Ehkäisypakon tuputtajat

Lopettakaa!

Joudun helvettiin, jos alan pitää ehkäisyä "valinnanvapauden" tekosyyllä tuputtavia uskovaisina. Miksi minun pitäisi ruveta elämään helvetinpelon kanssa vain sen vuoksi, että joku ei luota ehkäisyn kestävän Jumalan edessä ilman vl-hyväksyntää? Mielenterveyteni ei kestä ehkäisyluvan kerjäämistänne, lopettakaa! Minä pidän ehkäisyä kuolemansyntinä, jonka toki saa anteeksi, mutta jossa eläminen vie kadotukseen. Pitäkää te ehkäisyä minä lystäätte, synnittömänä tai mallikristillisyytenä, mutta älkää kopeloiko minun uskonvapauteni mielenterveyteni kustannuksella. Tässä on arjen hulinassakin ihan tarpeeksi yhdelle ihmiselle. Sovittaisiinko, että ehkäisyn synnittömyyteen luottavat tyytyvät muiden ehkäisyn synnittömyyteen luottavien uskovaistunnustukseen eivätkä enää yritä hengellistä "väkisinmakaamista" meidän ehkäisyä syntinä pitävien kanssa?

148

414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä!

      Avaaja kunnioittaa vl:ien uskonvapautta, toisin kuin vl:ille ehkäisijöiden ja ehkäisyn hyväksyvien uskovaisenapitämispakkoa ajavat.

      Kenties tulee aika, jolloin vl:ia ruvetaan mestaamaan, mikäli he eivät suostu halveksumaan omaatuntoaan ja pitämään ehkäisyn hyväksyviä uskovaisina.

      Kenellä tahansa tulee olla vapaus uskoa ehkäisyn hyväksyvien olevan uskovaisia, mutta samalla tulee myös olla vapaus uskoa ehkäisyn hyväksyvien olevan epäuskoisia.

      • Usko uskonto uskova

        "Avaaja kunnioittaa vl:ien uskonvapautta, toisin kuin vl:ille ehkäisijöiden ja ehkäisyn hyväksyvien uskovaisenapitämispakkoa ajavat."

        Teilläkö uskonto tarkoittaakin uskoa jonkun naapurin uskovaisuuteen?


      • Uuuuh, happea
        Usko uskonto uskova kirjoitti:

        "Avaaja kunnioittaa vl:ien uskonvapautta, toisin kuin vl:ille ehkäisijöiden ja ehkäisyn hyväksyvien uskovaisenapitämispakkoa ajavat."

        Teilläkö uskonto tarkoittaakin uskoa jonkun naapurin uskovaisuuteen?

        Vain järkyttävän ummehtunut lestakieli voi keksiä jotain noin ihmeellisiä sanoja kuin uskovaisenapitämispakko.


    • näin on

      Ei ole raamatullista, että toinen ihminen lajittelee muita uskoviksi ja epäuskoisiksi. Ainoastaan Jumala näkee ihmisen sydämeen ja tietää, kuka uskoo ja kuka ei.
      Epäuskoiseksi nimittely on tuomitsemista ja se on kielletty Raamatussa. Älä tuomtse, ettei SINUA tuomittaisi.

      • Hienoa!

        "Älä tuomtse, ettei SINUA tuomittaisi."

        Kylläpä nyt tunnet itsesi yleväksi ihmiseksi, kun koet onnistuneesi pelottelemaan helvetin tuomiolla lestadiolaista!


      • näin on
        Hienoa! kirjoitti:

        "Älä tuomtse, ettei SINUA tuomittaisi."

        Kylläpä nyt tunnet itsesi yleväksi ihmiseksi, kun koet onnistuneesi pelottelemaan helvetin tuomiolla lestadiolaista!

        Oliko ihan vieras raamatunkohta sulle? Eikö seuroissa opeteta, ettei toinen voi toisen uskoa nähdä?


      • ei nähdä, vaan lukea
        näin on kirjoitti:

        Oliko ihan vieras raamatunkohta sulle? Eikö seuroissa opeteta, ettei toinen voi toisen uskoa nähdä?

        Kenenkään uskoa ei voi nähdä, sen sijaan jokaisen uskosta voi lukea. Sinun uskostasi luin, että olisi suositeltavaa ja jopa velvollisuus yrittää pelotella lestadiolaisia helvetintuomiolla (vaikkakin kehnoin tuloksin). Hakkaat päätäsi seinään, en hetkeäkään pelkää joutuvani helvettiin sen vuoksi, että pidän sinun kaltaistasi epärehellistä synnissäeläjää epäuskoisena. Tuomitsemiskielto ei tarkoita, että olisi väärin pitää sinua epäuskoisena. Pidän sinua hyvällä omallatunnolla epäuskoisena ja jätän mieluusti sinun tuomitsemisesi kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan tehtäväksi. Mahtaa naamasi venähtää viimeisellä tuomiolla. Jos joudun helvettiin, niin joudun sinne ihan oikeista synneistä ja ihan muista syistä kuin sinun epäuskoisena pitämisestä.


      • näin on
        ei nähdä, vaan lukea kirjoitti:

        Kenenkään uskoa ei voi nähdä, sen sijaan jokaisen uskosta voi lukea. Sinun uskostasi luin, että olisi suositeltavaa ja jopa velvollisuus yrittää pelotella lestadiolaisia helvetintuomiolla (vaikkakin kehnoin tuloksin). Hakkaat päätäsi seinään, en hetkeäkään pelkää joutuvani helvettiin sen vuoksi, että pidän sinun kaltaistasi epärehellistä synnissäeläjää epäuskoisena. Tuomitsemiskielto ei tarkoita, että olisi väärin pitää sinua epäuskoisena. Pidän sinua hyvällä omallatunnolla epäuskoisena ja jätän mieluusti sinun tuomitsemisesi kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan tehtäväksi. Mahtaa naamasi venähtää viimeisellä tuomiolla. Jos joudun helvettiin, niin joudun sinne ihan oikeista synneistä ja ihan muista syistä kuin sinun epäuskoisena pitämisestä.

        Höpölöpö. En uskaltais edes ateistin sydämenuskoa mennä mittaamaan. Ei oo minun tehtävä lajitella ihmisiä uskovaisiksi ja epäuskosiksi. Siihen on lupa vaan Jumalalla.
        Jos et oo sitä tienny, niin tiiät nyt.

        Jos pystyt minua näkemättä ja tuntematta mittaamaan minun uskoni määrän ja laadun, niin varmaan oot jonkun sortin jumala tai ainakin kuvittelet olevas. Kuule, et oo.Kannattais oikeasti lukea Raamattua ja kattoa sieltä, mitä siellä lukee. Lue vaikka ensin Jeesuksen sanoja, niistä opit paljon.

        Ilmeisesti teille ei tosissaan opeteta, ettei toisia saa tuomita . . .

        Jos sinusta Raamatun siteeraaminen on helvetintuomiolla pelottelua, nii ehkä sana kolahti jonnekin omatunnon kohdille. Hyvä niin.


      • niinpä niin
        näin on kirjoitti:

        Höpölöpö. En uskaltais edes ateistin sydämenuskoa mennä mittaamaan. Ei oo minun tehtävä lajitella ihmisiä uskovaisiksi ja epäuskosiksi. Siihen on lupa vaan Jumalalla.
        Jos et oo sitä tienny, niin tiiät nyt.

        Jos pystyt minua näkemättä ja tuntematta mittaamaan minun uskoni määrän ja laadun, niin varmaan oot jonkun sortin jumala tai ainakin kuvittelet olevas. Kuule, et oo.Kannattais oikeasti lukea Raamattua ja kattoa sieltä, mitä siellä lukee. Lue vaikka ensin Jeesuksen sanoja, niistä opit paljon.

        Ilmeisesti teille ei tosissaan opeteta, ettei toisia saa tuomita . . .

        Jos sinusta Raamatun siteeraaminen on helvetintuomiolla pelottelua, nii ehkä sana kolahti jonnekin omatunnon kohdille. Hyvä niin.

        "En uskaltais edes ateistin sydämenuskoa mennä mittaamaan"

        Sinun uskosi ei perustukaan Raamattuun, sillä julkiateistin sydämenuskosta voi olla varma, kun puuttuu suun tunnustus: "Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen." (Room. 10:10.)

        "Ei oo minun tehtävä lajitella ihmisiä uskovaisiksi ja epäuskosiksi."

        Sinä saat kokea vapaasti niin. Vapaassa yhteiskunnassa et voi edellyttää ketään olemaan "lajittelematta" ketään. Raivostuttaako, että minun pääni ei käänny, vaikka kuinka yrität sitä kääntää? Onko se niin harmillista, että ihmisillä on uskovapaus, jopa vi:illa?


      • näin on
        niinpä niin kirjoitti:

        "En uskaltais edes ateistin sydämenuskoa mennä mittaamaan"

        Sinun uskosi ei perustukaan Raamattuun, sillä julkiateistin sydämenuskosta voi olla varma, kun puuttuu suun tunnustus: "Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen." (Room. 10:10.)

        "Ei oo minun tehtävä lajitella ihmisiä uskovaisiksi ja epäuskosiksi."

        Sinä saat kokea vapaasti niin. Vapaassa yhteiskunnassa et voi edellyttää ketään olemaan "lajittelematta" ketään. Raivostuttaako, että minun pääni ei käänny, vaikka kuinka yrität sitä kääntää? Onko se niin harmillista, että ihmisillä on uskovapaus, jopa vi:illa?

        En yritä sinun päätäs kääntää. Ja toki saat lajitella ihmisiä helvetinmatkalaisiksi jos siitä tykkäät ja sitä haluat tehdä.

        Kunhan vaan kerroin, että Raamattu ei semmoista lupaa sulle anna.

        Ei harmita myöskään uskonvapaus. Mutta usko, joka pakottaa arvostelemaan lähimmäisten sieluntilaa ja tuomitsemaan heitä huolestuttaa.

        Ehkä sun kannattaa kuitenkin lukea sitä Raamattua.

        Tässä alkua:

        Matt.7:1. "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi; 2. sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.

        Luuk.6: 37. Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta.

        Room.14: 13. Älkäämme siis enää toisiamme tuomitko, vaan päättäkää pikemmin olla panematta veljenne eteen loukkauskiveä tai langetusta.

        Jaak.4:12. Yksi on lainsäätäjä ja tuomari, hän, joka voi pelastaa ja hukuttaa; mutta kuka olet sinä, joka tuomitset lähimmäisesi?

        Jaak.5:9. Älkää huokailko, veljet, toisianne vastaan, ettei teitä tuomittaisi; katso, tuomari seisoo ovella.


      • Raamattunsa lukenut
        näin on kirjoitti:

        En yritä sinun päätäs kääntää. Ja toki saat lajitella ihmisiä helvetinmatkalaisiksi jos siitä tykkäät ja sitä haluat tehdä.

        Kunhan vaan kerroin, että Raamattu ei semmoista lupaa sulle anna.

        Ei harmita myöskään uskonvapaus. Mutta usko, joka pakottaa arvostelemaan lähimmäisten sieluntilaa ja tuomitsemaan heitä huolestuttaa.

        Ehkä sun kannattaa kuitenkin lukea sitä Raamattua.

        Tässä alkua:

        Matt.7:1. "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi; 2. sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.

        Luuk.6: 37. Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta.

        Room.14: 13. Älkäämme siis enää toisiamme tuomitko, vaan päättäkää pikemmin olla panematta veljenne eteen loukkauskiveä tai langetusta.

        Jaak.4:12. Yksi on lainsäätäjä ja tuomari, hän, joka voi pelastaa ja hukuttaa; mutta kuka olet sinä, joka tuomitset lähimmäisesi?

        Jaak.5:9. Älkää huokailko, veljet, toisianne vastaan, ettei teitä tuomittaisi; katso, tuomari seisoo ovella.

        Ehkäisy on Raamatussa synti. Onankin vain tyydytti omaa himoaan pyrkien ehkäisemään vaimonsa raskaaksi tulemisen. Jumala ei tykännyt siitä, vaan antoi Onanin kuolla. Puhutteleva hengellinen esikuva meillekin.

        "Mutta Onan tiesi, ettei lasta pidettäisi hänen omanaan, ja aina kun hän makasi kälynsä kanssa, hän antoi siemenensä mennä maahan, ettei antaisi jälkeläisiä veljelleen. Herran silmissä hänen tekonsa oli paha, ja siksi Herra antoi hänenkin kuolla." (1. Moos. 38:9-10.)

        Syntiä tekevää on varoitettava Jumalan tuomiosta. Siinä ei ole kyse Raamatun kieltämä tuomitseminen. Tiedän toki, ettet sinä näistä mitään ymmärrä. Kaikki maailman julkijumalattomimmatkin ihmiset tietävät Jeesuksen sanat "älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi", vaikkeivät tietäisi Raamatusta mitään muuta. Ne sanat he tulkitsevat väärin. Raamattu näet opettaa: "Älä paheksu lähimmäistäsi vain ajatuksissasi, vaan nuhtele häntä avoimesti; muuten joudut osalliseksi hänen syyllisyydestään." (3. Moos. 19:17.) Samoin: "Kun minä sanon jumalattomalle, että hänen on kuoltava, asetan sinut vastuuseen hänestä. Ellet sinä puhu hänelle, ellet varoita häntä hänen jumalattomuudestaan pelastaaksesi hänet, hän kuolee syntiensä tähden -- ja hänen kuolemastaan minä vaadin tilille sinut. " (Hes. 3:18.) Vieläpä Jeesus toteaa: "Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin. Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'. Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin." (Matt. 18:15-17.) Sinä pidät tuomitsemisena suhtautumista ehkäisyn hyväksyvään kuin pakanaan ja publikaaniin. Jos se on tuomitsemista, niin silloin Jeesus ei ole tarkoittanut "älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi" olevan asia, jota tulee noudattaa myös lähimmäisen tehdessä syntiä ja puolustellessa synnintekoa. Sanoohan Jeesus myös toisaalla: "Älkää tuomitko sen mukaan, miltä asia päältä katsoen näyttää, vaan tuomitkaa oikein." (Joh. 7:24.) Samoin Paavali kirjoittaa: "Ettekö tiedä, että pyhät tulevat kerran olemaan maailman tuomareina? Jos te saatte tuomita maailmaa, ettekö muka kelpaa tuomareiksi vähäpätöisissä asioissa?" (1. Kor. 6:2.)

        Edellä kuvatuista syistä en pidä tuomioon johtavana tuomitsemisena sitä, että pidän sinua ja muita ehkäisyn hyväksyviä epäuskoisina. Totean kuitenkin, että en ole erehtymätön ja Jumala tuomitsee viime kädessä. Tunnustan avoimesti pitäväni sinua epäuskoisena ja tunnustan, etten allekirjoita sinun itse kehittelemiäsi "tuomitsemattomuudella taivaaseen" -ihmisoppejasi. Viimeiselle tuomiolle aion mennä näine ajatuksineni. Sellainen rauha on sydämellä, että uskon Jumalan armon riittävän kohtaani. Uskon myös, että sinun epäuskoisena pitämisesi ei ole lainkaan synti. Se ei ole teko, jonka pois pyyhkimiseen tarvitsen Jeesuksen verta, jotta kestän tulisilmäisen tuomarin edessä viimeisellä tuomiolla. Jeesuksen verta tarvitsen pyyhkimään pois oikeita syntejäni, kuten pahoja sanoja lähimmäisille. Sinun ja muiden epäuskoisten epäuskoisena pitämisen pois pyyhkimiseen ei Jeesuksen verta tarvitse tuhlata, vaan sen voi tosiaan käyttää ihan oikeiden syntien putsaamiseen.

        Ymmärrän hyvin, että muita hallitsemaan pyrkivänä ihmisenä haluaisit pakottaa minut sellaiseen käsitykseen, etten voisi ilmaista pitäväni sinua ja muita ehkäisyn hyväksyvä epäuskoisena. Tässä on merkittävä ero meidän, sinun ja minun, välillämme. Minä annan sinulle vapauden paitsi uskoa ehkäisyn synnittömyyteen, myös vapauden pitää itseäsi ja muita ehkäisyn hyväksyviä uskovaisina sekä ehkäisyä syntinä pitäviä epäuskoisina. Annan sinulle myös vapauden pitää ehkäisyn hyväksyviä epäuskoisina pitäviä helvettiin matkalla olevina tuomitsijoina, sillä Jumala ei pakota ketään valitsemaan oikein. Minua ei häiritse se, että pidät minua helvettiin matkalla olevana "tuomitsijana", vaikka perusteesi tuntuvatkin typeriltä, narsistisilta ja vähän yksinkertaisiltakin. Se pyrkimyksesi häiritsee, että yrität painostaa ja pakottaa vl:ia tilaan, jossa olisi pakko pitää raamatunmukaisen vl-uskon vastaisesti uskovia ja eläviä ihmisiä uskovaisina.


      • näin on
        Raamattunsa lukenut kirjoitti:

        Ehkäisy on Raamatussa synti. Onankin vain tyydytti omaa himoaan pyrkien ehkäisemään vaimonsa raskaaksi tulemisen. Jumala ei tykännyt siitä, vaan antoi Onanin kuolla. Puhutteleva hengellinen esikuva meillekin.

        "Mutta Onan tiesi, ettei lasta pidettäisi hänen omanaan, ja aina kun hän makasi kälynsä kanssa, hän antoi siemenensä mennä maahan, ettei antaisi jälkeläisiä veljelleen. Herran silmissä hänen tekonsa oli paha, ja siksi Herra antoi hänenkin kuolla." (1. Moos. 38:9-10.)

        Syntiä tekevää on varoitettava Jumalan tuomiosta. Siinä ei ole kyse Raamatun kieltämä tuomitseminen. Tiedän toki, ettet sinä näistä mitään ymmärrä. Kaikki maailman julkijumalattomimmatkin ihmiset tietävät Jeesuksen sanat "älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi", vaikkeivät tietäisi Raamatusta mitään muuta. Ne sanat he tulkitsevat väärin. Raamattu näet opettaa: "Älä paheksu lähimmäistäsi vain ajatuksissasi, vaan nuhtele häntä avoimesti; muuten joudut osalliseksi hänen syyllisyydestään." (3. Moos. 19:17.) Samoin: "Kun minä sanon jumalattomalle, että hänen on kuoltava, asetan sinut vastuuseen hänestä. Ellet sinä puhu hänelle, ellet varoita häntä hänen jumalattomuudestaan pelastaaksesi hänet, hän kuolee syntiensä tähden -- ja hänen kuolemastaan minä vaadin tilille sinut. " (Hes. 3:18.) Vieläpä Jeesus toteaa: "Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin. Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'. Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin." (Matt. 18:15-17.) Sinä pidät tuomitsemisena suhtautumista ehkäisyn hyväksyvään kuin pakanaan ja publikaaniin. Jos se on tuomitsemista, niin silloin Jeesus ei ole tarkoittanut "älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi" olevan asia, jota tulee noudattaa myös lähimmäisen tehdessä syntiä ja puolustellessa synnintekoa. Sanoohan Jeesus myös toisaalla: "Älkää tuomitko sen mukaan, miltä asia päältä katsoen näyttää, vaan tuomitkaa oikein." (Joh. 7:24.) Samoin Paavali kirjoittaa: "Ettekö tiedä, että pyhät tulevat kerran olemaan maailman tuomareina? Jos te saatte tuomita maailmaa, ettekö muka kelpaa tuomareiksi vähäpätöisissä asioissa?" (1. Kor. 6:2.)

        Edellä kuvatuista syistä en pidä tuomioon johtavana tuomitsemisena sitä, että pidän sinua ja muita ehkäisyn hyväksyviä epäuskoisina. Totean kuitenkin, että en ole erehtymätön ja Jumala tuomitsee viime kädessä. Tunnustan avoimesti pitäväni sinua epäuskoisena ja tunnustan, etten allekirjoita sinun itse kehittelemiäsi "tuomitsemattomuudella taivaaseen" -ihmisoppejasi. Viimeiselle tuomiolle aion mennä näine ajatuksineni. Sellainen rauha on sydämellä, että uskon Jumalan armon riittävän kohtaani. Uskon myös, että sinun epäuskoisena pitämisesi ei ole lainkaan synti. Se ei ole teko, jonka pois pyyhkimiseen tarvitsen Jeesuksen verta, jotta kestän tulisilmäisen tuomarin edessä viimeisellä tuomiolla. Jeesuksen verta tarvitsen pyyhkimään pois oikeita syntejäni, kuten pahoja sanoja lähimmäisille. Sinun ja muiden epäuskoisten epäuskoisena pitämisen pois pyyhkimiseen ei Jeesuksen verta tarvitse tuhlata, vaan sen voi tosiaan käyttää ihan oikeiden syntien putsaamiseen.

        Ymmärrän hyvin, että muita hallitsemaan pyrkivänä ihmisenä haluaisit pakottaa minut sellaiseen käsitykseen, etten voisi ilmaista pitäväni sinua ja muita ehkäisyn hyväksyvä epäuskoisena. Tässä on merkittävä ero meidän, sinun ja minun, välillämme. Minä annan sinulle vapauden paitsi uskoa ehkäisyn synnittömyyteen, myös vapauden pitää itseäsi ja muita ehkäisyn hyväksyviä uskovaisina sekä ehkäisyä syntinä pitäviä epäuskoisina. Annan sinulle myös vapauden pitää ehkäisyn hyväksyviä epäuskoisina pitäviä helvettiin matkalla olevina tuomitsijoina, sillä Jumala ei pakota ketään valitsemaan oikein. Minua ei häiritse se, että pidät minua helvettiin matkalla olevana "tuomitsijana", vaikka perusteesi tuntuvatkin typeriltä, narsistisilta ja vähän yksinkertaisiltakin. Se pyrkimyksesi häiritsee, että yrität painostaa ja pakottaa vl:ia tilaan, jossa olisi pakko pitää raamatunmukaisen vl-uskon vastaisesti uskovia ja eläviä ihmisiä uskovaisina.

        Ehkäisy ei ole Raamatussa synti.
        Onan ei antanut yhtään lasta kälylleen. Se ei ole sama asia, kuin että naisen täytyy synnyttää 18 lasta.

        Syntiä tekevää on varoitettava. Totta, siksi minäkin varoitin sinua tuomitsemasta. Toisen tuomitseminen kun on synti.

        Pidä huoletta minua epäuskoisena. Ei haittaa. Et ole jumala. :-D

        Ai, että toisen epäuskoiseksi tuomitseminen eivät ole pahoja sanoja? Vaikka Raamattu sellaisen kieltääkin. No, se on sinun tulkintasi se. Minusta ne ovat tosi pahoja sanoja.

        Ilmaise ihan vapaasti mitä haluat. Ei se minua haittaa. Toin vain esille, mitä Raamattu sanoo tuomitsemisesta.

        En pidä sinua helvettiin matkalla olevana. En ikinä uskaltaisi sanoa sellaista, koska minulla ei sitä valtaa ole. Ainoastaan Jumala näkee sinun sydämeesi.

        En myöskään yritä painostaa tai pakottaa sinua mihinkään tilaan. Ole vapaasti sitä mitä olet, kunhan annat muillekin uskonvapauden tuomitsematta heitä.

        . . . ei taida mennä ihan jakeluun sinulle tämä?


      • ei mene, ei
        näin on kirjoitti:

        Ehkäisy ei ole Raamatussa synti.
        Onan ei antanut yhtään lasta kälylleen. Se ei ole sama asia, kuin että naisen täytyy synnyttää 18 lasta.

        Syntiä tekevää on varoitettava. Totta, siksi minäkin varoitin sinua tuomitsemasta. Toisen tuomitseminen kun on synti.

        Pidä huoletta minua epäuskoisena. Ei haittaa. Et ole jumala. :-D

        Ai, että toisen epäuskoiseksi tuomitseminen eivät ole pahoja sanoja? Vaikka Raamattu sellaisen kieltääkin. No, se on sinun tulkintasi se. Minusta ne ovat tosi pahoja sanoja.

        Ilmaise ihan vapaasti mitä haluat. Ei se minua haittaa. Toin vain esille, mitä Raamattu sanoo tuomitsemisesta.

        En pidä sinua helvettiin matkalla olevana. En ikinä uskaltaisi sanoa sellaista, koska minulla ei sitä valtaa ole. Ainoastaan Jumala näkee sinun sydämeesi.

        En myöskään yritä painostaa tai pakottaa sinua mihinkään tilaan. Ole vapaasti sitä mitä olet, kunhan annat muillekin uskonvapauden tuomitsematta heitä.

        . . . ei taida mennä ihan jakeluun sinulle tämä?

        Saat vapaasti pitää itseäsi uskovaisena, vaikka kaikesta kirjoittamastasi huokuukin epävarmuus asian suhteen. Mutta vaikka olisit varma asiastasi (mitä et vaikuta olevan), jokainen ehkäisyä pitävä saa ihan vapaasti pitää itseään uskovaisena, kunhan EI EDELLYTÄ muiden pitävän itseään uskovaisena. Minä en pidä ehkäisyn hyväksyviä uskovaisina enkä toivo itselleni mitään muuta kuin uskon-, ilmaisun- ja kokoontumisenvapautta. Uskonvapauden vielä siedätte, kunhan mölyt pidetään mahassa, mutta ilmaisunvapauden "minä pidän ehkäisyä kuolemansyntinä ja siksi myös ehkäisijää hengellisesti kuolleena" te yritätte riistää. Toisten vakaumus ehkäisyn synnillisyydestä kun aiheuttaa teille kadotuksenpelkoa ja siksi haluaisitte rajoittaa toisten vapautta ilmaista tällaista vakaumustaan.


      • näin on
        ei mene, ei kirjoitti:

        Saat vapaasti pitää itseäsi uskovaisena, vaikka kaikesta kirjoittamastasi huokuukin epävarmuus asian suhteen. Mutta vaikka olisit varma asiastasi (mitä et vaikuta olevan), jokainen ehkäisyä pitävä saa ihan vapaasti pitää itseään uskovaisena, kunhan EI EDELLYTÄ muiden pitävän itseään uskovaisena. Minä en pidä ehkäisyn hyväksyviä uskovaisina enkä toivo itselleni mitään muuta kuin uskon-, ilmaisun- ja kokoontumisenvapautta. Uskonvapauden vielä siedätte, kunhan mölyt pidetään mahassa, mutta ilmaisunvapauden "minä pidän ehkäisyä kuolemansyntinä ja siksi myös ehkäisijää hengellisesti kuolleena" te yritätte riistää. Toisten vakaumus ehkäisyn synnillisyydestä kun aiheuttaa teille kadotuksenpelkoa ja siksi haluaisitte rajoittaa toisten vapautta ilmaista tällaista vakaumustaan.

        Ei haittaa, vaikket sinä pitäisi ketään muita uskovaisena kuin itseäsi. Et ole jumala. Tuomitse ihan vapaasti vain, jos omatuntosi sen sallii. :-D

        Minulla ei ole minkäänlaista kadotuksenpelkoa sen takia, että ehkäisy on SINUN mielestäsi synti. Aivan yhtä vähän minulla on kadotuksenpelkoa sen vuoksi, että kahvinjuonti on mormoonille synti.

        Minä en rajoita sinun vapauttasi uskoa niin kuin koet oikeaksi. Totean vain, että sinulla ei ole yhtään suurempi oikeus tuomita ehkäisijää helvettiin kuin mormoonilla tuomita kahvinjuojat helvettiin.

        Jeesuksen aikanakin oli fariseuksia, joille perinnäissäännöt olivat tärkeitä. Myös nykyaikana on omat fariseuksensa ja kivittäjänsä.


      • taidat sotkea
        näin on kirjoitti:

        Ei haittaa, vaikket sinä pitäisi ketään muita uskovaisena kuin itseäsi. Et ole jumala. Tuomitse ihan vapaasti vain, jos omatuntosi sen sallii. :-D

        Minulla ei ole minkäänlaista kadotuksenpelkoa sen takia, että ehkäisy on SINUN mielestäsi synti. Aivan yhtä vähän minulla on kadotuksenpelkoa sen vuoksi, että kahvinjuonti on mormoonille synti.

        Minä en rajoita sinun vapauttasi uskoa niin kuin koet oikeaksi. Totean vain, että sinulla ei ole yhtään suurempi oikeus tuomita ehkäisijää helvettiin kuin mormoonilla tuomita kahvinjuojat helvettiin.

        Jeesuksen aikanakin oli fariseuksia, joille perinnäissäännöt olivat tärkeitä. Myös nykyaikana on omat fariseuksensa ja kivittäjänsä.

        "kahvinjuonti on mormoonille synti."

        Tietääkseni kahvinjuonti on syntiä adventisteille eikä mormoneille. En tosin ole varma mormoneistakaan.


      • kuulut heihin
        näin on kirjoitti:

        Ei haittaa, vaikket sinä pitäisi ketään muita uskovaisena kuin itseäsi. Et ole jumala. Tuomitse ihan vapaasti vain, jos omatuntosi sen sallii. :-D

        Minulla ei ole minkäänlaista kadotuksenpelkoa sen takia, että ehkäisy on SINUN mielestäsi synti. Aivan yhtä vähän minulla on kadotuksenpelkoa sen vuoksi, että kahvinjuonti on mormoonille synti.

        Minä en rajoita sinun vapauttasi uskoa niin kuin koet oikeaksi. Totean vain, että sinulla ei ole yhtään suurempi oikeus tuomita ehkäisijää helvettiin kuin mormoonilla tuomita kahvinjuojat helvettiin.

        Jeesuksen aikanakin oli fariseuksia, joille perinnäissäännöt olivat tärkeitä. Myös nykyaikana on omat fariseuksensa ja kivittäjänsä.

        "Myös nykyaikana on omat fariseuksensa ja kivittäjänsä."

        Sinä kuulut heihin. Olet ahkerasti heittämässä kiviä sellaisten päälle, jotka edes mielessään julkenevat ajatella ehkäisyn hyväksyviä epäuskoisiksi. Ahkeruutta pidetään myönteisenä asiana, mutta kyllä se tässä kohdistuu väärään asiaan.

        Kaikkein törkeintä kivienheittoa on väittää, että jos aviopari naisen masennuksen vuoksi pidättyy avioelämästä, niin sitten miehestä tulee pedofiili. Sellaiseen ajatuskulkuun ihminen ei voi päätyä kuin omien pedofiilisten mielihalujensa pohjalta.


      • näin on
        taidat sotkea kirjoitti:

        "kahvinjuonti on mormoonille synti."

        Tietääkseni kahvinjuonti on syntiä adventisteille eikä mormoneille. En tosin ole varma mormoneistakaan.

        On mormooneillekin, samoin teen juonti.


      • näin on
        kuulut heihin kirjoitti:

        "Myös nykyaikana on omat fariseuksensa ja kivittäjänsä."

        Sinä kuulut heihin. Olet ahkerasti heittämässä kiviä sellaisten päälle, jotka edes mielessään julkenevat ajatella ehkäisyn hyväksyviä epäuskoisiksi. Ahkeruutta pidetään myönteisenä asiana, mutta kyllä se tässä kohdistuu väärään asiaan.

        Kaikkein törkeintä kivienheittoa on väittää, että jos aviopari naisen masennuksen vuoksi pidättyy avioelämästä, niin sitten miehestä tulee pedofiili. Sellaiseen ajatuskulkuun ihminen ei voi päätyä kuin omien pedofiilisten mielihalujensa pohjalta.

        Raamattu kieltää tuomitsemasta toisia. Jos sinun mielestäsi Raamatun siteeraaminen on väärin, niin sittenpä on. :-D

        Jaa, semmoistako väitetään. Eipä ole raamatullista semmoinen väittäminen.


      • Yksi yhteinen seurak
        Hienoa! kirjoitti:

        "Älä tuomtse, ettei SINUA tuomittaisi."

        Kylläpä nyt tunnet itsesi yleväksi ihmiseksi, kun koet onnistuneesi pelottelemaan helvetin tuomiolla lestadiolaista!

        "Huvittavaa", miten täällä tuomitaan milloin ketäkin kadotukseen tai epäuskoiseksi ja mielisairaaksi.

        Onko kaikki eväät korissa? Väkisin tulee mieleen, että vl-väki on niin aivopesty, ettei osaa itse ajatella ja tutkia Raamatusta, mitä mieltä itse Jumala asioista on.
        Puhujien opetukset ja yhteisön pelko liitettynä kadotustuomioon painaa enemmän, kuin Raamatun opetukset.

        Rakkauden teot on minimissään, kun henkilö hyljätään perheestään. Se on henkistä kiduttamista ja joka tavalla vastoin Jumalan rakkauden käskyä, rakasta lähimmäistäsi, kuten itseäsi.
        Muutamat ovat selvinneet ja säilyttäneet elävän uskon.

        Miten vl-väki voi sanoa, ettei muut voi olla uskossa? Se on vahvaa itsensä ylentämistä ja vastoin Jumalan tahtoa.

        Miksi opetetaan lasten synnyttämisen olevan pelastumisen ehto? Vain Jeesus pelastaa! Ihminen ei voi lisätä pelastumisekseen mitään omilla teoillaan.

        Rukoilkaa itsenne ja toistenne puolesta, että totuus valkenisi ja saisitte levon Herrassa ja rauhan sielullenne. Ilo Herrassa on uskovien väkevyys, ei omat teot.
        Lepoa ei monella naisella ole, vain synnyttämisen pakkopaita, jotta pelastuisi!

        No, jokainen saa tekojensa mukaan ja väärät opettajat varsinkin. Heillä on suurin vastuu seurakunnan tilasta, kuten kirkkomme piispoillakin.

        Raamatun mukaisesti toimivat eivät ole tuomitsemassa, vaan kertomassa asioiden oikea laita, Raamatun mukaan. Jokaisen pelastumisesta on kyse ja huoli.
        Raamatussa sanotaan, että on oleva ihmisiä, joita Jumala ei ole koskaan tuntenut, vaikka he ovat sanoneet, Herra, Herra. Siitä nämä varoituksen sanat on. Raamatut esiin ja rukouksin lukemaan ja ymmärtämään.


      • d aWER AEGG AERGA WE

        Kansainvälisen Punaisen Ristin komitean (Arolsen) 1.1.1993 antaman ilmoituksen mukaan toisen maailmansodan sodan aikana 15 keskitysleirissä (puuttuu Belzec, Chelmno, Sobibor, Treblinka ja ghetot) oli dokumentoituja kuolemia 296 081 (mukana kaikki kuolinsyyt; ylivoimaisesti suurin kuolinsyy epidemiat), näistä ehkä puolet juutalaisia. Germar Rudolfin mukaan todellinen määrä lienee noin puoli miljoonaa, puolet juutalaisia (Dissecting the Holocaust, s. 212-213). Rudolfin teksti kokonaisuudessaan (ko. kohta lopussa):



        http://vho.org/GB/Books/dth/fndstats.html



        Saksan maaperällä olleista keskitysleireistä Institut für Zeitgescichte (München) ilmoitti vuonna 1960, ettei niissä ole tapettu ihmisiä kaasulla. Juutalaisetkin myöntävät tämän. "Tuhoamisleirien" väitetään sijainneen (Saksan valtaamalla) Puolan maaperällä.



        Vuonna 1956 Kansainvälinen Punainen Risti arvioi tutkimustensa perusteella, että toisen maailmansodan aikana juutalaisia kuoli 300 000 kaikki kuolinsyyt mukaan lukien (ylivoimaisesti tärkein syy oli luonnollisesti epidemiat, varsinkin pilkkukuume).



        Kun vuonna 1954 Länsi-Saksa (Adenauerin hallitus) ja Israel neuvottelivat juutalaiskuolemien korvauksista, neuvotteluiden perustana oli 170 000 juutalaisuhrin lukumäärä! Länsi-Saksan hallituksen esite Deutschland heute antoi v. 1953 juutalaisuhrien määräksi tuon 170 000. Sama luku annettiin vuosina 1954 ja 1955 (-latest updated edition). Dictionary of Universal Knowledge of Judaism (päätoim. John F. Oppenheimer) ilmoittaa kuolleitten juutalaisten määräksi 160 000.


      • Vl äiti
        Raamattunsa lukenut kirjoitti:

        Ehkäisy on Raamatussa synti. Onankin vain tyydytti omaa himoaan pyrkien ehkäisemään vaimonsa raskaaksi tulemisen. Jumala ei tykännyt siitä, vaan antoi Onanin kuolla. Puhutteleva hengellinen esikuva meillekin.

        "Mutta Onan tiesi, ettei lasta pidettäisi hänen omanaan, ja aina kun hän makasi kälynsä kanssa, hän antoi siemenensä mennä maahan, ettei antaisi jälkeläisiä veljelleen. Herran silmissä hänen tekonsa oli paha, ja siksi Herra antoi hänenkin kuolla." (1. Moos. 38:9-10.)

        Syntiä tekevää on varoitettava Jumalan tuomiosta. Siinä ei ole kyse Raamatun kieltämä tuomitseminen. Tiedän toki, ettet sinä näistä mitään ymmärrä. Kaikki maailman julkijumalattomimmatkin ihmiset tietävät Jeesuksen sanat "älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi", vaikkeivät tietäisi Raamatusta mitään muuta. Ne sanat he tulkitsevat väärin. Raamattu näet opettaa: "Älä paheksu lähimmäistäsi vain ajatuksissasi, vaan nuhtele häntä avoimesti; muuten joudut osalliseksi hänen syyllisyydestään." (3. Moos. 19:17.) Samoin: "Kun minä sanon jumalattomalle, että hänen on kuoltava, asetan sinut vastuuseen hänestä. Ellet sinä puhu hänelle, ellet varoita häntä hänen jumalattomuudestaan pelastaaksesi hänet, hän kuolee syntiensä tähden -- ja hänen kuolemastaan minä vaadin tilille sinut. " (Hes. 3:18.) Vieläpä Jeesus toteaa: "Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin. Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'. Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin." (Matt. 18:15-17.) Sinä pidät tuomitsemisena suhtautumista ehkäisyn hyväksyvään kuin pakanaan ja publikaaniin. Jos se on tuomitsemista, niin silloin Jeesus ei ole tarkoittanut "älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi" olevan asia, jota tulee noudattaa myös lähimmäisen tehdessä syntiä ja puolustellessa synnintekoa. Sanoohan Jeesus myös toisaalla: "Älkää tuomitko sen mukaan, miltä asia päältä katsoen näyttää, vaan tuomitkaa oikein." (Joh. 7:24.) Samoin Paavali kirjoittaa: "Ettekö tiedä, että pyhät tulevat kerran olemaan maailman tuomareina? Jos te saatte tuomita maailmaa, ettekö muka kelpaa tuomareiksi vähäpätöisissä asioissa?" (1. Kor. 6:2.)

        Edellä kuvatuista syistä en pidä tuomioon johtavana tuomitsemisena sitä, että pidän sinua ja muita ehkäisyn hyväksyviä epäuskoisina. Totean kuitenkin, että en ole erehtymätön ja Jumala tuomitsee viime kädessä. Tunnustan avoimesti pitäväni sinua epäuskoisena ja tunnustan, etten allekirjoita sinun itse kehittelemiäsi "tuomitsemattomuudella taivaaseen" -ihmisoppejasi. Viimeiselle tuomiolle aion mennä näine ajatuksineni. Sellainen rauha on sydämellä, että uskon Jumalan armon riittävän kohtaani. Uskon myös, että sinun epäuskoisena pitämisesi ei ole lainkaan synti. Se ei ole teko, jonka pois pyyhkimiseen tarvitsen Jeesuksen verta, jotta kestän tulisilmäisen tuomarin edessä viimeisellä tuomiolla. Jeesuksen verta tarvitsen pyyhkimään pois oikeita syntejäni, kuten pahoja sanoja lähimmäisille. Sinun ja muiden epäuskoisten epäuskoisena pitämisen pois pyyhkimiseen ei Jeesuksen verta tarvitse tuhlata, vaan sen voi tosiaan käyttää ihan oikeiden syntien putsaamiseen.

        Ymmärrän hyvin, että muita hallitsemaan pyrkivänä ihmisenä haluaisit pakottaa minut sellaiseen käsitykseen, etten voisi ilmaista pitäväni sinua ja muita ehkäisyn hyväksyvä epäuskoisena. Tässä on merkittävä ero meidän, sinun ja minun, välillämme. Minä annan sinulle vapauden paitsi uskoa ehkäisyn synnittömyyteen, myös vapauden pitää itseäsi ja muita ehkäisyn hyväksyviä uskovaisina sekä ehkäisyä syntinä pitäviä epäuskoisina. Annan sinulle myös vapauden pitää ehkäisyn hyväksyviä epäuskoisina pitäviä helvettiin matkalla olevina tuomitsijoina, sillä Jumala ei pakota ketään valitsemaan oikein. Minua ei häiritse se, että pidät minua helvettiin matkalla olevana "tuomitsijana", vaikka perusteesi tuntuvatkin typeriltä, narsistisilta ja vähän yksinkertaisiltakin. Se pyrkimyksesi häiritsee, että yrität painostaa ja pakottaa vl:ia tilaan, jossa olisi pakko pitää raamatunmukaisen vl-uskon vastaisesti uskovia ja eläviä ihmisiä uskovaisina.

        Olen itsekin vl ja luen kauhistuneena näitä vl:n kommentteja. Milloin käännät toisenkin posken. Ei meidän ole syytä olla hyökkääviä. En usko että on tarvetta hokea täällä keskustelupalstalla jonkun olevan epäuskovainen. Minulle henkilökohtaisesti on aina opetettu ettei ketään saa tuomita. Se on yksin Jumalan tehtävä, ei koskaan ihmisen. Vaikka uskommekin että elämme Jumalan tahdon mukaisesti, ei ole tarpeen tulla tänne kertomaan kuka on epäuskovainen. Myös ehkäisy-asiakaan ei voi olla niin mustavalkoinen. Ole änkai mielestäsi harhateillä, mutta niinkuin raamattukin sanoo rakkauden hyvittävän monia tekoja. Jos joku ehkäisee koska voimat ovat kortilla, rakkaudesta elämään;rakkaudesta lapsiinsa ja mieheensä esimerkiksi tai fyysisistä syistä, on se täysin hänen ja Jumalan välinen asia. Emme me voi lukea toisen uskoa. On näkyviä ja ei näkyviä syntejä. Lopulta olemme vastuussa vain itsestämme ja omasta uskostamme. Jumala on kaikkinäkevä. Olemme vastuussa teoistamme hänelle, Jumalalle, emme toisille uskoville. Toisilta uskovilta saamme voimaa uskoa ja heidän kanssaan voimme keventää kuormaamme. Heidän kautta saamme uskoa syntimme anteeksi. Mutta lopulta olemme vastuussa synneistämme Jumallalle. Emme yhdellekään toiselle ihmiselle. Vain itse tiedämme, olemmeko toimineet väärin vaiko tilanteen vaatimalla tavalla. Jos tiedän jonkun lestadiolaisen joka käyttää ehkäisyä väsymyksen vuoksi, en minä voi häntä tuomita. Minä en ole hän. En tiedä kuinka täynnä hänen maljansa on. Emme voi lukea toista ihmistä.


      • Vl äiti
        Yksi yhteinen seurak kirjoitti:

        "Huvittavaa", miten täällä tuomitaan milloin ketäkin kadotukseen tai epäuskoiseksi ja mielisairaaksi.

        Onko kaikki eväät korissa? Väkisin tulee mieleen, että vl-väki on niin aivopesty, ettei osaa itse ajatella ja tutkia Raamatusta, mitä mieltä itse Jumala asioista on.
        Puhujien opetukset ja yhteisön pelko liitettynä kadotustuomioon painaa enemmän, kuin Raamatun opetukset.

        Rakkauden teot on minimissään, kun henkilö hyljätään perheestään. Se on henkistä kiduttamista ja joka tavalla vastoin Jumalan rakkauden käskyä, rakasta lähimmäistäsi, kuten itseäsi.
        Muutamat ovat selvinneet ja säilyttäneet elävän uskon.

        Miten vl-väki voi sanoa, ettei muut voi olla uskossa? Se on vahvaa itsensä ylentämistä ja vastoin Jumalan tahtoa.

        Miksi opetetaan lasten synnyttämisen olevan pelastumisen ehto? Vain Jeesus pelastaa! Ihminen ei voi lisätä pelastumisekseen mitään omilla teoillaan.

        Rukoilkaa itsenne ja toistenne puolesta, että totuus valkenisi ja saisitte levon Herrassa ja rauhan sielullenne. Ilo Herrassa on uskovien väkevyys, ei omat teot.
        Lepoa ei monella naisella ole, vain synnyttämisen pakkopaita, jotta pelastuisi!

        No, jokainen saa tekojensa mukaan ja väärät opettajat varsinkin. Heillä on suurin vastuu seurakunnan tilasta, kuten kirkkomme piispoillakin.

        Raamatun mukaisesti toimivat eivät ole tuomitsemassa, vaan kertomassa asioiden oikea laita, Raamatun mukaan. Jokaisen pelastumisesta on kyse ja huoli.
        Raamatussa sanotaan, että on oleva ihmisiä, joita Jumala ei ole koskaan tuntenut, vaikka he ovat sanoneet, Herra, Herra. Siitä nämä varoituksen sanat on. Raamatut esiin ja rukouksin lukemaan ja ymmärtämään.

        Sama vl äiti kuin vähän ylempänä. En ole koskaan kuullut opetettavan että lapset olisivat taivaaseenpääsyn- tai uskon ehto. En ymmärrä mistä tämä käsitys tulee, vaikka toisaalta asiat kääntyvät helposti päälaelleen kun täälläkin näyttää olevan paljon itseensä ottaneita vl:ia.
        Jokatapauksessa. Se ei ole uskon ehto. On myös lapsettomia pariskuntia. Sellaisia jotka eivät saa lapsia vaikka haluaisivat. Eivät he ole vähemmän uskovaisia kuin ne joilla on 10lasta. Uskon, että kaikilla on omat taakkansa kannettavana elämän aikana, toisilla ne ovat toisia asioita. Uskon että lapsettomuus, ainakin omalla kohdallani olisi suuri taakka ja katkeruuden aihe, mutta jonkun mielestä se voi olla ok. On myös varmasti niitä jotka käyttävät ehkäisyä mutta se taas ei ole minun asiani.


      • kauhistuneena
        Vl äiti kirjoitti:

        Olen itsekin vl ja luen kauhistuneena näitä vl:n kommentteja. Milloin käännät toisenkin posken. Ei meidän ole syytä olla hyökkääviä. En usko että on tarvetta hokea täällä keskustelupalstalla jonkun olevan epäuskovainen. Minulle henkilökohtaisesti on aina opetettu ettei ketään saa tuomita. Se on yksin Jumalan tehtävä, ei koskaan ihmisen. Vaikka uskommekin että elämme Jumalan tahdon mukaisesti, ei ole tarpeen tulla tänne kertomaan kuka on epäuskovainen. Myös ehkäisy-asiakaan ei voi olla niin mustavalkoinen. Ole änkai mielestäsi harhateillä, mutta niinkuin raamattukin sanoo rakkauden hyvittävän monia tekoja. Jos joku ehkäisee koska voimat ovat kortilla, rakkaudesta elämään;rakkaudesta lapsiinsa ja mieheensä esimerkiksi tai fyysisistä syistä, on se täysin hänen ja Jumalan välinen asia. Emme me voi lukea toisen uskoa. On näkyviä ja ei näkyviä syntejä. Lopulta olemme vastuussa vain itsestämme ja omasta uskostamme. Jumala on kaikkinäkevä. Olemme vastuussa teoistamme hänelle, Jumalalle, emme toisille uskoville. Toisilta uskovilta saamme voimaa uskoa ja heidän kanssaan voimme keventää kuormaamme. Heidän kautta saamme uskoa syntimme anteeksi. Mutta lopulta olemme vastuussa synneistämme Jumallalle. Emme yhdellekään toiselle ihmiselle. Vain itse tiedämme, olemmeko toimineet väärin vaiko tilanteen vaatimalla tavalla. Jos tiedän jonkun lestadiolaisen joka käyttää ehkäisyä väsymyksen vuoksi, en minä voi häntä tuomita. Minä en ole hän. En tiedä kuinka täynnä hänen maljansa on. Emme voi lukea toista ihmistä.

        Kauhistuneena luin "Vl äidin" kirjoitusta. Voimakas tuomiohenki Raamatun mukaan uskovia kohtaan tulee läpi kirjoituksesta.


      • lauhkea lammas
        Vl äiti kirjoitti:

        Sama vl äiti kuin vähän ylempänä. En ole koskaan kuullut opetettavan että lapset olisivat taivaaseenpääsyn- tai uskon ehto. En ymmärrä mistä tämä käsitys tulee, vaikka toisaalta asiat kääntyvät helposti päälaelleen kun täälläkin näyttää olevan paljon itseensä ottaneita vl:ia.
        Jokatapauksessa. Se ei ole uskon ehto. On myös lapsettomia pariskuntia. Sellaisia jotka eivät saa lapsia vaikka haluaisivat. Eivät he ole vähemmän uskovaisia kuin ne joilla on 10lasta. Uskon, että kaikilla on omat taakkansa kannettavana elämän aikana, toisilla ne ovat toisia asioita. Uskon että lapsettomuus, ainakin omalla kohdallani olisi suuri taakka ja katkeruuden aihe, mutta jonkun mielestä se voi olla ok. On myös varmasti niitä jotka käyttävät ehkäisyä mutta se taas ei ole minun asiani.

        "täälläkin näyttää olevan paljon itseensä ottaneita vl:ia."

        Pitäisikö olla niin kuin lammas keritsijänsä edessä? Toisen poskensa kääntäjä on koulukiusaajan unelma, olin sellainen.


      • Eikö mitenkään?
        Vl äiti kirjoitti:

        Sama vl äiti kuin vähän ylempänä. En ole koskaan kuullut opetettavan että lapset olisivat taivaaseenpääsyn- tai uskon ehto. En ymmärrä mistä tämä käsitys tulee, vaikka toisaalta asiat kääntyvät helposti päälaelleen kun täälläkin näyttää olevan paljon itseensä ottaneita vl:ia.
        Jokatapauksessa. Se ei ole uskon ehto. On myös lapsettomia pariskuntia. Sellaisia jotka eivät saa lapsia vaikka haluaisivat. Eivät he ole vähemmän uskovaisia kuin ne joilla on 10lasta. Uskon, että kaikilla on omat taakkansa kannettavana elämän aikana, toisilla ne ovat toisia asioita. Uskon että lapsettomuus, ainakin omalla kohdallani olisi suuri taakka ja katkeruuden aihe, mutta jonkun mielestä se voi olla ok. On myös varmasti niitä jotka käyttävät ehkäisyä mutta se taas ei ole minun asiani.

        "On myös varmasti niitä jotka käyttävät ehkäisyä mutta se taas ei ole minun asiani."

        Pitää olla hienotunteinen eikä saa olla tungetteleva. Mutta jos vl-ystäväsi kertoo ehkäisystä, niin eikö asia ole millään tasolla sinun asiasi? "Olenko minä veljeni vartija", kyseli Kain. Horjuva tarvitsee tukea, mutta ei tukea synnin tekemiseen. Horjuva tarvitsee Jumalan armoa ja totuutta, armoa ansin, jotta totuus ei olisi liian karvas niellä.


      • 16+6

        Pssst! Minä kiitän Sinua, Jumala, etten ole niin kuin nuo muut ihmiset, jotka mm. ehkäisevät.

        Oletkohan itse kokonaan vapaa tuostakaan asiasta? Onkohan joskus tullut liioiteltua sitä päänsärkyä, kun miehesi ehdottaa...Jne.

        Jumalan laki on hengellinen. Se osoittaa meidät syntisiksi silloinkin, kun olemme parhaammekin tehneet tuon lisääntymis-, mutta muidenkin asioiden suhteen? Miksi siis osoittaa sormella... Kyllä kymmenlapsisenkin perheen vanhemmat ovat saattaneet joutua ehkäisyn syntiin. Vaikka eivät olisi ehkäisyvälineitä käyttäneetkään.

        Eihän vaan ole kysymyksessä pyrkimys vahvistaa omaa vanhurskautta? Sehän on suuri synti.


      • kiitoksenitaivaaseen
        16+6 kirjoitti:

        Pssst! Minä kiitän Sinua, Jumala, etten ole niin kuin nuo muut ihmiset, jotka mm. ehkäisevät.

        Oletkohan itse kokonaan vapaa tuostakaan asiasta? Onkohan joskus tullut liioiteltua sitä päänsärkyä, kun miehesi ehdottaa...Jne.

        Jumalan laki on hengellinen. Se osoittaa meidät syntisiksi silloinkin, kun olemme parhaammekin tehneet tuon lisääntymis-, mutta muidenkin asioiden suhteen? Miksi siis osoittaa sormella... Kyllä kymmenlapsisenkin perheen vanhemmat ovat saattaneet joutua ehkäisyn syntiin. Vaikka eivät olisi ehkäisyvälineitä käyttäneetkään.

        Eihän vaan ole kysymyksessä pyrkimys vahvistaa omaa vanhurskautta? Sehän on suuri synti.

        Pssst! Minä kiitän Sinua, Jumala, etten ole niin kuin nuo muut ihmiset, jotka mm. eivät ehkäise.


      • Vl äiti
        Eikö mitenkään? kirjoitti:

        "On myös varmasti niitä jotka käyttävät ehkäisyä mutta se taas ei ole minun asiani."

        Pitää olla hienotunteinen eikä saa olla tungetteleva. Mutta jos vl-ystäväsi kertoo ehkäisystä, niin eikö asia ole millään tasolla sinun asiasi? "Olenko minä veljeni vartija", kyseli Kain. Horjuva tarvitsee tukea, mutta ei tukea synnin tekemiseen. Horjuva tarvitsee Jumalan armoa ja totuutta, armoa ansin, jotta totuus ei olisi liian karvas niellä.

        Kyllä mitenkään, mutta mielestäni kukaan uskovainen ei ole minulle velvollinen kertomaan. Itseasiassa jos ehkäisyyn on todella syy miksi hänen edes tarvitsee sitä minulle kertoa? Jos ystäväni kertoisi käyttävänsä ehkäisyä esim. Masennuksesta toipumisen aikana TAI fyysisistä syistä (niinkuin usea sukulaisenikin käyttää johtuen kohdun heikkoudesta joka taas johtuu sektioista ja jonka vuoksi he vaarantaisivat oman ja lapsen hengen tullessaan raskaaksi) minäkö tuomitsisin hänet helvetin liekkeihin? Onki ihan totta että näin tuomisevia, ei suvaitsevia ihmisiä on meidän joukossamme? Asia ei voi olla niin mustavalkoinen. Kyllä Jumala toi ehkäisyn myös pelastukseksi mutta sitäkin voidaan käyttää väärin. Lääketiede on Jumalan siunausta. Sen ansiosta edelleen monessa perheessä on äiti lapsilleen.


      • Miksi kertoa?
        Vl äiti kirjoitti:

        Kyllä mitenkään, mutta mielestäni kukaan uskovainen ei ole minulle velvollinen kertomaan. Itseasiassa jos ehkäisyyn on todella syy miksi hänen edes tarvitsee sitä minulle kertoa? Jos ystäväni kertoisi käyttävänsä ehkäisyä esim. Masennuksesta toipumisen aikana TAI fyysisistä syistä (niinkuin usea sukulaisenikin käyttää johtuen kohdun heikkoudesta joka taas johtuu sektioista ja jonka vuoksi he vaarantaisivat oman ja lapsen hengen tullessaan raskaaksi) minäkö tuomitsisin hänet helvetin liekkeihin? Onki ihan totta että näin tuomisevia, ei suvaitsevia ihmisiä on meidän joukossamme? Asia ei voi olla niin mustavalkoinen. Kyllä Jumala toi ehkäisyn myös pelastukseksi mutta sitäkin voidaan käyttää väärin. Lääketiede on Jumalan siunausta. Sen ansiosta edelleen monessa perheessä on äiti lapsilleen.

        "Itseasiassa jos ehkäisyyn on todella syy miksi hänen edes tarvitsee sitä minulle kertoa?"

        Olen periaatteessa samaa mieltä, mutta ihminen saattaa olla epävarma ratkaisunsa oikeellisuudesta.


    • olet oikeassa

      Ehkäisypakon tuputtajien mielestä kaikilla on vapaus olla samaa mieltä heidän kanssaan. Heidän kanssaan eri mieltä oleminen on heidän mielestään "ihmisoikeusrikos". Siinä on koko ehkäisypakon tuputtajien riemastuttava tajunnanvirta. Yksinkertaisia ja älyllisesti heikkolahjaisia ihmisiä tuntuvat olevan, jos kokevat ehkäisyn syntinä pitämisen uhkaksi itselleen...

      • näin on

        Jokaine olkoon ehkäisemättä maailman tappiin, jos ITSE sitä haluaa. Ehkäisemättömyyspakon tuputtaminen uupuneille äideille ON ihmisoikeusrikos, varsinkin jos ehkäsevä ollaan tuomitsemassa helvettiin.


      • valehtelet
        näin on kirjoitti:

        Jokaine olkoon ehkäisemättä maailman tappiin, jos ITSE sitä haluaa. Ehkäisemättömyyspakon tuputtaminen uupuneille äideille ON ihmisoikeusrikos, varsinkin jos ehkäsevä ollaan tuomitsemassa helvettiin.

        Jokainen uupunutkin vl-äiti tietää, että Suomessa jokaisella, hänelläkin on oikeus ehkäistä. Hän tietää myös ehkäisyn olevan mahdollista salaa. Jättäessään turvautumatta ehkäisyyn vl-äiti tekee ratkaisunsa vapaaehtoisesti omantuntonsa ohjaamana, ei pakosta. Jos hän kokee jättävänsä ehkäisemättä ikään kuin ulkoisesta pakosta, vl-yhteisön uskon tai puolison uskon vuoksi, ei hänellä silloin tosiasiassa enää ole samaa uskoa kuin vl:illa. Muiden vuoksi eläminenkin on oma valinta Suomessa. Kukaan ei pakota jättämään ehkäisemättä sen vuoksi, että vl-yhteisö tai vl-puoliso pitää sitä syntinä. Ei kukaan.


      • näinkö on?
        valehtelet kirjoitti:

        Jokainen uupunutkin vl-äiti tietää, että Suomessa jokaisella, hänelläkin on oikeus ehkäistä. Hän tietää myös ehkäisyn olevan mahdollista salaa. Jättäessään turvautumatta ehkäisyyn vl-äiti tekee ratkaisunsa vapaaehtoisesti omantuntonsa ohjaamana, ei pakosta. Jos hän kokee jättävänsä ehkäisemättä ikään kuin ulkoisesta pakosta, vl-yhteisön uskon tai puolison uskon vuoksi, ei hänellä silloin tosiasiassa enää ole samaa uskoa kuin vl:illa. Muiden vuoksi eläminenkin on oma valinta Suomessa. Kukaan ei pakota jättämään ehkäisemättä sen vuoksi, että vl-yhteisö tai vl-puoliso pitää sitä syntinä. Ei kukaan.

        Salaehkäisy ei siis ole syntiä?


      • toki on
        näinkö on? kirjoitti:

        Salaehkäisy ei siis ole syntiä?

        Toki salaehkäisy on syntiä. Suomessa nyt kuitenkin on ihan luvallista tehdä sellaista syntiä, joka ei ole rikos. Jos ehkäisee vl-ystäviltään ja jopa mieheltään/vaimoltaan salaa, pysyy ulkonaisesti vl-yhteisön jäsenenäkin. Ajan mittaan ihminen sitten hoksaa, että ketä oikein kuvittelee huijaavansa, Jumala tietää hänen tekonsa ja sydämensä aivoitukset, vaikka kukaan muu ihminen ei tiedä. Tulee valinnanpaikka, joko parannus synnistä tai uskon kieltäminen. Salaehkäisy on valinta, jossa luovutaan uskosta salaa ja pidetään julkisesti yhteisö. Se ei ole rikollista, mutta syntiä se toki on eikä kestä Jumalan edessä. Jokaisella on vapaus tehdä syntiä, joka ei ole rikos eikä muutoin loukkaa toisten oikeuksia. Salaehkäisy ei kaikin osin ole ihan reilua aviopuolisoa kohtaan, mutta naisella ja miehellä on Suomen lain takaama oikeus pettää puolisoaan.


      • näin on
        toki on kirjoitti:

        Toki salaehkäisy on syntiä. Suomessa nyt kuitenkin on ihan luvallista tehdä sellaista syntiä, joka ei ole rikos. Jos ehkäisee vl-ystäviltään ja jopa mieheltään/vaimoltaan salaa, pysyy ulkonaisesti vl-yhteisön jäsenenäkin. Ajan mittaan ihminen sitten hoksaa, että ketä oikein kuvittelee huijaavansa, Jumala tietää hänen tekonsa ja sydämensä aivoitukset, vaikka kukaan muu ihminen ei tiedä. Tulee valinnanpaikka, joko parannus synnistä tai uskon kieltäminen. Salaehkäisy on valinta, jossa luovutaan uskosta salaa ja pidetään julkisesti yhteisö. Se ei ole rikollista, mutta syntiä se toki on eikä kestä Jumalan edessä. Jokaisella on vapaus tehdä syntiä, joka ei ole rikos eikä muutoin loukkaa toisten oikeuksia. Salaehkäisy ei kaikin osin ole ihan reilua aviopuolisoa kohtaan, mutta naisella ja miehellä on Suomen lain takaama oikeus pettää puolisoaan.

        Valehteleminen on kielletty kymmenessä käskyssä, samoin lähimmäisen omaisuuden himoitseminen.

        Ehkäisyä ei ole kielletty kymmenessä käskyssä.



        . . . sinun mielestäsi on siis lähimmäisen rakastamista ja toisten kunnioittamista se, että lapsia täytyy synnyttää voimiensa rajoilla, vaikka ei jaksa entisiäkään hoitaa?

        Entäs ne lapset ja se kropaltaan aivan loppuun ajettu väsynyt äiti?

        Eikö edes Jumala säälisi lapsia ja äitiä?


      • valehtet sujuvasti
        näin on kirjoitti:

        Valehteleminen on kielletty kymmenessä käskyssä, samoin lähimmäisen omaisuuden himoitseminen.

        Ehkäisyä ei ole kielletty kymmenessä käskyssä.



        . . . sinun mielestäsi on siis lähimmäisen rakastamista ja toisten kunnioittamista se, että lapsia täytyy synnyttää voimiensa rajoilla, vaikka ei jaksa entisiäkään hoitaa?

        Entäs ne lapset ja se kropaltaan aivan loppuun ajettu väsynyt äiti?

        Eikö edes Jumala säälisi lapsia ja äitiä?

        "Valehteleminen on kielletty kymmenessä käskyssä"

        Valehtelet sujuvasti jopa tässä asiassa. Kymmenessä käskyssä on kielletty väärän todistuksen antaminen, ei valehteleminen. Toki pidän valehtelemista lähtökohtaisesti syntinä, myös sinun yllä olevaa valhettasi pidän syntinä. Mutta voisin valehdella esim. "ei täällä ole ketään", jos vieraan vallan joukot tulisivat kolkuttelemaan ovelleni etsiessään rikokseen syytöntä ystävääni teloitettavaksi.

        Ehkäisy on syntiä eikä minua häiritse se, että sinä et sitä syntinä pidä. Viimeisellä tuomiolla tulet viimeistään huomaamaan, että se on kuin onkin syntiä.

        "Loppun ajetut" äidit ovat usein uskostaan luopuneita valehtelijoita, jotka puhuivat ihan eri kieltä ollessaan vielä oikein uskomassa. Synti sumentaa näkökentän. Oma elämä nähdään uskovaisena hyvin eri tavalla kuin uskosta luopumisen jälkeen. Paradoksaalista on, että usein saadessaan parannuksen armon takaisin samat ihmiset "kirjoittavat" taas elämänkertansa uusiksi.

        Masentunut äiti ja isä voivat päättää olla avioelämästä erillään jonkin aikaa, jotta voivat keskittyä rukoukseen. "Älkää keskeyttäkö yhdyselämäänne, paitsi ehkä yhteisestä sopimuksesta joksikin aikaa, jotta voitte keskittyä rukoukseen; palatkaa sitten taas yhteen. Muutenhan Saatana pääsee kiusaamaan teitä, kun ette kuitenkaan pysty hillitsemään itseänne." (1. Kor. 7:5.)

        Itse olen suuren lapsiperheen kasvatti ja kokenut turvallisen lapsuuden, vaikka välillä vanhemmat olivat väsyneitä. Luokkatovereissa oli lapsia, joiden vanhemmat pettivät toisiaan, olivat huonoissa väleissä ja lopulta erosivat. Olin hirveän surullinen heidän puolestaan silloin. Tällaisia asioita kannattaisi huomata, kun meitä perusteetta säälitte. Minua ei häiritse sääli oikeista asioista, luuloista häiritsee sitäkin enemmän.


      • näin on
        valehtet sujuvasti kirjoitti:

        "Valehteleminen on kielletty kymmenessä käskyssä"

        Valehtelet sujuvasti jopa tässä asiassa. Kymmenessä käskyssä on kielletty väärän todistuksen antaminen, ei valehteleminen. Toki pidän valehtelemista lähtökohtaisesti syntinä, myös sinun yllä olevaa valhettasi pidän syntinä. Mutta voisin valehdella esim. "ei täällä ole ketään", jos vieraan vallan joukot tulisivat kolkuttelemaan ovelleni etsiessään rikokseen syytöntä ystävääni teloitettavaksi.

        Ehkäisy on syntiä eikä minua häiritse se, että sinä et sitä syntinä pidä. Viimeisellä tuomiolla tulet viimeistään huomaamaan, että se on kuin onkin syntiä.

        "Loppun ajetut" äidit ovat usein uskostaan luopuneita valehtelijoita, jotka puhuivat ihan eri kieltä ollessaan vielä oikein uskomassa. Synti sumentaa näkökentän. Oma elämä nähdään uskovaisena hyvin eri tavalla kuin uskosta luopumisen jälkeen. Paradoksaalista on, että usein saadessaan parannuksen armon takaisin samat ihmiset "kirjoittavat" taas elämänkertansa uusiksi.

        Masentunut äiti ja isä voivat päättää olla avioelämästä erillään jonkin aikaa, jotta voivat keskittyä rukoukseen. "Älkää keskeyttäkö yhdyselämäänne, paitsi ehkä yhteisestä sopimuksesta joksikin aikaa, jotta voitte keskittyä rukoukseen; palatkaa sitten taas yhteen. Muutenhan Saatana pääsee kiusaamaan teitä, kun ette kuitenkaan pysty hillitsemään itseänne." (1. Kor. 7:5.)

        Itse olen suuren lapsiperheen kasvatti ja kokenut turvallisen lapsuuden, vaikka välillä vanhemmat olivat väsyneitä. Luokkatovereissa oli lapsia, joiden vanhemmat pettivät toisiaan, olivat huonoissa väleissä ja lopulta erosivat. Olin hirveän surullinen heidän puolestaan silloin. Tällaisia asioita kannattaisi huomata, kun meitä perusteetta säälitte. Minua ei häiritse sääli oikeista asioista, luuloista häiritsee sitäkin enemmän.

        Ai, että valehteleminen on vain "lähtökohtaisesti" syntiä? :-D

        Millä raamatunkohdalla perustelet, että ehkäisy on syntiä? Onanilla et voi perustella asiaa, koska kyse on aivan eri asiasta kuin ehkäisystä. Mies, joka on antanut jo uupumukseen lapsia vaimolleen ja vaimon kroppa on hajoamispisteessä jatkuvista synnytyksistä on hieman eri asia kuin Onanin tapaus, jossa hän ei suonut ainuttakaan lasta kälylleen.
        Sitäpaitsi harvempi lestadiolainen siittää lapsia kälylleen nykyaikana.

        Käytät todella rankkaa kieltä. En usko, että olet synnyttänyt itse ainuttakaan lasta tai sitten olet harvinaisen välinpitämätön lähimmäisesi kärsimyksille. Tai sitten olet trolli ja tuhlaan aikaani.

        Minä en sääli sinua tippaakaan. Niitä äitejä säälin, jotka ovat uupuneita ja joita SINÄ kehtaat kaiken muun lisäksi syyttää valehtelijoiksi.


      • kieltämättä
        näin on kirjoitti:

        Ai, että valehteleminen on vain "lähtökohtaisesti" syntiä? :-D

        Millä raamatunkohdalla perustelet, että ehkäisy on syntiä? Onanilla et voi perustella asiaa, koska kyse on aivan eri asiasta kuin ehkäisystä. Mies, joka on antanut jo uupumukseen lapsia vaimolleen ja vaimon kroppa on hajoamispisteessä jatkuvista synnytyksistä on hieman eri asia kuin Onanin tapaus, jossa hän ei suonut ainuttakaan lasta kälylleen.
        Sitäpaitsi harvempi lestadiolainen siittää lapsia kälylleen nykyaikana.

        Käytät todella rankkaa kieltä. En usko, että olet synnyttänyt itse ainuttakaan lasta tai sitten olet harvinaisen välinpitämätön lähimmäisesi kärsimyksille. Tai sitten olet trolli ja tuhlaan aikaani.

        Minä en sääli sinua tippaakaan. Niitä äitejä säälin, jotka ovat uupuneita ja joita SINÄ kehtaat kaiken muun lisäksi syyttää valehtelijoiksi.

        Kieltämättä valehtelisin "ei täällä ole ketään", jos vieraan vallan joukot olisivat ovella hakemassa perheen naisia joukkoraiskattavaksi.

        Toden puhuminen sellaisessa tilanteessa on sinun ruohojasi.


      • syyttelijäkö?
        näin on kirjoitti:

        Ai, että valehteleminen on vain "lähtökohtaisesti" syntiä? :-D

        Millä raamatunkohdalla perustelet, että ehkäisy on syntiä? Onanilla et voi perustella asiaa, koska kyse on aivan eri asiasta kuin ehkäisystä. Mies, joka on antanut jo uupumukseen lapsia vaimolleen ja vaimon kroppa on hajoamispisteessä jatkuvista synnytyksistä on hieman eri asia kuin Onanin tapaus, jossa hän ei suonut ainuttakaan lasta kälylleen.
        Sitäpaitsi harvempi lestadiolainen siittää lapsia kälylleen nykyaikana.

        Käytät todella rankkaa kieltä. En usko, että olet synnyttänyt itse ainuttakaan lasta tai sitten olet harvinaisen välinpitämätön lähimmäisesi kärsimyksille. Tai sitten olet trolli ja tuhlaan aikaani.

        Minä en sääli sinua tippaakaan. Niitä äitejä säälin, jotka ovat uupuneita ja joita SINÄ kehtaat kaiken muun lisäksi syyttää valehtelijoiksi.

        "Niitä äitejä säälin, jotka ovat uupuneita ja joita SINÄ kehtaat kaiken muun lisäksi syyttää valehtelijoiksi."

        Miten siinä vaiheessa, kun haastatelluista uupuneista ex-vl-äideistä joku tekee parannuksen ja oman elämäntarinan tulkinta muuntuu vl-uskon kanssa yhteensopivaksi? Syyllistyykö uupunut vl-äiti uudessa tulkinnassaan valehtelijaksi? Olen nähnyt elämäni aikana aika monesti, miten ihminen näkee menneisyytensä tyystin toisella tavalla Jumalan valtakunnan rajan kuin sisä- kuin ulkopuolelta. Jonkinlaista elämänkokemusta sekin on, että on päässyt havaitsemaan menneisyyden tulkinnan voivan olla vahvasti sidoksissa senhetkiseen vakaumukseen.


      • Ev.luterilainen
        näinkö on? kirjoitti:

        Salaehkäisy ei siis ole syntiä?

        Tarkotat salasuhetta luterilaisen tai ordotoksisen ihmisen kanssa?


    • hyvä elämä

      Iltapäivälehdet ja nettitelevisio antavat väärän kuvan tämän päivän elämästä.Minulla on vain yksi elämä ja saan tehdä sillä mitä haluan ,nauttia mahdollisimman paljon ja
      vähän vaivoja .Toisaalta emme pysty samaistumaan niihin miljooniin naisiin jotka elävät alistettuina intiassa afrikassa ja muslimimaissa. Ihmisellä on vain vä'hän ymmärrystä muusta kuin omista ympyröistä. Kuka hallitsee todella syntymän ,elämää ja kuolemaa,emme ainakaan itse.Pitäisi nähdä että elämä on lahja,ja se on vain lyhyt
      maanpäällinen elämä.

    • Avaaja on hieno esimerkki siitä, miten ihminen aivopestään vl-VALHEISIIN (= ehkäisy on syntiä).

      Onnea elämääsi!

    • Outosana

      Ehkäisypakko???? Mikä se on?????

      • näin on

        Ei semmosta ehkäsypakkoa oo. Ei ketään pakoteta ehkäsemään. :-D
        Ehkäsemättömyyteen kyllä "pakotetaan", manipuloimalla lapsuudesta lähtien. Pelottelemalla hevetilä.


      • näpit irti
        näin on kirjoitti:

        Ei semmosta ehkäsypakkoa oo. Ei ketään pakoteta ehkäsemään. :-D
        Ehkäsemättömyyteen kyllä "pakotetaan", manipuloimalla lapsuudesta lähtien. Pelottelemalla hevetilä.

        Varsinaista ehkäisypakkoa ei ole, mutta ehkäisyyn painostetaan kyllä yhteiskunnassa monin eri tavoin. Neuvolassa tarjotaan jopa tuputtamalla ehkäisyä. Joka puolella kummastellaan isoa perhettä ja annetaan "vieläkö meinaatte lisää tehdä" -kommenteilla ymmärtää, että alkakaa jo ehkäistä. Nämä vielä kestää. Mutta se, mitä ei kestä, on ehkäisynhyväksymispakko. Sitä ajetaan yrittämällä pakottaa meidät pitämään uskovaisina - vastoin omatuntoamme - ehkäisyä käyttäviä ja ehkäisyn hyväksyviä. Yritetään manipuloida pitämään ehkäisyn hyväksyviä uskovaisina väittämällä ihmisoikeusrikokseksi, jos ehkäisyä syntinä pitävä ei luovu omasta uskonvapaudestaan pitää ehkäisyä kadotukseen vievänä syntinä ja ala pitää ehkäisyn hyväksyviä uskovaisina. Sitä epärehellisyyttä ei oikein kestä. Tekisi mieli takoa päätä seinään. Pitäkää vain ehkäisyä vaikka palvottavana asiana, mutta pitäkää näppinne irti meidän uskonvapaudestamme. Jos olette varmoja ehkäisyn synnittömyydestä, kuten väitätte olevanne, niin te ette tarvitse siihen vl-hyväksyntää.


      • näin on
        näpit irti kirjoitti:

        Varsinaista ehkäisypakkoa ei ole, mutta ehkäisyyn painostetaan kyllä yhteiskunnassa monin eri tavoin. Neuvolassa tarjotaan jopa tuputtamalla ehkäisyä. Joka puolella kummastellaan isoa perhettä ja annetaan "vieläkö meinaatte lisää tehdä" -kommenteilla ymmärtää, että alkakaa jo ehkäistä. Nämä vielä kestää. Mutta se, mitä ei kestä, on ehkäisynhyväksymispakko. Sitä ajetaan yrittämällä pakottaa meidät pitämään uskovaisina - vastoin omatuntoamme - ehkäisyä käyttäviä ja ehkäisyn hyväksyviä. Yritetään manipuloida pitämään ehkäisyn hyväksyviä uskovaisina väittämällä ihmisoikeusrikokseksi, jos ehkäisyä syntinä pitävä ei luovu omasta uskonvapaudestaan pitää ehkäisyä kadotukseen vievänä syntinä ja ala pitää ehkäisyn hyväksyviä uskovaisina. Sitä epärehellisyyttä ei oikein kestä. Tekisi mieli takoa päätä seinään. Pitäkää vain ehkäisyä vaikka palvottavana asiana, mutta pitäkää näppinne irti meidän uskonvapaudestamme. Jos olette varmoja ehkäisyn synnittömyydestä, kuten väitätte olevanne, niin te ette tarvitse siihen vl-hyväksyntää.

        Eikös liike juuri painosta ehkäisemättömyyteen?

        Yritäpä nyt ymmärtää, että ei oo sinun asias mitata kenenkään toisen uskoa. Riittää, että Jumala tietää ihmisen sydämentilan.


      • ei painosta
        näin on kirjoitti:

        Eikös liike juuri painosta ehkäisemättömyyteen?

        Yritäpä nyt ymmärtää, että ei oo sinun asias mitata kenenkään toisen uskoa. Riittää, että Jumala tietää ihmisen sydämentilan.

        "Liike" ei painosta ehkäisemättömyyteen, "liike" opettaa rehellisesti pitävänsä ehkäisyä Jumalan luomistyöhön puuttumisena ja toteaa rehellisesti uskon olevan jokaisen henkilökohtainen valinta, jota kukaan muu ei voi toisen puolesta tehdä.

        Sinä painostat "liikettä" ("liikkeen" jäseniä) pitämään uskovaisina myös ehkäisyn hyväksyviä ihmisiä, kyltymättömässä narsistisuudessasi ja kyltymättömässä halussasi päättää muiden puolesta.

        NÄPIT IRTI muiden uskonvapaudesta!


      • näin on
        ei painosta kirjoitti:

        "Liike" ei painosta ehkäisemättömyyteen, "liike" opettaa rehellisesti pitävänsä ehkäisyä Jumalan luomistyöhön puuttumisena ja toteaa rehellisesti uskon olevan jokaisen henkilökohtainen valinta, jota kukaan muu ei voi toisen puolesta tehdä.

        Sinä painostat "liikettä" ("liikkeen" jäseniä) pitämään uskovaisina myös ehkäisyn hyväksyviä ihmisiä, kyltymättömässä narsistisuudessasi ja kyltymättömässä halussasi päättää muiden puolesta.

        NÄPIT IRTI muiden uskonvapaudesta!

        Jaak.4:12. Yksi on lainsäätäjä ja tuomari, hän, joka voi pelastaa ja hukuttaa; mutta kuka olet sinä, joka tuomitset lähimmäisesi?


      • näin on
        näin on kirjoitti:

        Jaak.4:12. Yksi on lainsäätäjä ja tuomari, hän, joka voi pelastaa ja hukuttaa; mutta kuka olet sinä, joka tuomitset lähimmäisesi?

        Mitä olet mieltä vaikka mormooneista, jotka eivät pidä SINUA minkään sortin uskovaisena?

        Eivät he sinua tuomitse, he sanovat, että Jumala tuomitsee sinut.

        Mitä mieltä olet? Kumpi oikeasti tuomitsee sinut? Jumala vaiko mormoonit?


      • näin on
        ei painosta kirjoitti:

        "Liike" ei painosta ehkäisemättömyyteen, "liike" opettaa rehellisesti pitävänsä ehkäisyä Jumalan luomistyöhön puuttumisena ja toteaa rehellisesti uskon olevan jokaisen henkilökohtainen valinta, jota kukaan muu ei voi toisen puolesta tehdä.

        Sinä painostat "liikettä" ("liikkeen" jäseniä) pitämään uskovaisina myös ehkäisyn hyväksyviä ihmisiä, kyltymättömässä narsistisuudessasi ja kyltymättömässä halussasi päättää muiden puolesta.

        NÄPIT IRTI muiden uskonvapaudesta!

        Jos liike ei painosta, niin miksi niitä "puhutellaan" joille ei tule riittävän tiuhaan lapsia?

        Eikö SE ole painostamista?

        Jos se ei ole painostamista, niin mikä olisi painostamista?


      • sanon näin:
        näin on kirjoitti:

        Mitä olet mieltä vaikka mormooneista, jotka eivät pidä SINUA minkään sortin uskovaisena?

        Eivät he sinua tuomitse, he sanovat, että Jumala tuomitsee sinut.

        Mitä mieltä olet? Kumpi oikeasti tuomitsee sinut? Jumala vaiko mormoonit?

        "Mitä olet mieltä vaikka mormooneista, jotka eivät pidä SINUA minkään sortin uskovaisena?"

        Mormoneilla on täysi uskonvapaus uskoa omalla tavallaan.

        "Eivät he sinua tuomitse, he sanovat, että Jumala tuomitsee sinut."

        Ai jaa.

        "Mitä mieltä olet? Kumpi oikeasti tuomitsee sinut? Jumala vaiko mormoonit?"

        Varmaan mormonien mielestä mormonien jumala tuomitsee minut. Minun elämäni kannalta ei ole merkitystä sillä, tuomitseeko mormonien jumala minut tai tuomitseeko sinun tuomitsemiskielto-jumalasi minut. Raamatun Jumala antaa minulle Poikansa ristinkuoleman ansiosta kaikki synnit anteeksi joka päivä ja joka hetki. Sillä on merkitystä. Samaan lunastusarmon osallisuuteen Hän kutsuu sinua ja mormoneitakin.


      • näin on
        sanon näin: kirjoitti:

        "Mitä olet mieltä vaikka mormooneista, jotka eivät pidä SINUA minkään sortin uskovaisena?"

        Mormoneilla on täysi uskonvapaus uskoa omalla tavallaan.

        "Eivät he sinua tuomitse, he sanovat, että Jumala tuomitsee sinut."

        Ai jaa.

        "Mitä mieltä olet? Kumpi oikeasti tuomitsee sinut? Jumala vaiko mormoonit?"

        Varmaan mormonien mielestä mormonien jumala tuomitsee minut. Minun elämäni kannalta ei ole merkitystä sillä, tuomitseeko mormonien jumala minut tai tuomitseeko sinun tuomitsemiskielto-jumalasi minut. Raamatun Jumala antaa minulle Poikansa ristinkuoleman ansiosta kaikki synnit anteeksi joka päivä ja joka hetki. Sillä on merkitystä. Samaan lunastusarmon osallisuuteen Hän kutsuu sinua ja mormoneitakin.

        En kysynyt sinulta mitä mieltä mormonit ovat asiasta vaan mitä mieltä sinä olet.

        En kysynyt myöskään mitä merkitystä asialla on sinun elämässäsi, koska tiedän, ettei mitään.

        Se, ettet pysty vastaamaan kysymykseeni, todistaa juuri sen, mitä epäilinkin.


      • vastaus --
        näin on kirjoitti:

        En kysynyt sinulta mitä mieltä mormonit ovat asiasta vaan mitä mieltä sinä olet.

        En kysynyt myöskään mitä merkitystä asialla on sinun elämässäsi, koska tiedän, ettei mitään.

        Se, ettet pysty vastaamaan kysymykseeni, todistaa juuri sen, mitä epäilinkin.

        Jos mormonien mielestä heidän jumalansa tuomitsee minut, niin silloin mormonit eivät tuomitse minua, vaan heidän jumalansa.

        Mormonien jumalaa ei ole olemassakaan eikä sinunkaan jumalaasi.

        Minun Jumalani Raamatun Jumala, Vanhan testamentin ja Uuden testamentin Jumala, armon ja totuuden Jumala, laupeuden ja tuomion Jumala. Hän on olemassa.

        Sinun jumalasi tuomioilla ei ole minulle mitään merkitystä.


      • eioopuhuttelua
        näin on kirjoitti:

        Jos liike ei painosta, niin miksi niitä "puhutellaan" joille ei tule riittävän tiuhaan lapsia?

        Eikö SE ole painostamista?

        Jos se ei ole painostamista, niin mikä olisi painostamista?

        En oo kuullu puhuteltavan. Omantuntonsa mukaan jokainen toimii. Oman sielun autuus on tärkeä, ei naapurin puolesta voi uskoa tai olla uskomatta.


      • kouluja käynyt
        ei painosta kirjoitti:

        "Liike" ei painosta ehkäisemättömyyteen, "liike" opettaa rehellisesti pitävänsä ehkäisyä Jumalan luomistyöhön puuttumisena ja toteaa rehellisesti uskon olevan jokaisen henkilökohtainen valinta, jota kukaan muu ei voi toisen puolesta tehdä.

        Sinä painostat "liikettä" ("liikkeen" jäseniä) pitämään uskovaisina myös ehkäisyn hyväksyviä ihmisiä, kyltymättömässä narsistisuudessasi ja kyltymättömässä halussasi päättää muiden puolesta.

        NÄPIT IRTI muiden uskonvapaudesta!

        Me saadaan painostaa ja tuputtaa mutta meitä ei saa painostaa eikä meille tuputtaa.

        Oot aika yksinkertainen.

        Onneksi kaikki lestat ei oo noin pöllöjä. Jonkinlainen taso pitäis aikuisella ihmisellä olla päättelykyvyssä. Pilaat noilla päättömillä suolloksillasi sisartesi maineen.


      • vl:t ei "tuputa"
        kouluja käynyt kirjoitti:

        Me saadaan painostaa ja tuputtaa mutta meitä ei saa painostaa eikä meille tuputtaa.

        Oot aika yksinkertainen.

        Onneksi kaikki lestat ei oo noin pöllöjä. Jonkinlainen taso pitäis aikuisella ihmisellä olla päättelykyvyssä. Pilaat noilla päättömillä suolloksillasi sisartesi maineen.

        Täältä olen lukenut, että vl:t eivät tuputa kenellekään, vaan ainut keino päästä kosketuksiin heidän kanssaan on itse olla aktiivinen. Siis mennä ry:lle.


    • näin on

      Pidä raukassas ehkäsyä kuolemansyntinä, Raamatussa ei semmosta oppia ole. Joten älä tuomitse niitä jotka ehkäsyyn päätyvät.

      • näin on

        Piti kirjottaa että pidä rauhassas . . .


      • niin pidän

        Minä pidän ehkäisyä kuolemansyntinä, mutta pidä sinä näppisi erossa minun uskonvapaudestani:

        "Joten älä tuomitse niitä jotka ehkäsyyn päätyvät."

        En tuomitse, Jumalan sana tuomitsee, mutta sinähän et tällaista eroa ymmärrä. Vaikka tuomitsisinkin, sekin on maallinen uskonvapauteni. Minulla on oikeus ajatella ehkäisyn olevan kadotukseen vievä kuolemansynti. Harmittaako vai suorastaan raivostuttaako, että taitosi ja valtuutesi eivät riitä kääntämään minun päätäni?


      • niin pidän kirjoitti:

        Minä pidän ehkäisyä kuolemansyntinä, mutta pidä sinä näppisi erossa minun uskonvapaudestani:

        "Joten älä tuomitse niitä jotka ehkäsyyn päätyvät."

        En tuomitse, Jumalan sana tuomitsee, mutta sinähän et tällaista eroa ymmärrä. Vaikka tuomitsisinkin, sekin on maallinen uskonvapauteni. Minulla on oikeus ajatella ehkäisyn olevan kadotukseen vievä kuolemansynti. Harmittaako vai suorastaan raivostuttaako, että taitosi ja valtuutesi eivät riitä kääntämään minun päätäni?

        "En tuomitse, Jumalan sana tuomitsee"

        Tätä SONTAA vl-saarnamiehet kehottavat sanomaan muille ihmisille.

        Jumalan sana EI TUOMITSE ketään vilpitöntä uskovaista. VAIN vanhoillislestadiolaiset tuomitsevat!

        Matt. 7: 1-2

        "1. "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
        2. sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan."


      • näin on
        niin pidän kirjoitti:

        Minä pidän ehkäisyä kuolemansyntinä, mutta pidä sinä näppisi erossa minun uskonvapaudestani:

        "Joten älä tuomitse niitä jotka ehkäsyyn päätyvät."

        En tuomitse, Jumalan sana tuomitsee, mutta sinähän et tällaista eroa ymmärrä. Vaikka tuomitsisinkin, sekin on maallinen uskonvapauteni. Minulla on oikeus ajatella ehkäisyn olevan kadotukseen vievä kuolemansynti. Harmittaako vai suorastaan raivostuttaako, että taitosi ja valtuutesi eivät riitä kääntämään minun päätäni?

        Jos sinä käytät Jumalan sanaa toisen ihmisen tuomitsemisessa, niin ei se tarkoita, että Jumala tuomitsee. Kyllä se tuomio tulee SINUN omasta suustasi.


      • näin on
        niin pidän kirjoitti:

        Minä pidän ehkäisyä kuolemansyntinä, mutta pidä sinä näppisi erossa minun uskonvapaudestani:

        "Joten älä tuomitse niitä jotka ehkäsyyn päätyvät."

        En tuomitse, Jumalan sana tuomitsee, mutta sinähän et tällaista eroa ymmärrä. Vaikka tuomitsisinkin, sekin on maallinen uskonvapauteni. Minulla on oikeus ajatella ehkäisyn olevan kadotukseen vievä kuolemansynti. Harmittaako vai suorastaan raivostuttaako, että taitosi ja valtuutesi eivät riitä kääntämään minun päätäni?

        Jeesus puhuu lasten puolesta. En hippusen vertaa usko, että Jeesuksen mielestä ehkäisy on väärin, jos vanhemmat eivät kykene hoitamaan lapsiaan ja rakastamaan heitä.

        Jos olemassa olevat lapset voivat huonosti, jäävät huolenpidotta ja oireilevat, ehkäisemättömyys on suurta itsekkyyttä. Varsinkin jos sen varjolla yrittää varmistaa ITSELLEEN taivaspaikkaa lasten hyvinvoinnista piittaamatta . . .


      • niinhän sinä luulet
        näin on kirjoitti:

        Jos sinä käytät Jumalan sanaa toisen ihmisen tuomitsemisessa, niin ei se tarkoita, että Jumala tuomitsee. Kyllä se tuomio tulee SINUN omasta suustasi.

        "Jos joku ei noudata minun sanojani, vaikka on ne kuullut, en minä häntä tuomitse. En ole tullut tuomitsemaan maailmaa, vaan pelastamaan sen. Jos joku torjuu minut eikä ota sanojani vastaan, hänellä on kyllä tuomarinsa: se sana, jonka olen puhunut, tuomitsee hänet viimeisenä päivänä." (Joh. 12:47-48.)

        Se sana, jonka Jeesus puhui, tuomitsee sinutkin viimeisenä päivänä. En minä.


      • tuon perusteella
        näin on kirjoitti:

        Jeesus puhuu lasten puolesta. En hippusen vertaa usko, että Jeesuksen mielestä ehkäisy on väärin, jos vanhemmat eivät kykene hoitamaan lapsiaan ja rakastamaan heitä.

        Jos olemassa olevat lapset voivat huonosti, jäävät huolenpidotta ja oireilevat, ehkäisemättömyys on suurta itsekkyyttä. Varsinkin jos sen varjolla yrittää varmistaa ITSELLEEN taivaspaikkaa lasten hyvinvoinnista piittaamatta . . .

        "En hippusen vertaa usko, että Jeesuksen mielestä ehkäisy on väärin, jos vanhemmat eivät kykene hoitamaan lapsiaan ja rakastamaan heitä."

        Tuon perusteella toivon, että olet ehkäissyt kaikki lapsesi. En ikipäivänä toivoisi itseäni enkä ketään muutakaan sinun lapseksesi. Sinä olet aina liian väsynyt rakastamaan ketään.


      • näin on
        tuon perusteella kirjoitti:

        "En hippusen vertaa usko, että Jeesuksen mielestä ehkäisy on väärin, jos vanhemmat eivät kykene hoitamaan lapsiaan ja rakastamaan heitä."

        Tuon perusteella toivon, että olet ehkäissyt kaikki lapsesi. En ikipäivänä toivoisi itseäni enkä ketään muutakaan sinun lapseksesi. Sinä olet aina liian väsynyt rakastamaan ketään.

        Luulet sitten tosissasi olevasi jumala, kun tiedät lähimmäisesi väsymyksetkin. :-D

        Voi sinnuu . . .

        Toivottavasti Jumalalla on myötätuntoa niille äideille, jotka synnyttävät lisää ja lisää lapsia, vaikka eivät kykene hoitamaan ja rakastamaan niitä.

        Lohdullista on, että uskovat oman taivaspaikkansa varmistetuksi.

        Surullista on, että ovat itsekkäitä, eivätkä piittaa lapsiensa hyvinvoinnista . . . kaikki eivät ole superäitejä.
        Superäidit synnyttäkööt vaikka 30 lasta jos huolehtivat kaikista hyvin ja rakkaudella . . . . .


      • näin on
        niinhän sinä luulet kirjoitti:

        "Jos joku ei noudata minun sanojani, vaikka on ne kuullut, en minä häntä tuomitse. En ole tullut tuomitsemaan maailmaa, vaan pelastamaan sen. Jos joku torjuu minut eikä ota sanojani vastaan, hänellä on kyllä tuomarinsa: se sana, jonka olen puhunut, tuomitsee hänet viimeisenä päivänä." (Joh. 12:47-48.)

        Se sana, jonka Jeesus puhui, tuomitsee sinutkin viimeisenä päivänä. En minä.

        :-D

        Voit vapaasti käyttää Jeesuksen sanoja kumileimasimena, mutta tuomiota julistat nyt SINÄ.

        Minä olen ottanut Jeesuksen vastaan aikoja sitten ja noudatan hänen sanojaan. :-D


      • oletpa ylpeä
        näin on kirjoitti:

        :-D

        Voit vapaasti käyttää Jeesuksen sanoja kumileimasimena, mutta tuomiota julistat nyt SINÄ.

        Minä olen ottanut Jeesuksen vastaan aikoja sitten ja noudatan hänen sanojaan. :-D

        "Minä olen ottanut Jeesuksen vastaan aikoja sitten ja noudatan hänen sanojaan."

        Onpa siinä ylpeä ja omavanhurskas kommentti. Huomaa, että lankojen siellä päässä Jeesusta ei tarvitse mihinkään: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä." (Mark. 2:17.) "Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä." (1. Joh. 1:8.)


      • näin on
        oletpa ylpeä kirjoitti:

        "Minä olen ottanut Jeesuksen vastaan aikoja sitten ja noudatan hänen sanojaan."

        Onpa siinä ylpeä ja omavanhurskas kommentti. Huomaa, että lankojen siellä päässä Jeesusta ei tarvitse mihinkään: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä." (Mark. 2:17.) "Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä." (1. Joh. 1:8.)

        En ole väittänyt olevani synnitön. Ei kukaan ole synnitön tässä maailmassa.

        Etkö sinä sitten noudata Jeesuksen sanoja?


      • tuossa selvästi
        näin on kirjoitti:

        En ole väittänyt olevani synnitön. Ei kukaan ole synnitön tässä maailmassa.

        Etkö sinä sitten noudata Jeesuksen sanoja?

        "noudatan hänen sanojaan.""

        Tuossa selvästi vakuutat noudattavasi Jeesuksen sanoja.

        Minä pyrin noudattamaan Jeesuksen sanoja, mutta huomaan kykenemättömyyteni joka päivä.

        Sinun epäuskoisena pitämistä Jeesus ei ole kieltänyt missään. Sinun epäuskoisena pitämistä en edes yritä vältellä. Olisi hirveä synti pitää sinua uskovaisena.


      • Ei raivoa, suru
        niin pidän kirjoitti:

        Minä pidän ehkäisyä kuolemansyntinä, mutta pidä sinä näppisi erossa minun uskonvapaudestani:

        "Joten älä tuomitse niitä jotka ehkäsyyn päätyvät."

        En tuomitse, Jumalan sana tuomitsee, mutta sinähän et tällaista eroa ymmärrä. Vaikka tuomitsisinkin, sekin on maallinen uskonvapauteni. Minulla on oikeus ajatella ehkäisyn olevan kadotukseen vievä kuolemansynti. Harmittaako vai suorastaan raivostuttaako, että taitosi ja valtuutesi eivät riitä kääntämään minun päätäni?

        Olet ressukka aivopesun uhri. Itse et asia tunnista. Raamattu kertoo sen. Surullista.
        Miksi nainen tai mies luottaa pelastumisessaan omiin tekoihinsa?!!!! Ikävä kyllä, et pelastu taivaaseen lasten synnyttämisellä.

        Vain Jeesus pelastaa!!!! Näytä kohta, missä Raamatussa sanotaan ehkäisyn olevan kuoleman synti!


    • sanottava se on

      Kun täältä lähdetään eiköhän se oo siinä, se helvetti ja taivas on täällä maan päällä tässä ja nyt.

    • 54+53

      ### Kenenkään uskoa ei voi nähdä, sen sijaan jokaisen uskosta voi lukea. Sinun uskostasi luin, että olisi suositeltavaa ja jopa velvollisuus yrittää pelotella lestadiolaisia helvetintuomiolla (vaikkakin kehnoin tuloksin). Hakkaat päätäsi seinään, en hetkeäkään pelkää joutuvani helvettiin sen vuoksi, että pidän sinun kaltaistasi epärehellistä synnissäeläjää epäuskoisena. Tuomitsemiskielto ei tarkoita, että olisi väärin pitää sinua epäuskoisena. Pidän sinua hyvällä omallatunnolla epäuskoisena ja jätän mieluusti sinun tuomitsemisesi kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan tehtäväksi. Mahtaa naamasi venähtää viimeisellä tuomiolla. Jos joudun helvettiin, niin joudun sinne ihan oikeista synneistä ja ihan muista syistä kuin sinun epäuskoisena pitämisestä. ####

      Onpa siinä erikoista vanhoillisen tekstiä! En voi itse vanhoillisena yhtyä siihen!

      • näin on

        Sydämen kyllyydestä suu puhuupi . . .


      • totta ...
        näin on kirjoitti:

        Sydämen kyllyydestä suu puhuupi . . .

        Helppo todeta, että itsekin joudun helvettiin (jos joudun) ihan muista syistä kuin epäuskoisten epäuskoisena pitämisestä. Eihän ketään kadoteta synnittömien tekojen, vaan syntien vuoksi.


      • näin on
        totta ... kirjoitti:

        Helppo todeta, että itsekin joudun helvettiin (jos joudun) ihan muista syistä kuin epäuskoisten epäuskoisena pitämisestä. Eihän ketään kadoteta synnittömien tekojen, vaan syntien vuoksi.

        Raamatun mukaan toisten ihmisten tuomitseminen on vakava juttu . . .


      • niinpä niin
        näin on kirjoitti:

        Raamatun mukaan toisten ihmisten tuomitseminen on vakava juttu . . .

        Sinun epäuskoisena pitäminen ei ole sellaista Raamatun tarkoittamaa tuomitsemista, joka tuo helvetintuomion.


      • näin on
        niinpä niin kirjoitti:

        Sinun epäuskoisena pitäminen ei ole sellaista Raamatun tarkoittamaa tuomitsemista, joka tuo helvetintuomion.

        Eipä tietenkään sinun mielestäsi. Teidän liikkeessä opetetaan jo pienestä pitäen tuomitsemaan ne jotka eivät kuulu liikkeeseen.

        Mikähän sitten on SINUN mielestäsi sellaista tuomitsemista? Kerro toki.


      • vastausta --
        näin on kirjoitti:

        Eipä tietenkään sinun mielestäsi. Teidän liikkeessä opetetaan jo pienestä pitäen tuomitsemaan ne jotka eivät kuulu liikkeeseen.

        Mikähän sitten on SINUN mielestäsi sellaista tuomitsemista? Kerro toki.

        Väärää tuomitsemista on sellainen, että jos Jumalan lapsi tekee syntiä, niin heti ilman rakkaudella lähestymistä ja lähimmäisen osaa ottavaa kuuntelemista julistetaan hänet epäuskoiseksi. Kun lähestytään armolla ja totuudella, armo edellä, usein lähimmäinen purskahtaa itkuun ja haluaa panna synnin pois. Lihan käsivarrella lähestyminen voi työntää pois Jumalasta. Totta kuitenkin on, että kukaan ei joudu Jumalan valtakunnan ulkopuolelle puhuttelijan taitamattomuuden ja lihan käsivarren vuoksi, vaan omien syntiensä vuoksi. Puhutteluissa voi kuitenkin puhuttelijakin joutua syntiin. Raamatun kieltämä tuomitseminen on lihasta nousevaa äkkivääryyttä ja kiivautta.


    • Mammamiia

      EHKÄISY VAI HALLITSEMATON LISÄÄNTYMINEN?

      Lisääntykäät ja täyttäkäät maa!

      Minä en ymmärrä, miksi tuota yhtä raamatunpaikkaa selitetään ehdottomasti ehkäisykielloksi. Eihän hallitsematoinkaan lisääntyminen voi olla millään ainoaa oikeaa elämänviisautta.

      Luomakunnassa ei voi ajatella, että jotkin lajit lisääntyisi hallitsemattomasti, koska sillähän olisi huonot seuraukset.

      Ihminenkö sitten muka olisi ainoa laji, jonka pitäisi lisääntyä hallitsemattomasti. Jokahinen meistä käsittää, ettei ihmisiä voi olla liikaa.

      No, seuroissa tämä selitetään sillä, että kun ihmisiä alkaa olla liikaa, niin Jumala puuttuu hallitsemattomaan ihmismäärään järjestämällä sotia, ruttoa, kulkutauteja, tulvia, maanjäristyksiä jne. että kyllä se on Jumala, joka vain saa päättää, milloin ihmisiä on liikaa ja meidän pitää vaan tehtailla niitä oikein urakalla.

      On se kummallinen selitys. Ihminen saa päättää kaikesta muusta oman tahtonsa mukaan, mutta ei lisääntymisestään.

      Esim. ihminen voi turmella ja saastuttaa luontoa sekä itseäänkin, Jumalan kuvaa tupakkaa käryyttämälä, mutta lasten teossa ei saisi käyttää maalaisjärkeään.

      Jos on liikaa myyriä ollut, niin kohta luonto järjestää haukkoja ja pöllöjä, jotka tasapainottaa. Samoin karhuja ja susia ammutaan, jottei poronhoitoalueella loppuisi porot. Mitään lajia ei saa olla liikaa, mutta ihmisiä saa ja siitähän vasta huonot seuraukset aiheutuu. Luonnon pahin vihollinen kun on ihminen ja ei vain luonnolle ja sen lajeille, kasveille yms vaan ennen kaikkea itselleen.

      Mitä enemmän ihmisiä, sitä enemmän tuhoa, nälkää, kärsimystä, sotia ja epäjärjestystä.

      Niin, minkä takia Jumala olisi antanut näin järjettömän määräyksen? Itsestä kyllä tuntuu, että kun oli vain kaksi ihmistä, niin tottakait heille piti sanoa, että lisääntykää ja täyttäkää maa, mutta takarjasta ei puhuttu höykäsen pöykästä.

      Eikä Jeesuskaan vuorisaarnoissaan puhu mitään ehkäisystä tai lisääntymisen tärkeydestä. Ja kun pähkäilee sitäkin, että kun nämä tänne maailmaan syntyvät ihmiset ovat kuolemattomia sieluja, niin missä ne on olleet ennen syntymää. Seuroissa on selitetty näin, että ne ovat taivaan enkeleitä. No mitä hiivatin järkiä olisi näitä lankeamattomia enkelisieluja lähettää tänne maailmaan syntisiin ihmisruumiisiin, kun niistä 99 % ei pääsekkään takaisin, vaan joutuvat helvettiin. Helvettiin on kyllä tulossa ja on jo tullut hallitsematon määrä porukkaa.

      Isolla kierolla on siellä kyllä liikaa kidutettavia, ei se kerkiä jokaista piinaamaan. Taivaasta sensijaan porukka vähenee koko ajan ja vain lestadiolaisten sielut pääsee sinne takaisin.

      Niin että ajatelkaapa vähän tätä ehkäisyn sääntöä vähän avarammin

      • äölkkhghjkljhf

        Siis eikö puhuttu "takarajasta"?

        "Lisääntykää ja TÄYTTÄKÄÄ maa"

        Eikö tuo ole takaraja?
        Jumala hoitaa sen takarajan määrän. Ihmisen ei kannata suunnitella valmiiksi suunniteltuja asioita. On tärkeämpääkin tekemistä.


    • 40+69

      ### Niin, minkä takia Jumala olisi antanut näin järjettömän määräyksen? Itsestä kyllä tuntuu, että kun oli vain kaksi ihmistä, niin tottakait heille piti sanoa, että lisääntykää ja täyttäkää maa, mutta takarjasta ei puhuttu höykäsen pöykästä.###

      Näin!

    • 987+00

      Onko kissan sterisaatio kissanpentujen tappamista?

    • 20+55

      ### "Lisääntykää ja TÄYTTÄKÄÄ maa"

      Eikö tuo ole takaraja? ###

      Ei ole! Kuinka täyteen? Sano sinä sitten raja!

    • miksi ja miksi

      Miksi aikuinen ihminen ei osaa itse tutkia mitä Jumala on asiasta sanonut !?

      Mikä siihen on esteenä?

      ettei vain olis se että mitään todellista Jumalasuhdetta ei omakohtaista ole olemassakaan, on vain seuroissa kuullut fraasit joihin omatunto on sidottu.

      Se on kokonaan eri asia kuin sitoa se Jumalan Sanaan.

    • Lienemme yhtämieltä ainakin tästä asiasta / tilanteesta. Jos isä ja äiti huolehtii taloudestaan ja äiti on terve ja mieltynyt monilapsisen perheen äidiksi, niin kuka ihminen voisi olla vastaa. Lapsien lukumäärä on tämän perheen oma asia. Tilanne olisi toinen, jos vanhemmat eläisivät sosiaaliturvan varassa kodinhoito apuineen.

      Haluaisin tietää. Kuinka moni kirjoittaja täällä on nainen, joka kieltää ehkäisyn? Koko raskauden ehkäisy liittyy naisen / vaimon uskoon,- ei miehen. Vaimon usko on henkilökohtaionen asia ,- ei edes aviomiehen päätettävissä.

      • 2+12

        Usko ja raskaus? Onko uskon kohde raskaana olo?


    • fifty-sixty

      "Kuinka moni kirjoittaja täällä on nainen, joka kieltää ehkäisyn?"

      Ehkäisyä syntinä pitävistä vl:ista noin puolet on naisia ja noin puolet miehiä.

      • Leikillisesti kysyen. Ovatko he samasta perheestä / puolisoita keskenään, jotka pitävät syntinä.Koko ehkäisyhänb kuuluu naisten uskon alueelle,- ei miehen.Toisaalta kuka ohjaa naisten uskoa opetuksellaan?Opetukset, joilla ei ole kosketuspintaa Ramatun suoran ilmoituksen kanssa.

        Mutta, todellisuus on, miten joka puolueessa on puolueen omia oppeja, jotka ohjaavat jäsenten uskomuksia ja näistä muodostuu kulttuurimme vivahteet.

        Karkeasti voisi sanoa. Jos joka uskonnollisessa puolueessa on samaa opetusta jostain asiasta, niin tämä lie jo JUMALAN tahto. Näitä asioita on erittäin vähän, joista joka yhteisö / puolue on yksimielinen.

        Raamatusta et löydä opetusta, raskauden ehkäisyn kieltämisestä ,vauvakasteesta, kirkkohäistä, kaikkien kielilläpuhumisesta, pakana ihmisten sapatin vietosta, puolueseurakunnista jne... jne.... Mutta kaikkia noita pidetään JUMALAN ilmoituksina ja tahtona, jonkun puolueen sisällä.

        Itse tahtoisin, että jokainen JUMALAN aivoituksiin uskova ihminen tutkisi henkilökohtaisesti KAIKKI uskoon liittyvät väuitteet, joita hän pitää normalina. Esim. JUMALA ei tunne demokratia käsitettä eli mitä suuremi joukko on jotain mieltä asiasta, niin se olisi totuus. Totuus / JUMALAN tahto voi tulla yhden ihmisen kautta vaikka 5milj ihmistä olisi sitä vastaan / näkisi asian toisin


      • Raamatusta
        markkulievonen kirjoitti:

        Leikillisesti kysyen. Ovatko he samasta perheestä / puolisoita keskenään, jotka pitävät syntinä.Koko ehkäisyhänb kuuluu naisten uskon alueelle,- ei miehen.Toisaalta kuka ohjaa naisten uskoa opetuksellaan?Opetukset, joilla ei ole kosketuspintaa Ramatun suoran ilmoituksen kanssa.

        Mutta, todellisuus on, miten joka puolueessa on puolueen omia oppeja, jotka ohjaavat jäsenten uskomuksia ja näistä muodostuu kulttuurimme vivahteet.

        Karkeasti voisi sanoa. Jos joka uskonnollisessa puolueessa on samaa opetusta jostain asiasta, niin tämä lie jo JUMALAN tahto. Näitä asioita on erittäin vähän, joista joka yhteisö / puolue on yksimielinen.

        Raamatusta et löydä opetusta, raskauden ehkäisyn kieltämisestä ,vauvakasteesta, kirkkohäistä, kaikkien kielilläpuhumisesta, pakana ihmisten sapatin vietosta, puolueseurakunnista jne... jne.... Mutta kaikkia noita pidetään JUMALAN ilmoituksina ja tahtona, jonkun puolueen sisällä.

        Itse tahtoisin, että jokainen JUMALAN aivoituksiin uskova ihminen tutkisi henkilökohtaisesti KAIKKI uskoon liittyvät väuitteet, joita hän pitää normalina. Esim. JUMALA ei tunne demokratia käsitettä eli mitä suuremi joukko on jotain mieltä asiasta, niin se olisi totuus. Totuus / JUMALAN tahto voi tulla yhden ihmisen kautta vaikka 5milj ihmistä olisi sitä vastaan / näkisi asian toisin

        Vauvakaste on tullut, kun käskettiin kastamaan koko perhe, siis lapsia myöten.
        Lasten uskonopetus haluttiin turvata kastamalla pian Jeesukseen.
        Oma mielipiteeni on, että ei paras tapa nykyään, koska uskosta on paljolti luovuttu. Kasteet harvenevat jo kaupungeissa. Uudelleen kastamista en kannata, kuten sanakin sanoo, yksi usko, yksi kaste.

        Kirkkohäät taas ovat kunkin seurakunnan tapoja osoittaa sitoutuminen seurakunnalle. Kehoitus on ottaa puoliso, ettei lankeaisi syntiin. Eihän jokaisessa uskonsuunnassa ole edes kirkkoja, vaan jotakin muuta. Kaikki on sen maan tapojen mukaisesti, ei joka puolella samanlaisesti.

        Helluntaina uskovat alkoivat puhua vierailla kielillä, jota ulkomaalaiset ymmärsivät, ja ihmettelivät. Niin on nykyisinkin, jos on sen lahjan saanut. Sen avulla rakennetaan omaa uskonelämää ja suhdetta Herraan Jeeukseen. Kielillä puhuminen on Jumalan tekojen ylistämistä. Ei itsensä korottamista. Sanassa kehoitetaan menemään huoneeseen ja rukoilemaan itsekseen asiansa Jumalalle tiettäväksi. Siihenkin on ohjeet olla srk.n kokouksissa hiljaa, ellei ole selittäjää.
        Armolahjoja on moninaisia.

        Sapatin vietto on lepopäivä. Toiset pitävät toista päivää parempana. Eli me sunnuntaita, Jeesuksen ylösnousemuksen tähden, toiset lauantaita juutalaisten tapaan viikon viimeistä päivää. Jeesus ei tuominnut eri tavoin toimivia, lepo oli tärkeintä. Jopa hyvän tekeminen toiselle on sallittua sapattina eli sunnuntaina. Ei oman edun tavoittelu.

        Demokratia on yhteisiä päätöksiä mielivaltaa vastaan. Ellei niin tehtäisi, joku alkaisi demonisoida ihmisiä, ja se aika tulee pian pahan ottaessa vallan ja julistavansa olevan jumala.

        Jos joku luulee tuntevansa koko totuuden, hän on paisunut, eikä totuus ole hänessä.
        Ainoa totuus on kolmiyhteisessä Jumalassa, joka vaikuttaa uskovissa hyvän tahtonsa. Ei pahaa tahtoa:))


    • siinä taudin nimi

      ei veeällät mitään itse tutki eivät he pääsääntöisesti tiedä mitään Raamatun todellisesta sisällöstä eikä olemuksesta !

      He kuuluvat hyvävelisysteemiin johon kuuluu muu perhe, suku, kyläkunta ja työkaverit ynnä moni muu linkki vielä, siinä on se uskomisen kohde, ja joka siitä luopuu heitetään ässälle ja sitä ei kukaan uskalla ees ajatella.

      siinä se koko systeemi kiteytettynä lähes timantiksi.

      melkein uskallan sanoa, ettei aloittajakaan ole koskaan lukenut omatoimisesti Raamattua jouluevankeliumia enempää.

      • Niin, en tiedä miten yleistä lie vl perheissä, miten lapsista tehdään / pyritään siihen JUMALAAN uskovaksi. Siis ilman uudestisyntymistä.

        Pahinta psyykkistä kiusaamista ja nujertamista , mitä ihminen voi kokea on ihmisten toimiesta tulla alistetuksi elämään uskovan ihmisen elämää. Tekoja aktivoi pelko,- ei rakkaus.

        Tämä maailma, jossa me elämme olisi toisenlainen elää, jos kukaan ihminen ei kokisi alistamista ja ihmisten ohjaamista jonkun uskonnon osallisuuteen.

        PS:
        Kun en tiedä, niin kysyn. Tuleeko luontaisesti vl perheen lapsista lestaadiolaisia? Saavatko lapset valita sydämessään mihin yhteisöön haluavat kuulua tai olla kuulumatta?
        Onko tässäkin puoöueessa sama menettely kuin luterilaisuudessa, jossa ihminen / vauva ei itse saa valita haluaako kuulua kirkkoon tai ei.

        Miksi luterilaisuudessa/maassamme ei haluta toteuttaa uskonnonvapautta? Miksi tämän ongelman näemme vain muslimimaissa, mutta ei omassa maassa?


      • Vl äiti
        markkulievonen kirjoitti:

        Niin, en tiedä miten yleistä lie vl perheissä, miten lapsista tehdään / pyritään siihen JUMALAAN uskovaksi. Siis ilman uudestisyntymistä.

        Pahinta psyykkistä kiusaamista ja nujertamista , mitä ihminen voi kokea on ihmisten toimiesta tulla alistetuksi elämään uskovan ihmisen elämää. Tekoja aktivoi pelko,- ei rakkaus.

        Tämä maailma, jossa me elämme olisi toisenlainen elää, jos kukaan ihminen ei kokisi alistamista ja ihmisten ohjaamista jonkun uskonnon osallisuuteen.

        PS:
        Kun en tiedä, niin kysyn. Tuleeko luontaisesti vl perheen lapsista lestaadiolaisia? Saavatko lapset valita sydämessään mihin yhteisöön haluavat kuulua tai olla kuulumatta?
        Onko tässäkin puoöueessa sama menettely kuin luterilaisuudessa, jossa ihminen / vauva ei itse saa valita haluaako kuulua kirkkoon tai ei.

        Miksi luterilaisuudessa/maassamme ei haluta toteuttaa uskonnonvapautta? Miksi tämän ongelman näemme vain muslimimaissa, mutta ei omassa maassa?

        Olen vl-perheessä kasvanut.. Tai miten sen sanoisi. Tuon esiin oman elämäni esimerkkinä, siksi että ymmärtäisitte, ettei usko ole pakko, ja jokaisella on valinnanvapaus. Minulla on 6sisarusta. Vanhempani erosivat vastoin vl-oppia n.vuosi sitten nuorimman sisareni ollessa 10-vuotias ja vanhempani n.40-vuotiaita. Äitini ei ole nykyään uskossa, isäni on. Eräs siskoistani on kieltänyt uskonsa. Olemme silti kaikki läheisiä. Johtunee toisen valinnan kunnioittamisesta. Emme voi uskoa toisen puolesta. Jos joku esittää uskovaista (niin kuin äitini pitkän aikaa) on se turhaa, koska miksi hän ei samantien kieltäisi uskoaan, on aivan sama esittääkö vaiko kieltääkö julkisesti, meistä kukaan ei voi uskoa toisen puolesta. Sanoohan raamattukin: ole omassa uskossasi vakaa.


    • mooseksen kirja

      Kuka oli kirjoittamassa muistiin nuo kuuluisat sanat; "Lisääntykäät ja täyttäkäät maa"!

      Raamattu muistuttaa satukirjaa eräiltä osin, koska siinä on niin paljon kummallisuuksia.
      Ensimmäinen Mooseksen kirja kertoo maailman luomisen ja ja näille kahdelle ihmiselle lausutut kovat sanat.

      Mooseshan ei ollut silloin vielä olemassa eikä pitkään aikaan noiden tapahtumien jäkeen. No, seuroissahan selitetään, että Jumala kirjoitti kivitauluihin sekä omat että muiden sanomiset ja tekemiset. Näinhhän sen on täytynyt tapahtua, koska mutoinhan se olisi mahdotonta.

      No miksei Jumala voi enää puhutella ja seurustella konkreettisesti samalla tavalla kuin raamatun aikoihin.

      Voisihan Hän tulla juttelemaan ja antamaan ohjeita, käskyjä ja määräyksiä.

      Olisi jo aika uusien ilmestysten, näkyjen. Jumala voisi tulla uudestaan käyskentelemään ihmisten pariin ja käskeä kirjoittaa uusi eepos.

      Omituista on myös Noan arkki. Miten eläimet sinne maapallon eri mantereilta mukamas kokoontuivat ja sopeutuivat niin, etteivät syöneet toisiaan.

      Ei, lorukirja. Mitään vastaavaa ei ole koskaan tapahtunut kuin vain raamatun kertoman historian aikana

    • etsivä-xx

      Jospa nyt kuitenkin kuuntelisit sitä mitä esim Juntunen on sanonut. Ratkaisevaa on se että ihminen autetaan löytämään omalta kohdaltaan se ratkaisu jonka kanssa voi elää ARMON alla. Ei sinun taivaaseen pääsysi ole maksimaalisen synnyttämisen varassa vaan siinä että kuuntelee omalta kohdaltaan mikä on ollut Jumalan tahto minun kohtalolleni tässä elämässä. Silloin kun joutuu toteamaan että ei voi, ei kykene ei pysty saa jäädä armon alle. Kun on kyse terveydestä mikä joillekin tarkoittaa sitä että ihminen ei koskaan voi synnyttää elävää lasta vaan kokee ja tulee kokemaan jatkuvia peräkkäisiä keskenmenoja, joutuu vaarantamaan oman henkensä, joutuu luovuttamaan lapsensa huostaanottoon sitä mukaan kun niitä syntyy, silloin eletään armon alla viimeistään.

      Silloin kun jonkun asian tekeminen tekemisenä muuttuu pakoksi siitä tulee fariseusten tekemistä joka on saastaa Jumalan silmissä. Eläminen Kristuksessa tarkoittaa elämän kunnioittamista kokonaisuuten ei vain synnyttämällä. Helvetin pelossa ei luterilaisen teologian mukaan synnytetä lapsia.

      • ehkäisyn jumalasi

        "Ei sinun taivaaseen pääsysi ole maksimaalisen synnyttämisen varassa"

        Ehkäisyn jumalasi tahto voi olla kiinnostava siinä suhteessa, että jumalasi tahto on yhtenevä ihmisten valtaisan enemmistön ja julkijumattomienkin ihmisten enemmistön kanssa. Ehkäisyn jumalasi tahto ei kuitenkaan ole kiinnostava siinä mielessä, että sitä kautta näyttäytyisi tietä taivaaseen. Tie on kaita ja vain harvat sen löytävät. Ehkäisyn jumalasi panee sinut kirjoittamaan kierosti "maksimaalisesta synnyttämisestä" asioissa, joissa ei suinkaan haeta maksimaalisuutta, vaan annetaan lasten lukumäärä Raamatun Jumalan käsiin.

        "Silloin kun joutuu toteamaan että ei voi, ei kykene ei pysty saa jäädä armon alle."

        Ehkäisyn jumalasi antaa lupia tehdä syntiä. Yleensä armahduksella ymmärretään jotain muuta kuin lupaa tehdä väärin. Jos esim. murhaaja armahdetaan kuolemanrangaistuksesta, se ei tarkoita, että jatkossa murhat olisivat sallittuja. Ehkäisyn jumalasi armokäsitys poikkeaa selvästi Raamatun Jumalan armokäsityksestä.

        Ehkäisyn jumalasi tykkää siitä, että olet ehkäissyt ahkerasti. Ehkäisyn jumalasi lukee sinulle ansioksi sen, että olet hankkinut itsellesi helpomman elämän ahkeralla lastentulon ehkäisemisellä ja koet voivasi röyhistellä rintaasi muka hyvästä vanhemmuudesta sen vuoksi, että olet monien lasten tulon estänyt. Raamatun Jumala ajattelee toisin kuin sinun jumalasi.


      • Yrjö

        Sun uskosi on kaventunut uskoksi siittiöön ja munasoluun.


    • >No miksei Jumala voi enää puhutella ja seurustella konkreettisesti samalla tavalla kuin raamatun aikoihin.<

      Ei näkymätöntä JUMALAA voi kukaan ihminen nähdä,- eikä JUMALA puhu suoraan ihmiselle,- vaab aina jonkun KAUTTA.

      6. yksi JUMALA ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.


      1. Sittenkuin JUMALA muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,
      2. on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut

      >Kuka oli kirjoittamassa muistiin nuo kuuluisat sanat; "Lisääntykäät ja täyttäkäät maa"!<

      JUMALAN olemukseen liittyy, miten hän voi vaikuttaa ja ohjata ihmisen ajatusmaailmaa ja tahtomista ja tekemistä jne....antaa myös mielenmuutoksen;

      25. hänen tulee sävyisästi ojentaa vastustelijoita; ehkäpä JUMALA antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden 2 Tim. 2

      Esim. JUMALA mahdollistuu antamaan tämän päivän ihmiselle asioita, jotka ovat tapahtuneet maailman luomistyön aikoihin. Siis ihminen ei tiedä tätä, mutta JUMALA puhuisi tämän ihmisen KAUTTA. Näin on käynyt kun JUMALA ilmoitti; "Lisääntykää ja täyttäkää maa".

      Kun tuo ilmoitus on ollut ajankohtainen, niin maa on ollut todella tyhjä ihmisitä ja JUMALA juuri tahtoi ohjata ihmisen mieltä sanoen. "Lisääntykää ja täyttäkää maa".
      No, jokainen voi saada mielen ja näkökyvyn onko tämä jo toteutunut. ON, IHMINEN ON LISÄÄNTYYT JA TÄYTTÄNYT MAAN. Ihminen on siis täyttänyt JUMALAN tahdon

      KUKAAN ei voi enää sanoa ja ymmärtää, että olisimme samassa tilanteessa kuin alussa. JUMALAKAAN ei sano enää ; täyttäkää maa ........Ei JUMALA ole hoopo tai vähä-älyinen.
      JUMALA aivoittaa ihmiselle tehtäviä kuten esim. Juudakselle, jonka tehtävän Juudas myös suoritti ja toteutti, kavaltaessaan Jeesuksen ja tätä kautta mahdollistui pakanoiden/kin pelastuminen eli kollektiivinen ihmisen pelastuminen.

      Samalaisen tehtävän JUMALA antoi ja tahtoessaan täytää maa ihmisistä.

      • lukuminä

        Kiitosta markkulievoselle hyvästä raamatun selitystaidosta, jota olet tänne kirjoittanut. Asiat ja kimuranttiset kysymykset selkenee sinun sanan selityksistä. Olet saarnamies paikallaan. Jaksa jatkaa täällä vastaamista, mukava lukea niin kysyjäin pohdintaa kuin markun sanan selitystä


    • >Omituista on myös Noan arkki. Miten eläimet sinne maapallon eri mantereilta mukamas kokoontuivat ja sopeutuivat niin, etteivät syöneet toisiaan.<

      On huomioitava, miten Raamatun ilmoitukset ovat erittäin typistetyssä muodossa ja lisäksi monasti vertauskuvainnoillisia.

      Se on totta, miten mahdottomuus on ajatella tuota tapahtumaa todeksi ja huomioida kaikki eläinlajit ja nmiiden koot jne....

      Mutta, kun tuohon mielikuvaan liitetään tämän päivän tiedollisuus DNA:sta / geneettisyydestä ja sen kehitykseen vaikuttamisesta, niin mitään outoa tms ei ole, jos Noan arkissa oli lajien DNA / geneettisyys, mutta toisessa muodossa kuin näistä kehittyneet eläimet. DNA/ Geneetisyys voi elää rinnatusten ja kehittyä siitä ajan saatossa.

      Tuon alkutilan voi ymmärtää näinkin ja viitaten, etteivät he syöneet vielä tässä vaiheessa toisaan.

      Niin, jos joku rakentaisi sellaisen paatin, jonka kyytiin mahtuisi kaikki hellutalaiset, ortodoksit, katoliset, lestaadiolaiset, luterilaiset , jehovantodistajat ja mukaan vielä muutama petripaavola. Jokainen ymmärtää miten koko paatti uppoaisi tappeluiden seurauksena eli heidän käyttäytymisen seurauksena.

      Mutta, tilanne olisi toinen, jos jokaisen puolueen tapahtumat kuvattaisiin ja pakattaisiin eri muistikorteille ja nämä puolueiden muistikortit,- jotka siis kertoisivat jäsenen käyttäytymisen, niin laitettaisiin vierutusten kirjahyllyyn. Ei kirjahyllyssä tapahtuisi mitään tappeluita , vaan kortit jopa pölyttyisivät yhdessäolosta.
      Muistikorttien sisältö kertoisi vain ihmisen käyttäytymisen.

      Niin, punainen lanka onkin. Missä tilassa / muodossa oli eläinten DNA/geneettisyys arkissa ollessaan ? Oliko kehitys saanut täyden huippunsa, vai oliko se alkutilassa?

    • 40+36

      ### Ehkäisypakon tuputtajat ###

      Ei kukaan tuputa tai pakota! Vaan Raamattu ja Jumalan sana tarjoaa myös mahdollisuuden tehdä myös miehen tahdon mukaan eli jos mies haluaa, että 4 lasta on riittävästi, niin silloin riittää.

      • hoopoja riittää

        "Raamattu ja Jumalan sana tarjoaa myös mahdollisuuden tehdä myös miehen tahdon mukaan eli jos mies haluaa, että 4 lasta on riittävästi, niin silloin riittää."

        Sinä taidat olla se ajatuksenjuoksultaan ja ilmaisultaan sekava ja kimurantti tyyppi, jonka mukaan seuraavan raamatunkohdan mukaan luonnolliset lapset syntyvät "miehen tahdosta":

        "Jotka ei verestä eikä lihan tahdosta ei myös miehen tahdosta, mutta Jumalasta syntyneet ovat." (Joh. 1:13.)

        Oikeastihan tuossa ei puhuta mitään siitä, että luonnolliset lapset syntyisivät miehen tahdosta. Siinä todetaan, että Jumalan lapsiksi synnytään Jumalasta eikä miehen tahdosta. Siinä ei puhuta luonnollisesta syntymästä mitään, ei niin mitään.

        Miehen tahdosta ei tunnetusti lapsia synny. Mies tai hänen vaimonsa voi olla hedelmätön ja niin pariskunta voi jäädä tahtonsa vastaisesti lapsettomaksi. Lapsia voi myös syntyä miehen tahdon vastaisesti, jos hän ei käytä ehkäisyä, ehkäisy pettää tai vaimo jättää e-pillerit mieheltä salaa pois.

        Joidenkin kimurantti ajatuksenjuoksu huvittaa, kun he kuvittelevat omaa vaikeaselkoista ja epäjohdonmukaista ajatuksenjuoksuaan vastaansanottamiksi todisteiksi ehkäisyn puolesta.


    • ei yhteiskunnan varo

      Minusta yhteiskunnan pitäisi lapsilisissä alentaa näiden suurperheiden. Koska tällainen teollinen lasten tekeminen on kallista yhteiskunnalle.
      Monasti esim lestadiolaisten isät eivät ole työelämässä vaan epämääräisillä yhteiskunnan varoilla loisitaan ja uskonveljien tukiaisilla.
      Tällaista olen havainnut viimeiset 30-40 vuotta.
      Tehköö sellaiset lapsia jotka pystyvät elättämään perheensä.

      • törkeää valehtelua

        Työtön vl-isä on todellinen harvinaisuus. Jos on työtön, niin silloin tila on yleensä ohimenevä tai sairaudesta johtuva. Ahkerampia työntekijöitä saa hakea.


    • gghgj...............

      Höpön, höpö! Mitä itse tiedän epämääräisillä taulukaupoilla ym jolla ei todellakaan suurperhettä elätetä.. Esimerkkejä on vaikka kuinka...

    • 400+33

      """Jotka ei verestä eikä lihan tahdosta ei myös miehen tahdosta, mutta Jumalasta syntyneet ovat." (Joh. 1:13.)"""

      ¤¤¤Oikeastihan tuossa ei puhuta mitään siitä, että luonnolliset lapset syntyisivät miehen tahdosta. Siinä todetaan, että Jumalan lapsiksi synnytään Jumalasta eikä miehen tahdosta. Siinä ei puhuta luonnollisesta syntymästä mitään, ei niin mitään.¤¤¤
      Juuri näin!

      Joh.1:12-13
      12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
      13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

      Mutta luonnollisen lapsen biologinen syntyvyys tai syntymättömyys jätetään myös Raamatussa osittain miehen tahdosta riippuvaiseksi ja tämä Raamatun kohta antaa aihetta myös ehkäisyn käyttöön.

    • A31da T

      ### Jokos olette selvittäneet sen Jahven alkuperän? ###

      Ei tarvitse selvittää! Emme tiedä edes sinun alkuperää, mutta silti uskomme sinun olevan olemassa. Samoin on Jahven kohdalla!

      • Kyllä se kannattaa selvittää, huomaatte että sen niminen jumala oli Baalin ja Aseran poika.


      • 555+098
        lappix kirjoitti:

        Kyllä se kannattaa selvittää, huomaatte että sen niminen jumala oli Baalin ja Aseran poika.

        Ei kannata! Saan postilähetyksen menemään sullekin, vaikka en tiedä alkuperää. Samoin on Jumalan kohdalla. Pyhä Henki ohjaa varmasti ja aina Jumalan luo, vaikka ei tiedettäisi Jumalan alkuperää, eikä tarvikkaan, koska aina ollut olemassa.


      • 555+098 kirjoitti:

        Ei kannata! Saan postilähetyksen menemään sullekin, vaikka en tiedä alkuperää. Samoin on Jumalan kohdalla. Pyhä Henki ohjaa varmasti ja aina Jumalan luo, vaikka ei tiedettäisi Jumalan alkuperää, eikä tarvikkaan, koska aina ollut olemassa.

        Minä olen olemassa konkreettisesti, kivijumala Jahve sensijaan on vain arkeologien ja tutkijoiden löydöissä.


      • 555+09831
        lappix kirjoitti:

        Minä olen olemassa konkreettisesti, kivijumala Jahve sensijaan on vain arkeologien ja tutkijoiden löydöissä.

        Nyt et käsitä lappix, sorry vaan! En puhu mistään kivijumalista, vaan kaiken Luojasta, kaiken elämän Luojasta, joka sanoo nimekseen: Minä olen!


      • 555+09831 kirjoitti:

        Nyt et käsitä lappix, sorry vaan! En puhu mistään kivijumalista, vaan kaiken Luojasta, kaiken elämän Luojasta, joka sanoo nimekseen: Minä olen!

        Puhumme samasta jumalasta joka sanoi:

        2. Moos. 6:2
        Jumala sanoi Moosekselle: "Minä olen Jahve, Herra.

        2.Moos.6:2
        2 Ja Jumala puhui Moosekselle ja sanoi hänelle: "Minä olen Herra.

        https://www.uef.fi/documents/12848/976542/teologia_MALLIVASTAUKSET aineistokoe kevät 2011.pdf/dbc3fdf2-2ec8-4e8c-8867-34bec09f6ac8


    • Ettekuulutänne

      No olkoon tommosia likasia sisäsiittosia tautipesäkkeitä. Hyi helkkari sanonminä, toivottavasti tarttuu aids nyt niillä afrikan lähetysmatkoilla, muistakaa tuoda se takasin nii pääsette sitte nopeasti laumanne kanssa yhtä kyytiä jumalan polvelle. Ties mitä märkiäpäiväunia nämä papat siitäkin näkee... Toivottavasti jahve keikuttaa oikein kunnolla niin saa papat vihdoinkin sen syvimmän fantasiansa toteutettua...

      • ekumenia-VL

        Tämänkin keskustelu-ketjun perusteella tulee vakuuttuneeksi kuinka laki- ja tuomiohenkisiä VL-kristityt ovat. Luulin jo hetken, että vain Hänninen edustaa pois sulkevaa seurakuntaoppia. VL-kiellot ja säännöt muuttuvat. Esim. TV-kielto on omituinen. Kuinka on mahdollista voida katsoa esim. AJANKOHTAINEN KAKKONEN Netistä Areenalta mutta TV-katselu taas olisi syntiä. Sama sisältö näet. Ja yllättävän moni VL-koululainen on ajan tasalla ollut maanantaisin edellisen viikonlopun "PUTOUKSESTA", vaikka eivät sitä mukamas katso. Ei ymmärrä. Joku veeällä sanoi, että televisiosta uutiset ja urheilu olisi ok, mutta PUTOUS ei täytä edes niitäkriteereitä.


      • ÖÖÖÖÖY
        ekumenia-VL kirjoitti:

        Tämänkin keskustelu-ketjun perusteella tulee vakuuttuneeksi kuinka laki- ja tuomiohenkisiä VL-kristityt ovat. Luulin jo hetken, että vain Hänninen edustaa pois sulkevaa seurakuntaoppia. VL-kiellot ja säännöt muuttuvat. Esim. TV-kielto on omituinen. Kuinka on mahdollista voida katsoa esim. AJANKOHTAINEN KAKKONEN Netistä Areenalta mutta TV-katselu taas olisi syntiä. Sama sisältö näet. Ja yllättävän moni VL-koululainen on ajan tasalla ollut maanantaisin edellisen viikonlopun "PUTOUKSESTA", vaikka eivät sitä mukamas katso. Ei ymmärrä. Joku veeällä sanoi, että televisiosta uutiset ja urheilu olisi ok, mutta PUTOUS ei täytä edes niitäkriteereitä.

        Ekumenia-vl:t eivät pääse taivaaseen. Vain oikeat uskovaiset pääsevät taivaaseen, eikä oikeaan uskoon kuulu mitään ekumeniaa.


      • ekumenia-VL
        ÖÖÖÖÖY kirjoitti:

        Ekumenia-vl:t eivät pääse taivaaseen. Vain oikeat uskovaiset pääsevät taivaaseen, eikä oikeaan uskoon kuulu mitään ekumeniaa.

        Oiva näyte VL-pimeydestä. Ylpeyttä riittää. Hävetä ei osata. Onneksi ev. lut. kirkkomme ulkosuhteiden hoitoa ei ole uskottu Sinun käsiisi. Onneksi et vastaa maamme ulkosuhteista. Syvä on pimeytesi. En aio pahoitella sitä, että veeällät televisiota katsoo.


      • Varoitus!
        ÖÖÖÖÖY kirjoitti:

        Ekumenia-vl:t eivät pääse taivaaseen. Vain oikeat uskovaiset pääsevät taivaaseen, eikä oikeaan uskoon kuulu mitään ekumeniaa.

        Älkää tuomitko ettei teitä tuomita!


      • Voi taitoa!
        ekumenia-VL kirjoitti:

        Oiva näyte VL-pimeydestä. Ylpeyttä riittää. Hävetä ei osata. Onneksi ev. lut. kirkkomme ulkosuhteiden hoitoa ei ole uskottu Sinun käsiisi. Onneksi et vastaa maamme ulkosuhteista. Syvä on pimeytesi. En aio pahoitella sitä, että veeällät televisiota katsoo.

        "Onneksi et vastaa maamme ulkosuhteista."

        Kovin häävit eivät ole sinunkaan sovittelijanlahjasi, jos ja kun sinua uskovaisena pitävä ihminen on ainoa keskustelukumppani, jonka hyväksyt.


      • ekumenia-VL
        Voi taitoa! kirjoitti:

        "Onneksi et vastaa maamme ulkosuhteista."

        Kovin häävit eivät ole sinunkaan sovittelijanlahjasi, jos ja kun sinua uskovaisena pitävä ihminen on ainoa keskustelukumppani, jonka hyväksyt.

        Niin, sotia maailmassa syntyy VL-mäisestä toisten huonompana pitämisestä ja muiden ryhmien "eriseuraksi" laimaamisesta. Voi pimeyttä!


      • pata kattilaa
        ekumenia-VL kirjoitti:

        Niin, sotia maailmassa syntyy VL-mäisestä toisten huonompana pitämisestä ja muiden ryhmien "eriseuraksi" laimaamisesta. Voi pimeyttä!

        Vl:t eivät pidä muita itseään huonompina, vaan pitävät vain itseään armahdettuina syntisinä. Sinä sen sijaan pidät vl:ia itseäsi huonompina, röyhistelet rintaasi, ettet tuomitse muita, vaikka jatkuvasti vl:t ovat menossa mielestäsi tuomitsijoina helvettiin. Voi sokeutta omille asenteille!


      • ekumenia-VL
        pata kattilaa kirjoitti:

        Vl:t eivät pidä muita itseään huonompina, vaan pitävät vain itseään armahdettuina syntisinä. Sinä sen sijaan pidät vl:ia itseäsi huonompina, röyhistelet rintaasi, ettet tuomitse muita, vaikka jatkuvasti vl:t ovat menossa mielestäsi tuomitsijoina helvettiin. Voi sokeutta omille asenteille!

        En ole sanonut, että VL-kristityt helvettiin menisi tuomitsemisesta. Heidän pitää tehä parannus harhastaan eli toisten uskovien nihiloimisesta.


    • Helv. ovet avoimet?

      >Joudun helvettiin, jos alan pitää ehkäisyä "valinnanvapauden" tekosyyllä tuputtavia uskovaisina.<

      Johan teilläpäin herkästi helvettiin joutuu.

      • osalliseksisynneistä

        Hyväksyntä synnille (hiljainenkin) on synnistä osalliseksi tulemista. Ei auta, vaikka ei itse ehkäisisi. Jos tietoisesti pitää ehkäisyn synnittömyyttä julkisesti toitottavaa uskovaisena, tulee osalliseksi hänen synneistään.

        "Älä paheksu lähimmäistäsi vain ajatuksissasi, vaan nuhtele häntä avoimesti; muuten joudut osalliseksi hänen syyllisyydestään." (3. Moos. 19:17.)
        "Harkitse kätten päällepanemista tarkoin, jotta et joutuisi osalliseksi toisten synteihin. Säilytä itsesi puhtaana." (1. Tim. 5:22.)
        "Tarkoitan sitä, että epäjumalien palvelijat uhraavat pahoille hengille eivätkä Jumalalle, enkä halua teidän joutuvan yhteyteen pahojen henkien kanssa. Te ette voi juoda sekä Herran maljasta että pahojen henkien maljasta, ette voi olla osallisina sekä Herran pöytään että pahojen henkien pöytään." (1. Kor. 10:20-21.)
        "Jokainen, joka harhaelee ja ei pysy Kristuksen opissa, ei hänellä ole Jumalaa: joka pysyy Kristuksen opissa, hänellä on sekä Isä että Poika. Jos joku tulee teidän tykönne ja ei tuo tätä opetusta kanssansa, niin älkäät häntä huoneeseen ottako, älkäät myös häntä tervehtikö. Sillä joka häntä tervehtii, hän on osallinen hänen pahoista töistänsä." (2. Joh. 1:9-11.)


    • Tuputuputuputus

      Hauska avaus. Vanne kiristää päätä ja puurot ja vellit menee somasti sekaisin. Tuollainen ajatuksenjuoksu todella osoittaa, että kodin seinien sisäpuolelta ei ole kauas päästy. Koitahan hankkia jotain muutakin sisältöä ja ajateltavaa elämääsi.

    • tup tup tup

      Tästä avauksesta löytyy niin kerrassaan hyvin ummehtuneen, sisäänpäin kääntyneen ja epäterveen lestauskon ydin: jos joku puhuu jostain itselleen kipeästä asiasta, kuten ehkäisykielto, se käännetään heti niin päin, että yritetään väkisin syöttää jokaiselle lestadiolaiselle ehkäisyä. Samankaltainen kuvio oli ensin pedofiliakeskustelusta, on pyhäinhäväistys puhua, kun se leimaa kaikki, tutkija syyttää kaikkia lestadiolaisia, pedofiliasta keskustelu horjuttaa turvallista maailmankuvaa, jossa ei kestetä nähdä mitään varjopuolia, vaikka joku satunnainen yksilö jossakin kuinka kärsisi.

      Johanna Hurtig muuten sai tänään valtion tiedonjulkistamispalkinnon. On SRK:llakin muuttunut ääni kovasti kellossa sen jälkeen, kun Hurtigia avoimesti halveeraavasta ja vääristelevästä Voittosesta siirryttiin Juntuseen, joka pystyy paremmin kohtaamaan tosiasiat ja yksilöiden kärsimyksen.

      • yritys menee näin

        "jos joku puhuu jostain itselleen kipeästä asiasta, kuten ehkäisykielto, se käännetään heti niin päin, että yritetään väkisin syöttää jokaiselle lestadiolaiselle ehkäisyä."

        Yritetään saada jokainen lestadiolainen vastoin omaatuntoaan pitämään ehkäisijöitä ja ehkäisyn hyväksyviä uskovaisina. Sellainen yritys on luonteeltaan hengellinen raiskausyritys. Mikäs siinä, jos kaksi eri tavalla uskovaa ihmistä sopii keskenään, että pitävät toisiaan uskovaisina tai että pidättyvät toistensa uskon arvioinnista. Silloin kun uskovaisena pitämisestä tehdään pakko ja toisten uskon arvionnista pidättymisestä pakko, kyseessä on raiskaukseen eli väkisinmakaamiseen verrattavissa oleva toisen uskonvapauden väkisinriisto. Siitä ei kukaan tykkää, paitsi hengelliset raiskaajat itse saattavat sadistisella tavalla nauttia, jos pääsevät alistamaan ja sanelemaan, että näin teette ja piste.


      • En tajua
        yritys menee näin kirjoitti:

        "jos joku puhuu jostain itselleen kipeästä asiasta, kuten ehkäisykielto, se käännetään heti niin päin, että yritetään väkisin syöttää jokaiselle lestadiolaiselle ehkäisyä."

        Yritetään saada jokainen lestadiolainen vastoin omaatuntoaan pitämään ehkäisijöitä ja ehkäisyn hyväksyviä uskovaisina. Sellainen yritys on luonteeltaan hengellinen raiskausyritys. Mikäs siinä, jos kaksi eri tavalla uskovaa ihmistä sopii keskenään, että pitävät toisiaan uskovaisina tai että pidättyvät toistensa uskon arvioinnista. Silloin kun uskovaisena pitämisestä tehdään pakko ja toisten uskon arvionnista pidättymisestä pakko, kyseessä on raiskaukseen eli väkisinmakaamiseen verrattavissa oleva toisen uskonvapauden väkisinriisto. Siitä ei kukaan tykkää, paitsi hengelliset raiskaajat itse saattavat sadistisella tavalla nauttia, jos pääsevät alistamaan ja sanelemaan, että näin teette ja piste.

        Miksi sun puheissa vilisee raiskauksia, sadismia ja väkisinmakaamisia?

        Minäkään en sinua välttämättä kirjoitustesi perusteella kovin pitkämielisenä ja lempeänä sydämen kristittynä pidä, mutta toisaalta olen yrittänyt välttää sitä lestadiolaisen uskon vääristynyttä perinnettä, että ihmissilmin arvioitu uskovaisena pitäminen on se tärkein juttu. Tuollaisten kiihkovihaisten kuvittelutekstien jälkeen minua ei oikeastaan liikuta vähääkään, pidätkö sinä minua tai jotain toista uskovaisena vain et.


      • Ykä
        En tajua kirjoitti:

        Miksi sun puheissa vilisee raiskauksia, sadismia ja väkisinmakaamisia?

        Minäkään en sinua välttämättä kirjoitustesi perusteella kovin pitkämielisenä ja lempeänä sydämen kristittynä pidä, mutta toisaalta olen yrittänyt välttää sitä lestadiolaisen uskon vääristynyttä perinnettä, että ihmissilmin arvioitu uskovaisena pitäminen on se tärkein juttu. Tuollaisten kiihkovihaisten kuvittelutekstien jälkeen minua ei oikeastaan liikuta vähääkään, pidätkö sinä minua tai jotain toista uskovaisena vain et.

        Huom. Kopelointi unohtu!


      • Ykä
        En tajua kirjoitti:

        Miksi sun puheissa vilisee raiskauksia, sadismia ja väkisinmakaamisia?

        Minäkään en sinua välttämättä kirjoitustesi perusteella kovin pitkämielisenä ja lempeänä sydämen kristittynä pidä, mutta toisaalta olen yrittänyt välttää sitä lestadiolaisen uskon vääristynyttä perinnettä, että ihmissilmin arvioitu uskovaisena pitäminen on se tärkein juttu. Tuollaisten kiihkovihaisten kuvittelutekstien jälkeen minua ei oikeastaan liikuta vähääkään, pidätkö sinä minua tai jotain toista uskovaisena vain et.

        Freudilaisia lipsahduksia?


      • näinkö se menee
        En tajua kirjoitti:

        Miksi sun puheissa vilisee raiskauksia, sadismia ja väkisinmakaamisia?

        Minäkään en sinua välttämättä kirjoitustesi perusteella kovin pitkämielisenä ja lempeänä sydämen kristittynä pidä, mutta toisaalta olen yrittänyt välttää sitä lestadiolaisen uskon vääristynyttä perinnettä, että ihmissilmin arvioitu uskovaisena pitäminen on se tärkein juttu. Tuollaisten kiihkovihaisten kuvittelutekstien jälkeen minua ei oikeastaan liikuta vähääkään, pidätkö sinä minua tai jotain toista uskovaisena vain et.

        On kuulemma tyypillistä, että raiskaaja saattaa ihmetellä, että miksi raiskatun kirjoituksissa pyörii raiskauksista, sadismista ja väkisinmakaamisista.


      • oikeassa olet
        Ykä kirjoitti:

        Huom. Kopelointi unohtu!

        Kieltämättä "eikös me kuitenkin pohjimmiltaan samaan taivaaseen mennä" ekumeenisella tekohymyllä on hengellistä kopelointia. Onko sinulla tekijän ominaisuudessa kokemusta kummastakin, hengellisestä ja fyysisestä kopeloinnista?


      • sisar
        oikeassa olet kirjoitti:

        Kieltämättä "eikös me kuitenkin pohjimmiltaan samaan taivaaseen mennä" ekumeenisella tekohymyllä on hengellistä kopelointia. Onko sinulla tekijän ominaisuudessa kokemusta kummastakin, hengellisestä ja fyysisestä kopeloinnista?

        Olikos se Luther, joka määritteli taivasta näin:
        - Siellä on niitä, joiden en kuvitellut sinne pääsevän.
        - Siellä ei ole niitä, joiden kuvittelin sinne pääsevän.
        - Suurin ihme on, jos itseni sieltä löydän.

        Sillä, että joku ihminen maan päällä kuvittelee itse pystyvänsä päättämään, kuka pääsee taivaaseen ja kuka ei, ei ole mitään muuta merkitystä kuin kenties itselle tuotettu vallantunne ja mielihyvä. Jumala on se, joka näkee sydämeen.

        Rauhaa, vapautta ja iloa vaan sinunkin elämään! Elä ja anna muidenkin elää.


      • sivusta kommentti
        sisar kirjoitti:

        Olikos se Luther, joka määritteli taivasta näin:
        - Siellä on niitä, joiden en kuvitellut sinne pääsevän.
        - Siellä ei ole niitä, joiden kuvittelin sinne pääsevän.
        - Suurin ihme on, jos itseni sieltä löydän.

        Sillä, että joku ihminen maan päällä kuvittelee itse pystyvänsä päättämään, kuka pääsee taivaaseen ja kuka ei, ei ole mitään muuta merkitystä kuin kenties itselle tuotettu vallantunne ja mielihyvä. Jumala on se, joka näkee sydämeen.

        Rauhaa, vapautta ja iloa vaan sinunkin elämään! Elä ja anna muidenkin elää.

        "joku ihminen maan päällä kuvittelee itse pystyvänsä päättämään, kuka pääsee taivaaseen ja kuka ei"

        Luulisinpa, että kukaan vl ei kuvittele pystyvänsä päättämään, kuka pääsee taivaaseen ja kuka ei. Päätäntävallan jättäminen Jumalalle ei tarkoita, etteikö voi uskoa toisen olevan väärässä ja neuvoa parannukseen.


      • ihan sivusta tämäkin
        sivusta kommentti kirjoitti:

        "joku ihminen maan päällä kuvittelee itse pystyvänsä päättämään, kuka pääsee taivaaseen ja kuka ei"

        Luulisinpa, että kukaan vl ei kuvittele pystyvänsä päättämään, kuka pääsee taivaaseen ja kuka ei. Päätäntävallan jättäminen Jumalalle ei tarkoita, etteikö voi uskoa toisen olevan väärässä ja neuvoa parannukseen.

        E-kysymys voidaan nähdä omantunnonkysymyksenä molempiin suuntiin. Toisilla on käsitys, että ehkäisemättömyys on luovuttamaton opillinen kysymys, jonka perusteet kumpuavat Raamatusta. Toisilla on käsitys, että ehkäisemättömyys voi olla myös naisia orjuuttava vaatimus, johon ei ole löydettävissä perusteita Raamatusta. Tämä on nykytila vl-liikkeessä tänä päivänä. Molemmat näkökulmat tukeutuvat Raamattuun ja molemmat näkökulmat pitävät eettisiä kysymyksiä tärkeinä.

        Jos halutaan, että itsellä on oikeus neuvomiseen, pitää oikeus suoda myös toiselle. Jos siis sinä neuvot, myös sinua tulee saada neuvoa.

        Itse olen keskustelun, Raamatun ja oman sisimmän tutkimisen kannalla, en neuvomisen enkä etenkään tuputtamisen. Jokaisella on vapaus tehdä oma ratkaisunsa parhaan harkintansa ja itselle tärkeiden arvojen mukaan. Sekä suurella perheellä että pienellä perheellä. Jos joku katsoo oikeudekseen arvostella, nimitellä tai opastaa toisia, kestäköön sitä sitten itsekin.


      • vl-äiti
        ihan sivusta tämäkin kirjoitti:

        E-kysymys voidaan nähdä omantunnonkysymyksenä molempiin suuntiin. Toisilla on käsitys, että ehkäisemättömyys on luovuttamaton opillinen kysymys, jonka perusteet kumpuavat Raamatusta. Toisilla on käsitys, että ehkäisemättömyys voi olla myös naisia orjuuttava vaatimus, johon ei ole löydettävissä perusteita Raamatusta. Tämä on nykytila vl-liikkeessä tänä päivänä. Molemmat näkökulmat tukeutuvat Raamattuun ja molemmat näkökulmat pitävät eettisiä kysymyksiä tärkeinä.

        Jos halutaan, että itsellä on oikeus neuvomiseen, pitää oikeus suoda myös toiselle. Jos siis sinä neuvot, myös sinua tulee saada neuvoa.

        Itse olen keskustelun, Raamatun ja oman sisimmän tutkimisen kannalla, en neuvomisen enkä etenkään tuputtamisen. Jokaisella on vapaus tehdä oma ratkaisunsa parhaan harkintansa ja itselle tärkeiden arvojen mukaan. Sekä suurella perheellä että pienellä perheellä. Jos joku katsoo oikeudekseen arvostella, nimitellä tai opastaa toisia, kestäköön sitä sitten itsekin.

        Juurikin näin. Kiitos ja aamen. "Jokaisella on vapaus tehdä oma ratkaisunsa parhaan harkintansa ja itselle tärkeiden arvojen mukaan. Sekä suurella perheellä että pienellä perheellä."

        Raamattu on monitulkintainen kirja tässä asiassa. Yksittäisiä lauseita voi käyttää miten vain. Itse uskon siihen Uuden Testamentin kokonaissanomaan, että yksin armosta uskotaan, omilla teoilla ei ansaita autuutta ja toisten orjuuttaminen on väärin. Olen perhemyönteinen ja lapsirakas ihminen, mutta vastustan kaikkea pakottamista ja painostusta.


      • sivullisena sanon
        vl-äiti kirjoitti:

        Juurikin näin. Kiitos ja aamen. "Jokaisella on vapaus tehdä oma ratkaisunsa parhaan harkintansa ja itselle tärkeiden arvojen mukaan. Sekä suurella perheellä että pienellä perheellä."

        Raamattu on monitulkintainen kirja tässä asiassa. Yksittäisiä lauseita voi käyttää miten vain. Itse uskon siihen Uuden Testamentin kokonaissanomaan, että yksin armosta uskotaan, omilla teoilla ei ansaita autuutta ja toisten orjuuttaminen on väärin. Olen perhemyönteinen ja lapsirakas ihminen, mutta vastustan kaikkea pakottamista ja painostusta.

        Ei-uskonnollisena ihmisenä sanon, että eiköhän tähänkin kiistaan ole löydettävissä molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu. Pitäköön ehkäisyn hyväksyvät uskovaisina, keitä pitävät, ja ehkäisyä hyväksymättömät uskovaisina, keitä pitävät. Niin toteutuu molempien osapuolten "ehkäisyvapaus" ja uskonnonvapaus. Muutamasta edellisestä viestistä on aistittavissa vähän sellaista ilmapiiriä, että ehkäisyä hyväksymättömien uskonnonvapautta yritettäisiin kaventaa.


      • tositosisivullinen
        sivullisena sanon kirjoitti:

        Ei-uskonnollisena ihmisenä sanon, että eiköhän tähänkin kiistaan ole löydettävissä molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu. Pitäköön ehkäisyn hyväksyvät uskovaisina, keitä pitävät, ja ehkäisyä hyväksymättömät uskovaisina, keitä pitävät. Niin toteutuu molempien osapuolten "ehkäisyvapaus" ja uskonnonvapaus. Muutamasta edellisestä viestistä on aistittavissa vähän sellaista ilmapiiriä, että ehkäisyä hyväksymättömien uskonnonvapautta yritettäisiin kaventaa.

        Kenellekään muulle tässä ketjussa kuin sinulle ei ole niin vimmatun tärkeää se ihmissilmillä määritelty uskovaisena pitäminen ja sillä ilkkuminen.


      • ihan sivusta joo
        sivullisena sanon kirjoitti:

        Ei-uskonnollisena ihmisenä sanon, että eiköhän tähänkin kiistaan ole löydettävissä molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu. Pitäköön ehkäisyn hyväksyvät uskovaisina, keitä pitävät, ja ehkäisyä hyväksymättömät uskovaisina, keitä pitävät. Niin toteutuu molempien osapuolten "ehkäisyvapaus" ja uskonnonvapaus. Muutamasta edellisestä viestistä on aistittavissa vähän sellaista ilmapiiriä, että ehkäisyä hyväksymättömien uskonnonvapautta yritettäisiin kaventaa.

        Elämään kuuluu se, että on asioita, joista voidaan perustellusti olla eri mieltä. On hyvin kehnoa ristiriitojen ratkaisua se, että ei kestetä mitään toisenlaisia näkökulmia, vaaditaan heti jakoa ja lähtemistä, vain samanmielisten kanssa olemista.

        Minä esimerkiksi voin olla sitä mieltä, että todellinen uskon tuntomerkki on se, että rakkaus, ilo ja rauha näkyvät ihmisen käytöksessä ja suhteessa lähimmäisiin. Silti en ole vaatimassa, että tehdään heti jako, ne potkaistaan pois, jotka eivät toimi mielipiteideni mukaan, ja ne saavat jäädä, jotka toimivat mielipiteideni mukaan.

        Joku toinen esimerkiksi voi olla sitä mieltä, että hoitokokousten arvosteleminen on väärin. Joskus se lestadiolaisuudessa olikin niin, sai kenkää ja tuli rajaviiva, jos uskalsi arvostella, nyt on tapahtunut onneksi muutos, asiaa on prosessoitu ja johtoa myöten on tultu siihen tulokseen, että toimintamallit olivat vahingollisia ja henkioppi harhaoppia. Joskus televisio-ohjelmiin liittyi samanlaista mustavalkoisuutta, mutta nykyisin se ei ole enää mikään ongelma. E-kysymys voidaan nähdä ihan perustellusti samankaltaisena.

        Mielestäni jaon, eron tai eriseuran ehdottaminen kertoo aina ehdottajan kestämättömästä sisäisestä ristiriidasta. Olisi helpompi elää, jos ei tarvitsisi kohdata itsessään keskenään ristiriitaisia impulsseja. Olisi helpompi elää, jos minä saisin määrätä ja päättää toisten elämästä ja ajatuksista.

        Elämä on kuitenkin jatkuvaa erilaisuuden kohtaamista ja vuoropuhelua. Aika kapoiseksi menevät näköalat, jos aina pitää ovi sulkea, kun on eri näkökulma. Sinun psyykellesi se voi olla helpotus, mutta monien muiden silmissä puolestaan täysin epäterve toimintamalli.

        Uskovaisena pitämis -korttia käytät vain sinä. E-kysymystä eettiseltä kannalta miettiviltä en ole kuullut koskaan olevan sellaista käsitystä, että ehkäisyä käyttämättömiä pitäisi pitää ei-uskovina.


      • sotket varmaan
        ihan sivusta joo kirjoitti:

        Elämään kuuluu se, että on asioita, joista voidaan perustellusti olla eri mieltä. On hyvin kehnoa ristiriitojen ratkaisua se, että ei kestetä mitään toisenlaisia näkökulmia, vaaditaan heti jakoa ja lähtemistä, vain samanmielisten kanssa olemista.

        Minä esimerkiksi voin olla sitä mieltä, että todellinen uskon tuntomerkki on se, että rakkaus, ilo ja rauha näkyvät ihmisen käytöksessä ja suhteessa lähimmäisiin. Silti en ole vaatimassa, että tehdään heti jako, ne potkaistaan pois, jotka eivät toimi mielipiteideni mukaan, ja ne saavat jäädä, jotka toimivat mielipiteideni mukaan.

        Joku toinen esimerkiksi voi olla sitä mieltä, että hoitokokousten arvosteleminen on väärin. Joskus se lestadiolaisuudessa olikin niin, sai kenkää ja tuli rajaviiva, jos uskalsi arvostella, nyt on tapahtunut onneksi muutos, asiaa on prosessoitu ja johtoa myöten on tultu siihen tulokseen, että toimintamallit olivat vahingollisia ja henkioppi harhaoppia. Joskus televisio-ohjelmiin liittyi samanlaista mustavalkoisuutta, mutta nykyisin se ei ole enää mikään ongelma. E-kysymys voidaan nähdä ihan perustellusti samankaltaisena.

        Mielestäni jaon, eron tai eriseuran ehdottaminen kertoo aina ehdottajan kestämättömästä sisäisestä ristiriidasta. Olisi helpompi elää, jos ei tarvitsisi kohdata itsessään keskenään ristiriitaisia impulsseja. Olisi helpompi elää, jos minä saisin määrätä ja päättää toisten elämästä ja ajatuksista.

        Elämä on kuitenkin jatkuvaa erilaisuuden kohtaamista ja vuoropuhelua. Aika kapoiseksi menevät näköalat, jos aina pitää ovi sulkea, kun on eri näkökulma. Sinun psyykellesi se voi olla helpotus, mutta monien muiden silmissä puolestaan täysin epäterve toimintamalli.

        Uskovaisena pitämis -korttia käytät vain sinä. E-kysymystä eettiseltä kannalta miettiviltä en ole kuullut koskaan olevan sellaista käsitystä, että ehkäisyä käyttämättömiä pitäisi pitää ei-uskovina.

        Sotket varmaan johonkin toiseen. Itse tulin tähän keskusteluun kesken kaiken sivullisena. Olen lukiessani pannut merkille, että ehkäisynvapautta yritetään laajentaa uskonnonvapauden kustannuksella.

        "E-kysymystä eettiseltä kannalta miettiviltä en ole kuullut koskaan olevan sellaista käsitystä, että ehkäisyä käyttämättömiä pitäisi pitää ei-uskovina."

        Varmaan onkin niin päin, että ehkäisyn hyväksyville ihmisille ei tuota omantunnonpistoksia pitää myös ehkäisyä hyväksymättömiä uskovina. Asetelma on yksisuuntainen: lasten vastaanottamista luovuttamattomana arvona pitäville on mahdotonta pitää ehkäisyn hyväksyviä oikein uskovina. Tätä mahdottomuudentunnetta ehkäisyä käyttävät sitten pitävät tuomiohenkisenä. Sitten lasten vastaanottamiseen luovuttamattomana arvona suhtautuvat kokevat pakottamisena, jos heidän edellytetään suhtautuvan ehkäisyn hyväksyviin jäseniinsä uskovaisina. Itse kun tarkastelen asioita ulkopuolisena, ei-uskonnollisesta perspektiivistä, minun on ehkä helpompi havaita molempien näkökulmat.


      • 49+44
        ihan sivusta joo kirjoitti:

        Elämään kuuluu se, että on asioita, joista voidaan perustellusti olla eri mieltä. On hyvin kehnoa ristiriitojen ratkaisua se, että ei kestetä mitään toisenlaisia näkökulmia, vaaditaan heti jakoa ja lähtemistä, vain samanmielisten kanssa olemista.

        Minä esimerkiksi voin olla sitä mieltä, että todellinen uskon tuntomerkki on se, että rakkaus, ilo ja rauha näkyvät ihmisen käytöksessä ja suhteessa lähimmäisiin. Silti en ole vaatimassa, että tehdään heti jako, ne potkaistaan pois, jotka eivät toimi mielipiteideni mukaan, ja ne saavat jäädä, jotka toimivat mielipiteideni mukaan.

        Joku toinen esimerkiksi voi olla sitä mieltä, että hoitokokousten arvosteleminen on väärin. Joskus se lestadiolaisuudessa olikin niin, sai kenkää ja tuli rajaviiva, jos uskalsi arvostella, nyt on tapahtunut onneksi muutos, asiaa on prosessoitu ja johtoa myöten on tultu siihen tulokseen, että toimintamallit olivat vahingollisia ja henkioppi harhaoppia. Joskus televisio-ohjelmiin liittyi samanlaista mustavalkoisuutta, mutta nykyisin se ei ole enää mikään ongelma. E-kysymys voidaan nähdä ihan perustellusti samankaltaisena.

        Mielestäni jaon, eron tai eriseuran ehdottaminen kertoo aina ehdottajan kestämättömästä sisäisestä ristiriidasta. Olisi helpompi elää, jos ei tarvitsisi kohdata itsessään keskenään ristiriitaisia impulsseja. Olisi helpompi elää, jos minä saisin määrätä ja päättää toisten elämästä ja ajatuksista.

        Elämä on kuitenkin jatkuvaa erilaisuuden kohtaamista ja vuoropuhelua. Aika kapoiseksi menevät näköalat, jos aina pitää ovi sulkea, kun on eri näkökulma. Sinun psyykellesi se voi olla helpotus, mutta monien muiden silmissä puolestaan täysin epäterve toimintamalli.

        Uskovaisena pitämis -korttia käytät vain sinä. E-kysymystä eettiseltä kannalta miettiviltä en ole kuullut koskaan olevan sellaista käsitystä, että ehkäisyä käyttämättömiä pitäisi pitää ei-uskovina.

        ### en ole kuullut koskaan olevan sellaista käsitystä, että ehkäisyä käyttämättömiä pitäisi pitää ei-uskovina. ###

        Totta!


      • Mitähäh?
        Ykä kirjoitti:

        Huom. Kopelointi unohtu!

        Ja mestaus!

        Hyvä huomio. Miksi tuo yhteisö on jo puheissaan noin väkivaltainen, etenkin seksuaalisesti? Ihan peruskielikuvia raiskaukset ja kopeloinnit...


    • kerty

      Vain pari prosenttia väestöstä saa paljon lapsia. Koko poru on vain vainoamista! Antakaa ihmisten elää rauhassa!

    • Lopettakaa!

      HUOM!!!!! Tämän aloituksen tekijä on sairas trolli :D :D

      • Uskovaisenapitäjä

        Älä höpötä, eii oo trolli, tunnen aloittajan hyvin. Hän on pitkän uran kotona tehnyt kouluja käymätön nainen, jonka usko on vuosien myötä kutistunut uskoksi siittiöön ja munasoluun, joka on järkyttynyt ja hätääntynyt siitä että on ilmennyt näkökulmia joiden mukaan ei olisikaan ollut pakko tai jaloa uhrautua, joka nyt tuskissaan jakelee taivas ja helvetti -kortteja siittiöiden ja munasolujen perusteella jokaiselle vastaantulijalle, niin kuin uskossa ei mistään muusta olisi kyse, ja joka voi käyttää omaa tahtoansa ja valtaansa ainoastaan siinä, pitääkö muita uskovaisina vai ei.


      • Osui ja uppos.
        Uskovaisenapitäjä kirjoitti:

        Älä höpötä, eii oo trolli, tunnen aloittajan hyvin. Hän on pitkän uran kotona tehnyt kouluja käymätön nainen, jonka usko on vuosien myötä kutistunut uskoksi siittiöön ja munasoluun, joka on järkyttynyt ja hätääntynyt siitä että on ilmennyt näkökulmia joiden mukaan ei olisikaan ollut pakko tai jaloa uhrautua, joka nyt tuskissaan jakelee taivas ja helvetti -kortteja siittiöiden ja munasolujen perusteella jokaiselle vastaantulijalle, niin kuin uskossa ei mistään muusta olisi kyse, ja joka voi käyttää omaa tahtoansa ja valtaansa ainoastaan siinä, pitääkö muita uskovaisina vai ei.

        Kääk, mikä tiivistys :D Sain päivän naurut, vaikka aihe tulee lähelle. Enkä oo varma, voinko sua PITÄÄ tuon perusteella uskovaisena... Mutta kiitti silti.


      • Pitäjä
        Osui ja uppos. kirjoitti:

        Kääk, mikä tiivistys :D Sain päivän naurut, vaikka aihe tulee lähelle. Enkä oo varma, voinko sua PITÄÄ tuon perusteella uskovaisena... Mutta kiitti silti.

        Ei se mitään. En minäkään sua pidä yhtään minään, joten tasapeli :)


      • voi monen äitiä
        Osui ja uppos. kirjoitti:

        Kääk, mikä tiivistys :D Sain päivän naurut, vaikka aihe tulee lähelle. Enkä oo varma, voinko sua PITÄÄ tuon perusteella uskovaisena... Mutta kiitti silti.

        On se mukavaa naureskella toisten ihmiskohtaloille.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe