Joku aina mättää

Anna-Maija M

Ajattelin laittaa komerossa viruneeseen ikivanhaan toosaan Win98:n paikalle jonkun kevyen Linuxin. Kokeilin tikulta DMS:a ja Puppya nykykoneella. DMS:ssa ei hiiri hievahda mihinkään, ja näkymästäkin meni melkoinen osa heti ruudun ulkopuolelle. Puppy vaikuttaa muuten miellyttävältä, mutta ei löydä äänikorttia.
Mitä noille äänille voisi Puppy:ssa tehdä?
Olisiko joku muu TOSIkevyt distro kokeilun arvoinen? Muistia on siis vain 128.

22

205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CeWFIj

      Tuota noin. Valitettavasti on niin että mitä heikkotehoisempi kone, sitä paremmin pitää Linuxin tuntea.

      • 8+10

        Nimenomaan. 128Mt muistia ei oikein riitä nykyaikaisille käyttöjärjestelmille eikä jakelun ohjelmistoille. Tuon tason konetta tuskin kannattaa hyödyntää mediasoittimena, joten äänikortin toimimattomuus on aika triviaalia.

        Joskus kone/laitteisto kannattaa jo päästää vanhuuden lepoon.


      • Anna-Maija M
        8+10 kirjoitti:

        Nimenomaan. 128Mt muistia ei oikein riitä nykyaikaisille käyttöjärjestelmille eikä jakelun ohjelmistoille. Tuon tason konetta tuskin kannattaa hyödyntää mediasoittimena, joten äänikortin toimimattomuus on aika triviaalia.

        Joskus kone/laitteisto kannattaa jo päästää vanhuuden lepoon.

        No ei se vanha rakkine tietysti mihinkään ihmeisiin pysty. Varakirjoituskoneena toimisi lähinnä. Tosin siihen tarkoitukseen riittää se Win98.

        Mutta kuten kerroin,kokeilinkin noita distroja nykykoneella, jossa on muistia 4 gigaa ja äänikorttina Realtek High Definition Audio. Siis nuo oireet eivät olleet siltä vanhalta toosalta. Linux Mint muuten pyörii nykykoneessa todella hyvin.


      • kokemusta on
        Anna-Maija M kirjoitti:

        No ei se vanha rakkine tietysti mihinkään ihmeisiin pysty. Varakirjoituskoneena toimisi lähinnä. Tosin siihen tarkoitukseen riittää se Win98.

        Mutta kuten kerroin,kokeilinkin noita distroja nykykoneella, jossa on muistia 4 gigaa ja äänikorttina Realtek High Definition Audio. Siis nuo oireet eivät olleet siltä vanhalta toosalta. Linux Mint muuten pyörii nykykoneessa todella hyvin.

        Kun siihen vaihtaa pari ½-gigasta muistikorttia (kierrätyskeskuksesta saanee eutolla parilla ) niin siihen voi asentaa jonkun "kevyt"distron, esim
        Peppermint, LXLE , Lubuntu , Zorin Lite .


    • M-Kar

      Noin vanhassa koneessa tarvitaan todella paljon harrastuneisuutta sen henkiin saamiseksi, ja ensiksi pitäisi varmistua siitä, että se laite yleensäkin on ehjä. Levypinta ja muistit pitäisi käydä ensiksi läpi.

      Itse varmaan pitäisin sen Windows 98:n siinä enemmin kun tuolla alkaa olla museoarvoa. Tai vaihtoehtoisesti virittelee jonkun 90-lukulaisen Unix ympäristön. Common Desktop Environment kun on nykyään avointa koodia.

      • retrokoneet rules

        Eikös kohta ala retrokoneet olemaan muodissa? Ite aattelin koota retrokoneen jossa on jopa vanha kunnon MS-Dos 6.22, Windows 3.1 ja Windows 98.


    • CDEbian ?
    • iSpy

      Kyllä 128M:n muistilla olevaan koneeseen distro löytyy, mutta
      netteilyn ja selailun saa unohtaa ainakin yleisimmillä selaimilla.

    • ääkköset

      Mulla on 96-megasessa koneessa Puppy ja toimii. Netistä ei tosin tietoa, koska ei ole verkkokorttia. ÄÄnet saa asetuksista, tarkista ensiksi äänikorttisi ja siihen tarvittava ajuri ihan googlella vaikka. Toisaalta, mihin kirjoituskoneessa ääniä tarvitsee? ;)

      • Mölyä haluava

        Kaikki nyt keskittyvät tuohon Anna-Maija vanhaan koneeseen, vaikka hän ilmoitti kokelleensa Puppya ihan kaikin puolin toimivalla. Minulla on sattumalta ihan sama ongelma, vieläpä sama Realtek-äänikortti kuin A-M:lla. Äänet eivät kuulu. (Saattaa niitä ääniä muuten tarvita ihan jonkin CD:n kuunteluakin varten ikivanhassakin koneessa).

        Tottakai sitä äänikorttia olen tarkistanut, mutta kun Puppy ei löydä sitä. Miten sen mahdollisen ajurin sitten löytää, jos noin yleiselle äänikortille ei ole valmiina?


      • Mö_Ha
        Mölyä haluava kirjoitti:

        Kaikki nyt keskittyvät tuohon Anna-Maija vanhaan koneeseen, vaikka hän ilmoitti kokelleensa Puppya ihan kaikin puolin toimivalla. Minulla on sattumalta ihan sama ongelma, vieläpä sama Realtek-äänikortti kuin A-M:lla. Äänet eivät kuulu. (Saattaa niitä ääniä muuten tarvita ihan jonkin CD:n kuunteluakin varten ikivanhassakin koneessa).

        Tottakai sitä äänikorttia olen tarkistanut, mutta kun Puppy ei löydä sitä. Miten sen mahdollisen ajurin sitten löytää, jos noin yleiselle äänikortille ei ole valmiina?

        P.S. Ainakin Mint ja Lubuntu toimivat äänen kanssa kuten pitääkin, kun olen tikulta tutkaillut eri distroja.


      • iSpy
        Mö_Ha kirjoitti:

        P.S. Ainakin Mint ja Lubuntu toimivat äänen kanssa kuten pitääkin, kun olen tikulta tutkaillut eri distroja.

        Puppu on vähän eri juttu kun nuo Upuntun sukulaiset.

        Pistä hakuun "Puppy Realtek ?????????"
        jos vaikka tärppäisi.

        Tai paketinhallinnasta voi myös haeskella, kai puppussakin.


      • ♯♩♫♩♬♬♪♪♩
        Mölyä haluava kirjoitti:

        Kaikki nyt keskittyvät tuohon Anna-Maija vanhaan koneeseen, vaikka hän ilmoitti kokelleensa Puppya ihan kaikin puolin toimivalla. Minulla on sattumalta ihan sama ongelma, vieläpä sama Realtek-äänikortti kuin A-M:lla. Äänet eivät kuulu. (Saattaa niitä ääniä muuten tarvita ihan jonkin CD:n kuunteluakin varten ikivanhassakin koneessa).

        Tottakai sitä äänikorttia olen tarkistanut, mutta kun Puppy ei löydä sitä. Miten sen mahdollisen ajurin sitten löytää, jos noin yleiselle äänikortille ei ole valmiina?

        http://community.linuxmint.com/tutorial/view/1236


        Kai ne ajurit pitää kuitenkin olla?
        #modporbe -l |less



        Kannattaa kokeilla sitä Puppya/DSL:ää/jne siinä koneessa, missä sitä on tarkoitus käyttää...Käynnistysromppu varmaan tarpeen noin vanhassa koneessa?

        http://www.bootdisk.com/


    • wertwert
      • 18+20

        Myös Vector-Linux tulisi kysymykseen.
        Sekä Zenwalk (ent. Mini-Slack) sekä Vector-Linux perustuvat Slackware-jakeluun, mutta eipä nekään ihan taida nykypäivänä asentua/toimia jo eläkeikäisissä koneissa kovin lutvikkaasti.
        Pikku rahalla saa kierrätyksestä tehokkaampia laitteita, kun retro-kone alkaa jo vedellä viimeisiään. Fakta mikä faktaa :(


      • gsdfg
        18+20 kirjoitti:

        Myös Vector-Linux tulisi kysymykseen.
        Sekä Zenwalk (ent. Mini-Slack) sekä Vector-Linux perustuvat Slackware-jakeluun, mutta eipä nekään ihan taida nykypäivänä asentua/toimia jo eläkeikäisissä koneissa kovin lutvikkaasti.
        Pikku rahalla saa kierrätyksestä tehokkaampia laitteita, kun retro-kone alkaa jo vedellä viimeisiään. Fakta mikä faktaa :(

        "mutta eipä nekään ihan taida nykypäivänä asentua/toimia jo eläkeikäisissä koneissa kovin lutvikkaasti. "

        Tomii, jos ei ihan uusin, niin sitten ainakin vuoden vanha Zenwalk kuten minulla Pentium 3 koneessa vuosi sitten. Kokeilla täytyy live jakeluilla, minulla esim lubuntu ja muutama muu kaatuivat live vesrion käynnistykseen. Puppy linux tuntuisi pomminvarmalta, mutta jos haluaa kiintolevylle asennettavan käyttiksen, niin puppy ei käy.


      • perustele väittees
        gsdfg kirjoitti:

        "mutta eipä nekään ihan taida nykypäivänä asentua/toimia jo eläkeikäisissä koneissa kovin lutvikkaasti. "

        Tomii, jos ei ihan uusin, niin sitten ainakin vuoden vanha Zenwalk kuten minulla Pentium 3 koneessa vuosi sitten. Kokeilla täytyy live jakeluilla, minulla esim lubuntu ja muutama muu kaatuivat live vesrion käynnistykseen. Puppy linux tuntuisi pomminvarmalta, mutta jos haluaa kiintolevylle asennettavan käyttiksen, niin puppy ei käy.

        "Puppy linux tuntuisi pomminvarmalta, mutta jos haluaa kiintolevylle asennettavan käyttiksen, niin puppy ei käy. "

        Miten niin Puppy ei käy? Minulla on Puppy Linux (Puppy Precise) nimenomaan asennettuna kiintolevylle!!


      • perustellaan
        perustele väittees kirjoitti:

        "Puppy linux tuntuisi pomminvarmalta, mutta jos haluaa kiintolevylle asennettavan käyttiksen, niin puppy ei käy. "

        Miten niin Puppy ei käy? Minulla on Puppy Linux (Puppy Precise) nimenomaan asennettuna kiintolevylle!!

        Muistakseni live puppya ei saanut samantien asennettua kiintolevylle., koska "Because Puppy is able to live in CD/DVD or USB flash, as well as save data to these same devices, you can carry your programs and data with you."

        http://puppylinux.org/main/Overview and Getting Started.htm

        Olisi pitänyt tietää, että tuollainen precise on olemassa.


      • perustele väittees
        perustellaan kirjoitti:

        Muistakseni live puppya ei saanut samantien asennettua kiintolevylle., koska "Because Puppy is able to live in CD/DVD or USB flash, as well as save data to these same devices, you can carry your programs and data with you."

        http://puppylinux.org/main/Overview and Getting Started.htm

        Olisi pitänyt tietää, että tuollainen precise on olemassa.

        Ja lisään vielä että se on ihan täysasennus, ei tarvita cd:tä eikä usb-muisteja buuttauksessa vaan koko Puppy buuttaa suoraan kiintolevyltä.


      • perustellaan
        perustele väittees kirjoitti:

        Ja lisään vielä että se on ihan täysasennus, ei tarvita cd:tä eikä usb-muisteja buuttauksessa vaan koko Puppy buuttaa suoraan kiintolevyltä.

        zenwalkissa tulee vakiona xfce, se on täydellinen työpöytä toisinkin kuin puppyn jvm

        http://puppylinux.org/wikka/WindowManagers

        Siispä zenwalkia kannattaa kokeilla ensin, minusta.


      • fdfdfdfdfd
        perustellaan kirjoitti:

        zenwalkissa tulee vakiona xfce, se on täydellinen työpöytä toisinkin kuin puppyn jvm

        http://puppylinux.org/wikka/WindowManagers

        Siispä zenwalkia kannattaa kokeilla ensin, minusta.

        Mikäänhän ei estä vaihtamasta puppyyn juuri sellaisen työpöydän kun itsestä hyvältä tuntuu ja näyttää, vaikka tuon xfce:n.

        Openboxilla varustettuna ja valmiiksi suomennettuna Puppyn voi ladata osoitteesta http://keijos.arkku.net


    • Puppyyn perustuvaa Simplicity Linuxia olen käytellyt vanhassa T22 kannettavassa, selkeämpi niille, jotka eivät ole Puppyyn tottunut, vanhemmat versiot vähän kevyempiä ja yksinkertaisempia. Erittäin toimiva paketti tollasiin. Tosin käsittääkseni vakiona vedellään roottina yms.

      Distron idea tosin on saada helposti herätettyä esim. juurikin vanhoja läppäreitä henkiin ja että niillä voi tehdä kaikki perustoiminnot tottumatonkin käyttäjä ja siinä onnistuu hyvin.

      Suosittelen ainakin kokeilemaan jos ei muuta. Nykyversiot taitavat olla raskaampia johtuen eri ikkunamanagerista ja pienestäkin silmäkarkista. Vanha (mulla muistaakseni 13.10 vai 13.04) pyörii todella nopeasti myös 733mhz/512MB koneessa, nettikäytössäkin. Youtubesta voi kyllä kuunnella musiikkia, mutta videokuva itsessään luonnollisesti pätkii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe