Koulun rehtori lietsoo muukalaisvihaa

sivistysjohtaja halo

Koulun pitäisi pitää mölinät mahassaan. Koulut itse päättävät montako mamu lasta on missäkin koulussa. Turha tulla huutelemaan julkisuuteen ja syyllistää maahanmuuttajia. Näin lietsotaan jo entisestään tulehtunutta tilannetta Lieksassa. He menevät juuri niihin kouluihin, jotka heille osoitetaan. Virkamies joutaisi kyllä nyt puhutteluun ja pian.

71

776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väärä osoite

      Turha sinun on täältä sivistysjohtajaa hakea. Emme myöskään välitä sanomaasi hänelle, vaan voit itse joko soittaa tai lähettää hänelle sähköpostia.

    • hahaa---

      Kukkahattu repii perseensä.

      Rehtorikin on rasisti,vai?Voi, voi...

    • Höpö höpö olet vaan lukenut osan jutusta värilasit päässä.
      Selvää on,että kun kouluja yhdistetään luokkakoot kasvavat ja kaikilla opiskelijoilla ei ole samoja valmiuksia opiskeluun ja siksi myöskin paineet on kovat ja kuten jutussa mainittiin on jopa erityvässä opetuksessa jouduttu ottamaan koulun käytävä opetustilaksi.
      Olen melko varma asiasta,että kun ja näin on se ei liene ihan lakiemme mukaista toimintaa käytävä ei liene opiskelutila.
      Jos sinä haluat pitää mölyt mahassa niin ainakin minulta pääsee Faksi moisen asian vuoksi MK

      • Ei aina ongelma

        Mikään laki ei kiellä opetusta koulun käytävässä.
        On toki oppilaita, joille se ei sovi. Ärsykeherkkä oppija kun häiriytyy kaikesta ympärillä tapahtuvasta.
        Usein toimitaan niin, että eriytetään opetusta useammalle oppijalle saman tunnin aikana luokan lähelle käytävään. Silloin ehtii antaa yksilöllistä tukea useammalle, kun aikaa ei mene siirtymiin muihin tiloihin.
        Myös samanaikaisopetuksen kehittämien, jolloin tuen tarvitsijaa tuetaan muun luokan keskuudessa kannattaa aina hyödyntää. Osallisuus on lapsille hyvin merkittävää.
        Erityisopetus ei ole monoliitti, jossa toimitaan vain yhdellä tavalla, vaan eri oppijoille sopii eri toimintatavat.
        Itse opetan koulussa, jossa laaja-alaisella erityisopettajalla ja resurssiopettajalla on molemmilla käytettävissään omat luokkahuoneet, mutta molemmat käyttävät niitä vain osalla tunneistaan. Lähes jokaisessa koulussa käytäviä käytetään nykyisin opetustiloina. Näin se maailma muuttuu.


      • Ei aina ongelma kirjoitti:

        Mikään laki ei kiellä opetusta koulun käytävässä.
        On toki oppilaita, joille se ei sovi. Ärsykeherkkä oppija kun häiriytyy kaikesta ympärillä tapahtuvasta.
        Usein toimitaan niin, että eriytetään opetusta useammalle oppijalle saman tunnin aikana luokan lähelle käytävään. Silloin ehtii antaa yksilöllistä tukea useammalle, kun aikaa ei mene siirtymiin muihin tiloihin.
        Myös samanaikaisopetuksen kehittämien, jolloin tuen tarvitsijaa tuetaan muun luokan keskuudessa kannattaa aina hyödyntää. Osallisuus on lapsille hyvin merkittävää.
        Erityisopetus ei ole monoliitti, jossa toimitaan vain yhdellä tavalla, vaan eri oppijoille sopii eri toimintatavat.
        Itse opetan koulussa, jossa laaja-alaisella erityisopettajalla ja resurssiopettajalla on molemmilla käytettävissään omat luokkahuoneet, mutta molemmat käyttävät niitä vain osalla tunneistaan. Lähes jokaisessa koulussa käytäviä käytetään nykyisin opetustiloina. Näin se maailma muuttuu.

        Taidat sitten istua opettamassa kahdella tuolilla? Mutta katsotaanko asia?


      • markkukorpinen kirjoitti:

        Taidat sitten istua opettamassa kahdella tuolilla? Mutta katsotaanko asia?

        Olen aikanaan kannellut myöskin sairaalan käytävistä ja saanut vastauksen,ettei käytävä ole hoitopaikka,
        Myöskin katson tässä tapauksessa,että eikö jokelan ja kauhajoen tapahtumat ole opettaneet Teille mitään?
        Eli nyt on kysymys turvallisuudesta ja lasten oikeuksista ,myös eikä siitä, missä sinä annat erityisopetusta joten en pidä tuota tapaasi hyvänä vaikka maailmaa oletkin osaltasi muuttamassa hyvinkin korkealla pallillaopettajana.MK


      • Maailmassa monta....
        markkukorpinen kirjoitti:

        Taidat sitten istua opettamassa kahdella tuolilla? Mutta katsotaanko asia?

        En ymmärrä höpinää kahdesta tuolista. Olen ihan tavallinen aineenopettaja ja ollut työssä reilut 20 vuotta. Toki aina toivomme kaikille hyviä ja ennen kaikkea puhtaita opetustiloja. Annoin vain todellisen esimerkin käytävien hyödyntämisestä opetustiloina. Olemme tehneet käytävistä ja auloista jakotiloja erittäin monissa kouluissa. Jos näkisitte näitä tiloja, tuskin valittaisitte niistä. Niissä on oppilaskunnan ehdotuksista sohvia, löhöilynurkkauksia jne. Olemme kiitollisia siivoajille, jotka ovat ymmärtäneet tilojen hyödyntämisen, vaikka se on hidastanut ja lisännyt heidän työtään.

        Voin myös vakuuttaa, että opetusvirastostamme löytyy kaikki koululainsäädännön asiantuntijuus, joten siitä on turha väitellä.

        Ei ole relevanttia verrata potilaiden sijoittamista sairaalan käytäville ja terveiden lasten opettajan kanssa työskentelyä jakotilanteissa.


      • Hei Korpinen!

        Tunteja mamuille (luokka) on ollut viime talvena sivistysvirastolla kokoustiloissa, koska tilaa ei ole Rantalan koululla.


      • Maailmassa monta.... kirjoitti:

        En ymmärrä höpinää kahdesta tuolista. Olen ihan tavallinen aineenopettaja ja ollut työssä reilut 20 vuotta. Toki aina toivomme kaikille hyviä ja ennen kaikkea puhtaita opetustiloja. Annoin vain todellisen esimerkin käytävien hyödyntämisestä opetustiloina. Olemme tehneet käytävistä ja auloista jakotiloja erittäin monissa kouluissa. Jos näkisitte näitä tiloja, tuskin valittaisitte niistä. Niissä on oppilaskunnan ehdotuksista sohvia, löhöilynurkkauksia jne. Olemme kiitollisia siivoajille, jotka ovat ymmärtäneet tilojen hyödyntämisen, vaikka se on hidastanut ja lisännyt heidän työtään.

        Voin myös vakuuttaa, että opetusvirastostamme löytyy kaikki koululainsäädännön asiantuntijuus, joten siitä on turha väitellä.

        Ei ole relevanttia verrata potilaiden sijoittamista sairaalan käytäville ja terveiden lasten opettajan kanssa työskentelyä jakotilanteissa.

        Olen kuitenkin lautakunnan varajäsen ja siksi myös asiat kiinnostaa,
        Mutta edelleen kaikki asiantuntemuus ei löydy tästä kaupungista jos te löydätte koululainsäädännön ainoastaan niin on myöskin muita lainsäädäntöjä kuten lapsen oikeudet ja se taitaa sitten olla Teiltä hukassa arvon kansankynttilä, sen olen monesti todistanut jos minua luullaan ihan höpelölsi silloin myyn viimeisen lehemän sanonnan mukaan vertauskuvallisesti sen verran sissi olen


      • Hei Korpinen! kirjoitti:

        Tunteja mamuille (luokka) on ollut viime talvena sivistysvirastolla kokoustiloissa, koska tilaa ei ole Rantalan koululla.

        Tilat ovat kuitenkin lähellä mutta edelleen kyllä täälläkin pitää pystyö huolehtimaan lasten turvallisuudesta eikä lähteä poistumistielle kasaamaan niitä sohvia. ja muistaa pitää se myöskin,että yleensä työsuojelulaissa on säädäökset mitkä ovat työhuoneen tilavuudet oltava henkilöä kohti.
        Täällä laitetaan lapset kuin silakat suojaan ihan häpeilemättä valtuuston taitamattomuutta, koska siellä ei tunnetä lasten oikeuksia eikä niistä VÄLITETÄ ainoastaan suun mausteeksi puhutaan vaalien aikaan mutta totuus on toinen
        Selvää on että, kun lapsiryhmän kokoa pienentämisen osalta saatiin valtiolta rahaa niin nyt nuo taitamattomat jälleen töpeksi ja rahoja joudutaan palauttamaan koska lomautukset tuli henkilöstölle joskus tuollainen toiminta on käsittämätöntä virkamiehiltä etteivät asioista kerro mitä lomautuksista seuraa. Samoin voinen jopa tietää mitä maksaa keskussairaalassa makuuttaminen sieltä kotiutettavien potilaiden osalta.
        Täällä on menty siihen muotiilmiöön että ainoastaan säästöt maksaa kunnan tai kaupungin henkilöstö tilipussistaan mutta sitten myös kansa veronkorotuksin


      • Tätä mieltä
        Ei aina ongelma kirjoitti:

        Mikään laki ei kiellä opetusta koulun käytävässä.
        On toki oppilaita, joille se ei sovi. Ärsykeherkkä oppija kun häiriytyy kaikesta ympärillä tapahtuvasta.
        Usein toimitaan niin, että eriytetään opetusta useammalle oppijalle saman tunnin aikana luokan lähelle käytävään. Silloin ehtii antaa yksilöllistä tukea useammalle, kun aikaa ei mene siirtymiin muihin tiloihin.
        Myös samanaikaisopetuksen kehittämien, jolloin tuen tarvitsijaa tuetaan muun luokan keskuudessa kannattaa aina hyödyntää. Osallisuus on lapsille hyvin merkittävää.
        Erityisopetus ei ole monoliitti, jossa toimitaan vain yhdellä tavalla, vaan eri oppijoille sopii eri toimintatavat.
        Itse opetan koulussa, jossa laaja-alaisella erityisopettajalla ja resurssiopettajalla on molemmilla käytettävissään omat luokkahuoneet, mutta molemmat käyttävät niitä vain osalla tunneistaan. Lähes jokaisessa koulussa käytäviä käytetään nykyisin opetustiloina. Näin se maailma muuttuu.

        Jos koulussa pidetään oppitunteja käytävillä, on siellä liikaa oppilaita.
        Ei käytäviä ole varustettu opetusvälinein eikä niitä voi pitää asiallisina opetustiloina.
        Jos opettajat suostuvat kaikenlaisiin järjestelyihin, seuraava opetuspaikka on koulun katolla. Toivoisin opettajilta enemmän oman arvontuntoa ja jämäkkyyttä. Käytävissä opettaminen ei monastikaan tapahdu omasta halusta, vaan on pakon sanelemaa ja opettajathan suostuvat kaikkeen, koska ovat selkärangattomia nyhvelöitä eivätkä pidä puoliaan. Istuvat monilla palleilla yhtä aikaa, opettavat monta luokkaa samanaikaisesti juosten luokasta toiseen, istuvat kaikki illat palavereissa ja kuuntelevat oppilaiden herjaamista päivästä toiseen. Nöyristely on opettajien ammattitauti josta heidän pitäisi päästä eroon.


    • turhaa jupinaa

      Onhan Lieksassa kouluja, ettei kaikkien joen takana asuvien tarvitse survoutua samaan rakennukseen. Joitakin vuosikymmeniä sitten meillä olivat seuraavat kansakoulut (aakkosjärjestyksessä):

      Hattusaari, Hattuvaara, Höntönvaara, Jaakonvaara, Jamali, Kelvä, Keskuskoulu, Kitsi, Koli, Kontiovaara, Koriseva, Kuora, Kylänlahti, Lamminkylä, Lapalie, Matovaara, Merilä, Märäjälahti, Mätäsvaara, Nurmijärvi, Pankajärvi, Pankakoski, Partalanmäki, Rantala, Ruosma, Ruunaa, Saarivaara, Savijärvi, Siltavaara, Sokojärvi, Surpeenvaara, Vaaralahti, Vaaraniemi, Varpanen, Vieki, Viensuu, Vuonisjärvi ja Vuonislahti.

      Näiden lisäksi oli Rauhalaa, Lylliä ja Pylliä, Kopista jne.

      Aletaan kunnostaa niistä parhaimpia ja maahanmuuttajat mahtuvat niihin vaikka perheineen.

      • Sarvesta

        Ja kuka viddu tämän kaiken kustantaa.....konkurssikypsä kylä.......................


      • kouluja

        Kivivaara, Pekanaho, Loukku, Läpikäytävä, Salonkylä, Kankaala, Hovinvaara, Savolanvaara nyt ainakin vielä.


      • Älytaulu
        kouluja kirjoitti:

        Kivivaara, Pekanaho, Loukku, Läpikäytävä, Salonkylä, Kankaala, Hovinvaara, Savolanvaara nyt ainakin vielä.

        Kuka maksaa puolilahojen koulujen kunnostuksen nykypäivän normien mukaisiksi opetustiloiksi?

        Kuka maksaa kalliit koulukyydit syrjäkylille?


      • ________

        Miksi Lieksa ei sano EI ENÄÄ LISÄÄ kuten Vantaa?


      • Älytaulu kirjoitti:

        Kuka maksaa puolilahojen koulujen kunnostuksen nykypäivän normien mukaisiksi opetustiloiksi?

        Kuka maksaa kalliit koulukyydit syrjäkylille?

        Niin heitän kysymyksen myös nuo koulut ovat vieläkin muussa käytössä ja terveitä rakennuksia siten monetkin ja esim merilä uusia tiloja mutta kuitenkin näitä moisionkadun kouluja on remonttoitu.
        kysyn sinulta myös onko sitten nykyaikaa opetustilat koulun käytävällä jota täällä opettaja piti hyvänä ja sitä toitotti
        Kuka maksaa sitten koulukyytit kysyit.jokainen veronmaksaja tietysti mutta heitän asian toisinpäin sama matka tulee kylältä keskustaan kun keskustasta kylääle joten mielekästä ja lapsen kannalta on jopa paremoi monesti elää ja opiskella pienessä koulussa jossa ongelmat eivät pakkaudu sitä asiaan on tutkittu Jyväskylän yliopiston kautta Lukekaa mitä Kasvatustieteiden tohtori on kirjoittanut Eira Korpinen tutkijana


    • eiopi

      Hyvähän se kukkahatun on siellä huudella! Omalla kohdalla ei paljoa naurata kun oma lapsi on käytännössä täysin vailla opetusta koska opettajan aika menee lähes kokonaan pakkolomalalla olevien opettajien luokkien valvonnassa sekä mamujen riitojen selvittelyssä. Opetuksesta ei ole tietoakaan! Kyllä tässä on vakavasti harkinnassa Lieksasta pois muutto jotta oma lapsi saisi edes säällistä opetusta ja sitä kautta kantimia aikuisuuteen!

      • +++++++

        Joo, kuten sanottu niin pk-seudulla on ollut juttua siitä, että kouluissa saisi olla vain tietty prosentti mamuja jotta opetus ja oppilaat eivät kärsisi liikaa.

        Varsinkin muslimi taustaisten kuten somalien suuri määrä luokassa, aiheuttaa selviä ongelmia - kyllä tämä tiedossa on.


      • EveLiinatukka
        +++++++ kirjoitti:

        Joo, kuten sanottu niin pk-seudulla on ollut juttua siitä, että kouluissa saisi olla vain tietty prosentti mamuja jotta opetus ja oppilaat eivät kärsisi liikaa.

        Varsinkin muslimi taustaisten kuten somalien suuri määrä luokassa, aiheuttaa selviä ongelmia - kyllä tämä tiedossa on.

        Voi siitä jotain haastetta olla mutta kun ajattelee hyödyt. Lapsemme oppivat automaattisesti maailman kansalaisiksi. Kenties oppivat monien afrikan kielten alkeet somalian ainakin. Tämä on fantastisen hieno mahdollisuus.


      • kieltä oppimaan
        EveLiinatukka kirjoitti:

        Voi siitä jotain haastetta olla mutta kun ajattelee hyödyt. Lapsemme oppivat automaattisesti maailman kansalaisiksi. Kenties oppivat monien afrikan kielten alkeet somalian ainakin. Tämä on fantastisen hieno mahdollisuus.

        Juupa, kaikki kiireellä somaliaa oppimaan. Lieksa julistettava kolmikieliseksi, Suomi, Ruotsi ja Somalia! Ruotsia ei niinkään tarvita mutta somalia on jokaisen opittava, kielikokeet jokaiselle ja pakotettava jokikinen opettelemaan niin kauan, että sujuu. Pääsevät somalit helpommalla, kun me menemme heitä vastaan kieliasioissa. Sehän on meidän velvollisuutemme, kun joudumme muutenkin mukautumaan heidän kulttuuriinsa. Kaikki kolme kadun nimeä myös somaliaksi ja isoin kirjaimin. Näyttäkäämme esimerkkiä, miten hienosti täällä kotiutus sujuu.


      • toni.
        kieltä oppimaan kirjoitti:

        Juupa, kaikki kiireellä somaliaa oppimaan. Lieksa julistettava kolmikieliseksi, Suomi, Ruotsi ja Somalia! Ruotsia ei niinkään tarvita mutta somalia on jokaisen opittava, kielikokeet jokaiselle ja pakotettava jokikinen opettelemaan niin kauan, että sujuu. Pääsevät somalit helpommalla, kun me menemme heitä vastaan kieliasioissa. Sehän on meidän velvollisuutemme, kun joudumme muutenkin mukautumaan heidän kulttuuriinsa. Kaikki kolme kadun nimeä myös somaliaksi ja isoin kirjaimin. Näyttäkäämme esimerkkiä, miten hienosti täällä kotiutus sujuu.

        en usko että pystyisit oppimaan somaliaa. et ilmeisesti osaa edes ruotsia, joka on kotimainen kieli.


      • kielitaitoa
        toni. kirjoitti:

        en usko että pystyisit oppimaan somaliaa. et ilmeisesti osaa edes ruotsia, joka on kotimainen kieli.

        Kyllä Lieksassa pitää jokaisen osata somaliaa, väestöstä on niin iso % ko. kansakuntaa, että se tulee ennenpitkää pakolliseksi. Muualla on pakkoruotsi, meillä pakkosomalia. Eikä se niin vaikeaa voi olla, kun vesiklosetin käytön opettelu vie vuosia, mutta kielen ovat oppineet. Olen kuullut huhuja, että muutama lieksalainen osaa englantia, jotkut jopa muutaman sanan ruotsia.


      • pakko pois
        kielitaitoa kirjoitti:

        Kyllä Lieksassa pitää jokaisen osata somaliaa, väestöstä on niin iso % ko. kansakuntaa, että se tulee ennenpitkää pakolliseksi. Muualla on pakkoruotsi, meillä pakkosomalia. Eikä se niin vaikeaa voi olla, kun vesiklosetin käytön opettelu vie vuosia, mutta kielen ovat oppineet. Olen kuullut huhuja, että muutama lieksalainen osaa englantia, jotkut jopa muutaman sanan ruotsia.

        Ja ruotsiahan ei Suomessa tarvitse osata,se on suomalaisille turha kieli joka on tuotu tänne valloittajan mukana aikoinaan.


      • kielikoe virkoihin
        pakko pois kirjoitti:

        Ja ruotsiahan ei Suomessa tarvitse osata,se on suomalaisille turha kieli joka on tuotu tänne valloittajan mukana aikoinaan.

        Niin myös somalinkieli on tuotu Lieksaan ja koko Suomeen valloittajien mukana. Pian valtion ja kuntien virkoihin somalinkieli koe, ehdottomasti, säästyvät tulkkien (heidän itsensä) palkkiot.


      • Helsingistä
        +++++++ kirjoitti:

        Joo, kuten sanottu niin pk-seudulla on ollut juttua siitä, että kouluissa saisi olla vain tietty prosentti mamuja jotta opetus ja oppilaat eivät kärsisi liikaa.

        Varsinkin muslimi taustaisten kuten somalien suuri määrä luokassa, aiheuttaa selviä ongelmia - kyllä tämä tiedossa on.

        Uskonnolla ei ole mitään merkitystä oppilaiden käyttäytymiseen.
        Kotikasvatuksesta se riippuu, jos lapsesta tulee suvaitsematon ja riidanhaluinen ilkimys.
        Maahanmuuttajalapset osaavat käyttäytyä hyvin kouluissa ja huoltajat osallistuvat
        kasvatukseen, toisin kuin monessa suomalaisperheessä.


      • venäjän kieli arvoon
        pakko pois kirjoitti:

        Ja ruotsiahan ei Suomessa tarvitse osata,se on suomalaisille turha kieli joka on tuotu tänne valloittajan mukana aikoinaan.

        Kyllä olen kanssasi samaa mieltä. Ruotsin kieli pois ja tilalle venäjän kieli pakolliseksi,
        kun näin rajaseudulla asutaankin. Olisi helpompi ostaa niitä rouviakin sieltä kun olisi yhteinen kieli.


      • pakolliseksi
        pakko pois kirjoitti:

        Ja ruotsiahan ei Suomessa tarvitse osata,se on suomalaisille turha kieli joka on tuotu tänne valloittajan mukana aikoinaan.

        Ei tarvitse ruotsia osata, mutta venäjää olisi osattava.


      • Tsemppiä!
        kielitaitoa kirjoitti:

        Kyllä Lieksassa pitää jokaisen osata somaliaa, väestöstä on niin iso % ko. kansakuntaa, että se tulee ennenpitkää pakolliseksi. Muualla on pakkoruotsi, meillä pakkosomalia. Eikä se niin vaikeaa voi olla, kun vesiklosetin käytön opettelu vie vuosia, mutta kielen ovat oppineet. Olen kuullut huhuja, että muutama lieksalainen osaa englantia, jotkut jopa muutaman sanan ruotsia.

        Mahtavaa! Somalian kielen taitoiset lieksalaiset erottuisivat kansasta ja saisivat vihdoinkin arvostusta maamiestensä silmissä. Tuo on hyvä idea. Ei kun vain somalian kieltä opettelemaan Lieksan kouluissa.
        Olen minäkin kuullut sen huhun, että joku lieksalainen osaisi englantia ja muutamat pari sanaa ruotsia.Kiroilla he kyllä osaavat, mutta sitähän ei lasketa kielitaidoksi. Kyllä lieksalaiset ihan kehityskelpoisia ovat, kunhan ensin pääsevät irti muukalaispelostaan raukat. Tsemppiä lieksalaiset! Kyllä se päivä vielä paistaa risukasaankin.


      • Voe voe
        Tsemppiä! kirjoitti:

        Mahtavaa! Somalian kielen taitoiset lieksalaiset erottuisivat kansasta ja saisivat vihdoinkin arvostusta maamiestensä silmissä. Tuo on hyvä idea. Ei kun vain somalian kieltä opettelemaan Lieksan kouluissa.
        Olen minäkin kuullut sen huhun, että joku lieksalainen osaisi englantia ja muutamat pari sanaa ruotsia.Kiroilla he kyllä osaavat, mutta sitähän ei lasketa kielitaidoksi. Kyllä lieksalaiset ihan kehityskelpoisia ovat, kunhan ensin pääsevät irti muukalaispelostaan raukat. Tsemppiä lieksalaiset! Kyllä se päivä vielä paistaa risukasaankin.

        Kukkahattu se on jaksanut vittuilla vielä puoli yhdenaikaan yöllä....kytännyt silmä kipeenä palstaa..


      • idiootti oot
        EveLiinatukka kirjoitti:

        Voi siitä jotain haastetta olla mutta kun ajattelee hyödyt. Lapsemme oppivat automaattisesti maailman kansalaisiksi. Kenties oppivat monien afrikan kielten alkeet somalian ainakin. Tämä on fantastisen hieno mahdollisuus.

        Voi eveliinatukki ,mitä vit.tua suomalainen lapsi tekee somppukielellä !??? lopeta se facebuukissa kikkailu, keskity lasten hoitoon ja herää todellisuuteen, lapsesi joutuu jatkuvasti tappelemaan koulussa näitten loisten kanssa, pahvipää ,


    • eri asiat

      Aloittajalle: Mielestäni tämä on keskustelua, eikä lietsontaa.

    • näin !

      Somalipennut takaisin kotimaahansa vanhempiensa kanssa olisi ehdottomasti paras ratkaisu !

      • äänestys?

        Jos olisi suljettu lippuäänestys, näin kävisi. Ääneen ei kukaan uskalla sanoa mitään. Kirjoituksia ei kukaan eikä mikään julkaise. Lieksassa puristellaan nyrkkiä taskussa otsasuonet pullottaen.


      • kansan mielipide
        äänestys? kirjoitti:

        Jos olisi suljettu lippuäänestys, näin kävisi. Ääneen ei kukaan uskalla sanoa mitään. Kirjoituksia ei kukaan eikä mikään julkaise. Lieksassa puristellaan nyrkkiä taskussa otsasuonet pullottaen.

        "Lieksassa puristellaan nyrkkiä taskussa otsasuonet pullottaen."

        Totta!

        Suljettu lippuäänestys siitä mitä mieltä maahanmuuttajista ja totuus tulee julki!


      • Sinun pennut

        Onko sinulla omia pentuja?


      • Myisitkö?
        Sinun pennut kirjoitti:

        Onko sinulla omia pentuja?

        Myisitkö muutaman, jos sinulla on niitä koiran pentuja?


    • virheä-veera

      Miksi Lieksassa tehdään samat virheet kuin on aikaisemmin tehty etelässä?

      • alkaa olla kiire

        Ei ole otettu yhtään selvää, mihin maahanmuuttajien rahtaaminen paikkakunnalle johtaa. Nyt saamme seurata kaupungin päättäjien aiheuttamaa katastrofia, jota voi olla jo hyvin vaikeaa pysäyttää.


      • Kasva ihminen!

        Älä vihreä-veera levitä väärää tietoa. Eivät maahanmuuttajat ole ongelma Etelä-Suomessa. Kaikkien hörhöjen juttuja ei kannata ottaa todesta! Tutustu sen sijaan maahanmuuttajiin, niin ennakkoluulosi karisevat! Maahanmuuttajia löytyy moneen lähtöön, aivan kuten suomalaisiakin.


    • vanhemmat Rantala

      Rantalan koulun opettajat ja koulunavustajat voivat kertoa. Rantalan koulun rehtori tietänee todellisen tilanteen.
      Hatunnosto lehtikirjoituksesta.

    • puitteissa

      Tämmöisistä määristähän on yleensä puhuttu

      " Lähes puolet opettajista rajoittaisi maahanmuuttajien osuutta koulun tai päiväkodin oppilaista 20–30 prosenttiin. Näin kertoo Opettaja-lehden … "

      eli Lieksassahan se on noissa puitteissa.

      • raamit kaulassa

        ja toinen puoli?


      • kiintiöitä 41 %

      • kiintiöitä 41

      • .+.

      • .+.

      • pääasiat uutisesta
        .+. kirjoitti:

        kas..liitä linkki ei toimikkaan.
        Sensuuri?

        Pätkiä:

        "Opettajista 41 prosenttia haluaisi kouluihin kiintiöt maahanmuuttajille, Opettaja-lehden tekemästä kyselystä ilmenee.

        Kiintiöitä kannattavista lähes puolet asettaa maahanmuuttajien kiintiön rajan 20 tai 30 prosenttiin.
        --
        --
        Liki kolmannes opettajista ei halua kiintiöitä.

        Joka neljäs opettaja sanoo, että maahanmuuttajien suuri osuus lisää hälinää ja melua luokkahuoneessa sekä kasvattaa väkivallan määrää koulussa. Kyselyn perusteella opettajat katsovat, että maahanmuuttajien suuri osuus oppilaista haittaa monikulttuurisuuden omaksumista.
        ----

        Opettaja-lehti kysyi lukijoilta mielipiteitä maahanmuuttajien opetuksesta tammikuussa 2011. Vastaajia oli 456, joista opettajia ja lehtoreita oli 73 prosenttia, lastentarhanopettajia vajaat 11 ja rehtoreita lähes 9 prosenttia.


      • toni.
        pääasiat uutisesta kirjoitti:

        Pätkiä:

        "Opettajista 41 prosenttia haluaisi kouluihin kiintiöt maahanmuuttajille, Opettaja-lehden tekemästä kyselystä ilmenee.

        Kiintiöitä kannattavista lähes puolet asettaa maahanmuuttajien kiintiön rajan 20 tai 30 prosenttiin.
        --
        --
        Liki kolmannes opettajista ei halua kiintiöitä.

        Joka neljäs opettaja sanoo, että maahanmuuttajien suuri osuus lisää hälinää ja melua luokkahuoneessa sekä kasvattaa väkivallan määrää koulussa. Kyselyn perusteella opettajat katsovat, että maahanmuuttajien suuri osuus oppilaista haittaa monikulttuurisuuden omaksumista.
        ----

        Opettaja-lehti kysyi lukijoilta mielipiteitä maahanmuuttajien opetuksesta tammikuussa 2011. Vastaajia oli 456, joista opettajia ja lehtoreita oli 73 prosenttia, lastentarhanopettajia vajaat 11 ja rehtoreita lähes 9 prosenttia.

        http://ra.fi/uXa9

        Rankka kyselytulos Opettaja-lehdessä: ”Maahanmuuttajat rasittavat”

        Uusi Suomi
        Luotu: 23.2.2011 06:13
        Kuva: Creative Commons / dcJohn
        Kuva
        KOTIMAA
        Opettajat kokevat ylimääräistä rasitusta, jos koululuokassa on runsaasti maahanmuuttajia, paljastaa Opettaja-lehden kysely. Vastauksissaan opettajat kertovat, että maahanmuuttajaoppilailla on vaikeuksia koulun käytäntöjen kanssa ja myös heidän vanhempansa kaipaisivat opastusta koulun ja kodin välisestä yhteistyöstä.
        Opettajista 41 prosenttia haluaisi kouluihin kiintiöt maahanmuuttajille, Opettaja-lehden tekemästä kyselystä ilmenee.

        Kiintiöitä kannattavista lähes puolet asettaa maahanmuuttajien kiintiön rajan 20 tai 30 prosenttiin.

        Liki kolmannes opettajista ei halua kiintiöitä.

        Joka neljäs opettaja sanoo, että maahanmuuttajien suuri osuus lisää hälinää ja melua luokkahuoneessa sekä kasvattaa väkivallan määrää koulussa. Kyselyn perusteella opettajat katsovat, että maahanmuuttajien suuri osuus oppilaista haittaa monikulttuurisuuden omaksumista.

        Suurin osa opettajista kokee työmäärän kasvavan jopa kohtuuttomaksi, jos maahanmuuttajalapsia on luokassa paljon. Samalla opetuksen laatu kärsii ja tasoa on laskettava. Opettajien mukaan maahanmuuttajien opettaminen on ylimääräinen rasite ja lisätyö, joka ei tunnu opettajan palkassa ja johon ei kouluteta.

        Opettajista näyttää selkeästi siltä, että kaupunkien koulut ovat jakautumassa maahanmuuttajien vuoksi hyviin ja huonoihin. Yli puolet opettajista ajattelee näin, Opettaja-lehti kertoo.

        Helsingin Sanomien kyselyssä tammikuussa joka kolmas uusimaalainen kannatti maahanmuuttajakiintiöitä kouluihin. Kiintiöitä siis vastusti selvästi suurin osa vastaajista.

        Opettaja-lehti kysyi lukijoilta mielipiteitä maahanmuuttajien opetuksesta tammikuussa 2011. Vastaajia oli 456, joista opettajia ja lehtoreita oli 73 prosenttia, lastentarhanopettajia vajaat 11 ja rehtoreita lähes 9 prosenttia.

        Muut asiasanat:
        opettajat, maahanmuuttajat, koulujärjestelmä, koulu, Kotimaa, Etniset kiintiöt


    • yes a will

      Onhan noita kyläkouluja mutta lamminkylän koulu on vanhusten hoitopaikkana, eli nakataanko mummot pihalle ja otetaan mamuja tilalle? Joku tuossa aiemmin ehdotti kyläkoulujen käyttöönottoa!

      • Onko järkee?

        Mutta Surpeenvaaran koulu on vapaana. Kaupunki on päättänyt Merilän koulun sulkemisesta ensi syksystä alkaen ... ja keskustan koulujen seinät repee. Onko järkee???


      • Niin..
        Onko järkee? kirjoitti:

        Mutta Surpeenvaaran koulu on vapaana. Kaupunki on päättänyt Merilän koulun sulkemisesta ensi syksystä alkaen ... ja keskustan koulujen seinät repee. Onko järkee???

        ,,mutta kun on pakko säästää, ei ole varaa avata uusia kouluja.


      • Halavatun kanat

        Kele näitä valtuutettuja! Kepun Maija Riikonenkin huokaillut, että nyt voidaan rakentaa uusia kouluja. Kysyn vaan mistä rahat?


      • Halavatun kanat kirjoitti:

        Kele näitä valtuutettuja! Kepun Maija Riikonenkin huokaillut, että nyt voidaan rakentaa uusia kouluja. Kysyn vaan mistä rahat?

        Mitä sinä toteat eikö ole kukkoa tunkiolla


      • Tokko ainakin kallis hoitopaikka sen tiedän laskusta .ylellisyyttä käytävissä mutta mitä on sitten virikkeet?


      • Onko järkee?
        Niin.. kirjoitti:

        ,,mutta kun on pakko säästää, ei ole varaa avata uusia kouluja.

        Mielenkiintoista olisi nähdä laskelmat siitä, että kuinka paljon kaupunki Merilän koulun lakkauttamisessa OIKEASTI säästää. Vai säästääkö mitään?! Tilat on pidettävä lämpiminä, joten lämmityskustannukset jäävät kaupungin maksettaviksi. Henkilökunta siirtyy muihin kaupungin toimipisteisiin, joten myös palkkauskustannukset jäävät maksettaviksi. Lasten koulumatka pitenee, joten kuljetuskustannuksia tulee lisää.

        Jos keskusta-alueen koulut ovat jo nyt ylitäynnä, niin miten niihin sijoitetaan lisää lapsia? Vuokrataan uutta tilaa jostakin? No, sekin maksaa.

        Pitäisi muistaa, että lapsiin sijoittaminen on tulevaisuuteen sijoittamista.


      • w4u66
        Halavatun kanat kirjoitti:

        Kele näitä valtuutettuja! Kepun Maija Riikonenkin huokaillut, että nyt voidaan rakentaa uusia kouluja. Kysyn vaan mistä rahat?

        eikös se Suomen valtio elätä näitä tänne tulleita eli epäsuorasti Suomen kansa hikoilee näiden takia


    • Isukki !

      Kyl se siitä kohta helpottaa kun kantaväestö muuttaa pikkuhiljaa pois Lieksasta,niin on tilaa maahanmuuttajien lapsosille.Rantalan koulusta tulee somali voittoinen opinahjo,sääli opettajia ja koulunkäynti avustajia.
      Oma lapseni koulun käynti on selvästi kärsinyt mamujen tultua samaan luokkaan.Vaativat opettajilta huomion kokonaan opetukseen ja häiriökäyttäytymisien selvittelyyn.

      • muuttoa-pukkaa

        Sama tilanne myös meillä. Lapsemme tuntuu olevan melko tyhjän päällä kun opettajat pakkolomalla ja niillä muutamalla jotka vielä ovat töissä, menee kaikki aika mustien kaitsemiseen. Alkaa tuntua että on kaksi vaihtoehtoa 1) ottaa lapsi pois koulusta ja yrittää opettaa itse. 2) muuttaa pois Lieksasta, sellaiselle paikkakunnalle joka mustavapaa ja kuntaa kiinnostaa lasten tulevaisuus. Koska vaihtoehto 1, ei liene käytännössä Suomen lain mukaan mahdollista, täytyy varmaankin nyt turvautua vaihtoehtoon nro2.


      • antaa mennä
        muuttoa-pukkaa kirjoitti:

        Sama tilanne myös meillä. Lapsemme tuntuu olevan melko tyhjän päällä kun opettajat pakkolomalla ja niillä muutamalla jotka vielä ovat töissä, menee kaikki aika mustien kaitsemiseen. Alkaa tuntua että on kaksi vaihtoehtoa 1) ottaa lapsi pois koulusta ja yrittää opettaa itse. 2) muuttaa pois Lieksasta, sellaiselle paikkakunnalle joka mustavapaa ja kuntaa kiinnostaa lasten tulevaisuus. Koska vaihtoehto 1, ei liene käytännössä Suomen lain mukaan mahdollista, täytyy varmaankin nyt turvautua vaihtoehtoon nro2.

        Muuttakaa rasistit vain helvettiin ja kasvattakaa pennuistanne samanlaisia kusipäitä!


      • antaa mennä kirjoitti:

        Muuttakaa rasistit vain helvettiin ja kasvattakaa pennuistanne samanlaisia kusipäitä!

        Olipa testia hyvin suvaitsevaista onnentoivotusta ihmisille. Mielestäni lehdestä en saanut sellaista kuvaa että kyseessä oli mitään rasismiain liittyvää asiaa.
        Kuitenkin kyllä voidaan puhua siitä miten koulutyö sujuu.
        Olen kyllä kiinnitänyt huomion siihen,että oppitunteja käydään koulun käytävällä ja jo mikä niin se on eriarvoistamista niitä lapsia kohtaan jotka tarvitsevat erityissiä tukia koulutyön sujumiseksi.
        Toisaalta kun eilenkin kävin koulussa niin me kiinnitimme huomiota juuri niihin sohviin,että eikö välitunnilla pidä liikkua eikä löhötä sohvalla ja mikä vielä oli huomiomme miten on paloturvallisuus ja mitä saattaa tapahtua pidän asiaa työturvallisuuden kannalta ongelmana, eikö Jokelan ja kauhajoen tapahtumat ole jo jotakin opettanut ja täällä tietysti minun ei sallita sanoa asiaa siltä pohjalta MK


    • Lasten vanhemmat teillä on mahdollisuus vaikuttaa ja todella asian koette noin niin koululla on johtokunta ja sen jälkeen on on varsian hyvä kannella asiasta tai hakea muutosta hallinotoikeuden kautta mutta se tie on pitkä joten nopein tie on kuitenkin ennen euroopan ihmisoikeustuomioistuinta saada järki päähän lieksan päättäjiin. joidenka käsissä on tällä hetkellä asiat mutta. ja mutta kun minua kohtaan hyökkää ainakin tuo vyon solki eli todella kansan kynttilä jota ennen muinoin asiasta todettiin..
      Knsalaiset sanon kuin presidenttimme. eikö teillä todella ole rohkeutta vaan aina hudatte meikeläistä' apuun kun Teidän housut palaa

    • Miten menee Lieksa

      Ei tarvitse säästää. Rauhalan koulun vuokra yli 10 000 euroa kuukaudessa. Tänne sijoitetaan päiväkotilapset ja arvatkaapa paljon maksaa kuljetus? Samaan aikaan omia kouluja pidetään tyhjillään ja maksetaan lämmitykset. Lisäksi kouluikäiset lapset survotaan pieniksi käyneisiin kouluihin, opetusta annetaan koulun käytävillä ja luokkakoot ylisuuret. Laillistako? Ei suinkaan! Nämä asiat ei hirveästi politikkoja kiinnosta? vai kiinnostaako?

      • Kyrpä-Jooseppi!

        Merilän koulu pitää säilyttää toimintakuntoisena kouluna, johan tuo hölmömpikin tajuaa, jos asioihin perehtyy! Keskustan kouluihin ei voi lisätä uusia opplaita enää yhtään! Kulunut vuosikin on näyttänyt sen, että on mahdotonta enää lisätä oppilasmääriä keskustassa! ...mitä oppimista kouluissa saa jos opettajat ei ennätä opettamaan ja on jatkuva hälinä ja kriisipesäkkeitä paljon ja päivittäin? Kaupunginjohtoahan ei kiinnosta kun säästöt, joten sieltä päin ette apuja saa!


      • Kyrpä-Jooseppi! kirjoitti:

        Merilän koulu pitää säilyttää toimintakuntoisena kouluna, johan tuo hölmömpikin tajuaa, jos asioihin perehtyy! Keskustan kouluihin ei voi lisätä uusia opplaita enää yhtään! Kulunut vuosikin on näyttänyt sen, että on mahdotonta enää lisätä oppilasmääriä keskustassa! ...mitä oppimista kouluissa saa jos opettajat ei ennätä opettamaan ja on jatkuva hälinä ja kriisipesäkkeitä paljon ja päivittäin? Kaupunginjohtoahan ei kiinnosta kun säästöt, joten sieltä päin ette apuja saa!

        Mitkä säästöt?


    • ewhj

      voihan ne mennä kotimaahansa jos ei tarjonta kelpaa,ei täällä ole pakko olla.

    • Ihmettelijä

      Ne säästöt et kuinka kaikessa on säästettävä.Ihme ettei ole vanhuksia ajettu pois hoitolaitoksista kun niistä kertyy menoja kun makaavat laitoksissa,,,hoitajalle pitää maksaa heidän hoidoistaan palkkaa,,potilaiden lääkkeistä,ruokailuista , vaipoista,petivaatteiden pesusta aiheutuu kuluja.Ei vuorokausimaksu riitä kattamaan potilaista aiheutuvia kuluja. On aivan järkyttävää kun joka kohdassa pitäis säästää mutta todellista säästöä ei tule.Lapset,nuoret,vanhukset,sairaat,työttömät kärsivät eniten.Ja se et heti joku kirjoittaa et menkööt työttömät töihin,,,on vaikea mennä kun ei ole työpaikkoja.Esim ei kaupunki palkkaa työttömiä työllistämistuella oikeaan palkkatyöhön niinkuin 20v sitten.Vain niihin ilmaisiiin kuntouttaviin työtehtäviin pääsee josta tienaa ruhtinaaliset 9 euroa päivä ja niska märkänä joudut työtä tekemään "palkkasi" eteen.Ja teet kuitenkin ihan samalla lailla,samaa työtä kuin muutkin työpisteessä. En ymmärrä tuota vouhotusta koulujen lakkuttamisesta kun kuitenki oppilasmäärät kasvaa kokoajan mamujen myötä.Kyllä tottatosiaan mamulapset Rantalan koulussa ovat valtava määrä.Iltapäivällä Rantalassa kova mamulasten liikehdintä.Syljeksivät mihin sattuu,kulkevat toisten pihoilla ja sylkejeksivät talojen seinille,kerrostalojen ulko-ovien ikkunoille,
      Ihmettelen kuinka Rantalankoulun opettajat todellakin jaksavat tuota kamalaa painetta mikä heillä on viedä koulupäivä päätökseen.Säästöjä ei varmasti synny kaupungille yhtään mistään,ei lomautuksista ei koulujen lakkauttmisesta.Kaaos iskee vielä Lieksaan ja kuka sit auttaa ja korjaa tilanteen entiselleen.Olemme uppoavassa laivassa.Itse perheeni kanssa suunnittelen muuttoa pois koska on järkyttävää katsoa tämänpäivän Lieksaa kun päättäjiltä on pää pehmennyt eikä ole järkeä heidän touhuissaan.
      Tekisivät stopin mamujen tulolle Lieksaan.Nollatoleranssi.Ja jos joku tännetulee niin etsikööt itse asuntonsa,sisustakoot asuntonsa omilla rahoillaan,maksokoot vuokransa ítse,kaupunki sulkisi raha hanat heistä. Kaupunki antaa nyt toimeentulotukea mamuille ja kuinka mamut sitä käyttää,,ostavat penskoille esim vaatteita Citymarketista ja hintalappujen ollessa paikalla vaatteita löytyy roskiksista.Ja tää on tosi.Ja kaupunki taas antanut hukkaan rahaa,,,valtaväestön ihmiset eivät saa tukea tuollalailla vaikka olisi tarve ja eivät VARMASTI heitä vaatteita roskiin.Samoin huonekaluja roskiskatoksista löytyy.Säästöt syntykööt mamuista.Ei lieksan omista vanhuksista,lapsiperheistä.He ovat kärsijöitä.

    • kaeik pois vaan

      sivistyspuolella on saamattomat johtajat. siis erotetaan.

    • ps##

      totuus on totuus, sillä siisti- älä pasko housuihisi jos säihkähdit lehdestä sen luettuasi.
      hyvä aluerehtori Timo Vattulainen-hyvä.
      ei olisi haitannut vaikka olisi asia tullut jo aijemmin ilmi, mutta parempi myöhässä kuin ei milloinkaan

      • zapemm

        Haista paska. Hajoo koko lieka.


    • Riittääköäly

      On hyvä huomioida somaleiden se että somaleiden keskimääräinen ÄO on 68.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1720
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1056
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1033
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe