Miksi se hävettää?

hapeaako

olen miettinyt, tai oikeastaan oman kokemuksen kautta joutunut miettimään miksi esimerkiksi ulosottoon tai velkakierteeseen joutuminen hävettää. kun kukaan ihminen ei ole täydellinen ja kaikilla on omat puutteensa. varmasti on jokainen parhaansa yrittänyt, miksi se ei riittäisi? onko kyse vain yhteskunnan aiheuttamista "paineista" eli putoat "pois" kun saat merkinnän (eli et saa puhelinliittymää ym). Mutta eihän tässä ole mitän järkeä. Kaikilla ihmisillä on luurankoja kaapissa. Kenellä on syöpä, kuka on ajanut kännissä, kuka on uo:ssa, kuka on joskus lyönyt toista, kuka on tullut lyödyksi.. Jos yllä olevista vaihtoehdoista pitäisi valita, niin minkä sinä ottaisit elämääsi kannettavaksi? Kukaan kun ei täällä pumpulin päällä elä.

Itse pelkäsin uo:ta yli kaiken. Minusta tulisi b luokan kansalainen. Sitten huomasin, että hommahan on oikeasti tosi hyvä. Ahdistavat perintätoimiston laskut ovat loppuneet ja joka kuu palkasta menee 1/6 uo:hon. Ei tarvi itse edes sitä maksaa, se otetaan ilman että minun tarvitsee tehdä mitään. Palkasta jäävä raha on omaani. Ensimmäistä kertaa niin pitkiin aikoihin minulle oikeasti jää rahaa. Rahaa, jonka voin käyttää miten haluan eikä kasa laskuja kaapissa paina. Enkä edelleenkään elä leveästi. Parin euron aikakauslehden ostaminenkin itselle on jo luksusta. Parempi sekin kuin ei mitään.

106

3864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moip

      Häpeä ja ahdistus muodostuu oman pään sisällä. Siellä se ongelma pitää myös ratkaista. Kusipäät vittuilee ongelmiensa kanssa taistelevalle ja aiheuttavat näin mahdollisesti tilanteen pahenemista.

      • höpö

        Ei hävetä kun valtio ja firmat kusettaneet kärsikööt seuraukset älkää maksako velkoja kaikki työkkärin luukulle vinkumaan vaan


      • Elämästä nauttija.
        höpö kirjoitti:

        Ei hävetä kun valtio ja firmat kusettaneet kärsikööt seuraukset älkää maksako velkoja kaikki työkkärin luukulle vinkumaan vaan

        Eipä ole hävettänyt. 1993 jouduin ikeseen ja onnistuin jossain välissä pujahtamaan saamaan uutta luottoa/velkaa. Perustin mm yrityksen ja toisenkin.
        Ne kaatuivat lähinnä verovelkoihin koska verorahat käytin ulkomailla matkailuun, ei riittänyt verottajalle mitään.

        Kaikki isot ja päävelat ovat vanhentuneet, kiitos lain ja vanhenemissäännösten. Mutta on velkoja joita pari perintäyhtiötä ei ole vienyt oikeuteen ja ne roikkuvat ja saavat roikkuakin hamaan hautaan asti. Toisin sanoen en ole heille velkaa latiakaan ja ulosottoonkaan eivät pysty viemään. Niin hei virallisia ulosottovelkoja ei ole joten olen saanut veronpalautukset jo kahtena vuonna.

        Olen päässyt tilanteeseen, että tuloni ovat takuueläkkeen verran. Niihin ei kykenisi ulosottokaan pistämään sormiaan. Töitä käyn paiskimassa kiertoteitä, virallisesti toki, jokaisesta eurosta menee valtiolle se mikä valtiolle kuuluu ja eläkeyhtiöille. Omalla verokirjalla ei ole tuloja latiakaan.

        Lomailen parhaillaan Välimeren saarilla ja tässä nautiskelen kahvia terassilla ja naputtelen viestiä samalla kun katselen kotimaisia uutisia. Että elämän nautintoihin se perintäyhtiöiltä pois oleva raha minkä ansaitsen, menee. Jos perintäyhtiöt veisivät perintänsä oikeuteen ja suostuisivat soviteltuun ratkaisuun, voisin maksaakin velat. Mutta ei joten heidän kirjeensäkin 2-3 vuoden välein menee roskiin avaamattomina.

        Terkkuja vaan 28 asteen lämmöstä. Toinen lomaviikko alkoi tänään.


      • äitiliini
        Elämästä nauttija. kirjoitti:

        Eipä ole hävettänyt. 1993 jouduin ikeseen ja onnistuin jossain välissä pujahtamaan saamaan uutta luottoa/velkaa. Perustin mm yrityksen ja toisenkin.
        Ne kaatuivat lähinnä verovelkoihin koska verorahat käytin ulkomailla matkailuun, ei riittänyt verottajalle mitään.

        Kaikki isot ja päävelat ovat vanhentuneet, kiitos lain ja vanhenemissäännösten. Mutta on velkoja joita pari perintäyhtiötä ei ole vienyt oikeuteen ja ne roikkuvat ja saavat roikkuakin hamaan hautaan asti. Toisin sanoen en ole heille velkaa latiakaan ja ulosottoonkaan eivät pysty viemään. Niin hei virallisia ulosottovelkoja ei ole joten olen saanut veronpalautukset jo kahtena vuonna.

        Olen päässyt tilanteeseen, että tuloni ovat takuueläkkeen verran. Niihin ei kykenisi ulosottokaan pistämään sormiaan. Töitä käyn paiskimassa kiertoteitä, virallisesti toki, jokaisesta eurosta menee valtiolle se mikä valtiolle kuuluu ja eläkeyhtiöille. Omalla verokirjalla ei ole tuloja latiakaan.

        Lomailen parhaillaan Välimeren saarilla ja tässä nautiskelen kahvia terassilla ja naputtelen viestiä samalla kun katselen kotimaisia uutisia. Että elämän nautintoihin se perintäyhtiöiltä pois oleva raha minkä ansaitsen, menee. Jos perintäyhtiöt veisivät perintänsä oikeuteen ja suostuisivat soviteltuun ratkaisuun, voisin maksaakin velat. Mutta ei joten heidän kirjeensäkin 2-3 vuoden välein menee roskiin avaamattomina.

        Terkkuja vaan 28 asteen lämmöstä. Toinen lomaviikko alkoi tänään.

        Jos on parhaansa yrittänyt ei liene häpeää joutua ulosottoon. Tottakai kun me suomalaiset usein ajatellaan mitä muut ajattelee, se saattaa vaatia asian käsittelyä omassa päässä. Itse ajoin poikani ulosottoon kun hänellä jäi "kulutus päälle" nuorena aikuisena (tai no mikään aikuinen 18 ole) mutta siis lopetin rahallisen auttamisen. Nyt kun ulosotto on maksettu ja poika on jaloillaan , hän itsekin on tyytyväinen tapahtumiin. Se oli oikea lääke tilanteeseen. Kun ei päästä liian isoksi lopulta pääsee eroonkin. Oppi samalla elämään omilla tuloillaan ja säästämään kun tarvitsee jotain.

        Tsemppiä vaan ja nauti tasoittuneesta tilanteesta.


      • olette paskasakkia
        Elämästä nauttija. kirjoitti:

        Eipä ole hävettänyt. 1993 jouduin ikeseen ja onnistuin jossain välissä pujahtamaan saamaan uutta luottoa/velkaa. Perustin mm yrityksen ja toisenkin.
        Ne kaatuivat lähinnä verovelkoihin koska verorahat käytin ulkomailla matkailuun, ei riittänyt verottajalle mitään.

        Kaikki isot ja päävelat ovat vanhentuneet, kiitos lain ja vanhenemissäännösten. Mutta on velkoja joita pari perintäyhtiötä ei ole vienyt oikeuteen ja ne roikkuvat ja saavat roikkuakin hamaan hautaan asti. Toisin sanoen en ole heille velkaa latiakaan ja ulosottoonkaan eivät pysty viemään. Niin hei virallisia ulosottovelkoja ei ole joten olen saanut veronpalautukset jo kahtena vuonna.

        Olen päässyt tilanteeseen, että tuloni ovat takuueläkkeen verran. Niihin ei kykenisi ulosottokaan pistämään sormiaan. Töitä käyn paiskimassa kiertoteitä, virallisesti toki, jokaisesta eurosta menee valtiolle se mikä valtiolle kuuluu ja eläkeyhtiöille. Omalla verokirjalla ei ole tuloja latiakaan.

        Lomailen parhaillaan Välimeren saarilla ja tässä nautiskelen kahvia terassilla ja naputtelen viestiä samalla kun katselen kotimaisia uutisia. Että elämän nautintoihin se perintäyhtiöiltä pois oleva raha minkä ansaitsen, menee. Jos perintäyhtiöt veisivät perintänsä oikeuteen ja suostuisivat soviteltuun ratkaisuun, voisin maksaakin velat. Mutta ei joten heidän kirjeensäkin 2-3 vuoden välein menee roskiin avaamattomina.

        Terkkuja vaan 28 asteen lämmöstä. Toinen lomaviikko alkoi tänään.

        Tuo nimim. elämästä nauttija on tyypillinen uo-asiakas, on petetty joukko muita ihmisiä, jätetty laskut ja velat maksamatta, siten saatettu nekin vaikeuksiin, jotka ovat uo-asiakkaaseen joskus luottaneet, ei ne maksamattomat laskut olleet kuitenkaan pelkkää verovelkaa!

        Ulosoton kohteeksi joutuneet ovat yleensä pettäneet heihin luottaneet tahot ja ihmiset joko tyhmyyttään pelitaidon puutteessa, tai petosmielessä. uo-asikkaat ovat syystäkin halveksittua joukkoa, polttoraudalla pitäisi otsaan polttaa UO


    • Tytöntyllerö n. 50 v

      Olet enemmän kuin oikeassa. Olen ollut puoli vuotta tuossa samassa maksukehotus jne helvetissä. Kun et pysty maksamaan niin et voi tehdä maksusopimuksia ja kierre on selvä. Nyt sitten ulosotossa ja kalliiksi tulee, mutta minä sen maksan eikä kukaan muu, ja elämään on tullut edes jonkinlainen rauha. Ei ollut kaukana etten lopettanut koko maanpäällistä elämää.

      Joskus huvitan itseäni ajatuksella, että ainakin ulosottomies on tyytyväinen. Tietääköhän kansa sitä, että niillä on aika tottavie hyvät liksat, peruspalkka ei häävi mutta nämä ulosottomaksut saattavat nostaa vuositulot tosi isoiksi.

      Ei näistä asioista paljon huudella mutta sinä joka olet lähellä samaa kohtaloa, ulosotto ei ole maailman loppu, se voi olla jopa maailman alku.

      Ja aina kannattaa muistuttaa itselleen, että ulosotossa on todennäköisesti kansanedustajia, poliiseja, duunareita, kaupunginjohtajia, jopa ehkä?? ulosoton omaa henkilökuntaa. Kun ei koskaan voi tietää.

      En ole huono ihminen eikä ole kukaan mukaan joka vaan on olosuhteiden pakosta joutunut tähän iloiseen ulosoton asiakkuuteen. Joskus vaan elämässä ei ole vaihtoehtoa. Kuoleminen ei ole vaihtoehto.

      Teemme silti työmme hyvin ja TUSKIN olemme niitä työnpaikan tyyppejä jotka ovat ensimmäisenä arvostelemassa ja haukkumassa muita. Kun tuota näköalaa on vähän enemmän kuin moni arvaisi.

      Sun kirjoitus ystävä oli AIVAN loistava, kaikkea hyvää :)

      • Nöyryytettyaatelinen

        Velkaantua voi aivan sellaisistakin syistä jotka itsestä suureksi osaksi riippumattomia.Sanonnan mukaan:ei passaa lyödä lyötyä!
        Ja kun sitten haluaa aina itse maksaa omalla nimellään olevat velat ja maksut menee palkasta jotka tilitoimistot hoitaa,niin se vielä puuttuu että työpaikan ns.pomo haukkuu ja nöyryyttää työntekijän sanomalla että hänestä on vain vaivaa!!
        Tämä koettu ja työmaa jäi minun eliniän viimeiseksi!Siihen nöyryytykseen en enää lähde!
        Olen sentään tehnyt töitä 40v ja kasvattanut ja kouluttanut lapseni yksin ja velkaantunut alunperin osaksi itseni tyhmyyden ja kiltteyden vuoksi ja toisten häikäilemättömyyden vuoksi.
        Palkkana nöyryytys ja halveksunta.
        Tämä on kotimaamme kulttuuri ja nousukkaita jotka ratsastavat toisten kustannuksella ja nostavat itsensä paremmaksi toisten nöyryyttämäsillä,riittää!
        Mutta....oikea paha saa kyllä joskus palkkansa ja oikeus voittaa.
        Hyvää ja värikästä syksyä kaikille!


    • yuhikläö

      mua hävettää kun tulee käräjäoikeudelta postia postin jakajat varmaan nauraa ja kertoo kaikille varsinkin kun on pieni kunta. kyllä olen tyhmä ja paska ihminen naru kaulaan vaan!!!! ei jaksa enään

      • jkljllllljfj

        Minä käänsin postin Poste Rentanteen. Kahden viikon välein haen postin työmatkalla. Valitsin Poste Restanteksi kaupungin keskustan postin, ei tarvitse edes lähipostissa käydä.


      • sillain

        Mullekkin tulee,mutta ei ole omia ,vaikka nimeni kuoressa lukee.


      • JUOKSUPOJAT

        SIINÄHÄN ONKIN OIKEIN HEKISESTI KASVANEITA!


    • Truth

      Ensinnäkin, jätä nuo "naru kaulaa"-kommentit omaan varjoonsa. Olen myös taloudellisesti rikkonut asiani monistakin syistä ja tekisin toisin jos saisin mahdollisuuden. Teen töitä ja maksan ulosottovelkaani useamman vuoden. Kaikki tulee aikanaan maksettua vaikka aikaa siihen menee. Tilanteen kaaduttua, lopetin maksamisen kuin seinään ja blokkasin perintäpuhelut puhelimestani. Ei ole tarvetta keskustella perintätoimistojen kanssa asioista vaan kaikki suoraan ulosottoon. Sitä kautta kaikki tulee maksettua korkoja myöten. Silti jatkan nyt elämääni, teen töitä ahkerasti ym. Joskus koittaa se aika, kun kaikki tulee maksettua pois, jos vain töitä riitää. Rahaa on halvan auton ylläpitoon ja perusruokaan. Se riittää materiaalisesti. Olen kertonut tilanteestani vain parille erittäin hyvälle ystävälleni. Nyt eletään ja maksetaan velkoja. Olisi mielenkiintoista tutustua muihin kohtalotovereihin, mutta kun kaiken lisäksi olen erakkoluonteinen, tämä tulee hoidettua näinkin. Älä tuhlaa voimiasi näiden keinotekoisten asioiden murehtimiseen. Raha on vain hallintakeino ja vaihdon väline. Älä määritä itseästi sen kautta. Virheitä tehdään ja niistä opitaan. Kaikkea hyvää sinulle, alkuperäinen kirjoittaja.

      • Truth

        ja pahoittelen kirjoitusvirheitäni.. Tämä on ensimmäinen ja viimeinen viestini Suomi24-foorumeille.


      • Elämänohjeita
        Truth kirjoitti:

        ja pahoittelen kirjoitusvirheitäni.. Tämä on ensimmäinen ja viimeinen viestini Suomi24-foorumeille.

        Vai uhoaa nimimerkki " Truth ", että ei aio enää kirjoittaa Suomi24-foorumeille ! Olen ihan saletti, että et malta pysyä täältä pois. Sen ymmärrän itsekin pienyrittäjänä, että, jos yrittäjä menee konkurssiin tänä päivänä, niin se ei ole ihme. Mutta sitä en ymmärrä ollenkaan, jos yksityinen ihminen päästää itsensä ulosottoon! Korkeintaan sen ymmärrän, jos on mennyt takaamaan hyväuskoisuudessaan jonkun lähisukulaisen tai ystävän lainoja ja he sitten jättäneet maksamatta. Siinä on ystävyys todella koetuksella, kun toisten tekemiä velkoja makselet!
        On täyttä tyhmyyttä menettää luottotietonsa hoitamattomien laskujen takia ja sitten maksaa jostain tuotteesta kaksinkertainen hinta tai ulosotto- ym. kulujen kanssa paljon enemmänkin.
        Tällaiset ihmiset, joita tunnen useitakin, ovat rahan käytössään yksinkertaisesti holtittomia. Sitten heitä ovat käyttäneet hyväkseen kaikenlaiset pikavippifirmat ja muut huijarit. Parikin tuttuani ovat ottaneet uutta velkaa, että saisivat vanhat pikavippivelat maksettua ja siinä on kierre valmis. On viimeinen virhe ajatella, että jostain tulla tupsahtaa tukku rahaa, jolla hetkessä voi kuitata kaikki vanhat velat pois. Ei tule edes lottovoittoa ja jos tuleekin, niin muutama euro!
        Moni nykynuori ei ole oppinut säästämään ollenkaan, vaan tottunut elämään velaksi ja se kostautuu aivan varmasti. Tällaiset ihmiset elävät koko elämänsä köyhyysloukussa eivätkä ikinä pääse pois. Ja, sitä paitsi maksavat viimeisen päälle kovan hinnan kaikesta mitä ostavat. Itse olen säästänyt lapsesta asti ja säästän edelleen. Se on pitkäjänteistä hommaa, mutta kannattaa! Pankista esimerkiksi kyselevät sillon tällöin eikö olisi jo auton tai asunnon vaihto ajankohtaista ja tarjoavat lainaa... sitä on jonkin verran nytkin ihan tarkoituksella, koska asuntolainaki korko on vain 1% luokkaa, niin sijoitukseni tuottavat moninkertaisesti tuon määrän. Ja, kun on vakuuksia, niin lainan saanti on varmaa ja korot sitä pienemmät mitä paremmat vakuudet!
        Ymmärrän toki myös sellaisten yksityisten ylivelkaantumisen, jotka ovat sairastuneet ja sitä kautta elämän hallinta on kadonnut, mutta terveiden ihmisten holtitonta rahankäyttöä en jaksa ymmärtää! Olen vakaasti sitä mieltä, että velkarahalla yksityisen ihmisen ei kannata ostaa mitään muuta kuin asunto! Ei edes autoa, koska se on huono sijoitus. Jännä juttu, että autoliikkeetkin ensimmäisenä tarjoavat rahoitusta autokauppaan. Sellaiset ihmiset, jotka joutuvat tekmään autovelkaa ovat enemmän tia vähemmän autokauppiaan armoilla eivätkä juuri saa eds hinnata alennusta.
        Vaihdoin pari vuotta sitten autoa, kun huomasin liikkeesä vähän ajetun uudehkon auton. Hinta oli selvästi tuulilasissa ja heti oli myyjä tarjoamassa rahoitussopimusta! Sanoin, että maksan käteisellä autostasi sen ja sen hinnan. Kovasti olisi ollut ottamassa vanhaa autoani vaihdossa ja tarjosi siitä vain muutaman tuhat euroa. Sanoin, että jätän sen itselle ja uudistin tarjoukseni. Myyjä valitteli, että menisi tappiolla... Valittelin vain asiaa ja tein lähtöä. Myyjä pelasi sen verran pokeria, että katsoi käännynkö ulko-ovelta takaisin, mutta, kun en kääntynyt, juoksi perään ja niin kaupat tehtiin ehdottamallani hinnalla. Tiesin vanhana kettuna, että autoliikkeelle jäi vieläkin katetta kaupasta hieman. Minä taas tienasin pari tonnia ja ennen kaikkea: sain sen auton, jota kuitenkin halusin!
        Edellinen oli esimerkki, mutta ei minulle olisi mitään rahoitussopimustakaan tarjottu, tai en ainakaan olisi saanut, jos olisin ollu tulosotossa ja luottotietoni menneet.
        sääli, että varsinkin niin monet nuoret pilaavat elämänsä pitkäksi aikaa eteenpäin elämällä holtittomasti rahan käytön suhteen.
        " Kantapään kautta " joutuu niin moni oppinsa hakemaan! Aika hullulta kuullostaa muutaman kirjoittajan lausuma kuinka " helppoa nyt on, kun uo hoitaa raha-asiat "... Se on jo selvää asennevammaa, jos noin ajattelee !


      • omakehuhaisee
        Elämänohjeita kirjoitti:

        Vai uhoaa nimimerkki " Truth ", että ei aio enää kirjoittaa Suomi24-foorumeille ! Olen ihan saletti, että et malta pysyä täältä pois. Sen ymmärrän itsekin pienyrittäjänä, että, jos yrittäjä menee konkurssiin tänä päivänä, niin se ei ole ihme. Mutta sitä en ymmärrä ollenkaan, jos yksityinen ihminen päästää itsensä ulosottoon! Korkeintaan sen ymmärrän, jos on mennyt takaamaan hyväuskoisuudessaan jonkun lähisukulaisen tai ystävän lainoja ja he sitten jättäneet maksamatta. Siinä on ystävyys todella koetuksella, kun toisten tekemiä velkoja makselet!
        On täyttä tyhmyyttä menettää luottotietonsa hoitamattomien laskujen takia ja sitten maksaa jostain tuotteesta kaksinkertainen hinta tai ulosotto- ym. kulujen kanssa paljon enemmänkin.
        Tällaiset ihmiset, joita tunnen useitakin, ovat rahan käytössään yksinkertaisesti holtittomia. Sitten heitä ovat käyttäneet hyväkseen kaikenlaiset pikavippifirmat ja muut huijarit. Parikin tuttuani ovat ottaneet uutta velkaa, että saisivat vanhat pikavippivelat maksettua ja siinä on kierre valmis. On viimeinen virhe ajatella, että jostain tulla tupsahtaa tukku rahaa, jolla hetkessä voi kuitata kaikki vanhat velat pois. Ei tule edes lottovoittoa ja jos tuleekin, niin muutama euro!
        Moni nykynuori ei ole oppinut säästämään ollenkaan, vaan tottunut elämään velaksi ja se kostautuu aivan varmasti. Tällaiset ihmiset elävät koko elämänsä köyhyysloukussa eivätkä ikinä pääse pois. Ja, sitä paitsi maksavat viimeisen päälle kovan hinnan kaikesta mitä ostavat. Itse olen säästänyt lapsesta asti ja säästän edelleen. Se on pitkäjänteistä hommaa, mutta kannattaa! Pankista esimerkiksi kyselevät sillon tällöin eikö olisi jo auton tai asunnon vaihto ajankohtaista ja tarjoavat lainaa... sitä on jonkin verran nytkin ihan tarkoituksella, koska asuntolainaki korko on vain 1% luokkaa, niin sijoitukseni tuottavat moninkertaisesti tuon määrän. Ja, kun on vakuuksia, niin lainan saanti on varmaa ja korot sitä pienemmät mitä paremmat vakuudet!
        Ymmärrän toki myös sellaisten yksityisten ylivelkaantumisen, jotka ovat sairastuneet ja sitä kautta elämän hallinta on kadonnut, mutta terveiden ihmisten holtitonta rahankäyttöä en jaksa ymmärtää! Olen vakaasti sitä mieltä, että velkarahalla yksityisen ihmisen ei kannata ostaa mitään muuta kuin asunto! Ei edes autoa, koska se on huono sijoitus. Jännä juttu, että autoliikkeetkin ensimmäisenä tarjoavat rahoitusta autokauppaan. Sellaiset ihmiset, jotka joutuvat tekmään autovelkaa ovat enemmän tia vähemmän autokauppiaan armoilla eivätkä juuri saa eds hinnata alennusta.
        Vaihdoin pari vuotta sitten autoa, kun huomasin liikkeesä vähän ajetun uudehkon auton. Hinta oli selvästi tuulilasissa ja heti oli myyjä tarjoamassa rahoitussopimusta! Sanoin, että maksan käteisellä autostasi sen ja sen hinnan. Kovasti olisi ollut ottamassa vanhaa autoani vaihdossa ja tarjosi siitä vain muutaman tuhat euroa. Sanoin, että jätän sen itselle ja uudistin tarjoukseni. Myyjä valitteli, että menisi tappiolla... Valittelin vain asiaa ja tein lähtöä. Myyjä pelasi sen verran pokeria, että katsoi käännynkö ulko-ovelta takaisin, mutta, kun en kääntynyt, juoksi perään ja niin kaupat tehtiin ehdottamallani hinnalla. Tiesin vanhana kettuna, että autoliikkeelle jäi vieläkin katetta kaupasta hieman. Minä taas tienasin pari tonnia ja ennen kaikkea: sain sen auton, jota kuitenkin halusin!
        Edellinen oli esimerkki, mutta ei minulle olisi mitään rahoitussopimustakaan tarjottu, tai en ainakaan olisi saanut, jos olisin ollu tulosotossa ja luottotietoni menneet.
        sääli, että varsinkin niin monet nuoret pilaavat elämänsä pitkäksi aikaa eteenpäin elämällä holtittomasti rahan käytön suhteen.
        " Kantapään kautta " joutuu niin moni oppinsa hakemaan! Aika hullulta kuullostaa muutaman kirjoittajan lausuma kuinka " helppoa nyt on, kun uo hoitaa raha-asiat "... Se on jo selvää asennevammaa, jos noin ajattelee !

        Oma kehu haisee aina "parempi" ihminen


      • Uupunut
        Elämänohjeita kirjoitti:

        Vai uhoaa nimimerkki " Truth ", että ei aio enää kirjoittaa Suomi24-foorumeille ! Olen ihan saletti, että et malta pysyä täältä pois. Sen ymmärrän itsekin pienyrittäjänä, että, jos yrittäjä menee konkurssiin tänä päivänä, niin se ei ole ihme. Mutta sitä en ymmärrä ollenkaan, jos yksityinen ihminen päästää itsensä ulosottoon! Korkeintaan sen ymmärrän, jos on mennyt takaamaan hyväuskoisuudessaan jonkun lähisukulaisen tai ystävän lainoja ja he sitten jättäneet maksamatta. Siinä on ystävyys todella koetuksella, kun toisten tekemiä velkoja makselet!
        On täyttä tyhmyyttä menettää luottotietonsa hoitamattomien laskujen takia ja sitten maksaa jostain tuotteesta kaksinkertainen hinta tai ulosotto- ym. kulujen kanssa paljon enemmänkin.
        Tällaiset ihmiset, joita tunnen useitakin, ovat rahan käytössään yksinkertaisesti holtittomia. Sitten heitä ovat käyttäneet hyväkseen kaikenlaiset pikavippifirmat ja muut huijarit. Parikin tuttuani ovat ottaneet uutta velkaa, että saisivat vanhat pikavippivelat maksettua ja siinä on kierre valmis. On viimeinen virhe ajatella, että jostain tulla tupsahtaa tukku rahaa, jolla hetkessä voi kuitata kaikki vanhat velat pois. Ei tule edes lottovoittoa ja jos tuleekin, niin muutama euro!
        Moni nykynuori ei ole oppinut säästämään ollenkaan, vaan tottunut elämään velaksi ja se kostautuu aivan varmasti. Tällaiset ihmiset elävät koko elämänsä köyhyysloukussa eivätkä ikinä pääse pois. Ja, sitä paitsi maksavat viimeisen päälle kovan hinnan kaikesta mitä ostavat. Itse olen säästänyt lapsesta asti ja säästän edelleen. Se on pitkäjänteistä hommaa, mutta kannattaa! Pankista esimerkiksi kyselevät sillon tällöin eikö olisi jo auton tai asunnon vaihto ajankohtaista ja tarjoavat lainaa... sitä on jonkin verran nytkin ihan tarkoituksella, koska asuntolainaki korko on vain 1% luokkaa, niin sijoitukseni tuottavat moninkertaisesti tuon määrän. Ja, kun on vakuuksia, niin lainan saanti on varmaa ja korot sitä pienemmät mitä paremmat vakuudet!
        Ymmärrän toki myös sellaisten yksityisten ylivelkaantumisen, jotka ovat sairastuneet ja sitä kautta elämän hallinta on kadonnut, mutta terveiden ihmisten holtitonta rahankäyttöä en jaksa ymmärtää! Olen vakaasti sitä mieltä, että velkarahalla yksityisen ihmisen ei kannata ostaa mitään muuta kuin asunto! Ei edes autoa, koska se on huono sijoitus. Jännä juttu, että autoliikkeetkin ensimmäisenä tarjoavat rahoitusta autokauppaan. Sellaiset ihmiset, jotka joutuvat tekmään autovelkaa ovat enemmän tia vähemmän autokauppiaan armoilla eivätkä juuri saa eds hinnata alennusta.
        Vaihdoin pari vuotta sitten autoa, kun huomasin liikkeesä vähän ajetun uudehkon auton. Hinta oli selvästi tuulilasissa ja heti oli myyjä tarjoamassa rahoitussopimusta! Sanoin, että maksan käteisellä autostasi sen ja sen hinnan. Kovasti olisi ollut ottamassa vanhaa autoani vaihdossa ja tarjosi siitä vain muutaman tuhat euroa. Sanoin, että jätän sen itselle ja uudistin tarjoukseni. Myyjä valitteli, että menisi tappiolla... Valittelin vain asiaa ja tein lähtöä. Myyjä pelasi sen verran pokeria, että katsoi käännynkö ulko-ovelta takaisin, mutta, kun en kääntynyt, juoksi perään ja niin kaupat tehtiin ehdottamallani hinnalla. Tiesin vanhana kettuna, että autoliikkeelle jäi vieläkin katetta kaupasta hieman. Minä taas tienasin pari tonnia ja ennen kaikkea: sain sen auton, jota kuitenkin halusin!
        Edellinen oli esimerkki, mutta ei minulle olisi mitään rahoitussopimustakaan tarjottu, tai en ainakaan olisi saanut, jos olisin ollu tulosotossa ja luottotietoni menneet.
        sääli, että varsinkin niin monet nuoret pilaavat elämänsä pitkäksi aikaa eteenpäin elämällä holtittomasti rahan käytön suhteen.
        " Kantapään kautta " joutuu niin moni oppinsa hakemaan! Aika hullulta kuullostaa muutaman kirjoittajan lausuma kuinka " helppoa nyt on, kun uo hoitaa raha-asiat "... Se on jo selvää asennevammaa, jos noin ajattelee !

        En vaan enää jaksanut sanoa ei omalla kohdallani velkojille, kun huolehdin työnantajan ja aviomieheni rahaliikenteet. Päästin itseni ulosottoon. Se siitä.


      • samaaaa

        Hei,miten voin saada yhteyttä,olen juurikin samassa tilanteessa,töissä käyn ja makselen uottoon velkojani...


    • 18+12

      "olen miettinyt, tai oikeastaan oman kokemuksen kautta joutunut miettimään miksi esimerkiksi ulosottoon tai velkakierteeseen joutuminen hävettää."

      Ehkä se johtuu siitä, että ihminen sisimmässään tietää sen, ettei ole henkisesti täysikasvuinen, kun ei pysty vastaamaan sitoumuksistaan. Ulosotto on kuitenkin monilla ihmisillä rauhoittumisen ja henkisen kasvun aikaa. Virheitään ei ole pakko toistaa koko ikänsä!

      • onoli

        "sisimmässään tietää sen, ettei ole henkisesti täysikasvuinen, kun ei pysty vastaamaan sitoumuksistaan".

        Minä mittaan henkistä täysikasvuisuutta eri mittarilla ja eri asioilla. Häpeän tunne asiassa kuin asiassa osoittaa jo täyskasvuisuuden merkit.


    • Stt

      Ei se täysikasvuisuudesta kerro mitään. Joskus voi tulla tilanne, ettei vaan yksinkertaisesti enää jaksa. Väsähtää vain perinpohjin, voimat loppuvat: on kuolemia lähipiirissä, sairautta jos jonkinlaista ja pitää vuosikaudet olla vahva, kannatella toisia. Tulee päivä, jolloin vahvuus loppuu ja antaa periksi...
      Joka tapauksessa, alkuperäiseen aiheeseen.
      Kyllä se hävettää, olla ulosottoasiakas. Syytä en tiedä. Ajattelen vain, että toivottavasti kukaan ei saa tietää; toivottavasti pomo ei tiedä, toivottavasti työkaverit ei saa tietää, toivottavasti sukulaiset ei saa tietää...
      Itse pidän itseäni toisen luokan kansalaisena, luuserina...

      • 18+12

        Aikuisuuteen kuluu pienen stressin sieto eikä pidä heti ensimmäisen vastoinkäymisen jälkeen olla nappaamassa pameja ja ottamassa pikavippejä shoppailua varten.


      • Never give up

        Huomenia! Heräsin juuri vapaapäivääni ja aattelinpa minäkin "kurjana köyhälistöön kuuluvana velallisena ulosotossa" laittaa vastinetta tähän keskusteluun.
        Perheessämme ollut paljon sairautta ja työttömyyttä yhtä aikaa puolisoilla ja maksuja kertyi kertyi,eikä niistä selvitty. Tällä hetkellä meiltä molemmilta ulosmitataan,mitä voidaan ,minulta reilusti,kun olen työssä,ja mieheltä ansiopäivärahasta,kun hän opiskelee.
        Sillti me emme koe olevamme mitenkään huonompia,kuin muut. Kaikki on oman pään sisällä,minä voisin aivan rohkeesti kirjoittaa tarinani nimelläni vaikka meidän paikallislehteen,niin siinä voisin antaa vertaistukea teille muille,jotka häpeää velallisena oloa. Olemma hyväksyneet tosiasiat ja maksamme nyt 2-3-n vuoden aikana velkamme pois. Pankkilainaa emme saa,sillä luottotiedot ovat tietenkin menneet,mutta kyllä nuo velat lyhenee ja 18.kk kun on peritty,taulukkomaksuja ei tarvitse valtiolle ulosotossa. Tottakai se ottaa välillä hermoon,kun tulee mitätön palkka tai etuus,ja menoja kun on paljon,vaikka kaikki kulut on vedetty minimiin.Turha haaveilla vaatteiden ostosta tai mistään muustakaan materiasta,vanhat huonekalut mutta siistiä on. Positiivinen ajattelu kaiken keskellä on auttanut. Ja mulla on aina ollut pokkaa,en häpeä enää mitään,kun anoppikin joskus kysyy,mistä olen jonkun vaatteen saanut,sanon kirpputorilta parilla eurolla,niin se sanoo,että älä nyt muitten kuullen sano,ei niiden tarvi tietää...mutta olen just sellainen,että tää on mun elämää ja vaikka olen vähävarainen,ei minun arvoani alenna ihmisenä eikä kenenkään muunkaan. Tsemppiä kaikille velkojen kans painiville,että kyllä kaikesta selvitään,niin ja tärkein asia: Siunausta päiväänne...asioilla on tapana järjestyä,mutta ei saa antaa periksi,


    • Vuosia veloissa

      Itse olen oppinut sen, että ei olisi pitänyt olla ylivelkaannuttuani niin ylpeä kysymään apua velkaongelmiini. Häpesin tekemääni velkaa ja virheitäni. Olisi pitänyt olla rohkea ja hakea neuvoa velkaneuvojalta ajoissa, eikä ottaa vielä vain velkaa velan päälle, jotta selviytyisi kuukaudesta toiseen ja asiat eivät vain menisi ulosottoon. Kaikki ne maksusopimukset velkojien kanssa eivät lyhentäneet velkaa vaan jopa kasvattivat sitä, koska korot juoksivat koko ajan pääoman lyhenemättä. Lopulta päätin soittaa ulosottoon, annoin mennä kaikki velkani asuntolainaa lukuunottamatta ulosottoon ja aloin maksamaan sinne. Yhtäkkiä jäin taas ruokaan ja lapsille rahaa, kun maksuvara oli ihan kohtuullinen. Olin tyytyväinen ja laskeskelin, että säännöllisillä tuloillani maksaisin muutamassa vuodessa velat pois. Jo kahden vuoden jälkeen paljastui totuus, velat vain enenivät ulosotossa, koska niitä oli niin paljon, ja kaikista meni korkoa ja ulosottomaksuja. Vielä nytkin, neljättä vuotta uo:ssa ollessani, korot vievät kuukausittaisesta lyhennyksestäni niin paljon, että velkasaldo ei juuri pienene.

      NYT olen sitä mieltä, että vaikka ulosotossa on se hyvä puoli, että jää myös elämiseen rahaa, verrattuna siihen, että yrittää vain sopia perintätoimistojen kanssa loputtomiin ja maksella vähän sinne sun tänne ja elää kituuttaa miten kuten, niin OLISI PITÄNYT mennä velkaneuvojan juttusille jo silloin monta vuotta sitten, ennenkuin antoi asioiden mennä ulosottoon. Ehdottomasti, ihmiset, käykää kysymässä velkaneuvojalta, mitä voisi tehdä. Vapaaehtoinen velkajärjestely voi olla ratkaisu, jotta velat saa maksettua. Itse olen vihdoin päässyt häpeäntunteestani ja otin yhteyttä velkaneuvontaan. Nyt odotan, pääsenkö vapaaehtoiseen velkajärjestelyyn, jolloin velkani tulisivat maksettua muutamassa vuodessa kokonaan pois, viimeistä senttiä myöten. Luulisi olevan velkojienkin etu, kun saisivat vihdoin rahansa pois, muuten joutuisivat odottamaan ainakin kymmenen vuotta. Toivon todella, että se onnistuisi, haluan jo vapaaksi. Tiedän kylläkin, että elämä tulee olemaan tosi tiukkaa, sillä elämiseen jää paljon vähemmän kuin ulosotossa. Mutta joka ikinen kuukausi velat lyhenevät juuri sillä summalla, mitä maksan. Yhtään ei mene enää korkoihin ja muihin kuluihin. Kyllä tähän olis pitänyt älytä ja rohjeta aiemmin alkaa. Jos vapaaehtoinen ei onnistu, haen oikeudesta yksityishenkilön velkajärjestelyä.

      Kannattaa laittaa faktat pöydälle, lopettaa häpeily, hakea apua, kartoittaa asiantuntijan kanssa vaihtoehdot.

      • -epätietoinen-

        Kysyisin sinulta kun kerroit että maksat asuntolainaa. Pystyykö omistusasunnon säilyttämään vaikka velkoja on ulosotossa? Itselläni on vastaava tilanne muiden velkojen suhteen, eli menevät ulosottoon. Hoidan asuntolainan tunnollisesti, vaikka muuten raha-asiat on ihan solussa.
        Minulla on ollut sellainen käsitys että asunto olisi pakko myydä. Olenko väärässä?


      • mek

        Pidä kirjaa mitä maksat ja selvitä velkäpääoma ja kun ole pääoman maksanut niin jätät ne korot maksamatta niin ne unohtuu ajan myötä. -90 luvun laman aikana tehtiin näin moessa tapuksessa eli lyhennetään vain sitä velkaa ja annetaan ne korot kasvaa vain ja kun velkaosuus on maksettu niin siihen se monesti loppuu.


      • Elämänohjeita
        -epätietoinen- kirjoitti:

        Kysyisin sinulta kun kerroit että maksat asuntolainaa. Pystyykö omistusasunnon säilyttämään vaikka velkoja on ulosotossa? Itselläni on vastaava tilanne muiden velkojen suhteen, eli menevät ulosottoon. Hoidan asuntolainan tunnollisesti, vaikka muuten raha-asiat on ihan solussa.
        Minulla on ollut sellainen käsitys että asunto olisi pakko myydä. Olenko väärässä?

        Pakko vastata nimimerkille " -epätietoinen-", että ei ole pankkisi etu sanoa asuntolainaasi ylös, jos kerran pystyt sitä säännöllisesti maksamaan takaisin. Ei, vaikka sinulta menisi luottotiedot. Ei pankkeja juuri liikuta muut velkasi muuta kuin lainaa myönnettäessä. Ne ovat liikelaitoksia ja niin kauan, kun olet hoitanut lainanmaksusi niin ei sinull apitäisi olla mitään hätää asuntosi suhteen. Uutta lainaa et tietenkään pankistasi saa, jos luottotietosi menevät.
        Sanoit aika omituisesti, että muut velkasi menevät ulosottoon... ? Kummallista, jos annat asioiden mennä siihen pisteeseen niin kauan kuin luottotietosi ovat kunnossa. Jos sinulla on asunnostasi vakuuksia jäljellä, niin ota ihmessä sen verran lisälainaa, että selviät muiden velkojesi maksusta, pääset paljon halvemmalla. Jos taas muut velat ovat niin suuria ettet saa pankista niiden määrää rahaa, niin todennäköäisesti et pysty myöhemmin enää asutolainaasikaan maksamaan! Eli: kiireesti pankkiin neuvottelmaan lisälainaa!


      • Vuosia veloissa
        -epätietoinen- kirjoitti:

        Kysyisin sinulta kun kerroit että maksat asuntolainaa. Pystyykö omistusasunnon säilyttämään vaikka velkoja on ulosotossa? Itselläni on vastaava tilanne muiden velkojen suhteen, eli menevät ulosottoon. Hoidan asuntolainan tunnollisesti, vaikka muuten raha-asiat on ihan solussa.
        Minulla on ollut sellainen käsitys että asunto olisi pakko myydä. Olenko väärässä?

        Jos asunto on maksettu, se pitää myydä. Ja josse on iosmpi, kuin tarvitsee olla. Ainakin, jos ei ole lapsia. Mutta ei, jos on lapsia ja on perheen ainoa asunto ja ennenkaikkea kohtuulliset asumismenot lainanlyhennys mukaanlukien. Meillä asuntoa on maksettu vasta vähän, eikä sen myynti auttaisi velkoihini (ja sitä paitsi mieheni omistaa siitä puolet). Lisäksi asumiskulut ovat jopa edullisemmat kuin vuokra-asunnossa.


    • 12+14

      Vaikka viestisi oli muuten asiallinen ja kannustava, näen punaista, kun puhutaan "vapaaehtoisesta velkajärjestelystä", jolla tarkoitetaan ilmeisesti sitä, että velallinen suostuu vapaaehtoisesti siihen, että velkojat pakotetaan antamaan loput velat anteeksi velkajärjestelyajan jälkeen. Ihminen joka pääsee velkajärjestelyyn, saa näin verotonta etua ja muut ihmiset joutuvat ainakin välillisesti kärsimään. Tuosta etuudesta pitäisi maksaa normaalia tuloveroa, vähintäänkin. Ihmiset ovat joka tapauksessa eriarvoisessa asemassa, huonotapaisia lellitään eduilla.

      • anarkisti

        Jos ei lainanantaja vaivaudu tarkistamaan että lainanottanut pystyy maksamaan takaisin, saavat sellaiset pikavippiparonit jäädäkin ilman rahojaan. Itseasiassa, pikavippien vuoksi tulleet velat ja maksuhäiriöt pitäisi mitätöidä.

        Aivan, suomi on eriarvoinen paikka ja pikavippiparonit voisi työntää pohjimmaisiksi ilman mitään oikeuksia.


      • 11+6
        anarkisti kirjoitti:

        Jos ei lainanantaja vaivaudu tarkistamaan että lainanottanut pystyy maksamaan takaisin, saavat sellaiset pikavippiparonit jäädäkin ilman rahojaan. Itseasiassa, pikavippien vuoksi tulleet velat ja maksuhäiriöt pitäisi mitätöidä.

        Aivan, suomi on eriarvoinen paikka ja pikavippiparonit voisi työntää pohjimmaisiksi ilman mitään oikeuksia.

        "Jos ei lainanantaja vaivaudu tarkistamaan että lainanottanut pystyy maksamaan takaisin,"

        Laki ei ennen kesäkuuta 2013 vaatinut luoton myöntäjää tarkistamaan pienissä lainoissa hakijan luottokelpoisuutta - monet pikavippifirmat tarkistivat kuitenkin hakijan luottotiedot Asiakastiedolta.

        Nykyisin lakipykälä kuuluu:

        "Luotonantajan on ennen luottosopimuksen tekemistä arvioitava, kykeneekö kuluttaja täyttämään luottosopimuksen mukaiset velvoitteensa (kuluttajanluottokelpoisuus). Arviointi on tehtävä kuluttajan tuloja ja muita taloudellisia olosuhteita koskevien riittävien tietojen perusteella."


      • Vuosia veloissa

        Olisit lukenut tarkemmin, saan kaikki velkani maksettua sntilleen, eikä yhtään anneta anteeksi. Minulla on tuloja ja tiukka ohjelma tulossa maksuun. Luultavasti saan alle arvoidun ajan KAIKEN MAKSETTUA. Velkojat ovat muuten saaneet minun tapauksessani paljon korkoja ja perintäkuluja minulta ja rikastuneet.


      • 12+14
        anarkisti kirjoitti:

        Jos ei lainanantaja vaivaudu tarkistamaan että lainanottanut pystyy maksamaan takaisin, saavat sellaiset pikavippiparonit jäädäkin ilman rahojaan. Itseasiassa, pikavippien vuoksi tulleet velat ja maksuhäiriöt pitäisi mitätöidä.

        Aivan, suomi on eriarvoinen paikka ja pikavippiparonit voisi työntää pohjimmaisiksi ilman mitään oikeuksia.

        Jos on paljon velkaa ulosotossa, niin kulutkin ovat sen mukaiset. Haloo? Pitäisikö velkojan antaa teille korotonta lainaa ja itkeä ilosta, kun maksu joskus muutaman vuoden kuluttua saapuu. Ulosottotoimikin vaatii omansa. En tiedä paljonko velkoja enää ulosotossa saa itselleen, melko pienen viivästymiskoron ehkä vain. (Mutta saattaa olla totta, että eräät pikavippipuolen perintätoimistot ovat varsinaisia verenimijöitä.)


      • Velallinen kysyy
        Vuosia veloissa kirjoitti:

        Olisit lukenut tarkemmin, saan kaikki velkani maksettua sntilleen, eikä yhtään anneta anteeksi. Minulla on tuloja ja tiukka ohjelma tulossa maksuun. Luultavasti saan alle arvoidun ajan KAIKEN MAKSETTUA. Velkojat ovat muuten saaneet minun tapauksessani paljon korkoja ja perintäkuluja minulta ja rikastuneet.

        Miten toimitaan,kun haluan postini POSTE RESTANTEEN.?


      • 3*34&€*)6
        Velallinen kysyy kirjoitti:

        Miten toimitaan,kun haluan postini POSTE RESTANTEEN.?

        Ottamalla yhteyttä postiin?


      • velaton
        anarkisti kirjoitti:

        Jos ei lainanantaja vaivaudu tarkistamaan että lainanottanut pystyy maksamaan takaisin, saavat sellaiset pikavippiparonit jäädäkin ilman rahojaan. Itseasiassa, pikavippien vuoksi tulleet velat ja maksuhäiriöt pitäisi mitätöidä.

        Aivan, suomi on eriarvoinen paikka ja pikavippiparonit voisi työntää pohjimmaisiksi ilman mitään oikeuksia.

        Jos on kyse viidenkympin pikavipistä, on aika typerää vaatia pikavippifirmaa tutkimaan hakijoiden tiliotteita. Kysehän on PIKAviöeistä.


      • 11+1
        Velallinen kysyy kirjoitti:

        Miten toimitaan,kun haluan postini POSTE RESTANTEEN.?

        Sinun pitäisi tietää Paajasen osoite.


      • Ainas
        Velallinen kysyy kirjoitti:

        Miten toimitaan,kun haluan postini POSTE RESTANTEEN.?

        Netpostin kun otin käyttöön ei mennyt kauaakaan kun uo:n kirjeet siirtyivät tulemaan sinne. Siellä pysyvät tallessa eikä tarvitse pelätä että joku lähipiiristäni niitä näkisi.


      • velkaaaa
        Velallinen kysyy kirjoitti:

        Miten toimitaan,kun haluan postini POSTE RESTANTEEN.?

        Mene Postin nettisivuille. Sieltä löytyy ohjeet muistaakseni jakelun keskeytys tms. kohdalta. Postin siirtäminen Poste Restanteen maksaa muistaakseni noin 50 €/6 kk. Ihan toimiva palvelu.


    • miksi ei

      Mitä isot edellä sitä pienet perässä. Valtion tai kunnan taloudesta päättävät saavat vapaasti epäonnistua ja siitä niiden poliittinen ura vielä nousee. Näin se ylivelkaisen talouden ylläpito on kunniakasta toimintaa vaikka siihen ei olisi varaa.

      Yksityiset ihmiset saavat tästä samasta ylivelkaisen talouden pidostaan ikuisen häpeämerkin. Toki tässä törmätään myös arvostus kysymyksiin, monet arvostavat kovasti velkahuijarien toimintaa ja samalla halveksivat niitä jotka ovat joutuneet ahdingoon ilman omaa syytään.

      Satojen miljoonien eurojen huijaus tuo kunniaa mutta pienen muutaman kympin euron velasta joutuu ikuiseen perintäkierteeseen. Nytkin velkojat ehkä joutuvat antamaan Talvivaaran miljardivelat anteeksi, mutta pienlainan velallinen ei saa koskaan velkojaan anteeksi. Perintätoimisto muistaa aina.

      Tätä se velkatalous on. Koska suomalainen asuntovelallinen saa asuntolainansa (tai edes osan siitä) ANTEEKSI. Miksi anteeksiantoa ei tule niille jotka väärään aikaan ostivat itselleen liian kalliin asunnon lainarahalla?

    • skylord666

      Itsekkin kroonisen sairauden ja masennuksen takia tein 20000€ velkaa kaikkialta ja sitten otin itseäni niskasta ja palasin takaisin töihin vaikka tiesin että seuraavat 2-3 vuotta 1/4 palkasta menee maksuihin ilman itkuja. Kyllähän se välillä aina harmittaa kun työkaverit ja ystävät matkustelevat ja ostelevat kaikkea mutta itse olen tyytyväinen nykyisin vähään. Kunhan on katto pään päällä ja ruokaa jääkaapissa ja terveyttä niin se riittää. 2 vuotta enää niin kaikki on maksettu ja jotain uutta opittu. Aíka menee kuitenkin nopeasti ja suotta katsella taaksepäin. Mutta tästä asiasta puhuminen on kaikkein vaikeinta. edes lähimmät ystävät saati sukulaiset eivät tiedä veloistani eikä tarvitse. Itse olen velkani tehnyt ja itse ne maksan. Velkaneuvoja omassa kaupungissa ei osannut auttaa yhtään.

    • Sini33

      Mikäs häpeä se on,moni nykyaikana on ajautunut
      siihen jamaan,moni kyllälkin oma ajttelemuuttaan,
      elänyt yli varojensa,lähiipiirissäkin on heitä,
      mutta samoina ystävinä ovat silti pysyneet:
      Mikä olen ketään tuomitsemaan.
      heistä moni elää nyt vain käteisellä rahalla,
      se sanelee mitä voi tehdä ja mitä jätettävä "hyllyyn"!
      Itse ostan vain käteisellä,eli säästn ensin ja ostan vasta sitten!
      Nämä ulosotot lisääntyvät vauhdilla ja se pitkä prosessi
      vaikka maksaisikin velkansa,luottotiedot ei palaudu!

      • elinkautisvanki

        Pitäisi olla sellainen laki, että jos AIDOSTI höpeää, saa kaikki velkansa anteeksi. Samanlaisen anteeksiannon pitäisi koskea myös vankeusrangaistuksia.


      • Eteenpäin elämässä
        elinkautisvanki kirjoitti:

        Pitäisi olla sellainen laki, että jos AIDOSTI höpeää, saa kaikki velkansa anteeksi. Samanlaisen anteeksiannon pitäisi koskea myös vankeusrangaistuksia.

        Tuo aito häpeä on vaan niin vaikea todentaa kun kaiken maailman huijareita on
        maailma täynnä. Siksi ehdotankin toista vaihtoehtoa joka auttaa paremmin jat-
        kossa. Tutki rehellisesti ne virheet jotka itse teit ja mitä virheitä muut tekivät va-
        hingossa tai tahallaan. Silloin vältyt tekemästä samoja virheitä uudelleen ja hy-
        väksyt itsesi ilman häpeää.


    • 9+3

      Ainahan velkaantumisen syynä eivät ole omat teot..esm,mikäli joutuu kusetetavaksi,,kuten eräs tapaus oivallisesti osoittaa..siinä lakimihenä esiityvä eteläpohjanmaalainen henkilö huijjasi suuren summan rahaa tekemällä velkoja autettavansa nimiin ja tunki rahat taskuunsa..uhaten ampua miehen mikäli tämä ilmoitaa asian poliisille no mies ilmoitti asian poliisille joka ei tehnyt asialle yhtään mitään..näin mies päätyy maksamaan ulos oton kautta nuo huijarin tekemät velat monin kertaisesti ja aikaa taittaa mennä ainakin kymenen vuotta ja luottoteidot ym mitä asiasta seuraa..kyse on eläkeläisestä joka asia tekee siitä erityisen törkeä..tuo lakimihenä estyyvä henkilö pyrkii poliitiikaan muka auttaakseen kanssa ihmisiä siinäpä vasta varsinainen laupias kyse on henkilöstä joka ei koskaa myönnä yhtään mitää väärrä tehneensä vaan aina syy on jokun toisen no evakko taustaisena tuo selittely on yleinen käytäntö hänellä..

      • mek

        Jos on petoksella tehty velat ja tee rokosilmoituksen niin velkoja ei tartte maksaa jos se tehdään oikein ja oikeuden päätös vaputtaa henkilön.


    • Ulosotto on

      peruskoulun matematiikan preppauskurssi. Siellä opetetaan ja - merkkien tarkoitus. Eli haitaksi uo ei missään tapauksessa ole eikä edes hävettävä tilanne.

    • Entinen vuokraisäntä

      Minulla oli vuokralainen, jonka ajoin ulosottoon. Olisin sopinut eräpäivän siirrosta, jos hän olisi sitä pyytänyt, mutta päinvastoin lakkasi vastaamasta tekstiviesteihini. Sovittiin lopulta, että muuttaa pois, vaan kun ei varsinaisesti muuttanut vaan hylkäsi asunnon.
      Lopulta kun pääsin sisälle, sitä ei oltu siivottu lainkaan, paikkoja oli rikottu ja ruuat jätetty jääkaappiin homehtumaan.

      Koska nainen ei ollut yhteistyöhaluinen, tein käräjäoikeuteen häätö- ja ulosottohakemuksen. Sen seurauksena nainen menetti luottotietonsa ja hänen palkastaan ulosmitataan saataviani. Minusta syöpä tai työttömyys ei ole itseaiheutettua eikä häpeän aihe, mutta itseaiheutettu luottotiedottomuus on. Minun on kovin vaikeaa tuntea sääliä häntä kohtaan.

      • 2€€%&%##€335%%*)-\f

        On selvää, että tuollaista ei voi hyväksyä. Velkaongelmaiset ihmiset ovat kiviriippa, ja heidät pitäisi eliminoida pois työelämästä mahdollisimman nopeasti.


    • Samassa tilanteessa täällä ollaan.Kortitkin otettiin pois käytöstä.Kyllä elämä potkii...

    • Hyvin perii valtio

      Osa jättää tahallaan laskunsa maksamatta.
      Sitten kehutaan etteipä ole mistä voutilla ottaa.
      Itse odotan yhden tyypin kohdalla että sen omaisuus karttuu tai se pääsee töihin niin usutan perinnän sitten heti sen kimppuun.

      • Annamunkaikkikestää

        Onhan siinäkin työtä sitten.....kytätä milloin joku menee töihin tai milloin sillä omaisuutta niin paljon....Entä jos hän onkin viisaampi ja rahaa menee jo tilille mutta muualle ja työtäkin voi tehdä muualla.Voi jättää jopa tämän ihanan suomimaankin:)


    • eymmärtä

      Itse olen vähävarainen. 20v sitten otin ison lainan ja se oli aikaa, kun suomi oli 90-luvun lama. Itse sinnittelin pienellä tulolla lainat jotka olin itse ottanut ja saanut toisia ihmisiä uskomaan siihen, että pärjään. Luovuin jopa uudesta ihmisestä, joka olisi halunut minusta itselleen sen lähimmän kumppanin.....

      lähellä oli ihmisiä jotka ns. kaatuivat.

      Mielestäni on todella häpeällistä, että Suomessa on 365 000 ihimistä joilla on luottotietomerkintä. OK! Hyväksyn osalle sen asian, mutta varmasti tuossa joukossa on pelaajia, jotka ei haluakkaan hoitaa asioitaan. Se vasta on häpeä kun käydään joku velkajärjestely ja 5v maksetaan velkaa ja syödään kynsiä ja sitten vielä pari vuotta pantataan. Valehdellaan toisille, että tästä noustaan.

    • rahaonpaha

      Kaippa se häpeä muodostuu yhteiskunnassa olevista arvoista ja moraalista. Kyllähän ulosottokirje on aina merkki jonkun asian epäonnistumisesta, mutta kuten aloittaja totesi, jokaisella meillä on häpeäpaalunsa. Raha on vain niin ylikorostettu asia yhteiskunnassa, että sen puute aiheuttaa halveksuntaa ja onhan monta esimerkkiä kuinka kulisseja pidetään yllä hirveillä lainoilla jne jotta oltaisiin toisten kanssa samanvertaisia.
      Enemmän pitäisi korostaa elämän muita arvoja ja onnellisuutta. Ja kuinka sen voi saavuttaa ilman lottovoittoakin. Yhteiskunta vaan on kaikinosin niin rahapainotteinen ja painosteinen että tehtävä ei ole helppo. Ihmisen omat raha-asiat eivät periaatteessa kenellekkään kuulu, ja jos ne ei itseä vaivaa niin muista viis. Puhettahan riittää aina, jollei rahasta niin jostakin muusta.

    • KKHS

      Kukaan ei suunnittele ulosottoon joutumista, mutta se useinmiten on seuraus omista suunnitelmista. Toisin sanoen se on epäonnistumista.

      Ei sitä hävetä pitäisi. Se, ja puolustelu ovat turhan yleisiä reaktioita. Siitä pitäisi ottaa opikseen

      • 11+14

        Kyllä se vielä useammin on seurausta suunnitelmien puutteesta. Suunnitelmatalous kunniaan!


    • jamassa

      Miksette ota käyttöön Net-postia,lähes kaikki laskut tulevat sinne.
      Myös ulosoton kirjeet, ainoastaan haate tulee kotiin.

    • konkka

      -90 lamassa perheemme yritys teki konkurssin devalvaatioiden seurauksena. Siinä meni monta työpaikaa ja yritys sekä omaisuus pankille. Toimimme alalla missä töitä riitti laman aikanakin ,silti pankissa ei voinut neuvotella mitään. Tämä tuhansille tuttu tarina. Velkojan ulosottokierre loppui vasta 4 vuotta sitten. Ihmisestä tulee kolmannen luokan kansalainen tällä Suomessa ja leima on aina otsassa.Joku kysyi paljonko paalasit ? se vaan ymmärtää joka tämän kokee kun lanttiakaan ei jäänyt. Häpeä ei häviä.

    • ö- luokkaa

      En häpeä, mutta yhteiskunta on pudottanut ö-luokan kansalaiseksi. Esim. puheliliittymää ei saa kuin prepaidina, asuntoa on vaikea saada ja kun saa pitää siihen tyytyä mitä saa ei esim. sijaintia tms voi valita, nettiliittymään piti maksaa takuumaksua jne.

    • Omppu-27

      Kaikki velat ei aina ole itseaiheutettuja.

      Itselläni on ulosotossa viisinumeroinen summa, ja entinen mieheni huijasi minut ottamaan lainoja itselleen, kun ei palkkojaan itse saanut. Itselleni en ole koskaan mitään kallista ostanut.

      Velkaneuvojasta ei ollut minulle mitään apua, harmia vain, kun uskotteli, ettei mitään voi tehdä. Osaisin nyt neuvoa itseäni paremmin, kun tämä kunnan ns. ammatti-ihminen, joka olisi voinut minun luottotietoni oikeilla neuvoilla pelastaa.

      • 18+12

        Tuota kutsutaan kevytmieliseksi velkaantumiseksi, jos ottaa toiselle lainaa omissa nimissään, mutta ei kykenekään tarvittaessa maksamaan lainaansa takaisin.


    • entinen¨*

      Se tunne, kun sain kirjeen perintätoimistolta. Ajattelin, että postinjakaja tietää. Kun olin soittanut ja sopinut asian perintätoimiston kanssa. Silti vielä tuli yksi kirje. Se tunne, että en halunnut niitä kirjeitä ja olisin halunnut piilottaa ne, mutta en voinut mitään. Ne olivat jo tulleet minun postilaatikkooni. Se tunne..se oli varmaan niin totaalinen häpeän tunne. Mulle riitti se yksi/kaksi kirjettä. Sen jälkeen ei ole tullut.

      • postia pappi jaakopi

        "Se tunne, kun sain kirjeen perintätoimistolta. Ajattelin, että postinjakaja tietää"

        Kuule voin vakuuttaa, että postinjakajaa ei kiinnosta hevon pascaa kenenkään perintäkirjeet sun muut postit. Postinjakajaa kiinnostaa vain tehdä hommansa ja jakaa postit.


      • entinen¨*
        postia pappi jaakopi kirjoitti:

        "Se tunne, kun sain kirjeen perintätoimistolta. Ajattelin, että postinjakaja tietää"

        Kuule voin vakuuttaa, että postinjakajaa ei kiinnosta hevon pascaa kenenkään perintäkirjeet sun muut postit. Postinjakajaa kiinnostaa vain tehdä hommansa ja jakaa postit.

        Ehkä niinkin. Itse olen myös joskus jakanut postia ja kyllä tiesin, mitä jaoin, mutta eipä se minuun vaikuttanut ja eikä myöskään keille jaoin.


      • kusti vaan polkee
        entinen¨* kirjoitti:

        Ehkä niinkin. Itse olen myös joskus jakanut postia ja kyllä tiesin, mitä jaoin, mutta eipä se minuun vaikuttanut ja eikä myöskään keille jaoin.

        Postiljoonit ei kyylää toisten posteja.


    • Hallittu mahalasku

      Onhan täällä näköjään "rikkaitakin" kirjoittajia, joille eläminen ei tuota tuskaa. Nähtävästi paksu tilipussi oikeuttaa arvostelemaan sumeilematta toisia. On vain olemassa muutamia seikkoja ,jolloin esim perheyritys menee helposti perseelleen. Jos esim. yrittäjälle sattuu tapaturma ja joutuu sairaalaan, eikä toinen yrittäjistä ole henkisesti niin kypsä ,että viitsisi maksaa laskut edes lähelläkään eräpäivää, niin yksikin maksuhäiriö merkintä kaataa muutamassa vuodessa kasvussa olevan hyvässä maksuvalmiudessa olevan yrityksen.

      • velaton

        Itse köyhä ja kipeä. Silti maksut maksettu aina eräpäivänä.


    • lavean tien kulkija

      Minulla on veroja ulosotossa ja yrityksile jotain muutamia tonneja. Koska olen tällä hetkellä peruspäivärahalla, tulot n. 700 euroa kuukaudessa, en edes mieti takaisin maksua. Maksan sitten kun pääsen töihin. Jos valtio ja suuryritys jolle olen velkaa menevät noista konkkaan niin menkööt.

    • joskus vapaa

      Itse menetin luottotietoni muutama vuosi sitten, vakavan sairauden tähden. Jouduin olemaan useamman kuukauden teholla. Rahaa riitti asuntolainaan ja asumiskuluihin. Tietyt laskut oli pakko jättää maksamatta. Kun ei ollut rahaa. Sossusta ei saanut avustusta kun oli omistusasunto.Ja kyllä häpeän valtavasti. Nyt maksan uo:hon työkyvyttömyyseläkkeestä.

      • 1+10

        Höpö höpö. Sossu katsoo kuukausituloja ja -menoja sekä säästöjä. Omistusasuntoa ei oteta laskelmassa huomioon.


    • nämä terveiset -

      nyky päättäjille !




      Suomessa on harrastettu harvinaisen TYHMÄÄ poliiikkaa,
      köyhät ihmiset joutuu velkakierteeseen ja lopulta menettävät asunnon ja kaiken,
      SYY ON PUHTAASTI SUOMEN vallassa olevassa POLITIIKASSA;
      köyhät kansalaiset on kynitty entistäki köyhemmäksi,
      koska EU politiikka MENI PÄIN p e r s e t t ä, siinne upposi köyhän kansan rahat,
      kun mijardöörit pelasti omia sijotuksiaan eteläeuroopassa,
      pantiin tavallinen köyhä kansa maksamaan niitten tekemät kaikkien aikojen SUURIN TYHMYYS,
      se tyhmyys oli EURO valuutta,
      tavalisen ihmisen ostovoima katosi suomesta, koska HiNNAT ON NOUSSU PILVIIN ,
      eikä vastaavasti palkat eikä eläkkeet ole noussa samassa tahdissa,
      joten ihmiset velkaantuu liikaa eivätkä pysty maksamaan velkojaan,
      kai muistatte kuinka Katainen ja Urpilainen suuvaahdossa vouhottivat huutamalla huusi ETTEI TULLA veronmaksajien rahapussille, ,
      kuikas on käynykkään,
      tässä sitä kansa elää suuressa kurjuudessa josta ei puhua ääneen,
      EI YKSINKERTASESTI politikot KEHATA tunnustaa TYHMYYTTÄÄN,
      vaan korostetaan muutaman hyvin voivan asemia,
      heh politikot esittää EUROOPAN OMISTAJAA rikasta maata, ei voi kuin nauraa niille,
      vasta sitten kun hoidetaan oman maan asiat kuntoon, NUORILLE TURVALLINEN TULEVAISUUS, ja suhteelisen hyvä hyvinvointi KAIKILLE KÖYHILLE;
      JO rikkaat pärjää entisillä mijoonillaan,
      niistä miljaardeista on syytä jakaa vekaantuneelle köyhälle kansan osalle konnolla rahaa,
      kuten työttömille, nuorille koulutukseen ja VAKITUISEEN työhön oikeus kaikille kansalaisille, sekä ELÄKELÄISILLE palauttaa ostovoima,

      MUISTAKAA ,,,
      KATTOKAA ja KUUNELKAA TARKKAAN PUHEITA KETÄ ÄÄNESTÄTTE SEURAAVISSA VAALEISSA ,,

    • ulosotto EPIDEMIA.

      Ulosotto tilanne on niin monella niin yleinen ilmiö, ettei sitä nykyaikana kukaan enää "häpee". Joka toisella jo.

      Maksuhäiriöistä keskutellaan samaan tyyliin kuin vesirokosta "ai teilläki on nyt se".

      Kukaan ei tosiaankaan vedä narua kaulaan ulosoton takia, täysi toope niin tekee.

      Globaalisen talousahdingon hedelmät tässä vaan korjataan. Työtä vaille jääneet ovat maksumiehiä.

      Eli älkää nyt caatana sentään ottako itseltänne nirriä laman takia.

      • entinen¨*

        Kannattais varmaan kattoa pe 19.9.2014 tulleen inhimillinen tekijä-ohjelma, kolme konkurssia. Miten voittaa epäonnistumisen häpeä ja saada uudet unelmat lentoon?


    • Menestystarina vaill

      Jippii, fantastista, ei mitään hättää, euro on menetystarina vailla vertaa:

      1.9.14 SOK vähentää 110 työntekijää
      1.9.14 Finnair aloittaa lentoemäntien ulkoistukset - kymmeniä irtisanotaan
      2.9.14 Pörssiyhtiö Innofactor kertoi tiistaina, että se aloittaa yhteistoimintaneuvottelut Suomessa.
      2.9.14 Nyt potkuja jakaa viinayhtiö Altia: 120 joutuu lähtemään
      2.9.14 Kauhajoki jatkaa väen vähentämistä ensi vuonna. Vähennystarve ensi vuodelle on 29 henkilötyövuotta
      2.9.14 KSF Media aikoo vähentää 48 työntekijää yt-neuvottelujensa päätteeksi
      2.9.14 Veho aloittaa yt-neuvottelut: yli sata voi joutua lähtemään
      12.9.14 Fiskars aloittaa yt-neuvottelut – Suomessa neuvottelujen piirissä noin 350
      15.9.14 Yle aloittaa yt-neuvottelut - vähennystarve 185 työpaikkaa
      15.9.14 THL aloittaa yt-neuvottelut - 130 vaarassa saada potkut
      15.9.14 ABB aloittaa yt-neuvottelut muuntajayksikössä Vaasassa
      16.9.14 Valtiolla jättimäiset väenvähennykset - jopa 700 ulos
      16.9.14 Sanomalehti Kalevaa julkaiseva Kaleva Oy aloittaa koko henkilöstöään koskevat yt-neuvottelut.
      16.9.14 Starkki ja Puukeskus yhteen kahdeksalla paikkakunnalla – 100 työpaikkaa katoaa
      17.9.14 Nokian Renkaat aloittaa yt-neuvottelut Suomessa - koskee 570 henkeä
      17.9.14 Orivesi aloittaa koko henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut
      18.9.14 Helsingin yliopisto karsii 61 työpaikkaa
      18.9.14 Taas isot yt:t Suomessa: Ericsson vähentää jopa 122
      18.9.14 Pilkington yt-neuvottelee Tampereella ja Ylöjärvellä- Tehtailta saattaa hävitä 70 työpaikkaa
      19.9.14 Särkänniemi aloittaa yt-neuvottelut, yt-neuvottelujen tuloksena vähennetään n. 25 henkilöä.
      20.9.14 Bauhaus aloittaa yt-neuvottelut
      22.9.14 Lannoiteyhtiö Yara aloittaa yt-neuvottelut Harjavallassa - koskee 50 työntekijää
      22.9.14 VR Track aloittaa työnjohtajia koskevat yt-neuvottelut
      25.9.14 Nurminen Logistics aikoo lomauttaa koko Suomen-henkilöstönsä
      25.9.14 It-talo CGI Suomi vähentää jopa 350 ihmistä
      26.9.14 Carea aloittaa yt-neuvottelut – aikoo vähentää sata
      30.9.14 Technotree aloittaa yt-neuvottelut
      30.9.14 Flybe Finland aloittaa yt-neuvottelut - 90 työntekijää
      1.10.14 Tieto aikoo vähentää noin 300 Suomessa
      1.10.14 HKScan irtisanoo yli 50 työntekijää
      1.10.14 Valio aloittaa yt-neuvottelut pääkonttorissa - koskee 100-200:aa henkeä
      1.10.14 KSF Media irtisanoo 19, lisäksi 29 työpaikkaa leikataa henkilöstöjärjestelyin
      1.10.14 Mehiläinen vähentää 17 työntekijää
      2.10.14 Rovio saneeraa, 130:tä uhkaavat potkut Suomessa
      2.10.14 Valtra aloittaa yt:t – jopa 150 saa lähteä

      • 100 000 uutta työpai

        Vielä lisää iltapäivällä:

        2.10.14 Taas yt-pommi Suomesta - Yle: Kenkäfirma aloittaa 500 hengen yt:t
        2.10.14 Ohjelmistoyhtiö Solteq aloittaa YT-neuvottelut
        2.10.14 STUK aloittaa yt:t - potkut noin 30:lle


      • Ei velkoja ...

        Todella murheellista luettavaa !!!


    • ...............

      Vanhemmat tekivät minulle ulosottoon 20k euron summon, ottamalla lainoja ja vippejä yms sellaista nimissäni. Sairasta ihmistä on helppo käyttää hyväksi (kärsin mielenterveysongelmista).

      Täällä jotkut väittää että suurin osa ei halua tehdä velkojen eteen edes mitään?

      Kertokaa mitä voin tehdä kun olen ollut jo 4 vuotta työkyvytön ja 2 itsemurhayritystäkin tuossa välissä, jo hereillä olo tuntuu maratonilta.
      Niin että kertokaa ihmeessä kun olette niin viisaita mitä voin tälläisessä tilanteessa tehdä niiden eteen?

    • syitä riittää

      "varmasti on jokainen parhaansa yrittänyt, miksi se ei riittäisi?"

      Mistä kumpuaa tällainen harhakuvitelma? Ei tasan tarkkaan jokainen yritä parastaan vaan usein rahavaikeuksiin ajaudutaan ihan omaa tyhmyyttään tai välinpitämättömyyttään, esim. sössimällä työelämässä kuten eräs naapuri. Kaikenmaailman peliriippuvuudet, pikavippikierteet jne. kuuluvat myös näihin itseaiheutettuihin. Tällaisten kuuluukin hävetä, jos ylipäätään osaavat. Varsinkin jos ei edes nähdä vaivaa lyhentääkseen velkojaan.
      Eri asia on jos velkoihin on ajauduttu jonkun ulkopuolisen aiheuttamana tai esim. onnettomuuden seurauksena (jonka aiheuttamiseen ei itse ole ollut syyllinen). Tällaiset ovat kuitenkin vähemmistö.

    • NO VINETTO NO

      sanon puolestani menettäneenä kaiken mitä saa menettää Valtioissa, olisi perehdyttävä laskutoimitukseen mitä minulle ja miten, sen mitä itse kukin tekee vilpittömästi ... tunnustan epärehellisyyteni perustella, mitä on suoritettua tai suorittamatonta

    • Rakastan korkoja

      Ei veloista VOI päästä eloon, sitä mukaa mitä maksaa niin tulee myös korkoja, eli maksat korkoja koko ajan

      • abranynyny

        höpsis hönö. velkojaa pääsee juuri karkuun kun ottaa ja suunnistaa vaikka australiaan tai yhdysvaltoihin. 15 v uotta kun ei pistä kirjallisesti nokkaansa härmälään niin velat vanhenee. paremmat työnsaanti tilaisuudet siellä. joten homehdu ylihintaiseen koppiis härmälän perukoilla laskupinon ääressä silppuduunin toivossa. ei enään silloin mua vois vähemmän välittää.


      • strhbrsbrsnsr
        abranynyny kirjoitti:

        höpsis hönö. velkojaa pääsee juuri karkuun kun ottaa ja suunnistaa vaikka australiaan tai yhdysvaltoihin. 15 v uotta kun ei pistä kirjallisesti nokkaansa härmälään niin velat vanhenee. paremmat työnsaanti tilaisuudet siellä. joten homehdu ylihintaiseen koppiis härmälän perukoilla laskupinon ääressä silppuduunin toivossa. ei enään silloin mua vois vähemmän välittää.

        velka veli ottaessa, veljenpoika maksaessa. ja korkoa voi lyödä koron päälle mikälli velottavalta ei mitään saa. vanhenevat velkojen mukana. 15 vuoden päästä tulee katsomaan kuka viellä hengissä härmälässä. nimittäin jos nostalgian kaipuu iskee.


      • synsjjmus
        strhbrsbrsnsr kirjoitti:

        velka veli ottaessa, veljenpoika maksaessa. ja korkoa voi lyödä koron päälle mikälli velottavalta ei mitään saa. vanhenevat velkojen mukana. 15 vuoden päästä tulee katsomaan kuka viellä hengissä härmälässä. nimittäin jos nostalgian kaipuu iskee.

        viimeset 12 vuotta oon maksanut korkoa koron päälle tälle paskavaltiolle ja jopa c kansalaiseksi kirjattuna tulen ottamaan omani takas. sen jälkeen ei mua enään näy näillä lakeuksilla. mikälli pätkis paneskeles, giovanni salasaasta, paco manjanamorjenttes hola, sun muut repii miljardit ja tuhoaa niinkutsutun hyvinvointiyhteiskuntamme kassasta valtiovallan hyvinkatsomana kun perusduunari joutuu funtsimaan huomisen leipää leipäjonossa niin on aika tehdä niinkuin walroossit ja nostaa kytkintä.


      • synsyyyyyyyyrmj
        synsjjmus kirjoitti:

        viimeset 12 vuotta oon maksanut korkoa koron päälle tälle paskavaltiolle ja jopa c kansalaiseksi kirjattuna tulen ottamaan omani takas. sen jälkeen ei mua enään näy näillä lakeuksilla. mikälli pätkis paneskeles, giovanni salasaasta, paco manjanamorjenttes hola, sun muut repii miljardit ja tuhoaa niinkutsutun hyvinvointiyhteiskuntamme kassasta valtiovallan hyvinkatsomana kun perusduunari joutuu funtsimaan huomisen leipää leipäjonossa niin on aika tehdä niinkuin walroossit ja nostaa kytkintä.

        ... mutta omaa tyhmyyttä ja sinisilmäisyyttä en kiellä. silloin 2000 luvun alussa ois pitänyt tehdä niin kuin muut ja ottaa lainat tappiin ja koulutettuani ammattiin hävitä nopsaan muualle kuten silloin oli yleinen tapa opiskelijoilla. nykyisin osa vierailee härmälässä vain pakosta.


    • Rikkaard Leijonako

      Tämä viesti on kaikille vähävaraisille : Älkää hyvät ihmiset maksako perintätoimistoille yhtään laskua. Antakaa mennä ulosottoon. Perintätoimistot elää persaukisten huono-onnisten ihmisten kustannuksella. Ulosottoon kaikki samaan paikkaan ja menetät vain 1/6 tuloista. Kun yrität maksella vuosikaudet joitakin velkoja monelle eri perijälle, maksat velkasi moneen kertaan. Ja kaikki rahat menee eikä velat lyhene. Jokainen taho ottaa omat kulunsa sun muut keksityt kuppausrahat välistä, ja laillisesti. Mitään et mahda. Siksi vouti on halvin sellaisessa elämän tilanteessa. Ilmainen sekään ei ole. Kaikki samaan paikkaan. Ulosoton jälkeen käteen jäävä raha ratkaisee. Ei se paljonko sitä sitten menee. Ne loput jäämät on omaa rahaa, ja siitä maksat vuokrat ja sun muut omat välttämättömät laskut, ettei tule uutta velkaa. Etkä missään nimessa maksa kellekkään velkojalle ylimääräistä jo suoritetun ulosoton lisäksi. Silloin suosit jotain velkojaa toisten kustannuksella ja rikot lakia jos oikein kaivellaan. Älä luule että olisit sitten hyvä ihminen. Älä osta osamaksulla. Odota, malta, säästä ja osta sitten kerralla. Kun haluttu summa on kasassa, huomaat ettet ehkä haluakkaan enää käyttää vaivalla hankittuja säästöjä uuteen 60" plasma internet töllöttimeen. Se vanha 40" LCD on ihan hyvä vielä monta vuotta. Eli voutin jälkeen jäävä raha on sun omaa, omassa hallinnassa olevaa rahaa. Älä ala sössimään uudestaan kun olet sitten joskus tämän tajunnut.

      • Elämä on !!!!

        Kyllä olen tajunnut ja helvetin hyvä kirjoitus.
        Kiitos sinulle !!!!


    • azelllllll

      Rikosperusteiset velat vanhenevat 20 vuodessa, mutta ulosotto ja perintä on siitä kiero systeemi tänä päivänäkin, että ulosoton kuoleentumisaika lähtee siitä hetkestä, kun velka on saanut lainvoiman ulosottojärjestyksessä. Tämä tarkoittaa sitä, jota monet perintäfirmat tekevät, että ne lähettävät maksumuistutuksia veloista, mutta eivät hae niille tuomiota käräjäoikeudesta. Tällöin velka ei vanhene periaatteessa koskaan, mutta sitä ei voida myöskään periä. Periaatteessa näin siis perintäyhtiö voi kitkuttaa velkaa vaikka 5 vuotta maksumuistutusten varassa, ja sen jälkeen hakea sille oikeudesta ulosottoa.

      Ulosoton korko on (viimeksi katsoin) 11.5%. Ulosotolta suojassa ovat kaikki sosiaalietuudet, eivät kuitenkaan ansiosidonnainen päiväraha. Mitään ns. arvo-omaisuutta tai käteistä rahaa ei ulosottotapauksella voi olla, 3500 euron arvoisen auton voi kuitenkin omistaa. Sosiaalietuuksistakaan ei voi ulosotossa virallisesti säästää, vaikka tämä on vastoin etuuslainsäädäntöä, jossa aiemmin myönnetty etuus ei voi olla uuden etuuden myöntämisen este.


      Ulosottoon voi joutua mistä tahansa velasta, mutta olennaisempaa on ehdottomasti ulosoton kesto ja maksuehdot. Ulosotto on tällä hetkellä monilta osin rangaistusluontoinen toimenpide, sillä jo muutaman kymmenen tuhannen velka on niin suuri, ettei pienituloinen pysty maksamaan sitä joko ollenkaan tai sen lyhennysaika on yhtä pitkä tai pidempi kuin velan vanhenemisaika, 15 vuotta. Maksuhäiriömerkintä rajaa myös ulos useimmista palveluista ja myös asunnon saanti ilman takaajia vaikeutuu olennaisesti. Ulosottoon voi joutua klassiseen tapaan työttömäksi joutunut velkaduunari tai entinen yrittäjä.

      Keskeisin seikka on siis ulosoton vaikutus. Se passivoi monissa tapauksissa yhteiskunnan tuille, ja sanomalla ulosotossa oleville "oma vika ois pitän miettii" pyyhkäisee samalla n. 200 000 ihmisen asiat maton alle ja aiheuttaa n. 200 miljoonan euron kuukausivauhdilla kustannuksia yhteiskunnalle. Suurempia ulosottovelkoja ei edes yritetä maksaa takaisin, vaan tällaiset ihmiset jäävät makaamaan työttömiksi ja syrjäytyvät, tai käyvät tekemään esim. pimeitä töitä tai rikoksia saadakseen sivutuloja.

      1000 euron verovapaan tulon hyötyjä en juuri näe. Toki sillä olisi mahdollista työllistää alipalkattua osa-aikaista työvoimaa, mutta kun saman saa tekemättä mitään - ja 1000 euron palkalla ei tässä maassa todellakaan elä(maksaa asunnon ja ruoat, muttei mitään muuta, esim. työmatkoista ei puhettakaan), niin kannustinta ei ole.

    • "Kenellä on syöpä, kuka on ajanut kännissä, kuka on uo:ssa, kuka on joskus lyönyt toista, kuka on tullut lyödyksi.. "

      Itse en luojankiitos ole koskaan ollut ulosotossa eikä minulla ole maksuhäiriömerkintöjä. Kukaan ei myöskään ole joutunut takaamaan minulle mitään. Ymmärrän, että ihmiset voivat joutua ahtaalle...eri tavoin eikä varsinkaan nuoria saa leimata kokemuksen puutteessa tehdyistä hölmöilyistä.

      Sitä vain en ymmärrä, millä tavoin syöpä on hävettävä asia? Jos ihminen on elänyt terveesti juomatta, polttamatta ja rellestämättä muutenkaan, niin miksi hänen tulisi hävetä SYÖPÄÄ, joka on tullut työaltistuksesta ja/tai perinnöllisen heikkouden vuoksi?

      Itselläni ei ole syöpää, mutta tiedän ihmisiä, joilla on, vaikka he eivät ole TUPAKOINEET, RYYPÄNNEET, SYÖNEET ERITYISEN EPÄTERVEELLISESTI tai näytä muutoinkaan elämäntavoillaan hankkineen syöpää? Miksi siis viimeksi mainittujen pitäisi hävetä sairauttaan?

      Itselläni

    • maksakaa veroja

      no ei koske minua kun oon korvauksilla enkä mene töihin ,mutta veronmaksajille on luvassa muhkeat veronkorotukse Talvivaaran siivous 1 mildj työmiehille asuntojen teko 1 miljr ei jaksa enää kirjoittaa lähden ennemin kaljalle kun tuli eilen soskurahat

    • Vapaako?

      Mitä tekisit, jos et pelkäisi? Näyttäisitkö haavoittuneena kyyneleesi? Avautuisitko veloistasi ja pikalainoistasi, vääränlaisista fantasioistasi?

    • jgjfkkf

      Itsellä uo meni kun sairastuin vakavasti ja olin niin huonossa kunnossa etten kyennyt hoitamaan asioitani(ja ketään ei ollut auttamassa). Sinne pamahti jootain 5 000e. Oli hirveä stressi ja häpeä. Mutta aika pian huomasin että mun maailma ei muuttunut mitenkään. Vuokra asunnon olen saanut ja kännykkä ja netti on prepaidejä.

      Tietenkin se asia muuttui että stressi hävisi kaiken sen laskujen tuskailun ja itkun ja epätoivon jälkeen. Nyt olen työkyvyttömyyseläkkeellä (vaikka 30 v) ja töihin en tule pääsemään enää. Sairaus sen verran paha(ja pahenee vanhetessa). Työraa ei ehtinyt kertyä paljon (14-vuotiaasta asti. Ikävä kyllä eläke alko kertymään vasta 23-vuotiaana..sillon siis)joten takuueläkkeen suurusella summalla elelen. Jos haluaa jotain hyvää hakea niin eipä tarvi maksaa uo:lle koskaan takaisin.

      Toisaalta maksaisin mielelläni jos se tarkottaisi sitä että saisin olla töissä ja terve ja erää normaalia elämää:(,

    • mä vaan

      Kohta maksanut melkoset ulosotot pois ja vuoden päästä on viimeiset maksuerät perintätoimistolle.
      Minkä taakseen jättää sen edestään löytää. Elin monta vuotta tyylillä - menkööt ulosottoon. Kunnes tulin järkiini ja otin vastuun asioistani. Ja huh,uo:t maksettu vielä tänä vuonna pois :)! Ja ylpee siitä. Ei ole enään lusmu laskujen kiertelijä vaan otan vastuun omista laskuistani ja hoidan ne! Suosittelen samaa. Maksa pian pois ja älä enään ikinä ajaudu takasin samaan.

      • dzgnzzx

        juu. helpommin sanottu kuin tehty. se on tässä savikukkojen laskutuslandiassa niin helppo ajautua takas samaan paskaan. se on liian usein nähty. kun koko systeemi perustuu yleiseen ahneuteen ja jatkuvaan epävarmuuteen tulevasta " työ, terveys, elinolot " niin en yhtään ihmettele että porukka syrjäytyy, passivoituu, radikalisoituu niin kohta ollaan kusessa kaikessa. kun käyt ja muilutat mummon hengiltä automaatin edessä niin saat 12 vuotta josta istut 6. kun joudut velkakierteeseen työttömyyden, yrittämisen, parisuhteen loppumisen sun muun takia niin siinä olet lopun elämääs kusessa. mutta joo kaikki perintätoimistot pitäis kieltää lailla ja kaikki ulosoton kautta. kova kuri mutta lopulta inhimillinen vaikka ei uskois.


      • rsyrjzrmnz
        dzgnzzx kirjoitti:

        juu. helpommin sanottu kuin tehty. se on tässä savikukkojen laskutuslandiassa niin helppo ajautua takas samaan paskaan. se on liian usein nähty. kun koko systeemi perustuu yleiseen ahneuteen ja jatkuvaan epävarmuuteen tulevasta " työ, terveys, elinolot " niin en yhtään ihmettele että porukka syrjäytyy, passivoituu, radikalisoituu niin kohta ollaan kusessa kaikessa. kun käyt ja muilutat mummon hengiltä automaatin edessä niin saat 12 vuotta josta istut 6. kun joudut velkakierteeseen työttömyyden, yrittämisen, parisuhteen loppumisen sun muun takia niin siinä olet lopun elämääs kusessa. mutta joo kaikki perintätoimistot pitäis kieltää lailla ja kaikki ulosoton kautta. kova kuri mutta lopulta inhimillinen vaikka ei uskois.

        suomalainen selviytyjän talousoppi.

        n.1 mikälli toiselle työsuhteessa niin älä luota pätkääkään työnantajaasi, työkavereihisi, mihinkään työpaikallas. tee työs ja mene himaas lepäämään. missään tapauksessa älä osallistu mihinkään työpaikan työkarkeloihin
        " kyttäysristeilyt, pikkujoulut"

        n2. mikälli työnantaja niin älä luota kehenkään työpaikallas. älä vastaa tuntemattomiin puheluihi koska siellä aina joku joka haluaa myydä omaa roskaansa sulle. työpäivän päätteeks mene kotiin lepäämään.

        mikälli tarvii juoda tai tupakoida niin kaikki virosta. älä suosi suomalaisia kapakoita. osta pöperöt lidl. istä ja pidä tarkkaa kirjaa mitä ostat.

        älä yhdy suominaiseen. keskiverto parisuhde kestää noin 6 vuotta ja sulle jää huoltajuuskiistat ja ruokot sekä omakotitalovelka omalle kontolles.

        mikälli selviät näitä oppeja hyväksikäyttäen järjissäs noin 10 vuotta niin sulle on kertynyt jo tarpeeks massia jotta voit aloittaa uuden elämän muuallakin kuin tässä tulevassa pohjolan kehitysmaassa. mikälli jo massia niin kiireesti veke täältä.


      • 18+6

        "Kunnes tulin järkiini ja otin vastuun asioistani."

        Ensimmäinen viesti tässä ketjussa, jossa sanotaan velallisellakin olevan vastuuta.


      • Huippu.
        rsyrjzrmnz kirjoitti:

        suomalainen selviytyjän talousoppi.

        n.1 mikälli toiselle työsuhteessa niin älä luota pätkääkään työnantajaasi, työkavereihisi, mihinkään työpaikallas. tee työs ja mene himaas lepäämään. missään tapauksessa älä osallistu mihinkään työpaikan työkarkeloihin
        " kyttäysristeilyt, pikkujoulut"

        n2. mikälli työnantaja niin älä luota kehenkään työpaikallas. älä vastaa tuntemattomiin puheluihi koska siellä aina joku joka haluaa myydä omaa roskaansa sulle. työpäivän päätteeks mene kotiin lepäämään.

        mikälli tarvii juoda tai tupakoida niin kaikki virosta. älä suosi suomalaisia kapakoita. osta pöperöt lidl. istä ja pidä tarkkaa kirjaa mitä ostat.

        älä yhdy suominaiseen. keskiverto parisuhde kestää noin 6 vuotta ja sulle jää huoltajuuskiistat ja ruokot sekä omakotitalovelka omalle kontolles.

        mikälli selviät näitä oppeja hyväksikäyttäen järjissäs noin 10 vuotta niin sulle on kertynyt jo tarpeeks massia jotta voit aloittaa uuden elämän muuallakin kuin tässä tulevassa pohjolan kehitysmaassa. mikälli jo massia niin kiireesti veke täältä.

        Näin kannattaa toimia.


    • sannasomemore

      Niimpä. Itse olin 6 vuotta vakityössä ja sain jopa ylennyksen. Kuitenkaan työ ei pidemmän päälle tuntunut enään samalta (lue ammatti) ja halusin kipeästi päästä tekemään jotain ihan muuta. Asiaan vaikutti tietenkin työmatkat junalla ja kotona keskenään aikaa viettävät lemmikit.(2-vuorotyö) Sitten asiat luisui omalla tavallaan eteenpäin ja olinkin äitini kanssa perustamassa omaa yritystä.Nyt vuoden yrittäjänä toimineena olen edelleen iloinen siitä, että lähdin tähän hommaan vaikka suoraan sanottuna tämä onkin yhtä paskassa tarpomista ollutkin :D Sossusta vinkua joka kk rahaa elämiseen ja tällä hetkellä ulosotossa on suurinpiirtein kaikki. Kun et pystykkään maksamaan, niin minkäs teet. Elämä muuttuu,tilanteet muuttu. Ensin on rahaa ja rahaa tulee ja hetken päästä rahaa ei olekkaan eikä sitä tulekkaan. Noh, elämä on!

    • ijimjgdlggk

      Yhteiskunnassa paheksutaan vaistomaisesti yhteiskuntaa vahingoittavia ilmiöitä. Tottakai laksujen maksamatta jättämiseen suhtaudutaan yleensä negatiivisesti, muutenhan kaikki jättäisivät ne maksamatta, helpompaahan se on kuin niiden maksaminen. Jos itse olisit yrittäjä ja elantosi riippuisi täysin siitä, että asiakkaat maksavat laskunsa, kuinka kauan jaksaisit ymmärtää niitä, jotka eivät maksa?

      Todettakoon vielä, että olen itse pitkäaikaistyötön, jolta ei ole yksikään lasku jäänyt maksamatta.

    • .....

      Totuus nyt vain on se, että te, joilla on merkintä luottotiedoissa ja velat ulosotossa, olette B-luokan kansalaisia. Jokainen normaali, vastuunsa tunteva aikuinen osaa hoitaa raha-asiansa siten, että ei tule maksuhäiriömerkintöjä tai ulosottomiehet "kolkuttelemaan ovelle".

      Ja turha selittää, että minkäs sille mahtaa, joskus siihen tilanteeseen vain ajautuu, kun ei ole rahaa jne. muuta p-askaa. Jos välittömästi ja hyvissä ajoin sopii maksuasioista eri tahojen kanssa ja ottaa yhteyttä velkaneuvojaan, voi välttyä tuollaisilta ikäviltä merkinnöiltä.

      Itse olette itsenne k-useen laittaneet. Sitä on ihan turha selitellä.

      • .....

        Pieleen meni.

        En ole ikinä rahoittanut elämääni minkään luoton avulla. Koskaan en ole ottanut pikavippejä tai kulutusluottoja, en edes opintolainaa. Tein opintojen ohella töitä, niin lainaa ei tarvinnut ottaa. En ole koskaan ostanut osamaksulla tai velaksi, en edes omista luottokorttia.

        Asuntolaina minulla kyllä on. On ollut jo n. 5 vuotta, ja koskaan en ole jättänyt maksamatta yhtään erää, tai saanut pankilta noottia. Se ei tarkoita sitä, etteikö minulla koskaan olisi ollut taloudellisesti tiukkaa. On kyllä ollut, mutta minäpä olenkin aina sellaisessa tilanteessa ottanut puhelimen pieneen kätöseeni ja soittanut pankkiin. En siis ole jättänyt vain maksamatta, tai tunkenut laskuja pöytälaatikkoon "poissa silmistä, poissa mielestä"-asenteella. Sillä niinhän se yleensä on mennyt, jos jotain on perinnässä tai ulosotossa. Laskuista tulee kyllä aina ensin 1 tai 2 muistutusta, ennenkuin menee perintään. Aina annetaan mahdollisuus järjestää maksu toisella tavoin. Kuinka tyhmä voi ihminen olla, ettei välitä vaan tunkee sen laskun ja muistutukset pöytälaatikkoon ja antaa vain olla?

        Olen mielestäsi siis ö-luokan kansalainen, koska minulla ei ole maksuhäiriömerkintöjä. Mitähän se kertoo sinusta?


    • Saatavat on saatava

      Ei sitä käräjäoikeuden ja ulosottomiehen postia kannata hävetä, sitä tulee minullekkin vaikka olen koko elämäni ollut velaton ja hyvissä varoissa.Postia tulee sillä olen velkoja.

    • Näin se menee

      Ei se ole mikään häpeä. Uov vain tiedottaa työnantajasi palkkalaskentaan tai eläkeyhtiöön tietosi, joissa tiedot näppäillään maksujärjestelmään joka hoitaa koko homman. Ihmiset tuskin kohtaavat kasvotusten koskaan, vain paperitulosteet kertovat tapahtumista. Ammatti-ihmiset siis hoitavat asiat kuntoon ilman tunteita. Älä häpeä!

    • "Laina-täti"

      Kukaan ei joudu ulosotto-kierteeseen kunhan muistaa ettei elä yli varojensa ! Jos ei ole varaa tänään ostaa sitä " mitä -kaikilla-muillakin -on", niin sitten säästetään että jonain päivänä on myös siellä suksnvarressa muutakin kuin maksamattomia laskuja.
      Olen itse taannoin , sinisilmäisyyttäni , mennyt takaajaksi kaverini lainalle. Vanhaan mummonmarkka aikaan yli 35 000 markkaa. Kaveripa jätti lainan maksamatta ja se perittiin tietysti minulta , korkoineen ja ulosottokuluineen. Tiedän siis mitä " kaurapuurolla ja kynsien pureskelulla " eläminen on.
      Kokemuksesta kuitenkin oppineena en juurikaan käytä luottokorttiani . Maksan mieluiten käteisellä tai luotottomalla pankkikortilla. Näin olen kokoajan tasantarkkaan tietoinen minkäverran minulla on käyttövaroja.
      Ja säästöönkin olen saanut kohtuu summan euroja, Nykyään syön ja pukeudun hyvin ja on varaa tehdä parikin ulkomaan matkaa vuodessa .

    • helloureij

      Ihmiset häpeää monia asioita. En ihmettele jos hävettää jos on omaa typeryyttään tyrinyt omat raha-asiansa. Monet häpeää niin paljon pienempiäkin asioita.
      Toki onhan niitä monenlaisia tarinoita. toisille kuitenkin velkaantuminen ei ole tullut turhasta shoppailusta. Minusta tärkeintä on oppia virheisttään.

    • onnellinen minä

      Itsellä meni luottotiedot kun luotin liikaa läheiseen, uskoin hänen vakuutteluihinsa enkä ottanut itse selvää asioista. Ulosottomiehen kirjeen jälkeen "putosin" ja maksoin kaiken jottei mennyt työpaikan tietoon. Oli tosi nöyryyttävää kun luottokortit suljettiin, eikä pankkikorttikaan toiminut. Visa electronin onneksi sain. Kaikki laskuni olin aina hoitanut ajallaan kuitenkin. Kun merkinnästä oli 2 vuotta, huomasin jostakin että merkintä poistuu 2 vuodessa jos laittaa kuitin maksusta menemään. Pikapikaa sen sitten laitoinkin ja merkintä poistui samana päivänä. Kyllä oli kuulkaa hienoa käydä katsomassa omat tietonsa kun ei ollut luottohäiriömerkintää.

      Luottokortteja en enää hae eikä niitä tarvitse minulle tyrkyttääkään koska itse sulkivat tilit merkinnän vuoksi vaikka kaikki kuukausierät olin tunnollisesti maksanut. tiukkaa tietysti on ollut maksaa luottokorttimaksuja mahdollisimman paljon että saan ne pois hoidettua mutta nyt on mieli hyvä!

    • Spekuloin

      Aloittajan kysymykseen oma vastaukseni: Kaikki eivät joudu ulosottoon, eikä edes suurin osa. Häpeä johtuu varmaan siitä, kun vertaa omaa tilannettaan niiden muiden tilanteeseen, jotka eivät ole ulosotossa. Ovat ilmeisesti tehneet jotain oikein tai sitten välttäneet joitain virheitä, ja sehän hävettää aikuista ihmistä, kun itsestään ei ole kyennyt pitämään huolta ilman muiden apua. Siis vaikka syy ulosottoon olisi hyvinkin monimutkainen.

    • Ari & Pena

      Kukaan ei koskaan ajattele, että tänä jouluna tarlvi yllättää minut ja ajan peltikolarin. Silti jotkut joutuvat peltikolariin. Kukaan tuskin ajattelee, että minä joudun joskus ulosottoon. Silti (ilmeisesti) aika monet joutuvat. Peltikolarin ajanut 55v huippukuski Pena pystyy vierittämään syyn peltikolarista "toivottomaan säähän", vastaantulijan onnettomiin slikseihin tai oikeasti ihan mihin vain kunhan ei Pelaan itseensä vaikka syy selvästi olisi omassa ajovirheessä. Ulosottoa harvemmin pystyy selittämään mitenkään vaikka monella tarinat ihan oikeasti ovat ainakin osin itsestä riippumattomia "onnettomuuksia". Tässä tapauksessa Pena kantaa virheestään suhteessa huomattavasti pienemmän vastuun kuin opintolainansa ulosottoon päästänyt kaksi vuotta työelämässä ollut Ari, joka jäikin kahden vuoden päästä työttömäksi.

    Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5098
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1016
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      918
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe