Eikö ihmiset kohta omista enää asuntojaan?

Jatkuva velka

Jos alkaa mennä sellaiseksi kuten uutisissa sanotaan, että pitkissä lainoissa ihmiset maksavat vain korkoja, niin asuntohan jää maksamatta eivätkä ihmiset saa ikinä omakseen asuntoa kun eläkkeellä ollessa on vielä vähemmän rahaa lyhentää asuntolainaansa. Sehän on sama tilanne kuin asuisi vuokralla.
Ja kun vanhukset kuolevat niin lapset perivät vain asuntovelan. Ja jos asunnon arvo on laskenut niin eivät pahimmasssa tapauksessa saa edes lainaa maksettua vaikka asunto myydään. Vai miten se menee?

78

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kna.

      Ei kukaan lainoja peri.

      Ne peritään pesästä, jos ei riitä, niin halleluja, ei jää jäävien kontolle.
      Kannattaa mennä avioon ja ostaa talo nuorena ja verevänä.

      • Jatkuva velka

        Tämä on nyt vain kuvitteellinen tilanne. Siis jos joku on ottanut ison ja pitkän lainan eikä ole maksanut latiakaan lyhennystä,maksanut pelkkiä korkoja ja asuntojen hinnat ovat laskeneet jos asunto on ostettu kuplahinnalla . Sitten omistaja kuolee.

        Miten se muka peritään pesästä jos ei ole muuta omaisuutta kuin tuo kallis asunto josta ei ole maksettu lainkaan lyhennystä?

        Itse omistan velattoman asunto-osakkeen joten ei koske minua. Kunhan pähkäilen kun uutisissa tuli että ihmiset maksavat isoissa ja pitkissä lainoissa vain korkoja.


      • kna.
        Jatkuva velka kirjoitti:

        Tämä on nyt vain kuvitteellinen tilanne. Siis jos joku on ottanut ison ja pitkän lainan eikä ole maksanut latiakaan lyhennystä,maksanut pelkkiä korkoja ja asuntojen hinnat ovat laskeneet jos asunto on ostettu kuplahinnalla . Sitten omistaja kuolee.

        Miten se muka peritään pesästä jos ei ole muuta omaisuutta kuin tuo kallis asunto josta ei ole maksettu lainkaan lyhennystä?

        Itse omistan velattoman asunto-osakkeen joten ei koske minua. Kunhan pähkäilen kun uutisissa tuli että ihmiset maksavat isoissa ja pitkissä lainoissa vain korkoja.

        Siis peritään pesästä, jos on pesässä varoja. Ei ole, eikä tovottavasti tule omaa kokemusta.
        Pesä vastaa vain rhoillaan, mutta lapsetkin, jos ovat takaajia?

        " Kuolinpesän osakkaat vastaavat vainajan veloista pääsääntöisesti vain vainajalta jääneellä omaisuudella. Tarvittaessa kaikki vainajan omaisuus voi mennä velkojen maksuun. Velkojien suojaksi osakkaat voivat määrätyin edellytyksin joutua vastaamaan vainajan veloista myös henkilökohtaisesti. Henkilökohtaisessa velkavastuussa osakkaat vastaavat veloista koko omaisuudellaan. "

        http://www.laki24.fi/pepe-kuolinpesavelat-vainajavelka.html


    • att2

      Suomalaiset ovat hyvää kansaa, en kuitenkaan matkusta takaisin, tiedän kuka on kuka muistot ovat liian eläviä,,, tiden går men jag vill inte vara med...

    • --------------------

      ja p a s k a t,
      vaikka olisi velaton asunto-osake, niin ei sitä ihminen omista vaan taloyhtiö ihmisellä on vaan asuomis oikeus asuntoon niin kauaksi aikaa kunnes se myysen ,

      • a.p.

        Sulle p a s ka t

        Kyllä sen verran omistaa että on oikeus myydä asunto ja saa asunnosta käyvän hinnan kun myy, eikä hinnasta enää tarvitse vähentää velkoja. Vuokra-asuntoa ei voi myydä ja asumisoikeusasunnoissa on kohtuuttoman korkeat vastikkeet , lähes yhtä korkeat kuin että asuisi vuokralla.

        Niin että kyllä velattomassa asunnossa on mukava asua kun ei pankki ole ruinaamassa koko ajan korkoja eikä lyhennyksiä.

        V.ituttaako sua?? Taidat asua jossain kaupungin vuokrapaskatalossa:((


      • a.p.
        a.p. kirjoitti:

        Sulle p a s ka t

        Kyllä sen verran omistaa että on oikeus myydä asunto ja saa asunnosta käyvän hinnan kun myy, eikä hinnasta enää tarvitse vähentää velkoja. Vuokra-asuntoa ei voi myydä ja asumisoikeusasunnoissa on kohtuuttoman korkeat vastikkeet , lähes yhtä korkeat kuin että asuisi vuokralla.

        Niin että kyllä velattomassa asunnossa on mukava asua kun ei pankki ole ruinaamassa koko ajan korkoja eikä lyhennyksiä.

        V.ituttaako sua?? Taidat asua jossain kaupungin vuokrapaskatalossa:((

        P.S.

        http://www.rakentaja.fi/artikkelit/7147/vuokra_vai_omistusasunto.htm#.VByxTxaTDAw


      • jokinÄrsyttää tänään
        a.p. kirjoitti:

        Sulle p a s ka t

        Kyllä sen verran omistaa että on oikeus myydä asunto ja saa asunnosta käyvän hinnan kun myy, eikä hinnasta enää tarvitse vähentää velkoja. Vuokra-asuntoa ei voi myydä ja asumisoikeusasunnoissa on kohtuuttoman korkeat vastikkeet , lähes yhtä korkeat kuin että asuisi vuokralla.

        Niin että kyllä velattomassa asunnossa on mukava asua kun ei pankki ole ruinaamassa koko ajan korkoja eikä lyhennyksiä.

        V.ituttaako sua?? Taidat asua jossain kaupungin vuokrapaskatalossa:((

        hyvin olen perillä asioista ,
        olen omistanu elämäni aikana useampia asuntoja, ja aivan itse myös myynyt ne aikoinaan,
        nytki yksi ikioma täysin velaton, on p e r s e e n alla,
        ( anteeksi ruma sana, voima sanat jotenki helpottaa, vaikka ne ei kuulu sivistykseen ) mutta en tykkää ajatuksesta ettei ihminen oikeesti omiat yhtää mittää, vaikka on maksanu "maltaita " omistusasunnostaan, vaan on vastuussa asunnon kunnossapidosta sun muusta taloyhtiölle,
        ihminen on yhteiskunnan orja ,


    • omistamaton onnellin

      Omistaminen on harhaa.
      Ei kukaan ihminen oikeasti mitään omista, annetaa vain sellainen kuvitelma.
      Ja jos "omistat" asunnon niin ei sen sen halvemmaksi tule kuin vuokrallakaan. Silloinhan maksat kaikki remontit ja muut kulut sen yhtiövastikkeen lisäksi.
      Hauskaa kuinka ihmisiä huijataan kuvittelemaan kaikkea ja kaiken lisäksi monet ihmiset kuvittelee olevansa jotenkin parempaa porukkaa omistaessaan jotakin.

      • jakolasku

        Jokseenkin samaa mieltä, ei kiinnosta omistaminen. En voisi häipyä tieheni helposti jos omistaisin asuntoni.

        Varma tae että kalliiksi tulee ostaa asunto, ensin asuntovelka, yhtiövastike joka sekin uusissa asunnoissa on korkea ja sitten vanhoissa jatkuvia vuosikorjauksia. Ei vois enempää kiinnostaa.


      • jakolasku kirjoitti:

        Jokseenkin samaa mieltä, ei kiinnosta omistaminen. En voisi häipyä tieheni helposti jos omistaisin asuntoni.

        Varma tae että kalliiksi tulee ostaa asunto, ensin asuntovelka, yhtiövastike joka sekin uusissa asunnoissa on korkea ja sitten vanhoissa jatkuvia vuosikorjauksia. Ei vois enempää kiinnostaa.

        "jakolasku"

        Aikasti helposti voisi kuvitella aloituksen olevan hätä-huuto maa-seudulta.
        Auttakaa minua valtio!
        Olen tehny virhe-arvion!
        Tai että, auta valtio!
        Vanhempani ovat tehneet virhe-arvion!

        Valtio auta!
        Minä haluan saada oman, velattoman kämpän Stadista!

        H.


      • jakolasku
        hunksz kirjoitti:

        "jakolasku"

        Aikasti helposti voisi kuvitella aloituksen olevan hätä-huuto maa-seudulta.
        Auttakaa minua valtio!
        Olen tehny virhe-arvion!
        Tai että, auta valtio!
        Vanhempani ovat tehneet virhe-arvion!

        Valtio auta!
        Minä haluan saada oman, velattoman kämpän Stadista!

        H.

        Toki näinkin voi olla kun sinä ajattelit. Maaseutu on kohta yhtä autio kun lakeudella pellot. Vanhat talot ei kelpaa, uutta ja kallista pitää olla.


      • Jatkuva velka
        hunksz kirjoitti:

        "jakolasku"

        Aikasti helposti voisi kuvitella aloituksen olevan hätä-huuto maa-seudulta.
        Auttakaa minua valtio!
        Olen tehny virhe-arvion!
        Tai että, auta valtio!
        Vanhempani ovat tehneet virhe-arvion!

        Valtio auta!
        Minä haluan saada oman, velattoman kämpän Stadista!

        H.

        @ hunksz

        Vikaan meni!

        Perin vanhempieni kuoltua sen verran rahaa että sain hankittua oman asunnon. Toki on remontteja ollut taloyhtiön puolesta joten omaa asuntoa en ole pystynyt remppaamaan. Mm. putkiremontti, hissiremontti ja julkisivuremontti tulossa muutaman vuoden sisällä. Mutta Maksoin kaksiostani 59 000e putkiremontti jonka hintaa en enää muista. Vastiketta maksan tällä hetkellä 250e/kk, ei siis mikään kohtuuton hinta kun ajatteleee että vuokra kotikaupungissani olisi vastaavan kokoisesta ainakin 700e/kk ellei enemmä.

        Laitoinhan linkin josta näkee kuinka vuokraamalla rahat menevät vuokranantajalle eikä jää mitään, kun taas oman asunnon arvo kasvaa jatkuvasti.

        Tässä esimerkki uudesta talosta olevasta vuokra-asunnosta kotikaupunkini keskustasta!! Sekö muka parempi kuin oma?

        http://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/tampere/kerrostalo/132230


      • Pirre*
        Jatkuva velka kirjoitti:

        @ hunksz

        Vikaan meni!

        Perin vanhempieni kuoltua sen verran rahaa että sain hankittua oman asunnon. Toki on remontteja ollut taloyhtiön puolesta joten omaa asuntoa en ole pystynyt remppaamaan. Mm. putkiremontti, hissiremontti ja julkisivuremontti tulossa muutaman vuoden sisällä. Mutta Maksoin kaksiostani 59 000e putkiremontti jonka hintaa en enää muista. Vastiketta maksan tällä hetkellä 250e/kk, ei siis mikään kohtuuton hinta kun ajatteleee että vuokra kotikaupungissani olisi vastaavan kokoisesta ainakin 700e/kk ellei enemmä.

        Laitoinhan linkin josta näkee kuinka vuokraamalla rahat menevät vuokranantajalle eikä jää mitään, kun taas oman asunnon arvo kasvaa jatkuvasti.

        Tässä esimerkki uudesta talosta olevasta vuokra-asunnosta kotikaupunkini keskustasta!! Sekö muka parempi kuin oma?

        http://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/tampere/kerrostalo/132230

        Aika pieni asunto ja tuommoinen vuokra!


      • eri asia
        Jatkuva velka kirjoitti:

        @ hunksz

        Vikaan meni!

        Perin vanhempieni kuoltua sen verran rahaa että sain hankittua oman asunnon. Toki on remontteja ollut taloyhtiön puolesta joten omaa asuntoa en ole pystynyt remppaamaan. Mm. putkiremontti, hissiremontti ja julkisivuremontti tulossa muutaman vuoden sisällä. Mutta Maksoin kaksiostani 59 000e putkiremontti jonka hintaa en enää muista. Vastiketta maksan tällä hetkellä 250e/kk, ei siis mikään kohtuuton hinta kun ajatteleee että vuokra kotikaupungissani olisi vastaavan kokoisesta ainakin 700e/kk ellei enemmä.

        Laitoinhan linkin josta näkee kuinka vuokraamalla rahat menevät vuokranantajalle eikä jää mitään, kun taas oman asunnon arvo kasvaa jatkuvasti.

        Tässä esimerkki uudesta talosta olevasta vuokra-asunnosta kotikaupunkini keskustasta!! Sekö muka parempi kuin oma?

        http://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/tampere/kerrostalo/132230

        Tuo linkissä oleva asuntohan on ns. hotellimajoitusta, eikä normaali vuokra-asunto.


      • omistamaton onnellin
        Jatkuva velka kirjoitti:

        @ hunksz

        Vikaan meni!

        Perin vanhempieni kuoltua sen verran rahaa että sain hankittua oman asunnon. Toki on remontteja ollut taloyhtiön puolesta joten omaa asuntoa en ole pystynyt remppaamaan. Mm. putkiremontti, hissiremontti ja julkisivuremontti tulossa muutaman vuoden sisällä. Mutta Maksoin kaksiostani 59 000e putkiremontti jonka hintaa en enää muista. Vastiketta maksan tällä hetkellä 250e/kk, ei siis mikään kohtuuton hinta kun ajatteleee että vuokra kotikaupungissani olisi vastaavan kokoisesta ainakin 700e/kk ellei enemmä.

        Laitoinhan linkin josta näkee kuinka vuokraamalla rahat menevät vuokranantajalle eikä jää mitään, kun taas oman asunnon arvo kasvaa jatkuvasti.

        Tässä esimerkki uudesta talosta olevasta vuokra-asunnosta kotikaupunkini keskustasta!! Sekö muka parempi kuin oma?

        http://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/tampere/kerrostalo/132230

        Olen samaa mieltä kun jakolasku. Koska olen paljon muuttava ihminen.
        Kerran olin oman asunnon loukossa, enkä siihen enää halua.
        Rahat mitä maksan vuokranantajalle menee kyllä ihan tämän asunnon remonttiin. Kohta on edessä yksi, pieni sellainen mutta kuitenkin.
        Vuokra tässä ei ole tuollainen kun laitoit tuon linkin. Tämä on tavallinen vuokra-asunto ei mikään viikoksi tai kuukaudeksi otettava valmiiksi kalustettu.
        Tässä on pihaa jota saan tehdä muiden mukana se kuitenkaan ei ole mikään pakkosellainen.
        Lumitöitäkin saa talvella tehdä jos on intoa ja halua.
        Minulla on ollut onni aina elämässäni siinä että on ollut hyvät välit vuokranantajieni kanssa.
        Mutta jokainen elää tavallaan.


    • Outoa, että ihmiset niin mielellään kailottavat omistuksistaan.
      Varsinkin heille jotka eivät omista.
      Minä omistan kaksi laatu-skanneria.
      Kumpikin n. 500€.
      Joutuisin tietenkin lisää maksamaan, jos ne huoltoa kaipaisivat.
      Onneksi voin katsoa ne kerta-käyttö-esineiksi.
      Ostan sitten uuden.
      Säästän paljon huolto-kuluissa.
      Skanneri on myös täyttä elämää, kunhan sen muistojen negoilla muistaa täyttää.
      Lapsuus- ja muita koteja tulee ja menee.
      Digitaalisuus ei katoa koskaan.
      Skannerin voi kivasti ajatella vuokra-kämpäksikin.
      Muuten, olen elämäni aikana omistanut kaikkiaan neljä Skanneria.

      H.

    • Pirre*

      Sehän on asiakkaan ja pankin välinen sopimus asia, miten maksaa esim. asuntolainaansa, mutta eipä tuollaisessa lainassa taida olla mitään järkeä, ainakaan kun asuntojen hinnat ei nousussa.

      Onneksi on ikioma osake, siis asuntoosake, ilman yhtiölainaa, mutta seiniä ei saa kukaan matkaasa, mutta osakekirjat saa myytyä jos niin haluaa ja on tarvis tai laittaa vuokralle.

      • "Pirre*"

        Noh?
        Asuntoosake, asun-toosake, asuntoo-sake, asunto-osake...

        Miten ajattelet aloituksen?
        MUSTA se tuntuu ihmis-suhteilta.
        Joskus perhe-riidalta.
        Joskus taas suku-vitsaukselta.
        Aika usein myös oma-kehulta.

        Vaikka ratkaisu on ihan helppo, kuten kuvasit.
        Kysypä pankilta.

        H.


      • Pirre*
        hunksz kirjoitti:

        "Pirre*"

        Noh?
        Asuntoosake, asun-toosake, asuntoo-sake, asunto-osake...

        Miten ajattelet aloituksen?
        MUSTA se tuntuu ihmis-suhteilta.
        Joskus perhe-riidalta.
        Joskus taas suku-vitsaukselta.
        Aika usein myös oma-kehulta.

        Vaikka ratkaisu on ihan helppo, kuten kuvasit.
        Kysypä pankilta.

        H.

        Asunto osake, siis näin..


      • tämä on oikein
        Pirre* kirjoitti:

        Asunto osake, siis näin..

        Ei noin vaan näin: Asunto-osake.


      • Vai niin J.K.
        hunksz kirjoitti:

        "Pirre*"

        Noh?
        Asuntoosake, asun-toosake, asuntoo-sake, asunto-osake...

        Miten ajattelet aloituksen?
        MUSTA se tuntuu ihmis-suhteilta.
        Joskus perhe-riidalta.
        Joskus taas suku-vitsaukselta.
        Aika usein myös oma-kehulta.

        Vaikka ratkaisu on ihan helppo, kuten kuvasit.
        Kysypä pankilta.

        H.

        Kuu-ska-jas-kari
        Kuuska-jaskari
        KUUS KAJAS KARI
        Kuuska Jaskari
        Kuuskajas Kari


      • Pirre*
        tämä on oikein kirjoitti:

        Ei noin vaan näin: Asunto-osake.


    • Korppis*

      Ihminen ei omista mitään kun lähtö tulee käärinliinoissa ei ole taksuja ; (

      • ,,,,,

        Mutta lapsilla ja lastenlapsilla on monta taskua.


      • Pirre*
        ,,,,, kirjoitti:

        Mutta lapsilla ja lastenlapsilla on monta taskua.

        Niin ja eivät tarvihe ihan niin pa:na aloittaa kuin meikäläiset.


      • ,,,,,
        Pirre* kirjoitti:

        Niin ja eivät tarvihe ihan niin pa:na aloittaa kuin meikäläiset.

        Miksipä panna vahinkoa kiertämään.


    • Niissä lastenne taskuissa taitaa olla isoja reikiä

      • normi.

        Yleensä vanhemmat toivovat lapsilleen helpompaa alkua, kuin oli heillä aikoinaan.


      • normi. kirjoitti:

        Yleensä vanhemmat toivovat lapsilleen helpompaa alkua, kuin oli heillä aikoinaan.

        Yleensä jokaisella meistä on ollut erilainen alku.

        Jos on ollut materiaalista puutetta lapsuudessa se ylikorostuu. Jos on ollut rakkaudettomuutta lapsuudess se ylikorostuu. Jos on ollut alkoholismia lasuudessa se ylikorostuu jne.

        Jos rakstaa ja luottaa lapsiinsa ei ole helppoa perintöä.

        Lapsen on luotava tulevaisuus ihan itse.

        Ainoa tie antaa lapsille uskoa itseensä on että mää selviän äiti kiitti.


      • normi.
        korpikirjailija kirjoitti:

        Yleensä jokaisella meistä on ollut erilainen alku.

        Jos on ollut materiaalista puutetta lapsuudessa se ylikorostuu. Jos on ollut rakkaudettomuutta lapsuudess se ylikorostuu. Jos on ollut alkoholismia lasuudessa se ylikorostuu jne.

        Jos rakstaa ja luottaa lapsiinsa ei ole helppoa perintöä.

        Lapsen on luotava tulevaisuus ihan itse.

        Ainoa tie antaa lapsille uskoa itseensä on että mää selviän äiti kiitti.

        Rakstaa ja rakstaa lasuudessa, eipä ole kauan, kun minun kirjoitusvirhettäni pilkkasit.
        Eikä ensi kertaa.

        Mutta mitäpä siitä. Toivon sydämestäni, että annat muille saman oikeuden kirjoitusvirheisiin, jota itsellesi vaadit.


      • Rumasti tehty
        normi. kirjoitti:

        Rakstaa ja rakstaa lasuudessa, eipä ole kauan, kun minun kirjoitusvirhettäni pilkkasit.
        Eikä ensi kertaa.

        Mutta mitäpä siitä. Toivon sydämestäni, että annat muille saman oikeuden kirjoitusvirheisiin, jota itsellesi vaadit.

        Uskomatonta, tuohan on todella rumaa,pilkata jos tulee lyöntivirhe. Jokainen tekee niin kirjoitus kuin muitakin virheitä, ja paljon suurempia virheellisiä tekoja. Rumaa käytöstä, joo ei yllättänyt taaskaan.


      • velkaneuvoja
        Rumasti tehty kirjoitti:

        Uskomatonta, tuohan on todella rumaa,pilkata jos tulee lyöntivirhe. Jokainen tekee niin kirjoitus kuin muitakin virheitä, ja paljon suurempia virheellisiä tekoja. Rumaa käytöstä, joo ei yllättänyt taaskaan.

        Pysykää aiheessa!


      • velkaneuvoja kirjoitti:

        Pysykää aiheessa!

        "velkaneuvoja"

        Kirjoitus-palsta.
        Kai kirjoittaminen on se pää-aihe?
        Kaikki muu on sitten sivu-lauseita.
        Kun seuraa, mihin kielen-käyttö nuorison mukana nykyään menee, pitää olla oikeus
        vaatia että edes vanhat hallitsevat asiansa.

        H.


    • ? ? ?

      Miten ihmeessä ihminen omistaisi asuntonsa, jos se on pankkilainalla maksettu?

      • Pirre*

        :)) no jos se pankkilaina on maksettu, niin silleen :)


      • ? ? ?
        Pirre* kirjoitti:

        :)) no jos se pankkilaina on maksettu, niin silleen :)

        Män vähän harmaat aivosolut rumballe. :))


    • että näin soooooon

      vaikka ei ole yhtään velkaa, ei ihminen omista kokonaan asunto-osaketta koskaan, vaan hän on velvoitettu holehtimaan asunnon kunnosta niin kauan kuin asunto on hänen nimissään, ihminen saa vain vakituisen asunnon nimiinsä asumisoikeuden asutoon,
      HÄIRIKKÖ tapauksissa, omistus asuntoki voidaan ottaa asunoyhtiön omistukseen ja häätää asukas pois omasta asunnostaan,
      ei himiset omista lopulta mitään, kaikki on vain jonkilaista lainaa elämän mittaiseksi ajaksi, tietenki kuoleman sattuessa perirriset saa jonkiverran rahaa asunosta jos he myyvät perintönsä,
      kun kuolemme tänne maanpäälle jää kaikki maat ja mannut sekä asunot ja asunto-osakkeet,

      • a.p.

        Mutta onhan se kuitenkin kiva ettei tarvitse joka yöksi etsiä talvellakin jotain koloa jossa ei paleltuisi kuoliaaksi. Asunnottoman osa se vasta kamala olisi.
        Jotkut ryhtyvät siihen vapaaehtoisesti. Vieläköhän se Laukku-Leena kiertelee kasseineen vai jokohan on asettunut aloilleen? Ikääkin alkaa tulla joten taivasalla nukkuminen voi käydä terveyden päälle.

        https://www.google.fi/search?q=laukku-leena&biw=1280&bih=864&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=hQAeVKKhJIXmywOo9ICgBA&sqi=2&ved=0CB0QsAQ


      • a.p.
        a.p. kirjoitti:

        Mutta onhan se kuitenkin kiva ettei tarvitse joka yöksi etsiä talvellakin jotain koloa jossa ei paleltuisi kuoliaaksi. Asunnottoman osa se vasta kamala olisi.
        Jotkut ryhtyvät siihen vapaaehtoisesti. Vieläköhän se Laukku-Leena kiertelee kasseineen vai jokohan on asettunut aloilleen? Ikääkin alkaa tulla joten taivasalla nukkuminen voi käydä terveyden päälle.

        https://www.google.fi/search?q=laukku-leena&biw=1280&bih=864&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=hQAeVKKhJIXmywOo9ICgBA&sqi=2&ved=0CB0QsAQ

        P.S.

        http://www.youtube.com/watch?v=s6zKCpX8jn0


    • ...

      Aika harva omistanut asuntoa ikinä.

      Jos asuu asunto-osakeyhtiössä omistaa osakekirjan, mikä oikeuttaa hallitsemaan tiyttyjä määriö osakkeita, esim. jonkin huoneiston halliinnan. Seinät jne omistaa sitten asunto-osakeyhtiö. Eli omistat paperin, jonka ruevin voit hallita tietyin ehdoin jotain tilaa. Näitä tyypillisimmillään kerrostalot, rivitalot, luhtitalot. Kaupungeissa.


      Jos omistat ok-talon, voit oikeasti omistaakkin sen. Taikka kesämökin. Siis kyse kiinteistöstä, ei osakkeesta. JA vuokralainenhan ei omista kerrassaan mitään. Että hunkin vois olla syytä olla aivan hiljaa tässä asiassa kaupungin luukussa asuvana loispummina.

      Ja kiinteistöjenkin omistamisessa rajoituksensa. Olemassa esim.suojelukohteita. Taloja, joitten asioista omistaja ei oikein voi päättää mitääm, misepvirasto päättää kaiken puolestasi. Rai sitten niin kehnoja kiinteistöjä, että joku viranomainen voi päättää purattaa ne laskuusi jostain syystä.

      Lisäksi nykyisin suotitut käänteiset asuntolainat. Pankki lainaa rahaa asunto-omaisuutta vastaan, kun kuolet, asunto myyntiin ja perikunnalle jää, mitä jää, jos omistamasi asunnon arvo on suurempi, kuin velkasi pankille.

      Että aika harva omistaa yhtään mitään.

      Monet, etenkin kaupunkilaiset menee harhaan, että muka omistaisivarkin jotain. Ei se osakepaperi pankissa paljoa mieltä lämmitä, kun tulee pakollisia kiinteistön kunnossapitämiseen, remontointiin jne kuuluvia menoja. Putkiremontti kai kaikille tuttu sanana? OK-talossa pöndellä voi onnistua asumaan elinikänsä, ilman rakennukseen koituvia kuluja. Just eilen jävin muuten kattomassa yhtä pytinkiä. Vanha isäntä melkein sata vuotias ja loispummina vanhustentalolla. Talon uus isämtä noitui vanhan talorahjän purkukuluja, Ihan siisti talo oli aikanaan, viiskyt vyotta sitten, nyt kurkihirsi vasten alakerran lattiaa.

      Mua niin "huvitti" aikanaan tsadissa. Rivari rakennettu -78 ja kaikki huolenpito jätetty väliin. Oli juu kämppä halpa ostaa, tiedettiin, että remontteje tulossa rutkasti. Vaa, aikanaan uutena kämpän ostaneet suurten loispummi-ikäluokkien edustaja ei tajunneet sitä. Ne oli vakaasti mieltä, että kerran ostettu ja maksettu kämppä on ikuinen. Lun alkoi kattojen laittaminen, julkisivujen uusiminen jne, alkoikin asuntokauppa käymään vilkkaasti. Pummeilla ei ollut varaa remontteihib, muuttivat jonnekin muualle. Meitsi nyt maksoi osuutensa remonteista, oletus on, rakennukset kestää mun eliniän loppuun, se ja sama, sen jälkeiselle ajalle.

      Vähän sama kesämökissäkin. Kun otin tämän itselleni, tein kalliita remontteja. Oletus tässäkin, kestää mun eliniän loppuun.

      Mutta kummassakin sama, kuka helevatan kaheli näitä kämppiä suostuu riesoiksensa ottamaan, kun meitsi kalanruokana?

      Aika varma investointi asunnoista puhuen olisi kai jokin kiveenhakattu luola jossain. Se nyt on sellainen kun on. Vaan saa siitäkin hankalan, kukapa tietää, jos joku aikookin rakentaa mooottoritien sen päälle? Yhdelle sukulaiselle kävi vähän niin. Ihan hyvä pikkutalo, ikävästi uuden moottoritien paikalla.

      Suomessa puhkeamassa valtava asuntokupla. Ja asuntojen rankkaa uudelleen jakaminen. Jossain tsadissa saattaa joku luukku pitääkkin arvonsa ja asukkaita löytyä- Kemijärvellä ei oikein vanhat kerrostaloasunnot mene kaupaksi. Jos en nyt ihan väärin muista, just kemijärvellä oli mätä kerrostalo myynnissä eurolla. Sen purkaminen niin kallista, että kukaan halua tikullakaan koskea siihen.

      Aikanaan, kun asunnot jaettu ja siis hinnoiteltu uusiksi, älyttömän suuri määrä ihmisiä ihmettelee just sitä, mitä hittoa ne tekee korvessa olevalla mädällä ladolla. Suurin osa ei tee mitään Mutta eipä tee pankkikaan, ei kukaan muukaan, sinne ne mätänee. Vastaava ilmiö oli -60 luvulla, kun ihmiset muutti maalta vaikkapa ruotsiin tehdastyöläisiksi. Sinne ne talot ja tilat jäi, ties kenen riesoiksi. niitä muuten saa sopuhintaan edelleen, purettavaiksi.

      Tämä suomen omistusasuminen, tämä on tavallaan suurin petos, minkä kohteeksi kansa on joutunut. Suuri osa työstä tehty mätänevien seinien maksamiseksi. Miksi näin, sitä voi kysyä suurilta loispummi-ikäluokilta, joille niitä arava-asuntoja piti aikanaan niin valtavasti rakentaa. Mitä kummallisimpiin paikkoihin.

      =DW=

      • "..."

        Kuulehan tavaritsi.
        Minä jo ylempänä kerroin oman suhteeni omistamiseen.
        Varmaan luitkin hauskan ja opettavaisen pikku tarinani.
        Huomasit varmaan senkin, että ei omistamisesta pitkää tarinaa synny, jos siitä
        poimii vain asian ytimen.
        Ei keräile ytimen ympärille turhia tarinoita kymmenien eri ihmisten kohtaloista.

        H.


      • Pirre*

        70-80 luvuklla oli pakko saada äkkiä edullisia asuntoja suurten ikäluokkien siirtyessä leivän perässä maalikyliin, ei siinä sen kummempaa kusutusta ollut.


      • Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

        70-80 luvuklla oli pakko saada äkkiä edullisia asuntoja suurten ikäluokkien siirtyessä leivän perässä maalikyliin, ei siinä sen kummempaa kusutusta ollut.

        Oli siis kohdennettu DWlle.


      • ...
        Pirre* kirjoitti:

        70-80 luvuklla oli pakko saada äkkiä edullisia asuntoja suurten ikäluokkien siirtyessä leivän perässä maalikyliin, ei siinä sen kummempaa kusutusta ollut.

        Mieti.


        Kansalaisten työ muutettiin kehnoiksi kertakäyttöasunnoiksi. Tekijänä demarit ja etenkin slp. Jonnekin hiton kuuseen nekin työtunnit hävisi, kun suomalaisesta duunarist tehtiin herraskansaa. Ihan sama, kuin kansaneläkkeissä, lapsilisissä, ihan kaikessa. Jotkut vaan kähmi kaiken omiin taskuihinsa ja omaan hyvinvointiinsa.

        Suuret loispummi-ikäluokat luottaa siihen, että yhteiskunta hoitelee net hautaan asti. Itellä kiikunkaakun. Nuoremmat polvet yli hilseen kucessa muitten laskujen maksamisessa.

        Suomessa muuten puretaan lähiöitä, joita pummeille rakennettiin. Ja maassa valtava ongelma liiasta ok-talojen määrästä. Vaikka ois millanen talo takakaustisella, eikä kukaan halua ostaa, arvoton talo.

        Nyt kun itänaapuriin epämääräiset suhteet vaihteeksi. Kandeis ehkä miettä, millä hitolla tämäkin suomen asunto-omaisuuden lämmittäminen ensi talvena toteutetaan :D

        Kandeis oikeesti miettiä jotain, eikä laukoa vaan pelkkiä mutumielipiteitä.

        Ja hunkin kannatais ehkä joskus säästää rahaa ja vuokrata halpaa naisseuraa jostain.

        =DW=


      • ...
        ... kirjoitti:

        Mieti.


        Kansalaisten työ muutettiin kehnoiksi kertakäyttöasunnoiksi. Tekijänä demarit ja etenkin slp. Jonnekin hiton kuuseen nekin työtunnit hävisi, kun suomalaisesta duunarist tehtiin herraskansaa. Ihan sama, kuin kansaneläkkeissä, lapsilisissä, ihan kaikessa. Jotkut vaan kähmi kaiken omiin taskuihinsa ja omaan hyvinvointiinsa.

        Suuret loispummi-ikäluokat luottaa siihen, että yhteiskunta hoitelee net hautaan asti. Itellä kiikunkaakun. Nuoremmat polvet yli hilseen kucessa muitten laskujen maksamisessa.

        Suomessa muuten puretaan lähiöitä, joita pummeille rakennettiin. Ja maassa valtava ongelma liiasta ok-talojen määrästä. Vaikka ois millanen talo takakaustisella, eikä kukaan halua ostaa, arvoton talo.

        Nyt kun itänaapuriin epämääräiset suhteet vaihteeksi. Kandeis ehkä miettä, millä hitolla tämäkin suomen asunto-omaisuuden lämmittäminen ensi talvena toteutetaan :D

        Kandeis oikeesti miettiä jotain, eikä laukoa vaan pelkkiä mutumielipiteitä.

        Ja hunkin kannatais ehkä joskus säästää rahaa ja vuokrata halpaa naisseuraa jostain.

        =DW=

        Ai niin.

        Tämä oli kirjoitettu yleiselle netin keskustelupalstalle, ei kenellekään yksityisesti :D

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Mieti.


        Kansalaisten työ muutettiin kehnoiksi kertakäyttöasunnoiksi. Tekijänä demarit ja etenkin slp. Jonnekin hiton kuuseen nekin työtunnit hävisi, kun suomalaisesta duunarist tehtiin herraskansaa. Ihan sama, kuin kansaneläkkeissä, lapsilisissä, ihan kaikessa. Jotkut vaan kähmi kaiken omiin taskuihinsa ja omaan hyvinvointiinsa.

        Suuret loispummi-ikäluokat luottaa siihen, että yhteiskunta hoitelee net hautaan asti. Itellä kiikunkaakun. Nuoremmat polvet yli hilseen kucessa muitten laskujen maksamisessa.

        Suomessa muuten puretaan lähiöitä, joita pummeille rakennettiin. Ja maassa valtava ongelma liiasta ok-talojen määrästä. Vaikka ois millanen talo takakaustisella, eikä kukaan halua ostaa, arvoton talo.

        Nyt kun itänaapuriin epämääräiset suhteet vaihteeksi. Kandeis ehkä miettä, millä hitolla tämäkin suomen asunto-omaisuuden lämmittäminen ensi talvena toteutetaan :D

        Kandeis oikeesti miettiä jotain, eikä laukoa vaan pelkkiä mutumielipiteitä.

        Ja hunkin kannatais ehkä joskus säästää rahaa ja vuokrata halpaa naisseuraa jostain.

        =DW=

        "..."

        Kirjoituksesi on asiaa.
        Paljon muutakin me unohdimme aikamme ahneuksissamme.
        Olisi ehkä ollut parempi olla muuttamatta halko-kauko-lämpöä öljylle.
        Olen ollut tätini mukana heittelemässä halkoja hemmetin isoon uuniin.
        3 taloa, kolmella kerroksella.
        En kuitenkaan laske viaksemme sitä, että jälkeläisemme alkoivat myydä kaiken
        ulko-maille, saadakseen kunnollisen eläkkeen jo ennen-aikojaan.
        Mitä tulee naisiin, niin viimeiseen asti, siis Thai-tyttö-tuki-asuntoon.
        Siellä sitä tuskin Hometta esiintyy.
        Yritän päästä naisiin ilmaiseksi.
        Onneksi tuo lahjakkuus ei katoa minnekään.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "..."

        Kirjoituksesi on asiaa.
        Paljon muutakin me unohdimme aikamme ahneuksissamme.
        Olisi ehkä ollut parempi olla muuttamatta halko-kauko-lämpöä öljylle.
        Olen ollut tätini mukana heittelemässä halkoja hemmetin isoon uuniin.
        3 taloa, kolmella kerroksella.
        En kuitenkaan laske viaksemme sitä, että jälkeläisemme alkoivat myydä kaiken
        ulko-maille, saadakseen kunnollisen eläkkeen jo ennen-aikojaan.
        Mitä tulee naisiin, niin viimeiseen asti, siis Thai-tyttö-tuki-asuntoon.
        Siellä sitä tuskin Hometta esiintyy.
        Yritän päästä naisiin ilmaiseksi.
        Onneksi tuo lahjakkuus ei katoa minnekään.

        H.

        Ai niin.
        Tämä oli kohdistettu enimmäkseen teeveelle.
        Sallittu myös yleiseen käyttöön.

        H.


      • Pirre*
        ... kirjoitti:

        Mieti.


        Kansalaisten työ muutettiin kehnoiksi kertakäyttöasunnoiksi. Tekijänä demarit ja etenkin slp. Jonnekin hiton kuuseen nekin työtunnit hävisi, kun suomalaisesta duunarist tehtiin herraskansaa. Ihan sama, kuin kansaneläkkeissä, lapsilisissä, ihan kaikessa. Jotkut vaan kähmi kaiken omiin taskuihinsa ja omaan hyvinvointiinsa.

        Suuret loispummi-ikäluokat luottaa siihen, että yhteiskunta hoitelee net hautaan asti. Itellä kiikunkaakun. Nuoremmat polvet yli hilseen kucessa muitten laskujen maksamisessa.

        Suomessa muuten puretaan lähiöitä, joita pummeille rakennettiin. Ja maassa valtava ongelma liiasta ok-talojen määrästä. Vaikka ois millanen talo takakaustisella, eikä kukaan halua ostaa, arvoton talo.

        Nyt kun itänaapuriin epämääräiset suhteet vaihteeksi. Kandeis ehkä miettä, millä hitolla tämäkin suomen asunto-omaisuuden lämmittäminen ensi talvena toteutetaan :D

        Kandeis oikeesti miettiä jotain, eikä laukoa vaan pelkkiä mutumielipiteitä.

        Ja hunkin kannatais ehkä joskus säästää rahaa ja vuokrata halpaa naisseuraa jostain.

        =DW=

        Niin näköjään kandeis, nimittäin ajatella ilman loispummi asennetta DW. Toisetkin ehkä gietää jotain, ainakin ymmärtää asiayhteydet, se on sitä naisen logiikkaa(ainakin) ja ihan vaan maalaisjärkeä.

        Tietysti voihan sitä weetuilla ja ainanin halkoa hiuksia..näin viikonlopun lopussa, ainakin.


      • Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

        Niin näköjään kandeis, nimittäin ajatella ilman loispummi asennetta DW. Toisetkin ehkä gietää jotain, ainakin ymmärtää asiayhteydet, se on sitä naisen logiikkaa(ainakin) ja ihan vaan maalaisjärkeä.

        Tietysti voihan sitä weetuilla ja ainanin halkoa hiuksia..näin viikonlopun lopussa, ainakin.

        ..sori kirjoitusvirheet, niitä tulee näillä pieni näppäimisillä koneilla.


      • Pirre* kirjoitti:

        ..sori kirjoitusvirheet, niitä tulee näillä pieni näppäimisillä koneilla.

        "Pirre*"

        Etkä saa anteeksi.
        Ryhdistäydy hyvä ihminen.
        Selkä suoraksi ja osta parempi tuoli.
        Ei tämä mikään laiskan-linna-palsta ole. :)

        Eikä teevee svidduillut eikä halkonut mitään.
        Hän kirjoitti puhtaaksi ja laveaksi sinun piilottelevan kommenttisi.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Pirre*"

        Etkä saa anteeksi.
        Ryhdistäydy hyvä ihminen.
        Selkä suoraksi ja osta parempi tuoli.
        Ei tämä mikään laiskan-linna-palsta ole. :)

        Eikä teevee svidduillut eikä halkonut mitään.
        Hän kirjoitti puhtaaksi ja laveaksi sinun piilottelevan kommenttisi.

        H.

        Asiasta kolmanteen.

        Olen valittanut selkääni koska olen laittanut kesämökkiä talviteloille. Mutta nyt selvisi todellinen syy selän kiukutteluun.

        Toin mökin ylisiltä paksun petauspatjan, jonka laitoin kaupunki asuntoni petauspatjan päälle. Näin sain muhkean jenkkisängyn. Eilen vihoitellut selkäni oli tänä aamuna oireeton. Venyttelin tovin kuin kissa enkä olisi halunnut nousta sängystäni.

        Tämä näpyttelytuoli on myös oikeaoppinen selkää säästävä.

        Omistatko oikeaoppisen sängyn ja tietokonepöydän tuolin, vai ovatko osamaksulla hankittuja siis velkaisia?


      • korppis kirjoitti:

        Asiasta kolmanteen.

        Olen valittanut selkääni koska olen laittanut kesämökkiä talviteloille. Mutta nyt selvisi todellinen syy selän kiukutteluun.

        Toin mökin ylisiltä paksun petauspatjan, jonka laitoin kaupunki asuntoni petauspatjan päälle. Näin sain muhkean jenkkisängyn. Eilen vihoitellut selkäni oli tänä aamuna oireeton. Venyttelin tovin kuin kissa enkä olisi halunnut nousta sängystäni.

        Tämä näpyttelytuoli on myös oikeaoppinen selkää säästävä.

        Omistatko oikeaoppisen sängyn ja tietokonepöydän tuolin, vai ovatko osamaksulla hankittuja siis velkaisia?

        "korppis"

        Etkä saa anteeksi! :)
        Sänkyni sallii helposti X-asennon.
        Tieto-kone-pöytäni on laaja ja tehtäväänsä tarkoitettu.
        Samoin on tuolini.
        Tuolikin on ammattilainen, vaan ei ole laaja.

        H.


    • velaton talous

      Asiasta kolmanteen.

      Menköön nyt kehumiseksi, sillä minullakin on levä sänky, oikea tietokone pöytä, jossa säädettävät tasot, hyvä tuoli, omakotitalo ja vuokra asunto satunnaista kyläilyä varten toisen (kuopus) lapseni luona. Niin ja kesämökki, joka on oikeastaan vanha maalaistalo, siis kaksikerroksinen, joka on (esikoisen) lapseni omistuksessa, mutta hän asuu ulkomailla, eikä käy siellä koskaan.

      Vaikka usein vierailen lapseni luona ulkomailla, niin toiseksi kotimaakseni en ole sitä älynnyt nimittää, sillä minulla on vain yksi kotimaa ja yksi äidinkieli, sillä en ole syntynyt "rantaruotsalaisten" lapseksi.

      Ainoa velkamme 30.000,-mk oli 1974, kun rakennustarvikkeet piti maksaa heti. Sen jälkeen ei velkaa ole ollut edes luotollisen Visan muodossa.

      • Kehutaan lisää

        Kehutaan lisää, velaton rivitaloasunto, kakkosasunto maalla, kannettava velaton, hyvä tietokonepöytä ja työtuoli. Kaksi autoa pihassa, maksettuja. Unohtuikohan jotain; metsätilalla myymättä metsää. Pärjäämme hyvin, kaksi eläkkeensaajaa.


      • vähän vielä
        Kehutaan lisää kirjoitti:

        Kehutaan lisää, velaton rivitaloasunto, kakkosasunto maalla, kannettava velaton, hyvä tietokonepöytä ja työtuoli. Kaksi autoa pihassa, maksettuja. Unohtuikohan jotain; metsätilalla myymättä metsää. Pärjäämme hyvin, kaksi eläkkeensaajaa.

        Kaikki tuo, mutta 3 autoa, yksi niistä asuntoauto, toinen meistä vielä täyttä höyryä työelämässä.


      • velaton talous
        vähän vielä kirjoitti:

        Kaikki tuo, mutta 3 autoa, yksi niistä asuntoauto, toinen meistä vielä täyttä höyryä työelämässä.

        Hitsi kun pistitte paremmaksi, koska unohdin nuo autot! :))) Niin ja perinnötkin, mutta ne on lahjoitettu jo lapsille suoraan, joten hekin ovat velattomia.

        Mitäs seuraavaksi kehuttaisiin, vai muutetaanko taas surkeudeksi, kun Kekkonen kuoli ja yhteiskunta ei auta? Hallituskin "näkee nälkää", mutta silti joku valituksen aihe sieltä aina löytyy, kun eivät osaa mitään, sillä täällä tiedetään kaikki paremmin.

        Itselläkin nälkäkin kurnii. Leipäjono on liian kaukana, joten taidan kurkistaa, josko tuolla jääkaapissa olisi jotain?


      • vähän vielä
        velaton talous kirjoitti:

        Hitsi kun pistitte paremmaksi, koska unohdin nuo autot! :))) Niin ja perinnötkin, mutta ne on lahjoitettu jo lapsille suoraan, joten hekin ovat velattomia.

        Mitäs seuraavaksi kehuttaisiin, vai muutetaanko taas surkeudeksi, kun Kekkonen kuoli ja yhteiskunta ei auta? Hallituskin "näkee nälkää", mutta silti joku valituksen aihe sieltä aina löytyy, kun eivät osaa mitään, sillä täällä tiedetään kaikki paremmin.

        Itselläkin nälkäkin kurnii. Leipäjono on liian kaukana, joten taidan kurkistaa, josko tuolla jääkaapissa olisi jotain?

        Nälkä kurnii, mutta jääkaappi on täynnä muonaa, liikaakin.
        Kilpaillaan siipan kanssa, kummalla kurnii isommin ja pitempään.
        Ei ole minulla Kekkos-ikävää, nyt on tämän päivän pressa ja se minulle passaa.
        Perinnöt saatiin 100 vuotta sitten.
        En ala valittamaan mistään, jos sen alkaa, ei siitä loppua looraa.
        Sen valitan, etten tykkää alativalittajista.

        Täällä on maailman suurimman viisauden sampo.
        Laittaisi hallitus tänne kovimmat pähkinät särjettäväksi, aina löytyy joku hommaan.


      • velaton talous
        vähän vielä kirjoitti:

        Nälkä kurnii, mutta jääkaappi on täynnä muonaa, liikaakin.
        Kilpaillaan siipan kanssa, kummalla kurnii isommin ja pitempään.
        Ei ole minulla Kekkos-ikävää, nyt on tämän päivän pressa ja se minulle passaa.
        Perinnöt saatiin 100 vuotta sitten.
        En ala valittamaan mistään, jos sen alkaa, ei siitä loppua looraa.
        Sen valitan, etten tykkää alativalittajista.

        Täällä on maailman suurimman viisauden sampo.
        Laittaisi hallitus tänne kovimmat pähkinät särjettäväksi, aina löytyy joku hommaan.

        vähän vielä

        Tuosta Kekkosen-ajasta en viitannut sinuun, vaan kirjoittajaan, joka täällä "huutaa" surkeuttaan ja mainitsee aina Kekkosen ajat, että silloin oli kaikki paremmin. Mutta oliko? Koskas´ne muuttivat sinne Ruotsiin töihin?

        Mutta tuo nälkä, joka on minun vitsaus. Mieheni syö vähän ja on solakka, jota minusta ei voi sanoa, mutta en ole suinkaan (mielestäni) yli lihavakaan!

        Seurustelu aikana (1962) tein hullun sopimuksen. Minulla oli hirveä (ei, kun kamala) himo saada yöllä nakkeja, joita lahjoin sulhoni hakemaan, lupauksella, että hänen ei koskaan tarvitse tiskata, eikä siivota! Nakit tuli, mutta, mutta.

        Niin, onhan täällä kehujia ja valittajia, joten ei tätä palstaa voi yhteen muottiin laittaa. Jokaisella omat ilonsa ja surunsa. Ne ovat niin henkilökohtaisia kuitenkin.


      • Leski
        velaton talous kirjoitti:

        vähän vielä

        Tuosta Kekkosen-ajasta en viitannut sinuun, vaan kirjoittajaan, joka täällä "huutaa" surkeuttaan ja mainitsee aina Kekkosen ajat, että silloin oli kaikki paremmin. Mutta oliko? Koskas´ne muuttivat sinne Ruotsiin töihin?

        Mutta tuo nälkä, joka on minun vitsaus. Mieheni syö vähän ja on solakka, jota minusta ei voi sanoa, mutta en ole suinkaan (mielestäni) yli lihavakaan!

        Seurustelu aikana (1962) tein hullun sopimuksen. Minulla oli hirveä (ei, kun kamala) himo saada yöllä nakkeja, joita lahjoin sulhoni hakemaan, lupauksella, että hänen ei koskaan tarvitse tiskata, eikä siivota! Nakit tuli, mutta, mutta.

        Niin, onhan täällä kehujia ja valittajia, joten ei tätä palstaa voi yhteen muottiin laittaa. Jokaisella omat ilonsa ja surunsa. Ne ovat niin henkilökohtaisia kuitenkin.

        Minä omistan vapauden.


    • velaton omistaja -

      mutta maksaa kaikesta viimesen päälle itse, kuten sähöt, vesi ,
      vesi on hirmusen kallista suomeksi, koska vettä suomessa on maailman eniten luonnossa,
      ym, taloyhtiössä tehtävät siivoukset korjaukset, siis rahaa menee vaikka kuinka pljon vaikka omistaa velattoman asunnon, sanoma hah,
      mikä asumis muoto tulee suomessa lopulta edullisemmaksi, tietääkö kukaan ?



      siis lopputulokseksi tulee
      asuipa miten tahansa niin h e l k u t i n kalliiksi tulee,
      eikä ihminen loppujen lopuksi omista yhtään mitään,
      --- valtion talous vaan pyörii rahan voimalla, ei kukaan tiedä mihin se raha lopulta katoaa,
      hautaan ei saa mitään mukaan,
      tuhkatki tuuleen heitetään,

      nyt kuuntelin puhe radiota, siellä kauhisteltiin että nyt se vasta kalliiksi tulee asunnon omistajille, kun 60 -80 luvulla rakennuksia tulee purkutuomio,
      ihmiset joutuu taas ostamaan uuden asunnon JOS enää pystyy,

      • Mikä purku?

        Ei kai kenenkään asuntoa pureta ilman että maksetaan kohtuullinen korvaus siitä? Meinaatko että ihmiset vain menettävät asuntonsa kun kerrostalo puretaan ja sanotaan vain että se oli sitten siinä?


      • Korppis*
        Mikä purku? kirjoitti:

        Ei kai kenenkään asuntoa pureta ilman että maksetaan kohtuullinen korvaus siitä? Meinaatko että ihmiset vain menettävät asuntonsa kun kerrostalo puretaan ja sanotaan vain että se oli sitten siinä?

        Velaton omistaja@

        Katoavaista on maallinen roina ; ) Ei ole kuin kiinteetä ja sitä ei noin vain rahaksi muuteta. Joten kituutetaan.

        Kohta lennetään paikkaan, jota ei saa palstalla mainita.


      • ei sinne!
        Korppis* kirjoitti:

        Velaton omistaja@

        Katoavaista on maallinen roina ; ) Ei ole kuin kiinteetä ja sitä ei noin vain rahaksi muuteta. Joten kituutetaan.

        Kohta lennetään paikkaan, jota ei saa palstalla mainita.

        Jaa...sinnekö Helsinkiin?
        Siellä onkin melkoiset helteet menossa.
        Tiistaina kuumenee lisää, kun paikalliset metrokuskit aloittavat lakkonsa.


      • Korppis*
        ei sinne! kirjoitti:

        Jaa...sinnekö Helsinkiin?
        Siellä onkin melkoiset helteet menossa.
        Tiistaina kuumenee lisää, kun paikalliset metrokuskit aloittavat lakkonsa.

        Joo, Hesassa välilasku ja esikoisen kanssa lounaalle sitten jatketaan.


      • yx-velaton omistaja
        Mikä purku? kirjoitti:

        Ei kai kenenkään asuntoa pureta ilman että maksetaan kohtuullinen korvaus siitä? Meinaatko että ihmiset vain menettävät asuntonsa kun kerrostalo puretaan ja sanotaan vain että se oli sitten siinä?

        haloo,

        eivät siinä ohjelmassa puhuttu mitään korvausvelvoitteesta, jos home kerrostalo saa purukutuomion,
        korvat höröllä koitin kuunella etteikö ne puhu mittän asuntojen omistajille kuuluvasta kovauksista,
        eivät puhuneet,
        kauhistelivat vaan kun ihmiset joutuu ostamaan kallit asunnot kahteenkertaan elämänsä aikana,
        kyllä tympi kuunella,
        toivottavasti joku muuki kuunteli ohjelman, tuosta pitää nostaa kunnon meteli,
        rakentajat tyhmyyttään rakentavat home taloja , ja tavalliset ihmise pannaan maksumiehiksi kaikki korjauskustannukset,
        paremminki pitäisi rakentajat pistää maksamaan hunosta viallisesti rakenetuista kerrostaloista, ja rakennuksista yleensäkki,
        siis rakentajat vastuuseen jos eivä tee rehellisesti kunnon rakenuksia
        tuossa on huijauksen makua, jos ihmiset joutuu maksamaan moneen kertaan asuntonsa toisten tekemien virheitten vuoksi,


    • vain korkojen maksu?

      Katsoin tv:n putkiremonttidokumenttia ja siinä yksi asukas sanoi, että olivat käyneet pankissa kyselemässä rahoitusta putkiremonttiin, jotta maksaisivat kerralla 70 tonnin remontin. Pankin puolelta sanoneet, ettei kannata lyhentää lainaa, vaan maksaa korkoja 10 vuotta ja sitten taas samanlainen sopimus ja vain korkojen maksu?
      Nyt en ihmettele kun eräs pienituloinen perhe saanu pankkilainan. Hekin maksavat varmaan pelkät korot. Pankit alkavat ottaa naapurimaasta mallia. Käsittääkseni ruotsissa ollut moinen käytäntö vuosikymmenet, että maksetaan vain korkoja.Ja asunto menee myyntiin kun kuolee, eikä jää perillisille. Perillisille jää riski.

      • Korppis*

        Tämä tapa on euroopassa yleinen tapa asua omistuasunnossa. Peruspääoma asunnon ostoon luonnollisesti vaaditaan ja sen jälkeen vain korot. Asunnon arvon nousu on yleensä postiivinen ja siksi tämä ratkaisu on nähty hyväksi.
        Riski siinä luonnollisesti on, mutta jos pystyy pitämään asunnon kriisiaikojen yli niin sijoitus maksaa lopulta itsensä.

        Avioerotapauksissa takkiin tulee ja roimasti, mutta kaikissa niin asunnon ostossa kuin avioliitossakin otetaan riskejä uskossa, että hyvin menee, mutta menkään.


      • asunnon arvo?
        Korppis* kirjoitti:

        Tämä tapa on euroopassa yleinen tapa asua omistuasunnossa. Peruspääoma asunnon ostoon luonnollisesti vaaditaan ja sen jälkeen vain korot. Asunnon arvon nousu on yleensä postiivinen ja siksi tämä ratkaisu on nähty hyväksi.
        Riski siinä luonnollisesti on, mutta jos pystyy pitämään asunnon kriisiaikojen yli niin sijoitus maksaa lopulta itsensä.

        Avioerotapauksissa takkiin tulee ja roimasti, mutta kaikissa niin asunnon ostossa kuin avioliitossakin otetaan riskejä uskossa, että hyvin menee, mutta menkään.

        Niinpä. Asunnon arvo yleensä nousee, mutta huomioitava remontit aika ajoin kun asunto rapistuu vääjäämättä. Putkiremontti taitaa olla suurin ja telkun dokkarissakin ko remotti aika hinnakas. Asukkaat kertovat maksaneensa asunnoistaan 70-luvulla 20-30 tuhatta euroa nykyrahassa. Osalla näytti kylppärikin olevan alkuperäisessä kuosissa. Muovitapettia ym...


      • jakolasku
        asunnon arvo? kirjoitti:

        Niinpä. Asunnon arvo yleensä nousee, mutta huomioitava remontit aika ajoin kun asunto rapistuu vääjäämättä. Putkiremontti taitaa olla suurin ja telkun dokkarissakin ko remotti aika hinnakas. Asukkaat kertovat maksaneensa asunnoistaan 70-luvulla 20-30 tuhatta euroa nykyrahassa. Osalla näytti kylppärikin olevan alkuperäisessä kuosissa. Muovitapettia ym...

        Vanhat omistusasunnot on suht usein siistejä mutta peruskuntoisia joten kovin suuria niistä ei voi pyydellä kun myy.


      • Rimmir tänään

        Juu, Ruotsissa on ainakin niin kauan kun itse olen täällä asunut annettu pitkiä lainoja. Ennen ei edes tarvinnut olla minkäänlaista pääomaakaan tai käteisrahaa asunnon ostoa varten ja lainaa sai, kunhan oli nuori ja töissä. Erittäin pitkälle ajalle sai myös lyhentää lainaa.
        Nyt on kuitenkin pankeillakin ääni muuttunut, käteistä asunnon ostoon täytyy löytyä 15 % asunnon hinnasta ja pankissa lasketaan erittäin tarkasti pystyykö maksamaan korkoja kuukausittain muiden kuukausittaisten menojen päälle.
        Eivät enää anna lainoja elleivät kriteerit täyty. nykyään on myös alettu kehoittamaan lainan takaisinmaksua enemmässä määrin.
        Täällä ei asunto-osake taloissa ole samaa käytäntöä että jokaisen asukkaan pitää itse pulittaa esim. putkiremontit tai muut julkisivuremontit. Siihen kuukausittaiseen yhtiövastikkeeseen kuuluu melkein aina niin lämmin kuin kylmävesi rajattomasti ( ei ole omia vesimittareita huoneistoissa) Asunto-osakkeen lämpö kuuluu yhtiövastikkeeseen ainoastaan kotitaloussähköstä maksaa asukas itse. Yhtiövastikkeesta maksetaan sitten asunto-osakeyhtiön juoksevat menot nurmikon leikkuut,, lumenluonnit siivoukset, lainan lyhennykset ja korot, kaukolämpö, vakuutukset ym. Jos on edessä joku julkisivuremontti tai putkiremontti niin silloin nostetaan asukkaille yhtiövastikkeen osuutta prosentuaalisesti asuinneliömäärää kohti. esim 5 % , hälle jolla on joko 45m2 asunto tahi 120m2 asunto niin heille nousee yhtiövastike 5% x nykyinen yhtiövastike. Yhtiövastikkeen suuruushan riippuu siitä kuinka suuri asunto sinulla on neliömääräisesti. .
        Vaikka pankkien asuntolaina korot ovat matalat niin eivät pankit enää anna lainoja sumeilematta kenelle tahansa kuten tekivät 70 luvulla.


    • Oma lupa

      Mitä omistamisesta kunhan saa asua rauhassa.

      Ei täältä mitään mukaansa saa.

      • ----

        Useimmilla on jälkikasvua.


      • ...
        ---- kirjoitti:

        Useimmilla on jälkikasvua.

        Väärää tietoa".

        Suomen kotitalouksista yli 40% on yhdenhengen, elikkäs sinkkutalouksia. Vajaa 30% kahden hengen talouksia. Ns. lapsiperheitä vajaa neljännes kaikista talouksista.

        OK. Mietis pikkasen. Monilla juu on lapsia. Mutta omissa huusholleissaan. Monet entiset perheenäidit ja- isät onkin sinkkuja. Sinkkujen määrä lisääntyy jatkuvasti, erittäin suuri tekijä on loispummieläkeläisten kuolleisuus. Aina kun naimisissa ollut pummi kuolee, jälkeen jää sinkuksi jäänyt leski.

        Suomen asuntorakentaminen aivan perceelleen suunniteltua jka lyhytnäköistä. Suuret ns. "perheasunnot" ongelmia kaikkialla. Ei jollain loispummieläkeläisellä ole käyttöä, tai varaa ylläpitää suurta asuntoa missään. Ne jää turhiksi. Pienet, huone, kaks, kolmekin huonetta, niille riittää kysyntää, jos sijaitsevat mannerheimintiellä tsadissa.

        Sotien jälkeen on tuhlattu rahaa ylisuuriin ja kehnosti rakennettuihin asuntoihin valtavat määrät. Suuri osa vielpä ihan väärissä maantieteellisissä sijaintipaikoissa. Siihen on muutmankin osulan kassaneitoisen koko elämäntyö tuhlattuna.

        Nuettä mietippä vaan, mitä sunkin perilliset loppujen lopuksi oikein perii. Vanhan slummissa sijaitsevan korjauskelvottoman kerrostaloluukunko pelkosenniemeltäkö?

        =DW=


      • ----
        ... kirjoitti:

        Väärää tietoa".

        Suomen kotitalouksista yli 40% on yhdenhengen, elikkäs sinkkutalouksia. Vajaa 30% kahden hengen talouksia. Ns. lapsiperheitä vajaa neljännes kaikista talouksista.

        OK. Mietis pikkasen. Monilla juu on lapsia. Mutta omissa huusholleissaan. Monet entiset perheenäidit ja- isät onkin sinkkuja. Sinkkujen määrä lisääntyy jatkuvasti, erittäin suuri tekijä on loispummieläkeläisten kuolleisuus. Aina kun naimisissa ollut pummi kuolee, jälkeen jää sinkuksi jäänyt leski.

        Suomen asuntorakentaminen aivan perceelleen suunniteltua jka lyhytnäköistä. Suuret ns. "perheasunnot" ongelmia kaikkialla. Ei jollain loispummieläkeläisellä ole käyttöä, tai varaa ylläpitää suurta asuntoa missään. Ne jää turhiksi. Pienet, huone, kaks, kolmekin huonetta, niille riittää kysyntää, jos sijaitsevat mannerheimintiellä tsadissa.

        Sotien jälkeen on tuhlattu rahaa ylisuuriin ja kehnosti rakennettuihin asuntoihin valtavat määrät. Suuri osa vielpä ihan väärissä maantieteellisissä sijaintipaikoissa. Siihen on muutmankin osulan kassaneitoisen koko elämäntyö tuhlattuna.

        Nuettä mietippä vaan, mitä sunkin perilliset loppujen lopuksi oikein perii. Vanhan slummissa sijaitsevan korjauskelvottoman kerrostaloluukunko pelkosenniemeltäkö?

        =DW=

        Reikiä nolla.

        Omaisuuskin hyvin päivitettyä.

        Minulle slummit eivät ole omakahtaisen tuttuja.


    • Rahat hautaan

      Ruotsissa asuntolainan maksimipituus 120 vuotta

      • 29000€ rivarin putke

        Kerrostalon putkiremonttiin ei kaikki saa pankista lainaa. Joutuu ottamaan taloyhtiölainaa.


      • ei ole halpaa
        29000€ rivarin putke kirjoitti:

        Kerrostalon putkiremonttiin ei kaikki saa pankista lainaa. Joutuu ottamaan taloyhtiölainaa.

        Eräs tuttu asuu yksin 68 neliön asunnossa. Isohkossa kaupungissa. Talo rakennettiin aikoinaan aravalainalla 60-luvun lopulla. Remontteja tehty viimeisen kymmenen vuoden aikana monta. Yhtiövastike on nykyään n 500 euroa, kun asukkaat maksavat remontit yhtiövastikkeissa.Yhtiövastike on nousussa, kertoi kesällä että saattaa nousta sata euroa. Henkilöllä ollut varaa, säästöjä ja maksanut osan remonteista rahalla, mutta ei ole voinut kaikkea maksaa.Vaikka asuu eka kerrokseksessa joutui maksamaan saman hissinlaitosta, mitä ylimmissä kerroksissa asuvat. Päälle tulee henk.kohtaiset vesimittarilaskut ja putkiremontin yhteydessä laittoivat kylppäriin sähkölämmityksen, asukkaan laskuun. Sänkölaskut kimposivat pilviin. Asuminen alkaa olla saman hintaista kuin asuisi vuokralla. Siinä kaupungissa on edullisia vuokra-asuntoja.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1205
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1147
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1043
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe