Mitä teen?

entä jos en onnistu?

Olen tällä hetkellä vielä ihan normaalissa palkkatyössä, mutta firma ilmeisesti menee konkurssiin ja jään työttömäksi.
Olen miettinyt itsekseni muutamaa vaihtoehtoa. Alanko etsimään uutta työtä joka todennäköisesti olisi tosi huonopalkkaista johtuen, että ikälisät yms menee ja joutuisin ehkä tyytymään huonompaan työhön?
Toinen vaihtoehto on perustaa oma firma tai muu vastaava? Täyttää se aukko minkä palkkatyöfirmani kaatuminen aiheutti, siis kaapata vanhan firman vanhat asiakkaat ja tietysti etsiä uusia, mutta entäs jos se ei kuitenkaan toimisi ja en työllistäisi sillä itseänin kuitenkaan?
Mikä kohtalo minulla olisi sitten kun viimeisen kerran laskisin hanskani pöydälle?
Saisinko työttömyyskorvausta, pääsisinkö työnhakijaksi tai mahdoliisesti uudelleen koulutettavaski?
Onko helpoin tie olla vain passiivinen työtön? Voi olla fifty sixty tuo itsensä työllistäminen?

4

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+4

      Jos on käteistä pankissa niin kannattaa kokeilla yrittämistä jos voit tehdä sen ottamatta velkaa. Hae kuitenkin ensin starttirahaa lisäksi olet jälkisuoja-ajan piirissä.
      eli suoraan kassan sivuilta:

      Jos olet aikaisemmin ollut palkansaaja ja aloitat yritystoiminnan, voit säilyttää jäsenyytesi palkansaajakassassa enintään 18 kuukauden ajan yritystoiminnan aloittamisesta. Tällöin puhutaan niin sanotusta jälkisuoja-ajasta. Jälkisuojalla tarkoitetaan työttömyysturvassa siis sitä aikaa, jona

      palkansaajasta yrittäjäksi ryhtynyt ja työttömäksi jäänyt henkilö on oikeutettu saamaan työttömyyspäivärahaa yrittäjyyttä edeltäneen palkkatyön tulojen perusteella

      http://www.ytk.fi/fi/ansioturvan_abc/yrittajaasiat_tyattamyysturvassa/yrittajakassaan_liittyminen_ja_jalkisuojaoikeus/

    • 11+1

      Kannattaa nostaa ne ansiosidonnaiset ensin ja sitten vasta perustaa se yritys. Tuskin käytännössä saat mitään kassasta, jos menet sen yrityksen saman tien perustamaan. Sähän olet silloin yrittäjä, vaikka olisitkin kirjoilla jossain kassassa.

      Ansiosidonnaisella sitten opiskelet ja valmistelet yrityksen perustamista. Voit myös etsiä työtä, jos vaikka silläkin saralla tärppäisi. Yritys sitten pystyyn noin nolla pääomalla ja ilman kiinteitä kuluja.

      • 8+3

        Kuten tuossa edellä jo mainittiin ansiosidonnaiselle pääsee yrittäjätoiminnan jälkeen jos yriättäjätoiminta ei ota kantaakseen. Eli 18 kk on tämä aika jota ennen pitää tehdä päätös jatkaako yrittäjätoimintaa vai ajaako sen alas ja siirtyy ansiosidonnaiselle. Ansiosidonnainen tulee yritystoimintaa edeltävän palkan perusteella.

        Starttirahaa ei tietenkään saa jos yritys on käynnistetty. Raha pitää hakea ennen yritystoiminnan aloittamista.

        Jos on jo mahdollisia asiakkaita valmiina niin kannatta keskustella epävirallisesti heidän kanssaan mahdollisista uusista kuvioista ja pistää firma käyntiin jos tulee vihreää. Kahden vuoden päästä näiden potentiaalisten asiakkaiden perään on turha haikailla.


    • mitä teen?

      Tuota nk. asiakaskatoa minäkin mietin? Jos nyt heillä on ainakin itse niin luullakseni vielä nimeni ja kasvoni mielessään, mutta jos makaan kaks vuotta kotona niin enpäusko että enää palveluksiani kaipaisivat?
      Tän heikunkeikun ajan pitää varmaan luovia ja luoda suhteita ja jos nyt sitten oikein ymmärsin niin sen jälkeen yrittäjäkurssille, starttiraha käteen ja yrittämään? Ja 18kk saan yrittää luoda yritystäni ja jos se ei ala kaikesta huolimatta menestyyn tai lopahtaa niin pääsen vielä työttömyyskorvauksen piiriin?
      Kiitos kaikista hyvistä vastauksista ja edelleen saa antaa vinkkejä noviisille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      354
      4041
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1759
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1282
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe