Kuinka paljon on kirkollisvero?

paljonko on?

Sain vuodeksi työpaikan, ei mikään huippupalkka joten aattelin erota kirkosta säästäisi siinäkin. Kun eroat ennen joulukuun viimeistä päivää ei tarvi maksaa ensivuodelta kirkollisveroa.

Se on ainoa vero jonka voi välttää. Siksi päädyin eroamaan siksi aikaa kun olen töissä.

Mitä se on, kuinka uuri summa palkasta. Yritin katsoa verosivuilta mutta en löytänyt.

Pakko säästää missä voi, sillä palkasta otetaan kuitenkin viusukuluja niin mahooton määrä että jostain oon pakko karsia.
Ratkaisut ovat kipeitä mutta niitä pitää tehdä pakosti. Aina voi sitten työttömänä liittyä uudelleen.

20

4625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piispalle turkiksia

      Riippuu seurakunnasta, mutta yleensä prosentti tai puolitoista. Tekeehän se kahden tonnin kuukausipalkallakin jo helposti parisataa euroa vuodessa.

      • Nälkäkurkiainen

        Parisataa euroa? Hmmmm, tuolla rahallahan saa jo paljon keskiketterää vuodessa.


      • Pitkäaikatyötön

        Piispa ei tarvitse turkiksia, sillä ainakin Kuopion hiippakunnassa piispan kaapu on lämmintä villaa. Kultainen risti sinisen kaavun päällä on aistikas kokonaisuus jo itsessään. Teakpuinen piispansauva hopeakahvalla viimeistelee matka-asukokonaisuuden. http://www.hs.fi/tyyli/a1364419176009


    • kiitos että vastasti

      Oho... no ilman muuta sitten.. pakko erota, siinä pystyy säästämään.. aina voi sitten liittyä uudelleen.

    • Pitkäaikatyötön
      • Pitkäaikatyötön

        Sori, tuli tuplasti sama linkki. Sen jälkimmäisen linkin piti osoittaa Wikipediaan. Siis:

        "Keskimäärin evankelis-luterilaisten kirkollisvero oli 1,42 prosenttia vuonna 2014."
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kirkollisvero


      • lesken ropo
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Sori, tuli tuplasti sama linkki. Sen jälkimmäisen linkin piti osoittaa Wikipediaan. Siis:

        "Keskimäärin evankelis-luterilaisten kirkollisvero oli 1,42 prosenttia vuonna 2014."
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kirkollisvero

        Tuolla laskurissa oli valmiina edellisen palkka ja paikkakunta tieto?

        Jopa kyöhyysrajalla maksaa 135 € / vuosi 1.25 % ja on velvoitettu osallistumaan kaikkiin keräyksiin nurisematta.


      • uusi asia
        lesken ropo kirjoitti:

        Tuolla laskurissa oli valmiina edellisen palkka ja paikkakunta tieto?

        Jopa kyöhyysrajalla maksaa 135 € / vuosi 1.25 % ja on velvoitettu osallistumaan kaikkiin keräyksiin nurisematta.

        Mitä tarkoittaa, että on velvoitettu osallistumaan kaikkiin keräyksiin nurisematta? Olen ollut kirkon jäsen yli 60 vuotta, mutta moisesta kuulen nyt ensimmäisen kerran. Ole hyvä ja selitä tarkemmin!


      • iankaikkisuus asia
        uusi asia kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa, että on velvoitettu osallistumaan kaikkiin keräyksiin nurisematta? Olen ollut kirkon jäsen yli 60 vuotta, mutta moisesta kuulen nyt ensimmäisen kerran. Ole hyvä ja selitä tarkemmin!

        " Ehkä tuo asia on sellainen, että tuosta sopisi puhua muualla, kuin täällä. Kristillinen etiikka voi olla myös kirkkoon kuulumattomilla."

        Ihan yksinkertaista; kirkontyöntekijä esitää, minne toivoo annettava raha apua, edes vähän. Tyyli tapa paikka aika ja tilaisuuteen osallistujat ei kuulosta muulta kuin velvollisuudelta. Varsinkin kun juuri pyöritää numero rumbaa; Apteekki, erääntyvä lasku, vielä 15 päivää ruokaan rahaa.. Ja työntekijä paasaa antakaa siellä tarvitaan.

        Kysyn silti aivan vakavisani; mikä on tulojen raja joilla ei ole velvollinen antamaan pyydetyyn osoitettuun keräykseen ilman huonoa omaatuntoa.

        Tarkasti tulotaustaa minun tuloni ovat 1/3 pyytäjän tuloista ja koska asun yksin maksan kaiken kokonaan. Toimeentulotuessa toinen aikuinen on 0,5 menona tuloina 100 %.


    • Pitkäaikatyötön
    • Sähkölaskun verran

      Juu laskin laski mulle 146,60 vuodessa... aika paljon tai sitten ei miten sen ottaa... meneekö se suoraan palkasta vai miten se otetaan?

      • ei laskua

        Kirkollisvero pidätetään muun veron yhteydessä. Ei tule erikseen laskua.


    • MITÄ IHMETTÄ??????

      Miten hölmö pitää olla, että on joskus maksanut rahaa sellaiselle humpuuki-organisaatiolle kuin kirkko riippumatta onko ollut töissä vai ei.

      HEI HALOOO IHMISET NYT ON VUOSI 2014!!!???!!

      • DUUNARIJANNU 35

        mä mäksoin viime vuonna kirkollisvero vero lappujen mukaan 1083,72e kyl siin pappin taas kelpaa ottaa ja huikkaa ehtoolisviiniä. RIKAS JOS OLISIN MIES..


      • galina gulagei
        DUUNARIJANNU 35 kirjoitti:

        mä mäksoin viime vuonna kirkollisvero vero lappujen mukaan 1083,72e kyl siin pappin taas kelpaa ottaa ja huikkaa ehtoolisviiniä. RIKAS JOS OLISIN MIES..

        Niin ja kirkon palvelua ei kauheesti tarvi. Mä en käy kirkossa koskaan, paitsi lastrm rippijuhlat ja häät... ihmisten hautajasiset.. mutta voi olla vuosia ettei tarvi niitä palveluja ollenkaan. Eikö pitäisi maksaa niistä mitä tarvii? Kuitenkin esim. virkatodistus maksaa vaikka maksat veroja??? Senhän pitäs olla ilmanen.
        Mää mää eroan kanssa. Liityn sitten kun tarvin niitä.


      • en tarvitse koskaan
        galina gulagei kirjoitti:

        Niin ja kirkon palvelua ei kauheesti tarvi. Mä en käy kirkossa koskaan, paitsi lastrm rippijuhlat ja häät... ihmisten hautajasiset.. mutta voi olla vuosia ettei tarvi niitä palveluja ollenkaan. Eikö pitäisi maksaa niistä mitä tarvii? Kuitenkin esim. virkatodistus maksaa vaikka maksat veroja??? Senhän pitäs olla ilmanen.
        Mää mää eroan kanssa. Liityn sitten kun tarvin niitä.

        EN ole koskaan tarvinnut kirkon palveluja, lapsia on neljä ja kaikilla nimi, hautajaisissa olen käynyt, mutta olen käynyt myös kirkottomissa hautajaisissa ja niin tulee minunkin peijaiset olemaan ilman pappia. Virkatodistuksen saa ilman että olet koskaan kirkolle maksanut, ainakin itse olen saanut, tosin en kirkolta....Ihminen ei siis tarvitse kirkon palveluita, ilmankin pärjää
        1. lapselle voi antaa nimen ja pitää nimi juhlat ilman kirkkoa
        2. pappia ei tarvita edes vihkimiseen, eli häät voi pitää ilman kirkkoa
        3. hautaankin pääsee ilman kirkkoa.


    • huh huh,

      No etköhän tiedä. Kuntakohtainen. Ja varmaan kirkkoon saa liittyä ihan halutessaan koska vain kuka tahansa. Sinun kaltaisesi ahdasmieliset eivät sitä asiaa päätä. Itse olen harkinnut eroavani kirkosta, koska kirkko ei koskaan ole lähettänyt mulle vaalilipukkeita esimerkiksi vaaleistaan. Olen kuitenkin ev. lut- seurakunnan jäsen ollut 15-vuotiaasta ( rippi-iästä) alkaen. Ja jos olet sitä mieltä, että kirkkoon kuulumattomat ovat vääränlaisia ihmisiä, niin tiedoksi, että ihan sinunkin seurakuntasi verovarat tulee myös ateistien pussista. Suomessa kun valtionkirkko ev- lut. on yhteydessä valtioon - yhtenä viimeisistä maista maailmassa. Jokaisella on oikeus liittyä kirkkoon tai olla siihen kuulumatta. Kirkon asenteiden ahdasmielisyyden vuoksi moni tosin varmaan on kirkosta eronnut, mutta moni myös uudelleen löytänyt sen uskon. Itse en ole sentilläkään hyötynyt evankelis-luterilaisen kirkon jäsenyydestä, mutta erittäin rakkaissa ystävissäni on sekä kirkkoon kuulumattomia, että syvästikin uskonnollisia - kaikkia arvostan samalla tavalla.


      Ehkä tuo asia on sellainen, että tuosta sopisi puhua muualla, kuin täällä. Kristillinen etiikka voi olla myös kirkkoon kuulumattomilla.

      • et semmottii

        Olet ollut kirkon jäsen, kastajaisistasi lähtien, jos sinut on kastettu. Kirkon jäsenenä on kastettuja, vaikka olisivat aikuisia mutteivat käyneet rippikoulua.


    • kyttyrä kaneli

      Kirkko toimii liiketaloudellisella pohjalla nykyisin.
      Ensin on peittetävä kulut ja lisäksi tuotettava voittoa.
      Kirkolla hiemen paremmat mahdollisuudet, koska sillä kautta aikain on ollut vapaaehtoisten työmaa.
      Kirkko on hinnoitanut jokaisen toimensa ja kerää kolehtia joka tilaisuudessa. Milloin ei rahahaavi kierrä, silloin kerrotaan kuinka missä voi rahaa lahjoittaa.
      Kirkko perustaa oikeutensa Lesken ropoon. Kertomus Raamatusta, kuinka hyvä antaa vähästään paha ei edes paljosta.

      Yriten kerran saada kirkon palkkatyöntekiöiltä tiedon siitä, mikä olisi mahdollisesti tuloraja, jolla ei tarvitse olla huono omatunto siitä, ettei ole rahaa lahjoittaa, etenkää juuri ennen kuin tulee.
      Ulkomuotoni oli este vastata, olen nääs hieman ylipainoinen, katse kertoi olet halpamakkara.

      Sitten näinkin kirkontyöntekiöiden palkkataulukot.

      http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/E412361C4BB0F65DC22579CA002EC127/$FILE/Nimikkeiden_peruspalkka_ja_varsinainen_palkka_tyoaloittain_2013.pdf

      Vaikka palkkauksissa on 4-7x eroja, eri ammateilla, ovat hyvä palkaisia ja henkilö jonka kanssa keskustelin ansaitsee 3 x omat tuloni...

      Kameli ei mene neulansilmästä eikös se niin ollut....

      • Bror-Erik

        Kirkollisvero on jäänne ajalta jolloin rahvasta hallittiin rikkaan kirkon mielen mukaan aika kierolla tavalla,ja kirkolla on ollut ikävä tapa imeytyä aina sen tahon puoleen joka on vallassa.Pöyhkeilemään ja siunaamaan.Itse erosin v.1986 enkä vielä ole saanut tulista kiveä päähäni enkä myllynkiveä kaulallein joten suositan kirkosta eroamista kaikille koko sydämestäni.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4040
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3912
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      607
      3814
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      18
      2548
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      77
      2401
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      334
      2036
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      124
      2015
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1859
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1539
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1392
    Aihe