Tämä se on köyhää!

ei mukavaa, ei

Kun joutuu pesemään pyykit käsin!

Tuossa itseltäni hajosi pyykinpesukone menneennä aikana, niin uuden ostoon ei vielä ole mahdollisuutta, joten tietenkin turvauduin pesutuvan koneeseen, mutta nyt sekin meni rikki, että ihan äsken siellä jouduin vääntämään pyykit kuiviksi käsin, kun kone ei sitä halunnut tehdä.
Ja kuinka kauan menee korjaukseen, niin kyllä tässä nyt pitää ihan käsin pestä niin kauan kunnes saan oman koneen tai pesutuvan kone korjataan.

Kyllä se on tympeää pestä vaatteita käsin, että pikkupyykki on helppoa, mutta tuommoiset paksut collegehousut on sitten pahinta.
Olen aikoinaan nuorempana pessyt käsin pyykkiä joitakin aikoja, mutta kyllä on niin hyvin mennyt, ettei pitkiin aikoihin tämmössiin hommiin ole tarvinnut ryhtyä, että sitä muistakkaan miten hankalaa se on ilman konepesun mahdollisuutta.

31

283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liian vaikeeta ?

      Et siis osaa soittaa huoltoon, että korjaisivat koneen ? Sen taloyhtiön koneen ?

      • Jaksaapi tuota

        Jaa, että minunko pitäisi soittaa huoltoon?

        No, enpä taida, kun odotan, että joku muu sen hoitaa sen asian.

        Olen vain vuokralainen talossa, joka on omistusasuntotalo.

        Köyhä jaksaa odottaa.


      • Pitkäaikatyötön
        Jaksaapi tuota kirjoitti:

        Jaa, että minunko pitäisi soittaa huoltoon?

        No, enpä taida, kun odotan, että joku muu sen hoitaa sen asian.

        Olen vain vuokralainen talossa, joka on omistusasuntotalo.

        Köyhä jaksaa odottaa.

        Meidän taloyhtiössä pesutuvan koneella on käyttöä muutama kerta kuukaudessa. Voi jatkua pitkään se käsin pesu, jos ei soita huoltofirmalle asiasta.


      • ehkäpä kuukausiakin
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Meidän taloyhtiössä pesutuvan koneella on käyttöä muutama kerta kuukaudessa. Voi jatkua pitkään se käsin pesu, jos ei soita huoltofirmalle asiasta.

        Niin, kuten jo mainitsin, että siihen asti ihan joudun käsin pesemään kunnes itse saan hommattua uuden koneen tai pesutuvan kone korjataan.

        Eihän se niin vaikeata ole tämä käsinpesu etteikö osaa, mutta se on tosi tympeää touhua.

        Jaksan katsoa miten ne muut reagoi tähän pesukoneen rikki menoon.

        Että katsotaan kuin kauan se täällä rikki voi olla.

        Ja, sitten, kun ei enää pärjää tai jaksa pestä käsin, niin sitten voipi kokeilla, josko onnistuisi ottaa yhteyttä huoltoon.


      • uusi tulossa!
        ehkäpä kuukausiakin kirjoitti:

        Niin, kuten jo mainitsin, että siihen asti ihan joudun käsin pesemään kunnes itse saan hommattua uuden koneen tai pesutuvan kone korjataan.

        Eihän se niin vaikeata ole tämä käsinpesu etteikö osaa, mutta se on tosi tympeää touhua.

        Jaksan katsoa miten ne muut reagoi tähän pesukoneen rikki menoon.

        Että katsotaan kuin kauan se täällä rikki voi olla.

        Ja, sitten, kun ei enää pärjää tai jaksa pestä käsin, niin sitten voipi kokeilla, josko onnistuisi ottaa yhteyttä huoltoon.

        Tuossa kuulinkin toiselta talon asukkaalta, että se pesukone on ollut sellainen pitkäänkin, että ei toimi kunnolla, joten tässä taloyhtiössä ollaan tyytyväisiä puolikuntoiseenkin.
        Itse taas tuossa laskeskelin mahdollisuuksiani hankkia omaa laitetta, niin jo laitoin tilauksen uudelle koneelle, toimitusaika oli jopa 3-5 päivää, että pitäisi sitten aika äkkiä tulla, jos pitää tuo ennuste. Vuosia sitten kyllä toimitusajat oli kahta viikkoa, että nykyään ollaan voitu supistaa tuota roimasti.


      • nuukuus kunniaan
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Meidän taloyhtiössä pesutuvan koneella on käyttöä muutama kerta kuukaudessa. Voi jatkua pitkään se käsin pesu, jos ei soita huoltofirmalle asiasta.

        Aika monissa taloyhtiöissä ei ole rikkoutuneen pesukoneen tilalle enää hankittu uutta, koska käyttö on ollut niin vähäistä.
        Usein tapaa taloja, joissa on kuivaushuone, mutta ei pesukonetta.


      • Kalliiksi tulee

        Tuossa joku oli huoltoon soittanut, ja huollosta tänään joku käynyt korjaamassa, mutta eipä ollut kunnossa, kun kävin pyykit koneeseen laittamassa, niin sama vika kuin viimeksikin, että voikohan ne nuo huollot tehdä tahallaan muka muka korjauksia, että rahastavat vainen?


      • aika äkkiä tuli
        uusi tulossa! kirjoitti:

        Tuossa kuulinkin toiselta talon asukkaalta, että se pesukone on ollut sellainen pitkäänkin, että ei toimi kunnolla, joten tässä taloyhtiössä ollaan tyytyväisiä puolikuntoiseenkin.
        Itse taas tuossa laskeskelin mahdollisuuksiani hankkia omaa laitetta, niin jo laitoin tilauksen uudelle koneelle, toimitusaika oli jopa 3-5 päivää, että pitäisi sitten aika äkkiä tulla, jos pitää tuo ennuste. Vuosia sitten kyllä toimitusajat oli kahta viikkoa, että nykyään ollaan voitu supistaa tuota roimasti.

        No, nyt se tänään tuodaan tuo uusi pesukone, että viikon verran meni aikaa saada toinen kone tilalle. Ja vain parit kerrat jouduin pyykkiä käsin pesemään, että ei ole paljon mitään.


      • Pitkäaikatyötön
        aika äkkiä tuli kirjoitti:

        No, nyt se tänään tuodaan tuo uusi pesukone, että viikon verran meni aikaa saada toinen kone tilalle. Ja vain parit kerrat jouduin pyykkiä käsin pesemään, että ei ole paljon mitään.

        Onneksi olkoon. Siinä säästit yksi puhelumaksu, kun et itse ilmoittanut.


    • 24 pesula

      Vanhat muistot.
      Hankalimmat olivat pestä lakanat ja pitkäthousut. Niitä ei saanut kierrettyä kunnolla ja kuivuminen kesti sitten monta päivää.

      http://www.24pesula.fi/tampere-epil ei ole kaikkialla mutta tuolla on.
      9 kg pyykiä 6 € ja siihen kuuluvat pesuaineet ja kuivatus.

      Kierrätyskeskuksista löytää pyykikoneita muutamalla kympillä kestää tai ei.

      • kohta hankin uuden

        Joo, kyllähän ne pussilakanat on vaikeita mahduttaa ämpäriin, mutta kuten olen sanonut, että kyllä minä tässä joskus oman koneen saan laitettua, mutta ei nyt ihan heti sitä pysty laittaan. Osamaksulla aion hankkia uuden koneen, sillä on huonoja nuo pesukoneet muutenkin, etteivät uutena ostetutkaan tahdo montaa vuotta toimia, niin vanhasta en haluaisi mitään maksaa, että ilmaiseksi saattaisin käytetyn ottaa.


    • vaivainenkaikenkokee

      Eikä teillä siellä taloyhtiönpesulassa ole liotusvaunuja ja esipesualtaita?

      Niissä tilana ja veden määränä, saa pestyä jopa pussilakanan.
      Yhden on vain vaikea kiertää suurta massaa kovaa ja lujaa että saisi vettä pois..Matonpesupaikoillakin on nykyään kuivauspuristin.

      Tosin monessa talopesulassa on erillinen todella tehokas linko..

      • tilaus tehty

        Joo, kyllähän tuolla on noita vaunuja ja altaita, mutta tosiaan en niitä taida hätääni tarvita, kun olen odottelemassa uutta konetta saapuvaksi viikon sisään.
        Linkoa ei tämän taloyhtiön pesutuvassa ole, ja kuivauspuristimesta en ole kuullutkaan, eli en tiedä millainen se olisi.


      • tuollainen laite
        tilaus tehty kirjoitti:

        Joo, kyllähän tuolla on noita vaunuja ja altaita, mutta tosiaan en niitä taida hätääni tarvita, kun olen odottelemassa uutta konetta saapuvaksi viikon sisään.
        Linkoa ei tämän taloyhtiön pesutuvassa ole, ja kuivauspuristimesta en ole kuullutkaan, eli en tiedä millainen se olisi.

        Ne on kuin kaksi isoa kaulinta vastakkain ja kammella käänetään vaatteet/matot menevät siitä välistä ja vesi pursuaa pois.
        Todella kätevä maton pesun jälkeen. Hakisin kuvan, mutta mulla ei yhteys toimi.
        http://www.vastavalo.fi/albums/userpics/12899/normal_011mattomankeli_MG_1195.JPG Toimpa kuitenkin Matonpesu puristin ikpl löytyi.


      • ei ollut
        tuollainen laite kirjoitti:

        Ne on kuin kaksi isoa kaulinta vastakkain ja kammella käänetään vaatteet/matot menevät siitä välistä ja vesi pursuaa pois.
        Todella kätevä maton pesun jälkeen. Hakisin kuvan, mutta mulla ei yhteys toimi.
        http://www.vastavalo.fi/albums/userpics/12899/normal_011mattomankeli_MG_1195.JPG Toimpa kuitenkin Matonpesu puristin ikpl löytyi.

        Joo, ei ollut kuivauspuristintakaan tuolla pesutuvalla, kun tänään seiniä katselin siellä.


    • onnellinen lapsuus

      Ei se mukavaa ollut minun lapsuudessanikaan. Äidin apulaisena haimme kelkalla vettä koskesta kun vesijohto oli talvet jäässä.
      Muuripadalla vesi lämmitettiin kesät talvet. Pesukoneesta meillä ei oltu kuultukaan.

      Samaisessa koskessa kävimme huuhtelemassa lipeällä pestyjä lakanoita ja mäntysuovalla porstattuja mattoja.

      Mankeli oli kirkonkylällä, sellainen iso hirvitys. Pyykit kuskattiin sinne maitokärryillä.

      En muista lapsuudessani nähneeni meillä koskaan ainoatakaan likaista vaatetta maatyö- ja navettavaatteita lukuunottamatta. Nekin toki pestiin harva se päivä. Pyykkinaru ei ollut todellakaan turhan panttina.
      Talvella ihmettelin jäisiä lakanoita, että miten ne jäätyneenä kuivavat, mutta kyllä ne jotenkin vain kuiviksi tulivat.

      Tämä ei varsinaisesti liity aiheeseen, eikä ollut mikään köyhyyden ylistys, vaan se oli ihan tavallista, onnellista elämää.

      http://www.tietotori.fi/Keskustelualueet/Yleiset aiheet/Vitsit/I00202F09?templates=upotetut_keskustelut

    • Sossu pummi 4 ever

      Mullakin pesukone hajoomassa.
      Saako sossusta maksusitoumuksen uuteen koneeseen?
      Kellään kokemuksia?

      • pesukone

        Ei saa, paitsi jos on lapsiperhe kyseessä ja silloinkin vain jos talossa ei ole pesutupaa. Näin olen ymmärtänyt.


    • Juuhpuuh

      Muita ideoita:

      -olisko jollain sukulaisetta tai ystävällä pesukone, vie leivonnaisia kyläpullaksi ja pese pyykkisi kyläilyn yhteydessä

      -jos naapurissa asuu joku ikäihminen, voisitko käydä hänelle kaupassa ja käyttää vastineeksi pesukonetta

      -osta se käytetty pesukone, uusissa laitteissa lyhin käyttöikä

      Ja kun saat sen koneen, puhdista nukkasihti säännöllisesti ja pese kone kerran kuussa 90 asteessa sitruunahapon kera niin pysyy puhtaana.

      • rakot tuli

        Kyllä saisin pestä talon toisen asukkaan koneellakin, mutta olen nyt vielä tyytynyt käsinpesemään.
        Ja tuossa heti, kun pesin ekaa satsia ja vääntelin nuita kuivaksi, niin kylläpä vain tuli rakkoja käsiin, että nyt niitä tässä odotan paraneviksi ennenkuin alan pestä seuraavia eriä. Ja, jos se uusi pesukone tulee ensiviikolla, niin en kyllä paljoa joudu käsin pesemäänkään, että nämä vähäiset menee vielä ihan kevyesti.


      • Talouskäsineet
        rakot tuli kirjoitti:

        Kyllä saisin pestä talon toisen asukkaan koneellakin, mutta olen nyt vielä tyytynyt käsinpesemään.
        Ja tuossa heti, kun pesin ekaa satsia ja vääntelin nuita kuivaksi, niin kylläpä vain tuli rakkoja käsiin, että nyt niitä tässä odotan paraneviksi ennenkuin alan pestä seuraavia eriä. Ja, jos se uusi pesukone tulee ensiviikolla, niin en kyllä paljoa joudu käsin pesemäänkään, että nämä vähäiset menee vielä ihan kevyesti.

        Minä käytin käsin pyykätessäni talouskäsineitä, ei tullut käsiin rakkoja (silloin kun pyykinpesukoneeni hajosi ja kesti puoli vuotta ennenkuin rahat riitti uuteen).


    • Pesukone ei ongelma

      Pesukoneitahan on jatkuvasti lahjoitetaan osastoilla, ihan toimivia ja hyväkuntoisiakin. Kodinkoneita myyvien liikkeiden takapihoilta olen monta kertaa hakenut ilmaiseksi (luvan kanssa) pesukoneen, yhdelläkin koneella pesin tosi monta vuotta pyykkiä, kaksi konetta myin kavereille muutamaal kympillä, että sain vaivan palkat.

      Tuossa noita ilmaiseksi tarjolla olevia; http://www.lahjoitetaan.fi/tagit/pesukone

    • suomipoikavalittaa

      Juu hei, pakko kommentoida tähän, että onneksi meillä sitä vettä riittää!!!
      Ja yleensä vieläpä vesimaksu on sama, lotrasit kuin paljon vaan...

      Nyrkkipyykki on ihan normaalia :)

    • uskomatonta touhua

      Naurettava ketju, naurettava aloittaja.

      Ihminen ei voi soittaa taloyhtiön huoltoon ja kertoa, että pesutuvan pesukone on rikki. Odottaa mieluummin, että joku toinen soittaa. Sitten on aikaa ja energiaa kirjoitella tänne yksityiskohtaisesti, miten saa rakkoja käsin pyykkäämisestä jne.

      En voi välttää ajattelemasta, että jotkut totta tosiaan näyttävät ansaitsevan sen oman köyhyytensä!

      • miksi pitäisi?

        Täällä on tuo pesukone taas vaan käytössä tuolla pesutuvalla, joten se rikkinäisyys ei taida olla riittävää, että minulta jätti viimeisen huuhteluveden tekemättä ja linkousta ei suorittanut, ja kun yritin laittaa uutta ohjelmaa, niin valuutti vain vettä läpi eikä sitä toimintoa lopettanut ennenkuin otin virrat pois, ja suljin vesihanat.

        No, sehän on kustannuskysymys tuommoinen korjaushomma, että nämä ihmiset täällä kelpuuttavat tuommoisen huonosti välillä toimivan kuin sitä korjaajaa paikalle pyytävät, että en halua sitä linjaa olla rikkomassa.

        Minulla on aikaa ja energiaa, kun olen eläkkeellä, ja aikani kuluksi täällä köyhyyspalstalla hengaillen.


      • naurettavaa tosiaan

        Joo, eipä tunnu nää olevan järjen jättiläisiä :)


      • muka korjattu
        miksi pitäisi? kirjoitti:

        Täällä on tuo pesukone taas vaan käytössä tuolla pesutuvalla, joten se rikkinäisyys ei taida olla riittävää, että minulta jätti viimeisen huuhteluveden tekemättä ja linkousta ei suorittanut, ja kun yritin laittaa uutta ohjelmaa, niin valuutti vain vettä läpi eikä sitä toimintoa lopettanut ennenkuin otin virrat pois, ja suljin vesihanat.

        No, sehän on kustannuskysymys tuommoinen korjaushomma, että nämä ihmiset täällä kelpuuttavat tuommoisen huonosti välillä toimivan kuin sitä korjaajaa paikalle pyytävät, että en halua sitä linjaa olla rikkomassa.

        Minulla on aikaa ja energiaa, kun olen eläkkeellä, ja aikani kuluksi täällä köyhyyspalstalla hengaillen.

        No, tuossa äsken kävin tuolla pesutuvalla, niin siellä luki lapussa, että juuri tänään on korjattu se kuntoon. No tietenkin lähdin hakemaan pyykit sinne pestäviksi, mutta kyllä se vain vieläkin oli rikki, että ei edes vaatteet kastunu, kun se vain valutti vedet suoraan ulos.
        Ja käsinpyykkiä täytyy vaan nyt alkaa taas, vaikka rakotkaan ei ole vielä parantuneet kunnolla, ja noita hanskojakaan ei taida olla missään tallessa, niin tälläistä se nyt vaan joskus on.


      • o.m.g.
        muka korjattu kirjoitti:

        No, tuossa äsken kävin tuolla pesutuvalla, niin siellä luki lapussa, että juuri tänään on korjattu se kuntoon. No tietenkin lähdin hakemaan pyykit sinne pestäviksi, mutta kyllä se vain vieläkin oli rikki, että ei edes vaatteet kastunu, kun se vain valutti vedet suoraan ulos.
        Ja käsinpyykkiä täytyy vaan nyt alkaa taas, vaikka rakotkaan ei ole vielä parantuneet kunnolla, ja noita hanskojakaan ei taida olla missään tallessa, niin tälläistä se nyt vaan joskus on.

        Höh, no mikset mene kaupasta ostamaan niitä hanskoja!!


      • odottaa täytyy
        o.m.g. kirjoitti:

        Höh, no mikset mene kaupasta ostamaan niitä hanskoja!!

        En taida jaksaa ihan sen takia kauppaan lähteä, että yhdet hanskat ostaisin, sillä se tulee kalliiksi, kun autolla kulkee, eli täytyy ostaa sitten, kun sitä käy sen yhden kerran viikossa siellä kaupassa, että samalla reissulla hoitaa kaikki asiat.


      • RIKAS PORVARI UNISSA
        naurettavaa tosiaan kirjoitti:

        Joo, eipä tunnu nää olevan järjen jättiläisiä :)

        onko täällä tosiaan näin köyhää porukkaa ettei oo rahaa ees ostaa uuttaa 300euron pesukonetta KÄTEISELLÄ... ei mee kyl hyvin


    • Köyhäsikasäkissä

      hei RIKAS PORVARI UNISSA
      nikkiisi pitäs liittää viel yks U lisää.
      Arvaappa mihin kohtaan se tulee?

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe