Umpikujassa

avioliiton helvetti

Mitenhän tämänkin sanoisi lyhyesti.
Miten pääsen eroon alkoholisoituneesta alistaja-tyypistäni. Asunto minun nimissä mutta velka yhteinen? Itse en voi jäädä työttömänä asumaan vaikka se lasten kannalta paras vaihtoehto.
Mies ei suostu puhumaan erosta ja osaa manipuloida minut taitavasti jäämään kun on pitkä historia jo takana, siinäkin alistamisessa.
Olen kuin vankilassa vaikka oikeasti en ole, mutta en vain osaa ja jaksa toimia.
Miten tulisi toimia tässä tapauksessa kun olen niin onneton etten saa aikasiksi mitään vaikka tiedän että ero on ainut ratkaisu jos meinaan elää normaali elämää vielä loppuelämäni aikana.

8

341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjsfyhj

      Erosta on ihan turha puhua, jos toinen ei halua. Ei se niin etene. Tuo on hieno juttu, että asunto on nimissäsi. Eli haet eroa yksin (ellei mies laita nimeään hakemukseen), laitat asunnon myyntiin, etsit itsellesi asunnon - ja kehotat miestä tekemään samoin. Jos lapset ovat yhteisiä, ja alaikäisiä, varaa aika lastenvalvojalta.

      • Elämää eteenpäin

        Ei siitä ole etua jos talo on yhden nimissä jos ei ole tehty avioehtoa. Siinä tapauksessa se on molempien, sekä omaisuus että velat. Asuntoa ei saa edes myydä ilman toisen suostumusta. Mutta ei tilanne ole toivoton. Asumistukea ap. saa oli kyseessä omistusasunto tai vuokra-asunto, jos tulot jää lasten kanssa liian pieniksi menoihin nähden. Sosiaalitoimisto laskee aina minimitason.


      • umpikujassa
        Elämää eteenpäin kirjoitti:

        Ei siitä ole etua jos talo on yhden nimissä jos ei ole tehty avioehtoa. Siinä tapauksessa se on molempien, sekä omaisuus että velat. Asuntoa ei saa edes myydä ilman toisen suostumusta. Mutta ei tilanne ole toivoton. Asumistukea ap. saa oli kyseessä omistusasunto tai vuokra-asunto, jos tulot jää lasten kanssa liian pieniksi menoihin nähden. Sosiaalitoimisto laskee aina minimitason.

        Kiitos, näin pelkäsin itsekin.
        Mies ei normaalimpia ihmisiä joten tekee kyllä kaikkensa että en saa taloa vaikka se olisi lapsille parasta. Homma ei mene niinku yleensä ja siksi en tajua mitä tässä voi ja kannattaa tehdä kun yksin olisi kaikki osattava hoitaa:(( ja jos mies ei suostu myymiseen. Kuulostaa siltä että hän haluaa talon mutta aikooko saada ilmatteeks?


    • assertiivisuutta!

      Menet heti kun mahdollista (maanantaina) puhumaan asiastasi psykologille. Terveyskeskuksessa ja neuvolassa on moiset, ja alkoholistin vaimona myös Al-anon on hyväksi avuksi.
      Minua ei tällä hetkellä/enää alista kukaan, ja tiedätkö miksi: minä en alistu!
      Vedä leijonaemo-moodi päälle lammaskaapusi taskuista, äitinä jaksat ihmeitä tiukan tullen kunhan edes itse uskot itseesi. Anna narsisti-alkkiksen höpöttää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Et vaan kuuntele etkä välitä. Ajattelet korkeentaan "toi on sairaan miehen ja mielen höpötystä". Omalla asenteenmuutoksella saat asiat reilaan vaikkapa niin, että mies päättääkin lähteä etsimään seuraavaa kyykytettävää. Kunhan ensin lakkaat hyppimästä sairaan miehen pillin mukaan. Lastenkin takia.

    • Täällä apua

      www.al-anon.fi

    • Umpikujassa

      Olen ollut liian kauan tässä sairaassa suhteessa. Olen varmaan itsekin jo jollain tavalla sairas. En tietääkseni voi myydä taloa vaikka mun nimissä mutta yhdessä ostettu ja lainat sovittu. Mun nimillä siksi kun se verollisesti parempi silloin. Olen kyllä aika surkeessa tilanteessa. Miksi minusta tuli tälläinen?

    • Kaukaa näkee paremmi

      Omasta umpikujastaan selviää ehkä kaikista parhaiten sillä lailla, että loittonee siitä tarpeeksi kauas, menee ikään kuin sen ulkopuolelle ja tarkastelee tilannetta kuin ulkopuolinen vieras ihminen. Matkustaminen hetkeksi pois voi helpottaa asiaa, mutta ei ole välttämätöntä.

      Omien ongelmiensa suossa tarpominen sokeuttaa, kun elämän piiri on ahdas ja mieltä turruttava. Kaukaa katsominen antaa asioille perspektiiviä ja auttaa näkemään jutun toisella tavalla. Siitä ne uudet ideat ja ajatukset sitten alkavat kummuta esille ja edetä vaikka miten pienin askelin eteenpäin.

    • Smirgelineangeline

      Avierohakemuksen voi tulostaa netistä, samoin hakemuksen päätöksestä yhteiselämän lopettamiseksi.

      Sen jälkeen täytät ne ja lähetät oikeuteen. Varaat ajan lastenvalvojalle, jossa neuvotellaan tapaamissopimus ja elatusapuehdotus, joka lähetetään oikeuteen. Siihen menee 1-4 kk. Sitten on tehtävä omaisuuden ositus. Jos avioehtoa ei ole, niin se asunnon velaton osa menee puoliksi teidän kesken. Joko mies lunastaa sinut siitä ulos tai myytte sen. Samoin pankkitilieillä olevat varat ym. osuudet laitetaan tasan.

      Jos olette naimisissa, miehellä on elatusvelvollisuus sinuunkin. Suosittelen että otat asianajajan tässä tilanteessa. Lasten elatus kuuluu heille, ja ilmeisesti varattomina he saavat ilmaisen oikeudenkäynnin, eli älä pelkää hakea sitä tukea vaikka oikeudesta.

      Laitan oman avioerohakemukseni ja pyynnön yhteiselämän lopettamisesta tänään. Minullakin on taitava anteeksipyytelijä-manipuloija. Mitta vaan nyt on tullut täyteen. Eilen pesin jauhelihakastiketta seinistä, kun mies heitti täpötäyden lautasen seinään. Halukkaita todistajia riehumiselle on kertynyt...en vaan jaksa enää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1565
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1404
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1295
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1248
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1176
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1106
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe