Kiltti perfektionistityttö

Kilttimie

Gradun kanssa painiessa tajuan kuinka - vaikka olen kamppaillut sitä vastaan - perfektionistin luonne puskee esiin. Olen kiltti tyttö, joka ei saa epäonnistua. Enkä edes tiedä ketä koitan miellyttää - itseäni, perhettäni, kaikkia? Kuinka oppia armollisuutta itseään kohtaan? Onko muita kilttejä (lähes) täydellisyyden tavoittelijoita? Miksi itseltään vaatii enemmän kuin keltään muulta?

21

324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyn vaan

      Miten tämä liittyy lesbouteen?

      • feedback

        Ai ei liity. Oppia olemaan itselleen armollinen ja olemaan miellyttämättä muita.


      • asiakaspalaute
        feedback kirjoitti:

        Ai ei liity. Oppia olemaan itselleen armollinen ja olemaan miellyttämättä muita.

        Kysyin vaan, että miten tuo asia liittyy lesbouteen. Siis liittyykö tämä perfektionismi jotenkin seksuaalisuuteen? Onko se jotenkin lesboudesta riippuvaista se täydellisyyden tavoittelu? Vai onko joku tuntemasi lesbo jotenkin perfektionisti?


      • 16117
        asiakaspalaute kirjoitti:

        Kysyin vaan, että miten tuo asia liittyy lesbouteen. Siis liittyykö tämä perfektionismi jotenkin seksuaalisuuteen? Onko se jotenkin lesboudesta riippuvaista se täydellisyyden tavoittelu? Vai onko joku tuntemasi lesbo jotenkin perfektionisti?

        Vaikkapa näin: mä ainakin aikanaan kompensoin seksuaalista suuntautumistani johtuvaa huonommuden ja arvottomuuden tunnetta olemalla perfektionisti. Ympäristön asenteiden takia tuntu, että en oo hyvä, riittävä ja oikeanlainen omana itsenäni -ainakaan seksuaalisuuden osalta. Siksi piti olla täydellinen kaikessa muussa.

        Must on ihan ookoo ja kivakin, et täällä keskustellaan muustakin kuin lesbojen lesbojutuista, kunhan keskustelu on asiallista.


    • väärä palsta

      Tee uusi aloitus oikealle palstalle. Tämä aihe kun ei liity mitenkään lesboihin.. ei vaikka olisit lesbo itse. Koska tää ei liity lesbouteen. Toivottavasti saat kuitenki neuvoja ja apua ongelmaasi :)

    • <50

      Tämä aloitus ja siihen annetut vastaukset antavat selkeän kuvan tämän palstan tasosta.

      Eli, koska me olemme lesboja, niitä pikkupoikia lukuunottamatta, jotka tänne välillä eksyvät, emme voi täällä keskustella, kuin pääasiassa seuraavista aiheista:

      - kuinka usein lesbo pesee värkkinsä
      - haluan nyt ja heti lesbon tänne halimaan, naimaan, jotain kuitenkin lesboiluun liittyvää tai
      - tulin kaapista, miten tulin kaapista, menenkö kaappiin takaisin, jos en olekaan lesbo.

      Eli nuori nainen, joka opiskelee tosissaan ja analysoi itseään syvemmin saa neuvoksi mennä hoitoon tai ylipäätään täältä pois.

      Joo joo, eihän lesbo voi miettiä tuollaisia opiskeluasioita, sen pitää miettiä vain "sitä" . Se siitä suvaitsevaisuudesta muita kohtaan.

      Kaikki tyylillään. Intoa opiskeluihin kaikille tasapuolisesti!

      • 8➕ 16

        No joo, mut tommoset ongelmat on yleensä samanlaisia suuntautumisesta riippumatta. Ehkä vertaistukea sais paremmin joltain toiselta palstalta. Kyllä mulle olis ok, et tää palsta pyhitettäs vain lesboilulle :)


    • 9+3

      Mulla perfektionismi on hellittänyt sitä mukaa, kun olen uskaltanut olla sitä mitä olen. Liittyy siis hyvinkin lesbouteen. Täydellisyydentavoittelu, kiltteys, tahdottomuus, anoreksia jne. on kaikki olleet huomion viemistä pois todellisen minän kohtaamisesta. Olen pelännyt, että mut hylätään lesbouteni takia ja siksi olen pyrkinyt olemaan täydellisen hyvä ihminen. Lopulta olen onnistunut vapautumaan henkisestä ansasta ja voin sanoa, että elämä on ihan eri näköistä nyt, epätäydellisenä mutta silti hyvänä ihmisenä. Ne, jotka hylkäsivät, saivat mennäkin.

      • yksinkertaista

        Entä jos on luonnostaan vaan kunnianhimoinen tai haluaa olla hyvä sellaisissa asioissa, mistä itse pitää?


      • Lalalaa

        Samaistun kirjoitukseesi täysin! Ihan kuin itse olisin kirjoittanut. Olen samalla tavalla yrittänyt olla täydellinen kaikessa, ettei todellinen minäni tulisi näkyviin ja etten joutuisi kärsimään siitä, että olen kuin olenkin lesbo ja kuulun vähemmistöön, jota kaikki eivät lähipiirissäni hyväksy ja hyväksyvätkään eivät aina voi ymmärtää. Vaatii rohkeutta seisoa omilla jaloilla epätäydellisenä ja itsenään. Sitten opin, että tärkein arvo on olla rehellinen itselle ja sitä, kuka olen ei määrittele saavutukseni, vaan itseni ydin on persoonassani ja siinä, miten rakastan ihmisiä ympärillä. Armollisuus on hienoa asia oppia ja tuo keveyttä elämään.


      • ...
        Lalalaa kirjoitti:

        Samaistun kirjoitukseesi täysin! Ihan kuin itse olisin kirjoittanut. Olen samalla tavalla yrittänyt olla täydellinen kaikessa, ettei todellinen minäni tulisi näkyviin ja etten joutuisi kärsimään siitä, että olen kuin olenkin lesbo ja kuulun vähemmistöön, jota kaikki eivät lähipiirissäni hyväksy ja hyväksyvätkään eivät aina voi ymmärtää. Vaatii rohkeutta seisoa omilla jaloilla epätäydellisenä ja itsenään. Sitten opin, että tärkein arvo on olla rehellinen itselle ja sitä, kuka olen ei määrittele saavutukseni, vaan itseni ydin on persoonassani ja siinä, miten rakastan ihmisiä ympärillä. Armollisuus on hienoa asia oppia ja tuo keveyttä elämään.

        Työpaikkani on konservatiivinen, ja tietyllä tavalla koen, että minun pitää lunastaa paikkani ammatillisesti, ettei asemani siellä kärsisi, jos lesbouteni joskus tulisi yleiseen tietoon. Kun on suvussakin ollut jonkinlainen musta lammas, on ollut näyttämisen halua. Minusta oli niin epäreilua saada perheessä tosi kylmää kohtelua lesbouteni vuoksi, kun en sille asialle edes mitään itse voinut. Kun on koko ajan vähän ulkopuolinen olo, ei voi tyytyä olemaan itseensä tyytyväinen sellaisena kuin on.

        Ikä ja kokemus ovat toisaalta tuoneet vähän perspektiiviä ja osaan nyt tehdä asioita siksi, että olen kunnianhimoinen ja haluan olla hyvä tietyissä asioissa tai ihan yksinkertaisesti pidän tietyistä asioista - teen asioita enemmän itselleni kuin näyttääkseni, mihin pystyn. Toisaalta nyt voi jo vähän fiilistelläkin saavutuksilla - olen ne ihan itse tehnyt, vaikka joskus hampaat irvessäkin, eikä niitä voi enää kukaan ottaa pois.


      • Kilttimie
        ... kirjoitti:

        Työpaikkani on konservatiivinen, ja tietyllä tavalla koen, että minun pitää lunastaa paikkani ammatillisesti, ettei asemani siellä kärsisi, jos lesbouteni joskus tulisi yleiseen tietoon. Kun on suvussakin ollut jonkinlainen musta lammas, on ollut näyttämisen halua. Minusta oli niin epäreilua saada perheessä tosi kylmää kohtelua lesbouteni vuoksi, kun en sille asialle edes mitään itse voinut. Kun on koko ajan vähän ulkopuolinen olo, ei voi tyytyä olemaan itseensä tyytyväinen sellaisena kuin on.

        Ikä ja kokemus ovat toisaalta tuoneet vähän perspektiiviä ja osaan nyt tehdä asioita siksi, että olen kunnianhimoinen ja haluan olla hyvä tietyissä asioissa tai ihan yksinkertaisesti pidän tietyistä asioista - teen asioita enemmän itselleni kuin näyttääkseni, mihin pystyn. Toisaalta nyt voi jo vähän fiilistelläkin saavutuksilla - olen ne ihan itse tehnyt, vaikka joskus hampaat irvessäkin, eikä niitä voi enää kukaan ottaa pois.

        Oon myös valmistumassa tosi konservatiiviselle alalle ja oon miettiny ihan samaa, et mitkä paineet syntyy sielllä. On dilemma haluta osaltaan muuttaa maailmaa suvaitsevaisemmaksi, mutta toisaalta haluta, ettei tämä erilaisuus vie uramahdollisuuksia. Toivottavasti pääsee asemaan, jossa ei tarvitsisi sitä miettiä, vastavalmistuneena tilanne tulee olemaan toinen..


    • f*ck

      sitten kun ei pysty mihinkään, sitten oppii huomaamaan mikä on tärkeää ja ehdottomuus itseään kohtaan vähenee. Sen jälkeen kun oma arvomaailma kokee sen ettei arvot olekkaan sanoja ja aatteita päässä. Ehdottomuus itseään kohtaan häviää kun ymmärtää ettei elämässä ole kuin muutama asia millä on todella väliä.

    • Liittyy asiaan

      Alice Miller - lahjakkaan lapsen tragedia. Kannattaa lukea. Ongelma ei kosketa pelkästään lesboutta vaan "kiellettyjä" identiteetin osia.

    • Kilttimie

      Kiitos neuvoista. Ehkä mene hoitoon joskus;) mutta enemmän lienee apua koittaa ymmärtää, mistä tämä tunne pulppuaa. Seksuaalisuuden osalta käsitelty tunneskaala on laaja ja häpeä on suruksi siihen myös kuulunut. Itsetutkiskelun paikka, kuinka paljon pyrin sitä "kompensoimaan". Irti ainakin sellaisesta haluan päästä, niinkuin muustakin kelvottomuuden tunteesta.

      Ps. Itse oon ajatellut, että palsta on tarkoitettu rajatuksi lähinnä kävijöiltään, eikä aiheiltaan. Harmi jos jollekin avaukseni on aiheena ollut niin ärsyttävä.

      • f*ck

        eiköhän suurin osa niistä asioista joita aikuisena pitää itsensä kanssa selvittää ja miettiä haluaako jatkaa sen kanssa vai ilman, tule sieltä lapsuudesta.
        Onko sulla paljon sisaruksia, oletko muuten jäänyt vähemmälle huomioita, oletko saanut kehuja kun saavutit jotain vai miten sua palkittiin onnistumisesta jne.
        Mun mielestä jokaisen aikuisen kuuluu käydä läpi reppunsa ja miettiä mitä kantaa turhaa mukanaan. Lapsena saadut ajattelu ja käyttäytymistavat on hyvä haastaa kyllä heti kun pystyy näkemään sen tosiasian että kukaan ei ole vastuussa sinusta paitsi sinä itse. Joten itsensä rakentaminen on tärkeää, kyvystä muokata itsensä sellaiseksi millaisena haluaa maailman kohdata.

        Kelvottomuuden tunne pulppuaa jostain, yleensä tuollaisten selkeiden tunteiden lähde ei kyllä ihan kauhean syvällä ole. Joten palaa ajassa taakse ja katso miten sut on kasvatettu, sitten mietit oliko se sulle hyväksi ja miten itse tekisit toisin. Sitten teet niin.


    • Hyvää huomenta !

      Eteenpäin vaan rinta rottingilla . Gradu on taso josta jatketaan . Työelämään tai jatkokoulutukseen .

      Pidät itseäsi perfektionistina mutta mitäpä jos oletkin tutkijatyyppi ? Luonnonlahjakkuus ?

      Ja seksuaalisuus ? Luovuuden lähde ; )

    • kyllä kyllä

      Kyllä, kyllä. Olen kiltti, tunnollinen, tarkka, ahkera, kunnianhimoinen ja rauhallinen sekä palveluhenkinen. Minulla on hyvä itsetunto eikä ole tarvetta pönkittää itsetuntoani mitenkään. En siis kärsi erityisemmin alemmuuden tunteesta. Teen asioita omasta tahdosta sekä kiinnostuksesta.

    • igiturgaudegaude

      Kuten jo joku mainitskin täällä: ikä tuo perspktiiviä elämään, itseen ja maailmaan. Kun elää elämää vähän pitempään, pakostakin käy ilmi, että ei kaikessa voi onnistua viimeisen päälle. On pakko oppia itselleen (ja muille) armollisuutta, muuten ei elämä ole mahdollista enää.
      Omasta gradun tekemisestä sanoisin, että jossain vaiheessa tympi täydellisesti koko sepustus ja oli pakko päästä äkkiä eroon - laatu siitä kyllä kärsi. So what. Todennäköisesti kukaan ei arvostelun jälkeen ole koko teelmää lukenut :P Sen arvoinen on gradu :)

    • pellepeloton

      Aseta tavoitteeksesi mokata kunnolla ainakin kerran päivässä. Ihan sama missä asiassa, kunhan mokaat.

      Eikö sinusta löytyisi uteliaisuutta kokeilla, mitä kauheaa tapahtuu, jos epäonnistut?

    • born this way

      Täytyy tähän väliin sanoa että minusta on todella COOLIA olla lesbo, koen sen etuoikeutena verrattuna muihin ihmisiin, eli tässä tapauksessa heteroihin, minä ja te muut ollaan saatu tämmöinen asia lahjaksi. Oli joku perfektionisti tai ei elämän muissa asioissa, voi sisäisesti ylpeillä tällä asialla :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6689
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4330
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2760
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2080
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1633
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1071
    Aihe