Moni menee yli siitä,

onniminni

missä aita on matalin. Tällä kertaa tarkoitan täytekakun tekemistä. Hiljattain söin melko mautonta kakkua, missä oli paljon kermaa ja säilykehedelmiä. Nyt on kotimaisten marjojen sesonkiaika ja jo pieni ripaus esim. puolukkaa antaa aivan erilaisen makuelämyksen. Näin puolukka-aikaan juon muuten ruokajuomana puolukkapiimää, naminami.

30

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanovat

      Ilta syöminen on epäterveellistä

      • onniminni

        Olkoon jokaisen oma asia ainakin tässä iässä. Syön ihan sitä, mitä tekee mieli ja ihan milloin tahansa. On lupa myös nautiskella.


      • ++++
        onniminni kirjoitti:

        Olkoon jokaisen oma asia ainakin tässä iässä. Syön ihan sitä, mitä tekee mieli ja ihan milloin tahansa. On lupa myös nautiskella.

        Niin, ja ihan sama toisaalta milloin syö.
        Se merkkaa, kuinka paljon syö päivässä.
        Ei kaikilla ole vaikka diabetestä, että pitäisi syödä lyhyin väliajoin.


      • onniminni
        ++++ kirjoitti:

        Niin, ja ihan sama toisaalta milloin syö.
        Se merkkaa, kuinka paljon syö päivässä.
        Ei kaikilla ole vaikka diabetestä, että pitäisi syödä lyhyin väliajoin.

        Kun on eläkkeelä, päivän rytmit voivat heittää häränpyllyä, vapaus on ihanaa.


    • armi-irma

      Harvoin teen.

      Kaupasta atomisodan kestävä kakkupohja, päälle kermavaahtoa ja sesongin marjoja tai hedelmiä.

      • onniminni

        Ostan vain lähileipomon leipoman kakkupohjan ellen itse ehdi leipomaan. Ulkomailta tuodut ovat hirveän makuisia. Ehkä täyte pelastaa tilanteen.


    • Mustaherukkahyytelökakku on taivaallisen hyvää.

      • onniminni

        Mustaherukka kuuluu suosikkimarjoihini. Sitä ei tarvitse paljon makua antamaan. Olen tehnyt myös hilloa, jota syön viilin kera. Viimeinen tölkki vuodelta 2013 menossa, tänä vuonna en saanut tätä marjaa.


      • onniminni kirjoitti:

        Mustaherukka kuuluu suosikkimarjoihini. Sitä ei tarvitse paljon makua antamaan. Olen tehnyt myös hilloa, jota syön viilin kera. Viimeinen tölkki vuodelta 2013 menossa, tänä vuonna en saanut tätä marjaa.

        Mustaherukka tosi hyvää mutta ei käy jos syöt Marevania. Harmittava takaisku.


      • onniminni
        mrshedgehog kirjoitti:

        Mustaherukka tosi hyvää mutta ei käy jos syöt Marevania. Harmittava takaisku.

        Olen siitä onnellisessa asemassa, että voin syödä mitä vaan. Miksi mustaherukka ei sovi, jos verenohennuslääkettä käyttää?


      • mrshedgehog kirjoitti:

        Mustaherukka tosi hyvää mutta ei käy jos syöt Marevania. Harmittava takaisku.

        Tais olla viime vuonna ku tarkistin jostain terveyspalstalta ja siel sanottiin et oliks se nyt desin päivässä saa huoletta syyä mustaherukkaa.


      • onniminni kirjoitti:

        Olen siitä onnellisessa asemassa, että voin syödä mitä vaan. Miksi mustaherukka ei sovi, jos verenohennuslääkettä käyttää?

        Sekoittaa Marevan-hoidon tasapainoa, siis hyytymisarvoa INR.


      • Nittaminax kirjoitti:

        Tais olla viime vuonna ku tarkistin jostain terveyspalstalta ja siel sanottiin et oliks se nyt desin päivässä saa huoletta syyä mustaherukkaa.

        Taitaa olla yksilöllistä tuo. Minä söin nyt kesällä pari desiä ja het laski INR alle hoitotason reippaasti. Syön vihreää suunnilleen saman verran päivittäin , niin hoitotaso pysyy kohillaan. Jännää tuo et joilain ruoka-aineilla on niin iso vaikutus verne ohentumiseen.


      • mrshedgehog kirjoitti:

        Taitaa olla yksilöllistä tuo. Minä söin nyt kesällä pari desiä ja het laski INR alle hoitotason reippaasti. Syön vihreää suunnilleen saman verran päivittäin , niin hoitotaso pysyy kohillaan. Jännää tuo et joilain ruoka-aineilla on niin iso vaikutus verne ohentumiseen.

        Mää en tiiä noista inreistä mitään, mut kuulostaa hassulta jos muutaman desin kesässä syö ja ne on heti sekasin, niin mulle tulee mieleen, et voisko se johtua ihan jostain muusta ku mustaherukasta. Marevania ottavathan joutuvat käymään parin viikon välein labrassa muutenkin et se hoitotaso pysyy tasasena.


      • Nittaminax kirjoitti:

        Mää en tiiä noista inreistä mitään, mut kuulostaa hassulta jos muutaman desin kesässä syö ja ne on heti sekasin, niin mulle tulee mieleen, et voisko se johtua ihan jostain muusta ku mustaherukasta. Marevania ottavathan joutuvat käymään parin viikon välein labrassa muutenkin et se hoitotaso pysyy tasasena.

        No niinhän se kuulosta mut niin se vain on. Labratäti sanoi et näkee het kun on marja-aika et ihmisillä on inrit tavallsita matalampana, siis kun syövät marjoja enempi kuin normaalisti. Etenkin mustaherukkaa.

        Minulla on normaalisti tasasena INR:t , tarttee käydä tarkistamassa vain neljän viikon välein kun ruokavalio on suunnilleen samanlainen etenkin kasvisten ja marjojen osalta mutta jos jotain isompaa heittoa, sitten tarkistellaan useammin. Itse saan päättää milloin käyn, mullon semmonen kestolähete.


    • leipuri ulla-pulla

      Tilaan tutusta leipomosta tarvittavan kokoisen täytekakun, samalla täytteellä ja maulla.
      Vadelmaisen, kotimaisen, ihanaisen.

      • onniminni

        Teki ihan mieli lähteä Nikkilään, sieltä saa ihanaa vadelmaherkkua.


    • Hyytelöaku ilman uia on ihaan raikkaita kun valitsee mieleisesnä täytteet. Gluteiinittomankin saa kun käyttää gluteiinittomia keksejä pohjassa.

      • onniminni

        Samaa mieltä. Itse en ole valmistanut, mutta ostan silloin tällöin. Ja gluteenitontahan voi syödä, vaikka ei olisikaan keliakiaa.


      • onniminni kirjoitti:

        Samaa mieltä. Itse en ole valmistanut, mutta ostan silloin tällöin. Ja gluteenitontahan voi syödä, vaikka ei olisikaan keliakiaa.

        Gluteeniton ruoka vaan on kalliimpaa ku normaali.


      • onniminni kirjoitti:

        Samaa mieltä. Itse en ole valmistanut, mutta ostan silloin tällöin. Ja gluteenitontahan voi syödä, vaikka ei olisikaan keliakiaa.

        Minä olen vähän opetelut kun meillä on perheessä keliaakikko. Vaivannäköähän se vatii, mutta onneksi esim leivän suhteen kaupoissa saatavuus on parantunut.


      • Nittaminax kirjoitti:

        Gluteeniton ruoka vaan on kalliimpaa ku normaali.

        No on se pikkasen m tta meneehän sitä rahaa turhempaankin. Jos gluteiiniton ruoka on hyvinvoinnin ja taerveyden edellytys, kyllähän siitä maksaakin.


      • mrshedgehog kirjoitti:

        No on se pikkasen m tta meneehän sitä rahaa turhempaankin. Jos gluteiiniton ruoka on hyvinvoinnin ja taerveyden edellytys, kyllähän siitä maksaakin.

        Aha et sun mielestä sairaan kuuluukin maksaa ruuastaan kalliimpaa hintaa ku normaalit immeiset. No onneks keliaakikot saavat vammaistukea joka edes pikkusen helpottaa ruokalaskua.


      • Nittaminax kirjoitti:

        Aha et sun mielestä sairaan kuuluukin maksaa ruuastaan kalliimpaa hintaa ku normaalit immeiset. No onneks keliaakikot saavat vammaistukea joka edes pikkusen helpottaa ruokalaskua.

        Anteeksi siis nykyjäänhän sitä sanotaan ruokavalio korvaus.


      • Nittaminax kirjoitti:

        Aha et sun mielestä sairaan kuuluukin maksaa ruuastaan kalliimpaa hintaa ku normaalit immeiset. No onneks keliaakikot saavat vammaistukea joka edes pikkusen helpottaa ruokalaskua.

        No heh, ei kuulu, mutta valitettavasti minä en siitä päätä, joten häytyypi soppeutua vallallaoleviin käytäntöihin ja valita terveyden ja säästämisen välillä.


      • kadehtikaamme.
        Nittaminax kirjoitti:

        Anteeksi siis nykyjäänhän sitä sanotaan ruokavalio korvaus.

        Se se vasta onkin raharytinää, kokonaista 23,60 e/kk.


      • kadehtikaamme. kirjoitti:

        Se se vasta onkin raharytinää, kokonaista 23,60 e/kk.

        Eikä kata läheskään koko kuukauden leipiä edes.


      • kadehtikaamme.
        Nittaminax kirjoitti:

        Eikä kata läheskään koko kuukauden leipiä edes.

        Ei varmasti! Kumma tuokin, että Kelan pitää vähän väliä muutella termejään kuin muitakin puuhiaan.


    • Minäpä voitin Siwan arvalla Mustikka-piirakan.
      Pitkä ja luovutus-hetkellä mehevän-näköinen.
      Jonkun Vaasan-leipomon työn-tekijän iso-äidin reseptillä tehdyn.
      Reseptistä päätellen, piirakka kestää mummoista mummoihin, jos en syö sitä.
      Päätin syödä sen, ettei kenellekään mummolle elämästään tule pitkää piimää.

      H.

    • mimmimummi*

      Onneksi ei ole ollut ruoka-aine allergioita..... eikä rajoitteita ruokavalioon .....
      Omenapiirakan tuossa pyöräytin.....hyvää ja maukasta...en vaan tiedä kuka sen syö....pakkaseen kai pitää laittaa loput..

      Mikäs on runoilijan ...lempiruoka...
      no sehän on riimihärkä....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      70
      6850
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4440
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2883
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2121
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1475
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1111
    Aihe