Opetushallituksen eli OPHn uudet ohjeet uskonnollisista tilaisuuksista ja niille vaihtoehtoisesta ohjelmasta koskevat peruskoulua ja lukiota sekä myös päiväkoteja, suoraan esiopetuksen kautta, ja muutenkin:
http://oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/ohjeita_koulutuksen_jarjestamiseen/perusopetuksen_jarjestaminenuskonnon_ja_elamankatsomustiedon_opetus
"3.2. Esi- ja perusopetuksen uskonnolliset tilaisuudet
Koulujen on tilaisuuksien aikana mahdollisuuksien mukaan järjestettävä vaihtoehtoista ja mielekästä toimintaa (perustuslakivaliokunta 2/2014 vp). Vaihtoehtoisen toiminnan tulee olla, uskonnollista sisältöä lukuun ottamatta, luonteeltaan ja tavoitteiltaan mahdollisimman samankaltaista kuin siinä tilaisuudessa, jonka tilalla muuta toimintaa järjestetään. Koulun tulee huolehtia myös siitä, ettei uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistumisesta tai osallistumatta jättämisestä aiheudu oppilaalle leimautumista tai muita haitallisia seuraamuksia. Koululla on vastuu oppilaan turvallisuudesta myös silloin, kun oppilas ei osallistu koulun järjestämään uskonnolliseen tilaisuuteen tai toimitukseen."
On paikallaan lisätä yhteistyötä alueen kansalaisjärjestöjen kanssa. vaihtoehtoisen ohjelman rakentamisessa.
Lukiossa opiskelija itse päätää osallistumisesta tai pois jäämisestä, peruskolulaisen kohdalla huoltajat.
Opetushallitukselta uudet ohjeet vaihtoehtoisesta ohjelmasta
5
63
Vastaukset
- Kuudes pykälä
Olennainen lisäystarve ohjeisiin:
”Voi järjestää” ei tarkoita velvoitetta järjestää
Ohjeessa olisi perusteltua ja tarpeellista todeta, että koulu voi myös olla järjestämättä uskonnollisia tilaisuuksia. Uskonnonharjoituksen tai uskonnollisten toimitusten järjestäminen ei kuulu koulun lakisääteisiin tehtäviin. Opetussuunnitelman valtakunnallisissa perusteissa todetaan selvästi, että opetus on ”uskonnollisesti tunnustuksetonta ja poliittisesti sitoutumatonta”.
Lisäksi apulaisoikeuskansleri on päätöksessään maaliskuussa 2014 todennut, että ”kouluissa nykyisessä muodossaan järjestettävät uskonnolliset tilaisuudet ovat ongelmallisia julkisen vallan neutraalisuuden sekä yhdenvertaisuuden edistämisvelvollisuuden näkökulmasta” ja katsonut perustelluksi sen, ”että kouluissa ei lainkaan järjestettäisi opettajien tai muun koulun henkilökunnan taikka seurakunnan työntekijän johtamia tilaisuuksia, joissa on tietyn vakaumuksen mukaista sisältöä”.
Myös Perustuslakivaliokunta on huhtikuussa 2014 todennut, että ”sellaiset uskonnon harjoittamiseksi katsottavat tilaisuudet (esim. sisällöltään uskonnolliset päivänavaukset ja ohjatut ruokarukoukset), joita mahdollisesti järjestetään osana koulun normaalia päivittäistä toimintaa, voivat sen sijaan muodostua etenkin julkisen vallan neutraalisuuden vaatimuksen ja indoktrinaatiokiellon näkökulmasta ongelmallisiksi”.
Perustuslakivaliokunnan kannanotto ei mitätöi apulaisoikeuskanslerin em. päätöksen Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen EIT:n ratkaisuihin nojaavaa ihmisoikeusnäkökulmaa: ”EIT:n tulkintakäytännössä negatiiviseen uskonnonvapauteen on katsottu kuuluvan yksilön oikeus olla tuomatta esiin omaa vakaumustaan. EIT on muun muassa todennut, että EIS:n 9 artiklan vapaus tunnustaa tai olla tunnustamatta uskoa perusti yksilölle oikeuden siihen, ettei hänen tarvinnut paljastaa uskoaan tai uskonnollisia vakaumuksiaan eikä käyttäytyä sellaisella tavalla, että siitä voitiin päätellä, oliko hänellä sellaisia vakaumuksia. Siten artikla koski myös henkilöä, joka ei ollut uskossa ja tähän vapauteen puututtiin, jos valtio sai aikaan tilanteen, jossa henkilö joutui suoraan tai välillisesti paljastamaan sen, että hän ei ollut uskossa (Grzelak -tapaus 15.6.2010 ja esim. Sinan Isik v. Turkki -tuomio 2010, erit. kohdat 41–53).”
Kun koululla on koululainsäädännön ja opetussuunnitelman mukaan hyvät perusteet olla järjestämättä tunnustuksellisia uskonnollisia tilaisuuksia, siitä olisi tarpeellista ja perusteltua mainita asiaa koskevissa ohjeissa.
Kahden rinnakkaisen ohjelman – uskonnollisen ja uskonnottoman – järjestämisen sijaan koulu voisi säästöjen kohteeksi joutuneilla henkilöstöresursseillaan keskittyä koulun yhteisten juhlien ja teematapahtumien järjestämiseen,. - Kuudes pykälä
Tässä arviossa on sekä plussaa että miinusta...
http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2014/09/24/jarjestot-mukaan-uskonnonharjoitukselle-vaihtoehtoista-ohjelmaa-kehittamaan-tiedote-23-9-2014/ - Hipheihurraaa
Lukiolaiset ja ammattiopilaitoksen opiskelijat päättävät siis itse, mihin osallistuvat, olipa heidän lapsena liitetty kirkkoon taikka ei.
Kannattaa olla aloitteelinen, jotta jumalanpalvleuksille vaihtoehtoinen ohjelma on hyvää ja hauskaa. - Humanisti-vapari
Pdf-muodossa oleva OPHn uusi ohje
USKONNON JA ELÄMÄNKATSOMUSTIEDON OPETUKSEN SEKÄ USKONNOLLISTEN TILAISUUKSIEN JÄRJESTÄMINEN ESI-JA PERUSOPETUKSESSA
http://oph.fi/download/160301_ohje_uskonnon_ja_elamankatsomustiedon_opetuksen_jarjestamisesta_esi-ja_peru.pdf
julkaistiin syyskuussa.
Peruskoulua ja esiopetusta koskevan kohdan jälkeen ohjeet II asteelle, jossa opiskelija itse päättää eikä enää huoltaja niin kuin peruskoululaisen kohdalla on.
Uskonnottomien ihmisoikeus- ja kulttuurijärjestö Vapaa-ajattelijain liitto on kommentoinut uusia ohjeita (alla ensin tiedote ja siten pidempi kannanotto). Ohjeissa on eräin osin askelia liiton toivoman suuntaan, muta toisaalta siihen jää isoja ongelmia ja myös tuodaan ongelmia ottamalla mukaan ”uskonnolliset toimitukset” (ruokarukoukset). Kannanoton lopussa on laajahkosti käsitelty jälkimmäistä asiaa.
Vapaa-ajattelijat esittävät:
Järjestöt mukaan uskonnonharjoitukselle vaihtoehtoista ohjelmaa kehittämään
http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2014/09/24/jarjestot-mukaan-uskonnonharjoitukselle-vaihtoehtoista-ohjelmaa-kehittamaan-tiedote-23-9-2014/ - Et-opelta
OPH on luvannut lähettää ohjeet kuntiin, joiden pitäisi lähettää ne peruskouluihin ja lukioihin ym. Miten lie tulleet perille? Oletteko jo havainneet jotain muutoksia koulunne toiminnoissa?
Jossain on kuulemma jotain puhämiestenpäivän kirkkokäyntejä ei jumalanpalveuksia... Käytännössä monissa kouluissa esille tulee vasta se, millaisa vaihtoehtoista ohjelmaa järjestetään, jos joulun alla on joku koulun jumalanpalvelus kirkossa. (Koulun oma joulujuhla on eri asia.)
Vaihtoehtoinen ohjelma voi olla myös koulun seinien ulkopuolella, onhan se jumalanpalvelusmenokin koulun ulkopuolella...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta3004721Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2741450Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661396eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1131208Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1041205- 841136
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1321128Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä591056- 172908
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki15871