Talvi ja juoksu

runnergirl94

Miten uskaltaisi kun tiet jäätyy ja on liukasta juosta? Piikeillä varustetut lenkkarit kokeiltu, tuntuu niin jäykiltä että hyi! Toinen että miten kestää kylmää ilmaa? Mulla siis hengityksessä huomaa jo eli kurkku ja sieraimet ei tykkää! Hengitän siis nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Voiko talvella käyttää niitä perus lenkkikenkiä vai pitääkö hommata uudet joihin mahtuu villasukkakin? Ei mikään juoksumatto välttämättä houkuttaisi vaan raikas ulkoilma!

8

307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esim.Asicsin

      Piikittömät talvijuoksukengät on parhaat

    • runner00

      Juokse pitkään ja lennolla meiningillä. Tuntuu hyvälle ja tekee hyvää

    • harrastus keliin

      Miksikäkäs et hiihtoa talvella harrastelisi? Se on mukavaa, nivelille ystävällisempää, kuin juoksu ja siinä ei liukastumisvaaraa juuri ole. Lisäksi pääsee upeita maisemareittejä hiihtelemään, päivässä helposti 50 kilometrinkin matkoja, kun vähän harjottelee!

      • rillutti

        Normi lenkkareilla on tullut juostua monta talvea. Paksumpaa sukkaa ja roudarinteippiä kenkien ilma-aukkojen päälle, niin hyvin pärjää. Ei ole jalat jäätyneet. Tietysti pitää katsoa missä kunnossa väylät ovat.


    • dimoneus

      Noihin kaikkiin löydät vastauksen itse kokeilemalla, mikä sopii, mikä ei.Ei sitä toinen voi tyhjentävästi toiselle sanoa mikä sopii, mikä ei.

    • talvea kohti

      Itse juoksen läpi talven nastapohjaisilla lenkkareilla. Alussa tuntuvat oudoilta, mutta äkkiä niihin tottuu ja sen jälkeen ei ole ongelmia liukkauden kanssa. Jotkut käyttävät peruslenkkareiden kanssa liukuesteitä ja jotkut juoksevat kesäkengillä.
      Vaatetuksena periaatteessa aluskerrasto, välipusero ja juoksutakki ja housut.
      Nilkkoihin säärystimet pakkasella. Kengissä vähän paksummat sukat.
      Hyvin on pärjännyt -20 asteen pakkasessakin, kun ei jää seisomaan kesken juoksun.
      Eli mitoita vauhti/matka siten, että jaksat juosta koko ajan.
      Hengitys tottuu kylmään ilmaan, kun juoksee ulkona heti syksystä alkaen.
      Pakkasilla vähän vauhtia hitaammaksi ja matkaa lyhyemmäksi.
      Talvella vois siis lenkeillä aivan yhtä hyvin kuin kesälläkin, kun pitää järjen päässä.

    • talvityttönen

      Mä juoksen myös ympäri vuoden ja ihan tavallisilla lenkkareilla. Ihan jäisillä teillä niillä ei pysy pystyssä, mutta täällä päin on harvemmin kaikki tiet niin jäässä. Olen huomannut, että juostessa pysyn jopa varmemmin pystyssä kuin kävelemällä, jos on vähän liukasta eli ilmeisesti juostessa asento on jotenkin parempi kuin kävellessä.

      -18 astetta taitaa olla kylmin ilman, milloin olen juossut. Tarpeeksi päälle vaan (muttei liikaa), niin tarkenee. Seisoskelemaan ei kyllä silloin pysty jäämään, eikä alussa oikeastaan edes kävelemään vaan lähden heti kotiovelta juoksemaan. Joskus yritän muistaa tehdä vähän jotain lämmittelyjä jo kotona ennen lähtöä. Juoksusukkien tilalle vaihdan pakkasilla villasekoitesukat, niissä varpaat ei jäädy, vaikka vähän vilpoisaa onkin.

      Ainoa ongelma mulla on pakkasella juoksemisessa se, kun kylmä ilma tuntuu pahalta kurkussa. En voi pitää mitään huivia tms. suun edessä, kun juoksen silmälasit päässä, koska muuten rillit menee huuruun. Tuohon kun keksisi hyvän ratkaisun, niin talvijuoksukin olisi yhtä mukavaa tai epämukavaa (lenkistä riippuen) kuin kesällä.

    • nhyq

      -40 kovin missä vetäny viel 25km lenkin ! ei tullu edes kylmä ! vaatetta tarpeeks mut ei liikaa ... hengityksen eteen joku kaulaliina vaik vähäks aikaa ...ei sitä pitkään voi siinä pitää mut pirun hyvin !! Kaikkeen tottuu ... enemmän vain lenkkii ulkona kun nyt lämpimät kelit !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      252
      2374
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1794
    3. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      168
      1505
    4. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      328
      1493
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1045
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      82
      907
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      785
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      176
      770
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      203
      712
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      710
    Aihe