta. Jos ihmisellä on joku AMK-tutkinto pelkkää kiitettävää, ei hän ainakaan osaa priorisoida ja keskittyä olennaiseen. Nysvätkööt pitsikerhossa muiden kaltaistensa kanssa.

      • joopajoo.

        "Siltikin mielestäni on täysin oikein ja reilua, että ulko-opiskelulla ei aukea automaattisesti ovet yhtään mihinkään"

        Jos sinulla on tietty tietämys aiheesta, mitä epäreilua siinä on, että sen perusteella otetaan töihin?

        Koulutushan on ikäänkuin todiste siitä, että osaat ainakin tietyt asiat. Ei mitään muuta.

        Kyllä koulujen tehtävä on kouluttaa työvoimaa yrityksien ja julkisen sektorin tarpeisiin. Yhteiskunnan etu ei ole
        1. kouluttaa ihmisiä turhaan koritistoon
        2. kouluttaa ihmisiä ja sitten teettää hanttihommia

        Sellaisia tohtoreita ei pidä koulutta ollenkaan, joille ei kertakaikkiaan mitään työllisyysnäkymiä ole.

        Kaikista suurin etu siitä koultuksesta saadaan kun se tuottaa lisäarvoa tehtävään työhön . . .

        Jos vitosen papereiden heiluttajat ei työmarkkinoille kelpaa silloin on systeemissä vika jossakin. Joko koulutus ei vastaa siihen tarpeeseen mikä työmarkkinoilla on, tai jotakin muuta...


    • Pakertaja29

      Olet taas niistä yksi niistä monista
      jotka ovat menneet politiikkojen ansaan,
      käy poika kouluja tai et saa mitään työtä ja
      ajaudut pohjasakaksi.
      No minä en käynyt ja nyt ollut töissä,
      ei mikään huippupalkka 3.400/kk,
      mutta kyl sillä sinkku elelee ja
      ainakin nyt töitä yllinkyllin,
      mutta onnea opiskeluun ja tsemppiä työnhakuun.

      • Reiska.

        Minä nautin itseni sivistämisestä, tutkinto tutkinnon perään. Suomessa se on vielä käyttäjälleen maksutonta (toistaiseksi). Kiitokset sinunlaisillesi, jotka veroja maksamalla mahdollistat tämän minulle. Ajattelin viettää terveenä eläkepäivät sitten jossain hyvin kaukana täältä.


    • Työstä maksetaan

      Työ on suoritus, jolla on arvo, ei koulutus, asema tai virka.

      • TragikoomistaHyinkin

        No niin käy. Itse olet työssä, jos en vallan erehdy. Tunnistan tyylin. Olet kateellinen ja tiedät, että alalle koulutetut ovat nokkelia ja selviytyvät työstä ja töiden vaihtumisesta paljon paremmin kuin teikäläinen.

        Ymmärtämättä logiikkaa puhut itsesi pussiin. Et ymmärrä edes, että koulutus ei mitenkään estä selviytymästä siitä samasta mistä sinä.

        Olet myös kehäpäätelmässä aloituksen suhteen. Kukaan ei ole sanonut, että kouluttautunut ei haluaisi työhön. Suhtaudut raivostuneesti itseäsi nokkelampiin osaajiin ja yrität vain sivistymättömästi huonolla käytöksellä hiljentää keskustelunkin. Hyi, häpeä!


    • Liisa ihmemaassa

      Ajattele elämää kokonaisuutena, äläkä vain uraohjuksena. Kaikkea ei saa, elämä ei ole mikään katalogi, josta tilataan elämä ja tulevaisuus. Kaikkea voi eteen sattua, ei aina sitä, mitä ajatteli. Koulutus pitäisi mieltää myös osaksi koko elämää; se tuo muutakin kuin sen toivotun, hyväpalkkaisen työpaikan. Näitä kaikkia asioita on ehkä vaikea tajuta, kun tuijottaa vain siihen hyväpalkkaiseen työhön, jota ei kaikki tule koskaan saamaan. Menee elämä hukkaan näitä miettiessä, onhan sitä paljon muutakin elämässä. Moni on opiskellut montakin ammattia ja tekee niistä jotain, tai ei ehkä mitään niistä. Kuitenkin elämä voi olla ns. värikästä ja moniulotteista, jos katselee vähän toisin silmin kaikkea..

      • TragikoomistaHyinkin

        "Ajattele elämää kokonaisuutena, äläkä vain uraohjuksena"

        Hyvä neuvo silloin, kun pelataan pelkkää kaveripeliä eikä osaamista ja kykyjä arvosteta.

        Olet kateellinen ja tahdot pysyä työpaikkasi ykkösihmisenä pelkkien juoruilutaitojesi perusteella. Kampitat muut valmiiksi ja määräät heidät kumartamaan itseäsi.

        Mikä sinä olet määräämään toisia, jos nämä tahtovat nuoruusvuosinaan luoda uraa, mutta työt on tiukoilla? Määräät jopa mitä saavat ajatella. -Mieti nyt hiukan sinäkin.


      • Liisa ihmemaassa
        TragikoomistaHyinkin kirjoitti:

        "Ajattele elämää kokonaisuutena, äläkä vain uraohjuksena"

        Hyvä neuvo silloin, kun pelataan pelkkää kaveripeliä eikä osaamista ja kykyjä arvosteta.

        Olet kateellinen ja tahdot pysyä työpaikkasi ykkösihmisenä pelkkien juoruilutaitojesi perusteella. Kampitat muut valmiiksi ja määräät heidät kumartamaan itseäsi.

        Mikä sinä olet määräämään toisia, jos nämä tahtovat nuoruusvuosinaan luoda uraa, mutta työt on tiukoilla? Määräät jopa mitä saavat ajatella. -Mieti nyt hiukan sinäkin.

        Sitä en ole koskaan tajunnut näillä keskustelupalstoilla, että tuntematon ihminen tietää mukamas, mitä toinen tekee. Nytkin sinä nimimerkillä Tragikoomista Hyinkin olet niin väärässä kuin olla ja voi. Jospa keskittyisit itse asiaan, etkä toisten mollaamiseen. Voitko todella väittää, tuntematta minua, että olisin juoruilija ja joku määräilijä. No tiputanpa sinut sieltä norsunluutornistasi ja sen verran avaan omaa elämääni, että kerron olevani jo toistakymmentä vuotta yksityisyrittäjä ja kahden ammattitutkinnon omaava keski-ikäinen, perheellinen ihminen, jolle luovuus ja älykkyys ja kova yrittäjyys ovat olleet elämän suola. Mutta jatka sinä vain toisten haukkumista, sekin kertoo sinusta erittäin paljon, eikä se ole positiivista. Mutta jos tuolla asenteella kahlaat tämän elämän läpi, toivotan onnea, mutta et saa kyllä menestystä. Minä en ole määrännyt mitä toiset saavat ajatella, olen vain esittänyt mielipiteeni oman elämänkokemukseni pohjalta. Voisin kyllä väittää, että sinä itse määräät täällä kaikkia kumartamaan itseäsi, siitä kertoo mielipiteesi.


    • skings

      Jos nyt itse mietit, että työpaikallenne tarvittaisi osaavaa työntekijää, niin kyllähän aika moni ensimmäisenä miettii, että tunnetaanko entuudestaan jotakin hyvää tyyppiä, joka osaisi jo tämän homman. Jos ei tule ketään mieleen, pistetään rekrytointiprosessi käyntiin vasta sitten. Tämä systeemi toimii varsinkin rakennusalalla, ravintola-alalla ja toimistohommissa, joista itselläni on kokemusta.

      Jos ei ole onnistunut luomaan verkostoa, niin sitten pitää tehdä nyt valmistuneena töitä, jotta sitä verkostoa saa luotua. Käykää niissä kissanristiäisissä ja osallistukaa ja vaikuttakaa. Olkaa Twitterissä ja LinkedIn:issä aktiivisia. Käykää työhaastatteluissa, hiokaa työhakemusta, harjoitelkaa työhaastattelutilanteita, jotta osaatte olla sujuvasanaisia, miellyttäväkäytöksisiä ja reippaita. Jos tuijottelet kengänkärkiä, ujostelet, takeltelet sanomisissa ja vähättelet osaamistasi, niin jäät muiden jalkoihin. Tiedän tämänkin kokemuksesta ja olen joutunut itsekin opettelemaan näitä juttuja.

      Kannattaa myös tajuta se, että yleensä tutkinnon suorittaminen on vain lähtölaukaus uralle, joka on ikäänkuin minimi, jota alalla vaaditaan. Sen vuoksi joskus voi olla ilmaistyö tms arvokasta sen työkokemuksen takia. Kannattaa myös tähytä ulkomaille, sillä sieltä voi tulla takaisin hakemaan kotimaan paikkoja, kun työkokemusta löytyy.

      Suosittelen myös siirtymään työn perässä ympäri Suomea. Joillakin aloilla työtä on myös maaseudulla (esim. lääkärit, opettajat, psykologit, hammaslääkärit) eikä aina vain Helsingissä.

    • Oikeisiin töihin

      Hyvä vaan kun et ole vielä jämähtänyt akateemisiin hommiin. Ei siinä oikeasti edes ole mitään järkeä opiskella monta vuotta yliopistossa sitä varten, että pääsee loppuelämäkseen istumaan johonkin koppiin koneen ääreen.

      Elämä tulee olemaan sitä, että lähdet aamulla pimeän aikaan töihin, istut päivän sisällä kopissasi ja naputat koneelle asiantuntijana juttujasi, välillä käyt istumassa kokouksissa ja palavereissa, joissa sinulle tarjotaan kahvia ja pullia, lisäksi käyt lounaalla. Iltapäivällä ehdit kotiin pimeän aikaan ja olet yleensä henkisesti niin väsynyt että et jaksa muuta kuin lysähtää sohvalle. Jokainen vähänkään fiksu ymmärtää kyllä itsekin, että turhilla akateemisilla töillä on itse itseään työllistävä vaikutus ja että oikeasti hyöty voitaisi saada 1/10 nykyisestä kun vain jätettäisi tekemättä turhat hommat. Tietysti töistä on kuitenkin itselle hyötyä, kun saa rahaa, niin moni ei sitä ääneen silti myönnä.

      Henkisen tylsistymisen ja turhautumisen lisäksi valon, hapen ja liikunnan puute sekä jatkuva istuminen ja liian suuri nauttimasi energiamäärä altistavat sinut kaikenlaisille sairauksille, lihot varsinkin navan kohdalta, jalkasi alkavat turvota ja muutut väsyneeksi, kalvakaksi ja tiukkapipoiseksi akateemiseksi virkamieheksi.

      Sitäkö muka haluat?

      Mene mieluummin töihin, joissa saat liikuntaa ja vähän raitista ilmaakin. Varsinkin keskipäivän aikaan olisi hyvä päästä pariksi tunnniksi ulos. Itsekin vaihdoin tänä syksynä. Vaikka työpaikka onkin, aloitin opiskelut ei-akateemiselle alalle. Enkä ole opiskeluryhmässämme suinkaan ainoa alan vaihtaja. Akateemisiin työpaikkoihimme me ei aiota enää koskaan palata.

    • good luck for future

      Akateemisessa ammatissa on se hieno puoli, että uhrautujalla on tulevaisuudessa paremmat mahikset saada työtä, jos on valmiudet liata käsiään. Matalassa tulevaisuusorganisaatiossa (siis vähän työntekijöitä ja portaita), esimerkiksi reissuhommissa (ei toimistokuluja) pitää hoitaa suunnittelun ja asiantuntemuksen lisäksi asennushommat ja ruumiillinen työ, Ennen vanhaan malli oli suunnittelija - mestari - asentaja ja apumies...tulevaisuudessa suunnittelija (home office), joka hoitaa mainitun 3-4 ihmisen työn. Vitsikö? Eihän toki...käytäntöä jo nyt useassa (pien)firmassa. Verotus on tietty kovaa, jotta hyvinvointivaltio pysyy pystyssä.

      • Hessunen.

        Jep, näillä mennään. Jos kuvitteli, että hankkii jonkin täysin haistapaska -tutkinnon ja sen jälkeen tekee unelmiensa töitä likaamatta käsiään, niin on mennyt kyllä täysin metsään. Tällainen onnistui kyllä vielä joskus, mutta nykyään enää kovin harvoin. Hyvä niin.


    • Ei akateeminen

      Aina ne akateemisesti koulutetut valittaa ja niiden pitäisi päästä veromaksajien siivellä eläviksi eli kuntien ja valtion palkkalistoille. korkeille palkoille samoin myös saavat aikanaan korkeammat eläkkeet. Työn teosta viis välittävät. Se ei uusi eläke ratkaisukaan näy auttavan heidän ylisuurien eläkkeiden maksua vaan eläke ikää pitäisi nostaa raskaan työn raatajille edelleen viisi vuotta että heille kertyisi rahaa niihin ylisuuriin eläkkeisiin. Ja töitä Suomen maassa piisaa näillekin akateemisille ja isopäisille insinööreille kun eivät ole vaatimassa ihan mahottomia palkkoja ja etuuksia. Voisivat kysellä rakennuksilta apumiehen töitä tai siivous hommia ja vanhusten hoitoa. Samoin heidän kannattaa harkita yrittäjäksi ryhtymistä kun ovat niin paljon opiskelleet ja hallitsevat yritysmaailman kuviot. Näinhän nämä johtotasaon ihmiset tarjoavat töitä irtisanottavillekin.

    • tutkija.

      ...ja kertojana on varmaankin 'kunnon työmies', joka ei kestä (tai edes osaa hahmottaa) sitä ajatusta, että ihmiset on suuntautuneita eri tavoilla. Sehän taas ei tarkoita sitä, että abstraktiin opiskeluun suuntautuneet eivät voisi tehdä fyysistä työtä. Kuitenkin ne opinnot ovat luvanneet jotain muuta ja on ehdottomasti yhteiskunnallinen huijaus ja epäoikeudenmukaisuus, ettei opintojen jälkeen onnistukaan sijoittumaan taustansa kannalta tyydyttävällä tavalla.

      Ymmärrän katkeruuden siitä, että tosilla olisi "oikeus" tehdä parempipalkkaista, vaihtelevaa, vapaampaa ja haastavaa "sisätyötä". Näkökanta on tyypillinen ammatillisesti kouluttautuneille, mutta onneksi paljon poikkeuksiakin on.

      Kaikilla koulutusasteilla ja -aloilla pitää olla kiistämätön oikeus hakeutua koulutusta vastaavaan työhön. Näin ei ole kuitenkaan aikoihin ollut Suomessa, eikä yhteiskunta ota siitä lainkaan vastuuta. Eikä se muuten edes ota opikseen: sama paskanjauhanta loistavista työnäkymistä koulutuksen jälkeen jatkuu aina vaan, vaikka akateemisten työttömyys lähestyy jo puoltasataatuhatta hyvää vauhtia.

      • TragikoomistaHyinkin

        Oikea suhtautuminen olisikin, että kukaan ei vastaa puheistaan, vaikka olisi kuinka korkeassa asemassa. Suurrikkaat eivät enää isänmaalliseen valehteluun taida osallistuakaan. Ne ketkä voivat, ovat vähintään toinen jalka ovenraossa valmiina pakoon maasta...

        Elämä on käynyt pa*kamaiseksi toisille, toiset taas ummistavat silmänsä ja korvansa, että voisivat nauttia vakituisen aseman tuomasta turvasta.

        Oikeudenmukaisuutta ei todellakaan työmarkkinoilla ole. Pysyvät työt eivät mitenkään ole ideaalisissa käsissä, vaan aivan sattumalta paikoilleen jääneiden käsissä. Paljon osaamista hukataan aivan uskomattomalla tavalla.

        Työnantajat eivät kouluttautuneista piittaa.


      • Slurpsista.

        Saitpahan tämänkin sitten sukupuolitettua. Ehkäpä siksi suksi ei luista millään sektorilla.

        Terveisin akateeminen työMIES.


    • Hmm100

      Mielummin koulutus takana ja paperit taskussa ja työttömänä kuin työttömänä ja ei koulutusta...Ei koulutusta,ei töitä....En laske hanttihommia pysyväksi työksi sellaiseksi joka haluaisi tehdä aina niitä eläkkeeseen asti..

    • maisterin kaveri

      Tunnen monia maistereita joilla akateemisuuden ylväät "pilvilinnat" ovat romahtaneet. Reaalielämässä ei kannata katsella suomalaisia vanhoja elokuvia joissa ylioppilas on sitä kovaa ja tavoiteltua herraa tai neitoa.
      Olen nähnyt monen maisterin elämän romahduksen, jotkut heistä ovat asunnottomia "puliukkoja". Viina on se joka maistuu monelle maisterillekin.
      Kyllä näissä duunarien ryyppyjengeissä on nähty maistereitakin.

      • TragikoomistaHyinkin

        "Kyllä näissä duunarien ryyppyjengeissä on nähty maistereitakin. "

        Alkoholismi on sairaus. Kuka tahansa voi muuttua alkoholistiksi, kun vain käyttää riittävän paljon. Käsittääkseni ovat arvostettua väkeä ryyppyjengeissä ja ikävä kyllä niitä, joita sinne porukoihin lähdetään tapaamaankin, että voitaisiin sanoa, että tunnen sen ja sen.


      • TragikoomistaHyinkin

        "Reaalielämässä ei kannata katsella suomalaisia vanhoja elokuvia joissa ylioppilas on sitä kovaa ja tavoiteltua herraa tai neitoa. "

        Et näköjään ymmärrä sitä, mutta mitä enemmän koulutusta, sitä paremmin tietää minkälaisessa maailmassa elää. Että ei meillä koulutetummilla ole tuollaisia kuvitelmia kuin sinulla.


      • juurinäin
        TragikoomistaHyinkin kirjoitti:

        "Reaalielämässä ei kannata katsella suomalaisia vanhoja elokuvia joissa ylioppilas on sitä kovaa ja tavoiteltua herraa tai neitoa. "

        Et näköjään ymmärrä sitä, mutta mitä enemmän koulutusta, sitä paremmin tietää minkälaisessa maailmassa elää. Että ei meillä koulutetummilla ole tuollaisia kuvitelmia kuin sinulla.

        Sieltä norsunluutornistako sitä sitten ymmärtää paremmin mimmoisessa maailmassa sitä elääpi?


    • Äijä.

      Tervetuloa markkinatalouteen, kapitalismiin. Hyvä kun huomasit vihdoin.

    • ei ylioppilas

      ""Reaalielämässä ei kannata katsella suomalaisia vanhoja elokuvia joissa ylioppilas on sitä kovaa ja tavoiteltua herraa tai neitoa. "

      Et näköjään ymmärrä sitä, mutta mitä enemmän koulutusta, sitä paremmin" ... on PÄRJÄTTY reaalielämässä. Kyllä tässä on takana aivan riittävästi työelämää ja palkkaakin on senverran saatu ettei koskaan ole tarvinnut olla taloudellisesti pulassa vaikka en olekaan hankkinut akateemista koulutusta. Pienyrittäjänä aloitettiin ja yritys kasvoi senverran, että se kannatti myydä pois hyvänä aikana ja nyt nautitaan yrittäjäeläkkeellä olosta.
      Miksi niin moni akateeminen pelkää aloittaa yritystoimintaa?

      • TragikoomistaHyinkin

        "Miksi niin moni akateeminen pelkää aloittaa yritystoimintaa? "

        Opiskelujen kautta saamieni tietojen pohjalta voin valistaa sinua tässäkin asiassa. Monetkaan opinnot eivät johda sen tyyppiseen osaamiseen, jota voisi myydä suoraan sellaisenaan, ehkä ei koskaan. Suomen yliopistot ovat tiedepainotteisia ja niistä valmistuu tutkijoita yms.

        Ammattikorkea on tietenkin jo nimensä mukaisestikin sellainen koulu, mistä valmistuu ammattiin suuntautuneita.

        Olet tyypillinen yrittäjä mielipiteinesi. Aika yksioikoinen ajatus teillä yleensä on ja todella itsekeskeinen. On aivan ymmärrettävää, että lukumääräisesti ei paikkoja työmarkkinoilla aukene samaa tahtia kuin opiskelijoita valmistuu. Tilanne on tietenkin valitettava ja saattaa johtaa masennukseenkin monen raskaan opiskeluvuoden jälkeen.

        Työelämässä kouliintumattoman on kylmiltään vaikea alkaa suunnittelemaan oman yrityksen perustamista. Mutta voitko sinä auttaa itseäsi ja yrittää laajentaa näkemystäsi asiassa. Tiedän, että on ainakin ollut kurssejakin akateemisille työttömille, joissa valmennetaan oman yrityksen perustamiseen. Aina ei kuitenkaan voi osua kultamunaan, joten tuo voi epäilyttää.


      • hoh hoijaa

        Monilla ei yksinkertaisesti ole minkäänlaista liikemiesvaistoa eikä hajuakaan minkälainen liiketoiminta, missä ja milloin on kannattavaa. Sen lisäksi täytyy osata ne kimurantit,mitä jokaisen yrittäjän täytyy osata, paperihommat ja sen lisäksi pitää vielä osata johtaa ja pitää henkilöstöstä huolta. Tämä ei siltikään riitä. Yrittämiseen liittyy aina yrittäjän riski. Voi olla, että koko liikeidea ei toimi eikä tuotteet/palvelut myy. Eli ojasta allikkoon. Henkilö voi velkaantua täysin. Lisäksi yrittäjän tulot eivät ole säännölliset, eivätkä myöskään työajatkaan. Sitä voi joutua aamusta iltaan tekemään töitä ja silti saa aivan paskaa liksaa. Helpompi on olla kahdeksasta neljään töissä, sulkea ovi töiden jälkeen eikä tarvitse ajatella työasioita vapaa-ajalla plus säännöllinen kuukausipalkka juoksee aina.

        Lisäksi kaikki eivät osaa käyttää rahoja oikein. Joku voi olla jo ennestään henk.koht konkursissa ja velallinen sekä maksukyvytön. Ei siinä pahemmin yritystukia ja starttirahoja nostella jos on jo ennestään velallinen.

        Kuka haluaa itselleen työn, jossa on 24h, ei vapaa-aikaa, ei perhe-elämää, ei harrastuksia? Täytyy myös muistaa, että kuka hullu haluaa ryhtyä yrittäjäksi juuri pahimpaan lama-aikaan? Täytyy olla aika myyvä se tuote sitten, vai mitä.


    • Kylmä totuus

      Niitä työpaikkoja ei ole. Tervetuloa nyky-yhteiskuntaan.

    • kurapöö

      Ensimmäinen ammattiin valmstava tutkinto oli opistotasoinen, mutta siihen aikaan varsin arvostettu tutkinto ATK-alalla. Sainkin töitä silloin vuosi oli 1988.
      90-luvun laman ajankin olin töissä.
      Mutta tein virheen kun aloin haluta enempää.
      päätin hakea yliopistoon lukemaan humanistisa aineita.
      Pääsin kuin pääsinkin sisälle toisella yrittämällä.
      jatkoin kuitenkin ATK-töitä koko ajan, ja se olihyvä, sillä en ole koskaan nähnyt missään yhtään työpaikkailmoitusta johon olisi voinut humanistina hakea. Ehkä olisi sitten voinut jäädä yliopistoon.

      Sitten hankin vielä itselleni omalla rahalla johtajakoulutusta kurssimuodossa. Maksoin muistaakseni 2000 euroa kurssista.
      Työllistyin, ja luulen että tästä kurssista oli apua siinä.

      nyt olen työtön. Haen enään vain nakkikioskihommia.
      ceeveestäni olen poistanut kaikki maininnat akateemisista koulutuksista. Tiedän että ne on este palkkaamiselle.

      Arvostan kyllä erinomaisia tutkintojani. Mutta kovin moni muu ei näytä arvostavan.

    • Eipäivääkääntyötön

      Yhteiskuntaan kuuluu työttömyys. Osa on välissä, odottamassa seuraavaa siirtoa. Itse liikkuu tai TE-keskus siirtää.

      Maatalousyhteiskunnasta nousimme teolliseen, nyt yhteiskunta on informatiivinen.Aluksi ei pärjännyt ilman auraa, sitten ilman voimaa -nyt ilman aivoja. Kehitys on aivan luonnollista ja toivottavaa. -jatkuvaa.

      Lajin elinehto on mukautuminen, jos siihen ei pysty -Evoluutio huolehtii.

    • taavitoimelias

      Höh, jos olet mies niin mene miehekkäästi johonkin isoon yhtiöön (paperi, metalli tms) duuniin, pääset sinne tod näköisesti pelkällä kansa/peruskoulupohjalla ja saat painaa kolmivuorotyötä ja palkka on parempi kuin maistereilla ;=)

      • eipäivääkääntyötön

        Tuotanto siirtyy Kiinaan tai Intiaan. Aivoilla kilpaillaan.


      • PianOletTyötön
        eipäivääkääntyötön kirjoitti:

        Tuotanto siirtyy Kiinaan tai Intiaan. Aivoilla kilpaillaan.

        Ei niitä mestariaivoja niin kovin montaa tarvita, ei ainakaan paperi- ja metallimiesten mittakaavassa. Tuskin löytyy edes kaikille akateemisillekaan.

        Muistakaapa myös, että erilaiset tietokoneohjelmat ja automaatisaatio eivät rajoitu pelkästään tehdashallin sisälle. Niillä myös viedään työt sihteereiltä ja etenevässä määrin myös hallinnolta. Sehän se on niiden tarkoitus; korvata kallis ihmistyö ilmaisella tekijällä.


      • vvvvvvvvv
        eipäivääkääntyötön kirjoitti:

        Tuotanto siirtyy Kiinaan tai Intiaan. Aivoilla kilpaillaan.

        Entäs sitten esim palvelut? Ei sitä makaroonilaatikkoa Kiinasta tai Intiasta asti tilata.


    • Järkee Vai Ei

      Harmi, jos ihmiset eivät tajunneet, miten saada kiva virka ja minkä tiedekunnan gradulla. Helposti.

      KOSKA: Ainoa ala, johon palkataan loputtomasti uusia ihmisiä, ovat kaikenlaiset mokutusarmeijan osastot. Siihen media päälle. Unohtakaa kauppa- ja tekniset tieteet, joissa tarvitsee hoksottimia. Takuun varmasta ja helposta työstä antavat vain tiedotusopin, sosiologian, sosiaaliantropologian, jne. oppisuunnat. Valtio, valtionapujärjestöt, kunnat, kuntayhtymät, jne. mainittu media, etenkin YLE maksavat kivaa palkkaa 3 tonnista ylöspäin.

      Kyseisessä lopputyössä on jauhettava ja toistettava teemoja syrjintä, toiseus, paperittomuus, kotoutuminen, monikulttuuri, jne. Siihen on lainattava ulkomaisia tekstejä samoista aiheista, jotta se näyttäisi hyvältä. Mutta siis mitään uusia näkökulmia mokutusgraduun EI saa tuoda, jos haluaa "työnsä" menevän läpi. Ei mitään semmoista, että jotkut siirtolaiset tyypillisesti lintsaavat työssä vielä vuosienkin jälkeen, tiettyjen siirtolaisten matala raiskaamiskynnys olisi heidän omaakin vikaa, jotkut "työperusteiset" maahanmuuttajat varastavat ja pahoinpitelevät jopa huvikseen, jne.

    • Ojaa kaivava oppinut

      Suomalainen koulutuspolitiikka laahaa jäljessä yhteikuntakehityksen ja talouden tarpeista. Aina toki kannattaa opiskella niitä aloja, joita kohtaan tuntee kiinnostusta, jos haluaa ottaa sen riskin, ettei niiltä sitten löydykään töitä ja joutuu opintojensa kannalta "hanttihommiin" Muuten kannattaa opiskella niitä aloja, joilla työllistyminen on varminta. Ei voi olla niin, että opiskelee mitä haluaa ja kun alalta ei löydy työtä alkaa kauhea parku, että yhteiskunnan tai julkisen sektorin on järjestettävä koulutusta vastaavaa työtä joka maisterille tai tohtorille. Joka tapauksessa vanhoissa erityisesti yliopistojen ja korkeakoulujen opintolinjoissa ja niiden aloituspaikkojen määrässä on todellisen suurremontin paikka.

      • töttöröö

        No kun nykyään ei oikein ole sellaisia aloja, jotka työllistäisivät varmasti. Terveydenhoitoala on toistaiseksi vielä aika hyvin työllistävä, mutta koska se on enimmäkseen suoraan tai epäsuorasti riippuvainen julkisesta sektorista ja sosiaaliturvasta, sillekin tulee nopeasti loppu, ellei yksityistä sektoria saada vetämään.


    • Good luck

      Taidoilla ei ole niin väliä jos on hyvä jätkä.

      • rautavaaran opit

        Hyvä jätkä ei käy töissä.


    • farsi

      Olet manipulaation uhri.
      Tosiasia on, että ihminen syntyy, elää ja kuolee. Kaikki muu on farssia.

      • ön nälleij Å

        Ei färssiä tärtte elää jös ei hälyy, ön köväpälkkäsii dyyneiki ja vöi elää niingy nälle wäälrüüs


      • sortti

        Ja lopulta diplomit ja palkinnotpokaalit joutuvat roskiin tai sulatukseen...


    • ngueki

      Eipä ollut akateemiselle tarjolla kuin yksinkertaisia paperinpyörittelyhommia valtion virastossa. Lyödään leimoja ja syyllistetään muita ihmisiä. Enpä tuntenut itseäni lainkaan tarpeelliseksi. Työkkärin byrokraatti tietysti karenssin uhalla pakotti. Ei auttanut kommenttini siitä ettei tällaisessa työssä ole mitään järkeä. Kunpa ois rikkaat vanhemmat niin ei tarttis kuin periä heidät.

    • Theo2013

      Moni on joutunut käymään alemman tutkinnon saadakseen työtä,esim.oppisopimus yksi mahdollisuus jota ei anneta taas kouluttamattomille eikä aina amislaisille. Eli siinä on akateemisessa arvonimestä hyötyä,pomo luulee että osaat ja opit myös käsilläsi tekemään työtä ja hyödyntää aikaisempaa koulutustasi röyhkeästi,eli siinä pehtoori lapio paskaa pikkufirmasssa,ja jos haet työ suosituksilla ylempää työtä siis omaasi vastaavaa et saa kovinkaan hyviä suosituksia,eikä uusi firma niitä edes ota tosissaan.

    • Uusi Salomon

      Stupid on paras esimerkki käytävälobbaajasta Brysselistä ja missä virassa sitä nyt ollaan. (Poissa hiekkalaatikolta)

    • opiskelu kannattaa

      Minusta kannattaa.
      Meillä on ravintolan portsarina kauppatieteiden maisteri. Hänellä on monipuolinen kielitaito ja supliikki. Mikäli hän olisi opiskellut vaikka metsuriksi (metsureitakin kovasti arvostaen) ei hänellä olisi noita avuja joilla hän on työpaikkansa saanut.
      Kannatti siis opiskella.

    • joo o

      Suomessa tilanne tuntuu tällä hetkellä olevan se, että opiskelu, ainakaan yliopistotasolla, ei todellakaan kannata. Itse olen opiskellut ns hyvässä koulussa itseni maisteriksi, jonka jälkeen piti olla ovet avoinna työelämään. No kannattihan se, tällähetkellä en ole kertaakaan päässyt edes haastatteluun valmistumiseni jälkeen, saati saanut oikeaa työpaikkaa. Ei tarvitse olla kovinkaan kummoinen talouden tuntija kertoakseen että asian suhteen olisi hyvä tehdä jotain ja pian. Tällähetkellä vain lähinnä lisätään koulutuspaikkoja, jotta ihmiset voisivat opiskella, ja tämän jälkeen liittyä työttömien jengiin. Täysin käsittämätöntä.

      • valtiomies

        joo o....etkai ole niin simppeli, että uskot olevan jotain työpaikkoja joihin pääsee ihan ja aivan varmasti, kun vain jaksaa opiskella?...!


      • höpsistähöö

        Opiskelu on työttömien päivähoitoa. Todellisuudessa työtä ei ole varsinkaan akateemiselle. Oletko muka joskus tarvinnut niitä tietoja joita vuosikaudet opiskelit?


      • nimenomaann
        valtiomies kirjoitti:

        joo o....etkai ole niin simppeli, että uskot olevan jotain työpaikkoja joihin pääsee ihan ja aivan varmasti, kun vain jaksaa opiskella?...!

        Edellinen kommentti osui täysin oikeaan. Tällähetkellä korkeasti koulutetun on vaikeata saada oikein minkäänlaista työtä, kun ollaan liian ylikoulutettuja useimpiin perustöihin, ja oman alan töitä on tarjolla vain pienelle osalle.


      • Nieminenn

        Suomalaiset työelämän portaat.

        26-vuotiaana tutkiin valmisitumisen jälkeen et kelpaa työmarkkinoille, koska sinulla ei ole työkokemusta. Sekatyötehtäviiin olet nyt ylikoulutettu.

        42-vuotiaana olet yli-ikäinen ja pyydät kallimpaa palkkaa kuin kolmekymppiset. Sinusta ja sinun osaamisistasi ei kiinnostu enää kukaan.

        50. Älä edes yritä. Kenen luulet kiinostuvan sinusta työntekijänä? Haloo! Uudelleenkoulutukseen lähihoitajaksi.

        52 Työharjoittelua 9 e päiväkorvauksella. Työharjoittelun jälkeen työelämä on taputeltu lopullisesti.


    • Opportunistiko

      Maailman menoon pitää mukautua, olla nöyräkin, kouluttautua tekemään muutakin työtä, jos ei akateemista työpaikkaa löydykään. Mitään ei ole pakko tehdä... Siis ihmisethän juoksevat muutenkin lähinnä tyhjää täynnä olevien mielikuviensa ja ulkokultaisuuden perässä, josta ei jää muuta käteen kuin pölyä.

      Kuolema on varmaa ja asiat muuttuvat. Siksi kannattaa ottaa harkittuja riskejäkin. Oman elämän onni on omissa käsissä.

    • TragikoomistaHyinkin

      Nykyelämää: hanki itsellesi ammatti ja työ. Opiskele jos siinä sivussa jaksat. Miten sitten parisuhde ja lapset? Yhtälö käy yhä vaikeammaksi.

    • ikuinen lama

      tervetuloa samaan kerhoon. Nimimerkillä otsa hiessä suoritetut 2 amk-tutkintoa peräkkäin ja sitten tarjotaan vaan päivän keikkatyötä. Siinä ammattitaito ehtii ruostua ja taas aloitetaan alusta ruohonjuuritasolta. Meni mullakin vuosia hukkaan. Työtä, jota saa, on sitten ihan muuta kuin mihin on kouluttautunut.

    • hajotkaa töihinne

      mitään duunia tartte kun työttömänä pärjää ihan hyvin ja tänään onkin sopivasti pikkulauantai

      oikeastaan työttömällä on aina lauantai jos osaa elää säästeliäästi

    • relatkaa

      Relatkaa hyvät ihmiset. Ei tätä lamaa ikuisesti kestä. Jossain vaiheessa tulee kuitenkin nousukausi vertaa vaikkapa 90-luku ja 2000-luvun alun nousukausi. Jos et saa työtä, rahaa saa kuitenkin Kelasta ja Sossusta.

      Jos ei nykyisellä tutkinnolla saa töitä ja jos on vähääkään opiskeluhaluja, pyri opiskelemaan enemmän työllistävää ammattia tai akateemista tutkintoa. Sitä ennen voit aivan rauhassa vetää lonkkaa, nukkua myöhään ja ladata akkuja kunnes olet taas hirveän reipas seuraavaan työpaikkaan. Jokaiselle valittajalle tekee myös hyvää välillä olla työtön, saa myös erilaista perspektiiviä minkälaista se todella on ettei ylpisty liikaa.

      • sokeita riittää

        Ei sitä rahaa kuule loputtomasti saa eikä etenkään siinä määrin, että sillä pystyisi kustantamaan vuokrat ja muut pakolliset menot, mitä elämiseen kuuluu. Mutta kyllähän se relaaminen toki haudassakin onnistuu.


      • töttöröö

        Nousukausi tulee ennemmin tai myöhemmin. Eri asia on, että tarvitaanko työvoimaa silti enää edelliseen malliin: automaatio kehittyy koko ajan.

        Hallitus pyrkii nyt siihen, että jatkossa opintotukea ei saisi enää korkeakouluopintoihin, jos on saman tasoinen korkeakoulututkinto suoritettuna. Ainoa vaihtoehto olisi syödä talletukset ja arvopaperit ja mennä sen jälkeen sossun luukulle kerjäämään, kunnes sekin mahdollisuus poistettaisiin. Näin turvataan osallistavan sosiaaliturvan työvoiman saanti.


      • relatkaa
        töttöröö kirjoitti:

        Nousukausi tulee ennemmin tai myöhemmin. Eri asia on, että tarvitaanko työvoimaa silti enää edelliseen malliin: automaatio kehittyy koko ajan.

        Hallitus pyrkii nyt siihen, että jatkossa opintotukea ei saisi enää korkeakouluopintoihin, jos on saman tasoinen korkeakoulututkinto suoritettuna. Ainoa vaihtoehto olisi syödä talletukset ja arvopaperit ja mennä sen jälkeen sossun luukulle kerjäämään, kunnes sekin mahdollisuus poistettaisiin. Näin turvataan osallistavan sosiaaliturvan työvoiman saanti.

        Sitä on jo suunniteltu vuosia, että ei saisi enää opintotukea samantasoisiin korkeakouluopintoihin. Eli kannattaa pyrkiä opiskelemaan sitä mikä ihan oikeasti kiinnostaa eikä muodon vuoksi mitään höpö höpö-juttuja ihan vaan sen takia, että saisi nostettua opintotukea ja itse opinnot eivät kiinnosta pätkääkään.

        Itse muutaman höpö höpö-tutkinnon käyneenä voin sanoa, että ei kannata uhrata aikaa ja vaivaa tutkinnoille, jotka ei kiinnosta ja johon ei aio työllistyä tai jotka eivät työllistä. Jos opiskelee vain pelkän opintotuen takia, elämä on yhtä kärsimystä, niin itse opinnoista kuin sitten valmistuttua. Kannattaa keskittyä todella siihen, mistä on oikeasti kiinnostunut.


    • Kerro nyt hei

      Mikä se koulutus ja työtehtävä nyt sitten olikaan?

    • asdf234asdf234

      Pilveä kasvattamalla tienaa sen 2-7 tonnia kuussa :)
      Eli se siitä koulutuksen järkevyydestä.

      • Jotta niin

        Loppuu siihen kun se laillistetaan tai jäät kiinni


    • NäinOnSuunniteltu

      Saanko arvata ammattinimikkeesi? Tradenomi? Sinulle luvattiin ekonomin palkka ja ura ilman ekonomin papereita?

      Todellisuudessa ammattikorkeakoulut saivat aina näihin päiviin saakka rahaa sen mukaan, paljonko he ottivat sisään oppilaita. Yliopistoilla se meni juuri päinvastoin, rahaa tuli sen mukaan, moniko käveli ulos tutkinnon kera. Se johtaa täysin erilaisiin koulutusstrategioihin. Ammattikorkeakouluissa mennään rimaa hipoen ja yliopistoissa pitää patistella ja kytätä oppilaita.

      Näin ollen ammattikorkeakoulut, joista monet ovat muuten liiketaloudellisesti johdettuja laitoksia, lupasivat oppilaille maat ja taivaat, jotta saivat mahdollisimman monet juuri HEIDÄN kouluunsa. Osa kävi vieläpä liitelemässä pitkin Afrikkaa hakemassa oppilaita.

      Ja mitäpä edellisestä seurasi? Työmarkkinat suorastaan hukkuivat ammattikorkea-akateemisiin. Ei se toki ammattikorkeisiinkaan jäänyt, vaan sosiaalidemokraatit jossain vaiheessa kasvattivat yliopistojen sisäänpääsykiintiöt peräti kolminkertaisiksi, jotta heidän unelmansa siitä, että 70% ikäluokasta löytyvät todistukset korkeakoulututkinnoista, saavutettaisiin.

      Siinähän sitä sitten kilpaillaan naama irveessä kaikki hyvinkoulutettuina, ahkerina, älykkäinä, uramotivoituneina, verkostuneina ja ties mitä. Todellinen ongelma on se, etteivät työpaikat kasva sillä, että lisätään hakijoita. Sen lisäksi miten tuollaisessa tilanteessa se tutkinto kertoo enää yhtään mistään, kun joka toisella on vastaavanlaiset paperit plakkarissa? Tutkinnot kärsivät inflaation.

      Ja kun hakijoita tulee ikkuinoista ja ovista sisään, osa on valmiina tekemään ilmaista harjoittelua, osa tekemään työt vaikka toinen jalka haudassa, niin eiväthän ne palkat, edut ja urat voi enää mitenkään pysyä mukana, vaan ne menevät sitten viemäristä alas. Tätähän se markkinatalous on, että kysyntä ja tarjonta asettuvat tasapainoon.

      Vitsikkäintä tässä on se, että akateemiset tekivät itselleen tämän ihan itse. Duunariäijät ovat aina olleet tarkoina ja mukana ay-liikkeessä, joten he ovat hoitaneet edunvalvonnan. Sama koskee muutamia oikeita akateemisia, kuten lääkäreitä ja asianajajia.

      • Lähes

        Lähes kaikissa asioissa on hyviä ja huonoja puolia.


    • akateeminene

      Itse ainakin hain yliopistoon siksi, että ala kiinnosti minua. En ajatellutkaan mitään valmistumista tai rahapuolta. Olen kiinnostunut asiasta mistä tykkään. Työpaikka tulee jos on tullakseen.

      • faktaahommaa

        "Itse ainakin hain yliopistoon siksi, että ala kiinnosti minua. En ajatellutkaan mitään valmistumista tai rahapuolta. Olen kiinnostunut asiasta mistä tykkään. Työpaikka tulee jos on tullakseen. "

        Ei ole järkeä opiskella alaa mistä tykkää, jos sitä ei pääse tekemään. Valmistumisen jälkeen elät kevyesti 40 vuotta. Se on pitkä aika odottaa kuolemaa syljeskellen kattoon ja eläen köyhyydessä.


    • 5v töitä tehnyt

      Ei kannata kouluttAutua enää..koska maailman politiikan tarkoitus onkin että töissä pidetään enää ne harvat joita tarvitaan töissä ja uusia ei palkata enää kun rontgoteus hoitaa suurimman osan työstä rontgoteus=robotti ja minusta tilanne mitä ihanin..ei enää ikinä tarvi töihin herätä

    • fondeeraaja

      "Olen saanut akateemisen koulutuksen, johon on liitetty erinomaiset työllistymisnäkymät ja hyvä palkka."

      - oikeasti akateeminen, siis yliopisto, ei AMK?
      - kyseisen tutkinnon suorittaneilla hyvät työnsaantimahdollisuudet, vai yleisesti?
      - olisiko kyse oikiksesta vai tietojenkäsittelystä?
      - huolehditko hygieniasta, oikein saippualla ja kerran päivässä?
      - pukeutuminen ja siisteys muuten?
      - vaa'assa näkyy vain kaksi numeroa?
      - miten töissä meni opiskeluaikana, saitko hyvät työtodistukset, ja liittyihän edes osa siitä opiskelemaasi alaan?

      • Taitaa

        tässä olla juuri yksi tyypillinen sellainen tapaus. Meillä ei tunnuta tajuavan sitä, että yksi tärkeä syy Suomen nykyiseen alamäkeen on se, että Suomessa ei arvosteta ja palkita ammattitaitoa, vaan nuolemista. Nuolemiseen perehtyneet henkilöt keskittyvät aivan muiden asioiden ja taitojen kehittämiseen kuin ammattitaidon. Tämä hyväksytään ja sitä suorastaan opetetaan jo oppilaitoksissakin. Työpaikoilla sama meno jatkuu, esimiesten on helppo toimia mukavien, hyvien tyyppien kanssa, jotka eivät esitä liian vaikeita kykymyksiä, mutta pönkittävät esimiehen itsetuntoa kehaisemalla sopivasti tämän uutta autoa tai rupattelemalla mukavia tämän ulkomaanmatkasta. Ammatillisista asioista ei tietenkään sovi puhua liikaa, ettei tunnelma menisi pilalle. Hyvät tyypit etenevät ja saavat palkkaa, mutta ammatillinen osaamistaso laskee vähitellen koko ajan ja kilpailukyky huononee.


      • uraputkitukossa
        Taitaa kirjoitti:

        tässä olla juuri yksi tyypillinen sellainen tapaus. Meillä ei tunnuta tajuavan sitä, että yksi tärkeä syy Suomen nykyiseen alamäkeen on se, että Suomessa ei arvosteta ja palkita ammattitaitoa, vaan nuolemista. Nuolemiseen perehtyneet henkilöt keskittyvät aivan muiden asioiden ja taitojen kehittämiseen kuin ammattitaidon. Tämä hyväksytään ja sitä suorastaan opetetaan jo oppilaitoksissakin. Työpaikoilla sama meno jatkuu, esimiesten on helppo toimia mukavien, hyvien tyyppien kanssa, jotka eivät esitä liian vaikeita kykymyksiä, mutta pönkittävät esimiehen itsetuntoa kehaisemalla sopivasti tämän uutta autoa tai rupattelemalla mukavia tämän ulkomaanmatkasta. Ammatillisista asioista ei tietenkään sovi puhua liikaa, ettei tunnelma menisi pilalle. Hyvät tyypit etenevät ja saavat palkkaa, mutta ammatillinen osaamistaso laskee vähitellen koko ajan ja kilpailukyky huononee.

        Tuossa on totuuden siemen. Se "hyvä tyyppi" ei riitä kun pitäisi oikeasti osatakin jotain.

        Akateemisen työttömyyden yksi syy on opiskelu paikkojen määrän lisääminen ja toinen on että työpaikat ovat vähentyneet. Ei nykyään ole enää samanlaisia mahdollisuuksia luoda uraa kuin 80-luvulla.


    • 6662254

      Verkostoituminen on nykyään "kaikki kaikessa".

      Ei tee hevonvit-tua hyvällä todistuksella, jos ei ole luonut verkostoa. Tyyppi joka lusmuaa kouluvuodet ja ryyppää, mutta luo samalla ison verkoston saa todennäköisemmin hyvän työpaikan kuin hissukka 9 keskiarvolla.

      Tämä tosiasia pitäisi tuoda joka koulussa esille ja painottaa sitä. Pelikentällä hyvä supliikkinen mies/nainen pärjää aina paremmin kuin todistus papereita tyrkyttävä sosiaalisesti heikko tyyppi.

      Ei sillä todistuksella ole painoarvoa loppupeleissä niin paljoa. Voi tarvittaessa todistaa omistavansa ammatin, mutta harvemmin kukaan paperitodistuksia edes haluaa nähdä.

    • Kiitäjä

      Omassa työkuviossani on ollut tärkeää että tekee työn kunnolla ja on oikeudenmukainen. Ei tosiaankaan ole tarvinnut olla samaa mieltä muiden kanssa - niin sanottu laumasielu. Nuoleskelijat yleensä ovat tulleet loppupeleissä epäsuosituiksi ja ne ketä ovat omia itsejänsä ovat pärjänneet. Sillä niitä puhelin numeroita on saanu pyytämättä.

    • TragikoomistaHyinkin

      Varoituksen sana vielä vähän muustakin. Liika työntekokin on pahasta, koska se etäännyttää tiimistä. Ahkera asiakaspalvelija, johon asiakkaat ovat tyytyväisiä saattaa yllättyä, kun on lopputili odottamassa. Hän ei ole ollut pomon ja työkavereiden kanssa tarpeeksi hyvää pataa niitä töitä hoidellessaan.

    • Taksiorja87.

      Ajoin opiskelujen ohessa taksia, valmistuin kauppatieteiden maisteriksi loppuvuodesta 2013 ja luulin että nyt pääsen pois taksinratista lopullisesti. No, täällä sitä ollaan edelleen, vain kolmessa työhaastattelussa olen saanut käytyä eikä yhtään paikkaa ole irronnut vaikka hakemuksia olen varmaan jo yli 100 lähettänyt ympäri Suomea. Ei oikein ktm:n tason töitä taida saada kun cv:ssä lukee työkokemuksena vain taksikuski 2007-->.

      • Bkbkbkbkbbkb

        Tuolla ceeveellä et tosiaankaan saa töitä. Ainoa mahdollisuutesi on väärentää cv. Laita sinne parin vuoden jopi ulkomailla, eivät tod. näk. Viitsi alkaa soittelemaan ja tarkistamaan.


      • ...

        Tässähän se juju onkin. Opiskeluaikana kannattaa jo ujuttaa jalka oven väliin niihin työpaikkoihin, mihin aikoo suuntautua. Sitten kun valmistuu, on paljon todennäköisempää, että työllistyy.


      • Miten on?
        Bkbkbkbkbbkb kirjoitti:

        Tuolla ceeveellä et tosiaankaan saa töitä. Ainoa mahdollisuutesi on väärentää cv. Laita sinne parin vuoden jopi ulkomailla, eivät tod. näk. Viitsi alkaa soittelemaan ja tarkistamaan.

        "Laita sinne parin vuoden jopi ulkomailla, eivät tod. näk. Viitsi alkaa soittelemaan ja tarkistamaan. "

        Eli laitanko näin: "Olen työskennellyt taksikuskina myös Ruotsissa ja Norjassa vuosina 2007-2009."

        Vai miten ajattelit?


    • ikkremimin

      Jos olisin miettimässä koulutusvalintojani nyt vuonna 2014, niin takuuvarmasti en tahkoaisi yliopistossa 5,5 vuotta, ellen olisi kutakuinkin varma, että saan sellaisen ammattitaidon ja osaamisen opintojen aikana, että valmistuttuani työllistyn (lue: lääkis tai oikis ja töissä opintojen aikana aina kuin mahdollista).

      Tosin hommassa on sellainen hankaluus, että samoja koulutuspaikkoja hinkuaa moni muukin.

      Ehkä tekisi näin: ensin amiska ja töihin. Välillä vaikka oppisopimuksella lisää opintoja ja työkokemusta ja avoimen yliopiston kautta vähin erin suorituksia työn ohessa. Jos siltä tuntuu niin avoimen väylää opiskelemaan eteenpäin sekä suorittamaan tutkinnon.

      Ei kartu kamalasti opintolainaa, kun on jo ammatti ja työtä voi tehdä myös opintojen aikana.

      Yrittäjäksi tai lähihoitajaksi minusta ei olisi, mutta kai tässä maailmassa jatkossakin tarvitaan vaikka verotuksen asiantuntijoita?

      Tyhmyyttäni nimittäin aikanani suoritin yliopistotutkinnon, velkaannuin enkä valmistuessani osanut yhtikäs mitään (paitsi kirjoittaa sivukaupalla tekstiä vähän aiheesta kuin aiheesta), kun ne kesätyötkin oli enempi sellaista toimistotyöntekijän hommaa. Otin ja suoritin opettajakoulutuksen. Töitä on ollut, mutta ei nyt ehkä ihan sellaista, mitä 19 -vuotiaana haaveilin.

      Mutta jos aikoo elättää itsensä esimerkiksi sosaaliantropologian asiantuntijana, niin parempi syntyä vauraaseen sukuun tai naida rahaa.

      • höpö höpö

        Ei sieltä ammattikoulusta tai ammattiopistostakaan heru mitään töitä. Itselläni on ammattiopistotutkinto ja millään en pääse töihin, kun kaikki työpaikat jaetaan sukulaisten, kavereiden, tuttavien, puolueitten ja rakastajattarien kesken. Joka paikkaan on 100-350 hakijaa ja ilman muuta suhteillahan se työntekijä valitaan.


      • ikkremimin
        höpö höpö kirjoitti:

        Ei sieltä ammattikoulusta tai ammattiopistostakaan heru mitään töitä. Itselläni on ammattiopistotutkinto ja millään en pääse töihin, kun kaikki työpaikat jaetaan sukulaisten, kavereiden, tuttavien, puolueitten ja rakastajattarien kesken. Joka paikkaan on 100-350 hakijaa ja ilman muuta suhteillahan se työntekijä valitaan.

        Voi näinkin olla ja onkin: esimerkiksi tietyn puolueen jäsennyys pätevöittää kovasti hommassa kuin hommassa.

        Lähinnä jälkikäteen kadun sitä, että otin opintolainaa aikanaan pitkiin opintoihin, joita sitten jouduin taas opintolainalla "paikkaamaan". Mitään en oikeasti osannut - sen voi suoraan sanoa.

        Ehkä omaa käsitystä koko Suomen mittakaavassa vääristää se, että paikallisesta amiskasta on työllistytty hyvin esim. metallialalle ja LVI-töihin (siis ilman, että olet jonkun lapsi tms.)

        Mutta syvältähän tämä tilanne kaikkiaan on ja kyllä tässä tosissaan miettii oman lapsen tulevaisuutta. Jos itse nyt tulen irtisanotuksi seuraavien YT:n myötä, niin se on sitten siinä. Turha raapia kokoon yhtään työpaikkahakemusta, kun ikää on liikaa.


    • uraputkea ei ole

      Alaa miettivän opiskelijan kannattaa harkita kovasti tätä: miksi kouluttautuisin alalle jossa minua odottaa vain yt-neuvotteluiden kautta tuleva irtisanominen?
      Nyky-Suomessa on liki mahdotonta saada elinikäistä pitkää työsuhdetta.(eli sitä työuraa) Poikkeuksen voi tuoda vain jokin suojavirka poliittisilla sopivuus ansioilla.

    • Töisssä VIIHDYTÄÄN!

      "Olen saanut akateemisen koulutuksen, johon on liitetty erinomaiset työllistymisnäkymät ja hyvä palkka. Todellisuudessa työurani ja koulutukseni on lähinnä tragikoominen farssi."

      Ei nykyään kannata kouluttautua, kuin perusteet.
      Loppu on aina itse oppimista työtä tehdessä.

      Lisäksi nykyään "kaikilla" 3 tutkintoa ja 5 väitöstä, 7 kieltä ja pinkieät pakarat.

      Ei niitä vastaan voi kiklpailla, jos haluaa tehdä muutakin kun vaan istua koulun penkillä.

      Ja koulun penkillä istumistahan se opiskelu on.

      Jostain syystä sitä arvostetaan tässä yhteiskunnassa todella todella paljon.



      " Se on kuin Suomen tarina. Ensin mentiin kovaa ja sitten tultiin rytinällä alas."


      Pian suomesta loppuvat osaajat.

      Kirjanoppineita kyllä riittää, mutta osaajat ovat lakanneet olemasta.


      "No, olen töissä. Pitäisi olla iloinen. Mutta missä ovat ne lukuisat työpaikat ja uramahdollisuudet, joista puhuttiin?"

      Mahdollisuus ei ole sama asia kuin varmuus.

      " Eivät ainakaan minun ulottuvillani."

      Lotossakin voi voittaa.


      "En osaa verkostoitua, ******** siitähän puhuttiin opiskeluaikana aika paljon! "

      Verkostoituminen mahdollistaa kyvyttömien työllistymisen.
      Se on kiva kun työkaverit ovat tuttuja ja kivoja.
      Ei niin väliä osaako he mitään.

      Siksi verkostoituminen kannattaa.
      Se ei tähtää osaamiseen, vaan viihtymiseen.

      Riittää, että työpaikalla on jokunen ahkera ja ammattitaitoinen tyypi, jotka tosiasiassa tekevät kaikki työt.
      Loput kuluttavat työaikansa käytävällä jutellen, kahvihuoneessa poristen tai lounaalla viihtyen.

      Tästä seuraa tehostumisongelma.
      Joka sitten, kun YT tulee, leikkaa sirkkelillä ne suorittajat pois, koska ne eivät ole kenenkään kavereita.

      "Ajattelin poikkeuksellisen ahkeran työskentelyn opiskeluaikana ja erinomaiset arvosanat korvaavaan nämä maagiset verkostot, joita kai noissa haalariryyppäjäisissä luotiin. Mutta ei! Hei, heittäkää Nallen numero mullekin? "


      "Nallen numero" on tosiaankin hyvä olla.

      se pitää jopa vähemmistövaltuutetun työkykyisenä, vaikka pätevyys ei aina kirjoissa ja kansissa näykkään.

      Mutta sosiaalinen toiminta epäilemättä on parasta a-luokkaa.

    • Suomen alsajo

      SDP, SAK ja KOMMARIT saivat aikaan Suomeen korkean verotuksen ja duunarien korkeat palkat, joten mikään täällä ei enää kannata .Koulutus ei kannusta, työ on liian kallista ja työpaikat on viety halvempiin maihin. Pian kaikki ovat "vapaa matkustajia" ja "viimeinen sammutaa valot", kuten virkamiehet vitsailevat.

    • mitä on aihetta tarvitsee aihetta kouluttautua .... menetin elämän hyvää kun en älynnyt kouluttautua

    • Insinööri siivoamaan

      Tunnen yhden insinöörin joka valmistui ja ei saanut alan töitä. Eikä mitään korvausta työkkäristäkään vielä siinä vaiheessa. Siivousfirmassa oli paikka tarjolla ja kyseinen insinööri meni sinne töihin kunnes sai alaa vastaavaa työtä.

      Hän kuitenkin salasi haastattelussa, että oli insinööri. Näin täytyi tehdä, koska muuten hän ei olisi saanut kyseistä työtä, sillä siihen haettiin vakituista työntekijää eikä ole todennäköistä, että insinööri kauan viihtyy siivoojana.

      • ...

        Miksi ei saanut korvausta työkkäristä? Korvaukset työkkäristä ja Kelasta alkavat juosta heti kun on valmistunut ja on kiikuttanut paperinsa sinne. Minä en insinöörinä lähtisi siivoamaan, sillä työttömänä työnhakijana jää nettona käteen enemmän kuin siivoojalla. Itseasiassa siivoojalla jää nettona käteen alle tonni. Rahallisesti ei kannata. Insinööri ei myöskään hyödy siivoustyökokemuksesta millään tavalla.


      • 6+17
        ... kirjoitti:

        Miksi ei saanut korvausta työkkäristä? Korvaukset työkkäristä ja Kelasta alkavat juosta heti kun on valmistunut ja on kiikuttanut paperinsa sinne. Minä en insinöörinä lähtisi siivoamaan, sillä työttömänä työnhakijana jää nettona käteen enemmän kuin siivoojalla. Itseasiassa siivoojalla jää nettona käteen alle tonni. Rahallisesti ei kannata. Insinööri ei myöskään hyödy siivoustyökokemuksesta millään tavalla.

        Siivota voi myös ihan kohtuullisella liksalla, esim. sairaaloissa. Omaan pikku kätöseen jää nettona ~1600 €/kk. Koska brutto ei ole kummoinen (en suostu enää vuorotyöhön), ei veroprosenttikaan ole. Ja duuni ei paljon päätä kiristä.


    • Työpaikka

      Nyt on matalasuhdanne jos töitä haluu hakemuksia mc donalds, hese, sol ja puhlinmyyntiyhtiöt. Kun ajat paranee voit harkita muutakin, ellet ole jo lukkiutunut olemassa oleviin töihin.

    • Tieto kasvattaa

      Lue miten paljon haluat mutta jos ei ole sosiaalia taitoja niin ei ole johtajaainesta ja sen myötä mahdollisuutta näihin suuriin palkkoihin 4000-5000e on tänäpäivänä suuri palkka ja sillä hämärtyy näkemys huonoimmin toimeentulevista.Alle 2000e toimeentulevia on paljon ja heidänkin on omillaan tultava toimeen ja oltava 8h töissä.

      • Suosittelen myyntiä

        Vinkki: itse en ole akateeminen, enkä edes AMK-tasolle kouluttautunut, vaan YO. Olen harkinnut työn ohella kouluttautumista, mutta hetki ei vaan ole ollut koskaan oikea ja koulunpenkistäkin on jo aikaa. Työurallani (myyntiala -tiedän, laaja käsite) olen kuitenkin saanut aikaan menestystä, ja se että tässäkin ketjussa moni kuuluttaa kokemuksen perään, on osoittaunut arvokkaammaksi kuin mitä osasinkaan aikoinaan odottaa.
        Omien luonteenpiirteiden (soslaalisuus) kehittäminen, yhdistettynä paineensietoon, tavoitteellisuuteen ja kykyä ymmärtää ihmisen käyttäytymistä (vaikuttaminen, päätöksenteko), on ollut se tie jolla on pitkällekin päästy. Ja matka edelleen kiihtyy. Verkostoituminen on tärkeää, mutta omasta persoonasta (profiili) kannattaa kuitenkin pitää kiinni.
        Teennäinen rooli ja näyttelijäntaidot kääntyvät äkkiä itseään vastaan, erityisesti myyntialalla, koska siinä myös tulosvastuu on yksi tärkeä mittari tekemisessä.

        Oikeaan polkuun päässeellä ei edes vitosella/kutosella alkava palkka ole ihmeellisyys, eikä tarvitse olla johtajakaan siihen päästäkseen...Terveisiä verottajalle.


    • -.,-

      No joo, kuulostaa siltä mitä varmaan itselleni olisi käynyt.

      Lukiossa ollessani tajusin ettei se ollut mun juttu. Miksi siellä mädäntyisin kun töitä löytyy muutakin kautta? Olin aina ollut luokkani paras ja saanut stipendejä eli ei ollut siitä kiinni. Lopetin opiskelun ja aloin tekemään pieniä yrityshommia. Nyt olen ollut 4 vuotta bussikuskina (puolen vuoden kurssi vaadittiin) ja viime vuonna tienasin kyseisestä hommasta keskimäärin 3500 kuussa pääomatuloja osakekaupoista. Aika menee töissä kuin siivillä, siistiä "sisähommaa" Ei tarvitse stressata tai "kilpailla" työpaikasta. Velaton omakotitalo löytyy ja lapsiluku täynnä, ikää vasta 25. Laskin että tällä säästämistahdilla voisin 10 vuoden päästä elää pelkillä pääomatuloilla.

      28 vuotias veljeni se vaan opiskelee, asuu vielä vanhempien luona. Titteliä löytyy muttei ole tehnyt oikeastaan päivääkään töitä... hyvin yksinäinenkin. Sama kohtalo olisi voinut odottaa minuakin.

      Tarkoitus oli vaan kertoa, että hyvin voi mennä vaikka ei kauheasti opiskelisikaan. Tottakai tulen kannustamaan aikanaan lastani opiskeluissa mutta joskus naurattaa sellainen "pitää opiskella" mentaliteetti. Niin ja painotan, että olen itseopiskellut eli opiskelusta voi olla hyötyä, sen ei vaan aina tarvitse olla koulussa pänttäämistä.

      • dodododo

        Missä kaupungissa tienaa bussinkuljettajana 3500? PK-seudulla siististi coolin ratissa hankkii tonnin vähemmän vaikka on keikkaa lentokentälle, pitkät työvuorot ja erittäin epämukavat työajat.


    • http://www.listamedi
    • mxdp

      m 48 !!!! olipa HYVÄ KOMMENTTI ! !! ON HANKALAA SAADA TYÖTÄ ! SE ON VAIKEAMPAA KUIN ITSE TYÖ ! !! ! ! ! ! !

    • Kielen väri ratkaisu

      Suomessa kuten muissakin maissa on luonnollisia työpaikkoja, jotka perustuvat tietynlaisiin vahvuustekijöihin sekä tietysti verovaroin rahoitettuja mukavia virkoja. Nämä eivät ikävä kyllä ole lainkaan kaikkien ulottuvissa, vaan niihin päästää suhteilla.

      Osaava ja ahkera voi jotenkin pärjätä yrittäjänä. Palkan saa tehdyn työmäärän mukaan ja tilintulo loppuu heti kun sairastuu tai ei enää muuten jaksa.

      Looseri jää mainosten jakajaksi ja orjafirmojen palvelukseen, joiden tuloksentekokyky perustuu työehtojen soveltamiseen ja kilpailijaa pienpiin palkkakustannuksiin. Kuvaavaa on, että yrityksellä ei ole mitään varsinaista liiketoimintaa vaan sen liiketoiminta on jonkin työn suorittaminen muissa organisaatioissa. Toimintaan ei sitoudu mainittavia pääomia.

      Ruskeakielinen pääsee vihreälle oksalle joko pääomavaltaiseen yritykseen tai poliittisiin suhteisin puoluekirjalla julkisen puolen virkoihin. Näissä on se pistämätön ylilyöntiasema verrattuna kaikkiin muihin työpaikkoihin, että näissä palkka ja koko viran olemassaolo ei perustu mihinkään tuottavuuteen vaan hallintorakenteeseen. Tavalla tai toisella rahakasan päällä istumiseen. Hyviä yrityksiä ovat esim. pankit ja vakuutuslaitokset, raskas teollisuus ja energia-ala, kaikki julkisesti pystyssä pidettävät instituutiot ja monopolit. Työssä on mahdollisuus kouluttautua ja myös viihtyä ja palkka tulee kuin Manulle illallinen. Työpaikka on uhattuna vasta kun koko organisaatio on uhattuna ja silloinkin parhaista perseennuolijoista pidetään yleensä huolta siirtämälle heidät toiseen suojatyöpaikkaan. Työ ei edellytä yleensä mitään suurempaa osaamista mutta jotain aihetta sivuavaa kokemusta ja muodollista soveltuvaa koulutustaustaa. Kun palkkaa ei maksa kukaan omasta pussistaan, valinnassa painavat enemmän "soveltuvuus organisaatioon" kuin osaaminen, koulutus tai edes kokemus.

      • 9hjj--oo7 yy

        "Osaava ja ahkera voi jotenkin pärjätä yrittäjänä. Palkan saa tehdyn työmäärän mukaan ja tilintulo loppuu heti kun sairastuu tai ei enää muuten jaksa. "

        Entä jos hyvänä aikana ostaa tällaisen, puskuri vakuutuksen vai miksi niitä sanotaan joka maksaa rahaa tuotanto katkosten aikana, niitähän paperi tehtaatkin käyttää korjaus katkosten aikana


      • Oppilaskortti

        "viran olemassaolo ei perustu mihinkään tuottavuuteen vaan hallintorakenteeseen. " Erittäin osuvasti kiteytetty. Erittäin.

        Hallintorakenteeseen tarkemmin paneutuen organisaatiota paisuttaa ylimmän johdon mukavuudenhalu, joka maksaa järjettömiä summia. Mukavuudentavoittelua on se kun ylin johtaja, jonka vastuualueena on huolehtia siitä että kaikki tuotantolaitokset tekevät tulosta, ilmaisee itsensä että hän ei tule soittelemaan tuotantolaitosten päälliköille ja kysymään miten yksiköillä menee. Ylin johtaja palkkaa apulaisjohtajan koostamaan raportteja siitä miten milläkin tuotantoyksiköllä menee ja miksi menee kuin menee. Apulaisjohtaja kaivelee tietoa tuontolaitosten päälliköiltä ja joutuu vastaamaan siitä että kaikilla tuotantolaitoksilla menee hyvin. Apulaisjohtajalla ei ole valtuuksia tehdä mitään tuotantoyksiköitä koskevan taloudellisia ratkaisuja, mutta apulaisjohtaja on silti vastuussa tuloksesta tuotantoyksiköiden tuloksesta. Kieroa kuin mikä.

        Ylin johtaja ulkoisti työnsä apujohtajalle, ja teki itsestään pelkän tyhjän kuoren ja visionäärin, joka kieltäytyy kaikesta kosketuksesta kenenkään muun kanssa kuin apulaisjohtajan. Näin menetellen ylimmän johtajan on tunnehygieenistä antaa ikäviäkin käskyjä tyyliin, 30 irtisanotaan. Apulaisjohtaja saa hoitaakseen irtisanomisten jakamisen tuotantoyksiköille, keksiä muka-perustelut ja hoitaa irtisanomiset. Irtisanomispäätöksen vastuussa oleva ylin johtaja ei joudu kosketuksiin irtisanottavien, saatika tuotantolaitosten päälliköiden kanssa.


    • 6 + 3

      Täällä toinen joka ihmettelee verkostoitumisen vaadetta. Ei niin vähäistä työpaikkaa etteikö verkostoitumisen kykyä pidetä hakijan kaikista tärkeimpänä ominaisuutena. Olen ollut pitkään toimistotyössä, mutta myös hakenut pitkään (parempia) toimistotöitä. Kokemukseni perusteella verkostoituminen on työnantajan kannalta useimmiten haitallista, ellei kysymys ole myyntityöstä, rakennusalasta tai muutamista muista poikkeuksista.

      Toimistotyössä verkostoituminen on kritiikin ja omantunnon äänen sammuttamista, kuppikuntaisuutta ja tiedon panttaamista. Tyypillisesti verkostoituneet kyselevät toisiltaan mihinkä aikaan eilen tultiinkaan työmatkalta. Tarkoitus on tietysti vain se että sovitaan yhteinen paluuaika tilanteessa jossa korvaukset on porrastettu ja pienellä filungilla koko porukka saa isommat korvaukset.

      Verkostoituneet juoruavat, juonivat ja sumplivat asioita ohi organisaation virallisten viestintäkanavien. Verkostoituminen tekee organisaation olemassaolon tyhjäksi. Ohjeita ja käsykä ei oteta vastaan siltä jolta niitä pitäisi ottaa. Toimistotyössä näki monenlaista. Joku sentraalisantra oli hyvän työntekijän aineessa ja aina valmis juoruamaan ja kahvittelemaan hyshys-tiedon saamiseksi. Tosiasiallisesti henkilö oli erittäin välinpitämätön työnantajan rahankäytön ja suorastaan rikollisen toiminnan suhteen. Verkoistumisella saatuja tietoja käytettiin laajasti omien etuisuuksien maksimoimiseen ja työn välttelyyn.

      Ihmettelen ettei haastatteluissa ja henkilöarvioinneissa selvitetä millään lailla esim sitä mikä on hakijan soveltuvuus esim toimistotyöolosuhteisiin, silloin kun haetaan toimistotyöntekijää. Työtodistuksista ja arvosanoista ei käsy esille se että on yllättävän paljon toimistotyöntekijöitä jotka inhoavat toimistotyötä yli kaiken ja haluaisivat olla liikkuvassa tehtävässä.

    Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe