Lähiliikenne vs. kaukoliikenne

Alalle hakeutuva

Millaiset mahdollisuudet on suuntautua Stadin Aikuisopiston kuljettajakurssilta kaukoliikenteen pariin? Minua kiinnostaa se paljon enemmän kuin pk-seudun lähiliikenne.

Mitä eroja noilla on? Entä plussia ja miinuksia?

Olen nyt puolisen vuotta seurannut tätä palstaa (alalle hakeutuvana) ja tuntuu siltä, että 80% valituksesta / keskusteluista on nimenomaan lähiliikenteen puolelta. Olenko väärässä?

Olen kuvitellut, että kaukoliikenteen puolella työ olisi siistimpää ja fiksumpaa (ei riehuvia teinejä, ei känniääliöitä, ei mamukuskeja, ei itämafian kartellia rohmuamassa vkloppujen rahavuoroja, jne) mutta samalla saa nostella mammojen ja mummojen matkalaukkuja sekä joillain (Matkahuollon?) linjoilla vielä postipakettejakin.

Onko jotain näkökantaa, onko jollakulla palstalaisella kokemusta nimenomaan kaukoliikenteen kuskinhommista?

12

456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-kuski

      Liksa huonompi mutta toisaalta tulee päivärahaa niin aika samoihin menee.
      Aikataulut laskettu minuutilleen kuten tosin myös hsl liikenteessä.
      Päivät pitkiä molemmissa mutta pidempiä kaukoliikenteessä ainakin ennen.
      Mutta oman kokemuksen mukaan homma on mielekkäämpää. Näkyy myös siinä että lähes kaikki ovat suomalaisia kun taas hsl liikenteessä suurin osa ulkolaisia.
      Luulisin yleisesti pitkää matkaa ajavien olevan tyytyväisempiä työhönsä kuin hsl kuljettajat.
      Matkalaukut täytyy laittaa mikä ei tosin huono asia kun pääsee jalottelemaan.
      Talvella mielestäni raskaampaa ajaa pidempää matkaa kuin lyhyttä. Saa olla tarkkana.
      Erona vielä manuaalivaihteisto ja erilainen myyntilaite, voi tuottaa aluksi ongelmia itse kullekin:)
      Tämmösiä näkemyksiä.

    • Alalle hakeutuva

      Kiitoksia! :)

      Tosiaan kiinnostaa etenkin työolosuhteet ja työympäristö verrattuna (pk-seudun) paikallisliikenteeseen. Onko kaukoliikenteessä samanlaista touhua, että olet töissä vaikkapa 6.15-18.15, mutta saat palkan vain esim. 8:20 tunnilta. Ja loput on jotain minimipalkan sidonnaisia (tms. - en tiedä oikeita termejä?).

      Itseäni kiinnostaisi ajaa nimenomaan pitkää matkaa. Sillä kaupunkipyörittely pk-seudun liikenteessä kaikkien pölvästien seassa, vaikka siitä saisi aavistuksen parempaa tuntipalkkaa, ei minua inspiroi. Päälle vielä jo mainitut asiat (matkustajien töykeys, sikailu, känniääliöt, "itämafia" viemässä kaikki ilta/vkloppuvuorot, jne.) suuntautuisin itse paljon mielummin kaukoliikenteeseen.

      En vain ole perillä miten hommat käytännössä menee, millaista on kaukoliikenteen kuljettajan arki, esim. 2 viikon työjaksossa?

      • lienee paree

        et ekaks harkkaat ihan vaa paikkuria ja jos öydät sellasen työharjoittelutalon, joka työstää lähiliikennettä myös, ni se siihen väliin, enneku edes harkitset kaukovuoroja. Eikämikään talo laita noviiseita kaukovuoroja ajeleen, ihan liian riskialtista touhua olis. Tyvestä on puuhun noustava ja sitten joskus jos viel oot alalla reilun 25 v jälkeen, nikapaat ihan vaan katureita ajamaa.


    • Alalle hakeutuva

      Onko tuo "lienee paree" -nimimerkin juttu faktaa, eli mikään talo ei päästä suoraan kaukovuorojen pariin?

      Osaako ammattilaiset (entiset tai nykyiset) heittää vinkkejä sellaisista yhtiöistä, joilla on sekä lähi- että kaukoliikennettä. Ja varikko / tukikohta pk-seudulla.

      Olenko esim. oikeassa että Nobina & Helb = pelkkää pk-seudun lähiliikennettä?

      Entäpä esim. Veolia, Pohjolan Liikenne, Panu (?), ym.

      • lienee paree

        on ollut lähes 40 vuotta alalla, joten faktaa se on. Vain idiootti isäntä laittaa noviisin suoraan kaukoliikenteen ajuriksi. Lienee paree on ajanut niin paikkureita, lähi-liikennettä, kaukoliikennettä, kuin myös tilausliikennettä suomessa ja ulkomailla.


    • express-kuski

      Mitä roskaa.
      Itse suoraan kurssilta ajamaan pika- ja erikoispikavuoroja.
      Ja se oli vielä aikaa kun niissä oli hienoja autoja. Oli videot ja kahvit ja limunaatiautomaatit. Jossain, harvoissa vuoroissa, oli mukana autoemäntäkin joka tarjoili ruokaa ja virvokkeita matkan varrelta. Autot oli expressbusseja. Upeita vehkeitä. Toisin kuin nykyiset halpavehkeet.

      Mutta siis pääset kyllä näille paremmillekin linjoille heti jos on kykyä siihen. Ei se bussin ajo missään olosuhteissa mitään rakettitiedettä olet näet.

      Eli nimim. Lienee paree kirjoittaa täyttä soopaa. Tai voi se hänen kohdallaan olla näin mutta ei saa yleistää.

      • vaihtoehtoja on kyl

        Esim. Koivisto konserni palkkaa kaukoliikennekuskeja hesankin seudulle.
        Gold Line, Koiviston Auto, Porvoon Liikenne, Satakunnan Liikenne, Kuopion Liikenne. Ja ajot pelkkää pitkää pika- ja expressvuoroa. Hae sinne.


    • Vaihtelevaa työtä

      Kaukolinja työ vaihtelee aika paljon. Toisilla linjoilla on enemmän paketteja kun ihmisiä kuljetettavana. Monella linjalla et voi yöpyä lähtöpaikkakunnalla. Harva isäntä palkkaa kokemattoman kuljettajan koska kokematon ei osaa toimia tilanteissa joissa ei kaikki onnistu niin kuin pitäisi. Suoritettu ammattitutkinto auttaa kyllä työllistymiseen.

    • lienee paree

      express kuskille. En tiä kenen palvelukseen oot joskus päässyt suoraan kaukoliikenteeseen kursseilta, mutta henkilökohtaisesti en kyllä laittas noviisia ajelemaan kaikkein kalleimpia autoja ja pitkille matkoille, ilman riittävää kokemuksen hankkimista. Taidat itse nyt itseäs hieman ylentää, mutta ei sillä ole mulle mitään merkitystä. Vastuullinen liikennöitsiä ei kuitenkaan moiseen hölmöyteen sortuisi.

    • Alalle hakeutuva

      Kiitos kaikille vastauksista! :)

    • Veolia kuski

      Suosittelen ensin kaupunginliikenetta aluksi. Se on helpompi. Melkein aina tunnissa 10-15 min. tauko. Parempi palkka ja lyhyemmät työpäivät. Ei meillä kireet, jos on vähän myöhässä, ei mitään. Aluksi satavarma pitää ensin saada kokemusta kaupunginliikennessä( ajonopeudet ei ole suuria), maantiellä pieni virhe, ja se on siinä. Talvellakin huonompi ajaa kaukoliikenteessä, kuin kaupungissä.

    • Rautakauppias

      Olen ajanut paikalista ja "kakelinjoja" kaukoliikenteessä on matkustajat mukavia koska usein ollaan loma tai opiskelumatkalla, paljon eläkelläisiä ja opiskelijoita
      joka hommassa on plussat ja miinukset, kaukoliikenteessä on tiukka aitaulutus ja monessa paikassa vaihtoyhteydet odottavat toista linjaa ja lippuja myydään mitä useimmille vaihtoyhteyksille, myös rahtia voi liikkua paljon määrätyillä linjoilla jolloin työ muistuttaa enemmän jakelukuljettajan hommaa, talvella liukkaat valtatiet ja huonosti valaistut tieosuudet.Kuljettajat pääosin "härmäläisiä" ja muutamia "Viron veijareita" pölhölän pikavuoroissa ajelee välillä mamukkeja ratissa...
      Itse ajoin Pohjolan matkalla Joensuu-Kajaani-Oulu pikavuoroa sekä Lappia expressiä V.Alamäellä Helsinki-oulu-Rovaniemi, yöhommia ja rahtia paljon..
      Pk-liikenteessä ei pakettia mutta "rahtia" mallia kävely on välillä sitten aika runsaasti..
      Onnibus ainakin hakee kaukoliikennekuljettajia ja rahtia ei juurikaan kulje eikä rahan kanssa tarvitse plärätä, itse olen alalta vaihtanut rakennustarvikkeiden ja myynnin pariin mutta suosittelen myös ensin paikkuria ajamaan alkuun ja siitä sitten kauko ja tilausliikenteen pariin siinähän sitä näkee mikä olisi se oma juttu.
      Tsemppiä kaikille kuljettajille vaan työssään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6599
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4253
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2670
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2050
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1578
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1074
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe