Uusateismin sisällöt

kaarne

Loputon keskustelu ateisin sisällöistä sisältää myös sivuharran: keskustelun uusateismin sisällöistä.
Kumpikaan keskustelu ei kovasti etene, ainakaan ateistien ja teistien välillä. Ateistit kieltävät kaikenlaiset sisällöt, ja teistit taas ehdottavat jatkuvasti erilaisia sisältöjä molempiin.

Uusateismista on sanottu että siltä puuttuu oma positiivinen sisältö. Olen samaa mieltä, ja sen lisäksi olen sitä mieltä että siltä puuttuu oma negatiivinenkin sisältö.

Mun ymmärtääkseni uusateismi on sosiaalinen tai historiallinen ilmiö: uskontokriittisen kirjallisuuden äkillinen "tulva" ja siitä seurannnut yleinen uskontokriittisyyden esiintulo mediassa.
Jous uusateismi-termiä yleensä käytetään, niin mun käsitys on, että sillä voi järkevästi viitata tähän sosiaaliseen tapahtumasarjaan.
Mutta jos uusateismille esitetään jotain positiivisia tai negatiivisia sisältöjä, jotka eroavat muusta ateismista, niin ollaan metsässä: uskontokriittisyyskään ei ole mitenkään uutta. Uutta on vain sen saama mediahuomio.

Minusta siis uusateismi on käyttökelpoinen termi, jos se rajoitetaan kuvaamaan tätä rajattua ilmiötä. Saman asian voisi ilmaista myös sanoilla: 2000-luvun uskontokriittinen diskurssi. Termi on kuitenkin jatkuvassa käytössä, joten keskustelu ei etene sillä että ikuisesti vain kiistetään koko käsite. Sille voisi antaa mielekkään sisällön?

Olen avoin kaikenlaisille poikkeavillekin käsityksille, joten kaikki mielipiteet ovat tervetulleita.

227

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mielestäni koko uusateismin käsite on olkiukko: Puhutaan ateismista puhumatta kumminkaan ateismista.

      "Minusta siis uusateismi on käyttökelpoinen termi, jos se rajoitetaan kuvaamaan tätä rajattua ilmiötä. Saman asian voisi ilmaista myös sanoilla: 2000-luvun uskontokriittinen diskurssi."

      -- Suoraan sanoen, en luota 'vastapuolen' rehellisyyteen pysyä missään sovitussa määritelmässä. Ihan sama vaikka uusateismi määriteltäisiin 2000-luvun uskontokritiikin aalloksi, koska joku apologeetti jo seuraavassa haastattelussa, esitelmässä, saarnassa tai kirjassa kertoo kuinka uusateistit loivat pohjan kaikille verisille diktatuureille ja sodille.

      • Entä jos vastapuoleen voisi luottaa? Voisiko siinä tapauksessa käsitettä käyttää ehdottamallani tavalla?

        Ongelma on toki se, että mikään termi ei koskaan ole yksiselitteinen, vaan merkityksiset ovat aina likiarvoisia. Se nyt on kielen ominaisuus, jota emme voi välttää, jos yleensä kieltä käytämme. Jonkunasteinen klappi merkityksissä on pakko hyväksyä.


      • kaarne kirjoitti:

        Entä jos vastapuoleen voisi luottaa? Voisiko siinä tapauksessa käsitettä käyttää ehdottamallani tavalla?

        Ongelma on toki se, että mikään termi ei koskaan ole yksiselitteinen, vaan merkityksiset ovat aina likiarvoisia. Se nyt on kielen ominaisuus, jota emme voi välttää, jos yleensä kieltä käytämme. Jonkunasteinen klappi merkityksissä on pakko hyväksyä.

        Jos voisi luottaa, niin miksei. 'Uusateismi' ei ole ehkä parhain termi, koska se kuulostaa että se olisi jotain uutta ateismia, vaikka kyse onkin ilmiöstä. Äänekkyys tai julkisuuteen astuminen ei mielestäni tee mistään asiasta uutta.


      • Ismimi käismi

        jason_dax:"Suoraan sanoen, en luota 'vastapuolen' rehellisyyteen pysyä missään sovitussa määritelmässä."

        Kaikki uskovaiset luottavat vain omaan -ismiinsä.


      • Nedda`
        jason_dax kirjoitti:

        Jos voisi luottaa, niin miksei. 'Uusateismi' ei ole ehkä parhain termi, koska se kuulostaa että se olisi jotain uutta ateismia, vaikka kyse onkin ilmiöstä. Äänekkyys tai julkisuuteen astuminen ei mielestäni tee mistään asiasta uutta.

        Uutta ateismia uusateismista tekee esim. se, että sen kielenkäyttö on antanut uusia merkityksiä ateismissa käytettäville termeille. Esim ateismin vuorovaikutus ja rajapinnat marxilais-leninistisen ateismin kanssa kiistetään jne. Josta kysymys herää, onko se itseasiassa uusateismin eräs perusagenda. Valkopestä ateismin historiasta kiusalliset asiat? Ja antaa niille sellainen sisältö, joka on helppo niellä?

        Mielenkiintoiseksi asian tekee esim. se, että jos Richard Dawkinsin kotisivut avataan on siellä mm. maininta uskonnon kitkemisestä tieteestä. Onko tarkoituksena "siirtää" oikeus oppimiseen ja opiskeluun vain ateistien yksinoikeudeksi?

        Mielestäni on tärkeää, että ihmiset seuraavat uusateistisen liikkeen toimintaa. Vuorovaikutuksen avulla voidaan lievittää niitä pelkoja, joita esim. uusateisteilla saattaa olla muita ihmisiä kohtaan.

        Samaa ristiriitaisten lausuntojen sarjaa jatkaa mm. netistä tuttu "ateistit vastaa" ohjelma. Jonka joissain jaksoissa asiantuntijat mainitsevat mm, että ateismilla ei ole dogmaa, ei pyhiä kirjoituksia jne. Ja, että ateismiin johtaneet syyt ovat ihmisillä yksilöllisiä.

        Ja samaan aikaan toisaalla kiistetään yksilöateismin olemassaolo ja sen vuorovaikutukset ateistiseen liikkeeseen.


      • Nedda` kirjoitti:

        Uutta ateismia uusateismista tekee esim. se, että sen kielenkäyttö on antanut uusia merkityksiä ateismissa käytettäville termeille. Esim ateismin vuorovaikutus ja rajapinnat marxilais-leninistisen ateismin kanssa kiistetään jne. Josta kysymys herää, onko se itseasiassa uusateismin eräs perusagenda. Valkopestä ateismin historiasta kiusalliset asiat? Ja antaa niille sellainen sisältö, joka on helppo niellä?

        Mielenkiintoiseksi asian tekee esim. se, että jos Richard Dawkinsin kotisivut avataan on siellä mm. maininta uskonnon kitkemisestä tieteestä. Onko tarkoituksena "siirtää" oikeus oppimiseen ja opiskeluun vain ateistien yksinoikeudeksi?

        Mielestäni on tärkeää, että ihmiset seuraavat uusateistisen liikkeen toimintaa. Vuorovaikutuksen avulla voidaan lievittää niitä pelkoja, joita esim. uusateisteilla saattaa olla muita ihmisiä kohtaan.

        Samaa ristiriitaisten lausuntojen sarjaa jatkaa mm. netistä tuttu "ateistit vastaa" ohjelma. Jonka joissain jaksoissa asiantuntijat mainitsevat mm, että ateismilla ei ole dogmaa, ei pyhiä kirjoituksia jne. Ja, että ateismiin johtaneet syyt ovat ihmisillä yksilöllisiä.

        Ja samaan aikaan toisaalla kiistetään yksilöateismin olemassaolo ja sen vuorovaikutukset ateistiseen liikkeeseen.

        1. Mitä tarkoitat ateismilla?
        2. Mitä ovat 'ateismissa käytettävät termit'?
        3. Mitä on 'marxilais-leninistinen ateismi' ja mitä tekemistä sillä on ateismin kanssa?
        4. Mitä kiusallisia asioita on ateismin historiassa?
        5. Mikä on 'uusateistinen liike'?
        6. Mikä on 'ateistinen liike'?
        7. Mitä tarkoittaa 'yksilöateismi'?

        "Mielenkiintoiseksi asian tekee esim. se, että jos Richard Dawkinsin kotisivut avataan on siellä mm. maininta uskonnon kitkemisestä tieteestä. Onko tarkoituksena "siirtää" oikeus oppimiseen ja opiskeluun vain ateistien yksinoikeudeksi?"

        -- Kysy Dawkinsilta.

        Et muuten vaikuta yhtään fiksummalla spämmäämällä sanoja 'vuorovaikutus' ja 'rajapinta'.


    • Minä en ole ollenkaan selvillä siitä mitä tarkoitetaan uusateismilla.

      Mielestäni ateismi ei ole mitään muuta kuin olotila missä ei usko jumalien olemassaoloon.

      Ei voi puhua uusateismista samalla lailla kuten puhutaan uusliberalismista tai uusradikalismista, koska ateismi ei oikeastaan ole ismi. Se ei ainakaan minulle ole mikään oppi koska se ei sisällä mitään dogmeja, sääntöjä tai sanomaa.

      Eiköhän se "uusateismi"-termi ole vaan teistien tapa painaa hätänappia kun ateistien määrä kasvaa? Se koetaan uutena.

      • >>>Eiköhän se "uusateismi"-termi ole vaan teistien tapa painaa hätänappia kun ateistien määrä kasvaa?


      • "Ei voi puhua uusateismista samalla lailla kuten puhutaan uusliberalismista tai uusradikalismista, koska ateismi ei oikeastaan ole ismi."

        Tästä olen samaa mieltä. Mutta enhän minäkään asettanut uusateismia ismiksi.

        Ymmärränkö oikein, että sinusta kuvailemaani 2000-luvun kiihtynyttä debattia ei tunnistettavana ilmiönä ole olemassa?


      • kaarne kirjoitti:

        "Ei voi puhua uusateismista samalla lailla kuten puhutaan uusliberalismista tai uusradikalismista, koska ateismi ei oikeastaan ole ismi."

        Tästä olen samaa mieltä. Mutta enhän minäkään asettanut uusateismia ismiksi.

        Ymmärränkö oikein, että sinusta kuvailemaani 2000-luvun kiihtynyttä debattia ei tunnistettavana ilmiönä ole olemassa?

        "Ymmärränkö oikein, että sinusta kuvailemaani 2000-luvun kiihtynyttä debattia ei tunnistettavana ilmiönä ole olemassa?"

        Ei ei, olet ihan oikeassa. Ateistit ovat määrältään lisääntyneet ja sen myötä myös debatti on kiihtynyt ja monimutkaistunut.

        Siinä missä ennen hiljaiseen ääneen uskalsi tunnustaa olevansa ateisti on nykypäivänä olematon ongelma.

        Mutta itse ateismi ei ole muuttunut, sitä tarkoitin.


      • faust72 kirjoitti:

        "Ymmärränkö oikein, että sinusta kuvailemaani 2000-luvun kiihtynyttä debattia ei tunnistettavana ilmiönä ole olemassa?"

        Ei ei, olet ihan oikeassa. Ateistit ovat määrältään lisääntyneet ja sen myötä myös debatti on kiihtynyt ja monimutkaistunut.

        Siinä missä ennen hiljaiseen ääneen uskalsi tunnustaa olevansa ateisti on nykypäivänä olematon ongelma.

        Mutta itse ateismi ei ole muuttunut, sitä tarkoitin.

        Ok, olemme siis suunnilleen samaa mieltä itse asiasta.


      • kaarne kirjoitti:

        Ok, olemme siis suunnilleen samaa mieltä itse asiasta.

        Eikö me useimmiten olla? ;)


    • Kyse on mielestäni hiukan samasta ilmiöstä kuin tuossa naapurissa Kreationismi-palstalla esiintyvästä evouskosta. Kumpaakaan ei oikeastaan ole olemassakaan muille kuin hiukan fundamentalistisemman siiven uskoville.

      • :-)

        Mutta mitä olet mieltä ajatuksesta, että termi hyväksytään, koska se on jatkuvasti käytössä: annetaan sille vain täsmennetty hyväksyttävissä oleva sisältö?


      • kaarne kirjoitti:

        :-)

        Mutta mitä olet mieltä ajatuksesta, että termi hyväksytään, koska se on jatkuvasti käytössä: annetaan sille vain täsmennetty hyväksyttävissä oleva sisältö?

        Voihan noinkin käydä, jollei ole jo käynyt. Kun jotain tarpeeksi hoetaan, se muuttuu olemassaolevaksi, oli olemassaololle perusteita tai ei. Ei olisi edes ensimmäinen kerta... :) Omaan maailmankuvaani ja ajatusmaailmaani ei kyllä vaikuta se, mitä joku muu väittää ateismiini sisältyvän. Myönnän kyllä että se joskus hiukan ärsyttää, kun siihen ympätään milloin mitäkin. Vähän kuin sääsket ärsyttävät ininällään.


      • kaarne kirjoitti:

        :-)

        Mutta mitä olet mieltä ajatuksesta, että termi hyväksytään, koska se on jatkuvasti käytössä: annetaan sille vain täsmennetty hyväksyttävissä oleva sisältö?

        Ja niin... Pitäisikö siis ateistien itsensä alkaa antamaan sisältö termille uusateismi, ennen kuin sen tekee joku muu, vaikkeivät itse termistä tykkäisikään? Ehkä. En tosin usko että asialla kovin isoa merkitystä on.


      • Denial kirjoitti:

        Ja niin... Pitäisikö siis ateistien itsensä alkaa antamaan sisältö termille uusateismi, ennen kuin sen tekee joku muu, vaikkeivät itse termistä tykkäisikään? Ehkä. En tosin usko että asialla kovin isoa merkitystä on.

        Tuohon suuntaan.
        Se ainakin saattaisi helpottaaa keskustelua, kun ei keskittäisi huomiota koko käsitteen kieltämiseen. Joku ajatus saattaisi edistyäkin, kun tuosta pääsisi yli.

        Minä en tiedä olisiko sillä yleisempää merkitystä, katsoin ensihätiin asiaa ihan tällaisen palstakeskustelun näkökulmasta.


      • Denial kirjoitti:

        Ja niin... Pitäisikö siis ateistien itsensä alkaa antamaan sisältö termille uusateismi, ennen kuin sen tekee joku muu, vaikkeivät itse termistä tykkäisikään? Ehkä. En tosin usko että asialla kovin isoa merkitystä on.

        Denial

        Uusateisti-sanan merkitystä voisi verrata kristitty-sanan yhteydessä käytettävään konservatiivi-etuliitteeseen.

        Konservatiivinen kristitty on uusateisti-sanan tapainen erittäin epämääräinen käsite jonka merkitys vaihtelee todella paljon.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Denial

        Uusateisti-sanan merkitystä voisi verrata kristitty-sanan yhteydessä käytettävään konservatiivi-etuliitteeseen.

        Konservatiivinen kristitty on uusateisti-sanan tapainen erittäin epämääräinen käsite jonka merkitys vaihtelee todella paljon.

        Miten olisi tämä käsitteeksi?

        Ateisti = ihminen joka ei usko jumalaan.

        Uusateisti = ihminen joka ei usko Jumalaan, taistelee vääryyttä ja hyväksikäyttöä vastaan, aktiivinen uhrien auttaja ja moraalinen tuki uskonnon uhreille. väryyksien oikoja!


      • satan kirjoitti:

        Miten olisi tämä käsitteeksi?

        Ateisti = ihminen joka ei usko jumalaan.

        Uusateisti = ihminen joka ei usko Jumalaan, taistelee vääryyttä ja hyväksikäyttöä vastaan, aktiivinen uhrien auttaja ja moraalinen tuki uskonnon uhreille. väryyksien oikoja!

        Sopii.


      • Mitä vikaa on taistella vääryyttä vastaan ja taistella hyväksikäyttöä vastaan, aktiivisesti auttaa uhreja ja ollamoraalinen tuki uskonnon uhreille sekä oikoa väryyksiä?


      • satan kirjoitti:

        Mitä vikaa on taistella vääryyttä vastaan ja taistella hyväksikäyttöä vastaan, aktiivisesti auttaa uhreja ja ollamoraalinen tuki uskonnon uhreille sekä oikoa väryyksiä?

        Näköjään viesti hävisi välistä.


      • atevitsi
        satan kirjoitti:

        Mitä vikaa on taistella vääryyttä vastaan ja taistella hyväksikäyttöä vastaan, aktiivisesti auttaa uhreja ja ollamoraalinen tuki uskonnon uhreille sekä oikoa väryyksiä?

        satan:"Mitä vikaa on taistella vääryyttä vastaan ja taistella hyväksikäyttöä vastaan, aktiivisesti auttaa uhreja ja ollamoraalinen tuki uskonnon uhreille sekä oikoa väryyksiä? "

        hih...hihhih...hahhahhaaa...hehehehehehehe..(tirsk).....hahaHAHAHAHA(niisk)...hih...HAHHHAHAHHAHHHAHAAH(niisk)...HEHEHEHEHHHHEHHEHEHHHEHHEHH(TIRSK(NIISK))..HIHIIHHIIHHEEHHHEHHEHHEHH(kyyneleitä)...(niisk)...Hahhaahhhahhahhahahhaaaa..(niisk)...(huoh)...

        Kiitos. Viikon parasta ateistivitsiantia.


      • atevitsi
        atevitsi kirjoitti:

        satan:"Mitä vikaa on taistella vääryyttä vastaan ja taistella hyväksikäyttöä vastaan, aktiivisesti auttaa uhreja ja ollamoraalinen tuki uskonnon uhreille sekä oikoa väryyksiä? "

        hih...hihhih...hahhahhaaa...hehehehehehehe..(tirsk).....hahaHAHAHAHA(niisk)...hih...HAHHHAHAHHAHHHAHAAH(niisk)...HEHEHEHEHHHHEHHEHEHHHEHHEHH(TIRSK(NIISK))..HIHIIHHIIHHEEHHHEHHEHHEHH(kyyneleitä)...(niisk)...Hahhaahhhahhahhahahhaaaa..(niisk)...(huoh)...

        Kiitos. Viikon parasta ateistivitsiantia.

        väärästä kommentista tuli lainattua. korjattu lainaus

        satan:"Uusateisti = ihminen joka ei usko Jumalaan, taistelee vääryyttä ja hyväksikäyttöä vastaan, aktiivinen uhrien auttaja ja moraalinen tuki uskonnon uhreille. väryyksien oikoja! "

        hih...hihhih...hahhahhaaa...hehehehehehehe..(tirsk).....hahaHAHAHAHA(niisk)...hih...HAHHHAHAHHAHHHAHAAH(niisk)...HEHEHEHEHHHHEHHEHEHHHEHHEHH(TIRSK(NIISK))..HIHIIHHIIHHEEHHHEHHEHHEHH(kyyneleitä)...(niisk)...Hahhaahhhahhahhahahhaaaa..(niisk)...(huoh)...

        Kiitos. Viikon parasta ateistivitsiantia.


    • fda

      Uusateismissa ei ole mitään uutta. Se on vain keino uskiksille paeta todellisuutta silloin kun heidän todellisuudenvastaisia uskomuksiaan haastetaan.

      • fda

        Uusateismi on siis olkiukko jonka uskikset raahaavat paikalle kun pelkäävät jonkun uhkaavan heidän uskonhypnoosiansa. Usko on heikko ja helposti katoaa. ♫♪


      • fda kirjoitti:

        Uusateismi on siis olkiukko jonka uskikset raahaavat paikalle kun pelkäävät jonkun uhkaavan heidän uskonhypnoosiansa. Usko on heikko ja helposti katoaa. ♫♪

        Sinäkö et siis hyväksy myöskään esitystäni, että uusateismi on havaittavissa oleva sosiaalinen ilmiö, eli uskontokritiikin selkeä voimistuminen 2000-luvulla?
        Minun mielestäni tästä ilmiöstä saattaisi olla saatavilla näyttöä.

        Ei sillä että olisin itse asiaa tutkinut, mutta käsittääkseni on ollut meneillään uskontokriittisen kirjallisuuden julkaisuaalto viimeisten 20 vuoden aikana, ja se on laukaissut laajan keskustelun uskontojen perusteista, ollut aiheuttamassa asennemuutosta uskontoja kohtaan yleisemminkin yhteiskunnassa.

        Tätä ilmiötä kutsun tässä uusateismiksi, en mitään faktaväitteitä ateismista tai teismistä.


      • fda
        kaarne kirjoitti:

        Sinäkö et siis hyväksy myöskään esitystäni, että uusateismi on havaittavissa oleva sosiaalinen ilmiö, eli uskontokritiikin selkeä voimistuminen 2000-luvulla?
        Minun mielestäni tästä ilmiöstä saattaisi olla saatavilla näyttöä.

        Ei sillä että olisin itse asiaa tutkinut, mutta käsittääkseni on ollut meneillään uskontokriittisen kirjallisuuden julkaisuaalto viimeisten 20 vuoden aikana, ja se on laukaissut laajan keskustelun uskontojen perusteista, ollut aiheuttamassa asennemuutosta uskontoja kohtaan yleisemminkin yhteiskunnassa.

        Tätä ilmiötä kutsun tässä uusateismiksi, en mitään faktaväitteitä ateismista tai teismistä.

        Minusta ei ole mitään syytä antaa nimitystä uusateismi millekään. Tosin olen tutustunut paremmin uusateisteiksi kutsuttujen kirjailijoiden toimintaan vasta äskettäin, niihin aikaan kun pinkkisokeri väitti minua Dawkinslaiseksi, silloin aloin ottaa selville mitä nämä ovat sanoneet etten vallan puhuisi väärin. Oma ennakkoluuloni oli että Dawkins on aggressiivinen tms. mutta hänhän oli hyvin hillitty ja asiallinen.

        Ärsyttävintä hänessä teistien mielestä on varmaan se että hän puhuu heille vaikeista, itsestäänselvinä pidetyistä harhakäsityksistä ilman siihen kuuluvia tabuja.


      • fda kirjoitti:

        Minusta ei ole mitään syytä antaa nimitystä uusateismi millekään. Tosin olen tutustunut paremmin uusateisteiksi kutsuttujen kirjailijoiden toimintaan vasta äskettäin, niihin aikaan kun pinkkisokeri väitti minua Dawkinslaiseksi, silloin aloin ottaa selville mitä nämä ovat sanoneet etten vallan puhuisi väärin. Oma ennakkoluuloni oli että Dawkins on aggressiivinen tms. mutta hänhän oli hyvin hillitty ja asiallinen.

        Ärsyttävintä hänessä teistien mielestä on varmaan se että hän puhuu heille vaikeista, itsestäänselvinä pidetyistä harhakäsityksistä ilman siihen kuuluvia tabuja.

        Eikös juuri näiden uusateisteiksi tituleerattujen keskuudessa syntynyt heidän omaa itseymmärrystään kuvastava nimitys "bright"?
        Samahan se, mikä nimitys on, jos itse ilmiö on tunnistettu ja on yleisesti tiedossa, millä sanoilla ilmiöön viitataan?


      • kaarne kirjoitti:

        Eikös juuri näiden uusateisteiksi tituleerattujen keskuudessa syntynyt heidän omaa itseymmärrystään kuvastava nimitys "bright"?
        Samahan se, mikä nimitys on, jos itse ilmiö on tunnistettu ja on yleisesti tiedossa, millä sanoilla ilmiöön viitataan?

        "Eikös juuri näiden uusateisteiksi tituleerattujen keskuudessa syntynyt heidän omaa itseymmärrystään kuvastava nimitys "bright"?"

        Ei.


      • ertert kirjoitti:

        "Eikös juuri näiden uusateisteiksi tituleerattujen keskuudessa syntynyt heidän omaa itseymmärrystään kuvastava nimitys "bright"?"

        Ei.

        Ok. Kiitos bright-nimitystä selventävästä informaatiosta.


    • Onko tämä nyt sitten "uusateismia", että voi vapaammin ja hyväksyttävämmin tuoda ilmi julkisesti niitä näkemyksiä jotka ateismiin ovat käsittääkseni liittyneet jo ennenkin?

      Näkisin asian siten ettei "uusateismi" ole luonut itse itseään vaan yhteiskunnallinen murros uskontojen suhteen on tehnyt ateismista enemmän hyväksyttävän ilmiön jolloin keskustelukin aiheesta on vapautuneempaa ja nykyisin jopa ihan hyväksyttävää ja tämän johdosta meillä on tämä "uusi ateismi". Aktiivisuus ilmaista mielipiteitä on siis lisääntynyt kun asiasta voi esittää mielipiteitä ilman leimautumisen pelkoa.

      Asiaa kuvastaa ehkä isäni kokemus -60 luvulta, opiskelujen ohessa opettaessaan hän erosi kirkosta. Joutui sitten koulutoimenjohtajan (tunnetusti uskova) juttusille kun kirkonmies oli asiasta vasikoinut ja isäni joutui sitten muistuttamaan ko. henkilöä perustuslaistamme... Isälleni oli suoraan sanottu, että opettajan kuuluisi kuulua kyllä kirkkoon :) Nykyään tuollainen olisi samantien IP-lehtien lööpeissä jos tulisi julki.

    • kristoitty *

      Vilkaisin vähän Googlella, mitä uusateismista sanotaan, ja silmään osui tällainen ApoWikin määritelmä, joka kertoo jotain aika olennaista.

      "Uusateismi on ateismin haara, johon liittyy kiinteästi monia perinteisiin uskontoihin liitettyjä piirteitä, erityisesti oman maailmankuvan aktiivinen levittäminen. Uusateismin ja perinteisen ateismin ero on häilyvä, mutta uusateisteina pidetään yleensä ateisteja, jotka pyrkivät käännyttämään teistejä ateisteiksi. Timo Tiaisen mukaan uusateistien julistukselle tyypillistä on ajatus, jonka mukaan uskonto on pahan lähde."

      Tuo "missionaarisuus" uusateismille on tyypillistä, samoin aggressiivisuus ja äänekkyys. Myös luonnontieteisiin tukeutuminen on hyvin yleistä, mutta ei välttämätöntä. Uusateistit ovat miekkalähetysmatkalla uskontoa vastaan.

      Koska uusateismiin liittyy kiinteästi monia perinteisiin uskontoihin liitettyjä piirteitä, ei ole mikään ihme, jos ihmiset pitävät sitä uskontona.

      • kristitty *

        Siis, älkäämme sievistelkö. Ei kutsuta miekkalähetystä somasti vain kritiikiksi.


      • Käännyttääkö ateisti

        Milloin olet nähnyt trakuja levittävän ateistin häiritsemässä kulkuasi kaupungin omistamalla jalkakäytävällä?

        Ateisteilla ei ole kai käännytystoimintaa? Jos on niin linkkaatko?


      • fda
        kristitty * kirjoitti:

        Siis, älkäämme sievistelkö. Ei kutsuta miekkalähetystä somasti vain kritiikiksi.

        Hauskaa että vertaat oman uskontosi väkipakolla levittämistä kirjoja kirjoittavien ateistien argumentteihin. Koko näkökulmasi on vääristynyt. Ei ihme että todellisuusi järkyttää sinua.


      • fda
        kristitty * kirjoitti:

        Siis, älkäämme sievistelkö. Ei kutsuta miekkalähetystä somasti vain kritiikiksi.

        Oliko sinusta hienoa että suomalaiset väkisinkastettiin?


      • Eiköhän tuo miekkalähetyksistä puhuminen ole lievää törkeämpi overkill. Se, että joku Dawkins tai Hitchens yms persoonat saavat medianäkyvyyttä, ei taida ihan riittää tekemään ateismista uus-etuliitteellä tai ilman mitenkään verrannollista minkäänlaisiin miekkailuihin. Puhuva pää televisiossa tai youtubevideolla ei taida kenenkään kaulaa katkaista.


      • fda

        Eli et edes tiedä mistä puhut vaan revit juttuja apologetiikkasivustoilta.


      • Käännyttääkö ateisti kirjoitti:

        Milloin olet nähnyt trakuja levittävän ateistin häiritsemässä kulkuasi kaupungin omistamalla jalkakäytävällä?

        Ateisteilla ei ole kai käännytystoimintaa? Jos on niin linkkaatko?

        Uskiksilla nuo käsitteet muuttuu tilanteen mukaan.
        Nyt jokainen kantaa ottava kirjailija on lähetystyöntekijä, mikäli sattuu olemaan ateisti.


      • fda
        kristitty * kirjoitti:

        Siis, älkäämme sievistelkö. Ei kutsuta miekkalähetystä somasti vain kritiikiksi.

        Oikeasta miekkalähetyksestä, kristinuskon väkisinvientiä baltianmaihin. Sama touhu oli myös Suomessa, ehkä täällä toimittiin vielä törkeämmini ettei asiasta edes haluttu kirjoittaa paljoa ylös:

        "Liiviläisiin (baltteihin) kohdistunut käännytystyö oli aluksi rauhanomaista, mutta lähetyssaarnaajia uhkailtiin ja monet kastetut kääntyivät takaisin pakanuuteen. 1196 piispaksi nimettiin Loccumin luostarin apotti Bertold. Koska paavi oli julistanut ristiretken Liivinmaan käännyttämisen tueksi, saapui Bertold Baltiaan 1198 mukanaan joukko värvättyjä aatelisia ja ammattisotureita. Bertoldin kuoltua Liivinmaan kolmanneksi piispaksi nimitettiin 1199 Albert von Buxhövden. Kun tuore paavi Innocentius III kehotti Saksin, Westfalenin, Mecklenburgin ja Elben rantamaiden kristittyjä ristiretkelle Liivinmaalle, värväsi Albert mukaansa 500 ristiretkeläisen joukon. Kun käännytystoiminta pian muuttui väkivaltaiseksi valloitukseksi, kävi pysyvän asevoiman saaminen välttämättömäksi"

        Kristityillähän oli tapana lähettää lähetyssaarnaajia jotka ensitöikseen alkoivat tuhoamaan paikallisten pyhättöjä ja jumalpatsaita. Kun näitä sitten uhkailtiin tai heitettiin ulos(kuten kävi ennen wendien alistamista) kutsutiin paikalle kristilliset sotajoukot jotka pistivät miekkaa kurkulle.


      • kristitty *
        fda kirjoitti:

        Hauskaa että vertaat oman uskontosi väkipakolla levittämistä kirjoja kirjoittavien ateistien argumentteihin. Koko näkökulmasi on vääristynyt. Ei ihme että todellisuusi järkyttää sinua.

        Sanoo uusateisti. :D


      • kr *
        fda kirjoitti:

        Oliko sinusta hienoa että suomalaiset väkisinkastettiin?

        Ei.


      • kristitty *
        fda kirjoitti:

        Oikeasta miekkalähetyksestä, kristinuskon väkisinvientiä baltianmaihin. Sama touhu oli myös Suomessa, ehkä täällä toimittiin vielä törkeämmini ettei asiasta edes haluttu kirjoittaa paljoa ylös:

        "Liiviläisiin (baltteihin) kohdistunut käännytystyö oli aluksi rauhanomaista, mutta lähetyssaarnaajia uhkailtiin ja monet kastetut kääntyivät takaisin pakanuuteen. 1196 piispaksi nimettiin Loccumin luostarin apotti Bertold. Koska paavi oli julistanut ristiretken Liivinmaan käännyttämisen tueksi, saapui Bertold Baltiaan 1198 mukanaan joukko värvättyjä aatelisia ja ammattisotureita. Bertoldin kuoltua Liivinmaan kolmanneksi piispaksi nimitettiin 1199 Albert von Buxhövden. Kun tuore paavi Innocentius III kehotti Saksin, Westfalenin, Mecklenburgin ja Elben rantamaiden kristittyjä ristiretkelle Liivinmaalle, värväsi Albert mukaansa 500 ristiretkeläisen joukon. Kun käännytystoiminta pian muuttui väkivaltaiseksi valloitukseksi, kävi pysyvän asevoiman saaminen välttämättömäksi"

        Kristityillähän oli tapana lähettää lähetyssaarnaajia jotka ensitöikseen alkoivat tuhoamaan paikallisten pyhättöjä ja jumalpatsaita. Kun näitä sitten uhkailtiin tai heitettiin ulos(kuten kävi ennen wendien alistamista) kutsutiin paikalle kristilliset sotajoukot jotka pistivät miekkaa kurkulle.

        Ai tarkoitatko sanoa, että kyllä me uusatskut ollaan pahoja muttei kumminkaan yhtä pahoja kuin te?

        (Nyt en enää viitsi lähteä mukaan mihinkään suunsoittoihin.)


      • -s-

        Apologetiikkawikin käyttäminen lähteenä käy huonosta huumorista.


      • kristitty *
        Denial kirjoitti:

        Eiköhän tuo miekkalähetyksistä puhuminen ole lievää törkeämpi overkill. Se, että joku Dawkins tai Hitchens yms persoonat saavat medianäkyvyyttä, ei taida ihan riittää tekemään ateismista uus-etuliitteellä tai ilman mitenkään verrannollista minkäänlaisiin miekkailuihin. Puhuva pää televisiossa tai youtubevideolla ei taida kenenkään kaulaa katkaista.

        Ei tarvihe mennä merta edemmäs kalaan. Löytyy runsain mitoin tältä palstalta ja tästä ketjustakin, ja taitaapa löytyä Denialin omien näppäintenkin tuotoksina.


      • fda
        kristitty * kirjoitti:

        Sanoo uusateisti. :D

        Sinun valkopesusi ei toimi. Uusateismin nimissä ei ole uhkailulla ketään pakotettu uuteen uskoon toisin kuin oikeassa miekkalähetyksessä jossa kristityt hävittivät syvää eurooppalaista kulttuuriperintöä niin että jäimme kaikki hieman juurettomiksi. Lopulta jopa kirkonmiehet halusivat tuhoamisen loppuvan ja ottivat askelia sen suuntaan että kaikkea ei tuhota vaan takavarikoidaan pakanoiden temppelit ja laitetaan uuteen uskoon.


      • fda
        kristitty * kirjoitti:

        Ai tarkoitatko sanoa, että kyllä me uusatskut ollaan pahoja muttei kumminkaan yhtä pahoja kuin te?

        (Nyt en enää viitsi lähteä mukaan mihinkään suunsoittoihin.)

        Laita lista mitä kansoja on väkipakolla kastettu uusateismiin tai mitä pahaa uusateistit ovat tehneet?

        Voidaan pitää kirjaa kummalla on enemmän uhreja. Aloitan vaikka Kaarle Suuren suorittamasta teurastuksesta Verdenissä.

        "The Massacre of Verden, Bloodbath of Verden, or Bloody Verdict of Verden (German Blutgericht von Verden) was a massacre of 4,500 captive rebel Saxons in October 782. During the Saxon Wars, the Saxons rebelled against Charlemagne's invasion and subsequent attempts to christianize them from their native Germanic paganism. "


      • fda
        kr * kirjoitti:

        Ei.

        Oliko Jumala sen takana vai kenties Saatana?


      • kristitty * kirjoitti:

        Ei tarvihe mennä merta edemmäs kalaan. Löytyy runsain mitoin tältä palstalta ja tästä ketjustakin, ja taitaapa löytyä Denialin omien näppäintenkin tuotoksina.

        Sinä siis tarkoitat että yhteiskunta, jossa saa ilmaista mielipiteitään mm. kirjoittelemalla niitä nettiin, rinnastuu jotenkin miekkalähetykseen, jos nuo mielipiteet eivät edusta sinun mielipiteidesi kanss samaa linjaa?


      • kristitty *
        Denial kirjoitti:

        Sinä siis tarkoitat että yhteiskunta, jossa saa ilmaista mielipiteitään mm. kirjoittelemalla niitä nettiin, rinnastuu jotenkin miekkalähetykseen, jos nuo mielipiteet eivät edusta sinun mielipiteidesi kanss samaa linjaa?

        En tarkoita.


      • kristitty * kirjoitti:

        En tarkoita.

        Vaan?


      • -s-

        Minua on aina kovin suuresti hämmästyttänyt uskovien vinkumiset siitä kuinka ateistit ovat käänyttämässä heitä. Jos usko on lahja Jumalalta, miten kummassa joku nettikirjoittelija voi saada moisen pois? Onko Jumalanne NOIN heikko?


      • kristitty *
        -s- kirjoitti:

        Minua on aina kovin suuresti hämmästyttänyt uskovien vinkumiset siitä kuinka ateistit ovat käänyttämässä heitä. Jos usko on lahja Jumalalta, miten kummassa joku nettikirjoittelija voi saada moisen pois? Onko Jumalanne NOIN heikko?

        Eihän tässä uskovien uskon puolesta vinguta. Eikä tietääkseni vinguta muutenkaan. Sanotaan vain, että on ilmaantunut tällainen huligaanijoukko, joka räkii ihmisten päälle ja selittää kovalla äänellä kaduilla ihmisille, miltä näiden taloissa näyttää, vaikka ei ole niissä koskaan käynyt, ja kun siltä joukolta kysytään, että eikö teillä ole omia taloja kun ajattelette päivät pitkät vain muiden taloja, niin he sanovat että ei ole. He haluavat, että ihmiset muuttaisivat talojensa sisustusta, mutta mitä se tätä joukkoa auttaisi, kun ei se sille omia taloja toisi.


      • Valkoparta...

      • fda

      • fda
        kristitty * kirjoitti:

        Eihän tässä uskovien uskon puolesta vinguta. Eikä tietääkseni vinguta muutenkaan. Sanotaan vain, että on ilmaantunut tällainen huligaanijoukko, joka räkii ihmisten päälle ja selittää kovalla äänellä kaduilla ihmisille, miltä näiden taloissa näyttää, vaikka ei ole niissä koskaan käynyt, ja kun siltä joukolta kysytään, että eikö teillä ole omia taloja kun ajattelette päivät pitkät vain muiden taloja, niin he sanovat että ei ole. He haluavat, että ihmiset muuttaisivat talojensa sisustusta, mutta mitä se tätä joukkoa auttaisi, kun ei se sille omia taloja toisi.

        Senkö takia te teitte miekkalähetystä?


      • fda
        fda kirjoitti:

        Laita lista mitä kansoja on väkipakolla kastettu uusateismiin tai mitä pahaa uusateistit ovat tehneet?

        Voidaan pitää kirjaa kummalla on enemmän uhreja. Aloitan vaikka Kaarle Suuren suorittamasta teurastuksesta Verdenissä.

        "The Massacre of Verden, Bloodbath of Verden, or Bloody Verdict of Verden (German Blutgericht von Verden) was a massacre of 4,500 captive rebel Saxons in October 782. During the Saxon Wars, the Saxons rebelled against Charlemagne's invasion and subsequent attempts to christianize them from their native Germanic paganism. "

        Taisi pistää taas hiljaiseksi. No kukaan uuskristittyhän ei ateisteja kohtaan tekemeiä omia vääristelyjään myönnä, se on nähty.


      • kristitty *
        fda kirjoitti:

        Taisi pistää taas hiljaiseksi. No kukaan uuskristittyhän ei ateisteja kohtaan tekemeiä omia vääristelyjään myönnä, se on nähty.

        fda kultaseni, kuljet perässäni kuin koiranpentu räksyttämässä tässä ketjussa ja muuallakin, ja sinulle pitäisi heittää aina joku keksi tai vastaava. Menehän nyt vaikka leikkimään pallolla, jooko.


      • fda
        kristitty * kirjoitti:

        fda kultaseni, kuljet perässäni kuin koiranpentu räksyttämässä tässä ketjussa ja muuallakin, ja sinulle pitäisi heittää aina joku keksi tai vastaava. Menehän nyt vaikka leikkimään pallolla, jooko.

        Noloa käytöstä sinulta. Ei kiukkuilu auta asiaasi yhtään. Vääristelysi uusateistien miekkalähetyksestä ja kristinuskon väkivaltaisen historian osoittaminen oli ilmeisesti liikaa. Pidetään tämä sinun miekkalähetysjuttusi mielessä kun alat vääristelemään taas.


      • kristitty *
        fda kirjoitti:

        Noloa käytöstä sinulta. Ei kiukkuilu auta asiaasi yhtään. Vääristelysi uusateistien miekkalähetyksestä ja kristinuskon väkivaltaisen historian osoittaminen oli ilmeisesti liikaa. Pidetään tämä sinun miekkalähetysjuttusi mielessä kun alat vääristelemään taas.

        Kultaseni, ei minua suinkaan kiukuta. Olen vain vähän liian velvollisuudentuntoinen, ja kun toinen kulkee perässä kerjäämässä vastauksia, niin tuntuu että pitäisi sille jotakin vastatakin. Mutta menepä etsimään, missä se pallo olisi.

        Sivumennen kysyen, oletko sattunut kuulemaan sellaisesta kuin kuvakielestä? Tiedän, että tuo on uusateisteilla heikko kohta, mutta kannattaisi tutustua hieman asiaan.
        No, joka tapauksessa, sanon nyt omalta puoleltani hyvää yötä.


      • fda
        kristitty * kirjoitti:

        Kultaseni, ei minua suinkaan kiukuta. Olen vain vähän liian velvollisuudentuntoinen, ja kun toinen kulkee perässä kerjäämässä vastauksia, niin tuntuu että pitäisi sille jotakin vastatakin. Mutta menepä etsimään, missä se pallo olisi.

        Sivumennen kysyen, oletko sattunut kuulemaan sellaisesta kuin kuvakielestä? Tiedän, että tuo on uusateisteilla heikko kohta, mutta kannattaisi tutustua hieman asiaan.
        No, joka tapauksessa, sanon nyt omalta puoleltani hyvää yötä.

        Onpa jaloa että alennut meidän kuolevaisten tasolle käskemään meitä keskittymään muihin asioihin kuin sinun aivopierujesi korjailuun. Miekkalähetyksen jossa oikeasti riistettiin henkiä käyttäminen kuvakielellisenä ilmauksena ei kyllä mene vitsinä läpi tuon halveksuvan kielenkäyttösi jälkeen.


      • -s-
        kristitty * kirjoitti:

        Eihän tässä uskovien uskon puolesta vinguta. Eikä tietääkseni vinguta muutenkaan. Sanotaan vain, että on ilmaantunut tällainen huligaanijoukko, joka räkii ihmisten päälle ja selittää kovalla äänellä kaduilla ihmisille, miltä näiden taloissa näyttää, vaikka ei ole niissä koskaan käynyt, ja kun siltä joukolta kysytään, että eikö teillä ole omia taloja kun ajattelette päivät pitkät vain muiden taloja, niin he sanovat että ei ole. He haluavat, että ihmiset muuttaisivat talojensa sisustusta, mutta mitä se tätä joukkoa auttaisi, kun ei se sille omia taloja toisi.

        Älä ota noita hellarisatuja noin vakavasti.


      • "silmään osui tällainen ApoWikin määritelmä"

        Hanki parempia lähteitä. Jos et jo huomaa, millainen propagandayritys tuo on, niin kuljet kyllä aikamoiset uskovaislaput silmillä.


      • kristitty * kirjoitti:

        Eihän tässä uskovien uskon puolesta vinguta. Eikä tietääkseni vinguta muutenkaan. Sanotaan vain, että on ilmaantunut tällainen huligaanijoukko, joka räkii ihmisten päälle ja selittää kovalla äänellä kaduilla ihmisille, miltä näiden taloissa näyttää, vaikka ei ole niissä koskaan käynyt, ja kun siltä joukolta kysytään, että eikö teillä ole omia taloja kun ajattelette päivät pitkät vain muiden taloja, niin he sanovat että ei ole. He haluavat, että ihmiset muuttaisivat talojensa sisustusta, mutta mitä se tätä joukkoa auttaisi, kun ei se sille omia taloja toisi.

        "Eihän tässä uskovien uskon puolesta vinguta."

        Ja heti perään alkaa vinkuminen:
        " Sanotaan vain, että on ilmaantunut tällainen huligaanijoukko, joka räkii ihmisten päälle ja selittää kovalla äänellä kaduilla ihmisille"....


      • kristitty * kirjoitti:

        Kultaseni, ei minua suinkaan kiukuta. Olen vain vähän liian velvollisuudentuntoinen, ja kun toinen kulkee perässä kerjäämässä vastauksia, niin tuntuu että pitäisi sille jotakin vastatakin. Mutta menepä etsimään, missä se pallo olisi.

        Sivumennen kysyen, oletko sattunut kuulemaan sellaisesta kuin kuvakielestä? Tiedän, että tuo on uusateisteilla heikko kohta, mutta kannattaisi tutustua hieman asiaan.
        No, joka tapauksessa, sanon nyt omalta puoleltani hyvää yötä.

        Rakas ystävä. Edustat kristittyjä. Käytit termiä "miekkalähetys" kuvaamaan ateistien toimintaa. Se on tasan yhtä hassua, kuin se, että uusnatsit käyttäisivät itseensä kohdistuneesta poliisitutkinnasta termiä "holokausti".

        Jep, se oli natsikortti siinä kivasti. Kerrankin täysin oikeutetusti käytettynä ;-)


      • Denial kirjoitti:

        Vaan?

        Se oli kato vaan läppä...


      • kristitty * kirjoitti:

        Eihän tässä uskovien uskon puolesta vinguta. Eikä tietääkseni vinguta muutenkaan. Sanotaan vain, että on ilmaantunut tällainen huligaanijoukko, joka räkii ihmisten päälle ja selittää kovalla äänellä kaduilla ihmisille, miltä näiden taloissa näyttää, vaikka ei ole niissä koskaan käynyt, ja kun siltä joukolta kysytään, että eikö teillä ole omia taloja kun ajattelette päivät pitkät vain muiden taloja, niin he sanovat että ei ole. He haluavat, että ihmiset muuttaisivat talojensa sisustusta, mutta mitä se tätä joukkoa auttaisi, kun ei se sille omia taloja toisi.

        Teidän taloissanne on verhot kiinni, koska niissä harjoitettava toiminta ei kestä päivänvaloa.

        Kaduilla taitavat saarnata kovaan ääneen jotkut ihan muut kuin ateistit ja se, mitä tulee suusta on muuten sylkeä. Räkä tulee nenästä, kuten tuo sinun kirjoituksesikin ;-)


      • Uskon, että uusateismi näyttäytyy AplogetiikkaWikissä tuollaisena, luin saman artikkelin kyllä. ApologetiikkaWikihän on se sivusto, joka löytää perusteita pitää ateismia uskontona ylimalkaan.
        Minunkaan mielestä se ei ole hyvä lähde muuhun, kuin kristittyjen käsitysten tarkistamiseen: sehän itse kertoo keskittyvänsä kristinuskon puolustamiseen, ei neutraalin tiedon välittämiseen.

        Mutta voin kyllä hyväksyä sen, etä uusateismilla olisi jonkunlainen missio. Käsittäääkseni se on ensisijassa fundamentalistisen uskonnon haitallisten ilmiöiden vastustaminen.

        Edellä kirjoittamastani seuraa toinen seikka: laajeneeko uusateistinen kritiikki alkuperäistä kohdettaan laajemmalle, ja pysyykö sen osumatarkkuus, kun liikutaan alkuperäisen kohteen ulkopuolella?
        MInusta tuntuu, että laajenee ja että osumatarkkuus heikkenee: ne kritiikin perusteet, jotka ehkä ovat päteviä todistettaessa yksittäisiä opinkappaleita tai Raamatun tulkintoja vääriksi, ei välttämättä enää ole päteviä, kun ne laajennetaan koskemaan kaikkea uskonnollisuutta.

        Tämä kommenttini on vain kommenttisi herättämä pohdinta. En tiedä uusateismista tarpeeksi väittääkseni siitä jotain eksaktia.


      • kristitty *
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

        Rakas ystävä. Edustat kristittyjä. Käytit termiä "miekkalähetys" kuvaamaan ateistien toimintaa. Se on tasan yhtä hassua, kuin se, että uusnatsit käyttäisivät itseensä kohdistuneesta poliisitutkinnasta termiä "holokausti".

        Jep, se oli natsikortti siinä kivasti. Kerrankin täysin oikeutetusti käytettynä ;-)

        Rakas Lähimmäinen. Edustan vain itseäni.
        Kirjoitin: "Uusateistit ovat miekkalähetysmatkalla uskontoa vastaan." Siis USKONTOA vastaan. Te väänsitte sen miekkalähetykseksi ihmisiä vastaan.

        Luulin, että teikäläisten kanssa voisi keskustella, koska minulla oli täältä kokemuksia sellaisistakin ateisteista. Se osoittautui kuitenkin mahdottomaksi, koska keskustelevan ihmisen tilalla oli aina joku oppinsa suulla puhuva ja agendaansa ajava tyyppi. Lisäksi sanomisiani vääristeltiin joko tahallaan tai siksi, ettei oltu luettu kunnolla tekstiä. Niin kuin nytkin. Se on samanlaista kuin jos yrittäisi keskustella lahkolaisten kanssa. Lahkolaisuus tulee mieleen väkisin.


      • kristitty *
        kaarne kirjoitti:

        Uskon, että uusateismi näyttäytyy AplogetiikkaWikissä tuollaisena, luin saman artikkelin kyllä. ApologetiikkaWikihän on se sivusto, joka löytää perusteita pitää ateismia uskontona ylimalkaan.
        Minunkaan mielestä se ei ole hyvä lähde muuhun, kuin kristittyjen käsitysten tarkistamiseen: sehän itse kertoo keskittyvänsä kristinuskon puolustamiseen, ei neutraalin tiedon välittämiseen.

        Mutta voin kyllä hyväksyä sen, etä uusateismilla olisi jonkunlainen missio. Käsittäääkseni se on ensisijassa fundamentalistisen uskonnon haitallisten ilmiöiden vastustaminen.

        Edellä kirjoittamastani seuraa toinen seikka: laajeneeko uusateistinen kritiikki alkuperäistä kohdettaan laajemmalle, ja pysyykö sen osumatarkkuus, kun liikutaan alkuperäisen kohteen ulkopuolella?
        MInusta tuntuu, että laajenee ja että osumatarkkuus heikkenee: ne kritiikin perusteet, jotka ehkä ovat päteviä todistettaessa yksittäisiä opinkappaleita tai Raamatun tulkintoja vääriksi, ei välttämättä enää ole päteviä, kun ne laajennetaan koskemaan kaikkea uskonnollisuutta.

        Tämä kommenttini on vain kommenttisi herättämä pohdinta. En tiedä uusateismista tarpeeksi väittääkseni siitä jotain eksaktia.

        Otin tuon ApoWikin tekstin siksi, koska se vastasi omia kokemuksiani ja näkemyksiäni uusateismista. Siinä sitä asiaa oli vain näppäränä pakettina.

        En tiedä, lukeudutko itse mieleltäsi samaan joukkoon uusateistien kanssa, ja se on sinun asiasi, mutta et käyttäydy sillä tavoin, ja katson tuota käyttäytymistä ja sen pohjalta puhun tässä sinulle "heistä".
        Heille, siis näille ateisteille, on kyllä yritetty selittää, että jossakin Yhdysvaltojen Raamattuvyöhykkeellä heidän kritiikkinsä on ihan paikallaan, koska siellä ihmiset ajattelevat ja uskovat siten kuin he olettavat. Ja että he ovat luultavasti lukeneet netistä amerikkalaisten ateistien esittämää kritiikkiä ja propagandaohjeita ja keskustelleet heikäläisten kanssa ja katselleet niitä heidän YouTubeen panemiaan videoita, yms. Sitten he tuovat innoissaan sen saman tänne ja alkavat suoltaa sieltä oppimiaan väitteitä ja propagandaa usein onnellisen tietämättöminä Suomen kristillisen kentän laadusta.
        On myös niitä uusateisteja, jotka ovat kasvaneet tai olleet muusta syystä jonkin kristillisfundamentalistisen ryhmän jäseninä tai sen läheisessä vaikutuspiirissä, ja sen harjoittama henkinen/hengellinen väkivalta on haavoittanut heitä. Heillä on tarve nähdä kaikki kristityt sellaisina, ja usein tuntuu, että he suorastaan toivovat että Suomi pursuaisi tuollaisia kristittyjä. Kun ei niitä todellisuudessa ole kuin vähän, he eivät piittaa siitä tosiasiasta, koska silloin heidän kostoretkellään ei olisi kunnon kohdetta. Sanon näin, koska niin usein tulee se vaikutelma, että kostoretkellä he ovat.
        Tätä siis Suomessa, mutta kansainvälisesti lienee paljolti samoin, paitsi Yhdysvallat on oma lukunsa.


      • Kotiin kasvamaan
        kristitty * kirjoitti:

        Rakas Lähimmäinen. Edustan vain itseäni.
        Kirjoitin: "Uusateistit ovat miekkalähetysmatkalla uskontoa vastaan." Siis USKONTOA vastaan. Te väänsitte sen miekkalähetykseksi ihmisiä vastaan.

        Luulin, että teikäläisten kanssa voisi keskustella, koska minulla oli täältä kokemuksia sellaisistakin ateisteista. Se osoittautui kuitenkin mahdottomaksi, koska keskustelevan ihmisen tilalla oli aina joku oppinsa suulla puhuva ja agendaansa ajava tyyppi. Lisäksi sanomisiani vääristeltiin joko tahallaan tai siksi, ettei oltu luettu kunnolla tekstiä. Niin kuin nytkin. Se on samanlaista kuin jos yrittäisi keskustella lahkolaisten kanssa. Lahkolaisuus tulee mieleen väkisin.

        Kyllä tuo miekkalähetys oli karkea moka ilman mitään vääristelyäkin. Kun siitä sitten huomautetaan, heittäydytään niin sarkastisiksi niin sarkastisiksi...
        Käytöksesi on lapsellista.


      • Pata vs. kattila
        kristitty * kirjoitti:

        Otin tuon ApoWikin tekstin siksi, koska se vastasi omia kokemuksiani ja näkemyksiäni uusateismista. Siinä sitä asiaa oli vain näppäränä pakettina.

        En tiedä, lukeudutko itse mieleltäsi samaan joukkoon uusateistien kanssa, ja se on sinun asiasi, mutta et käyttäydy sillä tavoin, ja katson tuota käyttäytymistä ja sen pohjalta puhun tässä sinulle "heistä".
        Heille, siis näille ateisteille, on kyllä yritetty selittää, että jossakin Yhdysvaltojen Raamattuvyöhykkeellä heidän kritiikkinsä on ihan paikallaan, koska siellä ihmiset ajattelevat ja uskovat siten kuin he olettavat. Ja että he ovat luultavasti lukeneet netistä amerikkalaisten ateistien esittämää kritiikkiä ja propagandaohjeita ja keskustelleet heikäläisten kanssa ja katselleet niitä heidän YouTubeen panemiaan videoita, yms. Sitten he tuovat innoissaan sen saman tänne ja alkavat suoltaa sieltä oppimiaan väitteitä ja propagandaa usein onnellisen tietämättöminä Suomen kristillisen kentän laadusta.
        On myös niitä uusateisteja, jotka ovat kasvaneet tai olleet muusta syystä jonkin kristillisfundamentalistisen ryhmän jäseninä tai sen läheisessä vaikutuspiirissä, ja sen harjoittama henkinen/hengellinen väkivalta on haavoittanut heitä. Heillä on tarve nähdä kaikki kristityt sellaisina, ja usein tuntuu, että he suorastaan toivovat että Suomi pursuaisi tuollaisia kristittyjä. Kun ei niitä todellisuudessa ole kuin vähän, he eivät piittaa siitä tosiasiasta, koska silloin heidän kostoretkellään ei olisi kunnon kohdetta. Sanon näin, koska niin usein tulee se vaikutelma, että kostoretkellä he ovat.
        Tätä siis Suomessa, mutta kansainvälisesti lienee paljolti samoin, paitsi Yhdysvallat on oma lukunsa.

        "... jossakin Yhdysvaltojen Raamattuvyöhykkeellä heidän kritiikkinsä on ihan paikallaan,... Sitten he tuovat innoissaan sen saman tänne ja alkavat suoltaa sieltä oppimiaan väitteitä ja propagandaa ...

        Juuri tämän tekevät suomalaiset kreationistit lainatessaan suoraan USA:n nuoren maan kressujen artikkeleja.
        Ateistien en ole nähnyt niin käyttäytyvän. Olen tosin pysytellyt poissa uskontopalstoilta. Ehkä sieltä kuvaamaasi käyttäytymistä löytyy.


      • kristitty *
        Kotiin kasvamaan kirjoitti:

        Kyllä tuo miekkalähetys oli karkea moka ilman mitään vääristelyäkin. Kun siitä sitten huomautetaan, heittäydytään niin sarkastisiksi niin sarkastisiksi...
        Käytöksesi on lapsellista.

        Mitä sarkasmia tuossa viestissäni näit? Itse en ajatellut mitään sarkastista, vaan kirjoitin niin kuin ajattelen.

        Miekkalähetys on kuvaava termi, kun kerran kohteelta ei uskonnolta haluttaisiin kaula poikki, ja käyttäytyminen on miekat kädessä riehumista (kuvaannollinen ilmaus, huom.) (tuo jälkimmäinen oli sarkastista, huom.).


      • kristitty *
        Pata vs. kattila kirjoitti:

        "... jossakin Yhdysvaltojen Raamattuvyöhykkeellä heidän kritiikkinsä on ihan paikallaan,... Sitten he tuovat innoissaan sen saman tänne ja alkavat suoltaa sieltä oppimiaan väitteitä ja propagandaa ...

        Juuri tämän tekevät suomalaiset kreationistit lainatessaan suoraan USA:n nuoren maan kressujen artikkeleja.
        Ateistien en ole nähnyt niin käyttäytyvän. Olen tosin pysytellyt poissa uskontopalstoilta. Ehkä sieltä kuvaamaasi käyttäytymistä löytyy.

        Noin tekevät jotkut suomalaiset kreationistit. Uusateistit saisivat minun puolestani vängätä heidän kanssaan niin paljon kuin sielu sietää, siinä kumpikin osapuoli puhuisi samasta asiasta.


      • Valkoparta...
        ertert kirjoitti:

        "http://richarddawkins.net/aboutus/
        http://atheistallianceamerica.org/about/
        https://foundationbeyondbelief.org/inside-fbb/blog/
        http://atheists.org/"

        Missään noissa ei ole käännytystä. Näyttää sinultakin suhteellisuudentaju kadonneen kokonaan.

        Kyseessän on maailmankuvan levittäminen. Aivan samoin kuin uskonnoillakin. Eikä siinä mitään, ihan vapaasti voivat tehdä niin. Vai onko tuo vain jumaluskon puutetta?

        ABOUT ATHEIST ALLIANCE OF AMERICA

        Our Vision
        AAA's vision is to transform society into one that supports and respects a worldview based on the values of reason, empiricism and naturalism, and respects and protects the separation of religion and government.

        Our Mission
        To develop and provide educational, advocacy, and community-building programs for the atheist community that assist towards fulfilling the above vision.


      • niinkö?
        kristitty * kirjoitti:

        Mitä sarkasmia tuossa viestissäni näit? Itse en ajatellut mitään sarkastista, vaan kirjoitin niin kuin ajattelen.

        Miekkalähetys on kuvaava termi, kun kerran kohteelta ei uskonnolta haluttaisiin kaula poikki, ja käyttäytyminen on miekat kädessä riehumista (kuvaannollinen ilmaus, huom.) (tuo jälkimmäinen oli sarkastista, huom.).

        En tarkoittanut juuri edellistä viestiäsi, vaan tyyliäsi yleisesti.

        "fda kultaseni, kuljet perässäni kuin koiranpentu räksyttämässä tässä ketjussa ja muuallakin, ja sinulle pitäisi heittää aina joku keksi tai vastaava. Menehän nyt vaikka leikkimään pallolla, jooko."

        Onko tuo mielestäsi aikuisen ihmisen asiallista keskustelua? Olet mainio löytämään rikan veljesi silmästä, kun omassa silmässäsi on seiväs.

        Eikä se miekkalähetys selittelemällä parane. Moka mikä moka


      • kristitty *
        niinkö? kirjoitti:

        En tarkoittanut juuri edellistä viestiäsi, vaan tyyliäsi yleisesti.

        "fda kultaseni, kuljet perässäni kuin koiranpentu räksyttämässä tässä ketjussa ja muuallakin, ja sinulle pitäisi heittää aina joku keksi tai vastaava. Menehän nyt vaikka leikkimään pallolla, jooko."

        Onko tuo mielestäsi aikuisen ihmisen asiallista keskustelua? Olet mainio löytämään rikan veljesi silmästä, kun omassa silmässäsi on seiväs.

        Eikä se miekkalähetys selittelemällä parane. Moka mikä moka

        Ehkä minua vain tympii liikaa teidän tyylinne. Tulitko ottaneeksi huomioon sellaista?


      • kristitty * kirjoitti:

        Otin tuon ApoWikin tekstin siksi, koska se vastasi omia kokemuksiani ja näkemyksiäni uusateismista. Siinä sitä asiaa oli vain näppäränä pakettina.

        En tiedä, lukeudutko itse mieleltäsi samaan joukkoon uusateistien kanssa, ja se on sinun asiasi, mutta et käyttäydy sillä tavoin, ja katson tuota käyttäytymistä ja sen pohjalta puhun tässä sinulle "heistä".
        Heille, siis näille ateisteille, on kyllä yritetty selittää, että jossakin Yhdysvaltojen Raamattuvyöhykkeellä heidän kritiikkinsä on ihan paikallaan, koska siellä ihmiset ajattelevat ja uskovat siten kuin he olettavat. Ja että he ovat luultavasti lukeneet netistä amerikkalaisten ateistien esittämää kritiikkiä ja propagandaohjeita ja keskustelleet heikäläisten kanssa ja katselleet niitä heidän YouTubeen panemiaan videoita, yms. Sitten he tuovat innoissaan sen saman tänne ja alkavat suoltaa sieltä oppimiaan väitteitä ja propagandaa usein onnellisen tietämättöminä Suomen kristillisen kentän laadusta.
        On myös niitä uusateisteja, jotka ovat kasvaneet tai olleet muusta syystä jonkin kristillisfundamentalistisen ryhmän jäseninä tai sen läheisessä vaikutuspiirissä, ja sen harjoittama henkinen/hengellinen väkivalta on haavoittanut heitä. Heillä on tarve nähdä kaikki kristityt sellaisina, ja usein tuntuu, että he suorastaan toivovat että Suomi pursuaisi tuollaisia kristittyjä. Kun ei niitä todellisuudessa ole kuin vähän, he eivät piittaa siitä tosiasiasta, koska silloin heidän kostoretkellään ei olisi kunnon kohdetta. Sanon näin, koska niin usein tulee se vaikutelma, että kostoretkellä he ovat.
        Tätä siis Suomessa, mutta kansainvälisesti lienee paljolti samoin, paitsi Yhdysvallat on oma lukunsa.

        En tiedä, miten uusateistinen uskontokritiikki erotetaan muusta uskontokritiikistä :-)

        Linkitin omaksi kommentikseen tämän esseen, joka vastaa osittain kysymykseen: http://miikkaleskinen.fastmail.fm.user.fm/Uusateismi.pdf

        Toisaalta - suomalaisessa todellisuudessa - muutaman asian kombinaatio: voimakkaasti kristittyjä velvoittava ja aktiivisesti toteutettu lähetyskäsky; herätysliikeiden suuri vaikutusvalta kirkon sisällä sekä ev-lut kirkon kiistämätön juridinen erikoisasema luovat sellaisen ilmapiirin, jossa kritiikin laajentamisen kynnys on melko matala. Ei siihen tarvita uusateismia: osa kristityistäkin nähnee saman kokonaisuuden ongelmalliseksi.

        ApologetiikaWikin ilmaisut ateistiksi käännyttämisestä ja uskonnolllisten piirteiden liittäminen uusateismiin taitavat olla väistämätön seuraus kristillisen maailmankuvan omaksumisesta, jolloin sekulaaritkin ilmiöt tulkitaan uskonnollisessa kontekstissa?


      • älä jaksa
        kristitty * kirjoitti:

        Ehkä minua vain tympii liikaa teidän tyylinne. Tulitko ottaneeksi huomioon sellaista?

        Ainahan se vika vastapuolesta löytyy. Varsinkin kun on itse mokannut.
        Muita voi tympiä sinun ylimielinen tyylisi. Tulitko ottaneeksi huomioon sen?


      • kristitty *
        älä jaksa kirjoitti:

        Ainahan se vika vastapuolesta löytyy. Varsinkin kun on itse mokannut.
        Muita voi tympiä sinun ylimielinen tyylisi. Tulitko ottaneeksi huomioon sen?

        Katsopas vähän, ketkä täällä ovat jatkuvasti käyttäytyneet vähemmän asiallisesti. Se voi alkaa tympiä. Niin että se siitä.


      • kristitty *
        kaarne kirjoitti:

        En tiedä, miten uusateistinen uskontokritiikki erotetaan muusta uskontokritiikistä :-)

        Linkitin omaksi kommentikseen tämän esseen, joka vastaa osittain kysymykseen: http://miikkaleskinen.fastmail.fm.user.fm/Uusateismi.pdf

        Toisaalta - suomalaisessa todellisuudessa - muutaman asian kombinaatio: voimakkaasti kristittyjä velvoittava ja aktiivisesti toteutettu lähetyskäsky; herätysliikeiden suuri vaikutusvalta kirkon sisällä sekä ev-lut kirkon kiistämätön juridinen erikoisasema luovat sellaisen ilmapiirin, jossa kritiikin laajentamisen kynnys on melko matala. Ei siihen tarvita uusateismia: osa kristityistäkin nähnee saman kokonaisuuden ongelmalliseksi.

        ApologetiikaWikin ilmaisut ateistiksi käännyttämisestä ja uskonnolllisten piirteiden liittäminen uusateismiin taitavat olla väistämätön seuraus kristillisen maailmankuvan omaksumisesta, jolloin sekulaaritkin ilmiöt tulkitaan uskonnollisessa kontekstissa?

        Uusateistinen kritiikki eroaa muusta uskontokritiikistä paitsi tavoitteiltaan, ennen kaikkea tyyliltään. Tyylihän se on se, mikä näkyy suoraan ulospäin. Uusateistiselle tyylille leimallista on, että siinä ei pyritä asiallisuuteen.
        Selviä rajoja ei tietenkään ole, siis reunoilla on harmaata, mutta keskikohdat erottuvat selvästi.

        Uusateismin strategia näyttää olevan, karkeasti otettuna, saada kristityt luopumaan uskonnollisista näkemyksistään tai ainakin muuttamaan niitä tarpeeksi paljon, jotta he olisivat halukkaita muuttamaan yhteiskuntaan vaikuttavia systeemejä. Siksi heitä pitää yrittää käännyttää. Sinä et ehkä niin huomaa asian vahvaa uskonnollista puolta, kun lienet elänyt aika etäällä uskonnon maailmasta.


      • fda
        kristitty * kirjoitti:

        Rakas Lähimmäinen. Edustan vain itseäni.
        Kirjoitin: "Uusateistit ovat miekkalähetysmatkalla uskontoa vastaan." Siis USKONTOA vastaan. Te väänsitte sen miekkalähetykseksi ihmisiä vastaan.

        Luulin, että teikäläisten kanssa voisi keskustella, koska minulla oli täältä kokemuksia sellaisistakin ateisteista. Se osoittautui kuitenkin mahdottomaksi, koska keskustelevan ihmisen tilalla oli aina joku oppinsa suulla puhuva ja agendaansa ajava tyyppi. Lisäksi sanomisiani vääristeltiin joko tahallaan tai siksi, ettei oltu luettu kunnolla tekstiä. Niin kuin nytkin. Se on samanlaista kuin jos yrittäisi keskustella lahkolaisten kanssa. Lahkolaisuus tulee mieleen väkisin.

        ""Uusateistit ovat miekkalähetysmatkalla uskontoa vastaan." Siis USKONTOA vastaan. Te väänsitte sen miekkalähetykseksi ihmisiä vastaan."

        Historian tuntemattomuus voi olla sinulle hyvä tekosyy. Et ehkä tiedä millaista teurastamista miekkalähetys on. Historiallisesti ja nykypäivänä(esim. ISIS) miekkalähetys on kohdistettu muita uskontoja kohtaan. Ihmiset olivat sen uhreja. Ainoa keino suorittaa miekkalähetys on asein. Jos olisit älyllisesti rehellinen olisit käyttänyt vähemmän ladattua termiä.


      • fda
        Valkoparta... kirjoitti:

        Kyseessän on maailmankuvan levittäminen. Aivan samoin kuin uskonnoillakin. Eikä siinä mitään, ihan vapaasti voivat tehdä niin. Vai onko tuo vain jumaluskon puutetta?

        ABOUT ATHEIST ALLIANCE OF AMERICA

        Our Vision
        AAA's vision is to transform society into one that supports and respects a worldview based on the values of reason, empiricism and naturalism, and respects and protects the separation of religion and government.

        Our Mission
        To develop and provide educational, advocacy, and community-building programs for the atheist community that assist towards fulfilling the above vision.

        Sekulaarin maailmankuvan voi omata teistikin.


      • fda
        kristitty * kirjoitti:

        Otin tuon ApoWikin tekstin siksi, koska se vastasi omia kokemuksiani ja näkemyksiäni uusateismista. Siinä sitä asiaa oli vain näppäränä pakettina.

        En tiedä, lukeudutko itse mieleltäsi samaan joukkoon uusateistien kanssa, ja se on sinun asiasi, mutta et käyttäydy sillä tavoin, ja katson tuota käyttäytymistä ja sen pohjalta puhun tässä sinulle "heistä".
        Heille, siis näille ateisteille, on kyllä yritetty selittää, että jossakin Yhdysvaltojen Raamattuvyöhykkeellä heidän kritiikkinsä on ihan paikallaan, koska siellä ihmiset ajattelevat ja uskovat siten kuin he olettavat. Ja että he ovat luultavasti lukeneet netistä amerikkalaisten ateistien esittämää kritiikkiä ja propagandaohjeita ja keskustelleet heikäläisten kanssa ja katselleet niitä heidän YouTubeen panemiaan videoita, yms. Sitten he tuovat innoissaan sen saman tänne ja alkavat suoltaa sieltä oppimiaan väitteitä ja propagandaa usein onnellisen tietämättöminä Suomen kristillisen kentän laadusta.
        On myös niitä uusateisteja, jotka ovat kasvaneet tai olleet muusta syystä jonkin kristillisfundamentalistisen ryhmän jäseninä tai sen läheisessä vaikutuspiirissä, ja sen harjoittama henkinen/hengellinen väkivalta on haavoittanut heitä. Heillä on tarve nähdä kaikki kristityt sellaisina, ja usein tuntuu, että he suorastaan toivovat että Suomi pursuaisi tuollaisia kristittyjä. Kun ei niitä todellisuudessa ole kuin vähän, he eivät piittaa siitä tosiasiasta, koska silloin heidän kostoretkellään ei olisi kunnon kohdetta. Sanon näin, koska niin usein tulee se vaikutelma, että kostoretkellä he ovat.
        Tätä siis Suomessa, mutta kansainvälisesti lienee paljolti samoin, paitsi Yhdysvallat on oma lukunsa.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12566048

        Luepa tämän hihhulin kirjoitus, joka vastustaa evoluutiota. Kyllä täällä palstalla enemmistönä on ne kristityt jotka evoluutiota eivät pidä totena.


      • Valkoparta...
        fda kirjoitti:

        Sekulaarin maailmankuvan voi omata teistikin.

        Eihän tuossa ole kyse pelkästään sekulaarista maailmankuvasta. SIinä halutaan, että toiminta yhetiskunnassa pohjautuu "järkeen, empirisimiin (havaintoihin ja mittaukseen) ja naturalisimiin (kaikki havainnot voidaan selittää luonnon avulla). Kyse on umpimielisen ateismin levitämisestä. Samaa mitä Dawkins tekee.

        En haluaisin elää umpimielisessä ateistisessa maassa sen enempää kuin umpimielisessä uskonnollisessa maassa. Onneksi Suomi ei ole kumpaakaan.


      • ---
        kristitty * kirjoitti:

        Uusateistinen kritiikki eroaa muusta uskontokritiikistä paitsi tavoitteiltaan, ennen kaikkea tyyliltään. Tyylihän se on se, mikä näkyy suoraan ulospäin. Uusateistiselle tyylille leimallista on, että siinä ei pyritä asiallisuuteen.
        Selviä rajoja ei tietenkään ole, siis reunoilla on harmaata, mutta keskikohdat erottuvat selvästi.

        Uusateismin strategia näyttää olevan, karkeasti otettuna, saada kristityt luopumaan uskonnollisista näkemyksistään tai ainakin muuttamaan niitä tarpeeksi paljon, jotta he olisivat halukkaita muuttamaan yhteiskuntaan vaikuttavia systeemejä. Siksi heitä pitää yrittää käännyttää. Sinä et ehkä niin huomaa asian vahvaa uskonnollista puolta, kun lienet elänyt aika etäällä uskonnon maailmasta.

        Heikkoa on usko, jos se katoaa nettikirjoittelun takia.


      • Valkoparta...

      • fda
        Valkoparta... kirjoitti:

        Eihän tuossa ole kyse pelkästään sekulaarista maailmankuvasta. SIinä halutaan, että toiminta yhetiskunnassa pohjautuu "järkeen, empirisimiin (havaintoihin ja mittaukseen) ja naturalisimiin (kaikki havainnot voidaan selittää luonnon avulla). Kyse on umpimielisen ateismin levitämisestä. Samaa mitä Dawkins tekee.

        En haluaisin elää umpimielisessä ateistisessa maassa sen enempää kuin umpimielisessä uskonnollisessa maassa. Onneksi Suomi ei ole kumpaakaan.

        Se että yhteiskunta perustuu luonnontutkimukseen ei tarkota sitä että sinä et voisi perustaa omaa elämääsi vaikka minkälaiseen yliluonnolliseen näkemykseen.


      • ---

      • kristitty *
        --- kirjoitti:

        Heikkoa on usko, jos se katoaa nettikirjoittelun takia.

        Täh? Etkö osaa lukea? Siis uusateistit yrittävät, mutta tulokset taitavat olla päinvastaiset kuin he tarkoittavat, koska aggressiivinen hyökkäily vahvistaa vain kohteiden uskoa omaan oikeassaoloonsa.


      • fda

      • katohan peiliin
        kristitty * kirjoitti:

        Täh? Etkö osaa lukea? Siis uusateistit yrittävät, mutta tulokset taitavat olla päinvastaiset kuin he tarkoittavat, koska aggressiivinen hyökkäily vahvistaa vain kohteiden uskoa omaan oikeassaoloonsa.

        "koska aggressiivinen hyökkäily vahvistaa vain kohteiden uskoa omaan oikeassaoloonsa."

        Mutta kun uskikset eivät pääsääntöisesti ole oikeassa.
        Edellisen kommenttisi lukemalla, heittosi "etkö osaa lukea" on asiaton. Et siinä kommentissasi puhunut mitään tulosten heikkoudesta, vaan ainoastaan käännytyksestä. Agressiota esiintyy molemilla puolilla melkoisen tasavertaisesti. Omakaan kirjoittelusi ei ole sieltä maltillisimmasta päästä.


      • Valkoparta...
        fda kirjoitti:

        Se että yhteiskunta perustuu luonnontutkimukseen ei tarkota sitä että sinä et voisi perustaa omaa elämääsi vaikka minkälaiseen yliluonnolliseen näkemykseen.

        Kun umpimieliset on vallassa, tuppaa asiat menemään selvästi ahdasmielisempään suuntaan.


      • fda
        Valkoparta... kirjoitti:

        Kun umpimieliset on vallassa, tuppaa asiat menemään selvästi ahdasmielisempään suuntaan.

        Yhteiskuntasuunnittelu on hyvä perustaa todellisuuteen eikä ahdasmielisyyteen.


      • ---
        kristitty * kirjoitti:

        Täh? Etkö osaa lukea? Siis uusateistit yrittävät, mutta tulokset taitavat olla päinvastaiset kuin he tarkoittavat, koska aggressiivinen hyökkäily vahvistaa vain kohteiden uskoa omaan oikeassaoloonsa.

        Potki seuraava ovellesi käännyttämään tunkeva uusateisti ulos. Ei se sen vaikeampaa ole.


      • Valkoparta... kirjoitti:

        Kyseessän on maailmankuvan levittäminen. Aivan samoin kuin uskonnoillakin. Eikä siinä mitään, ihan vapaasti voivat tehdä niin. Vai onko tuo vain jumaluskon puutetta?

        ABOUT ATHEIST ALLIANCE OF AMERICA

        Our Vision
        AAA's vision is to transform society into one that supports and respects a worldview based on the values of reason, empiricism and naturalism, and respects and protects the separation of religion and government.

        Our Mission
        To develop and provide educational, advocacy, and community-building programs for the atheist community that assist towards fulfilling the above vision.

        "Kyseessän on maailmankuvan levittäminen."

        Jos sinä et ymmärrä asioista kertomisen ja käännyttämisen eroa, on se sinun ongelmasi.

        "Our Vision
        AAA's vision is to transform society into one that supports and respects a worldview based on the values of reason, empiricism and naturalism, and respects and protects the separation of religion and government."

        Eikä tuossa sanota mitään siitä, että ihmsistä yritettäisiin tehdä ateisteja.


      • Valkoparta... kirjoitti:

        Eihän tuossa ole kyse pelkästään sekulaarista maailmankuvasta. SIinä halutaan, että toiminta yhetiskunnassa pohjautuu "järkeen, empirisimiin (havaintoihin ja mittaukseen) ja naturalisimiin (kaikki havainnot voidaan selittää luonnon avulla). Kyse on umpimielisen ateismin levitämisestä. Samaa mitä Dawkins tekee.

        En haluaisin elää umpimielisessä ateistisessa maassa sen enempää kuin umpimielisessä uskonnollisessa maassa. Onneksi Suomi ei ole kumpaakaan.

        "Eihän tuossa ole kyse pelkästään sekulaarista maailmankuvasta. SIinä halutaan, että toiminta yhetiskunnassa pohjautuu "järkeen, empirisimiin (havaintoihin ja mittaukseen) ja naturalisimiin (kaikki havainnot voidaan selittää luonnon avulla). Kyse on umpimielisen ateismin levitämisestä. "

        Ei ole. Nuo kaikki voi omaksua teistikin.

        "En haluaisin elää umpimielisessä ateistisessa maassa sen enempää kuin umpimielisessä uskonnollisessa maassa. "

        Noista mikään ei ole umpimielisyyttä.


      • Valkoparta... kirjoitti:

        Kun umpimieliset on vallassa, tuppaa asiat menemään selvästi ahdasmielisempään suuntaan.

        "Kun umpimieliset on vallassa, tuppaa asiat menemään selvästi ahdasmielisempään suuntaan."

        Kun Valkoparralta loppuu argumentit, alkaa tyhjänpäiväisten iskulauseiden viljely.



      • kristitty * kirjoitti:

        Uusateistinen kritiikki eroaa muusta uskontokritiikistä paitsi tavoitteiltaan, ennen kaikkea tyyliltään. Tyylihän se on se, mikä näkyy suoraan ulospäin. Uusateistiselle tyylille leimallista on, että siinä ei pyritä asiallisuuteen.
        Selviä rajoja ei tietenkään ole, siis reunoilla on harmaata, mutta keskikohdat erottuvat selvästi.

        Uusateismin strategia näyttää olevan, karkeasti otettuna, saada kristityt luopumaan uskonnollisista näkemyksistään tai ainakin muuttamaan niitä tarpeeksi paljon, jotta he olisivat halukkaita muuttamaan yhteiskuntaan vaikuttavia systeemejä. Siksi heitä pitää yrittää käännyttää. Sinä et ehkä niin huomaa asian vahvaa uskonnollista puolta, kun lienet elänyt aika etäällä uskonnon maailmasta.

        "Uusateistinen kritiikki eroaa muusta uskontokritiikistä paitsi tavoitteiltaan, ennen kaikkea tyyliltään."

        Höpöhöpö.

        "Uusateistiselle tyylille leimallista on, että siinä ei pyritä asiallisuuteen."

        Höpöhöpö.

        "Siksi heitä pitää yrittää käännyttää."

        Höpöhöpö.

        "Sinä et ehkä niin huomaa asian vahvaa uskonnollista puolta, kun lienet elänyt aika etäällä uskonnon maailmasta. "

        Todellisuudesta on aika vaikea huomata ominaisuuksia, jotka ovat olemassa vain mielikuvituksessasi.


      • UusAasismi
        fda kirjoitti:

        Sinun valkopesusi ei toimi. Uusateismin nimissä ei ole uhkailulla ketään pakotettu uuteen uskoon toisin kuin oikeassa miekkalähetyksessä jossa kristityt hävittivät syvää eurooppalaista kulttuuriperintöä niin että jäimme kaikki hieman juurettomiksi. Lopulta jopa kirkonmiehet halusivat tuhoamisen loppuvan ja ottivat askelia sen suuntaan että kaikkea ei tuhota vaan takavarikoidaan pakanoiden temppelit ja laitetaan uuteen uskoon.

        fda:"Uusateismin nimissä ei ole uhkailulla ketään pakotettu uuteen uskoon"

        Uusateismin nimissä ei suinkaan "uhkailla", uusateismin nimissä vain "ehdotetaan" ja "suostutellaan"...
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12563288


      • UusAasismi kirjoitti:

        fda:"Uusateismin nimissä ei ole uhkailulla ketään pakotettu uuteen uskoon"

        Uusateismin nimissä ei suinkaan "uhkailla", uusateismin nimissä vain "ehdotetaan" ja "suostutellaan"...
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12563288

        "Uusateismin nimissä ei suinkaan "uhkailla", uusateismin nimissä vain "ehdotetaan" ja "suostutellaan"... "

        Onko sinulla antaa yhtäkään esimerkkiä? Minua nimittäin ihmetyttää tämän mystisen koulukunnan edustajat, joiksi en ole kenenkään nähnyt ilmoitatutuvan.


      • ertert kirjoitti:

        "Uusateismin nimissä ei suinkaan "uhkailla", uusateismin nimissä vain "ehdotetaan" ja "suostutellaan"... "

        Onko sinulla antaa yhtäkään esimerkkiä? Minua nimittäin ihmetyttää tämän mystisen koulukunnan edustajat, joiksi en ole kenenkään nähnyt ilmoitatutuvan.

        Ei hänellä ole antaa mitään esimerkkejä kuin fantasiamaailmansa korviensa välissä.


      • bvbnvvbnb
        ertert kirjoitti:

        "Kun umpimieliset on vallassa, tuppaa asiat menemään selvästi ahdasmielisempään suuntaan."

        Kun Valkoparralta loppuu argumentit, alkaa tyhjänpäiväisten iskulauseiden viljely.

        Tiedeuskovaiselta muilta lainattujen argumenttien loppuessa hän on pelkkä tyhjäpää...


      • fsa

      • uskunnoton
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

        Teidän taloissanne on verhot kiinni, koska niissä harjoitettava toiminta ei kestä päivänvaloa.

        Kaduilla taitavat saarnata kovaan ääneen jotkut ihan muut kuin ateistit ja se, mitä tulee suusta on muuten sylkeä. Räkä tulee nenästä, kuten tuo sinun kirjoituksesikin ;-)

        Ateistit eivät saarnaa.

        Ateistit pyytävät "katsomaan lähteistä"
        Ateistit pyytävät "linkkiä toisen ateistin väitteisiin"
        Ateistit pyytävät "uskomaan tieteeseen"
        Ateistit pyytävät "katsomaan todistettua tiedekirjallisuutta (ProfSEjaSe2000)
        Ateistit pyytävät "todisteita muiden uskonnoista, joista he voivat sitten kinata"

        Jos ateisti ei saa edellämainittuja, ateisti alkaa kiukuttelemaan kuin uhmaikäinen kakara, jollainen ateisti tunne-elämältää loppujen lopuksi on.


      • fdxfdxdfxf
        ertert kirjoitti:

        "Uusateistinen kritiikki eroaa muusta uskontokritiikistä paitsi tavoitteiltaan, ennen kaikkea tyyliltään."

        Höpöhöpö.

        "Uusateistiselle tyylille leimallista on, että siinä ei pyritä asiallisuuteen."

        Höpöhöpö.

        "Siksi heitä pitää yrittää käännyttää."

        Höpöhöpö.

        "Sinä et ehkä niin huomaa asian vahvaa uskonnollista puolta, kun lienet elänyt aika etäällä uskonnon maailmasta. "

        Todellisuudesta on aika vaikea huomata ominaisuuksia, jotka ovat olemassa vain mielikuvituksessasi.

        ertert:"Höpöhöpö"
        ertert:"Höpöhöpö"
        ertert:"Höpöhöpö"

        Ertertin olennaisimmat sanottavammat ovat siinä.


      • kristitty * kirjoitti:

        Katsopas vähän, ketkä täällä ovat jatkuvasti käyttäytyneet vähemmän asiallisesti. Se voi alkaa tympiä. Niin että se siitä.

        kristitty *

        Koetko, että sinun mielipiteitäsi kaivattaisiin täällä?
        Suksisit suolle.
        Kiitos jo etukäteen.


      • mhfmff
        bvbnvvbnb kirjoitti:

        Tiedeuskovaiselta muilta lainattujen argumenttien loppuessa hän on pelkkä tyhjäpää...

        Kun hihhuleilta loppuu argumentit hän rupeaa änkyttämään.


      • Valkoparta... kirjoitti:

        Kun umpimieliset on vallassa, tuppaa asiat menemään selvästi ahdasmielisempään suuntaan.

        >>>Kun umpimieliset on vallassa, tuppaa asiat menemään selvästi ahdasmielisempään suuntaan.


      • ertert kirjoitti:

        "Eihän tässä uskovien uskon puolesta vinguta."

        Ja heti perään alkaa vinkuminen:
        " Sanotaan vain, että on ilmaantunut tällainen huligaanijoukko, joka räkii ihmisten päälle ja selittää kovalla äänellä kaduilla ihmisille"....

        "Sanotaan vain, että on ilmaantunut tällainen huligaanijoukko, joka räkii ihmisten päälle ja selittää kovalla äänellä kaduilla ihmisille..."

        Missä näin on käynyt? ai niin, mielikuvituksessasi.


      • uskunnoton kirjoitti:

        Ateistit eivät saarnaa.

        Ateistit pyytävät "katsomaan lähteistä"
        Ateistit pyytävät "linkkiä toisen ateistin väitteisiin"
        Ateistit pyytävät "uskomaan tieteeseen"
        Ateistit pyytävät "katsomaan todistettua tiedekirjallisuutta (ProfSEjaSe2000)
        Ateistit pyytävät "todisteita muiden uskonnoista, joista he voivat sitten kinata"

        Jos ateisti ei saa edellämainittuja, ateisti alkaa kiukuttelemaan kuin uhmaikäinen kakara, jollainen ateisti tunne-elämältää loppujen lopuksi on.

        Suurimmaksi ongelmiksi kristityillä taitaa olla se kun ateisti pyytää kristityn selittämään tai todistamaan väitteensä.

        9/10 tapauksista kristitty ei kykene siihen sillä hän yrittää myydä asiaa mistä ei itse tiedä mitään.

        "Jos ateisti ei saa edellämainittuja, ateisti alkaa kiukuttelemaan kuin uhmaikäinen kakara, jollainen ateisti tunne-elämältää loppujen lopuksi on"

        Sinähän kiukuttelet tuolla tavalla melkein jokaisessa tekstissäsi.


      • fdxfdxdfxf kirjoitti:

        ertert:"Höpöhöpö"
        ertert:"Höpöhöpö"
        ertert:"Höpöhöpö"

        Ertertin olennaisimmat sanottavammat ovat siinä.

        Turhaa se on pitkiä tekstejä kirjoitella hihhuleiden höpöhöpöstä.

        Tiedän sen että kristityissä piireissä menee kaikki perustelemattomat väitteet läpi saman tien ja kristityt juoruavat kuin akat mutta isossa maailmassa kun pyydetään perustelemaan ja saada kunnolliset lähteet väitteille niin hihuilta kuivaa juttu kasaan sekunnissa.


      • fdxfdxdfxf kirjoitti:

        ertert:"Höpöhöpö"
        ertert:"Höpöhöpö"
        ertert:"Höpöhöpö"

        Ertertin olennaisimmat sanottavammat ovat siinä.

        "Ertertin olennaisimmat sanottavammat ovat siinä. "

        Juuri niin. Se kertookin aika paljon väitteiden tasosta, joihin nuo vastaukset annoin.


      • qwertyilija kirjoitti:

        kristitty *

        Koetko, että sinun mielipiteitäsi kaivattaisiin täällä?
        Suksisit suolle.
        Kiitos jo etukäteen.

        Nimimerkki Kristitty onnistui taas vain vahvistamaan kristittyjen ilkeyden stereotypiasta.



      • qwertyilija kirjoitti:

        >>>Kun umpimieliset on vallassa, tuppaa asiat menemään selvästi ahdasmielisempään suuntaan.

        Natsisaksa on hyvä esimerkki miten käy kun hihhulit pääsee valtaan.


      • mhfmff kirjoitti:

        Kun hihhuleilta loppuu argumentit hän rupeaa änkyttämään.

        Kun uskova häviää väittelyssä, hän alkaa väittää vastapuoltakin uskovaksi. Kuvittelee ehkä pääsevänsä tasoihin, mutta ku se ei mene niin.


      • Tieteilijä
        agnoskepo kirjoitti:

        Kun uskova häviää väittelyssä, hän alkaa väittää vastapuoltakin uskovaksi. Kuvittelee ehkä pääsevänsä tasoihin, mutta ku se ei mene niin.

        Lähde?


      • dgfdfgdfg
        satan kirjoitti:

        Suurimmaksi ongelmiksi kristityillä taitaa olla se kun ateisti pyytää kristityn selittämään tai todistamaan väitteensä.

        9/10 tapauksista kristitty ei kykene siihen sillä hän yrittää myydä asiaa mistä ei itse tiedä mitään.

        "Jos ateisti ei saa edellämainittuja, ateisti alkaa kiukuttelemaan kuin uhmaikäinen kakara, jollainen ateisti tunne-elämältää loppujen lopuksi on"

        Sinähän kiukuttelet tuolla tavalla melkein jokaisessa tekstissäsi.

        Onko kiukutteleminen ateistien yksinoikeus ja sakramentti?


      • Tieteilijä kirjoitti:

        Lähde?

        Yksi esimerkki edeltä: "Tiedeuskovaiselta muilta lainattujen..."

        Lähde: Ateistipalstan ja evoluutiopalstan lukuisat keskustelut, joissa uskovaiset yrittävät väittää tiedettä uskonnoksi.

        Tieteilijänä varmaan tunnet periaatteen, jonka mukaan yleisesti tunnetussa tapauksessa lähteen esittäminen on tarpeetonta. Jos sanon pisteeseen tulevien virtojen summan olevan sama kuin siitä lähtevien, on kyseessä yleisesti tunnettu Kirchoffin laki (piste ei pullistu), eikä väitteelle tarvitse esittää lähdettä.


      • Tieteilijä
        agnoskepo kirjoitti:

        Yksi esimerkki edeltä: "Tiedeuskovaiselta muilta lainattujen..."

        Lähde: Ateistipalstan ja evoluutiopalstan lukuisat keskustelut, joissa uskovaiset yrittävät väittää tiedettä uskonnoksi.

        Tieteilijänä varmaan tunnet periaatteen, jonka mukaan yleisesti tunnetussa tapauksessa lähteen esittäminen on tarpeetonta. Jos sanon pisteeseen tulevien virtojen summan olevan sama kuin siitä lähtevien, on kyseessä yleisesti tunnettu Kirchoffin laki (piste ei pullistu), eikä väitteelle tarvitse esittää lähdettä.

        Sinä esität siis lähteiksesi omat väitteesi.

        Tiedeuskovaiselta loppuivat siis tieteelliset lähteet. Voivoi sentään....


      • fsa
        satan kirjoitti:

        "ateistien miekat..""???

        ha ha ha ha haaa...

        Niin. Lukihärönen Ateistiuskovainen takoi miekat autoiksi, kun miekat piti takoa auroiksi...

        Sen jälkeen ateistit ei ole kehdanneet sanoa olevansa uskovaisia, vaan väittävät olevansa uskomattomia.

        Uskonkiihkoilun aiheuttamaa sokeutta se vaan on....


    • Vakaumuksellisia ateisteja on noin 2% eli saman verran kuin homoja. Pienistä joukoistaan huolimatta molemmat pitävät suurta meteliä ja vaativat muutoksia yhteiskuntajärjestykseen. Yhteiskunnassa kun on aina jotain vikaa.

      Voiko olla homo tai ateisti olematta aktivisti? Niin homoseksualistit kuin ateistit eivät ole neutraaleja, vaan oman asiana vapaustaistelijoita.

      • fda

        Kas sarkastinen homovihaaja saapui paikalle ja halusi taas kääntää keskustelun homoihin.


      • -s-

        Vakaumuksellisia naisvihaaja-homofoobikko-itseihnohellareita taitaa olla vielä vähemmän.


      • Ja taas Sami valehtelee.


      • ..............

        Mitäs olet mieltä viimeisimmistä gate-jalovaara käänteistä? Putkassa yö ja omaisuutta yli miljoonan edestä hukkaamiskiellossa kun poliisi kai pelkää Jalovaaran yrittävän pimittää epäilty rikoshyöty?


      • sdfghjgfdg
        jason_dax kirjoitti:

        Ja taas Sami valehtelee.

        Ateisteja on varmasti paljon enemmän kuin 2%. Kirkon oma tutkimuskin kertoo jumala-uskon hiipuneen rajusti viimeisen 10 vuoden aikana, 21 % ilmoiyti ettei usko Jumalaan ja vain 27% ilmoitti uskovansa kristinuskon Jumalaan.

        http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/usko/2468/suomalaisten_usko_jumalaan_ja_kristillisiin_oppeihin_on_vahentynyt

        Tutkimushan on netissä ja se kertoo tulevan trendin: mitä nuoremmista ikäluokista puhutaan sen harvinaisemmaksi Jumala-usko käy.

        Samin kaltaisia fundishörhöjä ei kyllä ole varmasti (toivottavasti) kahta prosenttia enempää.


      • sdfghjgfdg kirjoitti:

        Ateisteja on varmasti paljon enemmän kuin 2%. Kirkon oma tutkimuskin kertoo jumala-uskon hiipuneen rajusti viimeisen 10 vuoden aikana, 21 % ilmoiyti ettei usko Jumalaan ja vain 27% ilmoitti uskovansa kristinuskon Jumalaan.

        http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/usko/2468/suomalaisten_usko_jumalaan_ja_kristillisiin_oppeihin_on_vahentynyt

        Tutkimushan on netissä ja se kertoo tulevan trendin: mitä nuoremmista ikäluokista puhutaan sen harvinaisemmaksi Jumala-usko käy.

        Samin kaltaisia fundishörhöjä ei kyllä ole varmasti (toivottavasti) kahta prosenttia enempää.

        Sami lienee olevan uskovien piireissä marginaalin marginaalissa.


      • .............. kirjoitti:

        Mitäs olet mieltä viimeisimmistä gate-jalovaara käänteistä? Putkassa yö ja omaisuutta yli miljoonan edestä hukkaamiskiellossa kun poliisi kai pelkää Jalovaaran yrittävän pimittää epäilty rikoshyöty?

        On kristittyjä ennenkin pidetty rikollisina ja vangittuina Suomessa muun muoassa Leo Meller, Aija Merisalo, ja nyttemmin Pirkko Jalovaara. Ei siinä mitään laittakaa vaan linnaan, jos ovat rikollisia. Kukahan seuraavaksi Päivi Räsänen?
        Onhan se hyvä, että pahat erottuvat hyvistä.


      • sdfghjgfdg kirjoitti:

        Ateisteja on varmasti paljon enemmän kuin 2%. Kirkon oma tutkimuskin kertoo jumala-uskon hiipuneen rajusti viimeisen 10 vuoden aikana, 21 % ilmoiyti ettei usko Jumalaan ja vain 27% ilmoitti uskovansa kristinuskon Jumalaan.

        http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/usko/2468/suomalaisten_usko_jumalaan_ja_kristillisiin_oppeihin_on_vahentynyt

        Tutkimushan on netissä ja se kertoo tulevan trendin: mitä nuoremmista ikäluokista puhutaan sen harvinaisemmaksi Jumala-usko käy.

        Samin kaltaisia fundishörhöjä ei kyllä ole varmasti (toivottavasti) kahta prosenttia enempää.

        ”Samin kaltaisia fundishörhöjä ei kyllä ole varmasti (toivottavasti) kahta prosenttia enempää.”

        Ateismin maailman valloitus ei etene, koska ateismilla ei ole mitään tarjottavaa. Pelkkä kristinuskon vastustus ja kirkosta ero-palvelimen ylläpito ei houkuttele ateistiksi. Raamattuja voi vaihtaa pornolehtiin divarissa, joten sekään vapaiden ateistien kampanja ei ollut vetonaula ateismin suosion lisäämiseksi. Uskonnottomien ateistien vaatimat hautausmaat seisovat tyhjillään, voidaan siis päätellä, että ateismi ei ole kovinkaan suosittua. Ne jotka haluavat elää ateisteina eivät halua ateisteina kuolla, siksi hautausmaat seisoivat tyhjillään.

        Tarroja sisältäviä ”viisauksia” voi liimata bussiin kylkiin kuka vaan, jolla on rahaa, kuten tämä ateistien viisaus ”jumalaa tuskin on olemassa, joten nauti elämästä” -tarra.


      • realiteetit hei?
        sami-a kirjoitti:

        On kristittyjä ennenkin pidetty rikollisina ja vangittuina Suomessa muun muoassa Leo Meller, Aija Merisalo, ja nyttemmin Pirkko Jalovaara. Ei siinä mitään laittakaa vaan linnaan, jos ovat rikollisia. Kukahan seuraavaksi Päivi Räsänen?
        Onhan se hyvä, että pahat erottuvat hyvistä.

        Meller syyllistyi rikoksiin. Ja sai ansaitun tuomion. Olisiko hänet pitänyt jättää tuomitsematta koska kertoo olevansa uskova?

        Aija Merisaloa ei kai tuomittu? Toinen Merisaloista kyllä, Arto eikä edes ensimmäistä kertaa, takana on nimittäin mittava ura talousrikollisena. Oliko jo kolmas linnareissu talousrikoksista?

        Jalovaaraa vasta epäillään rikoksesta mutta ilmeisen vahvoin perustein koska omaisuuttakin on määrätty hukkaamiskieltoon yli miljoonan euron edestä. Se kertoo siitä minkä mittaluokan rikoksesta epäillään, turvaamistoimenpiteen nimitäin pitää vastata sitä mitä rikoshyödyksi epäillään.

        Räsästä ei kukaan epäile mistään rikoksista.


      • fda kirjoitti:

        Kas sarkastinen homovihaaja saapui paikalle ja halusi taas kääntää keskustelun homoihin.

        Hävityksen kauhistus vanhan maailman jäänne on saapunut paikalle. Kuten Ruotsin feministipuolueen perustaja totesi tällä viikolla: pahinta mitä Euroopalle voi tapahtua on, että valkoisten isänmaallisten heteronormatiivisten joukko kasvaa.

        Maailma on luotu uudestaan, mutta feministipuolueen perustajan mukaan valkoiset isänmaalliset heteronormatiiviset vanhanmaailman jäänteet jarruttavat kehitystä. Rasisti-natsit saivat Ruotsissa valitettavan paljon kannatusta.

        Jumalakin luo aikanaan uudet taivaat ja uuden Maan.
        Onkohan niissä sijaa valkoisille heteronormatiivisille kansallis- ja rotutietoisille?


      • sami-a kirjoitti:

        ”Samin kaltaisia fundishörhöjä ei kyllä ole varmasti (toivottavasti) kahta prosenttia enempää.”

        Ateismin maailman valloitus ei etene, koska ateismilla ei ole mitään tarjottavaa. Pelkkä kristinuskon vastustus ja kirkosta ero-palvelimen ylläpito ei houkuttele ateistiksi. Raamattuja voi vaihtaa pornolehtiin divarissa, joten sekään vapaiden ateistien kampanja ei ollut vetonaula ateismin suosion lisäämiseksi. Uskonnottomien ateistien vaatimat hautausmaat seisovat tyhjillään, voidaan siis päätellä, että ateismi ei ole kovinkaan suosittua. Ne jotka haluavat elää ateisteina eivät halua ateisteina kuolla, siksi hautausmaat seisoivat tyhjillään.

        Tarroja sisältäviä ”viisauksia” voi liimata bussiin kylkiin kuka vaan, jolla on rahaa, kuten tämä ateistien viisaus ”jumalaa tuskin on olemassa, joten nauti elämästä” -tarra.

        "Ateismin maailman valloitus ei etene, koska ateismilla ei ole mitään tarjottavaa. "

        Ei me mitään valloitusta olla tekemässäkään. Ateismi yleistyy ihan itsestään kun ihmiset valaistuu ja oppii elämään tässä elämässä ja todellisessa maailmassa eikä enää tarvitse mitään tuttia uskaltaakseen nukahtamaan illalla.

        Ja ei ateismin pidäkään tarjota mitään. Miksi sen edes pitäisi. Ateismi on jumalaton olotila missä elämä ja tiede on jo tarjonnut vastaukset eikä enää tarvitse kuunnella pappien valehteluja.


      • sami-a kirjoitti:

        ”Samin kaltaisia fundishörhöjä ei kyllä ole varmasti (toivottavasti) kahta prosenttia enempää.”

        Ateismin maailman valloitus ei etene, koska ateismilla ei ole mitään tarjottavaa. Pelkkä kristinuskon vastustus ja kirkosta ero-palvelimen ylläpito ei houkuttele ateistiksi. Raamattuja voi vaihtaa pornolehtiin divarissa, joten sekään vapaiden ateistien kampanja ei ollut vetonaula ateismin suosion lisäämiseksi. Uskonnottomien ateistien vaatimat hautausmaat seisovat tyhjillään, voidaan siis päätellä, että ateismi ei ole kovinkaan suosittua. Ne jotka haluavat elää ateisteina eivät halua ateisteina kuolla, siksi hautausmaat seisoivat tyhjillään.

        Tarroja sisältäviä ”viisauksia” voi liimata bussiin kylkiin kuka vaan, jolla on rahaa, kuten tämä ateistien viisaus ”jumalaa tuskin on olemassa, joten nauti elämästä” -tarra.

        Veikkaan ettei Raamattu kelpaa divariin. Pornolehti voi kelvatakin...


      • sami-a kirjoitti:

        Hävityksen kauhistus vanhan maailman jäänne on saapunut paikalle. Kuten Ruotsin feministipuolueen perustaja totesi tällä viikolla: pahinta mitä Euroopalle voi tapahtua on, että valkoisten isänmaallisten heteronormatiivisten joukko kasvaa.

        Maailma on luotu uudestaan, mutta feministipuolueen perustajan mukaan valkoiset isänmaalliset heteronormatiiviset vanhanmaailman jäänteet jarruttavat kehitystä. Rasisti-natsit saivat Ruotsissa valitettavan paljon kannatusta.

        Jumalakin luo aikanaan uudet taivaat ja uuden Maan.
        Onkohan niissä sijaa valkoisille heteronormatiivisille kansallis- ja rotutietoisille?

        Rauhoitu Sami. Vaalit oli ja meni. Ruotsin feministipuolue jäi äänikynnyksen alle. Ennustamaasi feministien vallankaappausta ei siis tullut.


      • fda
        sami-a kirjoitti:

        Hävityksen kauhistus vanhan maailman jäänne on saapunut paikalle. Kuten Ruotsin feministipuolueen perustaja totesi tällä viikolla: pahinta mitä Euroopalle voi tapahtua on, että valkoisten isänmaallisten heteronormatiivisten joukko kasvaa.

        Maailma on luotu uudestaan, mutta feministipuolueen perustajan mukaan valkoiset isänmaalliset heteronormatiiviset vanhanmaailman jäänteet jarruttavat kehitystä. Rasisti-natsit saivat Ruotsissa valitettavan paljon kannatusta.

        Jumalakin luo aikanaan uudet taivaat ja uuden Maan.
        Onkohan niissä sijaa valkoisille heteronormatiivisille kansallis- ja rotutietoisille?

        On teillä taas jutut. Aina tuo ikuinen mussutus siitä jos naisilla ja ei-valkoisilla, ei-heteroilla on ihmisarvoa niin se on saastaista sinun rakkauden ja rauhan Jumalasi mukaan. vai olisiko se Jumalasi itse vihtahousu?


      • Ongelmako?
        sami-a kirjoitti:

        Hävityksen kauhistus vanhan maailman jäänne on saapunut paikalle. Kuten Ruotsin feministipuolueen perustaja totesi tällä viikolla: pahinta mitä Euroopalle voi tapahtua on, että valkoisten isänmaallisten heteronormatiivisten joukko kasvaa.

        Maailma on luotu uudestaan, mutta feministipuolueen perustajan mukaan valkoiset isänmaalliset heteronormatiiviset vanhanmaailman jäänteet jarruttavat kehitystä. Rasisti-natsit saivat Ruotsissa valitettavan paljon kannatusta.

        Jumalakin luo aikanaan uudet taivaat ja uuden Maan.
        Onkohan niissä sijaa valkoisille heteronormatiivisille kansallis- ja rotutietoisille?

        >Rasisti-natsit saivat Ruotsissa valitettavan paljon kannatusta.

        Sellainenhan sinäkin olet.


      • -s-
        sami-a kirjoitti:

        On kristittyjä ennenkin pidetty rikollisina ja vangittuina Suomessa muun muoassa Leo Meller, Aija Merisalo, ja nyttemmin Pirkko Jalovaara. Ei siinä mitään laittakaa vaan linnaan, jos ovat rikollisia. Kukahan seuraavaksi Päivi Räsänen?
        Onhan se hyvä, että pahat erottuvat hyvistä.

        Miksei Sami märise Koiviston Markun kohtelusta? Koivistosta tuli persona non grata. Teki suurimman synnin mihin ihminen voi Samin maailmassa syyllistyä. Koivisto on vapaata riistaa.


      • a-teisti kirjoitti:

        Rauhoitu Sami. Vaalit oli ja meni. Ruotsin feministipuolue jäi äänikynnyksen alle. Ennustamaasi feministien vallankaappausta ei siis tullut.

        ”Rauhoitu Sami. Vaalit oli ja meni. Ruotsin feministipuolue jäi äänikynnyksen alle. Ennustamaasi feministien vallankaappausta ei siis tullut.”

        Olikohan Ruotsissa kyse samasta feministi puolueesta, joka kehotti naisia abortoimaan poikalapset?
        Radikaalit näkemykset eivät silloinkaan siivittäneet puoluetta 4% kannatukseen. Ruotsin kansa ei ollut valmis radikaalimpaan feminismiin, jossa poikalapset abortoidaan ja eliittifeministit kuohitsevat miehiä aate-lauluissaan.

        On monia keinoja muuttaa maailmaa ja tehdä maailmasta parempi paikka asua. Ruotsin feministit tekevät maailmasta paremman abortoimalla poikalapset ”tieteellisen menetelmän avulla”. Sen jälkeen maailma on täyttyy puhtaista naisfeministeistä ja puolihomoista.

        Pointti on sekin, että tasa-arvo ei enää riitä naisille, vaan rinnalle tarvitaan radikaalia feminismiä, jossa miespuolisten syntymä estetään abortin avulla. Poika lapset, vaikka ne näyttävät viattomilta, niistä kasvaa pahoja naisia syrjiviä miehiä, jotka rohmuavat virkoja ja työpaikkoja niiltä, joille ne kuuluu.


      • faust72 kirjoitti:

        "Ateismin maailman valloitus ei etene, koska ateismilla ei ole mitään tarjottavaa. "

        Ei me mitään valloitusta olla tekemässäkään. Ateismi yleistyy ihan itsestään kun ihmiset valaistuu ja oppii elämään tässä elämässä ja todellisessa maailmassa eikä enää tarvitse mitään tuttia uskaltaakseen nukahtamaan illalla.

        Ja ei ateismin pidäkään tarjota mitään. Miksi sen edes pitäisi. Ateismi on jumalaton olotila missä elämä ja tiede on jo tarjonnut vastaukset eikä enää tarvitse kuunnella pappien valehteluja.

        ”Ateismi yleistyy ihan itsestään kun ihmiset valaistuu ja oppii elämään tässä elämässä ja todellisessa”

        Tarkoitat ilmeisesti, että ateistien todellisuus houkuttaa ihmisiä ateisteiksi. Mikä siinä ateistien todellisuudessa ja valaistuneisuudessa on niin hienoa, että ihmiset valitsevat ateismin?


      • ååppå
        sami-a kirjoitti:

        On kristittyjä ennenkin pidetty rikollisina ja vangittuina Suomessa muun muoassa Leo Meller, Aija Merisalo, ja nyttemmin Pirkko Jalovaara. Ei siinä mitään laittakaa vaan linnaan, jos ovat rikollisia. Kukahan seuraavaksi Päivi Räsänen?
        Onhan se hyvä, että pahat erottuvat hyvistä.

        Ei Melleriä ole "pidetty" rikollisena, vaan hän ON rikollinen, jos rikolliseksi lasketaan henkilö, joka on tuomittu oikeudessa. Johanssonin Latea et kelpuuttanut vainottujen listalle, miksi?


      • realiteetit hei? kirjoitti:

        Meller syyllistyi rikoksiin. Ja sai ansaitun tuomion. Olisiko hänet pitänyt jättää tuomitsematta koska kertoo olevansa uskova?

        Aija Merisaloa ei kai tuomittu? Toinen Merisaloista kyllä, Arto eikä edes ensimmäistä kertaa, takana on nimittäin mittava ura talousrikollisena. Oliko jo kolmas linnareissu talousrikoksista?

        Jalovaaraa vasta epäillään rikoksesta mutta ilmeisen vahvoin perustein koska omaisuuttakin on määrätty hukkaamiskieltoon yli miljoonan euron edestä. Se kertoo siitä minkä mittaluokan rikoksesta epäillään, turvaamistoimenpiteen nimitäin pitää vastata sitä mitä rikoshyödyksi epäillään.

        Räsästä ei kukaan epäile mistään rikoksista.

        ”Meller syyllistyi rikoksiin. Ja sai ansaitun tuomion. Olisiko hänet pitänyt jättää tuomitsematta koska kertoo olevansa uskova?”

        Mihin Meller syyllistyi, mikä oli rikos?

        ”Aija Merisaloa ei kai tuomittu?”

        4 vuotta kakkua, mutta tuomio muuttui hovissa, koska ei ollut mitään mistä syyttää. Uskovaiset saavat kakkua herkemmin, vaikka ei olisi edes mistä syyttää.

        Arton tuomio oli myös kuin olisi syntipukki tuomittu. Poliitikkoja, jotka saivat vaalirahoitusta, ei tuomittu. Ihan törkeetä touhua ja kaksinaamaisuutta. Katso vaalirahoittajan tarina, jota Yle leikkasi suojellakseen suosikkipoliitikkojaan:

        https://www.youtube.com/watch?v=y_snxphTAek


      • fda
        sami-a kirjoitti:

        ”Ateismi yleistyy ihan itsestään kun ihmiset valaistuu ja oppii elämään tässä elämässä ja todellisessa”

        Tarkoitat ilmeisesti, että ateistien todellisuus houkuttaa ihmisiä ateisteiksi. Mikä siinä ateistien todellisuudessa ja valaistuneisuudessa on niin hienoa, että ihmiset valitsevat ateismin?

        Ateismia ei tarvitse valita. Kiinnostus totuuteen riittää.


      • fda kirjoitti:

        Ateismia ei tarvitse valita. Kiinnostus totuuteen riittää.

        ”Ateismia ei tarvitse valita. Kiinnostus totuuteen riittää.”

        Onko ateistien objektiivinen kokemus yhtä kuin totuus?


      • sami-a kirjoitti:

        ”Ateismia ei tarvitse valita. Kiinnostus totuuteen riittää.”

        Onko ateistien objektiivinen kokemus yhtä kuin totuus?

        EIkös se totuus ole teikäläisten kauppatavaraa? Ateismi ei tarjoa valmiita vastauksia vaan rohkeuden sanoa: "en tiedä, mutta otan selvää, jos asia kiinnostaa".

        Toisaalta. Useimmille ateismi tarkoittaa vain sitä, ettei usko jumalolentojen olemassaoloon. Siitäkin on paha repiä totuuksia, paitsi toki se yksi:

        Jumalaa tuskin on olemassa - ota siis iisisti ja nauti elämästäsi, koska se on ainoasi.


      • faktoja Samille
        sami-a kirjoitti:

        ”Meller syyllistyi rikoksiin. Ja sai ansaitun tuomion. Olisiko hänet pitänyt jättää tuomitsematta koska kertoo olevansa uskova?”

        Mihin Meller syyllistyi, mikä oli rikos?

        ”Aija Merisaloa ei kai tuomittu?”

        4 vuotta kakkua, mutta tuomio muuttui hovissa, koska ei ollut mitään mistä syyttää. Uskovaiset saavat kakkua herkemmin, vaikka ei olisi edes mistä syyttää.

        Arton tuomio oli myös kuin olisi syntipukki tuomittu. Poliitikkoja, jotka saivat vaalirahoitusta, ei tuomittu. Ihan törkeetä touhua ja kaksinaamaisuutta. Katso vaalirahoittajan tarina, jota Yle leikkasi suojellakseen suosikkipoliitikkojaan:

        https://www.youtube.com/watch?v=y_snxphTAek

        Meller tuomittiin mm. kavalluksista, hän myi Patmoksen omistaman Dodge Aspen (rek. NX–666) henkilöauton, anasti Israel juhlan kolehdin (42821 markkaa) ja kavalsi Patmoksen varoja 295000 markkaa.

        Oikeudenkäyntipöytäkirjojen diaarinumero on R 84/3697

        Arto Merisaloa ei tuomittu vaalirahoituksesta vaan törkeistä talousrikoksista sekä lahjontarikoksesta Kanervan tapauksessa. Mutta vaalirahoituskohussa tuomittiin myös politiikkoja toisin kuin sinä valheellisesti (jälleen) väität.

        Aija Merisalon tapauksessa kyse oli siitä, että rahaa epäiltiin pumpatun yli 400000 euroa ulos firmasta maksamalla palkkaa täysin tyhjästä:

        "Yksi rikosjutussa syytetyistä, Tapani Yli-Saunamäki kuvaili Aija Merisalon roolia poliisikuulusteluissa.

        - En tiedä. Olikohan hän hallituksen puheenjohtaja. Käytännössä nolla. Ei mitään. Hän oli kokouksissa hiljaa, söi pullan ja lähti pois.

        Yhtiön hallintojohtaja arvioi puolestaan poliisille, että kukaan ei huomaisi, jos Aija Merisalo eroaisi tehtävästään tai jäisi sairaslomalle.

        Poliisitutkinnassa arvioitiin, että palkkasumma hallitustyöskentelystä ja edustamisesta olisi voinut olla korkeintaan 2000 euroa kuukaudessa. Lisäksi Nova-yhtiöt maksoivat Aija Merisalon musiikkiuraan liittyviä kustannuksia lähes 90 000 eurolla"

        http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/jattipalkkaa-nostaneen-merisalon-ex-vaimo--olin-yhtiossa--uskonluojana-/2056566

        Tämä on Sami moraali kysymys jos sanaa edes tunnet, onko oikein pumpata rahaa ulos firmasta ja kustantaa lähes 100000 eurolla musiikkiharrastuksia samaan aikaan kun yrityksellä ei ole vara maksaa velkojaan. Yleensä näet yrityksen johto (omistajat) jäävät ensimmäisenä ilman palkkaa jos yrityksellä pyyhkii huonosti.

        Arto Merisaloa voi jo kyvailla taparikoliseksi, sen verran monta talousrikostuomiota on nimittäin tullut.


      • yksinkertaisesti
        sami-a kirjoitti:

        ”Ateismi yleistyy ihan itsestään kun ihmiset valaistuu ja oppii elämään tässä elämässä ja todellisessa”

        Tarkoitat ilmeisesti, että ateistien todellisuus houkuttaa ihmisiä ateisteiksi. Mikä siinä ateistien todellisuudessa ja valaistuneisuudessa on niin hienoa, että ihmiset valitsevat ateismin?

        "Mikä siinä ateistien todellisuudessa ja valaistuneisuudessa on niin hienoa, että ihmiset valitsevat ateismin? "

        Järki ja realismi.


      • UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

        EIkös se totuus ole teikäläisten kauppatavaraa? Ateismi ei tarjoa valmiita vastauksia vaan rohkeuden sanoa: "en tiedä, mutta otan selvää, jos asia kiinnostaa".

        Toisaalta. Useimmille ateismi tarkoittaa vain sitä, ettei usko jumalolentojen olemassaoloon. Siitäkin on paha repiä totuuksia, paitsi toki se yksi:

        Jumalaa tuskin on olemassa - ota siis iisisti ja nauti elämästäsi, koska se on ainoasi.

        ”Jumalaa tuskin on olemassa - ota siis iisisti ja nauti elämästäsi, koska se on ainoasi.”

        Tuossa on oletuksena, että ihminen omistaa itsensä.
        Elämä ei olekaan lahja, vaan ateistilla on omistusoikeus elämään.

        Vastaavaa omistusoikeutta eivät ateistit myönnä kaikille, vaan abortoivat merkittävän paljon ihmisiä elämän alkuvaiheessa. Kaikki eivät aikuisten ateistien tapaan ole arvollisia elämään tai omistamaan elämää.


      • ---
        sami-a kirjoitti:

        ”Jumalaa tuskin on olemassa - ota siis iisisti ja nauti elämästäsi, koska se on ainoasi.”

        Tuossa on oletuksena, että ihminen omistaa itsensä.
        Elämä ei olekaan lahja, vaan ateistilla on omistusoikeus elämään.

        Vastaavaa omistusoikeutta eivät ateistit myönnä kaikille, vaan abortoivat merkittävän paljon ihmisiä elämän alkuvaiheessa. Kaikki eivät aikuisten ateistien tapaan ole arvollisia elämään tai omistamaan elämää.

        Onko Markku Koivisto arvollinen elämään haluamallaan tavalla?


      • -s- kirjoitti:

        Miksei Sami märise Koiviston Markun kohtelusta? Koivistosta tuli persona non grata. Teki suurimman synnin mihin ihminen voi Samin maailmassa syyllistyä. Koivisto on vapaata riistaa.

        Markku Koivisto on homo ja Sami vihaa homoja.


      • -s-
        jason_dax kirjoitti:

        Markku Koivisto on homo ja Sami vihaa homoja.

        Tiedän. Samihan ei enää puhu miehestä sanallakaan. Ennen puhui. Piti hyvinkin hurskaana miehenä, kunnes Markku tuli ei-vapaaehtoisesti ulos kaapistaan.

        Samin maailmassa uskovainen ei voi tehdä muuta rikosta kuin homous. Muu on ei-uskovien uskovaan kohdistamaa vainoa. Ja se,e ttei homoudesta edes saa tuomiota, on Sameille myös merkki uskovien vainosta.


      • -s-
        sami-a kirjoitti:

        ”Rauhoitu Sami. Vaalit oli ja meni. Ruotsin feministipuolue jäi äänikynnyksen alle. Ennustamaasi feministien vallankaappausta ei siis tullut.”

        Olikohan Ruotsissa kyse samasta feministi puolueesta, joka kehotti naisia abortoimaan poikalapset?
        Radikaalit näkemykset eivät silloinkaan siivittäneet puoluetta 4% kannatukseen. Ruotsin kansa ei ollut valmis radikaalimpaan feminismiin, jossa poikalapset abortoidaan ja eliittifeministit kuohitsevat miehiä aate-lauluissaan.

        On monia keinoja muuttaa maailmaa ja tehdä maailmasta parempi paikka asua. Ruotsin feministit tekevät maailmasta paremman abortoimalla poikalapset ”tieteellisen menetelmän avulla”. Sen jälkeen maailma on täyttyy puhtaista naisfeministeistä ja puolihomoista.

        Pointti on sekin, että tasa-arvo ei enää riitä naisille, vaan rinnalle tarvitaan radikaalia feminismiä, jossa miespuolisten syntymä estetään abortin avulla. Poika lapset, vaikka ne näyttävät viattomilta, niistä kasvaa pahoja naisia syrjiviä miehiä, jotka rohmuavat virkoja ja työpaikkoja niiltä, joille ne kuuluu.

        Olisi ihan mielenkiintoista tietää, mitä pahaa naiset ovat sinulle tehneet. Jostainhan tuo viha kumpuaa.


      • faktoja Samille kirjoitti:

        Meller tuomittiin mm. kavalluksista, hän myi Patmoksen omistaman Dodge Aspen (rek. NX–666) henkilöauton, anasti Israel juhlan kolehdin (42821 markkaa) ja kavalsi Patmoksen varoja 295000 markkaa.

        Oikeudenkäyntipöytäkirjojen diaarinumero on R 84/3697

        Arto Merisaloa ei tuomittu vaalirahoituksesta vaan törkeistä talousrikoksista sekä lahjontarikoksesta Kanervan tapauksessa. Mutta vaalirahoituskohussa tuomittiin myös politiikkoja toisin kuin sinä valheellisesti (jälleen) väität.

        Aija Merisalon tapauksessa kyse oli siitä, että rahaa epäiltiin pumpatun yli 400000 euroa ulos firmasta maksamalla palkkaa täysin tyhjästä:

        "Yksi rikosjutussa syytetyistä, Tapani Yli-Saunamäki kuvaili Aija Merisalon roolia poliisikuulusteluissa.

        - En tiedä. Olikohan hän hallituksen puheenjohtaja. Käytännössä nolla. Ei mitään. Hän oli kokouksissa hiljaa, söi pullan ja lähti pois.

        Yhtiön hallintojohtaja arvioi puolestaan poliisille, että kukaan ei huomaisi, jos Aija Merisalo eroaisi tehtävästään tai jäisi sairaslomalle.

        Poliisitutkinnassa arvioitiin, että palkkasumma hallitustyöskentelystä ja edustamisesta olisi voinut olla korkeintaan 2000 euroa kuukaudessa. Lisäksi Nova-yhtiöt maksoivat Aija Merisalon musiikkiuraan liittyviä kustannuksia lähes 90 000 eurolla"

        http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/jattipalkkaa-nostaneen-merisalon-ex-vaimo--olin-yhtiossa--uskonluojana-/2056566

        Tämä on Sami moraali kysymys jos sanaa edes tunnet, onko oikein pumpata rahaa ulos firmasta ja kustantaa lähes 100000 eurolla musiikkiharrastuksia samaan aikaan kun yrityksellä ei ole vara maksaa velkojaan. Yleensä näet yrityksen johto (omistajat) jäävät ensimmäisenä ilman palkkaa jos yrityksellä pyyhkii huonosti.

        Arto Merisaloa voi jo kyvailla taparikoliseksi, sen verran monta talousrikostuomiota on nimittäin tullut.

        ”Arto Merisaloa ei tuomittu vaalirahoituksesta”

        Olisi ollut syytä tuomita poliitikot, jotka ottivat vastaan Merisalon vaalirahoitusta. Siellähän ne istuvat edelleen kuin tatit ja nauttivat kansakunnan luottamusta, Arto Merisalo sai kovan tuomion. Merisalo antoi kasvot vaalirahoitukselle. Syntipukki laitettiin linnaan ja vaalirahoitusta nauttineet päästettiin kuin koira veräjästä.

        Väitän, että ilman vaalirahoitusskandaalia Merisaloa ei olisi koskaan tuomittu, vaan olisi menetelty normaalin konkurssiprosessin tavalla. Vuona 2008 firmoja meni nurin syystä että pankit tapansa mukaisesti keinottelivat rahalla. Pankit ovat syypäitä talouskriisiin, ei yrittäjät. Olisi syytä laittaa kerrankin oikeita päitä vadille tai muuten touhu jatkuu tuttuun tapaan.

        Kun on rahasta kysymys, aina joku kähmii ja tavoittelee valtaa. Moraalinen puhdistus yleensä edellyttää syntipukin nimittämistä. Tällä kertaa Merisalo sai syntipukin aseman.


      • ---
        sami-a kirjoitti:

        ”Arto Merisaloa ei tuomittu vaalirahoituksesta”

        Olisi ollut syytä tuomita poliitikot, jotka ottivat vastaan Merisalon vaalirahoitusta. Siellähän ne istuvat edelleen kuin tatit ja nauttivat kansakunnan luottamusta, Arto Merisalo sai kovan tuomion. Merisalo antoi kasvot vaalirahoitukselle. Syntipukki laitettiin linnaan ja vaalirahoitusta nauttineet päästettiin kuin koira veräjästä.

        Väitän, että ilman vaalirahoitusskandaalia Merisaloa ei olisi koskaan tuomittu, vaan olisi menetelty normaalin konkurssiprosessin tavalla. Vuona 2008 firmoja meni nurin syystä että pankit tapansa mukaisesti keinottelivat rahalla. Pankit ovat syypäitä talouskriisiin, ei yrittäjät. Olisi syytä laittaa kerrankin oikeita päitä vadille tai muuten touhu jatkuu tuttuun tapaan.

        Kun on rahasta kysymys, aina joku kähmii ja tavoittelee valtaa. Moraalinen puhdistus yleensä edellyttää syntipukin nimittämistä. Tällä kertaa Merisalo sai syntipukin aseman.

        Saathan sinä Sami väittää ihan mitä haluat. Minä väitän että sinä et väittäisi mitään tuollaista jollei Merisalo olisi helluntailainen. Merisalon tuomiot eivät kiinnostaisi sinua pätkääkään jos Merisalo sattuisi olemaan vaikkapa mormoni.


      • 777
        sami-a kirjoitti:

        ”Jumalaa tuskin on olemassa - ota siis iisisti ja nauti elämästäsi, koska se on ainoasi.”

        Tuossa on oletuksena, että ihminen omistaa itsensä.
        Elämä ei olekaan lahja, vaan ateistilla on omistusoikeus elämään.

        Vastaavaa omistusoikeutta eivät ateistit myönnä kaikille, vaan abortoivat merkittävän paljon ihmisiä elämän alkuvaiheessa. Kaikki eivät aikuisten ateistien tapaan ole arvollisia elämään tai omistamaan elämää.

        Sinulla on se oletus että vangit ovat parempia kuin kaikki muut ihmiset.


      • Seija C
        -s- kirjoitti:

        Olisi ihan mielenkiintoista tietää, mitä pahaa naiset ovat sinulle tehneet. Jostainhan tuo viha kumpuaa.

        Sami vihaa naisia koska hän vihaa vaimoansa ja lapsiansa.


      • -s- kirjoitti:

        Tiedän. Samihan ei enää puhu miehestä sanallakaan. Ennen puhui. Piti hyvinkin hurskaana miehenä, kunnes Markku tuli ei-vapaaehtoisesti ulos kaapistaan.

        Samin maailmassa uskovainen ei voi tehdä muuta rikosta kuin homous. Muu on ei-uskovien uskovaan kohdistamaa vainoa. Ja se,e ttei homoudesta edes saa tuomiota, on Sameille myös merkki uskovien vainosta.

        Olen huomannut samaa.

        Samin mielestä kristityt rikolliset saisivat jatkaa rikollista toimintaa kenenkään siihen puuttumatta.

        Harmi vaan että uhreina on aina vanhat, huono osaiset ja sairaat mutta Sami taitaa vain halveksia heitä.


      • ååppå kirjoitti:

        Ei Melleriä ole "pidetty" rikollisena, vaan hän ON rikollinen, jos rikolliseksi lasketaan henkilö, joka on tuomittu oikeudessa. Johanssonin Latea et kelpuuttanut vainottujen listalle, miksi?

        Kyllä häntäkin pidettiin vainottuna mutta kun Late meni möläyttämään että Jumala pisti hänet tappamaan ihmisiä pelastaakseen hänen sielunsa kääntyi asenteet samantien.


      • cxvcxvccvvc
        fda kirjoitti:

        Kas sarkastinen homovihaaja saapui paikalle ja halusi taas kääntää keskustelun homoihin.

        fda:"Kas sarkastinen homovihaaja saapui paikalle ja halusi taas kääntää keskustelun homoihin. "

        Ja kesti peräti 3 minuuttia siihen, että sinä ryntäsit mukaan homokeskusteluun.

        Onko "homo" -sana sinulle jonkinlaine triggeri, joka saa sinut ryntäämään paikalle ehtimättä poistaa penisrengasta ja anaalitappia?


      • ersgdedrtdtdtd
        satan kirjoitti:

        Kyllä häntäkin pidettiin vainottuna mutta kun Late meni möläyttämään että Jumala pisti hänet tappamaan ihmisiä pelastaakseen hänen sielunsa kääntyi asenteet samantien.

        Taas on paikalla iso joukko pää vinossa kotkottajia selittämässä Johanssonista, vaikka eivät ole koskaan tavanneet häntä tai jutelleet hänen kanssaan.

        Esittävät kaikenlaisia mielipiteitä siitä huolimatta.


      • Seija C kirjoitti:

        Sami vihaa naisia koska hän vihaa vaimoansa ja lapsiansa.

        Samin jatkuvasta sekoilusta ja omien totuuksien keksimisestä tulee vaan mieleen että hän on menettänyt otteen todellisuuteen ja hän on valahtanut johonkin psykoosiin.


      • dhrdhrdh
        cxvcxvccvvc kirjoitti:

        fda:"Kas sarkastinen homovihaaja saapui paikalle ja halusi taas kääntää keskustelun homoihin. "

        Ja kesti peräti 3 minuuttia siihen, että sinä ryntäsit mukaan homokeskusteluun.

        Onko "homo" -sana sinulle jonkinlaine triggeri, joka saa sinut ryntäämään paikalle ehtimättä poistaa penisrengasta ja anaalitappia?

        Samilla se on puhe siitä mistä puute.


      • 777 kirjoitti:

        Sinulla on se oletus että vangit ovat parempia kuin kaikki muut ihmiset.

        Samin jutuista päätellen hänelle kristityt ovat lain yläpuolella.


      • thfdjfjf
        --- kirjoitti:

        Saathan sinä Sami väittää ihan mitä haluat. Minä väitän että sinä et väittäisi mitään tuollaista jollei Merisalo olisi helluntailainen. Merisalon tuomiot eivät kiinnostaisi sinua pätkääkään jos Merisalo sattuisi olemaan vaikkapa mormoni.

        Samilla on taas menossa elämässänsä angstivaihe kun syksy on alkanut.


      • ersgdedrtdtdtd kirjoitti:

        Taas on paikalla iso joukko pää vinossa kotkottajia selittämässä Johanssonista, vaikka eivät ole koskaan tavanneet häntä tai jutelleet hänen kanssaan.

        Esittävät kaikenlaisia mielipiteitä siitä huolimatta.

        Mielipiteitäkö mielestäsi sitten ei saa esittää koska ei ole tavannut kyseistä henkilöä mutta sattunut seuraa hänen toilailuja.

        Sinun jutussasi taas ei ole mitään perusteita sillä pölähdät sivuraiteilta sanomaan että älkää keskustelko kyseisestä ihmisestä koska ette ole häntä tavanneet.


      • ersrereer
        satan kirjoitti:

        Mielipiteitäkö mielestäsi sitten ei saa esittää koska ei ole tavannut kyseistä henkilöä mutta sattunut seuraa hänen toilailuja.

        Sinun jutussasi taas ei ole mitään perusteita sillä pölähdät sivuraiteilta sanomaan että älkää keskustelko kyseisestä ihmisestä koska ette ole häntä tavanneet.

        Eiköhän ihmisestä osaa parhaiten muodostaa mielipiteensä silloin kun hänet on tavannut ja jutellut hänen kanssaan?

        Epämääräisistä kohumedioista ei kovin luotettavaa tietoa voi ihmisistä saada.


      • ersrereer kirjoitti:

        Eiköhän ihmisestä osaa parhaiten muodostaa mielipiteensä silloin kun hänet on tavannut ja jutellut hänen kanssaan?

        Epämääräisistä kohumedioista ei kovin luotettavaa tietoa voi ihmisistä saada.

        Edes Alibi lehdessä joka teki haastattelun Late Johannssonin kanssa ja siellä hän sanoi suoraan että Jumala pisti hänet tappamaan pelastaakseen hänen sielunsa ja heti perään hänen kaikki hihhuli esiintymiset peruttiin.

        Ehkä sinä vaan elät tynnyrissä.


      • ghgfgfgh
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

        EIkös se totuus ole teikäläisten kauppatavaraa? Ateismi ei tarjoa valmiita vastauksia vaan rohkeuden sanoa: "en tiedä, mutta otan selvää, jos asia kiinnostaa".

        Toisaalta. Useimmille ateismi tarkoittaa vain sitä, ettei usko jumalolentojen olemassaoloon. Siitäkin on paha repiä totuuksia, paitsi toki se yksi:

        Jumalaa tuskin on olemassa - ota siis iisisti ja nauti elämästäsi, koska se on ainoasi.

        "Ateismi ei tarjoa valmiita vastauksia vaan rohkeuden sanoa: "en tiedä, mutta otan selvää, jos asia kiinnostaa".

        Onko sinulla rohkeutta ottaa selvää ateismin taustalla olevasta uskonnollisuudesta?

        Ai nii, sinua ei tietysti "kiinnosta", koska ei ole rohkeutta riittävästi...


      • simpppelisti
        yksinkertaisesti kirjoitti:

        "Mikä siinä ateistien todellisuudessa ja valaistuneisuudessa on niin hienoa, että ihmiset valitsevat ateismin? "

        Järki ja realismi.

        Hyvät syyt olla valaistunut....


      • joijojlioi
        satan kirjoitti:

        Edes Alibi lehdessä joka teki haastattelun Late Johannssonin kanssa ja siellä hän sanoi suoraan että Jumala pisti hänet tappamaan pelastaakseen hänen sielunsa ja heti perään hänen kaikki hihhuli esiintymiset peruttiin.

        Ehkä sinä vaan elät tynnyrissä.

        Sen perusteella, mitä minä olen Laten kanssa jutellut, niin ei hänen ajatusmaailmansa eroa ns. keskivertokansalaisesta mitenkään.

        En minä mitään hihhulia havainnut. Enkä mitään sekopäätä.

        Jos vertaa Laten juttuja sinun täällä kirjoittaminen, niin Laten jutut on moninverroin järkevämpiä kuin sinun.

        Tosin jutuista on kohta 10 vuotta aikaa kulunut ja en tietysti voi muistaa sanatarkasti että mitä hän silloin sanoi. Yleisvaikutelma kuitenkin on edelleen tallella.

        MInä saatan hyvinkin elää tynnyrissä. Ajattelin asiaa siltä kantilta että Late pääsee lähitulevaisuudessa siviiliin ja ehkä jossain vaiheessa ottaa hiukan kuppia ja saattaa silloin lukaista netistä sinun kommenttisi hänestä.

        Tuolloin vajaa 10 vuotta sitten Laten penkkipunnerrustulos oli lähempänä 200kg kuin 100kg, joten sinuna minä harkitsisin toisenkin kerran, ennenkuin alkaisin soitella poskeani täällä tai muuallakaan.

        Uskovainen tai ei, mutta sen kokoinen mies, että hiukan isommaltakin satanalta katkaisee muutaman luun varsin nopeasti.

        Eikä Laten kaveripiirikään ihan enkeleitä ole. Ei entinen eikä nykyinen.

        Älä hyvä mies mene suututtamaan.


      • ghgfgfgh kirjoitti:

        "Ateismi ei tarjoa valmiita vastauksia vaan rohkeuden sanoa: "en tiedä, mutta otan selvää, jos asia kiinnostaa".

        Onko sinulla rohkeutta ottaa selvää ateismin taustalla olevasta uskonnollisuudesta?

        Ai nii, sinua ei tietysti "kiinnosta", koska ei ole rohkeutta riittävästi...

        "Onko sinulla rohkeutta ottaa selvää ateismin taustalla olevasta uskonnollisuudesta? "

        Virheellinen kysymys.


      • sssssrapssss
        satan kirjoitti:

        Samin jutuista päätellen hänelle kristityt ovat lain yläpuolella.

        "Lainvalvojana" sinä koet itsesi ilmeisen tärkeäski?


      • sssssrapssss kirjoitti:

        "Lainvalvojana" sinä koet itsesi ilmeisen tärkeäski?

        Eikö se ole tärkeää levittää tietoa huijareista?


      • joijojlioi kirjoitti:

        Sen perusteella, mitä minä olen Laten kanssa jutellut, niin ei hänen ajatusmaailmansa eroa ns. keskivertokansalaisesta mitenkään.

        En minä mitään hihhulia havainnut. Enkä mitään sekopäätä.

        Jos vertaa Laten juttuja sinun täällä kirjoittaminen, niin Laten jutut on moninverroin järkevämpiä kuin sinun.

        Tosin jutuista on kohta 10 vuotta aikaa kulunut ja en tietysti voi muistaa sanatarkasti että mitä hän silloin sanoi. Yleisvaikutelma kuitenkin on edelleen tallella.

        MInä saatan hyvinkin elää tynnyrissä. Ajattelin asiaa siltä kantilta että Late pääsee lähitulevaisuudessa siviiliin ja ehkä jossain vaiheessa ottaa hiukan kuppia ja saattaa silloin lukaista netistä sinun kommenttisi hänestä.

        Tuolloin vajaa 10 vuotta sitten Laten penkkipunnerrustulos oli lähempänä 200kg kuin 100kg, joten sinuna minä harkitsisin toisenkin kerran, ennenkuin alkaisin soitella poskeani täällä tai muuallakaan.

        Uskovainen tai ei, mutta sen kokoinen mies, että hiukan isommaltakin satanalta katkaisee muutaman luun varsin nopeasti.

        Eikä Laten kaveripiirikään ihan enkeleitä ole. Ei entinen eikä nykyinen.

        Älä hyvä mies mene suututtamaan.

        "Sen perusteella, mitä minä olen Laten kanssa jutellut, niin ei hänen ajatusmaailmansa eroa ns. keskivertokansalaisesta mitenkään. "

        Paitsi että hän on murhaaja.

        "Jos vertaa Laten juttuja sinun täällä kirjoittaminen, niin Laten jutut on moninverroin järkevämpiä kuin sinun."

        Kuten se että jumala pisti hänet murhaamaan pelastaakseen hänen sielun?

        "MInä saatan hyvinkin elää tynnyrissä. Ajattelin asiaa siltä kantilta että Late pääsee lähitulevaisuudessa siviiliin ja ehkä jossain vaiheessa ottaa hiukan kuppia ja saattaa silloin lukaista netistä sinun kommenttisi hänestä."

        Ja sitten se sinun normaali hyvä tyyppi lähtee taas murhaamaan?

        "Tuolloin vajaa 10 vuotta sitten Laten penkkipunnerrustulos oli lähempänä 200kg kuin 100kg, joten sinuna minä harkitsisin toisenkin kerran, ennenkuin alkaisin soitella poskeani täällä tai muuallakaan"

        Eikö teillä hihhuleilla ole muuta tekemistä kuin ihmisiä uhkailla? voi Late otta sinut silmätikuksi kun hänen nimissään uhkailet ihmisiä.

        "Uskovainen tai ei, mutta sen kokoinen mies, että hiukan isommaltakin satanalta katkaisee muutaman luun varsin nopeasti."

        Sinä taidat pelkää Latea kun viimeistä päivää.

        "Älä hyvä mies mene suututtamaan. "

        Mene jonnekkin muualle vapisemaan.


      • ...
        satan kirjoitti:

        "Sen perusteella, mitä minä olen Laten kanssa jutellut, niin ei hänen ajatusmaailmansa eroa ns. keskivertokansalaisesta mitenkään. "

        Paitsi että hän on murhaaja.

        "Jos vertaa Laten juttuja sinun täällä kirjoittaminen, niin Laten jutut on moninverroin järkevämpiä kuin sinun."

        Kuten se että jumala pisti hänet murhaamaan pelastaakseen hänen sielun?

        "MInä saatan hyvinkin elää tynnyrissä. Ajattelin asiaa siltä kantilta että Late pääsee lähitulevaisuudessa siviiliin ja ehkä jossain vaiheessa ottaa hiukan kuppia ja saattaa silloin lukaista netistä sinun kommenttisi hänestä."

        Ja sitten se sinun normaali hyvä tyyppi lähtee taas murhaamaan?

        "Tuolloin vajaa 10 vuotta sitten Laten penkkipunnerrustulos oli lähempänä 200kg kuin 100kg, joten sinuna minä harkitsisin toisenkin kerran, ennenkuin alkaisin soitella poskeani täällä tai muuallakaan"

        Eikö teillä hihhuleilla ole muuta tekemistä kuin ihmisiä uhkailla? voi Late otta sinut silmätikuksi kun hänen nimissään uhkailet ihmisiä.

        "Uskovainen tai ei, mutta sen kokoinen mies, että hiukan isommaltakin satanalta katkaisee muutaman luun varsin nopeasti."

        Sinä taidat pelkää Latea kun viimeistä päivää.

        "Älä hyvä mies mene suututtamaan. "

        Mene jonnekkin muualle vapisemaan.

        Minä juttelin Johanssonin kanssa kolmisen vuotta sitten kun hän oli puhumassa eräässä herätetilaisuudessa, silloin hän ainakin sanoi että vihaa sitä kaikista enimmän kun eräät uskovaiset uhkailevat toisia ihmisiä hänellä.


      • Lain valvoja
        satan kirjoitti:

        Eikö se ole tärkeää levittää tietoa huijareista?

        Yhtä tärkeää on levittää tietoa "lainvalvojista" huijareille ja rosmoille.

        Pysyy tasapaino, nääs...


      • että semmoinen Late
        ... kirjoitti:

        Minä juttelin Johanssonin kanssa kolmisen vuotta sitten kun hän oli puhumassa eräässä herätetilaisuudessa, silloin hän ainakin sanoi että vihaa sitä kaikista enimmän kun eräät uskovaiset uhkailevat toisia ihmisiä hänellä.

        Late määrittelee itsensä ylpeästi ekstrovertiksi narsistiksi.
        Huom, narsisti ei tunne empatiaa tai katumusta.


      • Lain valvoja kirjoitti:

        Yhtä tärkeää on levittää tietoa "lainvalvojista" huijareille ja rosmoille.

        Pysyy tasapaino, nääs...

        Eli olet rikollisten puolustaja ja rikosten edistajä?


      • ha haaa
        satan kirjoitti:

        Eli olet rikollisten puolustaja ja rikosten edistajä?

        Jahas, näköjään kristityillä on kova hinku tukea rikollisia ja tehdä rikoksia itsekkin.

        Kiitos ´lain valvoja´kun teit sen selväksi.


      • ...
        että semmoinen Late kirjoitti:

        Late määrittelee itsensä ylpeästi ekstrovertiksi narsistiksi.
        Huom, narsisti ei tunne empatiaa tai katumusta.

        Miksi sitten Johansson on niin suosittu kristittyjen kesken jos hän ei kadu tekojansa?

        Taidat vain valehdella.

        En usko että Late on mitään semmosta sanonut.


      • Kevyttä sarjaa
        joijojlioi kirjoitti:

        Sen perusteella, mitä minä olen Laten kanssa jutellut, niin ei hänen ajatusmaailmansa eroa ns. keskivertokansalaisesta mitenkään.

        En minä mitään hihhulia havainnut. Enkä mitään sekopäätä.

        Jos vertaa Laten juttuja sinun täällä kirjoittaminen, niin Laten jutut on moninverroin järkevämpiä kuin sinun.

        Tosin jutuista on kohta 10 vuotta aikaa kulunut ja en tietysti voi muistaa sanatarkasti että mitä hän silloin sanoi. Yleisvaikutelma kuitenkin on edelleen tallella.

        MInä saatan hyvinkin elää tynnyrissä. Ajattelin asiaa siltä kantilta että Late pääsee lähitulevaisuudessa siviiliin ja ehkä jossain vaiheessa ottaa hiukan kuppia ja saattaa silloin lukaista netistä sinun kommenttisi hänestä.

        Tuolloin vajaa 10 vuotta sitten Laten penkkipunnerrustulos oli lähempänä 200kg kuin 100kg, joten sinuna minä harkitsisin toisenkin kerran, ennenkuin alkaisin soitella poskeani täällä tai muuallakaan.

        Uskovainen tai ei, mutta sen kokoinen mies, että hiukan isommaltakin satanalta katkaisee muutaman luun varsin nopeasti.

        Eikä Laten kaveripiirikään ihan enkeleitä ole. Ei entinen eikä nykyinen.

        Älä hyvä mies mene suututtamaan.

        Kymmenen vuotta sitten minun penkkini oli lähempänä kahtasataa kuin sataa seitsemääkymmentä viittä. Lisäksi maasta nousi 3 markkaa ja kyykystä lähes sama.
        Viimeksi olen ottanut matsia 13- 14 vuotiaana naapurin kaverin kanssa ja aattelin mennä hautaan ennen seuraavaa matsia. Minua on kuitenkin aika turha sadanviidenkympin penkkimiehellä pelotella, on murhaaja tai ei. Köykäsen sarjan kavereita.

        Lapsellista uhoamista.


      • jklkjkljlkjlkjlk
        satan kirjoitti:

        "Sen perusteella, mitä minä olen Laten kanssa jutellut, niin ei hänen ajatusmaailmansa eroa ns. keskivertokansalaisesta mitenkään. "

        Paitsi että hän on murhaaja.

        "Jos vertaa Laten juttuja sinun täällä kirjoittaminen, niin Laten jutut on moninverroin järkevämpiä kuin sinun."

        Kuten se että jumala pisti hänet murhaamaan pelastaakseen hänen sielun?

        "MInä saatan hyvinkin elää tynnyrissä. Ajattelin asiaa siltä kantilta että Late pääsee lähitulevaisuudessa siviiliin ja ehkä jossain vaiheessa ottaa hiukan kuppia ja saattaa silloin lukaista netistä sinun kommenttisi hänestä."

        Ja sitten se sinun normaali hyvä tyyppi lähtee taas murhaamaan?

        "Tuolloin vajaa 10 vuotta sitten Laten penkkipunnerrustulos oli lähempänä 200kg kuin 100kg, joten sinuna minä harkitsisin toisenkin kerran, ennenkuin alkaisin soitella poskeani täällä tai muuallakaan"

        Eikö teillä hihhuleilla ole muuta tekemistä kuin ihmisiä uhkailla? voi Late otta sinut silmätikuksi kun hänen nimissään uhkailet ihmisiä.

        "Uskovainen tai ei, mutta sen kokoinen mies, että hiukan isommaltakin satanalta katkaisee muutaman luun varsin nopeasti."

        Sinä taidat pelkää Latea kun viimeistä päivää.

        "Älä hyvä mies mene suututtamaan. "

        Mene jonnekkin muualle vapisemaan.

        -------------"Sen perusteella, mitä minä olen Laten kanssa jutellut, niin ei hänen ajatusmaailmansa eroa ns. keskivertokansalaisesta mitenkään. "

        satan:"Paitsi että hän on murhaaja."

        Minä en ota kantaa hänen tekemisiinsä. Sanoin, että en huomannut hänen sanoissaan mitään sellaista, mitä en ole huomannut ns. keskivertokansalaisen sanoissa.

        -------------"Jos vertaa Laten juttuja sinun täällä kirjoittaminen, niin Laten jutut on moninverroin järkevämpiä kuin sinun."

        satan:"Kuten se että jumala pisti hänet murhaamaan pelastaakseen hänen sielun?"

        Kuten sanoin, en ota kantaa hänen tekemisiinsä.

        -------------"MInä saatan hyvinkin elää tynnyrissä. Ajattelin asiaa siltä kantilta että Late pääsee lähitulevaisuudessa siviiliin ja ehkä jossain vaiheessa ottaa hiukan kuppia ja saattaa silloin lukaista netistä sinun kommenttisi hänestä."

        satan:"Ja sitten se sinun normaali hyvä tyyppi lähtee taas murhaamaan?"

        Kuten sanoin, en ota kantaa hänen tekemisiinsä.

        -------------"Tuolloin vajaa 10 vuotta sitten Laten penkkipunnerrustulos oli lähempänä 200kg kuin 100kg, joten sinuna minä harkitsisin toisenkin kerran, ennenkuin alkaisin soitella poskeani täällä tai muuallakaan"

        satan:"Eikö teillä hihhuleilla ole muuta tekemistä kuin ihmisiä uhkailla? voi Late otta sinut silmätikuksi kun hänen nimissään uhkailet ihmisiä."

        En minä uhkaile sinua millään lailla. Minä sanoin, että mieti ihmeessä toisenkin kerran ennen kuin alat täällä haukkumaan itseäsi monta kertaa vahvempaa miestä.

        -------------"Uskovainen tai ei, mutta sen kokoinen mies, että hiukan isommaltakin satanalta katkaisee muutaman luun varsin nopeasti."

        satan:"Sinä taidat pelkää Latea kun viimeistä päivää."

        Miksi pelkäisin? Kuten sanoin, minulla ei ole hänestä mitään huonoa sanottavaa ihmisenä.

        -------------"Älä hyvä mies mene suututtamaan. "

        satan:"Mene jonnekkin muualle vapisemaan. "

        Ei minun tarvitse vapista, sillä minulla ei ole mitään pelkäämistä.


      • Uhoa vai tolkkua
        Kevyttä sarjaa kirjoitti:

        Kymmenen vuotta sitten minun penkkini oli lähempänä kahtasataa kuin sataa seitsemääkymmentä viittä. Lisäksi maasta nousi 3 markkaa ja kyykystä lähes sama.
        Viimeksi olen ottanut matsia 13- 14 vuotiaana naapurin kaverin kanssa ja aattelin mennä hautaan ennen seuraavaa matsia. Minua on kuitenkin aika turha sadanviidenkympin penkkimiehellä pelotella, on murhaaja tai ei. Köykäsen sarjan kavereita.

        Lapsellista uhoamista.

        Onko lapsellista uhoamista, jos sanoo ettei sinulle kannata tulla aukomaan päätään tarkoituksella tai ahukuua sinua netissä nimeltä mainiten?


      • Uhoa vai tolkkua
        Uhoa vai tolkkua kirjoitti:

        Onko lapsellista uhoamista, jos sanoo ettei sinulle kannata tulla aukomaan päätään tarkoituksella tai ahukuua sinua netissä nimeltä mainiten?

        saai haukkua netissä


      • Uhoa vai tolkkua
        Uhoa vai tolkkua kirjoitti:

        saai haukkua netissä

        siis haukkua netissä.

        (taitaa olla nukkumaanmenoaika, kun jatkuvasti menee näppylät sekaisin)


      • Lain valvoja
        satan kirjoitti:

        Eli olet rikollisten puolustaja ja rikosten edistajä?

        Pahimpia rikollisia ovat "lainvalvojat" jotka katsovat oikeudekseen puuttua toisten ihmisten elämään koska katsovat sen "oikeudekseen".

        "Oikeuden" nimissä on tehty kaikkein eniten rikoksia ihmisiä ja ihmisryhmiä vastaan.


      • gfdgfdfgdgf
        ertert kirjoitti:

        "Onko sinulla rohkeutta ottaa selvää ateismin taustalla olevasta uskonnollisuudesta? "

        Virheellinen kysymys.

        "Ateismi ei tarjoa valmiita vastauksia vaan rohkeuden sanoa: "en tiedä, mutta otan selvää, jos asia kiinnostaa".

        Onko sinulla rohkeutta ottaa selvää ateismin taustalla olevasta uskonnollisuudesta?

        Ai niin, sinun mielestäsi "kysymyksessä on virhe", koska ei ole rohkeutta riittävästi...


      • Lain valvoja kirjoitti:

        Pahimpia rikollisia ovat "lainvalvojat" jotka katsovat oikeudekseen puuttua toisten ihmisten elämään koska katsovat sen "oikeudekseen".

        "Oikeuden" nimissä on tehty kaikkein eniten rikoksia ihmisiä ja ihmisryhmiä vastaan.

        Olen mykistynyt.


      • gfdgfdfgdgf kirjoitti:

        "Ateismi ei tarjoa valmiita vastauksia vaan rohkeuden sanoa: "en tiedä, mutta otan selvää, jos asia kiinnostaa".

        Onko sinulla rohkeutta ottaa selvää ateismin taustalla olevasta uskonnollisuudesta?

        Ai niin, sinun mielestäsi "kysymyksessä on virhe", koska ei ole rohkeutta riittävästi...

        Kyse ei ole rohkeudesta vaan siitä, että kysymyksesi todella on virheellinen.
        Ei ateismin takana mitään uskonnollisuutta voi olla edes periaatteessa. Jonkin asian totena pitäminen, jota suomen kielessä myös uskomiseksi kutsutaan, on aivan eri asia kuin uskonnollisuus ja uskonnollinen usko.
        Englannissa nämä sentään on osattu erottaa.


      • Kevyttä sarjaa
        Uhoa vai tolkkua kirjoitti:

        Onko lapsellista uhoamista, jos sanoo ettei sinulle kannata tulla aukomaan päätään tarkoituksella tai ahukuua sinua netissä nimeltä mainiten?

        On se lapsellista. Kyllä minulle voi päätään aukoa ja uskon kykeneväni vastaamaan verbaalisesti aivan riittävän hyvin ottamatta käsilläpuhumista avuksi. Primitiivireaktiot kuuluvat niille, jotka eivät kykene hallitsemaan sisäistä apinaansa.
        Netissä ihmisen haukkuminen nimeltä mainiten on arveluttavaa. Mutta jos kyseinen henkilö on itse julkisuudessa esiintynyt uskoon tulleena murhajana, niin ei kai hänen kutsumisensa murhaajaksi haukkumista ole. Jos hän vielä itse määrittelee itsensä narsistiksi, saakin ampua aika raskaasti, enne kuin haukkumisen kynnys ylittyy.


      • Sarjapa sarja
        Kevyttä sarjaa kirjoitti:

        On se lapsellista. Kyllä minulle voi päätään aukoa ja uskon kykeneväni vastaamaan verbaalisesti aivan riittävän hyvin ottamatta käsilläpuhumista avuksi. Primitiivireaktiot kuuluvat niille, jotka eivät kykene hallitsemaan sisäistä apinaansa.
        Netissä ihmisen haukkuminen nimeltä mainiten on arveluttavaa. Mutta jos kyseinen henkilö on itse julkisuudessa esiintynyt uskoon tulleena murhajana, niin ei kai hänen kutsumisensa murhaajaksi haukkumista ole. Jos hän vielä itse määrittelee itsensä narsistiksi, saakin ampua aika raskaasti, enne kuin haukkumisen kynnys ylittyy.

        Asian ydin on kuitenkin se, että miten haukkumisen kohde kokee asian. Aina ei kannata yleistää oletuksia. Ei varmaan tarvitse tarkemmin asiaa selvittää.


      • Siitä puhe mistä puu
        fda kirjoitti:

        Kas sarkastinen homovihaaja saapui paikalle ja halusi taas kääntää keskustelun homoihin.

        Sami on munaa vailla .-)


      • Seemos
        sami-a kirjoitti:

        On kristittyjä ennenkin pidetty rikollisina ja vangittuina Suomessa muun muoassa Leo Meller, Aija Merisalo, ja nyttemmin Pirkko Jalovaara. Ei siinä mitään laittakaa vaan linnaan, jos ovat rikollisia. Kukahan seuraavaksi Päivi Räsänen?
        Onhan se hyvä, että pahat erottuvat hyvistä.

        Eli mainitsemiesi hihhuliystäviesi lainrikkomukset olisi pitänyt jättää tuomitsematta koska olivat "uskossa"?


      • agnoskepo kirjoitti:

        Olen mykistynyt.

        "Pahimpia rikollisia ovat "lainvalvojat" jotka katsovat oikeudekseen puuttua toisten ihmisten elämään koska katsovat sen "oikeudekseen".

        "Oikeuden" nimissä on tehty kaikkein eniten rikoksia ihmisiä ja ihmisryhmiä vastaan. "

        Ha hahahahahahahahahahahahaahahaaa....

        Taidat olla jokin laitapuolen kulkija joka on katkera siitä kun sivulliset puuttuvat tekemisiisi.


    • 7655875876576

      Itse aiheesta: eikö uusateismi erotu aiemmasta juuri siinä, että se ei ole käytännössä vasemmistolaiseen ideologiaan kiinniliimattu kuten esimerkiksi 1960-luvun ateismi.

      • "Itse aiheesta: eikö uusateismi erotu aiemmasta juuri siinä, että se ei ole käytännössä vasemmistolaiseen ideologiaan kiinniliimattu kuten esimerkiksi 1960-luvun ateismi."

        Ei, koska ateismi ei ole koskaan ollut riippuvainen vasemmistolaisesta ideologiasta.


      • ertert kirjoitti:

        "Itse aiheesta: eikö uusateismi erotu aiemmasta juuri siinä, että se ei ole käytännössä vasemmistolaiseen ideologiaan kiinniliimattu kuten esimerkiksi 1960-luvun ateismi."

        Ei, koska ateismi ei ole koskaan ollut riippuvainen vasemmistolaisesta ideologiasta.

        Hyvin on kristittyjen propaganda mennyt perille jäsenillensä, tuokin että ateistit olisivat kommunisteja on Adolf Hitlerin suusta lähtenyt.


      • ertertt
        satan kirjoitti:

        Hyvin on kristittyjen propaganda mennyt perille jäsenillensä, tuokin että ateistit olisivat kommunisteja on Adolf Hitlerin suusta lähtenyt.

        Eivätkö kommunistit ollet ateisteja?


      • ertertt kirjoitti:

        Eivätkö kommunistit ollet ateisteja?

        Kommunisti neuvostoliitossa Ortodoksisuus eli ja voi hyvin, Stalin jopa herätti kirkkoja henkiin.

        Suurin osa kommunisteista ovat kristittyjä nykypäivänäkin.


      • Seemos
        satan kirjoitti:

        Kommunisti neuvostoliitossa Ortodoksisuus eli ja voi hyvin, Stalin jopa herätti kirkkoja henkiin.

        Suurin osa kommunisteista ovat kristittyjä nykypäivänäkin.

        Stalin oli Gruusialainen pappi. Fakta joka kumman usein unohtuu uskonveljiltään. Kuten myös se pikkuseikka että juutalaisvainon juuret euroopassa eivät suinkaan ole hitlerissä ja kumppaneissa vaan "uskonpuhdistaja" martti lutherissa!


    • Löysin Lapin yliopiston yhteiskuntatieteellisestä tiedekunnasta tällaisen esseen uusateismista. Minusta sen sisältö tuntuu järkevältä. 18-sivuisen esseen päätöskappale toteaa:

      "Väite siitä, että uusateismi ei ole poliittinen liike eikä siinä ole mitään uutta, voi olla empiirisesti oikea havainto, kun tarkastellaan uusateismin välittömiä yhteiskunnallisia seurauksia. Sen seurauksena ei ole syntynyt merkittävää kansanliikettä, organisaatiota tai puoluetta. Väite ei kuitenkaan kestä lähempää tarkastelua itse uskontokriittisten tekstien valossa. Uusateismi on uudessa poliittisessa kontekstissa syntynyt 2000- luvun uskontokritiikki, jossa on vahva poliittinen aspekti ja jolla on konkreettisia yhteiskunnallisia tavoitteita."
      http://miikkaleskinen.fastmail.fm.user.fm/Uusateismi.pdf

      Esseessä käsitellään minusta kiihkottomasti uusateististen kirjoittajien poliittisia ja yhteiskunnallisia tavoitteita. Esseen kirjoittajalla on ymmärtääkseni seurakunnallisia yhteyksiä, mutta en pelkästään sen perusteella dissaa esseetä hölynpölyksi.

      • Ensin hihhulitoimittaja keksi sanan uusateisti ja sitten alettiin pohtia, mitä se oikeastaan tarkoittaa.

        Alussa uusateisti taisi tarkoittaa lähinnä neljää hevosmiestä, mutta nyt uusateistin leiman saa kun eroaa kirkosta.


      • kristitty *
        qwertyilija kirjoitti:

        Ensin hihhulitoimittaja keksi sanan uusateisti ja sitten alettiin pohtia, mitä se oikeastaan tarkoittaa.

        Alussa uusateisti taisi tarkoittaa lähinnä neljää hevosmiestä, mutta nyt uusateistin leiman saa kun eroaa kirkosta.

        Uusateismi on ihan siisti ja asiallinen nimitys. Olisihan teitä voitu ruveta kutsumaan vaikka räyhäremmiläisiksi. ;)


      • qwertyilija kirjoitti:

        Ensin hihhulitoimittaja keksi sanan uusateisti ja sitten alettiin pohtia, mitä se oikeastaan tarkoittaa.

        Alussa uusateisti taisi tarkoittaa lähinnä neljää hevosmiestä, mutta nyt uusateistin leiman saa kun eroaa kirkosta.

        No näinhän se kieli kehittyy. Havaitaan jokin asia ja kun sille ei ole sanaa, semmonen keksitään... ja sitten kiistellään sen oikeasta tulkinnasta :-)


      • räyhäuskoinen?
        kristitty * kirjoitti:

        Uusateismi on ihan siisti ja asiallinen nimitys. Olisihan teitä voitu ruveta kutsumaan vaikka räyhäremmiläisiksi. ;)

        "Räyhäremmiläinen"

        Luistaakohan nyt oma remmisi, vai mistä tämä katku tulee?


      • räyhäuskoinen? kirjoitti:

        "Räyhäremmiläinen"

        Luistaakohan nyt oma remmisi, vai mistä tämä katku tulee?

        Koska hihhuleiden mielestä ateisti ei usko jumalaan, niin ateistin pitää olla hiljaa jumalasta.
        Hihhulilla itsellään sensijaan on oikeus ja velvollisuus ottaa kantaa uskonkysymyksiin.

        Tilannetta voisi verrata kristittyjen suhtautumiseen tieteeseen. Tiede on kristityn mielestä ok kunhan se jättää uskonnon teologeille.

        Kristityn mielestä vain kristitty on oikeutettu puhumaan kristinuskosta.


      • åkhåjknbpujh
        qwertyilija kirjoitti:

        Koska hihhuleiden mielestä ateisti ei usko jumalaan, niin ateistin pitää olla hiljaa jumalasta.
        Hihhulilla itsellään sensijaan on oikeus ja velvollisuus ottaa kantaa uskonkysymyksiin.

        Tilannetta voisi verrata kristittyjen suhtautumiseen tieteeseen. Tiede on kristityn mielestä ok kunhan se jättää uskonnon teologeille.

        Kristityn mielestä vain kristitty on oikeutettu puhumaan kristinuskosta.

        "Tiede on kristityn mielestä ok kunhan se jättää uskonnon teologeille. "

        Kunpa näin olisikin, mutta kun ei. Evoluutiota ja biologiaa käsittelevät palstat ovat täynnä kressujen tieteenvastaisia kirjoitelmia.


      • åkhåjknbpujh kirjoitti:

        "Tiede on kristityn mielestä ok kunhan se jättää uskonnon teologeille. "

        Kunpa näin olisikin, mutta kun ei. Evoluutiota ja biologiaa käsittelevät palstat ovat täynnä kressujen tieteenvastaisia kirjoitelmia.

        >>>Evoluutiota ja biologiaa käsittelevät palstat ovat täynnä kressujen tieteenvastaisia kirjoitelmia.


      • UusTiede
        qwertyilija kirjoitti:

        >>>Evoluutiota ja biologiaa käsittelevät palstat ovat täynnä kressujen tieteenvastaisia kirjoitelmia.

        "Mutta eihän hihhulit tietenkään tarkoita että he jättäisivät vastavuoroisesti tieteen rauhaan"

        Miksi sinun mielessäsi Perimmäinen Totuus pitäisi jättää rauhaan.

        Pelkäätkö Tiedeuskosi murenevan, jos joku kysyy jotain sellaista mitä Tiedeuskonto ei pystykään selittämään?


      • UusTiede kirjoitti:

        "Mutta eihän hihhulit tietenkään tarkoita että he jättäisivät vastavuoroisesti tieteen rauhaan"

        Miksi sinun mielessäsi Perimmäinen Totuus pitäisi jättää rauhaan.

        Pelkäätkö Tiedeuskosi murenevan, jos joku kysyy jotain sellaista mitä Tiedeuskonto ei pystykään selittämään?

        UusTiede

        >>>Pelkäätkö Tiedeuskosi murenevan, jos joku kysyy jotain sellaista mitä Tiedeuskonto ei pystykään selittämään?


      • UusTiede
        qwertyilija kirjoitti:

        UusTiede

        >>>Pelkäätkö Tiedeuskosi murenevan, jos joku kysyy jotain sellaista mitä Tiedeuskonto ei pystykään selittämään?

        qwertyilija:"Minun tieteellinen maailmankuvani ei murene [...] loputtomiin kysymyksiisi. "

        Ei tarvitsekaan murentua. En minä kirjoittele siksi, että haluaisin jonkun luopuvan uskostaan.


      • UusTiede kirjoitti:

        qwertyilija:"Minun tieteellinen maailmankuvani ei murene [...] loputtomiin kysymyksiisi. "

        Ei tarvitsekaan murentua. En minä kirjoittele siksi, että haluaisin jonkun luopuvan uskostaan.

        "Ei tarvitsekaan murentua. En minä kirjoittele siksi, että haluaisin jonkun luopuvan uskostaan. "

        Et niin, sinä vain häiriköit. Mikä sitten lienee syynä.


      • UusTiede
        ertert kirjoitti:

        "Ei tarvitsekaan murentua. En minä kirjoittele siksi, että haluaisin jonkun luopuvan uskostaan. "

        Et niin, sinä vain häiriköit. Mikä sitten lienee syynä.

        "Et niin, sinä vain häiriköit"

        Mistä sinä niin päättelet?


      • UusTiede kirjoitti:

        "Et niin, sinä vain häiriköit"

        Mistä sinä niin päättelet?

        "Mistä sinä niin päättelet? "

        Kirjoituksistasi.


      • UusTiede
        ertert kirjoitti:

        "Mistä sinä niin päättelet? "

        Kirjoituksistasi.

        "Mistä sinä niin päättelet? "

        ertert:"Kirjoituksistasi. "

        Kiitos. Talletettu.


    • Henkilö leimataan uusateistiksi, jos hän rikkoo sen kirjoittamattoman säännön että kristinuskosta ei puhuta ikäviä asioita, koska se on tapa, perinne ja tabu.

      Uusateisti on rienaaja, joka vetää päivänvaloon kirkkojen moraaliset mätäpaiseet, opilliset älyttömyydet ja niiden harjoittaman itsekkään vallankäytön.

      Uusateisti ei kerro jokaisen puhkaisemansa mätäpaiseen jälkeen pehmennykseksi viittä positiivista asiaa tuosta samasta kirkosta, kuten yleensä on ollut tapana, vaan hän keskittyy noiden kirkkojen aiheuttamaan pahoinvointiin.

      Uusateisti kertoo uskonnoista ja kirkoista sen ikävemmän puolen totuudesta, mitä ne itse ovat sukupolvien ajan onnistuneesti piilotelleet.

      Eipä siis ihme, että kirkot ovat sydänjuuriaan myöten loukkaantuneet noihin ateisteihin ja antaneet heille uuden nimenkin, uusateistit.

      Senkin uusateisti!

      • Eli sinäkin näet, että uusateismilla olisi oma sisältönsä: keskittyminen kirkkojen (tai uskontojen) mätäpaiseiden, älyttömyyksien ja vallankäytön esiin tuomiseen?

        Mutta tuskin kaikki ateistit, jotka tuota tekevät, ovat uusateisteja, vai ovatko? Minusta tämän käsitteen alla on vain viimeaikainen kriittinen kirjoittelu. Marxhan oli oikein uusateistin perikuva, mutta häntä tuskin luetaan joukkoon.


      • kaarne kirjoitti:

        Eli sinäkin näet, että uusateismilla olisi oma sisältönsä: keskittyminen kirkkojen (tai uskontojen) mätäpaiseiden, älyttömyyksien ja vallankäytön esiin tuomiseen?

        Mutta tuskin kaikki ateistit, jotka tuota tekevät, ovat uusateisteja, vai ovatko? Minusta tämän käsitteen alla on vain viimeaikainen kriittinen kirjoittelu. Marxhan oli oikein uusateistin perikuva, mutta häntä tuskin luetaan joukkoon.

        Tilanne on se, että kun tuo sana on lanseerattu ja se on suht vakiintunut arkipäivän viestintään, niin ei sitä poiskaan pysty pyyhkimään. Ja siinä tilanteessa on parempi yrittää itse antaa sille merkitys kuin jättää se sisällön määrääminen sanan keksineiden uskovien tehtäväksi.

        Minä sitä en tietenkään pysty päättämään vaan sana merkitys ajautuu vähitellen sille omalle, sopivan epämääräiselle paikalleen ja joskushan tuo sana häviääkin.

        Oletan, että sanan merkitys jää kiitettävän epämääräiseksi vähän henkinen-sana tapaan.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Tilanne on se, että kun tuo sana on lanseerattu ja se on suht vakiintunut arkipäivän viestintään, niin ei sitä poiskaan pysty pyyhkimään. Ja siinä tilanteessa on parempi yrittää itse antaa sille merkitys kuin jättää se sisällön määrääminen sanan keksineiden uskovien tehtäväksi.

        Minä sitä en tietenkään pysty päättämään vaan sana merkitys ajautuu vähitellen sille omalle, sopivan epämääräiselle paikalleen ja joskushan tuo sana häviääkin.

        Oletan, että sanan merkitys jää kiitettävän epämääräiseksi vähän henkinen-sana tapaan.

        Mitkään sosiaalisia tai psyykkisiä ilmiöitä kuvaavat termit eivät taida olla kovin yksiselitteisiä. Niiden merkitys vaihtelee puhujan viiteryhmästä jne. riippuen.


      • kaarne kirjoitti:

        Mitkään sosiaalisia tai psyykkisiä ilmiöitä kuvaavat termit eivät taida olla kovin yksiselitteisiä. Niiden merkitys vaihtelee puhujan viiteryhmästä jne. riippuen.

        Sisällön antaminen usateimi-käsitteelle on vähän samaa kuin sisällön antaminen konservatiivinen_kristitty-sanayhdistelmälle.

        Kuten konservatiivinen_kristitty on vain epämääräinen viittaus vahvempaan ja perinteisempään kristinuskon suuntaan, niin vielä huomattavasti epämääräisempi on uusateismi.

        Syynä se, että uusateismin eturiviin ja suunnan näyttäjiksi on valikoitunut muutama intellektuellinen induvidualisti, jotka eivät kaiva totuuksiaan samasta raamatusta.


      • Kalju Pitkätukka
        qwertyilija kirjoitti:

        Sisällön antaminen usateimi-käsitteelle on vähän samaa kuin sisällön antaminen konservatiivinen_kristitty-sanayhdistelmälle.

        Kuten konservatiivinen_kristitty on vain epämääräinen viittaus vahvempaan ja perinteisempään kristinuskon suuntaan, niin vielä huomattavasti epämääräisempi on uusateismi.

        Syynä se, että uusateismin eturiviin ja suunnan näyttäjiksi on valikoitunut muutama intellektuellinen induvidualisti, jotka eivät kaiva totuuksiaan samasta raamatusta.

        Mielestäni aloittajan määritelmä on ihan pätevä.

        Ehkä ilmiöön tosiaan liittyy tiedostamista ja ihmisten herättelyä.
        "Hei haloo, et usko Jumalaan, ateistihan sinäkin olet!"


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5730
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      215
      1804
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1732
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1192
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      263
      910
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe